Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W 70. rocznicę śmierci Janusza Korczaka w Białymstoku wystawiony zostanie musical opowiadający historię tego heroicznego Polaka.

Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku w repertuarze na sezon 2012\2013 zaprezentuje swojej publiczności wyjątkowy spektakl - musical o Januszu Korczaku. Przedstawienie to miało swoją premierę w Londynie w Theatre Royal Playmouth, przy współpracy z Youth Music Theatre UK, brytyjską organizacją promującą teatr muzyczny wśród młodzieży. Polska premiera odbędzie się dokładnie w 70. rocznicę śmierci bohatera, uświetni jednocześnie rok 2012, który został ustanowiony decyzją Sejmu Rokiem Janusza Korczaka. Opera Podlaska jest jedynym teatrem w Polsce, który wystawi musical. W przedstawieniu wezmą udział znakomici polscy artyści.

Więcej


Dnia 2 stycznia 2012 roku o godzinie 18.30 na scenie Opery Krakowskiej gościnnie wystawiona zostanie opera góralska pt. Jan Paweł II na Podhalu.

Premiera spektaklu odbyła się 12 czerwca 2011 roku w kinie „Sokół” w Zakopanem. W listopadzie w ramach Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej muzycy gościli z widowiskiem poświęconym błogosławionemu Janowi Pawłowi II w Rzymie w Teatrze Carpinico. Ideą organizatorów jest odwiedzenie wraz z operą góralską wszystkich miejsc bliskich Polskiemu Papieżowi.

Jan Paweł II na Podhalu to widowisko słowno - muzyczne w reżyserii znanego animatora kultury regionalnej Józefa Pitonia. Tekst do niego napisał ludowy poeta z Poronina Franciszek Łojas Kośla. Autorem aranżacji przestrzeni jest scenografka Ewa Dyakowska-Berbeka z Teatru Witkacego w Zakopanym, a światło i dźwięk przygotował Marcin Słodyczka. W przygotowanie premiery opery góralskiej zaangażowali się także: Stanisława Trebunia Staszek, Anna Szczęch, Janina Wacław, Maria i Stanisław Krupowie, Małgorzata i Tomasz Słodczykowie, Stanisław Łukaszczyk Kołoc, Andrzej Stoch, Krzysztof Trebunia Tutka, Stanisław Gąsienica Wawrytko. Przy realizacji muzycznej spektaklu współpracował zespół Trebunie Tutki oraz Józef Pitoń i Franciszek Łojas Kośla. W Operze Krakowskiej wśród wykonawców usłyszymy śpiewaków, amatorskich artystów i muzyków z Podhala, Spisza i Orawy. Artystom będzie towarzyszyła kapela góralska.


Koncert Harfa & kontrabas – solo i w duecie w wykonaniu Anny Sikorzak-Olek (harfa), Adama Bogackiego (kontrabas), Krzysztofa Gosztyły (recytacja) i zespołu Wiktorska Harp Open odbędzie się w środę, 4 stycznia 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie: Julien-François Zbinden – Hommage à Johann Sebastian Bach op. 44, Stefan Bolesław Poradowski Kaprys op. 67 nr 1, Feliks NowowiejskiTańce polskie [wybór], Maciej MałeckiW ateńskim gaju, Piotr MossDuettino nr 3, Sergiusz Kusewicki – Chanson triste op. 2, Camille Saint-Saëns – Łabędź z cyklu Karnawał zwierząt, Krzesimir DębskiThe Beauty and the Beast, Lajos Montag – Extrème, Andrzej Kopeć – Układ 2 na kontrabas, Bartosz KowalskiStrumienie na harfę, kontrabas i elektronikę, Marcin WierzbickiReminiscencje na harfę, kontrabas oraz media elektroniczne.


Premiera opery Ja, Kain Edwarda Pałłasza odbędzie się w sobotę, 7 stycznia 2012 roku w Warszawskiej Operze Kameralnej w ramach Festiwalu Oper Kameralnych XX i XXI wieku. Reżyseria - Jitka Stokalska, kierownictwo muzyczne - Tadeusz Karolak, scenografia - Marlena Skoneczko. Wystąpią: jako Pierwszy – Jan Monowid, Drugi – Andrzej Klimczak, Ona – Aleksandra Biskot, Magdalena Smulczyńska, Ewa Puchalska, Głos – Justyna Reczeniedi oraz Orkiestra Kameralna Warszawskiej Opery Kameralnej pod dyrekcją Tadeusza Karolaka.

Utwór powstał w oparciu o libretto Joanny Kulmowej. Autor muzyki w katalogu festiwalowym dodał do tytułu znaki zapytania „Ja? Kain?” i stwierdził, że „gdyby ludzkości, po całkowitym zniszczeniu naszej cywilizacji, przyszło budować ją na nowo, pewne jest to, że nie udałoby się ominąć spotkania Abla z Kainem. Zagadką byłoby tylko to, który z nich jest (i dlaczego) Kainem, a który Ablem?…” Edward Pałłasz powiedział także: „Miło jest komponować dla śpiewaków, których się dobrze zna. To rzadka przyjemność …”. Trzeba przyznać, że zarówno niebanalna treść opery, jak i wieloletnia współpraca Edwarda Pałłasza z muzykami WOK, mogą zachęcić do spędzania czasu w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej.

Spektakl zostanie powtórzony 11 stycznia 2012 roku.


Tradycyjnie w karnawale Opera Krakowska zaprasza na koncerty karnawałowe - 7 i 21 stycznia oraz 21 lutego 2012 roku. Każdy z nich będzie miał szczególny charakter - muzyczny karnawałowy repertuar wzbogacą rozmowy, prezentacje i dyskusje z zaproszonymi gośćmi.

Podczas pierwszego koncertu usłyszymy przeboje operetkowe, musicalowe i pieśni neapolitańskie. Gośćmi specjalnymi będą – Anna Polony i Wiesław Ochman. Wystąpią także soliści Opery Krakowskiej: Agnieszka Cząstka, Edyta Piasecka, Stanisław Kufluk, Adam Sobierajski oraz Orkiestra i Balet Opery Krakowskiej. Orkiestrę poprowadzi Tomasz Tokarczyk.

21 stycznia będzie królowała muzyka okresu międzywojennego i powojennego. Tytuł koncertu Powróćmy jak za dawnych lat… w pełni oddaje atmosferę wieczoru. Razem z cenionymi artystami polskiego ekranu, scen i estrad – Sonią Bohosiewicz i Jackiem Wójcickim będziemy wspominać muzykę tych lat. Wystąpią m.in. Karin Wiktor Kałucka, Bożena Zawiślak– Dolny, Andrzej Biegun oraz Orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Tomasz Chmiela, który jest jednocześnie autorem aranżacji. Usłyszymy najsłynniejsze przeboje tego okresu takie jak: Zimny drań, Miłość ci wszystko wybaczy, Powróćmy jak za dawnych lat, Seksapil.

W ostatni wieczór karnawałowy tzw. ostatki - 21 lutego 2012 roku – odbędzie się koncert pt. Wieczór na kilku tenorów i orkiestrę. Wśród wykonawców znajdą się soliści Opery Krakowskiej – Tomasz Kuk, Adam Sobierajski, Adam Zdunikowski oraz goście specjalni, a wśród nich Peter Dvorský, tenor z Bratysławy, dyrektor artystycznego Słowackiej Opery Narodowej. Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadzi Tomasz Tokarczyk. W programie hity muzyki karnawałowej – Strauss, Lehár, Kálmán, pieśni neapolitańskie oraz muzyczne niespodzianki.


Muzykę do filmu niemego Janosik z roku 1921 będzie można usłyszeć w dniu 13 stycznia 2012 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej (Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30). Wystąpi Kwartet JORGI w składzie: Maciej Rychły, Waldemar Rychły, Bartosz Bryła i Andrzej Brych oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka.
Jánošík 21 - pierwszy słowacki pełnometrażowy film; finansowany z USA; reżyseria: Jaroslav Jerry Siakeľ - film wpisany na Listę Dziedzictwa Światowego UNESCO. Jánošík 21 to nie tylko pierwszy film o słynnym zbójniku, ale także pierwszy słowacki film pełnometrażowy. Sam film zrealizowała w zadziwiająco profesjonalny sposób ekipa ....debiutantów. Grupa turystów w górskim szałasie słucha legendy o Janosiku, opowiadane przez starego bacę. W miarę rozwoju historii kolejni słuchacze zmieniają się w postacie z legendy. Historia pokazana w filmie to w całości retrospekcja - narracja starego pasterza, który trójce turystów opowiada o legendarnym bohaterze ludowym Juraju Jánošíku. Juraj Janosik (1688–1713) to słynny zbójnik, obecny w słowackiej i polskiej sztuce ludowej. W historycznym przekazie to uczestnik antyhabsburgskiego powstania, legendarny przywódca niepokornych chłopów w górach Mala Fatra na Słowacji. Rzecz dzieje się na początku XVIII wieku w północnych Karpatach. Lokalna ludność coraz bardziej uciskana jest przez możnowładców. Juraj Jánošík, młody student wraca do rodzinnej wioski i dowiaduje się, że jego schorowana matka właśnie umarła, a książę Šándor nie chce zwolnić ojca z przymusowych robót na czas pogrzebu. Co więcej każe wymierzyć mu karę chłosty, co dla starszego mężczyzny kończy się tragicznie. Jánošík mści się na księciu i ucieka z wioski.
Kwartet Jorgi - legendarna grupa, która stworzyła podstawy dzisiejszej sceny folkowej w Polsce. Istnieje od 1982, czasów kiedy o folku w Polce jeszcze nikt nie słyszał. Trzon zespołu od początku działalności tworzą bracia Maciej i Waldemar Rychły. Początkowo zespół grał muzykę dawną, ale z biegiem czasu, gdy z występami przeniósł się z wnętrz sakralnych do otwartych przestrzeni, w jego muzyce zaczęły dominować źródła ludowe. Znakiem rozpoznawczym grupy stało się wirtuozerskie połączenie słowiańskiej tradycji muzycznej z rozbudowanymi improwizacjami nawiązującymi do jazzu i muzyki klasycznej. Bracia Rychli czerpią inspiracje zarówno z polskiej klasyki (Chopin, Szymanowski, Lutosławski), jak i folkloru wielu narodów. Brali udział w wielu ekspedycjach badających źródła muzyki ludowej, między innymi do Grecji, Egiptu, Jugosławii, Rumunii, na Huculszczyznę, Ukrainę czy Słowację.


W piątek, 13 stycznia 2012 roku o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi pod dyrekcją Michała Klauzy. Gościem orkiestry będzie skrzypek, Piotr Pławner.

Pierwszą część koncertu wypełnią Kanon Johanna Pachelbela – dziś najbardziej znane dzieło tego niemieckiego twórcy oraz I Koncert skrzypcowy współczesnego kompozytora – Philipa Glassa. Glass należy do grona amerykańskich reprezentantów tzw. minimalizmu, a jego twórczość cieszy się ogromną popularnością zarówno wśród wyrobionych melomanów, jak i odbiorców muzyki popularnej. Siła I Koncertu skrzypcowego tkwi w nieustannym, delikatnym ruchu, wywołującym niemal psychodeliczne wrażenia.
W drugiej części orkiestra wykona IX Symfonię Dymitra Szostakowicza. Symfonia, napisana tuż po wojnie, odchodzi od patetyczno-heroicznych konotacji dzieł poprzednich kompozytora, a zwraca się ku lekkości i grotesce. Krótkie, bo zaledwie trzydziestoparominutowe dzieło, imponuje przejrzystością formalną, bogatą harmoniką, inwencją melodyczną oraz mistrzowską orkiestracją. Zatem brak uznania ze strony odbiorców dla prawykonanej w 1945 roku Symfonii wytłumaczyć można jedynie niezgodnością estetyki dzieła z ideologią sowieckiego reżimu. Podczas piątkowego koncertu, zanim zabrzmi IX Symfonia Szostakowicza, publiczność będzie miała okazję usłyszeć nieukończony, ok. 7-minutowy fragment pierwotnej wersji dzieła. Fragment symfoniczny po raz pierwszy zaprezentowała Narodowa Orkiestra Akademicka Rosji w 2006 roku, pod dyrekcją Gennadija Rożdiestwienskiego, a jego premierowe nagranie opublikowano w 2009 roku na płycie NAXOS, w wykonaniu NOSPR pod dyrekcją Marka Fitz-Geralda.

Przed koncertem, o godz. 18.45, Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali 411 CKK (IV piętro) na wykład Grażyny Brewińskiej, omawiający program koncertu. Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (sala im. Grzegorza Fitelberga, Katowice, plac Sejmu Śląskiego 2).


W sobotę, 14 stycznia 2012 roku o godzinie 18.00 Filharmonia w Krakowie gościć będzie jedną z najlepszych orkiestr młodzieżowych świata - National Youth Orchestra (Bundesjugendorchester) z Niemiec.

Zespół tworzą najzdolniejsi młodzi muzycy z całych Niemiec w wieku od czternastu do dwudziestu lat, wyłonieni wcześniej przez specjalne jury. Od momentu powstania (w 1969 roku) orkiestra występowała pod batutą tak znamienitych dyrygentów, jak: Simon Rattle, Kurt Masur, Gerd Albrecht, Yakov Kreizberg czy Andrey Boreyko. Roczny rytm pracy orkiestry liczącej blisko stu członków wyznaczają trzy sesje, w trakcie których młodzi utalentowani muzycy przygotowują nowy program, a następnie odbywają trasy koncertowe po Niemczech i Europie. Wspólna praca nad ambitnym repertuarem oraz tournées są dla młodych artystów niezwykłym i niezapomnianym doświadczeniem. Do najważniejszych projektów National Youth Orchestra należą: seria koncertów (1995) w Izraelu pod batutą Gary'ego Bertiniego poświęcona ofiarom wybuchu bomby atomowej w Hiroszimie i Nagasaki; projekt „Thank You America!” (1998) pod batutą Kurta Masura z koncertami w Nowym Yorku, Waszyngtonie, Bostonie i Berlinie; projekt „Polska i Niemcy razem w sercu Europy” (2000) wraz z Europa Chor Academie pod kierunkiem Gerda Albrechta z koncertami w najważniejszych miastach Polski i Niemiec. W lecie 2005 roku orkiestra dała szereg koncertów pod hasłem „Musica Viva” w Hamamatsu i Tokio z okazji Roku Niemieckiego w Japonii (dyr. Gerd Albrecht). W roku 2006 National Youth Orchestra wraz z dyrygentem Andrisem Nelsonem została zaproszona do Wenezueli przez wybitnego dyrygenta wenezuelskiej sceny orkiestrowej – Joségo Antonia Abreu, gdzie koncertowała razem z Young Venezuelan Philharmonic pod dyrekcją Gustavo Dudamela. W kolejnym roku orkiestra została mianowana Muzycznym Ambasadorem Niemieckiej Prezydencji w Unii Europejskiej, co zaowocowało licznymi koncertami w Wielkiej Brytanii i południowo-wschodniej Europie (dyr. Jac van Steen i Marc Piollet). W roku 2008 młodzi muzycy współpracowali artystami Hamburg Ballet co zaowocowało wystawieniem na scenie Hamburg State Opera House dzieł Gustava Mahlera ze specjalnie na potrzeby tego projektu stworzoną choreografią Johna Neumeiera. Ciągła rotacja w orkiestrze (członkowie zmieniają się przeciętnie co dwa lata) bynajmniej nie obniża jej artystycznego poziomu – przeciwnie – wszystkie koncerty cechuje wspaniała interpretacja, świeżość i entuzjazm, które porywają zarówno słuchaczy jak i krytyków.

Jedyny w Polsce koncert National Youth Orchestra (Bundesjugendorchester) w Filharmonii Krakowskiej, organizowany wespół z Karsten Witt Music Management GMBH, będzie miał miejsce w sobotę, 14 stycznia. Zespół wystąpi pod kierunkiem Markusa Stenza. W programie koncertu znajdzie się V Symfonia cis-moll Gustava Mahlera oraz Insomnium na orkiestrę Detleva Glanerta - kompozytora współczesnego, pozostającego pod silnym wpływem twórczości Mahlera oraz Ravela; laureata prestiżowych nagród: Rolf Liebermann Opera Prize czy Bavarian Theatre Prize. Dorobek orkiestrowy Glanerta zawiera m.in. trzy symfonie oraz koncerty na fortepian, skrzypce, a jego dzieła prowadzili tak znakomici dyrygenci, jak: Markus Stenz, Oliver Knussen, Kent Nagano, Semyon Bychkov oraz Jun Mär.


Centrum Kultury Katowice zaprasza na koncert karnawałowy The Piazzoforte String Quintet z udziałem Kevina Kennera - zwycięzcy XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. W programie koncertu znajdą się utwory Astora Piazzolli i Fryderyka Chopina. The Piazzoforte String Quintet wystąpi w składzie: Paweł Wajrak (skrzypce), Maciej Lulek (skrzypce), Ryszard Sneka (skrzypce), Konrad Górka (wiolonczela) oraz Grzegorz Frankowski (kontrabas). Koncert odbędzie się 14 stycznia 2012 roku o godz.19.00 w sali koncertowej Centrum Kultury Katowice.


Gitarzysta Krzysztof Meisinger wystąpi w styczniu z serią koncertów, które będą promować jego nową płytę "Astor" nagraną wspólnie z Orkiestrą Kameralną „Amadeus” pod kierownictwem Agnieszki Duczmal oraz Anny Mróz. Program albumu w całości jest poświęcony muzyce Astora Piazzolli. Premiera płyty jest przewidziana na połowę czerwca 2012, a zostanie ona wydana przez firmę Orfeus Music.

Więcej


W sobotę, 14 stycznia 2012 roku w Filharmonii Wrocławskiej zabrzmi koncert kameralny, podczas którego wystąpią artyści należący do najzdolniejszych polskich muzyków młodego pokolenia: Agata Szymczewska – zwyciężczyni XIII Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, Radosław Pujanek – koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej, a także Katarzyna Budnik-Gałązka (altówka), Marcin Zdunik (wiolonczela) i Marcin Sikorski (fortepian). Program obejmuje duety Grażyny Bacewicz, Bukoliki na altówkę i wiolonczelę Witolda Lutosławskiego oraz Duety ze zbioru Jako-witz Marcina Markowicza. Tego wieczoru zabrzmi również Kwartet fortepianowy a-moll Gustava Mahlera uznawany przez kompozytora za najlepszy utwór lat młodzieńczych oraz jedno z najbardziej znaczących dzieł wczesnego okresu twórczości Johannesa Brahmsa – Kwintet fortepianowy f-moll.


Koncert „Echa korzeni”, organizowany w ramach XV Dnia Judaizmu, odbędzie się w niedzielę, 15 stycznia 2012 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Dzień Judaizmu jest szczególnym czasem wspólnotowej refleksji i modlitwy. Repertuar koncertu nawiązuje do atmosfery głębokich przemyśleń i zbudowania szacunku i tolerancji wobec innych kultur religijnych. W programie znajdą się utwory wybitnych kompozytorów dwudziestego wieku, których korzenie przeplatają się z tradycją żydowską. W Filharmonii Poznańskiej zabrzmi między innymi nastrojowe Concertino Mieczysława Weinberga, Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego czy dwie wyjątkowe aranżacje na orkiestrę smyczkową autorstwa Agnieszki Duczmal - Kwartet Szymona Laksa oraz Sekstet smyczkowy Ericha Wolfganga Korngolda.

Solistami koncertu będą Ewelina Nowicka - młoda, utalentowana skrzypaczka oraz Jarosław Żołnierczyk - koncertmistrz Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus”, którą poprowadzi Agnieszka Duczmal.


Dwie koncertowe wersje oper Antonia Vivaldiego: Catone in Utica i Tito Manlio, Giulio Cesare in Egitto George'a Friderica Handla oraz La fede ne' tradimenti Attilio Ariostiego - to cztery tytuły zaplanowane na czwartą edycję cyklu Opera Rara 2012. Publiczności zaprezentują się wybitne i cenione pod Wawelem gwiazdy barokowej wokalistyki, m.in.: Sonia Prina, Ann Hallenberg, Vivica Genaux, Maria Grazia Schiavo, Roberta Invernizzi, Marina de Liso, a także najwyżej cenieni dyrygenci: Fabio Biondi poprowadzi Europę Galante, Federico Maria Sardelli po raz pierwszy w Krakowie zaprezentuje legendarny zespół Modo Antiquo, a Ottavio Dantone poprowadzi Accademię Bizantinę. Po raz pierwszy w czteroletniej historii Opera Rara, w ramach cyklu zadebiutuje krakowski zespół, Capella Cracoviensis, pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa. Krakowski zespół wraz z międzynarodowym składem solistów i instrumentalistów zaprezentuje Giulio Cesare in Egitto Handla.
Wszystkim wydarzeniom koncertowym towarzyszyć będą pasma edukacyjne: dla dzieci (Opera Rara 4 Kids) oraz studentów (Opera Rara 4 Students), podczas których uczestnicy nie tylko wysłuchają wykładów specjalistów, spotkają się z artystami, ale także będą mogli wziąć udział w próbach generalnych do koncertów, aby podpatrywać tajniki wasztatu mistrzów barokowej opery.
Projekt zainauguruje 19 stycznia 2012 roku polska premiera dzieła Catone in Utica Antonio Vivaldiego, przygotowana specjalnie dla cyklu Opera Rara i Theater an der Wien.
Szczegóły – na stronie: www.operarara.pl  

Więcej


Nahorny Trio zainauguruje nową warszawską Scenę E12 na Elektoralnej. Koncert zespołu w składzie: Włodzimierz Nahorny, Mariusz Bogdanowicz i Piotr Biskupski odbędzie się 19 stycznia 2012 roku o godz. 19.00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie.

W programie znajdą się utwory pisane specjalnie na trio oraz instrumentalne wersje przebojów Włodzimierza Nahornego: Czas rozpalić piec czy słynny, uznany za najpiękniejszy polski temat Jej Portret. Charakter muzyki, pomimo, że utrzymany w kanonie klasycznego tria jazzowego, nosi romantyczne i słowiańskie piętno.

Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona.


Uroczyste koncerty oratoryjne zorganizowane z okazji 60-lecia Chóru Chłopięcego Filharmonii Krakowskiej odbędą się w piątek 20 stycznia 2012 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę 21 stycznia 2012 roku o godz. 18.00 w Filharmonii w Krakowie.
Zespół ten założony został we wrześniu 1951 roku przez matematyka i fizyka, ale także śpiewaka i skrzypka - Józefa Suwarę. Przez 60 lat działalności chóru w jego szeregach kształciło się muzycznie i występowało wiele obecnych znakomitości świata muzyki - m.in. prof. Stanisław Krawczyński (rektor Akademii Muzycznej, a w latach 1991-193 także dyrygent Chóru Chłopięcego), kompozytor Wojciech Widłak, Jacek Wójcicki, Jan Maria Rokita, ksiądz dr Robert Tyrała - obecnie prezydent Międzynarodowej Federacji Pueri Cantores. Chór Chłopięcy, posiadający w swoim repertuarze zarówno utwory a cappella, jak i oratoryjne, swego czasu wyspecjalizował się w wykonawstwie nowopowstających dzieł Krzysztofa Pendereckiego (Pasja wg św. Łukasza, Jutrznia, Magnificat), koncertując szczegółnie na początku lat 70-tych w wielu krajach Europy, a także w Libanie i Syrii. Uczestniczył w licznych festiwalach: Dniach Muzyki Organowej, Vratislavia Cantans, Warszawskiej Jesieni, festiwalu Muzyka w Starym Krakowie czy Kraków 2000; oraz zagranicznych – w Anglii, Austrii, Belgii, Grecji, Holandii, Iranie, Libanie, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Włoszech. Chór uczestniczył ponadto kilkukrotnie w Koncertach jazzowych na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy Jerzego Owsiaka. Od wielu lat Chór chłopięcy Filharmonii Krakowskiej współpracuje z artystami „Piwnicy pod Baranami” – Jackiem Wójcickim (byłym chórzystą), Grzegorzem Turnauem, Beatą Rybotycką i Zbigniewem Preisnerem. Zespół dokonał nagrania ścieżki dźwiękowej autorstwa Zbigniewa Preisnera do filmu Tajemniczy ogród w reż. Agnieszki Holland, uczestniczył w prawykonaniu Requiem dla mojego przyjaciela Preisnera w Teatrze Wielkim w Warszawie oraz nagrał na CD jego kolędy.
Podczas jubileuszowych koncertów oratoryjnych pod batutą Pawła Przytockiego oraz obecnej chórmistrzyni Chóru Chłopięcego - Lidii Matynian, obok prowadzonego przez nią zespołu wystąpią: Chór Filharmonii Krakowskiej (przygotowany przez Teresę Majkę-Pacanek), Orkiestra Filharmonii Krakowskiej oraz soliści - baryton Dariusz Niemirowicz, organista (i kompozytor) Henryk Jan Botor, pekusiści: Ryszard Haba i Maciej Hałoń oraz Danuta Ząbek grająca na czeleście. Podczas obu wieczorów wykonane zostaną kolędy i pastorałki w opracowaniu Henryka Jana Botora oraz Une cantate de Noël Arthura Honeggera.


Muzyka Krzysztofa Pendereckiego (na zdjęciu) wypełni w całości program dwu koncertów w Filharmonii Narodowej w Warszawie - 20 stycznia 2012 roku o godz. 19:30 i 21 stycznia 2012 roku o godz. 18:00. Usłyszymy: Psalmy Dawida, Hymn do św. Adalberta, Trzy pieśni chińskie, Hymn do św. Daniiła, Chorał cieszyński, Przebudzenie Jakuba, Kadisz. Orkiestrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi sam kompozytor.

Postać Krzysztofa Pendereckiego oraz jego muzyka od wielu lat znane są na świecie. Po debiucie w roku 1953 (Sonata na skrzypce i fortepian) szybko przyszła krajowa i międzynarodowa sława, ugruntowana wystąpieniem na festiwalu „Warszawska Jesień" (1959) i prezentacją Strof, jednego z trzech utworów, które - bezprecedensowo - otrzymały trzy pierwsze nagrody na II Ogólnopolskim Konkursie dla Młodych Kompozytorów ZKP (pozostałe to Emanacje oraz Psalmy Dawida). Zaraz potem był epokowy Tren ofiarom Hiroszimy i nagroda UNESCO. Odtąd muzyka Pendereckiego na stałe zagościła na najważniejszych międzynarodowych festiwalach. Każda kolejna kompozycja stawała się oczekiwanym i szeroko komentowanym wydarzeniem. Wiele powstało na specjalne zamówienia, dla uczczenia szczególnych wydarzeń.

W programie monograficznych koncertów zabrzmią trzy utwory, czczące wielkie rocznice założenia miast: Hymn do św. Daniiła z okazji 850. lat Moskwy (1997), Hymn do św. Wojciecha, napisany na tysiąclecie Gdańska (1997) oraz Chorał cieszyński, poświęcony 1200. rocznicy legendarnej lokacji Cieszyna. Usłyszymy także nieco rzadziej wykonywane Pieśni chińskie oraz głęboko przejmujący Kadisz (m.in. do tekstów wierszy 15-letniego poety Abrama Cytryna zamordowanego przez niemieckich nazistów), poświęcony pamięci ofiar łódzkiego getta oraz Polaków ratujących Żydów w czasie okupacji. W koncercie weźmie udział znakomita obsada, która brała udział w premierze tego dzieła (2009): sopranistka Olga Pasiecznik, chicagowski kantor Alberto Mizrahi oraz Daniel Olbrychski jako recytator.

Przed piątkowym koncertem o godz. 18:30 w Sali Kameralnej odbędzie się spotkanie z cyklu „Z muzyką o muzyce", podczas którego znana z Radiowej „Dwójki" redaktor Ewa Szczecińska opowie o wokalno-instrumentalnej twórczości Krzysztofa Pendereckiego i przedstawi fragmenty wybranych nagrań.


W piątek, 20 stycznia 2012 roku w Filharmonii Śląskiej w Katowicach odbędzie się koncert zatytułowany Na amerykańską nutę. W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego usłyszymy uwerturę do opery Kandyd Leonarda Bernsteina, uwerturę do opery Girl Crazy George’a Gershwina, Suitę irlandzką Leroy Andersona i Szkice symfoniczne George’a Whitefielda Chadwicka.


Filharmonia Wrocławska zaprasza w Nowym Roku na kolejne spotkania ze swoimi zespołami: Orkiestrą Symfoniczną, Wrocławską Orkiestrą Barokową, Orkiestrą Leopoldinum, Lutosławski Quartet oraz Chórem i Chórem Chłopięcym. W styczniu i lutym odbędą się koncerty noworoczne i karnawałowe m.in. w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum oraz Neue Wiener Concert Schrammeln, które to zespoły zaprezentują m.in. tak lubiane przez melomanów walce wiedeńskie.

Koncert noworoczny zawsze utożsamiany jest z muzycznym Wiedniem. Dlatego w Filharmonii Wrocławskiej rozbrzmiewać będą strzelające korki od szampana w Champagne-Polka, tańce rumuńskie i walce typowe dla muzyki wiedeńskiej (21 i 22 stycznia 2012). Utwory Johanna Straussa (syna), Alexandra Kukelki, Beli Bartóka oraz Antonina Dvořáka usłyszymy w wykonaniu Neue Wiener Schrammeln Quartet i Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica. Czym jest Schrammel? To charakterystyczne dla muzyki Wiednia połączenie elementów ludowych z muzyką klasyczną. Zespół Neue Wiener Concert Schrammeln, bazując na wiedeńskiej elegancji i uroku, zachwyca interpretacją walców, polek, marszów i innych tańców. Niektórzy uważają, że tych czworo instrumentalistów wprowadza do muzyki europejskiej „powiew świeżego powietrza”.

Rozrywkowy repertuar karnawałowy przedstawi także Chór Akademii Medycznej (28 stycznia 2012). Wystąpi on pod dyrekcją znakomitej chórmistrzyni, a także założycielki i Dyrektora Artystycznego zespołu – Agnieszki Franków-Żelazny. Od początku działalności chór reprezentuje Akademię Medyczną w kraju i poza jego granicami zyskując miano „śpiewający medycy". Wyjazdy na ogólnopolskie i międzynarodowe konkursy chóralne przyniosły zespołowi ponad 40 prestiżowych nagród. W Filharmonii Wrocławskiej Chór Akademii Medycznej wykona rozrywkowy, karnawałowy program. Będzie to słowno-muzyczny wieczór, podczas którego odbędą się liczne konkursy i quizy z nagrodami.

Pod koniec stycznia (27 stycznia 2012) wystąpi także Chór Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny z towarzyszeniem harfistki – Malwiny Lipiec. Artystka współpracuje z wieloma orkiestrami w Polsce i za granicą zarówno jako solistka, jak i kameralistka, podejmując się najtrudniejszych technicznie i artystycznie partii. Chór Filharmonii Wrocławskiej już od pięciu lat prezentuje publiczności repertuar od baroku po utwory współczesne, zbierając liczne pochlebne i entuzjastyczne recenzje krytyków. W ich wykonaniu usłyszymy dzieła chóralne kompozytorów XIX i XX wieku, w przeważającej części oparte na tematyce świątecznej.

Wrocławska Orkiestra Barokowa (22 stycznia 2012) zaprezentuje twórczość klasyków wiedeńskich w opracowaniu na skład kameralny (zabrzmi m.in. Uwertura do opery Czarodziejski flet Mozarta). Czarodziejski flet Mozarta na pierwszy rzut oka wydaje się być niewinną bajką o księciu szukającym swej ukochanej i jego wesołym kompanie. To jednak tylko pozory. Kompozytor zawarł w operze ukryte treści dotyczące wartości, takich jak miłość, wierność czy poświęcenie. Z dzieła uczynił iście filozoficzną powieść będącą polemiką z ideologią masońską i związanymi z nią różnymi stopniami wtajemniczenia. Następnie ten zespół grających na instrumentach historycznych muzyków wykona pod dyrekcją światowej sławy oboisty i dyrygenta Alfreda Bernardiniego m.in. I Suitę F-dur z Muzyki na wodzie Händla oraz utwory Telemanna, Bacha i Vivaldiego.

Okres karnawału zakończy przypadający dokładnie w ostatki koncert flamenco, który zabrzmi w wykonaniu zespołu wokalno-tanecznego Los Payos .

To tylko wybrane propozycje koncertów, jakie Filharmonia Wrocławska prezentuje w styczniu. W celu zapoznania się ze szczegółowym programem Filharmonii Wrocławskiej zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: www.filharmonia.wroclaw.pl

Patronat medialny nad wydarzeniami Filharmonii Wrocławskiej w 2012 roku objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Philippe Jaroussky – światowej sławy artysta obdarzony niezwykłą barwą głosu i muzycznym wyczuciem wystąpi z zespołem muzyki dawnej „L’Arpeggiata” 22 stycznia 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej. W ubiegłym roku francuski kontratenor został laureatem prestiżowej nagrody „Les Victoires de la Musique Classique” i po raz czwarty okrzyknięto go wokalistą roku.

Philippe Jaroussky początkowo studiował grę na skrzypcach w konserwatorium w Wersalu. Dopiero po pewnym czasie, zafascynowany występem kontratenora Fabrice’a di Falco w jednym z paryskich kościołów, postanowił bliżej poznać ten rodzaj śpiewu. W 1996 roku rozpoczął naukę śpiewu u Nicole Fallien, a następnie podjął studia na wydziale muzyki dawnej w Konserwatorium Paryskim. Jako wokalista debiutował w 1999 roku, podczas festiwalu w Royaumont, partią Ismaela w oratorium Aleksandra Scarlattiego Sedecjasz, król Jerozolimy. Dziś koncertuje na całym świecie i regularnie występuje w paryskim Theatre du Chatelet, londyńskim Barbican Center, Palais des Beaux Arts w Brukseli oraz Lincoln Center w Nowym Jorku. Współpracuje z Jeanem Tubérym, Markiem Minkowskim, Rene Jacobsem, Fabiem Biondim i zespołami „Ensemble La Fenice”, „Les Arts Florissants” czy „Les Musiciens du Louvre”. Jest także współzałożycielem „Artaserse Ensemble”. Wszystkie jego płyty, wydawane przez „Virgin Classic”, stają się bestsellerami. Na swoim koncie ma takie nagrody, jak: „Złoty Dysk”, „Diapason d’Or”, „Timbre de Platine” oraz „Gramophone Award”.

Choć na niedzielny koncert Philippe’a Jaroussky’ego bilety sprzedały się w ciągu zaledwie trzech godzin, to jednak dla wszystkich fanów jego głosu organizatorzy mają dobrą wiadomość – na godzinę przed koncertem rozpocznie się sprzedaż wejściówek w cenie 40 zł.


Koncert współczesnej muzyki kameralnej odbędzie się w niedzielę, 22 stycznia 2012 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie koncertu znajdą się utwory Witolda Lutosławskiego, Antona Weberna, Wolfganga Marschnera,Aleksandra Tansmana, Wojciecha Kilara, Igora Strawińskiego, Dymitra Szostakowicza i Marcina Błażewicza.

Wystąpią studenci Międzywydziałowej Katedry Kameralistyki: Mischa Kozłowski fortepian, Magdalena Bojanowicz wiolonczela, Marta Oyrzanowska skrzypce, Angelika Środoń skrzypce, Marta Zalewska altówka , Agata Wojciechowska obój, Jacek Dziołak klarnet, Anna Muszyńska fagot, Alicja Baranowska skrzypce, Paulina Kusa skrzypce, Małgorzata Błaszczyk altówka , Dominik Płociński wiolonczela, Weronika Skowronek flet, Krzysztof Kot obój, Grzegorz Wołczański klarnet, Piotr Kamiński fagot, Ewa Paciorek waltornia, Michał Piotrowski skrzypce, Aleksandra Kwiatkowska skrzypce , Katarzyna Grygiel altówka, Zuzanna Stradowska wiolonczela, Maciej Burdzy skrzypce, Szymon Naściszewski skrzypce, Tomasz Karwan altówka, Maria Ćmiel wiolonczela, Maciej Frąckiewicz akordeon, Małgorzata Wasiucionek skrzypce, Maciej Burdzy skrzypce, Małgorzata Błaszczyk altówka, Filip Rzytka wiolonczela, Natalia Pawlaszek fortepian i Aleksandra Kozioł fortepian.


Opera Igora Strawińskiego The Rake’s Progress (Żywot Rozpustnika) wystawiona zostanie czterokrotnie w dniach 23, 24, 26 i 27 stycznia 2012 roku o godz. 19.00 na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej. Inscenizacja i reżyseria – Marek Weiss, kierownictwo muzyczne – Charles Olivieri-Munroe, scenografia – Marlena Skoneczko. Wystąpią: jako Trulove - Dariusz Górski (23, 24, 26, 27), Anne, jego córka - Anna Mikołajczyk (23, 24, 26, 27), Tom Rakewell - Aleksander Kunach (23, 26) i Sylwester Smulczyński (24, 27), Nick Shadow - Tomasz Rak (23, 26) i Robert Szpręgiel (24, 27), Mama Gąska - Mirosława Tukalska (23, 24, 26, 27), Baba-Turek - Dorota Lachowicz (23, 26) i Katarzyna Krzyżanowska (24, 27), Sellem, licytator - Krzysztof Kur (23, 26) i Mateusz Zajdel (24, 27), Dozorca domu dla obłąkanych - Piotr Chwedorowicz (23, 24, 26, 27) oraz Pani Trulove grająca na klawesynie - Monika Raczyńska (23, 24, 26, 27). Solistom towarzyszyć będzie chór i Orkiestra Warszawskiej Opery Kameralnej pod batutą Charlesa Olivieri-Munroe.

Żywot rozpustnika (The Rake’s Progress) Igora Strawińskiego z 1951 roku to utwór, który umownie przyjęto jako kończący okres „neoklasycyzmu” w muzyce. Od czasu europejskiej i amerykańskiej prapremiery (1951 Wenecja, 1953 Nowy York MET) dzieło to weszło do światowego repertuaru scen operowych i stanowi przedmiot niekończących się analiz i różnorodnych interpretacji. Bezpośredniej inspiracji dostarczyło Strawińskiemu dzieło plastyczne – cykl ośmiu obrazów XVIII wiecznego malarza, Williama Hogartha. Do popularności przyczyniło się także świetne, refleksyjno-filozoficzne libretto, autorstwa jednego z najwybitniejszych amerykańskich poetów - Wystana Audena. Dziś Żywot rozpustnika jest prawdziwą klasyką współczesnych arcydzieł scen muzycznych.


We wtorek, 24 stycznia 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się kolejny koncert muzyki współczesnej z cyklu „contem.ucha”.

W jego programie utwory audiowizualne zostały przemieszane z kompozycjami czysto dźwiękowymi. W repertuarze znalazł się m.in. utwór Holendra, kompozytora i reżysera, Arnouda Noordegraafa. Powstały w 2004 roku PONG przedstawia mężczyznę w dwóch sytuacjach: grającego nocą w tenisa z automatem do piłek i spędzającego niedzielne popołudnie z żoną w swojej luksusowej willi. Obydwie, skądinąd pełne napięcia sytuacje, zaczynają splatać się ze sobą. Na warstwę muzyczną składa się partia taśmy i grana na żywo partia klawesynu, która z kolei zaczyna splatać się z filmem... Usłyszymy także QFO (Queer Foreign Objects), kompozycję Yannisa Kyriakidesa, zrealizowaną we współpracy z graficzką, Isabelle Vigier. Utwór składa się z pięćdziesiąt slajdów, które można przewijać w dowolnym tempie kliknięciami myszki. Znajdują się na nich opisy przedmiotów, które znajdowały się w gabinecie osobliwości Waltera Cope’a w Londynie, a tekst został zaczerpnięty z notatek szwajcarskiego podróżnika. Każdej cząstce przyporządkowany jest odrębny motyw muzyczny. Podczas koncertu zabrzmią również: Quasi Rublev Katarzyny Głowickiej, Youmec Aleksandry Gryki oraz Plectron Hugo Moralesa Murgui.
Solistką tego wieczoru będzie laureatka Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie, klawesynistka - Gośka Isphording.


W 2012 roku Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch IX” odbędzie się od 25 stycznia do 4 lutego, ledwie trzy miesiące po październikowej ósmej edycji Festiwalu. Ten przyspieszony cykl organizacji wydarzenia podyktowany jest chęcią związania na stałe jego terminu z datą urodzenia Witolda Lutosławskiego – IX „Łańcuch” zainaugurowany zostanie dokładnie w 99. rocznicę urodzin Patrona festiwalu.

Podczas czterech wieczorów na Zamku Królewskim i w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zaplanowano m.in. koncert dedykowany pamięci przyjaciela Kompozytora, Stefana Jarocińskiego, z okazji jubileuszu stulecia jego urodzin, a także monograficzny koncert utworów Andrzeja Krzanowskiego, zmarłego ponad dwadzieścia lat temu jednego z młodych twórców wspieranych przez Witolda Lutosławskiego. Festiwal zainauguruje recital wybitnej śpiewaczki norweskiej Solveig Kringelborn, której karierę zapoczątkowało powierzenie jej przez Lutosławskiego prawykonania jego cyklu wokalnego Chantefleurs et chantefables w 1991 roku. Z kolei koncert finałowy, podczas którego obok kompozycji Lutosławskiego zabrzmią też utwory Henriego Dutilleux i Magnusa Lindberga, wykona Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą znakomitego dyrygenta francuskiego Pierre’a-André Valade’a. Wśród artystów zaproszonych do występu w ramach dziewiątego „Łańcucha” znajdą się także m.in. Klaudiusz Baran, Zdzisław Piernik, Bartosz Koziak, Grzegorz Krawiec i kwartet Opium.

Dnia 4 lutego w Sali Edukacyjnej Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaplanowano Minifestiwal dla dzieci „Łańcuszek”. Tradycja koncertów programowanych dla dziecięcej publiczności w ramach Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch” narodziła się już kilka lat temu – jednak dopiero w 2011 roku po raz pierwszy dedykowane najmłodszej publiczności wydarzenia zyskały swego rodzaju autonomię i nowe znaczenie podkreślone objęciem ich osobnym tytułem. „Łańcuszek” w tym przypadku jest nie tylko zdrobnieniem „Łańcucha”, lecz także ma swe całkiem samodzielne źródło, nawiązując do tytułu skomponowanego przez Lutosławskiego w latach 50. cyklu piosenek dla dzieci pt. Słomkowy łańcuszek. Ma on charakter do pewnego stopnia edukacyjny, lecz przede wszystkim artystyczny – dzieci, zapraszane na własny Minifestiwal, traktowane są zupełnie poważnie jako pełnowartościowi słuchacze. Dlatego też organizatorzy dbają o to, by do realizacji „Łańcuszka” zapraszać wykonawców najlepszych, doświadczonych i zarazem mających dzieciom do zaoferowania coś wyjątkowo ciekawego, przybliżającego im muzykę nie tylko patrona festiwalu, Witolda Lutosławskiego, lecz muzykę w ogóle.
W 2012 dziecięcy Minisfestiwal skomponowany jest z dwóch muzycznych spektakli-warsztatów zaprojektowanych i wykonanych przez Janusza Prusinowskiego i jego współpracowników – muzyków grających w zespole Janusz Prusinowski Trio, tj. Piotra Piszczatowskiego, Michała Żaka i Piotra Zgorzelskiego, a także Kaję Prusinowską i Ewę Rdzanek. Warsztaty Kusy Janek i Podwórko z Mazurkami skonstruowane są tak, by wciągnąć widzów do wspólnej zabawy, a także wspólnego muzykowania. Scenariusz Kusego Janka opiera się na opowieści o postaci znanej w dawnej Polsce z licznych tekstów nawiązujących do sowizdrzalskiej poetyki absurdu, a w czasie trwania spektaklu wszyscy uczą się tytułowej piosenki, uczestniczą w zabawach tanecznych i wykonują tańce takie jak oberek, chodzony i wiwat. Z kolei Podwórko z Mazurkami „to niepowtarzalna okazja dla dzieci i rodziców – jak piszą twórcy warsztatu – do zapoznania się, zachwycenia i radosnego zatracenia w mazurkach”. W trakcie wspólnej zabawy dzieci będą wyklaskiwać, wyśpiewywać, tańczyć, wytupywać, a wreszcie także – grać mazurka.

Więcej


Filharmonia Krakowska zaprasza na koncerty symfoniczne - w piątek, 27 stycznia 2012 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę, 28 stycznia 2012 roku o godz. 18.00, których gwiazdą będzie rewelacyjny pianista, niezwykle ciepło przyjmowany przez krakowską publiczność, laureat II nagrody oraz kilku nagród specjalnych na XVI Międzynarodowym Konkursie im. F. Chopina w Warszawa w 2010 roku - Ingolf Wunder (na zdjęciu). Z artystą tym, jako jedynym uczestnikiem ostatniego konkursu chopinowskiego, Deutsche Grammophon podpisała wyłączny kontrakt na 3 płyty. Pierwsza z utworami z konkursu ukazała się w sprzedaży w czerwcu 2011 roku. Kolejne dwie artysta nagra w czerwcu 2012 roku.

Artystyczne kontakty Ingolfa Wundera z krakowskimi filharmonikami datują się jeszcze na okres sprzed Konkursu. Przypieczętował je wspólny występ w Wielkiej Sali wiedeńskiego Musikverein w listopadzie 2010 roku. Według słów artysty, to właśnie Filharmonia Krakowska jest tym miejscem w Polsce, w którym czuje się najlepiej i do którego z radością powraca. Tym razem artysta wraz z Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego wykona sławny Koncert fortepianowy b-moll Piotra Czajkowskiego – dzieło, bez którego trudno sobie wyobrazić późnoromantyczną pianistykę. Podczas wieczorów usłyszymy ponadto Minnesota Sinfonietta – utwór Ivana Eröda, skomponowany w 1986 roku, oraz II Symfonię Karola Szymanowskiego.


Koncert Karol Stryja in memoriam odbędzie się 27 stycznia 2012 roku o godz. 19.00 w hali widowiskowej w Katowicach Giszowcu.

31 stycznia minie 14. rocznica śmierci Profesora Stryji. Poprzedzający ją, piątkowy koncert, przyniesie to, co najlepsze. Będą znakomici goście - na dyrygenckim podium stanie urodzony w Katowicach maestro Tadeusz Strugała, a solistą utalentowany wiolonczelista najmłodszego pokolenia, Marcin Zdunik.

Dobra pamięć o Karolu Stryji (1915-1998) legła też u podstaw programu tego koncertu, w którym znalazły się wielkie dzieła klasyki światowej, w tym i Polaka: jeden z najpiękniejszych koncertów wiolonczelowych Edwarda Elgara i błyskotliwy, wirtuozowski Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego. Karol Stryja był też cenionym propagatorem muzyki naszych czasów, zwłaszcza twórców ze Śląska. Tym tropem do programu włączono również światowe prawykonanie Continuum młodej kompozytorki z Żor, Joanny Szymali. Utwór zdobył I nagrodę ubiegłorocznego Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. G. Fitelberga.


Spektakl baletowo-pantomimiczny dla rodziców i dzieci Balet o kawie do muzyki Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Baletu Dworskiego CRACOVIA DANZA wystawiony zostanie w niedzielę, 29 stycznia 2012 roku o godz. 16.00 w sali im. L. Lipińskiego Małopolskiego Centrum Kultury „Sokół” w ramach Wieczorów Małopolskich. Inscenizacja i choreografia - Romana Agnel, scenografia i kostiumy – Monika Polak-Luścińska, asystent choreografa - Dariusz Brojek.

Balet o kawie to przedstawienie przygotowane przez Zespół z okazji obchodów 325. rocznicy Victorii Wiedeńskiej w Krakowie (we wrześniu 2008 roku), które wpisuje się w tradycję wystawianych w XVII i XVIII wieku baletów o tematyce fantazyjnej i egzotycznej. Stworzone zostało na bazie kroków oraz figur tańca barokowego, a także elementów ówczesnej pantomimy. Balet o kawie to również pełen humoru spektakl, który nawiązuje do obowiązującej wówczas mody picia tego oryginalnego napoju. Tancerze występują w fantastycznych kostiumach, przedstawiających elementy serwisu do kawy, które swym kształtem przypominają m.in. słynną w XVIII wieku porcelanę drezdeńską. Występujące w spektaklu dzieci - Ziarenka Kawy - nadają widowisku niepowtarzalnego uroku. Balet o kawie nawiązuje w warstwie fabularnej i muzycznej do słynnej Kantaty o kawie Jana Sebastiana Bacha, której główną bohaterką jest Liza, córka szacownego mieszczanina Schlendriana…


altDnia 29 stycznia 2012 roku w Teatrze Wielkim – Operze Poznań odbędzie się premiera opery Dzień Świra, powstałej na podstawie dzieła Marka Koterskiego. Jej twórcą jest Hadrian Filip Tabęcki. Kierownictwo muzyczne sprawować będzie Radosłw Labakhua, reżyserii widowiska podjął się Igor Gorzkowski. Spektakl zapoczątkuje cykl premier w ramach Roku Mężczyzn, który będzie trwał w Teatrze Wielkim w Poznaniu przez cały 2012 rok.

Adaś Miauczyński – ironiczny intelektualista, znerwicowany frustrat, wulgarny wariat? A może błazen, który pod pozorem głupoty jako jedyny trafnie komentuje polską rzeczywistość? Opera Dzień Świra, to przeniesienie na deski teatru operowego obrazu Marka Koterskiego, obrazu, który pokazuje polskiego mężczyznę. Operowy bohater ukryty pod postacią JA, to bohater „przechodni” wykonywany przez siedmiu artystów. Taki zamysł muzyczno-reżyserski nie jest przypadkowy, gdyż główny bohater jest numeromanem. To człowiek, dla którego wielkimi trudnościami są najzwyklejsze ludzkie czynności. Niemożność odcięcia się od natręctwa życia codziennego, doprowadza go niejednokrotnie do napadów szału i agresji. Jednocześnie marzy o wielkiej miłości, chociaż ucieka od wszystkiego, co niesie ze sobą stały związek. W ciągu jednej doby, w czasie której rozgrywa się akcja Dnia świra, skoncentrowane zostały wszelkie możliwe uciążliwości. Cała akcja została ujęta przez kompozytora Hadriana Filipa Tabęckiego w sposób szczególny, gdyż z niejako symbolicznym przekazaniem w sposób muzyczny tego, co dzieje się w głowie głównego bohatera. JA w siedmiu osobach. JA mówiące jako chór – wzmożony głos własnego wewnętrznego ja, czy może JA komentujące jako grecki chór? W librettcie nie zabraknie cytatów bezpośrednich z filmowej historii, które przeszły już do historii polskiej kinematografii. Opera Dzień Świra, chociaż wpisująca się w historię polskiej opery współczesnej niewątpliwie otwiera nowy rozdział, wyznaczając nowe kierunki myślenia o operze jako gatunku społecznie zaangażowanym.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Koncert „Don’t Stop the Music” z okazji 1. rocznicy urodzin Fundacji ForMusic odbędzie się 29 stycznia 2012 roku o godz. 18.00 w Galerii Freta (ul. Freta 39) w Warszawie. W programie utwory Pawła Przezwańskiego, Eunho Chang, Ignacego Zalewskiego, Marcina Błażewicza, Tomasza Opałki, Mateusza Śmigasiewicza i Ludomira Różyckiego. Zagrają: Janusz Wawrowski, Basia Malcolm, Natalia Reichert, Robert Morawski, Ania Karpowicz, Oliwier Andruszczenko, Michał Niedziałek, Eunho Chang, Piotrek Szafraniec i Sunyoon Won (Republic of Korea). Zatańczy: Basia Zielińska.

Wstęp wolny.

Koncert realizowany jest dzięki wsparciu Galerii Freta, Fundacji Europejski Instytut Naukowy, KRAB Music House & Special Events, Magazynu finLIFE.pl oraz Vattax sp. z o.o.


W niedzielę, 29 stycznia 2012 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Wydarzeniem tego wieczoru będzie prawykonanie najnowszej kompozycji Macieja Zielińskiego - V Symphony.

Utwór został napisany na zamówienie Polskiej Orkiestry Radiowej, z którą twórca współpracuje w tym roku jako Kompozytor Rezydent. Było to możliwe dzięki programowi uruchomionemu przez Instytut Muzyki i Tańca, który wspiera finansowo współpracę na linii kompozytor-orkiestra. W tym przypadku powstał duży 5 częściowy utwór symfoniczny, trwający około 40 minut. Do końca sezonu orkiestra ma w planie wykonanie dwóch innych utworów Macieja Zielińskiego.

W programie niedzielnego koncertu znajdzie się także Fantazja góralska Zygmunta Noskowskiego (współczesne prawykonanie) oraz Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza. W tym ostatnim utworze jako solista wystąpi znakomity skrzypek Bartłomiej Nizioł.


We wtorek, 31 stycznia 2012 roku o godz. 19:00 w Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat w Warszawie (ul. Nowy Świat 63) odbędzie się premiera pierwszej muzycznej książki Wydawnictwa Krytyki Politycznej, poświęconej jednej z najbardziej kontrowersyjnych, fascynujących i wpływowych osobowości artystycznych XX wieku: Rytuał superformuły. Karlheinz Stockhausen: Licht. Die Sieben Tage der Woche autorstwa Moniki Pasiecznik. W programie dyskusja oraz koncert utworów Stockhausena w wykonaniu Wacława Zimpla - klarnet i Olega Dziewanowskiego - perkusja.W dyskusji udział wezmą: Monika Pasiecznik, Oleg Dziewanowski i Wojtek Zrałek-Kossakowski - prowadzenie.

Karlheinz Stockhausen należał do najbardziej kontrowersyjnych, fascynujących i wpływowych osobowości artystycznych XX wieku. Twierdził, że pochodzi z Syriusza, ma kontakty z Lucyferem, a zamach na WTC jest największym dziełem sztuki wszech czasów. Niektórzy widzą w nim geniusza muzycznego, który niczym mnich poświęcił się swej sztuce. Inni - hochsztaplera z wyrachowaniem kreującego swój medialny wizerunek. Co kryje utrwalona na zdjęciach chmurna twarz kompozytora? Jakiego rodzaju doświadczenia, idee i pragnienia legły u podłoża jego utworów, np. kwartetu na smyczki i cztery śmigłowce? Rytuał superformuły przez pryzmat tworzonego przez 36 lat, monumentalnego cyklu operowego LICHT ukazuje muzyczne, biograficzne i światopoglądowe źródła estetyki Stockhausena. To pierwsze w Polsce obszerne i zarazem przystępne ujęcie jego twórczości.