2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
---|
I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII |
---|
Utwory: Polymorphia Hiromi Ishii Utwór ten jest napisany na głos żeński i komputer z użyciem programu MAX/MSP. Program pełni tu dwie funkcje. Pierwsza polega na przekształcaniu głosu w czasie rzeczywistym przy pomocy delaya i flangera, druga realizuje wcześniej przygotowane próbki dźwiękowe. Próbki te wykorzystują nagrania głosu żeńskiego. W Polymorphii wykorzystałam typową ekspresję tradycyjnej japońskiej muzyki, szczególnie cechy charakterystyczne dla teatru No - wibrata, zwolnienia, przyspieszenia. Tekst ogranicza się do "Mizu-gose!”, zaklęcia wypowiadanego przez Yuki Onna (według japońskiej legendy przepiękna kobieta będąca uosobieniem śniegu, której oddech zamraża na śmierć). Słowo to nie ma żadnego literackiego znaczenia, było wybrane ze względu walory brzmieniowe. Partia wokalna rozpoczyna się od dźwięków oddechu i prowadzi do onomatopeicznych słów “hiuo”, “hiu”, “shiu”, które w japońskim odwierciedlają ruchy powietrza. Samogłoski "i", "u', "o" przechodzą stopniowo w magiczne słowo „Mizu-gose”. Kombinacja zaklęcia i wymienionych trzech odgłosów stanowi bazę do improwizacji śpiewaczki. Polymorphia została skomponowana w 2000 roku w Dreźnie. Z ogromna radością przyjmuję tę nową interpretację utworu. Tacy utalentowani wykonawcy jak ElettroVoce z pewnością przeniosą słuchaczy w zaczarowany świat dźwięków. Hiromi Ishii Opowiadania Agata Zubel monada 3 na głos, fortepian i komputer Cezary Duchnowski |
|