03 maja 2016
English (United Kingdom)Polish (Poland)
indeks osób (S)
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Piotr Salaber,
kompozytor, pianista i dyrygent; ur. 30 lipca 1966, Wrocław. Pierwsze lekcje gry na fortepianie pobierał u Selimy Morskiej-Wełmińskiej. W 1987 uzyskał dyplom Państwowej Szkoły Muzycznej II st. w Toruniu, gdzie uczył się w klasie fortepianu Barbary Muchenberg. Studiował w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, najpierw na Wydziale Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej, a następnie Kompozycji i Teorii Muzyki. W 2005 został doktorem w zakresie sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura. Stopień naukowy doktora habilitowanego uzyskał w 2012 roku, od 2013 jest profesorem nadzwyczajnym bydgoskiej Akademii Muzycznej. Od roku akademickiego 2006/07 Piotr Salaber naucza również w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, prowadzi wykład monograficzny „Muzyka filmowa”.
Warsztat kompozytorski doskonalił m.in. pod kierunkiem Karlheinza Stockhausena podczas kursów mistrzowskich w Kuerten koło Kolonii (1998-2002) oraz Elżbiety Sikory, Alaina Savoureta i Ewy Synowiec (Międzynarodowy Kurs dla Kompozytorów, Gdańsk 2000).
Piotr Salaber w 1985 został laureatem Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie, a rok później uczestniczył w Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Jest autorem muzyki do kilkuset piosenek,  blisko stu spektakli teatralnych, programów radiowych i telewizyjnych, autorem reportaży, m.in. z Indonezji, Singapuru, Madagaskaru, Kenii, Tanzanii, Seszeli, Egiptu, Komorów, Mauritiusa, Stanów Zjednoczonych i Meksyku – reportaże te publikowane były na łamach „Ilustrowanego Kuriera Polskiego” oraz nadawane w autorskich audycjach radiowych na antenie Polskiego Radia w Bydgoszczy. W 2004 Jury V Festiwalu Dobrego Humoru pod przewodnictwem Jacka Fedorowicza przyznało nagrodę w kategorii „Najzabawniejszy talk show” programowi JOKER, którego był współtwórcą.
Za swoją działalność artystyczną Piotr Salaber był wielokrotnie nagradzany i wyróżniany. W 1997 otrzymał Nagrodę Wojewody Bydgoskiego za znaczące dokonania artystyczne, w 1998 Nagrodę Bydgoskiego Informatora Kulturalnego. Został uhonorowany tytułem Laureata Plebiscytu "Bydgoszczanin Roku" za rok 2001. Jego muzyka do spektaklu Bracia Karamazow (w Teatrze Miejskim w Gdyni) została wymieniona przez miesięcznik „Teatr” w kategorii „Najlepsza muzyka sezonu 2005/2006”. Podczas XI Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego w Radomiu (2014), Operetka W. Gombrowicza z muzyką P. Salabera w wyk. Teatru Narodowego oraz orkiestry Óbudai Danubia Zenekar z Budapesztu w reż. A. Bubienia zdobyła Grand Prix. Za działalność na rzecz niepełnosprawnych otrzymał "Złote Serduszko" fundacji "Siła serc" (2003) oraz tytuł "Amicus Fundacji" fundacji Pro Omnibus (2006). Każdego roku kompozytor wraz z Orkiestrą Marka Czekały towarzyszy podopiecznym fundacji Pro Omnibus podczas Festiwalu Piosenki Młodzieży Niepełnosprawnej w Ciechocinku.
Koncertował w Rosji, Czechach, Niemczech, Szwecji, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Współpracował m.in. z Markusem Stockhausenem – synem Karlheinza. Wielokrotnie prezentował swoją muzykę jako dyrygent, kierując orkiestrami Filharmonii Pomorskiej, Kaliskiej, Kieleckiej, Wrocławskiej, Orkiestry Symfonicznej w Zamościu, Filharmonii Kameralnej w Łomży, Orkiestry Symfonicznej Óbudai Danubia Zenekar w Teatrze Narodowym w Budapeszcie.
Piotr Salaber od 1994 do 2001 związany był z Teatrem Polskim w Bydgoszczy, gdzie sprawował funkcję kierownika muzycznego. Od 1997 jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS
 
aktualizacja: marzec 2016 (wa)


 
Strona internetowa kompozytora: www.salaber.com.pl
twórczość
Twórczość kompozytorska Salabera skupia się wokół dwóch rodzajów muzyki: muzyki teatralnej (do kilkudziesięciu spektakli teatralnych) i utworów dla dzieci (ponad 100 piosenek, musical). Inne kompozycje (ok. 10), o charakterze okolicznościowym, przeznaczone są na chóry, głosy wokalne, media elektroniczne, orkiestrę. Charakterystyczne dla tej twórczości jest łączenie brzmień tradycyjnych instrumentów (również instrumentów ludowych z różnych regionów świata) z brzmieniami elektronicznymi. Duże znaczenie dla kompozytora ma także problem przestrzenności dźwięku i uwzględnienie zasad percepcji w budowaniu i kształtowaniu napięć w utworze.

Anna Nowak, Katarzyna Kliczewska
„Kompozytorzy polscy 1918-2000” pod red. Marka Podhajskiego
kompozycje
Nie kochaj, ty mała, artysty, widowisko poetyckie do tekstów Mariusza Trzaski (1986)
Jak uwięziony motyl, widowisko poetyckie do wierszy Haliny Poświatowskiej (1990)
Muzyka do spektaklu Boogie – Woogie w reż. Zbigniewa Wróbla (1991)
Prelude na fortepian (1993)
Taka już jestem, musical dla dzieci do tekstu Mariusza Trzaski (1994)
Non omnis moriar na chór mówiony (1994)
Muzyka do spektaklu Pożądanie schwytane za ogon w reż. Wiesława Górskiego (1995)
Muzyka do spektaklu Anioł na dworcu w reż. Jana Kulczyńskiego (1995)
Był sobie teatr, widowisko poetyckie (1995)
Ciernie na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (1995)
Muzyka do spektaklu Bajkowy Turniej w reż. Krystyny Jakóbczyk (1996)
Muzyka do spektaklu Malutka czarownica w reż. Krystyny Jakóbczyk (1997)
Muzyka do spektaklu Antygona w Nowym Jorku w reż. Marka Mokrowieckiego (1997)
Muzyka do spektaklu Stoi na stacji... w reż. Mirosława Różalskiego (1997)
Muzyka do spektaklu Obmyślam świat w reż. Andrzeja Błaszczyka (1997)
Muzyka do spektaklu Dusia, Ryba, Wal i Leta w reż. Katarzyny Deszcz (1997)
Lokomotywa, cykl 12 utworów do tekstów, bądź inspirowanych tekstami Juliana Tuwima na kwintet wokalny i orkiestrę symfoniczną (1997)
Muzyka do spektaklu Tomasz Mann w reż. Aleksandra Berlina (1998)
Muzyka do spektaklu Wagon z miejscami do leżenia w reż. Witolda Rudzkiego (1998)
Muzyka do spektaklu Tajemnice Olsztyńskiego Zamku w reż. Krystyny Jakóbczyk (1998)
Muzyka do spektaklu Dziady w reż. Andrzeja Waldena (1998)
Muzyka do spektaklu Chłopiec z gwiazd w reż. Joanny Łupinowicz (1998)
Muzyka do spektaklu Lot nad kukułczym gniazdem w reż. Wojciecha Adamczyka (1998)
Muzyka do spektaklu Sonet – Kraina kłamczuchów w reż. Jacka Andruckiego (1999)
Muzyka do spektaklu Makbet w reż. Andrzeja Waldena (1999)
Muzyka do spektaklu Szkoła mężów w reż. Jana Bratkowskiego (1999)
Muzyka do spektaklu Świniopas w reż. Krystyny Jakóbczyk (2000)
Muzyka do spektaklu Urodziny Kubusia Puchatka w reż. Krystyny Jakóbczyk (2000)
Muzyka do spektaklu Nas troje w reż. Jana Bratkowskiego (2000)
Alchera, electronic sounds (2000)
Muzyka do spektaklu Kariera Artura Ui w reż. Wojciecha Adamczyka (2001)
Muzyka do spektaklu Podróże Guliwera w reż. Krystyny Jakóbczyk (2001)
Muzyka do spektaklu Pinokio w reż. Krystyny Jakóbczyk (2001)
Muzyka do spektaklu Kot w butach reż. Andrzeja Waldena (2002)
Muzyka do spektaklu Bracia Lwie serce w reż. Krystyny Jakóbczyk (2002)
Muzyka do spektaklu Opera Mydlana w reż. Jan Bratkowskiego (2003)
Muzyka do spektaklu Przy drzwiach zamkniętych w reż. Jana Bratkowskiego (2003)
Muzyka do spektaklu Bajkopeja w reż. Antoniego Gryzika (2004)
Muzyka do spektaklu Demony w reż. Wojciecha Adamczyka (2004)
Muzyka do spektaklu Zbrodnia i kara w reż. Andrzeja Bubienia (2005)
Muzyka do spektaklu Dom Pod Kocim Pazurem w reż. Krystyny Jakóbczyk (2005)
Missa Mundana na chór, orkiestrę, solistów, organy i media elektroniczne (2005)
Muzyka do spektaklu Mąż i żona w reż. Andrzeja Bubienia (2006)
Muzyka do spektaklu Nieprzyjaciel w reż. Jana Bratkowskiego (2006)
Muzyka do spektaklu Emil rozrabiaka w reż. Zdzisława Jaskuły (2006)
Muzyka do spektaklu Masz być szczęśliwy w reż. Jana Bratkowskiego (2006)
Muzyka do spektaklu Seans - widowisko w reż. Andrzeja Waldena (2006)
Muzyka do spektaklu Bracia Karamazow w reż. Andrzeja Bubienia (2006)
Muzyka do spektaklu Pułapka w reż. Julii Wernio (2006)
Muzyka do spektaklu Opowieści Lasku Wiedeńskiego w reż. Bogdana Toszy (2007)
Muzyka do spektaklu Dziady w reż. Jacka Andruckiego (2007)
Muzyka do spektaklu Piękna i Bestia w reż. Krystyny Jakóbczyk (2007)
Muzyka do spektaklu Kram Karoliny w reż. Konrada Szachnowskiego (2008)
Muzyka do finału spektaklu Szafa w reż. Artura Hofmana (2008)
Muzyka do spektaklu Odyseja w reż. Krystyny Jakóbczyk (2008)
Muzyka do spektaklu Trzy siostry w reż. Julii Wernio (2008)
Muzyka do spektaklu Dzikie łabędzie w reż. Krystyny Jakóbczyk (2008)
Muzyka do spektaklu Osiem świateł Chanuki w reż. Ireny Dragan (2008)
Muzyka do spektaklu Kuracja w reż. Andrzeja Bubienia (2008)
Muzyka do serialu Skorumpowani w reż. Jarosława Żamojdy (2008)
Muzyka do filmu Skorumpowani w reż. Jarosława Żamojdy (2008)
Muzyka do spektaklu Widnokrąg w reż. Bogdana Toszy (2009)
Muzyka do spektaklu Obłom-off w reż. Andrzeja Bubienia (2009)
Muzyka do spektaklu Ballady i romanse w reż. Karela Brożka (2009)
Muzyka do spektaklu Dyl Sowizdrzał w reż. Konrada Szachnowskiego (2009)
Muzyka do spektaklu Sanatorium pod klepsydrą w reż. Julii Wernio (2009)
Muzyka do spektaklu Córka króla smoka w reż. Ireny Dragan (2009)
Muzyka do spektaklu Tartuffe albo Szalbierz w reż. Bogdana Toszy (2010)
Muzyka do spektaklu Judaszek w reż. Andrzeja Bubienia (2010)
Muzyka do spektaklu Książę i żebrak w reż. Konrada Szachnowskiego (2010)
Muzyka do spektaklu Parricides (Ojcobójcy) w reż. Monique Stalens (2010)
Muzyka do spektaklu Romane Paramisia – Baśnie cygańskie w reż. Ireny Dragan (2010)
Muzyka do spektaklu Dzikie Łabędzie w reż. Krystyny Jakóbczyk (2010)
Muzyka do serialu Ludzie Chudego w reż. Wojciecha Adamczyka (2010)
Muzyka do serialu Ludzie Chudego 2 w reż. Macieja Wojtyszko (2011)
Muzyka do spektaklu Żółta szlafmyca w reż. Julii Wernio (2011)
Muzyka do spektaklu Udając ofiarę w reż. Andrzeja Bubienia (2011)
Muzyka do spektaklu Książę i żebrak w reż. Konrada Szachnowskiego (2011)
Muzyka do spektaklu Fałszywa księżniczka w reż. Krystyny Jakóbczyk (2011)
Muzyka do spektaklu Czarowna Noc w reż. Marka Czumy (2011)
Muzyka do spektaklu Na pełnym morzu w reż. Marka Czumy (2011)
Muzyka do spektaklu Pieszo w reż. Andrzeja Bubienia (2011)
Muzyka do spektaklu Iwona księżniczka Burgunda w reż. Bogdana Toszy (2011)
Muzyka do spektaklu Karrier (Koń ma cztery nogi a też się potknie) w reż. Andrzeja Bubienia (2011)
Niech lampy naszej wiary nie gasną... na solistów, chór i orkiestrę (2011)
Muzyka do spektaklu King Matt the First w reż. Julii Wernio (2012)
Muzyka do spektaklu Nas troje w reż. Jana Bratkowskiego (2012)
Muzyka do spektaklu Rozalinda w reż. Krystyny Jakóbczyk (2012)
Muzyka do spektaklu Miarka za miarkę w reż. Andrzeja Bubienia (2012)
Muzyka do spektaklu Chłopcy w reż. Marka Czumy (2013)
Muzyka do spektaklu Dziewczynka z zapałkami w reż. Cezarego Żołyńskiego (2013)
Muzyka do spektaklu Operetka w reż. Andrzeja Bubienia (2014)
Muzyka do spektaklu Słowik w reż. Chia-yin Cheng (2014)
Muzyka do spektaklu Потанцуем (Zatańczmy) w reż. Andrzeja Bubienia (2015)
Muzyka do spektaklu Śpiewająca Lokomotywa w reż. Krystiana Nehrebeckiego (2015)
Muzyka do spektaklu Wujaszek Wania w reż. Andrzeja Bubienia (2015)
Muzyka do spektaklu Pułapka w reż. Julii Wernio (2016)
Muzyka do filmu Kobiety bez wstydu w reż. Witolda Orzechowskiego (2016)
literatura wybrana
Muzyka bez formy.Z Piotrem Salaberem, kompozytorem, dyrygentem i pianistą, rozmawia Wiesław Kowalski, "Twoja Muza" 2006 nr 5, s.81-82
o naskontaktnasi mecenasi

Copyright © 2002-2011 Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Informujemy, że strona polmic.pl korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Użytkownicy naszego serwisu mogą określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w swojej przeglądarce. Korzystając z naszej strony, wyrażają oni zgodę na używanie cookie.

Akceptuję pliki cookie z tej strony.

EU Cookie Directive Module Information