Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2007 2008 2009 2010 2011
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Dwa koncerty z okazji 100. rocznicy śmierci Mieczysława Karłowicza odbędą się w Danii1 marca 2009 roku o godz. 16.00 w Gribskov Kultursal (Østergade 52) w Helsinge i 8 marca 2009 roku o godz. 16.00 w Kulturhuset Galaksen (Bymidten 48) w Værløse. W ich programie znajdą się trzy polskie kompozycje: uwertura Bajka Stanisława Moniuszki, Koncert skrzypcowy A-dur Mieczysława Karłowicza i Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego. W roli solistki wystąpi skrzypaczka Maria Kominek, a Nordsjællands Symfoniorkester poprowadzi Piotr Gąsior.


Ivo Pogorelich (na zdjęciu) - jeden z najwybitniejszych i jednocześnie najbardziej kontrowersyjnych pianistów współczesnych, bohater - choć nie zwycięzca - Konkursu Chopinowskiego w 1980 roku, wystąpi w Filharmonii Łódzkiej w niedzielę, 1 marca 2009 roku o godzinie 18.00. Artysta wykona utwory Sibeliusa, Ravela, Liszta i te, na które słuchacze najbardziej czekają: Fryderyka Chopina. Usłyszymy Nokturn Es-dur op. 55 nr 2 i Sonatę h-moll.

Ivo Pogorelich to jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci współczesnej pianistyki. Jego udział w Konkursu Chopinowskim w 1980 roku poróżnił jurorów, recenzentów i słuchaczy; Martha Argerich, na znak protestu przeciw niedopuszczeniu go do finału, zrezygnowała z udziału w pracach jury. Od niemal 30 lat Pogorelich koncertuje na całym świecie z najlepszymi orkiestrami, ale jego interpretacje – swobodne, skoncentrowane na brzmieniu, cechujące się swobodnym stosunkiem do czasu - wciąż, obok ogromnego zainteresowania, budzą także kontrowersje. Udział w Konkursie Chopinowskim w Warszawie stał się dla pianisty – mimo braku wygranej – wielkim zwycięstwem. Czy przy tym jednak Chorwat nie zraził się do naszego kraju? Czy tylko przypadkiem nie wystąpił tu ani razu przez 26 lat?


Koncert Urodzinowy Chopina w 199. rocznicę jego urodzin odbędzie się w niedzielę, 1 marca 2009 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wystąpią: Jakub Jakowicz – skrzypce, Andrzej Bauer – wiolonczela i Jan Krzysztof Broja – fortepian. W programie: utwory kameralne Fryderyka Chopina. Organizatorem koncertu jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.


Siedemnasta edycja Świętokrzyskich Dni Muzyki odbędzie się w Filharmonii w Kielcach w dniach 27 lutego – 27 marca 2009 roku.

Złoży się na nią pięć koncertów symfonicznych i cztery kameralne oraz trzy wystawy. Program koncertów, obok dzieł doskonale znanych, wypełnią utwory dotąd niewykonywane w Kielcach, w tym twórczość tych kompozytorów, których rocznice świętuje w tym roku całe środowisko muzyczne (Grażyny Bacewicz, Mieczysława Karłowicza, Józefa Haydna). Przybliżone zostaną niektóre dzieła, odczuwane nadal jako nowatorskie, czy to ze względu na oryginalną technikę kompozytorską czy nowe formy wypowiedzi, a mające służyć poszukiwaniu nowych brzmień (monograficzny koncert Zygmunta Krauze - 3 marca oraz Skrzypce i elektronika - 17 marca).

Więcej


Towarzystwo im Fryderyka Chopina – Koło w Gdańsku oraz Nadbałtyckie Centrum Kultury zapraszają na koncert światowej sławy pianisty - Eugena Indjiča (na zdjęciu), laureata VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1970). W programie: Franz Schubert Sonata a-moll op. 143 D784, Robert Schumann Carnaval op.9, Fryderyk Chopin 4 Impromptus (As-dur op. 29, Fis-dur op. 36, Ges-dur op. 51, Fantazja-Impromptu cis-moll op. 66), Mazurek cis-moll op. 50 nr 3 i Scherzo cis-moll op. 39. Koncert odbędzie się 3 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku.

Więcej


Jubileusz 60-lecia Instytutu Muzykologii UW

Dnia 4 marca 2009 roku, o godz. 16.00, w Sali Lustrzanej Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich w Warszawie (przy ul. Krakowskie Przedmieście 32) odbędzie się uroczystość Jubileuszu 60-lecia Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego połączona z 100. rocznicą urodzin założycielki Instytutu – prof. dr hab. Zofii Lissy. W programie uroczystości znajdzie się panel wspomnieniowy poświęcony prof. dr hab. Zofii Lissie, w którym wezmą udział: prof. dr hab. Anna Czekanowska, prof. dr hab. Irena Poniatowska, prof. dr hab. Michał Bristiger, doc. dr Andrzej Chodkowski, prof. dr hab. Mirosław Perz oraz prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski (prowadzenie – prof. dr hab. Zofia Helman), a także panel pt. Aktualność myśli muzyczno-estetycznej Zofii Lissy, z udziałem prof. dr hab. Sławomiry Żerańskiej-Kominek, dr Iwony Lindstedt, dr Katarzyny Naliwajek, dr. Macieja Jabłońskiego oraz dr. Tomasza Baranowskiego (prowadzenie – dr hab. Zbigniew Skowron, prof. UW).

Uroczystość zakończy koncert Kwartetu Wilanów. W programie koncertu: II Kwartet smyczkowy Aleksandra Borodina oraz II Kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego.


W środę, 4 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wystąpią Magdalena Bojanowicz, Maria Ćmiel, Robert Dacko, Dariusz Dudziński, Mateusz Kamiński, Urszula Kopijkowska, Adam Kręgielewski, Filip Rzytka, Cecylia Stanecka, Katarzyna Świętochowska czyli Młodzi Wiolonczeliści z dedykacją dla Profesora Kazimierza Michalika. W programie utwory m.in.: Bacha, Schumanna, Debussy’go i Ptaszyńskiej.


W czwartek, 5 marca 2009 roku o godz. 19.00 w siedzibie Austriackiego Forum Kultury w Warszawie (ul. Próżna 8) wystąpi Sonare Quartett (na zdjęciu) w składzie: Agnieszka Fromm – skrzypce, Marzena Mielańczuk – altówka, Katarzyna Kaczyńska –wiolonczela i Wojciech Popielarz - gitara. W programie: J. Haydn – Kwartet D-dur op.2 nr 2 Hob. III:8 (opracowanie kwartetu smyczkowego), A.Vivaldi – Koncert D-dur RV 93 na flet lub gitarę, dwoje skrzypiec i basso continuo (w aranżacji na gitarę i smyczki) oraz F. Schubert – Kwartet G-dur op. 21 D.96 (oryginalnie na flet, gitarę, altówkę i wiolonczelę). Wstęp wolny.


W dniu 5 marca 2009 roku w Dużej Auli Politechniki Warszawskiej odbędzie się koncert zatytułowany Żądze, podczas którego zaprezentowana zostanie muzyka „zgłębiająca w niepowtarzalny sposób tematykę uczuć”. W pierwszej części wieczoru wykonana zostanie Suita na fortepian i orkiestrę „Żądze” Janusza Bieleckiego, natomiast w drugiej zabrzmi V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego. Wystąpi Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Michała Nesterowicza z towarzyszeniem pianisty – Ireneusza Boczka, zwycięzcy m.in. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Palma d’Oro w Finale Ligure (Włochy 2006).

Premiera Suity na fortepian i orkiestrę „Żądze” Janusza Bieleckiego miała miejsce w Filharmonii Krakowskiej w listopadzie ubiegłego roku. Wcześniej – w październiku 2008 roku w Radio Kraków odbył się kameralny koncert, w czasie którego zaprezentowano utwory w aranżacji na fortepian i kwintet smyczkowy. Koncert w Warszawie odbędzie się w ramach tournee, promującego album Suita na fortepian i orkiestrę „Żądze”, który odbywa się według harmonogramu:

  • 11 lutego 2009 – Filharmonia Rzeszowska
  • 12 lutego 2009 –Filharmonia Krakowska
  • 5 marca 2009 – Duża Aula Politechniki Warszawskiej
  • 28 kwietnia 2009 – Aula Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • 29 kwietnia 2009 – Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina
  • 30 kwietnia 2009 – Sala Koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Organizatorem koncertów jest Super Krak S.A. – krakowska spółka, prowadząca działalność m.in. w zakresie produkcji muzycznej.


Spotkanie z Tomaszem Cyzem - autorem książki Powroty Dionizosa połączone z koncertem muzyki Karola Szymanowskiego w interpretacji Magdaleny Moszew (sopran) i pianisty Sławomira Wilka odbędzie się w czwartek, 5 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Sali Kameralnej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Spotkanie poprowadzi Bogdan Tosza („Zeszyty Literackie”).

"Król Roger mówi o objawieniu Dionizosa, Boga; o tajemnicy wiary, władzy, miłości, rozpaczy, samotności i obłędzie, i śmierci. Ale mówi też o Rogerze - o prawdziwym królu władającym królestwem Sycylii przed wiekami. Jest wariacją historii konkretnego człowieka z zamierzchłej przeszłości, z odległej pętli czasu, która powróciła wtedy, na początku XX wieku - dzięki geniuszowi wyobraźni — wywołując fascynujące zderzenie [...]. Szymanowski z Iwaszkiewiczem zaczynają pisać operę w szczególnym i trudnym czasie, kiedy w wojennej i rewolucyjnej pożodze kruszy się, rozpada świat. [...] Majątek w Tymoszówce zostaje w 1917 roku Szymanowskim odebrany, chronią się więc w Elizawetgradzie. Tam też, w czerwcu 1918 roku, przyjeżdża młody Joarosław Iwaszkiewicz. I stamtąd dwaj kuzyni wyruszają w imaginacyjną podróż." (Tomasz Cyz)

Więcej


Filharmonia Zielonogórska, włączając się do obchodów jubileuszowych Mieczysława Karłowicza, zaprasza na koncert w dniu 6 marca 2009 roku o godz.19.00. W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zielonogórskiej oraz Orkiestry Symfonicznej Radia i Telewizji Republiki Białoruś pod dyrekcją Czesława Grabowskiego usłyszymy dwa poematy symfoniczne Karłowicza - Rapsodię litewską i Smutną opowieść oraz VII Symfonię Dymitra Szostakowicza.


Straszny dwórOpera Wrocławska zaprasza na premierowe przedstawienia opery Straszny dwór Stanisława Moniuszki – w dniach 6-8 marca 2009 roku o godz. 19.00. Kierownictwo muzyczne - Tomasz Szreder, reżyseria – Laco Adamik.

Straszny dwór to zabawna i urocza opowiastka, której akcja dzieje się w murach pełnego tajemnic dworu, nazywanego - nie wiedzieć czemu - strasznym. Bohaterowie intrygują, polują na zwierza, zażywają tabaki, kochają. Straszny dwór to najdoskonalsze dzieło operowe Moniuszki, jedno z najważniejszych w całej polskiej twórczości operowej XIX wieku. Główne jego walory to świetna konstrukcja scen zespołowych, subtelna i zarazem barwna instrumentacja, przed wszystkim zaś inwencja melodyczna o wyjątkowej szlachetności, wypracowany przez kompozytora indywidualny styl dramaturgii operowej i wreszcie urzekająca atmosfera polskości.


Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na koncert z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet zatytułowany Całuję Twoją dłoń... Madame!, który odbędzie się 6 marca 2009 roku o godzinie 19.00. W ten wyjątkowy wieczór na scenie Teatru zaprezentowane zostaną najpiękniejsze przeboje operowe, operetkowe i musicalowe, a soliści baletu przedstawią najpopularniejsze układy choreograficzne.

Ze względu na duże zainteresowanie koncertem, zostanie on powtórzony 13 marca 2009 roku.


Amerykańskie prawykonania dwu nowych kompozycji Dobromiły Jaskot - Linearia for string quartet i Hannah for cello and electronics odbędą się podczas The 14th Other Minds Festival w San Francisco w Stanach Zjednocznonych w dniu 6 marca 2009 roku o godz. 20:00 (Kanbar Hall, JCC of San Francisco).

Polka uznana została za jedną z najbardziej fascynujących i nowatorskich kompozytorek na świecie - określona jako "Poland's hottest emerging other mind". W obu premierowych utworach zastosowała tradycyjne instrumentarium do uzyskania niespotykanych efektów. Linearia wykona znany Del Sol Quartet, a elektroakustyczną Hannah - wiolonczelistka Hannah Addario-Berry wraz z kompozytorką (przy elektronice).

The Other Minds Festival, którego dyrektorem jest Charles Amirkhanian, co roku prezentuje najbardziej twórcze „głosy” z całego muzycznego świata. Jest jednym z kilku w Stanach Zjednoczonych poświęconych muzyce współczesnej, promuje wymianę kulturową i kreatywny dialog poprzez poszukiwanie obszarów w nowej muzyce, rzadko uwzględnianych przez główne festiwale. Zapoczątkowany w 1993 roku, zaprezentował ponad 150 kompozytorów i 447 gościnnych wykonawców z ponad 35 krajów. Podczas tegorocznej edycji, która odbywać się będzie w dniach 5-7 marca 2009 roku, gościć będzie takich twórców, jak Michael Harrison (USA), Dobromiła Jaskot (Polska), Ben Johnston (USA), Catherin Lamb (USA), Chico Mello (Brazylia), John Schneider (USA), Linda Catlin Smith (Kanada), Bent Sorensen (Dania) i Chinary Ung (Kambodża). Wśród wykonawców znajdzie się Trio con Brio Copenhagen i Amsterdam Cello Octet pod kierownictwem polskiego wiolonczelisty i kompozytora Roberta Putowskiego.

Więcej


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na swój koncert, który odbędzie się 6 marca 2009 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Orkiestrę poprowadzi znakomity dyrygent - Evgeny Volynskiy - obecnie Pierwszy Dyrygent Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. W programie: L. van Beethoven - Uwertura Coriolan op. 62, F. Schubert - Symfonia h-moll Niedokończona i M. Rimski-Korsakow - Suita symfoniczna Scheherezada op. 35.


Koncert Kubańskie rytmy w ramach Festiwalu Sztuki Perkusyjnej CROSS ROAD odbędzie się dnia 6 marca 2009 roku o godz. 19.30 w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej w Kaliszu. Wystąpią: Piotr Sutt - kotły, marimba, Adam Balcerzak - wibrafon i Gdańska Grupa Perkusyjna „Jeunesses Musicales oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Rubena Silvy. W programie: Arturo Marquez – Danzon nr 2, Karl-Heinz Köper – Mythologica - fantazja na kotły i orkiestrę symfoniczną i Samba Clasique na wibrafon, marimbę, sekcję latyno-amerykańską i orkiestrę oraz George Gershwin – Uwertura kubańska.


Koncert Joseph Haydn w 200-setną rocznicę śmierci - Moją mowę rozumie cały świat odbędzie się w piątek, 6 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Wystąpią: Jarosław Kurek – fortepian i Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Wiesława Kwaśnego. W programie Maurerische Trauermusik KV 477 i Koncert fortepianowy F-dur KV 413 Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Siedem Słów Chrystusa na krzyżu Josepha Haydna – w wersji orkiestrowej. Rozważania siedmiu słów Jesusa na krzyżu jezuity Karla Rahnera czytać będzie Jerzy Kiszkis.

W przerwie koncertu odbędzie się wernisaż wystawy rzeźb Krzyże i piety Antoniego Rząsy.


Podwójne przedstawienia operowe Dwa słowa: Verbum Nobile - Stanisław Moniuszko / Przysięga - Aleksander Tansman będzie można dwukrotnie obejrzeć w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie - 7 i 8 marca 2009 roku o godz. 19.00. Reżyseria - Laco Adamik, dekoracje - Barbara Kędzierska, kostiumy - Magdalena Tesławska, Paweł Grabarczyk. Spektakl poprowadzi zza pulpitu dyrygenckiego Michał Dworzyński.

Libretto Verbum nobile, w przeciwieństwie do tekstów poprzednich oper Moniuszki, jak Halka czy Hrabina, nie posiada społecznych akcentów; jest to po prostu staropolski obrazek obyczajowy, w którym z życzliwym uśmiechem autor podrwiwa sobie z niewzruszalności owego szlacheckiego słowa, dawanego nazbyt często pochopnie i nierozważnie. Treść libretta jest błaha i naiwna, Moniuszko potrafił jednak stworzyć operę pełną wdzięku, a przy tym na wskroś polską, szczerze narodową, trafiającą do wyobraźni i uczuć ówczesnego polskiego społeczeństwa. Z kolei Przysięga (Le Serment) Tansmana, napisana w 1953, a w 1954 roku wykonana w Paryżu w wersji estradowej pod batutą André Cluytensa, odznacza się wielką siłą dramatyczną, przy równoczesnej oszczędności użytych środków (niewielka ilość osób występujących, kameralny skład orkiestry, w którą natomiast wtopiony jest żeński chór). Dramatycznemu wyrazowi podporządkowany też został muzyczny język utworu, swobodny tonalnie, a w niektórych scenach całkowicie atonalny.


Już po raz dziewiąty poznańskie Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego organizuje w dniach 7 marca – 7 kwietnia 2009 roku Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej, nawiązujący do tradycji organowych koncertów wielkopostnych, które dawał w Poznaniu w latach międzywojennych Feliks Nowowiejski. Podczas tegorocznej edycji Festiwalu zatytułowanej Choćbym przechodził przez ciemną dolinę...., którego program jest bardzo urozmaicony pod względem repertuarowym i wykonawczym, muzyka zabrzmi w świątyniach Poznania i Wielkopolski oraz także w Salonie Feliksa Nowowiejskiego. Wstęp wolny.

Więcej


Dnia 7 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Warszawskiej Operze Kameralnej odbędzie się premiera opery Prometeusz Bernadetty Matuszczak. Reżyserem spektaklu jest Jitka Stokalska, a kierownictwo muzyczne sprawuje Tadeusz Strugała. Partię tytułową zaśpiewa Dariusz Górski. Wystąpią również: Agnieszka Piass (Koryfeusz), Aneta Łukaszewicz (Jona), Tomasz Garbarczyk (Okeanos) i Piotr Chwedorowicz (Hermes).

Prometeusz był już wystawiany 23 lata temu na zakończenie cyklu przedstawień z okazji uzyskania w 1986 roku własnej siedziby przez WOK przy Alei Solidarności 76b. Opera Bernadetty Matuszczak, z polskim librettem autorstwa kompozytorki według Ajschylosa, powstała w 1986 roku. Jest to utwór o bardzo skupionym nastroju i oszczędnej, podkreślającej związek ze sceną i postaciami, warstwie instrumentalnej.

Kolejne przedstawienia odbędą się w dniach 8-11 marca 2009 roku o godz. 19.00.

Więcej


Carmina Crucis na perkusję solo Stanisława Moryto do tekstu Golgoty Ernesta Brylla zostaną wykonane 7 marca 2009 roku o godz. 19.30 w Kościele Garnizonowym w Kaliszu w interpretacji wybitnego perkusisty - Stanisława Skoczyńskiego. Słowo - Andrzej Ferenc. Wstęp wolny.


W związku z 69. rocznicą Zbrodni Katyńskiej, Mazowiecki Teatr Muzyczny Operetka im. Jana Kiepury zaprasza na koncert oratoryjny Requiem żołnierskie, dedykowany pamięci ofiar katyńskich, który odbędzie się 7 marca 2009 roku o godz. 16.30 w Archikatedrze Warszawskiej. W jego programie znajdą się kompozycje Marka Sewena: Ave Maria (muzyka: F. Chopin, opracowanie: M. Sewen), Elegia (sł. K.K Baczyński) oraz tytułowe Requiem żołnierskie (sł. T. Kubiak), którego prezentacja podczas koncertu będzie światową premierą. Wystapią: Orkiestra Mazowieckiego Teatru Muzycznego Operetka im. Jana Kiepury w Warszawie, połączone chóry męskie Filharmonii Narodowej i Mazowieckiego Teatru Muzycznego Operetka (kierownictwo chóru - Henryk Wojnarowski) oraz Anna Seniuk i Jerzy Zelnik. Wstęp wolny.


W sobotę, 7 marca 2009 roku w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się kolejna transmisja przedstawienia operowego z nowojorskiej The Metropolitan Opera, tym razem - Madame Butterfly Giacomo Pucciniego. Kierownictwo muzyczne: Patrick Summers, reżyseria: Anthony Minghella. Występują: Patricia Racette, Marcello Giordani.


W sobotę, 7 marca 2009 roku o godz. 18, w sali koncertowej Filharmonii we Wrocławiu wystąpi Lutosławski Quartet Wrocław (na zdjęciu) oraz zaproszeni goście – Paweł Kowalski, jeden z najwszechstronniejszych polskich pianistów oraz Arkadiusz Kubica i Szymon Krzeszowiec, wybitni skrzypkowie i kameraliści, członkowie Kwartetu Śląskiego. Tworzący Lutosławski Quartet Wrocław młodzi wirtuozi, koncertmistrzowie i soliści orkiestry symfonicznej, prowadzą ożywioną działalność koncertową. W tym sezonie prezentują przede wszystkim muzykę narodową krajów europejskich, m.in. niemiecką, rosyjską czy polską. Tym razem usłyszymy romantyczne i impresjonistyczne utwory francuskie – Kwartet smyczkowy g-moll Claude’a Debussy’ego oraz Koncert na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy D-dur z op. 21 Ernesta Chaussona.


Kolejny koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia "Amadeus" pod dyrekcją Agnieszki Duczmal odbędzie się 8 marca 2009 roku o godz. 18:00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Gościem specjalnym Agnieszki Duczmal i jej Orkiestry będzie znakomity niemiecki wiolonczelista Jan Vogler (na zdjęciu). W pierwszej części koncertu usłyszymy pogodny utwór Divertimento G-dur Feliksa Janiewicza, polskiego skrzypka i kompozytora, któremu sam Mozart zadedykował jeden ze swoich utworów oraz Koncert wiolonczelowy A-dur WQ 172 Carla Philippa Emanuela Bacha - z przełomu baroku i klasycyzmu. Drugą część wypełni natomiast Kwartet smyczkowy g-moll op. 10 Claude’a Debussy’ego w aranżacji Agnieszki Duczmal na orkiestrę smyczkową – pierwsze wykonanie.

Divertimento Feliksa Janiewicza przygotowane na koncert 8 marca opracowane zostało na orkiestrę smyczkową przez Tadeusza Ochlewskiego (1894-1975), skrzypka, wydawcę i pedagoga zasłużonego dla popularyzacji muzyki (szczególnie muzyki dawnej) w latach dwudziestolecia międzywojennego.


Światowe prawykonanie nowej kompozycji Pawła Mykietyna odbędzie się w niedzielę, 8 marca 2009 roku o godz. 12.00 w Sali Złotej Filharmonii w Krakowie. Wystąpią artyści zespołu Britten Sinfonia (Cambridge): Nicholas Daniel - obój/rożek angielski, Jacqueline Shave – skrzypce, Thomas Gould – skrzypce, Martin Outram – altówka, Clare Finnimore – altówka, Caroline Dearnley - wiolonczela i Ben Chappell – wiolonczela. Program koncertu dopełnią trzy inne kompozycje: Chacona g-moll Purcella (ed. Britten), Quiddities Johna Woolricha i Verklaerte Nacht Schoenberga.

Krakowski koncert jest pierwszym z cyklu Britten Sinfonia at Lunch 4. W następnych dniach  artyści zaprezentują ten sam program w czterech miastach Wielkiej Brytanii: 10 marca w Cambridge, 11 marca w Wigmore Hall w Londynie, 12 marca w Birmingham, a 13 marca – w Norwich. Pierwsze brytyjskie wykonanie nowej kompozycji Pawła Mykietyna (10 marca) zostanie zarejestrowane przez radio BBC.


W poniedziałek, 9 marca 2009 roku o godz. 19.00 w siedzibie Austriackiego Forum Kultury w Warszawie (ul. Próżna 8) odbędzie się koncert zatytułowany Altówka po wiedeńsku. Wystąpi Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka i Piotr Kopczyński – fortepian. W programie: Max Reger - Suita e-moll op.131d nr 3, Franz Schubert - Sonata a-moll ,,Arpeggione" i Johannes Brahms - Sonata Es-dur op.120 nr 2. Wstęp wolny.


Filharmonia Krakowska zaprasza na niepowtarzalny koncert z udziałem brytyjskiego wirtuoza skrzypiec - Nigela Kennedy'ego. We wtorek, 10 marca 2009 roku o godz. 20 ten niezwykle popularny w świecie klasyczny skrzypek i jednocześnie wielki fascynat jazzu, zaprezentuje się krakowskiej publiczności wraz ze znakomitymi polskimi jazzmenami - Jarosławem Śmietaną (gitara), Wojciechem Karolakiem (organy Hammonda), Adamem Kowalewskim (kontrabas, gitara basowa) oraz Krzysztofem Dziedzicem (perkusja). Podczas koncertu w Filharmonii Krakowskiej usłyszymy jazzowe aranżacje utworów Jimiego Hendrixa, pochodzące m.in. ze znakomitej płyty The Kennedy Experience.

Więcej


Kameralnie zapowiada się wieczór we wtorek, 10 marca 2009 roku w Filharmonii Łódzkiej. Tego dnia o godzinie 19.00 wystąpią pochodzący z Łodzi skrzypek Piotr Pławner oraz pianista Wojciech Świtała. Zagrają II Sonatę d-moll Roberta Schumanna, Sonatensatz Johannesa Brahmsa oraz utwory polskie: Trzy Tańce (Taniec mazowiecki, polski i słowiański) i Dwa Oberki Grażyny Bacewicz (to ukłon w stronę obchodzonej w tym roku podwójnej rocznicy związanej z kompozytorką) oraz Nokturn i Tarantela op. 28 Karola Szymanowskiego.


W środę, 11 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert symfoniczny w wykonaniu Kwartetu Wilanów oraz Orkiestry Symfonicznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod dyrekcją Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego. W programie: Uwertura do opery Rusłan i Ludmiła Glinki, Muzyka koncertująca na kwartet smyczkowy i orkiestrę symfoniczną Stanisława Moryto i IV Symfonia d-moll op. 120 Schumanna.


Dnia 11 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się kolejny Recital Chopinowski. Tym razem na Salach Redutowych wystąpi Janusz Olejniczak (na zdjęciu) – jeden z najwybitniejszych pianistów polskich, laureat międzynarodowych konkursów – imienia Fryderyka Chopina w Warszawie i Alfredo Caselli w Neapolu. W programie utwory Fryderyka Chopina – Nokturn cis-moll op. posth., Scherzo b-moll op. 31, Polonez A-dur op. 40 nr 1, Polonez As-dur op. 53 i wybór mazurków.


Transmisje spektakli z nowojorskiej Metropolitan Opera sprawiły, że o Filharmonii Łódzkiej zrobiło się głośno w całej Polsce, a do Łodzi zaczęli przyjeżdżać tłumnie melomani z innych miast. Dzięki eksperymentalnemu połączeniu filmu z przedstawieniem na żywo Metropolitan Opera stworzyła nową jakość w sztuce – pisał entuzjastycznie „The Los Angeles Times” po pierwszej transmisji z nowojorskiego teatru w 2006 roku. W tym sezonie przed nami trzy koncerty stanowiące rozwinięcie i dopełnienie tych transmisji: gwiazdy Met wystąpią na łódzkiej scenie na żywo. Wykonają najsłynniejsze arie operowe ze swojego repertuaru.

Po pierwszym koncercie 20 stycznia w interpretacji łotewskiej sopranistki – Eliny Garanča, 13 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Filharmonii w Łodzi wystąpi Andrzej Dobber. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod batutą Enrico Delamboye.

Andrzej Dobber jest jednym z najwybitniejszych współczesnych barytonów, od prawie 20 lat stale obecnym na najważniejszych scenach operowych i koncertowych Europy i świata. Drogę do prestiżowych sal koncertowych otworzyło mu Grand Prix na konkursie ARD w Monachium w 1990 roku. Śpiewał m.in. w Dreźnie, Berlinie, Lipsku, Amsterdamie, Brukseli, Hongkongu, Mediolanie, Florencji, Tokio, Wiedniu, Reykjaviku, Petersburgu, Tel Avivie, Jerozolimie, Hajfie. Ma w repertuarze wszystkie pierwszoplanowe partie barytonowe światowej klasyki operowej, a także wiele utworów symfonicznych i oratoryjnych wszystkich epok. Śpiewał w La Scali pod batutą Riccarda Muti w ramach światowych obchodów Roku Verdiowskiego w 2001 r.; w 140-letniej tradycji wystawień Trubadura w La Scali był trzecim zagranicznym wykonawcą partii hrabiego Luny. W The Metropolitan Opera wystąpił po raz pierwszy w 2007 roku jako Amonasro w Aidzie G. Verdiego.


Kolejny projekt z cyklu koncertów "Muzyka dawna – persona grata" zatytułowany Niemiecki styl francuski odbywać się będzie w dniach 13-15 marca 2009 roku we Wrocławiu, Poznaniu oraz Zamku Kliczkowie. Wystąpi orkiestra Arte dei Suonatori, organizator koncertów.

Więcej


Filharmonia Krakowska zaprasza na 23-cią edycję festiwalu młodych talentów - laureatów międzynarodowych konkursów "Krakowska Wiosna Muzyki". W piątek, 13 marca 2009 roku wystąpi skrzypaczka Marta Kowalczyk - zdobywczyni m.in. I nagrody na Konkursie im. Rodziny Grobliczów w Krakowie, kontrabasista Krzysztof Firlus - laureat konkursów w Brnie, Łodzi, Poznaniu i Wocławiu oraz wiolonczelista Marcin Zdunik, który obok licznych nagród konkursowych (m.in. I miejsce i Grand Prix VI Międzynarodowego Konkursu im. W. Lutosławskiego) ma już na koncie koncerty w Rudolfinum w Pradze, w Ermitażu w Sankt Petersburgu, Filharmonii Westfalskiej, Słowackiej w Bratysławie oraz Filharmonii Narodowej w Warszawie. W programie: F. Waxman – Fantazja na tematy z opery „Carmen", P. Czajkowski – Wariacje rokoko op. 33 i J. Haydn – Koncert wiolonczelowy C-dur. W sobotę, 14 marca 2009 roku zaprezentują się natomiast: puzonista Tomasz Stolarczyk - laureat wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, baryton Jarosław Kitala - nagrodzony na konkursach na Słowacji, w Czechach, im. Ady Sari i im. Adama Didura oraz pianista Przemysław Witek, który wśród licznych innych zdobył zaszczytną I nagrodę na konkursie "Halina Czerny-Stefańska in memoriam". W programie: L. Beethoven – IV Koncert fortepianowy G-dur, Mozart, Donizetti, Rossini, Bizet, Cilea, Giordano – arie operowe i M. SpisakConcertino na puzon. Oba koncerty poprowadzi znakomity dyrygent młodego pokolenia - Tomasz Biernacki, kierownik muzyczny Gliwickiego Teatru Muzycznego, w którym zrealizował ponad 20 premier, od oper poprzez operetki do musicali, laureat konkursów dyrygenckich: w Spoleto (I miejsce i Grand Prix - 2004, II miejsce - 2007), Cluj (2005) oraz w Orvieto (II miejsce - 2006, I miejsce i nagroda specjalna Opery w Nicei - 2007).


Filharmonia Kaliska zaprasza na koncert w ramach obchodów Roku Haydnowskiego zatytułowany Papa Haydn. Ojciec pokoleń, który odbędzie się 13 marca 2009 roku o godzinie 19.30 w Sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej w Kaliszu. Wystąpią: Dominika Falger – skrzypce (na zdjęciu) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Piotra Wijatkowskiego. W programie: II Koncert skrzypcowy D-dur op. 21 Karol Lipińskiego i Symfonia D-dur nr 104 Josepha Haydna.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na kolejny koncert z cyklu "Muzyka polska - inspiracje". Pochodzący ze Szkocji Michael Reid, solista zuryskiej orkiestry Tonhalle, i pianista Paweł Kamasa zaprezentują utwory na klarnet i fortepian. Usłyszymy Première Rapsodie Claude’a Debussy’ego, rzadko wykonywane w Polsce Vier Stücke op. 5 Albana Berga oraz Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego, zaś na zakończenie - Sonatę Es-dur op. 120 nr 2 Johannesa Brahmsa. Dodatkowym polskim akcentem będzie wybór z Mazurków op. 50 Karola Szymanowskiego. Koncert, zorganizowany przez Biuro Promocji UW i Instytut Muzykologii UW, odbędzie się 13 marca 2009 roku (piątek) o godz. 17.30 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów Uniwersytetu Warszawskiego (Krakowskie Przedmieście 32). Wstęp wolny - ilość miejsc ograniczona.


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na kolejny koncert, który poprowadzi jej muzyczny dyrektor - Jacek Kaspszyk. Koncert odbędzie się 13 marca 2009 roku o godz. 19.30 w sali koncertowej im. G. Fitelberga (plac Sejmu Śląskiego 2) w Katowicach. Wspólnym mianownikiem symfonicznej poetyki dzieł prezentowanych tego wieczoru będzie, przenikający późnoromantyczną twórczość, etos tragicznej miłości. W pierwszej części koncertu usłyszymy poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza oraz Wstęp i Miłosną śmierć Izoldy z pomnikowego dzieła Ryszarda Wagnera Tristan i Izolda. Część drugą wypełni V Symfonia Dymitra Szostakowicza.

W dniu koncertu, o godz. 18.45 w sali 411 (IV piętro Górnośląskiego Centrum Kultury), Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza na wykład prof. Leona Markiewicza omawiający wykonywane tego dnia utwory.


Dnia 13 marca 2009 roku Wydział Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza na Dzień Wydziału. Rozpocznie się on sesją naukową, a zakończy koncertem kompozytorskim.

Więcej


Teatr Wielki w Łodzi zaprasza 14 marca 2009 roku o godz. 19.00 na premierę opery Carla Marii von Webera Wolny Strzelec w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego i pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Kozłowskiego.

Carl Maria von Weber uznawany jest obok młodszego Franza Schuberta za jednego z pionierów muzycznego romantyzmu oraz - przede wszystkim – za „ojca” niemieckiej opery narodowej. Prapremiera jego Wolnego strzelca 18 czerwca 1821 roku w Berlinie wywołała  rewolucję w ówczesnym świecie muzycznym. Wraz z nią wtargnął do niemieckiej muzyki ożywczy powiew romantyzmu - zamiast wymyślnych przygód arystokratycznych bohaterów, przed oczyma widzów roztoczył się świat ludowej legendy, przesiąknięty poetyckim kultem piękna przyrody. Był przy tym Wolny strzelec pierwszą prawdziwie narodową operą niemiecką i potężnym orężem w walce przeciwko panującej w Niemczech operowej muzyce włoskiej i francuskiej. Nie rezygnując z szeroko rozbudowanych popisowych arii, wprowadził Weber obok nich także fragmenty zbliżone formą i typem melodii do ludowych niemieckich piosenek i tańców. Dominującą cechą opery jest jej wyjątkowa nastrojowość – mówiono, że właściwym jej bohaterem jest niemiecki las.

Druga premiera odbędzie się 15 marca 2009 roku o godz. 19.00.


Drugi koncert z nowego cyklu Zamku Królewskiego w Warszawie "Wielkie Rocznice", zatytułowany Felix Mendelssohn w 200. rocznicę urodzin, odbędzie się w niedzielę, 15 marca 2008 roku w Sali Wielkiej Zamku o godzinie 18.00. Wystąpią: Katarzyna Duda (skrzypce) i Jan Krzysztof Broja (fortepian) oraz Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Marcina Klejdysza. W programie koncertu znajdą się trzy słynne koncerty Jubilata - Koncert podwójny, Koncert skrzypcowy d-moll i Koncert fortepianowy a-moll.


Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza na finał cyklu koncertów urodzinowych Fryderyka Chopina - w niedzielę, 15 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Orkiesta XVIII wieku oraz Cappella Amsterdam pod dyrekcją Fransa Bruggena wraz z solistami: Dorothee Mields – sopran, Johannette Zomer – sopran, Patrickiem van Goethem – alt, Janem Kobow – tenor i Peterem Kooij – bas wykonają jedno z najwybitniejszych dzieł w historii muzyki - Mszę h-moll BWV 232 Johanna Sebastiana Bacha.

Koncert będzie transmitowany w Programie 2 Polskiego Radia.


Od 17 marca 2009 roku w Multikinie: Złote Tarasy w Warszawie, Stary Browar w Poznaniu oraz Pasażu Grunwaldzkim we Wrocławiu rozpocznie się cykl transmisji najbardziej uznanych spektakli operowych z najznamienitszych oper na świecie. Zaingeruje go paryska La Traviata Giuseppe Verdiego, stworzona na podstawie Damy Kameliowej Aleksandra Dumasa.


Szkic do portretu artysty. Andrzej Dutkiewicz – kompozytor, pianista, pedagog przedstawiony zostanie w środę, 18 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie. Wystąpią: Tomasz Garbarczyk - tenor, o. Rafał Kobyliński SJ – baryton, Agnieszka Karwowska - flet, Stanisław Skoczyński - perkusja, Barbara Okoń-Makowska – taśma, Andrzej Dutkiewicz, Janusz Grobelny, Romana Orłowska, You-Sun Kyong, Joanna Ławrynowicz – fortepian, Andrzej Gębski – skrzypce i Andrzej Wróbel – wiolonczela. W programie utwory Karłowicza, Góreckiego i Dutkiewicza.


Koncert monograficzny austrackiego kompozytora Richarda Dünsera (na zdjęciu) z okazji Jego 50. urodzin odbędzie się w czwartek, 19 marca 2009 roku o godz. 19.00 w siedzibie Austrackiego Forum Kultury w Warszawie (ul. Próżna 8). Wystąpią wyróżniający się studenci i młodzi absolwenci warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego: Maja Helbert – flet, Judith Le Monnier – skrzypce, Artur Rożek – baryton, Anna Kalska, Piotr Ptak – klarnet, Anna Markiewicz – wiolonczela, Piotr Kopczyński, Marcin Łopacki, Paweł Sommer – fortepian oraz Andrzej Heimowski, Grzegorz Krawiec, Grzegorz Mańkowski – gitara. W programie koncertu znajdzie się sześć utworów Richarda Dünsera: Tage u. Nachtbücher na klarnet, wiolonczelę i fortepian, Threnodie na flet, klarnet i gitarę, Quatre Tombeaux na gitarę solo, Die letzten Dinge - 4 pieśni do tekstu Thomasa Höfta na baryton i fortepian, Trzy wariacje na temat dawnej melodii ludowej na trzy gitary oraz Zwieklang na skrzypce i fortepian. Wstęp wolny.

Więcej


W dniach 19-24 marca 2009 roku w Paryżu odbędzie się XIII Międzynarodowy Konkurs Fortepianowy im. Miłosza Magina (XIIIe Concours International de Piano - Milosz Magin). Zainauguruje go recital francuskiego pianisty Philippe'a Devaux, który wykona utwory Fryderyka Chopina, Juliusza Zarębskiego i Miłosza Magina (Ambassade de Pologne, godz. 19.30). Konkursowe zmagania odbywać się będą w dniach 20-23 marca, a zwieńczy je koncert laureatów 24 marca o godz. 20.00 (Église Saint-Merry).


Podwójny spektakl złożony z dwóch kompozycji Rafała Augustyna – akcji choreograficznej w jednym akcie Rękopis znaleziony w Saragossie oraz baletu Figle szatana – będzie można obejrzeć w piątek, 20 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Operze Wrocławskiej.

Figle szatana to historia o diabelskich harcach w karnawale. Rafał Augustyn uzupełnił i opracował zachowaną częściowo muzykę A. Münchheimera i Stanisława Moniuszki.

Natomiast Rękopis... powstał na motywach powieści J. Potockiego. Francuska powieść polskiego arystokraty jest misterną szkatułkową konstrukcją kilkudziesięciu epizodów rozpisanych na sześćdziesiąt kilka (różnie w zależności od wersji) dni, w których młody oficer Alfons van Worden wędruje przez Sierra Morena, przeżywając osobliwe przygody i słuchając jeszcze bardziej osobliwych opowieści. Wojciech Has nakręcił na tej podstawie jeden z najciekawszych filmów w historii kina. Trudno baletowi ścigać się z kinem - w propozycji Rafała Augustyna i Eweliny Sojeckiej (inscenizacja i choreografia) chodzi o coś innego – o psychologię bohaterów, o szczególną atmosferę grozy, komizmu, mistyki, egzotyki, fantastyki i erotyki. Muzyka Rafała Augustyna pisana dla Opery Wrocławskiej łączy instrumentarium orkiestry symfonicznej z warstwą elektroniczną; tak jak w powieści, wędrujemy tu nieustannie między jawą i snem, rzeczywistością i wyobrażeniem.


Dnia 20 marca 2009 roku o godzinie 18.00 z okazji jubileuszu 39. rocznicy powstania Uniwersytetu Gdańskiego odbędzie się koncert Akademickiego Chóru UG. Zespół w stałym składzie wystąpi pod kierownictwem artystycznym prof. Marcina Tomczaka. Chór zaprezentuje się w repertuarze musicalowym. W koncercie udział wezmą zaproszeni goście: band jazzowy, grupy taneczne Akademickiego Centrum Kultury "Alternator" oraz kabaret "W gorącej wodzie kompani".


Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku zaprasza w piątek, 20 marca 2009 roku o godz. 19.00 na koncert zatytułowany Wielcy Dyrygenci - Maestro Juozas Domarkas. Litewski artysta poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną gdańskiej Filharmonii, a towarzyszyć mu będzie znana polska pianistka – Ewa Pobłocka (na zdjęciu). W programie: Rapsodia litewska Mieczysława Karłowicza, Koncert fortepianowy c-moll KV 491 Wolfganga Amadeusa Mozarta i VIII Symfonia G-dur op.88 Antonína Dvořáka.

Więcej


W piątek, 20 marca 2009 roku o godz. 19.00 w Filharmonii we Wrocławiu odbędzie się kolejny koncert pod batutą szefa artystycznego filharmoników wrocławskich, Jacka Kaspszyka, który konsekwentnie prowadzi muzyków ścieżkami wyznaczanymi przez swoich ulubionych kompozytorów. Solistą wieczoru będzie I koncertmistrz Orkiestry, Radosław Pujanek (na zdjęciu), który wykona I Koncert skrzypcowy Sergiusza Prokofiewa. Utwór niezwykle popularny i ceniony zarówno przez słuchaczy, jak i wykonawców, po raz pierwszy wykonał polski skrzypek Paweł Kochański, z którym kompozytor konsultował się w sprawach techniczno-wykonawczych. Druga część wieczoru to spotkanie z muzyką Witolda Lutosławskiego, patrona Filharmonii. Usłyszymy dwie symfonie - Drugą i Czwartą. Ostatnia, IV Symfonia mistrza, często opisywana jest jako dzieło „post scriptum”; zwraca się także szczególną uwagę na jej kameralność, intymność czy nawet – baśniowość.


Filharmonia Krakowska zaprasza na koncerty symfoniczne - w piątek 20 marca 2009 roku o godz. 19.00 i w sobotę, 21 marca 2009 roku o godz. 18.00, zsynchronizowane z czasem powitania wiosny. Na ich program złożą się utwory: Popołudnie fauna i Rondes de printemps C. Debussy’ego, Szeherezada M. Ravela oraz Święto wiosny I. Strawińskiego. Każda z wymienionych pozycji stanowi prawdziwy klejnot muzyczny, a szczególnie nośne w tym zestawie Święto wiosny – w chwili swego zaistnienia stanowiące prawdziwą rewolucję artystyczną – należy do najważniejszych arcydzieł muzyki XX wieku (notabene to właśnie Debussy i Ravel należeli do najgorętszych obrońców dzieła Strawińskiego). Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi dyrygent francuski, który zaskarbił sobie sympatię krakowskich melomanów w ubiegłym sezonie - Jean-Luc Tingaud, a solistką w pieśniach Ravela będzie Olga Pasiecznik (na zdjęciu).