26 kwietnia 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Marek Pijarowski

postać

dnia

Marek

Pijarowski

Wojciech Kilar To, co najpiękniejsze

płyta

dnia

Wojciech Kilar

To, co najpiękniejsze

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

indeks osób (L)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Karol Lipiński, skrzypek, kompozytor i dyrygent. Urodził się 30 października 1790 w Radzyniu na Podlasiu. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 5 lat pod kierunkiem ojca Feliksa. W 1799 wraz z rodziną przeniósł się do Lwowa. Tu grał jako koncertmistrz w prowadzonej przez ojca orkiestrze pałacowej hr. Adama Starzeńskiego. Dodatkowo zainteresował się wiolonczelą i równie szybko jak na skrzypcach zdobył umiejętność gry na tym instrumencie. W 1809 objął stanowisko koncertmistrza, a w 1811 został kapelmistrzem orkiestry teatru operowego. W 1814 wyjechał do Wiednia, gdzie spotkał się z Ludwikiem Spohrem, niemieckim skrzypkiem i kompozytorem. Za jego namową Karol zdecydował się na karierę skrzypka-wirtuoza, zrezygnował z dotychczasowej pracy w lwowskim teatrze i poświęcił się wyłącznie doskonaleniu techniki skrzypcowej oraz przygotowywaniu repertuaru.
W 1817 Karol Lipiński wystąpił we Lwowie, a następnie wybrał się w podróż artystyczną przez Węgry i Chorwację do Włoch – koncertował w Wenecji, Mediolanie, Padwie, Weronie oraz Piacenzy. Tu w kwietniu 1818 dwukrotnie wystąpił wspólnie z Niccolò Paganinim. Podczas kilkuletniego tournée artystycznego grał we Lwowie, w Kijowie, Krzemieńcu, Kamieńcu Podolskiego, Wilnie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Lipsku, Berlinie, Moskwie i Petersburgu, wszędzie zdobywając wielki aplauz. Na przełomie 1827 i 1828 wystąpił z koncertami w Warszawie, po których otrzymał nominację na pierwszego skrzypka Dworu Królestwa Polskiego, a w 1831 Dworu Carskiego. W Warszawie ponownie koncertował w maju 1829, podczas uroczystości koronacji cara Mikołaja I – wówczas to znów zagrał z Paganinim. W 1830 Lipiński na 3 lata zawiesił działalność koncertową i poświęcił się dalszemu doskonaleniu gry. W następnych latach wznowił tournée artystyczne po całej Europie, grał w Lipsku, Frankfurcie nad Menem, Paryżu (gdzie w urządzeniu koncertu pomógł mu Fryderyk Chopin), Londynie, Manchesterze, Wrocławiu. Po występach w Wiedniu, jako dowód uznania dla mistrzowskiej gry, otrzymał tytuł honorowego obywatela tego miasta.
W 1839 osiadł na stałe w Dreźnie, gdzie przez 20 lat pełnił funkcję koncertmistrza orkiestry króla saskiego Fryderyka Augusta. Uczestniczył także w wielu koncertach symfonicznych i kameralnych (m.in. grał z Ferencem Lisztem), podróżował do Lwowa, Kijowa i Warszawy oraz zajmował się pracą pedagogiczną (w 1845 opiekował się 14-letnim Józsefem Joachimem, zaś w 1848 – 13-letnim Henrykiem Wieniawskim). Od 1846, z powodu choroby reumatycznej, zaczął ograniczać stopniowo działalność koncertową. W 1854, za wybitne zasługi dla dworu królewskiego, został odznaczony Rycerskim Orderem księcia Alberta. Po przejściu na emeryturę w 1861, przeniósł się do swojego majątku Urłów koło Lwowa i zorganizował szkołę muzyczną dla uzdolnionych dzieci chłopskich. Tu też zmarł 16 grudnia 1861 i został pochowany na tamtejszym cmentarzu.

WAŻNIEJSZE KOMPOZYCJE:

Dwa polonezy op. 1 na skrzypce i orkiestrę
Siciliano varié op. 2 na kwartet smyczkowy
Symfonia Es-dur op. 2 nr 1 (przed 1810)
Symfonia C-dur op. 2 nr 2 (przed 1810)
Symfonia B-dur op. 2 nr 3 (przed 1810)
Sonet na orkiestrę (przed 1810)
Favorite-Mazurka na orkiestrę (przed 1810)
Szlachta czynszowa czyli Kłótnia o wiatr, opera (1810-14)
Dwa kaprysy op. 3 na skrzypce i fortepian lub skrzypce solo
Wariacje G-dur op. 4 na kwartet smyczkowy
Wariacje g-moll op. 5 na skrzypce i orkiestrę
Trzy polonezy op. 5 na fortepian
Polonez koncertowy op. 6 na skrzypce i orkiestrę
Rondo alla Polacca E-dur op. 7 na skrzypce i orkiestrę (przed 1817)
Trio na dwoje skrzypiec i wiolonczelę op. 8 (1821)
Trzy polonezy op. 9 na skrzypce i kwartet smyczkowy
Trzy kaprysy op. 10 na skrzypce i fortepian lub skrzypce solo
Wariacje na temat z opery „Kopciuszek” Rossiniego op. 11 na skrzypce i orkiestrę
Trio na dwoje skrzypiec i wiolonczelę A-dur op. 12
Ronda alla Polacca op. 13 na skrzypce i orkiestrę
Koncert na skrzypce i orkiestrę fis-moll op. 14 (1822)
Wariacje na temat z opery „Pirat” Belliniego op. 15 na skrzypce i orkiestrę (ok. 1820-24)
Duet na temat z opery „Il Crociati di Egitto” Meyerbeera op. 16 na skrzypce i orkiestrę (ok. 1820-24)
Rondo alla Polacca na temat pieśni polskich op. 17 na skrzypce i orkiestrę (ok. 1820-24)
Rondeau de concert op. 18 na skrzypce i orkiestrę (ok. 1820-24)
Wariacje na temat kawatiny z opery „Cyrulik sewilski” Rossiniego na skrzypce i orkiestrę (ok. 1820-24)
Souvenir de la mer Baltique, divertissements op. 19 na skrzypce i fortepian lub skrzypce solo
Koncert na skrzypce i orkiestrę D-dur „Wojskowy” op. 21 (ok. 1826)
Variations de bravoure sur une Romance militaire op. 22 na skrzypce i orkiestrę
Fantaisie et variations op. 23 na motywach z opery „Lunatyczka” Belliniego na skrzypce i orkiestrę (ok. 1824)
Rodacy we Wszechnicy Wrocławskiej na 4 głosy (1826)
Koncert na skrzypce i orkiestrę e-moll op. 24 (1830-33)
Adagio elegico op. 25 na skrzypce i orkiestrę
Fantazja i wariacje na motywach z opery „Hugenoci” Meyerbeera op. 26 na skrzypce i orkiestrę
Trzy kaprysy op. 27 na skrzypce i fortepian lub skrzypce solo
Wielka fantazja na motywach z opery „Purytanie” Belliniego op. 28 na skrzypce i orkiestrę
Polonoise guerrière op. 29 na orkiestrę (1837)
Trzy kaprysy op. 29 na skrzypce i fortepian lub skrzypce solo
Fantazja na temat z opery „Ernani” Verdiego op. 30 na skrzypce i fortepian lub skrzypce solo (ok. 1845)
Fantazja na temat arii neapolitańskich op. 31 na skrzypce i fortepian lub skrzypce solo
Koncert na skrzypce i orkiestrę A-dur op. 32 (1844)
Fantazja na motywach z opery „Krakowiacy i Górale” Stefaniego op. 33 na skrzypce i orkiestrę (przed 1826)
Impromptus op. 34 na skrzypce i fortepian lub skrzypce solo (ok. 1842)
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information