22 sierpnia 2017
English (United Kingdom)Polish (Poland)
Andrzej Markowski

postać

dnia

Andrzej

Markowski

Witold Lutosławski Centenary Edition

płyta

dnia

Witold Lutosławski

Centenary Edition

Sowińska Iwona Polska muzyka filmowa 1945-1968

książka

dnia

Sowińska Iwona

Polska muzyka filmowa 1945-1968

NOWA MUZYKA POLSKA

Logowanie



JSTOR online

JSTOR
Chcesz wejść?
Skontaktuj się z nami!

 

indeks osób (R)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Adrian Robak,

kompozytor, teoretyk muzyki i śpiewak; ur. 7 sierpnia 1979, Bytom. W latach 2003-2008 studiował kompozycję w klasie Aleksandra Lasonia (dyplom z wyróżnieniem) oraz teorię muzyki w Akademii Muzycznej w Katowicach. W czasie studiów był dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Brał udział w warsztatach kompozytorskich, prowadzonych m.in. przez Pera Nørgårda i Helmuta Lachenmanna oraz w warsztatach poświęconych wykonawstwu muzyki dawnej, współczesnej i improwizowanej Jacka Sykulskiego, Ramesh Shotam i innych.

Otrzymał pierwszą lokatę w kwalifikacjach „Śląskie Manufaktury Przemysłów Kultury” na GWSP w Chorzowie (projekty unijne z programu „Kapitał Ludzki”). W 2011 otrzymał II nagrodę  za kompozycję Silesia 1921 na orkiestrę symfoniczną i chór (2010-2011) na konkursie kompozytorskim, ogłoszonym w 90. rocznicę wybuchu III Powstania Śląskiego.

Adrian Robak współpracował z takimi zespołami, jak Akademicki Chór Politechniki Śląskiej, Chór Filharmonii Śląskiej, Chór Polskiego Radia w Krakowie. W latach 2007-2009 był śpiewakiem, akompaniatorem i asystentem dyrektora w Zespole Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”. Współpracował także z wieloma muzykami i zespołami sceny polskiej (m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach) i europejskiej (m.in. Wiener Symphoniker). Brał udział w koncertach w Polsce (m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie) i na świecie (Gran Teatro La Fenice w Wenecji, Lincoln Center – New York Philharmony, Bregenzer Festspiele, siedziba główna ONZ w Nowym Jorku, Canterbury Cathedral). Był organizatorem takich koncertów, jak koncerty dla mieszkańców Katowic, w Sali Koncertowej Centrum Edukacji Muzycznej w Katowicach, Oratorium Marianum we Wrocławie, w ramach Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego w Bytomiu, z okazji 70. rocznicy wyzwolenia obozu koncentracyjnego KL Auschwitz.

Jego kompozycje były wykonywane na festiwalach w kraju (m.in. Mikołowskie Dni Muzyki) oraz za granicą (m.in. Incontro Internazionale Polifonico Citta di Fano). Wśród wykonawców jego kompozycji są tacy artyści, jak: Iwona Socha (sopran), Marcin Maślak (gitara), Kameraliści Miasta Mikołów „Lasoń Ensemble”, Orkiestra Muzyki Nowej, Chór Filharmonii Śląskiej, Śląska Orkiestra Kameralna, Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Katowicach czy Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”.

Adrian Robak współtworzył nieformalną grupę „Leonardo”, badającą ontologię muzyki oraz psychologiczne podłoże jej percepcji. W kręgu zainteresowań grupy są zagadnienia związane ze sztuczną inteligencją, zastosowanie nowoczesnej technologii w procesach uczenia się. Efektem pracy grupy jest m.in. aplikacja komputerowa „Robak Renesansowy” do nauki zasad komponowania muzyki opartej na regułach renesansowych, a jednocześnie narzędzia wspomagającego analizę muzyczną dzieł dawnych mistrzów i odkrywającego procesy twórcze (wersja prototypowa).

Jest autorem pierwszego, zintegrowanego narzędzia zawierającego wiedzę o teoretykach i kompozytorach europejskich (od początku naszej ery do okresu renesansu), pochodzącą z różnych źródeł w formie użytecznego leksykonu multimedialnego (w trakcie realizacji). W 2006 stworzył „Drzewo Genealogicznego Śląskich Kompozytorów” (nie wydane), jak również współautorem programu studiów podyplomowych „Akademia zarządzania w kulturze i sztuce” (w trakcie oceny merytoryczno-formalnej przez MNiSW).

Jest też autorem wykładów i felietonów oraz autorem muzyki wykorzystanej w filmach: Dni mojego życia... Auschwitz. Historia prawdziwa, Misja Wolnego, Doktor Faustus, Klisze pamięci Mariana Kołodzieja, jak również tablicy „Śląska Szkoła Kompozytorów XX i XXI wieku” (PZSM im. K. Szymanowskiego w Katowicach). W latach 2010-2012 zajmował się spisywaniem ścieżek dźwiękowych amerykańskich filmów fabularnych i tworzeniem partytur symfonicznych. Wśród jego zainteresowań znajdują się metody tworzenia i zastosowanie instrumentów generowanych elektronicznie (VSTi) w tworzeniu ścieżek dźwiękowych z kompozycji symfonicznych.

Adrian Robak wykłada na Uniwesytecie Śląskim w Sosnowcu (emisja głosu) i w Akademii Muzycznej w Katowicach (estetyka muzyki, propedeutyka muzyki współczesnej, kształcenie słuchu). Jest także słuchaczem studiów doktoranckich Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Eugeniusza Knapika.

Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich (obecnie także w strukturach Zarządu Oddziału Śląskiego) oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Działając w Zarządzie Śląskiego ZKP był współorganizatorem koncertów w ramach festiwali: Śląskie Dni Muzyki Współczesnej (2012, 2014), "Muzyka Kameralna na Śląsku" (2012), Śląskie Trybuny Kompozytorów (2011, 2013), Trybuny 2.0 (2013, 2014).

aktualizacja: styczeń 2015 (mkk)

kompozycje
Alleluia na chór mieszany a cappella (1999)
да приидет царстие Твое… Отче наш (…da prjidiet carstwie Twoje… Otcze Nasz) na chór mieszany a cappella (2001)
Днесь спасние (Dnjes spasjenije) na chór mieszany a cappella (2002)
Cвятый Вожэ (Swiatyj Boże) na chór mieszany a cappella (2002)
Sancta Maria Mater Dei na chór mieszany a cappella (2002)
Wariacje na organy solo (2003)
Jonasz na chór mieszany a cappella (2003)
Ad Papam na tenor, baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2003)
Kołysanka Bożonarodzeniowa na chór mieszany a cappella (2003)
Psalm CXLVI Lauda, anima mea na chór mieszany a cappella (2004)
Psalm XVI Conserva me, Domine na chór mieszany a cappella (2004)
Psalm CXLII Voce mea ad Dominum, clamavi na chór mieszany a cappella (2004)
De profundis na chór mieszany a cappella (2004)
Adoramus te na chór mieszany a cappella (2004)
Salve, Ara – Medytacje nad dźwiękiem I na chór mieszany a cappella (2004)
Wizja ulotna na harfę (2004)
Deprecatio Marialis 1 na chór mieszany a cappella (2004)
Jubilate Deo na chór mieszany a cappella (2005)
Deprecatio Marialis 2 na chór mieszany a cappella (2005)
Deprecatio Marialis 3 na chór mieszany a cappella (2005)
Chorał na chór mieszany a cappella (2005)
Koncert na klarnet, kameralną orkiestrę smyczkową i harfę (2005)
Fresk 1 na wielką orkiestrę symfoniczną (2005)
Popule Meus na chór mieszany a cappella (2005)
Fresk II na 8 instrumentów smyczkowych (2005)
Fresk III na tubę solo, wielką orkiestrę dętą i grupę instrumentów perkusyjnych (2005)
Dla… O bólu, wyciszeniu i Kasjopei na wibrafon, organy i głos (2006)
Fresk IV na sopran solo, dwa barytony solo, wielką orkiestrę symfoniczną, wielki chór mieszany, chór męski i chór chłopięcy (2006)
Jesienne na głos i fortepian (2006)
Tren na organy i orkiestrę kameralną (2007)
Ambda, pieśń do słów dziecięcych na wielki chór mieszany (2007)
Muzyka do filmu Dni Mojego Życia – Auschwitz. Historia prawdziwa (2007)
Tantum ergo na chór mieszany a cappella (2007)
Déjà vu – Symfonia I koncertująca na orkiestrę symfoniczną (2007-2008)
Kwartet smyczkowy nr 1 (2008-2009)
Klisza pamięci 1 na kwartet smyczkowy, fortepian i instrumenty perkusyjne (2009)
Klisza pamięci 2 na kwartet smyczkowy i instrumenty perkusyjne (2009)
Łkająca cisza 1 na głos i kwartet smyczkowy (2009)
Łkająca cisza 2 na głos, kwartet smyczkowy, fortepian i instrumenty perkusyjne (2009)
Wzniosłość bólu na głos, kwartet smyczkowy, fortepian i instrumenty perkusyjne (2009)
Karhora na orkiestrę kameralną (2009)
Andromeda, utwór elektroniczny (2010)
Maeija Variations, wariacje na fortepian (lub organy) (2010)
Silesia 1921 na orkiestrę symfoniczną i chór mieszany (2010-2011)
Nos autem gloriari na chór mieszany a cappella (2011)
Gry uliczne na gitarę solo (2011)
Sunset muzyka elektroniczna (2011)
To nie jest kraj bohaterów na orkiestrę symfoniczną i chór (2011)
Misja Wolnego – Intro na orkiestrę symfoniczną, sopran i chór (2012)
Misja Wolnego – Zacisze 3 na orkiestrę symfoniczną (2012)
Misja Wolnego – Wojna na orkiestrę symfoniczną i chór (2012)
Misja Wolnego – Wspomnienia na orkiestrę symfoniczną i gitarę solo (2012)
Misja Wolnego – Podróż przez życie na orkiestrę symfoniczną i flet solo (2012)
Misja Wolnego – Rodzina na orkiestrę symfoniczną, gitarę i flet solo (2012)
Pastelux w 3 częściach na gitarę solo (2012)
Arquato na orkiestrę symfoniczną, elektronikę i chór (2012)
Camerata Koncert wokalny na zespół solistów (2012-2013)
Kwartet smyczkowy nr 2 (2013)
Tubex na tubę solo (2013)
Pater noster dla Czesława na chór mieszany (2013)
Inwokacja na chór mieszany i organy do słów wiersza J. Soćko (2013)
Etiudy na gitarę solo - w dziesięciu częściach (2013-2014)
A Fair Fairy Tale I akt dramatu muzycznego do libretta J. Soćko (2013-2014)
Semisemi na dwa chóry mieszane i orkiestrę smyczkową (2014)
Ssonnattuss na gitarę solo - w trzech częściach (2014)
Muzyka do filmu Doktor Faustus (2014)
Earth Music na orkiestrę symfoniczną (2014)
Muzyka na temat psalmu 107 na chór męski (2014)
Muzyka na temat psalmu 82 na chór męski (2014)
Muzyka na temat psalmu 150 na chór mieszany (2014)
Muzyka na temat psalmu 6 na chór mieszany (2014)
Gardens w czterech częściach na orkiestrę symfoniczną (2015)
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information