Polmic - FB

wykonawcy (C)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S T U W Z

Wioletta Chodowicz,

sopran; ur. 28 września 1975, Radom. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego Agaty Młynarskiej (dyplom z wyróżnieniem, 2002). W roku akademickim 2001/2002 była stypendystką ministra kultury.

Jest laureatką szeregu konkursów wokalnych w kraju i za granicą, m.in. w 2001 roku zdobyła I nagrodę i nagrodę specjalną na Konkursie Słowiańskiej Muzyki Wokalnej w Katowicach (2001) oraz nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Hariclei Darcleè w Brăila (Rumunia), a w roku 2002 – I nagrodę i nagrodę specjalną na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju. W roku 2004 będąc finalistką V Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie otrzymała wyróżnienie za najlepsze wykonanie arii Halki. Znalazła się również w półfinale konkursu Maria Callas Grand Prix w Atenach (2005) oraz w finale Concorso di Stefano w Trapani (2006).

Zadebiutowała w 2002 roku na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu jako Hrabina w Weselu Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta. W latach 2003-2008 jako solistka Opery Wrocławskiej kreowała główne role m.in. Paminy w Czarodziejskim flecie, Fiordiligi w Cosi fan tutte Mozarta, Mimi w Cyganerii Giacomo Pucciniego, tytułowej Halki w operze Stanisława Moniuszki, Micaëli w Carmen Georgesa Bizeta, Agathe w Wolnym Strzelcu Carla Marii von Webera, tytułowej Hagith w operze Karola Szymanowskiego, czy Helmwige w Walkirii Ryszarda Wagnera. Za osiągnięcia artystyczne w sezonie 2005/2006 otrzymała Wrocławską Nagrodę Muzyczną w kategorii „Osobowość Twórcza”.

Wioletta Chodowicz od 2004 roku związana jest z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Od 2015 roku jest solistką Opery Krakowskiej.

Repertuar koncertowy artystki obejmuje takie dzieła, jak: Requiem Gabriela Fauré, IX Symfonię Ludwiga van Beethovena, Te Deum Antona Brucknera, Requiem Giuseppe Verdiego, III Symfonia „Pieśń o nocy” Szymanowskiego, III Symfonię „Symfonię pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego, II Symfonię Mahlera, Vier letzte Lieder Ryszarda Straussa.

Artystka występowała na wielu prestiżowych festiwalach muzycznych, takich jak: Young Euro Classic w Berlinie, Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie, „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Cervantino Festival w Guanajuato (Meksyk).

Współpracowała z wybitnymi dyrygentami takimi jak: Jacek Kaspszyk, Marc Minkowski, Valery Gergiev, Stanisław Skrowaczewski, Tomaš Hanus, Jakub Hrůša, John Fiore, Gabriel Chmura, Łukasz Borowicz, Friedrich Haider, Lothar Koenigs, Antoni Witt, Marek Pijarowski, Krzysztof Penderecki, Ola Rudner.

W 2008 roku wystąpiła z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Łukasza Borowicza w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego, wykonując tytułową partię w koncertowej wersji opery Maria Romana Statkowskiego (w kwietniu 2010 ukazało się nagranie płytowe z tego koncertu). Rok 2009 przyniósł występy w Operze Narodowej w Pradze, gdzie zaśpiewała Tatianę w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego i tytułową Rusałkę w operze Antonína Dvořáka oraz na scenie Welsh National Opera w Cardiff, jako Maria w Wozzecku Berga. Wykonywała tytułowe role w Rusałce Dvořáka w Teatrze Wielkim w Łodzi i w Glyndebourne Opera, Katii Kabanowej Leoša Janáčka w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie i w Narodni Divadlo Moravskoslezske w Ostravie, a także Giovanny d'Arco Verdiego, wykonywanej w wersji koncertowej pod batutą Łukasza Borowicza w Filharmonii Poznańskiej. Gościła także na scenie Israeli Opera w Tel Awiwie jako Cio-Cio-San w Madamie Butterfly.

Artystka ma w dorobku takie operowe nagrania płytowe, jak Hagith Karola Szymanowskiego (DVD, DUX, 2008), Manru Ignacego Jana Paderewskiego (DVD, DUX, 2010), Maria Romana Statkowskiego (CD, Warner Music Poland, 2010), Giovanna d’Arco Giuseppe Verdiego (CD, Polskie Nagrania/Filharmonia Poznańska, 2012).

Wioletta Chodowicz otrzymała nagrodę "Paszport Polityki 2010" w kategorii „Muzyka Poważna” za za dwie wybitne tytułowe role, w „Rusałce” Antonina Dwořáka w Teatrze Wielkim w Łodzi i w „Katii Kabanowej” Leoša Janačka w Operze Narodowej. Za piękny głos i osobowość sceniczną, za wyraziste i wzruszające kreacje kobiet namiętnych i doświadczonych przez życie.

aktualizacja: 2011 (ai), 2020 (wa)

Oficjalna strona artystki: http://chodowicz.com/