22 czerwca 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Danuta Gwizdalanka

postać

dnia

Danuta

Gwizdalanka

Krzysztof Meyer  Concertos

płyta

dnia

Krzysztof Meyer

Concertos

Amnestia polega na niepobieraniu naliczonych opłat za zwrot przetrzymanych książek, nut i czasopism

książka

dnia

Amnestia polega na niepobieraniu naliczonych opłat

za zwrot przetrzymanych książek, nut i czasopism

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

indeks osób (W)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Bolesław Woytowicz, kompozytor, pianista i pedagog; ur. 5 grudnia 1899, Dunajowce na Podolu; zm. 11 lipca 1980, Katowice. W latach 1913-15 uczył się gry na fortepianie pod kierunkiem Nowackiej i Hanickiego, w latach 1916-17 u Aleksandra Wielhorskiego w Kamieńcu Podolskim. Studia uniwersyteckie odbył w Kijowie (doktorat z zakresu filologii słowiańskiej) oraz Warszawie (matematyka i prawo). W latach 1920-24 studiował w Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie grę na fortepianie w klasie Aleksandra Michałowskiego oraz kompozycję pod kierunkiem Felicjana Szopskiego i Witolda Maliszewskiego. Studia kompozytorskie kontynuował od 1929 do 1932 u Nadii Boulanger w Paryżu.
W 1924 rozpoczął stałą działalność koncertową jako pianista w kraju i za granicą – grał we Francji, Czechosłowacji, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, we Włoszech, w krajach nadbałtyckich, Holandii, Anglii i Stanach Zjednoczonych. W 1927 uczestniczył w I Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, na którym zdobył wyróżnienie, w 1932 otrzymał II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Kronenberga za Koncert fortepianowy. Jednocześnie zajmował się pracą pedagogiczną – w latach 1924-39 był profesorem gry na fortepianie i teorii w Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie.
Podczas II wojny światowej prowadził kawiarnię „Salon Sztuki” przy Nowym Świecie 27 w Warszawie, gdzie urządzał koncerty muzyki kameralnej i solistycznej, pomagając w ten sposób wielu osobom znajdującym się bez środków do życia. W kawiarni występowali: Eugenia Umińska, Irena Dubiska, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Zbigniew Drzewiecki, Paweł Lewiecki, Ewa Bandrowska-Turska, Wiktoria Calma, Ada Sari, Adam Didur i inni. Grano tu m.in. sonaty fortepianowe Ludwiga van Beethovena, kwartety Antonína Dvořáka, Grażyny Bacewicz, Romana Palestra, Kazimierza Wiłkomirskiego, Bolesława Woytowicza, a także utwory Stefana Kisielewskiego i Witolda Lutosławskiego.
Po zakończeniu wojny Bolesław Woytowicz kontynuował działalność koncertową i pedagogiczną. Od 1945 do 1975 prowadził klasę fortepianu i kompozycji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach, a także uczył kompozycji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (1958-61) i Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie (1963-79). Jego wychowankami byli pianiści – Urszula Mitręga, Zofia Owińska, Irena Protasiewicz, Monika Sikora-Wojtacha, Maria Szraiber i Zbigniew Śliwiński oraz kompozytorzy – Tadeusz Baird, Wojciech Kilar, Witold Szalonek, Józef Świder, Romuald Twardowski, Piotr Paweł Koprowski.
Od 1964 Bolesław Woytowicz poświęcił się wyłącznie pracy pedagogicznej. Zasiadał w jury międzynarodowych konkursów pianistycznych – w Warszawie (Konkurs Chopinowski), Bolzano, Montrealu, Budapeszcie, Paryżu i Rio de Janeiro.
Był laureatem nagród artystycznych: Państwowej Nagrody Muzycznej w 1937, dwóch Nagród Państwowych I stopnia (w 1948 za II Symfonię i w 1950 zespołową), I nagrody Festiwalu Muzyki Polskiej w 1951 za kantatę Prorok, I nagrody tego samego Festiwalu w 1956 za Kwartet smyczkowy nr 2. Został też odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Orderem Sztandaru Pracy I i II klasy oraz Medalem X-lecia Polski Ludowej. W 1958 i 1980 otrzymał Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.

aktualizacja: maj 2007
kompozycje
Dwa mazurki na fortepian (1928)
Wariacje na fortepian (1928)
Dwanaście pieśni na głos z fortepianem (1928-30)
Fantazja na skrzypce i fortepian (1929)
Sonata na fortepian (1929)
Trzy tańce na fortepian (1930)
Trio na flet, klarnet i fagot (1930)
L’enfant va dormir, kołysanka na sopran, flet, fagot i harfę (1930)
Oberek na fortepian (1930)
Mała kantata dziecięca na pochwałę Bozi i słońca na 3-głosowy chór dziecięcy a cappella (1931)
Kwartet smyczkowy nr 1 * (1932)
Koncert fortepianowy (1932)
Suita koncertowa na orkiestrę (1933)
Dwa tańce polskie na głos, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1933)
Żałobny poemat „Pamięci marszałka Piłsudskiego” na wielką orkiestrę symfoniczną * (1935)
Concertino na małą orkiestrę symfoniczną (1936)
Powrót, balet (1937)
Symfonia nr 1, 20 wariacji w formie symfonii (1938)
Symfonia nr 2 „Warszawska” * (1945)
Recitativo na skrzypce lub wiolonczelę i organy * (1946)
Recitativo e arietta na fortepian (1947)
Dwanaście etiud na fortepian * (1948)
Kantata na pochwałę pracy na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę * (1948)
Sześć szkiców symfonicznych na wielką orkiestrę symfoniczną (1949)
Nasza pieśń [wersja I] na chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1950)
Nasza pieśń [wersja II] na chór mieszany (1950)
Nasza pieśń [wersja III] na głos i fortepian * (1950)
Prorok, kantata na bas, chór żeński, chór męski i orkiestrę symfoniczną * (1950)
Pokój [wersja I], pieśń na głos i fortepian * (1951)
Pokój [wersja II], pieśń na chór mieszany a cappella * (1951)
Pokój [wersja III], pieśń na chór mieszany i fortepian * (1951)
Sonata na flet i fortepian * (1952)
Kwartet smyczkowy nr 2 * (1953)
Trzy ludowe pieśni śląskie na chór mieszany (1955)
Lamento [wersja I], wokaliza na sopran, klarnet i fortepian (1957)
The Great Fugue na kwartet smyczkowy i dwa zespoły smyczkowe (1958)
Lamento [wersja II], wokaliza na sopran i orkiestrę symfoniczną (1959)
Dziesięć etiud na fortepian * (1960)
Symfonia nr 3 „Piano concertante” na fortepian i orkiestrę * (1963)
Miniatura [wersja I] na skrzypce i fortepian (1966)
Miniatura [wersja II] na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1966)
Mała sonata na fortepian * (1977)
De profundis na głos i organy (1977)
literatura wybrana
Dybowski Stanisław Woytowicz Bolesław.w: Słownik pianistów polskich, Selene, Warszawa 2003
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information