Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Stowarzyszenie Artystyczne „Piano Classic” zaprasza w dniach 17-21 października 2012 roku na koncerty IV Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego Królewskiego Miasta Krakowa.

Istotą Festiwalu jest zaprezentowanie mistrzów fortepianu, obok których wystąpią młodzi, stojący u progu wielkich karier laureaci największych Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych.

Tegoroczny Festiwal zainauguruje recital fortepianowy rosyjskiej pianistki Marii Masychevy, zwyciężczyni prestiżowego konkursu pianistycznego "Marguerite Long - Jacques Thibaud International Competition" w Paryżu. Dwa z pięciu wieczorów umilą melomanom włoscy pianiści: Maurizio Moretti oraz Marco Ciccone. Najmłodszą zaproszoną gwiazdą jest trzynastoletni Daniel Wu, jeden z najbardziej utalentowanych pianistów w Chinach. Polskim akcentem tegorocznego Festiwalu będzie recital Mateusza Borowiaka, laureata pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego “Maria Canals” w Barcelonie w 2011 roku. Program IV Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego Królewskiego Miasta Krakowa uwzględni 150. rocznicę urodzin Claude'a Debussy'ego – wielkiego impresjonisty oraz 130. rocznicę urodzin Karola Szymanowskiego.

Wszystkie koncerty odbywają się o godzinie 19:00. Wstęp jest bezpłatny.

Więcej


Tradycyjnie z okazji rocznicy śmierci Fryderyka Chopina Narodowy Instytut Fryderyka Chopina organizuje koncert, którego program nawiązuje do uroczystości pogrzebowej Kompozytora. Miała ona miejsce w kościele św. Magdaleny w Paryżu i zabrzmiało podczas niej, zgodnie z życzeniem Chopina, Requiem Mozarta.

Słynne Requiem d-moll KV 626 usłyszymy w środę, 17 października 2012 roku w Bazylice Św. Krzyża w Warszawie o godz. 20.00. Wystąpią: Sibylla Rubens – sopran, Urszula Kryger – alt, Rafał Bartmiński – tenor, Robert Gierlach – bas, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Marek Moś – dyrygent, Anna Szostak – przygotowanie chóru.

Wstęp WOLNY.


Chór chłopięcy Trinity Boys z Wielkiej Brytanii wystąpi w dniach 18-21 października 2012 roku z czterema koncertami w Polsce. Pierwszy z nich odbędzie się w Bazylice Katedralnej w Kielcach , drugi – 19 października – w Kościele oo. Jezuitów w Łodzi, trzeci – 20 października – w Kościele św. Katarzyny w Krakowie, a ostatni w Kościele Akademickim Panien Dominikanek w Piotrkowie Trybunalskim.

W programie znajdą się kompozycje m.in. czołowych twórców muzyki chóralnej - Giovanniego da Palestriny (Kyrie) i Gregorio Allegri’ego (Misere mei, Deus), a także wybitnych przedstawicieli muzyki amerykańskiej i brytyjskiej - Samuela Barbera (Agnus Dei), Edwarda Elgara (Lux aeterna), Colina Mawby (Agnus Dei), Johna Tavernera (The Lamb), Williama Byrda (Ave verum corpus) oraz polskiej – Henryka Mikołaja Góreckiego (Tutus Tuus) i Dariusza Górnioka (Ave Maria). Trinity Boys Choir wystąpi pod kierownictwem Davida Swinsona.

Więcej


W czwartek, 18 października 2012 roku o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zainauguruje XV Śląskie Dni Muzyki Współczesnej.

W programie koncertu znalajdą się cztery kompozycje: Ripetizioni (1967) na orkiestrę symfoniczną Piotra Warzechy, I Symfonia (1975) Aleksandra Lasonia, Sonety (2008) na kontratenor i orkiestrę Marca-André Dalbaviego oraz San Francisco Polyphony (1974) György’ego Ligetiego. NOSPR poprowadzi José Maria Florêncio, a w roli solisty wystąpi kontratenor Jan Jakub Monowid.

Festiwal Śląskie Dni Muzyki Współczesnej organizowany jest przez katowicki oddział Związku Kompozytorów Polskich od 1984 roku. Ideą festiwalu jest prezentacja nowej muzyki śląskiej na tle twórczości światowej XX i XXI wieku. Zgodnie z tym zamysłem został również zaprojektowany program czwartkowego koncertu. Kompozycje twórców związanych ze Śląskiem – Piotra Warzechy (ur. 1941 w Bytomiu) oraz Aleksandra Lasonia (ur. 1951 w Siemianowicach Śląskich) zostaną zestawione z dziełami kompozytorów zagranicznych - Marca-André Dalbaviego, György’ego Ligetiego. Zgodnie z koncepcją festiwalu w programie pojawi się również dzieło, reprezentujące twórczość najnowszą - Sonety na kontratenor i orkiestrę Marca-André Dalbaviego, które katowicka publiczność będzie miała okazję usłyszeć jako pierwsza w Polsce. Utwór Dalbaviego został skomponowany na zamówienie orkiestr zrzeszonych w ramach projektu Symphonet, którego uczestnikiem jest również NOSPR.

Przed koncertem, o godz. 18.45 w sali 211 CCK, odbędzie się spotkanie z Wojciechem Stępniem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (sala im. Grzegorza Fitelberga, Katowice, plac Sejmu Śląskiego 2).

Oprócz czwartkowego koncertu w ramach Śląskich Dni Muzyki Współczesnej odbędą się jeszcze trzy koncerty. Dnia 23 października 2012 roku o godz. 18:00 w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach zabrzmią utwory Piotra Mossa (Sonata na wiolonczelę i fortepian), Alfreda Schnittke (I Sonata na wiolonczelę i fortepian) oraz Jacka Domagały (Flashback na wiolonczelę solo). Wystąpią: Łukasz Frant (wiolonczela) i Joanna Galon-Frant (fortepian). Kolejny koncert, zatytułowany „Śląskie sacrum” w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, odbędzie się 15 listopada 2012 roku o godz. 19:00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Katowicach. W jego programie znajdzie się m.in. Salve Regina Andrzeja Krzanowskiego. Ostatni koncert festiwalowy - „Śląskie improwizje” – będzie miał miejsce 26 listopada o godz. 18:00 w Teatrze Korez. Zabrzmi na nim Musica Concertante per violbasso e orchestra Witolda Szalonka w wersji na kontrabas i elektronikę.


XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. Ks. Stanisława Ormińskiego, organizowany cyklicznie od 1989 roku w Rumi, rozpocznie się w czwartek, 18 październik 2012 roku.

Festiwal jest przedsięwzięciem grupy chórzystów, patrona Festiwalu, salezjanina i muzyka, który ostatnie lata swego życia spędził w Rumi, gdzie pełnił różne funkcje duszpasterskie, a szczególną uwagę poświęcał pracy z miejscowym chórem parafialnym. W ramach festiwalu odbywają się dwa konkursy: organowy i zespołów chóralnych. Tradycją stało się również to, że w przerwie między występami chórów z poszczególnych kategorii uczestnicy i organizatorzy udają się na miejscowy cmentarz, by złożyć wiązankę kwiatów przy popiersiu patrona Festiwalu, ks. prof. Stanisława Ormińskiego.

Ks. Prof. Stanisław Ormiański znany jest w Polsce przede wszystkim jako autor Apelu Jasnogórskiego, rozpowszechnionego od obchodów na Jasnej Górze 1000-lecia państwa polskiego oraz wielu opracowań utworów chóralnych i instrumentalnych. To właśnie chórzyści ks. Ormińskiego, zafascynowani postacią swego mistrza, podjęli inicjatywę zorganizowania festiwalu, który z roku na rok urastał do rangi coraz bardziej znaczącej imprezy artystycznej. Dziś Festiwal w Rumi jest niewątpliwie jedną z najpoważniejszych imprez tego typu w Polsce i zdobywa coraz większe zainteresowanie publiczności.

Tegoroczną edycję otworzy konkurs muzyki organowej, w ramach którego wystąpi 12 organistów z Rosji, Słowacji i Polski. Piątkowy wieczór, to czas zmagań uczestników, którzy zakwalifikują się do drugiego etapu. W ramach gościnnego koncertu w tym dniu, wystąpi także, znany wielbicielom organów z występów w ramach Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Oliwie, profesor Sławomir Kamiński. O tym, kto okaże się najlepszy, zadecyduje jury złożone z profesorów najlepszych, polskich uczelni muzycznych. W sobotę rozpocznie się druga część konkursu, w którym udział wezmą zespoły chóralne z Polski i Rosji. Wśród nich, znajdzie się także Wejherowski Chór Mieszany „Camerata Musicale”. Konkursowe jury, w składzie którego zasiądą: profesor Wanda Tchórzewska-Kapała z warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego, profesor Eugeniusz Kus z Akademii Muzycznej w Szczecinie, dyrektor Filharmonii Wrocławskiej Andrzej Kosendiak, dyrektor Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis Jan Łukaszewski, ks. dr Krzysztof Niegowski z Uniwersytetu kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Tomasz Fopke, reprezentujący Radę Chórów Kaszubskich, nagrodzą najlepszy zespół chóralny oraz najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim.

Konkurs urozmaici seminarium dla dyrygentów, które poprowadzi dyrektor Filharmonii Wrocławskiej – Andrzej Kosendiak.

Konkurs zakończą dwa koncerty: Finałowy w wykonaniu Chóru Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Agnieszki Fraków-Żelezny oraz koncert laureatów, połączony z wręczeniem nagród.


14 października minęła czwarta rocznica śmierci znakomitego wiolonczelisty Filharmonii Śląskiej, pedagoga i animatora życia artystycznego - prof. Bernarda Poloka (1936-2007). Pamięć o nim jest wciąż żywa zarówno wśród melomanów, jak i filharmoników śląskich, w środowisku katowickiej uczelni muzycznej czy w gronie organizatorów Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej. Stają się już tradycją koncerty filharmoników, dedykowane jego pamięci. Tegoroczny zaplanowano na piątek, 19 października 2012 roku. O godz. 19 w sali koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej symfoników poprowadzi w nim Mirosław Jacek Błaszczyk, a solistką tego koncertu będzie wielka dama wiolinistyki Alena Baeva (na zdjęciu).
Do programu tego koncertu wybrano Symphonie espagnole op. 21 Édouarda Lalo z udziałem koncertujących, potraktowanych po wirtuozowsku skrzypiec oraz V Symfonię d-moll op. 47 Dmitrija Szostakowicza. Gwiazdą tego muzycznego spotkania będzie Alena Baeva, rosyjska skrzypaczka urodzona w Kirgizji. Mając 12 lat zwyciężyła w VII Międzynarodowym Konkursie w Kloster-Schontal (Niemcy), a w 2001 wygrała XII Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, otrzymując złoty medal i 9 nagród specjalnych, m.in. za najlepsze wykonanie utworu współczesnego.


Dnia 19 października 2012 roku w Sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej w Płocku obędzie się współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach II edycji programu „Kompozytor-rezydent” koncert, na którym zostanie prawykonany utwór kompozytorki-rezydentki Płockiej Orkiestry Symfonicznej - Zuzanny Niedzielak. Zamówiony w ramach rezydencji Koncert na klarnet, harfę i orkiestrę wykonają: Anna Gut (klarnet), Dorota Szyszkowska-Janiak (harfa) oraz Płocka Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Janusza Przybylskiego.

W programie koncertu znajdą się również Wariacje B-dur na temat Haydna op. 56 a Johannesa Brahmsa oraz I i II Suita Peer Gynt Edwarda Griega.

Zuzanna Niedzielak (z d. Fabijańczyk) ukończyła z wyróżnieniem kompozycję w klasie prof. Bronisława Kazimierza Przybylskiego oraz podyplomowe studia muzyki filmowej, komputerowej i sztuk audiowizualnych w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Jest laureatką konkursu kompozytorskiego „Srebrna Szybka”. Komponuje utwory na orkiestrę symfoniczną, zespoły kameralne oraz instrumenty solowe, zwłaszcza przeznaczone do wykonywania przez dzieci.


Muzyka, światło i słowo – w tych przestrzeniach rozegra się projekt artystyczny, organizowany przez młodych, ambitnych twórców, działających przy Stowarzyszeniu „Varsoviae Regii Cantores”. Tematem przewodnim koncertu jest wiara, a właściwie sposób jej postrzegania w ostatnich wiekach, a nawet tysiącleciach, oraz w różnych tradycjach: rzymskokatolickiej, protestanckiej oraz w prastarej kulturze azteckiej. Koncert odbędzie się w sobotę, 20 października 2012 roku o godzinie 19:00, w Kościele Ewangelicko Augsburskim Świętej Trójcy w Warszawie, Plac Małachowskiego 1. Wstęp wolny.

Jesień jest porą roku sprzyjającą zadumie i refleksji. W ten nastrój wkomponowany został program koncertu muzyki wokalno-instrumentalnej, napisanej przez obiecujących warszawskich kompozytorów młodego pokolenia. Wybrane utwory łączy obszar wiary i dialogu z „Tym, który jest przyczyną wszystkiego”. Wieczór rozpocznie prawykonanie Stojąc z daleka Ignacego Zalewskiego – kompozycji powstałej na zamówienie Stowarzyszenia i Chóru Varsoviae Regii Cantores. W konstrukcji utworu na pierwszy plan wysuwa się dialog między chórem mieszanym i chórem dziecięcym. Chór mieszany reprezentuje w tym dialogu stronę wątpiącą, natomiast chór dziecięcy obrazuje czystą, prostą i naiwną wiarę. W warstwie chóru dziecięcego odnajdziemy pierwsze takty melodii znanej pieśni luterańskiej O wspaniały Królu chwały.
Kolejne dzieło – Xopancuicatl (Pieśń wiosenna) Piotra Tabakiernika skomponowane zostało do słów w języku Nahuatl z grupy Uto-Azteckiej. Tekst wysławia Boga, jednak nie wiemy o jakiego Boga/boga konkretnie chodzi. Utwór wykorzystuje ciekawe efekty przestrzenne oraz dźwiękowe. W partii chóralnej znajdziemy fragmenty mówione (parlando), okrzyki radości imitujące procesyjne przejście ludności, którym towarzyszy także dźwięk szelestu lastry, oraz nietypowe i rzadko stosowane brzmienie gry na kieliszkach (cristalofono).
W finale usłyszymy Messa dell'Uomo Moderno Kamila Staszowskiego. Ta swoista „msza” jest metaforyczną próbą odnalezienia miejsca tradycji w świecie człowieka współczesnego. Z jednej strony utwór charakteryzują nietypowe brzmienia, sięgnięcie po oryginalne instrumentarium (waterphone, simantry) i swobodne podejście do formy, z drugiej zaś strony nawiązanie do formy mszalnej i wykorzystanie tekstu liturgicznego mszy tradycyjnej zwanej trydencką (Missale Romanum, 1962). Kompozycja łączy tradycję i współczesność.
Dla zgromadzonej publiczności wystąpi młody, ale już utytułowany chór Varsoviae Regii Cantores oraz Chór Dziecięcy Parafii Ewnagelicko-Augsburskiej Świętej Trójcy w Warszawie. Partie solowe na instrumentach perkusyjnych zagra Leszek Lorent. Zespół muzyczny poprowadzi koncertmistrz – Małgorzata Wasiucionek, natomiast całością będzie dyrygowała Joanna Maluga – szef artystyczny projektu. Wizualizacje interaktywne stworzy na oczach widzów Andrzej Kopeć.


W dniach 20 i 21 października 2012 roku w ramach XV Wrocławskiego Festiwalu Gitarowego Gitara 2012 po raz pierwszy odbędzie się Weekend Lutniowy. To projekt obejmujący nie tylko muzykę na lutnię, ale również zespoły kameralne. W ramach Weekendu Lutniowego we Wrocławiu oprócz koncertów znajdą się wykłady z teorii, historii i praktyki gry na lutni, a także lekcje mistrzowskie dla młodych adeptów lutni, gitary barokowej, teorby oraz gitarzystów klasycznych.

Kultura muzyczna Śląska, a w szczególności muzyka lutniowa stanowi cenne źródło artystycznych i naukowych wyzwań. Inicjatywa ta ma również na celu popularyzację muzyki lutniowej ze Śląska, który był ważnym ośrodkiem na mapie Europy zwłaszcza w okresie II połowy XVII i I połowy XVIII wieku. Muzyka gitarowa, jak i sam sposób gry na tym instrumencie często odwołuje się do zdobyczy lutnistów. Weekend Lutniowy we Wrocławiu doskonale wpisuje się, zatem w ideę Wrocławskiego Festiwalu Gitarowego Gitara.

Weekend Lutniowy umożliwia odkrycie bogactwa muzyki, którą można realizować na różnych instrumentach – oprócz lutni m.in. również na teorbie, arcylutni, gitarze barokowej. Osoby, które chciałaby podszkolić swoją umiejętności gry na tych instrumentach (również na gitarze) mają szansę zapisać się na warsztaty lub przyjść posłuchać i popatrzeć. Natomiast dzięki wykładowi o muzyce lutniowej na Śląsku będzie można poszerzyć swoje wiadomości o kontekst kulturowy muzyki lutniowej i znaczenie Śląska. Szczególnie ciekawy wydaje się związek lutni i klasztoru, który widoczny jest w repertuarze zachowanym w rękopisach z klasztoru cystersów z Krzeszowa. Kompozycje o charakterze mistyki śląskiej zostały tam wpisane wraz z fragmentami tekstów autorstwa m.in. Angelus Silesiusa, Sperontesa, Caspara Neumanna, Jacopone da Todi, które będzie można usłyszeć podczas koncertu „Mistyka i lutnia w klasztorze” w interpretacji Jana Peszka (będzie to prawykonanie). Miłośnicy włoskiej muzyki, a w szczególności Antonia Vivaldiego z pewnością znajdą coś dla siebie podczas koncertu artysty z Mediolanu „Viva Italia – lutnia w baroku”.

Pomysłodawcą i autorem koncepcji artystycznej Weekendu Lutniowego jest muzykolog z Katedry Muzykologii UWr Grzegorz Joachimiak.

Więcej informacji - na stronie: http://www.gitara.wroclaw.pl/index.php?id=11&lang=_pl


Sieradzanie będą mogli odkryć na nowo Cypriana Bazylika – wybitnego muzyka z czasów polskiego Renesansu.

Do czasów współczesnych zachowało się w formie zapisu nutowego 15 skomponowanych przez niego pieśni. Wszystkie trafiły na pierwszą w historii dedykowaną w całości słynnemu sieradzaninowi płytę, która powstała w ramach współfinansowanego przez Unię projektu Sieradzkiego Centrum Kultury "Kulturalna starówka – tu bije serce miasta". Utwory zostały nagrane w sieradzkim klasztorze. Wykonaniem zajęły się trzy zespoły: instrumentalny Ars Nova, wokalny Subtilior Ensemble oraz miejscowy chór Cantilena. Efekt wspólnej pracy podziwiać będzie można w sobotę, 20 października 2012 roku podczas koncertu promocyjnego płyty. Występ odbędzie się w klasztorze w Sieradzu – początek o godz. 19.

Wstęp jest wolny.

Więcej


Trio smyczkowe Staśkiewicz / Budnik-Gałązka / Zdunik wystąpi 21 października 2012 roku w Trybunale Koronnym w Lublinie. W programie koncertu: J.S. Bach / W.A. Mozart - Adagio i fuga g-moll, F. Schubert - Trio smyczkowe B-dur D.471, R. Maciejewski - Trio smyczkowe, E. Dohnanyi - Serenada C-dur na trio smyczkowe oraz K. Penderecki - Trio smyczkowe.


Koncert „Jubileusz czas zacząć…” Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod batutą Anny Mróz odbędzie się 21 października 2012 roku o godz. 18:00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Z polskim zespołem wystąpi wybitna solistka Soyoung Yoon (na zdjęciu) - Zwyciężczyni XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego.

Koncert rozpocznie III Kwartet smyczkowy Szymona Laksa. Oparty na popularnych polskich motywach, należy do najbardziej znanych spośród jego pięciu dzieł tego typu. 21 października wykonana zostanie jego prapremiera w wersji zaaranżowanej przez Agnieszkę Duczmal. W świat motorycznych brzmień przeniesie nas następny utwór Metro Chabacano autorstwa jednego z najbardziej intrygujących współczesnych meksykańskich kompozytorów – Javiera Alvareza. Po przerwie odbędzie się prawykonanie utworu Recytatyw poznańskiej kompozytorki Barbary Kaszuby. Jako ostatni zostanie zaprezentowany Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Utwór ten jest wyjątkowy pod względem formalnym: zwykle przeciwstawiany orkiestrze solista tutaj prowadzi z nią dialog. W tej „muzycznej rozmowie” z Orkiestrą udział weźmie SoYoung Yoon.


Rozmowa o dźwięku, płótnie, scenie, ekranie, obsesji czasu i nie tylko z kompozytorką Hanną Kulenty podczas trzeciego spotkania warszawskiego cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”.

W niedzielę, 21 października 2012 roku PTMW zaprasza na trzecie już spotkanie cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, podczas którego polscy kompozytorzy dzielą się swoją muzyką, fascynacjami, widzeniem świata i miejsca, jakie w tym świecie zajmuje ich twórczość.

Hanna Kulenty studiowała kompozycję w Warszawie u Włodzimierza Kotońskiego i w Amsterdamie u Louisa Andriessena. Jest laureatką wielu nagród kompozytorskich. Od 1989 roku pracuje jako wolny kompozytor w Polsce i w Holandii, realizując liczne zamówienia i korzystając ze stypendiów twórczych. Wykłada kompozycję w Europie i USA, jest jurorem wielu konkursów i festiwali muzycznych. Od lat konsekwentnie rozwija swoją teorię czasu w muzyce. Jest jednym z najszerzej znanych na świecie twórców polskiej muzyki współczesnej.

Wiodącymi tematami rozmowy z kompozytorką będą: teoria czasu w muzyce, interdyscyplinarne powiązania w sztuce i analiza różnych postaw twórczych. Odbędzie się również premiera tryptyku animowanego zrealizowanego do muzyki Hanny Kulenty w reżyserii Andrzeja Wąsika, wyprodukowanego przez Agnieszkę Kowalską (pracownia filmowa am2).

Spotkanie, moderowane przez Małgorzatę Kołcz, odbędzie się w niedzielę 21 października o godz. 17:00 w Lokalu Użytkowym (ul. Brzozowa 27/29) przy Rynku Starego Miasta w Warszawie. Wstęp wolny.

Więcej...


W niedzielę, 21 października 2012 roku Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna zaprasza na trzeci już koncert cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”.

Tym razem publiczność zdecydowała, że zabrzmi: Suita „Don Kichot” G. Ph. Telemanna, Symfonia G-dur C. Ph. E. Bacha i Serenada na smyczki e-moll E. Elgara, które wykona orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kos-Nowickiego. W menu wydarzenia jak zawsze należy spodziewać się muzycznych niespodzianek, z których słuchacze wybiorą jedną na finał.

Realizowany drugi sezon cykl „Warsaw Camerata à la carte!” jest nowatorskim projektem, w którym to publiczność wybiera program poszczególnych koncertów, głosując bezpośrednio lub przez stronę internetową www.warsawcamerata.pl 

Koncert odbędzie się w niedzielę 21 października o godz. 14:00 w Bazylice NSJ przy ul. Kawęczyńskiej 53 w Warszawie. Po nim organizatorzy zapraszają na tradycyjne spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce i ulubionych kompozycjach. Znów będzie można oddać swój głos na utwory, które znajdą się w programie kolejnego koncertu. Wstęp jest wolny.

Więcej...


W niedzielę, 21 października 2012 roku o godzinie 16:30 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie odbędzie się Nadzwyczajny Recital Fortepianowy. Jego wykonawcą będzie Bruno Canino, włoski pianista, kompozytor i pedagog. W programie koncertu znajdą się utwory Clauda Debussy’ego: Images I, Suite bergamasque oraz Preludes (II).

Koncert odbędzie się na rozpoczęcie Sesji Naukowej „Muzyka fortepianowa 2 - Claude Debussy, Karol Szymanowski w kręgu inspiracji, ekspresji, poetyki i koloru”, która potrwa do soboty 27 października.

Bilety w cenie 20 (N) i 10 (U) do nabycia przed koncertem. Studenci i uczniowie wstęp wolny za okazaniem legitymacji.

Szczegółowy program Sesji - na stronie www.amuz.krakow.pl


Recital fortepianowy Karola Radziwonowicza odbędzie się 22 października 2012 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej. W programie: I.J. Paderewski – II Legenda op.16 nr 5, Menuet antyczny op.14 nr 1, Nokturn B-dur op. 16 nr 3, Krakowiak fantastyczny op.14 nr 6, F. Chopin – Impromptu Fis-dur op. 36, Fantasie-Impromptu cis-moll op. 66, Ballada g-moll op. 23, Nokturn b-moll op. 9 nr 1, Walc Des-durop. 64 nr 1, Walc cis-moll op. 64 nr 2, F. Chopin/F. Liszt – Dwie pieśni z cyklu Six chants polonaise: Wiosna, Moja pieszczotka oraz F. Liszt – II Ballada Funérailles z cyklu Harmonie poetyckie i religijne.


Koncert Profesor Regina Smendzianka In Memoriam odbędzie się w poniedziałek, 22 października 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowejUniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Utwory S. Rachmaninowa, A. Skriabina, K. Szymanowskiego, J.S. Bacha i F. Chopina wykonają pianiści: Anna Hajduk, Joanna Różewska, Aleksander Dębicz, Piotr Kopczyński, Grzegorz Skrobiński. Opieka artystyczna: prof. zw. Elżbieta Tarnawska.


Towarzystwo im. Ferenca Liszta i Filharmonia Wrocławska zapraszają 22 października 2012 roku o godz. 19.00 na wspólnie realizowany recital znakomitego pianisty Karola Radziwonowicza (na zdjęciu). W programie koncertu, zorganizowanego z okazji 201. rocznicy urodzin Ferenca Liszta, 163. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina i 152. rocznicy urodzin Ignacego Jana Paderewskiego, znajdą się utwory tych kompozytorów. Koncert prowadzi Juliusz Adamowski.

Karol Radziwonowicz wystąpi również na „Wieczorach lisztowskich” 18 października o godz. 18.00 w Trzebnicy (Sala Starostwa przy ul Leśnej 1), 19 października o godz. 18.30 w Obornikach Śląskich (Salonik Czterech Muz, ul. J. Piłsudskiego 13, w ramach Jubileuszu XXV-lecia Saloniku), 20 października o godz. 18.00 w Brzegu (Zamek Piastów Śląskich, pl. Zamkowy 1), 23 października o godz. 17.00 w Głogowie (Szkoła Muzyczna im. F. Liszta, ul. Jedności Robotniczej 14), 24 października o godz. 18.00 w Oławie (Sala Rycerska Urzędu Miasta, pl. Zamkowi 15) oraz na koncertach umuzykalniających dla młodzieży we Wrocławiu i w Trzebnicy.

Koncerty są realizowane przy pomocy finansowej Władz Samorządowych Województwa Dolnośląskiego, Powiatu Trzebnickiego, Gmin Brzeg, Oborniki Śląskie i Wrocław, Fundacji Polska Miedż, Ośrodka Kultury w Oławie oraz Związku Artystów wykonawców STOART.


Koncert Papieski „Jan Paweł II – papież rodzin” odbędzie się w poniedziałek, 22 października 2012 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu. Wystąpią rodziny artystów Akademii Muzycznej w Poznaniu: Maciejowskich, Trittów, Kaszubów, Kozubów oraz Panfilów. W programie m.in. utwory A. Dvořáka, G. F. Händla, F. Schuberta, G. Donizetti’ego, B. Kaszuby i Z. Kozuba.


Kieleckie Centrum Kultury, jako pierwsza instytucja w Polsce, nawiązało współpracę z Royal Opera House. Od października rozpoczynie transmisję oper i baletów na żywo prosto z Londynu.

Balety i opery z Royal Opera House nadawane są na żywo jak do tej pory tylko w Czechach i Rumunii. Dzięki staraniom Kieleckiego Centrum Kultury do tego grona od października dołączy Polska. Transmisje będą odbywały się na Dużej Scenie Kieleckiego Centrum Kultury. Pierwszy – balet Jezioro Łabędzie Piotra Czajkowskiego – już 23 października 2012 roku o godz. 20.15.

Royal Opera House to jeden z najważniejszych gmachów operowych w Londynie, siedziba Opery Królewskiej i Królewskiego Baletu. Dyrektor Opery Antonio Pappano dba o to, by w programie obok klasyków opery pojawiały się również projekty współczesne. Na deskach opery występowali artyści światowej miary: Plácido Domingo, Angela Gheorghiu, Anna Netrebko, Renée Fleming, Bryn Terfel, Jonas Kaufman, Rolando Villazón, Juan Diego Flórez, Luciano Pavarotti i Joan Sutherland.

Patronat medialny nad projektem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Premiera spektaklu operowego Manon Lescault Gioacomo Pucciniego w reżyserii Mariusza Trelińskiego odbędzie się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie we wtorek, 23 października 2012 roku. Kierownictwo muzyczne - Patrick Fournillier, scenografia - Boris Kudlička, kostiumy - Magdalena Musiał, choreografia - Tomasz Wygoda. Wystąpią: w roli Manon Lescaut - Amanda Echalaz, jako Lescaut - Mikołaj Zalasiński, Kawaler Renato des Grieux - Thiago Arancam, Geronte de Ravoir - Marek Gasztecki, Edmondo - Pavlo Tolstoy, Nauczyciel tańca, Latarnik - Karol Kozłowski, Oberżysta, Sierżant - Jacek Janiszewski i Muzyk - Małgorzata Pańko. Spektakl powstał w koprodukcji z Théâtre Royal de La Monnaie w Brukseli i Welsh National Opera w Cardiff.

„Ta Manon Lescaut, jak jej dzieje spisał w roku 1731 Abbé Prévost, wciąż jest jakby na operę za ostra: to przecież losy księdza, który dla dziewczyny, mało co lepszej od dziwki, zrzuca sutannę, zostaje szulerem i kończy jako wyrzutek. Ale konwencja opery rozpuszcza realistyczny szczegół w wielkim wzlocie belcanta: Puccini uwznioślił Manon kosztem młodzieńczego kochanka, dodał mu paskudnego rywala i niepoprawnej wietrznicy kazał cierpieć z wyroków losu. Kłamstwo jakże bliskie każdemu: to świat jest winien, nie my! Toteż wierzymy w nie wszyscy i od lat blisko 120 wielbimy nieszczęsną Manon Pucciniego, przechodzącą z rąk do rąk, znieważaną, deportowaną i konającą na puszczy. A ksiądz Prévost, znający miłość tak, jak się w XVIII wieku znali na niej duchowni, uśmiecha się pobłażliwie z zaświatów.”


Janusz Olejniczak, wirtuozerski interpretator muzyki Fryderyka Chopina, właśnie od utworów tego kompozytora rozpocznie swój recital we wtorek, 23 października 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej. Gdy wybrzmią już dźwięki Scherza b-moll oraz polonezów, mazurków i nokturnów, zwrócimy się ku muzyce Karola Szymanowskiego – twórcy, który - nie bez inspiracji wielkim romantykiem - stworzył wyrazisty i niepowtarzalny idiom kompozytorski. Szymanowski podjął kojarzony z Chopinem gatunek mazurka, choć osadził go w innej rzeczywistości dźwiękowej: w muzyce Podhala. Z twórczości Szymanowskiego, oprócz mazurków, usłyszymy Serenadę Don Juana z cyklu Maski. Recital zakończą utwory Claude’a Debussy’ego: trzy preludia oraz Wyspa radosna.


Dni Muzyki Organowo-Klawesynowej odbędą się w Filharmonii Krakowskiej od 23 do 27 października 2012 roku.

W ramach festiwalu zaplanowano cztery koncerty: kameralny w wykonaniu Gábora Boldoczki - węgierskiego wirtuoza trąbki uznawanego za jednego z najwybitniejszych trębaczy świata i niemieckiej organistki Hedwig Bilgram (23 października), maraton organowy, podczas którego odbędzie się prawykonanie światowe utworu Fa caldo skomponowanego na zamówienie przez Wojciecha Widłaka (25 października), koncert oratoryjny (26 października) i finałowy, symfoniczny z okazji 30-lecia pracy artystycznej Andrzeja Białki (27 października).

Więcej


Od 24 do 26 października 2012 roku w obchodzącej 90-lecie działalności Bibliotece Śląskiej odbędzie się Krajowy Kongres Kultury Książki. Obrady toczyć się będą w dwóch miejscach: w pierwszym dniu w budynku Biblioteki Śląskiej przy ul. Francuskiej 12, w pozostałych w głównym gmachu przy placu Rady Europy 1. Celem ogólnokrajowego spotkania ludzi książki jest próba diagnozy kultury współczesnej książki i jej kontekstów. Filharmonicy, którzy w starym bibliotecznym gmachu przy ul. Francuskiej 12 znaleźli miejsce dla prób i koncertów Śląskiej Orkiestry Kameralnej środowy koncert – 24 października 2012 roku o godz. 18.00 - z cyklu „Filharmonia w starej Bibliotece” zadedykowali ludziom przybyłym na katowicki kongres. W programie: Georg Philipp Telemann – Concerto polonois B-dur TWV 43:B3, Mieczysław KarłowiczSerenada na orkiestrę smyczkową op. 2 i Wojciech KilarOrawa.


W czwartek, 25 października 2012 roku na scenie Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku wystąpi jeden z najdłużej funkcjonujących i najbardziej rozchwytywanych zespołów kameralnych na świecie - pochodzące z Pragi Trio Guarnieri.

Charakterystyczną cechą zespołu jest nie tylko długi, bo sięgający ćwierćwiecza staż funkcjonowania na scenie muzycznej, ale także fakt, że jego członkowie grają na oryginalnych instrumentach sławnej rodziny lutniczej Guarnieri. Warto zaznaczyć, że Giuseppe Guarnieri był we współczesnych mu czasach konkurencją dla słynnego Stradivariusa, a unikalny styl jego instrumentów był nagminnie kopiowany przez XIX-wiecznych lutników. W dzisiejszych czasach za oryginalne skrzypce Stardivariusa czy Guarnieri zapłacić trzeba bajońskie sumy. Jakość występów Tria Guarnieri to jednak nie tylko wynik doskonałego instrumentarium, ale przede wszystkim poziomu technicznego i artystycznego zespołu. Dość wspomnieć, że pianista Iván Klanský jest jednym z laureatów oraz późniejszych jurorów Konkursu Chopinowskiego. Grający na skrzypcach Čeněk Pavlík jest z kolei laureatem konkursów organizowanych w samych Czechach, jak i Anglii. Jego kolega - Marek Jerie, wykształcił jako pedagog wielu młodych skrzypków na Akademii Muzycznej w Lucernie. Do Polski Trio Guarnieri zawita po koncertach w Australii i Stanach Zjednoczonych.

Podczas czwartkowego koncertu muzycy wykonają Trio d-moll op. 49 Felixa Mendelssohna, Trio (1978) współczesnego czeskiego kompozytora Lubosa Fisera, specjalizującego się w muzyce kameralnej oraz Trio e-moll op. 90 „Dumky” Antoniniego Dvořáka.


Ingolf Wunder – austriacki pianista, laureat XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fr. Chopina w Warszawie (2010) wystąpi 26 października 2012 roku o godz. 19:00 w Opolu w ramach jubileuszu 60-lecia Filharmonii Opolskiej. W jego interpretacji usłyszymy IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 Ludwiga van Beethovena. Zespół Filharmoników Opolskich poprowadzi Bartosz Żurakowski. W programie koncertu znajdzie się również Preludiosinfonico op. 1 Giacomo Puccini’ego i II Symfonia e-moll op. 27 Sergiusza Rachmaninowa.


Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych „Soundedit”, organizowany pod hasłem I Am The Sound, odbędzie się w dniach 26-28 października 2012 roku w klubie Wytwórnia i Toya Studios w Łodzi.

Na festiwal zawitają najwybitniejsi artyści konsolety z całego świata. Na łodzkiej scenie pojawią się m.in.: The Eden House, David J. oraz Gavin Friday. Warsztaty i spotkania poprowadzą m.in.: Haydn Bendall, Youth, Andy Jackson, Maciej Polak, Wojtek Pilichowski, Steve Osborne, Łukasz Kruszewski. Swoje produkty zaprezentują dystrybutorzy firm: Meyer Sound, Digico, Sennheiser, Shure, Avid.

Podczas festiwalu odbędzie się także spotkanie z twórcą Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia - Eugeniuszem Rudnikiem oraz ze świętującą 30-lecie „Czarnego Albumu” Brygadą Kryzys. Dnia 27 października, podczas Gali w łódzkim klubie Wytwórnia Eugeniusz Rudnik oraz basista zespołu Killing Joke – Martin „Youth” Glover odbiorą Nagrodę „Człowiek ze Złotym Uchem”.

Na spotkaniach z przedstawicielami Stowarzyszenia Twórców ZAIKS będzie można również poszerzyć swoją wiedzę na temat prawa autorskiego.

Festiwal organizowany jest przez Fundację Art Industry, Urząd Miasta Łodzi oraz Narodowe Centrum Kultury.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.soundedit.pl


Koncert Drogi europejskiego romantyzmu, organizowany w ramach Międzynarodowego Festiwalu "Bursztynowy Szlak", odbędzie się 26 października 2012 roku o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej (Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30).

Wystąpi Jeanne Christee – skrzypce i Orkiestra Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka. W programie: Uwertura „Zamek na Czorsztynie” Karola Kurpińskiego, VIII Koncert skrzypcowy a-moll op. 47 "In Form einer Gesangsszene" Ludwiga Spohra i III Symfonia a-moll op. 56 "Szkocka" Felixa Mendelssohna-Bartholdy.


Koncert muzyki filmowej Wojciecha Kilara, związany z 80. rocznicą urodzin kompozytora, odbędzie się w piątek, 26 października 2012 roku o godz. 19:30 w Dworku Białoprądnickim w Krakowie (ul. Papiernicza 2). Wystąpią Katarzyna Marczak (klarnet) i Tomasz Śliwiński (fortepian). Wstęp wolny.

Koncert organizowany jest przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne jako wydarzenie towarzyszące Targom Książki w Krakowie, które odbywać się będą od 25 do 28 października przy ul. Centralnej 41a. Na stoiku promocyjnym PWM (numer A22) zwiedzający będą mogli kupić książki i nuty w promocyjnych cenach, m.in. publikację Małgorzaty Gąsiorowskiej pt. Kisielewski, nominowaną w tym roku do Nagrody im. Jana Długosza. Wydawnictwo zaprasza także na spotkania i prezentacje: utworów na wiolonczelę dla dzieci (25 października, godz. 15), podręcznika gry na klarnecie dla dzieci ABC na klarnet B lub C Adama Brzozowskiego (26 października, godz. 15), minirecital, warsztat gitarowy i prezentację nowego samouczka Gitara dla początkujących... Arthura Dicka (27 października, godz. 12), spotkanie z krakowskim saksofonistą jazzowym Januszem Muniakiem, poświęcone publikacji Lobagola z jego kompozycjami (27 października, godz. 17) oraz spotkanie z muzyką dla dzieci w wieku 3-10 lat, podczas którego zabawy muzyczne poprowadzą specjalistki z Centrum Muzyki i Muzykoterapii Gaia (28 października, godz. 12).


Dnia 26 października 2012 roku Polska Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku zaprasza na drugi koncert z cyklu koncertów jubileuszowych Muzyka Mistrzów. Poświęcony on będzie twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego i Wojciecha Kilara.

W programie Mała Suita Lutosławskiego, Ad matrem Góreckiego, Angelus oraz II Koncert fortepianowy Kilara. Wystąpi Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica. Na fortepianie zagra znakomita polska pianistka Beata Bilińska, zaś utwory wokalne wykona Magdalena Witczak (sopran). Towarzyszyć jej będzie Chór Collegium Maiorum ZUT w Szczecinie przygotowany przez Pawła Osuchowskiego, a także słupskie chóry: Dziecięco-Młodzieżowy Fantazja i Chór PSM II st. – oba przygotowane przez Liliannę Zdolińską. Całość poprowadzi Bohdan Jarmołowicz.


NeoArte-Spektrum Muzyki Nowej odbędzie się w dniach 27 i 28 października 2012 roku w Zatoce Sztuki w Sopocie.

To cykl koncertów poświęconych muzyce kompozytorów XX i XXI wieku, takich jak Steve Reich czy Paweł Szymański. Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest zespół NeoQuartet, który specjalizuje się w wykonawstwie muzyki najnowszej.

Celem wydarzenia jest propagowanie współczesnej muzyki kameralnej (przede wszystkim polskiej) oraz zdobywanie dla tej twórczości jak najszerszej rzeszy odbiorców. Połączenie w jednym czasie i miejscu wybitnych osobowości muzycznych oraz uzdolnionych muzyków młodego pokolenia daje pewien wgląd w muzykę trzech ostatnich dziesięcioleci, będących nie tylko przełomem wieków, ale również przełomem w sztuce.

Projekt NeoArte-Spektrum Muzyki Nowej ma zainicjować cykliczną imprezę, która będzie promowała przede wszystkich polskie dziedzictwo kulturalne XX i XXI wieku, artystów sztuki współczesnej, jej wykonawców oraz miejsca, które promują i kreują sztukę XXI wieku. Gościem specjalnym pierwszej edycji będzie kompozytor Paweł Szymański.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W księgarni muzycznej Sawart, która mieści się w samym artystycznym sercu Warszawy, przy ul. Moliera, w sąsiedztwie Teatru Wielkiego i Starego Miasta, zainaugurowany zostanie cykl spotkań z płytami, które mają przypomnieć, że z muzyką klasyczną możemy obcować na wiele sposobów. Pierwsze - z najnowszą płytą Alison Balsom Sound The Trumpet - odbędzie się w sobotę, 27 października 2012 roku o godz. 14.00.

Artystka zdecydowała się podjąć niezwykłe wyzwanie – najnowszą płytę nagrała na trąbce bezwentylowej z orkiestrą grającą na instrumentach barokowych. O Alison, jej niezwykłych pomysłach, a także o muzyce, która nie zestarzała się ani o minutę, opowie Krzysztof Drozd. Na gości spotkania czekają także poczęstunek i konkursy. Będzie można m.in. odkryć w sobie żyłkę kolekcjonera i wylosować jeden z plakatów, których w całej Polsce jest zaledwie 25.

Inicjatorem projektu jest EMI Music Poland. Spotkania organizowane są jako część projektu Pomaton Music Lab, proponującego i inicjującego ciekawe pomysły na popularyzację klasyki, pozwalając jednocześnie odbiorcom tworzyć w jej ramach własną przestrzeń i rozwijać projekty szerzej. W działaniach wykorzystywany jest bogaty i niezwykle prestiżowy katalog EMI Classics i Virgin Classics. Program zakłada długofalowe działania edukacyjne, które pozwolą słuchaczom znaleźć własne ścieżki prowadzące do muzyki klasycznej.

ZOBACZ: Alison Balsom o swojej płycie - YOUTUBE


Koncerty III edycji Festiwalu Muzycznego Rodziny Bachów odbędą się 27 października 2012 roku w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Katowicach (ul. Warszawska 20) oraz 28 października 2012 roku w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Częstochowie (ul. Śląska 20). Program przygotowany przez twórcę oraz dyrektora festiwalu Janusza Siadlaka wykonany zostanie przez Polish Chamber Voices, któremu towarzyszyć będą uznani polscy instrumentaliści: Maria Misiarz - wiolonczela barokowa, Mariusz Bury – theorba i Urszula Jasiecka-Bury – klawesyn. W programie motety wielkiej rodziny Bachów - Johanna, Johanna Christopha, Johanna Ludwiga, Johanna Michaela oraz najsłynniejszego z nich Johanna Sebastiana.

Obydwa wydarzenia rozpoczną się o godzinie 17.00.

Organizatorami Festiwalu są: Stowarzyszenie Sympatyków „Collegium Cantorum” oraz Fundacja Rozwoju Sztuki „Sonoris”.


W sobotę, 27 października 2012 roku Filharmonicy Śląscy zapraszają do Chorzowskiego Centrum Kultury na muzyczne spotkanie z Wojciechem Kilarem i jego muzyką. Koncert uświetni uroczystość wręczenia Nagród Prezydenta Chorzowa w dziedzinie kultury. Będzie to zarazem okazja uhonorowania 80. urodzin Wojciecha Kilara, którego muzyka wypełni artystyczna część spotkania, które z dyrygenckiego podium poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk.

Symfonicy w II Koncercie fortepianowym jubilata spotkają się ze znakomitą pianistką Beatą Bilińską. Będzie też napisana dla Katowic Uwertura uroczysta oraz hity – Krzesany i Orawa.


Dnia 28 października 2012 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na pierwszy w nowym sezonie poranek symfoniczny. Melomani będą mieli okazję wysłuchać kompozycji Antonína Dvořáka, Zygmunta Stojowskiego oraz Sergiusza Prokofiewa. Orkiestrę poprowadzi Michał Klauza, w roli solisty wystąpi Adam Wodnicki.

Trzy kompozycje, które znalazły się w programie niedzielnego poranku – Suitę A-dur Dvořáka, Rapsodię symfoniczną na fortepian i orkiestrę Stojowskiego oraz suitę z opery Miłość do trzech pomarańczy Prokofiewa – łączy jedna wspólna cecha: ich dzieje związane są z Ameryką. Dvořák (ur. 1841), pisał Suitę w czasie swojego drugiego pobytu w Stanach Zjednoczonych (1894-95). W dziele odnaleźć można zarówno wpływy folkloru amerykańskiego, jak i rodzimego folkloru czeskiego (cz. III alla Polacca). Zygmunt Stojowski (ur. 1870 w Strzelcach na kielecczyźnie) do Ameryki wyemigrował w 1905 roku i szybko zyskał sobie sławę jako wybitny pianista i kompozytor. Rapsodia, którą Stojowski niejednokrotnie sam wykonywał, była jednym z dzieł, które pomogły artyście zaskarbić sobie uznanie amerykańskiej publiczności. Stojowski, podobnie jak Dvořák, nie stroni w swoim dziele od nawiązań narodowych (rytmy krakowiakowe w części drugiej oraz mazurowe w części trzeciej). Historia ostatniego z dzieł, składających się na program koncertu również związana jest z „Nowym Światem”. Opera Miłość do trzech pomarańczy Prokofiewa (ur. 1891) powstała za oceanem, na zmówienie Chicago Opera Association. Większą popularnością niż sama opera cieszy się obecnie suita, stworzona na jej bazie. Wyrazisty i barwny styl tej kompozycji nie pozostał bez wpływu na amerykańską muzykę, zwłaszcza zaś na muzykę filmową, która pełnymi garściami czerpie z instrumentacyjnych rozwiązań, wypracowanych przez rosyjskiego kompozytora.

Solową partię fortepianu w kompozycji Stojowskiego wykona Adam Wodnicki, w którego życie również związane jest ze Stanami Zjednoczonymi. Artysta od 1980 roku zajmuje stanowisko profesora fortepianu University of North Texas College of Music w Denton. Wykonanie Rapsodii nie będzie pierwszym krokiem w popularyzacji muzyki Stojowskiego w Polsce, podjętym przez Adama Wodnickiego i NOSPR. Kilka lat temu artysta, wraz z katowickim zespołem, nagrał oba koncerty fortepianowe tego kompozytora.

Poranek rozpocznie się o godz. 12.00, w siedzibie NOSPR (sala im. Grzegorza Fitelberga, Katowice, plac Sejmu Śląskiego 2).


W przeddzień Święta Zmarłych, w środę 31 października 2012 roku o godz. 19.30 Filharmonia Krakowska zaprasza na nadzwyczajny koncert oratoryjny. W wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego zabrzmi Symfonia e-moll Hob. I/ 44 Józefa Haydna oraz Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Symfonia żałobna Józefa Haydna („Trauersymphonie” – powstała w latach 1770-71) należy do nielicznych „posmutniałych” utworów pierwszego z wiedeńskich klasyków. Istnieje przypuszczenie, iż dzieło to przeznaczone było przez kompozytora do wykonania na jego własnym pogrzebie, lecz informacja ta nie jest dostatecznie potwierdzona w wiarygodnych źródłach. Nie zmienia to faktu, że dzieło bliskie jest nastrojowi funeralnemu, niezwykłemu w twórczości Haydna, który sam będąc człowiekiem pogodnym, gloryfikował radosne strony życia. W drugiej części koncertu zabrzmi najsławniejszy bodaj utwór Wolfganga Amadeusza Mozarta – Requiem d-moll (z 1791), dzieło wpisane w naszą świadomość przez swą ciągłą obecność na estradach i w miejscach kultu.

W roli solistów wystąpią: Katarzyna Trylnik - sopran, Agnieszka Monasterska - alt, Przemysław Borys - tenor oraz Jarosław Bręk - bas.