Polmic - FB

animatorzy (P)

A B C D F G J K L Ł M N O P R S T W

Bogdan Paprocki,

śpiewak (tenor); ur. 23 września 1919, Toruń; zm. 3 września 2010 Warszawa. Naukę śpiewu rozpoczął pod kierunkiem Eugeniusza Koppa w Lublinie w 1943. Z pierwszym publicznym koncertem wystąpił 9 lipca 1944. Dalsze studia wokalne odbył u Ignacego Dygasa, będąc już solistą Reprezentacyjnego Zespołu Wojska Polskiego.

W 1947 i 1948 został laureatem ogólnopolskich konkursów śpiewaczych w Warszawie.

W 1946 został zaangażowany do Państwowej Opery Śląskiej w Bytomiu – tu 23 listopada 1946 zadebiutował rolą Alfreda w Traviacie Giuseppe Verdiego, mając za partnerów Barbarę Kostrzewską i Andrzeja Hiolskiego. Pozostałe jego kreacje na bytomskiej scenie to m.in. hrabia Almaviva w Cyruliku sewilskim Gioacchino Rossiniego, Jontek w Halce Stanisława Moniuszki, Belmonte w Uprowadzeniu z seraju Wolfganga Amadeusa Mozarta, Nemorino w Napoju miłosnym Gaetano Donizettiego, Nadir w Poławiaczach pereł i Don José w Carmen Georgesa Bizeta, Rudolf w Cyganerii Giacomo Pucciniego, Książę w Rigoletcie Verdiego oraz tytułowi bohaterowie w Fauście Charlesa Gounoda, Fra Diavolo Daniela Aubera i Trubadurze Verdiego.

W 1949 odbył swoją pierwszą zagraniczną podróż artystyczną – śpiewał w Moskwie, Kijowie i innych miastach Związku Radzieckiego, a w 1951 w NRD oraz na festiwalu Praska Wiosna.

W 1957 rozpoczął współpracę z Teatrem Wielkim w Warszawie, pozostając jeszcze do 1960 solistą Opery Śląskiej. Na warszawskiej scenie stworzył niepowtarzalne role m.in. w Opowieściach Hoffmanna Jacquesa Offenbacha (partia tytułowa), Andrei Chénier Umberto Giordana (partia tytułowa), Don Carlosie Verdiego (partia tytułowa), Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego (Leński), Tosce Pucciniego (Cavaradossi), Pajacach Ruggero Leoncavalla (Canio), a przede wszystkim Stefana w Strasznym dworze Moniuszki, którego był najdoskonalszym odtwórcą (wystąpił w 250 spektaklach). Do końca lat 80-tych XX wieku pozostawał czołowym tenorem Opery w Warszawie, odbywając z jej zespołem wiele zagranicznych tounées. W latach 90-tych XX wieku pojawiał się na scenie Teatru Wielkiego jako Stary Faust w operze Gounoda oraz Cesarz Chin (Altoum) w Turandocie Pucciniego. Występował na scenie Opery Warszawskiej przez 60 sezonów.

Bogdan Paprocki często uczestniczył w koncertach symfonicznych, wykonując partie tenorowe w dziełach oratoryjno-kantatowych, przede wszystkim w IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Wziął udział w koncertach w 182 polskich miastach.

O dokonaniach Bogdana Paprockiego świadczy nie tylko ilość wykonanych ról operowych (ponad 50) i udział w ponad 2800 przedstawieniach operowych: w Polsce wystąpił w spektaklach operowych w 30 miastach, zaś za granicą śpiewał na 87 scenach operowych - na czterech kontynentach; partie w Strasznym Dworze i Halce śpiewał prawie 300 razy. Zrealizował także liczne nagrania dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych, nagrania archiwalne dla Polskiego Radia i Telewizji.

Uczestniczył w pracach jury rozmaitych konkursów wokalnych: krajowych i zagranicznych.

Za swoją działalność otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. Złoty Krzyż Zasługi (1952), Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1954),Medal 10-lecia Polski Ludowej (1954), Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (1955), Nagrodę Państwową (wyróżnienie) za wybitne osiągnięcia w dziedzinie wokalistyki (1955), Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski (1959), Opera Medal przyznawany przez Komitet Harriet Cohen International Music Award (1960, Wielka Brytania), Order Sztandaru Pracy II klasy (1964), Odznakę „Zasłużony Działacz Kultury” (1969), Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1973), Medal 30-lecia Polski Ludowej (1974), Order Sztandaru Pracy I klasy (1975), Tytuł Zasłużony dla Kultury Polskiej (1989), Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (1997), Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury – Nagroda Specjalna za całokształt pracy muzycznej (2009), Śląską Nagrodę im. Juliusza Ligonia (2009).

W 2018 roku z inicjatywy dr. hab. Adama Zdunikowskiego powstało Stowarzyszenie im. Bogdana Paprockiego, którego celem jest kultywowanie pamięci o wybitnym polskim tenorze, opieka nad pięknem tradycji wykonawczej oraz wspieranie młodych, uzdolnionych śpiewaków na początku ich drogi artystycznej. Od 2019 roku organizuje Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Bogdana Paprockiego. Natomiast od 2022 - Letnią Akademię Doskonałości im. Bogdana Paprockiego - kompleksowe wokalne kursy mistrzowskie wzbogacone o zajęcia z ruchu scenicznego, elementów charakteryzacji i stylizacji.

Strona Stowarzyszenia: https://paprocki.org/ 

aktualizacja: 2008, 2010 (mk), 2022 (wa)