polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
III Festiwal Kwadrofonik
14–15 grudnia 2017, Warszawa
III Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”
15–17 grudnia 2017 roku, Sopot
II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców
16 grudnia 2017, Wrocław
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

animatorzy (N)

A B C D F G J K L M N O P R S T W Ł

Grzegorz Niemczuk,

pianista; ur. 11 kwietnia 1985, Mysłowice. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu Józefa Stompla. Od 2009 roku pozostaje pod artystyczną opieką amerykańskiego pianisty Jeffrey'a Swanna.

Wielką rolę w rozwoju artystycznej osobowości pianisty odegrały lata 2008, 2009 oraz 2011, kiedy to uzupełniał swoją edukację w Nowym Jorku jako stypendysta International Keyboard Institute & Festiwal (Mannes College of Music). Miał wówczas możliwość studiowania u światowej sławy pianistów takich, jak: Menahem Pressler (Indiana University), Philippe Entremont, Joaquin Achucarro (Meadows School of the Arts), David Dubal (The Juilliard School), Jerome Rose (Mannes College), Alexander Kobrin (Columbus State University), Choong-Mo Kang (The Juilliard School), Yuan Sheng (Central Conservatory of Music - Pekin). Ponadto jako uczestnik Festiwalu im. Dino Ciani w Cortina d’Ampezzo we Włoszech (2010, 2012) miał możliwość pracowania pod kierunkiem wybitnych pianistów – Pietro de Maria, Claudio Martinez Mehner, Emanuele Arciuli oraz Hamish Milne. Swoje umiejętności doskonalił również na licznych kursach muzycznych, gdzie uczył się u takich artystów, jak: Michel Beroff (2012), Arie Vardi (2012), Angela Hewitt (2012), Janina Fijalkowska (2010), Klaus Hellwig (2010), Aleksiej Orłowiecki (2007, 2008, 2009, 2010), Piotr Paleczny (2009), Dang Thai Son (2009), Joseph Banovetz (2008), Peter Donohoe (2006),  Andrzej Jasiński (2006), Krystian Zimerman (2005). Uczestniczył również jako słuchacz podczas lekcji mistrzowskich prowadzonych przez tak wybitnych muzyków, jak np. Halina Czerny-Stefańska, Wiktor Mierżanow, Stephen Hough czy John Lill.

Występował na wielu prestiżowych festiwalach, w tym: trzykrotnie na Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych (Litwa, Słowacja, Finlandia), trzykrotnie na International Keyboard Institute and Festival w Nowym Jorku (2008, 2009, 2011), na 48. Międzynarodowym Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie-Zdroju (2010), Europejskim Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju (2010), 65. Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju (2010), „De Varsovie à Paris” w Paryżu (2010), Mosel Musikfestival w Mesenich (2011), "La Folle Journee de Varsovie" w Teatrze Wielkim w Warszawie (2010), Franz Liszt Piano Festival w Addis-Ababie (Etiopia, 2011), Festiwal „Dino Ciani” w Cortina d’Ampezzo (2010, 2012), „Matinees du piano” w Orleans (Francja, 2009) czy „III Rassegna di Giovani Pianisti” w Rovinj (Chorwacja, 2009).

Jako solista współpracował z wieloma orkiestrami symfonicznymi oraz z następującymi dyrygentami: Paul Hostetter, Szymon Bywalec, Jan Wincenty Hawel, Maja Metelska, Dariusz Mikulski, Paweł Przytocki, Monika Wolińska. Wystąpił z blisko 300 recitalami i koncertami, odwiedzając prawie całą Europę , a także Stany Zjednoczone (Tempe, Arizona, Nowy Jork - Steinway Hall, Mannes College, Yamaha Artists Services), Azję (Korea Południowa, Chiny - Shanghaj), Australię (Bowral) oraz Afrykę (Addis-Ababa). W swoim repertuarze ma blisko 100 utworów solowych oraz 15 koncertów na fortepian i orkiestrę. Często występuje również jako kameralista, współpracując z wieloma instrumentalistami i wokalistami.

Jest laureatem wielu konkursów pianistycznych w kraju i za granicą, m.in. w 2003 zdobył I nagrodę na VI Śląskim Konkursie Pianistycznym w Zabrzu, w 2004 – wyróżnienie oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Miłosza Magina na I Międzyuczelnianym Konkursie Chopinowskim im. Miłosza Magina w Łodzi, w 2005 – III nagrodę na IV Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Warnie oraz nagrodę specjalną od firmy „Blüthner” na III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Ferenca Liszta we Wrocławiu, a w roku 2006 – III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest również zwycięzcą 9. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Stefano Marizza” w Trieście (2008), Ogólnopolskiego Festiwalu "Chopinowskie Interpretacje Młodych" w Koninie (2008), „Rencontres Internationales des Jeunes Pianistes” w Waterloo (2009), 40. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2010). Otrzymał także tytuły Laureata "Janet and William Schwartz Scholarship Award" - Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego odbywającego się w Nowym Jorku (2008) oraz "Estrady Młodych" na 43. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (2009).W 2013 roku wygrał International Carnegie Hall Concerto Debut Competition w Nowym Jorku, dzięki czemu w lutym tego samego roku zadebiutował w Carnegie Hall, wykonując Koncert f-moll op. 21 Fryderyka Chopina.

Za swoje osiągnięcia był wielokrotnie nagradzany, otrzymując stypendia: Prezydenta Miasta Tychy, Prezesa Rady Ministrów (2003), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2003/2004, 2007/2008) oraz Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci (2003/2004). Został również laureatem programu stypendialnego "Młoda Polska" w 2009 roku, a w grudniu 2010 otrzymał tytuł Honorowego Profesora Publicznego Gimnazjum Nr 2 w Pawłowicach.

Od października 2011 roku jest asystentem na Uniwersytecie Śląskim (Instytut Muzyki).

aktualizacja: marzec 2013 (ai)


Strona internetowa artysty: www.niemczuk.com

twórczość

Polish pianist Grzegorz Niemczuk, previously First Prize winner of the 40th National Chopin Piano Competition in Warsaw in 2010, currently studies with Jeffrey Swann. As First Prize winner of the 2013 International Concerto Competition at Carnegie Hall, Mr. Niemczuk gave a highly accomplished and artistically distinguished interpretation of the Chopin Piano Concerto No. 2 in F minor, op. 21.
The slow movement wove a spell like a Chopin Nocturne, with expressive phrasing and perfectly gauged rubato. This was Chopin playing of the highest order, refined and subtle, inspired by bel canto singing. His elegant performance of the mazurka-based finale captured its dance-like essence.
Mr. Niemczuk’s playing was notable for its fluidity, extremely wide dynamic range - from resounding fortissimos to whisper-soft pianissimos, variety of tone colors, and dazzling virtuosity. Maestro Hostetter and the orchestra were responsive and supportive partners.
(frgm. recenzji koncertu 25 lutego 2013 w Carnegie Hall - źródło: www.theepochtimes.com)