28 czerwca 2016
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Kazimierz Sikorski

postać

dnia

Kazimierz

Sikorski

- Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie - Utwory kameralne

płyta

dnia

-

Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie - Utwory kameralne

Perkowski Piotr Nokturn

kompozycja

dnia

Perkowski Piotr

Nokturn

 Warszawska Jesień w zwierciadle polskiej krytyki muzycznej. Antologia tekstów z lat 1956-2006

książka

dnia

Warszawska Jesień w zwierciadle polskiej krytyki muzycznej. Antologia tekstów z lat 1956-2006

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

wykonawcy (W)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Roman Widaszek,

klarnecista; ur. 8 lipca 1972, Katowice. Ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie prof. H. Kierskiego, otrzymując dyplom z wyróżnieniem w roku 1996. Swoje umiejętności kształcił na wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez prof. Guy Deplus i prof. Michaela Arrignon.

Jest laureatem II nagrody na I Ogólnopolskim Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim (1995) oraz III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Bielsku-Białej (1990). Został również odznaczony Brązowym Krzyżem za zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej. Jest stypendystą Ministra Kultury i Sztuki.

Ma w swoim dorobku wiele koncertów solowych i kameralnych, występując m.in. z takimi artystami i zespołami, jak Sharon Kam, Dmitri Ashkenazy, Kwartet Śląski, czy Hilliard Ensemble. Jako solista występował z licznymi orkiestrami m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w KatowicachFilharmonią Śląską, Krakowską, WrocławskąPoznańskąSzczecińską, Częstochowską, Świętokrzyską, LubelskąŚląską Orkiestrą Kameralną, Capellą Cracoviensis, Polską Filharmonią Kameralną, Sinfoniettą Cracovią oraz Orkiestrą Akademii Muzycznej w Katowicach, wykonując kompozycje Stamitza, Mozarta, Webera, Kurpińskiego, Ponchiellego, Mendelssohna, Krommera, Brucha, Tomasiego, Lutosławskiego i Góreckiego. Występuje również jako solista-kameralista na koncertach i festiwalach w kraju i za granicą – w Czechach, Niemczech, Włoszech, Portugalii, Finlandii, Korei Pd., Japonii i w Chinach.

Dokonał wielu nagrań płytowych (głównie jako kameralista). W 1998 roku w Tokio nagrał płytę z muzyką kameralną kompozytorów japońskich (IMC). W 2005 roku powstała płyta zrealizowana z Krakowskim Triem Stroikowym, zawierająca muzykę polską XX wieku (DUX i PWM), w roku 2006 - płyta nagrana z Kwartetem Śląskim zawierająca Recalling a Serenade Pawła Szymańskiego (EMI), a także Po drugiej stronie lustra na klarnet i kwartet smyczkowy Zbigniewa Bargielskiego (CD Accord) oraz Trzy utwory na klarnet, harfę i kwartet smyczkowy Aleksandra Tasmana. W 2011 roku nagrał płytę z polską muzyką kameralną zawierającą m.in. kompozycje Ignacego F. Dobrzyńskiego i Franciszka Lessela (DUX), za którą otrzymał dwie nominacje do nagrody Fryderyki 2012. W roku 2012 wraz z francuskim klarnecistą Jean Marc Fessardem oraz Polską Filharmonią Kameralną pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego, nagrał Trzy Intermezza na dwa klarnety i orkiestrę Mikołaja Góreckiego (DUX – nominacja do nagrody Fryderyk 2014). W roku 2014 ukazała się płyta (DUX) zawierająca kameralne dzieła Krzysztofa PendereckiegoPreludium na klarnet solo, Trzy miniatury na klarnet i fortepian oraz Sextet, która otrzymała prestiżową nagrodę Gramophone Editor's Choice.

Jako jeden z nielicznych klarnecistów gra na rzadko spotykanym instrumencie - bassethornie (altowej odmianie klarnetu). Na instrumencie tym zagrał wspólnie ze światowej sławy klarnecistką Sharon Kam na Międzynarodowym Festiwalu "Muzyka w Starym Krakowie" w 2004 roku, wykonując Konzertstücken F. Mendelssohna na klarnet, bassethorn i orkiestrę. W 2009 roku został zaproszony, jako solista, do udziału w Światowym Kongresie Klarnetowym - Clarinet Fest w Porto. W ramach tego kongresu poprowadził również kurs klarnetowy w Konserwatrium Muzycznym w Porto.

Współpracuje z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Orkiestrą AUKSO. W latach 1997-2011 był pierwszym klarnecistą Capelli Cracoviensis. Obecnie jest członkiem Krakowskiego Kwintetu Dętego oraz Krakowskiego Tria Stroikowego.

Wykłada również w katowickiej Akademii Muzycznej. W 2012 roku w wyniku postępowania habilitacyjnego uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej - instrumentalistyka, specjalność - klarnet.

aktualizacja: wrzesień 2015 (ai)

Strona internetowa artysty: www.krakowskietriostroikowe.pl  

twórczość
fragmenty recenzji:

…Kolejnym utworem tego wieczoru było „Concertino na klarnet i orkiestrę op.26” C.M.Webera. Jako solista wystąpił Roman Widaszek, który zazwyczaj zajmuje miejsce za pulpitem pierwszego klarnecisty. Tym razem miał okazję popisać się pięknym, słodkim dźwiękiem, bezpretensjonalną muzykalnością i doskonałą techniką. Żałowałem, że utwór trwał tylko kilkanaście minut, bo chętnie słuchałbym gry tego solisty znacznie dłużej.
Zbigniew Lampart „Dziennik Polski” 06.12.1997


…W programie znów znalazł się „Koncert klarnetowy A-dur” KV 622 Mozarta… Partię solową grał Roman Widaszek, wychowanek katowickiej Akademii Muzycznej, od lat pierwszy klarnecista Capelli Cracoviensis. Płynące stąd dobre porozumienie z dyrygentem zaowocowało należytą spoistością interpretacji i wręcz kameralnym muzykowaniem.
Anna Woźniakowska „Dziennik Polski” 10.06.2006


…powiedzieć trzeba, że był to najdoskonalszy i najmocniejszy, choć niestety najkrótszy, moment sobotniego wieczoru. Zabrzmiały dwa Konzertstuecki na klarnet i basethorn Mendelssohna: f-moll op 113 i d- moll op.114. Klarnecistce Sharon Kam towarzyszył grający na basethornie Roman Widaszek. W obu miniaturach koncertowych było znakomite – niemalże doskonałe zespolenie solistów. Kam i Widaszek zachwycali popisową wirtuozerią oraz pięknym brzmieniem kantyleny. Wytrawny zaś dyrygent z radością wyprowadzał kolejne pełne blasku kadencje pary gwiazd… Wieczór ten pozostanie w pamięci przede wszystkim jako świetny popis wirtuozerii klarnecistów – Izraelki oraz Polaka.
Tomasz Jakub Handzlik „Gazeta Wyborcza” 23.08.2004


…Jednakże prawdziwym apogeum były dwa
Konzerstück na klarnet, basethorn oraz orkiestrę. Pełne zwiewności, energii oraz wzajemnych gonitw wśród solistów, wzbudziły niezwykły podziw wśród słuchaczy. Niesamowicie żartobliwe, pod każdym względem – brzmienia, faktury oraz wykonania, rysowały uśmiech chyba na ustach wszystkich zgromadzonych w katowickiej sali. Słowa uznania należą się też solistom – Arkadiuszowi Adamskiemu na klarnecie oraz Romanowi Widaszkowi na basethornie, którzy zagrali swoje partie w niezwykle efektowny, i ciekawy muzycznie sposób, po czym zostali uhonorowani burzą braw …

Jacek Krząkała „ Muzyka21” 07-08.2009

 

…Jako solista wystąpił Roman Widaszek, także absolwent katowickiej Akademii Muzycznej. Bardzo sprawny technicznie, posługujący się pięknym dźwiękiem i znakomitą dynamiką, wspólnie z kwartetem stworzył pełną blasku i poezji interpretację utworu Głazunowa…Na zakończenie wieczoru artyści zagrali Kwintet klarnetowy A-dur KV 581Wolfganga Amadeusza Mozarta. Tu znowu mogliśmy podziwiać nie tylko znakomite zgranie zespołu, ale także pełne blasku muzykowanie we współpracy z Romanem Widaszkiem. To była naprawdę duża przyjemność - słuchanie dzieła napisanego z genialnym wyczuciem formy i brzmienia, jakie miał Mozart, w interpretacji muzyków obdarzonych talentem, którym umieją się dzielić z innymi.

Dorota Gonet „Gazeta Wyborcza” 10.08.2009
 

…Te małe, powstałe w 1833 roku koncerty instrumentalne, okazały się nie tylko błyskotliwymi miniaturami o wyraźnej motywice żydowskiej, ale i wspaniałymi okazjami dla wirtuozowskich popisów dwóch znakomitych klarnecistów : urodzonego w Nowym Jorku Dimitria Ashkenaz’ego i Polaka Romana Widaszka. …Obaj soliści stworzyli bowiem wyborny duet…

Andrzej Chylewski „ Głos Wielkopolski” 06.04.2009 
 

…Zakopiański koncert rozpoczął się Preludiami tanecznymi na klarnet, harfę, fortepian, perkusję i smyczki Witolda Lutosławskiego, z solistą Romanem Widaszkiem na klarnecie. Utwór z 1955 r., o charakterze suity, spokojny i niemal kameralny, pozwolił raz jeszcze zapoznać się z niezwykłym talentem śląskiego klarnecisty…
Maciej Pinkwart „Tygodnik Podhalanski” 08.2013
 
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information