Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2007 2008 2009 2010 2011
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Koncert w ramach festiwalu SOLIDARITY OF ARTS z okazji obchodów 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz 20. rocznicy Odzyskania Wolności i Upadku Komunizmu w Europie Środkowej „Zaczęło się w Polsce” odbędzie się we wtorek, 1 września 2009 roku o godz. 20.00 w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Wybitne dzieło Benjamina Brittena - Requiem wojenne (War Requiem) op. 66 wykonają soliści: Anna Samuil – sopran, John Daszak – tenor i Artur Ruciński – baryton, The Choir of New College Oxford (prow. Edward Higgnbottom), Państwowy Chór Filharmonii w Mińsku (prow. Ludmiła Efimowa) i Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku pod dyrekcją światowej sławy dyrygenta Sir Neville’a Marrinera.

Requiem wojenne Benjamina Brittena to dzieło-protest przeciwko wojnie, przemocy, agresji i bezsensownej śmierci. Britten dedykował je pamięci czterech żołnierzy poległych na froncie II wojny światowej. Fundamentem libretta są teksty poety-pacyfisty Wilfreda Owena, żołnierza, który poległ pod koniec I wojny światowej. Dopełniają je i nadają kształt Requiem wojennemu części łacińskiej mszy za zmarłych. Chór chłopięcy i towarzyszące mu dźwięki organów kreślą świat „czysty”, dziecięcy, wolny od wszelkiej przemocy; kierują ku sferze metafizycznej. Po raz pierwszy Requiem wojenne zabrzmiało w Katedrze św. Michała w Coventry 30 mają 1962 roku. Ekumenizm przesłania tego dzieła podkreślał fakt wykonania partii żołnierzy przez Niemca – Dietricha Fischera-Dieskau oraz Anglika – Petera Pearsa, partię sopranu śpiewała Heather Harper, a utworem dyrygowali Meredith Davies i Benjamin Britten.


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na uroczysty koncert z okazji 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej, który odbędzie się 1 września 2009 roku o godz. 19.00 w Archikatedrze Chrystusa Króla w Katowicach. NOSPR wspólnie z solistką Zofią Kilanowicz pod dyrekcją Michała Klauzy wykona III Symfonię Symfonię pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego. Wstęp na koncert – bezpłatny.


Codziennie od 1 maja do 26 września 2009 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie (Stare Miasto, ul. Świętojańska 8) odbywać się będzie szósta edycja cyklu pt. „Wielkie Organy w Archikatedrze”. Cykl „Wielkie Organy w Archikatedrze” to koncerty na żywo na Wielkich Organach Archikatedry Warszawskiej w wykonaniu najlepszych polskich organistów (podczas każdego koncertu - ok. 25 minut - wykonywany jest m.in. utwór legendarnego organisty katedry warszawskiej Mieczysława Surzyńskiego, za życia zwanego polskim Bachem) oraz zwiedzanie podziemi i grobowców Archikatedry Warszawskiej – miejsce spoczynku m.in: arcybiskupów warszawskich, Króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, książąt mazowieckich, Prezydentów Rzeczypospolitej Polskiej – Gabriela Narutowicza, Ignacego Mościckiego, Stanisława Wojciechowskiego, Premiera Rzeczypospolitej Polskiej Ignacego Jana Paderewskiego, oraz laureata nagrody Nobla - Henryka Sienkiewicza.

Archikatedra Św. Jana Chrzciciela stanowi jedno z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. W jej murach wygłaszał kazania ksiądz Piotr Skarga, Władysław IV Waza zaprzysiągł swoje pacta conventa, tu miały miejsce śluby, koronacje 2 władców Polski, pogrzeby wielu osobistości oraz została zaprzysiężona Konstytucja 3 maja. Do dziś odbywają się w niej ważne uroczystości narodowe. Tu na początku XXw. pracował i tworzył wybitny kompozytor, improwizator i organista Mieczysław Surzyński. Bazylika została wyposażona w 1987r. we wspaniałe, najwyższej klasy Wielkie Koncertowe Organy. 60 głosowy instrument zbudowała niemiecka firma Eule.


Dnia 3 września 2009 roku zakończyły się w Poznaniu trwające trzy dni przesłuchania do projektu Jutropera Studio. Komisja składająca się z: Dyrektora Teatru Wielkiego w Poznaniu, Dyrektora Muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu Mieczysława Nowakowskiego, Dyrektora Artystycznego Teatru w Pizie Claudio Proietti, Dyrektora Artystycznego Teatru w Livorno Alberto Paloscia, Dyrektora Artystycznego Teatru w Lucca Elio Boncompagni oraz Dyrektora Opery Kieszonkowej w Poznaniu Krzysztofa Słowińskiego w ciągu trzech dni przesłuchała około 60 kandydatów do projektu Jutropera Studio. Młodzi śpiewacy przybyli zarówno z Poznania, jak i z innych miast z całej Polski oraz z Ukrainy i Rosji. Komisja zdecydowała się zakwalifikować aż 21 solistów, którzy w pierwszym tygodniu października rozpoczną kurs Jutropera Studio. Po dwóch tygodniach pracy w Poznaniu, uczestników czeka druga faza treningu, która odbędzie się w dniach 9-20 listopada 2009 roku w Lucca (Włochy). Etap trzeci odbędzie się w dniach 30 listopada – 12 grudnia 2009 roku w Livorno (Włochy). W lutym 2010 roku wybrani soliści będą brali udział w próbach oraz w premierze spektaklu Candide Leonarda Bernsteine’a. Późniejsze spektakle planowane są w Lucca, Livorno, Pisa, Ancona we Włoszech oraz we wrześniu 2010 roku w Teatrze Wielkim w Poznaniu.


Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza na koncert Bohaterom II wojny światowej, który odbędzie się w piątek, 4 września 2009 roku o godz. 19. W wykonaniu pianistki Reginy Strokosz-Michalak i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Zygmunta Rycherta usłyszymy trzy kompozycje: Uwerturę "Polonia" Richarda Wagnera, Koncert warszawski Richarda Addinsella i III Symfonię Es-dur "Eroica" op. 54 Ludwiga van Beethovena.


W piątek, 4 września 2009 roku o godzinie 18.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert otwierający VI Jarmark Wojewódzki. W programie muzyka filmowa Wojciecha Kilara. W foyer będzie można oglądać wystawę plakatów do filmów Romana Polańskiego z kolekcji Muzeum Kinematografii.


Z okazji obchodów 70. rocznicy wybuchu II Wojny Światowej w piątek, 4 września 2009 roku o godz. 19.00 w Galerii "Szyb Wilson" w Katowicach odbędzie się koncert w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Śląskiej oraz Orchestre de Picardie Knabenchor der Jenaer Philharmonie (chóru chłopięcego z Jeny) pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. Wśród solistów znajdą się: Eva Dřizgová – sopran, Johannes Klüser – tenor i Jean-Marc Salzmann – baryton. Program wieczoru wypełni wybitne dzieło Benjamina Brittena - War Requiem op.66. Wstęp wolny.


Pierwsze wrześniowe koncerty 10. Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej "Kolory Polski" odbędą się w sobotę, 5 września 2009 roku o godz. 19.00 w andel’s Hotel w Łodzi i 6 września 2009 roku o godz. 19.00 w kościele pw. Matki Boskiej Bolesnej w Nieborowie. Podczas sobotniego projektu On The Bridge spotkają się artyści dwóch nurtów: klasyki i jazzu. - Będzie to wzajemna wymiana doświadczeń różnych, a jednak bliskich sobie – wyjaśnia Karol Marianowski z „Meccorre String Quartet. - Muzyka to środek komunikacji, wyrażania emocji, a jej forma nie zawsze jest jednoznaczna i oczywista. Spotkanie na moście ma być spokojną rozmową, subtelnym inspirowaniem się nawzajem. Wykreujemy atmosferę kameralnego, delikatnego i wypełnionego emocjami wieczoru. Czasu pełnego pięknych dźwięków głosu ludzkiego i instrumentów smyczkowych. Publiczność usłyszy utwory bardziej i mniej znane oraz zupełnie nowe, w szatach kwintetu wokalno-instrumentalnego, w formie zbliżonej do spektaklu. Będzie to koncert przedpremierowy, premiera ma się odbyć w kwietniu 2010 roku na I Poznańskim Festiwalu Muzyki Kameralnej „StrefaQarte”. Niepowtarzalny efekt artystyczny gwarantuje spotkanie wybitnych osobowości: Mieczysława Szcześniaka i Krzysztofa Herdzina.

W niedzielę w Nieborowie wystąpi natomiast zespół „Dekameron”, który wykona utwory z Hiszpanii przełomu XV i XVI wieku ze zbioru pieśni dworskich Cancionero de Palacio. Będą to pieśni różnych gatunków: miłosne, polityczne, historyczne, religijne, rycerskie, ludowe i taneczne.


Już po raz dziewiąty orkiestra Sinfonia Varsovia oraz Fundacja Sinfonia Varsovia zapraszają na Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. Podczas tegorocznej edycji, która rozpocznie się 30 sierpnia, a zakończy 13 września 2009 roku odbędzie się sześć koncertów symfonicznych oraz jedenaście kameralnych. Podczas Festiwalu Orkiestra uczci Jubileusz 25-lecia powstania zespołu.

Festiwal Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu został zainicjowany w 2001 roku przez Franciszka Wybrańczyka – wybitnego menadżera, założyciela i wieloletniego dyrektora orkiestry. Ideą Festiwalu jest przybliżenie warszawskiej publiczności wielkich dzieł literatury muzycznej w wykonaniu orkiestry Sinfonia Varsovia oraz znakomitych dyrygentów i solistów. Koncerty organizowane są w miejscach nie zawsze kojarzonych z muzyką klasyczną. Jak co roku pojawimy się nie tylko w centrum, ale także w innych dzielnicach Warszawy – mówi Janusz Marynowski, dyrektor naczelny orkiestry Sinfonia Varsovia.

Tegoroczne koncerty odbędą się w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, podczas którego zostanie wręczone stypendium im. Franciszka Wybrańczyka dla najzdolniejszego ucznia szkoły muzycznej II stopnia okręgu warszawskiego, w Amfiteatrze Parku Sowińskiego (ze specjalnym programem skierowanym do najmłodszych melomanów), w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego oraz w nowej siedzibie orkiestry przy ulicy Grochowskiej 272 – byłym Instytucie Weterynarii SGGW. Wśród zaproszonych gości znajdą się m.in. trębacz Gábor Boldoczki, skrzypaczki Maria Machowska oraz Solenne Païdassi, waltornista Henryk Kowalewicz oraz dyrygenci: Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Volker Schmidt-Gertenbach oraz Wojciech Rodek.

Po raz pierwszy w dziewięcioletniej edycji festiwalu, zostanie on wzbogacony o kilkanaście koncertów kameralnych w wykonaniu muzyków orkiestry Sinfonia Varsovia. W budynkach przy ulicy Grochowskiej 272, w których jeszcze kilka lat temu leczono zwierząta, zabrzmi muzyka Schuberta, Prokofiewa, Mozarta, Szostakowicza, Paciorkiewicza czy Piazzolli. Jedenaście koncertów kameralnych zostało zaplanowanych na finał Festiwalu – 13 września.

Na koncerty w dniach 30 sierpnia i 6 września, z powodu ograniczonej ilości miejsc, obowiązują bezpłatne bilety do odbioru od dnia 26 sierpnia w godzinach 12.00 – 16.00 w Pałacu Kultury i Nauki (wejście od ul. Marszałkowskiej), IX piętro, pokój 906. Na pozostałe koncerty WSTĘP WOLNY.

Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu jest organizowany przez orkiestrę i fundację Sinfonia Varsovia dzięki wsparciu finansowym Miasta Stołecznego Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz prywatnych sponsorów.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W dniach 6-20 września 2009 roku we wspaniałych budowlach Wrocławia i Dolnego Śląska odbędzie się po raz kolejny Międzynarodowy Festiwal „Wratislavia Cantans”.

W tym roku rozszerzyła się forma festiwalu. W przeszłości tak wiele koncertów miało miejsce w przeciągu zaledwie 10 dni. Obecnie skupi się wokół trzech intensywnych weekendów (mniej jest koncertów w dni powszednie).

Festiwal ponownie będzie gościł zespoły najwyższego formatu, które na festiwal przyjeżdżają zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Ważnym punktem festiwalu jest współpraca cenionych wrocławskich zespołów z artystami z różnych stron świata. Festiwal oddaje hołd G.F. Handelowi w rocznicę śmierci kompozytora, przygotowując dwa z najświetniejszych jego oratoriów. John Eliot Gardiner wraz z The Monteverdi Choir i The English Baroque Soloists wraca do Wrocławia z żywym i dramatycznym Israel in Egypt, natomiast Dyrektor Artystyczny festiwalu Paul McCreesh i jego Gabrieli Consort & Players oddają w ręce publiczności głęboko uduchowioną Theodorę.

Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka zagra potężną drugą Symfonię G. Mahlera. W programie festiwalu znajdziemy także wiele recitali mających miejsce we Wrocławiu oraz na Dolnym Śląsku. Wystąpią między innymi Andreas Scholl, Bernarda Fink oraz po raz pierwszy na festiwalu, sławny Kronos Quartet.

Ostatni weekend obfituje w akcenty włoskie. Gośćmi festiwalu będą Giovanni Antonini wraz z Il Giardino Armonico i Bernardą Fink. Festiwal zamknie wspaniałe Requiem Verdiego w wykonaniu nowego, powiększonego chóru festiwalowego skupionego wokół Chóru Filharmonii Wrocławskiej oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Koncert poprowadzi Paul McCreesh.


W kolejne niedziele od 5 lipca do 20 września 2009 roku odbędzie się w Archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie (ul. Świętojańska 8) XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „ORGANY ARCHIKATEDRY”. Początek recitali organowych o godzinie 16.00.

Więcej


XIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Wygiełzowie-Lipowcu odbędzie się jak zawsze w 6 kolejnych niedziel pomiędzy 16 sierpnia – 20 września 2009 roku. Na tegoroczną edycję złoży się po raz pierwszy aż 12 koncertów. Monograficzny i rocznicowy charakter będzie miał jedyny w tym roku koncert festiwalowy zaplanowany w wygiełzowskim kościele z wykorzystaniem klawesynu – wypełnią go dzieła Józefa Haydna w programie przygotowanym pod kierownictwem artystycznym Marka Toporowskiego. Po 10 latach powraca też do Wygiełzowa Wielka Dama polskiej pianistyki – Lidia Grychtołówna, w której interpretacjach zabrzmią działa Fryderyka Chopina, Claude’a Debussy’ego i Franciszka Liszta.

Do udziału w tegorocznym festiwalu zostało zaproszone liczne grono artystów zagranicznych - utalentowani przedstawiciele młodego pokolenia wokalistów ukraińskich, obecnie już soliści Opery Lwowskiej – Lubow Kaczała i Petr Radejko wraz z towarzyszącą im pianistką Jaryną Rak, rosyjsko-niemiecki duet wiolonczelowo-fortepianowy, który tworzą Dmitri Eremin i Pablo Miró Cortez oraz Orkiestra Kameralna Filharmonii w Koszycach, która zagra w Trzebini w Kościele p.w. Św. Apostołów Piotra i Pawła. Organizatorzy zapraszają również do kościołów w Chrzanowie na spotkanie z muzyką akordeonową i Triem Ars Harmonica, w Grojcu na koncert wokalnego oktetu Octava i w Libiążu na koncert organowo-skrzypcowy, w wykonaniu Michała Białko i Krzysztofa Puta.


W niedzielę, 6 września 2009 roku na Zamku Królewskim (Sala Wielka) w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, który poprowadzi światowej sławy wiolonczelista Ivan Monighetti. Z myślą o 200. rocznicy śmierci wielkiego kompozytora F. J. Haydna i obchodów Roku Haydna na całym świecie, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus orkiestra nagrała płytę z koncertami wiolonczelowymi i menuetami kompozytora. Koncert będzie promował ukazanie się płyty na polskim rynku. Usłyszymy utwory F.J. Haydna: 24 Menuety Hob IX - Nr 1 C-dur i Nr 6 D-dur oraz dwa Koncerty wiolonczelowe: C-dur Hob. VIIb:1 i D-dur Hob. VIIb:2, a także Uwerturę do opery "Wesele Figara" KV 492 W. A. Mozarta.

Ivan Monighetti to jeden z najbardziej liczących się wiolonczelistów na świecie. Był ostatnim studentem legendarnego Mścisława Rostropowicza w Moskiewskim Konserwatorium, a Krzysztof Penderecki określił go jako "genialnego wiolonczelistę". Poza wieloma występami solowymi, Ivan Monighetti regularnie pojawia się na koncertach muzyki kameralnej na najsłynniejszych scenach świata. W 2003 roku wiolonczelista wystąpił na prestiżowym Festiwalu Marthy Argerich w Japonii, gdzie zaprezentował światową premierę koncertu wiolonczelowego Frangiza Ali-Zadeha oraz Concerto grosso na 3 wiolonczele Krzysztofa Pendereckiego po dyrekcją kompozytora. Jego nagranie 6 suit J.S.Bacha otrzymało nagrodę Fryderyka w 2003 roku. Ivan Monighetti obecnie jest profesorem w klasie wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Bazylei oraz gościnnym profesorem Konserwatorium im. Królowej Sofii w Madrycie. Jako pedagog kontynuuje tradycję swojego nauczyciela, Mścisława Rostropowicza. Wielu jego uczniów zyskało już światowy rozgłos.


W kolejne niedziele od 6 września do 25 października 2009 roku odbędzie się w Warszawie osiem recitali organowych w ramach X Warszawskiego Festiwalu Organowego „ORGANY ŚRÓDMIEŚCIA”. Festiwal ma za zadanie prezentować różne organy centrum stolicy oraz ukazywać w sposób w pełni profesjonalny całe śródmiejskie „bogactwo organowe” jako ważny element Kultury Śródmieścia i Warszawy. W niedziele września i października w śródmiejskich kościołach ma miejsce szereg recitali organowych w wykonaniu bardzo dobrych organistów – wirtuozów. Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. Koncerty poprzedza komentarz z informacją dotyczącą historii i budowy organów.

Więcej


Już po raz drugi Parafia Ewangelicko-Augsburska Świętej Trójcy w Warszawie organizuje cykl Wieczorów Organowych. We wszystkie niedziele września (6, 13, 20 i 27 września 2009 roku) o godz. 18:00 studenci Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina będą prezentować w kościele ewangelicko-augsburskim Świętej Trójcy (przy pl. S. Małachowskiego 1) dzieła znanych kompozytorów – m.in. Bacha, Buxtehude, Regera i Rheinbergera. Wstęp wolny.

Kościół będzie otwarty już od godz. 17:00 i każdy będzie mógł swobodnie zwiedzić świątynię. Po koncercie o godz. 19:00 rozpoczyna się nabożeństwo wieczorne.

Więcej


Już po raz dziewiąty, w dniach 7-12 września 2009 roku odbędzie się Festiwal „Młodzi Artyści W Krakowie”, organizowany przez prof. Bogumiłę Gizbert-Studnicką (dyrektora artystycznego). Jak co roku będzie to okazja, by posłuchać muzyki w wykonaniu młodych, utalentowanych artystów z kraju i z zagranicy.

Festiwal rozpocznie się w poniedziałek 7 września w Bazylice Mariackiej występem znakomitego austriackiego organisty Wolfganga Kogerta oraz chóru niemieckiego Kammerchor Franz-Liszt pod dyrekcją Thomasa Hoepp. W programie koncertu znajdą się kompozycje J. Haydna, W.A Mozarta oraz W. Wagnera (utwór skomponowany specjalnie dla Wolfganga Kogerta). W środę, 9 września zespół „Musica Graciosa” w składzie: Paulina Tkaczyk (klawesyn), Roch Modrzejewski(gitara) i Katarzyna Puch (sopran) zaprezentuje w Kościele OO. Franciszkanów dzieła J. S. Bacha, J. Haydna, W. A. Mozarta i L. Boccheriniego. Kolejny dzień festiwalu - 11 września wypełni wieczorny recital Kingi Gizbert-Studnickiej w Klubie Dziennikarzy „Pod Gruszką” (ul Szczepańska 1), zatytułowany Dysonansowe nastroje-czyli ballady jazzowe i muzyka brazylijska. Artystce towarzyszyć będą: Jerzy Michał Bożyk - śpiew i fortepian, Robert Cichoń – gitara, Jan Gonciarczyk - kontrabas. Festiwal zakończy koncert w Galerii Konsulatu Austriackiego w wykonaniu Katarzyny Jawor (skrzypce), Wiktora Modrzejewskiego (skrzypce), Natalii Kuźmińskiej (fortepian), Rocha Modrzejewskiego (gitara) i Anny Kowalczyk (fortepian-akompaniament). Usłyszymy utwory L. van Beethovena, F. Liszta, C. Debussy, H. Wieniawskiego, K. Szymanowskiego i A. Piazzolli. Wszystkie koncerty rozpoczynać się będą o godz. 19.30.


Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku oraz (Le) Poisson Rouge zapraszają na amerykańską premierę utworów Krzysztofa Pendereckiego, Olgi Hans, Terrego Riley oraz nowojorską premierę Arvo Pärta i Cristobala Halfftera, w wykonaniu holenderskiego zespołu Cello Octet Amsterdam pod dyrekcją wiolonczelisty Roberta Putowskiego. Koncert odbędzie się 8 września 2009 roku o godz. 21.00 w (Le) Poisson Rouge w Nowym Jorku, prestiżowej sali słynącej z prezentacji muzyki współczesnej. W programie: Agnus Dei z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego, Pieśni Słoneczne Olgi Hans, ArchAngeles amerykańskiego kompozytora Terry Riley’a, Fandango hiszpańskiego kompozytora i dyrygenta Cristóbala Halfftera oraz O- Antiphonen Arvo Pärta.

Cello Octet Amsterdam (na zdjęciu) jest unikalnym, ośmioosobowym zespołem wiolonczelowym, jednym z najwybitniejszych na światowej scenie muzycznej. Występował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, wykonał ponad 60 premier i wydał 13 płyt. Oktet został założony w 1989 roku przez Eliasa Arizcurena, który był jednocześnie dyrygentem grupy. Od 1997 roku zespół występuje bez dyrygenta, a pod kierunkiem pierwszego wiolonczelisty i dyrektora artystycznego Roberta Putowskiego. Nietypowy skład zespołu wymaga specjalnego repertuaru, dlatego też oktet zainspirował wielu wybitnych kompozytorów, m.in. Arvo Pärta, Terrego Riley, Mauricio Kagela, Theo Loevenidea, Franco Donatoniego i Luciano Berio do tworzenia muzyki specjalnie dla niego. Zespół zawsze szuka nowych wyzwań, często współpracując z innymi artystami, jak na przykład z grupą tańca nowoczesnego Conny Janssen Danst, chórem Cappella Amsterdam, czy śpiewaczkami flamenco Ginesą Ortega i Carmen Linares.

Więcej


I Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina dla Amatorów odbędzie się w dniach 9-13 września 2009 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jego organizatorem jest Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, długoletni organizator Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina (dziesięć edycji w latach 1960-2005).

Konkurs przeznaczony jest dla osób, które nie wykonują zawodu pianisty lub pianisty-pedagoga, ale ich pasją jest muzyka fortepianowa. Program obejmuje twórczość kompozytorów XVIII – XX wieku z obowiązkowymi utworami Fryderyka Chopina. Uczestników oceniać będzie jury złożone z wybitnych polskich pianistów i pedagogów. Główna nagroda to 15 000 zł.

Organizatorzy mają nadzieję, że Konkurs pozwoli przełamać negatywne stereotypy funkcjonujące w Polsce wokół pojęcia „muzyk-amator”. Liczą też, że dzięki temu przedsięwzięciu do polskich domów, po wielu latach przerwy, zawita znowu moda na muzykowanie.

Wszelkie informacje o Konkursie, regulamin oraz lista uczestników znajdują się na stronie: www.konkurs.amator.chopin.pl


Dnia 10 września 2009 roku o godz. 20.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie John Tilbury wykona Triadic Memories Mortona Feldmana. Dzień później, o godz. 18.00 pianista opowie o Feldmanie w ramach wykładu, który odbędzie się w gmachu głównym krakowskiego Muzeum Narodowego (sala "U Samurajów"). Tilbury, który studiował w Polsce, wygłosi swój wykład w języku polskim. Oba wydarzenia odbywają się w ramach programu wydarzeń towarzyszących wystawie Amerykański sen w Muzeum Narodowym w Krakowie. Wstęp wolny.

Triadic Memories Mortona Feldmana to jedna z najpiękniejszych kompozycji XX wieku - kwintesencja fascynacji ciszą i czasem, fascynacji obecnej i będącej jednym z kluczowych motywów w twórczości najznakomitszych amerykańskich kompozytorów drugiej połowy XX wieku (jak Feldman czy John Cage). To utwór wymagający niezwykłego skupienia, zarówno po stronie wykonawcy, jak i publiczności; skupienia, dzięki któremu jednak pozwala odkryć swoje hipnotyzujące piękno. Utwór, po którego światowej premierze w 1981 roku, pisano że choć wykonujący go pianista nie potrzebuje żadnego akompaniamentu, to jednak padający tego dnia deszcz (i słyszalny na widowni w czasie koncertu!) był „akompaniamentem doskonałym, naturalnym partnerem tej muzyki, miękkim i delikatnym jak ona sama”. Sam Feldman określił swój utwór mianem „wielkiego motyla w niewoli”. Triadic Memories pozostawia wiele miejsca dźwiękom otoczenia, każdy oddech, każde skrzypnięcie krzesła staje się częścią tej muzyki - bo przecież cisza nie istnieje – i stanowi o niepowtarzalności każdego wykonania i każdej interpretacji.

W Krakowie utwór Feldmana wykona jego współpracownik i przyjaciel, jeden z najlepszych interpretatorów jego muzyki, znakomity brytyjski pianista, John Tilbury. Znany z doskonałych wykonań muzyki współczesnej (oprócz Feldmana także Cage'a, Corneliusa Cardew, Terry Riley'a czy Christiana Wolffa), ale też z silnego zaangażowania w scenę muzyki improwizowanej (przede wszystkim jako współtwórca kolektywu AMM – z Keithem Rowe i Eddie Prévostem), jest porównywany do Davida Tudora i uważany za jednego z najciekawszych współczesnych pianistów.


XV Międzynarodowy Festiwal „Musica Antiqua Europae Orientalis” zatytułowany Muzyka różnych kultur Wschodu i Zachodu odbędzie się w Bydgoszczy i Toruniu w dniach 11 września – 2 października 2009 roku.

Festiwal zainauguruje misterium Miracula Sancti Nicolai (Cuda Świętego Mikołaja) według rękopisu z opactwa St. Benoit-sur-Loire we Fleury z XII wieku (11 września, Toruń). Natomiast podczas inauguracyjnego koncertu w dniu 12 września w Bydgoszczy, z okazji 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej, usłyszymy Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego na 4 głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1980-1984-1993). Solistów: Izabellę Kłosińską – sopran, Ewę Wolak – alt, Ryszarda Minkiewicza – tenor i Jarosława Bręka - bas-baryton, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej wraz z renomowanym Chórem Filharmonii Narodowej poprowadzi Maestro Antoni Wit.

Wśród pozostałych wydarzeń festiwalowych znajdą się m.in. koncerty muzyki cerkiewnej w wykonaniu Męskiego Zespołu Wokalnego KAIROS pod kierownictwem Borysa Somerschafa (13 września) i Męskiego Chóru AXIOS z Cerkwi św. Dimitra w Kiszyniowie z Mołdawii (28 września) oraz śpiewów synagogalnych w interpretacji Baruha Finkelshteina - głównego kantora synagogi w Moskwie i Sankt Petersburgu (14 września), wykonanie Oratorium "Stworzenie Świata" Josepha Haydna z okazji 200. Rocznicy urodzin Kompozytora (18 września), koncert chorałowy estońskiego zespołu VOX CLAMANTIS (20 i 21 września), Bizantyjskiego Chóru Konserwatorium Narodowego w Atenach (22 i 23 września), francuskiego zespołu muzyki dawnej L'Arpeggiata (25 września) i belgijskiego Collegium Vocale Gent (27 września). Toruńską część festiwalu zakończy występ słynnego zespołu THE KING'S SINGERS (29 września), a bydgoską - koncert symfoniczny pod batutą Eugene’a Tzigane (2 października).

Więcej


Dnia 11 września 2009 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej przy ul. Kolegialnej 23 w Płocku koncertem Mistrzowie Batuty Płocka Orkiestra Symfoniczna zainauguruje nowy sezon artystyczny 2009/10. W roli solistki wystąpi Karolina Jaroszewska – wiolonczela, a orkiestrę poprowadzi zza pulpitu dyrygenckiego Agnieszka Duczmal. W programie: W.A. Mozart – Divertimento F-dur KV 138, J. Haydn – Koncert wiolonczelowy C-dur i M.G. Musorgski – Obrazki z wystawy (na orkiestrę smyczkową).


Dnia 11 września 2009 roku o godz. 19.00 Opera Wrocławska zainauguruje nowy sezon artystyczny 2009/2010 spektaklem Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego.

Opera Pendereckiego to przejmujące, trzymające w napięciu współczesne widowisko, które jest muzyczną interpretacją biblijnej historii. Sam kompozytor uznał wrocławską inscenizację autorstwa Waldemara Zawodzińskiego za najlepszą ze wszystkich dotychczasowych. Reżyser nie przedstawił na scenie monumentalnej wizji raju. Akcja rozgrywa się w umownych, prostych dekoracjach. Barw dodają natomiast wyrafinowane kostiumy, wyraziście definiujące postaci. Innowacyjna muzyka, ilustrująca dramat bohaterów posługuje się także cytatami z Bachowskiej Pasji według św. Jana i Wagnerowskiego Lohengrina.


Filharmonia Łódzka rozpocznie sezon artystyczny 2009/2010 w piątek, 11 września 2009 roku wykonaniem Koncertu skrzypcowego e-moll Feliksa Mendelssohna-Bartholdy'ego i Symfonii Alpejskiej Richarda Straussa (łódzka premiera). Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej poprowadzi jej szef Daniel Raiskin, a partię solową wykona Benjamin Schmid. Austriacki skrzypek budzi podziw swą wszechstronnością. O jego interpretacjach Bacha prestiżowy brytyjski miesięcznik „Gramophone” pisał, że są „ambitne, prowokacyjne i niezwykle melodyjne”, a Yehudi Menuhin przyznał, że Schmid wykonuje „jazz oraz improwizacje jazzowe równie przekonująco i na równie wysokim poziomie”.


Koncert inaugurujący nowy sezon artystyczny w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie odbędzie się 11 września 2009 roku o godz. 19.00. Będzie to sezon szczególny, zarówno ze względu na obchody 65. rocznicy powstania Instytucji, 15. rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego, 80. rocznicy urodzin Bogusława Schaeffera, jak i wejście w Rok Chopinowski, który w Filharmonii Krakowskiej uhonorowany zostanie m.in. cyklem Recitali mistrzów i niecodziennym projektem koncertowym zatytułowanym Chopin improvisations. W programie tego sezonu pojawią sie ponadto takie znakomitości, jak Collegium Vocale Gent wraz z Freiburger Barockorchester (25 września), Radio-Sinfonieorchester Stuttgart pod batutą Sir Rogera Norringtona (9 listopada), Midori (27-28 listopada), Orchestra Of The 18th Century Fransa Brueggena (25 lutego 2010), Rafał Blechacz (28 maja 2010) i Ingolf Wunder (29 maja 2010) oraz Marjana Lipovšek (18-19 czerwca 2010).

Podczas piątkowego koncertu inauguracyjnego wystąpi Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Dyrektora Naczelnego i Artystycznego - Pawła Przytockiego. W programie uroczystego wieczoru, zgodnie z tradycją Filharmonii, znajdzie się kompozycja patrona Filharmonii - Karola Szymanowskiego. Będzie to balet-pantomima Harnasie op. 55, z solową partią tenorową wykonywaną przez Dariusza Pietrzykowskiego. Z kolei Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego wykonana „Cesarzowa współczesnego klawesynu” (Le Monde) - Elżbieta Chojnacka. Artystka uważana jest przez krytykę muzyczną za najwybitniejszą wykonawczynię współczesnej muzyki klawesynowej, podziwiana za niezwykły temperament, energię, idealne poczucie rytmu, fenomenalną technikę i głęboką muzykalność. Jej sztuka inspirowała wielu najwybitniejszych twórców II połowy XX wieku, tworzących dla niej utwory odkrywające nowe, nieoczekiwane możliwości tego starego instrumentu (jak Xenakis, Ligeti, Halfter, Ohana, Donatoni, Mache, Bussotti, Górecki, Solal, Gubaidulina, Nyman czy Ishyanagi). Warto wspomnieć, że ta wybitna polska klawesynistka 22 lipca bieżącego roku otrzymała doroczną Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za "całokształt działalności wykonawczej, propagowanie muzyki współczesnej ze specjalnym uwzględnieniem muzyki polskiej, za rozwój współczesnego wykonawstwa klawesynowego i inspiracje oraz stymulacje współczesnej twórczości klawesynowej". Występ Elżbiety Chojnackiej w Filharmonii Krakowskiej zbiega się z ważnym wydarzeniem w działalności artystycznej klawesynistki, a mianowicie wydaniem płyty przygotowanej we współpracy Polskich Nagrań z Polskim Radiem zatytułowanej Elżbieta Chojnacka w hołdzie Wandzie Landowskiej. Płytę tę można będzie nabyć we foyer Filharmonii w przerwie koncertu, albumy podpisywane będą po zakończeniu części muzycznej wieczoru. Program koncertu zamknie poemat symfoniczny Krzesany Wojciecha Kilara. W koncercie weźmie udział kapela Jana Karpiela-Bułecki, która wystąpi zarówno w Harnasiach, jak i w Krzesanym na zakończenie wieczoru.


XXVIII Międzynarodowy Festiwal „Chopin w barwach jesieni” w Antoninie odbędzie się w dniach 11 i 17-20 września 2009 roku. Jego organizatorami są Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu oraz Wielkopolskie Centrum Kultury – Antonin. W ramach tegorocznego festiwalu zaplanowano siedem koncertów i dwie wystawy.

Główne wydarzenia festiwalowe poprzedzi koncert – prolog, który odbędzie się 11 września 2009 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej PSM w Kaliszu. Z muzykami Filharmonii Kaliskiej wystąpi solista – Ning An, japoński pianista na stałe mieszkający w Stanach Zjednoczonych, laureat międzynarodowych konkursów chopinowskich (m.in. zwycięzca Konkursu w Tivoli w 2006 roku oraz Konkursu Williama Kapella w 2003). W programie koncertu znajdą się trzy kompozycje: Symfonia f-moll nr 49 "La Passione" J. Haydna, Rondo a la Krakowiak F. Chopina i Koncert fortepianowy b-moll P. Czajkowskiego.

Od 17 do 20 września odbywać się już będą koncerty w Ostrowie Wielkopolskim i w Antoninie. Podczas koncertu inauguracyjnego w Ostrowie wystąpi Daniel Wnukowski i Filharmonia Dolnośląska pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego. Kolejne koncerty będą miały miejsce w Antoninie. Wystąpią Cyprian Katsaris z Francji, japońska pianistka Eri Iwamoto i wiolonczelista Konrad Bukowian oraz Dina Yoffe Trio Equinox. Natomiast w finale usłyszymy Aleksandra Korsantia – gruzińskiego artystę na stałe mieszkającego w Stanach Zjednoczonych.

Międzynarodowy Festiwal "Chopin w barwach jesieni" w Antoninie w tym roku podkreśli dziesiątą rocznicę śmierci Jerzego Waldorffa – krytyka muzycznego, który przyczynił się do przeznaczenia Pałacu Książąt Radziwiłłów na cele kultury.

Więcej


Koncert chopinowski w zabytkowym Kościele Matki Bożej Pocieszenia w Żyrardowie, w piątek 11 września 2009 roku o godz. 19.00, zainauguruje Europejskie Dni Dziedzictwa 2009. Wystąpi znakomity pianista, jeden z najbardziej cenionych interpretatorów twórczości Fryderyka Chopina - Janusz Olejniczak, któremu towarzyszyć będzie Orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. W programie: Fantazja na tematy polskie op. 13 i II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina.

Żyrardów już od sześciu lat jest jednym z gospodarzy Europejskich Dni Dziedzictwa na Mazowszu. Impreza ta jest dla miasta wspaniałą okazją, by - zgodnie z ideą i charakterem EDD - popularyzować europejski wymiar dziedzictwa Żyrardowa: tradycje największego w Europie producenta lnu, jedyną w Europie zachowaną do dziś w całości i „żyjącą” XIX-wieczną osadę fabryczną, a przede wszystkim wielokulturowość miasta, wynikającą z wielonarodowości i różnorodności wyznań pierwszych pokoleń mieszkańców.


Między 11 a 13 września 2009 roku w warszawskiej Galerii Freta na Nowym Mieście odbyło się 5 kameralnych koncertów lutniowych z udziałem artystów z Polski i Ukrainy w ramach Festiwalu „Warszawskie Spotkania z Lutnią”.

Festiwal „Warszawskie Spotkania z Lutnią” jest nawiązaniem i kontynuacją Festiwalu „Lutnie Świata”, którego wcześniejsze dwie edycje w latach 2007 i 2008 odbyły się w Krakowie. W roku 2009 Fundacja Kultury zdecydowała zorganizować cykl koncertów muzyki dawnej w stolicy. Celem festiwalu jest propagowanie muzyki dawnej i poszerzanie świadomości muzycznej o epoki od antyku po barok, z podkreśleniem roli lutni, której tradycja jest bogata w style i formy. Tego rodzaju „powrót do źródeł” może być inspiracją dla twórców współczesnych, a udział artystów zagranicznych przywraca zapomnianą kulturę i gwarantuje niecodzienne wrażenia.

Każdy z warszawskich koncertów uświetniła wybrana i szacowna publiczność. Pierwszego dnia Festiwalu w klimat dźwięków oraz historii unikatowego instrumentu, jakim jest lutnia, publiczność wprowadził Antoni Pilch wraz z Akademią Tradycji. Zebrani mieli jedyną w swoim rodzaju szansę wysłuchania Pieśni Rzeczypospolitej Wielu Narodów przeplatanych psalmami Mikołaja Gomółki przekładania Jana Kochanowskiego. Sobotni koncert uświetnili goście z Ukrainy oraz spoza Warszawy. Zebrani miłośnicy muzyki mogli usłyszeć dumy i pieśni Starej Rusi opowiadające historie bojów oraz opiewające dzielność narodowych bohaterów, w wykonaniu Cechu Lirników i Kobziarzy z Kijowa oraz „Opowieści Lutni” w aranżacji duetu lutniowego La Compagna (Maciej Góra i Jarosław F. Regliński). W niedzielny wieczór członkowie zespołu Kleine Cammer-Musique przenieśli słuchaczy w epokę baroku. Na wiolonczeli piccolo grała Teresa Kamiśka, a na lutni Jerzy Żak – kierownik zespołu. Festiwal zakończył krakowski Zespół Muzyki Dawnej "Camerata Cracovia", który przypomniał muzykę renesansu i baroku sięgając po utwory mało znane, współcześnie nie publikowane oraz niedawno odkryte, jakimi są Pieśni Braci Polskich zwanych Arianami.


Kolejne koncerty 10. Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej "Kolory Polski" odbędą się w dniach 12-13 września 2009 roku. Podczas pierwszego z nich – o godz. 19.00 w Muzeum-Zamku w Uniejowie zobaczymy i usłyszymy najstarszą (prawdopodobnie) polską operę, odnalezioną w zbiorach Biblioteki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Heca albo Polowanie na zająca anonimowego kompozytora. Rękopis dzieła figurował w poznańskich zbiorach jako kantata myśliwska. Dopiero warszawski muzykolog prof. Jerzy Gołos, który go gruntownie przebadał, doszedł do wniosku, że jest to kameralna opera buffa, najstarsza zachowana opera w języku polskim. Współczesna premiera tego dzieła miała miejsce 17 października ubiegłego roku podczas dorocznego Salonu Hubertowskiego w Muzeum Zamku Górków w Szamotułach. Dzieło zostało uznane za operę, nie kantatę, na podstawie treści libretta, które wyraźnie sugeruje inscenizację. Ma ono wartką akcję i liczne momenty humorystyczne. Jak wskazuje tytuł – nadany przez prof. Gołosa – rzecz traktuje o polowaniu na zająca, który był tradycyjną potrawą podawaną na Boże Narodzenie. Dworzanie zachęcają łowczego, by „psy wysforował” i ruszył na łowy. Ustrzelonego zająca bierze w swoje ręce kucharz, który przyrządza odświętne danie z dodatkiem „imbieru, kaparów, oliwków”. Uczta jest wyjątkowo obfita, więc biesiadnicy próbują się kurować wódką, a gdy to nie pomaga, wzywają na pomoc księdza. Utwór powstał najprawdopodobniej na przełomie XVII i XVIII wieku, na co wskazuje m.in. pisownia niektórych wyrazów. Przypuszcza się, że pochodzi z południowo-wschodniej Polski. Zanim manuskrypt trafił do poznańskiej biblioteki, należał do wybitnego muzykologa Adolfa Chybińskiego. Operę wykona Zespół Pieśni Myśliwskiej „Nemrod”, działający przy Zarządzie Okręgowym Polskiego Związku Łowieckiego w Poznaniu. Jest to pierwsza i jedyna w Polsce grupa wokalna, wykonująca pieśni wielogłosowe o tematyce myśliwskiej i leśnej. Jej prezentacjom kolorytu dodają dawne sygnały myśliwskie, prezentowane przez wytrawnego znawcę, współpracującego z zespołem Krzysztofa Kadleca.

W niedzielę, 13 września 2009 roku o godz. 19.00 w klasztorze Księży Salezjanów w Lutomiersku wystąpi natomiast jedna z najwybitniejszych śpiewaczek polskich, Jadwiga Rappé. Wraz z wybitną łódzką mezzosopranistką Urszulą Kryger i organistą Jarosławem Malanowiczem zaprezentuje utwory kompozytorów polskich – Mieczysława Surzyńskiego, Stanisława Moniuszki, Henryka Czyża, Andrzeja Kurylewicza i Stanisława Moryty. Program wieczoru dopełnią dzieła organowe Johanna Sebastiana Bacha i zmarłego cztery lata temu Mariana Sawy.


Dzień po inauguracji 65. sezonu artystycznego Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, 12 września 2009 roku o godz. 18.00 gościć będzie w Krakowie Chińska Radiowo - Filmowa Orkiestra Symfoniczna wraz z jej szefem Fan Tao. Koncert ten wpisuje sie w kalendarium tegorocznych Dni Kultury Chińskiej organizowanych przez Instytut Adama Mickiewicza z polecenia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest to wydarzenie umożliwiające polskiej publiczności zapoznanie się z kulturą współczesnych Chin oraz jej wybitnymi przedstawicielami. Podczas koncertu w Filharmonii Krakowskiej tradycyjne i współczesne utwory kompozytorów chińskich skonfrontowane będą z muzyczną twórczością europejską: Walcem z Serenady op. 48 Piotra Czajkowskiego, Rondem à la Krakowiak F-dur op. 14 Fryderyka Chopina oraz błyskotliwym utworem Henryka Wieniawskiego - Scherzo-tarantellą g-moll op. 16. Solistami koncertu będą artyści chińscy - pianistka Chen Qingzhi oraz niekwestionowana gwiazda chińskiej wiolinistyki - Li Chuanyun, artysta, który w wieku jedenastu lat zdobył Grand Prix na V Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, będąc najmłodszym muzykiem, który dostąpił tego zaszczytu. Li Chuanyun oprócz utworu Henryka Wieniawskiego wykona koncert skrzypcowy Miłość motyli (Liang Shanbo yu Zhu Yingtai) - utwór skomponowany w 1958 roku przez muzyków z Szanghajskiego Konserwatorium Muzycznego - He Zhanhao i Chen Gang.


Siódmy Festiwal „Sacrum Profanum” odbędzie się w Krakowie w dniach 13-19 września 2009 roku. Ideą festiwalu jest prezentacja arcydzieł muzyki XX i XXI wieku w układzie geograficznym. Tegoroczna edycja zostanie poświęcona Wielkiej Brytanii.

Imprezę zainauguruje słynna The Cinematic Orchestra, która wystąpi wspólnie z Sinfoniettą Cracovią. Tego samego wieczoru Chris Cunningham, współtwórca teledysków Madonny i Björk, zaprezentuje swój najnowszy show realizowany do muzyki Aphexa Twina. Z kolei Aphex Twin będzie bohaterem dwóch finałowych koncertów festiwalu w nowohuckim kombinacie. Wydarzeniami festiwalu będą również występy słynnych europejskich zespołów muzyki współczesnej: Asko/Schönberg, London Sinfonietta, Ensemble Intercontemporain, Ensemble Recherche, Ensemble Modern, Klangforum Wien. W programie festiwalu znajdą się liczne prawykonania oraz prezentacje dzieł brytyjskich twórców, m.in.: Juliana Andersona, Jonathana Harveya, Petera Maxwella Daviesa, Olivera Knussena, Harrisona Birtwistle'a, George'a Benjamina i Briana Ferneyhougha.

Więcej


OpusW poniedziałek, 8 czerwca 2009 roku ogłoszona została lista kompozytorów nominowanych do drugiej edycji Nagrody Mediów Publicznych Opus 2009, przyznawanej w dziedzinie współczesnej muzyki poważnej (za utwór muzyczny, którego pierwsze wykonanie i upowszechnienie miały miejsce w 2008 roku). Jury w składzie: Włodzimierz Kotoński, Andrzej Chłopecki, Krzysztof Droba, Marek Moś, Olgierd Pisarenko, Krzysztof Szwajgier i Paweł Szymański wybrało 25 utworów. Laureaci Nagród Mediów Publicznych zostaną ogłoszeni 14 września 2009 roku podczas uroczystej gali w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, transmitowanej w TVP1, TVP Kultura i Programie 1 Polskiego Radia. Laureat nagrody Opus otrzyma 200 tysięcy złotych.

Nagrody Mediów Publicznych w dziedzinie literatury pięknej i współczesnej muzyki poważnej zostały ustanowione w kwietniu 2008 roku. Celem fundatorów nagród, Telewizji Polskiej i Polskiego Radia, jest wspieranie i popularyzowanie polskiej twórczości i uczestnictwa w kulturze. Ze strony nadawców publicznych to potwierdzenie woli jak najbliższej współpracy ze wszystkimi środowiskami twórczymi. Zwycięzcą pierwszej edycji nagrody Opus został Paweł Mykietyn za II Symfonię.

Więcej informacji na stronie: http://www.nagrody-mediow-publicznych.pl/

Więcej


Drugi sezon koncertów z cyklu „contem.ucha” zainauguruje we wtorek, 15 września 2009 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej występ jednego z najsłynniejszych kwartetów smyczkowych świata: „Kronos Quartet”. Artyści zagrają m.in. IV Kwartet smyczkowy Hanny Kulenty z melodią Kołysanki, napisanej dla córki Misi. Z dorobku młodej kompozytorki izraelskiej Aviyi Kopelman, która jest stypendystką zespołu w projekcie „Under 30”, wybrali Widows&Lovers. Different trains Steve’a Reicha to utrwalone w muzyce wspomnienia podróży z czasów dzieciństwa, a Bogosławieństwa Vladiira Martynova upamiętniają tragedię 11 września.

Założony w 1973 roku zespół „Kronos Quartet” należy nie tylko do najbardziej znanych, ale także najznakomitszych i najbardziej wszechstronnych kwartetów smyczkowych świata.Kameraliści – Davin Harrington, John Sherba, Hank Dutt i Jeffrey Zeigler – są otwarci na różne rodzaje muzyki: grają klasykę, jazz, muzykę eksperymentalną i dawną, tango i folk. Do tej pory powstało dla nich ok. 600 kompozycji. W repertuarze mają też utwory polskich twórców współczesnych: Lutosławskiego, Pendereckiego i Góreckiego.


W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie rusza nowy cykl - Dni Sztuki Tańca. Między 16 września a 4 października 2009 roku zobaczyć będzie można Sanktpetersburski Teatr Baletu, w choreografi Borisa Ejfmana Oniegin, tancerzy Chińskiego Baletu Narodowego, zespół Akrama Khana z Londynu, szwajcarską grupę Speeed, Kielecki Teatr Tańca oraz tancerzy Polskiego Baletu Narodowego w spektaklu Tristan, którego marcową premierę publiczność przyjęła gorącą owacją. Wśród twórców nie zabraknie również młodych polskich choreografów, którzy zaprezentują swoje prace w spektaklu Kreacje 1.


X Koncert Pamięci odbędzie się 17 września 2009 roku o godz. 10.00 w Auli Magna Pałacu Branickich w Białymstoku.

Koncerty Pamięci, realizowane od 2000 roku zawsze 17 września w rocznicę wkroczenia do Polski wojsk sowieckich, skierowane są do wszystkich, którzy uczestniczyli w doświadczaniu cierpienia i bólu, ale także do wszystkich mieszkańców polskiej ziemi, by w ten sposób pielęgnować tradycję narodową, a dzięki temu zachowywać swoją tożsamość. Szczególnym zadaniem koncertów jest podtrzymanie pamięci o tych tragicznych wydarzeniach i przekazanie jej młodemu pokoleniu. Ideą Koncertów Pamięci jest również pamięć o tych, dla których data wrześniowa to symbol śmierci i cierpienia, a także walki o pokój, dobro i sprawiedliwość.

W 70. rocznicę wydarzeń września 1939 nadarza się okazja, by zostawić ślad następnym pokoleniom, gdy jeszcze żyją ci, którzy osobiście doświadczyli tragedii II wojny światowej. Dlatego do uczniów białostockich szkół skierowany został konkurs na wiersz lub prozę oraz dokument DVD pt. Objęła nas pamięć pokoleń. Konkurs ten to inicjatywa pozwalająca upowszechniać i pielęgnować tradycje narodowe w sferze pamięci o 17 września 1939 roku.


Pięćdziesiąta druga edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" odbędzie się w dniach 18-26 września 2009 roku. Poświęcona zostanie w głównej mierze muzyce elektroakustycznej.

Co będzie?

Studia i ośrodki muzyki elektronicznej: DXARTS (Seattle), STEIM (Amsterdam), Miso Studio (Lizbona), IRCAM (Paryż), Centro Tempo Reale (Florencja), Experimentalstudio des SWR (Freiburg), Music Technology Group (Barcelona), Studio Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Skąpane w elektronice opery i dzieła operujące na granicy opery: Somnium Mieczysława Litwińskiego, Ogród Marty Cezarego Duchnowskiego, Cassandra Michaela Jarella, Salt Itinerary Miguela Azguime'a, Machinations Georgesa Aperghisa.

Liczne akcje elektroniczne w hali Expo XXI (maraton): koncert finałowy Call for Sounds, Reactable/Phonos ek Mechanes, Loudspeakers Orchestra, Orkiestra Laptopowa.

Ambisonic music w Hali Najwyższych Napięć: przestrzenna projekcja dźwięku studia DXARTS z Uniwersytetu Washingtona w Seattle z wykorzystaniem 20 sekundowego pogłosu Hali Najwyższych Napięć.

Call for Sounds: koncert utworów wyłonionych w konkursie na kompozycję elektroniczną.

Filmy: prezentacje filmów poświęconych postaciom i muzyce Bogusława Schaeffera, Pierre'a Henry, Henri Pousseura.

Orkiestry i zespoły: Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, Kwartludium, London Sinfonietta, Aukso, Orkiestra Muzyki Nowej, Asko, MusikFabrik, European Workshop for Contemporary Music, Phonos ek Mechanes.

Zamówienia festiwalu - komponują: Paweł Szymański, Aleksander Nowak, Pierre Henry, Per Nørgård, Mieczysław Litwiński, Karol Nepelski, André Werner (zamówienie Warszawskiej Jesieni i Niemieckiej Rady Muzycznej), Filip Matuszewski (zamówienie Deutschlandkfunk dla Warszawskiej Jesieni), Aleksandra Gryka.

Światowe prawykonania: oprócz 9 utworów zamówionych, także 3 innych kompozycji: Eduardo Moguillansky'ego (zamówienie ubiegłorocznej Warszawskiej Jesieni), Krzysztofa Wołka i Cezarego Duchnowskiego (prawykonanie wersji scenicznej opery).

Mykietyn Pasja: wydarzenie specjalne, warszawska prezentacja Pasji wg św. Marka Pawła Mykietyna.

Warszawska Jesień na Östersjöfestivalen: dnia 1 września w katedrze Storkyrkan w Sztokholmie - koncert Warszawskiej Jesieni na Östersjöfestivalen z utworami Steffena Schleiermachera, Wojciecha Ziemowita Zycha, Agaty Zubel, Henryka Mikołaja Góreckiego i Sofii Gubajduliny w wykonaniu European Workshop for Contemporary Music pod dyrekcją Szymona Bywalca.

zobacz: PROGRAM FESTIWALU - plik pdf


Jubileuszowy projekt Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich zatytułowany Kompozytorzy XXI wieku w hołdzie Chopinowi odbędzie się w Warszawie, w dniach 18-20 września 2009 roku jako impreza towarzysząca 52. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Zainicjuje go koncert-prolog (18 września), prezentujący nowe utwory członków Koła Młodych ZKP – studentów i absolwentów klas kompozycji w uczelniach muzycznych Warszawy, Poznania, Wrocławia, Gdańska oraz Antwerpii: Wojciecha Błażejczyka, Michała Dobrzyńskiego, Barbary Kaszuby, Dariusza Przybylskiego, Mateusza Ryczka, Jacka Sotomskiego oraz Agnieszki Stulgińskiej. Szczególny skład utworów – 2-4 instrumenty (2 fortepiany, 2 perkusje) zainspirowany został osobowościami muzyków zespołu Kwadrofonik w składzie: Magdalena Kordylasińska –perkusja, Miłosz Pękala –perkusja, Emilia Sitarz –fortepian i Bartłomiej Wąsik –fortepian, którzy będą wykonawcami koncertu. W sobotę (19 września) w Centrum Łowicka odbędzie się wspomnieniowa dyskusja z prezentacją multimedialną Jednością silni, rozumni szałem. Z historii Koła Młodych ZKP, prowadzona przez Michała Klubińskiego, z udziałem kilku kolejnych Przewodniczących i członków Koła. Zakończeniem jubileuszu będzie Koncert 60/60 prezentujący 60 jednominiutowych utworów kameralnych na 1-3 instrumenty (gitarę elektryczną, klarnet i fortepian), odzwierciedlających historię Koła. Szczególna inspiracją dla tego międzypokoleniowego projektu był Walc minutowy Fryderyka Chopina oraz poglądy Zygmunta Mycielskiego, jednego z założycieli Koła Młodych ZKP, który w latach stalinowskich w swoich publicznych wypowiedziach podkreślał znaczenie Chopina dla kosmopolitycznego, modernistycznego oblicza muzyki polskiej, przeciwstawiającego się doktrynie socrealizmu. Autorami jubileuszowych miniatur są młodzi kompozytorzy - członkowie Koła Młodych oraz grono zaproszonych twórców innych pokoleń, którzy w przeszłości związani byli z Kołem, m.in. Rafał Augustyn, Dobromiła Jaskot, Jerzy Kornowicz, Włodzimierz Kotoński, Piotr Moss, Prasqual, Bronisław Kazimierz Przybylski, Dariusz Przybylski i Tadeusz Wielecki. W wykonaniu utworów będą brać udział najwybitniejsi, specjalizujący się w interpretacji muzyki współczesnej muzycy polscy: Oliwier Andruszczenko – klarnet, Wojciech Błażejczyk - gitara elektryczna oraz Magdalena Lisak - fortepian (laureatka XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina).

Więcej


Polska Filharmonia Bałtycka koncertem w dniu 18 września 2009 roku o godz. 19.00 w wykonaniu solistów: Anny Wierzbickiej – sopran i Adama Kruszewskiego – baryton oraz Orkiestry Symfonicznej pod batutą Kai’a Baumanna zainauguruje nowy sezon artystyczny 2009/2010. W programie: Symfonia nr 100 G- dur, "Wojskowa" Josepha Haydna - w 200. rocznicę śmierci kompozytora oraz Lieder aus "Des Knaben Wunderhorn" Gustava Mahlera.


Tydzień po inauguracji 65. sezonu artystycznego Filharmonii w Krakowie, dnia 18 września 2009 roku o godz. 19.00 i 19 września 2009 roku o godz. 18.00 na estradzie filharmonicznej wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej pod batutą Wojciecha Rajskiego wystąpi Bartosz Koziak (na zdjęciu) - utalentowany wiolonczelista młodego pokolenia. Ten niespełna trzydziestolatek ma już na swym koncie laur III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Lutosławskiego w Warszawie (2001), II nagrodę w konkursie w Tongyeong „Isang Yun in Memoriam” w Korei i w konkursie im. Mikola Lysenki w Kijowie, jest także zdobywcą nagrody specjalnej Praskiej Wiosny w 2006 roku. Artysta wykona w Filharmonii Krakowskiej Koncert wiolonczelowy Witolda Lutosławskiego, utwór skomponowany w 1970 roku dzięki inspiracji Mścisława Rostropowicza i jednocześnie pierwszy koncert solowy w twórczości kompozytora. Program koncertów dopełni III Symfonia F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa.


W dniach 12 i 18 września 2009 roku w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu odbyły się przesłuchania dzieci w wieku od 6 do 18 lat. Zainteresowanie wydarzeniem było ogromne. Na przesłuchania zgłosiło się 200 dzieci, spośród których wybrano czterech młodych solistów i 15 osób do chóru dziecięcego. Umiejętności wokalne i sceniczne dzieci oceniali: reżyser spektaklu – Beata Redo–Dobber, dyrygent - Aleksander Gref oraz dyrektor muzyczny Opery Kieszonkowej - Krzysztof Słowiński. Wszyscy wybrani wezmą udział w całym procesie prób i przygotowań, a w rezultacie zaśpiewają w operze Brundibar Hansa Krasa wystawianej na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Przedstawienie Brundibar jest pierwszym sygnałem zaplanowanych już i przygotowywanych zmian, które zachodzą w Operze Poznańskiej. Teatr Wielki rozszerza swoją działalność o nowe projekty, których celem jest wyjście teatru poza mury gmachu, dotarcie do nowych grup widzów, a także pozyskiwanie nowych talentów. Premiera opery Brundibar z udziałem młodych artystów odbędzie się 27 listopada 2009 roku. Teatr Wielki w Poznaniu jako cześć projektu Brundibar zorganizuje także spotkanie dzieci z Elą Stein Weisberger, która jako 11-letnia dziewczynka brała udział w przedstawieniach opery Krasa w Teresinie.

Więcej


Przedostatnie koncerty 10. Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej "Kolory Polski" odbędą się w Radomsku i w Studziannej-Poświętnych. W sobotę, 19 września 2009 roku o godz. 19.00 w radomskiej Metalurgii Nieruchomości (Radomszczańskie Centrum Biznesu) zagra zespół „Nazzar”, który wykona tradycyjną muzykę klezmerską we własnych aranżacjach, wykorzystując motywy żydowskie, bałkańskie, galicyjskie oraz oryginalne utwory w stylu klezmerskim. Tłem dla muzyki będzie pokaz zdjęć i slajdów, przedstawiających stare wielokulturowe Radomsko. Koncert klezmerski wpisuje się w uroczystości Radomszczańskich Dni Kultury Żydowskiej, organizowanych przez Urząd Miasta i Miejski Dom Kultury. Organizatorzy proponują zwiedzanie cmentarza żydowskiego, jednej z większych nekropolii tego wyznania, z dobrze zachowanymi macewami (najstarsza pochodzi z 1831 roku). Znajduje się tam ohel (niewielki grobowiec murowany) słynnego rodu cadyków z Radomska, dokąd często pielgrzymują chasydzi. Radomsko to jeden z ośrodków chasydyzmu w Polsce. W dniu koncertu w Miejskim Domu Kultury odbędą się warsztaty śpiewania nigunów – tradycyjnych pieśni żydowskich bez słów, z elementami tańca chasydzkiego i warsztaty języka jidysz. Poprowadzą je Julia Makosz (judaistka, wykładowca w Katedrze Porównawczych Studiów Cywilizacji Uniwersytetu Jagiellońskiego) i Urszula Makosz (pieśniarka, specjalizująca się w muzyce żydowskiej).

Z kolei w niedzielę, 20 września 2009 roku o godz. 19.00 w Bazylice Matki Boskiej Świętorodzinnej w Studziannej-Poświętnych usłyszymy Bogurodzicę, polskie pieśni renesansowe i melodie ludowe oraz utwory Cristóbala de Moralesa i Giovanniego Pierluigiego da Palestriny w interpretacji Poznańskiego Chóru Chłopięcego.


Opera Śląska zaprasza na inaugurację jubileuszowego sezonu artystycznego 2009/2010 z okazji 65. lecia istnienia bytomskiej sceny operowej. W sobotę, 19 września 2009 roku o godz. 18.00 w Operze Śląskiej w Bytomiu oraz w poniedziałek, 21 września 2009 roku o godz. 18.00 w Teatrze Śląskim w Katowicach wystawiona zostanie opera Manru Ignacego Jana Paderewskiego – najnowszy spektakl Opery. W głównych rolach zobaczymy – w partii tytułowej: Juliusz Ursyn-Niemcewicz / Maciej Komandera, Ulana – Joanna Kściuczyk-Jędrusik / Jolanta Wyszkowska, Urok – Paweł Kajzderski / Adam Woźniak.


Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu zaprasza na jesienną edycję Wieczorów Małopolskich, które odbędą się w dniach 19-29 września 2009 roku. Na cykl złożą się koncerty, spektakle operowe i dramatyczne, prezentowane przez najlepsze zawodowe instytucje artystyczne. Nadchodzącą edycję wypełni pięć wydarzeń artystycznych: poezja i muzyka żydowska w aranżacji Andrzeja Jakubowskiego i wykonaniu Jacka Ścibora, Jolanty Münch oraz Stefana Müncha, spektakl Kolacja na cztery ręce w wykonaniu Teatru Nowego w Poznaniu, koncert Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, musical Opera za trzy grosze w wykonaniu Teatru Arlekin z Łodzi oraz jazzowe improwizacje utworów z repertuaru Czesława Niemena w wykonaniu trio Artura Dutkiewicza.

Więcej


Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu zaprasza na jesienną edycję Wieczorów Małopolskich, które odbędą się w dniach 19-29 września 2009 roku. Na cykl złożą się koncerty, spektakle operowe i dramatyczne, prezentowane przez najlepsze zawodowe instytucje artystyczne. Nadchodzącą edycję wypełni pięć wydarzeń artystycznych: poezja i muzyka żydowska w aranżacji Andrzeja Jakubowskiego i wykonaniu Jacka Ścibora, Jolanty Münch oraz Stefana Müncha, spektakl Kolacja na cztery ręce w wykonaniu Teatru Nowego w Poznaniu, koncert Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, musical Opera za trzy grosze w wykonaniu Teatru Arlekin z Łodzi oraz jazzowe improwizacje utworów z repertuaru Czesława Niemena w wykonaniu trio Artura Dutkiewicza.

Więcej


Dnia 20 września 2009 roku w Katowicach odbędą się kolejne trzy koncerty z cyklu Bliżej Chopina, organizowanego w ramach przygotowań do Roku Chopinowskiego 2010. Podczas pierwszego z nich o godz. 17.00, w Sali MDK „Koszutka” usłyszymy m.in. mazurki Chopina w transkrypcji Viardot i pieśni w wersji Liszta. Wystąpią: Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska – sopran, Adam Mokrus – skrzypce i Wojciech Waleczek - fortepian. Piętnaście minut później rozpocznie się natomiast kolejny koncert – w Sali MDK „Południe”, który zostanie również powtórzony o godz. 19.00. Tym razem usłyszymy Beatę Witkowską-Glik – sopran i Roberta Marata – fortepian.

Projekt „Bliżej Chopina” dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji o cyklu Bliżej Chopina dostępnych jest na stronie www.silesia.art.pl


W niedzielę, 20 września 2009 roku o godz. 18.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert Georg Friedrich Händel w 250. rocznicę śmierci  w wykonaniu Katarzyny Wiwer (sopran), Małgorzaty Komorowskiej (harfa), Tomasza Ślusarczyka (trąbka) oraz Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis pod dyrekcją Paula Esswooda. W programie koncertu znajdą się wyłącznie kompozycje Händla: Uwertura z oratorium "Salomon" (HWV 67), Sinfonia "Przybycie Królowej Saby" z oratorium "Salomon", Aria na sopran, trąbkę i orkiestrę (HWV 74), "Eternal Source of Light" z "Birthday Ode for Queen Anne", Koncert na harfę i orkiestrę B-dur op.4 nr 6 (HWV 294), Gloria na sopran i orkiestrę (HWV deest), Uwertura z oratorium "Saul" (HWV 53), Aria Dawida na sopran i orkiestrę z solo harfowym (HWV 53) z oratorium "Saul" - "O Lord, Whose Mercies Numberless", Passacaglia na harfę z suity g-moll nr 7 (HWV 432) i Suita D-dur z "Muzyki na wodzie" na trąbkę solo i orkiestrę (HWV 341).

Paul Esswood (na zdjęciu) jest jednym z czołowych kontratenorów świata. Współpracował z wieloma teatrami operowymi w Europie oraz Ameryce, był pierwszym kontratenorem w historii, który zaśpiewał na scenie mediolańskiej La Scali. Brał udział w nagraniach utworów Monteverdiego, zrealizowanych przez Harnoncourta i Ponella w Operze w Zurychu. Artysta ma bardzo bogaty repertuar, poczynając od Bacha, Händla, Purcella, Monteverdiego, Mozarta, Haydna, Schuberta i Schumanna po dzieła Sznitkego czy Pendereckiego. Dokonał ponad sto pięćdziesiąt nagrań, m.in. dla wytwórni Teldec. Jest profesorem wokalnej interpretacji baroku w londyńskiej Royal Academy of Music, prowadzi też kursy mistrzowskie na całym świecie. Jest Honorowym Członkiem Królewskiej Akademii Muzycznej, a w 1992 uhonorowany został niemiecką nagrodę Händla.


Dnia 21 i 22 września 2009 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim w Poznaniu wystąpi Sanktpetersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana. Artyści zaprezentują polskim widzom spektakl Oniegin do muzyki Piotra Czajkowskiego i Aleksandra Sitkowieckiego.

Boris Ejfman – założyciel, dyrektor naczelny i artystyczny Sanktpetersburskiego Teatru Baletu, twórca ponad 40 baletów, uznawany jest w świecie za czołowego i najbardziej kreatywnego artystę baletu rosyjskiego. Stworzył bardzo oryginalny styl wywodzący się z baletu klasycznego, ale przeniknięty duchem choreografii współczesnej.

Więcej


Co trzy lata do konkursowej rywalizacji stają najzdolniejsi organiści z Polski i Europy, a obecnie również z najdalszych zakątków świata. Konkurs organowy, którego patronem jest wybitny organista i kompozytor Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621), przez ostatnie 17 lat promował region jako ośrodek muzyki organowej.

W tym roku międzynarodowe jury VII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Organowej im. Sweelincka (Emanuele Cardi, Stefan Göttelmann, Pierre Pincemaille, Jaroslav Tuma, Roman Perucki, Andrzej Chorosiński, Julian Gembalski) spośród 20 zgłoszonych osób wyłoniło do pierwszego etapu 13 organistów. Kandydaci reprezentują 5 narodowości, a jest to siedem pań i 6 panów. Są to: Gospošvá Lucie i Málková Katerina z Czech, Ingielewicz Maciej, Kamieński Piotr, Maszkiewski Maciej, Pikulska Anna, Pizuński Mateusz i Zakrzewski Maciej z Polski, Krymowa Antonina, Lopantsewa Wera i Michajłowa Natalia z Rosji, Pohle Lucas z Niemiec i Yamada Yukiko z Japonii.

Po raz pierwszy jury konkursu dokonywało kwalifikacji na podstawie nadesłanych nagrań cyfrowych dwóch utworów obowiązkowych: Nicolasa Bruhnsa - Preludium i fugi e-moll oraz Johanna Sebastiana Bacha - Triosonaty BWV 525-530. Jury dokonując selekcji uczestników konkursu nie znało wcześniej ich nazwisk, lecz posługiwało się tylko przypisanymi do osób numerami.

Trzy etapy konkursu w dniach 22-25 września 2009 roku będą odbywać się na czterech instrumentach: w Bazylice św. Mikołaja i Bazylice św. Brygidy (I etap), w kościele NMP Królowej Różańca Świętego (II etap) oraz w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej (III etap). Wszystkie przesłuchania konkursowe będą otwarte dla publiczności i bezpłatne.

Pula nagród obejmuje nagrody finansowe oraz koncert w ramach 53. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie w 2010 roku, koncerty w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie i Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.


Koncert z cyklu „Muzyczne pory roku – Jesień”, organizowany przez Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich, odbędzie się dnia 22 września 2009 roku o godz. 16.30 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Będzie to jednocześnie impreza towarzysząca 52 Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. W programie:

Wystąpią: Arkadiusz Dobrowolski – wiolonczela, Michał Drewnowski – fortepian, Andrzej Gębski – skrzypce, Maciej Małecki – fortepian, Artur Pachlewski – klarnet, Leszek Lorent – perkusja, Joanna Ławrynowicz – fortepian i Julia Samojło – fortepian.


Już po raz czwarty odbędzie się w Krakowie, w dniach 23-27 września 2009 roku Międzynarodowy Festiwal „Nowohucka Jesień Gitarowa 2009”. Organizatorami Festiwalu są: Młodzieżowy Dom Kultury im. Janusza Korczaka w Krakowie, Akademia Muzyczna w Krakowie oraz Zespół Państwowych Szkół Muzycznym im. M. Karłowicza w Krakowie.

Na program Festiwalu złożą się: koncerty – spotkania z gitarą klasyczną, lekcje mistrzowskie, wykłady oraz imprezy towarzyszące. Udział w Festiwalu wezmą światowej sławy mistrzowie gitary: Pablo Márquez (Argentyna), Ricardo Gallén (Hiszpania), Philippe Villa (Francja), a także w duecie Wojciech Pławner (skrzypce) i Roch Modrzejewski (gitara) oraz kwartet New Tango Bridge, którego koncert uświetni obchody jubileuszu 60 lecia Nowej Huty. Wykłady poprowadzą: Zbigniew Dubiella i Jerzy Żak, a koncerty - znana krakowska artystka Lidia Jazgar.

Festiwalowi towarzyszyć będzie wystawa malarstwa o tematyce muzycznej autorstwa Wiesława Nadymusa.

Ponieważ jedną z idei festiwalu jest zbudowanie muzycznego mostu łączącego Stary Kraków z Nową Hutą, wydarzenia festiwalowe odbywać się będą zarówno w salach koncertowych Akademii Muzycznej w Krakowie, jak i w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie. Festiwalowi goście oraz muzycy będą także gościć w krakowskiej pijalni win przy ul. Zamenhofa 6/1 (dwa kroki od Akademii Muzycznej).

Więcej informacji o Festiwalu i zapisach na lekcje mistrzowskie na stronie: www.jesiengitarowa.pl  


Opera Śląska zaprasza na uroczystości jubileuszowe z okazji 90. urodzin i 70-lecia pracy artystycznej niezwykłego tenora - Bogdana Paprockiego. W środę, 23 września 2009 roku (zmieniony termin!) o godz. 18.00 na dużej scenie bytomskiej Opery odbędzie się Gala Tenorów, w której udział wezmą – oprócz Jubilata – także inni znamienici artyści – tenorzy: Wiesław Ochman, Maciej Komandera, Dariusz Pietrzykowski, Adam Sobierajski, Vitalij Wydra, Piotr Friebe, Adam Zdunikowski, Andrzej Lampert, Sylwester Kostecki oraz orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tadeusza Serafina. Galę poprowadzi Wiesław Ochman. Następnego dnia jubileuszowych uroczystości, w czwartek 24 września o godz. 18.00 w Sali Koncertowej im. Adama Didura odbędzie się spotkanie z Bogdanem Paprockim zatytułowane Przez życie i sceny, które poprowadzi Tadeusz Kijonka.