Polmic - FB

koncerty

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

XVIII BYDGOSKI FESTIWAL OPEROWY
Opera Nova w Bydgoszczy

30.04. i 01.05.2011 godz.19. PREMIERA
Giacomo Puccini „CYGANERIA” opera w 4 obrazach
Realizatorzy:
Inscenizacja i reżyseria: Maciej Prus
Kierownictwo muzyczne: Andrzej Knap
Scenografia: Paweł Wodziński
Kostiumy: Jagna Janicka
Przygotowanie chóru: Henryk Wierzchoń
Opera Nova w Bydgoszczy

Festiwalowy przegląd inscenizacji rozpocznie Opera Nova premierą „Cyganerii” Giacomo Pucciniego, wykreowaną przez mistrza reżyserii Macieja Prusa , który po raz pierwszy pracuje z bydgoskimi śpiewakami. „La Bohème” , po 33 latach nieobecności na bydgoskiej scenie, dołączy tym samym do innych wielkich dzieł Pucciniego, które znajdują się w repertuarze bydgoskiej sceny : „Toski” i „Madamy Butterfly”, wcześniej „Turandot”.


04.05.2011 r. godz.19
Alexander Ekman „TRYPTYK EKMANA - studium rozrywki” balet współczesny
Realizatorzy:
Inscenizacja, choreografia, dekoracje: Alexander Ekman
Kostiumy: Bregie van Balen
Reżyseria świateł: Mikael Sylvest
Video: Elias Benxon
(Premiera Cullberg Ballet, Sztokholm X 2010 r.)
CULLBERG BALLET (Szwecja)

Po 10 latach w Operze Nova wystąpi ponownie CULLBERG BALLET, zaliczany do najlepszych zespołów tańca nowoczesnego na świecie. Tworzący dla szwedzkich tancerzy Alexander Ekman jest doskonale znany na najlepszych scenach baletowych. Jego dzieła cechują inteligentne pomysły, dynamiczna choreografia i obfitość humoru. W swym najnowszym balecie Alexander analizuje różne formy rozrywki: propozycje programów telewizyjnych, programy baletowe, koncerty, happeningi, itp. Stawia pytanie, czy publiczność chce ogladać programy przygotowywane z coraz większym rozmachem, lecz błahe , czy też docenia programy o minimalistycznej formie, lecz odwołujące się do osobistych przeżyć , sfery uczuciowej i intelektualnej widzów.


06.05.2011 r.godz.19
Gaetano Donizetti „MARIA Stuarda” - opera w dwóch aktach
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: Will Crutchfield
reżyseria: Dieter Kaegi
scenografia: Bruno Schwengl
reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
kierownictwo chóru: Mariusz Otto
(Premiera Teatr Wielki w Poznaniu 29 I 2011)
TEATR WIELKI W POZNANIU

Akcja opery odwołuje się do historycznej postaci królowej Szkocji, panującej w XVI wieku. Tragiczne, a zarazem burzliwe losy Marii Stuart stały się tematem inspirującym wielu artystów np. dramaty Juliusza Słowackiego czy Fryderyka Schillera. Także libretto opery Donizettiego skupia się wokół relacji pomiędzy tytułową bohaterką oraz jej kuzynką, królową Anglii . Elżbieta Wielka kocha lorda Leicestera. Ten z kolei darzy odwzajemnionym uczuciem Marię Stuart. W konsekwencji kłótni z rywalką, zazdrosna Elżbieta podpisuje na nią wyrok śmierci. Dramat znalazł dopełnienie w warstwie muzycznej: Donizetti uczynił bohaterkami swej opery właściwie dwie kobiety, stworzył dla nich trudne do wykonania arie, obfitujące w efektowne koloratury.


08.05.2011 r.godz.19.
Henry Purcell „DYDONA I ENEASZ” opera tragiczna w trzech aktach/
Béla Bartok „ZAMEK SINOBRODEGO” opera w jednym akcie z prologiem
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: Łukasz Borowicz reżyseria: Jacek Gąsiorowski konsultacja dramaturgiczna i muzyczna: Piotr Kamiński dekoracje i kostiumy: Anna Wunderlich choreografia i ruch sceniczny: Alexandr Azarkevitch kierownictwo chóru: Marek Jaszczak
(Premiera Teatr Wielki w Łodzi 5 III 2011)
TEATR WIELKI W ŁODZI
„Dydona i Eneasz" H.Purcella oraz „Zamek Sinobrodego" B.Bartóka to opery, które mimo dzielących je epok, połączone w jedną inscenizację, nabierają głębszego sensu. Opowiadają historię wielkiej niespełnionej miłości, która prowadzi do nieuchronnej rozłąki i dramatycznego finału. Skomplikowane koleje losu bohaterów zmuszają do refleksji nad przemijaniem i barierami, które tkwią w każdym z nas.
„Dydona i Eneasz” i „Zamek Sinobrodego” w jednym przedstawieniu? Dwa utwory tak różne stylistycznie i z tak odległych epok w czasie jednego wieczoru? Wydaje się to zaskakujące i zakrawa na czystą prowokację. Czy jednak tak jest? (…)Obie opery są utworami głęboko tragicznymi i jeśli głębiej nad tym się zastanowić, ich tragizm, mimo odległości dwóch epok, w których powstawały, jest w jakimś sensie „strukturalnie” podobny. Obie są „obrazami” wielkiej miłości i obie kończą się obrazem śmierci.(..) Z „Eksplikacji reżyserskiej” Jacka Gąsiorowskiego (materiał TW w Łodzi).


10.05.2011r.godz.16.30. i godz.19
Eric Idle, John du Prez „SPAMALOT, czyli Monty Python i święty Graal” musical
Realizatorzy:
Reżyseria: Maciej Korwin
Kierownictwo muzyczne: Dariusz Różankiewicz
Scenografia i kostiumy: Jerzy Rudzki
Choreografia: Joanna Semeńczuk, Bernard Szyc
Układy stepowane: Jacek Wester
(Premiera Teatr Muzyczny w Gdyni 2 X 2010)
TEATR MUZYCZNY W GDYNI

Tym, którzy zechcą zobaczyć „Spamalota…” zainspirowanego legendami arturiańskimi, należy się informacja : gdyński spektakl to żonglerka konwencjami.,to parodia musicalu oparta na absurdalnym humorze rodem z filmu „ Monthy Pyton i i święty Graal”(1975r.) legendarnej brytyjskiej grupy komików.
W Gdyni stworzono widowisko z rozmachem, rozpisane na pięćdziesięcioosobowy zespół i orkiestrę. Pełno tu pur-nonsensu i zabawy kiczem 405 strusich piór ozdabia piękne tancerki, nawet sceny baletowe, podobnie jak partie wokalne, utrzymane są w konwencji pastiszu.
Autorem błyskotliwego polskiego libretta , pełnego gier słownych jest Bartosz Wierzbięta,
Zwariowana i kpiarska komedia, natrząsa się z wszystkiego i nie oszczędza nikogo.


12.05.2011r.godz.19
Georg Friedrich Händel „ORLANDO“ dramma per musica w 3.aktach
Dyrygent: Jan Willem de Vriend
Reżyser: Eva Buchmann
Scenografia: Miriam Grote Gansey
Reżyseria świateł: Tom Verheijen
Kostiumy: Jorine van Beek
(Premiera Amsterdam 1 IV 2011)
COMBATTIMENTO CONSORT AMSTERDAM (HOLANDIA)

Wyróżnikiem i ambicją zespołu jest prezentowanie unikalnego i mało znanego, acz wartościowego artystycznie repertuaru. Zespół jest znany z wysokiego poziomu przedstawień i propagowania muzyki doby baroku, począwszy od dzieł kameralnych , poprzez orkiestrowe, oratoria, aż po dzieła operowe. W toku 28 lat istnienia zespołu ukształtował sięjego własny, rozpoznawalny styl gry, który jest znany jako „szkoła Combattimento”. Prapremiera „Orlanda” odbyła się w 1733 r.,jednak dzieło ,nie spotkawszy się z uznaniem, zniknęło ze scen na 200 lat. Gdy na nowo odkryto partyturę, okazało się, że jest to jedna z najpiękniejszych barokowych oper. Libretto powstało na podstawie epickiego poematu L. Ariosta, arcydzieła XV-wiecznej literatury.
Orlando jest rycerzem w służbie Karola Wielkiego. Kocha uratowana przez siebie księżniczkę Angelikę ,lecz ta obdarza uczuciem Medora. Ból serca Orlanda jest tak wielki, że doprowadza go do utraty zmysłów. Może go uratować tylko czarodziej Zoroastro, sprowadzając z niebios ożywiający kordiał…


14.05.2010r.godz.19
BÉJART BALLET LAUSANNE (Szwajcaria)

1. ARIA
Choreografia: Gil Roman
Muzyka: J.S. Bach, Nine Inch Nails, Melponem, inuickie pieśni ludowe
(Premiera 20 XII 2008)
Gil Roman mówi: „Poprzez ten balet chciałem poruszyć szersze kwestie niż sam taniec i jednoczesne funkcjonowanie różnych szkół myśli tanecznej, które często próbuje się sobie przeciwstawiać: wolny taniec otwarty i taniec klasyczny. Taniec dionizyjski pełen jest instynktownej siły i energii, podczas gdy taniec klasyczny, apolliński, to rozum i struktura. Moją misją jest połączenie ich w jedno

2. LE CHANT du COMPAGNON ERRANT (Pieśń wędrownego czeladnika)
Choreografia: Maurice Béjart
Muzyka: Gustav Mahler
(Premiera 11 III 1971)
Choreografia ta często odczytywana jest jako ilustracja życia Béjarta . Motywem utworu jest wędrówka średniowiecznego czeladnika z miasta do miasta w poszukiwaniu mistrza i sensu życia.

3. DIONYSOS (SUITE)
choreografia: Maurice Béjart
muzyka: Manos Hadjidakis
(Prapremiera: XII 1985)
Bazą dla realizacji suity „Dionysos" był pełnospektaklowy wieczór baletowy „Dionysos" z 1984 roku do muzyki Richarda Wagnera i Manosa Hadjidakisa. Zajmuje szczególne miejsce w bogatym dorobku Béjarta. Opowiada mit o Dionizosie,o jego cudownych narodzinach, jego szalonych tańcach .
Rytm z początku wolny –« Narodziny tragedii » w scenie z tawerny - przyspiesza z wejściem bachantek , osiąga paroksyzm syrtaki tańczonym przez 20 chłopców oraz w tanecznym szaleństwie Wschodu.

Znany od 1984 r. pod nazwą BÉJART BALLET LAUSANNE (d. Balet XX wieku) gościć będzie w Operze Nova po raz pierwszy. Nazwisko zmarłego w 2007 r. wybitnego Artysty, elektryzuje zawsze miłośników tańca. Admiratorzy twórczości Maurice’a Béjarta będą mieli okazję podziwiać choreografie Mistrza, wiernie przekazywane przez zespół jego imienia. Tancerze pokażą także dzieło swego obecnego dyrektora artystycznego ,Gila Romana, ucznia Béjarta, byłego solisty Baletu XXwieku , uhonorowanego prestiżowymi nagrodami Danza&Danza Award oraz Nijinski Award.

Powrót