Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2003 2004 2005 2006 2007
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Kwietniowe rocznice

  • 7 kwietnia – 65 lat kończą kompozytorka Barbara Niewiadomska-Michałowicz i muzykolog Marek Podhajski, a 50 lat – kompozytor Paweł Buczyński
  • 10 kwietnia – 75 lat kończy saksofonista jazzowy i kompozytor Jerzy Matuszkiewicz (Duduś)
  • 11 kwietnia – mija 100 rocznica urodzin kompozytora Borysa Grzegorza Lomaniego (1893-1975)
  • 13 kwietnia – mija 25 rocznica śmierci kompozytora Wojciecha Łukaszewskiego (1936-78)
  • 15 kwietnia – 70 lat kończy kompozytor Włodzimierz Romanowski
  • 29 kwietnia – mija 75 rocznica urodzin kompozytora muzyki filmowej Waldemara Kazaneckiego (1928-91)
  • 30 kwietnia – mija 5 rocznica śmierci kompozytora Romana Maciejewskiego (1910-98)


Dnia 1 kwietnia 2003 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się Nadzwyczajny koncert symfoniczny pod patronatem Prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego Młodzieżowej Orkiestry Unii Europejskiej pod dyrekcją Vladimira Ashkenazy'ego z udziałem francuskiej pianistki Hélène Grimaud. W programie:
Karol Szymanowski - Uwertura koncertowa E-dur op. 12
Ludwig van Beethoven - IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58
Dmitrij Szostakowicz - VI Symfonia h-moll


W dniach 2-3 kwietnia 2003 roku w Akademii Muzycznej w Poznaniu odbędzie się Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Środowisko muzyczne Poznania w XX wieku w rocznicę 750-lecia lokacji Poznania, organizowana przez Zakład Teorii z udziałem przedstawicieli środowisk naukowych z całej Polski. W czasie sesji odbędą się również koncerty kameralne poświęcone twórczości kompozytorów poznańskich - Andrzeja Koszewskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Henryka Opieńskiego, Stefana Bolesława Poradowskiego, Aaleksandra i Tadeusza Szeligowskich, Stanisława Wiechowicza.
Skrócony program konferencji:
  • 2 kwietnia
    - Sala Prezydencka: godz. 12.00-14.30 i 15.00-18.00 - obrady
    - Aula Akademii: godz. 19.00 - koncert
  • 3 kwietnia
    - Sala Prezydencka: godz. 10.00-14.00 i 16.00-18.00 - obrady
    - Aula Akademii godz. 19.00 - koncert.
Podczas Konferencji odbędzie się promocja książek związanych z poznańską kulturą muzyczną, czynna będzie wystawa pt. Środowisko kompozytorskie Poznania w XX wieku oraz zostanie odsłonięta tablica pamiątkowa poświęcona Feliksowi Nowowiejskiemu.
W dniu 4 kwietnia jako impreza towarzysząca konferencji odbędzie się koncert kompozytorski pt. Muzyka różnych stron świata w młodym Poznaniu organizowany przez Koło Naukowe Studentów Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Rytmiki. W programie utwory D. Jaskot, A. Kroschela, K. Kwiecień, K. Taborowskiej oraz Z. Jenney`ego, G. Romero, G. Platiniego, Ch. Ortegi-Miranda oraz A. Murakami.


Laureaci nagród "Fryderyk 2002"

Wczoraj, 1 kwietnia 2003 roku odbyła się ceremonia wręczenia "Fryderyków 2002" - w klubie Traffic w Warszawie. W 7 kategoriach muzyki poważnej nagrodzono następujące płyty:

Album Roku Muzyka Dawna
  • Jan Sebastian Bach - Sześć suit na wiolonczelę solo – wyk.: Ivan Monighetti (DUX)

Album Roku Muzyka Kameralna
  • Ignacy Jan Paderewski - Utwory na skrzypce i fortepian – wyk.: Konstanty Andrzej Kulka, Waldemar Malicki (DUX)

Album Roku Muzyka Solowa
  • Fryderyk Chopin - Wydanie Narodowe, 12 Voluminów – wyk.: Ewa Pobłocka, Janusz Olejniczak, Piotr Paleczny, Krzysztof Jabłoński, Wojciech Świtała, Sinfonia Varsovia / Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk (BeArTon)
  • Piotr Perkowski - Piano Works - wyk.: Marcin Tadeusz Łukaszewski (Acte Préalable)

Album Roku Muzyka Wokalna
Album Roku Muzyka Orkiestrowa
  • Warsaw Philharmonic Archive (album 5 CD) (CD Accord)

Album Roku Muzyka Współczesna
Kategoria Specjalna - Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej


W dniu 4 kwietnia 2003 roku w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się uroczysty koncert z okazji 170. rocznicy urodzin Johannesa Brahmsa. W wykonaniu polskiej perkusistki Katarzyny Myćki, szwedzkiego pianisty Larsa Jönssona i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Dariusza Mikulskiego usłyszymy dwie kompozycje jubilata: Wariacje na temat Haydna op. 56a i I Koncert fortepianowy d-moll op. 15. Ponadto po raz pierwszy na świecie zostanie wykonany II Koncert na marimbę i orkiestrę symfoniczną op. 34 Neya Rosauro, brazylijskiego perkusisty, kompozytora i pedagoga.


W Operze na Zamku w Szczecinie w dniu 4 kwietnia 2003 roku odbędzie się premiera opery W. A. Mozarta Czarodziejski flet w reżyserii prof. Ryszarda Karczykowskiego. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Warcisław Kunc. Autorem scenografii jest Ryszard Kaja. Dwa dni później wystawiona zostanie skrócona wersja przedstawienia, przeznaczona dla młodych widzów pt. W krainie czarodziejskiego fletu.
Ryszard Karczykowski - jeden z najwybitniejszych współczesnych polskich śpiewaków operowych, po debiucie i występach (1965-69) na scenie szczecińskiej operetki rozpoczął światową karierę, występując m.in. w Wieczór sylwestrowy 1976 w Zemście Nietoperza pod dyrekcją Zubina Mehty w londyńskiej Covent Garden. W swoim repertuarze posiada również rolę Tamina jednego z głównych bohaterów Czarodziejskiego fletu, którą wykonywał na wielu słynnych scenach świata w doborowym towarzystwie. Tym razem jednak podjął się reżyserii opery Mozarta.


Brazylijska pianistka Iara Behs wystąpi w dniach 4-5 kwietnia 2003 roku w Filharmonii Wrocławskiej. Pierwszego dnia wraz z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją czeskiego dyrygenta - Petra Vronský'go wykona Koncert fortepianowy nr 24 KV 491 W. A. Mozarta. Ponadto w programie znajdzie się uwertura Karnawał rzymski H. Berlioza oraz Symfonia nr 5 B. Martinů. Drugi wieczór wypełni recital fortepianowy Behs, na który złożą się utwory kompozytorów południowo-amerykańskich - H. Villa-Lobos, M. Camargo Guarnieri, F. Mignone, M. Nobre i E. Nazareth.
Iara Behs jest jedną z najbardziej uzdolnionych i znanych pianistek brazylijskich. Studiowała w rodzinnym kraju oraz w Niemczech. Jest laureatką licznych konkursów wykonawczych. Oprócz działalności koncertowej zajmuje się pedagogiką - kursy mistrzowskie prowadziła m.in. w Poznaniu. W sezonie artystycznym 2002/2003 występuje w Polsce, Niemczech i Holandii.


Dnia 5 kwietnia 2003 roku na zakończenie odbywających się od 14 marca XII Międzynarodowych Spotkań Muzycznych Wschód-Zachód w Filharmonii Zielonogórskiej wystąpi rosyjska skrzypaczka Marina Jaszwili, niemiecki wiolonczelista Claus Reichardt oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej i czeska Orkiestra Kameralna ze Zlina pod dyrekcją Czesława Grabowskiego.
W programie:
J. Brahms - Koncert podwójny a-moll
P. Czajkowski - V Symfonia e-moll
Międzynarodowe Spotkania Muzyczne "Wschód - Zachód", które odbywają się pod patronatem Marszałka Województwa Lubuskiego i Ambasadora Unii Europejskiej w Polsce są jednym z najważniejszych festiwali muzycznych pogranicza. Razem z Frankfurckimi Dniami Muzyki tworzą jedną z najważniejszych imprez muzycznych po obu stronach Odry - Dni Muzyki nad Odrą . Od wielu lat oba festiwale ściśle ze sobą współpracują , realizując hasło festiwalu "wszyscy ludzie będą braćmi..". Wymiana orkiestr , zespołów solistów i dyrygentów sprawia, że kultury wzajemne się przenikają . Sprzyjają temu również przyjazdy licznych grup melomanów niemieckich na koncerty do Polski jak i wyjazdy polskich słuchaczy do Niemiec. W czasie trwania Dni Muzyki nad Odrą po obu stronach granicy odbywa się około 30 koncertów. Na festiwalu w 2003 roku gościli przedstawiciele Polski, Niemiec, Rosji, Ukrainy, Austrii, Czech i Włoch . W czasie trwania 11 koncertów (7 w Zielonej Górze, 1 w Sulechowie, 1 w Słubicach, 1 we Frankfurcie/O i 1 w Cottbus) wystąpiły 4 orkiestry, 3 chóry, i 15 solistów. Koncerty poprowadziło 7 dyrygentów z Polski, Niemiec, Czech, Austrii i Ukrainy. Ogółem na festiwalu gościło około 350 wykonawców.


Trzecia edycja polsko-niemieckiego festiwalu operowego - Festiwalu Hoffmannowskiego odbędzie się w dniach 5-17 kwietnia 2003 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Festiwal zainauguruje premiera Fausta Antoniego Radziwiłła. W dniu 6 kwietnia odbędą się również LXXX Poznańskie Warsztaty Operowe na temat Fausta z udziałem Adama Hanuszkiewicza i Franciszka Starowieyskiego. Festiwal zakończy kolejne przedtsawienie premierowe - Kronika zapowiedzianej śmierci z muzyką Oliviera Messiaena, w choreografii Pawła Mikołajczyka.


W dniu 5 kwietnia 2003 roku w Auli Uniwersytetu Poznańskiego odbędzie się premiera poznańska oratorium Chrystus na Górze Oliwnej Ludwiga van Beethovena zorganizowana przez Filharmonię Poznańską z okazji 200-lecia prapremiery wiedeńskiej. Kompozycję usłyszymy w wykonaniu znanych polskich i litewskich artystów - Anny Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Mindaugas Zimkus (tenor) i Andrzeja Ogórkiewicza (bas) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Poznańskiej, Chór Chłopięcy i Męski "Poznańskie Słowiki" i "Kompania Druha Stuligrosza" pod dyrekcją Stefana Stuligrosza.


W niedzielę 6 kwietnia 2003 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się polska premiera drammy giocoso w jednym akcie Podróż do Reims czyli Hotel pod Złotą Lilią Gioacchino Rossini'ego do libretta Luigi'ego Balocchi według powieści Korynna Germaine de Staël-Holstein. Spektakl powstaje w koprodukcji z Festiwalem Rossiniego w Pesaro. Reżyseria - Tomasz Konina, scenografia - Rafał Olbiński.


Dnia 6 kwietnia 2003 roku na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się recital wokalny Jerzego Artysza pt. Miłość poezją się tłumaczy. Koncert zorganizowany został z cyklu Soliści XX lecia odbywającego się z okazji jubileuszu XX-lecia koncertów zamkowych.
W programie utwory R. Schumanna, C. Debussy'ego, B. Brittena, F. Liszta i T. Bairda.


W dniach 7-13 kwietnia 2003 roku Akademia Muzyczna w Katowicach ogłasza Dni Otwarte Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Uświetni je cykl koncertów - sesja naukowa, podczas której wszyscy zaiteresowani studiami na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej będą mogli wziąć udział w bezpłatnych konsultacjach. Ponadto sesji towarzyszy wystawa zorganizowana przez Bibliotekę Główną Akademii Muzycznej pt. Nasz Wydział.
Ramowy plan Dni:
  • 7 kwietnia - godz. 10.00-14.00: konsultacje z wykładowcami
    - godz. 19.00: pokaz: Jazz na video (Sala Teatralna)
  • 8 kwietnia - godz. 10.00-14.00: konsultacje z wykładowcami
    - godz. 16.00: wykład: Krysitan Brodacki Sztuka w jazzie i jazz w sztuce (Sala Teatralna)
    - godz. 19.00: pokaz: Jazz na video (Sala Teatralna)
  • 9 kwietnia - godz. 10.00-14.00: konsultacje
    - godz. 11.00-15.00: Sesja Naukowa Improwizacja - twórcza wolność czy kontrolowany chaos; wykłady:
    --- godz. 11.00 - prof. dr hab. Jan Malicki Między naśladownictwem a oryginalnością (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
    --- godz. 12.00 - prof. Szabolcs Esztenyi Improwizacja i konstrukcja - w świetle języka muzycznego (Akademia Muzyczna w Warszawie)
    --- godz. 13.00 - prof. Kazimierz Cieślik Improwizujący malarz - próba improwizacji teoretycznej (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach)
    --- godz. 14.00 - prof. Julian Gembalski Improwizacja jako sztuka (Akademia Muzyczna w Katowicach)
    - godz. 19.00: pokaz: Jazz na video (Sala Teatralna)
  • 10 kwietnia - godz. 10.00-14.00: konsultacje
    - godz. 18.30: Otwarcie wystawy prac plastycznych
    - godz. 19.00: koncert Estrada Studencka (Sala Teatralna)
  • 11 kwietnia - godz. 17.00: koncert Na dwie i cztery ręce
    - godz. 19.00: pokaz: Jazz na video (Sala Teatralna)
W ramach Tygodnia Otwartych Drzwi odbędzie się również koncert studentów Katedry Instrumentów Dętych i Perkusji (8.IV) oraz wygłoszony zostanie wykład otwarty Wiesława Grochowskiego Mechanika oddychania w aspekcie formowanie prawidłowego zadęcia w grze na rogu (11.IV).


Dnia 8 kwietnia 2003 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się recital organowy Johna Scotta - Szlakiem wielkich świątyń - Katedra św. Pawła w Londynie. W programie koncertu utwory Felixa Mendelssohna-Bartholdy, Georga Friedricha Haendla, Johanna Sebastiana Bacha, Josepha Bonneta, Jeana Bervailler i Louis Vierne.
John Scott jest organistą i dyrektorem muzycznym St. Paul's Cathedral w Londynie. Prowadzi również katedralny chór. Jako organista w swoim repertarze posiada przede wszystkim wielkie utwory romantyzmu i kompozycje współczesne. Jest laureatem wielu nagród, m.in. I nagród w the JS Bach International Organ Competitions w Manchester i Lipsku (1978 i 1984).


Dwa koncerty upamiętniające 60. rocznicę powstania w Getcie Warszawskim odbędą się w dniach 8 i 11 kwietnia 2003 roku w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, pod patronatem Ambasady Izraela w Warszawie i Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Podczas pierwszego wystąpi Główny Kantor Wielkiej Synagogi w St. Petersburgu - Baruch Finkelstein, który śpiewać będzie stare pieśni żydowskie. Artysta ukończył konserwatorium leningradzkie (dziś w St. Petersburgu). Sztukę śpiewu synagogalnego zgłębiał pod okiem światowej sławy kantora Josefa Malovanego.
Do udziału w drugim koncercie została zaproszona wybitna dyrygentka Dalia Atlas (m.in. doradca muzyczny Uniwersytetu w Cambridge) oraz polska śpiewaczka Jadwiga Rappé. W programie, poza polskim prawykonaniem Modlitwy, Zvi Avnia zabrzmi m.in. cykl 11 pieśni Z żydowskiej poezji ludowej Szostakowicza. Dominantą programu będzie Exodus Wojciecha Kilara na chór i orkiestrę, jedno z najsłynniejszych dzieł muzyki współczesnej.


W dniach 9-13 kwietnia 2003 roku w gdańskiej Akademii Muzycznej już po raz trzeci odbędzie się Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa. Konkurs adresowany jest do zespołów o następującym składzie: tria - skrzypce, wiolonczela, fortepian, tria - klarnet, wiolonczela, fortepian i kwartetu - skrzypce, altówka, wiolonczela, fortepian.
Laureatem pierwszej edycji konkursu w 1997 roku zostało trio z Francji w składzie: Jean-Marc Fessard (klarnet), Katarzyna Ewald (wiolonczela) i Racha Arodaky (fortepian). W 2000 roku zwyciężyło Trio Polskie w składzie: Sebastian Gugała (skrzypce), Arkadiusz Dobrowolski (wiolonczela) i Marcin Sikorski (fortepian).


W dniach 10-11 kwietnia 2003 roku w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy odbędzie się siódma sesja naukowa z serii Życie muzyczne na Pomorzu i Kujawach pod tytułem Muzyka i media. Główną ideą sesji jest próba odpowiedzi na pytanie o funkcję mediów we współczesnej kulturze muzycznej regionu kujawsko-pomorskiego. Czy media (prasa, radio, telewizja) mogą pełnić rolę kreatora współczesnej kultury muzycznej, być jej mecenasem i propagatorem? Jeżeli tak, to jakie wartości kulturowe (muzykę popularną czy artystyczną, poważną) i w jaki sposób wartości te mogą media upowszechniać, zatem promować. Jakie są oczekiwania środowiska muzycznego wobec mediów, szczególnie publicznych, w dobie wszechobecności kultury masowej agresywnie oddziałującej na świadomość i gusta współczesnych odbiorców.
Sesję zakończy uroczysty koncert w dniu 10 maja z udziałem skrzypka Krzysztofa Bąkowskiego oraz pianistów - Katarzyny Rajs, Anny Stempin-Jasnowskiej oraz Marcina Kopczyńskiego. W programie utwory Woźniaka, Barbera, Szymanowskiego, Prokofiewa i Kopczyńskiego.


W dniach 10-12 kwietnia 2003 roku odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny Źródła i Inspiracje, organizowany przez Katedrę Instrumentów Dętych, Perkusji i Akordeonu Akademii Muzycznej w Krakowie. Złożą się na niego zarówno koncerty, jak i warsztaty i wystawy.
Skrócony program:
KONCERTY:
10 kwietnia - godz. 19.00: koncert Odcienie marimby
11 kwietnia - godz. 19.00: koncert Teatr Perkusyjny - muzyka źródeł
12 kwietnia - godz. 19.00: koncert I stworzył ich rytm... (debiut Big Bandu AM i gość specjalny Dom Famularo)
WARSZTATY:
10 kwietnia - godz. 10.00: Sylwia Heiniger-Żytyńska Wybrane zagadnienia z techniki marimbowej, wibrafonowej i improwizacji w muzyce współczesnej.
11 kwietnia - godz. 13.00: VIDEO Prezentacje: Budowa instrumentów perkusyjnych. Nowe materiały Percussion Art Society.
11 kwietnia - godz. 12.00: Tom Nicholas (USA) Conga i instrumenty afro-kubańskie
12 kwietnia - godz. 10.00: Dom Formularo (USA) Najnowsze metody nauki gry na zestawie jazzowym z zastosowaniem Live Video.
12 kwietnia - godz. 13.00: Dyskusja o problemach kształcenia współczesnych perkusistów w aspekcie wymogów rynku pracy. Czy szkoła muzyczna kształci artystów, czy przygotowuje do zawodu?


W dniach 11-21 kwietnia 2003 roku w Krakowie już po raz siódmy odbędzie się Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Tegoroczna edycja obywa się pod hasłem Beethoven i muzyka baroku. Dzięki temu w programie festiwalu znalazły się utwory G. F. Haendla, J. S. Bacha, C. Monteverdiego i A. Vivaldiego. Ponadto usłyszymy kompozycje Beethovena i współczesnych mu klasyków - J. Haydna i W. A. Mozarta. Koncertom towarzyszyć będzie sesja naukowa i wystawa autografów.
Skrócony program:
  • 11 kwietnia - godz. 20.00: L. van Beethoven Missa solemnis D-dur op. 123
  • 12 kwietnia - godz. 19.00: J. S. Bach Pasja według Św. Mateusza BWV 244
  • 13 kwietnia - godz. 18.00: A. Vivaldi Koncert fagotowy e-moll, J. Haydn Symfonia nr 49 f-moll “La passione ", L. van Beethoven Koncert potrójny C-dur op. 56
  • 14 kwietnia - godz. 11.00: Otwarcie wystawy autografów Beethoven i muzyka baroku
    godz. 17.00: J. S. Bach III Suita C-dur BWV 1009, I Sonata G-dur BWV 1027, III Sonata g-moll BWV 1029
    godz. 20.00: J Haydn Koncert fortepianowy D-dur Hob. XVIII/11, W. A. Mozart Koncert fortepianowy d-moll KV 466, L. van Beethoven III Koncert fortepianowy c-moll op. 37
  • 15-16 kwietnia - godz. 10.00-15.00: VII Międzynarodowe Sympozjum Naukowe Beethoven i muzyka baroku
  • 15 kwietnia - godz. 19.00: C. Monteverdi L`Orfeo
  • 16 kwietnia - godz. 17.00: N. Jommelli La passione (pierwsze polskie wykonanie)
    godz. 20.00: L. van Beethoven Koncert skrzypcowy D-dur op. 6, VII Symfonia A-dur op. 92
  • 17 kwietnia - godz. 17.00: J. S. Bach - Suita angielska nr 3 g-moll, BWV 808, J. Haydn - Sonata nr 62 Es-dur, Hob XVI/42, L. van Beethoven Sonata nr 8 op.13 c-moll "Patetyczna"
    godz. 20.00: G. F. Händel Mesjasz
  • 18 kwietnia - godz. 20.00: H. Schütz Musicalische Exequien SWV 279-81, L. van Beethoven Chrystus na Górze Oliwnej op. 85
  • 19 kwietnia - godz. 17.00: L. van Beethoven 33 wariacje C-dur na temat walca Diabellego op. 120, J. S. Bach Preludia i fugi z "Das wohltemperierte Klavier" BWV 870-893
  • 20 kwietnia - godz. 18.00: L. van Beethoven Uwertura Leonore III, III Symfonia Es-dur op. 55, W. A. Mozart Koncert fortepianowy A-dur KV 488
  • 21 kwietnia - godz. 11.00: T. Vitali Chaconne g-moll, L. van Beethoven Sonata C-dur op. 102/1, G. F. Händel / J. Halvorsen Passacaglia, L. van Beethoven Trio fortepianowe B-dur op. 97
    godz. 20.00: L. van Beethoven IX Symfonia d-moll op. 125
Szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie internetowej - www.beethoven.krakow2000.pl.


Kompozytorski debiut Stanisława Drzewieckiego

Piętnastoletni pianista Stanisław Drzewiecki skomponował muzykę do spektaklu teatralnego Król Olch według dramatu Goethego.
Premiera przedstawienia odbędzie się w piątek 11 kwietnia 2003 roku w Teatrze ”Lalka” w Warszawie.
Reżyserię powierzono młodemu utalentowanemu artyście Markowi Ciunelowi, a scenografię Pawłowi Walickiemu. Stanisław Drzewiecki uważa, że jest to dla niego nowe niezwykłe wyzwanie. Do tej pory komponował wyłącznie muzykę do wykonań koncertowych. Muzykę teatralną, która narzuca szereg ograniczeń i jest ściśle podporządkowana tekstowi, napisał po raz pierwszy. Od początku uczestniczył w próbach zespołu aktorskiego, korzystał z cennych wskazówek reżysera i obserwował tempo przedstawienia. Po próbach wracał do domu, siadał i komponował. Powstało 40 minut muzyki. Liryczne części przedstawienia dotyczące głównego bohatera zilustrował muzyką żywą, nagraną przez kwartet smyczkowy „Prima Vista” oraz flet, pozostałe fragmenty nagrał sam na instrumentach elektronicznych. Mamy nadzieję, że młoda publiczność, do której przede wszystkim przedstawienie jest adresowane, życzliwie przyjmie jego propozycję, a może nawet zapamięta niektóre melodie.


Dnia 13 kwietnia 2003 roku na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się koncert z cyklu Zespoły XX lecia pt. Koncert na Niedzielę Palmową. W wykonaniu Jadwigi Rappe (alt) oraz zespołu Concerto Polacco pod dyrekcją Marka Toporowskiego usłyszymy utwory Antonio Vivaldiego - Stabat Mater i Salve Regina.


Podczas Wielkiego Tygodnia w dniach 13-19 kwietnia 2003 roku w Kościele Środowisk Twórczych Św. Brata Alberta i Św. Andrzeja Apostoła w Warszawie odbędzie się Festiwal Pasyjny Crucifixus est..., organizowany przez Filharmonię im. Romualda Traugutta pod patronatem księdza kardynała Józefa Glempa - Prymasa Polski i ministra kultury - Waldemara Dąbrowskiego.
Skrót programu:
13 kwietnia - Jezusa Judasz przedał - Koncert polskich pieśni pasyjnych XV-XVI wieku
14 kwietnia - Na Górze Oliwnej - Koncert polskiej muzyki pasyjnej z XVII i XVIII
15 kwietnia - Krzyżu Święty nade wszystko - Koncert pieśni i poezji pasyjnej
16 kwietnia - Kontemplacje Męki Pańskiej - Koncert średniowiecznych pieśni pasyjnych
17 kwietnia - TRIDUUM PASCHALNE - Wieczerza Pańska
18 kwietnia - TRIDUUM PASCHALNE - Liturgia Męki Pańskiej
19 kwietnia - TRIDUUM PASCHALNE - Wigilia Paschalna

Więcej informacji dostępnych jest na stronie internetowej organizatora festiwalu - www.fit.waw.pl.


W dniach 14-16 kwietnia 2003 roku w Akademii Muzycznej w Gdańsku odbędą się warsztaty klarnetowe prowadzone przez Jean-Marc Fessarda z Francji. Oprócz zajęć warsztatowych planowany jest koncert z udziałem uczestników kursu oraz fancuskiego klarnecisty i Tria Polskiego w dniu 16 marca, podczas którego zostanie wykonany Quatuor pour la fin du Temps O. Messiaena.
Jean Marc Fessard jest absolwentem Conservatoire National Supérier de Musique w Paryżu w klasie klarnetu prof. Michela Arrignona. Doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem prof. Maurice'a Bourgue, Christiana Ivaldiego, Alaina Planesa, Christiana Larde'a. Zdobył liczne nagrody na międzynarodowych konkursach muzycznych, m.in. pierwszą nagrodę na Konkursie Muzyki Kameralnej Konserwatorium Paryskiego (1993). Jest również laureatem Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Paryżu (1996). W 1997 roku występując w Matisse Trio zdobył pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej Johannesa Brahmsa w Gdańsku. Obecnie jest solistą najstarszej we Francji Orchestre des Concerts Colonne.
O możliwości uczestnictwa w kursie czytaj w naszym dziale konferencje.


Dnia 16 kwietnia 2003 roku w Filharmonii Narodowej odbędzie się uroczysty koncert z okazji 40. rocznicy podpisania Traktatu Elizejskiego, zorganizowany przez Goethe-Institut Inter Nationes Warschau oraz Instytut Francuski. Traktat Elizejski zainicjowany przez Charlesa de Gaulle’a i Konrada Adenauera zawarty został 22 stycznia 1963 roku w Paryżu w Pałacu Elizejskim pomiędzy Francją i RFN. Dotyczył wzajemnej współpracy politycznej, konsultacji w podejmowaniu ważnych decyzji i wymiany kadr. Stanowi symbol zakończenia sporów niemiecko-francuskich.
Wykonawcami koncertu będzie dwóch oranistów - Francuz Erwan Le Prado i Niemiec Matthias Eisenberg oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita. W programie:
Georg Friedrich Haendel - Koncert organowy B-dur op. 7/1
Francis Poulenc - Koncert organowy g-moll
Camille Saint-Saëns - III Symfonia op. 78 Organowa


W dniach 16 kwietnia - 17 maja 2003 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi odbędzie się 42 sesja Musica Moderna. Obejmie ona 12 koncertów, w tym 3 koncerty muzyki chóralno - organowej prezentowanej w świątyniach. Ta część sesji wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu słuchaczy Łodzi i województwa, a szczególnym jej motywem będzie m. in. przypomnienie twórczości zmarłego 25 lat temu kompozytora i organisty Bernarda Pietrzaka. O swoim własnym warsztacie kompozytorskim mówić będą Ulrich Pogoda (Niemcy) oraz Jonathan Kramer (USA).
Kompozytorski i wykonawczy liczny udział studentów Akademii Muzycznej w Łodzi wzbogacony będzie nie tylko występami pedagogów tej uczelni, ale także m. in. muzyków amerykańskiego zespołu The Moebius Ensemble, który zaprezentuje się w koncercie inauguracyjnym.
Szczegółowy program sesji dostępny jest na stronie internetowej uczelni - www.amuz.lodz.pl.


Nadzwyczajny koncert wielkanocny, podczas którego zostanie wykonany Mesjasz Georga Friedricha Haendela, odbędzie się dnia 18 kwietnia 2003 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wykonawcami oratorium będą soliści - Sharon Baker (sopran), Mary Phillips (mezzosopran), Carl Halvorson (tenor) i Kevin Deas (bas-baryton) oraz słynny amerykański chór i orkiestra Boston Baroque pod dyrekcją Martina Pearlmana.
Boston Baroque został założony przez amerykańskiego dyrygenta i klawesynistę Martina Pearlmanaw 1973 roku jako "Banchetto Musicale", początkowo będąc zespołem ośmiu muzyków występujących w bostońskich kościołach. Dziś "barokowy zespół", nadal prowadzony przez Pearlmana, składa się z profesjonalnej orkiestry i kameralnego chóru liczącego do 55 muzyków. Jego repertuar obejmuje utwory od Monteverdiego do Beethovena.


Dnia 21 kwietnia 2003 roku rozpocznie się 38 Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans. Potrwa aż do października, a wypełni go w sumie ponad 50 wydarzeń kulturalnych: oratoria, kantaty, koncerty kameralne i symfoniczne, muzyka cerkiewna i synagogalna, wystawy, filmy, wykłady organizowane w najpiękniejszych historycznych miejscach Wrocławia i Dolnego Śląska.
W dniu 21 kwietnia festiwal zainauguruje Wielkanocny koncert oratoryjny, podczas którego wybitni soliści: Izabella Jaszczułt-Kraszewska - sopran, Urszula Kryger - mezzosopran, Cesare Ruta - tenor i Radosław Żukowski - bas oraz Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej i Chór Politechniki Wrocławskiej pod dyrekcją Petera Gülke wykonają oratorium Mesjasz Georga Friedricha Händela.
Kolejny koncert festiwalowy odbędzie się 3 lipca 2003 roku.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie internetowej organizatora - www.wratislavia.art.pl.


W dniach 23-27 kwietnia 2003 roku w Poznaniu i innych miejscowościach Wielkopolski odbędzie się VI Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich "Universitas Cantat". Celem Festiwalu jest stworzenie międzynarodowego forum chóralistyki studenckiej pod hasłem Universitas, służącego współpracy i wymianie kulturalnej między ośrodkami akademickimi w Europie i na całym świecie. Uczestników, chóry akademickie z całego świata, łączy uniwersalny język muzyki. Symboliczny wyraz wspólnoty stanowi wykonanie utworu finałowego przez "chór chórów", gości festiwalu. Istotnym założeniem Festiwalu jest prezentacja bogactwa literatury chóralnej reprezentowanych krajów, zaproszone zespoły prezentują głównie muzykę rodzimą, co stwarza okazję do wymiany repertuarowej.
Festiwal uroczyście zakończy w sobotę 26 kwietnia 2003 roku koncert finałowy dedykowany Miastu z okazji 750-lecia Lokacji, podczas którego zostanie wykonana II Symfonia "Ver redit" ("Powrót wiosny") na wielką orkiestrę symfoniczną, chóry i solistów autorstwa Krzesimira Dębskiego. Utwór zabrzmi w wykonaniu olbrzymiego zespołu - solistów (Agata Zubel - sopran, Jorgos Skolias - wokalista jazzowy), prawie 500 osób-chórzystów uczestniczących w Festiwalu oraz Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego.


W dniach 23-25 kwietnia 2003 roku w Bibliotece Narodowej odbędzie się XXXII Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich Ponad granicami narodów i religii. Obecność europejskiego repertuaru muzycznego na terenie Polski i jej pogranicza. Wybitni polscy muzykolodzy rozważać będą szereg kwestii dotyczących kultury i repertuaru pod względem zarówno historycznym (XV-XX wiek), jak i geograficznym (regiony, ośrodki).
Skrócony program:

23 kwietnia - godz. 11
  • Michał Jagiełło Biblioteka Narodowa, czyli wspólnota w kulturze
  • Ludwik Bielawski O przenikaniu kultur muzycznych
  • Jerzy Pikulik Fundamenty polskiej kultury muzycznej
23 kwietnia - godz. 14:30 Repetuar (15-17 wiek)
  • Elżbieta Zwolińska Import czy udział? Uwagi o recepcji i adaptacji gatunku "Musica more antiquo mensurata" w szesnastowiecznej Polsce
  • Ryszard Wieczorek Fakty o kontrafaktach: muzyka niderlandzko-włoska w źródłach sasko-śląskich przełomu XV/XVI w.
  • Paweł Gancarczyk Chansons w śpiewniku głogowskim
  • Elżbieta Wojnowska Repertuar środkowoeuropejskich antologii polifonicznej muzyki religijnej w kulturze muzycznej Polski na przełomie 16/17 wieku
  • Tomasz Jeż Znaczenie antologii madrygałowych w recepcji repertuaru europejskiego w Polsce
  • Agnieszka Leszczyńska Polifoniczne opracowania części proprium i ordinarium missae z rękopisu braniewskiego (Upss.U.76 F) w kontekście twórczości europejskiej
24 kwietnia - godz. 9 Repertuar (18-20 wiek)
  • Anna Ryszka-Komarnicka "Pisma S. w muzyce najsławniejszych autorów" w tłumaczeniach Wacława hr. Sierakowskiego
  • Grzegorz Zieziula Polskie inkarnacje opery werystycznej
  • Iwona Lindstedt Uwagi o recepcji dodekafonii i serializmu w twórczości kompozytorów polskich XX wieku
24 kwietnia - godz. 11 Regiony/ośrodki (Północ)
  • Teresa Krukowska Królewiec - kolebka polskich protestanckich druków muzycznych
  • Danuta Szlagowska Polifonia i concertato w siedemnastowiecznych rękopisach gdańskich
  • Violetta Kostka Rękopisy z muzyką uczniów J. S. Bacha w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN
  • Jolanta Woźniak Gdańskie kancjonały ewangelickie x XIX wieku
24 kwietnia - godz. 14:30 Regiony/ośrodki (Południe)
  • Danuta Popinigis Muzyka skrzypcowa Heinricha Doebela zachowana w rękopisach w Kromieryżu
  • Ewa Bielińska-Galas Kompozycje Jana Antonina Losy w tabulaturach lutniowych z Krzeszowa
  • Bogumiła Mika Muzyka religijna na Śląsku: między recepcją chorału a twórczością rodzimą
  • Krzysztof Rottermund W kręgu śląskiej muzyki fortepianowej XVIII wieku
24 kwietnia - godz. 16:30 Regiony/ośrodki (Warszawa)
  • Aleksandra Patalas Rola Marco Scacchiego w umacnianiu się włoskich wpływów w polskiej i niemieckiej kulturze muzycznej
  • Alina Żórawska-Witkowska Artystyczny personel i repertuar warszawskiego dworu królów saskich
  • Wojciech Tomaszewski Muzyka europejska wykonywana i drukowana na terenie Królestwa Kongresowego (1815-1862) - Warszawa i Prowincja
25 kwietnia - godz. 9 Przenikanie kultur
  • Piotr Dahlig Spisz jako muzyczna wspólnota kultur
  • Zbigniew Przerembski "Visio macaronica" muzyki góralskiej
  • Arleta Nawrocka-Wysocka Na skrzyżowaniu kultur - muzyczna kultura Mazurów
  • Katarzyna Dadak-Kozicka O rozkwicie i zamieraniu kultur na przykładzie folkloru północno-wschodnich Mazur
25 kwietnia - godz. 11:30 - Dyskusja końcowa


W dniach 24-26 kwietnia 2003 roku już po raz siódmy odbędzie się Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego, organizowane przez Filharmonię Lubelską. Na tegoroczną edycję złożą się trzy koncerty:
  • 24 kwietnia - koncert Krakowskiego Tria Klarnetowego; w programie:
    Marek Stachowski - Trzy interludia na klarnet i fortepian (2001), Trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1999)
    Adam Walaciński - Elegia i toccata na wiolonczelę i fortepian (2001)
    Krzysztof Meyer - Trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1997 - 1998)
  • 25 kwietnia - koncert symfoniczny; w programie:
    Richard Bischof - Koncert na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę
    Witold Lutosławski - Koncert na orkiestrę
    Grażyna Bacewicz - Koncert fortepianowy
  • 26 kwietnia - Koncert uczniów Szkoły Muzycznej im. K. Lipińskiego w Lublinie
Forum towarzyszy wystawa grafik Anny Kurowskiej-Krebbs w foyer Filharmonii.


W dniach 24-26 kwietnia 2003 roku odbędzie się w Żorach XIII Międzynarodowy Festiwal Gitarowy. Podczas tegorocznej edycji udział zapowiedzieli tacy artyści, jak: Piotr Bober i duet gitarowy Tomasz Spaliński & Rafał Jarczewski reprezentujący Polskę, Sergio Cantella z Włoch, duet gitarowy Andrzej Wilkus & Esko Virtanen z Finlandii, Eva Fampas z Grecji oraz Zagreb Guitar Quartet z Chorwacji.


Bo nie tylko muzyką człowiek żyje... czyli nowości w malarstwie

W dniu 24 kwietnia 2003 roku w Galerii Katarzyny Napiórkowskiej w Warszawie odbędzie się wernisaż wystawy malarstwa Martty Węg, młodej polskiej artystki, nominowanej przez Europejską Akademię Sztuk do Nagrody Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na najlepszą pracę dyplomową - "Dyplom Roku 2002" uczelni artystycznych w zakresie Sztuk Pięknych, laureatki Nagrody Prezydenta Warszawy w konkursie o tytuł: "Najlepszy Student - Absolwent Uczelni Warszawskich". Wystawa jej niezwykle poetyckich, wręcz bajkowych obrazów trwać będzie od 24 kwietnia do 10 maja 2003 roku.
Obrazy prezentowane na wystawie można obejrzeć na stronie internetowej - www.martta.art.pl/galeria.html


Dnia 25 kwietnia 2003 roku w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy odbędzie się uroczysty Koncert na 657. urodziny Królewskiego Miasta Bydgoszczy. Soliści - Iwona Sawulska (sopran), Paweł Skałuba (tenor) i Radosław Żukowski (bas) oraz Chór Akademii Bydgoskiej i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego wykonają Uwerturę akademicką Brahmsa i Mszę G-dur Schuberta.
Dnia 19 kwietnia 1346 roku król Polski Kazimierz Wielki wystawił przywilej lokacyjny dla Bydgoszczy. Dzień ten czczony jest jako urodziny Miasta zaliczanego dziś do najprężniejszych ośrodków muzycznych w Polsce. W tych dniach przypada również rocznica koronacji Władcy, który nadał prawa miejskie Bydgoszczy i od kilku lat jest patronem najmłodszej uczelni wyższej Regionu - Akademii Bydgoskiej.


Koncert poświęcony Pamięci Ofiar Katynia, organizowany przez Polską Filharmonię Bałtycką, odbędzie się 25 kwietnia 2003 roku w "Auditorium Novum" Politechniki Gdańskiej. W wykonaniu rosyjskiego pianisty, laureata II Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Liszta we Wrocławiu - Sergeya Pashkevicha oraz Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Jana Jakuba Bokuna usłyszymy następujące utwory:
E. Grieg - Suita "Z czasów Holberga"
L. van Beethoven - III Koncert fortepianowy
Fr. Schubert - IV Symfonia


Jubileuszowy X Bydgoski Festiwal Operowy odbędzie się w dniach 26 kwietnia - 10 maja 2003 roku w Operze Nova w Bydgoszczy. Zainauguruje go, po raz pierwszy w historii tej imprezy, operetka - Hrabina Marica Imre Kalmana w reżyserii Laco Adamika.
Ponadto podczas dwu tygodni festiwalowych zostaną wystawione tak znakomite opery, jak: Ponadto w dniu 4 maja odbędzie się jubileuszowa Gala Operowa, którą wypełnią utwory włoskich kompozytorów w międzynarodowej obsadzie: hiszpańskiego tenora Ignacio Encinasa, koreańskiego barytona Ko Seng Hyoun oraz Orkiestry Opery Nova pod dyrekcją włoskiego dyrygenta Marco Balderi. Natomiast 8 maja hiszpański Ballet Cristina Hoyos zaprezentuje balet flamenco Tierra adentro (W głąb ziemi).


Dnia 26 kwietnia 2003 roku w nowym gmachu Muzeum Narodowego w Poznaniu odbędzie się koncert, podczas którego wystąpi włoski muzyk grający na rogu alpejskim - Carlo Torlontano. W towarzystwie Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Jarosława Lipke wykona Concertino Rustico Ferenca Farkasa. Ponadto usłyszymy utwory:
Edvard Grieg - Suita w dawnym stylu "Z czasów Holberga" op. 40
Leopold Mozart - Sinfonia Pastorella
Wolfgang Amadeus Mozart - Symfonia g-moll KV 550


Dnia 26 kwietnia 2003 roku w Pałacu Poznańskich w Łodzi odbędzie się Koncert Galowy Jubileuszu X-lat istnienia Rubinstein Quartet. Do wspólnego koncertu zespół zaprosił wybitną polską pianistkę Ewą Pobłocką.
W programie koncertu:
W. A. Mozart – Kwartet smyczkowy d-moll KV 42
B. K. Przybylski – Methamorphosis for String Quartet (prawykonanie!)
J. Brahms – Kwintet fortepianowy f-moll op.34


W dniu 29 kwietnia 2003 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej z recitalem kameralnym wystąpi światowej sławy węgierski flecista János Bálint. W ubiegłym sezonie artystycznym jego występ z Łódzkimi Filharmonikami był dużym wydarzeniem: publiczność i krytyka przyjęły go z wielkim aplauzem. „Posiada nieprawdopodobną technikę, niebotycznie rozciągniętą skalę, zadziwiającą paletę barw i odcieni dynamicznych” – pisali recenzenci po jego koncercie przed rokiem. Artysta ma w repertuarze ponad 1000 pozycji! Gra nie tylko utwory z literatury przeznaczonej na flet, ale także transkrypcje, na przykład utworów skrzypcowych. Nagrał blisko 20 płyt kompaktowych, w tym trzy z własnymi transkrypcjami koncertów skrzypcowych Paganiniego i Mendelssohna oraz Czterech pór roku Vivaldiego.
W programie koncertu:
Giuseppe Tartini/Kreisler - Wariacje na temat Corellego
Charles Maria Widor – Suita na flet i fortepian op. 34
Benjamin Godard – Suite de trois morceaux op. 116
George Enescu – Cantabile et Presto
Bohuslav Martinů – I Sonata na flet i fortepian
François Borne – Fantazja „Carmen” na temat George’a Bizeta


Dnia 30 kwietnia 2003 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie odbędzie się Uroczysty koncert dla uczczenia 60-lecia powstania w Getcie Warszawskim w wykonaniu solistów: Urszuli Jankowskiej, Anny Lubańskiej, Małgorzaty Walewskiej, Agnieszki Wolskiej, Rafała Siwka i kantora Symcha Keller oraz orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego i chóru kameralnego Camerata Silesia pod kierownictwem Anny Szostak. Podczas części oficjalnej Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski wygłosi przemówienie oraz wręczy odznaczenia i nada stopnie oficerskie uczestnikom Powstania w Getcie. Przemówienie wygłosi również Prezydent Państwa Izrael - Moshe Katsav oraz Przewodniczący Europejskiego Kongresu Żydów - Michel Friedman. W części artystycznej zostaną wykonane trzy kompozycje: Symfonia "Israel" żydowskiego kompozytora Ernesta Blocha (1880-1959), Psalm 130 - Z głębokości wołam do Ciebie, Panie... oraz El maale rahamim... Krzysztofa Knittla, obecnego prezesa Związku Kompozytorów Polskich.