polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

indeks osób (B)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Wojciech Blecharz,

kompozytor i oboista; ur. 21 czerwca 1981, Gdynia. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni oraz Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku w klasie oboju Jolanty Kowalczyk i Józefa Raatza (dyplom z wyróżnieniem w 2001). W 2006 ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie pod kierunkiem Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 2015 otrzymał stopień doktora w dziedzinie kompozycji w Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego, gdzie pracował z takimi osobistościami, jak Phillipe Manoury, Miller Puckette, Roger Reynolds, Chinary Ung, Steve Schick i in.

W 2005 otrzymał stypendium Ministra Kultury za szczególne osiągnięcia w nauce, w 2006 stypendium Académie Musicale di Villecroze (Francja), w 2007 stypendium artystyczne ZAiKS-u, w 2008 roczne stypendium twórcze Ministra Kultury, a także stypendia Instytutu Adama Mickiewicza oraz Centrum Kultury w Gdyni. Brał udział w kursach kompozytorskich prowadzonych przez Noëla Lee (2006, Villecroze) oraz Karlhainza Stockhausena (2007, Kuerten).

Zajmuje się wykonawstwem muzyki średniowiecznej i renesansowej. W latach 2000-2005 pełnił funkcję kierownika muzycznego Zespołu Muzyki Średniowiecznej „Pressus”. Zespół pod jego kierownictwem uzyskał wiele nagród i wyróżnień, m.in.: Złotą Harfę Eola na Festiwalu Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu (1998), Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej (1998), Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (1998), III nagrodę na Międzynarodowych Bydgoskich Impresjach Muzycznych (1998), I miejsce na Konkursie im. Mikołaja z Radomia „Przeszłość dla Przyszłości” (1999), główną nagrodę na Festiwalu Talentów w Tarnowie (2000), Nagrodę Fundacji im. Zofii Rayzacherowej za największą indywidualność artystyczną na X Festiwalu Muzyki Dawnej w Warszawie (2000). Ponadto jest laureatem wyróżnień indywidualnych za precyzję wykonawczą na Festiwalu Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu (1997) oraz wyróżnienia dla indywidualności artystycznej na Konkursie im. Mikołaja z Radomia „Przeszłość dla Przyszłości” (1999).

Jest laureatem konkursów teoretycznych, m.in. II nagrody w Ogólnoposkim Konkursie Wiedzy „Koncert w Muzyce Polskiej XX w.” w Szczecinie (2000) oraz konkursów kompozytorskich: w 2004 – III nagrody na Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Częstochowie za Psalmus 82 per coro misto (2003-2004), w 2005 – III nagrody na Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku za Canto per baritono e quartetto d’archi (2005), w 2006 – nagrody na Konkursie Kompozytorskim Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich za Vespertinus per violino, violoncello e pianoforte (2005-2006) oraz nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Jihlava 2006 za Incantatus for female choir (2005), w 2007 – I nagrody za utwór dim na głos, wiolonczelę, akordeon i fortepian (2006-2007) na 48. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, wyróżnienia za twórczość chóralną w The ESOTERICS-POLYHONOS call for scores w Seattle oraz nagrody na Konkursie Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich za utwór Que pour ensemble (2007). W 2015 roku utwór teatralny / chóralny z muzyką Blecharza Mutter Courage und ihre Hunden w reżyserii Marty Górnickiej, który powstał na zamówienie Staadtstheater Bruswick, został uznany za jeden z najlepszych 60 spektakli w Niemczech. W 2016 roku otrzymał wyróznienie za muzykę do spektaklu Schubert. Romantyczna komopozycja na dwunastu wykonawców i kwartet smyczkowy w reż. Magdy Szpecht podczas 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Muzyka Wojciecha Blecharza wykonywana była m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Generacjach VII, Koncertach Koła Młodych towarzyszących Festiwalowi „Warszawska Jesień”, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Nowych Gdańskich Brzmieniach, koncertach Académie Musicale di Villecroze, Bebersee Festival, koncertach młodych polskich kompozytorów, zorganizowanych na Białorusi, koncertach an_Arche - NewMusicEnsemble, Musica Polonica Nova, Gdańskim Festiwalu Muzycznym, Muzycznych Porach Roku, Music Network Ireland, Morrison Artist Series San Francisco, Salzburg Biennale, Museum of Modern Art in Tel Aviv, Bendigo International Festival of Exploratory Music (Australia), MATA Festival (New York), Mostly Mozart Festival (New York), Klangwerkstadt (Berlin) i in.

Jest również twórcą muzyki do przedstawień teatrów tańca i sztuk teatralnych – współpracował ze Śląskim Teatrem Tańca w Bytomiu (Wrzaskowisko, Czar zwyczajnych dni – sen świętego, Tylko chwile w chor. Jacka Łumińskiego), z Kokoro Dance - Vancouver (Tutaj Tam/From here to there w choreografii Jacka Łumińskiego, Jaya Hirabayashi, Barbary Bourget ), City Dance Ensemble - Washington (The jaw of shadow w chor. Jacka Łumińskiego), Coming Back To The Roots – Philadelphia (Where to put the blanket w chor. Jacka Łumińskiego), Teatrem Powszechnym w Warszawie (Białe Małżeństwo Tadeusza Różewicza w reż. Grzegorza Wiśniewskiego), Theatre of Witness – Philadelphia (Grawitacja Lotu i Zakazne Twarze w reż. Teyi Sepinuck), BalletMet, Columbus – Ohio (365-neither fish nor flesh w chor. Jacka Łumińskiego), Anką Majcher (lala, la) – Rotterdamse Danceakademie (Rotterdam).

Współprowadził kursy muzyczne na Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego w Bytomiu, Ogólnopolskich Warsztatach Muzyki Dawnej w Przemkowie, w Swarthmore College w Stanach Zjednoczonych i Wyższej Szkole Sztuk Performatywnych w Bytomiu (program pilotażowy).Od 2012 Blecharz jest kuratorem festiwalu muzycznego Instalakcje w warszawskim Teatrze Nowym, z muzyką pozakoncertową: instalacjami dźwiękowymi, instalacjami wykonawczymi, rzeźbami dźwiękowymi, teledyskami, teatrem muzycznym.

W 2006 otrzymał zamówienie Związku Kompozytorów Polskich na skomponowanie utworu na dwa fortepiany w ramach zadania 60 zamówień na 60-lecie ZKP z programu „Znaki czasu” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2007 zamówienie od Bebersee Festival na skomponowanie utworu na dwie altówki i dwie wiolonczele (finansowane przez wydział kultury Landu Brandenburgii), w 2008 zamówienia od festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna, niemieckiego zespołu Ensemble Integrales (w ramach projektu International Youngstars) oraz od Kwartludium (w ramach polsko-niemieckiego projektu Klangnetz). W 2007 został zaproszony przez Agatę Kwiecińską (II Program Polskiego Radia) do wywiadu z cyklu Zawód-kompozytor, a także zaprezentował własną twórczość podczas wykładu w ramach festiwalu Musica Moderna.

W 2012 roku otrzymał nagrodę-stypendium za „doskonałość w kompozycji” podczas 46. Letnich Kursów Muzyki Nowej w Darmstadcie oraz był nominowany do Paszportu „Polityki” w kategorii Muzyka Poważna. W 2013 roku został laureatem konkursu kompozytorskiego IMPULS w Austrii oraz był nominowany do nagrody Orlenu „Polacy z werwą” w kategorii Kultura i Sztuka i do nagrody Programu Trzeciego Polskiego Radia Kulturysta Roku.

Wojciech Blecharz jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, współpracował z Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie.

Oficjalna strona kompozytora: https://wojtekblecharz.com/ 

aktualizacja: listopad 2017 (wa)wb

kompozycje

Four Preludes for piano (1999-2003)
Psalmus 82 na chór mieszany a cappella (2003-2004)
Molto per orchestra (2003-2006)
Moments musicaux pour piano (2004)
assonance for tape (2004)
Postromanza 1, 2, 3 for soprano and piano (2004-2006)
Incantatus for female choir (2005)
Postromanza 4 für Sopran und 9 Instrumente (2005)
Canto per baritono e quartetto d’archi (2005)
Vespertinus per violino, violoncello e pianoforte (2005-2006)
Nox for French horn, alto saxophone and orchestra (2005-2006)
transphère pour deux pianos (2006)
métasphère pour deux pianos (2006)
dim na głos, wiolonczelę, akordeon i fortepian * (2006-2007)
Que pour ensemble (2007)
De for two violas and two cellos (2007)
AD for soprano, mezzo-soprano, baritone, string quartet and organ (2007)
Raven for clarinet and piano (2007)
xyz na skrzypce i fortepian (2007-2008)
Ivory gate for tenor saxophone, viola, cello, percussion and piano (2008)
Torpor na skrzypce, klarnet basowy, perkusję i fortepian (2008)
Airlines na flety proste (czterech wykonawców) (2008)
Com/m/a for flute and clarinet (2008)
Edge na klarnet, gitarę elektryczną i fortepian (2009)
Cartography na 12 instrumentów (2009)
Hypopnea na przestrojony akordeon (2010)
-onym na flet basowy, klarnet basowy, skrzypce, wiolonczelę, perkusję i live electronics (2011)
DFRGMNTD (I flow) na dwa fortepiany i dwie perkusje (2011)
Transcryptum opera-instalacja na głos żeński, wiolonczelę, flet altowy, dwie perkusje, dwa akordeony i klarnet kontrabasowy (2011-2013)
Means of Protection na głos żeński, akordeon i wiolonczelę (2012)
Phenotype na preparowane i amplifikowane skrzypce (2012)
K’an na steel drum i ok. 130 patyczków (2012)
Small Talks na głośnicę akordeonową i saksofon barytonowy (2012-2013)
DFRGMNTD (I am) na dwa fortepiany i dwie perkusje (2013)
September. The Next Reading na głos, dwóch pianistów (jeden fortepian) i dwie perkusje (2013-2014)
(one) [year] (later) na kontratenor, flet, erhu, pipę, guzheng, yangqin i perkusję (2014)
Liminal Studies na kwartet smyczkowy (2014)
ocean in not enough na 13 wykonawców (2014)
no more stories na 2 flety i media elektroniczne do tekstu "Cascando" Samuela Becketta (2016)