kalendarium wydarzeń

2022 2023 2024 2025 2026
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Hashtag Lab 4 kwietniaPatronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Od 10 lat Hashtag Ensemble niestrudzenie odkrywa nowe sposoby współtworzenia muzyki. Podczas koncertu „#10 Meaning Detected" 4 kwietnia 2024 roku o godz. 19.00 zespół zagra utwory dedykowane solistom, dzięki którym powstają różnorodne projekty Hashtag Lab. Odbędzie się również premiera płyty „Futility” (Kairos) z muzyką Rafała Zapały.

Wystąpią: Marta Piórkowska (skrzypce), Dominik Płociński (wiolonczela), Magdalena Kordylasińka-Pękala (perkusja) i Oliwier Andruszczenko (klarnet).

Jako pierwsza w ich wykonaniu zabrzmi kompozycja Kwadraty na trójkąty Rafała Zapały, która znalazła się na nowej płycie „Futility”, zawierającej zestaw kompozycji partycypacyjnych, włączających publiczność w proces wykonania tej muzyki na żywo.

Zabrzmią również Singularity João Pedra Oliveiry, Pimpin Jacoba TV i Fake Roses Wojciecha Błażejczyka.

Koncertowi towarzyszyć będzie rozmowa z Rafałem Zapałą o najnowszej płycie.

Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

Informacja o biletach: https://hashtaglab.pl/event/meaning-detected/ 


Niemodlin, Toszek, Kędzierzyn-Koźle | „Z klasyką przez Polskę"Duet młodych polskich wirtuozów - klarnecista Andrzej Ciepliński i pianista Tymoteusz Bies wystąpią w ramach programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Z klasyką przez Polskę" 4 kwietnia 2024 roku o godz. 18.00 w Ośrodku Kultury w Niemodlinie im. Agnieszki Osieckiej, 5 kwietnia o godz. 17.30 w Centrum Kultury „Zamek w Toszku" oraz 6 kwietnia o godz. 15.00 w Domu Kultury „Chemik" w Kędzierzynie-Koźlu.

Kontynuując działalność swojego dziadka, legendarnego polskiego puzonisty Juliusza Pietrachowicza, Andrzej Ciepliński współpracuje z kompozytorami, angażując się w tworzenie nowej literatury klarnetowej, i promuje muzykę polską. W swoim repertuarze ma wszystkie dzieła klarnetowe Krzysztofa Pendereckiego oraz Mieczysława Weajnberga. Tymoteusz Bies - laureat ponad trzydziestu nagród ogólnopolskich i międzynarodowych konkursóa i festiwali - nagrał już trzy albumy studyjne zawierające dzieła fortepianowe, kameralne i symfoniczne F. Chopina, W. A. Mozarta, F. Schuberta, K. Szymanowskiego, M. Weinberga, F. Poulenca, C. Debussy’ego i K. Pendereckiego.

W wykonaniu artystów usłyszymy podczas koncertów kwietniowych 3 Miniatury na klarnet i fortepian Pendereckiego oraz dzieła Francisa Poulenca, Leonarda Bernsteina i Johannesa Brahmsa.

Dodatkowe informacje: https://nimit.pl/wydarzenia/ 


Z klasyka 5 4 24W ramach programu „Z klasyką przez Polskę”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, wystąpi duet światowej sławy polskich artystów - skrzypek Janusz Wawrowski, który gra na skrzypcach Antonia Stradivariego z 1685 roku, i pianistka Aleksandra Świgut. Ich koncerty odbędą się 4 kwietnia 2024 o 17.00 w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury w Ożarowie, 5 kwietnia o 19.00 w Buskim Samorządowym Centrum Kultury oraz 6 kwietnia o 15.00 w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Zygmunta Noskowskiego w Skarżysku-Kamiennej.

Dr hab. Janusz Wawrowski, prof. UMFC, jest od wielu lat związany z wytwornią Warner Classics, dla której wydał sześć solowych albumów oraz szereg singli. Artysta dokonał wielu premier koncertów skrzypcowych. Za wybitną działalność artystyczną i społeczną został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej. Pianistka, solistka i kameralistka Aleksandra Świgut, doktor sztuk muzycznych, wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Zdobyła liczne nagrody międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie. Artystka jest reprezentowana przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Podczas najbliższych koncertów pedagodzy UMFC zaprezentują Sonatę d-moll op. 9 na skrzypce i fortepian Karola Szymanowskiego, Taniec Mazowiecki i Oberek Grażyny Bacewicz oraz kompozycje Edwarda Griega i Astora Piazzolli.

Dodatkowe informacje: https://nimit.pl/wydarzenia/ 


NFM 5 4 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Yaroslav Shemet, znakomity polsko-ukraiński dyrygent, pełni obecnie funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej oraz dyrektora muzycznego Opery Bałtyckiej. W programie jego koncertu z NFM Filharmonią Wrocławską 5 kwietnia 2024 o godz. 19.00 znalazły się dzieła trzech kompozytorów: poemat symfoniczny Zjednoczenie Borysa Latoszyńskiego, II Koncert skrzypcowy D-dur KV 211 Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz II Symfonia B-dur Karola Szymanowskiego. Wraz z orkiestrą wystąpi legendarny Krzysztof Jakowicz.

Napisana w latach 1909–1910 II Symfonia Szymanowskiego to jeden z najwybitniejszych utworów reprezentujących pierwszą fazę twórczości tego kompozytora, kiedy pozostawał jeszcze pod wpływem muzyki Richarda Straussa i Maxa Regera. Prawykonanie odbyło się w 1911 roku w Warszawie, a symfonia prędko zabrzmiała także w Wiedniu, Lipsku, Monachium i Krakowie, gdzie przyjmowano ją entuzjastycznie. Chociaż zbudowana jest z dwóch części, to zawierają one w sobie tradycyjne cztery ogniwa symfoniczne.

Koncert NFM Filharmonii Wrocławskiej poprzedzi występ Chóru Chłopięcego NFM.

Przed koncertem (godz. 17.30, VIP-Room) posiadaczy abonamentu symfonicznego będą mogli wziąć udział w spotkaniu z dyrygentem Yaroslavem Shemetem, które poprowadzi Dorota Żak.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10138 


Poznań | „Stabat Mater” - wieczór baletowyPatronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szymanowski i Pergolesi – Cardim i Klug. Dwie poruszające choreograficzne interpretacje Stabat Mater zostaną zaprezentowane po raz pierwszy na Scenie pod Pegazem z muzyką na żywo 5 i 6 kwietnia 2024 roku o godz. 19.00.

„Od cierpienia i żałoby po afirmację życia. Od wstrzymującego oddech poczucia straty po akceptację tego, co przynosi los. Przyjmij smutek, przeżyj żałobę, pozwól sobie na bezradność" – mówi Daniela Cardim, choreografka pierwszej części spektaklu.

Dla Edwarda Cluga – odpowiedzialnego za drugą część przedstawienia – Stabat Mater w ujęciu Giovanniego Battisty Pergolesiego to hymn na cześć kobiet, gdzie czułość i delikatność łączy się z poświęceniem i oddaniem.

Dzieła wykonają balet, soliści, Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.

Informacja o biletach: https://opera.poznan.pl/pl/stabat-mater-wieczor-baletowy-cardimclug 


Filharmonia Krakowska organizuje od roku 2019 festiwal imienia swojego Patrona - jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich i światowych przełomu XIX/XX wieku. Prolog tegorocznej, piątej edycji Festiwalu "Szymanowski \ Polska \ Świat" odbędzie się 6 kwietnia 2024 roku o godz. 18.00.

Okazją do spotkania z muzyką Karola Szymanowskiego w sali koncertowej przy Zwierzynieckiej 1 będzie koncert z udziałem Orkiestry i Chóru Żeńskiego Filharmonii Krakowskiej, którzy wykonają cykl sześciu Pieśni muezina szalonego na głos i orkiestrę op. 42 do słów Jarosława Iwaszkiewicza. Partię solową w tym dziele zaprezentuje jedna z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek, Urszula Kryger.

Koncert, w repertuarze którego znają się również słynne Planety op. 32 Gustava Holsta poprowadzi od pulpitu dyrygenckiego Martyn Brabbins.

Informacja o biletach: https://filharmoniakrakow.pl/public/program/festiwal-szymanowski--polska--wiat---prolog%20-8 


FZ 4 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dzięki programowi „Scena Muzyki Polskiej”, realizowanemu przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, na estradzie Filharmonii Zielonogórskiej 6 kwietnia 2024 roku o godz. 19.00 wystąpi LutosAir Quintet.

Kwintet powstał w 2013 roku i jest jednym z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Ten wszechstronny polski zespół instrumentów dętych koncertował w Anglii, Niemczech, Egipcie i w Danii. Wykonuje muzykę dawną i najnowszą, w tym jazz, oraz prawykonuje dzieła wielu polskich kompozytorów. Nagrał już kilka albumów, na których znalazła się muzyka XX i XXI wieku.

Podczas najbliższego koncertu zaprezentuje kompozycje Régine Wieniawski, Andrzeja Panufnika, Antoniego Szałowskiego i Wojciecha Łukaszewskiego.

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodatkowe informacje: http://filharmoniazg.pl/events/scena-muzyki-polskiej-koncert-kameralny-2/ 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

SINFONIETTA NOVA: London Calling vol. 2Poszukiwanie równowagi pomiędzy tradycją a nowoczesnością, dźwiękiem i ciszą oraz muzyką Wschodu i Zachodu składają się na brzmienie najbliższego koncertu Sinfonietty Cracovii, który połączy muzyczne inspiracje Krakowa i Londynu. 7 kwietnia 2024 roku Sinfonietta Cracovia wraca do koncertowania w Teatrze Łaźnia Nowa oraz prestiżowej współpracy ze słynną London Sinfoniettą pod hasłem „London Calling".

Podczas serii koncertów w tym roku z krakowskim zespołem wystąpią liderzy londyńskiej orkiestry. W kwietniowej edycji cyklu będzie to altowiolista Paul Silverthorne. Ten znakomity muzyk w przeszłości przewodził także altówkom London Symphony Orchestra, a do dziś łączy pracę z najlepszymi zespołami z udaną karierą solisty i świetnymi projektami fonograficznymi. Jak podkreśla Silverthorne, wybrane do programu utwory dadzą muzykom możliwość pokazania wirtuozerii, a publiczności – niezapomniane przeżycia i powiew nowej muzyki.

Skalę emocji, które składają się na program kolejnej odsłony projektu „London Calling", wyznaczają poszukiwanie równowagi pomiędzy muzyczną tradycją a nowoczesnością, dźwiękiem i ciszą oraz muzyką Wschodu i Zachodu. W postindustrialnej przestrzeni Teatru Łaźnia Nowa zabrzmią także utwory kompozytorów angielskich, ściśle współpracujących z London Sinfoniettą (Maw, Woolrich) oraz prawykonanie Quintetto per archi no. 2 (będącego nową wersją Kwintetu smyczkowego pamięci Krzysztofa Pendereckiego) autorstwa Joanny Wnuk-Nazarowej. Usłyszymy ponadto A way a Lone II japońskiego mistrza Tōru Takemitsu, który był wielkim przyjacielem London Sinfonietty, osobiście zaangażowanym w wiele koncertowych prawykonań.

Między innymi dzięki temu dialogowi mistrzów, projekt London Calling przynosi nie tylko koncertowe emocje, lecz także otwiera na międzykulturowy dialog. Andrew Burke podczas konferencji prasowej w Krakowie z okazji jubileuszu 30-lecia Sinfonietty Cracovi mówił: „To partnerstwo jest także przesłaniem o żywotnym znaczeniu dalszej współpracy między Wielką Brytanią a Europą oraz podkreśleniem, jak ważne są takie projekty, które przekazują wartości pokojowe i duchowe, zwłaszcza w czasie pełnym napięć i brutalności wokół nas”.

Krzysztof Siwoń

Więcej informacji o programie i biletach na stronie: www.sinfonietta.pl 


Partnerem koncertów filmowych jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

TimelessFilmFest 248 festiwalowych dni, 300 seansów, 130 pełnych metraży i 80 filmów krótkometrażowych pochodzących z 31 krajów, a także 11 koncertów filmowych złoży się na program pierwszej edycji Timeless Film Festival Warsaw, który odbędzie się w dniach 8-15 kwietnia 2024 roku. Kompozytorzy zaprezentują własne muzyczne interpretacje filmów i nadadzą ponadczasowym dziełom nowy wymiar. Koncerty filmowe odbędą się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Filharmonii Narodowej oraz Muzeum POLIN.

8 kwietnia w Filharmonii Narodowej festiwal otworzy seans Męczeństwa Joanny d'Arc (La Passion de Jeanne d'Arc, reż. Carl Th. Dreyer, Francja 1929), któremu towarzyszyć będzie symfonia napisana specjalnie dla festiwalu przez Stefana Wesołowskiego i wykonana przez Orkiestrę i Chór Filharmonii Narodowej.

Również w Filharmonii Narodowej 9 kwietnia odbędzie się pokaz arcydzieła Furman śmierci Victora Sjöströma (Körkarlen, Szwecja 1921), którego interpretację na organy przygotowała szwedzka organistka i artystka dźwiękowa Ellen Arkbro.

Belgijski kompozytor i pianista Wim Mertens, zaliczany do czołowych twórców minimalizmu, po raz pierwszy wystąpi w Warszawie i zagra w POLIN własną muzykę filmową 10 kwietnia.

Japońska kompozytorka i multiinstrumentalistka Eiko Ishibashi, autorka ścieżki dźwiękowej do Oscarowego Drive my car, 11 kwietnia wykona muzykę do „współczesnego filmu niemego” GIFT (reż. Ryûsuke Hamaguchi, Japonia 2023).

Wiolonczelistka Dobrawa Czocher 12 kwietnia połączy klasykę z nowoczesnymi brzmieniami podczas seansu surrealistycznych filmów z lat 20. XX wieku francuskiej reżyserki Germaine Dulac.

Spektakularnym wydarzeniem będą premierowe pokazy filmu Amadeusz Miloša Formana z muzyką na żywo w wykonaniu Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Dawida Runtza 13 i 14 kwietnia.

Josef Van Wissem, holenderski kompozytor, lutnista i gitarzysta, zagra 13 kwietnia do legendarnej ekranizacji Upadku domu Usherów (Francja 1928) zrealizowanej przez urodzonego w Warszawie Jeana Epsteina.

W programie znajdą się również koncerty z muzyką do dwóch filmów Friedricha W. Murnaua: 13 kwietnia 14 Faust (Niemcy 1926) w interpretacji wrocławskiej grupy Małe Instrumenty oraz 14 kwietnia Portier z hotelu Atlantic (Niemcy 1924) w wykonaniu polsko-litewskiego zespołu XYLOS, łączącego jazz, muzykę improwizowaną i dawną.

Grupa Małe Instrumenty stworzy również 14 kwietnia oprawę muzyczną do zestawu trzech średniometrażowych perełek mistrza filmowej komedii Bustera Keatona.

Wydarzeniem finałowym festiwalu 15 kwietnia będzie pierwsze wykonanie na żywo muzyki Pawła Mykietyna do filmu Io w Filharmonii Narodowej.

Partnerem koncertów filmowych jest „Warszawska Jesień".

Program koncertów filmowych: https://timelessfilmfestival.pl/pl/sekcja/koncerty-filmowe/ 

Bilety na koncerty filmowe festiwalu: https://www.bilety24.pl/cms/timeless 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR 8 4 24Program koncertu w NOSPR 8 kwietnia 2024 o godz. 19.30 będzie gratką dla wielbicieli nowych brzmień. Orkiestra Akademii NOSPR pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza prawykona najnowszy utwór dr. hab. Artura Zagajewskiego, profesora Akademii Muzycznej w Łodzi, pt. „znikło już słońce".

„Chłód, cisza, pokryte mchem «brutalistyczne» betonowe bryły, zabrudzone kafle na ścianach – to wszystko tworzy krajobraz całkowicie zamarły” – tak Artur Zagajewski opisuje kompleks bunkrów w Jeleniu, który zainspirował go do stworzenia na zamówienie NOSPR utworu w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Przygodą będzie już samo wykonanie: kompozytor wprowadził do partytury m.in. smyczki preparowane… wykałaczkami i patykami do szaszłyków oraz instrumenty dęte, w które włożono odpowiednio przycięte korki od wina, a całość otulił subtelnym pejzażem dźwiękowym z odgłosem kroków odbijających się w tunelu.

Tego wieczoru młodzi artyści wykonają ponadto dzieła Francisa Poulenca, Gene'a Koshinskiego, Jacquesa Iberta, Bernharda Krola i Louisa Armstronga.

W roli solistki wystąpi pianistka Dagmara Niedziela, wykładowczyni Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/scena-mlodych-orkiestra-akademii-nospr-zagajewski 


Timeless Festival 9 4 24Partnerem koncertów filmowych jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

9 kwietnia 2024 roku o godz. 19.30 w ramach 1. Timeless Film Festival Warsaw obejrzymy w Filharmonii Narodowej szwedzki film niemy Furman śmierci Victora Sjöströma oraz usłyszymy przygotowaną specjalnie na zamówienie festiwalu kompozycję Ellen Arkbro na organy. To pierwsza okazja od kilku dekad, by obejrzeć w Warszawie film niemy wpisujący się w nurt kina grozy z muzyką organową na żywo.

Główna rolę w filmie zagrał sam reżyser; wykorzystał również eksperymenty z obrazem i światłem - odkryte wówczas efekty specjalne i wielokrotne ekspozycje: nagrane postaci, duchy i widma nakładają się na siebie w tej samej przestrzeni.

Ten sugestywny moralitet o odkupieniu i miłosierdziu zainspirował szwedzką kompozytorkę i organistkę Ellen Arkbro, która stworzyła własną muzyczną interpretację metafizycznego horroru z 1921 roku.

Informacje o biletach: https://timelessfilmfestival.pl/pl/program/furman-smierci/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

MusicaPolonicaNova 24O czym jest tegoroczna edycja festiwalu Musica Polonica Nova, który odbędzie się w Narodowym Forum Muzyki w dniach 10-14 kwietnia 2024 roku?

Przede wszystkim o inspiracjach, płynnych granicach i połączeniach. Historia muzyki współczesnej, jak właściwie każdej sztuki, warunkowana jest dwoma tendencjami. Pierwszą jest dążenie do zachowania autonomii i ciągłości tradycji, drugą – szukanie nowych inspiracji i środków wyrazu. Przez długi czas sztuka muzyczna była przede wszystkim sztuką materiałową, czerpiącą z samej siebie inspirację i siłę napędową do rozwoju. Obecnie jednak lęk przed wpływem zewnętrznych nurtów osłabł, a kompozytorzy coraz częściej sięgają zarówno po elementy dominującej kultury popularnej, jak i rozlicznych subkultur. Granice w sztuce wciąż wprawdzie istnieją, ale coraz łatwiej je przekraczać. Muzyka współczesna przestaje być elitarna, otwiera się na świat życia codziennego i odbiorców niewyspecjalizowanych, spoza akademickich kręgów. Czasem dokonuje krytycznych przechwyceń, zapuszczając się na obszerne pole popkultury. Ale bywa i tak, że kompozytorzy po prostu szczerze, bez cienia ironii, czerpią pełnymi garściami z muzyki popularnej, ciesząc się jej energią.

MPN to także ciekawość świata. Nie mamy gotowych odpowiedzi, ale lubimy zadawać pytania, drążyć i obserwować otaczającą nas rzeczywistość w epoce przyspieszenia technologicznego i kulturowych przemian. A przy okazji chcemy dać coś od siebie, dostarczyć publiczności nowych wrażeń i strategii percepcji.

Zapraszam na festiwal!

Paweł Hendrich
Dyrektor artystyczny

Program: https://www.nfm.wroclaw.pl/festiwale/musica-polonica-nova 


NFM 10 4 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Recital organowy Piotra Rojka - kierownika Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego - odbędzie się w Narodowym Forum Muzyki 10 kwietnia 2024 roku o godz. 19.30. W jego interpretacji zabrzmią dzieła mało znanego kompozytora polskiego pochodzenia Felixa Borowskiego, a także Johanna Sebastiana Bacha i Jehana Alaina, zaś zwieńczą recital improwizacje samego artysty, których podstawę stanowić będą pieśni wielkanocne.

I Sonata organowa Felixa Borowskiego została opublikowana w 1904 roku. Borowski zadedykował ją Alexandrowi Guilmantowi – organiście i kompozytorowi reprezentującemu starsze pokolenie twórców. Borowskiego uważa się za artystę angielsko-amerykańskiego, choć miał on polskie korzenie. Przez większość życia mieszkał w Chicago, gdzie przez prawie trzy dekady pełnił zaszczytną funkcję dyrektora Chicago Musical College. W 1925 roku porzucił jednak tę pracę, aby w pełni poświęcić się komponowaniu.

Zabrzmią również Preludium i Fuga e-moll BWV 548 Bacha, Litanies Alaina. Koncert zwieńczą Paschae improvisations, czyli improwizacje Piotra Rojka.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/11001 


TimelessFestival 10 4 24Partnerem koncertów filmowych jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Światowej sławy belgijski kompozytor, pianista i gitarzysta Wim Mertens po raz pierwszy wystąpi w Warszawie, wykonując własną muzykę filmową, dzięki 1. Timeless Film Festival Warsaw. 10 kwietnia 2024 o godz. 20.00 w Muzeum POLIN wystąpi w potrójnej roli: kompozytora, pianisty i śpiewaka, używając stworzonego przez siebie języka...

Usłyszymy muzykę m.in. z "Brzucha architekta" Petera Greenawaya, "Fiesty" Pierre’a Boutrona, "Między złem a głębokim błękitnym oceanem" Marion Hänsel.

Obecnie Mertens jest zaliczany, obok Philipa Glassa i Michaela Nymana, do czołowych twórców muzyki minimalistycznej. Zagrał niezliczone koncerty jako solista oraz wraz ze swoim zespołem w Europie, Ameryce Północnej i Środkowej, Japonii, Tajlandii i Rosji. Skomponował i wykonał muzykę do męskiej kolekcji Christiana Diora podczas pokazu mody w 2008 roku w Paryżu. Począwszy od swojego debiutu płytowego w 1980 roku, zatytułowanego "For Amusement Only" wziął udział w nagraniu ponad 65 albumów. Wim Mertens jest cenionym twórcą muzyki teatralnej i filmowej; skomponował ścieżki dźwiękowe również do filmów niemych "Kobieta znikąd" Louisa Delluca i "The Land Beyond the Sunset" Harolda Shawa.

Informacja o biletach: https://timelessfilmfestival.pl/pl/program/wim-mertens-fortepian-solo-i-glos/ 


Partnerem koncertów filmowych jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

TimelessFestival 11 4 24Japońska kompozytorka i multiinstrumentalistka Eiko Ishibashi, autorka ścieżki dźwiękowej do Oscarowego Drive my car, 11 kwietnia 2024 o godz. 20.00 w Muzeum POLIN wykona muzykę do „współczesnego filmu niemego” GIFT (reż. Ryûsuke Hamaguchi, Japonia 2023).

Eiko Ishibashi była inicjatorką powstania nowych produkcji filmowych: reżyser Ryûsuke Hamaguchi dał się poprowadzić eterycznej i niepokojącej muzyce Ishibashi, stanowiącej źródło opowieści. Efektem ich współpracy są dwa filmy: GIFT - „współczesny film niemy”, który przypomina o sugestywnej sile dźwięków zdolnych do odkrywania nowych pokładów wrażeń i emocji, oraz pełnometrażowy film kinowy Zła nie ma (Evil Does Not Exist) – pokazujący interakcje człowieka i natury. Ten ostatni, zaprezentowany po raz pierwszy na festiwalu w Wenecji (2023), zdobył Wielką Nagrodę Jury.

Projekt GIFT będzie miał swoją polską premierę właśnie dzięki 1. Timeless Film Festival Warsaw. O wyjątkowości projektu stanowi fakt, że jest on prezentowany wyłącznie z muzyką na żywo, wykonywaną przez jej twórczynię Eiko Ishibashi.

Informacja o biletach: https://timelessfilmfestival.pl/pl/program/ishibashi-gift-hamaguchi/ 


Patriotycznie 12 4 24Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów po raz kolejny zaprasza na serię wydarzeń artystycznych "Patriotycznie w podkarpackich dworach", które odbędą się w podkarpackich instytucjach kultury w dniach 12 kwietnia - 14 czerwca 2024. Wstęp bezpłatny!

Ten unikatowy projekt ma na celu ukazanie sztuki jako materialnego świadectwa bohaterstwa Narodu Polskiego. Koncert inaugurujący tegoroczną edycję będzie miał miejsce 12 kwietnia o 16.00 w Samorządowym Ośrodku Kultury w Cmolasie. W wykonaniu znakomitych polskich artystów - Ewy Leszczyńskiej (sopran) i Mateusza Kowalskiego (gitara) - zabrzmią pieśni Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego.

Ideą koncertów jest również przywrócenie pamięci o tradycji salonów muzyczno-literackich, a więc zaproszony do udziału w wydarzeniu aktor Łukasz Stawarczyk zaprezentuje fragmenty dzieł Brunona Bielawskiego i Elizy Orzeszkowej.

Dofinansowano ze środków Biura „Niepodległa” w ramach Programu Dotacyjnego „Powstanie Styczniowe 1863-1864”.

Dodatkowe informacje: https://spmk.com.pl/projekt/patriotycznie-w-podkarpackich-dworach/ 


TimelessFestival 12 4 24Partnerem koncertów filmowych jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wiolonczelistka Dobrawa Czocher 12 kwietnia 2024 roku o godz. 20.00 w Muzeum POLIN połączy klasykę z nowoczesnymi brzmieniami podczas seansu surrealistycznych filmów francuskiej reżyserki Germaine Dulac z lat 20. XX wieku.

Germaine Dulac była pionierką filmu surrealistycznego. Jej dwa najsłynniejsze filmy - "Muszelkę i pastora" oraz "Uśmiechniętą panią Beudet" - będzie można zobaczyć podczas 1. Timeless Film Festival Warsaw z muzyką na żywo. Wykona ją wiolonczelistka i kompozytorka Dobrawa Czocher, której muzyka również ma często oniryczny wymiar.

Informacja o biletach: https://timelessfilmfestival.pl/pl/program/filmy-germaine-dulac/ 


LekcjeMuzyki 12 4 24Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

12 kwietnia 2024 o godz. 19.00 widzimy się na kolejnym koncercie cyklu "Lekcje Muzyki" w "Nowej Miodowej". Spotkanie-koncert z pianistą Markiem Brachą będzie poświęcone wszystkim tajemnicom mazurków.

W ramach cyklu, w mniej formalnej atmosferze, wybitni przedstawiciele sceny muzycznej, związani także z ZPSM Nr 1 w Warszawie, dzielą się z publicznością nie tylko swoją muzyką, ale też swoją refleksją o muzyce... i nie tylko.


W doskonałym wykonaniu i akustyce zabrzmią mazurki polskich kompozytorów XIX i XX w. - Józefa Elsnera, Marii Szymanowskiej, Fryderyka Chopina, Juliana Fontany, Edwarda Wolffa, Józefa Krogulskiego, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Mieczysława Wajnberga, Władysława Szpilmana, Aleksandra Tansmana - a także niemieckiego kompozytora i teoretyka muzyki Johanna Philippa Kirnbergera oraz norweskiego pianisty i kompozytora Thomasa Tellefsena, ucznia Chopina.

Informacja o biletach: https://nowamiodowa.pl/pl/wydarzenie/lekcje-muzyki-marek-bracha 


PianistyczneForum 12 4 24Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Promocji Inicjatyw Artystycznych OPERATIVA i Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi zapraszają w dniach 12-13 kwietnia 2024 na V edycję Pianistycznego Forum Młodych Pedagogów. W ramach dwudniowego wydarzenia młodzi wykładowcy z Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Łodzi, Poznania, Warszawy i Wrocławia podzielą się swoją wiedzą z zakresu literatury pianistycznej i gry na fortepianie podczas wykładów i lekcji otwartych. Każdy dzień Forum zwieńczy koncert z ich udziałem. Zabrzmią kompozycje m.in. Fryderyka Chopina, Claude’a Debussy’ego, Ignacego Jana Paderewskiego czy Karola Szymanowskiego. Obowiązuje wstęp wolny!

Pianistyczne Forum Młodych Pedagogów jest cyklicznym wydarzeniem, które zainicjowane zostało w 2017 roku przez obecnego Dziekana Wydziału Wykonawstwa Instrumentalnego dr. hab. Wojciecha Kubicę, prof. AM z Katedry Fortepianu łódzkiej Akademii Muzycznej. Ideą Forum są wymiana oraz konfrontacja wiedzy i doświadczeń młodych polskich pianistów, wyrastających z odmiennych ośrodków i szkół pianistycznych.

Wśród tegorocznych pedagogów Forum znaleźli się cenieni młodzi pianiści, laureaci wielu konkursów, których nazwiska pojawiają się w programach najważniejszych instytucji muzycznych i sal koncertowych w Polsce. 

Młodzi wykładowcy z najważniejszych ośrodków pianistycznych w Polsce zaprezentują się wszechstronnie i wielowymiarowo w ramach wygłaszanych krótkich wykładów, realizowanych lekcji otwartych ze studentami fortepianu łódzkiej uczelni muzycznej oraz podczas dwóch zaplanowanych koncertów, w których programie oprócz kompozycji na fortepian Fryderyka Chopina, Claude’a Debussy’ego, Ignaza Friedmana, Lowella Liebermanna, Ignacego Jana Paderewskiego, Ludomira Różyckiego czy Karola Szymanowskiego pojawią się również opracowania dzieł Johanna Sebastiana Bacha i Charles’a Gounoda.

Wydarzenie zaadresowane jest przede wszystkim do studentów akademii muzycznych oraz uczniów i nauczycieli szkół muzycznych, aczkolwiek organizatorzy zapraszają wszystkie osoby zainteresowane podejmowaną tematyką. Ponadto całe Forum transmitowane będzie na żywo na kanale YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi.

V Pianistyczne Forum Młodych Pedagogów realizowane jest w ramach zadania publicznego ŁÓDŹ AKADEMICKA – naukowa, kreatywna i wielokulturowa 2024/2025, finansowanego z budżetu Miasta Łodzi.

Informacja prasowa organizatorów

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: https://www.amuz.lodz.pl/index.php/pl/wydarzenia/v-pianistyczne-forum-mlodych-pedagogow 


Klasyka bez granic 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Do 31 maja 2024 potrwa festiwal Filharmonii Zielonogórskiej „Klasyka bez granic”. Inauguracja tegorocznej edycji odbędzie się 12 kwietnia o godz. 19.00.

Znani soliści - Ekaterina Chayka–Rubinstein (mezzosopran), Daniel Kotliński (bas-baryton) i Tymoteusz Bies (fortepian) - a także Orkiestra Symfoniczna Filharmonii wystąpią pod dyrekcją Rafała Kłoczko, dyrektora instytucji. Kulminacją wieczoru będzie wykonanie Koncertu fortepianowego Patrona Instytucji. W zupełnie inny nastrój przeniosą nas Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa oraz pieśni Des Knaben Wunderhorn („Cudowny róg chłopca”) G.Mahlera na głos i orkiestrę.

19 kwietnia Orkiestra Filharmonii pod batutą Pawła Kos-Nowickiego wykona dzieła F.Mendelssohna–Bartholdy'ego, M.Ravela i W.A.Mozarta. W roli solisty wystąpi pianista Hubert Rutkowski - profesor, kierownik Katedry Fortepianu Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu.

Pierwszy koncert nowo powstałego zespołu - Chóru Filharmonii Zielonogórskiej - odbędzie się w ramach Festiwalu 20 kwietnia. W programie koncertu znajdą się utwory A. Becka, A. Vivaldiego, M. Wawruka, J.A.Maklakiewicza J. „Ptaszyna” Wróblewskiego. Chórowi na scenie partnerować będzie Thalloris Quartet oraz Orkiestra Kameralna Filharmonii pod dyrekcją Martyny Kozaneckiej.

26 kwietnia poznamy zwycięzców jubileuszowego 65. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda podczas koncertu finałowego, który po raz pierwszy odbędzie się właśnie w Zielonej Górze. Utwory finalistów prawykona Orkiestra Filharmonii tym razem pod batutą Macieja Tomasiewicza, a w roli solistki wystapi wybitna skrzypaczka Agata Szymczewska. Partnerem Konkursu jest ZAiKS. Na koncert przybędzie Prezes Związku Kompozytorów Polskich dr Mieczysław Kominek.

O programie Festiwalu w maju Filharmonia nie udziela informacji.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Strona Filharmonii: https://filharmoniazg.pl/ 


Irena PoniatowskaRektor Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy zaprasza na uroczystość nadania tytułu doktora honoris causa AMFN w Bydgoszczy prof. dr hab. Irenie Poniatowskiej. Ceremonia będzie miała miejsce 12 kwietnia 2024 roku w sali koncertowej (ul. Gdańska 20) o godz. 15.00.

Irena Poniatowska, uhonorowana wieloma odznaczeniami i nagrodami państwowymi, przez blisko 50 lat związana była z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1998–2006 przewodniczyła Międzynarodowym Kongresom Muzykologicznym „Musica Antiqua Europae Orientalis” organizowanym przez Filharmonię Pomorską oraz sprawowała pieczę nad wydawnictwami naukowymi „Acta Musicologica”.

Wstęp na uroczystość jest wolny!

Tego samego dnia w Filharmonii Pomorskiej o godz. 19.00 odbędzie się uroczyste odsłonięcie portretu, a także koncert symfoniczny. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej oraz studenci Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod batutą Mykoły Diadiury wykonają Koncert potrójny C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena i IX Symfonię e-moll „Z Nowego Świata” Antonína Dvořáka. Bilety można nabyć w kasie Filharmonii Pomorskiej.

Mecenasem uroczystości jest Województwo Kujawsko-Pomorskie.

Dodatkowe informacje: https://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/nadanie-tytulu-doktora-honoris-causa-prof-dr-hab-irenie-poniatowskiej/ 


Koncert z okazji 55-lecia pracy artystycznej Jerzego SalwarowskiegoPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na kolejny koncert w Audytorium Muzeum Historii Polski 13 kwietnia 2024 roku o godz. 18.00. Tym razem orkiestrę poprowadzi Jerzy Salwarowski, dyrygent i pedagog, który świętuje w tym roku 55-lecie pracy artystycznej. Jako solista wystąpi Hubert Salwarowski, szczególnie ceniony jako wykonawca „wielkiego”, kanonicznego repertuaru dzieł solowych i koncertów XIX i XX wieku.

Jerzy Salwarowski, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (studiował m.in. u Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Czyża) ma w swym bogatym dorobku artystycznym m.in. pierwsze nagranie kompletu poematów symfonicznych Karłowicza. Był dyrektorem artystycznym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, filharmonii w Lublinie, Częstochowie oraz Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, pełnił też funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu „Toruń – Muzyka i Architektura”. Podziwiany na wielu estradach w Polsce i zagranicą, zrealizował wiele nagrań płytowych, jest także cenionym pedagogiem. Koncert jest kolejnym spotkaniem Sinfonii Iuventus z jego sztuką dyrygencką oraz zaszczytną okazją uhonorowania 55-lecia pracy artystycznej Mistrza.

W wykonaniu Orkiestry pod jego batutą zabrzmią V Koncert fortepianowy Es-dur tzw. „Cesarski” Ludwiga van Beethovena oraz jedyna Symfonia neoromantyka, kompozytora i sławnego organisty Césara Francka.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/beethoven-franck/ 


TimelessFestival 13 4 24Partnerem koncertów filmowych jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Josef Van Wissem, holenderski kompozytor, lutnista i gitarzysta, zagra 13 kwietnia 2024 roku o godz. 20.30 w Muzeum POLIN do legendarnej ekranizacji "Upadku domu Usherów" (Francja 1928), zrealizowanej przez urodzonego w Warszawie Jeana Epsteina.

Wissem, od lat nagrywający płyty z Jimem Jarmuschem, twórca muzyki filmowej (napisał m.in. ścieżkę dźwiękową do produkcji "Tylko kochankowie przeżyją") zdecydował się skomponować własną kompozycję do filmu niemego, którego podstawą jest "gotycka baśń" Edgara Allana Poego. Będzie to próba muzycznej redefinicji klasyki filmowej.

Opowiadanie Poego jest bogate i niezwykle sugestywne, a muzyka nada tej surrealistycznej wizji wymiaru nowoczesnego: muzyczny minimalizm Wissema będzie wspaniale współgrać z wyobraźnią Epsteina.

Więcej: https://timelessfilmfestival.pl/pl/program/upadek-domu-usherow/ 


HashtagLab 13 4 24Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Hashtag Lab zaprasza artystów do współtworzenia cyklu koncertów muzyki improwizowanej "f.i.m.m.". 13 kwietnia 2024 o godz. 20.00 w ramach cyklu swoje improwizacje zaprezentują Rafał Mazur (gitara basowa) i Dominik Strycharski (flety).

Podczas tego typu koncertów zaproszeni artyści tworzą muzykę spontanicznie, bez wcześniejszych szkiców czy przygotowań. Założeniem programowym cyklu jest podkreślenie eteryczności muzyki jako takiej. Dlatego też improwizowane dzieło, które pojawia się podczas koncertów, nie jest w żaden sposób rejestrowane, dzięki czemu pozostaje dosłownie niepowtarzalne. Być może ta realna unikatowość zdarzenia naznaczy sposób, w jaki będziemy takiej jednokrotnej muzyki słuchać.

Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

Informacja prasowa organizatorów

Informacja o biletach: https://hashtaglab.pl/event/f-i-m-m-mazur-strycharski/ 


NOSPR 13 4 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Techno, elektro, etno, muzyka filmowa – Motion Trio potrafi wszystko! 13 kwietnia 2024 o godz. 19.30 w NOSPR połączy siły z Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO, by pod dyrekcją Marka Mosia zaprezentować dzieła Jana A.P. Kaczmarka.

Zabrzmi muzyka filmowa najbardziej chyba utytułowanego polskiego kompozytora filmowego, laureata Oscara i nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej, autora ścieżek dźwiękowych do ponad 70 filmów fabularnych i dokumentalnych, w tym do "Marzyciela".

W swoim dorobku muzycznym Kaczmarek ma również kompozycje symfoniczne i muzykę teatralną. Samodzielnie wyreżyserował trzy spektakle multimedialne: "Czekając na kometę Halleya", "Symfonia Solo" i "Tower of Babel". W 2004 roku – wzorując się na Sundance Institute, założonej przez Roberta Redforda organizacji wspierającej niezależnych filmowców - założył Instytut Rozbitek (w Rozbitku). Należy do Amerykańskiej Akademii Filmowej, Europejskiej Akademii Filmowej i Polskiej Akademii Filmowej. Jest również twórcą Transatlantyk Festival. Obecnie artysta, którego muzyka przez wiele lat dostarczała publiczności pięknych emocji, jest poważnie chory. W 2023 roku na krakowskiej i łódzkiej Alei Gwiazd odsłonięto upamiętnienia poświęcone kompozytorowi.

Więcej o koncercie: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/aukso-feat-motion-trio 


Partnerem koncertów filmowych jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

TimelessFestival 14 4 24Fenomenalna wrocławska grupa Małe Instrumenty dwukrotnie wystąpi podczas 1. Timeless Film Festival Warsaw w Muzeum POLIN! Wykona na małych instrumentach, pochodzących z ich unikatowej kolekcji, muzykę do filmu Friedricha W. Murnaua "Faust" (13 kwietnia 2024 o godz. 16.00) oraz stworzy oprawę muzyczną do zestawu trzech średniometrażowych perełek mistrza filmowej komedii Bustera Keatona (14 kwietnia o 12.00).

13 kwietnia widzowie obejrzą cyfrowo odrestaurowaną wersję przełomowej rekonstrukcji "Fausta" Friedricha W. Murnaua, dzięki której niedoceniany wcześniej jego film, reprezentujący nurt kina grozy, zyskał w 1999 roku drugie życie. Jak podkreśla Paweł Romańczuk, założyciel Małych Instrumentów: „muzyka do Fausta będzie okazją do stworzenia ilustracji abstrakcyjnej i mrocznej, którą przełamiemy jednak groteską mikrodźwiękowych napięć i dramatów”.

"Jeden tydzień", "W teatrze" i "Elektryczny dom" to prawdziwe perełki: krótkie filmy Keatona wciąż pozostają opowiastkami aktualnymi, obezwładniającymi kreatywnością i rozmachem inscenizacji. Odzwierciedli to muzyka pełna eksperymentów: „Do zestawu krótkich filmów Bustera Keatona zagramy zgodnie z ich charakterem, podkreślając dynamiczną akcję, szybkie zmiany scenerii i sytuacji oraz dowcipne zaskoczenia. Dużą inspiracją jest dla nas film Elektryczny dom z 1922 roku, kipiący od „nowoczesnych” wynalazków infrastruktury domowej, która znajdzie swoje odzwierciedlenie w muzyce wykonanej na mechanizmach dźwiękowych powstałych w pracowni Małych Instrumentów”.

Małe Instrumenty - Faust: https://timelessfilmfestival.pl/pl/program/faust/ 

Małe Instrumenty - Buster Keaton: https://timelessfilmfestival.pl/pl/program/buster-keaton-mechaniczne-sny/ 


TimelessFestival Xylos 14 4 24Partnerem koncertów filmowych jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Z okazji 100-lecia filmu podczas Timeless Film Festival Warsaw będzie można zobaczyć "Portiera z hotelu Atlantic" (1924) w reżyserii Friedricha Wilhelma Murnaua ze specjalnie skomponowaną na tę okazję muzyką. 14 kwietnia 2024 o godz. 19.00 w Muzeum POLIN do filmu zagra zespół XYLOS, składający się ze znakomitych muzyków: Piotra Domagały (gitara akustyczna i elektryczna), Dariusa Klišysa (birbyn, elektronika) i Marka Toporowskiego (klawesyn).

Artyści reprezentują różne światy i nurty - jazz, muzyka improwizowana, muzyka dawna - ale łączy ich zamiłowanie do kina niemego. Film "Portier z hotelu Atlantic" to jeden z najbardziej wzruszających portretów zwykłego człowieka w historii kina. W muzyce do filmu, stworzoną przez polsko-litewski zespól, usłyszymy zarówno renesansowe pieśni oparte na motywach ludowych, jak i eksperymenty z wykorzystaniem brzmień elektronicznych.

Informacja o biletach: https://timelessfilmfestival.pl/pl/program/portier-z-hotelu-atlantic/ 


TimelessFestival 15 4 24Partnerem koncertów filmowych jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wydarzeniem finałowym 1. Timeless Film Festival Warsaw będzie pierwsze wykonanie na żywo wielokrotnie nagradzanej muzyki Pawła Mykietyna do filmu "Io" 15 kwietnia 2024 o godz. 19.30 w Filharmonii Narodowej. Wystąpi Sinfonia Varsovia pod batutą Michała Klauzy.

Muzyka do filmu w reżyserii Jerzego Skolimowskiego stanowi organiczną część opowieści o samotniczej podróży osiołka przez Europę, o okrucieństwie, obojętności, ale też pragnieniu dobra. Za swoją ścieżkę dźwiękową Mykietyn otrzymał Cannes Soundtrack Award, Europejską Nagrodę Filmową za muzykę do pełnometrażowego filmu fabularnego oraz nagrodę Stowarzyszenia Krytyków Filmowych z Los Angeles.

W wywiadzie przeprowadzonym przez Rafała Zielińskiego, kompozytor powiedział: „Komponując muzykę do filmu, zawsze pytam, o czym to jest, kto gra, kim jest bohater, co przeżywa. Tymczasem postawienie w tej roli zwierzęcia totalnie zmienia tę optykę”. W swoim pejzażu dźwiękowym Mykietyn połączył brzmienie orkiestry symfonicznej i elektronikę: wprowadził do partytury zagadkowe brzmienia, które usłyszymy na żywo podczas wyjątkowego wieczoru w Filharmonii Narodowej.

Informacja o biletach: https://timelessfilmfestival.pl/pl/program/pawel-mykietyn-sinfonia-varsovia-muzyka-z-io/ 


MusicaModerna 4 24Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bogaty program koncertów kameralnych, elektronicznych czy audiowizualnych stworzy świetne warunki do spotkań z najnowszą muzyką związanych z Łodzią kompozytorów młodego pokolenia oraz z gościem specjalnym wydarzenia. Organizatorami wiosennej edycji 83. Festiwalu Musica Moderna w dniach 16 kwietnia – 14 maja 2024 roku są Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Związek Kompozytorów Polskich.

Zespół muzyki nowej łódzkiej Akademii SoundCheck– New Music Ensemble pod kierownictwem Macieja Koczura zaprezentuje podczas koncertu inauguracyjnego nowe utwory Rafała Augustyna, Wojciecha Glądysa, Andrzeja Kwiecińskiego, Jacka Sotomskiego i Marty Śniady.

"Muzyka Strun" (22.04) – to tytuł wykładu i koncertu dr. hab. Wojciecha Błażejczyka – gościa specjalnego Festiwalu, kierownika Chopin University Electronic Music Studio.


Znaczą część programu wiosennej Moderny stanowić będą koncerty dyplomowe studentów specjalności kompozycja i kompozycja muzyki filmowej – usłyszymy utwory Jakuba Sofińskiego i Grzegorza Żyłki (25.04), Miłosza Kowalewskiego (26.04), Pawła Stypułkowskiego i Michała Wiosny (27.04) oraz Syntii Chojnowskiej i Piotra Grzelaka (14.05). Młodzi artyści zaprezentują przed publicznością dzieła kameralne, audiowizualne, ale także performatywne i sceniczne.

Tradycyjnie już w czasie koncertu Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej (24.04) zapoznamy się z efektami solowej i kolektywnej pracy studentów i pedagogów Akademii Muzycznej w Łodzi – w utworach pojawią się takie elementy, jak taśma, live electronics czy wideo.

Szczegółowy program: https://www.amuz.lodz.pl/index.php/pl/wydarzenia/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi 


Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Humanisci 17 4 24W dniach 17-18 kwietnia 2024 w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy odbędzie się Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Humaniści, erudyci, odkrywcy. Badacze kultury muzycznej". Obrady będą transmitowane na kanale YT bydgoskiej Akademii Muzycznej.

„Dźwięk może być przedmiotem, ale to człowiek jest podmiotem; […] klucz do zrozumienia muzyki tkwi w relacji istniejącej pomiędzy podmiotem i przedmiotem” pisał John Blacking rozważając zagadnienia muzykalności człowieka. Tym razem wiosenne spotkanie naukowe w Bydgoszczy poświęcone zostanie sylwetkom powszechnie znanych, a także lokalnych badaczy, omówione zostaną ich publikacje, które w centrum zainteresowań stawiały kulturę muzyczną, pomagając zrozumieć ową złożoną relację pomiędzy człowiekiem i światem dźwięków.

Omówiona zostanie działalność zarówno muzykologów, teoretyków muzyki, etnomuzykologów, socjologów muzyki, których wiedza i doświadczenie pozwoliły na prowadzenie szeroko zakrojonych projektów badawczych, jak i entuzjastów, których niegasnąca pasja przyczyniła się do utrwalenia pewnych faktów kulturowych oraz zinterpretowania ich z innej perspektywy.

W ramach konferencji 17 kwietnia o 16.00 odbędzie się recital dr. Michała Szymanowskiego, absolwenta i adiunkta bydgoskiej Akademii Muzycznej.

Zaproszenie do udziału w konferencji przyjęli m.in. dr Yevgeniya Ignatenko (Narodowa Akademia Muzyczna Ukrainy w Kijowie), dr Alexandra Magazin, dr Alina Stan, dr Andra Pătraş i dr Ciprian Mizgan-Danciu, prof. ANMGD (The National Academy of Music „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca).

Kierownikiem naukowym konferencji jest dr hab. Barbara Mielcarek-Krzyżanowska.

Szczegółowy program: https://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/humanisci-erudyci-odkrywcy-miedzynarodowa-konferencja-naukowa/ 


Impresje na sopran i altówkę w NFMPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sporo pracy musiało kosztować niecodzienny małżeński duet sopranistki i altowiolisty – Aleksandry Kubas-Kruk i Szymona Kruka – znalezienie odpowiedniego dla siebie repertuaru. Okazuje się jednak, że w XX wieku, a potem na początku obecnego stulecia, kompozytorzy tworzyli dzieła na głos sopranowy i altówkę wystarczająco często, żeby artyści nagrali wspólnie płytę Impressions (2022), nie musząc nawet wspierać się muzycznymi transkrypcjami. Dzieła te usłyszymy w NFM 18 kwietnia 2024 o godz. 19.00.

Koncert duetu w Narodowym Forum Muzyki otworzy kołysanka Gute Nacht Paula Hindemitha stanowiąca zakończenie kantaty zatytułowanej Serenaden. Zamkną koncert Dwie Impresje – kompozycje dedykowane małżeńskiemu duetowi autorstwa związanego z Wrocławiem artysty Leszka Wisłockiego. Zawarte są w nich odniesienia do folkloru podhalańskiego, który fascynuje twórcę od czasów młodości.

Zabrzmią ponadto kompozycje Davida Diamond, Sally Beamish, Judith Shatin, Nicoli LeFanu i Xavera Paula Thomy.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10225https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10225 


Z klasyka 19 4 24W dniach 19-21 kwietnia 2024 w ramach programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Z klasyką przez Polskę” Ãtma Quartet (Aleksandra Kupczyk, Katarzyna Denkiewicz, Karalina Orsik, Andrzej Bauer) wystąpią w województwie świętokrzyskim: w Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie, w Domu Ariańskim – Muzeum Regionalnym w Pińczowie oraz w Gminnym Ośrodku Kultury w Bogorii.

Słowo "Ãtma" w sanskrycie i filozofii hinduskiej oznacza duszę, jaźń, psyche. Nazwa zespołu nawiązuje też do willi Atma Karola Szymanowskiego, którego utwory są ważną pozycją w repertuarze kwartetu. Ãtma Quartet powstał w 2016 roku. Od początku istnienia prowadzi intensywną działalność koncertową, popularyzując muzykę kameralną, w tym polską w kraju i na świecie.


Podczas najbliższych koncertów wykona II Kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego, Kwartet "Quasi una fantasia" Henryka Mikołaja Góreckiego oraz uważane za klasykę gatunku kwartety Ludwiga van Beethovena, Josepha Haydna, Claude'a Debussy'ego i Roberta Schumanna.

Szczegóły: https://nimit.pl/ 


GameMusicFest 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

II Game Music Fest - interdyscyplinarny festiwal poświęcony tematyce muzyki w grach wideo, organizowany przez Filharmonię Śląską - odbędzie się w dniach 19-21 kwietnia 2024 roku. W programie znalazły się 3 koncerty, w tym wielkie show w katowickim Spodku, wystawa, wernisaż i panel dyskusyjny.

Festiwal muzyki z gier swój interdyscyplinarny charakter zawdzięcza współpracy pomiędzy Filharmonią Śląską a licznymi partnerami. Uczelnie, firmy, instytucje publiczne, fundacje - współdziałanie z nauką, biznesem czy samorządem pozwala na przygotowanie spektakularnych koncertów, wystaw, paneli dyskusyjnych, a także na organizację wydarzeń w różnych lokalizacjach.

Cosmic Game Music Show będzie miało miejsce 19 kwietnia w Planetarium Śląskim, dzięki czemu spektakularny koncert muzyki elektronicznej połączony zostanie z niezwykłymi wizualizacjami kosmicznymi. Wystąpi kompozytor, dyrygent, producent i wykonawca Tomasz Pauszek. Koncertowi towarzyszyć będzie wystawa „Aliaż sztuki i technologii” przygotowana przez studentów z Instytutu Informatyki Uniwersytetu Śląskiego.

20 kwietnia w katowickim Spodku zabrzmi na żywo muzyka z gier komputerowych w wykonaniu Chóru i Orkiestry Filharmonii Śląskiej Wędrującego Chóru Chórtowni, a także zostaną zaprezentowane autorskie wizualizacje, stworzone specjalnie na tę okazję. Wystąpi ponadto Seimuse – formacja specjalizująca się w tańcu współczesnym, którą tworzą studentki i absolwentki katowickiej Akademii Muzycznej.

21 kwietnia proces tworzenia muzyki do gier pokazany zostanie z różnych perspektyw: podczas panelu dyskusyjnego, wernisażu prac dyplomowych oraz koncertu finałowego.

W specjalnym panelu dyskusyjnym o 15.00 Game Music Discussion Panel wezmą udział kompozytorzy, sound designerzy i eksperci, m.in. Adam Skorupa - jeden z najbardziej znanych i doświadczonych polskich kompozytorów muzyki do gier wideo, Adam Wesołowski - kompozytor i dyrektor Filharmonii Śląskiej, Agnieszka Szczęsna - profesor Politechniki Śląskiej w Katedrze Grafiki, Wizji Komputerowej i Systemów Cyfrowych, Tomasz Bonikowski - klawesynista, organista, kompozytor, Mat Ombler – kierownik Music & Gaming Partnerships w Laced, Adrian Mierzwa - L&D senior training specialist i psycholog. Na zakończenie odbędzie się finałowy koncert muzyka filmowa w grach w wykonaniu Filharmonii Śląskiej – Śląskiej Orkiestry Kameralnej, z niesamowitymi efektami multimedialnymi prezentowanymi na ekranie hologramowym.

O 17.00 w budynku Filharmonii Śląskiej odbędzie się wernisaż prac dyplomowych absolwentów kierunku Projektowanie gier oraz przestrzeni wirtualnej na Uniwersytecie Śląskim Wydział w Cieszynie. Ponadto studenci Koła Naukowego Grafiki Wizji i Gier Komputerowych Politechniki Śląskiej łącznie z Katedra Grafiki, Wizji Komputerowej i Systemów Cyfrowych pod okiem profesor Politechniki Śląskiej Agnieszki Szczęsnej stworzyli interaktywne stanowisko „Dźwięk jako element sterowania w grze". Zaprezentują innowacyjną grę HAMSCREAM, która umożliwia modyfikację mapy w oparciu o głos użytkownika oraz prototyp gry o echolokacji w strefie VR.

Na zakończenie Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Radosława Dronia wykona muzykę filmową wykorzystywaną w grach. Tłem dla wydarzenia będzie niesamowita oprawa hologramowa.

Partnerem II Game Music Fest jest Europejskie Miasto Nauki. Współorganizator wydarzenia: Uniwersytet Śląski – Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie.

Szczegóły: https://filharmonia-slaska.eu/game-music-fest/ 


DyrygentRezydent 19 4 24Trwa rezydencja dyrygencka Martyny Zych w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie w sezonie 2023/24 w ramach programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”. 19 kwietnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii w ramach rezydencji odbędzie się koncert, na którym zabrzmi muzyka czeska i polska. W roli solistki wystąpi znakomita pianistka, wykładowczyni UMFC Aleksandra Świgut.

W wykonaniu artystów usłyszymy nieśmiertelny I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. O tym dziele napisano już naprawdę wiele – choćby z uwagi na fakt, że jest to jeden z niewielu utworów, które nasz narodowy poeta fortepianu skomponował na orkiestrę symfoniczną.

Zabrzmią ponadto 3 tańce z opery Sprzedana narzeczona Bedřicha Smetany - elegancka i delikatna Polka, radosny Furiant i żywiołowa a jednocześnie zaskakująca Skočna - oraz Sinfonietta Leoša Janáčka, którą on sam nazwał „militarną”.

Warto usłyszeć dzieła Smetany i Janáčka właśnie pod batutą Martyny Zych. Dyrygentka wnikliwie bada twórczość czeskich kompozytorów w swoich publikacjach i współpracuje z licznymi orkiestrami w Czechach. W 2022 roku debiutowała z Filharmonią Bohuslava Martinů w Zlínie podczas Festiwalu Talentinum oraz z Orkiestrą Symfoniczną w Karlovych Varach, otwierając sezon artystyczny 2022/2023.

Informacja o biletach: https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/koncert-symfoniczny-45/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kraków | 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbędzie się w dniach 20-28 kwietnia 2024 roku. Motywem przewodnim będzie "Matematyczność w muzyce". Taki temat będzie również miała sesja muzykologiczna w ramach Festiwalu. Gościem specjalnym tegorocznej edycji będzie kompozytor i animator kultury Jerzy Kornowicz - w latach 2003-2015 Prezes Związku Kompozytorów Polskich, a od 2015 Dyrektor festiwalu "Warszawska Jesień". Na 36. KMFK zaprezentowane zostaną utwory kompozytorów z Polski, Australii, Danii, Francji, Japonii, Kosowa, Niemiec, Ukrainy, USA i Wielkiej Brytanii. Odbędą się 24 prawykonania światowe oraz 4 pierwsze wykonania w Polsce. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny!

Podczas inauguracji festiwalu, która będzie miała miejsce 20 kwietnia o godz. 18.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, w części oficjalnej odbędzie się uroczystość udekorowania prof. Wołodymira Hrabowskiego, muzykologa z Drohobycza (Ukraina) Odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” nadaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w uznaniu jego zasług dla kultury polskiej oraz za propagowanie w Ukrainie Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów. Udekorowany również zostanie prof. dr hab. Marcel Chyrzyński Odznaką „Honoris Gratia” nadaną przez Prezydenta Miasta Krakowa w uznaniu zasług dla Krakowa i jego mieszkańców. Podczas koncertu w wykonaniu orkiestry Sinfonietty Cracovii pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak zabrzmią kompozycje Zoltana Almashiego, Jerzego Kornowicza, Olgierda Juzali-Depratiego (prawykonanie światowe) oraz Krzysztofa Pendereckiego.

Udział w sesji muzykologicznej 23 kwietnia wezmą kompozytorzy i teoretycy muzyki związani z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie: Mateusz Bień, Maciej Jabłoński, Marcin Strzelecki i Natalia Szwab oraz Krzysztof Wołek z Uniwersytetu w Louisville (USA).

Niezwykle interesującym koncertem będzie występ polskiego pianisty na stałe zamieszkałego w Japonii Ignacego Lisieckiego, który przedstawi niezwykle barwne i zróżnicowane utwory kompozytorów z Europy, Azji i USA.

Szczególnym wydarzeniem festiwalowym będą uroczystości jubileuszowe dra h.c. Jerzego Stankiewicza w 80. rocznicę urodzin i 50-lecie pracy twórczej – Wiceprezesa Zarządu Głównego ZKP (1995-1999), Prezesa Oddziału Krakowskiego ZKP (1994- 2016) i Dyrektora festiwalu (1994-2013), odznaczonego Legią Honorową Republiki Francuskiej (2024). 24 kwietnia o godz. 16:00 otwarta zostanie wystawa poświęcona Jubilatowi, o 16:30 odbędzie się spotkanie, które poprowadzi red. Anna Woźniakowska, a o 19:00 będzie miał miejsce koncert w wykonaniu Sonami Piano Duo, na którym wykonane zostaną m.in. utwory dedykowane Jubilatowi.

Dzięki współpracy z festiwalem Intersonanzen z Poczdamu (Niemcy) i przy współpracy Instytutu Polskiego w Berlinie odbędzie się koncert z polsko-niemieckim programem w wykonaniu Cracow Duo: Kalinowski & Szlezer. Koncert zostanie powtórzony 3 czerwca na festiwalu w Niemczech.

Z okazji 95. rocznicy urodzin oraz 5. rocznicy śmierci Bogusława Schaeffera odbędzie się pokaz filmu w reż. Pawła Bitki Zapendowskiego pt. "Bogusław Schaeffer – kompozytor, pedagog, muzykolog, krytyk muzyczny, popularyzator muzyki i dramaturg". Po emisji filmu odbędzie się dyskusja z udziałem zaproszonych gości.

Dla miłośników muzyki elektroakustycznej tradycyjnie odbędzie się prezentacja Studia Muzyki Elektroakustycznej AMKP pt. "Koktajl elektroniczny": prawykonane zostaną utwory młodych kompozytorów, studentów Akademii.

Na zakończenie festiwalu wystąpi klawesynistka Gośka Isphording (Polska/Holandia) wraz z kwartetem smyczkowym DAFO. Gościnnie zagra Jan Kotula – koncertmistrz kontrabasistów NOSPR. Artyści prawykonają m.in. utwór młodego kompozytora z Kosowa Ylli Daklani, który otrzymał Nagrodę Główną 7. Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego.

Prof. dr hab. Marcel Chyrzyński
Prezes ZKP Oddziału w Krakowie


Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Opowiedz 20 4 24Jubileusz 100. rocznicy założenia Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej obchodzi kreatywnie i zaprasza na rodzinne warsztaty „Opowiedz mi bajkę”. W sobotę 20 kwietnia 2024 o godz. 11:00 po raz kolejny odbędą się w MAL Kłobucka 14, we współpracy z Towarzystwem Rozwijania Aktywności Dzieci „Szansa”. Zajęcia są dedykowane dzieciom w wieku 3-8 lat oraz ich rodzicom.

Warsztaty poprowadzą twórcy tych warsztatów: improwizatorzy - kompozytor i pianista Jarosław Siwiński i kontrabasistka Małgorzata Kołcz - oraz ich muzyczny gość Marta Maslanka, znakomita multiinstrumentalistka, która zagra na cymbałach.

Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą.

Udział w warsztatach jest bezpłatny - liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników zajęć. Zgłoszenia są przyjmowane:

poprzez formularz: https://forms.gle/GypTGQAd5oZqTtXG6 

oraz drogą mailową: warsztaty@artdecogroup.eu 

Dodatkowe informacje: https://ptmw.art.pl/ 


HashtagLab 20 4 24Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Po raz drugi uczniowie grający na skrzypcach, wiolonczeli, altówce i kontrabasie wzięli udział w bezpłatnych warsztatach Młodej Akademii Hashtag Ensemble. Na zakończenie warsztatów wystąpią podczas koncertu finałowego w Hashtag Lab 20 kwietnia 2024 o godz. 14.00 i otrzymają certyfikaty!

Uczniowie szkół muzycznych bardzo rzadko mają kontakt z muzyką współczesną. Dzięki Młodej Akademii Hashtag Ensemble, którą stworzyła skrzypaczka Marta Piórkowska, uczniowie szkół muzycznych I i II stopnia przekonali się, że muzyka nowa to wiele ciekawych utworów i tajemniczych technik wykonawczych. Od października grupa 9 uczniów spotykała się w sobotnie poranki, żeby poznać nowy repertuar, pomuzykować w zespołach kameralnych, a także poimprowizować bez strachu przed oceną.

Na koncercie finałowym będą mieli okazję zaprezentować nowe umiejętności przed publicznością. Wykonają Deszczyk Anny Jędrzejewskiej oraz kompozycje Terry'ego Rileya, Johna Gibsona, Williama Sydemana i Josepha Hallmana.

Dodatkowe informacje: https://hashtaglab.pl/event/final-mlodej-akademii/ 


Pinokio 21 4 24Polski Balet Narodowy dedykuje dzieciom oraz ich rodzicom specjalne przedstawienie. Choreograf Anna Hop stworzyła nową wersję „Pinokia” wg Carlo Collodiego, bazując na muzyce Mieczysława Wajnberga z jego baletu „Złoty kluczyk”. Opracowała własne libretto i wraz z dyrygentką Martą Kluczyńską na nowo zredagowała partyturę. Premiera odbędzie się w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej 21 kwietnia 2024 o godz. 18.00.

Balet Wajnberga opiera się na przetworzeniu oryginalnej powieści – książce pt. „Buratino" napisanej przez Aleksieja Tołstoja, który korzystał obficie z Collodiego, pozwolił sobie jednak na dość dalekie odstępstwa fabularne.

Balet Wajnberga inspirowany jest tradycją commedia dell’arte – burattino oznacza po włosku marionetkę, ale jest to także imię jednej z postaci znanych z improwizowanych komedii. Na początku XX wieku po bohatera z tego kręgu sięgnął także Igor Strawiński w Pietruszce. O ile jednak ten balet przeznaczony był dla dorosłych, Wajnberg stworzył dzieło dla młodego widza, choć można w nim także odnaleźć, zrozumiałą jedynie dla dorosłych, aluzję do opresyjnej rzeczywistości radzieckiej.

Balet powstał w latach 1954–1955, jego druga wersja została skomponowana w latach 1961–1962. W Złotym kluczyku czuć ducha Dmitrija Szostakowicza, kompozytora, z którym Wajnberg był zaprzyjaźniony, choć jego muzyka baletowa jest na wskroś oryginalna. To mieniąca się różnymi barwami opowieść, w której można odnaleźć zarówno dowcip, jak i liryzm, zawierająca przy tym odwołania do znanych tańców (walc, tarantela).

Anna Hop, inspirując się Pinokiem Collodiego, tworzy własną oryginalną historię dostosowaną do współczesnych czasów.

Informacja prasowa

Więcej: https://teatrwielki.pl/kalendarium/2023-2024/pinokio/termin/2024-04-21_18-00 


WroclawskieForumKam 21 4 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocławscy Kameraliści i Narodowe Forum Muzyki zapraszają na koncert finałowy Wrocławskiego Forum Kameralistów 21 kwietnia 2024 o godz. 12.30 w NFM. Piotr Sałajczyk, Szymon Krzeszowiec i Arkadiusz Dobrowolski, czyli Wajnberg Trio, zaprezentuje młodzieńcze utwory wielkich kompozytorów - Andrzeja Panufnika i Ericha Korngolda.

Trio fortepianowe op. 1 zostało skomponowane przez dziewiętnastoletniego zaledwie Panufnika w 1934 roku. Po II wojnie światowej kompozytor zrekonstruował z pamięci partyturę utrzymanego w romantycznej estetyce dzieła, które spłonęło podczas Powstania Warszawskiego w jego warszawskim mieszkaniu. Było to pierwsze poważne osiągnięcie kompozytorskie Panufnika: w prawykonaniu Tria uczestniczył w 1936 roku student Konserwatorium Warszawskiego Mieczysław Wajnberg – patron trójki wykonawców.

Zabrzmią również Trio fortepianowe Ericha Korngolda - pierwszy opusowany utwór dwunastoletniego "cudownego dziecka” - oraz Trio fortepianowe „Geister Trio” genialnego Beethovena.

Więcej o koncercie: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10248 


StrasznyDwor 22 4 24Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Halka”, „Paria, a teraz „Straszny dwór” – przed nami trzecie, koncertowe wykonanie opery patrona poznańskiego Teatru Wielkiego w słynnej Filharmonii Berlińskiej. Jedno z najsłynniejszych dzieł operowych Stanisława Moniuszki zabrzmi w stolicy Niemiec 22 kwietnia 2024 roku o godz. 19:00.

„Straszny dwór”, który tym razem wybrzmi w Filharmonii Berlińskiej, przez lata niósł pocieszenie i nadzieję na pokonanie zaborców, a także był muzycznym zapisem niełatwej polskiej historii. Koncertową wersję opery zaprezentują cenieni soliści, m.in: Ruslana Koval (Hanna), Gosha Kowalinska (Jadwiga), Piotr Kalina (Stefan) i Stanislav Kuflyuk (Miecznik). Za pulpitem dyrygenckim stanie Marco Guidarini, włoski dyrygent, wielki admirator twórczości Moniuszki, który właśnie od „Strasznego dworu” zaczął przygodę z muzyką polską.

Powrót do Berlina z kolejną koncertową odsłoną opery Moniuszki wpisuje się w strategię promocji za granicą dorobku patrona Teatru Wielkiego w Poznaniu i ma w sobie nawiązenie do historii: Moniuszko spędził w mieście nad Sprewą trzy lata (1837-1840), rozwijając kompozytorski kunszt w słynnej Singakademie.

Konsekwentna promocja Moniuszkowskiej spuścizny poza granicami kraju, prowadzona przez Teatr Wielki w Poznaniu od kilkunastu lat, przynosi widoczne efekty, które przekładają się na ważne muzyczne nagrody, jak International Opera Awards w kategorii „dzieło odkryte na nowo” dla inscenizacji „Parii” (2021) oraz „Jawnuty” (2023), czy uznanie krytyków dla nagrań dokonanych przez wytwórnię Naxos („Halka” – 2021, „Paria” – 2023).

Koncerty w Filharmonii Berlińskiej Teatr Wielki w Poznaniu realizuje przy wsparciu i w ścisłej współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego, Instytutem Adama Mickiewicza, Instytutem Polskim w Berlinie, Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej, Konzertdirektion Prof. Victor Hohenfels, Orlen Deutschland, Von Zanthier & Dachowski, Toyota Bońkowscy. Wsparcie instytucji państwowych oraz relacje na styku biznesu i sztuki to przykład świadomego umacniania wizerunku polskiej kultury za granicą.

Informacja prasowa organizatorów

Bilety dostępne w kasie Filharmonii Berlińskiej oraz na stronie Eventim: https://www.eventim.de/eventseries/das-gespensterschloss-philharmonie-berlin-3569777/ 


Musica Expert - 2024Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Fundacja "Muzyka do potęgi" zaprasza do udziału w specjalistycznym seminarium metodyki muzycznej dla nauczycieli "Musica Expert", które odbędzie się w łódzkiej sali Templum (ul. Sierakowskiego 3) w dniach 22-24 kwietnia 2024 roku w formie hybrydowej: stacjonarnie i online. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 17 kwietnia.

Seminarium skierowane jest do nauczycieli gry na instrumentach, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę i umiejętności w zakresie nauczania gry na instrumentach (flet, fortepian, klarnet i saksofon), repertuaru pedagogicznego (w tym muzyki polskiej) oraz psychologii.

Wykłady i ćwiczenia poprowadzą doświadczeni wykładowcy i wykonawcy: klarneciści dr hab. Arkadiusz Adamski, prof. AM, dr hab. Robert Stefański, prof. AM, Dorota Żołnacz, saksofoniści prof. dr hab. Paweł Gusnar, dr hab. Włodzimierz Spodymek, dr hab. Łukasz Wójcicki, prof. AM, muzykoterapeuta i psycholog muzyki dr Stella Kaczmarek, psycholog Agnieszka Nowak, flecistki dr hab. Urszula Janik-Lipińska, prof. AM, i Małgorzata Komorowska, dr Julia Laskowska (kształcenie głosu i mowy), dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska, prof. AM (basso continuo, klawesyn), dr Julia Wizjan (techniki pamięciowe i fortepian), pianiści prof. dr hab. Andrzej Pikul, dr Joanna Świtlik, Malgorzata Piechnat, dr hab. Agata Górska-Kołodziejska oraz prof. Tetiana Molchanova z Ukrainy.

W ramach projektu odbędą się 2 koncerty w wykonaniu utalentowanych studentów Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi: "Mozaiki klarnetowo-saksofonowe" (22.04 o 15:00) oraz "Panorama dźwięku" (23.04 o 15:00). Wstęp na koncerty jest wolny!

Zgłoszenie można złożyć poprzez link: https://forms.gle/v8ZbmaaKLaBzW5fy5 

Strona organizatora: https://www.instagram.com/fundacja_muzyka_do_potegi 


NFM 25 4 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Znakomita skrzypaczka Meruert Karmenova, laureatka II nagrody w ostatniej edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, zaprezentuje 25 kwietnia 2024 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki repertuar złożony z dzieł romantycznych i pochodzących z początku XX wieku. Usłyszymy Polonez D-dur patrona konkursu, który przyniósł jej największą sławę, a także II Sonatę skrzypcową Edvarda Griega oraz kompozycje Karola Szymanowskiego i Eugène’a Ysaÿe’a. Partię fortepianu wykona Michał Francuz.

Zabrzmi m.in. trzecia część Mitów Karola Szymanowskiego: Driady i Pan to muzyka kompozytora poszukującego nowych środków wyrazu, odważnego i radykalnego eksperymentatora przekraczającego kolejne granice. Szymanowski pisał o Mitach: „moje ulubione utwory, dźwiękowo i technicznie bardzo oryginalne, a przy tym to dobra muzyka”, a trzecią część - fantastyczny obraz roztańczonych driad z bożkiem Panem grającym na fletni - przedstawił jako „muzyczny wyraz pełnego rozmarzenia niepokoju letniej nocy”.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/11061 


Piękno, wzniosłość i przesłanie: dwa arcydzieła Ludwiga van Beethovena i Henryka Mikołaja Góreckiego, które zapisały się w wysokiej kulturze muzycznej jako utwory-symbole, zabrzmią 26 kwietnia 2024 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej podczas koncertu z okazji 20. rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Beatus Vir op. 38 Henryka Mikołaja Góreckiego oraz IX Symfonię Ludwiga van Beethovena wykonają Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Społeczny przy Filharmonii Krakowskiej, Chór Chłopięcy i Dziewczęcy Filharmonii Krakowskiej, Ukraiński Chór Dziecięcy Filharmonii Krakowskiej pod batutą Alexandra Humali. W roli solistów wystąpią Mariusz Godlewski - baryton, Iwona Sobotka - sopran, Anne-Lise Polchlopek - mezzosopran, Benjamin Bruns - tenor i Yuriy Yurchuk - baryton.

Informacja o biletach: https://filharmoniakrakow.pl/public/program/koncert-oratoryjny-146 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczecin Classic 2024Tajemniczy, intuicyjny i inspirujący Festiwal po raz piąty porwie Szczecinian, tym razem przekraczając granice zmysłów. Największy na Pomorzu Zachodnim festiwal muzyki klasycznej SZCZECIN CLASSIC odbędzie się pod hasłem „6 zmysł” w dniach 27 kwietnia - 3 maja 2024 roku. Muzycy zagrają na strunach wyobraźni podczas pięciu wyjątkowych koncertów. Zaplanowano ponadto wydarzenia towarzyszące w ramach cyklu „Maltówka".

Różnorodne składy zespołów od duetów po wielką festiwalową orkiestrę, urozmaicony i zaskakujący program, pełen wielkich nazwisk: zarówno kompozytorów, jak i wykonawców. Wystąpią światowej sławy artyści, soliści i liderzy czołowych europejskich orkiestr: Vasko Vassilev, Daniel Stabrawa, Jakub Jakowicz, Emanuel Salvador, Andriy Viytovych, Konstantin Heidrich, Piotr Szumieł, Janusz Widzyk. Udział w koncertach wezmą także wykonawcy młodzi, którzy będą szkolić się podczas kursów mistrzowskich Szczecin Classic Academy.

Ponownie ogłoszony został również konkurs na rezydencję zespołu kameralnego, a zespół, który zdobyłtytuł rezydenta, wykona autorski koncert oraz otrzyma nagrodę w wysokości 10000 zł.

Wyjątkowi artyści zaprezentują wyjątkowe dzieła sztuki lutniczej. Podczas koncertu finałowego zabrzmią skrzypce Antonia Stradivariego, a dołączą do nich instrumenty młodych polskich lutników.

Program charakteryzuje niesamowita różnorodność: zabrzmią m.in. dzieła Bacha, Haendla, Brahmsa, Vivaldiego, Dvořáka, Straussa, a także Khachaturyana, Atterberga, Halvorsena, Schneidera, Martinu oraz Maliszewskiego.

Koncerty będą miały miejsce w Studiu S1 Radia Szczecin, Muzeum Narodowym w Szczecinie, Pałacu Ziemstwa Polskiego (Akademia Sztuki), w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza oraz w Dobre studio i salonie Land rover.

W ramach „Maltówki” odbędą się kameralne mini-koncerty „Silent Piano”, bajkowa relaksacja dla dzieci, czy joga z klasyką na żywo.

Organizatorem festiwalu jest szczecińskie stowarzyszenie Baltic Neopolis Orchestra.

Strona Festiwalu: https://szczecinclassic.pl/ 


NFM 27 4 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert wieńczący tegoroczną edycję Akademii Orkiestrowej NFM odbędzie się 27 kwietnia 2024 o godz. 18.00. Wezmą w nim udział instrumentaliści NFM, uczestnicy dwóch akademii orkiestrowych – z NFM oraz Staatskapelle Berlin, a poprowadzi ich pochodzący z Chin Jong-Jie Yin, który wygrał XI Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. W roli solistki wystąpi kazachska skrzypaczka Meruert Karmenova.

W programie znajdą się cieszące się ogromną popularnością Bolero Maurice’a Ravela i Uwertura kubańska Georga Gershwina.

Laureatka II nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego wykona II Koncert skrzypcowy patrona konkursu, należący do jego najpopularniejszych kompozycji. Po przerwie artyści wykonają suitę Henryka Warsa Szkice miejskie, napisaną na początku lat pięćdziesiątych XX w. po emigracji kompozytora do Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Patronat honorowy Konsula Generalnego Niemiec we Wrocławiu, Pana Martina Kremera. Projekt współfinansowany ze środków Fundacji Współpracy Polsko – Niemieckiej. Udział uczestników Akademii Orkiestrowej Staatskapelle Berlin możliwy dzięki wsparciu Kancelarii Senatu Berlina.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10840 


Fryderyk Gala 2430. Gala Muzyki Poważnej w ramach tegorocznego Fryderyk Festiwalu będzie miała miejsce 28 kwietnia 2024 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Ceremonii wręczenia Fryderyków będą towarzyszyły występy wybitnych polskich solistów i NOSPR pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Nie zabraknie również muzyki polskiej, akcentu operowego i tanecznych rytmów.

Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak, tworzący wspólnie uznane na świecie Polish Violin Duo, wykonają Two contrasts for a duo Anny Rocławskiej-Musiałczyk, która w zeszłym roku podczas Gali Muzyki Poważnej otrzymała Nagrodę ZAiKS-u dla kompozytorki młodego pokolenia.

Pod batutą Łukasza Borowicza usłyszymy Burzę - jedno z interludiów morskich z opery Peter Grimes Benjamina Brittena. {oh!}Trio - skrzypaczka Martyna Pastuszka, która gra na instrumencie lutnika Giuseppe Guarneriego „del Gesù”, Krzysztof Firlus (viola da gamba) i Anna Firlus (klawesyn) - wykonają Chaconne z VII Suity G-dur Josepha Marchanda. Wirtuoz skrzypiec Jakub Jakowicz z towarzyszeniem NOSPR zaprezentuje Medytację z opery Thaïs Julesa Masseneta. Ta muzyka operowa zapowie występ kolejnej gwiazdy gali Fryderyków - barytona Szymona Mechlińskiego. Piękno jego głosu będzie można podziwiać w dramatycznych ariach z oper Wyrok Zygmunta Noskowskiego i Płaszcz Giacoma Pucciniego.

W drugiej części gali zabrzmią taneczne rytmy i melodie latynoamerykańskie w opracowaniach Marcina Maseckiego, które znalazły się na wydanej niedawno znakomitej płycie Boleros y más. W obszarze tej muzyki pozostaniemy do końca wieczoru: jako ostatnie zabrzmi klasycyzujące opracowanie tanga - III część Double concerto Astora Piazzolli w interpretacji klarnecisty Jana Jakuba Bokuna i gitarzysty Jakuba Kościuszko.

Szczegóły: https://fryderyki.pl/