Polmic - FB

calendar of events

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W piątek, 20 kwietnia 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej w ramach cyklu „Gwiazdy MET w Łodzi” odbędzie się koncert Aleksandry Kurzak (na zdjęciu).

O karierze sławnej sopranistki można pisać wiele. Jej kunszt wokalny od kilku lat podziwiają widzowie prestiżowej Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Jest także jedną z najjaśniejszych gwiazd londyńskiej sceny Królewskiej Opery w Covent Garden, zachwyca słuchaczy na deskach Wiener Staatsoper oraz mediolańskiej La Scali. W ciągu ostatnich kilku lat została okrzyknięta najlepszą polską śpiewaczką. Jest pierwszą Polką w historii wokalistyki, która podpisała ekskluzywny kontrakt fonograficzny z firmą „Decca”.

Podczas łódzkiego koncertu artystce towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Łódzkiej, którą poprowadzi rosyjski dyrygent Evgeny Volynsky.


Pod koniec kwietnia w Poznaniu już po raz trzeci odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Q’arto Mondi” pod honorowym patronatem Maestro Maxima Vengerova.

Ideą festiwalu jest przybliżenie kwartetu smyczkowego poznańskiej publiczności i przedstawienie tej formacji w różnych odsłonach repertuarowych. Gośćmi poprzednich edycji byli m.in. Turtle Island Quartet, Cuarteto Casals, Kwartet Camerata, Kwartet Śląski, Maciej Grzybowski, Andrzej Bauer i Mieczysław Szcześniak. Różnorodność programu tego wydarzenia wynika z ilości ciekawych propozycji repertuarowych oraz gwiazd zaproszonych przez organizatorów festiwalu, Meccorre String Quartet.

Na tegorocznej edycji „Q’artoMondi”, odbywającej się w dniach 21-27 kwietnia 2012 roku, wystąpią prawdziwe gwiazdy międzynarodowej sceny klasycznej i jazzowej. Usłyszymy legendę sceny kameralnej, mający w swej dyskografii ponad 70 nagrań Leipziger Streichquartett, a także gwiazdę młodego pokolenia kwartetów smyczkowych – Bennewitz Quartet z Pragi. Gospodarze festiwalu będą w tym roku dzielić scenę z wyjątkowymi muzykami – Friedemannem Weigle oraz Eckartem Runge. Obaj artyści są członkami Artemis Quartett, znanego melomanom na całym świecie. Eckart Runge wystąpi również z Jacquesem Ammonem w swym autorskim projekcie „Jazz, Tango Nuevo” – to propozycja, której nie mogą przegapić miłośnicy jazzu i muzyki AstoraPiazzoli. Tegoroczny festiwal zwieńczy koncert jazzowego kwartetu smyczkowego Atom String Quartet, który w ostatnim czasie wywołał furorę na polskiej scenie jazzowej.

Koncerty festiwalowe odbędą się w Centrum Kultury „Zamek” oraz Auli Nova Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Studenckie spektakle opery Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusza Mozarta odbędą się w dniach 21 i 22 kwietnia 2012 roku o godz. 19.00 w Teatrze Polskim w Poznaniu oraz 27 kwietnia 2012 roku o godz. 19.00 w Auli Nova. Wystąpią studenci Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu: Wydziału Wokalnego, specjalności rytmika oraz Orkiestra Symfoniczna Studentów poznańskiej uczelni, a także Chórzyści Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego. Reżyseria - Natalia Babińska, scenografia i kostiumy - Monika Tymicka oraz Paulina Domaszewska i Daria Kompf (WSUS), kierownictwo muzyczne - prof. Marcin Sompoliński.

Niemiecki krytyk muzyczny i muzykolog, Alfred Einstein, określił Czarodziejski flet jako testament Mozarta dla ludzkości, Beethoven stwierdził, że jest to „pierwsza prawdziwa opera”, Wagner, Goethe, Hegel nie mieli dlań dość słów uznania. Co takiego ma w sobie dzieło Mozarta? Czym intryguje i fascynujące publiczność całego świata od momentu powstania, aż po dzień dzisiejszy? Ta z pozoru prosta historia o przygodach szlachetnego księcia Tamina, który w towarzystwie ptasznika Papagena przechodzi próby i zdobywa kolejne stopnie wtajemniczenia do świata dobra i prawości, jest w istocie uniwersalną, przemawiającą zrozumiałym dla wszystkich językiem baśni opowieścią o mądrości, potędze miłości przezwyciężającej każdą przeszkodę, o odwiecznej walce dobra ze złem. Czarodziejski flet to również pochwała Mozarta samej muzyki i jej zbawiennej wręcz mocy, która potrafi ochraniać, przemieniać, pomagać w stawaniu się lepszym.

Tym razem w baśniowy, tajemniczy świat, pełen odniesień do symboliki masońskiej, przeniosą publiczność studenci poznańskiej Akademii Muzycznej, którzy – przy współpracy z Wyższą Szkołą Umiejętności Społecznych (kostiumy i scenografia) – przygotowali w Teatrze Polskim klasyczny spektakl operowy.


Baltic Neopolis Orchestra zaprasza na koncert kameralny Klasycy XX wieku, który odbędzie się 21 kwietnia 2012 roku o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Po raz pierwszy w Szczecinie wystąpią wspólnie Jan Stanienda (skrzypce) i jego syn Krzysztof Stanienda (fortepian, na zdjęciu). W programie utwory Henryka Mikołaja Góreckiego - Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40, Andrzeja Panufnika - Koncert skrzypcowy, Romualda Twardowskiego - Tryptyk Mariacki i Béli Bartóka - Divertimento na orkiestrę smyczkową.

Krzysztof Stanienda urodził się w 1986 roku w Warszawie. Studiuje w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Edwarda Wolanina. Został wyróżniony na konkursach pianistycznych w Żaganiu (1999) oraz w Piotrkowie Trybunalskim (2003). W roku 2007 zdobył Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi. Koncertował na wielu estradach w kraju, a także za granicą (Austria, Szwecja, Hiszpania). Współpracuje z wieloma znakomitymi instrumentalistami, jak: Lidia Grzanka-Urbaniak, Bartosz Bryła, Piotr Reichert, Marcin Zdunik, Bartosz Karwowski i Michał Micker. W swoim repertuarze ma dzieła solowe i kameralne od baroku po XXI wiek. Jest współtwórcą zespołu „Chopin Quintet”, z którym nagrywał dla firmy płytowej „Musica Sacra” kompozycje Juliusza Zarębskiego i Marcina Błażewicza, i za które to nagranie otrzymał nominację do Fryderyków 2008 w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna.


Podczas tegorocznych obchodów Dni Opola, Filharmonicy Opolscy zapraszają w niedzielę, 22 kwietnia 2012 roku o godz.19.30 do Katedry Opolskiej do wysłuchania dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta - Mszy c-moll KV 427.

Msza jest nazywana Wielką dla podkreślenia monumentalnej koncepcji dzieła, widocznej w bogactwie muzycznych środków wyrazu, partii 5 i 8 głosowych, a także rozbudowanej partii orkiestry. Jest to jedno z najbardziej znanych dzieł muzyki sakralnej.

W roli solistów wystąpią: Magdalena Hudzieczek-Cieślar - I sopran, Bernadetta Grabias – II sopran, Mykola Shuliak (Ukraina) – tenor i Patryk Rymanowski – bas. Orkiestrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Opolskiej poprowadzi Bartosz Żurakowski.

Wstęp wolny.


Muzyka polichóralna Mariana Sawy zabrzmi w niedzielę, 22 kwietnia 2012 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpi Warszawski Chór Międzyuczelniany i Camerata Varsovia pod dyrekcją Elżbiety Siczek. W programie m.in.: Stabat Mater i Oratorium Sancta Cecilia.


Koncert Nie tylko smyczki... w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal odbędzie się 22 kwietnia 2012 roku w Auli UAM w Poznaniu. Wraz z zespołem wystąpi światowej sławy pianistka - Anna Malikova - zdobywczyni I nagrody na Konkursie Muzycznym ARD w Monachium oraz laureatka XII Konkursu im. Fr. Chopina.

W programie koncertu znajdzie się pełen śpiewności i prostoty stylistycznej II Kwartet smyczkowy F-dur Stanisława Moniuszki w aranżacji Agnieszki Duczmal oraz dwa przeciwstawne w swoim charakterze utwory na oktet smyczkowy D. Szostakowicza oraz IV koncert fortepianowy G-dur op. 58 L. van Beethovena nazywany potocznie „skowronkowym”.


Dnia 22 kwietnia 2012 roku o godz. 19:00 w Kościele św. Mikołaja we Wrocławiu odbędzie się koncert muzyki Henry Purcella. Kompozycje Raise, raise the voice i Odę do św. Cecylii (1683) wykonają soliści Ars Cantus: Monika Wieczorkowska – sopran, Radosław Pachołek – kontratenor, Maciej Gocman – tenor i Piotr Karpeta – bas oraz Chór Chłopięcy Filharmonii Wrocławskiej (na zdjęciu) pod kierownictwem Małgorzaty Podzielny i Zespół Instrumentów Dawnych pod batutą Andrzeja Kosendiaka.


Dnia 23 kwietnia 2012 roku o godz. 19.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbędzie się kolejny koncert z cyklu Speaking Concerts. Tym razem Marcin Sompoliński odkryje tajemnice ostatniej opery Wolfganga Amadeusza Mozarta Czarodziejski flet, będącej o nie tylko arcydziełem muzycznym, ale przede wszystkim - majstersztykiem ówczesnej technologii.

Podczas koncertu zajrzymy zatem (dosłownie i w przenośni) za kulisy XVIII-wiecznego teatru wiedeńskiego, szukając odpowiedzi na następujące pytania: Co ma wspólnego teatralna maszyneria z masonerią, a masoneria z Czarodziejskim fletem? Czy życie Królowej Nocy w epoce "bez prądu" było łatwiejsze niż dziś? I kto tak naprawdę ukrył się pod kryptonimem Papageno i co go łączy z Mozartem?


Eugen Indjic (na zdjęciu) muzyką zainteresował się przez przypadek w wieku ośmiu lat, dzięki wysłuchaniu płyty z nagraniem Impromptu cis-moll i Poloneza As-dur Chopina. Tak bardzo spodobały mu się te utwory, że zapragnął je zagrać. Rozpoczął naukę, a jego kariera potoczyła się wręcz błyskawicznie. Indjic studiował w Juilliard School of Music w Nowym Jorku, w Harvard University, pobierał również prywatne lekcje u Artura Rubinsteina, Nadii Boulanger czy Clifforda Curzona. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym zdobywcą IV nagrody VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Krytycy muzyczni cenią jego wielki talent, dzięki któremu „Chopina gra jak Polak”.

W poniedziałek, 23 kwietnia 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej w wykonaniu pianisty usłyszymy utwory polskiego kompozytora: Balladę f-moll op. 52 „przedstawiającą świat możliwy, idealny, wyobrażony”, a także ulotne i nostalgiczne, a zarazem dumne Mazurki op. 30. Zabrzmi również namiętne, ogniste, wręcz agresywne Scherzo cis-moll op. 39 – utwór dedykowany uczniowi Chopina, Wilhelmowi von Lenzowi, o którym mówiono, że „silny jak lew i zdrowy jak dąb – imponował Chopinowi siłą fizyczną. On jeden miał przy tym możliwość uderzenia równocześnie wszystkich dźwięków akordu z szóstego taktu lewej ręki”. Na koncercie wykonane zostaną również dzieła innych kompozytorów romantycznych: inspirowany poematem Faust Nikolausa Lenaua I Walc Mefisto Franciszka Liszta, Sonata a-moll op. 134 Franciszka Schuberta oraz Tańce związku Dawida Roberta Schumanna. Dzieło Schumanna jest cyklem osiemnastu miniatur, których powstanie związane było z wyimaginowanym kręgiem przyjaciół kompozytora. Zaliczał on do niego artystów, którzy byli, podobnie jak on, wrogami służącej jedynie rozrywce sztuki mieszczańskiej.

Współorganizacja: Towarzystwo im. F. Liszta.


TOMASZ STAŃKO New York Quartet w składzie: Tomasz Stańko – trąbka, David Virelles – fortepian, Sławek Kurkiewicz – kontrabas i Gerald Cleaver – perkusja wystąpi 24 kwietnia 2012 roku w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie. Pierwszy koncert odbędzie się o godz. 19.00, drugi – o godz. 21.00.

Koncerty w CSW to pierwsza od bardzo dawna szansa na wysłuchanie najnowszych kompozycji Tomasza Stańki. Legenda jazzowej trąbki wraca do stolicy w ramach zaplanowanej z olbrzymim rozmachem najnowszej trasy koncertowej i przywozi ze sobą zarówno swój najnowszy zespół, stu procentowo amerykański The New York Quartet, jak i nie prezentowany nigdy wcześniej materiał przygotowywany na kolejną płytę, dedykowaną niedawno zmarłej poetce, Wisławie Szymborskiej. Album ten, który zostanie zarejestrowany w czerwcu w Nowym Jorku, to logiczne rozwinięcie pomysłu wspólnych występów genialnej poetki oraz trębacza, zorganizowanych kilka lat temu przez wydawnictwo Znak. Trzy spotkania promujące najnowszy tomik wierszy poetki, zatytułowany Tutaj, w trakcie których mogliśmy wysłuchać solowych improwizacji na trąbce do wierszy czytanych przez Szymborską, wywarły ogromne wrażenie na muzyku, który stwierdził w jednym z wywiadów, że „Znaleźć się na jednej scenie z artystką takiego formatu jak Szymborska to tak, jak grać z Milesem Davisem czy Keithem Jarrettem. Muzyka sama wypływała z trąbki”.


Dnia 26 kwietnia 2012 roku w radiowym Studio Classic w Lublinie wystąpi kwartet smyczkowy w składzie: Janusz Wawrowski, Anna Maria Staśkiewicz, Katarzyna Budnik-Gałązka i Marcin Zdunik. W programie koncertu znajdą się utwory: Suita włoska z baletu Pulcinella (arr. M. Zdunik) I. Strawińskiego, I Kwartet smyczkowy "Już się zmierzcha" Henryka Mikołaja Góreckiego oraz V Kwartet smyczkowy B-dur op. 92 D. Szostakowicza.


Lokal Na Poważnie zaprasza na koncert „Opowieści Kataryniarza”, który odbędzie się w czwartek, 26 kwietnia 2012 roku o godz. 20:00 w Lokalu Użytkowym na warszawskiej Starówce. Wystąpią: Wojciech Błażejczyk - gitara elektryczna, skrzypce, valija volo i pozytywka, Bartosz Kowalski - trąbka, flet i elektronika, Krzysztof Kozłowski – fortepian i instrumenty klawiszowe oraz Ania Karpowicz – flet. W programie: „Sonofreniczne, acz nie pozbawione nostalgii i humoru improwizacje muzyczno-taneczne do premierowych filmów zrealizowanych w zakątkach kwietniowego Starego Miasta”. W filmach poza Warszawą wystąpi także: Agnieszka Sałacińska - choreografia, taniec.


W piątek, 27 kwietnia 2012 roku o godz.19.00 w Studenckim Centrum Kultury na Uniwersytecie Opolskim wystąpią Filharmonicy Opolscy pod batutą Bartosza Żurakowskiego.

W programie koncertu znajdzie się II Symfonia Roberta Schumana, a także dzieła polskich kompozytorów: Polonez uroczysty Es-dur Stanisława Moniuszki oraz Mazurki op. 50 Karola Szymanowskiego.

Wstęp wolny.


Filharmonia Krakowska zaprasza w piątek, 27 kwietnia 2012 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę, 28 kwietnia 2012 o godz. 18.00 na prezentację koncertowej wersji opery Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka.

Opera ta jest odzwierciedleniem reformatorskich idei kompozytora, zrywających z wirtuozerią szkoły neapolitańskiej m.in. poprzez zwiększenie roli orkiestry oraz wzbogacenie partii chóru i baletu. Dzięki tym zabiegom w całości dzieła widoczne jest znaczne pogłębienie środków dramatycznego wyrazu oraz bezpośrednią zależność muzycznej formy poszczególnych numerów od treści odpowiedniej partii libretta.

W koncertowej wersji opery, będącej muzycznym przełożeniem mitu o Orfeuszu schodzącym do piekieł, aby przywrócić do życia zmarłą Eurydykę, przedstawionej przez Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej pod wybitną batutą Kazimierza Korda, w postaci dramatu wcielą się: Marta Boberska - sopran (Eurydyka), Adam Szerszeń – baryton (Orfeusz) oraz Iwona Socha – sopran (Amor).


W piątek, 27 kwietnia 2012 roku o godz. 19.30 w Kaliszu w ramach Międzynarodowego Festiwalu "Bursztynowy Szlak" odbędzie się koncert zatytułowany Kilar i impresjoniści, podczas którego wykonany zostanie II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara. Wystąpi znana pianistka Beata Bilińska oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Jacka Rogali.

Program dopełnią utwory muzycznych impresjonistów - Claude’a Debussy’ego i Maurice’a Ravela.

Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej (Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30).


„Wiolonczela jest jak piękna kobieta, która z czasem – zamiast się starzeć – młodnieje, staje się bardziej gibka, subtelna i wdzięczna” – mawiał o swoim instrumencie Pablo Casals. Jej wyjątkowym brzmieniem będziemy delektować się podczas koncertu w piątek, 27 kwietnia 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej, poświęconego Mścisławowi Rostropowiczowi – wiolonczeliście, dyrygentowi, pedagogowi oraz obrońcy praw człowieka. Biografowie doliczyli się, że był pierwszym wykonawcą 117 (!) utworów, a na swoim koncie posiadał około 50 odznaczeń z całego świata. Jemu swoje dzieła dedykowali m.in. Lutosławski, Szostakowicz czy Prokofiew. Podczas koncertu solistą będzie Konrad Bukowian, a orkiestrę Filharmonii Łódzkiej poprowadzi słynny wiolonczelista i dyrygent, a zarazem ostatni student legendarnej klasy Mścisława Rostropowicza z Konserwatorium Moskiewskiego, Ivan Monighetti (na zdjęciu). Usłyszymy m.in. Violoncelles, vibrez! na 2 wiolonczele i smyczki G. Sollimy oraz O Comforter. Modlitwę do Ducha Świętego A. Knaifela.


Dawniej nie zwracano takiej uwagi na muzykę w filmie – powiedział kiedyś Wojciech Kilar. W tej chwili muzyka filmowa wyszła poza ekran. Można posłuchać jej w radiu, w telewizji, wydawane są płyty, urządzane koncerty. Są nawet festiwale muzyki filmowej. Stała się najchętniej słuchaną także w filharmoniach.

Muzyka wielkiego ekranu wypełni też program koncertu w piątek, 27 kwietnia 2012 roku w Filharmonii Śląskiej (sala widowiskowa, ul. Pszczyńska 6, Katowice-Giszowiec). Przyniesie muzykę pięciokrotnego zdobywcy statuetki Amerykańskiej Akademii Filmowej - Johna Townera Williamsa. W programie koncertu znajdą się tematy muzyczne z takich kinowych przebojów, jak Szczęki, Gwiezdne wojny, Park jurajski i Lista Schindlera oraz przez niego zaaranżowana muzyka Jerry’ego Bocka do Skrzypka na dachu i Carlosa Gardela do Zapachu kobiety. Dyrygować będzie kolekcjoner partytur Johna Williamsa, młody mistrz batuty Maciej Sztor (na zdjęciu), któremu amerykański kompozytor osobiście dziękował za popularyzację swej muzyki.


W dniach 28 kwietnia - 13 maja 2012 roku w Operze Nova w Bydgoszczy odbędzie się XIX Bydgoski Festiwal Operowy. Zainauguruje go premiera Rusałki Antonina Dvořáka, której realizacji podjęła się Kristina Wuss, niemiecka reżyserka młodego pokolenia, dramaturg i producent.

Bydgoska publiczność miała już okazję poznać kunszt reżyserski Kristiny Wuss oglądając jej utytułowany spektakl, operę Alcina w wykonaniu Łotewskiej Opery Narodowej na VI Bydgoskim Festiwalu Operowym w 1999 roku. W zamyśle Kristiny Wuss i Mariusza Napierały - autora scenografii i kostiumów do Rusałki, scenografia odwoływać się będzie do realnych obiektów architektonicznych Bydgoszczy. W najbliższym otoczeniu przepływającej przez Bydgoszcz rzeki Brdy - przy starych śluzach, na słynnym moście w sercu miasta - Rusałka rozpoczyna swój subtelny dialog z dalekim księżycem. W tej lirycznej baśni dla widzów od 8 do 80 roku życia, z podwodnym światem, z miejskim życiem, z balem, podczas którego przewijać się będą rozpoznawalne symbole miasta, na widzów oczekują zaskakujące niespodzianki... Na scenie pojawi się imponujących rozmiarów wierna replika mostu znajdującego się w sąsiedztwie Opery Nova, odtworzonego według dokumentacji konserwatora zabytków (o wymiarach 27 m długi / 3,70 m wysoki / 2,5 m szeroki). Nie zabraknie i innych elementów scenograficznych, rozpoznawalnych dla bydgoszczan, odnoszących do tematu przewodniego wody: fontanny ze Starego Rynku, secesyjnych domów na "pływającej wysepce"... Dodatkowo wiele sfilmowanych obrazów miasta pojawi się na projekcjach multimedialnych.

Wśród pozostałych spektakli festiwalowych znajdą się: opera Madame Curie Elżbiety Sikory Opery Bałtyckiej w Gdańsku (1 maja 2012), balet Święto wiosny Igora Strawińskiego Polskiego Baletu Narodowego (3 maja 2012), Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego Opery Krakowskiej i Teatru Wielkiego w Poznaniu (6 maja 2012), musical Wonderful Town Leonarda Bernsteina Teatru Muzycznego w Łodzi (8 maja 2012), gala gwiazd opery barokowej w wykonaniu Simone Kermes (sopran) i zespołu „La Folia” z Niemiec (11 maja 2012) oraz opera Kniaź Igor Aleksandra Borodina przygotowana przez zespół Nowaja Opera- Teatr Operowy im. Jewgenija Kołobowa w Moskwie (13 maja 2012).

Festiwalowi towarzyszyć będzie V Operowe Forum Młodych, czyli spektakle kameralne w wykonaniu studentów Akademii Muzycznych, "kino operowe", czyli projekcje DVD na dużym ekranie (z oferty Universal Music Polska) oraz wystawa "Legendy czeskich zamkówi palaców" z Czeskiego Centrum w Warszawie.

Read more


W przeddzień Międzynarodowego Dnia Tańca, 28 kwietnia 2012 roku o godz. 18.30 w Operze Krakowskiej odbędzie się okolicznościowa Gala Révérence. Z tej okazji do Krakowa zaproszeni zostali tancerze z zaprzyjaźnionych zespołów baletowych. Na scenie Opery Krakowskiej wystąpią gościnnie artyści Słowackiego Teatru Tańca z Koszyc, znani krakowskiej publiczności z udziału w spektaklu baletowym Rachmaninow. Szczedrin… (Tragedia Don José), którzy zaprezentują choreografię do utworu Adagietto Gustawa Mahlera. Soliści Teatru Muzycznego z Gliwic przedstawią tango oraz fragment choreografii do Dziadka do orzechów. Podczas wieczoru wystąpią także tancerze Teatru Rozrywki z Chorzowa, Kieleckiego Teatru Tańca oraz uczniowie klasy dyplomowej Ogólnokształcącej Szkoły Baletu im. L. Różyckiego w Bytomiu. Galę uświetnią występy zespołu Baletu Opery Krakowskiej i uczniów Studia Baletowego działającego przy Operze Krakowskiej.


Dnia 28 kwietnia 2012 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera opery Medeamaterial Pascala Dusapina w reżyserii Barbary Wysockiej pod batutą Francka Ollu.

Reżyserka Medeamaterial Barbara Wysocka jest ceniona w operze za „widzenie muzyki” i „słyszenie teatru” oraz poszukiwanie nowych jakości estetycznych. Tym razem sięga po nowatorskie dzieło Pascala Dusapina, uwielbianego przez operową publiczność. To twórca realizujący zamówienia takich teatrów operowych, jak: La Scala, Opera Paryska czy Deutsche Oper w Berlinie. Tworzywem jego twórczości jest szeroko pojęta kultura, od czasów antycznych do współczesnych, a najbardziej znane dzieła to Romeo i Julia, Medeamaterial, Faustus the Last Night. Kompozytor tworzy arie i wielkie formy, wyrosłe z tradycji XX-wiecznego dramatu muzycznego. Jest też wytrawnym znawcą literatury, sztuki i filozofii i starannie dobiera teksty do swoich oper, czyniąc je atrakcyjne również literacko i teatralnie. Opera Medeamaterial z 1992 roku oparta została na tekście Heinera Müllera, najwybitniejszego po Brechcie XX-wiecznego dramaturga niemieckiego. Tekst jest współczesnym ujęciem mitu o Medei i Jazonie.

W warszawskiej inscenizacji wystąpią: jako Medea - Heather Buck, Kwartet wokalny w składzie: Anna Karasińska – sopran, Łucja Szablewska – sopran, Joanna Dobrakowska – mezzosopran, Michał Wajda-Chłopicki – konratenor i Barbara Wysocka – aktorka oraz tancerze, Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Francka Ollu. Scenografia - Robert Rumas, kostiumy - Julia Kornacka, choreografia - Tomasz Wygoda, projekcje - Lea Mattausch.

Spektakl wystawiany jest w ramach cyklu TERYTORIA - spotkań z muzyką współczesną.


W sobotę, 28 kwietnia 2012 roku o godz. 21.00 w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Szczecinie odbędzie się kolejna odsłona cyklu „Muzeum Muzyki”. Wystąpi Baltic Neopolis Quartet w składzie: Łukasz Górewicz (skrzypce), Karolina Uźniak - Gunia (skrzypce), Emilia Goch (altówka) i Tomasz Szczęsny (wiolonczela), w towarzystwie VJ'a PuHa (na zdjęciu), który specjalnie na potrzeby koncertu przygotował wizualizacje, wyświetlane na sklepieniu muzeum. W programie: I Kwartet smyczkowy Pawła Łukaszewskiego i II Kwartet smyczkowy Quasi una fantasia op. 64 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Vj PuH współpracuje z wieloma artystami tworzącymi muzykę elektroniczną oraz muzykę poważną, m.in. od roku z Baltic Neopolis Orchestra. Jego umiejętności można było zobaczyć m.in. w poznańskim Eskulapie oraz Novowiejskiej, bydgoskim IQ, podczas berlińskich kolaboracji ricochet gathering 2010, festiwalu Boogie Brain, czy Warsaw Student Festival Ursynalia.

Koncert kameralny, jak wszystkie koncerty cyklu muzealnego jest połączony z wystawami, które zostaną otwarte o godzinie 20:00.