Polmic - FB

calendar of events

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W czwartek, 1 marca 2012 roku odbędą się dwa recitale fortepianowe, organizowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina z okazji przypadającej w tym dniu rocznicy urodzin Fryderyka Chopina.

Pierwszy z koncertów będzie miał miejsce o godz. 12.00 w Żelazowej Woli i będzie transmitowany w Programie 2 Polskiego Radia. Wystąpi Magdalena Lisak – laureatka VI nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1995). W jej wykonaniu usłyszymy kompozycje Fryderyka Chopina: Nokturn cis-moll op. 27 nr 1, Polonez-Fantazja As-dur op. 61, Mazurek a-moll op. 17 nr 4, Barcarolle Fis-dur op. 60, Lento con gran espressione WN 37, Walc Des-dur op. 64 nr 1 i Walc cis-moll op. 64 nr 2 oraz Berceuse Des-dur op. 57 i Scherzo b-moll op. 31.

Wieczorem tego samego dnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie wystąpi Lukas Geniušas - zdobywca II nagrody (ex equo) XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie (2010) oraz nagrody specjalnej Towarzystwa im. Fryderyka Chopina za najlepsze wykonanie poloneza w II etapie. W programie recitalu znajdą się trzy sonaty Fryderyka Chopina: c-moll op. 4, b-moll op. 35 i h-moll op. 58.

Cykl Koncertów Urodzinowych organizowany jest przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina we współpracy z Filharmonią Narodową i II Programem Polskiego Radia od 2002 roku. Jego celem jest uczczenie rocznicy urodzin Chopina – 1 marca, w dniu obchodzonym przez samego kompozytora, jego rodzinę i przyjaciół (pomimo, iż w metryce chrztu artysty widnieje data urodzin 22 lutego). W ramach cyklu występują najwybitniejsi interpretatorzy dzieł kompozytora.


Koncert muzyki współczesnej z cyklu contem.ucha odbędzie się w czwartek, 1 marca 2012 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Łódzkiej. Wystąpi zespół 6ix + 1 w składzie: Jacques Demierre – fortepian, Roger Turner – perkusja, Okkyung Lee – wiolonczela, Urs Leimburger – saksofony, Thomas Lehn - syntezator analogowy, Dorothea Schürch - śpiew, piła, Thierry Simonot - reżyser dźwięku i Rudy Decelière - reżyser dźwięku.

Bohaterką pierwszego marcowego spotkania z muzyką współczesną będzie przestrzeń, a muzyka – zamiast tradycyjnie z estrady – będzie rozbrzmiewać na wszystkich poziomach filharmonicznego foyer. Występująca tego wieczoru szwajcarska formacja „6ix + 1” to zespół wyjątkowy. Podczas każdego swojego występu artyści wchodzą w szczególny kontakt z akustyką przestrzeni, w której odbywa się koncert. Brak partytur, prawdziwa wolność, improwizacja, przestrzeń i otaczające nas zewsząd dźwięki!


Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza 1 marca 2012 roku – w urodziny Fryderyka Chopina – na „wieczór z kompozytorem” w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich. Słowo wstępne na temat najnowszych badań o życiu Fryderyka Chopina w Warszawie i Paryżu wygłosi prof. Jerzy Miziołek. Podczas wieczoru zostanie także wyświetlony film dokumentalny Chopin wśród artystów i uczonych, prezentujący życie i studia artysty na Uniwersytecie Warszawskim w latach 1817-1827.

Dla każdego z gości spotkania przewidziana jest w prezencie płyta CD Fryderyk Chopin. Cudowne dziecko.

Początek o godz. 17:00. Wstęp wolny.


Nikoay Khozyainov, jeden z najbardziej interesujących uczestników i jednocześnie najmłodszy finalista ostatniego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, wystąpi w piątek, 2 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Wspólnie z Orkiestrą Symfoniczną bydgoskiej Filharmonii pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego wykona słynny III Koncert fortepianowy d-moll op. 30 S. Rachmaninowa. W drugiej części koncertu zabrzmią Wariacje Enigma op. 36 E. Elgara.


Kolejna seria koncertów jazzowych z cyklu "Bednarska & CALISIA Jazz Nights hosted by InterContinental Warszawa" odbędzie się w co drugi piątek, począwszy od 2 marca 2012 roku aż do 25 maja 2012 roku. Koncerty już po raz drugi organizują: CALISIA – polska marka, znana w muzyce klasycznej z pięknego brzmienia fortepianów, Wydział Jazzu Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Klub HEMISPHERE Hotelu InterContinental Warszawa.

Seria koncertów jest projektem edukacyjnym i tak jak w edycji w 2011 roku, uczestniczyć w niej będą wybitni jazzmani: nauczyciele oraz absolwenci szkoły na Bednarskiej. Wśród wykonawców są m.in.: Zbigniew Namysłowski Master Class, Jump Swing Orkiestra Ryszarda Borowskiego, Janusz Szrom, Piotr Wrombel, Mariusz Mielczarek, Piotr Rodowicz, Michael „Patches” Stewart, Janusz Skowron i Kwintet Piotra Zabrodzkiego.
Początek serii to tzw. NU JAZZ, czyli nowe brzmienie klasyki jazzu wg. aranżacji i w wykonaniu muzyków oraz młodzieży z Bednarskiej. Następnie odbędą się koncerty swingowo-jazzowe, z lekkim repertuarem w klimacie muzyki z lat 30-tych i 40-tych. Jump Swing Orkiestra Ryszarda Borowskiego zagra porywający do tańca repertuar swingowy. Zaśpiewają, pod kierunkiem Janusza Szroma, młode zdolne wokalistki u progu karier. Kolejna propozycja to Polski Smooth Jazz - przegląd najpiękniejszych, polskich utworów, trochę zapomnianych, a w tej serii koncertów ożywionych nowoczesną aranżacją. Piotr Zabrodzki zaprezentuje muzykę nowoczesną, multi- stylową, z dużą ilością elektroniki i elementów free.
Repertuar koncertów w tej edycji jest wyjątkowo dynamiczny i różnorodny, a wykonają go muzycy grający w zespołach pop i jazz, występujący na wszystkich festiwalach, w programach telewizyjnych i radiowych. Wiodącym instrumentem ww. koncertów jest fortepian i pianiści będą grać na instrumencie CALISIA M-222, w rzadko spotykanym kolorze - jaskrawo-czerwonym!
Wpływy z zaproszeń cegiełek ( 30 zł, studenci i uczniowie 15 zł) zasilą konto Fundacji Bednarska, która działa na rzecz promocji uczniów Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina przy ul. Bednarskiej.

Read more


W piątek, 2 marca 2012 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę, 3 marca 2012 roku o godz. 18.00 Filharmonia Krakowska gościć będzie jednego z najlepszych brytyjskich dyrygentów, pierwszego gościnnego dyrygenta opery wiedeńskiej - Jana Lathama-Koeniga (na zdjęciu). Pod jego batutą w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej usłyszymy Noce w ogrodach Hiszpanii Manuela de Falli, Nokturny Claude'a Debussy'ego oraz III Symfonię "Pieśń o nocy" Karola Szymanowskiego (z udziałem Chóru Filharmonii Krakowskiej przygotowanego przez Teresę Majkę-Pacanek). W charakterze solistów wystapią: pianista Marek Bracha oraz Rafał Bartmiński - tenor.

Program koncertu to w trzech odsłonach ukazane intencje, jakimi kierowali się kompozytorzy urodzeni w wieku XIX, lecz wprowadzający muzykę w kolejne stulecie. Nokturny Claude Debussy’ego śmiało sterują w kierunku nowoczesnej harmonii i instrumentacji, w trzech wysmakowanych obrazach orkiestrowych. Dzieło Manuela de Falli, Noce w ogrodach Hiszpanii jest próbą odnowienia idei trzyczęściowego koncertu instrumentalnego. Partia fortepianu nie ma tu roli wiodącej, jest wkomponowana w utwór wsparty na stylizowanych melodiach i rytmach właściwych bogatemu folklorowi krain Półwyspu Iberyjskiego. Wysoce oryginalnym dziełem jest III Symfonia Pieśń o nocy op. 27 Karola Szymanowskiego, z tekstem perskiego poety Dżalala ad-Dina ar-Rumiego, przeznaczona na głos solowy, chór i orkiestrę. Szymanowski stworzył własny świat dźwięków organizowanych poza zasadą tonalną, chociaż chwilami odwołujących się do niej. Uzyskany tu nowy rodzaj ekspresji wywołał w Polsce kontrowersje, czego dowodem są gorące polemiki krytyków nie do końca rozumiejących przesłanie dzieła. [Zbigniew Andrzej Zając]


Tytułowym przebojem piątkowego (2 marca 2012 roku o godz. 19 w sali przy ul. Pszczyńskiej 6) koncertu Filharmoników Śląskich Symfoniczny hit będzie IX Symfonia d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena. Zachwyca wiarą w dobro silniejsze od śmierci, choć pisał ją człowiek u schyłku życia, kompozytor całkowicie głuchy, dotkliwie samotny pośród utarczek, procesów sądowych i materialnego niedostatku, mimo, że był najsłynniejszym muzykiem swojego czasu. Wyrazem potrzeby radości i szczęścia, potrzeby każdego człowieka, ale i całej ludzkości, emanuje zwłaszcza ostatnia część Dziewiątej – kantata z Schillerowskim tekstem Ody do radości, która nie przypadkiem stała się hymnem Unii Europejskiej. Wielki symfoniczny przebój w programie poprzedzi uwertura Coriolan op. 62 – muzyczny wyraz duchowego dramatu człowieka, którego zraniona duma ugięła się przed silniejszą miłością ojczyzny.

Wystąpią: Joanna Freszel – sopran, Joanna Iwaszkiewicz – alt, Dariusz Pietrzykowski – tenor i Jarosław Kitala – bas oraz Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Jerzego Salwarowskiego.


W piątek, 2 marca 2012 roku o godzinie 18:00 w Akademii Muzycznej w Katowicach odbędzie się koncert Witold Szalonek in memoriam w 85. rocznicę urodzin kompozytora. Program wieczoru wypełnią kompozycje Jubilata na instrumenty solowe: Trzy szkice na harfę solo (1972), Quattro monologhi per oboe solo (1966) i Pawana na śmierć i zmartwychwstanie pewnych iluzji. W ramach koncertu zostaną również prawykonane trzy nowe kompozycje z katalogu PWM, które zostały wyłonione w ramach Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego – dla młodych polskich twórców. W 2011 roku Konkurs ten dedykowany był pamięci Witolda Szalonka. I Nagrodę zdobyła kompozycja Ewy Fabiańskiej - Miniatures sonoristiques na puzon preparowany solo, zaś wyróżnienie otrzymał utwór Justyny Kowalskiej-Lasoń - ...dotykam gór, a one dymią na flet preparowany solo. Trzecim prawykonaniem będzie utwór przeznaczony na klawesyn - Sonettino Emila Barnarda Wojtackiego - zdobywcy I Nagrody w roku 2008.

Wystąpią: Ryszard Sojka – flet, Lorena Mac – obój, Jeliński Wojciech – puzon, Obońska Irmina – klawesyn, Ewa Jaslar – harfa i Błażej Sudnikowicz – gitara.

Organizatorem koncertu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Oddział Katowicki Związku Kompozytorów Polskich.


Koncert z okazji jubileuszu 65-lecia Dolnośląskiego Towarzystwa Muzycznego odbędzie się w sobotę, 3 marca 2012 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej. Z recitalem fortepianowym wystąpi Krzysztof Jabłoński, który wykona utwory Fryderyka Chopina – Balladę g-moll op. 23, Scherzo b-moll op. 31, Etiudę c-moll op. 10 nr 12 i Poloneza As-dur op. 53, Karola Szymanowskiego – Etiudę b-moll op. 4 nr 3 oraz Ignacego Jana Paderewskiego – Krakowiaka fantastycznego op. 14 nr 6 i Legendę op. 16 nr 1. W drugiej części koncertu usłyszymy Kameralny Chór Męski „Cantilena” pod dyrekcją Artura Wróbla i Młodzieżową Akademię Musicalową.

Krzysztof Jabłoński (na zdjęciu) należy do grona najwybitniejszych polskich pianistów. Artysta współpracuje ze znakomitymi dyrygentami, kameralistami i orkiestrami na całym świecie, jest też laureatem wielu międzynarodowych konkursów, w tym zdobywcą III nagrody na 11. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, na którym dwadzieścia lat później zajął miejsce przy stole jurorskim. Z okazji 65-lecia istnienia Dolnośląskiego Towarzystwa Muzycznego w wykonaniu Krzysztofa Jabłońskiego usłyszymy prawdopodobnie najbardziej popularne i należące do grupy najwybitniejszych dzieł polskiej pianistyki utwory. W dźwiękach Ballady g-moll Chopina odnajdziemy romantyczne, sentymentalne wspomnienia i fantazje kompozytora, doświadczymy siły i pasji w jego Etiudzie c-moll zwanej „Rewolucyjną”, blasku i dostojeństwa w Polonezie As-dur oraz ognistego, demonicznego Scherza b-moll. Na koncercie zabrzmią również na wskroś polskie: Krakowiak fantastyczny oraz Legenda Ignacego Jana Paderewskiego, a także spopularyzowana przez tego polskiego pianistę-polityka liryczno-melancholijna Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego.


Opera Manru Ignacego Jana Paderewskiego zostanie wystawiona na scenie Opery Nova w Bydgoszczy trzykrotnie - 3, 4 i 6 marca 2012 roku o godz.19.00.

Manru pozostaje do dziś jedyną polską operą, która trafiła na deski NY Metropolitan Opera. W powojennej Polsce grywana była rzadko. Obecnie mają ją w swym repertuarze tylko dwie polskie sceny operowe, wśród nich Opera Nova w Bydgoszczy.
Muzyka pisana pod wpływem dramatów muzycznych Wagnera zawiera szczególnie imponujące partie symfoniczne orkiestry, piękne partie wokalne. Paderewski włączył do partytury także elementy folklorystyczne: tańce góralskie i motywy cygańskie. Temat libretta zaczerpnięty został z powieści J.I. Kraszewskiego Chata za wsią. Literacki Cygan Tumry nosi w operze imię Manru, które - jak pisał autor libretta, Alfred Nossig, do Ignacego Jana Paderewskiego: "…jest najbardziej ponurym, cygańskim i operowym". Ignacy Jan Paderewski powiedział w 1902 roku na spotkaniu z przedstawicielami prasy w Nowym Jorku: "Wybór tematu umożliwił mi wprowadzenie dużej dozy liryzmu do libretta i pod tym względem wzorowałem się (...) na metodzie włoskiej. Sądzę, że nowość Manru polega na tym, że w odróżnieniu od zwykłej romantycznej historii, jej temat został osnuty na tle konfliktu między dwiema rasami, Słowianami i Cyganami. Temat jest zresztą na wskroś muzyczny".

Opera Paderewskiego wyreżyserowana na scenie Opery Nova przez Laco Adamika stała się uniwersalnym spektaklem o nietolerancji i ludzkich uprzedzeniach. Zastosowane przez realizatorów nowoczesne rozwiązania scenograficzne pozwoliły na stworzenie współczesnego w wyrazie i aktualnego spektaklu. Znakomicie zakomponowały ruch sceniczny, malarsko oświetlone sekwencje zbiorowe, świetne partie chóru, intensywna, pełna melodyjności i barwności muzyka orkiestrowa, to atuty bydgoskiego przedstawienia Manru. W głównych partiach solowych: Sylwester Kostecki i Janusz Ratajczak (Manru), Agnieszka Piass i Małgorzata Grela (Ulana), Barbara Krahel i Małgorzata Ratajczak (Jadwiga), Monika Ledzion i (uwaga: w innej roli) ponownie Małgorzata Ratajczak jako Aza, a w roli demonicznego Uroka: Adam Woźniak i Leszek Skrla. Urokliwą partię solową na cymbałach wykona zaproszony znakomity ukraiński instrumentalista Ihor LLomaha. Orkiestrę Opery Nova poprowadzi Maciej Figas.

Spektaklom towarzyszy wystawa pt. Paderewski.Polak, Europejczyk. Mąż stanu i artysta, użyczona przez Muzeum Niepodległości w Warszawie.

W przerwie spektakli dostępna będzie także płyta z dokonanym - po raz pierwszy w historii światowej fonografii - nagraniem opery w technice DVD, wydanym przez firmę DUX. Partie solowe na płycie wykonują: Manru - Janusz Ratajczak (tenor), Ulana - Wioletta Chodowicz (sopran), Jadwiga - Barbara Krahel (mezzosopran), Urok - Leszek Skrla (baryton), Aza - Monika Ledzion ( mezzosopran), Oros - Jacek Greszta (bas), Jagu - Łukasz Goliński (bas), Młody Cygan - Marcin Naruszewicz (tenor), Młoda Dziewczyna - Magdalena Polkowska (sopran), solo skrzypcowe - Krzysztof Jakowicz, a towarzyszy im Chór, Balet i Orkiestra Opery Nova pod batutą Macieja Figasa.


Capella Cracoviensis zaprasza w marcu na dwa koncerty oratoryjne. W niedzielę, 4 marca 2012 roku o godz. 18.00 w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie zabrzmi oratorium Hercules Haendla. W roli solistów wystąpią: Ruby Hughes, Michaela Selinger, Łukasz Dulewicz, Benjamin Hulett i Simon Kirkbride, a całość poprowadzi Jan Tomasz Adamus. Trzy tygodnie później, 25 marca 2012 roku w tej samej sali usłyszymy oratorium Solomon Haendla, z udziałem Tary Venditti, Kristy Swift, Gillian Webster, Krystiana Krzeszowiaka i Petera Harvey’a w roli solistów. Zespołem dyrygować będzie Alessandro de Marchi.

Herkules to musical drama, oratorium dramatyczne, tym odleglejsze od ortodoksyjnej idei gatunku, że opowiada historię mityczną. Solomon natomiast należy do najbardziej spektakularnie opracowanych muzycznie historii starotestamentowych. Z użyciem trąbek i kotłów, głosi pobożność i chwałę wielkiego króla, w międzyczasie roztrząsa jednak dylematy panowania, w których objawia się jego sławna mądrość (kulminacją jest tu przejmujący lament sceny słynnego sądu Solomona).


Koncert GENERACJE XV. Na Urodziny Dwójki odbędzie się w niedzielę, 4 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W programie utwory: Anger for orchestra (2011) Ignacego Zalewskiego (prawykonanie), Litania na orkiestrę symfoniczną (1978) Pawła Buczyńskiego, Katabasis na orkiestrę symfoniczną (2010) Dariusza Przybylskiego, Voces na małą orkiestrę symfoniczną (2005) Aleksandra Kościowa, Barocode I na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową (2011) Macieja Zielińskiego i Vitality concerto for percussion & orchestra (2011) Tomasza Jakuba Opałki. Podczas koncertu odbędą się również premierowe wykonania kompozycji, zamówionych u każdego z kompozytorów specjalnie z okazji jubileuszu „Dwójki”. Wystąpią: Katarzyna Duda – skrzypce, Leszek Lorent – perkusja, Kamil Walasek – altówka i Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Szymona Bywalca.

Read more


Trio smyczkowe w składzie: Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce (na zdjęciu), Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka i Marcin Zdunik – wiolonczela wystąpi dwukrotnie: w niedzielę, 4 marca 2012 roku na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie i we wtorek, 6 marca 2012 roku o godz. 19:00 w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie. W jego wykonaniu usłyszymy Preludium i Fugę nr 2 KV 404a na trio smyczkowe Wolfganga Amadeusa Mozarta, Trio smyczkowe D-dur op. 9 nr 2 Ludwiga van Beethovena, Trio smyczkowe „Matinata” Romana Maciejewskiego, Serenadę C-dur op. 10 Erno Dohnányi’ego oraz Trio smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego.


Laureaci V Konkursu Pieśni i Arii we Włoszakowicach wystąpią w niedzielę, 4 marca 2012 roku o godz. 15.00 w Sali im. H. Melcera na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W wykonaniu: Marty Panfil – mezzosopran, Elizy Safjan – sopran liryczny, Dagmary Świtacz – sopran oraz towarzyszących im pianistów - Piotra Sałajczyka, Pauliny Rychlewskiej i Justyny Skoczek usłyszymy pieśni i arie K. Kurpińskiego, H. Purcella, K. Szymanowskiego i J. Glucka.


Koncert kompozytorski Douglasa Pewa – amerykańskiego kompozytora, pianisty i śpiewaka, laureata tegorocznej edycji Konkursu „Musica Sacra” odbędzie się 4 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Sali im. H. Melcera na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie: Bagatelles for Solo Piano, Silent Music for 2 Pianos, Abide With Me! for Voice and Organ oraz Missa ‘Musica Sacra’ for Chorus and Organ. Wystąpią: Artur Słotwiński – fortepian, Douglas Pew – fortepian i śpiew, Jan Krutul, Łukasz Farcinkiewicz – organy oraz Chór Katedry Warszawsko-Praskiej pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego.


Po triumfie L'Allegro... pod dyrekcją Paula McCreesha, w niedzielę – 4 marca 2012 roku o godz. 18 w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie – wykonane zostanie kolejne oratorium, tym razem z gatunku dramatycznych, sięgające nie do historii biblijnej, lecz – mniej typowo – do greckiej mitologii: Hercules Georga Friedricha Haendla.

Zdaniem licznych znawców jest to najlepsze dzieło kompozytora. Zwięzłość i podniosłość oratorium wiążą się tu z siłą dramatyczną najlepszej opery – wszystko na bazie niewyczerpanej inwencji Händla. Lepszej syntezy z pewnością nie da się osiągnąć. Dzieło wykonają wybitni soliści: Ruby Hughes, Michaela Selinger, Łukasz Dulewicz, Benjamin Hulett i Simon Kirkbride oraz zespół instrumentalny Capelli Cracoviensis pod batutą autora całego projektu – Jana Tomasza Adamusa.


Gloria Patri - 24 hymny na chór mieszany estońskiego kompozytora Urmasa Sisaska (na zdjęciu) usłyszymy w niedzielę, 4 marca 2012 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii we Wrocławiu w wykonaniu Chóru Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Krzysztofa Szydzisza.

Już od czasów starożytnych muzyka nierozerwalnie połączona była z astronomią, wchodząc w skład tzw. quadrivium, czyli grupy będącej częścią siedmiu sztuk wyzwolonych. Pitagorejczycy wierzyli, że świat został stworzony z chaosu poprzez dźwięk i harmonię, a więc zgodnie z zasadami muzycznych proporcji. Uważali oni, że odległości między znajdującymi się w ruchu planetami odpowiadają interwałom muzycznym, planety zaś wytwarzają dźwięki, które z powodu swojej doskonałości i wzniosłości są dla nas niesłyszalne.
Cis, D, Fis, Gis, A to według Urmasa Sisaska dźwięki tzw. skali planetarnej, która stała się podstawą jego utworów. Bazując na trajektorii planet Układu Słonecznego, wyliczył on teoretyczne wysokości dźwięków dla obrotów Merkurego, Wenus, Ziemi, Marsa, Jowisza, Saturna, Urana, Neptuna i Plutona. Ku jego zaskoczeniu okazało się, że skala ta zgodna jest z japońską skalą pentatoniczną stylu muzycznego kumayoshi. Fakt, że w tym samym czasie w jego ręce trafił katolicki modlitewnik z łacińskimi tekstami, Sisask uznał wręcz za symboliczny. Prace nad 24 pieśniami religijnymi na chór mieszany pod wspólną nazwą Gloria Patri kompozytor ukończył w 1988 roku. Wszystkie pieśni tworzące cykl zostały zaaranżowane w stylu kumayoshi w oparciu o różnorodne techniki kompozytorskie i style muzyczne. Alleluia stanowi fugę, Deogratias passacaglię, a Agnus Dei kanon. Benedicamus wywodzi się ze szkoły weneckiej chórów naprzemiennych, z kolei utworowi Confitemini blisko do tańców renesansowych. Wolna recytacja Pater noster przywodzi na myśl chorał gregoriański, podobnie jak melizmatyczne Ave Maria zadedykowane estońskiemu dyrygentowi chóralnemu Ene Üleoi. Oremus natomiast to modlitwa wyrażana przez różne szmery i śpiew mormorando.

Koncert będzie połączony z niezwykle nastrojową prezentacją multimedialną ruchu planet.


Przyjaciele i Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury złożą hołd wielkie artystce - Tatianie Shebanovej na koncercie "Chopin & Shebanova in memoriam" w ramach Wawer Music Festival, w dniu 4 marca 2012 roku o godz. 17:30 w Pałacu Businessman Institute w Warszawie (przy ul. Trakt Lubelski 40a).

"Oddana Muzyce"- te słowa widnieją wyryte na pomniku Tatiany Shebanovej zmarłej w dniu 1 marca 2011 roku w Wawrze w Warszawie. Artystka jako jedyna w historii nagrała dwukrotnie wszystkie dzieła Chopina: po raz pierwszy na koncertowym Steinway & Sons w kolejności opusowej dla firmy DUX , a po razu drugi na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, na historycznym fortepianie Erardzie z 1848 roku.

Podczas niedzielnego koncertu wystąpią: Jarosław Drzewiecki, Stanisław Drzewiecki z żoną Jekateriną Drzewiecką, Andrzej Jasiński, Nina Czerkies oraz Accademia dell'Arco Chamber Orchestra pod batutą Jerzego Maksymiuka. Artyści zagrają Koncert a-moll na 4 fortepiany i orkiestrę kameralną Jana Sebastiana Bacha.


Warsaw Camerata zaprasza w niedzielę, 4 marca 2012 roku o godz. 14.00 na koncert charytatywny, zorganizowany dla małej Agatki, zmagającej się z ciężką chorobą nowotworową. W Bazylice przy ul. Kawęczyńskiej 53 w Warszawie zabrzmi I cześć oratorium Mesjasz G. F. Haendla.

Wystąpią: Anna Karasińska – sopran, Anna Radziejewska – alt, Rafał Grozdew – tenor i Wojtek Gierlach – bas, Chór Warszawski (kier. art. Richard Berkeley) i Warsaw Camerata pod batutą Pawła Kosa-Nowickiego.

Wstęp wolny.

Szczegółowe informacje o Agatce – na stronie www.agatka-pomoc.pl


XII Festiwal Muzyki Pasyjnej i Paschalnej „Ars Moriendi” odbędzie się w dniach 4 marca - 3 kwietnia 2012 roku. Motto festiwalu to Ars moriendi, czyli sztuka umierania, a w szerszym pojęciu - odchodzenia. Dwa bieguny programowe stanowią dwa monumentalne dzieła zaplanowane na odrębne koncerty: Das Lied von der Erde G. Mahlera i Johannes­passion J. S. Bacha.

Organizatorzy: Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego, Miasto Poznań i Samorząd Województwa Wielkopolskiego.

Read more


Awangardowa Muzyka Fletowa czyli utwory P. Bouleza, C. Debussy’ego, P.-Y. Artaud, M. Błażewicza, Y. Taïra i A. Joliveta w wykonaniu Pierre-Yvesa Artaud – flet (Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse & Ecole Normale de Musique Alfred Cortit / Paryż) zabrzmią w poniedziałek, 5 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Francuskiemu wirtuozowi towarzyszyć będą polscy artyści: Barbara Halska – fortepian, Leszek Lorent, Krzysztof Niezgoda, Radosław Mysłek, Tomasz Bielecki – perkusja oraz Stanisław Skoczyński w roli dyrygenta.


Opera Polieukt Zygmunta Krauze wystawiona zostanie na scenie Teatru Warszawskiej Opery Kameralnej – dwukrotnie, w dniach 7 i 9 marca 2012 roku o godz. 19.00 (przedstawienie planowane w dniu 5 marca, w związku z wprowadzeniem żałoby narodowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po katastrofie kolejowej w Chałupkach w gminie Szczekociny - zostało odwołane).

Libretto - Alicja Choińska, Jorge Lavelli na motywach tragedii Pierre’a Corneille’a Polieucte. Reżyseria - Jorge Lavelli, kierownictwo muzyczne - Ruben Silva, scenografia - Marlena Skoneczko, współpraca artystyczna - Dominique Poulange. Wystąpią: jako Feliks, senator rzymski, gubernator Armenii – Andrzej Klimczak, Polieukt, szlachcic armeński, zięć Feliksa – Jan Jakub Monowid, Sewer, rycerz rzymski, faworyt Cesarza – Artur Janda, Neark, szlachcic armeński, przyjaciel Polieukta – Aleksander Kunach, Paulina, córka Feliksa i żona Polieukta – Marta Wyłomańska, Stratonisa, powiernica Pauliny – Dorota Lachowicz, Albin, powiernik Feliksa – Dariusz Górski, Fabian, przyjaciel Sewera – Mateusz Zajdel. Partie chóralne wykona Zespół Solistów Warszawskiej Opery Kameralnej. Orkiestrę Warszawska Sinfonietta poprowadzi Ruben Silva.

 Polieukt - opera w pięciu aktach na motywach Corneill’a przedstawia wydarzenia z III wieku w Armenii przyjmującej chrześcijaństwo, ale będącej jeszcze krajem Cesarstwa Rzymskiego. To utwór ukazujący niezwykle tragiczne przeżycia ludzi uwikłanych w trudne lub wręcz niemożliwe do pogodzenia wierzenia pogan, z ich wieloma bóstwami, a wiarą chrześcijańską w jednego Boga. Reżyserem przedstawienia jest Jorge Lavelli – jednocześnie współautor libretta – artysta o niezwykle cennym dorobku w światowym teatrze. Już na pierwszym spotkaniu z zespołem artystów przygotowujących Polieukta zaprezentował swoją wizję dzieła jako rozprawy o ludzkich przeżyciach, cierpieniach, emocjach, postawach i dramatach.


Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie oraz Towarzystwo im. Mariana Sawy zapraszają 5 marca 2012 roku (poniedziałek) o godz. 18:00 na koncert z okazji przekazania do Archiwum Kompozytorów Polskich BUW spuścizny kompozytorskiej Mariana Sawy (1937-2005).

Wystąpią: Dorota Całek – sopran, Urszula Świerczyńska – fortepian, chór Camerata Varsovia i Warszawski Chór Międzyuczelniany pod dyrekcją Elżbiety Siczek. W programie utwory Mariana Sawy: Trzy mazurki (2003), Ave Maria (1992), Adoramus Te (1991), Preludium (2003), Bliskość ukochanego do sł. J.W. Goethego (1962), Krakowiak (2003), Ballada o białych koniach do sł. E. Szeptyńskiej (1991), Wyjrzałam na ulicę do sł. W. Chotomskiej (2004), Alma Redemptoris Mater (1981), Veni Sancte Spiritus (1993) i Regina Caeli (1981).

Uroczystości towarzyszyć będzie wykład Julity Kosińskiej na temat twórczości Mariana Sawy oraz wystawa autografów Kompozytora.

Koncert odbędzie się w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, ul. Dobra 56/66. Wstęp wolny.


Koncert symfoniczny z okazji 20. rocznicy ustanowienia stosunków dyplomatycznych pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Kazachstanem odbędzie się w środę, 7 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Sali Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpi Aiman Mussakhajayeva – skrzypce oraz Orkiestra Symfoniczna UMFC pod batutą Tomasza Bugaja. W programie: Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 i III Symfonia F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa.


W dniu 8 marca 2012 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod Honorowym Patronatem Ambasady Republiki Federalnej Niemiec. Solistą wieczoru będzie znany polski skrzypek Mariusz Patyra, który wykona I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14 Henryka Wieniawskiego. Podczas koncertu będzie można także usłyszeć Uwerturę do opery Verbum Nobile Stanisława Moniuszki oraz VI Symfonię F-dur op. 68 Ludwiga van Beethovena. Orkiestrę Sinfonia Iuventus poprowadzi niemiecki dyrygent Gerd Schaller.

Koncert odbędzie się w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Bilety na koncert dostępne są na stronie www.eBilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie studia koncertowego Polskiego Radia.

Patronatem medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Dnia 8 marca 2012 roku o godzinie 19.00 w Dawnym Kasynie w Otwocku odbędzie się koncert Polskie kompozytorki, znane i zapomniane, inaugurujący projekt „Mazowsze w Koronie”. Wystąpi Maria Pomianowska z zespołem Arcus Poloniae – pierwszą na świecie orkiestrą zrekonstruowanych polskich skrzypiec „brzuchowych”. W programie koncertu znajdą się wyłącznie kompozycje polskich kompozytorek z XVIII, XIX i XX wieku, które połączyła Warszawa: Marii Szymanowskiej, Tekli Bądarzewskiej i Grażyny Bacewicz, w opracowaniach wybitnej artystki także warszawianki – Marii Pomianowskiej.

W ramach wędrującego festiwalu „Mazowsze w Koronie 2012” planowanych jest 14 koncertów symfonicznych, kameralnych i chóralnych w nowych i wybranych ośrodkach Mazowsza, gdzie koncerty tego projektu były z sukcesem już realizowane w latach ubiegłych. Na muzycznym szlaku od marca do listopada 2012 roku znajdą się następujące miejscowości: Otwock, Myszyniec, Węgrów, Rozniszew, Opactwo, Góra Kalwaria, Glinianka, Mława i Sokołów Podlaski. Planowane są także wieczory muzyczne w Sadownem, Falentach, Jasieńcu i Kozłowie Biskupim.


Podczas koncertów symfonicznych w Filharmonii Krakowskiej, w piątek 9 marca 2012 roku o godz. 19.30 i w sobotę 10 marca 2012 roku o godz. 18.00, na podeście dyrygenckim wystąpi nestor polskiej dyrygentury, poprzedni Dyrektor Artystyczny Filharmonii Krakowskiej - Jan Krenz. Po jego batutą Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wykona Uwerturę tragiczna Johannesa Brahmsa oraz Symfonię g-moll KV 550 i Symfonię D-dur KV 551 Wolfganga Amadeusa Mozarta.


Koncert Muzyczny bukiet dla Pań odbędzie się w piątek, 9 marca 2012 roku o godz. 19:00 w Sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu. W wykonaniu Filharmoników Opolskich pod batutą Bartosza Żurakowskiego usłyszymy dzieła wielkich mistrzów - Carla Nielsena oraz Piotra Czajkowskiego.

Koncert rozpocznie Uwertura-fantazja Romeo i Julia, rozbrzmiewająca tematem miłości oraz ukrywająca pod treścią muzyki myśli, uczucia i nastroje. Jako następne dzieło wysłuchamy Balladę symfoniczną Wojewoda Piotra Czajkowskiego opartą na treści ballady Czaty Adama Mickiewicza. Jest to pierwsze dzieło muzyki rosyjskiej w którego składzie orkiestry pojawia się celesta. W drugiej części koncertu zabrzmi II Symfonia op. 16 Carla Nielsena opatrzona przez kompozytora programowym tytułem Cztery temperamenty. Muzyka przedstawia typy osobowości, a zatem każdy słuchacz będzie mógł odnaleźć w niej swoje muzyczne odbicie.


W piątek, 9 marca 2012 roku o godz. 19.30, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi w swojej siedzibie podczas kolejnego koncertu abonamentowego, który poprowadzi Jerzy Maksymiuk. Program wieczoru wypełnią Pawana na śmierć infantki Maurice’a Ravela, II Koncert fortepianowy Dymitra Szostakowicza oraz Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę Béli Bartóka. Gościem orkiestry będzie pianista urodzony w Moskwie, od dzieciństwa mieszkający w Tel Awiwie, Boris Giltburg.

Przed koncertem, o godz. 18.45, Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza na wykład Aleksandry Koniecznej, omawiający program koncertu.


Koncert Legenda Wituskiego, dedykowanym wybitnemu Wielkopolaninowi - Andrzejowi Wituskiemu w 80. rocznicę jego urodzin, odbędzie się 11 marca 2012 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Program koncertu otworzy Concerto Grosso „La folia” włoskiego kompozytora i wirtuoza skrzypiec Francesco Geminianiego. Następnie zabrzmi Legenda Henryka Wieniawskiego w aranżacji autorstwa Agnieszki Duczmal, Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 Jana Sebastiana Bacha oraz nawiązujący do stylizowanej muzyki cygańskiej Tzigane Maurica Ravela w wersji na skrzypce i orkiestrę smyczkową.

Wystąpią: Maxim Vengerov – skrzypce, Agata Szymczewska - skrzypce i Maria Włoszczowska - skrzypce oraz Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.


Promocja książki Ewy Marii Sołtys pt. Twórczość Mieczysława i Adama Sołtysów w kontekście muzyki polskiej i europejskiej (Wydawnictwo „Polihymnia”, Lublin 2012) połączona z koncertem utworów Mieczysława i Adama Sołtysów odbędzie się w niedzielę, 11 marca 2012 roku o godz. 15.00 w Sali im. H. Melcera w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Olga Siemieńczuk – sopran, Paweł Kowalewski – tenor, Anna Sikorzak-Olech – harfa, Piotr Fidelus – fortepian, Gabriela Machowska-Kopietz – fortepian i Ołena Hawiuk – fortepian.


W poniedziałek, 12 marca 2012 roku o godz. 20:00 w kinie Atlantic (Warszawa, ul. Chmielna 33) odbędzie się premiera filmu dokumentalnego poświęconego historii Encyklopedii Muzycznej PWM. Wstęp wolny.

Film wyreżyserowała Malina Malinowska-Wollen, a wzięli w nim udział m.in.: dr Elżbieta Dziębowska, prof. Mieczysław Tomaszewski, dr hab. Wojciech Widłak, prof. Krzysztof Penderecki, Krystyna Paździora, prof. Adam Walaciński, prof. Zygmunt M. Szweykowski, prof. Michał Bristiger, prof. Leszek Polony, Adam Makowicz, Mirosława Kaczorowska-Guńkiewicz, Janusz Wysocki, Maciej Zieliński i red. Andrzej Kosowski. Po projekcji zaplanowne jest spotkanie z prof. Mieczysławem Tomaszewskim - rzecznikiem stworzenia polskiej encyklopedii wielotomowej.

Dwunasty tom (w-ż) Encyklopedii Muzycznej PWM pod redakcją Elżbiety Dziębowskiej zamyka 33-letnią historię jednego z najbardziej ambitnych przedsięwzięć Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Encyklopedia Muzyczna PWM to jedyna tego typu publikacja w Europie Wschodniej. Najważniejszym założeniem polskiej encyklopedii, wyróżniającym ją spośród zagranicznych, jest ukazanie muzyki w szerokim kontekście kulturowym. Mamy więc w niej hasła dotyczące nie tylko bezpośrednio muzyków, ale także literatów, budowniczych instrumentów, edytorów, akustyków, pedagogów, a nawet baletmistrzów, tancerzy, reżyserów czy mecenasów.


Paganini in memoriam - koncert w 230. rocznicę urodzin kompozytora odbędzie się w poniedziałek, 12 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Maksymilian Cybowski, Nikolai Grabovskiy, Tomomi Ikawa, Marta Kowalczyk, Barbara Malcolm, Karolina Matuszkiewicz, Kaja Nowak, Anna Orlik, Miłosz Wieliński - skrzypce oraz Mariusz Pabjasz - gitara, Hae Eun Kim, Elżbieta Neumann – fortepian. W programie: N. Milstein – Paganiniana, N. Paganini – Sonata op. 2 nr 4, Cantabile op. 17, 24 Capricci op. 1 [wybór], La Campanella. Opieka artystyczna – prof. Konstanty Andrzej Kulka.


Pierwsza odsłona IV Festiwalu „Mazovia Goes Baroque” odbędzie się w dniach 14-18 marca 2012 roku w sześciu mazowieckich miastach: Warszawie, Gostyninie, Płocku, Siedlcach, Łochowie i Pułtusku.

Tegoroczna edycja cyklu to wędrówka muzycznymi labiryntami. Naszymi przewodnikami będą jednak nie tylko muzycy specjalizujący się na co dzień w wykonawstwie muzyki dawnej. W tym roku organizatorzy zaprosili także kilku artystów, którzy na dawnych instrumentach nie grają, ale mają wiedzę o historycznych praktykach wykonawczych. W programach koncertowych znajdzie się więcej niż dotąd muzyki XVII wieku, ale usłyszymy też muzykę średniowieczną, renesansową, romantyczną, a nawet bardzo współczesną.

Podczas pierwszej odsłony tegorocznego projektu wystąpią: włoski skrzypek Davide Monti i irlandzka harfistka Maria Christina Cleary, którzy razem tworzą duet Arparla, oraz duński akordeonista Andreas Borregaard. Arparla przedstawi dwa programy: pierwszy, poświęcony wczesnosiedemnastowiecznej muzyce włoskiej i drugi, prezentujący muzykę niemiecką, która powstawała na zamówienie arcybiskupa czeskiego Kromieryża. Andreas Borregaard z kolei zaprezentuje swoją akordeonową wersję różnych muzycznych epizodów z historii muzyki europejskiej. Kulminacyjnym momentem tej podróży w czasie będzie wykonanie Wariacji Goldbergowskich Jana Sebastiana Bacha.

Read more


Koncert muzyki polskiej zatytułowany „Salon Młodych Talentów” odbędzie się 14 marca 2012 roku o godz. 18.00 w Salonie Muzycznym – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Willi Wśród Róż w Poznaniu (przy al. Wielkopolskiej 11). W wykonaniu Anny Śródeckiej – skrzypce, Izabeli Żurczak – klarnet i Joannny Zathey – fortepian usłyszymy m.in. utwory Feliksa Nowowiejskiego, Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Wstęp wolny.


The Intuition Orchestra zaprasza na koncert i premierę płyty - 14 marca 2012 roku o godz. 20.00 do Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Wystąpią: Ryszard Wojciul – saksofony, klarnet basowy, EWI, Bolesław Błaszczyk – fortepian, wiolonczela syntezator i Jacek Alka – perkusja. Specjalnymi gośćmi będą: wybitna osobowość światowej wokalistyki jazzowej, mieszkająca od lat w Chicago – Grażyna Auguścik oraz wybitny wirtuoz tuby dla którego utwory pisali m.in. Bogusław Schaeffer, Krzysztof Penderecki i Wojciech Kilar - Zdzisław Piernik.

The Intuition Orchestra proponuje słuchaczom udział w niezwykłym spektaklu - w misterium powstawania dźwięków, które w procesie twórczym - przebiegającym w czasie realnym, łączą się ze sobą tworząc utwory muzyczne, które są dziełami jednorazowymi. Nigdy już nie zostaną zagrane w ten sam sposób i w tej samej formie. The Intuition Orchestra tworzy muzykę chwili. Muzycy spotykają się bez prób, bez wcześniejszych kompozycji lub choćby najmniejszych ustaleń. Proces kompozycyjny trwa podczas nagrania lub koncertu. Jest wypadkową emocji, wrażliwości i umiejętności słuchania się wzajemnie improwizujących muzyków.


Historia żołnierza - widowisko poetycko-baletowe, skomponowane przez Igora Strawińskiego w 1918 roku, wystawione zostanie dwukrotnie, w dniach 14 i 15 marca 2012 roku o godz. 18.30 na scenie Opery Krakowskiej.

Dzieło, oparte na baśni rosyjskiej, to rodzaj moralitetu z muzyką w formie suity na siedem instrumentów. Rozbudowana partia skrzypiec symbolizuje duszę żołnierza. Ten kameralny utwór wystawiano w różnych wersjach, na krakowskiej scenie Historię żołnierza można zobaczyć jako spektakl baletowy. Jego autorką jest wybitna rosyjska choreografka Elena Bogdanovich, współpracująca z Teatrem Bolszoj w Moskwie. Jej najgłośniejsza praca to choreografia do musicalu Nord Ost, którego sceniczna historia związana była z tragicznym atakiem czeczeńskich terrorystów na moskiewski teatr na Dubrowce.


Koncert zatytułowany Fortepian solo i w zespole odbędzie się w środę, 14 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W wykonaniu Ae Ran Kim – sopran, Elżbiety Karaś-Krasztel, Su Yeon Son, Seo Kyeong Yeon - fortepian i Stanisława Skoczyńskiego – perkusja usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Claude’a Debussy’ego, Andrzeja Dutkiewicza i Kazimierza Serockiego.


W środę, 14 marca 2012 roku o godz. 19.30 w Auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego wystąpi duet, w skład którego wchodzą: Joanna Wronko - skrzypce oraz Frank van der Laar - fortepian. W części muzycznej wieczoru uniwersyteckiego usłyszymy trzy sonaty skrzypcowe: D-dur op. posth. 137-1 Franza Schuberta, d-moll op. 9 Karola Szymanowskiego oraz op. 119 Francisa Poulenca.


Resonance Ensemble wystąpi w ramach festiwalu „Nowy Wiek Awangardy” - w czwartek, 15 marca 2012 roku w Pawilonie Nowej Gazowni, Stare Koryto Warty w Poznaniu.

Resonance to projekt przygotowany, skomponowany i zaaranżowany przez Kena Vandermarka. Miał już trzy swoje odsłony - w 2007 (w Krakowie), 2009 (w Krakowie plus trasa koncertowa obejmująca Polskę, Włochy, Węgry oraz Ukrainę) oraz na festiwalu w Chicago w marcu ubiegłego roku. Na muzykę wykonywaną w jego ramach złożą się kompozycje Kena Vandermarka, w tym dedykowane Czesławowi Miłoszowi oraz Witoldowi Lutosławskiemu. Muzyka zespołu jest sumą doświadczeń Vandermarka w pracy nad wielonurtowymi kompozycjami na bigband jazzowy ze szczególnym uwzględnieniem free jazzowych doświadczeń oraz historycznej ciągłości tradycji jazzowych orkiestr od lat trzydziestych (dokonania orkiestry Stana Kentona i Duke’a Ellingtona) po dzień dzisiejszy.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie z Krzysztofem Meyerem, które odbędzie się 15 marca 2012 roku o godz. 18.00 w Cafe Szafe w Krakowie (ul. Felicjanek 10). Spotkanie to będzie okazją do rozmowy na temat najnowszej książki kompozytora, zatytułowanej Mistrzowie i przyjaciele. Wstęp wolny.

"Książka Krzysztofa Meyera jest głęboko osobista, ale mówi też dużo o świecie, w którym Kompozytorowi przyszło żyć, a pośrednio o czasach Polski Ludowej. Jest też książką programowo powściągliwą. Autor koncentruje się na tych postaciach, które zaważyły na jego życiu jako muzyka, a więc na nauczycielach, przyjaciołach, dalszych kolegach. W tej relacji łączy się sztuka portretowania rozmaitych osób z opowieścią o własnym artystycznym (i po prostu ludzkim) dojrzewaniu. To mnie właśnie szczególnie ujęło: umiejętność zarysowywania kilkoma pociągnięciami pióra sylwetek różnych osób. Są wśród nich osobistości znane i do dzisiaj pamiętane, jak choćby Eugenia Umińska i Stanisław Wiechowicz, ale i takie, które chyba nigdy sławy nie zdobyły i ich rozgłos poza Kraków nie sięgał, jak nauczycielka fortepianu, Ekierówna, pianista Hoffman czy wiolonczelista Mikulski. [...] Szczególną wagę mają portrety dwóch wielkich kompozytorów: Szostakowicza i Lutosławskiego. Pisze się tu o nich bez zadęcia, do jakiego prowokować mogła ich pozycja klasyków muzyki XX wieku, przedstawiani są oni w swoim dniu codziennym, ujawniają się ich sposoby bycia, zwyczaje, a nawet delikatnie sugerowane śmiesznostki." (Michał Głowiński, cyt. za www.pwm.com.pl)


W piątek, 16 marca 2012 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera opery Latający Holender Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego pod batutą Raniego Calderona. Scenografia - Boris Kudlička, kostiumy - Magdalena Musiał, choreografia - Tomasz Wygoda, reżyseria świateł - Felice Ross. Wystąpią: jako Holender - Johannes von Duisburg, Senta - Lise Lindstrom, Daland - Aleksander Teliga, Eryk - Charles Workman, Mary - Anna Lubańska i Sternik - Mateusz Zajdel oraz soliści, Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz tancerki i mimowie.

Jedenaście lat temu Mariusz Treliński miał za sobą dwie wielkie inscenizacje operowe, które przyniosły mu polską i światową sławę: zachwycającą Madame Butterfly i świetnie przyjętego Króla Rogera. W wywiadach zapowiadał realizację Madame Butterfly w wersji amerykańskiej, Otella i Latającego Holendra. Dwa pierwsze przedstawienia ujrzały światło dzienne w 2001 roku, na trzecie przyszło nam czekać ponad dekadę. - Wagnera nie było na scenie od lat, dlatego powrót do twórczości tego kompozytora postanowiliśmy zainicjować od jego pierwszego, dojrzałego tytułu. - mówi Mariusz Treliński w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej”. - Mam nadzieję, że powstanie intrygujący, nowoczesny spektakl, a ja wrócę do moich wcześniejszych fascynacji muzycznych. Wagner był bowiem moją przepustką do opery.

Latający Holender to jedna z najczęściej wystawianych oper Richarda Wagnera. Libretto napisał kompozytor na podstawie opowiadania Heinricha Heinego o przeklętym żeglarzu, skazanym na tułaczkę, póki nie znajdzie się kobieta, która będzie mu wierna aż do śmierci. Ta romantyczna legenda zrobiła na nim duże wrażenie. Na dodatek w 1839 roku, podczas podróży do Londynu, sam przeżył potężny sztorm na Morzu Północnym. Podobno wtedy narodził się zamysł muzyczny i artystyczny.

Spektakl powstał w koprodukcji z The Royal Danish Theatre, Kopenhaga.


Koncert Orkiestry Symfonicznej Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. S. Moniuszki w Jeleniej Górze pod dyrekcją Eweliny Rożek-Jaworskiej odbędzie się 16 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej. W programie: Georg Philipp Telleman – Suita na flet i orkiestrę, Wojciech KilarOrawa, Pietro Mascagni – Intermezzo orkiestrowe z opery Cavaleria rusticana, Jacek SotomskiKrótki koncert ksylofonowy, Eugene Magalif – Tarantella na 2 flety, orkiestrę smyczkową i perkusję, Gioacchino Rossini – Uwertura do opery Cyrulik Sewilski arr. Andrea Vedrucci, Modest Musorgski – Obrazki z wystawy, Henry Mancini – temat z filmu Różowa Pantera, Desmond Lumley Ryan – The New Toy Symphony na orkiestrę i instrumenty zabawkowe, Sławomir KupczakFigment i Camille Saint-Saëns – Poemat symfoniczny Dance Macabre.


Koncert Przed wielkim konkursem, zwiastujący listopadowy IX Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, odbędzie się 16 marca 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej w Katowicach-Giszowcu (sala widowiskowa przy ul. Pszczyńskiej 6). W programie uwertura do opery Wolny Strzelec Carla Marii von Webera, I Koncert fortepianowy Es-dur Ferenca Liszta ze znakomitym pianistą śląskim Zbigniewem Raubo w roli solisty oraz I Symfonia c-moll Johannesa Brahmsa. Z dyrygenckiego podium piątkowy koncert poprowadzi jeden z najwybitniejszych dyrygentów, Marek Pijarowski (na zdjęciu), pierwszy zdobywca pierwszej nagrody katowickiego Konkursu młodych mistrzów batuty, kiedy turniej miał jeszcze charakter ogólnopolski. Marek Pijarowski będzie jednym z jurorów tegorocznej edycji.


Światowa premiera utworu Felicidad (Happyness) Arturo Villeli odbędzie się 16 marca 2012 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego "Bursztynowy Szlak". Podczas koncertu zatytułowanego Romantic MEXICO usłyszymy również Wariacje Rococo op. 33 Piotra Czajkowskiego i – wykonaną po raz pierwszy w Europie i pierwszy raz od czasu premiery w 1924 roku - Symphony op. 18 (1923) José Rolóna. W roli solisty wystąpi włoski wiolonczelista Roberto Trainini (na zdjęciu), a Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej poprowadzi niemiecki dyrygent - Michael Meissner.

Arturo Villela Vega urodził się w Mexico City w 1973 roku. Studiował w rodzinnym Meksyku, a także w Bułgarii, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Komponuje utwory na orkiestrę, przy czym bliska jest mu forma koncertu. Pisze również muzykę kameralną; w swoim dorobku ma 4 kwartety smyczkowe. Jego kompozycje były wykonywane w Meksyku, Polsce, Niemczech, Rosji, Portugalii, Anglii, Szkocji, Francji, Kanadzie, Salwadorze, Belgii, Ekwadorze, Szwajcarii i USA.
Felicidad na orkiestrę symfoniczną został napisany w latach 2002-2012. Pierwsza wersja utworu była wykonana przez Mexico City Philharmonic Orchestra podczas sesji dla młodych kompozytorów. W Kaliszu będzie miała miejsce właściwa premiera utworu.

Read more


W sobotę, 17 marca 2012 roku o godz. 18.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry „Sinfonii Iuventus” wystąpi światowej sławy wiolonczelista Ivan Monighetti.

W programie koncertu znajdą się kompozycje Peterisa Vasksa - Musica dolorosa na orkiestrę smyczkową, Giovanni'ego Sollimy - Violoncelles Vibrez! na 2 wiolonczele i orkiestrę kameralną, Luigi'ego Boccheriniego - VI Koncert wiolonczelowy D-dur G 479 oraz Franza Schuberta - I Symfonia D-dur D82. W partii drugiej wiolonczeli solo usłyszymy Julię Gniadek.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Koncert muzyki chóralnej Pawła Łukaszewskiego i Józefa Elsnera odbędzie się w sobotę, 17 marca 2012 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wystąpi Chór i Zespół Instrumentów Dętych Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Henryka Wojnarowskiego. Przy organach - Andrzej Białko.

W programie: Ave Maria, Canticum Simeonis (Nunc dimitis), Veni Creator, Msza F-dur Józefa Elsnera i Ave Maria, Nunc dimittis, Veni Creator, Messa per voci e fiati Pawła Łukaszewskiego.


IV Spotkania z muzyką perkusyjną odbędą się w sobotę, 17 marca 2012 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej. Ideą Spotkań jest popularyzacja muzyki perkusyjnej, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz wykorzystanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów.

IV Spotkania z muzyką perkusyjną poświęcone będą MINIMAL MUSIC – twórczości kompozytorów muzycznego minimalizmu. Minimalizm muzyczny (ang. minimal music) to nurt w muzyce współczesnej, zainicjowany w drugiej połowie XX wieku. Powstał w Stanach Zjednoczonych, w kręgu szkoły kompozytorskiej Johna Cage’a. Minimal music wyraża się w tendencji do wielokrotnego powtarzania krótkich, modyfikowanych w toku utworu struktur muzycznych bądź rytmicznych. Muzyka minimalistyczna ma często charakter medytacyjny, została zainspirowana muzyką kultur pozaeuropejskich (Afryka, Indie, wyspa Bali). Poza tradycyjnym instrumentarium, zwłaszcza perkusyjnym, wykorzystuje czasem środki muzyki elektornicznej. Minimalizm wywarł znaczący wpływ na muzykę jazzową i rockową. Do czołowych przedstawicieli minimal music należą m.in.: La Monte Young, Tarry Riley, Steve Reich, Philip Glass, Arvo Pärt.

Podczas IV edycji Spotkań zostaną zaprezentowane utwory Steve'a Reicha (Clapping Music, Nagoya Marimbas, Drumming), Arvo Pärta (Spiegel im Spiegel), Alice Gomez (Mandarin Whispers). Usłyszymy także dwa prawykonania: One after one Ryszarda Haby oraz A little minimal music Szczepana Tesarowicza. Warto podkreślić, że oba te utwory zostały skomponowane specjalnie na IV Spotkania z muzyką perkusyjną. Podczas tegorocznej edycji będzimy mieli okazję zobaczyć i usłyszeć aż czternastu utalentowanych wykonawców. Wystąpią: Luo Lin, Karolina Zielińska, Jacek Dwojak, Jakub Frączek, Ryszard Haba, Filip Klasa, Bartosz Sałdan, Tomasz Sobaniec i Wojciech Zdebski – perkusja, Anna Krawczyk, Agnieszka Ignaszewska-Magiera, Joannna Stawarska i Ludmiła Staroń – śpiew, Zbigniew Witkowski – flety.

Inicjatorem Spotkań z muzyką perkusyjną jest krakowski perkusista – Ryszard Haba.


Koncert węgierskiego zespołu folkowego FABATKA w ramach cyklu "Muzyka kresów wschodnich" odbędzie się 18 marca 2012 roku o godz. 18.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. Wystąpią: Szabolcs Esztényi – fortepian oraz Linda Kovács – śpiew, Ferenc Ségercz - piszczałki pasterskie, kawel, tilinka, István Kelemen - kobza ośmiostrunowa, skrzypce, Lehel Vitályos – kontrabas, Szabolcs Csibi - kobza ośmiostrunowa, śpiew, gardon (poprzednik kontrabasu) i Hunor Román – skrzypce. W programie miniatury Béli Bartóka i Zoltána Kodály`ego oraz tradycyjna muzyka ludowa regionów Siedmiogrodu i prezentacja instrumentów muzycznych. W drugiej części koncertu usłyszymy jazzowe opracowania muzyki ludowej z regionów Siedmiogrodu.


Koncert zatytułowany Harfa solo i w zespole odbędzie się w niedzielę, 18 marca 2012 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią harfistki: Zofia Dowgiałło-Zych, Zuzanna Fedorowicz, Victoria Jankowska, Urszula Rucka, Agata Salwińska, Ilina Sawicka, Temina Sulumuna i Joanna Tomala oraz Monika Sasinowska – sopran, Mariusz Moćko - flet, Maja Frontczak – saksofon, Miłosz Wieliński, Piotr Nermer – skrzypce, Jerzy Sawicki - altówka, Can Kehri – wiolonczela, Bartosz Kowalski, Marianna Waszkiewicz – fortepian i Orkiestra SINFONIA SPERANZA pod batutą Macieja Tarnowskiego. W programie: B. Andrés, E. Demianiuk, Z. Dowgiałło-Zych, P. Hersant, B. Kowalski, P. Moss, J. Olkuśnik, T. Paciorkiewicz, A. Piazzolla, H. Renie, G. Tamez, M. Tournier.