Polmic - FB

kompozytorzy (W)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Y Z

Adam Wesołowski,

kompozytor, pianista, dyrygent, teoretyk muzyki i pedagog; ur. 16 lutego 1980, Ruda Śląska. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego w Rudzie Śląskiej u Urszuli Ryszki. W latach 1993-99 kontynuował naukę gry na fortepianie pod kierunkiem Barbary Stankiewicz w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Bytomiu. W latach 1999-2004 studiował w klasie kompozycji Edwarda Bogusławskiego i Aleksandra Lasonia oraz grę na fortepianie pod kierunkiem Wojciecha Świtały w Akademii Muzycznej w Katowicach, którą ukończył w 2004 dyplomem z wyróżnieniem w obu specjalnościach. Jednocześnie odbył studia z teorii muzyki (dyplom w 2006).
Brał udział w licznych konkursach oraz kursach muzycznych z zakresu kompozycji, dyrygentury, pianistyki, teorii muzyki. Jest dwukrotnym laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Adama Didura (2000, 2004), laureatem konkursu kompozytorskiego odbywającego się przy VI Śląskim Konkursie Pianistycznym (2003), laureatem II nagrody na II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Studentów Akademii Muzycznych w Warszawie (2004), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. A. Dvořáka w Czechach (2017). W 2008 roku otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Bytomia MUZA 2008 za pracę twórczą oraz upowszechnianie kultury. W 2010 roku kompozycja Netto na fagot i fortepian była kompozycją obowiązkową w III Ogólnopolskim Konkursie Obojowo-Fagotowym im. E. Mandery i W. Osadzina, a w roku 2013 kompozycją obowiązkową w kursach „Ventus Optimus” w Łodzi.

W roku 2018 otrzymał stypendium Marszałka Województwa Śląskiego.

Jest autorem ponad 70 utworów oraz ponad 300 opracowań. Kompozycje i aranżacje Wesołowskiego wykonywane są zarówno w Polsce jak i za granicą na licznych koncertach, festiwalach: Festival Pablo Casalsa (Francja), Festiwal im. A. Dvořáka (Czechy), Europejski Festiwal im. Jana Kiepury, Szalone Dni Muzyki – La Folle Journée de Varsovie, Międzynarodowe Dni Odessy (Ukraina), Letnia Filharmonia AUKSO, Śląska Trybuna Kompozytorów, Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Festiwal Wirtuozerii i Żartu, Mikołowskie Dni Muzyki, Festiwal im. Adama Didura, Festiwal Muzyki Nowej, Classic meet pops (Niemcy), Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego.

Jego muzyka zabrzmiała w interpretacji rozmaitych zespołów: orkiestra Filharmonii Narodowej, Orkiestra Sinfonia Varsovia, Orkiestra Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej, German Brass, Viener Kammersymphonie, Morphing Chamber Orchestra Vienna, NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Elbląska Orkiestra Kameralna, Filharmonia Zabrzańska, Cracow Brass Quintet, orkiestra Opery Śląskiej, Śląski Chór Puzonowy, Asasello Quartett, Lorien Trio, Kwartet Akademos.

Kompozycje Adama Wesołowskiego są w repertuarze znakomitych solistów i dyrygentów (Jerzy Maksymiuk, Hobart Earle, Massimiliano Caldi, Andriy Yurkevych, Marek Moś, Valeriy Sokolov, Yaroslav Shemet, Alexander Humala, Francesco Bottigliero, Łukasz Długosz, Marek Torzewski, Andrzej Lampert, Grażyna Brodzińska, Jurek Dybał, Maciej Miecznikowski, Piotr Sałajczyk, Szymon Bywalec, Marcin Wyrostek, a także Krzysztof Cugowski, Tomasz Hajda, Marek Piekarczyk, Krystian Krzeszowiak, Justyna Steczkowska, Natalia Rubiś, Katarzyna Moś, Kasia Kowalska, Anna Rusowicz, Dorota Osińska, Krzysztof Kiljański i inni).

Jego utwory prezentowane były w takich wyjątkowych salach koncertowych, jak: Filharmonia Berlińska, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie, ICE Kraków.

Stworzył hejnały Europejskiego Kongresu Ekonomicznego w Krynicy, Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju, a także miast Radzionków i Świętochłowice.

Jego utwory nagrywane są dla Polskiego Radia oraz Telewizji Polskiej.

Adam Wesołowski jest również cenionym menedżerem kultury. Pełnił stanowisko menedżera Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO (2010-2014). W latach 2014-2018 był zastępcą dyrektora orkiestry Sinfonietta Cracovia. Od 2004 roku związany jest z Festiwalem im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, pełniąc obecnie funkcję dyrektora generalnego. Od 2018 roku piastuje stanowisko dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego.

Adam Wesołowski od 2007 roku jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.

W 2020 roku został uhonorowany Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury.

aktualizacja: 2017, 2022 (wa)

Oficjalna strona kompozytora: https://adam-wesolowski.pl/ 

kompozycje

Melodie cygańskie na 2 klarnety i 2 fagoty (1999)
Deszcz jesienny na głos basowy, wiolonczelę i fortepian (1999)
Capriccio na klarnet solo (1999)
Dwanaście preludiów na flet solo (2000)
Strąceni z niebios na głos basowy, czelestę i instrumenty perkusyjne (2000)
Preludium alla chopak, Preludium alla trepak na trio fletowe (2000)
Sonata na flet i fortepian (2001)
Kwartet smyczkowy nr 1 (2001)
Symfonia kameralna (2001)
Dwanaście preludiów na klarnet solo (2001)
Symfonia nr 1 „Wahadło” (2002)
Suita chorałowa na septet blaszany, 2 fortepiany i perkusję (2003)
Cztery pieśni do słów Leopolda Staffa na baryton i fortepian (2003)
Przed burzą na fortepian (2003)
Skrajności na fortepian (2003)
Osiem pieśni do słów Bożeny Iskrzak-Mierzwińskiej na sopran (lub tenor) i orkiestrę kameralną (2003-2005)
Symfonia nr 2 na chór i orkiestrę symfoniczną (2004)
Adagio. Allegro na ksylofon, wibrafon i orkiestrę smyczkową (2005)
Lamentacje na głos basowy i orkiestrę smyczkową (2005)
Kwartet chorałowy nr 2 (2006)
Koncert na puzon i fortepian (2007)
Symfonia nr 3 „Glorii” na puzon solo, orkiestrę symfoniczną, orkiestrę smyczkową, chór mieszany, chór żeński, chór dziecięcy i organy (2007)
Concerto grosso na smyczki i perkusję (2007)
Marcia concertante na orkiestrę symfoniczną (2008)
Netto na fagot i fortepian (2008)
Concerto grosso na chór puzonowy (2009)
Gliss Koncert na puzon z fortepianem (2010)
Taniec z przytupem na trio smyczkowe (2011)
Spadek, musical (2012)
Hejnał (2013)
Fanfara na orkiestrę smyczkową (2013)
Gliss dance na orkiestrę smyczkową (2014)
Symfonia kolęd na głosy i orkiestrę smyczkową (2015)
Fanfara na orkiestrę symfoniczną (2016)
Sinfonia industrialna (2018)
Encore Concerto na flet i orkiestrę (2018)
Encore Concerto na flet i fortepian (2018)
Gliss Dance na kwintet dęty blaszany (2018)
Euphory Concerto na eufonium i orkiestrę smyczkową (2019)
Silver Concerto na klawesyn, orkiestrę smyczkową i dźwięki Zabytkowej Kopalni Srebra (2019)
Symfonia industrialna (2019)
Gliss Concerto na flet i fortepian (2019)
Śpiewy aniołów na skrzypce i orkiestrę kameralną (2021)
Anioły i Demony na orkiestrę symfoniczną (2021)