Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2003 2004 2005 2006 2007
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Wrześniowe rocznice

  • 1 września – przypada rocznica 105 urodzin wybitnego wiolonczelisty, dyrygenta, kompozytora i pedagoga Kazimierza Wiłkomirskiego (1900-1995)
  • 2 września – 45 urodziny obchodzi kompozytorka Katarzyna Stępniewska
  • 4 września – 75 urodziny świętuje dyrygent, kompozytor i altowiolista Marek Sewen
  • 9 września – mija 10 rocznica śmierci dyrygenta, kompozytora, założyciela Poznańskiego Chóru Chłopięcego - Jerzego Kurczewskiego (1924-1995)
  • 16 września - przypada 110 rocznica urodzin polskiego kompozytora, od 1938 roku (do śmierci) mieszkającego w Stanach Zjednoczonych - Karola Rathausa (1895-1954)
  • 22 września - mija 65 rocznica urodzin kompozytora Edwarda Bogusławskiego (1940-2003)


Międzynarodowy Festiwal Muzyczny CHOPIN I JEGO EUROPA odbędzie się w dniach 2-10 września 2005 roku. Jego organizatorem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina we współpracy z Filharmonią Narodową, Biurem Promocji Miasta Stołecznego Warszawy, Programem 2 Polskiego Radia i organizacją Warsaw Destination Alliance Let’s Warsaw Together.
Dominantę festiwalu stanowić będzie występ Orkiestry XVIII wieku pod dyrekcją Fransa Brüggena, która po raz pierwszy w Polsce zaprezentuje utwory Chopina z orkiestrą w historycznej szacie dźwiękowej, na instrumentach z epoki. Muzycy wykonają również dzieła symfoniczne Beethovena. W festiwalu udział wezmą wybitni pianiści: Nikolai Lugansky, Krzysztof Jabłoński, Nelson Goerner, Dang Thai Son, Fou Ts’ong, Janusz Olejniczak. Nastąpi niecodzienne z punktu widzenia artystycznego i promocyjnego połączenie historycznego nurtu interpretacji muzyki z tradycją wykonawstwa chopinowskiego, kojarzoną z Międzynarodowymi Konkursami Chopinowskimi. Konfrontacja ta nastąpi w przeddzień kolejnej edycji konkursu.
Celem projektu Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego CHOPIN I JEGO EUROPA jest promocja polskiej kultury muzycznej poprzez stworzenie festiwalu chopinowskiego o najwyższej randze artystycznej wpisującego się na stałe w kalendarz imprez europejskich. Organizatorzy zamierzają, by stał się doroczną prestiżową prezentacją twórczości Chopina. Program zawierać będzie obok muzyki patrona festiwalu dzieła powstałe z inspiracji muzyką Chopina i pod jego wpływem, jak również te, które na niego samego miały znaczący wpływ. Kontekst ten zaistnieje poprzez szeroką prezentację dzieł twórców europejskich od XVIII w. aż po współczesność. Festiwal docelowo obejmie wszystkie dziedziny sztuki w tym literaturę i teatr. Ma on być festiwalem wybitnych wykonawców krajowych i zagranicznych.
Festiwal jest elementem wieloletniego Programu Rządowego „Dziedzictwo Fryderyka Chopina 2010” i wejdzie na stałe do kalendarza międzynarodowych imprez organizowanych w stolicy Polski.

Więcej


W dniach od 20 sierpnia do 4 września 2005 roku odbędzie się w Warszawie V Festiwal "Sinfonia Varsovia swojemu miastu", organizowany pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy - Lecha Kaczyńskiego.
Tak jak podczas poprzednich czterech edycji festiwalu, koncerty odbywać się będą w różnych dzielnicach Warszawy - Mokotów, Białołęka, Śródmieście, Ursus, Praga Północ - w salach koncertowych, a także w kościołach i na wolnym powietrzu. Sinfonia Varsovia - organizator festiwalu - zagra w miejscach, do których orkiestry docierają rzadko i w których życie kulturalne nie ma swojego stałego rytmu. W tym roku orkiestrą dyrygować będą: Jerzy Maksymiuk, Jan Krenz, Łukasz Borowicz, Volker Schmidt-Gertenbach i Krzysztof Penderecki. Tradycyjnie już promowani będą młodzi soliści - wielu z nich to laureaci konkursów muzycznych.
Na wszystkie koncerty Festiwalu wstęp jest wolny.

Więcej


W dniach 1-4 września2005 roku w Lesznie i Głogowie odbędą się IV Międzynarodowe Dni Muzyki i Folkloru. W festiwalu-konkursie uczestniczyć będzie kilkanaście zespołów folklorystycznych i zespołów orkiestrowych z terenu Polski oraz z zaprzyjaźnionych krajów europejskich: Czech, Słowacji, Niemiec, Węgier i Słowenii. Celem imprezy jest podniesienie poziomu wykonawczego orkiestr i parad mażoretek, a zarazem wyłonienie najlepszej orkiestry, która reprezentować będzie region na przeglądach ogólnopolskich i międzynarodowych.
Zespoły w czterech dniach wykonają kilkadziesiąt koncertów na terenie Leszna i w okolicznych miejscowościach m.in. Rawiczu, Boszkowie i Głogowie. W niedzielę orkiestry i zespoły korowodem przemaszerują ulicami miasta na rynek w Lesznie, gdzie odbędzie się wielki koncert finałowy wszystkich zespołów oraz rozdane zostaną nagrody. Nagrodami w konkursie będą złote, srebrne i brązowe rogi dla orkiestr, kryształowa batuta dla najlepszego dyrygenta, kryształowa buława dla najlepszego tamburmajora, a dla wszystkich zespołów pieśni i tańca miniaturowe „Dudy wielkopolskie”.
Więcej informacji o festiwalu dostępnych jest na stronie: www.pzchio.pl


Dnia 2 września 2005 roku koncertem symfonicznym o godz. 19:00 Filharmonia Wrocławska zainauguruje nowy sezon 2005/2006. Wystąpi znany polski skrzypek Piotr Pławner oraz Orkiestra Filharmoniczna pod dyrekcją Jana Lathama-Koeniga. W programie: Interludium W. Lutosławskiego, Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 F. Mendelssohna oraz Symfonia nr 9 C-dur D 944 F. Schuberta.


Pierwszy koncert nowopowstałej Polskiej Orkiestry Barokowej, powołanej do życia przez dyrygenta Krzysztofa Czerwińskiego i skrzypka Radosława Kamieniarza, odbędzie się w sobotę, 3 września 2005 roku o godz. 19.00 w zabytkowym kościele p.w. św. Andrzeja Apostoła w Komornikach koło Poznania (na zdjęciu obok). Koncert, organizowany przez Parafię św. Andrzeja Apostoła w Komornikach, Urząd Gminy Komorniki i Gminny Ośrodek Kultury w Komornikach będzie również okazją do zainaugurowania nowych organów w kościele. W wykonaniu Polskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Krzysztofa Czerwińskiego usłyszymy Koncert na Orkiestrę i Organy "Kukułka i Słowik" Jerzego Fryderyka Haendla oraz III Suitę Orkiestrową D-dur Jana Sebastiana Bacha, a także - w wykonaniu Krzysztofa Czerwińskiego - utwory na organy solo.
Wstęp wolny.


Koncerty Chopinowskie w Łazienkach Królewskich
15 maja - 25 września 2005

Koncerty chopinowskie są organizowane przez Stołeczną Estradę i Towarzystwo im. Fryderyka Chopina od 1959 roku. Recitale chopinowskie z udziałem polskich i zagranicznych pianistów odbywają się każdej niedzieli, o godzinie 12.00 i 16.00 przy pomniku Fryderyka Chopina w Łazienkach Królewskich od maja do września.

Koncerty we wrześniu:
  • 4 września
    godz.12.00 Bogdan Czapiewski
    godz.16.00 Karol Radziwonowicz
  • 11 września
    godz.12.00 Tomomasa Sakata (Japonia)
    godz.16.00 Anita Krochmalska
  • 18 września
    godz.12.00 Jerzy Maciejewski
    godz.16.00 Lucjan Benisz
  • 25 września
    godz.12.00 Janusz Olejniczak
    godz.16.00 Jerzy Sterczyński


W kolejne niedziele od 3 lipca do 18 września 2005 roku odbędzie się w Archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie XII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „ORGANY ARCHIKATEDRY”. Początek recitali organowych o godzinie 16.00. Organizatorem imprezy jest Fundacja „Festiwal Muzyki Sakralnej”.
W festiwalu weźmie udział wielu wspaniałych wirtuozów m.in.: Daniel Zaretsky - gwiazda organistyki rosyjskiej, organista słynnej Filharmonii im. D. Szostakowicza w St. Petersburgu; Rudolf Scheidegger - organista Grossmünster (Katedry) w Zurychu i profesor Wyższej Szkoły Muzycznej w Zurychu, wielokrotny odtwórca wszystkich utworów organowych i klawesynowych J. S. Bacha; Emanuele Cardi - fenomenalny wirtuoz z Włoch, jeden z czterech włoskich organistów, którzy ze względu na jakość produkcji (nie znajomości) mogą liczyć na wsparcie włoskiego Ministerstwa Kultury; Adriano Falcioni - laureat wielu konkursów organowych, wybitny interpretator utworów Maxa Regera, w latach 2003, 2004 wykonał wszystkie utwory Jana Sebastiana Bacha i Maxa Regera.

KALENDARZ KONCERTÓW

  • 04.09. Przemysław Kapituła (Polska)
  • 11.09. Wojciech Szwejkowski (Polska)
  • 18.09. Esteban Elizondo (Hiszpania)


W dniach 14 sierpnia - 18 września 2005 roku odbędzie się XV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej, organizowany przez Muzeum w Chrzanowie przy współpracy z Instytucją Promocji i Upowszechniania Muzyki "Silesia". Festiwal odbywa się na terenie skansenu w Wygiełzowie - w zabytkowym kościele z Ryczowa (na zdjęciu obok).

Więcej


W kolejne niedziele od 4 września do 30 października 2005 roku odbędzie się w dziewięć recitali organowych w ramach VI Warszawskiego Festiwalu Organowego „Organy Śródmieścia".
Festiwal odbywa się od 2000 roku, a jego pomysłodawcą był warszawski organista - Przemysław Kapituła. Festiwalowe koncerty początkowo odbywały się wyłącznie w kościołach Dzielnicy Śródmieście (stąd nazwa festiwalu). Od swojej czwartej edycji, cykl "Organy Śródmieścia" gości w wybranych kościołach na terenie całej Warszawy. Podczas tegorocznego festiwalu będzie można usłyszeć recitale organowe w wykonaniu: Marii Krajewskiej, Piotra Rachonia, Przemysława Kapituły, Gedymina Grubby, Jakuba Garbacza, Waldemara Krawca i Roberta Grudnia.

KALENDARZ KONCERTÓW (recitale organowe)

  • 4 września, godz. 19.00 – Maria Krajewska
    Kościół Św. Teresy od Dzieciątka Jezus, ul. Tamka 4A
  • 11 września, godz. 19.15 – Piotr Rachoń
    Kościół Najświętszego Zbawiciela, ul. Marszałkowska 37
  • 18 września, godz. 19.00 – Przemysław Kapituła
    Kościół Św. Jana Bożego, ul. Bonifraterska 12
  • 25 września, godz. 17.00 – Gedymin Grubba
    Kościół Św. Aleksandra, ul. Książęca 21
  • 2 października, godz. 18.30 – Jakub Garbacz
    Kościół Św. Józefa Oblubieńca N.M.P., ul. KrakowskiePrzedmieście 34
  • 9 października, godz. 21.00 – Przemysław Kapituła
    Kościół Matki Bożej Łaskawej, ul. Świętojańska 10
    16 października, godz. 18.00 – Waldemar Krawiec
    Kościół Św. Franciszka Serafickiego, ul. Zakroczymska 1
  • 23 października, godz. 17.00 – Robert Grudzień
    Kościół Św. Benona, ul. Piesza 1
  • 30 października, godz. 16.00 – Robert Grudzień
    Kościół Św. Marcina, ul. Piwna 9/11


Jubileuszowa, XX edycja festiwalu Legnickie Conversatorium Organowe odbędzie się w dniach 5-9 września 2005 roku, organizowana pod patronatem honorowym Ministra Kultury Waldemara Dąbrowskiego. Pięć dni festiwalowych wypełni współczesna muzyka organowa i kameralna, prezentowana we wnętrzach katedry św. Ap. Piotra i Pawła i ewangelickim kościele Marii Panny. Usłyszymy ją w interpretacji nie tylko znanych i zasłużonych artystów polskich, ale także w wykonaniu uczniów klas organowych średnich szkół muzycznych oraz studentów akademii muzycznych. Cechą charakterystyczną festiwalu są liczne prawykonania; w tym roku w Legnicy po raz pierwszy zabrzmi aż 7 kompozycji! Będą to: Magnificat na chór dziecięcy i organy Mariana Sawy i Magnificat na chór żeński i organy Michała Sławeckiego (6 września), Koncert na organy i orkiestrę Andrzeja Dziadka, Music for strings Renaty Baszun i Muzyka jesienna na orkiestrę smyczkową Ryszarda Osady (7 września) oraz Mały Szkic na saksofon i organy Miłosza Bembinowa i Msza św. Huberta na róg myśliwski i organy Mariana Sawy (9 września).
Festiwalowi towarzyszy sesja naukowa nt. Conversatorium Organowe a poziom kształcenia młodych organistów, w której wezmą udział znani artyści i muzykolodzy: Stanisław Moryto (inicjator i dyrektor artystyczny Legnickiego Conversatorium), Jagna Dankowska, Magdalena Dziadek, Marietta Kruzel-Sosnowska, Marcin Łukaszewski, Walentyna Węgrzyn-Klisowska, Rostisław Wygranienko i ks. Piotr Dębski. Konferencja odbędzie się 8 września 2005 roku w Legnickim Centrum Kultury. Początek o godz. 10.00.

Więcej


Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku zaprasza w dniach 8 – 10 września 2005 roku do Sali Kameralnej na Ołowiance na dwa Recitale Chopinowskie Uczestników XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią:
  • 8 września 2005 o godz. 18.00 (czwartek) - Rafał Blechacz, Maciej Gański, Krzysztof Trzaskowski
  • 9 września 2005 o godz. 18.00 (piątek) - Kirył Keduk
  • 10 września 2005 o godz. 18.00 (sobota) - Piotr Szychowski, Szczepan Kończał
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina jest jednym z najstarszych konkursów muzycznych na świecie, o wielkim prestiżu i światowym rozgłosie. W ciągu osiemdziesięciu lat istnienia ewoluował i przeobrażał się, zmieniał i doskonalił swą formę, stworzył własną bogatą tradycję. Inicjatorem Konkursów Pianistycznych imienia Fryderyka Chopina był prof. Jerzy Żurawlew (1887-1980), wybitny polski pianista, pedagog i kompozytor.
Młodzi pianiści grają na przesłuchaniach konkursowych w porządku alfabetycznym nazwisk, począwszy od wybranej losowo litery. Wiek uczestników na ogół wahał się od 18 do 29 lat, choć w poszczególnych konkursach istniały pod tym względem różnice, bowiem zasady dotyczące wieku uczestników zmieniały się. Uwzględniając wszystkie dotychczasowe konkursy najmłodszy uczestnik miał 16 lat, najstarszy 32. Wygranie lub otrzymanie jednej z nagród na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim ułatwia karierę artystyczną uczestnika, toruje mu drogę do najsłynniejszych sal koncertowych. W Konkursach Chopinowskich zdobywali sławę tacy uznani dziś pianiści jak: Lew Oborin, Stanisław Szpinalski, Aleksander Uniński, Jakov Zak, Witold Małcużyński, Jan Ekier, Halina Czerny Stefańska, Bella Davidovich, Barbara Hesse-Bukowska, Adam Harasiewicz, Wladimir Ashkenazy, Fu Ts'Oung, Lidia Grychtołówna, Maurizio Pollini, Martha Argerich, Garrick Ohlsson, Piotr Paleczny, Eugene Indjic, Krystian Zimerman, Dang Thai Son, Stanislav Bunin, Kevin Kenner, Alexei Sultanov, Yundi Li.


Uroczysta premiera opery Halka Stanisława Moniuszki z okazji otwarcia gmachu Opery Dolnośląskiejpo remoncie oraz jubileuszu 60-lecia polskiej sceny operowej we Wrocławiu odbędzie się dnia 8 września 2005 roku o godz. 19.00. Kierownictwo muzyczne - Ewa Michnik, inscenizacja i reżyseria - Laco Adamik, scenografia - Barbara Kędzierska, choreografia - Irina Mazur, kierownik chóru - Małgorzata Orawska.
Spektakl zostanie powtórzony czterokrotnie w dnich 9-11 września.


Jubileuszowa 40 edycja Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans odbędzie się w dniach 9-18 września 2005 roku. Festiwal "Wratislavia Cantans" jest od początku swego istnienia festiwalem "bez granic" prezentującym kulturę wielu narodów w najlepszym pod względem artystycznym wykonaniu. W tym roku, podczas 12 dni festiwalowych zaplanowano ponad 50 koncertów, które odbędą się nie tylko we Wrocławiu, ale także w innych miastach Dolnego Śląska: m. in. Świdnicy, Zgorzelcu, Lubomierzu i Kliczkowie. Obok utworów współczesnych usłyszymy kompozycje dawne, barokowe, klasyczne i romantyczne, obok wielkich form wokalno-instrumentalnych - koncerty, symfonie, pieśni i tańce.
Wydarzeniem festiwalu będzie z pewnością prawykonanie nowej części Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego, napisanej in memoriam Johannes Paul II - 17 września w katedrze św. Marii Magdaleny we Wrocławiu.

Więcej


W dniach 9-25 września 2005 roku w tyrolskim mieście Schwaz odbędzie się festiwal nowej muzyki “Klangspuren Schwaz”. Tegoroczna jego edycja poświęcona zostanie w przeważającej części polskiej muzyce współczesnej. Gośćmi festiwalu będą kompozytorzy: Tadeusz Wielecki i Joanna Woźny. Podczas „Klangspuren Schwaz” planowane są prawykonania kilku utworów polskich artystów. I tak:
  • 9 września 2005 o godz. 20.00 w Tennishalle Schwaz odbędzie się prawykonanie Schwärme Tadeusza Wieleckiego
  • 10 września 2005 o godz. 20.00 w Tennishalle Schwaz po raz pierwszy wykonane zostanie Ephemere Ewy Trębacz
  • 11 września 2005 o godz. 11.00 w Autohaus Picker będzie miała miejsce premiera nowej kompozycji Joanny Woźny
  • 22 września 2005 o godz. 19.30 w ADLER-Werk Lackfabrik odbędzie się prawykonanie The Beard on the cello, peakamp & samples Cezarego Duchnowskiego
  • 23 września 2005 o godz. 20.00 w Auli SOWI w Innsbrucku po raz pierwszy zabrzmi nowa kompozycja Michała Talma-Sutta.
Ponadto usłyszymy utwory Witolda Lutosławskiego, a wśród zaproszonych wykonawców znajdzie się Andrzej Bauer.
Więcej informacji oraz szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie internetowej www.klangspuren.at.


Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku zainauguruje sezon artystyczny 2005/2006 koncertem w dniu 9 września 2005 roku o godz. 19.00. Wystąpi znany polski pianista Piotr Paleczny oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego. W programie V Koncert fortepianowy Es-dur op.73 L. van Beethovena oraz VIII Symfonia G-dur op. 88 A. Dvořáka.
Podczas koncertu oficjalnie ogłoszona zostanie również zmiana nazwy Filharmonii Białostockiej na Operę i Filharmonię Podlaską - Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku.


W piątek, 9 września 2005 roku Filharmonia Sudecka w Wałbrzychu zainauguruje sezon artystyczny 2005/2006 koncertem w wykonaniu Ewy Czermak – sopran oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod batutą Józefa Wiłkomirskiego. W programie wieczoru znajdzie się poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie M. Karłowicza i uwertura-fantazja Romeo i Julia P. Czajkowskiego oraz arie: Aria Gildy z opery Rigoletto G. Verdiego, Aria Mimi z opery Cyganeria G. Pucciniego i Aria Leonory z opery Trubadur G. Verdiego.


W dniu 10 września 2005 roku o godz. 19.00 Państwowa Opera Bałtycka w Gdańsku zainauguruje sezon artystyczny 2005/2006 baletem do muzyki Michała Lorenca pt. ... z nieba w choreografii Izadory Weiss i ze scenografią Ewy Kochańskiej. W głównych partiach: Magdalena Kotlarz, Kinga Jędrycha, Sylwia Kowalska-Borowy, Filip Michalak.
To poetycka opowieść o miłości, która musi zmierzyć się z nietolerancją, stereotypami i społecznymi przyzwyczajeniami. Dwuczęściowy balet młodej choreografki Izadory pokazuje, jak zdobywane w dzieciństwie doświadczenia kształtują naszą osobowość, jak obserwacja tego, co niskie i brudne, nie skazuje nas na błoto i udrękę, ale wręcz przeciwnie – wyzwala potrzebę kontaktu z ideałem, uwznioślenia siebie samego i całej rzeczywistości. Utopia? Niekoniecznie. Po prostu artystyczna niezgoda na zło, przeciwstawienie mu piękna ruchu, ciała i wyrafinowanych plastycznych obrazów w kompozycji których inscenizatorce towarzyszy scenograf Ewa Kochańska. Balet, który niosąc wiele pozytywnej energii, jednocześnie przeciwstawia się mechanicznym wyborom, szarej rzeczywistości i złu. W przedstawieniu usłyszymy utwory Michała Lorenca, kompozytora muzyki filmowej, znanego z takich obrazów, jak Psy, Przedwiośnie, Bandyta, Glina i innych.


XXXIX Festiwal Pianistyki Polskiej, Słupsk 10-16 września 2005

Od 10 do 16 września 2005 roku trwać będzie w Słupsku XXXIX Festiwal Pianistyki Polskiej, organizowany przez Słupskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne. Zainauguruje go Marek Drewnowski, który wraz ze słupską Państwową Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Bohdana Jarmołowicza wykona Wielkiego Poloneza Es-dur Fryderyka Chopina i Koncert fortepianowy c-moll Rachmaninowa.
Pozostałe koncerty festiwalowe wypełnią m.in. utwory skrzypcowe Krzysztofa Pendereckiego w interpretacji Patrycji Piekutowskiej i Beaty Bilińskiej, kompozycje Czajkowskiego, a także – na zakończenie - Koncert fortepianowy op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego, który usłyszymy w wykonaniu Anny Góreckiej.


Sanktpetersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana wystąpi gościnnie w dniach 10-14 września 2005 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Program trzech pierwszych wieczorów wypełni balet Anna Karenina do muzyki Piotra Czajkowskiego (premiera europejska!). Pozostałe dwa - Bracia Karamazow z muzyką Siergieja Rachmaninowa, Modesta Musorgskiego, Richarda Wagnera i pieśniami cygańskimi (13 września) oraz Czerwona Giselle do muzyki Piotra Czajkowskiego, Alfreda Sznitke, Georgesa Bizeta, Adolphe’a Adama oraz charlestonów amerykańskich (14 września). Wszystkie przedstawienia obejrzymy w choreografii Borisa Ejfmana i ze scenografią Sławy Okuniew. Wśród solistów znajdą się tacy artyści, jak Maria Abaszowa, Wiera Arbuzowa, Jelena Kuzmina, Jurij Ananian, Albert Galiczanin, Dmitrij Fiszer, Oleg Markow, Jurij Smiekałow i Aleksiej Turko.
Balet Anna Karenina wystawiony zostanie również w dniu 16 września o godz. 19.00 w Operze Leśnej w Sopocie w ramach Sopockiego Festiwalu Operowego 2005.

Więcej


Już po raz piąty w dniach 10 - 14 września 2005 roku w Krakowie odbędzie się Festiwal Młodzi Artyści w Krakowie. Cykl ten, mający na celu prezentację młodych krakowskich talentów, organizowany jest tuż przed rozpoczęciem sezonu koncertowego Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego przez znaną klawesynistkę, wykładowczynię krakowskiej Akademii Muzycznej - Bogumiłę Gizbert-Studnicką.
Wśród tegorocznych wykonawców usłyszymy przede wszystkim solistów: organistów – Jana Mroczka i Bernadettę Sunavską, Violettę Narywską - sopran i Marzenę Buchwald-Różyczkę – fortepian, Jana Krzeszowca - flet i Marylę Szwajger-Kułakowską – fortepian oraz duet gitarowy Grzegorza i Andrzeja Krawców.

Więcej


43. BYDGOSKI FESTIWAL MUZYCZNY
Filharmonia Pomorska, 11 września - 1 października 2005

Filharmonia Pomorska już od pond 40 lat organizuje festiwale muzyczne. Dzięki nim bydgoscy melomani mają możliwość uczestniczenia w ciekawych wydarzeniach artystycznych. Tegoroczny, 43. Bydgoski Festiwal Muzyczny, 11 września, zainauguruje koncert w wykonaniu solistów Teatru Maryjskiego z St. Petersburga oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej i Chóru Opery Nova w Bydgoszczy pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego. Wśród solistów wystąpi, oklaskiwany już w Bydgoszczy, Siergiej Drobiszewski. Podczas inauguracyjnego koncertu zabrzmi Requiem Antoninia Dvořáka. Ponadto program festiwalu wypełnią m.in. Koncert muzyki gruzińskiej w wykonaniu chóru Rustavi z Tbilisi, Koncert w 220 rocznicę urodzin Karola Kurpińskiego, podczas którego zostanie wykonana opera Zamek na Czorsztynie, a także Koncert Mistrzów, na którym zabrzmi Koncert potrójny C-dur na skrzypce, wiolonczelę, fortepian i orkiestrę symfoniczną Ludwiga van Beethovena w wykonaniu: Konstantego Andrzeja Kulki - skrzypce, Tomasza Strahla - wiolonczela i Krzysztofa Jabłońskiego - fortepian oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego. W ramach festiwalu usłyszymy także oratorium Mesjasz Georga Friedricha Händla, w wykonaniu Capelli Bydgostiensis, PS Chamber Choir z Berlina pod dyrekcją Petera Schwarza oraz koncert z muzyką Bacha, Vivaldiego i Händla zatytułowany Perły Baroku, podczas którego także wystąpi Capella Bydgostiensis pod kierownictwem Paula Esswooda. Miłośnicy muzyki współczesnej również znajdą coś dla siebie. Jeden z koncertów wypełnią utwory polskich współczesnych kompozytorów m.in.: Aleksandra Gabrysia, Adama Kaczyńskiego i Krzysztofa Knittla w wykonaniu Ensemble MW2. Festiwal zakończy uroczysty koncert, który odbędzie się w Międzynarodowy Dzień Muzyki - 1 października. Wystąpi wówczas Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego oraz wiolonczeliści: Andrzej Bauer, Rafał Kwiatkowski i Bartosz Koziak. W programie: Concerto grosso Krzysztofa Pendereckiego oraz II Symfonia Jeana Sibeliusa.

Więcej


„NEW YORK IN MEMORIAM”

Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza 11 września 2005 roku, o godz. 19.00 na Koncert Symfoniczny poświęcony pamięci ofiar zamachu na World Trade Center 11 września 2001 roku „NEW YORK IN MEMORIAM”. Koncert odbędzie się w Kościele św. Jana w Gdańsku. Zabrzmi "September Symphony" Wojciecha Kilara, a Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi Michał Nesterowicz.
Od czasu zamachów terrorystycznych w 2001 roku na World Trade Center w Nowym Jorku i siedzibę Pentagonu Stanów Zjednoczonych 11 września jest dniem, kiedy na całym świecie czczona jest pamięć kilku tysięcy niewinnych ofiar.
Rok temu filharmonicy gdańscy pod batutą szefa artystycznego Michała Nesterowicza wykonali w obecności kompozytora muzykę Zbigniewa Preisnera do „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego, a w tym roku usłyszymy muzykę jednego z najbardziej utalentowanych i najbardziej popularnych polskich kompozytorów - Wojciecha Kilara. Tworzy muzykę klasyczną i filmową od ponad 50 lat. Odniósł wielkie sukcesy zarówno w Polsce jak i za granicą. Jest autorem muzyki do ponad 130 filmów.
W dwa lata po tragicznych wydarzeniach z 11 września Wojciech Kilar skomponował czteroczęściową ”September Symphony”. Cytaty muzyczne z "America the Beautiful" oraz nawiązania do muzyki gospel nie są przypadkiem. Pomysł na symfonię przyszedł kompozytorowi podczas wykonania "Missa pro pace" w Filharmonii Narodowej, na koncercie w pierwszą rocznicę zamachu terrorystycznego na Amerykę. W jednej z wypowiedzi - Wojciech Kilar zaznaczył, że składa hołd ofiarom 11 września, jednocześnie wyrażając swój zdecydowany sprzeciw wobec braku poszanowania ludzkiego życia.


W poniedziałek 12 września 2005 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się uroczysty, nadzwyczajny koncert z okazji 38 Zjazdu Fizyków Polskich w ramach obchodów Światowego Roku Fizyki, podczas którego światowe prawykonanie mieć będzie najnowsze dzieło Wojciecha Kilara - Sinfonia de motu. Prace nad tym utworem kompozytor potraktował jako „swoisty prezent i hołd jednocześnie dla polskiej fizyki, polskich fizyków i dla fizyki w ogóle”. Sinfonia de motu (Symfonia o ruchu) to utwór z udziałem głosów solowych (sopranu i barytonu), chóru mieszanego, rozbudowanej orkiestry o poczwórnej obsadzie instrumentów dętych oraz potężnej perkusji, a ponadto z fortepianem, harfą i czelestą. W warstwie słownej Sinfonia de motu jest osnuta na fragmentach Boskiej Komedii Dantego Alighieri. Jako soliści wystąpią: Iwona Hossa (sopran) i Jarosław Bręk (baryton). Chór przygotował Henryk Wojnarowski. Orkiestrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi Antoni Wit. Obok Sinfonii de motu usłyszymy również Koncert fortepianowy.
Najnowsze dzieło Wojciecha Kilara, w tym samym wykonaniu, ponownie zabrzmi już dwa dni później, 14 września (środa) w Katedrze Św. Marii Magdaleny we Wrocławiu w ramach 40. Jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Oratoryjno-Kantatowego „Wratislavia Cantans”. Tego samego dnia o godz.12.30 w Klubie Muzyki i Literatury przy Placu Kościuszki we Wrocławiu odbędzie się uroczysta promocja, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA, monografii pt. Kilar – żywioł i modlitwa, autorstwa Leszka Polonego z udziałem autora oraz Andrzeja Kosowskiego redaktora naczelnego PWM. Oto co o Sinfonii de motu pisze w swojej książce Leszek Polony: „W tej monumentalnej, czteroczęściowej, trwającej blisko godzinę formie muzycznej, zbiegają się osobliwie dwa doniosłe nurty kompozytorskiej drogi Kilara: symfonia o charakterze programowym z jednej strony, wielkie formy wokalno-instrumentalne o inspiracji religijnej – z drugiej. Tytuł, odwołujący się do podstawowego pojęcia fizycznego – r u c h u – nie wyczerpuje oczywiście bogactwa treści programowej symfonii i jej uniwersalnego przesłania filozoficznego. Na początku partytury kompozytor podaje motto muzyczne dzieła. Jest to motyw złożony z pięciu dźwięków: G E C H A. Zaszyfrował w nim kompozytor podstawowe pojęcia i wielkości fizyczne:stałą grawitacji, ładunek elektronu, prędkość światła, stałą Plancka, atom. W tym najbardziej mistycznym i żarliwym ze swych dzieł, wypowiada Kilar przesłanie całej swej twórczości”.
Sinfonia de motu Wojciecha Kilara – pod batutą Antoniego Wita rozpocznie także koncert inauguracyjny XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, który odbędzie się w Filharmonii Narodowej 2 października (niedziela).


Fundacja Europejskie Centrum Muzyki zaprasza na XIII edycję Krzysztof Klima Clarinet Music Festiwal. Festiwal odbędzie się w Krakowie w dniach 14, 15 i 22 września 2005 roku. W koncertach wystąpią m.in. soliści: Krzysztof Klima (klarnet), profesor Conservatoire National Supèrieur de Musique de Paris i solista Berliner Philharmoniker - Claude Delangle (saksofon), Jadwiga Kotnowska (flet), Mariusz Rutkowski (fortepian) oraz Polish Chamber Ensemble i orkiestra Capella Cracoviensis pod dyrekcją prof. Stanisława Krawczyńskiego.
W programie Festiwalu znajdą się utwory symfoniczne, kameralne i recitale mistrzowskie. Zaprezentowane zostaną utwory na klarnet solo z orkiestrą: ostatni koncert instrumentalny Mozarta, jak i specjalne aranżacje muzyki Astora Piazzolli. W repertuarze solowym, obok klarnetu, będzie można posłuchać innych instrumentów dętych, takich jak: flet i saksofon. Do udziału w tych recitalach mistrzowskich zaproszeni są czołowi europejscy soliści: Jadwiga Kotnowska i Claude Delangle. Koncerty te będą okazją do porównania środków wyrazu, jakimi dysponuje klarnet w porównaniu z saksofonem, czy fletem. Będą także utwory wykonywane w duecie z towarzyszeniem fortepianu. Zwieńczeniem tej muzycznej podróży będzie współpraca grupy instrumentów dętych w ich kameralnych składach. W programie m.in.: Mozart i Jean Francaix.
Koncerty odbędą się w Sali Hołdu Pruskiego w Sukiennicach i Auli Akademii Muzycznej Florianka. Program Festiwalu zapowiada szeroki repertuar: znajdą się w nim utwory kompozytorów od XVIII do XX wieku.
Kontynuacją zamierzeń programowych będzie październikowa realizacja koncertów jazzowych, poświęconych pamięci Benny Goodmana, Artie Showa, Woody’ego Hermana i Jimmy’ego Hammiltona. Jednocześnie, będzie to finał XIII edycji Festiwalu. Wykonawcą koncertu będzie Jazz Festival Orchestra.
Jak co roku, festiwalowym koncertom towarzyszą zajęcia kursów mistrzowskich w klasach: saksofonu, fagotu, klarnetu, oboju i fletu. Zajęcia w ramach Akademii Europejskiego Centrum Muzyki odbywać się będą w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie, przy ul. Basztowej 9.

Szczegółowe informacje: www.ecm.krakow.pl

Więcej


Od 15 do 18 września 2005 roku trwać będzie w Pałacu Radziwiłłów w Antoninie organizowany już po raz dwudziesty czwarty Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni”. W tym roku wypełni go sześć koncertów. Oprócz recitali fortepianowych organizatorzy zapraszają na koncerty muzyki kameralnej, wokalnej, orkiestrowej, a także na nocny koncert specjalny.

Więcej


VI Ogólnopolski Konkurs Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego odbędzie się w Lublinie w dniach 15-22 września 2005 roku. Do udziału w nim zgłosiło się 84 wiolinistów z całego kraju. Wystąpią oni w dwóch grupach wiekowych: do 17 lat oraz od 17 do 25 lat. Na czele 14-osobowego jury stanął Roman Lasocki, a funkcję honorowego przewodniczącego przyjął Zachar Bron.
Konkurs zakończy się koncertem laureatów w Filharmonii Lubelskiej w dniu 22 września o godz. 17.00.


Wojciech Krukowski (Dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej) oraz Krzysztof Kilian i Justyna Rekść-Raubo (Zarząd FUNDACJI MUZYKI aukso) zapraszają do GALERII MUZYKI aukso na uroczysty Zamkowy koncert urodzinowy z okazji 381. rocznicy wmurowania kamienia węgielnego Zamku Ujazdowskiego - dnia 15 września 2005 roku o godz. 20.05 na Dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego w Warszawie.
Program nadzwyczajnego - urodzinowego koncertu w „GALERII MUZYKI aukso” to brawurowe połączenie jazzowego fortepianu Sławomira Jaskułke i perkusji (Krzysztof Dziedzic) z akompaniamentem orkiestry smyczkowej (Orkiestra Kameralna Hanseatica) - porywająca, dynamiczna muzyka urzekająca niebanalną melodyką i harmonią. Główny bohater – Sławomir Jaskułke pokazuje tu swoje „indywidualne poczucie harmonii i kształtowania melodyki. Partie smyczkowe w kompozycjach młodego pianisty pełnią ciekawą rolę. Z jednej strony budują wewnętrzne napięcie utworów, ale i uruchamiają właściwą "jazzową" akcję muzyczną, nieustannie z nią korespondując. (...) Jaskułke doskonale operuje stylistycznymi kontrastami, stale zaskakując i zwodząc słuchacza. Na równych prawach spotyka się tu romantyczna liryka, chilloutowy puls i kostyczna, preparowana pianistyka lidera.” (rec. Konrada Chyla) A zatem najbliższy program w GALERII MUZYKI aukso to kolejna odsłona współczesnej myśli kompozytorskiej i kreatywnego wykonawstwa, które sięga do różnych dziedzin muzycznej twórczości - tym razem bliżej jazzu.

Kierownictwo artystyczne GMa: Justyna Rekść-Raubo
Organizacja: FUNDACJA MUZYKI aukso i Centrum Sztuki Współczesnej
Koncerty w GALERII MUZYKI aukso odbywają się w ramach projektu „Muzyczny sejsmograf 2005” dofinansowanego przez MIASTO STOŁECZNE WARSZAWA.














48. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej WARSZAWSKA JESIEŃ 2005
Warszawa, 16-24 września 2004

Czterdziesty ósmy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” odbędzie się jak zawsze we wrześniu w dniach 16-24 września 2005 roku. Wypełni go 20 koncertów, imprezy towarzyszące, spotkania z kompozytorami i zaproszonymi gośćmi oraz warsztaty.
Tegoroczny festiwal zainauguruje tradycyjnie już koncert w Filharmonii Narodowej, który wypełnią m.in. utwory Toru Takemitsu i Quigang Chena, wprowadzające słuchaczy w kluczowy blok tematyczny tegorocznej edycji – prezentację muzyki kompozytorów Azji, przede wszystkim Chin, Japonii i Korei. Podczas pozostałych festiwalowych wieczorów zaprezentowane zostaną także utwory Toshio Hosokawy, Unsuk Chin, Younghi Paan-Pagh, Isanga Yuna, Misato Mochizuki, Xiao Songa, Xu Yi. Ponadto wystąpi Mayumi Miyata grająca na shô oraz zespół gagaku Sojo no Choshi.
Gośćmi festiwalu będą również Klaus Huber, Georg Friedrich Haas, John Tavener i Heiner Goebbels, których publiczność będzie miała okazję osobiście poznać podczas spotkań zorganizowanych w Austriackim Forum Kultury i w Akademii Muzycznej. Ważnym wydarzeniem festiwalu będzie z pewnością dwukrotne wykonanie opery Landschaft mit entfernten Verwandten (Krajobraz z dalekimi krewnymi) Goebbelsa. Tavener przedstawi natomiast utwór Fall und Resurrection, który wraz z koncertem harfowym Re-turning Hosokawy znajdzie się w programie koncertu finałowego.
Podczas festiwalu nie zabraknie również muzyki zza wschodniej granicy – rosyjskiej, białoruskiej oraz ukraińskiej. Natomiast przypadające w tym roku 80-te urodziny Pierre’a Bouleza uczczone zostaną widowiskowym wykonaniem Répons na sali OSiR-u na Bemowie oraz orkiestrową interpretacją Notations.
Tradycyjnie już na festiwalu odbędą się także prawykonania nowych kompozycji – w tym roku aż dwunastu, m.in. Krzysztofa Knittla, Jarosława Kapuścińskiego, Marcina Bortnowskiego i Dobromiły Jaskot.

Więcej


Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie zainauguruje sezon artystyczny 2005/2006 koncertem w dniu 16 września 2005 roku o godz. 19.00. W wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii pod dyrekcją Jana Krenza usłyszymy cztery kompozycje:
E. Elgar - Marsz D-dur op. 39 nr 1
J. Krenz - Dwie śpiewki
J. Brahms - Schicksalslied op. 54
K. Szymanowski - II Symfonia B-dur op. 19
Koncert zostanie powtórzony 17 września o godz. 18.00.


W piątek 16 września 2005 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zainauguruje nowy sezon artystyczny 2005/2006 koncertem oratoryjnym, organizowanym w ramach cyklu Jubileuszowego z okazji 90-lecia Filharmonii. W wykonaniu solistów: Agnieszki Wolskiej (sopran), Ewy Marciniec (mezzosopran), Ryszarda Minkiewicza (tenor), Piotra Nowackiego (bas) oraz Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego usłyszymy jedno z najwybitniejszych dzieł w historii muzyki - IX Symfonię d-moll op. 125 L. van Beethovena.
Uwaga! Koncert będzie transmitowany w internecie ! pod adresami: http://live.man.lodz.pl lub http://www.filharmonia.lodz.pl


Dnia16 września 2005 roku o godz. 19.00 Filharmonia Śląska w Katowicach zaprasza na koncert inaugurujący sezon artystyczny Śląskiej Orkiestry Kameralnej i Chóru Filharmonii Śląskiej. Obydwa zespoły poprowadzi z dyrygenckiego podium Jan Wincenty Hawel, a w partiach solowych zaprezentują się Karolina Brachman - sopran oraz Alicja Węgorzewska-Whiskerd - mezzosopran.
W programie:
Joseph Suk - Serenada op.6
Antonio Vivaldi - Motet „O qui coeli terraeque serenitas” RV 631
Antonio Vivaldi - Gloria RV 589


Podczas VIII Dolnośląskiego Festiwalu Nauki, odbywającego się we Wrocławiu w dniach 16-23 września 2005 roku, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego przygotowała kilka wykładów, prezentacji i koncertów. Prezentowane one będą m.in. w ramach cyklu Wrocławska muzykoterapia (5 imprez).
Dolnośląski Festiwal Nauki jest imprezą popularnonaukową organizowaną co roku we wrześniu (edycja stacjonarna) i październiku (sesje wyjazdowe w Legnicy, Jeleniej Górze, Wałbrzychu, Ząbkowicach Śląskich) przez wyższe uczelnie Wrocławia, instytuty Polskiej Akademii Nauk oraz środowiska pozauczelniane. Jest adresowany do wszystkich interesujących się nauką, kulturą, sztuką, ciekawych zjawisk otaczającego nas świata. Z założenia Festiwal Nauki ma być wielką "pigułką edukacyjną" - w krótkim czasie można wysłuchać ciekawych wykładów, brać udział w dyskusjach z uczonymi, zwiedzać na co dzień niedostępne laboratoria i warsztaty badawcze przyrodników, lekarzy, inżynierów, humanistów i artystów. Festiwal to także sposób na integrację środowiska naukowego wokół promowania nauki, kształtowanie postaw odpowiedzialności uczonych za wykorzystywanie odkryć naukowych, promocja regionalnych inicjatyw edukacyjnych, uzdolnionej młodzieży oraz pomoc w wyborze kierunku studiów wyższych.

Więcej


Stowarzyszenie Ogród Sztuk i Nauk oraz Muzeum Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku zapraszają na VI Festiwal Muzyczne Konfrontacje - W Salonie i w Ogrodzie, który odbędzie się w dniach 17 września - 23 października 2005 roku w Podkowie Leśnej. Patronat honorowy nad imprezą objął Burmistrz Miasta Podkowa Leśna.
W programie m.in. koncerty kameralne oraz pieśni Stanisława Moniuszki i liryki instrumentalnej w wykonaniu Patrycji Piekutowskiej, Marii Szwajger Kułakowskiej, Wojciecha Świtały wraz z Kwartetem Camerata, Tomasza Strahla, Klaudiusza Barana, Agnieszki Kozło oraz Julity Mirosławskiej – sopran, Katarzyny Rzymskiej – mezzosopran, Eweliny Wojciechowskiej – mezzosopran, Krzysztofa Ciupińskiego-Świątka – tenor, Michała Janczaka - baryton i Macieja Nerkowskiego – baryton. Ponadto: recital piosenki poetyckiej Grzegorza Turnaua, koncert pieśni i tańców polskich, białoruskich i ukraińskich, muzyka żydowska w wykonaniu Tria Galicyjskiego - Di Galitzyaner Klezmorim, wystawa tkaniny artystycznej Krystyny Arskiej-Perepłyś i koncert tria jazzowego Włodka Pawlika.
Nad koncepcją merytoryczną festiwalu, programem i organizacją czuwa znana muzykolog Alicja Matracka-Kościelny.

Więcej


V Poznańskie Dni Verdiego
17 września - 13 października 2005

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na V Poznańskie Dni Verdiego, które odbędą się w dniach 17 września - 13 października 2005 roku. Kluczowym wydarzeniem Dni będzie premierowe przedstawienie Don Carlosa Giuseppe Verdi’ego w reżyserii Gianfranco de Bosio – w dniu 24 września 2005 roku o godz. 19.00. Kolejne dni wypełni dziewięć innych dzieł operowych Verdiego - wszystkie spektakle obecne na deskach poznańskiej sceny.

Skrót programu:

  • 17 IX, sobota, g. 19.00 Messa da Requiem
  • 18 IX, niedziela, g. 11.00 Poznańskie Warsztaty Operowe - Powrót "Don Carlosa"
  • 24 IX, sobota, g. 19.00 DON CARLOS - premiera!!!
  • 25 IX, niedziela, g. 19.00 Don Carlos
  • 28 IX, środa, g. 19.00 Trubadur
  • 29 IX, czwartek, g. 19.00 Wieczór Galowy Giuseppe Verdiego - przedstawienie zamknięte
  • 30 IX, piątek, g. 19.00 Ernani
  • 1 X, sobota, g. 19.00 Otello
  • 2 X, niedziela, g. 19.00 Otello
  • 5 X, środa, g. 19.00 Traviata
  • 6 X, czwartek, g. 19.00 Rigoletto
  • 8 X, sobota, g. 19.00 Makbet
  • 9 X, niedziela, g. 19.00 Don Carlos
  • 11 X, wtorek, g. 19.00 Aida
  • 12 X, środa, g. 19.00 Nabucco
  • 13 X, czwartek, g. 19.00 Nabucco


Fundacja Concert Spirituel i Muzeum - Pałac w Wilanowie zapraszają na pierwszy w nowym sezonie koncert z cyklu Grand Tour. Tym razem śladami Stanisława Kostki Potockiego dotrzemy do Saksonii, gdzie przez ponad 25 lat życia działał największy muzyk wszechczasów - wielki Jan Sebastian Bach. W wykonaniu wspaniałych muzyków angielskich - Trevora Pinnocka i Jonathana Mansona usłyszymy 3 sonaty na violę da gamba Bacha oraz miniatury Louis Couperina, Marin Marais i Jean- Philippe Rameau. Zapowiada się prawdziwa uczta dla miłośników muzyki dawnej.

Koncert odbędzie się w Oranżerii w Wilanowie w niedzielę 18 września 2005 roku o godzinie 18.00.
Bilety do nabycia na godzinę przed koncertem.


III Festiwal Sacrum-Profanum
Kraków, 19-25 września 2005

Trzecia edycja Festiwalu Sacrum-Profanum, organizowanego przez Krakowskie Biuro Festiwalowe we współpracy z Filharmonią im. Karola Szymanowskiego, odbędzie się w Krakowie dniach 19-25 września 2005 roku. Ideą Festiwalu jest przedstawienie, na koncertach monograficznych, dorobku najwybitniejszych kompozytorów w mistrzowskich wykonaniach. W tym roku zaprezentowane zostaną arcydzieła muzyki rosyjskiej XX wieku. W programie znalazły się dzieła I. Strawińskiego, A. Schnittkego, D. Szostakowicza (w 30. rocznicę śmierci kompozytora) i S. Prokofiewa. Wśród nich m.in.: komplet utworów na wiolonczelę solo i wiolonczelę z fortepianem A. Schnittkego, komplet triów fortepianowych i koncertów wiolonczelowych D. Szostakowicza oraz Romeo i Julia – autorski projekt reżysera Macieja Sobocińskiego, oparty na muzyce do baletu S. Prokofiewa.
Wśród wykonawców na szczególną uwagę zasługuje pierwszy występ w Krakowie wybitnego skrzypka Ilyi Gringoltsa, na co dzień związanego kontraktem płytowym z wytwórnią Deutsche Grammophon. Artysta wykona wraz z orkiestrą Sinfonietta Cracovia rzadko grywany Koncert skrzypcowy D-dur I. Strawińskiego. Po raz pierwszy w Polsce wysłuchamy Matthew Barleya, który wystąpi wraz z pianistą Stephenem de Pledge w prezentacji kompletu dzieł na wiolonczelę i fortepian A. Schnittkego. Już po raz drugi do Krakowa przyjadą: Pieter Wispelwey, który wykona z Sinfoniettą Cracovią dwa koncerty wiolonczelowe D. Szostakowicza i Trio Wanderer, które zaprezentuje dwa tria fortepianowe D. Szostakowicza, jak również - w poszerzonej obsadzie - Kwintet fortepianowy op. 57 (z Ch. Gaugué i P. Rougerem) oraz 7 wierszy Aleksandra Błoka (z G. Webster). Wśród wykonawców znalazła się także czołówka polskich dyrygentów: Grzegorz Nowak, Jerzy Maksymiuk i Tadeusz Wojciechowski.
Podczas finałowych koncertów, prezentowanych w hali walcowni Mittal Steel Poland, publiczność zobaczy widowisko przygotowane przez Macieja Sobocińskiego. Projekt Romeo i Julia zakłada wykorzystanie trzech suit do baletu S. Prokofiewa oraz przestrzeni muzycznych, współtworzonych przez rozbudowaną grupę perkusyjną (z DJ-ami), przygotowaną specjalnie na tę okoliczność przez Jana Pilcha. W widowisku weźmie udział m.in. Orkiestra Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie oraz grupa tancerzy.
Projekt Romeo i Julia zakłada przeciwstawienie Sacrum i Profanum zarówno w przedstawionej historii dramatu tytułowych bohaterów, jak i w sferze scenografii, projektów kostiumów i choreografii. Także samo dzieło - suity Prokofiewa - traktowane są jako punkt wyjścia do opowiadanej historii i w zasadniczym stopniu funkcjonujące w przedstawieniu jako sfera Sacrum, zostają zderzone ze sferą Profanum, zbudowaną w oparciu o instrumentacje perkusyjne, nazywane przestrzeniami muzycznymi.

Więcej


Podczas tegorocznego 48. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (16-24 września 2005) odbędzie się prawykonanie - napisanego na zamówienie Festiwalu - utworu Krzysztofa Knittla (na zdjęciu) zatytułowanego Vagante. Kompozytor stworzył najnowsze dzieło z myślą o muzykach grających w warszawsko-gdańskim zespole Kwartludium, a także dla Polskiej Orkiestry Radiowej oraz dyrygenta Daniela Gazona.
Słowo „vagante” w jezyku włoskim oznacza: „wędrujący”, „wałęsający się”, „błąkający się” i jak twierdzi sam kompozytor: „oddaje sens tej przestrzennej kompozycji, w której soliści i orkiestra są ustawieni wokół słuchaczy. Umieszczone nad ich głowami głośniki tworzą gigantyczną elipsę, zaś najistotniejszym tematem utworu jest wędrowanie dźwięku pomiędzy głośnikami od solisty do solisty, od jednej do drugiej grupy instrumentów. Instrumenty solowe to klarnet + klarnet basowy, skrzypce, perkusja (głównie marimba) oraz fortepian. Ważną rolę pełnią w tym utworze partia elektroniczna, odtwarzana z wielokanałowej taśmy oraz towarzysząca kompozycji projekcja video". Nowa kompozycja Krzysztofa Knittla Vagante trwa około 18 minut.
Prawykonanie Vagante odbędzie się we wtorek, 20 września 2005 roku o godz. 19.30 w Hali Najwyższych Napięć Instytutu Energetyki. Utwór wykonają soliści: Michał Górczyński (klarnet), Dagna Sadkowska (skrzypce), Piotr Nowicki (fortepian), Paweł Nowicki (perkusja), Steven Schick (perkusja), Henryk Kalinski (róg). Polską Orkiestrą Radiową oraz zespołem Kwartludium dyrygować będzie Daniel Gazon.


Na kilkanaście dni przed oficjalnym rozpoczęciem XV Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego melomani (a także uczestnicy Konkursu) będą mieli niezwykłą okazję do wysłuchania recitalu fortepianowego w wykonaniu przewodniczącego jury tegorocznej edycji – profesora Andrzeja Jasińskiego. Koncert odbędzie się we wtorek, 20 września 2005 roku o godz. 19.00 w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej.
Andrzej Jasiński jest wykładowcą katowickiej Akademii Muzycznej, którą sam ukończył w 1959 w klasie Władysławy Markiewiczówny, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Rok później triumfował na Konkursie Pianistycznym Marii Canals w Barcelonie. W kolejnych latach odnosił sukcesy estradowe w krajach Europy, w Ameryce Południowej i w Japonii. Dokonał również licznych nagrań dla radia i telewizji oraz nagrań płytowych. Jednakże główną pasją profesora Andrzeja Jasińskiego, której podporządkował swoją karierę, jest nauczanie. Wśród jego licznych wychowanków są znakomici muzycy, do których należą m.in. Krystian Zimerman, czy Krzysztof Jabłoński. Prowadzi także kursy mistrzowskie m.in. w Imoli i Salzburgu. Swoim doświadczeniem dzieli się również z innymi pedagogami wykładając na polskich i zagranicznych uczelniach. Zapraszany jest do jury najbardziej prestiżowych konkursów pianistycznych takich jak Czajkowskiego w Moskwie, Van Cliburna w Forth Worth (USA), Busoniego w Bolzano (Włochy), Margerite Long-Jacquesa Thibaut w Paryżu, Królowej Elżbiety w Brukseli i wielu innych.

Program recitalu:

  • Wolfgang Amadeus MOZART Sonata C-dur KV 330
  • Ludwig van BEETHOVEN Sonata C-dur Waldsteinowska op. 53
  • Fryderyk CHOPIN Nokturn F-dur op. 15 nr 1, Polonez cis-moll op. 26 nr 1, 4 Mazurki op. 24
  • Grażyna BACEWICZ II Sonata (1953)


Ad Hymnos ad Cantus XXIV Festiwal „Muzyka Staropolska w Zabytkach Warszawy” odbędzie się w dniach 21-30 września 2005 roku. Festiwal jest organizowany przez Warszawską Operę Kameralną od 1979 roku, a jego ideą jest połączenie zabytków architektonicznych Warszawy z dawną, nieznaną twórczością muzyczną. Podczas tegorocznego festiwalu odbędzie się kilka prawykonań utworów Szymona Ferdynanda Lechleitnera i Jana Engela.

Program festiwalu:
  • 21 września, godz. 19.00 - Zamek Królewski, Sala Balowa
    Stanisław Sylwester Szarzyński – Opera Omnia
    Jesu, spes mea, Sonata a 3, Ave Regina, Pariendo non gravaris, Veni Sancte Spiritus, Quam felix curia, Litania cursoria, Ad hymnos, ad cantus, Completorium
    Wykonawcy: Marta Boberska – sopran, Julita Mirosławska – sopran, Jan Monowid – alt, Aleksander Kunach – tenor, Sławomir Jurczak – bas, Zespół Solistów Warszawskiej Opery Kameralnej, Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Władysław Kłosiewicz – dyrygent, klawesyn, pozytyw

  • 23 września, godz. 20.00 - Kościół Seminaryjny
    Szymon Ferdynand Lechleitner
    Ave Maria (prawykonanie), Ave Regina (prawykonanie), Vespere de Dominica et de Beata (prawykonanie), Motetto de S. Benedicto „Exultate, jubilate”
    Wykonawcy: Marta Boberska – sopran, Jan Monowid – alt, Aleksander Kunach – tenor, Sławomir Jurczak – bas, Chór Kameralny Warszawskiej Opery Kameralnej, Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Władysław Kłosiewicz – dyrygent, klawesyn

  • 24 września, godz. 20.00 - Kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny
    Bartłomiej Pękiel – koncert monograficzny
    II Missa senza le cerimonie, Motet Dulcis Amor Jesu, Motet Ave Maria, Missa Concertata „la Lombardesca” – Kyrie, Missa Concertata „la Lombardesca” - Gloria, Motet Sub tuum praesidium, Missa Concertata „la Lombardesca” - Credo, Motet Nativitas tua, Missa Concertata „la Lombardesca” - Sanctus-Benedictus, Missa Concertata „la Lombardesca” - Agnus Dei
    Wykonawcy: Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak, Brygida Tomala - pozytyw, Zespół Instrumentalny Warszawskiej Opery Kameralnej: Maria Papuzińska-Uss - skrzypce I Agnieszka Rychlik - skrzypce II, Paweł Muzyka - viola da gamba I Tomasz Frycz - viola do gamba II, Grzegorz Zimak - violone, Krzysztof Marosek - pozytyw, Piotr Wawreniuk - puzon altowy, Michał Kiljan - puzon tenorowy, Robert Krajewski - puzon basowy

  • 26 września, godz. 20.00 - Kościół Seminaryjny
    Jan Engel
    Sinfonia Turrica in F (prawykonanie), Salve Regina (prawykonanie), Litania de Sancte Joanne Nepomuceno (prawykonanie), Requiem in Dis (prawykonanie) Wykonawcy: Justyna Stępień – sopran, Dorota Lachowicz – mezzosopran, Tomasz Krzysica - tenor, Artur Ruciński – baryton, Zespół Solistów Warszawskiej Opery Kameralnej, Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Kai Bumann - dyrygent

  • 28 września, godz. 19.00 - Zamek Królewski, Sala Balowa
    Gioacchino Albertini Don Giovanni
    Opera w trzech aktach - wykonanie koncertowe
    (Oryginalna włoska wersja językowa)
    Wykonawcy: Don Giovanni (tenor) Leszek Świdziński, Lisetta (sopran) Justyna Stępień, Tiburzio (baryton) Robert Szpręgiel, Ercolino (baryton) Andrzej Klimczak, Donna Anna (sopran) Marta Wyłomańska, Don Alfonso (baryton) Artur Ruciński, Commendatore (tenor) Jerzy Knetig, Donna Izabella (sopran) Justyna Recsenyédi, Zespół Solistów Warszawskiej Opery Kameralnej, Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Tadeusz Karolak - dyrygent

  • 29 września, godz. 19.00 - Zamek Królewski, Sala Balowa
    Muzyka polskiego średniowiecza
    Anonim XIII/XIV w. Bogurodzica, Wincenty z Kielczy XIII w. Gaude Mater Polonia, Rękopis Klarysek ze Starego Sącza, XIII/XIV w., Anonimy: Benedicamus Domino, Omnia beneficia Antyfonarz Klarysek Gnieźnieńskich z XIV w., Anonimy: Antyfona o św. Wojciechu Quem parentes, Anonim cysterski XIII w. Hymn do św. Jadwigi Śląskiej Exultent hodie, Rękopis Jana z Jasiennej z Biblioteki Jagiellońskiej, ok. 1400 r. Anonim: Regina celi letare, Piotr z Grudziądza XV w. Presulis eminenciam, Predulcis eurus, Rękopis Biblioteki Raczyńskich XV w. Anonimy: O Maria dulcor florum , Bądź wiesioła Panno czysta, Rękopis z Biblioteki PAN w Kórniku XV w. Chwała Tobie Gospodzinie, Rękopis Biblioteki Krasińskich XV w. Mikołaj z Radomia Alleluja, Magnificat, Anonim: Breve regnum, Władysław z Gielniowa 1488r. Żołtarz Jezusów
    Wykonawcy: Piotr Olech-alt, Subtilior Ensemble: Krzysztof Chalimoniuk, Sebastian Ostapczuk, Mariusz Perkowski, Andrzej Zawisza, Piotr Zawistowski (kierownictwo artystyczne), Zespół Muzyki Dawnej ARS NOVA: Małgorzata Feldgebel - fidel, Joanna Nogal - fidel, Marcin Zalewski - lira korbowa, Mirosław Feldgebel - harfa, Krzysztof Owczynik - flety, Robert Krajewski - puzon, Jacek Urbaniak - pomort, flety, kierownik artystyczny

  • 30 września, godz. 20.00 - Kościół Ewangelicko-Augsburski
    Karol Kurpiński Te Deum
    Wykonawcy: Agnieszka Kozłowska – I sopran, Zofia Witkowska – II sopran, Anna Radziejewska – mezzosopran, Jerzy Knetig – I tenor, Zdzisław Kordyjalik – II tenor, Andrzej Klimczak – bas, Chór Kameralny Warszawskiej Opery Kameralnej, Warszawska Orkiestra Symfoniczna, Ryszard Zimak – dyrygent


Recital węgierskiego pianisty Istvána Lantosa (na zdjęciu) w dniu 21 września 2005 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Wrocławskiej zainauguruje III Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Liszta, organizowany przez Towarzystwo im. F. Liszta przy współpracy z Filharmonią oraz Akademią Muzyczną we Wrocławiu. W programie utwory L. van Beethovena, B. Bartóka, C. Debussy’go i F. Liszta.
Zwycięzców tegorocznej edycji konkursu usłyszymy podczas koncertu laureatów w dniu 1 października 2005 roku o godz. 19:00 również w Sali Koncertowej Filharmonii Wrocławskiej.


Warszawska Opera Kameralna zaprasza w dniach 21 - 30 września 2005 roku na koncerty Festiwalu Muzyka Staropolska w Zabytkach Warszawy ”Ad Hymnos ad Cantus”. Koncerty odbywać się będą w Sali Balowej Zamku Królewskiego i trzech warszawskich kościołach: Kościele Seminaryjnym, Kościele Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny i Kościele Ewangelicko-Augsburskim. Usłyszymy m.in kompozycje Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego (21 września), Szymona Ferdynanda Lechleitnera (w tym prawykonania ! – 23 września), Bartłomieja Pękiela (koncert monograficzny – 24 września), Jana Engela (tylko prawykonania ! - 26 września), operę Don Giovanni Gioacchino Albertini’go (wykonanie koncertowe – 28 września) i Te Deum Karola Kurpińskiego (30 września).

Więcej


Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie zapraszają na koncert pedagogów i uczniów Konserwatorium w La Chaux de Fonds (Szwajcaria). Koncert został zatytułowany Suonare improvvisando.
Jak zaznaczają autorzy projektu: U jego źródła znajduje się koncepcja dialogów dwóch stylów, oddalonych od siebie czasowo, lecz w istocie bardzo zbliżonych. Element improwizacji, będący podstawą jazzu, jest bowiem ogromnie silny także w muzyce dawnej, w której wykonawca może nie tylko dodawać ozdobniki, ale także całe pasaże improwizacyjne i ornamentalne, które modyfikują zupełnie zapis, opierając się wyłącznie na bazie harmonicznej. Impulsem dodatkowym dla tego pomysłu był fakt iż Konserwatorium w La Chaux de Fonds posiada niezwykle dynamiczny wydział jazzu oraz, że w gronie profesorów znajdują się muzycy grający – rzecz rzadka – na dwóch rodzajach instrumentów. Z ogromnego repertuaru muzyki dawnej Dorota Cybulska – pomysłodawca projektu – wybrała utwory, które jej zdaniem mogłyby zainspirować jazzmanów. Claude Berset oraz Jacques Henry podjęli to wyzwanie. Trzeba podkreślić, że celem naszym nie było „ujazzowienie” instrumentów barokowych, ani „ ubarokowienie” jazzmanów. Trzyczęściowa kompozycja, która wyłoniła się w czasie pracy nad materiałem muzycznym, jest w zasadzie dialogiem między dwiema grupami – instrumentów dawnych i sekcji jazzowej. Kompozycja zawiera sekwencje napisane w całości, zasugerowane (tylko bas) i całkowicie improwizacyjne. Części następują po sobie – attacca.
Część pierwsza skomponowana przez Jacques Henry opiera się na sonacie triowej niemieckiego kompozytora z XVII w. J. Schmelzera. Na formie ostinatowej basu rozwijają się improwizacje, które z rytmu jazzowej perkusji przechodzą w pompatyczną passacaglię. Improwizacyjne solo klawesynu w stylu „Prélude nonmesuré” stanowi przejście do części drugiej. Część druga jest jazzową wersją utworu Jean – Henry D’ANGLEBERT "Tombeau de Chambonières". "Tombeau" (dosłownie grobowiec) był swoistą formą muzycznego epitafium, leżącego na pograniczu utworu zapisanego i improwizacji. Forma ta była popularna w baroku, o czym świadczą słynne "Tombeau" Frobergera czy L. Couperina. W naszej wersji klawesyn gra cały czas, snując jakby tło, na którym rozwija się wersja jazzowa z jazzową harmonią i stylem.
Część trzecia napisana przez Claude Berseta opiera się na „Tiento” hiszpańskiego kompozytora z początku XVII w. –
Correa de Arrauxo oraz innych utworach z tego okresu. Tientos były jedną z pierwszych form polifonicznych, a Arrauxo jednym z pierwszych kompozytorów piszących prawdziwie instrumentalną polifonię. Całość wieńczy rodzaj jazzowego presto.
Koncerty odbędą się w Warszawie i Krakowie:
  • 21 września 2005 roku (środa), godz. 19.00 - D.S. „Dziekanka”, sala im. J.Elsnera (Warszawa, Krakowskie Przedmieście 56)
  • 22 września 2005 roku (czwartek), godz. 19.00 - Muzeum Niepodległości (Warszawa, Al. Solidarności 62)
  • 23 września 2005 roku (piątek), o godz.19.00 - Sala koncertowa PSM II stopnia im. W. Żeleńskiego (Kraków, ul. Basztowa 9)


Premierowe przedstawienie opery Kawaler srebrnej róży Richarda Straussa, realizowane w ramach Roku Polsko-Niemieckiego, odbędzie się w piątek 23 września 2005 roku o godz. 19.00 w Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Przedstawienie przygotowuje międzynarodowy zespół realizatorów i wykonawców. Kierownikiem muzycznym jest pochodzący Luksemburga Janpierre Faber, reżyserem - Niemiec - Gunter Mayr. Scenografię przygotowują polscy artyści - Jacek Mocny i Małgorzata Słoniowska. Wśród solistów - śpiewacy z wielu polskich teatrów i z zagranicy. W partii Marszałkowej wystąpią Magdalena Barylak i Bella Muller, jako Ochs - Radosław Żukowski i Andre Eckert, jako Oktawian - Alicja Węgorzewska i Rita Lucia Schneider, jako Zofia - Katarzyna Oleś-Blacha i Sonja Adam, jako Faninal - Adam Woźniak.
Opery Richarda Straussa (1864-1949) nieczęsto goszczą na polskich scenach. W Gdańsku opera Der Rosenkavalier pojawia się po raz pierwszy od 70 lat. Kawaler... to, obok Salome, najpopularniejsze dzieło Austriaka. Nawiązuje ono do oper Mozarta - akcja rozgrywa się w świecie XVIII-wiecznej wiedeńskiej arystokracji. Bohaterem komedii jest baron Ochs, który ma słabość do młodych dziewcząt. Postanawia zaręczyć się z jedną z nich - Zofią. Zgodnie ze zwyczajem wysyła jej srebrną różę. Posłańcem jest młody Oktawian, do którego też Ochs się umizgiwał. Tylko wtedy Oktawian przebrany był za pokojówkę. A przebrał się dlatego, że baron niemal nakrył go na intymnym sam na sam z Marszałkową. Marszałkowa zaś widząc, że jej kochanek zauroczony jest Zofią, uświadamia sobie, że jej młodość i uroda przemijają i że nie ma prawa stawać Oktawianowi na drodze do szczęścia... Mądra i zabawna komedia przebieranek i pomyłek.
Przedstawienie zostanie powtórzone w sobotę 24 września o godz. 19.00.


Dnia 23 września 2005 roku o godz. 19.00 Filharmonia Śląska w Katowicach zaprasza na koncert inaugurujący sezon artystyczny Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej. Zespół poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk, a w partiach solowych zaprezentują się Katarzyna Suska - mezzosopran oraz Krzysztof Jakowicz – skrzypce i Tomasz Strahl - wiolonczela.
W programie:
Johannes Brahms - Koncert podwójny a-moll na skrzypce i wiolonczelę op.102
Gustav Mahler - IV Symfonia G-dur


W piątek 23 września 2005 roku o godz. 19.30 w Piwnicy pod Baranami w Krakowie odbędzie sie koncert promocyjny III tomu Wielkiego Śpiewnika Agnieszki Osieckiej - Apetyt na czereśnie. Wystąpią laureatki konkursu "Pamiętajmy o Osieckiej": Katarzyna Zielińska i Mirosława Szawińska, którym akompaniować będzie Marcin Sanakowicz.
Dzień później, w sobotę 24 września o godz.12.00 na stoisku PWM podczas Targów Muzycznych Music Media (ul. Centralna 41a w Krakowie) egzemplarze Apetytu na czereśnie podpisywać bedą jego redaktorzy: Agata Passent i Jan Borkowski oraz kompozytorzy piosenek zamieszczonych w III tomie Wielkiego śpiewnika Agnieszki Osieckiej: Przemysław Gintrowski, Maciej Małecki i Jerzy Satanowski.

Więcej


Filharmonia Zabrzańska zainauguruje nowy sezon artystyczny 2005/2006 koncertem w dniu 23 września 2005 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Szkoły Muzycznej w Zabrzu. Wystąpi pianistka Beata Bilińska oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zabrzańskiej pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego. W programie Uwertura do opery „Śpiewacy norymberscy” Wagnera, Koncert fortepianowy a- moll Schumanna oraz II Symfonia D-dur Brahmsa.


Dnia 23 września 2005 roku o godz.12.00 w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego odbędzie się uroczystość podpisania umowy przekazania przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne daru w postaci około stu rękopisów nut, autografów oraz kopii autoryzowanych polskich kompozytorów oraz autorów XX wieku Bibliotece UW. Podpisy pod dokumentem złożą: dyrektor BUW Ewa Kobierska-Maciuszko oraz prezes Zarządu PWM dr Sławomir Tabkowski. Podczas uroczystości otwarte zostaną wystawy: przekazanych już wcześniej Bibliotece rękopisów oraz depozytów PWM, a także Kompozytorzy polscy XX wieku, które czynne będą do 30 września.


Koncert symfoniczny w ramach cyklu jubileuszowego z okazji 90-lecia Filharmonii Łódzkiej odbędzie się 23 września 2005 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii. Wystąpi laureat Konkursu im.K. Szymanowskiego - skrzypek Bartosz Zachlod, a Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Tadeusz Strugała. W programie:
Karol Kurpiński Uwertura „Ruiny Babilonu”
Niccolo Paganini I Koncert skrzypcowy D-dur op. 6
Ludwig van Beethoven IV Symfonia B-dur op. 60


Piąta edycja Festiwalu Wiolinistycznego im. Bronisława Hubermana (patron - na zdjęciu) odbędzie się w dniach 23 września - 1 października 2005 roku w Filharmonii Częstochowskiej. Organizowany co dwa lata festiwal obejmuje zarówno recitale mistrzowskie, koncerty kameralne, jak i koncerty symfoniczne. Impreza umożliwia prezentację wielkich dzieł w wykonaniu uznanych artystów, a także promuje młodych uzdolnionych muzyków.

Więcej