polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Konferencja Naukowa „(Od)głosy współczesności. Muzyka wokalno-instrumentalna początku XXI wieku”
17 listopada 2017, Szczecin
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Warszawska premiera oratorium „Znalezienie Świętego Krzyża” Feliksa Nowowiejskiego
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

indeks osób (G)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W Y Z Ł

Walerian Gniot,

kompozytor i pedagog; ur. 8 listopada 1902, Proszyska; zm. 14 listopada 1977, Poznań. W 1922 rozpoczął studia matematyczno-fizyczne, filologiczne i muzykologiczne (u Łucjana Kamieńskiego) na Uniwersytecie Poznańskim, następnie w latach 1931-33 kształcił się pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza i Tadeusza Szeligowskiego w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Poznaniu.
Obok kompozycji, od 1945 do 1970 (tj. do przejścia na emeryturę), zajmował się pracą pedagogiczną – był nauczycielem przedmiotów teoretycznych w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej w Poznaniu.
Walerian Gniot uzyskiwał nagrody i wyróżnienia na krajowych konkursach kompozytorskich, m.in. w 1949 – wyróżnienie za kantatę Pierwiosnek na tenor, chór mieszany i orkiestrę (1949) na Konkursie Mickiewiczowskim oraz nagrodę za wariacje na temat ludowy wielkopolski Patrzała oknem na fortepian (1949) na II Chopinowskim Konkursie Kompozytorskim, w 1952 – wyróżnienie za Impresje olimpijskie na fortepian (1952) na Przedolimpijskim Konkursie Kompozytorskim, w 1955 – wyróżnienie za pieśń W imionniku na głos z fortepianem (1955) na Konkursie Mickiewiczowskim oraz ponownie wyróżnienie za Marsz fantastyczny na skrzypce i fortepian (1955) na konkursie kompozytorskim ogłoszonym z okazji V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów „O Pokój i Przyjaźń”, w 1961 – nagrodę za Lokomotywę na mezzosopran i chór mieszany (1961) na konkursie na pieśń chóralną w Poznaniu, w 1968 – III nagrodę za In memoriam na organy (1968) na konkursie na utwór organowy w Szczecinie, w 1971 – I nagrodę za pieśń Firanka na baryton i fortepian (trzecia pieśń z cyklu Anka) na konkursie na utwór do tekstu Władysława Broniewskiego. Ponadto został uhonorowany wieloma odznaczeniami, m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (1964) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1975).

aktualizacja: czerwiec 2008

kompozycje

Kwintet fortepianowy (1935)
Uwertura B-dur na orkiestrę (1935-36)
Uwertura D-dur na orkiestrę (1936)
Trio na flet, altówkę i kontrabas (1936)
Cztery pieśni na chór męski a cappella (1937)
Taniec zbójnicki na chór męski, 2 skrzypiec i wiolonczelę (1937)
Sinfonietta (1937)
Sonata na kontrabas i fortepian (1938)
Dwie pieśni na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera i Leopolda Staffa (1939)
Trzy pieśni na głos solowy z towarzyszeniem fortepianu do słów Tadeusza Micińskiego i Marii Konopnickiej (1939)
Trio nr 3 na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1943)
Sonata-Concerto na klarnet i fortepian (1945)
Missa Exsurgat Deus na chór i organy (1946)
Symfonia (1947)
Kwartet smyczkowy (1948)
Pamięci Chopina, kantata na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1948)
Pięć pieśni ludowych wielkopolskich na chór mieszany a cappella (1948)
Pierwiosnek, kantata na tenor, chór mieszany i orkiestrę (1949)
Pieśń Chopina na chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1949)
Patrzała oknem, wariacje na temat ludowy wielkopolski na fortepian (1949)
Dwanaście melodii ludowych wielkopolskich na fortepian (1949)
Uwertura kujawska na orkiestrę (1950)
Sześć pieśni ludowych wielkopolskich na chór mieszany a cappella (1950)
Tryptyk wielkopolski na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1951)
Allegro koncertowe na saksofon i fortepian (1951)
Impresje olimpijskie, 10 utworów na fortepian (1952)
Ballada na róg i fortepian (1952)
W imionniku, pieśń na głos z fortepianem do słów Adama Mickiewicza (1955)
Marsz fantastyczny na skrzypce i fortepian (1955)
Wariacje na temat ludowy na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1957)
Kwintet dęty nr 1 na flet, obój, klarnet, róg i fagot (1958)
Kwintet dęty nr 2 na flet, obój, klarnet, róg i fagot (1959)
Lokomotywa na mezzosopran i chór mieszany (1961)
Wielka symetria na orkiestrę (1962)
Sei movimenti na flet, obój, klarnet, trąbkę, róg i fagot (1962)
Kwintet na flet, 2 klarnety i fagot (1962)
Kwintet dęty nr 3 na flet, klarnet, trąbkę, róg i fagot (1963)
Musica seria na organy (1964)
Śląsk śpiewa na chór mieszany a cappella (1964)
Dachy na chór mieszany a cappella (1966)
R-FL-X-67 per orchestra da camera (1967)
Impresje olsztyńskie na flet i fortepian (1967)
In memoriam na organy (1968)
Quincunx, cykl utworów na 2 trąbki, róg i puzon (1968)
Satyr w parku na chór męski a cappella (1969)
Riflessi na 2 fortepiany (1970)
Migawki na 2 trąbki, róg i puzon (1971)
Sekstet na 2 trąbki, 3 rogi i puzon (1971)
Variazioni per violino solo (1972)
Anka, cykl pieśni na baryton i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1972)
M-M I na orkiestrę symfoniczną (1973)
Dytyramb na organy (1973)
Meandry dla 12 wykonawców (1974)
Musica per violino e orchestra (1975)
Ben ritmico na zespół perkusyjny (1975)
Sekstet dęty nr 2 na 2 trąbki, 2 rogi i 2 puzony (1977)