Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

46. Międzynarodowy Festiwal „Wratislavia Cantans” odbędzie się w dniach 2-18 września 2011 roku. Tegoroczna edycja zaplanowana została na trzy tematyczne weekendy: Święci i grzesznicy, Media vita in morte sumus i Bohaterowie biblijni. Niepokonany, szaleńczo odważny Beowulf w eposie celtyckim, refleksja nad ludzką egzystencją w Pieśniach przemijania Pendereckiego, czy przenikliwa samotność w Symfonii pieśni żałosnych Góreckiego to tylko niektóre motywy obecne w programie tegorocznego Festiwalu.

Pierwszy z motywów, zatytułowany Święci i grzesznicy, przeniesie słuchaczy w okres średniowiecza. Schola Teatru Węgajty odtworzy średniowieczny dramat liturgiczny Ludus Danielis. Gościem Festiwalu będzie także Benjamin Bagby, który przyjmie rolę barda w swej wersji eposu Beowulf. Tradycje muzyczne dworów zaprezentuje Orlando Consort. Pierwszy weekend zakończy się spektakularnym koncertem plenerowym, podczas którego zabrzmi Carmina Burana Carla Orffa w wykonaniu orkiestry i licznych polskich chórów młodzieżowych pod batutą Paula McCreesha.

Druga, najbardziej rozbudowana część Festiwalu będzie dotyczyła tematu, który ilustruje cytat pochodzący ze średniowiecznego hymnu gregoriańskiego Media vita in morte sumus (łac. Pośrodku życia jesteśmy w śmierci). Wątek ten rozpocznie Symfonia nr 8 Krzysztofa Pendereckiego Pieśni przemijania. Dzieło to zostało niedawno rozbudowane przez kompozytora i właśnie podczas 46. edycji Wratislavii Cantans odbędzie się prawykonanie nowej wersji utworu. Zabrzmi on w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Wrocławskiej pod batutą ich dyrektora artystycznego Jacka Kaspszyka. Ponadto dwa uznane chóry – Gabrieli Consort i młodszy Stile Antico wykonają programy z muzyką chóralną, która tematyką nawiązywać będzie do motywu śmierci i przemijania.
Podczas Festiwalu odbędzie się także koncert pamięci wielkiego polskiego kompozytora, który odszedł w 2010 roku – Henryka Mikołaja Góreckiego. Zaprezentowane zostanie jego najwybitniejsze dzieło - Symfonia pieśni żałosnych.
W roku 2011 minie dziesięć lat od okrutnych wydarzeń, które miały miejsce 11 września 2001 roku w Nowym Jorku. Rocznicę tragedii upamiętni koncert Wrocławskiej Orkiestry Festiwalowej, która wykona refleksyjne dzieła Herberta Howellsa, Samuela Barbera oraz Symfonię nr 1 Elgara. Ta nowa orkiestra, prowadzona przez dyrektora artystycznego Festiwalu – Paula McCreesha, składać się będzie ze świetnych polskich muzyków oraz występujących gościnnie międzynarodowych gwiazd. W rocznicę ataków na World Trade Center w Nowym Jorku odbędzie się także koncert, na którym zostanie prawykonany utwór Pawła Łukaszewskiego Lamentationes. Kompozycja powstała specjalnie na zamówienie organizatorów "Wratislavii Cantans". To muzyczne opracowanie Lamentacji proroka Jeremiasza. Trwa około 16 minut i jest hołdem oddanym ofiarom ataków na World Trade Center. Utwór wykona Chór Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny.
W programie Festiwalu zaplanowano również serię późnych koncertów wieczornych, prezentujących recitale instrumentalne w najpiękniejszych kościołach Wrocławia. Nicholas Daniel i Pieter Wispelwey wykonają dzieła Benjamina Brittena, Rachel Podger zaprezentuje utwory Jana Sebastiana Bacha, w wykonaniu Henninga Kraggeruda zabrzmi twórczość Eugène’a Ysaÿe‘a. Festiwal będzie miał również zaszczyt gościć znakomitego, legendarnego klawesynistę – Gustava Leondhardta.

Hasłem przewodnim kończącego Festiwal weekendu będą Bohaterowie biblijni. W programie znajdzie się m.in. Oratorium Jephte Giacomo Carissimiego, które zabrzmi w wykonaniu I Fagiolini, a dyrektor generalny Festiwalu Andrzej Kosendiak zadyryguje rzadko wykonywanym Oratorium La decollazione di San Giovanni Battista Antonio Marii Bononciniego. Festiwal zamknie arcydzieło Felixa Mendelssohna-Bartholdy‘ego – Eliasz. Podczas tego koncertu połączone siły uznanych solistów, Gabrieli Consort & Players oraz Chóru Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi dyrektor artystyczny Festiwalu - Paul McCreesh.

Więcej


XI Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka SINFONIA VARSOVIA SWOJEMU MIASTU odbędzie się w dniach 1-11 września 2011 roku.

Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu to unikatowy projekt, zainicjowany w 2001 roku przez wieloletniego Dyrektora orkiestry – Franciszka Wybrańczyka. Ta cykliczna impreza o wysokim poziomie artystycznym, dostępna dla bardzo szerokiej publiczności, wpisała się już na stałe w pejzaż kulturalny Warszawy i zyskała sobie sympatię jej mieszkańców. Ideą Festiwalu jest zaprezentowanie słuchaczom wielkich dzieł literatury muzycznej w wykonaniu Orkiestry Sinfonia Varsovia oraz znakomitych solistów i dyrygentów. Co roku, u schyłku lata, orkiestra występuje w różnych miejscach stolicy, oddalonych od głównego nurtu wydarzeń kulturalnych – domach kultury, kościołach i w plenerze, oferując publiczności bezpłatne koncerty.

W tym roku większość koncertów odbędzie się w Sinfonia Varsovia Centrum przy ul. Grochowskiej 272. W sobotę, 3 września orkiestra zaprasza na dziesięć koncertów kameralnych (od godz. 12.00 do 20.00), a w niedzielę na kolejnych dziewięć (od godz. 12.00 do 19.15). Koncert inaugurujący Festiwal w dniu 1 września 2011 roku, który przyjął wyjątkową formę – Benefisu Jerzego Klocka, wieloletniego wiolonczelisty Orkiestry Sinfonia Varsovia, a także koncert finałowy w dniu 11 września odbędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Ponadto wydarzeniem Festiwalu będzie koncert monograficzny Tadeusza Paciorkiewicza z cyklu Kompozytorzy warszawscy (4 września).

Więcej


Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, której partnerem jest Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, a patronem artystycznym Orkiestra Sinfonia Varsovia, zaprasza na drugą edycję projektu edukacyjnego Smykofonia czyli koncerty dla niemowląt, kobiet w ciąży, dzieci w wieku 1-6 lat i rodziców. Pierwszy koncert odbędzie się 5 czerwca, a ostatni – 3 września 2011 roku. Sprzedaż abonamentów – od 15 maja 2011 roku w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w godzinach od 10.00 do 14.00.

Smykofonia jest polskim odpowiednikiem popularnych na świecie koncertów kameralnych dla niemowląt, nieco starszych dzieci i ich rodziców. Wiedza o wczesnym rozwoju zdolności muzycznych dzieci, jak również silny trend odbudowujący rodzinne uczestniczenie w zdarzeniach muzycznych są motorem działania dla wielu renomowanych instytucji muzycznych w Europie i Ameryce Północnej, które organizują stałe cykle koncertowe dla najmłodszych. Bezpośrednią inspiracją Smykofonii jest cykl „Chamber Tots” (Kameralne Maluchy), organizowany przez słynną Wigmore Hall w Londynie. W najbliższych miesiącach w Warszawie, właśnie w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki, będzie można zobaczyć pracę animatorów z Wigmore Hall w Londynie.
Repertuar koncertów Smykofonii budowany jest we współpracy z najciekawszymi polskimi animatorami i ich projektami, skierowanymi do najmłodszych. W projekcie uczestniczyć będą grupy muzyków z Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy z koncertami „Od brzuszka do uszka maluszka” dla kobiet w ciąży i dzieci w wieku 0-2 lata oraz „Przygody Misia Muzysia” dla dzieci do 6 lat. Konsultantem tego projektu jest prof. Barbara Kamińska z Katedry Psychologii Muzyki UMFC w Warszawie. Idąc za przykładem Leonarda Bernsteina, czy Jadwigi Mackiewicz, uwielbianej od lat przez Dzieci „Cioci Jadzi”, w Smykofonii prezentowana jest muzyka na najwyższym poziomie. Po to, by już od najmłodszych lat uwrażliwiać dzieci na jakość wykonania.
To, co cechuje Smykofonię, to dostosowanie do możliwości percepcyjnych dzieci na każdym z etapów, stała interakcja z uczestnikami, zabawa i swobodna atmosfera. Każdy z koncertów Smykofonii prowadzony jest przez animatora, a do koncertowania zapraszone zostały starannie wyselekcjonowane małe zespoły kameralne (do 5 osób). Scenariusz każdego z koncertów konsultowany jest z pedagogiem i psychologiem.

Więcej


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na cykl spotkań z kompozytorami pt.: Muzyka współczesna nie gryzie, które odbędą się w soboty: 3 września, 1 października i 5 listopada 2011 roku w Lokalu Użytkowym na warszawskiej Starówce. Goście tegorocznych spotkań to Krzysztof Knittel, Romuald Twardowski i Aleksander Kościów. Spotkania moderować będzie Małgorzata Kołcz (kontrabasistka, filolog klasyczny). Wstęp wolny.

Projekt skierowany jest do osób, które w rożny sposób uczestniczą w życiu kulturalnym stolicy, ale podchodzą nieufnie do zjawiska nazywanego „muzyką współczesną”. Jednym ze sposobów na przełamanie tej bariery jest osobisty kontakt z kompozytorem. Organizatorzy proponują jednak nową formułę spotkań: korzystając z multimediów (projekcja audio i wideo, wykorzystanie zarówno laptopa, jak i fortepianu) gospodarz spotkania będzie przewodnikiem nie tyle po własnej twórczości, ile po tych obszarach współczesnej kultury muzycznej, które osobiście go fascynują – czy to będzie improwizacja kolektywna, wykorzystanie technologicznych gadżetow czy wzajemne przenikanie się awangardy i popkultury. Dzięki temu w świadomości słuchaczy muzyka współczesna przestanie być abstrakcyjnym, zamkniętym bytem, a stanie się pełnoprawnym elementem rzeczywistości. Jak może przenikać do kultury popularnej (choćby jako muzyka filmowa), wyrastać z twórczości nieprofesjonalnej, wykorzystywać nowe, masowo dostępne technologie, uruchamiać kreatywność, czy wreszcie wiązać się z historią, polityką i ekonomią.
Spotkania z cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie” należy traktować jako istotną promocję muzyki współczesnej - bardziej muzyki jako fascynującego zjawiska, niż konkretnych twórców. Dlatego dobór kompozytorów został dokonany przede wszystkim pod kątem ich komunikatywności i atrakcyjności prezentowanych tematów. Krzysztof Knittel pokaże, co można zrobić za pomocą iPhona, z którego w swojej pracy korzysta zaskakująco często, zaprezentuje też laserową harfę i metody improwizacji kolektywnej. Romuald Twardowski postawi ważne pytanie o realny wpływ XX-wiecznych przełomów estetycznych na polskie życie muzyczne, nie poskąpi też barwnych opowieści o „złotych latach polskiej awangardy” czy o Rosji – sowieckiej i współczesnej. Zaś najmłodszy w tym gronie Aleksander Kościów zmusi do zastanowienia się, czy i kiedy muzyka jest komunikatem, jakie konsekwencje niesie ze sobą wielkie współczesne pomieszanie stylów i czy wyobraźnię można opodatkować… Nad przebiegiem każdego spotkania będzie czuwać moderator, którego zadaniem będzie realizacja zaplanowanego przebiegu spotkania, prowadzenie rozmowy z kompozytorem i moderowanie dyskusji. Funkcję tę będzie pełnić Małgorzata Kołcz – kontrabasistka i filolog klasyczny, współorganizatorka takich wydarzeń muzycznych, jak koncert prawykonań „Muzyczne pejzaże Czesława Miłosza” czy cykl Letnich Festiwali Nowego Miasta, promujących polską muzykę poważną.

Spotkania o długości ok. 90 minut odbywać się będą w soboty o godz. 17 w atrakcyjnej turystycznie dzielnicy Warszawy (Stare Miasto), wpisując się w weekendową, spacerową atmosferę stolicy.

Wydarzenie odbędzie się dzięki środkom finansowym Biura Kultury m.st. Warszawy oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Patronat medialny nad Spotkaniami objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Cztery Pory Roku op. 8 Antonio Vivaldiego usłyszymy 3 września 2011 roku o godz. 18.00 w Kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Jemielnicy. Koncert odbędzie się w ramach VI Forum Szlaku Cysterskiego w Polsce, inaugurującego Europejskie Dni Dziedzictwa w Województwie Opolskim (Pocysterski Zespół Kulturowy w Jemielnicy 2-4 września 2011). Wystąpią: Andrzej Krawiec – skrzypce i Orkiestra Kameralna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Bogusława Dawidowa.

Wstęp wolny.


W dniach od 3 lipca do 18 września 2011 roku w Archikatedrze Warszawskiej św. Jana Chrzciciela (ul. Świętojańska 8) odbywać się będzie XVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej "Organy Archikatedry". Koncerty odbywają się w kolejne niedziele o godz. 16:00.

Szczegółowy program – na stronie www.kapitula.org/mfmo.html

Więcej


Dnia 4 września 2011 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się organizowana przez Filmotekę Narodową re-premiera filmu Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów z 1918 roku, w którym główną rolę zagrała polska gwiazda światowego kina - Pola Negri. Niecodzienność wydarzenia podkreśli towarzysząca projekcji niemego obrazu muzyka wykonywana na żywo przez Wrocławską Orkiestrę Kameralną Leopoldinum. Napisał ją specjalnie na tę okazję Jerzy Maksymiuk, wybitny dyrygent i kompozytor (twórca muzyki m.in. do 40 obrazów filmowych) - on też poprowadzi Orkiestrę podczas pokazu.

Mania jest swojego rodzaju zabytkiem kinematografii, który wytrzymał próbę czasu. To jeden z pierwszych filmów dwudziestojednoletniej wówczas Poli Negri. Walorami dzieła w reżyserii Eugena Illésa, prócz zachwycającej już wtedy talentem i urodą późniejszej gwiazdy, są: wartka dramaturgia, interesujące kreacje aktorskie, ciekawe zabiegi operatorskie oraz wyszukana scenografia według projektu Paula Leni, znanego reżysera filmów ekspresjonistycznych. Znajdująca się w archiwum Filmoteki Narodowej kopia jest najprawdopodobniej jedyną zachowaną na świecie, zrekonstruowaną w zaawansowanej technologii. Opowiada o losach wielkiej, zawiłej miłości Mani Walkowskiej, pracownicy fabryki papierosów i modelki do młodego kompozytora Hansa van der Hofa. Film przez wiele lat uchodził za zaginiony, w 2006 roku został odkupiony przez Filmotekę Narodową od czeskiego kolekcjonera.

Warszawski pokaz obrazu Mania został włączony do Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011 i rozpocznie jego międzynarodowe tournée w pięciu stolicach Europy: Paryżu (12 września), Madrycie (29 września), Londynie (13 października), Kijowie (29 października) i Berlinie (8 listopada).

Partnerami projektu są: Filharmonia Narodowa, Goethe-Instiut, Lipnowskie Towarzystwo Kulturalne im. „Poli Negri", Muzeum Kinematografii, Węgierski Instytut Kultury, Wydawnictwo Prószyński i S-ka oraz ARRI (partner technologiczny).


Od 7 sierpnia do 18 września 2011 roku w otoczeniu Amfiteatru Bemowo (Park Górczewska, ul. Raginisa) w Warszawie w każdą niedzielę o godz. 15.00 odbywć się będą koncerty z cyklu „Klasyka na deser”. W wykonaniu zaproszonych artystów usłyszymy znane przeboje muzyki klasycznej oraz standardy jazzowe.

Więcej


W kolejne niedziele od 4 września do 30 października 2011 roku w śródmiejskich kościołach Warszawy odbędzie się XII Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia”.

Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. Koncerty poprzedza komentarz z informacją dotyczącą historii i budowy organów.

Więcej


Fundacja "Muzyka jest dla wszystkich" wraz z Orkiestrą Sinfonia Varsovia zapraszają na muzyczne warsztaty edukacyjne dla dzieci ze szkół podstawowych oraz pedagogów Akcja Labirynt 2011, które rozpoczną się 23 maja 2011 roku.

Zasadniczą cechą i jednocześnie źródłem innowacyjności projektu jest łączenie twórczego potencjału młodych warszawskich artystów z wiedzą pedagogów i dziecięcą ciekawością oraz potrzebą zabawy i artystycznej ekspresji. Akcja Labirynt 2011 to projekt, składający się z kilku elementów: warsztatów metodycznych dla nauczycieli, warsztatów dla dzieci z warszawskich szkół podstawowych, które odbędą się w dwóch terminach: 23 maja – 17 czerwca 2011 i 5-23 września 2011 oraz z dwóch konkursów ogólnopolskich dla klas ze szkół podstawowych i gimnazjów: Minutowa Piosenka Klasowa (konkurs na piosenkę klasową) i Tytani Muzyki (konkurs na plakat o tematyce muzycznej). Akcja Labirynt 2011 jest związana z drugą polską edycją Festiwalu "La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki", która odbędzie się w tym roku pod hasłem „Les Titans”, w terminie 29 września – 2 października.

Poprzednia edycja projektu odbywała się w maju 2010 roku w ramach programu edukacyjnego przy festiwalu "Szalone Dni Muzyki Chopin Open" w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. W Akcji Labirynt 2010 wzięło udział ok. 2500 dzieci z 26 szkół podstawowych. Ubiegłoroczna Akcja Labirynt spotkała się z entuzjastycznymi opiniami środowiska muzycznego i edukacyjnego. Zainteresowanie szkół zapisami do udziału w warsztatach było daleko większe niż ilość miejsc przewidzianych w projekcie.

 Więcej informacji - na stronie: www.muzykajest.pl


Playback Play czyli najbardziej obszerna w Polsce prezentacja twórczości nestorów amerykańskiej muzyki eksperymentalnej: Roberta Ashley'a, Mortona Feldmana i Alvina Luciera, odbędzie się w dniach 6-12 września 2011 roku w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Kompozytorzy ci, przez lata pozostający w cieniu Johna Cage'a, mają obecnie największy wpływ na oblicze muzyki poszukującej. Ich opery, elektroniczne manipulacje głosem, medytacyjnie długie kompozycje z ciszą w roli głównej czy utwory na tony proste przekraczają granice między muzyką poważną, rozrywkową i eksperymentalną.
Playback Play będzie prezentacją nietypową. Obok skrupulatnych interpretacji dzieł amerykańskich mistrzów na podstawie ich zachowanych partytur, znajdą się utwory inspirowane ich twórczością, często przygotowane specjalnie na okazję warszawskich koncertów. Oparte na szeregu cytatach i zapożyczeń będą ukazywały związki trzech Amerykanów z innymi nurtami muzyki najnowszej.
W przedsięwzięciu wezmą udział zarówno zagraniczni znawcy muzyki amerykańskich kompozytorów (Frank Denyer, Hilary Jeffery) czy specjaliści od wykonawstwa muzyki współczesnej (Mikołaj Pałosz, Paweł Nowicki znany z Kwartludium), jak i artyści pozostający z dala od muzyki poważnej i zajmujący się na co dzień operami radiowymi i utworami na dziecięce zabawki (Ergo Phizmiz), muzyką rockową (Maciej Cieślak ze znany ze Ścianki) i najnowszymi technikami używania gramofonów (DJ Lenar znany m.in. z Paris Tetris).

Robert Ashley to twórca m.in. eksperymentalnych oper, w których głosy wokalne i instrumentalne są traktowane na równi: jako postaci opowiadające luźno połączone i zazwyczaj absurdalnie codzienne historie. Morton Feldman jest mistrzem subtelnego operowania ciszą. Jego kompozycje są niezwykle delikatne, powolne i zmysłowe – zupełnie inne od muzyki współczesnej, która w latach 60. dominowała w Europie. Alvin Lucier jest jednym z założycieli sound artu – w jego utworach można usłyszeć najbardziej niezwykłe fenomeny towarzyszące rozprzestrzenianiu się dźwięku w przestrzeni.

Program Playback Play 2011 - na stronie: Galerii Zachęta


Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza na 49. Bydgoski Festiwal Muzyczny „W hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu”, który odbędzie się w dniach 9 września – 7 października 2011 roku.

Podczas Festiwalu w foyer Filharmonii czynna będzie wystawa Wilno Miłosza zorganizowana przez Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy przy współpracy Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Prezentowane fotografie pochodzą ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu.

Więcej


KONCERT ODWOŁANY!

Dnia 9 września 2011 roku o godz. 19.00 w Kaliszu odbędzie się koncert muzyki filmowej Henryka Kuźniaka na zakończenie lata. Gościem honorowym będzie kompozytor znanych i jakże lubianych ścieżek dźwiękowych do filmów Vabank, Seksmisja, Na kłopoty… Bednarski. Wystąpią: Wojciech Stolorz - aktor śpiewający, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej, Janusz Powolny – dyrygent i Bogumił Osiński – prowadzenie. Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej – w Auli WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30.

Henryk Kuźniak (na zdjęciu) - kompozytor, muzykolog, pedagog. Ukończył muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (1959). W 1968 otrzymał stypendium Rządu Francuskiego na odbycie stażu w studio muzyki eksperymentalnej u Pierra Schaeffera w ORTF. W Paryżu zrealizował film eksperymentalny Wariacje obrazu i dźwięku (La vie, la mort, l'espoire), służący do przeprowadzenia testu na percepcję audiowizualną. Komponuje przede wszystkim muzykę telewizyjną i filmową. W latach 1959-79 pracował w Wytwórni Filmów Dokumentalnych na różnych stanowiskach. Od 1964 wykładowca w PWSFTViT w Łodzi, profesor Wydziału Reżyserii Filmowej. Wykładał również w Europejskiej Akademii Filmowej w Strassburgu (1989) oraz na Uniwersytecie Leonarda Da Vinci w Paryżu (1998). W latach 1990-96 ekspert w Radzie Wyższego Szkolnictwa Artystycznego (RWSA), w latach 1999-2002 przewodniczący Rady. W latach 1999-2002 członek Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, przewodniczący Sekcji Uczelni Artystycznych. W latach 2003-05 członek Komisji Edukacji oraz Komisji Uprawnień Akademickich. Od roku 1970 członek Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, od roku 2001 wiceprzewodniczący Zarządu Stowarzyszenia. Twórczości Henryka Kuźniaka poświęcony został IX Festiwal Muzyki Filmowej odbywający się w Łodzi w czerwcu 2006.


Koncert inaugurujący 48 Sezon Artystyczny Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze odbędzie się w piątek, 9 września 2011 roku o godz. 19.00. W programie znajdą się dzieła dwóch wybitnych kompozytorów XX wieku. Jako pierwszy wykonany zostanie Koncert fortepianowy F-dur George Gershwina, skomponowany w 1925 roku na prośbę ówczesnego kierownika i dyrygenta Nowojorskiej Orkiestry Symfonicznej Waltera Damroscha. W drugiej części wieczoru usłyszymy Suitę baletową Ognisty Ptak, powstałą w 1911 roku jako skrócona wersja muzyki baletu Igora Strawińskiego o takim samym tytule. Wystąpią: Beata Bilińska – fortepian oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka.


Nowy sezon artystyczny w bydgoskiej Operze Nova otworzy balet współczesny Zniewolony umysł - 9, 10 i 11 września 2011 roku o godz. 19.00.
Premiera dzieła (marzec br.) nawiązała do trwającego Roku Czesława Miłosza; libretto bazuje na jego słynnym eseju pod tym samum tytułem. Twórcą baletu jest Robert Bondara przedstawiciel najmłodszego pokolenia polskich choreografów, tancerz Teatru Wielkiego w Warszawie. Zniewolony umysł jest jego pierwszym pełnospektaklowym baletem. Jest takżę pierwszą całkowicie współczesną choreografią w repertuarze bydgoskich tancerzy.
Balet Opery Nova ze swego zadania wywiązał się wspaniale. Udowodnił zamysł realizatorów, że język tańca i ekspresja ruchu są w stanie oddać refleksje natury filozoficznej i politycznej. Gest, ruch i taniec przekazują porażającą i wzruszającą historię ludzi, którzy rzuceni w totalitarne piekło, muszą skonfrontować siebie ze złem. Przedstawienie zyskało niezwykle pochlebne recenzje i opinie widzów, niezależnie od ich wieku. Tancerzom towarzyszy hipnotyzująca muzyka Philipa Glassa i wpleciony w finale Kościelec Wojciecha Kilara.


Koncerty pierwszej edycji Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyczne przestrzenie” odbędą się w dniach od 9 do 17 września 2011 roku w kościołach, pałacach i zamkach Wielkopolski. Gwiazdą Festiwalu będzie jeden z najlepszych zespołów wokalnych świata – King’s Singers, który dokona prawykonania utworu Responsoria Tenebrae Pawła Łukaszewskiego. Organizatorem Festiwalu jest nowo powstała Fundacja im. Zygmunta Noskowskiego.

Ideą Festiwalu jest łączenie muzyki i architektury poprzez organizowanie koncertów w obiektach historycznych o dużych walorach artystycznych i architektonicznych. Organizatorzy starannie dobrali obiekty koncertowe podążając szlakiem pięknych pałaców, zamków i kościołów, w których kształtowała się polska kultura i historia. Na muzycznej trasie pojawią się m.in.: Fara Poznańska, Katedra Gnieźnieńska, Kościół Garnizonowy w Gnieźnie, Fara Konińska, Pałace w Dobrzycy i Rogalinie, Dworek “Róża Poraja” w Budziejewie oraz Zamek w Gołuchowie.

Festiwal będzie wydarzeniem na skalę europejską. Soliści, którzy na co dzień występują z najlepszymi orkiestrami na całym świecie, spotkają się na tydzień, aby wspólnie wykonywać muzykę kameralną. Przede wszystkim, będą to dzieła polskich kompozytorów przełomu XIX i XX wieku, które poprzez zawirowania historyczne zostały niesłusznie niedocenione i zapomniane: Zygmunta Noskowskiego, Juliusza Zarębskiego, Ludomira Różyckiego, Mieczysława Karłowicza, Witolda Maliszewskiego. Nie zabraknie dzieł największych kompozytorów europejskich, a więc: Bacha, Liszta, Brahmsa, Bottesiniego, Boccheriniego, Góreckiego, Strawińskiego, Debussy’ego, Mahlera, Moniuszki.

Pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Janusz Wawrowski.

Więcej


Polski Chór Kameralny zaprasza na pierwszy z cyklu koncertów promujących młodych muzyków. W sobotę, 10 września 2011 roku o godz. 20.00, w gdańskim Kościele Św. Katarzyny, odbędzie się koncert Romancero. Głównym punktem programu koncertu będzie Romancero Gitano op. 152 - cykl siedmiu pieśni Mario Castelnuovo-Tedesco na 4- i 5-głosowy chór mieszany i gitarę (sł. Federico Garcia Lorca). Oprócz tego usłyszymy kompozycje hiszpańskich twórców. Będą to m.in. ludowe kompozycje andaluzyjskie (Con el vito) i katalońskie (El Rossinyol). Polskiemu Chórowi Kameralnemu, który jak zwykle poprowadzi Jan Łukaszewski, towarzyszyć będzie młody, ale bardzo zdolny gitarzysta – Mikołaj Dudkiewicz.

Więcej


Dnia 11 września 2011 roku o godz. 18.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert z cyklu „Muzyka szlachetnie urodzonych”. Wystąpią: Subtilior Ensemble pod dyrekcją Piotra Zawistowskiego i Decameron pod kierownictwem Tadeusza Czechaka. W programie utwory Rolanda Lassusa, Hildegardy von Bingen, Witzlawa von Rugena, Tomása Luisa de Victorii i Alfonsa X El Sabio.


Uroczysty koncert upamiętniający 10. rocznicę ataku na Word Trade Center w Nowym Jorku odbędzie się w niedzielę, 11 września 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Usłyszymy September Symphony Wojciecha Kilara oraz Adagio for strings Samuela Barbera. Koncert wykona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego.

Honorowy patronat nad koncertem objął Ambasador USA w Polsce Pan Lee Feinstein.


W dniach 11-17 września 2011 roku w Krakowie odbędzie się 9. edycja Festiwalu „Sacrum Profanum”. Tegoroczną edycję zainauguruje koncert w 10. rocznicę zamachów terrorystycznych na World Trade Center, 11 września o godz. 19.30 w hali ocynowni ArcelorMittal. Na scenie obok Steve’a Reicha staną najwybitniejsi muzycy związani z jego twórczością, a wśród nich znakomity zespół Ensemble Modern, czy uważany za jednego z czołowych światowych gitarzystów – Jonny Greenwood, związany z legendarnym zespołem brytyjskim Radiohead. Koncert będzie transmitować Polskie Radio. Koncert inauguracyjny będzie miał wymiar rocznicowy i poprzez staranny dobór repertuaru, w uroczysty sposób uhonoruje ofiary dramatycznych wydarzeń sprzed 10-ciu lat.

Gośćmi tegorocznej, amerykańskiej edycji Festiwalu będą także m.in. Aphex Twin, Adrian Utley z Portishead i Leszek Możdżer, którzy wystąpią podczas finałowego koncertu zatytułowanego Reich 75. Artyści spotkają się na scenie ze Steve’em Reichem i przedstawią nowe, zaskakujące interpretacje tak kultowych utworów, jak Come Out, Different Trains, Pendulum Music, Electric Guitar Phase czy Piano Phase. Utwory mistrza minimalizmu często będą jedynie punktem wyjścia do bardzo swobodnej wariacji na ich temat.
 


Warszawska Opera Kameralna obchodzi w 2011 roku jubileusz pół wieku istnienia. Bez precedensu na skalę świata jest także fakt, że całe 50 lat pracuje pod kierownictwem swego twórcy - Stefana Sutkowskiego – muzyka i muzykologa. Szczegółowa historia tej ważnej dla polskiej kultury placówki przedstawiona zostanie w programie obchodów 50-lecia WOK w 2011 roku.
W związku z jubileuszem Warszawska Opera Kameralna zaprasza na Festiwal Oper Kameralnych XX i XXI wieku, który potrwa od 12 września 2011 do marca 2012 roku. Obchody 50-lecia rozpocznie premierowa inscenizacja dzieła Francisa Poulenca La Voix humaine (Głos ludzki). Opera ta składa się z trzech części: La Voix Humanie, Abaude i La Dame de Monte-Carlo. Reżyserem inscenizacji jest Krzysztof Zanussi, choreografia Romany Agnel, scenografia Marleny Skoneczko. Kierownictwo muzyczne spoczywa w rękach Kai’a Bumanna. Wykonawcami będą: Olga Pasiecznik – sopran, Balet Dworski Cracovia Danza Romany Agnel i orkiestra Warszawska Sinfonietta.

Oprócz La Voix Humanie, w programie Festiwalu znajdzie się 12 inscenizacji współczesnych oper kameralnych, w tym jednej premiery (Poulenc) i jednej prapremiery współczesnej Edwarda Pałłasza Ja, Kain z librettem Joanny Kulmowej (7 stycznia 2012). Ponadto 26, 28 i 30 września przedstawione zostanie Quo vadis Bernadetty Matuszczak wg. nagrodzonej nagrodą Nobla powieści Henryka Sienkiewicza. Jest to trzecie w kolejności dzieło Bernadetty Matuszczak (spośród czterech) napisane na zamówienie dyrektora Stefana Sutkowskiego. W ramach Festiwalu będą grane jeszcze dwa dzieła sceniczne kompozytorki: Prometeusz wg. Ajschylosa (24, 26, 28 października) oraz Zbrodnia i kara wg. Dostojewskiego (15, 16 i 17 marca 2012 roku).
Quo Vadis po prapremierze w 1996 roku ocenione zostało jako przejrzysty dramat muzyczny oddający główne wątki powieści i nastrój rodzenia się chrześcijaństwa. Kierownictwo muzyczne w tegorocznej inscenizacji sprawuje Tadeusz Strugała. Reżyserem (jak w prapremierze) jest Jitka Stokalska, scenografia Andrzeja Sadowskiego. W obsadzie pojawią się nowe nazwiska, ale udział wezmą także śpiewacy sprzed 15 lat, np. Olga Pasiecznik jako Ligia, Jerzy Knetig w partii Chilona, Zbigniew Dębko (Ursus), Dorota Lachowicz w roli Eunice. Będzie można podziwiać dwóch braci Gerlachów - Wojciecha i Roberta jako Winicjusza i Petroniusza.
Trzecim dramatem w ramach Jubileuszu WOK jest The Burning Fiery Furnace (Młodziankowie w piecu ognistym) z muzyką Benjamina Brittena z librettem wg. Księgi Daniela ze Starego Testamentu. Spektakl jest w angielskiej wersji językowej. Reżyser, znany twórca teatralny Maciej Prus, przeniósł akcję z kościoła do współczesnego teatru, widzianego jako świecka świątynia. Kierownictwo muzyczne spoczęło w rękach Kai’a Baumann’a, a scenografia jest autorstwem Marleny Skoneczko. Przedstawienie po premierze w ubiegłym roku zostało doskonale przyjęte i uznane za ważką innowację w dziedzinie teatru muzycznego. Grane teraz będzie 10, 12 i 14 października 2011 roku o godz. 19.00.
Szczegółowy program - na stronie www.operakameralna.pl


Jubileuszowe XXV Legnickie Conversatorium Organowe 2011 odbędzie się w dniach 12-15 września. Festiwal zainauguruje koncert kwartetu Camerata, podczas którego usłyszymy utwory Grażyny Bacewicz, Dymitra Szostakowicza i Maurice’a Ravela. Pozostałe dni wypełnią recitale organowe Krzysztofa Urbaniaka i Karola Gołębiowskiego. Conversatorium zakończy koncert kompozytorski Stanisława Moryty. Wystąpią: Marta Boberska – sopran, Tomasz Strahl – wiolonczela, Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru oraz Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej w Katowicach pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. W programie: Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, Uwertura na orkiestrę „Rok 1410” i Stabat Mater na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną.

Więcej


Dnia 12 września 2011 roku trafi do sklepów album Across the Milleniums - Muzyka z przełomu tysiącleci, prezentujący muzykę współczesną Macieja Zielińskiego. Artysta ten znany szerszej publiczności z muzyki do wielu filmowych hitów ostatnich lat (Nigdy w życiu, Kryminalni, Tylko mnie kochaj, Nie kłam kochanie, Och Karol 2), jest także znanym i wielokrotnie nagradzanym twórcą muzyki poważnej.
Pięć utworów orkiestrowych i kameralnych znajdujących się na płycie Maciej Zieliński skomponował pomiędzy rokiem 1993 a 2010. Utwory te były nagradzane w polskich i zagranicznych konkursach kompozytorskich, a także zyskały dużą popularność wśród wykonawców w naszym kraju i na świecie. Warto tu wspomnieć choćby utwór Lutosławski in memoriam, którego premiera odbyła się w piątą rocznicę śmierci Witolda Lutosławskiego w londyńskim St. John's, Smith Square, a niedługo potem utwór został nagrodzony Alan Bush Composition Prize i włączony przez Associated Board of Royal Schools of Music do programu egzaminacyjnego uczelni brytyjskich.
Muzyka Macieja Zielińskiego to ekspresja, wysublimowane brzmienia, kontrasty, energia i emocje. Czasem jest bliżej tradycji, czasem bliżej awangardy, ale zawsze porusza szczególną muzykalnością, charakterystyczną dla tego kompozytora. Jego utwory znajdujące się na płycie trafią z pewnością nie tylko do wielbicieli muzyki współczesnej, ale także do szerokiego grona melomanów.
W nagraniach wzięli udział znakomici wykonawcy: Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza i Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Trio Consonare per Varsavia, Duet Tytus Wojnowicz - Grzegorz Gorczyca oraz soliści - Artur Pachlewski i Tomasz Strahl.

Stroną techniczną nagrań zajął się Tadeusz Mieczkowski we współpracy z Ewą Guziołek-Tubelewicz, co samo w sobie było gwarancją najwyższej jakości rezultatów. Całość została nagrana z dużą dbałością o detale, przejrzystość i selektywność brzmienia. Wszystkie sesje nagraniowe odbyły się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (S1), co zapewniło nagraniom świetną, naturalną akustykę.

Podczas Festiwalu "Warszawska Jesień" odbędą się dwa koncerty, na których zostaną wykonane kompozycje z płyty. W poniedziałek, 19 września 2011 roku o godz. 16.00, w Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie odbędzie się koncert z cyklu "Muzyczne Pory Roku", na którym Sebastian Aleksandrowicz i Grzegorz Gorczyca wykonają utwór Lutosławski in memoriam. Dwa dni później, w środę, 21 września 2011 roku o godz. 16.00, zostanie zaprezentowane Shining II na orkiestrę smyczkową w wykonaniu Filharmonii Kameralnej Warszawa pod dyrekcją Stanisława Winiarczyka. Na obu koncertach będzie można już nabyć płytę.

Wydawca: Agencja Fonograficzna Polskiego Radia
Patroni medialni: Polskie Radio Program 2, TVP Kultura, Przekrój, HiFi i Muzyka, Twoja Muza, Polskie Centrum Informacji Muzycznej Polmic.pl, Machina, Magazyn Wino; współpraca: Warszawska Jesień, Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Soundflower.

Płyta dostępna od 12 września 2011 roku w sklepach i na stronie sklep.polskieradio.pl
Obejrzyj materiały zdjęciowe z nagrań płyty i film Making of "Across the Milleniums" - www.maciejzielinski.pl/across i www.facebook.com/mac.zielinski  


Od 12 do 28 września 2011 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędą się III Dni Sztuki Tańca.

Festiwal baletowy organizowany jest od trzech lat każdej jesieni. W tym roku weźmie w nim udział sześć zespołów: z Francji, Holandii, Niemiec, Polski i Japonii, z bardzo różnorodnym repertuarem. W programie III Dni Sztuki Tańca znajdą się jednak przede wszystkim współczesne prace choreograficzne uznanych twórców, jak: Pina Bausch, Jiří Kylián i Krzysztof Pastor. Poznamy zespół francuskiego choreografa Kadera Attou oraz nową pracę Roberta Bondary, młodego choreografa z Polskiego Baletu Narodowego. Złożymy też pokłon polskim i japońskim tradycjom tanecznym podczas występów zespołów „Mazowsze” i „Reika”.

Wydarzeniem szczególnym będzie wizyta Wuppertal Tanztheater z utworami zmarłej niedawno twórczyni teatru tańca Piny Bausch. Zobaczymy dwa różne przedstawienia słynnej niemieckiej choreografki: dwuczęściowy wieczór z Café Müller i Das Frühlingsopfer oraz jedną z ostatnich jej prac Vollmond. Pod firmą festiwalu Holland Dance w Hadze, we współpracy z Nederlands Dans Theater powstał z kolei bardzo oryginalny spektakl teatralny Jiříego Kyliána Last Touch First, zrealizowany wspólnie z Michaelem Schumacherem i Sabine Kupferberg. Wymaga on specjalnych warunków prezentacji, dlatego będzie pokazany na Scenie Kameralnej dla bardzo ograniczonej widowni. Francuska La Compagnie Accrorap pod dyrekcją Kadera Attou przywiezie do Warszawy swoją interpretację taneczną Symfonii pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego.
Inicjatorem i gospodarzem przeglądu jest jak zwykle Polski Balet Narodowy, który przypomni najnowsze dzieło Krzysztofa Pastora – poetycki balet I przejdą deszcze..., inspirowany muzyką Henryka Mikołaja Góreckiego i poezją Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Warszawski zespół wystąpi również z premierą Persony, autorskiej pracy Roberta Bondary z muzyką Arvo Pärta, Pawła Szymańskiego i Aldony Nawrockiej.

Więcej


W poniedziałek, 12 września 2011 roku o godz. 18.00 na scenie Teatru Śląskiego w Katowicach Opera Śląska - w ramach inauguracji nowego sezonu artystycznego - zaprezentuje swoją najnowszą realizację sceniczną - operę Giuseppe Verdiego Don Carlos, której premiera odbyła się 22 maja br. Reżyserem i scenografem spektaklu jest Waldemar Zawodziński – Dyrektor Artystyczny Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, znamienity reżyser, scenograf i pedagog; kierownictwo muzyczne objął Tadeusz Serafin, ruch sceniczny i choreografię zrealizowała Janina Niesobska.
Opery Verdiego cieszą się na bytomskiej scenie ogromną popularnością. Po Nabucco, Aidzie, Traviacie i Rigoletto trafił na afisz Don Carlos. Pierwsza pr emierowa realizacja tego tytułu miała miejsce w 1955 roku, w reżyserii i inscenizacji Jerzego Zegalskiego, pod kierownictwem muzycznym Włodzimierza Ormickiego i w scenografii Józefa Szajny. W roku 1967 arcydzieło było wznowione, zawsze w doborowej obsadzie, bo opera ta wymaga grona najlepszych śpiewaków.


W dniach 13-17 września 2011 roku w Łodzi pod hasłem Mistrzowie odbędzie się festiwal Łódź Czterech Kultur. Jego organizatorem jest Centrum Dialogu im Marka Edelmana.

Festiwal wyrasta z bogatej tradycji Łodzi wielokulturowej i ma charakter interdyscyplinarny. W ubiegłym roku odbył się pod hasłem Powroty i zachęcał do zwrócenia się ku korzeniom, uznanym ideom i wartościom. Tegoroczna edycja będzie kontynuować tę myśl pod hasłem Mistrzowie i podejmie próbę zmierzenia się ze współczesną potrzebą autorytetów. Na program festiwalu złożą się wydarzenia z pięciu dziedzin sztuki: literatury, teatru, filmu, muzyki i sztuk wizualnych. Gościem specjalnym festiwalu będzie Etgar Keret – jeden z najgłośniejszych współczesnych pisarzy i reżyserów izraelskich.

W ramach programu muzycznego wystąpi polska formacja Czesław Śpiewa oraz gość z Izraela, urodzony na Ukrainie wirtuoz akordeonu – Vitaly Podolsky. Zagrają także Aleksiej Siemieniszczew oraz alternatywne Łąki Łan i Deriglasoff Band.

Więcej informacji – na stronie Festiwalu www.4kultury.pl


W dniach 13-18 września 2011 roku w Warszawie w Sali Koncertowej PWM, siedzibie Instytutu Muzyki i Tańca oraz orkiestry Sinfonia Varsovia odbędzie się Festiwal "De Musica". Spotkania, Koncerty, spektakle, dyskusje, wystawy, edukacja muzyczna. Festiwal jest inicjatywą prof. Michała Bristigera oraz Stowarzyszenia „De Musica”. Na jego program złożą się wydarzenia naukowe i artystyczne, w tym konferencja poświęcona historii i teorii krytyki muzycznej, wzbogacona o warsztaty, organizowane przez Instytut Muzyki i Tańca - Krytyka muzyczna 2.0. W ramach Festiwalu zaplanowano również dyskusje i prezentacje, których bohaterami będą wybitni przedstawiciele XX-wiecznej kultury muzycznej: Konstanty Regamey, Mieczysław Weinberg (opera Pasażerka), Andrzej Markowski oraz Reinhold Brinkmann.

Część artystyczna festiwalu obejmie koncert monograficzny utworów Mieczysława Weinberga, recital fortepianowy Elżbiety Sternlicht (kompozycje Schumanna, Fanny Hensel, Szymanowskiego i Ligetiego) oraz wieczór, którym Stowarzyszenie „De Musica” świętuje 90. urodziny prof. Michała Bristigera (w programie m. in.: utwory Dowlanda, D'India, Weinberga i Brittena). Szczególnej wagi wydarzeniem będzie spotkanie z Julią Hartwig.

Program Festiwalu - na stronie www.lutoslawski.org.pl


XII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Bielsku-Białej – dwumiesięczne święto muzyki klasycznej z organami w tle – zostanie zainaugurowany już 15 września 2011 roku w Domu Muzyki Bielskiego Centrum Kultury. W tym roku wśród znakomitych artystów znalazł się między innymi Adam Makowicz (na zdjęciu), który wystąpi z improwizacjami fortepianowymi.

W ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej (wcześniej Festiwal Muzyki Jana Sebastiana Bacha) od września do grudnia odbywają się wielkie koncerty, w czasie których znani artyści prezentują się w klasycznym repertuarze, przede wszystkim z towarzyszeniem organów. W tym roku zaplanowano cztery takie wydarzenia, które odbędą: 15 września, 20 października, 24 listopada oraz 15 grudnia w Domu Muzyki Bielskiego Centrum Kultury.

Podczas wrześniowej inauguracji festiwalu zabrzmią w wykonaniu Bielskiej Orkiestry Kameralnej klasyczne utwory Franciszka Liszta, Jana Sebastiana Bacha oraz Henryka Mikołaja Góreckiego. Z kolei 20 października z improwizacjami fortepianowymi wystąpi Adam Makowicz, a z recitalem organowym – Andrzej Chorosiński. W programie m.in. utwory Roberta Schumana, Fryderyka Chopina oraz Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dnia 24 listopada będzie można posłuchać utworów klasycznych zagranych na organach oraz cymbałach węgierskich, talince i fletni pana. Festiwal zakończy się 15 grudnia dwuczęściowym koncertem, w czasie którego zabrzmią m.in. najpiękniejsze kolędy polskie oraz góralskie.

Więcej informacji o festiwalu - na stronie www.bck.bielsko.pl


54. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” odbędzie się w dniach 16-24 września 2011 roku. Motywem przewodnim tegorocznej edycji będzie muzyka, która nie jest jedynie skupiona na sobie, lecz która otwiera się na otaczający świat, komentuje go, pragnie go zmieniać.

- Chodzi o rzeczywistość wokół nas i o postawy kompozytorów, którzy zabierają głos w sprawach społecznych, politycznych, dotyczących współczesnej cywilizacji. – podkreśla Tadeusz Wielecki, Dyrektor Festiwalu. - Usłyszymy szereg dzieł o charakterze dokumentalnym. Na przykład w koncercie inauguracyjnym kompozycję Strange News Rolfa Wallina z tekstem Josse de Pauwa, przeznaczoną na orkiestrę, aktora i projekcję wideo i poruszającą problem dzieci-żołnierzy w Afryce. Tekst i warstwa wideo wykorzystują materiał reportażu telewizyjnego zrealizowanego w 2006 roku w Ugandzie i Kongu. Sopranistka Pia Freund oraz Plus Ensemble przedstawią monodram Lotty Wennäkoski λελελε Lelele. Autorką warstwy wizualnej – zdjęć i filmu wideo – jest Elina Brotherus. W warstwie słownej kompozytorka wykorzystała autentyczne wypowiedzi kobiet uprowadzonych z Europy Wschodniej i sprzedanych na Zachód w celach prostytucji. W dziele Philla Niblocka The Movement of People Working tematem jest praca ludzkich rąk, jej powtarzalność, uporczywość, magia. Kompozycja ma formę koncertu-instalacji i wykorzystuje przestrzenną projekcję dźwięku elektronicznego oraz filmy prezentowane na trzech ekranach. W wykonaniu Neue Vocalsolisten zobaczymy Freizeitspektakel Hannesa Seidla i Daniela Koettera na głosy, elektronikę i instalację wideo, którego treścią jest zjawisko czasu wolnego we współczesnej kulturze. Zorka Wollny i Artur Zagajewski przygotowują oratorium uliczne z udziałem orkiestry i chóru mieszkańców Warszawy, rodzaj zakomponowanej manifestacji. Będzie to wielogłos obywateli, którzy czują się pomijani w społecznym dyskursie. Projekt powstaje we współpracy z Narodową Galerią Sztuki – Zachęta.

Inną relację do rzeczywistości odnajdziemy w Missa pro nobis Romana Bergera, na solistów, chór i orkiestrę – jest to dramatyczny sprzeciw wobec barbarzyństwa i cynizmu współczesnej cywilizacji. Jeszcze inną – w superprodukcji Songs of Wars I have seen, muzyczno-teatralnym dziele Heinera Goebbelsa do dzienników Wars I have seen Gertrudy Stein (1945) – relacji z prozy życia codziennego, toczącego się jednak w atmosferze grozy wojny (koncert London Sinfonietty).

Podczas koncertu finałowego zabrzmi Il Canto Sospeso Luigiego Nono, które pierwszy i jedyny raz w Polsce wykonane zostało pół wieku temu (Warszawska Jesień 1961). W programie Festiwalu znajdą się także tradycyjnie dzieła wykorzystujące środki sceniczne i multimedia: hellhörig Caroli Bauckholt oraz koncert-instalacja Sandglasses Juste Janulyte, podczas którego muzycy zagrają wewnątrz „piaskowych zegarów-klepsydr”, uzyskanych za pomocą projekcji wideo. Ponadto koloński zespół musikFabrik przedstawi 5 nie granych jeszcze w naszym kraju kompozycji ze słynnego cyklu Klang Karlheinza Stockhausena. Z recitalem własnych utworów fortepianowych wystąpi Frederic Rzewski, grając między innymi De Profundis do tekstów Oscara Wilde’a. Prawykonane zostaną: skomponowana w 1975 roku monumentalna I Symfonia Andrzeja Krzanowskiego, jednego z najważniejszych kompozytorów pokolenia stalowowolskiego, oraz utwory zamówione przez „Warszawską Jesień” u polskich kompozytorów młodszej generacji: Agaty Zubel, Pawła Hendricha i Aleksandra Nowaka. Natomiast na koncercie inauguracyjnym usłyszymy słynne orkiestrowe Scontri - to hołd dla postaci zmarłego niedawno Henryka Mikołaja Góreckiego.

- 54. edycja festiwalu w pewnym sensie będzie premierowa – mówi Tadeusz Wielecki - w tym roku ogłaszamy Małą Warszawską Jesień! Zachęceni powodzeniem ubiegłorocznych instalacji, odwiedzanych chętnie przez dzieci, zaplanowaliśmy koncert, instalację i warsztaty specjalnie z myślą o młodszych słuchaczach. Chcemy, aby Mała Warszawska Jesień była stałą częścią festiwalu.

Festiwalowym koncertom towarzyszyć będzie konferencja na temat „Muzyka i polityka”, organizowana przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu - plik pdf


Kalendarz koncertowy jednego z najlepszych zespołów wokalnych na świecie, „The King’s Singers”, jest wypełniony na kilkanaście najbliższych miesięcy. Koncerty, nagrania, kontakty z mediami oraz zajęcia edukacyjne odbywające się w różnych krajach zajmują artystów bez reszty. Ich koncerty cieszą się niezwykłą popularnością, a to za sprawą znakomitych głosów, niezwykłego poczucia humoru oraz – co równie ważne – wyjątkowo szerokiego repertuaru. Artyści wykonują utwory od renesansu (madrygały Carla Gesualda da Venosy) po XX wiek (aranżacje przebojów „The Beatles”).

W połowie września 2011 roku „King’s Singers” wystąpią w Polsce: 16 września – w Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, 17 września – w Kościele Farnym w Poznaniu, gdzie w ramach Festiwalu Muzyki Kameralnej "Muzyczne przestrzenie" dokonają prawykonania utworu Responsoria Tenebrae Pawła Łukaszewskiego, 18 września – w Kościele świętego Krzyża w Zakopanem, 19 września – w Filharmonii Krakowskiej, 21 września - w Filharmonii Łódzkiej i 22 września – w Amfiteatrze Bemowo w Warszawie. Program koncertów wypełni m.in. renesansowa twórczość Mikołaja Zieleńskiego, kompozycje Johannesa Brahmsa, a także współczesnego polskiego kompozytora Miłosza Bembinowa oraz aranżacje utworów „The Beatles” czy „Queen”.

W sezonie koncertowym 2011/12, King’s Singers będą występować na całym świecie śpiewając w najznamienitszych salach koncertowych: Salle Gaveau w Paryżu, Filharmonii Berlińskiej oraz warszawskiej Filharmonii Narodowej. Odbędą podróże do Francji, Niemiec, Stanów Zjednoczonych i Kanady, Bułgarii, Węgier, Włoch, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Polski, Armenii, Belgii i Holandii, Austrii, Luksemburga, Finlandii, Meksyku, Japonii, Korei oraz Chin. W lipcu 2011 roku swą obecnością uświetnili prestiżowy Festiwal Muzyczny Szlezwika-Holsztynu. King’s Singers interesują się bardzo nową muzyką chóralną; zamówili ponad 200 utworów u czołowych kompozytorów współczesnych, wśród których znaleźć można takie znakomitości, jak Richard Rodney Bennett, Luciano Berio, Peter Maxwell Davies, György Ligeti, Gian Carlo Menotti, Krzysztof Penderecki, Ned Rorem, John Rutter, Toru Takemitsu i John Tavener. W obecnym sezonie odbędzie się premierowe wykonanie przez KS utworów Pawła Łukaszewskiego, Eleny Kats-Chernin oraz Erica Whitacre’a.

Responsoria Tenebrae Pawła Łukaszewskiego powstało latem 2010 roku i zostało skomponowane na zamówienie The King's Singers. Stroną finansującą zamówienie jest Instytut Adama Mickiewicza. Utwór, dedykowany Jerzemu Salzmanowi, składa się z pięciu niezależnych części i trwa ok. 20 minut. Tekst w języku łacińskim zaczerpnięty został z liturgii Wielkiego Tygodnia.


W dniach 16-18 września 2011 roku w Sopocie odbędzie się nowy festiwal artystyczny - ARTLOOP, który z założenia ma otworzyć miasto na sztukę i sztukę na miasto, scalając/loopując wybrane przestrzenie w centrum Sopotu licznymi działaniami/akcjami z zakresu sztuk wizualnych, designu i muzyki. Po raz pierwszy w Sopocie powstaje festiwal całkowicie skupiony na sztuce współczesnej, prezentowanej głównie w przestrzeni miasta – subiektywnie I sugestywnie przekształcanej przez artystów.

Festiwal otworzy niezwykły koncert “Chopin na 5 fortepianów” – spektakularne połączenie wyrafinowanej klasyki z jazzową improwizacją w wykonaniu Sławka Jaskułke, Katarzyny Borek oraz trójki polskich jazzmanów: Joanny Dudy, Piotr Wyleżoła i Pawła Kaczmarczyka.
"Chopin na pięć fortepianów” jest nowatorską wizją interpretacji muzyki wybitnego kompozytora, a niecodzienny i zaskakujący aparat wykonawczy - pięć fortepianów dowodem wielkiego kunsztu i odważnej kreacji twórczej artysty. Współproducentem projektu, zainicjowanego przez Krzysztofa Gałkowskiego jest Instytut Adama Mickiewicza. Sławek Jaskułke proponuje starcie dwóch światów - klasyki i jazzu, jednak w tym przypadku na zupełnie innych zasadach. Forma kolażu muzycznego tworzy swoisty dialog między światem klasycznym, a jego jazzowymi interpretacjami. Jaskułke koresponduje z muzyką Chopina w sposób odważny i nowatorski. Opierając się na bogactwie własnej wyobraźni nawiązuje z nią ambitny dialog. Wzbogaca ją osobistymi przemyśleniami, opiewa oryginalnymi i niekonwencjonalnymi aranżacjami, czy wreszcie staje się ona jedynie pretekstem do powstania zupełnie zupełnie nowych kompozycji. Artystyczna wizja i koncepcja całości oparta jest na mocnych fundamentach pięciu indywidualności. Światowa premiera projektu miała miejsce 12 września 2010 roku na Światowej Wystawie EXPO w Shanghaju.
Fragment koncertu: http://www.youtube.com/watch?v=gMgYu9-zWR4

Na koncert wstęp wolny! Należy odebrać bezpłatną wejściówkę. Wejściówki dostępne od 12 września 2011 w MCKA Zatoka Sztuki + PGS. Ilość wejściówek jest ograniczona. Organizatorzy nie przyjmują rezerwacji.

Więcej informacji - na stronie www.artloop.pl  


Koncert inaugurujący sezon artystyczny 2011/2012 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się w piątek, 16 września 2011 roku o godz. 19.00. Usłyszymy Stabat Mater i Pieśni miłosne Hafiza Karola Szymanowskiego oraz suitę symfoniczną Szeherezada Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Wystąpią: Aga Mikolaj – sopran, Ewa Marciniec – mezzosopran, Adam Kruszewski – baryton oraz Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Daniela Raiskina.


- Mamo! Słyszysz ten koncert ?
- Jaki znów koncert?

- Jak to jaki? Ten na tramwaj i wróble...

Dzieci słyszą więcej niż my - dorośli. Ba, dla dzieci jest również muzyka współczesna! Organizatorzy 54. Międzynarodowego Festiwal Muzyki Współczesnej ,,Warszawska Jesień'', nie mając co do tego wątpliwości, w tym roku zainicjowali nowy projekt -  "Małą Warszawską Jesień'' - pierwszy festiwal muzyki współczesnej przygotowany z myślą o młodszych odbiorcach. Zamiarem jego twórców jest oswojenie młodych słuchaczy z intrygującymi dźwiękami, zachęcenie ich i rodziców do uczestniczenia w różnego rodzaju wydarzeniach muzycznych (koncertach, warsztatach), dostosowanych do możliwości percepcyjnych dziecka. - Chcemy uczyć słuchania, nawet tych utworów, które rodzice uważają za trudne, a które tak naprawdę są tylko "nieoswojone''.

W ofercie ,,Małej Warszawskiej Jesieni'' zawsze znajdą się interaktywne instalacje i muzyczne przestrzenie dające dzieciom radość zabawy i tworzenia. Inauguracja „Małej Warszawskiej Jesieni” zbiegnie się z rozpoczęciem 54. edycji głównego festiwalu „Warszawska Jesień” - 16 września, interaktywną instalacją dźwiękową dla dzieci zatytułowaną Melodeusz (autor - Patryk Zakrocki). Instalacja dostępna będzie do 25 września (w godz. 9:00-18:00) w Starej Kordegardzie na terenie Łazienek Królewskich. Realizowana jest we współpracy z Ośrodkiem Edukacji Muzealnej Muzeum Łazienki Królewskie. Pozostałe wydarzenia zaplanowane zostały na weekend: w sobotę, 17 września (o godz. 11.00 i 16.00) w Skwerze przy Krakowskim Przedmieściu odbędzie się koncert Dominobajki - do samodzielnego, lub raczej grupowego komponowania z bajkowych elementów muzycznych (autor - Jarosław Siwiński). Tego dnia również ,, wstęp'' do niedzielnego koncertu - czytanie Przygód Sindbada Żeglarza Bolesława Leśmiana oraz warsztaty plastyczne w księgarni-kawiarni Tarabuk, na Powiślu (godz. 13.30). Na niedzielę, 18 września (o godz. 11.00 i 16.00), w Studio Tęcza na Żoliborzu, organizatorzy zapraszają na słuchowisko z wspomnianą nastrojową operą Przygody Sindbada Żeglarza oraz na S. A. N. D. czyli muzyczną wędrówkę po poprzemysłowych zakamarkach, gdzie ukryte będą dźwięki i muzycy. Tę wyprawę planuje Michał Moc - znakomity kompozytor i akordeonista młodego pokolenia, który skomponuje dla dzieci 4 krótkie utwory na wiolonczele i instrumenty perkusyjne, a sam będzie animatorem - przewodnikiem. W sobotę 24 września o godz. 17.30, w Królikarni (oddziale Muzeum Narodowego) odbędzie się koncert z elementami interakcji z publicznością, zamykający "Małą Warszawską Jesień". W jego ramach wystąpią uczniowie z wybranych szkół z czterema utworami współczesnych kompozytorów, przygotowanymi z nauczycielami muzyki, granymi na prostych, dziecięcych instrumentach, głównie perkusyjnych. Koncert będzie wynikiem warsztatów, przeprowadzonych przez grupę musikFabrik (z nauczycielami), w oparciu o przygotowane przez zespół kompendium nowej muzyki SpielBar. Podstawową ideą SpielBar jest udostępnienie, w odpowiednim opracowaniu, wybranych utworów muzyki współczesnej, które - wedle przekonania kolońskich muzyków - mogą wykonać dzieci, młodzież, jak i osoby dorosłe nie znające nut i nie grające na co dzień na instrumentach.

„Mała Warszawska Jesień” przygotowywana jest z myślą o odbiorcach w wieku 5 -12 lat, ale – jak podkreślają jej organizatorzy - również młodsze dzieci z pewnością będą czerpały dużo przyjemności z festiwalowych wydarzeń.

ZOBACZ: program Festiwalu „Mała Warszawska Jesień” – plik pdf

PRZECZYTAJ: przewodnik po „Małej Warszawskiej Jesieni” – plik pdf


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” odbędzie się w dniach 17-24 września 2011 roku. Koncerty odbywać się będą w Zakopanem, Bukowinie Tatrzańskiej i Szczawnicy Zdrój. Gośćmi tegorocznej edycji festiwalu będą wykonawcy najwyższej klasy. Wystąpiątakie gwiazdy, jak: The King’s Singers –brytyjska grupa wokalna, jeden z najwybitniejszych zespołów śpiewających a cappella, Miroslav Kultyshev – zwycięzca Konkursu im. P. Czajkowskiego w Moskwie, finalista ostatniego Konkursu Chopinowskiego - wystąpi w solowym recitalu pianistycznym oraz kwintetach fortepianowych Dvořaka i Weinberga z Lutosławski Quartet Wrocław oraz Mayuko Kamio - światowej sławy japońska skrzypaczka, która wraz z Miroslavem Kultyshevem wykona utwory Brahmsa, Zarzyckiego i J.Wieniawskiego.

Wydarzeniem Festiwalu będzie wykonanie Historii Żołnierza Igora Strawińskiego w interpretacji zespołu festiwalowego w składzie: Piotr Tarcholik, Piotr Lato, Katarzyna Dybel, Tomasz Stolarczyk, Janusz Widzy, Sebastian Sojka pod batutą Jean-Luc Tingaud. Oryginalną francuską wersję językową przedstawią aktorzy m.in: Olivier Balazuc i Vladimir Serre. Ponadto z koncertami wystąpią: Stefan Schmidt wraz z Royal String Quartet, którzy wykonają kwintet gitarowy Mario Castelnovo Tedesco, Gitar4mation – z kompozycjami Karola Szymanowskiego, Bartłomieja Budzyńskiego, Isaaca Albeniza, Joaquina Rodrigo, Clauda Debussy oraz Manuela de Falli, Olga i Natalia Pasiecznik – z utworami Karola Szymanowskiego (Trzy kołysanki i Rymy Dziecięce). W 100. rocznicę śmierci Gustawa Mahlera z jego IV Symfonią w wersji kameralnej opracowanej przez Erwina Steina wystąpi Zespół Festiwalowy w składzie m.in.: Wiesław Suruło, Konrad Mika, Piotr Lato, Katarzyna Zdybel, Irek Boczek, Piotr Tarcholik, Marcin Młodawski, Janusz Widzy, Sebastian Sojka, Dariusz Bury i Michał Klauza (dyrygant). W ramach Festiwalu odbędą się dwa koncerty In memoriam, poświęcone: prof. Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu, który przez dwie poprzednie edycje festiwalu przewodniczył Komitetowi Honorowemu (w rocznicę śmierci Profesora usłyszymy utwory oratoryjne w wykonaniu Chóru Polskiego Radia pod batutą Włodzimierza Siedlika) oraz prof. Stanisławowi Wisłockiemu w 90. rocznicę urodzin – utwory fortepianowe grać będzie Wojciech Świętoński. Z projektem poświęconym wybitnej kompozytorce i śpiewaczce Marii Szymanowskiej (1789 – 1831) wystąpi także holenderski pianista Bart van Oort oraz Elizabeth Zapolska – mezzosopran.

W czasie festiwalu jak zawsze będą miały miejsce inne wydarzenia kulturalne. Niewątpliwą atrakcją będzie pokaz mody, któremu towarzyszyć będzie koncert muzyki kameralnej. Styl „koncertowo- operowy” to kolekcja przygotowana przez uznanego krakowskiego projektanta pochodzącego z Zakopanego PLICH’a . Kreacje fryzjerskie modelek przygotuje znany warszawski mistrz fryzjerstwa pochodzący również z Zakopanego – Leszek Czajka. W „Willi Koliba” podziwiać będzie można wystawę instrumentów muzycznych, przygotowaną przez Muzeum Tatrzańskie i znanego zakopiańskiego lutnika Wojciecha Topę. Już w miesiącach wakacyjnych na Krupówkach prezentowana będzie natomiast wystawa plenerowa muzycznych plakatów światowej sławy grafika Waldemara Świerzego, który zaprojektował plakat tegorocznej edycji festiwalu „Muzyka na Szczytach”. Ponadto organizatorzy planują nocne koncerty przy lampce wina, wystawy prac zakopiańskiej malarki Ewy Fortuny i poświęconą życiu i twórczości Mieczysława Karłowicza.

Koncerty i wydarzenia festiwalowe odbywać się będą w: Zakopanem: Kościół Św. Krzyża, Hotel „Willa Merilor” , DW „Jasny Pałac”, Hotel Grand Nosalowy Dwór, Dworzec Tatrzański, Klub „Morskie Oko”, Grand Hotel Stamary, Nowym Targu: Szkoła Muzyczna im. F. Chopina, Bukowinie Tatrzańskiej: Hotel Bukovina i Szczawnicy Zdroju: „Dworek Gościnny”.

ZOBACZ: program Festiwalu - plik pdf


W dniach 17, 18 i 25 września 2011 roku w 3 miastach województwa kujawsko-pomorskiego - Bydgoszczy, Włocławku i Grudziądzu - odbędą się wyjątkowe, klimatyczne koncerty „Komeda – muzyczne inspiracje”, poświęcone pamięci wybitnego kompozytora, słynnego jazzmana i pianisty - Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego.
Muzyką Komedy czarować będzie Andrzej Jagodziński Trio w składzie: Andrzej Jagodziński – fortepian, Adam Cegielski – kontrabas, Czesław Bartkowski – perkusja oraz Agnieszka Wilczyńska – śpiew. Jazzmanom towarzyszyć będzie bydgoski zespół Barock Quartet. Usłyszymy wyjątkowe aranżacje utworów Komedy, autorstwa jednego z najwybitniejszych pianistów i aranżerów - Andrzeja Jagodzińskiego, miedzy innymi utwór „Moja ballada”, piosenkę „Ja nie chcę spać” czy jedną z najbardziej znanych kołysanek „Rosemery`s Baby”. Okazją jest 80. rocznica urodzin Komedy, który cały czas uważany jest za jednego z najwybitniejszych muzyków w historii polskiego jazzu. Był również docenianym na całym świecie kompozytorem muzyki filmowej. Muzyka stworzona przez Komedę mimo upływu lat wciąż uważana jest za odkrywczą i nowatorską. Jego kompozycje to uznane standardy jazzowe i przeboje światowej muzyki filmowej.

Efektownym tłem dla muzyki będą wizualizacje wideo inspirowane życiem i twórczością Komedy, autorstwa bydgoskiego grafika - Adama Kruka.

TERMINY KONCERTÓW:
17 wrzesień 2011 – Bydgoszcz/ Collegium Copernicanum UKW, ul. Kopernika 1
18 wrzesień 2011 - Włocławek/ sala Teatru, ul. Wojska Polskiego 13
25 wrzesień 2011 – Grudziądz/ CK Teatr, ul. Marsz. Focha 19


W sobotę, 17 września 2011 roku o godz.12.00 u zbiegu ulic Jana Smolenia i Wojciecha Korfantego w Bytomiu nastąpi uroczyste nadanie placowi imienia Andrzeja Hiolskiego.

 Uchwała bytomskiej Rady Miejskiej stała się wyrazem uznania władz miasta dla dorobku artystycznego wybitnego śpiewaka i jego szczególnych więzi z Bytomiem. Uroczyste nadanie nazwy będzie szczególnym wydarzeniem dla Bytomia, które szczyci się nie tylko ofertą markowych wydarzeń kulturalnych, ale również żywą pamięcią o wybitnych twórcach kultury związanych z Bytomiem. Andrzej Hiolski w czasie swojej kariery kierował się prostym mottem: „muzyka jest sztuką, o której nie należy zbyt wiele dyskutować, a dla mnie najważniejsze jest to, co zawiera się w porozumieniu, jakie nawiązuje się między artystą a słuchaczem”. To właśnie ten szacunek dla widza połączony z niezwykłym talentem i muzyczną wszechstronnością sprawił, że artysta stał się jednym z najwybitniejszych i najpopularniejszych polskich śpiewaków w historii.

Andrzej Hiolski (na zdjęciu) - wybitny śpiewak (baryton), legenda bytomskiej sceny, był jednym z największych artystów polskich minionego stulecia. Urodzony 1 stycznia 1922 roku we Lwowie, zmarł 26 lutego 2000 roku w Krakowie. Naukę śpiewu odbył we Lwowie pod kierunkiem Heleny Oleskiej i Adama Didura. Zadebiutował w 1941 we lwowskiej rozgłośni radiowej. Śpiewał wówczas pieśni Jana Karola Galla, Stanisława Niewiadomskiego i Stanisława Moniuszki. Jego debiut sceniczny odbył się w Krakowie w 1944 na scenie Teatru Starego w partii Janusza w Halce Stanisława Moniuszki. W historii Opery Śląskiej w Bytomiu ten niezwykłej klasy baryton zajmuje pozycję zaszczytną. Od historycznej premiery Halki 14 czerwca 1945 roku, gdy Andrzej Hiolski objawił się śląskiej publiczności jako wspaniały Janusz, początki jego kariery operowej przeszły do artystycznej legendy. Na bytomskiej scenie stworzył kolekcję partii, świadczącą o niebywałej wszechstronności. Już w roku 1945 wystąpił jako Janusz w Halce, baron Scarpia w Tosce i Silvio w Pajacach. W roku następnym objawi się w partii Sharplessa w Madamie Buttrefly, Escamilla w Carmen, Marcellego w Cyganerii oraz Miecznika w Strasznym dworze i Germonta ojca w Traviacie, a potem jako błyskotliwy Figaro w Cyruliku sewilskim, ale i pełen dramatycznego wyrazu tytułowy Eugeniusz Oniegin. Gdy w roku 1963 rozstał się ostatecznie z Operą Śląską jako śpiewak etatowy, nigdy nie zerwał stałych więzi ze swoją pierwszą sceną. Nieraz też później twierdził: „W Bytomiu spędziłem najlepszy okres jako śpiewak, to jest czas pierwszych kilkunastu lat”…


Opera Śląska zaprasza na wydarzenia nowego, 67. sezonu artystycznego. Zainauguruje go w dniu 18 września 2011 roku w Sali Koncertowej im. Adama Didura, gdzie artyści bytomskiej sceny zaprezentują operę komiczną Gioachino Rossiniego Cyrulik sewilski. Inauguracja sezonu Opery na scenie Teatru Śląskiego w Katowicach będzie miała miejsce już 12 września spektaklem Don Carlos Giuseppe Verdiego.
Ponadto 24 września 2011 roku po raz drugi w Operze Śląskiej - w ramach Metropolitalnej Nocy Teatrów – będzie możliwość zwiedzania teatru. W programie wiele atrakcji - o godz. 20.00 w Sali Koncertowej im. Adama Didura odbędzie się "Koncert operetkowo-musicalowy", ponadto zaplanowane zostały m. in. warsztaty plastyczne, pokaz charakteryzacji teatralnej, otwarta lekcja tańca, lekcja śpiewu operowego, karaoke. Dla wszystkich uczestników teatr będzie otwarty już od godziny 17.00. Dla uczestników Metropolitalnej Nocy Teatrów zwiedzanie Opery będzie bezpłatne, a na koncert obowiązywać będą specjalne ceny biletów.
We wrześniu Opera Śląska zaprezentuje także nową, premierową realizację, przygotowywaną w koprodukcji z Gliwickim Teatrem Muzycznym - widowisko taneczne The Beatles & Queen do ponadczasowej muzyki dwóch legendarnych zespołów muzycznych. Spektakl wystawiony zostanie 23 września 2011 roku w Gliwickim Teatrze Muzycznym i 26 września na scenie Teatru Śląskiego w Katowicach.

Więcej


Dnia 18 września 2011 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera baletu Persona w choreografii Roberta Bondary do muzyki Arvo Pärta, Pawła Szymańskiego i Aldony Nawrockiej.

Być człowiekiem to znaczy nie być samym sobą – twierdził Gombrowicz. Za jego myślą podąża teraz w swoim przedstawieniu Robert Bondara. Persona to nowa praca młodego choreografa Polskiego Baletu Narodowego, uczestnika pierwszych warsztatów choreograficznych w Teatrze Wielkim. Po swoich wcześniejszych baletach kameralnych (Andante con moto, When You End and I Begin... i The Garden's Gates) wystawionych w Warszawie, zrealizował on niedawno na scenie bydgoskiej w Operze Nova duży spektakl Zniewolony umysł według Czesława Miłosza. Ale wcześniej jeszcze otrzymał propozycję przygotowania pełnospektaklowego baletu autorskiego na Scenie Kameralnej warszawskiego Teatru. Nazwał go Persona i wybrał muzykę trojga kompozytorów: Arvo Pärta (Fratres, Silentium), Pawła Szymańskiego (Pięć utworów na kwartet smyczkowy, Compartment 2 Car 7) oraz nową kompozycję Aldony Nawrockiej. Robert Bondara tak pisze o idei swojego przedstawienia: „Istnienie człowieka wiąże się nierozerwalnie z funkcjonowaniem w obrębie określonych norm społeczno-kulturowych. Niesie to za sobą konieczność adaptacji do obowiązujących wzorców, co pozwala na uniknięcie konfliktów i odniesienie korzyści w postaci poczucia akceptacji. Człowiek zakłada więc maskę, starając się odgrywać różne role, dostosować się do oczekiwanych wobec niego postaw i zachowań. Zjawisko to Jung określił to pojęciem persona. Im jest ono silniejsze, tym przepaść między człowiekiem jakim jest przy innych ludziach a tym w samotności staje się większa. Na ile więc jesteśmy jeszcze autonomicznymi, niepowtarzalnymi istotami, a na ile odbiciem społeczeństwa i innych ludzi?”


W niedzielę, 18 września 2011 roku  o godz.18.00 zobaczymy przedstawienie opery komicznej Gioacchino Rossiniego Cyrulik sewilski w ramach inauguracji 67. sezonu artystycznego Opery Śląskiej. Spektakl odbędzie się w Sali Koncertowej im. Adama Didura.

Premiera Cyrulika sewilskiego w Operze Śląskiej odbyła się w 1985 roku, wznowienie sceniczne - w kwietniu 2011 roku. Znakomita inscenizacja Henryka Konwińskiego oparła się próbie czasu, a piękne kostiumy i dekoracje Jana Bernasia – nadal zachwycają. Pełna wdzięku i lekkości muzyka Gioacchino Rossiniego i opowiedziana w tej operze zabawna historia, niezmiennie przyciąga słuchaczy. Kierownictwo muzyczne nad wznowieniem sprawowała Agnieszka Kreiner.


Koncerty w ramach VIII Festiwalu „Gaude Mater Polonia” Wincenty z Kielczy in memoriam odbędą się w dniach 18, 25 i 30 września oraz 7 października 2011 roku. Organizatorem Festiwalu jest Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera.

Wstęp wolny.

Więcej


Filharmonia Śląska, Stowarzyszenie Przyjaciół Filharmonii Śląskiej Fundacji "Ziarno Talentu" oraz katowicka Szkoła Muzyczna YAMAHA zapraszają na imprezę plenerową - I Rodzinny Rajd Rowerowy „Wokół źródeł muzyki”, który rozpocznie się 18 września 2011 roku o godzinie 11:00 w Katowicach-Giszowcu (parking przy tymczasowej siedzibie Filharmonii Śląskiej, ul. Pszczyńska 6).

Pierwszy Rodzinny Rajd Rowerowy „Wokół źródeł muzyki” to forma spotkania integracyjnego z całymi rodzinami nie tylko katowickiej społeczności – miłośników muzyki, dla których turystyka, aktywny wypoczynek i kultura spędzania wolnego czasu jest niezwykle ważna. Forma turystycznej aktywności to zabawa z nauką, służąca rekreacji i wywołaniu uśmiechu na naszych twarzach. Uczestnictwo w imprezie będzie okazją do poznania nie tylko piękna przyrody zakątków Katowic, ale także do wspólnego muzykowania i współzawodniczenia w licznych konkursach i zabawach dla dzieci i dorosłych.

Więcej informacji oraz program imprezy i karta zgłoszniowa - do pobrania na stronie www.filharmoniaslaska.pl


6. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny GUITARRA GALANTE odbędzie się w Krakowie w dniach 20-24 września 2011 roku.

Festiwal kameralnej muzyki gitarowej, organizowany jesienią w samym sercu krakowskiego Starego Miasta, łączy elegancję i czułość brzmienia gitary. Dotychczasowe edycje, odbywające się pod nazwą Nowohucka Jesień Gitarowa, przez 5 lat zbudowały solidną markę festiwalu oraz przyciągnęły liczną publiczność melomanów i entuzjastów gitary. W tym roku organizatorzy GUITARRA GALANTE ugoszczą około 2000 osób z kraju i z zagranicy na koncertach światowej klasy artystów z Polski, Niemiec, Japonii, Bułgarii, Hiszpanii oraz Francji.

GUITARRA GALANTE 2011 jest przedsięwzięciem z zakresu kultury wysokiej, przeznaczonym dla widza o sprecyzowanych i wysublimowanych potrzebach estetycznych. Jednak magnetyzujący urok instrumentu, jakim jest gitara, a także edukacyjny wymiar festiwalu (wykłady i lekcje mistrzowskie) sprawiają, że krakowskie święto muzyki gromadzi tłumnie również młodą i dynamiczną publiczność. Dzięki temu wizerunek GUITARRA GALANTE łączy świeżość i nowoczesność z elegancją oraz renomą sztuki elitarnej. Pięć lat festiwalu to idealny moment, by zastanowić się nad dalszym kierunkiem jego rozwoju. Wynikiem tych przemyśleń jest decyzja o zmianie nazwy wydarzenia na taką, która jak najwierniej oddawałaby jego specyfikę i atmosferę, jak również charakter gitary - galante oznacza zarazem wytworność i zalotność…

ZOBACZ: program Festiwalu – plik pdf


W czwartek, 22 września 2011 roku o godz. 19:00 w Sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej w Opolu odbędzie się uroczysta inauguracja 60. sezonu artystycznego Filharmonii Opolskiej. Wraz z ukraińską skrzypaczką Aliną Komissarovą Filharmonicy Opolscy pod batutą Bogusława Dawidowa wykonają Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jean Sibelius. Ponadto w programie znajdą się dwie symfonie Ludwiga van Beethovena – VII Symfonia A-dur op. 92 i VIII Symfonia F-dur op. 93.

Wstęp wolny.


Fundacja "Wszystkie Mazurki Świata" zaprasza na koncert, który towarzyszyć będzie otwarciu wystawy "Obok. Polska - Niemcy - 1000 lat historii w sztuce", pokazywanej w ramach Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011, w dniu prasowym - 22 września 2011 roku. Orkiestra Czasu Zarazy zagra muzykę wyjątkową - tańce polskie zapisane przez niemieckiego kompozytora G. F. Telemanna w polskich karczmach, podczas jego pobytu w Polsce w latach 1705-1707. Kompozytor niejako w roli "etnografa", spisywał melodie, których zamierzał potem użyć w swoich kompozycjach (pisze o tym w swoich listach). Odkrycie tych zapisów to sprawa ostatnich lat (znajdą się one na wystawie). Koncert Orkiestry Czasu Zarazy z tym repertuarem będzie miał w Niemczech charakter premierowy. Jako drugi w tym koncercie wystąpi zespół grający polską muzykę tradycyjną - Janusz Prusinowski Trio.

Więcej


Od 23 września 2011 roku w Filharmonii Łódzkiej odbywać się będą koncerty familijne z cyklu Filharmonia – o co tyle hałasu? Organizatorzy zaplanowali nową ich formułę, wychodzącą poza tradycyjnie przyjęte „koncerty z omówieniem” i stawiając na interakcję oraz wspólną zabawę. W trakcie sezonu zaplanowane zostało osiem koncertów, które będą się odbywały w piątkowe wieczory, nieco wcześniej niż tradycyjne koncerty abonamentowe. Każdy z nich, opatrzony osobnym tematem, wypełni repertuar złożony ze znanych i lubianych dzieł symfonicznych. Każdy też zostanie wzbogacony o pakiet „efektów specjalnych” i dodatkowych przykładów – ilustracji muzycznych.

Podczas pierwszego, wrześniowego koncertu artyści przedstawią się publiczności, wykonując muzykę, w której orkiestra i chór Filharmonii Łódzkiej zabrzmią w pełnej krasie, a zaproszeni soliści – instrumentaliści i wokaliści – oczarują osobowością i wirtuozerią. A potem, z koncertu na koncert, wszyscy wspólnie będą odpowiadać sobie na pytanie o co tyle hałasu?, aby stopniowo odkrywać, czym dla ludzi jest muzyka.


W dniach 23 i 25 września 2011 roku w Auli Leopoldyńskiej we Wrocławiu, podczas dwóch koncertów p.t. Muzyczna Historia Dawnego Wrocławia orkiestra Leopoldinum przedstawi utwory kompozytorów, którzy w różnych momentach swojej kariery związani byli z Wrocławiem, m.in.: Maurycego Moszkowskiego, który urodził się we Wrocławiu, Karla Diettricha von Diterrsdorfa, pełniącego funkcję dyrektora muzycznego w czasach arcybiskupa Schaffgorscha, Carla Reinecke, który w 1859 roku jako pierwszy rozpoczął serię regularnych koncertów we Wrocławiu, Maxa Brucha - dyrektora Breslau Orchesterverein oraz Johannesa Brahmsa, laureata tytułu doktora uniwersytetu we Wrocławiu i Fryderyka Chopina, który w czasie swojej ostatniej podróży z Warszawy wystąpił we Wrocławiu. Solistką drugiego koncertu będzie Amelia Maszońska – laureatka konkursu Młody Paganini 2010.


Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie zaprasza na uroczyste otwarcie sezonu artystycznego 2011/2012. W piątek, 23 września o godz. 19.30 oraz w sobotę, 24 września o godz. 18.00 wystąpi Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Filharmonii – Pawła Przytockiego. W programie jako pierwsza zabrzmi Uwertura Es-dur z wczesnego, młodzieńczego okresu twórczości Ignacego Jana Paderewskiego.

Drugim dziełem wykonanym podczas obu wieczorów, będzie trzyczęściowa kompozycja Krzysztofa Pendereckiego zatytułowana Powiało na mnie morze snów... Pieśni zadumy i nostalgii przeznaczona na duży skład – sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę, zamówiona przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Dla Krzysztofa Pendereckiego to powrót, po ponad 50 latach, do pisania do polskiej poezji. Utwór tworzy cykl pieśni do słów wybitnych polskich poetów m.in. Kazimierza Wierzyńskiego, Bolesława Leśmiana, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Tadeusza Micińskiego, Aleksandra Wata, Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Leopolda Staffa, Cypriana Norwida, których tomy poezji kompozytor ma w swoich bibliotecznych zbiorach. W wywiadzie udzielonym Jackowi Hawrylukowi dla "Gazety Wyborczej" (styczeń 2011) Krzysztof Penderecki stwierdza: Teksty są tak zestawione, że kończą się śmiercią Chopina. Pierwsze wiersze są bajeczne, fantazyjne, jak teksty Leśmiana czy Wierzyńskiego. Drugą część poświęciłem nocy – z wierszem Wata, jako mottem, czy miniaturami Staffa. Ale to wszystko jest przygotowaniem do najdłuższej, trzeciej części, która kończy się słowami Norwida „I oto pieśń skończyłeś". Jest to rodzaj Requiem dla Chopina. I jeszcze jedno. Wykorzystałem też teksty poetów piszących na emigracji. Stąd tytuł utworu – „Pieśni zadumy i nostalgii". Pojawia się "Grób Potockiej" Mickiewicza, jest wspaniały wiersz Wata, pisany na emigracji czy „Pan Cogito myśli o powrocie do rodzinnego miasta" Herberta. Starałem się oddać stan ducha Chopina, w którego listach Polska ciągle się przewijała. I ta nostalgia za ojczyzną. Prawykonanie utworu odbyło się w Filharmonii Narodowej 14 stycznia 2011 roku na zakończenie obchodów 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina. Orkiestrę Sinfonia Varsovia i Chór Filharmonii Narodowej poprowadził maestro Valery Gergiev. W pierwszym krakowskim wykonaniu, obok zespołów Filharmonii im. Karola Szymanowskiego wystąpią soliści: Izabela Matuła – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran oraz Mariusz Goldewski – baryton.

67. sezon Filharmonii Krakowskiej rozpoczyna się w szczególnym momencie, jakim jest trwająca od 1 lipca 2011 Polska Prezydencja w Radzie UE. Program koncertowy obejmuje zatem liczne kompozycje polskich twórców, m.in. Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Krzysztofa Meyera, Stefana Kisielewskiego, Witolda Lutosławskiego, Piotra Mossa i Agaty Zubel – kompozytora-rezydenta Filharmonii Krakowskiej. Celem tak częstej prezentacji naszej rodzimej twórczości jest zaznaczenie jej wielkości i oryginalności, a także usytuowanie jej w szerszym – europejskim kontekście. Sezon 2011/2012 to także wybitne osobistości świata muzycznego, których udział uświetni wydarzenia koncertowe. Wśród zaproszonych artystów znajdują się m.in.: znakomita mezzosopranistka Magdalena Kožená (już 15 października – podczas inauguracji nowego cyklu Musica da camera, musica da chiesa), pianiści – Piotr Paleczny, Krzysztof Jabłoński, Karol Radziwonowicz, Daniil Trifonov – zwycięzca ostatniego Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Olga Kern, Nikolay Khozyainov, Ingolf Wunder oraz wybitny jazzman Adam Makowicz. Na estradzie krakowskiej filharmonii wystąpią ponadto znakomite zespoły – The King’s Singers, Mahler Chamber Orchestra czy National Youth Orchestra oraz cała czołówka polskich dyrygentów: Jan Krenz, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk i Antoni Wit.


Wydział Jazzu Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, który w 2012 roku będzie obchodził 20-lecie, wspólnie z legendarną, polską marką CALISIA oraz Klubem Hemisphere Hotelu InterContinental organizują serię koncertów, mającą na celu reaktywowanie tradycji istniejącego niegdyś w tym miejscu jazzowego klubu Akwarium. Pierwszy z nich odbędzie się 23 września 2011 roku.
Do udziału w projekcie „Bednarska & CALISIA – Jazz Nights - hosted by InterContinnetal Warszawa” zostali zaproszeni wybitni jazzmani – profesorowie Wydziału Jazzu szkoły na ul. Bednarskiej oraz ich uczniowie. Stworzenie niekonwencjonalnej sceny promującej młodych polskich muzyków jazzowych grających w zespołach doświadczonych mistrzów jest działaniem artystycznym i edukacyjnym, w pełni zgodnym z dawną dobrą metodą praktykowaną w jazzie, polegającą na terminowaniu młodych muzyków w zespołach mistrzów. Wiodącym instrumentem powyższych koncertów jest fortepian, stąd partnerem projektu jest marka CALISIA i pianiści na koncertach będą grać na fortepianie koncertowym tej marki.
Kierownikiem artystycznym przedsięwzięcia jest kontrabasista jazzowy, nauczyciel ZPSM im. F. Chopina, Piotr Rodowicz.

Więcej


Dnia 23 września 2011 roku spektaklem Carmen G. Bizeta w reżyserii Laco Adamika Opera Krakowska zainauguruje nowy sezon artystyczny 2011/2012. Od premiery w 2010 roku ta realizacja cieszy się nieustannie dużym zainteresowaniem widzów. Kolejne przedstawienia zaplanowano na 24 i 25 września. W partii tytułowej wystąpią Ewa Vesin i Agnieszka Cząstka, a partnerować im będą Tomasz Kuk, Vasyl Grokholskyi, Przemysław Firek i Krzysztof Witkowski. Orkiestrę poprowadzi Maciej Figas.

Początek sezonu zapowiada się dla zespołu Opery Krakowskiej niezwykle pracowicie. Właśnie zakończyły się zamkniętym pokazem (18 września) próby wznowieniowe opery Viktora Ullmanna Der Kaiser von Atlantis (Cesarz Atlantydy) w reżyserii Beaty Redo-Dobber z kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. Opera Krakowska zaprezentuje ten spektakl 10 października na festiwalu „Armel Opera Competition and Festival” w węgierskim Szeged. Krakowski zespół jako jedyny z Polski bierze udział w tym wydarzeniu. Przedstawienie będzie rejestrowane przez telewizje i pokazywane w kanałach MEZZO, ARTE i DUNA, odbieranych na całym świecie. W głównych partiach, obok znanych z krakowskiej sceny artystów m.in. Katarzyny Oleś-Blacha, Anny Lubańskiej, Vasyla Grokholskiego wystąpią także Wassyl Slipak (Ukraina) i Sasha Petrovic (Serbia) wyłonieni do udziału w tym przedstawieniu drogą międzynarodowego konkursu. Przesłuchania odbyły się m.in. w Budapeszcie, Los Angeles, Nowym Jorku, Paryżu.
Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny Opery Krakowskiej, reprezentuje krakowski teatr w międzynarodowej produkcji opery Romana Statkowskiego Maria, przygotowywanej specjalnie na festiwal „Wexford Opera Festival” w irlandzkim Wexford (22, 28 i 31 października, 4 listopada 2011). Krakowska publiczność zobaczy ten spektakl w przyszłym sezonie artystycznym.
W sezonie artystycznym 2011/12 zaplanowano także cztery premiery. 16 grudnia 2011 roku zostanie wystawiona Halka Stanisława Moniuszki w reżyserii i ze scenografią Waldemara Zawodzińskiego, pod kierownictwem muzycznym Łukasza Borowicza, z kostiumami śp. Magdaleny Tesławskiej i Pawła Grabarczyka oraz choreografią Janiny Niesobskiej. W partii Janusza zobaczymy i usłyszymy Mariusza Kwietnia, solistę Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Partie tytułowe przygotują Magdalena Barylak, Ewa Biegas oraz Ewa Vesin, a partię Jontka - Tomasz Kuk, Vasyl Grokholskyi i Tadeusz Szlenkier.

Więcej


Dr Katarzyna Naliwajek-Mazurek (na zdjęciu) z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego została wyróżniona Nagrodą Hosenfeld/Szpilman-Gedenkpreis za rok 2011 za międzynarodową wystawę „Muzyka w okupowanej Polsce. 1939-1945”.

Nagroda ta począwszy od 2005 roku przyznawana jest co dwa lata przez Uniwersytet Leuphana w Lüneburgu za publikacje i badania muzykologiczne oraz projekty artystyczne dotyczące muzyków prześladowanych w okresie II wojny światowej, podejmujące temat oporu etycznego w tym okresie i popularyzujące postacie Wilma Hosenfelda i Władysława Szpilmana.

Wystawa przedstawia wojenne losy muzyków, muzykologów i krytyków muzycznych za pośrednictwem różnorodnych dokumentów, zdjęć, fragmentów wspomnień, map, nagrań dźwiękowych oraz audiowizualnych relacji świadków epoki. Prezentowany jest również film dokumentalny Orkiestra o muzyce w Auschwitz w reżyserii Michała Bukojemskiego oraz film Stefana Themersona, Calling Mr Smith z muzyką m.in. Karola Szymanowskiego i Fryderyka Chopina. Materiały archiwalne prezentowane na wystawie to w większości kopie ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego, Żydowskiego Instytutu Historycznego, Biblioteki Narodowej oraz obozów Auschwitz-Birkenau, Majdanek i Stutthof. Wystawa zaprojektowwana przez warszawskie Studio 27 powstała przy współudziale Instytutu Muzykologii UW, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, BUW oraz berlińskiego Stowarzyszenia Room 28 e.V., z Frankiem Hardersem-Wuthenow, który zainicjował tę współpracę.

Wystawa odbyła się dotąd w ramach dwóch festiwali muzyki współczesnej‚ „Schleswig Holstein Musik Festival” (lipiec-sierpień 2010, niemiecka wersja językowa) i Festiwalu „Warszawska Jesień” (Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, wrzesień-październik 2010) oraz podczas Festiwalu „Musiques Interdites“ w Marsylii (czerwiec-lipiec 2010, we francuskiej wersji językowej). W dniu 9 listopada 2010 odbyło się otwarcie wystawy w Hanns Eisler Hochschule w Berlinie, a w styczniu 2011 – na Uniwersytecie w Lüneburgu. Realizacja wystawy była dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej i Program „Europa dla obywateli 2007-2013” Komisji Europejskiej (Działanie 4 – Aktywna pamięć europejska). Produkcja i promocja wystawy w wersji niemieckiej była dofinansowana również przez niemiecką Fundację Lotto Stiftung.

Obecnie ekspozycję można oglądać w dniach 23 września - 16 października 2011 w Warszawie w Galerii Brzozowa (ul. Jezuicka 4) podczas Festiwalu „Władysław Szpilman – pianista Warszawy. W stulecie urodzin”. Kolejne jeszcze w tym roku planowane są w Zgorzelcu i Görlitz oraz w Muzeum w Sosnowcu.