wydarzenia

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

24 września 2017 roku w łódzkim Teatrze Wielkim odbędzie się specjalny koncert, podczas którego będą rywalizować z sobą finaliści konkursu kompozytorskiego na operę Człowiek z Manufaktury: Katarzyna Brochocka i Rafał Janiak.

Dyrektor Teatru Wielkiego w Łodzi Paweł Gabara i dyrektor łódzkiej Manufaktury Sławomir Murawski podpisali w maju 2016 roku umowę o współpracy i ogłosili Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski na operę Człowiek z Manufaktury, która nawiązywać będzie treścią do historii łódzkiego fabrykanta Izraela Poznańskiego i współczesnych losów jego tekstylnego imperium. Do udziału w konkursie zgłosiło się 40 kompozytorów z Polski, Hiszpanii, Iranu, USA i Włoch. 5 stycznia na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi odbył się półfinał. Zgodnie z regulaminem jednego twórcę wybierała Publiczność, a drugiego wskazywało Jury. Publiczność oddała za pośrednictwem Internetu ponad 53 tysiące głosów. Najwięcej uzyskała Katarzyna Brochocka. Jury wybrało do finału kompozycję Rafała Janiaka. Kompozytorzy zakwalifikowani do III etapu otrzymali zadatki w kwocie 5000 złotych na napisanie I aktu opery.

Podczas finału konkursu w wykonaniu I aktu opery w wersji estradowej wezmą udział soliści, chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcją Wojciecha Rodka. W głównych partiach wystąpią: Małgorzata Walewska (Zofia), Stanisław Kierner (Poznański w kompozycji Rafała Janiaka), Aleksander Kunach (Poznański w kompozycji Katarzyny Brochockiej) i Wojciech Pszoniak (Przybysz).

W związku z tym, że dla organizatorów bardzo ważny jest głos Publiczności, podczas finałowego koncertu odbędzie się również głosowanie na najlepszego kompozytora zdaniem Słuchaczy/Widzów. Mecenasem konkursu i fundatorem nagród jest łódzka Manufaktura. Zwycięzca otrzyma 45000 złotych. Prapremiera utworu odbędzie się na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi w listopadzie 2018 roku z okazji 185. rocznicy urodzin Izraela Poznańskiego. W maju 2019 roku na terenie Manufaktury w Łodzi zostanie zaprezentowana wersja plenerowa opery.

Więcej – na stronie: http://www.operalodz.com/


23 września 2017 roku o godz. 19.00 w kościele p. w. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Toszku odbędzie się koncert kompozytorski Aleksandry Garbal.

Współorganizatorzy: Parafia Rzymskokatolicka p.w. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Toszku, Burmistrz Toszka oraz Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert kompozytorski Aleksandry Garbal pt. „Caritas Christi urget nos”, zorganizowany z okazji Triduum związanego z rekoronacją XVII wiecznego Obrazu Matki Bożej Toszeckiej. Koncert odbędzie się pod Honorowym Patronatem J.E. Biskupa Gliwickiego Jana Wieczorka oraz J.M. Rektora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II ks. prof. Antoniego Dębińskiego.

W programie koncertu znajdzie się siedem prawykonań kompozycji solowych na organy i fortepian, a także wokalno-instrumentalnych autorstwa Aleksandry Garbal do tekstów poetów z różnych epok od średniowiecza po wiek XXI, w językach łacińskim, włoskim, polskim i niemieckim. Utwory wykonają Lilianna Zalesińska (mezzosopran), Piotr Szymanowicz i Aleksandra Garbal (fortepian), Agnieszka Hyla i Waldemar Krawiec (organy), Adam Kędzia i Wojciech Wojdyła (dzwony orkiestrowe i kotły) oraz cztery chóry: Akademicki Zespół Muzyczny Politechniki Śląskiej w Gliwicach pod dyrekcją prof. Krystyny Krzyżanowskiej-Łobody, Gliwicki Zespół Chorałowy pod dyrekcją Ks. Adama Kozaka, Chór Tryl pod dyrekcją Marii Garbal oraz Chór dziecięcy uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej I-go stopnia w Strzelcach Opolskich pod dyrekcją kompozytorki.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


28 września 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 28 czerwca na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Jan Jelinek i Piotr Kurek.

Podejście do muzyki Jana Jelinka w głównej mierze opiera się na przekształcaniu dźwięków, przenoszeniu parametrów popu w abstrakcyjną, zredukowaną i strukturalną elektronikę. Obchodząc zasady tradycyjnej muzykalności, Jelinek tworzy kolaże z maleńkich fragmentów dźwięków, pochodzących z samplerów, magnetofonu, odtwarzaczy multimedialnych i innych urządzeń nagrywających. Artysta często wykorzystuje pętle i delikatne modulowanie, aby wydobyć istotę utworu i dookreślić ją i jednocześnie ukryć jego źródło.

Piotr Kurek, zamieszkały w Warszawie muzyk, znany jest z projektów Piętnastka oraz solowych albumów wydanych w kraju i za granicą. Współpracował z grupami teatralnymi i tańca współczesnego: TR Warszawa, Stary Teatr, Lubelski Teatr Tańca, Centre Chorégraphique National de Rillieux-la-Pape oraz Paper Tiger. Jest autorem bądź współautorem wielu projektów instrumentalnych m.in. Heroiny, Suaves Figures (z Sylvią Monnier), Piętnastka (z Hubertem Zemlerem), ABRADA (z Francesco de Gallo). Uczestniczył w festiwalach muzycznych i teatralnych, m.in. Unsound, Malta Festival, CTM, UH Fest, OFF Festival.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 


W dniach 23 września – 11 listopada w Bydgoszczy i 28 listopada – 2 grudnia 2017 roku w Warszawie odbędzie się XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival”.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” jest spotkaniem artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. Do udziału w wydarzeniu zapraszani są artyści z całego świata, gdyż jednym z założeń festiwalu jest jego wielokulturowość oraz prezentacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu wieloaspektowości kultur. Festiwal prezentuje muzykę improwizowaną i eksperymentalną, najnowsze techniki wykonawcze oraz połączenia interdyscyplinarne w kontekście i poszanowaniu tradycji. Do udziału w festiwalu zapraszane są wybitne indywidualności świata sztuki oraz młodzi artyści, których dotychczasowe działania noszą znamiona wyjątkowych.

Wszystkie działania artystyczne traktowane są jako środek, który prowadzić ma do głębszego poznania otaczającej nas rzeczywistości i przemian zachodzących na świecie. Hasło tegorocznej edycji to „Come down to Earth” (Zejdźmy na Ziemię). Program Festiwalu obejmuje instalacje, lekcje, projekcje filmowe, Wieczory Muzyki Improwizowanej z udziałem muzyków lokalnych i gości festiwalu, warsztaty i koncert Dziecięcej Orkiestry Improwizującej pod kierownictwem Jerzego Rogiewicza oraz koncerty poszczególnych zespołów. Wystąpi m. in. Ensemble Tuning, który tworzą wyjątkowi muzycy: flecista i kompozytor Tomasz Pawlicki – koncertmistrz Opery Nova w Bydgoszczy, Kuba Ziołek – laureat Paszportu Polityki 2016, lider kilku zespołów z pogranicza muzyki eksperymentalnej, elektronicznej i improwizowanej oraz lider projektu, perkusista i kompozytor Rafał Gorzycki, zaliczany do grona najważniejszych artystów współczesnego jazzu oraz kameralistyki w Polsce i Europie. Założeniem tego tria jest praca nad brzmieniem, jego transformowanie i ekspozycja jako głównej składowej muzycznej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: http://www.festiwal.mozg.pl 


22 września 2017 roku o godz. 22:30 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina będzie miał miejsce koncert grupy kompozytorskiej gen~.rate, który jest wydarzeniem towarzyszącym 60. MFMW „Warszawska Jesień".

Nazwa koncertu „gen~.rate:zoomed” odnosi się do sytuacji, w której odbiorca ma możliwość niemal bezpośredniego kontaktu z wykonawcą – kompozytorzy postanowili wykorzystać przestrzeń sali koncertowej w sposób niekonwencjonalny, umiejscawiając widzów na scenie, widownię natomiast pozostawiając zupełnie pustą. W ten sposób odbiorca będzie miał wgląd w techniczną stronę wykonywania, obserwując z bliska pracę nie tylko muzyków, ale również realizatorów dźwięku oraz osób odpowiedzialnych za projekcję wideo. Zajmując określone miejsce na scenie, odbiorca sam zadecyduje o tym, z jakiej perspektywy będzie odbierać całe wydarzenie. Dodatkowo, zamontowane na scenie i poza nią kamery, projektor oraz ekran pozwolą na projekcję w czasie rzeczywistym obrazu widzianego oczami osoby znajdującej się na widowni. Odbiorca – przebywający na scenie i obserwujący jednocześnie na ekranie klasyczny punkt widzenia – będzie miał okazję zastanowić się, w jaki sposób zmiana perspektywy wpływa na percepcję. Program zakłada prezentację utworów nie tylko czysto akustycznych, ale również audiowizualnych, a także instalacji dźwiękowych.

W programie znalazły się utwory twórców młodego pokolenia z grupy kompozytorskiej gen~.rate w składzie: Aleksandra Kaca, Teoniki Rożynek, Żaneta Rydzewska i Rafał Ryterski. Grupa powstała w 2014 roku w Warszawie z inicjatywy czwórki kompozytorów, którzy przy współpracy z grafikami i reżyserami dźwięku zorganizowali dotychczas sześć koncertów – prawykonań swoich kompozycji. W ramach koncertu 22 września wykonany zostanie także utwór-instalacja francusko-duńskiego kompozytora Loïca Destremau. Muzyka Destremau była wykonywana na licznych festiwalach muzyki współczesnej, a w styczniu 2017 roku jego utwór zainaugurował uroczystą ceremonię otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury, której tytuł na rok 2017 roku przypadł miastu Aarhus.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Więcej


18 września 2017 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (Warszawa, ul. Fredry 8) odbędzie się koncert „Jesień 2017” z cyklu „Muzyczne Pory Roku”.

Podczas koncertu zorganizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zostaną zaprezentowane utwory polskich kompozytorów współczesnych, takich jak Paweł Łukaszewski, Piotr Moss, Sławomir Czarnecki i Sławomir Zamuszko. Ponadto odbędą się prawykonania Down Dariusza Przybylskiego, Ściany Płaczu (KOTEL) Jana Oleszkowicza, Tria Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko oraz Mazurków Edwarda Sielickiego.

Utwory zabrzmią w wykonaniu znakomitych kameralistów: altowiolisty Lecha Bałabana, skrzypka Jana Bałabana, wiolonczelisty Macieja Mazurka oraz pianisty Krzysztofa Sowińskiego.

Koncert dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.


II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego odbędzie się w dniach 18–20 września 2017 roku.

Inauguracja Konkursu Kwartetów będzie miała miejsce w katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego 18 września o godz. 19:00. Podczas koncertu inauguracyjnego w Auli im. B. Szabelskiego wystąpi Meccore String Quartet.

Przesłuchania I i II etapu odbędą się 19 i 20 września w godzinach 11.15–14.00. Program I etapu obejmuje wykonanie jednego z Kwartetów smyczkowych Josepha Haydna op. 33 i IV Kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana jako utwór obowiązkowy. Podczas II etapu uczestnicy zaprezentują jeden z dwóch Kwartetów smyczkowych Karola Szymanowskiego; jeden wybrany z grupy kwartetów Kodaly’ego, Nielsena, Janáčka, Berga, Brittena lub Bartoka oraz jeden kwartet do wyboru spośród kompozytorów z kraju pochodzenia kandydata, napisany po 1945 roku. W Jury Konkursu zasiądą: Marek Czech – Royal String Quartet, Arkadiusz Kubica – Silesian Quartet, Mats Lindstrom – Royal Academy London, Peter Schuhmayer – Artis Quatet Vienna oraz Paweł Zalejski – Apollon Musagettes Quartet.

Po ogłoszeniu wyników Konkursu 20 września o godz. 19:00 odbędzie się Koncert Laureatów.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


16 września 2017 roku o godz. 11:00 w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego (ul. Dobra 56/66) odbędzie się Konferencja Festiwali Muzyki Nowej.

W roku jubileuszowym 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Prezes Związku Kompozytorów Polskich Mieczysław Kominek, Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Jerzy Kornowicz i Dyrektor Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego prof. dr hab. Zbigniew Skowron zapraszają na Konferencję Festiwali Muzyki Nowej, która będzie miała miejsce w Sali im. Bogumiła Lindego BUW.

Podczas Konferencji odbędzie się spotkanie przedstawicieli europejskich festiwali muzyki współczesnej, którzy zaprezentują swoje przedsięwzięcia. Ponadto po dyskusji panelowej podpiszą wspólnie „Proklamację Warszawską”, wyrażającą stanowisko festiwali nowej muzyki wobec zmieniającego się świata.

Udział w wydarzeniu wezmą: Cecilia Balestra (dyrektor „Milano Musica” – Associazione per la musica contemporanea), Juriy Bulka (koordynator lwowskiego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Contrasts”), Björn Gottstein (dyrektor artystyczny Donaueschinger Musiktage), Henk Heuvelmans (Gaudeamus Muziekweek z Utrechtu), Anna Huuskonen (producent Musica Nova, Helsinki), Kristýna Konczyna (menadżer Ostrava Center for New Music, Ostrava Days, NODO Festival), Jerzy Kornowicz (dyrektor Festiwalu „Warszawska Jesień”), Martin Q Larsson (dyrektor zarządzający Nordic Music Days 2017, London), Graham McKenzie (dyrektor artystyczny Huddersfield Contemporary Music Festival), Remigijus Merkelys (dyrektor artystyczny i wykonawczy International Contemporary Music Festival GAIDA, Wilno), Oleksandr Perepelytsia i Karmella Tsepkolenko (dyrektorzy International Festival of Modern Art Two Days and Two Nights of New Music), Krzysztof Pietraszewski (kurator Sacrum Profanum Festival), Miroslav Pudlák (dyrektor Contempuls – Prague Contemporary Music Festival), Krešimir Seletković (dyrektor artystyczny Music Biennale Zagreb), Oľga Smetanová (sekretarz generalny ISCM World New Music Days 2017, Vancouver), Vladimir Tarnopolski (dyrektor artystyczny Moscow Forum – International Festival of Contemporary Music) oraz Joanna Wnuk-Nazarowa (dyrektor naczelny i programowy NOSPR, Festiwal Prawykonań).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Organizatorzy zapewniają tłumaczenie symultaniczne: język polski / język angielski.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


16 września 2017 roku o godz. 19.30 w Bazylice oo. Franciszkanów w Katowicach odbędzie się koncert „Polska i jej historia” w ramach cyklu „Co mi w duszy gra?”.

„Co mi w duszy gra?” to cykl koncertów, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego, których program został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie, które jest zawarte w tytule projektu. Koncerty „odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora. Podczas koncertu 16 września, który nosi tytuł „Polska i jej historia”, poza utworami Feliksa Nowowiejskiego usłyszymy wybrane Psalmy Mikołaja Gomółki.

Utwory wykona Poznański Chór Kameralny – obecnie jeden z najlepszych polskich chórów szczycący się wieloma sukcesami artystycznymi, m.in. Grand Prix uznanych konkursów chóralnych, zdobyciem nagrody L’Orphée d'Or 2015, przyznanej przez Académie du Disque Lyrique w Paryżu czy nominacji do nagrody "Fryderyk" 2015 za dwupłytowy album z muzyką Pasquale Anfossiego. Łączy w sobie najlepsze tradycje polskiej chóralistyki oraz pełne pasji, otwarte podejście do sztuki. Zespół powstał w 2005 roku z inicjatywy Bartosza Michałowskiego, wówczas asystenta prof. Stefana Stuligrosza, dzisiaj dyrektora Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie. Współwykonawcami wrześniowego koncertu w panewnickiej Bazylice o.o. Franciszkanów będą znakomici młodzi artyści. Baryton Radosław Góra rozwija swoje wokalne umiejętności pod kierunkiem dr. hab. Jarosława Bręka w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Jakub Pankowiak jest już koncertującym organistą i absolwentem poznańskiej uczelni oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kształcił się pod kierunkiem prof. dr hab. Magdaleny Czajki. Artyści zaprezentują również utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Andrzeja Koszewskiego, Marka Raczyńskiego, Michaela McGlynna i Maurice’a Duruflé’a.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl


16 września 2017 roku o godz. 22:30 Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert „Electro | Impro night”, który odbędzie się w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Electro | impro night to koncert elektroakustyczny z sześcioma nowymi projektami kompozytorów młodego pokolenia. Głównym założeniem wydarzenia jest wykorzystanie w utworach o różnych koncepcjach elementu improwizacji. Wydarzenie odbędzie się w ramach imprez towarzyszących 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie kompozycji autorstwa Moniki Szpyrki, Żanety Rydzewskiej, Piotra Bednarczyka, Pawła Malinowskiego, Izabeli Smelczyńskiej i Mateusza Śmigasiewicza, a także Andrzeja Karałowa i Jurka Przezdzieckiego, które powstały w 2017 roku. Kompozytorzy łączą w swoich utworach organiczne brzmienie instrumentów z warstwą elektroniczną, przetworzeniami w czasie rzeczywistym (live electronics) oraz brzmieniami syntezatorowymi. W programie znalazły się także kompozycje, w których warstwa dźwiękowa została poszerzona o warstwę wizualną (wizualizacje, instalacje) autorstwa Kingi Bartniak.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Więcej


16 września 2017 roku o godz. 19:00 Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na Koncert inauguracyjny rozpoczynający sezon artystyczny 2017/2018, który będzie miał miejsce w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

W nowy sezon, pełen bardzo atrakcyjnych propozycji repertuarowych, Sinfonia Iuventus wkroczy 16 września w Filharmonii Narodowej pod batutą swego Dyrektora artystycznego – Mirosław Jacek Błaszczyk poprowadzi wykonanie dwóch arcydzieł ukazujących dwa różne oblicza koncertu. Monumentalny i nowatorski Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 (1878) Johannesa Brahmsa to wyraz przyjaźni kompozytora i wielkiego skrzypka jego epoki, Josepha Joachima; tworząc go, intensywnie korzystał z konsultacji wirtuoza. W Warszawie wykonawcą partii solowej będzie Jakub Jakowicz, należący do najbardziej prominentnych wiolinistów polskich swojego pokolenia.

Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego swą nazwą niejako „polemizuje” z założeniami gatunku sugerującymi konfrontowanie solisty i orkiestry. To raczej nawiązanie do dawnej formy „koncertu zespołowego”, w którym jednakową, quasi-solistyczną wirtuozerią popisywali się wszyscy muzycy orkiestry. Zamówiony przez Witolda Rowickiego w 1950 roku, został ukończony po czterech latach. Kompozytorem miotały wątpliwości i rozterki – utwór „na motywach ludowych” miał się wpisywać w preferowany w ponurych czasach socrealizmu nurt folklorystyczny, ale trywialność oraz polityczny kontekst tego nurtu były Lutosławskiemu skrajnie obce. Stworzył więc dzieło niezależne od tych postulatów, rozwijające raczej najlepsze idee artystycznej sublimacji folkloru. Żywiołowe, barwne, perfekcyjne w swej konstrukcji dzieło zyskało trwałe uznanie publiczności i dyrygentów.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl


W dniach 15–23 września 2017 roku odbędzie się jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Festiwal, który ma w tym roku swoją 60. jubileuszową edycję, podejmie temat, stanowiący istotę i tożsamość „Warszawskiej Jesieni”: fenomen a w a n g a r d y. Pierwsze „Warszawskie Jesienie” z całą pewnością „wiedziały”, czym awangarda jest. Sześćdziesiąta Jesień przyjrzy się awangardzie „po przejściach”. Stąd słowo – klucz i temat jubileuszowego festiwalu – Trans / Awangardy: awangarda w transgresji, w ruchu jak w transie.

Usłyszymy dzieła kompozytorów pokolenia wchodzącego w życie muzyczne wraz z pierwszymi Jesieniami, które będą zestawione z idiomami kompozytorów młodej i średniej generacji. Nie zabraknie światowych premier – zamówień „Warszawskiej Jesieni”. Będą to m.in. utwory: Artura Zagajewskiego, Haakona Thelina, Szymona Stanisława Strzelca, Jana Duszyńskiego, Piotra Tabakiernika, Mauro Lanzy, Lubawy Sydorenko, Maxima Kolomiietsa, Vladimira Gorlinskiego, Wojciecha Błażejczyka i Wenchen Qina. Usłyszymy je w najlepszych wykonaniach polskich i zagranicznych orkiestr, zespołów i solistów, m. in. Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Liebreicha, Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, Experimentalstudio des SWR z Fryburga, orkiestry EWCM pod dyrekcją Rüdigera Bohna, Tempo Reale z Florencji, Les Percussions de Strasbourg, Nostri Temporis.

Po raz drugi na „Warszawskiej Jesieni” pojawi się pasmo „Warszawska Jesień Klubowo” z utworami powstałymi specjalnie z uwzględnieniem klubowej atmosfery i specyfiki. Jubileuszowy festiwal zaprosi również na premierowe wydarzenia towarzyszące: spotkania z kompozytorami i wykonawcami, warsztaty kompozytorskie (po raz pierwszy!), audycje jesiennego radia internetowego, koncert młodych kompozytorów „New Music Incubator” oraz koncert Koła Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.warszawska-jesien.art.pl


15 września 2017 roku o godz. 16.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert „Nowe utwory z krajów Grupy Wyszehradzkiej”, organizowany przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Central European Music Forum i Narodowe Centrum Kultury.

W roku jubileuszowym 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Mieczysław Kominek, Prezes Związku Kompozytorów Polskich, oraz Jerzy Kornowicz, Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, zapraszają na koncert, podczas którego odbędą się prawykonania utworów zamówionych u kompozytorów z krajów Grupy V4.

Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca zaprezentuje Gesichtsstudien słowackiej kompozytorki Jany Kmiťovej (2017), Raindrops on Plastic Rooftops czeskiego autora Martina Wiesnera (2017), Metamorphosis węgierskiego kompozytora Andrása Gábora Virágha (2017) oraz Karpaty Jakuba Szafrańskiego (2017).

Wstęp na koncert jest wolny.

Dofinansowano ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Dwustu artystów Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej wystąpi podczas jubileuszowego 150. koncertu w ramach cyklu „Mazowsze w Koronie”. 15 września 2017 roku o godz. 19:00 wykonają w radomskiej katedrze trzy monumentalne dzieła Wojciecha Kilara. Dzień wcześniej 14 września o godz. 18:00 w radomskiej Łaźni będzie można wziąć udział w wyjątkowym wieczorze wspomnień o kompozytorze.

Podczas tegorocznej czternastej edycji festiwalu „Mazowsze w Koronie” przypadnie 150. koncert cyklu. Na jubileusz organizatorzy przygotowali szczególny repertuar i zaprosili wyjątkowych wykonawców. 15 września o godz. 19:00 w Katedrze Opieki Najświętszej Maryi Panny w Radomiu wystąpi Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Jakuba Chrenowicza. Oba zespoły, w sumie w dwustuosobowym składzie, wykonają w katedrze trzy monumentalne dzieła Wojciecha Kilara: kantatę Angelus na sopran, chór mieszany i orkiestrę, którą kompozytor dedykował swojej żonie Barbarze (partię solową zaśpiewa Magdalena Schabowska); Exodus na chór mieszany i orkiestrę, dedykowany reżyserowi Krzysztofowi Zanussiemu oraz Krzesany – poemat symfoniczny, który Wojciech Kilar napisał właśnie dla Filharmonii Narodowej.

To wielkie wydarzenie poprzedzi wieczór wspomnień o kompozytorze. 14 września o godz. 18:00 w Łaźni – Radomskim Klubie Środowisk Twórczych i Galerii odbędzie się spotkanie, w którym weźmie udział m.in. Barbara Gruszka-Zych – poetka, dziennikarka, autorka biograficznej książki pt. Wojciech Kilar. Takie piękne życie oraz państwo Krajewscy – przyjaciele rodziny Kilarów. Pan Krajewski przez wiele lat pełnił funkcję zaufanego kierowcy Wojciecha Kilara. Po spotkaniu publiczność będzie miała okazję wysłuchać kameralnego koncertu w wykonaniu pianistki Agnieszki Kopackiej, flecistki Marii Lewickiej oraz sopranistki Magdaleny Schabowskiej – solistki Filharmonii Narodowej, która ścieżkę swojej muzycznej edukacji rozpoczęła właśnie w Radomiu. Prezentowane będą utwory kameralne kompozytora m.in. Sonatina na flet i fortepian z 1951 r. Spotkaniu będzie towarzyszyć wystawa zdjęć Bartłomieja Barczyka – autora fotografii wykonanych m.in. w domu kompozytora w Katowicach.

Wstęp na wydarzenia jest wolny.

Więcej szczegółów na www.mazowszewkoronie.pl 


14 września 2017 roku o godz. 19.30 w kawiarni Nowy Świat Muzyki Messages Quartet wykona zapomniane kwartety smyczkowe Szymona Laksa.

Spośród pięciu kwartetów smyczkowych Szymona Laksa zachowały się tylko trzy, napisane po drugiej wojnie światowej. Ich autor, utalentowany skrzypek i kompozytor, a jednocześnie płodny pisarz i tłumacz, cudem przeżył hitlerowską okupację. Jak sam przyznawał w Oświęcimiu uratowała go muzyka – podczas niemal trzyletniego pobytu w obozie zagłady pełnił funkcję kapelmistrza orkiestry męskiej. Dzięki czwórce młodych artystek z Messages Quartet możemy usłyszeć niesłusznie zapomnianą muzykę ocalonego z Zagłady. Trzy kwartety utrzymane są w stylu neoklasycznym lecz każdy posiada własną specyfikę: III nawiązuje do polskiej muzyki ludowej, IV do bluesa i jazzu, V zabarwiony jest ekspresjonizmem.

Messages Quartet, założony w 2014 roku, swą działalność skupia wokół muzyki polskiej XX i XXI wieku, propagując szczególnie tę wciąż odkrywaną i rzadko wykonywaną. Nazwa zespołu nawiązuje do słynnego II Kwartetu smyczkowego „Messages” (1980) Andrzeja Panufnika. Zespół jest laureatem stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w lutym 2016 roku został laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu wydał swą debiutancką płytę z kompletem zachowanych kwartetów smyczkowych Szymona Laksa (DUX).

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


14 września 2017 roku, w 103. rocznicę urodzin patrona wydarzenia, w Dąbrowie Górniczej rozpocznie się XI Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka.

Impreza ta przyciąga młodych artystów z całego świata, każdego roku grających na innych instrumentach zgodnie z założeniem kolejnych edycji. Tym razem muzycy rywalizować będą w specjalnościach: skrzypce, altówka i obój. Organizatorzy odnotowali również rekordową jak dotąd liczbę 144 zgłoszeń, m. in. z Izraela, Japonii, Singapuru, Brazylii i USA. Na laureatów czekają atrakcyjne nagrody (zwycięzcy poszczególnych kategorii otrzymają po 12 000 zł) oraz pamiątkowe statuetki. Oceniać ich będzie międzynarodowe jury pod przewodnictwem znakomitego oboisty, prof. dr hab. Tomasza Miczki z Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Konkurs tradycyjnie rozpocznie uroczysty koncert w dniu narodzin Michała Spisaka, podczas którego publiczność będzie miała okazję wysłuchać Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą znakomitego młodego dyrygenta z Singapuru Boon Hua Liena. Wielbicieli wielkiej pianistyki z pewnością zachwyci gra Anny Góreckiej, córki wybitnego kompozytora. Zgodnie z tradycją konkursu zaprezentuje się również laureat poprzedniej edycji: koncert swą grą uświetni trębacz Aleksander Kobus. Muzycy zaprezentują m. in. Serenadę Michała Spisaka, Koncert na fortepian i orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego oraz utwory Wojciecha Kilara (Orawa, Mazur i Polonez z „Pana Tadeusza”).

XI edycja otwiera nową dekadę w historii dąbrowskiego konkursu, w związku z czym na publiczność czekają zmiany. Po raz pierwszy III etap – finałowy z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zabrzańskiej pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego – zrealizowany będzie w formie trzech wieczornych koncertów, dostępnych dla publiczności za okazaniem bezpłatnych wejściówek możliwych do odebrania w kasie Pałacu Kultury Zagłębia.

Sczegóły – na stronie: http://spisakkonkurs.pl/ 


14 września 2017 roku o godz. 18:00 w warszawskiej Galerii Kordegarda (Krakowskie Przedmieście 15/17) odbędzie się wernisaż wystawy „60 Warszawskich Jesieni”, organizowanej przez Związek Kompozytorów Polskich i Narodowe Centrum Kultury.

W roku jubileuszowym 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Prezes ZKP dr Mieczysław Kominek, Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Jerzy Kornowicz oraz Dyrektor NCK dr hab. Rafał Wiśniewski zapraszają na wystawę „60 Warszawskich Jesieni”, która prezentuje plakaty Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej z lat 1956–2017. Wystawa potrwa do 1 października 2017 roku.

Wystawie towarzyszyć będą instalacja interaktywna @piacere Adama Porębskiego i Dariusza Jackowskiego oraz cykl spotkań z wybitnymi przedstawicielami świata sztuki „Moja Warszawska Jesień”. W dniach 16–23 września o godz. 18:00 publiczność będzie miała okazję spotkać się z szanownymi gośćmi Festiwalu: Jerzym Maksymiukiem (16 września), Agatą Zubel (17 września), Zygmuntem Krauze (18 września), Jerzym Artyszem (19 września), Jolantą Bilińską (20 września), Joanną Wnuk-Nazarową (21 września), Stanisławem Krupowiczem (22 września) i Tadeuszem Wieleckim (23 września).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


12 września 2017 roku o godz. 19:00 w ramach 52. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego w Narodowym Forum Muzyki (Sala Główna) zostanie zaprezentowana kantata Widma Stanisława Moniuszki.

Programowe ramy 52. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans są niezwykle szerokie. Zabrzmi również polska muzyka XIX–XXI wieku, między innymi fragment monumentalnego cyklu Freski Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil Uru-Anna (Światło Nieba), Sonety miłosne Tadeusza Bairda oraz jedno z zapomnianych dzieł Stanisława Moniuszki – niezwykła kantata Widma. Rekonstrukcji oryginalnej partytury Moniuszki dokonał Maciej Prochaska.

Niemal zapomniana dziś kantata Widma to utwór, który już krótko po premierze cieszył się dużą popularnością. Dzień po pierwszym publicznym wykonaniu kompozycji w „Dzienniku Warszawskim” pisano: „Widma są tym w muzyce, czym Dziady w literaturze”. Oparta na II części Mickiewiczowskich Dziadów kantata to dzieło przepełnione motywami muzyki ludowej i wiernie oddające treść literackiego oryginału. Zrządzeniem losu przez lata było w cieniu nieco młodszej kompozycji Moniuszki – Strasznego dworu. Dziś Widma wracają do sal koncertowych, by zachwycać swym oryginalnym brzmieniem. Skąd wzięło się u Moniuszki zainteresowanie Dziadami? Niektórzy badacze sugerują, że nie tylko ze względu na fascynacje twórczością jednego z wieszczów. Ponoć kompozytor miał okazję wziąć udział w pogańskim rytuale zadusznym, a potem zapragnął go wiernie odtworzyć za pomocą muzyki.

12 września usłyszymy utwór w wykonaniu Chóru NFM i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. W roli solistów wystąpią: Jarosław Bręk, Aleksandra Kubas-Kruk, Antoni Szuszkiewicz, Mikołaj Szuszkiewicz, Jerzy Butryn, Bogdan Makal, Mariola Cierpioł i Michał Ziemak.

Więcej – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl


W dniach 11 września – 6 października 2017 roku odbędzie się 55. Bydgoski Festiwal Muzyczny „Kontrasty. Polska i sąsiedzi”.

Bydgoskie Festiwale Muzyczne zostały zainicjowane w maju 1963 roku, początkowo jako festiwale dawnej muzyki polskiej. Były odpowiedzią na rosnące zainteresowanie dziejami i kulturą rodzimą w związku ze zbliżającym się milenium państwa polskiego. Z biegiem lat do programów festiwalowych wprowadzone zostały dzieła kompozytorów współczesnych, a szczególnie te, które pisane były na zamówienie bydgoskiego Festiwalu m.in. Twardowskiego, Pendereckiego, Kilara, Góreckiego. Od 1992 roku Festiwale zmodyfikowały swoją formułę, odbywały się pod hasłem „Integracja Europy w muzyce”, a od 2016 roku pod hasłem „Kontrasty”.

Tegoroczny 55. Bydgoski Festiwal Muzyczny „Kontrasty. Polska i sąsiedzi” ma być preludium do obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, kiedy skupimy się na kulturze polskiej i jej wkładzie w kulturę Starego Kontynentu. Koncerty wrześniowego Festiwalu prezentować będą dziedzictwo kulturowe i artystów z Polski i krajów naszych geograficznych sąsiadów oraz sąsiadów wewnętrznych – Żydów i Romów. Eksponowane będą te elementy kultury krajów ościennych, które w sposób naturalny przeniknęły do naszej narodowej twórczości, jak i te diametralnie nas różniące. Wśród zaproszonych artystów są: słynny nowojorski kantor Joseph Malovany, wielka polska śpiewaczka Aleksandra Kurzak, soliści Denis Neustroev, Irina Mikhailova, Muza Rubackyte, Dmytro Hubjak, znakomity czeski zespół muzyki dawnej Schola Gregoriana Pragensis pod dyrekcją Davida Ebena oraz wspaniała Litewska Narodowa Orkiestra Symfoniczna z Wilna pod dyrekcją Modestasa Pitrenasa. W interpretacji artystów usłyszymy m. in. dzieła Romualda Twardowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Andrzeja Panufnika.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl


Program 2 Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa i Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny zapraszają na koncert inaugurujący Sezon Koncertowy Polskiej Orkiestry Radiowej 2017/2018. 10 września o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego sezon zainauguruje wykonanie koncertowe opery komicznej Karola Kurpińskiego Szarlatan, czyli wskrzeszanie umarłych.

Opera powstała w 1814 roku według libretta Alojzego Żółkowskiego, przysposobionego przez Joannę Kulmową. Całość dzieła została ponownie opracowana w 1972 przez Jerzego Dobrzańskiego. Wyboru tekstów mówionych do obecnego wykonania dokonał Janusz Kukuła. Opera opowiada historię prawdziwej i bezwarunkowej miłości, stawiającej czoła okrutnym, wyrachowanym intrygom. Poznamy piękną Julię, tęskniącą za zaginionym ukochanym Alfonsem, wyrachowanego Fantuzjusza, narzuconego Julii przez ojca narzeczonego oraz tajemniczego cudotwórcę Alinata. Dowiemy się kim jest tajemniczy Alinat - mędrcem, czy szarlatanem i jakie cuda potrafi uczynić. Jedno jest pewne – wszystko kończy się dobrze.

Główne partie wykonają: Anna Wolfinger (sopran), Anna Lubańska (mezzosopran), Tomasz Rak (baryton), Łukasz Załęski (tenor), Robert Gierlach (bas-baryton), Bartłomiej Misiuda (baryton) i Witold Żołądkiewicz (baryton). Polska Orkiestra Radiowa wystąpi pod batutą Michała Klauzy, który jednocześnie objął kierownictwem artystycznym wykonanie całego dzieła.

Bilety do kupienia na stronie sklep.polskieradio.pl oraz w kasie przed koncertem.

Więcej: http://www.polskieradio.pl