Tadeusz Sygietyński,
kompozytor, dyrygent i pianista; ur. 24 września 1896, Warszawa; zm. 19 maja 1955, Warszawa. Pochodził z rodziny o tradycjach muzycznych. Uczył się w szkole muzycznej we Lwowie, dokąd przeniosła się jego rodzina. Z powodu trudnej sytuacji materialnej zmuszony był do podjęcia pracy – w wieku czternastu lat był korepetytorem chórów w Konserwatorium i Operze Lwowskiej. W 1911 wrócił do Warszawy i w Instytucie Muzycznym podjął studia z zakresu gry na fortepianie w klasie Henryka Melcera oraz kompozycji pod kierunkiem Zygmunta Noskowskiego i Romana Statkowskiego. Studia kompozytorskie kontynuował w Lipsku (u Stephana Krehla, Maxa Regera i Hugo Riemanna) oraz Wiedniu (u Arnolda Schönberga). Na uniwersytetach w Lipsku i Wiedniu studiował także etnografię i medycynę.
Jako kompozytor zadebiutował w 1913 Kantatą na 100 rocznicę śmierci Księcia Józefa Poniatowskiego. W latach 1923-26 pracował jako dyrygent w teatrach operowych w Grazu, Zagrzebiu i Lublanie. W 1925 założył i przez rok prowadził Orkiestrę Filharmoniczną w Dubrowniku. Po powrocie do kraju w 1926 współpracował z Polskim Radiem (jako reżyser muzyczny i autor popularnych słuchowisk) oraz z takimi teatrami rewiowymi (jako dyrygent i kompozytor), jak Wesoły Wieczór, Teatr Rozmaitości, Qui Pro Quo, Teatr Letni, Ali-Baba. Był też dyrygentem teatralnym we Lwowie, Krakowie, Łodzi i Warszawie.
W czasie II wojny światowej komponował i akompaniował żonie Mirze Zimińskiej-Sygietyńskiej podczas jej koncertów w stołecznych kawiarniach (U aktorek, Ul, Aria, SiM) oraz na estradach powstańczych. Po wojnie był kierownikiem Teatru Miejskiego w Łodzi, a także szefem orkiestry Domu Wojska Polskiego w Warszawie. W 1948 w Karolinie pod Warszawą założył i wraz z żoną prowadził Państwowy Zespół Pieśni i Tańca „Mazowsze”. Występował z nim zarówno w kraju, jak i za granicą, m.in. w Związku Radzieckim, NRD, Czechosłowacji, na Węgrzech i we Francji. W 1953 utworzył i prowadził do 1955 folklorystyczny Zespół Pieśni i Tańca „Warszawa”.
Tadeusz Sygietyński był laureatem Państwowej Nagrody I stopnia, został odznaczony Orderem Sztandaru Pracy I i II klasy, Krzyżem Komandorskim i Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Medalem X-lecia Polski Ludowej.
aktualizacja: 2006, 2007 (mk)
WAŻNIEJSZE KOMPOZYCJE: – na głos i fortepian: A tu jest Warszawa, słowa Artur Bartels Jak przygoda to tylko w Warszawie, piosenka z filmu „Przygoda na Mariensztacie”, słowa Ludwik Starski * Kukułeczka [wersja I], tekst ludowy * Laura i Filon, słowa Franciszek Karpiński * To i hola [wersja I], tekst ludowy Cyraneczka, piosenka z filmu „Przygoda na Mariensztacie”, słowa Ludwik Starski * Ej przeleciał ptaszek, tekst ludowy Moja babcia i ja, słowa Marian Hemar Trudno, u cha cha [wersja I], tekst ludowy Warszawski dzień, słowa Stanisław Ryszard Dobrowolski To idzie młodość [wersja I], piosenka z filmu „Przygoda na Mariensztacie”, słowa Ludwik Starski * Ukochany kraj [wersja I], słowa Konstanty Ildefons Gałczyński * Co mi było po rozłogu, słowa Jerzy Ficowski * Ej, pojedziesz Jaśku w pole [wersja I], słowa Jerzy Ficowski * Nasza piosenka, słowa Jerzy Ficowski Piosenka o Bierucie, słowa Sabina Doboszówna * Piosenka o 6-letnim planie, słowa Stanisław Wygodzki * Spółdzielcze przyśpiewki, słowa Jerzy Ficowski * Pochód przyjaźni na głos i fortepian (lub akordeon), słowa Edward Fiszer Piosenka o książce [wersja III] na głos i fortepian (lub akordeon), słowa Konstanty Ildefons Gałczyński Na Placu Zamkowym, słowa Andrzej Nowicki Kolumna Zygmunta, słowa Antoni Słonimski Na warszawskim bruku, słowa Jerzy Ficowski Ab urbe condita, słowa Julian Tuwim Warszawo, słowa Konstanty Ildefons Gałczyński Polonez warszawski, słowa Jerzy Ficowski Mazowsze (Kukułka zazuleczka) [wersja I], słowa Jerzy Ficowski * O, dzięki ci, przeszłości, słowa Stanisław Ryszard Dobrowolski Bandoska [wersja I], tekst ludowy W kadzidlańskim boru [wersja I], tekst ludowy Szyszki [wersja I], tekst ludowy Kawaliry [wersja I], tekst ludowy A na onyj górze [wersja I], tekst ludowy Dolina [wersja I], tekst ludowy A cemuześ nie przysed [wersja I], tekst ludowy Ogarek [wersja I], tekst ludowy W olszynie [wersja I], tekst ludowy Pod borem [wersja I], tekst ludowy Do ślubu, Marysiu, do ślubu [wersja I], tekst ludowy Oberek opoczyński, tekst ludowy Kondziałecka, tekst ludowy Świeci miesiąc, tekst ludowy Cyt... cyt..., tekst ludowy Gęś wodą, tekst ludowy Świniorz, tekst ludowy Boli mnie noga, tekst ludowy Krakowiak, tekst ludowy Dobre i to, słowa Marian Hemar Żołnierz i panna, słowa Stanisław Ryszard Dobrowolski – na chór a cappella: To idzie młodość [wersja II], piosenka z filmu „Przygoda na Mariensztacie” na chór męski, słowa Ludwik Starski * Ukochany kraj [wersja II] na chór mieszany, słowa Konstanty Ildefons Gałczyński * Ukochany kraj [wersja III] na chór męski, słowa Konstanty Ildefons Gałczyński * Piosenka o książce [wersja I] na chór męski, słowa Konstanty Ildefons Gałczyński * Piosenka o książce [wersja II] na chór mieszany, słowa Konstanty Ildefons Gałczyński* To idzie młodość [wersja III], piosenka z filmu „Przygoda na Mariensztacie” na chór mieszany, słowa Ludwik Starski * – na chór i fortepian: Bandoska [wersja II], tekst ludowy W kadzidlańskim boru [wersja II], tekst ludowy Szyszki [wersja II], tekst ludowy Trudno, u cha cha [wersja II], tekst ludowy Kawaliry [wersja II], tekst ludowy To i hola [wersja II], tekst ludowy A na onyj górze [wersja II], tekst ludowy Kukułeczka [wersja II], tekst ludowy Dolina [wersja II], tekst ludowy A cemuześ nie przysed [wersja II], tekst ludowy Ogarek [wersja II], tekst ludowy W olszynie [wersja II], tekst ludowy Pod borem [wersja II], tekst ludowy Mazowsze (Kukułka zazuleczka) [wersja II], słowa Jerzy Ficowski * Do ślubu, Marysiu, do ślubu [wersja II], tekst ludowy Ej przeleciał ptaszek [wersja II], tekst ludowy – na fortepian: Mazowsze (Kukułka zazuleczka) [wersja III] Bandoska [wersja III] W kadzidlańskim boru [wersja III] Kukułeczka [wersja III] To i hola [wersja III] Ej przeleciał ptaszek [wersja III] Kawaliry [wersja III] Trudno, u cha cha [wersja III] Dolina [wersja III] Ogarek [wersja III] W olszynie [wersja III] Szyszki [wersja III] Pod borem [wersja III] Tramblanka Żuraw Powolniak Oberek łowicki Capriccio – na orkiestrę lub z towarzyszeniem orkiestry: Oberek na orkiestrę Trzy tańce polskie na orkiestrę Szkice mazowieckie, suita ludowa na głos solo, chór mieszany i orkiestrę Siedem tańców Mazowsza na orkiestrę Szesnaście pieśni Mazowsza na głos, chór i fortepian (lub orkiestrę) – opera-balet: Karczma na rozdrożu
|