POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina: „Nasi laureaci”
8 października 2017
Inauguracja sezonu artystycznego
Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina 2017/2018
III Festiwal ORGANy Plus+ 2017 w Gdańsku
Gdańsk - 11-15 października 2017
Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”
Wilanów, 30 września 2017 roku

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

30 września 2017 roku Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej we współpracy z Centrum Kultury Wilanów zaprasza na kontynuację warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które odbędą się w Warszawie.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3–5 lat oraz 6–8 lat. Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

Gościem najbliższych zajęć będzie pochodzący z Macedonii Risto Gjorevski [klarnet, saksofon] oraz Trillingen Duo w składzie: Iwona Jędruch [gongi, śpiew, skrzypce electro] i Małgorzata Kołcz [kontrabas]. Warsztaty poprowadzi kompozytor Jarosław Siwiński.

Podczas zajęć dzieciom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Projekt współfinansowany ze środków Dzielnicy Wilanów m.st. Warszawy. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem warsztaty@artdecogroup.eu 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 28 września – 6 grudnia 2017 roku odbędzie się VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato – jedyne w Krakowie cykliczne wydarzenie festiwalowe, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację.

Nazwa wydarzenia – „Sfogato” – pochodzi od włoskiego słowa użytego po raz pierwszy przez Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60. Jarosław Iwaszkiewicz zinterpretował sfogato, dookreślone przez Chopina przymiotnikiem dolce, jako moment przynoszący katharsis, ekstazę i oczyszczenie. Nawiązał tym samym do funkcji, jaką sztuka, a także muzyka, pełniła w czasach starożytnych i pełni do dnia dzisiejszego. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato, które powstało w 2010 roku z inicjatywy pianistki Marty Polańskiej – Kierownika Artystycznego Festiwalu.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. Tradycją festiwalową jest, że Koncert Inauguracyjny odbywa się zawsze w ostatni czwartek września. Jest to nawiązanie do Wieczorów Czwartkowych organizowanych w Warszawie przez ojca Fryderyka Chopina, Mikołaja. Tegoroczny festiwal zainauguruje koncert „Chopin Soirée” (Willa Decjusza, Sala Balowa, 28 września 2017, godz. 18), podczas którego zabrzmią m. in. dzieła Chopinowskie.

Koncert 22 października 2017 roku w Kościele p.w. Św. Wojciecha (Os. Bronowickie, ul. Św. Wojciecha 4, g. 18:45) odbędzie się w dniu wspomnienia Świętego Jana Pawła II, a także w roku jubileuszu 300-lecia koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

Program Festiwalu obejmuje także Warsztaty pianistyczne, współorganizowane z www.martatelier.pl, prowadzone przez wybitnych pedagogów z Japonii, Rosji oraz Polski z udziałem Uczniów Szkół Muzycznych, Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sfogato na dzwonek i sygnał oraz Konferencję (6 grudnia, godz. 9:00, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, ul. Ingardena 4) pod hasłem Psychologia: Muzyka – Sztuka – Media, której przewodniczy prof. Helena Wrona-Polańska. Koncert laureatów Konkursu Kompozytorskiego odbędzie się podczas Konferencji.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronach: www.sfogatofestival.com, www.martatelier.pl 

Więcej


28 września 2017 roku o godz. 18:00 w BIbliotece Publicznej w dzielnicy Wilanów odbędzie się wieczór poetycko-muzyczny Cezarego Macieja Dąbrowskiego „Słowo jak muzyka".

Podczas wieczoru poetycko-muzycznego autor będzie opowiadał o swojej drodze twórczej oraz przedstawi wiersze, opowiadania, fraszki, łącząc je z miniaturami fortepianowymi i pieśniami. Cezary Maciej Dąbrowski - kompozytor, poeta, pianista, perkusista. Debiutował w 2014 roku tomem Wiersze sercem pisane. Rok później ukazała się jego pierwsza płyta Zaplątany w Twoje włosy. Wiersze i miniatury fortepianowe oraz drugi tom poezji Brudnopis. W jego dorobku znajdują się także książki Ech, żywocie... i Wierszem i Prozą. Cezary Maciej Dąbrowski łączy w swojej twórczości muzykę i poezję.

Wstę na wydarzenie jest wolny.


24 września 2017 roku w łódzkim Teatrze Wielkim odbędzie się specjalny koncert, podczas którego będą rywalizować z sobą finaliści konkursu kompozytorskiego na operę Człowiek z Manufaktury: Katarzyna Brochocka i Rafał Janiak.

Dyrektor Teatru Wielkiego w Łodzi Paweł Gabara i dyrektor łódzkiej Manufaktury Sławomir Murawski podpisali w maju 2016 roku umowę o współpracy i ogłosili Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski na operę Człowiek z Manufaktury, która nawiązywać będzie treścią do historii łódzkiego fabrykanta Izraela Poznańskiego i współczesnych losów jego tekstylnego imperium. Do udziału w konkursie zgłosiło się 40 kompozytorów z Polski, Hiszpanii, Iranu, USA i Włoch. 5 stycznia na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi odbył się półfinał. Zgodnie z regulaminem jednego twórcę wybierała Publiczność, a drugiego wskazywało Jury. Publiczność oddała za pośrednictwem Internetu ponad 53 tysiące głosów. Najwięcej uzyskała Katarzyna Brochocka. Jury wybrało do finału kompozycję Rafała Janiaka. Kompozytorzy zakwalifikowani do III etapu otrzymali zadatki w kwocie 5000 złotych na napisanie I aktu opery.

Podczas finału konkursu w wykonaniu I aktu opery w wersji estradowej wezmą udział soliści, chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcją Wojciecha Rodka. W głównych partiach wystąpią: Małgorzata Walewska (Zofia), Stanisław Kierner (Poznański w kompozycji Rafała Janiaka), Aleksander Kunach (Poznański w kompozycji Katarzyny Brochockiej) i Wojciech Pszoniak (Przybysz).

W związku z tym, że dla organizatorów bardzo ważny jest głos Publiczności, podczas finałowego koncertu odbędzie się również głosowanie na najlepszego kompozytora zdaniem Słuchaczy/Widzów. Mecenasem konkursu i fundatorem nagród jest łódzka Manufaktura. Zwycięzca otrzyma 45000 złotych. Prapremiera utworu odbędzie się na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi w listopadzie 2018 roku z okazji 185. rocznicy urodzin Izraela Poznańskiego. W maju 2019 roku na terenie Manufaktury w Łodzi zostanie zaprezentowana wersja plenerowa opery.

Więcej – na stronie: http://www.operalodz.com/


23 września 2017 roku o godz. 19.00 w kościele p. w. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Toszku odbędzie się koncert kompozytorski Aleksandry Garbal.

Współorganizatorzy: Parafia Rzymskokatolicka p.w. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Toszku, Burmistrz Toszka oraz Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert kompozytorski Aleksandry Garbal pt. „Caritas Christi urget nos”, zorganizowany z okazji Triduum związanego z rekoronacją XVII wiecznego Obrazu Matki Bożej Toszeckiej. Koncert odbędzie się pod Honorowym Patronatem J.E. Biskupa Gliwickiego Jana Wieczorka oraz J.M. Rektora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II ks. prof. Antoniego Dębińskiego.

W programie koncertu znajdzie się siedem prawykonań kompozycji solowych na organy i fortepian, a także wokalno-instrumentalnych autorstwa Aleksandry Garbal do tekstów poetów z różnych epok od średniowiecza po wiek XXI, w językach łacińskim, włoskim, polskim i niemieckim. Utwory wykonają Lilianna Zalesińska (mezzosopran), Piotr Szymanowicz i Aleksandra Garbal (fortepian), Agnieszka Hyla i Waldemar Krawiec (organy), Adam Kędzia i Wojciech Wojdyła (dzwony orkiestrowe i kotły) oraz cztery chóry: Akademicki Zespół Muzyczny Politechniki Śląskiej w Gliwicach pod dyrekcją prof. Krystyny Krzyżanowskiej-Łobody, Gliwicki Zespół Chorałowy pod dyrekcją Ks. Adama Kozaka, Chór Tryl pod dyrekcją Marii Garbal oraz Chór dziecięcy uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej I-go stopnia w Strzelcach Opolskich pod dyrekcją kompozytorki.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


28 września 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 28 września na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Jan Jelinek i Piotr Kurek.

Podejście do muzyki Jana Jelinka w głównej mierze opiera się na przekształcaniu dźwięków, przenoszeniu parametrów popu w abstrakcyjną, zredukowaną i strukturalną elektronikę. Obchodząc zasady tradycyjnej muzykalności, Jelinek tworzy kolaże z maleńkich fragmentów dźwięków, pochodzących z samplerów, magnetofonu, odtwarzaczy multimedialnych i innych urządzeń nagrywających. Artysta często wykorzystuje pętle i delikatne modulowanie, aby wydobyć istotę utworu i dookreślić ją i jednocześnie ukryć jego źródło.

Piotr Kurek, zamieszkały w Warszawie muzyk, znany jest z projektów Piętnastka oraz solowych albumów wydanych w kraju i za granicą. Współpracował z grupami teatralnymi i tańca współczesnego: TR Warszawa, Stary Teatr, Lubelski Teatr Tańca, Centre Chorégraphique National de Rillieux-la-Pape oraz Paper Tiger. Jest autorem bądź współautorem wielu projektów instrumentalnych m.in. Heroiny, Suaves Figures (z Sylvią Monnier), Piętnastka (z Hubertem Zemlerem), ABRADA (z Francesco de Gallo). Uczestniczył w festiwalach muzycznych i teatralnych, m.in. Unsound, Malta Festival, CTM, UH Fest, OFF Festival.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 


W dniach 23 września – 11 listopada w Bydgoszczy i 28 listopada – 2 grudnia 2017 roku w Warszawie odbędzie się XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival”.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” jest spotkaniem artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. Do udziału w wydarzeniu zapraszani są artyści z całego świata, gdyż jednym z założeń festiwalu jest jego wielokulturowość oraz prezentacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu wieloaspektowości kultur. Festiwal prezentuje muzykę improwizowaną i eksperymentalną, najnowsze techniki wykonawcze oraz połączenia interdyscyplinarne w kontekście i poszanowaniu tradycji. Do udziału w festiwalu zapraszane są wybitne indywidualności świata sztuki oraz młodzi artyści, których dotychczasowe działania noszą znamiona wyjątkowych.

Wszystkie działania artystyczne traktowane są jako środek, który prowadzić ma do głębszego poznania otaczającej nas rzeczywistości i przemian zachodzących na świecie. Hasło tegorocznej edycji to „Come down to Earth” (Zejdźmy na Ziemię). Program Festiwalu obejmuje instalacje, lekcje, projekcje filmowe, Wieczory Muzyki Improwizowanej z udziałem muzyków lokalnych i gości festiwalu, warsztaty i koncert Dziecięcej Orkiestry Improwizującej pod kierownictwem Jerzego Rogiewicza oraz koncerty poszczególnych zespołów. Wystąpi m. in. Ensemble Tuning, który tworzą wyjątkowi muzycy: flecista i kompozytor Tomasz Pawlicki – koncertmistrz Opery Nova w Bydgoszczy, Kuba Ziołek – laureat Paszportu Polityki 2016, lider kilku zespołów z pogranicza muzyki eksperymentalnej, elektronicznej i improwizowanej oraz lider projektu, perkusista i kompozytor Rafał Gorzycki, zaliczany do grona najważniejszych artystów współczesnego jazzu oraz kameralistyki w Polsce i Europie. Założeniem tego tria jest praca nad brzmieniem, jego transformowanie i ekspozycja jako głównej składowej muzycznej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: http://www.festiwal.mozg.pl 


22 września 2017 roku o godz. 22:30 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina będzie miał miejsce koncert grupy kompozytorskiej gen~.rate, który jest wydarzeniem towarzyszącym 60. MFMW „Warszawska Jesień".

Nazwa koncertu „gen~.rate:zoomed” odnosi się do sytuacji, w której odbiorca ma możliwość niemal bezpośredniego kontaktu z wykonawcą – kompozytorzy postanowili wykorzystać przestrzeń sali koncertowej w sposób niekonwencjonalny, umiejscawiając widzów na scenie, widownię natomiast pozostawiając zupełnie pustą. W ten sposób odbiorca będzie miał wgląd w techniczną stronę wykonywania, obserwując z bliska pracę nie tylko muzyków, ale również realizatorów dźwięku oraz osób odpowiedzialnych za projekcję wideo. Zajmując określone miejsce na scenie, odbiorca sam zadecyduje o tym, z jakiej perspektywy będzie odbierać całe wydarzenie. Dodatkowo, zamontowane na scenie i poza nią kamery, projektor oraz ekran pozwolą na projekcję w czasie rzeczywistym obrazu widzianego oczami osoby znajdującej się na widowni. Odbiorca – przebywający na scenie i obserwujący jednocześnie na ekranie klasyczny punkt widzenia – będzie miał okazję zastanowić się, w jaki sposób zmiana perspektywy wpływa na percepcję. Program zakłada prezentację utworów nie tylko czysto akustycznych, ale również audiowizualnych, a także instalacji dźwiękowych.

W programie znalazły się utwory twórców młodego pokolenia z grupy kompozytorskiej gen~.rate w składzie: Aleksandra Kaca, Teoniki Rożynek, Żaneta Rydzewska i Rafał Ryterski. Grupa powstała w 2014 roku w Warszawie z inicjatywy czwórki kompozytorów, którzy przy współpracy z grafikami i reżyserami dźwięku zorganizowali dotychczas sześć koncertów – prawykonań swoich kompozycji. W ramach koncertu 22 września wykonany zostanie także utwór-instalacja francusko-duńskiego kompozytora Loïca Destremau. Muzyka Destremau była wykonywana na licznych festiwalach muzyki współczesnej, a w styczniu 2017 roku jego utwór zainaugurował uroczystą ceremonię otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury, której tytuł na rok 2017 roku przypadł miastu Aarhus.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Więcej


W dniach 22 wrze


W dniach 22 września - 1 października 2017 roku w Toruniu odbędzie się nowy Festiwal Siły Natury „Ziemia, planety, gwiazdy".

Siły Natury to nowy interdyscyplinarny projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w formie festiwalu, który odbywać się będzie przez kolejne 3 lata w regionie kujawsko-pomorskim. Pierwsza edycja nosi tytuł „Ziemia, planety, gwiazdy". Ideą projektu jest prezentacja artystycznych związków i relacji pomiędzy żywiołami a muzyką. W ramach zadania odbędą się koncerty symfoniczne z oprawą multimedialną, koncerty kameralne, recital, otwarte próby generalne, projekcja filmowa, wystawa zdjęć, wykłady, cykl audycji muzycznych dla dzieci z małych miejscowości, konkurs plastyczny i konkurs kompozytorski. Wszystkie działania są spójne pod kątem merytorycznym i dotyczą tematyki zadania. Związek przedstawionego programu z naturą jest czynnikiem nadrzędnym. Do udziału zostali zaproszeni wybitni polscy artyści, uznani na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej.

Podczas koncertu inaugurującego Festiwal 22 września w Sali Koncertowej CKK Jordanki o godz. 19:00 zostanie zaprezentowany m. in. utwór Magdaleny Cynk Planetoida 12999 Toruń. W przestrzeni kosmicznej oprócz znanych już przed wiekami planet unosi się również Toruń. Takie miano (a dokładnie – 12999 Toruń) nosi planetoida z pasa głównego asteroid okrążająca Słońce w ciągu trzech lat i 157 dni, odkryta w 1981 roku przez Edwarda Bowella. Na cześć tego ciała niebieskiego toruńska kompozytorka napisała swoje dzieło, które należy do cyklu 19 miniatur pisanych na różnorodne składy wykonawcze Planetoidy. Kompozycje te dedykowane są miastom oraz wybitnym postaciom nauki i sztuki, związanym z kulturą polską i mającym swoich imienników w Kosmosie. Planetoida Toruń napisana została na inaugurację Roku Astronomii w 2009 i zadedykowana jest rodzinnemu miastu.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://tos.art.pl


W dniach 22–29 września 2017 roku w Zabrzu odbędzie się jubileuszowa V edycja Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego — poziom 320.

Międzynarodowy Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego — poziom 320 od początku swojego istnienia prezentował muzykę klasyczną w niebanalny sposób, korzystając z szeregu nowatorskich rozwiązań: kreatywnie eksploatując multimedia, wprowadzając elementy tańca, a nawet akrobatyki. Czy jubileuszowa edycja dorówna poprzednim, zasługując na muzyczne świadectwo z wyróżnieniem? O tym musicie się przekonać sami, odwiedzając w dniach 22–29 września osadzoną w postindustrialnej scenerii zabrzańską Kopalnię Guido oraz Sztolnię Królowa Luiza.

Podczas koncertu inauguracyjnego 23 września w unikatowej sali koncertowej kopalni Guido — 320 metrów pod ziemią— gwiazda światowej wiolinistyki skrzypek Dmitry Sitkovetsky obok utworów Pendereckiego zaprezentuje wraz ze swoim Sitkovetsky Trio legendarną już aranżację prawdziwego przeboju muzyki barokowej — nastrojowych Wariacji Goldbergowskich J. S. Bacha. Festiwal zawsze prezentował muzykę korzystając z nowatorskich, interdyscyplinarnych i multimedialnych rozwiązań. W tym roku kontynuować te tradycje będzie wiedeńska artystka Irina Titova, której widowiskowe, piaskowe animacje biją rekordy popularności w stolicy muzyki. Performerka specjalnie na ten koncert przygotowała piaskową interpretację arcydzieła Bacha.

Z kolei wybitny fiński wiolonczelista Arto Noras 28 września zaprezentuje śląskiej publiczności dedykowaną mu przez Pendereckiego Suitę na wiolonczelę solo oraz I Koncert wiolonczelowy C. Saint-Saënsa z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Zabrzańskiej, która dodatkowo wykona w swojej siedzibie Uwerturę uroczystą Dymitra Szostakowicza oraz Entratę Patrona Festiwalu. Podziemnym wykonaniem tego utworu — które odbyło się w Kopalni Guido w obecności kompozytora — rozpoczęła się pięć lat temu historia Festiwalu.

Ponad 200 artystów zgromadzonych na estradzie w postindustrialnej scenerii Sztolni Królowa Luiza przystąpi do wykonania monumentalnego dzieła Pendereckiego Siedem bram Jerozolimy na finał Festiwalu. Tym stosunkowo rzadko prezentowanym ze względu na gigantyczny aparat wykonawczy utworem już 29 września zadyryguje sam jego twórca. Kompozycję — obok szeregu znakomitych śpiewaków i recytatora (Hossa, Sikora, Lubańska, Zdunikowski, Nowacki, Holland) — wykonają w Zabrzu Sinfonietta Cracovia oraz Chór Filharmonii Krakowskiej.

Szczegółowy program – na stronie: http://penderecki320.com


Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na Koncert laureatów Konkursu Kompozytorskiego im. Z. Mycielskiego, który odbędzie się w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina 19 września 2017 roku o godz. 16.00.

W trakcie koncertu zostaną zaprezentowane kompozycje laureatów VIII Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego, przedmiotem którego był utwór na 5 do 8 wykonawców (skrzypce, altówka, wiolonczela, klarnet, klarnet basowy, saksofon altowy, akordeon, perkusja, fortepian). W programie znalazły się zarówno kompozycje czysto akustyczne, jak i wykorzystujące live electronics, a także utwory, w których warstwa dźwiękowa została poszerzona o warstwę wizualną (identyfikacja wizualna) autorstwa Kingi Bartniak. Utwory wykonają: Aleksandra Bednarczyk, Anna Chmielińska, Olga Chwaszczewska, Dominik Frankiewicz, Anna Sułkowska, Tamara Kurkiewicz, Jakub Muras, Mateusz Rajkowski, Pablo Sánchez-Escariche Gasch, Mateusz Stankiewicz, Przemek Wojciechowski otaz Trio Layers. W interpretacji muzyków zabrzmią prawykonania Coloriage na ensemble (2017) Adama Diesnera, io na ensemble (2017) Tomasza Szczepanika oraz Kompozycji izorytmicznej nr 2 (wersja trzecia) na flet altowy, kontrabas i akordeon (2017) Ryszarda Lubienieckiego.

Ponadto zostaną zaprezentowane utwory zaproszonych gości Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich: Pawła Kwapińskiego, Martyny Koseckiej i Dominika Lasoty.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


18 września 2017 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (Warszawa, ul. Fredry 8) odbędzie się koncert „Jesień 2017” z cyklu „Muzyczne Pory Roku”.

Podczas koncertu zorganizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zostaną zaprezentowane utwory polskich kompozytorów współczesnych, takich jak Paweł Łukaszewski, Piotr Moss, Sławomir Czarnecki i Sławomir Zamuszko. Ponadto odbędą się prawykonania Down Dariusza Przybylskiego, Ściany Płaczu (KOTEL) Jana Oleszkowicza, Tria Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko oraz Mazurków Edwarda Sielickiego.

Utwory zabrzmią w wykonaniu znakomitych kameralistów: altowiolisty Lecha Bałabana, skrzypka Jana Bałabana, wiolonczelisty Macieja Mazurka oraz pianisty Krzysztofa Sowińskiego.

Koncert dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.


II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego odbędzie się w dniach 18–20 września 2017 roku.

Inauguracja Konkursu Kwartetów będzie miała miejsce w katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego 18 września o godz. 19:00. Podczas koncertu inauguracyjnego w Auli im. B. Szabelskiego wystąpi Meccore String Quartet.

Przesłuchania I i II etapu odbędą się 19 i 20 września w godzinach 11.15–14.00. Program I etapu obejmuje wykonanie jednego z Kwartetów smyczkowych Josepha Haydna op. 33 i IV Kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana jako utwór obowiązkowy. Podczas II etapu uczestnicy zaprezentują jeden z dwóch Kwartetów smyczkowych Karola Szymanowskiego; jeden wybrany z grupy kwartetów Kodaly’ego, Nielsena, Janáčka, Berga, Brittena lub Bartoka oraz jeden kwartet do wyboru spośród kompozytorów z kraju pochodzenia kandydata, napisany po 1945 roku. W Jury Konkursu zasiądą: Marek Czech – Royal String Quartet, Arkadiusz Kubica – Silesian Quartet, Mats Lindstrom – Royal Academy London, Peter Schuhmayer – Artis Quatet Vienna oraz Paweł Zalejski – Apollon Musagettes Quartet.

Po ogłoszeniu wyników Konkursu 20 września o godz. 19:00 odbędzie się Koncert Laureatów.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


16 września 2017 roku o godz. 11:00 w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego (ul. Dobra 56/66) odbędzie się Konferencja Festiwali Muzyki Nowej.

W roku jubileuszowym 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Prezes Związku Kompozytorów Polskich Mieczysław Kominek, Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Jerzy Kornowicz i Dyrektor Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego prof. dr hab. Zbigniew Skowron zapraszają na Konferencję Festiwali Muzyki Nowej, która będzie miała miejsce w Sali im. Bogumiła Lindego BUW.

Podczas Konferencji odbędzie się spotkanie przedstawicieli europejskich festiwali muzyki współczesnej, którzy zaprezentują swoje przedsięwzięcia. Ponadto po dyskusji panelowej podpiszą wspólnie „Proklamację Warszawską”, wyrażającą stanowisko festiwali nowej muzyki wobec zmieniającego się świata.

Udział w wydarzeniu wezmą: Cecilia Balestra (dyrektor „Milano Musica” – Associazione per la musica contemporanea), Juriy Bulka (koordynator lwowskiego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Contrasts”), Björn Gottstein (dyrektor artystyczny Donaueschinger Musiktage), Henk Heuvelmans (Gaudeamus Muziekweek z Utrechtu), Anna Huuskonen (producent Musica Nova, Helsinki), Kristýna Konczyna (menadżer Ostrava Center for New Music, Ostrava Days, NODO Festival), Jerzy Kornowicz (dyrektor Festiwalu „Warszawska Jesień”), Martin Q Larsson (dyrektor zarządzający Nordic Music Days 2017, London), Graham McKenzie (dyrektor artystyczny Huddersfield Contemporary Music Festival), Remigijus Merkelys (dyrektor artystyczny i wykonawczy International Contemporary Music Festival GAIDA, Wilno), Oleksandr Perepelytsia i Karmella Tsepkolenko (dyrektorzy International Festival of Modern Art Two Days and Two Nights of New Music), Krzysztof Pietraszewski (kurator Sacrum Profanum Festival), Miroslav Pudlák (dyrektor Contempuls – Prague Contemporary Music Festival), Krešimir Seletković (dyrektor artystyczny Music Biennale Zagreb), Oľga Smetanová (sekretarz generalny ISCM World New Music Days 2017, Vancouver), Vladimir Tarnopolski (dyrektor artystyczny Moscow Forum – International Festival of Contemporary Music) oraz Joanna Wnuk-Nazarowa (dyrektor naczelny i programowy NOSPR, Festiwal Prawykonań).

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Organizatorzy zapewniają tłumaczenie symultaniczne: język polski / język angielski.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


16 września 2017 roku o godz. 19.30 w Bazylice oo. Franciszkanów w Katowicach odbędzie się koncert „Polska i jej historia” w ramach cyklu „Co mi w duszy gra?”.

„Co mi w duszy gra?” to cykl koncertów, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego, których program został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie, które jest zawarte w tytule projektu. Koncerty „odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora. Podczas koncertu 16 września, który nosi tytuł „Polska i jej historia”, poza utworami Feliksa Nowowiejskiego usłyszymy wybrane Psalmy Mikołaja Gomółki.

Utwory wykona Poznański Chór Kameralny – obecnie jeden z najlepszych polskich chórów szczycący się wieloma sukcesami artystycznymi, m.in. Grand Prix uznanych konkursów chóralnych, zdobyciem nagrody L’Orphée d'Or 2015, przyznanej przez Académie du Disque Lyrique w Paryżu czy nominacji do nagrody "Fryderyk" 2015 za dwupłytowy album z muzyką Pasquale Anfossiego. Łączy w sobie najlepsze tradycje polskiej chóralistyki oraz pełne pasji, otwarte podejście do sztuki. Zespół powstał w 2005 roku z inicjatywy Bartosza Michałowskiego, wówczas asystenta prof. Stefana Stuligrosza, dzisiaj dyrektora Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie. Współwykonawcami wrześniowego koncertu w panewnickiej Bazylice o.o. Franciszkanów będą znakomici młodzi artyści. Baryton Radosław Góra rozwija swoje wokalne umiejętności pod kierunkiem dr. hab. Jarosława Bręka w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Jakub Pankowiak jest już koncertującym organistą i absolwentem poznańskiej uczelni oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kształcił się pod kierunkiem prof. dr hab. Magdaleny Czajki. Artyści zaprezentują również utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Andrzeja Koszewskiego, Marka Raczyńskiego, Michaela McGlynna i Maurice’a Duruflé’a.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl


16 września 2017 roku o godz. 22:30 Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert „Electro | Impro night”, który odbędzie się w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Electro | impro night to koncert elektroakustyczny z sześcioma nowymi projektami kompozytorów młodego pokolenia. Głównym założeniem wydarzenia jest wykorzystanie w utworach o różnych koncepcjach elementu improwizacji. Wydarzenie odbędzie się w ramach imprez towarzyszących 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie kompozycji autorstwa Moniki Szpyrki, Żanety Rydzewskiej, Piotra Bednarczyka, Pawła Malinowskiego, Izabeli Smelczyńskiej i Mateusza Śmigasiewicza, a także Andrzeja Karałowa i Jurka Przezdzieckiego, które powstały w 2017 roku. Kompozytorzy łączą w swoich utworach organiczne brzmienie instrumentów z warstwą elektroniczną, przetworzeniami w czasie rzeczywistym (live electronics) oraz brzmieniami syntezatorowymi. W programie znalazły się także kompozycje, w których warstwa dźwiękowa została poszerzona o warstwę wizualną (wizualizacje, instalacje) autorstwa Kingi Bartniak.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Więcej


16 września 2017 roku o godz. 19:00 Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na Koncert inauguracyjny rozpoczynający sezon artystyczny 2017/2018, który będzie miał miejsce w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

W nowy sezon, pełen bardzo atrakcyjnych propozycji repertuarowych, Sinfonia Iuventus wkroczy 16 września w Filharmonii Narodowej pod batutą swego Dyrektora artystycznego – Mirosław Jacek Błaszczyk poprowadzi wykonanie dwóch arcydzieł ukazujących dwa różne oblicza koncertu. Monumentalny i nowatorski Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 (1878) Johannesa Brahmsa to wyraz przyjaźni kompozytora i wielkiego skrzypka jego epoki, Josepha Joachima; tworząc go, intensywnie korzystał z konsultacji wirtuoza. W Warszawie wykonawcą partii solowej będzie Jakub Jakowicz, należący do najbardziej prominentnych wiolinistów polskich swojego pokolenia.

Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego swą nazwą niejako „polemizuje” z założeniami gatunku sugerującymi konfrontowanie solisty i orkiestry. To raczej nawiązanie do dawnej formy „koncertu zespołowego”, w którym jednakową, quasi-solistyczną wirtuozerią popisywali się wszyscy muzycy orkiestry. Zamówiony przez Witolda Rowickiego w 1950 roku, został ukończony po czterech latach. Kompozytorem miotały wątpliwości i rozterki – utwór „na motywach ludowych” miał się wpisywać w preferowany w ponurych czasach socrealizmu nurt folklorystyczny, ale trywialność oraz polityczny kontekst tego nurtu były Lutosławskiemu skrajnie obce. Stworzył więc dzieło niezależne od tych postulatów, rozwijające raczej najlepsze idee artystycznej sublimacji folkloru. Żywiołowe, barwne, perfekcyjne w swej konstrukcji dzieło zyskało trwałe uznanie publiczności i dyrygentów.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl


W dniach 15–23 września 2017 roku odbędzie się jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Festiwal, który ma w tym roku swoją 60. jubileuszową edycję, podejmie temat, stanowiący istotę i tożsamość „Warszawskiej Jesieni”: fenomen a w a n g a r d y. Pierwsze „Warszawskie Jesienie” z całą pewnością „wiedziały”, czym awangarda jest. Sześćdziesiąta Jesień przyjrzy się awangardzie „po przejściach”. Stąd słowo – klucz i temat jubileuszowego festiwalu – Trans / Awangardy: awangarda w transgresji, w ruchu jak w transie.

Usłyszymy dzieła kompozytorów pokolenia wchodzącego w życie muzyczne wraz z pierwszymi Jesieniami, które będą zestawione z idiomami kompozytorów młodej i średniej generacji. Nie zabraknie światowych premier – zamówień „Warszawskiej Jesieni”. Będą to m.in. utwory: Artura Zagajewskiego, Haakona Thelina, Szymona Stanisława Strzelca, Jana Duszyńskiego, Piotra Tabakiernika, Mauro Lanzy, Lubawy Sydorenko, Maxima Kolomiietsa, Vladimira Gorlinskiego, Wojciecha Błażejczyka i Wenchen Qina. Usłyszymy je w najlepszych wykonaniach polskich i zagranicznych orkiestr, zespołów i solistów, m. in. Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Liebreicha, Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, Experimentalstudio des SWR z Fryburga, orkiestry EWCM pod dyrekcją Rüdigera Bohna, Tempo Reale z Florencji, Les Percussions de Strasbourg, Nostri Temporis.

Po raz drugi na „Warszawskiej Jesieni” pojawi się pasmo „Warszawska Jesień Klubowo” z utworami powstałymi specjalnie z uwzględnieniem klubowej atmosfery i specyfiki. Jubileuszowy festiwal zaprosi również na premierowe wydarzenia towarzyszące: spotkania z kompozytorami i wykonawcami, warsztaty kompozytorskie (po raz pierwszy!), audycje jesiennego radia internetowego, koncert młodych kompozytorów „New Music Incubator” oraz koncert Koła Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.warszawska-jesien.art.pl


15 września 2017 roku o godz. 16.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert „Nowe utwory z krajów Grupy Wyszehradzkiej”, organizowany przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Central European Music Forum i Narodowe Centrum Kultury.

W roku jubileuszowym 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” Mieczysław Kominek, Prezes Związku Kompozytorów Polskich, oraz Jerzy Kornowicz, Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, zapraszają na koncert, podczas którego odbędą się prawykonania utworów zamówionych u kompozytorów z krajów Grupy V4.

Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca zaprezentuje Gesichtsstudien słowackiej kompozytorki Jany Kmiťovej (2017), Raindrops on Plastic Rooftops czeskiego autora Martina Wiesnera (2017), Metamorphosis węgierskiego kompozytora Andrása Gábora Virágha (2017) oraz Karpaty Jakuba Szafrańskiego (2017).

Wstęp na koncert jest wolny.

Dofinansowano ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.