Polmic - FB

kompozytorzy (N)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Aleksander Nowak,

kompozytor; ur. 18 grudnia 1979, Gliwice. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Gliwicach w klasie gitary. W 2006 ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie kompozycji Aleksandra Lasonia. Jako laureat  stypendium Moritz von Bomhard Fellowship, odbywał dwuletnie studia kompozytorskie pod kierunkiem Steve’a Rouse’a w University of Louisville w Stanach Zjednoczonych i w maju 2008 otrzymał stopień Master of Arts. 

Od 2008 jest zatrudniony w Katedrze Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Katowicach, aktualnie na stanowisku adiunkta, gdzie prowadzi zajęcia m.in. z zakresu kompozycji i instrumentacji. W roku 2010 otrzymał stopień doktora, w 2016 - doktora habilitowanego; w 2022 nadano mu tytuł profesora. Od września 2020 roku Nowak pełni funkcję kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki.

W latach 1999 i 2000 dwukrotnie zdobył II nagrodę na Konkursie dla Młodych Kompozytorów CRESCENDO w Tarnowie. W 2001 był finalistą konkursu kompozytorskiego na utwór na gitarę klasyczną organizowanego przy Festiwalu „Śląska Jesień Gitarowa” w Tychach. Ponadto jest laureatem Nagrody Rektora Uniwersytetu w Louisville, Nagrody Prezydenta miasta Gliwice oraz Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego. W 2008 jego Last Days of Wanda B. na orkiestrę smyczkową został nominowany do nagrody OPUS, przyznawanej przez polskie Media Publiczne.

Otrzymał Stypendium Narodowego Centrum Kultury Młoda Polska (2011), Stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012, 2015).

Komponuje muzykę instrumentalną i wokalno-instrumentalną na zamówienie wielu solistów, zespołów i instytucji. Dzieła Nowaka były wykonywane w Polsce, innych krajach europejskich oraz w USA przez takich artystów i zespoły, jak Ricardo Gallen, Piotr Pławner, Oksana Rapita, Warszawska Grupa CELLONET, Lasoń Ensemble, Ensemble Modern, The London Sinfonietta, Chamber Philharmony Pardubice, Kwartet Śląski, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia Orkiestra Kameralna AUKSO, Orkiestra LEOPOLDINUM, Orkiestra Muzyki Nowej i Camerata Silesia. W 2007 jego utwór Fiddler’s Green and White Savannas Never More na chór męski i orkiestrę kameralną (2006) był prezentowany przez Polskie Radio podczas 54. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu.

Istotne miejsce w jego twórczości zajmuje opera. W latach 2009 i 2010 Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie wystawiał jego operę kameralną Sudden Rain do libretta Anny Koniecznej w reżyserii Maji Kleczewskiej, w roku 2013 podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” odbył się pokaz quasi-dramatu muzycznego na głosy solowe i wideo Spoon River do tekstów Edgara Lee Mastersa, stworzonego we współpracy z Adamem Dudkiem, a w marcu 2015 miała miejsce premiera opery Space Opera do libretta bułgarskiego pisarza Georgi Gospodinova, w reżyserii Eweliny Pietrowiak, napisanej na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 2018 podczas Festiwalu Sacrum-Profanum wystawiona została opera ahat-ilī – Siostra bogów do libretta noblistki Olgi Tokarczuk w reżyserii Pii Partum, która powstała na zamówienie Krakowskiego Biura Festiwalowego. W latach 2019-2021 powstała trylogia dziel muzyczno-scenicznych do librett Szczepana Twardocha: Drach. Dramma per musica, Syrena. Melodrama aeterna oraz Pokora. Drammagiocoso. W roku 2021 kompozytor stworzył także lo firgai – Maska, monodram na podstawie opowiadania Maska Stanisława Lema. Premiera dramatu kameralnego Baśń o sercu do libretta Radka Raka, na podstawie powieści Baśń o wężowym sercu odbyła się w 2022 roku.

Jego kompozycje były zamawiane także przez Fundację Przyjaciół Warszawskiej Jesieni przy wsparciu Fundacji Ernsta von Siemensa, Festiwal „Śląska Jesień Gitarowa, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oraz Kwartet Śląski, jak również wydawane przez wydawnictwo Euterpe oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Nagrania jego kompozycji znalazły się na dwóch albumach monograficznych: Fiddler's Green (PRK CD0104) oraz 3x4+8 wydanym przez wydawnictwo CD Accord w roku 2012, a także w albumach wybitnych wykonawców tj. TWOgether Duo (Satin, Sarton Records, 2013) czy Agaty Szymczewskiej (Modern Soul, CD Accord, 2016). Nagrania jego kompozycji zostały wyróżnione nagrodą Polskiej Akademii FOnograficznej "Fryderyk" w kategorii Album roku muzyka operowa i oratoryjna: ahat-ili Siostra bogów (Anaklasis, 2021) oraz Syrena. Melodrama aeterna (2022).

Od roku 2008 jego utwory wydawane są przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Jedna z kompozycji ukazała się także nakładem Wydawnictwa Euterpe.

W latach 2011-2020 pełnił funkcję prezesa Katowickiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich, organizując festiwale takie, jak: Śląskie Trybuny Kompozytorów, Śląskie Dni Muzyki Współczesnej oraz "Brand-New Music".

Aleksandra Nowaka uhonorowano nagrodą TVP Kultura Gwarancje Kultury 2010, „Paszportem Polityki" (2018), Nagrodą Onetu O!lśnienia (2020), Nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej (2020, 2021) oraz Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich (2021).

 


aktualizacja: 2017, 2023 (Wiktoria Antonczyk)
Strona internetowa kompozytora: www.aleknowak.com

kompozycje

Pieśni do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej na sopran, wiolonczelę i fortepian (1999)
Wariacje na temat Słońca na gitarę klasyczną solo (2000)
Trio na klarnet, altówkę i fortepian (2001)
Kwintet na klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2002)
Donikąd na orkiestrę kameralną (2004)
Here and Now na harfę i wiolonczelę (2005)
Sonata „June-December” na skrzypce i fortepian * (2005)
Wyspa wichrów i mgieł na orkiestrę symfoniczną, chór mieszany i głosy dziecięce * (2006)
Fiddler’s Green and White Savannas Never More na chór męski i orkiestrę kameralną * (2006)
Last Days of Wanda B. na orkiestrę smyczkową * (2006)
Things Passed na gitarę solo * (2007)
Songs of Caress na sopran i trio fortepianowe (2007)
Muzyka do filmu dokumentalnego W poszukiwaniu legendy w reż. Konstantego Kulika (2007)
Oxidation (utlenianie) projekt multimedialny (2007)
Sudden Rain, opera kameralna (2008)
Green Mary Hill na 2 fortepiany (2008)
Rajcza, Rajcza slideshow (2008)
Quantemporette na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2008)
Król Kosmosu znika koncert na orkiestrę, nici i fortepian (2009)
Ciemnowłosa dziewczyna w czarnym, sportowym samochodzie na zespół instrumentalny * (2009)
I Kwartet smyczkowy (2009)
Ulica Spokojna 3 na 8 wiolonczel (2010)
Undertows na wiolonczelę i fortepian (2010)
Mała partita na skrzypce i fortepian (2010)
Płacz dziecinko, płacz minikoncert na skrzypce i orkiestrę kameralną (2011)
II Kwartet smyczkowy "Mały komentarz na 25-lecie Pro Novum" (2011)
Satin na wiolonczelę i akordeon (2011)
Breaking News na orkiestrę symfoniczną i głos syntetyczny (2011)
Night Transit na orkiestrę kameralną (2012)
Koncert na gitarę w stroju osobliwym i orkiestrę kameralną (2012)
Hit 2 na orkiestrę kameralną (2012)
Z górnego piętra na skrzypce i perkusję (2012-2013)
Kurczęta i robot na akordeon, megafon i orkiestrę symfoniczną (2013)
Dziennik zapełniony w połowie na wiolonczelę, perkusję i smyczki (2013)
Infraludium na flet, skrzypce i wiolonczelę  (2013/2016)
Space Opera na solistów, chór i orkiestrę symfoniczną (2014)
NANINANA na amplifikowany instrument klawiszowy i orkiestrę smyczkową w dwóch grupach (2014)
Sonata w trzech nastrojach na skrzypce i gitarę  (2015)
Niebo w Niedabylu na saksofon sopranowy i orkiestrę kameralną  (2015)
Music for the Railrodder na klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian  (2016)
Eludium et Fungus na gitarę solo  (2016)