Polmic - FB

calendar of events

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W piątek, 2 listopada 2012 roku rozpocznie się czwarta edycja Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł”. W listopadowe wieczory będzie jak zawsze – muzycznie, nastrojowo i klimatycznie.

Tegoroczny program pokaże różne możliwości repertuarowe i stylistyczne muzyki kameralnej, a nazwiska doskonałych artystów, zachęcą zapewne do udziału publiczność. W programie festiwalu znajdą się znakomite nazwiska: Filip Wojciechowski - pianista, aranżer i kompozytor, realizujący się zarówno w muzyce klasycznej, jak i jazzowej, wybitny polski wirtuoz Jan Stanienda oraz fenomenalny zespół KROKE. Jak zwykle w festiwalu wezmą udział młodzi, odnoszący sukcesy na międzynarodowych estradach artyści – Atom String Quartet, a także soliści Ingrida Gapowa i Karol Bartosiński. Gospodarzem festiwalu będzie jak zwykle bydgoski Barock Quartet.

Ideą festiwalu, nawiązującą do samej jego nazwy, jest powrót muzyki kameralnej do źródeł, czyli do salonów, komnat zamożnych mieszczan (z wł. „da camera”– komnata). Organizatorom zależy na ściągnięciu muzyki z wyżyn estrad koncertowych, bliżej ludzi. Twórcy festiwalu udowadniają, że muzyka kameralna, niewymagająca wielu instrumentów i wykonawców, może być grana wszędzie, gdzie ludzie jej słuchają i tak samo różnorodna i atrakcyjna jak ta, grana w dużych składach orkiestrowych.

W tym roku powrót do źródeł ma też wymiar bardziej dosłowny – festiwal powraca do miejsca skąd pochodzi, czyli do zabytkowej hali pomp wodociągowych, znajdującej się tuż przy Lesie Gdańskim, w otoczeniu ujęć źródlanej wody. Ta wyjątkowa sala przeszła w ciągu ostatnich dwóch lat gruntowną modernizację m.in. wynikającą z potrzeb odbywających się tam koncertów. Festiwalowe spotkania będą pierwszą okazją dla publiczności do podziwiania tego wyjątkowego obiektu po remoncie.

Koncerty odbywają się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego – Piotra Całbeckiego oraz Prezydenta Bydgoszczy – Rafała Bruskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

OBEJRZYJ: film o Festiwalu - YOUTUBE

Read more


Dnia 4 listopada 2012 roku o godz. 19.00 w warszawskiej Filharmonii Narodowej wystąpi znakomity rosyjski pianista Denis Matsuev wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia. Będzie to pierwszy z cyklu koncertów poświęconych twórczości Siergieja Rachmaninowa, organizowanych z okazji obchodów 140. rocznicy urodzin kompozytora.

Denis Matsuev to jeden z najbardziej uzdolnionych pianistów na świecie. Od czasu triumfu odniesionego w 1998 roku na XXI Międzynarodowym Konkursie im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie szybko stał się gwiazdą światowego formatu i jednym z najbardziej docenianych pianistów swojego pokolenia. Jest wybitnym znawcą i wykonawcą dzieł Rachmaninowa, któremu w całości poświęci swoją najbliższą trasę koncertową. Pierwszym punktem światowego tournée „Rachmaniow Gala” będzie Warszawa, gdzie Matsuev zagra z polską orkiestrą.

„Rachmaninow Gala” to wydarzenie muzyczne organizowane na cześć wielkiego rosyjskiego kompozytora wspólnie z Fundacją im. Siergieja Rachmaninowa, utworzoną w 1999 roku przez jego wnuka, Aleksandra Rachmaninowa. Aleksander Rachmaninow miał być gościem specjalnym listopadowego koncertu w Warszawie. Plany te pokrzyżowała jego śmierć (1 listopada). W oficjalnym oświadczeniu Fundacji im. S. Rachmaninowa czytamy, że obchody 140. rocznicy urodzin i jednocześnie 70. rocznicy śmierci kompozytora będą kontynuowane dla uczczenia pamięci o Aleksandrze Rachmaninowie, który całe swoje życie poświęcił pracy na rzecz promocji twórczości swojego dziadka.

Polskim akcentem warszawskiego koncertu będzie występ znanej i cenionej orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją rosyjskiego mistrza batuty Aleksandra Sladkovsky’ego. W programie znajdzie się II Symfonia e-moll op. 27 i III Koncert fortepianowy d-moll op. 30.

Całkowity dochód ze sprzedaży biletów na koncert zostanie przeznaczony na cele charytatywne.


Koncert Katedry Wokalistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zatytułowany Oblicza pieśni polskiej odbędzie się w niedzielę, 4 listopada 2012 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej UMFC. W wykonaniu laureatów poprzednich edycji Konkursu im. E. Kossowskiego - Eweliny Siedleckiej sopran i Piotra Halickiego – baryton oraz pianistów: Małgorzaty Kluźniak-Celińskiej i Szymona Kowalczyka usłyszymy utwory m.in.: Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiiego i Piotra Perkowskiego.


Druga część tegorocznych IV Dni Sztuki Tańca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie trwać będzie od 4 do 22 listopada 2012 roku.

Listopadowy program festiwalu obejmie przede wszystkim panoramę polskiego baletu współczesnego, ale rozpocznie go wizyta wybitnej osobowości choreograficznej europejskiej sceny tanecznej - Angelina Preljocaja, znanego choreografa albańskiego pochodzenia. Ze swoim francuskim zespołem pokaże dwie prace: Helikopter i Eldorado – obie z muzyką Karlheinza Stockhausena. Występy Baletu Preljocaja możliwe są dzięki współpracy Polskiego Baletu Narodowego z Ambasadą Republiki Francuskiej i Instytutem Francuskim w Polsce. Następnie Balet Opery Nova z Bydgoszczy pokaże Zniewolony umysł Roberta Bondary do muzyki Philipa Glassa i Wojciecha Kilara (7 listopada 2012), a Balet Teatru Wielkiego z Poznania przywiezie kameralny wieczór Black and White z trzema różnymi choreografiami, wywiedzionymi z niezwykle interesującego nurtu tańca współczesnego w Izraelu (10 listopada 2012). Także Polski Balet Narodowy zaprasza na nowy wieczór baletowy Miłość i lęk zestawiony z wybranych pozycji repertuaru warszawskiego teatru (4 listopada 2012). Jako ciekawostkę organizatorzy proponują spektakl bytomskiego Wydziału Teatru Tańca krakowskiej PWST. Studenci pokażą swoje dyplomowe Jezioro łabędzie w izraelskiej chorografii Idana Cohena (15 listopada).

Największym wydarzeniem festiwalu będzie jednak najnowsza premiera Polskiego Baletu Narodowego. Echa czasu to wieczór trzech choreografów przełomu XX i XXI wieku, gdzie na pierwszy plan wysuwa się energia współczesnych tancerzy, pokonywanie barier sprawności fizycznej i niesamowita niekiedy błyskotliwość ruchu. Pod tą fizycznością kryją się jednak inspiracje, których widz może doznawać w sposób swobodny i nieograniczony. Te trzy utwory to: Century Rolls do muzyki Johna Adamsa, kreowane przez brytyjskiego choreografa Ashley'a Page'a, Moving Rooms Krzysztofa Pastora z muzyką Alfreda Schnittke i Henryka Mikołaja Góreckiego, zrealizowane wcześniej dla Holenderskiego Baletu Narodowego oraz Artifact Suite do muzyki Johanna Sebastiana Bacha i Evy Crossman-Hecht – po raz pierwszy wykonywana przez polski zespół, głośna praca amerykańskiego choreografa Williama Forsythe'a, który wywarł ogromny wpływ na rozwój baletu przełomu wieków.

Read more


Rozmowa o partyturach graficznych, zawartości ciała w muzyce oraz o tym jak ugryźć operę współczesną i jak nie zostać pogryzionym z Alicją Gronau podczas czwartego spotkania warszawskiego cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”.

W niedzielę, 4 listopada 2012 roku PTMW zaprasza na drugą część tegorocznej odsłony cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, podczas którego polscy kompozytorzy dzielą się swoją muzyką, fascynacjami, widzeniem świata i miejsca, jakie w tym świecie zajmuje ich twórczość.

Gościem czwartego już spotkania będzie kompozytorka Alicja Gronau (na zdjęciu). Studiowała teorię muzyki u Witolda Rudzińskiego oraz kompozycję u Mariana Borkowskiego w Warszawie. W latach 1974-1986 uczestniczyła w pracach Eksperymentalnego Warsztatu Rytmiki. Od 1983 roku prowadzi działalność pedagogiczną, wykładając w Polsce i za granicą. Jest laureatką wielu nagród kompozytorskich oraz autorką licznych artykułów, referatów i pokazów poświęconych nauczaniu kreatywnemu i technikom tańca w muzyce. Alicja Gronau jest członkiem Rady Naukowej czasopisma „Musica Sacra Nova”, a także Kapituły Nagrody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”.

Rozmowa z kompozytorką będzie w dużej części dotyczyła współczesnych form interdyscyplinarnych, gdzie muzyka pełni zasadniczą rolę, czyli głównie opery (tradycyjnej i współczesnej), prób zapisu ruchu w partyturach graficznych oraz oczywiście tańca.

Spotkanie, moderowane przez Małgorzatę Kołcz, odbędzie się w niedzielę 4 listopada 2012 roku o godz. 17:00 w Lokalu Użytkowym (ul. Brzozowa 27/29) przy Rynku Starego Miasta w Warszawie. Wstęp wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

więcej...


W niedzielę, 4 listopada 2012 roku rozpocznie się VIII Festiwal Polskiej Muzyki Kameralnej w Warszawie. Przez pięć kolejnych niedziel odbędą się koncerty prezentujące dzieła polskich kompozytorów, o których z niezrozumiałych powodów zapomniano.

Pierwszy koncert - niedziela, 4 listopada, Karol Lipiński – z niewykonywanymi na Festiwalach utworami Lipińskiego m.in. Wariacje nt. z Kopciuszka G. Rossiniego, Fantazja nt. z Hugenotów G. Meyerbera. Tym samym ukończony zostanie cykl utworów K. Lipińskiego w wykonaniu, tak jak wszystkich do tej pory, Konstantego Andrzeja Kulki. Dzieła te były wykonywane na poprzednich Festiwalach Polskiej Muzyki Kameralnej w zdecydowanej większości po raz pierwszy od czasów Lipińskiego. W ten sposób p. Kulka stał się drugim, po Lipińskim, skrzypkiem mającym w swoim repertuarze prawie wszystkie utwory Lipińskiego.

Read more


Opera Wrocławska zaprasza na spektakle w ramach jubileuszu 25-lecia pracy artystycznej Waldemara Zawodzińskiego, wybitnego reżysera teatralnego i scenografa: Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha (6 listopada 2012), Raj utracony K. Pendereckiego (7 listopada 2012), Borys Godunow M. Musorgskiego (8 listopada 2012), Cyganeria G. Rossiniego (9 listopada 2012) oraz Falstaff / Wesołe Kumoszki z Windsoru G. Verdiego (10 listopada 2012).


XVIII Sądecki Festiwal Muzyczny „Iubilaei Cantus” odbędzie się w dniach 7-11 listopada 2012 roku.

W programie: koncert jubileuszowy Chóru Scherzo, koncert 45-lecia pracy artystycznej Adama Makowicza, koncert jubileuszowy Towarzystwa Gimnastycznego SOKÓŁ, Muzyka Filmowa Wojciecha Kilara oraz koncert arii i pieśni Stanisława Moniuszki.

Read more


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza w dniach 7-10 listopada 2012 roku na drugą edycję projektu aXes. Triduum Muzyki Nowej, organizowanej przez Katedrę Kompozycji. W ramach projektu będą miały miejsce prezentacje, wykłady, warsztaty i koncerty.

aXes to projekt o zasięgu międzynarodowym, którego głównym celem jest integracja środowisk artystycznych oraz wymiana myśli twórczej z różnych ośrodków muzycznych wschodniej, centralnej i zachodniej Europy. Nazwa warsztatów aXes oznacza w tłumaczeniu z języka angielskiego „osie” i w połączeniu z wyeksponowanym „X” wskazuje na spotkanie kompozytorów i wykonawców - jako punkt przecięcia się różnych tradycji, wpływów kulturowych i prądów twórczych. Wzajemna wymiana doświadczeń i perspektyw twórczych z pewnością wpłynie na rozwój młodych artystów-kompozytorów i zainspiruje środowiska akademickie, a promocja najnowszej muzyki w szerszych kręgach wpłynie na świadomość odbiorców.

Read more


Koncert „Non omnis moriar” - pamięci Niny Nowowiejskiej, prof. Jadwigi Kaliszewskiej i prof. Stefana Stuligrosza odbędzie się 7 listopada 2012 roku o godz. 18.00 w Salonie Muzycznym – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Willi Wśród Róż przy al. Wielkopolskiej 11 w Poznaniu.

Wystąpią: Krzysztof Sperski - wiolonczela, Anna Prabucka-Firlej - fortepian, Maciej Strzelecki - skrzypce, Joanna Zathey-Wójcińska - fortepian; Zespół Studentów Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Macieja Grosza.

W programie m.in. utwory F. Nowowiejskiego, M. K. Ogińskiego, C. Francka, K. Szymanowskiego, K. Skarżyńskiego, S. Stuligrosza.

Wstęp wolny.


Młode Talenty to nowy projekt Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, realizujący jeden z jego kluczowych celów programowych. Główną ideą projektu jest promocja utalentowanych, młodych, polskich pianistów poprzez szerszą niż dotychczas ich prezentację w ramach wydarzeń artystycznych Instytutu.

Począwszy od 8 listopada 2012 roku, w każdy kolejny czwartek (z wyjątkiem dni świątecznych) w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie odbywać się będą godzinne recitale pianistów zarekomendowanych przez wybitnych profesorów i pedagogów polskich uczelni muzycznych. Młodzi artyści prezentować będą repertuar złożony głównie z dzieł Fryderyka Chopina. Każdy występ będzie rejestrowany w formacie audio, w przyszłości również video, w standardzie umożliwiającym emisję multimedialną i publikację fonograficzną.

W listopadzie wystąpią: Aleksander Dębicz (8 listopada), Tomasz Kaszuba (15 listopada), Agnieszka Zahaczewska (22 listopada) i Andrzej Zawadzki (29 listopada). W grudniu natomiast usłyszymy troje pianistów: Grzegorza Niemczuka (6 grudnia), Pawła Krzysztofczyka (13 grudnia) i Agnieszkę Kawulę (20 grudnia).

Bilet na koncert w cenie 13 zł umożliwia zwiedzanie muzeum po recitalu.


VIII Międzynarodowy Festiwal Rybnicka Jesień Chóralna im. H. M. Góreckiego odbędzie się w dniach 9-11 listopada 2012 roku w Rybniku.

Rada Artystyczna Festiwalu, po przesłuchaniu nadesłanych przez chóry i zespoły nagrań konkursowych, postanowiła zakwalifikować 12 chórów w trzech kategoriach wykonawczych. Chóry jednorodne w części konkursowej Festiwalu reprezentować będą: Męski Chór Wokalny CANVI CANTORES z Knurowa - dyr. Tomasz Paweł Sadownik i Chór Dziecięcy PSM I St. w Jastrzębiu Zdroju - dyr. Małgorzata Lucjan. Chóry mieszane-kameralne to: Rodzinny Zespół AKORD z Raciborza - dyr. Agnieszka Patalong, Chór Kameralny AB IM PECTORE z Ożarowa Mazowieckiego - dyr. Mariusz Latek, Chór CLASSIC z Mińska (Białoruś) - dyr. Zanna Filipowicz, Chór SINE NOMINE z Ciechanowa - dyr. Joanna Makijonko, Młodzieżowy Chór Kameralny BEATITUDO - dyr. Krzysztof Dudzik i LEGE ARTIS Z Krakowa - dyr. Agnieszka Trela-Jochymek. W III kategorii - Chóry mieszane, wystąpią: Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej - dyr. Dariusz Zimnicki, Chór CANTATE DEO z Tychów - dyr. Michał Brożek, Stowarzyszenie Śpiewacze Chór SERAF z Rybnika - dyr. Aleksandra Orzechowska-Niedziela i Stowarzyszenie Śpiewacze Chór im. Juliusza Słowackiego z Radlina - dyr. Agnieszka Patalong.

Organizator Festiwalu - Dom Kultury w Rybniku-Chwałowicach, przy współpracy z czeskim Stowarzyszeniem OPUS z Opawy postanowił poszerzyć festiwalową przestrzeń, organizując po raz pierwszy w historii imprezy międzynarodowe, polsko-czeskie warsztaty wokalne. Tak powstał projekt - Wokalny Dialog w ramach Rybnickiej Jesieni Chóralnej. Warsztaty, adresowane do amatorskich chórów i zespołów wokalnych działających na terenie pogranicza polsko-czeskiego, pragnących podnieść swoje umiejętności wokalne oraz wymienić się doświadczeniami z sąsiadami zza granicy, odbędą się w Opawie w dniach 1-2 września oraz w Rybniku w dniach 9-10 listopada 2012 roku. W ramach projektu, do udziału w warsztatach zakwalifikowano dwa chóry z Polski (Chór Mieszany im. Słowackiego z Radlina, Chór CANATATE DEO z Rybnika) i dwa chóry z Republiki Czeskiej (Chór Mieszany Shale Bernardino z Bridlicznej, Chór Kameralny Uniwersytetu Śląskiego w Opawie). Pod opieką i kierunkiem wybitnych autorytetów polskiej i czeskiej chóralistyki, przygotują one wspólny repertuar, który będzie zaprezentowany podczas uroczystego Koncertu Inauguracyjnego Rybnickiej Jesieni Chóralnej w dniu 9 listopada 2012 roku.

Szczegółowy program - na stronie Festiwalu: www.rjch.dkchwalowice.pl


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza na koncert z okazji Święta Niepodleglości, który odbędzie się 9 listopada 2012 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii. W programie znajdzie się m.in. światowa premiera Sonatiny na orkiestrę Henryka Warsa, dedykowanej pamięci Maurice Ravela. Utwór wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Dariusza Tabisza (na zdjęciu).

Ponadto usłyszymy Musique de cour Aleksandra Tansmana z gitarzystą Wojciechem Popielarzem w roli solisty, Serenadę na smyczki op. 2 Mieczysława Karłowicza i poemat symfoniczny Step op. 66 Zygmunta Noskowskiego.


Oratorium symfoniczne Prorok Izajasz Aleksandra Tansmana, dedykowane pamięci 6 milionów Żydów zamordowanych podczas II wojny światowej, zainauguruje w piątek, 9 listopada 2012 roku w Filharmonii w Łodzi IX edycję Międzynarodowego Festiwalu Indywidualności Muzycznych „Tansman 2012”. Chór i Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Daniel Raiskin. W programie koncertu znajdą się także Tansmanowskie Psalmy na tenor, chór mieszany i orkiestrę z Rafałem Bartmińskim w roli solisty.

Festiwal „Tansman 2012” potrwa do 20 listopada. Wśród wydarzeń festiwalowych znalazł się koncert w Muzeum Miasta Łodzi, pamięci Pawła Kleckiego (10 listopada) - wybitnego dyrygenta i kompozytora, serdecznego przyjaciela Tansmana i Tuwima. Artyści wykonają utwory Kleckiego, także te do słów Tuwima i dedykowane Tansmanowi. Z kolei 14 listopada w Wytwórni Toya Studios odbędzie się światowa premiera spektaklu multimedialnego Muzyka Naszych Czasów, specjalnie przygotowanego na Festiwal „Tansman 2012”. Muzycy będą improwizować, korzystając także z motywów zaczerpniętych z twórczości Aleksandra Tansmana czy Johna Cage'a. Zaprezentują także własne kompozycje, wizualizacje, improwizacje z wykorzystaniem najnowszych technik. Dzień później w Kinie Charlie będzie miała miejsce prezentacja Hollywoodzkiej filmografii Tansmana. Niewiele osób wie, że Aleksander Tansman jest nie tylko pierwszym Łodzianinem w historii, ale i pierwszym polskim artystą-kompozytorem nominowanym do Oskara za „muzykę oryginalną" do filmu Paris Underground. Hollywood i USA podbił już w końcu lat 20. XX wieku, w chwili narodzin Oscara. Komponował muzykę do filmów Juliena Duviviera (z którym współpracował już w latach 30.), Fritza Langa, Gregory'ego Ratoffa, Dudleya Nicholsa, współpracował również ze słynnym producentem Davidem O. Selznickiem.

Organizatorzy zapraszają także na sześć koncertów do Filharmonii Łódzkiej. W poniedziałek, 12 listopada podczas koncertu „Bracanà”, w 25. rocznicę śmierci wybitnego pisarza Prima Leviego, muzykę do jego tekstów zaprezentuje jeden z najznamienitszych zespołów wokalnych świata – korsykańska grupa „A Filetta”. Dzień później kanadyjska skrzypaczka Angèle Dubeau oraz prowadzona przez nią Żeńska Orkiestra Kameralna „La Pietà” wykonają program nawiązujący do nurtu minimal music. Usłyszymy m.in. kompozycje Arvo Pärta, Philipa Glassa, Tombeau de Chopin Aleksandra Tansmana; artyści dokonają także polskiej premiery utworu Srula Irvinga Glicka Ceremonia ślubna Rabiego w Synagodze przy ulicy Palmerston. W piątek, 16 listopada podczas koncertu zatytułowanego „Brawo, Laureacie!” usłyszymy kompozycje Tansmana w wykonaniu finalistów IX edycji Konkursu Indywidualności Muzycznych im. A. Tansmana. W tym roku w konkursowe szranki stanęli oboiści, klarneciści, skrzypkowie, altowioliści, wiolonczeliści i pianiści z 50 krajów. Największe uznanie jurorów zdobyli: rosyjski klarnecista Alexey Mikhaylenko, bułgarska pianistka Veneta Neynska oraz dwoje Polaków: altowiolista Michał Bryła i skrzypaczka Aleksandra Szurgot. W niedzielę, 18 listopada podczas koncertu muzyki dawnej spotkamy się z nowatorskimi interpretacjami muzyki barokowych twórców. Tego wieczoru po raz pierwszy w Polsce wystąpi słynna orkiestra barokowa z Werony „Il Tempio Armonico”. Dzień później odbędzie się światowa premiera kompozycji Vabeni na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną. Utwór został dedykowany Václavovi Havlovi. Autorem Vabeni jest Kryštof Mařatka, laureat konkursu „Tansman 2006”. Finałowy wieczór festiwalu „Tansman 2012” będzie prawdziwą gratką dla miłośników opery. Najlepsi interpretatorzy muzyki barokowej wykonają nigdy wcześniej nie prezentowaną w Polsce, trzyaktową operę Antonia Vivaldiego Tito Manlio.

Read more


Filharmonia Krakowska zaprasza w dniach 9 i 10 listopada 2012 roku na koncerty muzyki współczesnej. Kompozycje Charlesa Ivesa (The Unanswered Question), Eliotta Cartera (Koncert na obój i orkiestrę) i Henryka Mikołaja Góreckiego (III Symfonia Pieśni żałosnych op. 36) wykonają soliści: Vilem Veverka – obój i Iwona Socha – sopran (na zdjęciu) oraz Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Vladimira Ponkina.

Utwory Charlesa Ivesa (1874-1954), zaczęto wykonywać w Europie dopiero w latach siedemdziesiątych XX wieku. Na estradach najczęściej pojawia się Pytanie bez odpowiedzi (The Unanswered Question), dzieło zaskakujące swobodną formą, której istota ściśle zawiera się w tytule dzieła. Elliott Carter (ur. 1908), dobrze znający dzieła Ivesa, przywrócił muzyce jej dawniejszą naturalność. Dokonał tego poprzez odwołanie się do swobodnego sposobu komponowania przypominającego improwizowanie. Taki swobodny charakter ma Cartera Koncert na obój, z roku 1987. Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010), po latach asystowania poczynaniom awangardy sięgnął po ekspresję opartą na znakach najgłębszego przeżycia i wzruszenia. III Symfonia Góreckiego (1976) stała się wezwaniem do ogólnoświatowych rekolekcji. Wysłuchano jej z uwagą, co przyczyniło się niemało do utwierdzenia przekonania o konieczności odwrócenia się od języka dźwiękowego, którego bezwolna dowolność prowokowała do estetycznych nadużyć.


Jak co roku w listopadzie Filharmonia Kaliska, dla uczczenia Święta Niepodległości, zaprasza na koncert muzyki polskiej. Piątkowy koncert, 9 listopada 2012 roku organizowany także w 140. rocznicę śmierci Stanisława Moniuszki i 130. rocznicę urodzin Karola Szymanowskiego, wpisuje się w tę tradycję programem złożonym z utworów Moniuszki (Uwertura do opery HALKA), Karola Kurpińskiego (Koncert na klarnet i orkiestrę), Władysława Żeleńskiego (W Tatrach) i Szymanowskiego (Taniec góralski z baletu HARNASIE). Wystąpią: Marek Maciejewski – klarnet i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Andrzeja Bujakiewicza. Słowo o muzyce wygłosi Karol Kowal.

Moniuszko nigdy nie słyszał prawdziwej góralskiej muzyki, nigdy nie był w Tatrach, jego góralszczyznę można nazwać intuicyjną. Żeleński w Tatrach był, tamtejszy folklor poznał, jednak muzyczny obraz gór namalował swoimi dźwiękami, bardziej zawierzając swojej wyobraźni niż oryginalnym wzorom. Jakże inne były Tatry Karola Szymanowskiego. Muzyka Podhala i Tatr zafascynowała go od pierwszego jej usłyszenia – a było to w roku 1922. Od tej pory coraz częściej przyjeżdżał do Zakopanego, aż w osiem lat później stał się jego stałym mieszkańcem. Obcowanie z kapelą słynnego Bartusia Obrochty, goszczenie na licznych „posiadach” góralskich, pozwalały kompozytorowi odkrywać coraz to nowe uroki i tajniki śpiewu, gry i tańca prawdziwie ludowych artystów, pozwalały też coraz głębiej wnikać w ducha ich muzyki. W zakopiańskiej Limbie, a potem w Atmie powstawały kolejno: Harnasie, IV Symfonia, II Kwartet smyczkowy, II Koncert skrzypcowy, również „góralskie” Mazurki. Ta muzyka, ściśle związana z muzyką Tatr była też nowoczesna, w pełnym tego słowa znaczeniu – „Po raz pierwszy od czasów Chopina polski kompozytor stał się koryfeuszem europejskiej muzyki” – napisano po paryskiej premierze Harnasiów. Prapremiera tego baletu odbyła się w Pradze w 1935, rok później wystawiła go Opera Paryska, a pierwsze polskie wykonanie sceniczne miało miejsce w Poznaniu, w rok po śmierci kompozytora.


Teatr Wielki w Łodzi, pozbawiony przez prace renowacyjne swojej sceny, nie ustaje w szukaniu atrakcyjnych form spotkań z melomanami łódzkimi. W listopadzie zaprasza na dwa koncerty. Pierwszy - 9 listopada 2012 roku, o godzinie 19.00 - to Koncert Muzyki Sakralnej w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy Placu Kościelnym, będący swego rodzaju przeglądem muzyki chóralnej odr do czasów współczesnych - od Mikołaja Gomółki do Wojciecha Kilara i Henryka Mikołaja Góreckiego. Wykonawców - Chór Teatru Wielkiego - przygotował i poprowadzi Waldemar Sutryk.

Drugi koncert Pamięci Łódzkich Artystów odbędzie się 17 listopada 2012 roku o godzinie 19.30 w Archikatedrze Łódzkiej. Chór i Orkiestra pod dyrekcją Rubena Silvy wykonają Requiem (c-moll i d-moll) Luigi Cherubiniego. Spotkanie z muzyką Cherubiniego, poza niewątpliwym przeżyciem duchowym, będzie także okazją do zadumy i wspomnień o Artystach, których wśród nas już nie ma, ale są w naszej pamięci. Wstęp wolny.


12 listopada 2012 roku minie druga rocznica śmierci patrona Filharmonii Śląskiej - Henryka Mikołaja Góreckiego.

Poprzedzający ją 9 listopada piątkowy koncert filharmoników poświecony zostanie Jego pamięci. Śląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Massimiliano Caldi, a solistką będzie znakomita skrzypaczka Kaja Danczowska. Po dawce klasyki (Grieg, Vivaldi) program koncertu przyniesie utwory syna kompozytora – Mikołaja Góreckiego, m.in. Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową. We wrześniu utwór ten muzycy i solistka nagrali pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka na płytę, którą wytwórnia DUX wyda za kilka dni, na IX Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga.

W poniedziałek, 12 listopada 2012 roku piątkowy koncert powtórzony zostanie w sosnowieckim Klubie im. Jana Kiepury.


Nadzwyczajny koncert Amerykańskiej Orkiestry Sił Powietrznych odbędzie się w sobotę, 10 listopada 2012 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie m.in. utwory E. E. Bagley, P. Dukasa i Henryka Czyża.


Koncert z okazji Święta Niepodległości odbędzie się w sobotę, 10 listopada 2012 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. W programie: Suita op. 25 Czesława Marka, Poemat na skrzypce i orkiestrę Szymona Laksa, Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego i I Symfonia B-dur op. 11 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Wystąpi znana skrzypaczka Kaja Danczowska oraz Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza, jednego z najmłodszych obecnie polskich dyrygentów (ur. 1986), asystenta Dyrektora Filharmonii Narodowej Antoniego Wita w latach 2010-2012.


Młoda Polska Filharmonia - orkiestra młodzieżowa działająca pod opieką Fundacji Zwierciadło – rusza w jesienną trasę koncertową. W dniach 10-14 listopada 2012 roku czterdziestu młodych, utalentowanych muzyków wystąpi wspólnie z wybitnymi solistami na koncertach w Puławach, Wrocławiu, Częstochowie oraz Warszawie. Występ inaugurujący cykl koncertów odbędzie się w poznańskim Starym Browarze 10 listopada 2012 roku o godz. 20.00. Wstęp wolny.

Adam Klocek – dyrektor artystyczny i dyrygent MPF – przygotował dla publiczności wyjątkowy repertuar. W trakcie koncertów usłyszymy jedne z najpiękniejszych utworów Wolfganga Amadeusza Mozarta, Saverio Mercadante, Wojciecha Kilara oraz Ludwiga van Beethovena. Natomiast w specjalnym repertuarze w trakcie finałowego, warszawskiego koncertu wystąpi gościnnie Grzegorz Turnau oraz Robert Kubiszyn.

W trakcie jesiennej trasy koncertowej Młodej Polskiej Filharmonii na scenie z młodymi muzykami wystąpi Rafał Zambrzycki-Payne, koncertmisz zespołu Ensemble Modern oraz Eyal Ein – Habar, pierwszy flecista z Israel Philharmonic Orchestra. Artyści zagrają pod batutą Adama Klocka. W programie koncertów jesiennej trasy MPF usłyszymy m.in. Koncert skrzypcowy A-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta, Koncert fletowy e-moll Saverio Mercadante, Orawę Wojciecha Kilara oraz II Symfonię D-dur Ludwiga van Beethovena. Atrakcyjnie zapowiada się również finałowy koncert w Warszawie, podczas którego gościnnie wystąpi Grzegorz Turnau - artysta, aranżer, pianista, kompozytor, wokalista oraz Robert Kubiszyn - kontrabasista, gitarzysta basowy, kompozytor, aranżer, producent muzyczny i laureat Fryderyka 2011 w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku.
Młodą Polską Filharmonię wspiera polski rynek muzyczny. Jako pierwszy projekt poparł światowej sławy kompozytor Zbigniew Preisner, komponując utwór specjalnie na potrzeby trasy koncertowej MPF 2011. Ambasadorami MPF są: mezzosopranistka Alicja Węgorzewska-Whiskerd, jazzman Robert Kubiszyn, zespół Me, Myself And I, piosenkarki Aga Zaryan i Magda Navarrete oraz muzykolog Marita Albán Juárez. Ideę MPF wspiera również Kayah.

Read more


Nadzwyczajny pokaz filmu dokumentalnego o genezie Kwartetu na koniec Czasu Oliviera Messiaena pt. Urok niemożliwości (tytuł oryg. Le Charme des impossibilités), z udziałem reżysera Nicolasa Buenaventury Vidala z Paryża i przedstawicieli warszawskich rodzin jeńcu stalagu w Görlitz, odbędzie się w sobotę, 10 listopada 2012 roku o godz. 16.00 w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie (ul. Chełmska 21, Sala Filmowa, budynek 4). Po seansie rozmowę z reżyserem prowadzi Jerzy Stankiewicz. Wstęp wolny.

Prezentacja niecodziennego i poruszającego filmu dokumentalnego, a także muzycznego, rekonstruującego hipotezy dotyczące powstania Kwartetu na koniec Czasu Oliviera Messiaena w hitlerowskim obozie jenieckim Stalag VIII A Görlitz / Zgorzelec, jesienią i zimą 1940/41 roku. W niewoli zrodzone zostało arcydzieło kameralistyki XX wieku, inspirowane Apokalipsą wg św. Jana, dzisiaj znane na całym świecie i często wykonywane. Świadectwa przytaczają: kompozytor, byli jeńcy francuscy oraz podchorąży polski Zdzisław Nardelli, były jeniec i aktywny uczestnik wypadków, literat i bibliotekarz, który zatrudnił Messiaena w obozowej bibliotece, a później wieloletni dyrektor Teatru Polskiego Radia (zapis ostatniej wypowiedzi Z. Nardellego zmarłego w 2006). Muzycy rozpatrują możliwości, jakie istniały do wykonania utworu w warunkach obozu jenieckiego. W koncertowym odtworzeniu wykonania słynnego dzieła Oliviera Messiaena biorą udział wybitni soliści francuscy: skrzypek Régis Pasquier (bratanek Etienne’a Pasquier wiolonczelisty z prawykonania utworu w obozie), wiolonczelista Roland Pidoux, pianista François-René Duchâble oraz znakomity klarnecista niemiecki Paul Meyer. Jeszcze raz w oryginalnej scenerii odbieramy message wyjątkowego dzieła Oliviera Messiaena. (JSt.)

Wersja oryginalna w językach: francuskim, niemieckim i polskim, napisy angielskie. Produkcja Les Films du Rat, Gloria Films, Institut National de l’Audiovisuel, Francja 2007.


Filharmonicy Śląscy zapraszają na rocznicowy koncert na 90-lecie administracji apostolskiej na Górnym Śląsku, który odbędzie się w sobotę, 10 listopada 2012 roku Archikatedrze p.w. Chrystusa Króla w Katowicach. Symfonicy i chórzyści Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka wraz z Edytą Piasecką, Katarzyną Suską, Tomaszem Krzysicą i Piotrem Nowckim wykonają jedno z najpiękniejszych dzieł swego patrona, Henryka Mikołaja Góreckiego Ad Matrem (Do Matki) op. 29. Kompozytor utwór ten z 1971 roku opatrzył dedykacją: Pamięci mojej Matki, która – przypomnijmy – zmarła w dniu drugich jego urodzin. Wykorzystał w nim własny tekst, napisany podług sekwencji Stabat Mater. Drugim utworem tego rocznicowego koncertu będzie Te Deum Wojciecha Kilara. Dzieło, dedykowane pamięci żony kompozytora – Barbary Kilarowej, twórca oparł na tekście uroczystego, pochwalnego hymnu z kanonu liturgii łacińskiej, któremu w warstwie muzycznej nadał specyficzny, archaizujący klimat.


Od 13 października 2012 roku w kinie Helios Nowe Horyzonty we Wrocławiu transmitowane są na żywo opery z The Metropolitan Opera.

Kino Helios Nowe Horyzonty w sezonie 2012/2013 pokaże na swoich ekranach 12 spektakli w mistrzowskim wykonaniu legendarnego zespołu nowojorskiej The Metropolitan Opera. Widzowie za pośrednictwem bezpośredniego połączenia satelitarnego będą mogli oglądać transmisje przedstawień w najwyższej jakości dźwięku i obrazu. Na cykl The Met: Live in HD złoży się dwanaście spektakli (w tym dwa premierowe) bezpośrednio transmitowane poprzez satelitę do wybranych kin na całym globie. W programie znalazły się wybitne dzieła: Otello Giuseppe Verdiego (27 października 2012), Burza Thomasa Adèsa (premiera, 10 listopada 2012), Łaskawość Tytusa Wolfganga Amadeusza Mozarta (1 grudnia 2012), Bal maskowy Verdiego (8 grudnia 2012), Aida Verdiego (15 grudnia 2012), Trojanie Hectora Berlioza (5 stycznia 2013, Maria Stuarda Donizettiego (premiera, 19 stycznia 2013), Rigoletto Verdiego (16 lutego 2013), Parsifal Richarda Wagnera (2 marca 2013), Francesca da Rimini Riccardo Zandonaia (16 marca 2013), Juliusz Cezar Georga Friderica Handela (27 kwietnia 2013).

Karnety na spektakle dostępne w sprzedaży internetowej na stronie www. heliosnh.pl oraz w kinie Helios Nowe Horyzonty. Karnet na 12 spektakli – 600 zł, karnet na 6 dowolnie wybranych spektakli – 360 zł, pojedynczy bilet – 80 zł.

Więcej informacji – na: www.heliosnh.pl


W niedzielę, 11 listopada 2012 roku o godz. 18:00 w Sali koncertowej Filharmonii w Opolu odbędzie się Dzień muzyki polskiej - koncert symfoniczny w ramach jubileuszu 60-lecia Filharmonii Opolskiej, z okazji Narodowego Święta Niepodległości.

W interpretacji Filharmoników Opolskich pod dyrekcją Bartosza Żurakowskiego usłyszymy kompozycje Władysława Żeleńskiego – Uwerturę koncertową W Tatrach, Zygmunta Noskowskiego – Uwerturę koncertową Morskie Oko op. 19 i obrazy fantazyjne Z życia narodu na wielką orkiestrę na podstawie Preludium A-dur Fryderyka Chopina oraz Stanisława MoniuszkiPolonez koncertowy A-dur.

Bezpłatne zaproszenia do odbioru w kasie Filharmonii Opolskiej od 8 listopada.


W niedzielę, 11 listopada 2012 roku o godz. 10.30 artyści Chóru Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina uczestniczyć będą w mszy świętej za ojczyznę, odprawionej w archikatedrze z okazji Święta Niepodległości. Muzyczną oprawą liturgii będą wybrane motety Giovanniego Pierluigiego da Palestriny ze zbioru dedykowanego kardynałowi Andrzejowi Batoremu.

Świąteczny koncert odbędzie się natomiast w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu. Tu o godz. 18.30 Śląska Orkiestra Kameralna pod batuta Massimiliana Caldiego zaproponują Koncert polski Georga Philippa Telemanna oraz utwory Mieczysława Karłowicza - Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2 i Wojciecha Kilara - Orawę. Koncert dedykowany jest IX Międzynarodowemu Konkursowi im. Grzegorza Fitelberga, który rozpocznie się za tydzień.


Koncert Sen o Podlasiu z cyklu Partytury Fotograficzne odbędzie się 12 listopada 2012 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W Lutosławskiego w Warszawie. Grupa improwizujących kompozytorów Kawalerowie Błotni oraz muzycy i poeta z Mińska Białoruskiego odniosą się do fotografii Mariusza Wideryńskiego zrobionych na pograniczu polsko-białoruskim. Całość odnosi się do kulturowego fenomenu Podlasia, przestrzeni tęsknoty, powikłanej historii, pustki i ciszy w miejscu zaginionego życia.

Najnowszy projekt – Sen o Podlasiu wynika z moich fascynacji osobistych dla tego szczególnie bliskiego mi regionu. - napisał Mariusz Wideryński. - Trudno bowiem być obojętnym na niebanalną urodę Podlasia, krajobrazy, puszczańskie lasy, bezkresne łąki i mokradła. Jego odwieczne przyjazne wielokulturowe tradycje, duchowość oraz niespotykaną serdeczność i życzliwość mieszkańców. A w końcu i z tego, że są to w jakimś niemałym stopniu moje rodzinne strony. Może też po trosze z niespełnionych marzeń…

Wykonawcy: Mariusz Wideryński – fotografia, zespół KAWALEROWIE BŁOTNI w składzie: Krzysztof Knittel – sampler, syntezator, Jerzy Kornowicz – fortepian, Ryszard Latecki – trąbka, harmonium, pseudoinstrumenty, Mieczysław Litwiński – śpiew, harmonium, skrzypce, cytra smyczkowa, instrumenty dawne i etniczne, Tadeusz Sudnik – groobevoxy, efekty dźwiękowe i Tadeusz Wielecki – kontrabas oraz GOŚCIE Z BIAŁORUSI: Andrej Chadanowicz – słowo, Iłona Les – wiolonczela, Siarhiej Machau – flet i Wieranika Pradzied – cymbały.

Bilety - 10 zł, młodzież szkolna i studenci - wstęp wolny.

Read more


Ogólnopolska konferencja naukowo-artystyczna Kameralistyka fortepianowa polskich kompozytorów XIX i XX wieku odbędzie się w Łodzi w dniach 12-15 listopada 2012 roku.

Coroczna konferencja artystyczno-naukowa organizowana przez Katedrę Kameralistyki Akademii Muzycznej w Łodzi będzie poświęcona tym razem polskiej twórczości kameralnej XIX i XX wieku. Obok kameralistów z łódzkiej uczelni wystąpią gościnnie z wykładami i koncertami pedagodzy Akademii Muzycznej w Krakowie, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Uniwersytetu Warszawskiego (Akademia Muzyczna w Łodzi, ul. Gdańska 32, sala 12, wstęp wolny).

ZOBACZ: program konferencji i koncertów


Orkiestra Kameralna l'Autunno wystąpi pod dyrekcją Adama Banaszaka we wtorek, 13 listopada 2012 roku o godz. 19.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Koncert jest zapowiedzią Screen & Sound Fest. - Let's See The Music, który odbędzie się w Krakowie w marcu 2013 roku.

W programie muzyka polska - utwory Grażyny Bacewicz, Janusza Bieleckiego, Henryka Czyża, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Andrzeja Panufnika, Stefana Bolesława Poradowskiego i Karola Szymanowskiego.

Jest to wydarzenie promujące nie tylko krakowski festiwal, ale również samą orkiestrę - podczas koncertu rejestrowany będzie materiał na płytę.

Wstęp wolny.


"5 zmysłów. Pauza" - prospołeczny projekt edukacji kulturalnej, realizowany przez Stowarzyszenie Edukacyjne MCA, Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia "Amadeus" oraz Agencję More Than One Production, odbędzie się w dniach 15 września – 26 listopada 2012 roku.

"5 zmysłów. Pauza" jest wydarzeniem adresowanym do osób niesłyszących. Przez dwa miesiące w Poznaniu odbędzie się kilkadziesiąt wydarzeń kulturalno-edukacyjnych takich, jak warsztaty, seminaria, spotkania. Całość projektu skoncentrowana jest wokół tematu muzyki, a jego podsumowaniem ma być pierwszy na świecie koncert współwykonywany przez osoby niesłyszące, które 14 listopada 2012 roku w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza wystąpią w towarzystwie Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia "Amadeus" pod dyrygenturą Agnieszki Duczmal.

PRZECZYTAJ: opis i harmonogram projektu – plik pdf

Szczegółowe informacje – na stronie: www.5zmyslow.pl


W czwartek, 15 listopada 2012 roku o godz. 19.00 Austriackie Forum Kultury w Warszawie zaprasza na koncert monograficzny „niedocenianego romantyka” Antona Zemlinsky' ego, z okazji 70. rocznicy śmierci kompozytora.

Usłyszymy: Trio op. 3 na klarnet, wiolonczelę i fortepian, Kwartet smyczkowy op. 4, Pieśni op. 5 na głos niski i fortepian, Pieśni w formie walca op. 6 na sopran i fortepian, "Fantazje" op. 9 na fortepian solo, Pieśni op. 13 na głos i fortepian i Sonatę a-moll na wiolonczelę i fortepian (1894). Wystąpią: Anna Szostek – sopran, Artur Rożek – baryton, Anna Kalska - klarnet, Marek Dumicz, Stanisław Dziąg - skrzypce, Adam Dębski – altówka, Magdalena Bojanowicz, Anna Markiewicz – wiolonczela, Anna Hajduk, Piotr Kopczyński, Grzegorz Skrobiński, Wojciech Świętoński – fortepian.


8th Mózg Festival - Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych odbędzie się w Bydgoszczy w dniach 15-17 listopada 2012 roku. Tegoroczna edycja oscyluje przede wszystkim wokół idei twórczości Johna Cage'a - kompozytora, myśliciela, jednej z najważniejszych postaci kultury XX wieku. Jemu poświęcony zostanie pierwszy dzień festiwalu, podczas którego wystąpią takie znakomitości, jak Krzysztof Knittel, Iwona Mironiuk, Tomasz Pawlicki oraz jeden z najbardziej znanych interpretatorów muzyki Cage'a - Szablocs Esztenyi.

W kolejnych dniach festiwalu wystąpią między innymi: japońska tancerka butoh Risa Takita, amerykański gitarzysta, członek legendarnego zespołu Fred Frith Guitar Quartet – Nick Didkovsky, kanadyjskie trio myzyki współczesnej Subtle Lip Can, a ostatniego dnia dwukrotnie usłyszymy legendarnego gitarzystę, znanego m.in. z działań z Tomem Waitsem oraz z płyty Los Cubanos Postizos - Marca Ribota.

8th Mózg Festival rozpocznie się otwarciem zbiorowej wystawy artystów z Łodzi, Gdańska, Bydgoszczy i Berlina, których prezentowana na festiwalu twórczość odnosić się będzie również do idei Cage'owskich. Ponadto codziennie po zakończonych działaniach na scenie głównej festiwalu, publiczność przenosić się będzie do klubu “Mózg”, gdzie działać będą producenci muzyki elektronicznej. Wystąpią m.in. “Sub Spa”, Kateryna Zavoloka z Ukrainy, Laetitia Morais z Portugalii. Podczas wszystkich dni festiwalowych publiczność oglądać będzie mogła filmy dokumentujące działalność John'a Cage'a, nasłynniejsze wykonania jego dzieł oraz dokumenty poświęcone improwizacji: On the Edge i Step Accross the Border.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


IX Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga odbędzie się w Katowicach w dniach 16-25 listopada 2012 roku. Organizatorem Konkursu jest Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego.

Zakwalifikowanych do przesłuchań konkursowych uczestników oceniać będzie Jury w składzie: prof. Antoni Wit (przewodniczący), Mirosław Jacek Błaszczyk (Polska), Juozas Domarkas (Litwa), Piotr Gajewski (USA), Martinez Izquierdo (Hiszpania), Eugeniusz Knapik (Polska), John Neschling (Brazylia), Marek Pijarowski (Polska), Maximiano Valdes (Chile), Takuo Yuasa (Japonia), Michael Zilm (Niemcy). Honorowym patronat nad Konkursem objął Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski.

Publiczne przesłuchania IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga odbędą się gościnnie w katowickiej Akademii Muzycznej w trzech etapach: I - w dniach 17-20 listopada 2012, II – 21-22 listopada 2012 i finał – 23 listopada 2012 roku. Poprzedzi je 16 listopada 2012 roku o godz. 19.00 Inauguracyjny koncert prawykonań, podczas którego po raz pierwszy zabrzmią dwie nowe kompozycje: Uwertura koncertowa Stanisława Moryty i Beauty Radiated in Eternity Eugeniusza Knapika. Wystąpi Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka.

Spośród 164 zgłoszeń z całego świata do udziału w Konkursie komisja kwalifikacyjna wybrała 50 uczestników z 22 krajów: Australii (1), Austrii (2), Brazylii (2), Chin (2), Czech (1), Finlandii (1), Francji (1), Grecji (2), Holandii (2), Irlandii (1), Japonii (5), Kolumbii (1), Korei Południowej (4), Litwy (1), Meksyku (1), Niemiec (4), Nowej Zelandii (1), Polski (8), Rosji (3), Tajwanu (3), USA (3) i Wielkiej Brytanii (1). Gdyby ktoś z zakwalifikowanych zrezygnował, mogą pojawić się w Katowicach również Argentyńczyk, Hiszpan, Kazach, Portugalczyk, Rumun, Słowak, Węgier czy Włoch. W gronie pięćdziesięciu zakwalifikowanych jest osiem pań: cztery Polki, dwie Greczynki i po jednej dyrygentce z Rosji i Nowej Zelandii. Spośród Polek uczestniczyły już w poprzednim konkursie w Katowicach Marzena Diakun, która pięć lat temu zdobyła Nagrodę starosty bieruńsko-lędzińskiego dla polskiego pófinalisty i Nagrodę ufundowaną przez STOART dla najlepszej polskiej uczestniczki oraz Maja Metelska, uhonorowana Nagrodą TVP. Najstarszymi uczestnikami konkursu będą urodzeni tego samego dnia, 7 września 1977 roku Alexander Negrin z Wielkiej Brytanii i Litwin Dainius Pavilionis, który na poprzednim katowickim konkursie w 2007 roku zdobył III wyróżnienie oraz Nagrodę im. Witolda Rowickiego za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora (Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza). Z tego samego rocznika, o trzy miesiące od nich młodszy jest Tae Jung Lee z Korei Południowej. Najmłodsi uczestnicy konkursu urodzili się w 1989 roku — w lutym Holender Olivier Pols, a w listopadzie - Polak Maciej Koczur.

Do II etapu Konkursu zostanie zakwalifikowanych nie więcej niż 12, a do III etapu - nie więcej niż 6 finalistów. Uczestnicy Konkursu dyrygować będą Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej. W przesłuchaniach II etapu jako soliści wystąpią znakomici wiolonczeliści: Tomasz Strahl i Marcin Zdunik oraz świetne skrzypaczki: Agata Szymczewska i Anna Maria Staśkiewicz. Uczestnicy Konkursu obowiązkowo będą musieli wykonać kompozycje polskich twórców: w II etapie jest to I Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego albo Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego, a w III etapie - II Symfonię B-dur op. 19 Szymanowskiego albo Symfonię Odrodzenie e-moll op. 7 Mieczysława Karłowicza.

Główną nagrodą w konkursie jest 25 000 euro i Złota Batuta. Oprócz nagród regulaminowych przyznane zostaną nagrody dodatkowe, m.in. Nagroda im. Witolda Rowickiego za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora oraz zaproszenia do prowadzenia koncertów w Polsce oraz za granicą – w Lizbonie, Tokio i w ramach projektu ONE goes places (Jenaer Philharmonie, Bohuslav Martinu Filharmonie, Štátny komorný orchester Žilina, Ljubliana – RTV Slo, Amiens- Orchestre de Picardie). Koncerty laureatów odbędą się 25 listopada w Katowicach i 26 listopada 2012 roku w Warszawie.

Organizatorzy zaplanowali liczne wydarzenia towarzyszące, m.in. dwie wystawy. Wydawana będzie również okolicznościowa gazeta dyrygencka "Batuta".

Przesłuchania konkursowe będzie można śledzić także przez Internet - na stronie Konkursu dostępna będzie transmisja on line.

Patronat medialny nad Konkursem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Oddział Wrocławski Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert FLET PLUS… [dialogi/nie-dialogi na flet z elektroniką], który odbędzie się w piątek, 16 listopada 2012 roku o godz. 19.30 w Auli Ossolineum we Wrocławiu (ul. Szewska 37).

W programie: Dialog/No Dialog na flet z elektroniką Pierre’a Jodlowskiego, io na amplifikowany flet i próbki dźwiękowe Jagody Szmytki, Arguro na flet i live electronics Krzysztofa Wołka, Neptun na flet altowy i live electronics Mateusza Ryczka, Kioloik na flet solo (prawykonanie) Pawła Hendricha i Pryzmat na flet i taśmę Jakuba Sarwasa. Wystąpią: Elżbieta Woleńska – flety, Paul Preusser, Mateusz Ryczek – elektronika. Wstęp wolny.

Flet - jeden z najstarszych instrumentów w ludzkiej kulturze, dobrze się łączy z jednym z najnowszych wynalazków w muzyce: elektroniką, szukając nowych brzmień, chętnie sięga także po dźwięki głęboko zanurzone w tradycji. Stąd – wzięty z kompozycji Pierre’a Jodlowskiego – tytuł całego koncertu. Jego program jest wrocławski, śląski i i międzynarodowy równocześnie. Elżbieta Woleńska, wrocławianka, absolwentka i pedagog wrocławskiej Akademii, gra na różnych odmianach fletu, a szczególnie, choć nie wyłącznie, zainteresowana jest nową muzyką. Najbardziej znanym z prezentowanych twórców jest Pierre Jodlowski, Francuz o głębokich polskich korzeniach, który dzieli obecnie życie między Wrocław i Tuluzę, a przy tym podróżuje ze swą muzyką po całym świecie. Jagoda Szmytka, rodowita wrocławianka, działa obecnie w Niemczech, rozwijając piękną międzynarodową karierę. Wrocławianinem stuprocentowym jest Paweł Hendrich, również coraz lepiej znany i wykonywany przez renomowane międzynarodowe grupy muzyczne, podobnie jak najmłodszy w tym gronie Mateusz Ryczek, którego muzykę można było ostatnio usłyszeć m.in. w Berlinie i Moskwie. Jakub Sarwas i Krzysztof Wołek wywodzą się z Górnego Śląska i tam studiowali. Sarwas, kompozytor i dyrygent, uzupełniał studia w Kolonii, zaś Wołek – w Hadze i Chicago, a obecnie mieszka w Louisville w USA. Kuratorem koncertu jest Paul Preusser, Amerykanin mieszkający we Wrocławiu.

Dialog-Niedialog Jodlowskiego tworzy sytuację teatralną: dwojga postaci, których komunikacja zostaje w pewnym momencie przerwana. Kompozycja Szmytki – inaczej niż w wielu teatralizowanych jej utworach – to po prostu muzyka na flet z elektroniką brzmiąca… jak flet z elektroniką. Neptun Ryczka, z cyklu planetarnych metafor, wykonywany był przez Elżbietę Woleńską przed trzema laty na pamiętnym deszczowym koncercie w Ogrodzie Botanicznym. Innego rodzaju metaforą jest Arguro Wołka (“srebro”, czy w ogóle “lśniący metal” w sanskrycie) – metal jak najbardziej “fletowy”. Zaś tytuł kompozycji Hendricha, brzmiący cokolwiek z fińska, jest po prostu palindromem (brzmiącym tak samo wprost i wspak), nic nie znaczącym, ale wskazującym zasadę budowy utworu.


Koncert Upamiętniający Odzyskanie Niepodległości z cyklu "Warszawska Opera Kameralna dla Warszawy i Mazowsza" odbędzie się 16 listopada 2012 roku o godz. 18.00 w Okęckiej Sali Widowiskowej (ul. 1-go Sierpnia 36a). W programie: Feliks Janiewicz (1762-1848) – V koncert skrzypcowy e-moll i Ignacy Feliks Dobrzyński (1779-1841)Symfonia B-dur, op.11. Wystąpią: Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce i Orkiestra Warszawskiej Opery Kameralnej pod dyrekcją Zbigniewa Gracy. Wstęp wolny.


W piątek, 16 listopada 2012 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę 17 listopada 2012 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty z okazji 85. rocznicy urodzin Juliusza Łuciuka (na zdjęciu). W programie koncertów z udziałem Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego znalazły się: VI Symfonia h-moll Piotra Czajkowskiego zwana Patetyczną, Koncert wiolonczelowy h-moll Antonína Dvořáka (w wykonaniu wybitnego wiolonczelisty - Ivana Monighettiego, ostatniego ucznia Mścisława Roztropowicza), ale przede wszystkim Apokalypsis na chór a cappella dostojnego Jubilata.

„Juliusz Łuciuk należy do twórców, których nie przenika pragnienie bycia w centrum uwagi muzycznego świata. Od wielu już lat skupia się przede wszystkim na komponowaniu muzyki związanej (poprzez teksty i materię dźwiękową) z poetyką sacrum. Jest to zarówno muzyka kościelna – wpisana w liturgię, jak i utwory wprost nawiązujące do treści duchowych przeżyć. Nie epatując słuchaczy różnościami fakturalnych nowinek Łuciuk potrafi doskonale uchwycić istotę przekazu zawartą w tekstach uświęconych, co czyni jego utwory prawdziwie nabożnymi – wpisującymi się w wielką tradycję kościelnego muzykowania sięgającą czasów pradawnych. Jednakże archaizacja, jeśli dostrzeżemy jej obecność, jest w dziełach Łuciuka przede wszystkim wspomnieniem niegdyś stosowanych technik komponowania, które zostają przeniesione na grunt współczesny i poddane modyfikacjom. Tak też przedstawia się fasada, na której wspiera się Apocalypsis – na chór mieszany i głosy solowe (sopran, alt, tenor i baryton) – utwór powstały w roku 1985. Z Janowego dzieła, którego wykładnia ulegała rozlicznym zmianom, Łuciuk wybrał na początek fragment wskazujący na znaczenie Tej, która „w słońce obleczona” ma „na głowie koronę z dwunastu gwiazd”, a zakończył wizją upadku Babilonu (co nie jest trudną do rozszyfrowania aluzją, zważywszy że Apokalypsis powstała w Polsce zgnębionej wprowadzeniem stanu wojennego).” [Zbigniew Andrzej Zając]


Siódmy Festiwal „Gdańska Jesień Pianistyczna”, organizowany przez Polską Filharmonię Bałtycką w hołdzie dla swojego Patrona – Fryderyka Chopina, odbędzie się w dniach od 16 do 24 listopada 2012 roku.

„Gdańska Jesień Pianistyczna” to jeden z najważniejszych festiwali pianistycznych w Polsce. Uczestniczą w nim największe gwiazdy polskiej i światowej pianistyki, począwszy od laureatów konkursów pianistycznych po wybitne talenty i autorytety muzyczne. Tegoroczny festiwal gości pianistów z wielu stron świata - z Rosji, Australii, Stanów Zjednoczonych, Argentyny oraz Polski, a na jego program złożą się dwa koncerty symfoniczne i pięć recitali fortepianowych. Gwiazdami siódmej edycji będą: Vladimir Ovchinnikov, Bogdan Czapiewski, Beata Bilińska, Leszek Możdżer, Tamara Granat i Bartłomiej Kominek, Eugen Indjic , Nelson Goerner, Paweł Przytocki oraz wybitny rosyjski dyrygent – Jurij Simonov.

Vladimir Ovchinnikov jest jedynym pianistą na świecie, który zdobył główne nagrody, zarówno na Międzynarodowym Konkursie Czajkowskiego w Moskwie (1982), jak i Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Leeds (1987). Artysta wystąpi 16 listopada w Sali Koncertowej Filharmonii Bałtyckiej, w ramach koncertu nadzwyczajnego, inaugurującego „Gdańską Jesień Pianistyczną”. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą założyciela orkiestry kameralnej i długoletniego I dyrygenta Teatru Bolszoj Jurij Simonova. Wydarzeniem Festiwalu będzie także koncert Eugena Indjica, laureata trzech międzynarodowych konkursów pianistycznych: IV nagrody w Warszawie (Konkurs Chopinowski, 1970), III nagrody w Leeds (1972) i II nagrody w Tel Awiwie (im. Artura Rubinsteina, 1974). W piątek, 23 listopada na scenie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wystąpi z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, którą poprowadzi dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie - Paweł Przytocki.

Koncerty odbywać się będą na Sali Koncertowej i Sali Kameralnej na Ołowiance.

ZOBACZ: program Festiwalu - plik pdf


W dniach 16-25 listopada 2012 roku w Krakowie odbędzie się 20. jubileuszowa edycja Festiwalu "Audio Art".

Audio Art to festiwal poświęcony sztuce audiowizualnej. Audio Art jest eksperymentalną i postmodernistyczną sztuką przełomu wieków. Audio Art to integracja sztuk wizualnych z dźwiękowymi. Audio Art występuje w formie koncertów, performance i instalacji. Audio Art tworzy nową koncepcję źródła dźwięku: obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie. Audio Art jest sztuką personalną: kompozytor, konstruktor i wykonawca unifikują cały proces tworzenia i wykonania dzieła. Audio Art używa prostej i zaawansowanej technologii.

Festiwal Audio Art prezentuje artystów z całego świata oraz ich premierowe projekty. W ramach festiwalu odbywają się także prezentacje spoza nurtu Audio Art. Wydarzenia festiwalu Audio Art są transmitowane na żywo przez internet.

Instalacje pokazywane w tym roku w większości penetrują przestrzeń akustyczną miasta (Jacek Smolicki Street Sampling, Martyna Poznańska Soundmazes) i otwartych przestrzeni plenerowych (Krzysztof Knittel 4 Pory Roku), a także prezentują oryginalne obiekty akustyczne (Jean-Francois Laporte Khrônos i Pendulum), unikalne instalacje wysokich napięć (Dorota Walentynowicz in fear of dead enigma, Stephen Verstraete testing), czy też niedawno skonstruowaną interaktywną przestrzeń wirtualną (Szymon Nowak Behave). W bloku koncertów wystąpią wielkie indywidualności, m.in. Dawid Szczęsny z Berlina, Sebastian Buczek, flecista Robert Dick z Nowego Jorku, chiński kompozytor Zhang Xiaofu, Hans W. Koch z Kolonii, wiedeńska skrzypaczka Mia Zabelka, czy też znana grupa wrocławska Małe Instrumenty, przyjeżdżająca na festiwal ze swoim specjalnie przygotowanym na Rok Cage’a projektem Toy Piano oraz POW Ensemble w składzie Gośka Isphording, Luc Houtkamp, Chad Langford z programem na klawesyn i elektronikę. Ciekawą konfrontację przygotowali organizatorzy festiwalu przez zestawienie amerykańskiego projektu choreograficznego z najnowszym projektem Dominiki Knapik i Aleksandry Gryki Dzoe (24 listopada). Na koniec festiwalu zaplanowano najnowszy projekt Indians Roberta Curgenvena z Cornwall w Australii oraz Ludomira Franczaka z Lublina..

Więcej informacji - na www.audio.art.pl


Koncert finałowy XX Chanterelle Festival, zatytułowany Ballada o świecie, którego już nie ma, odbędzie się w sobotę, 17 listopada 2012 roku o godz. 18.00 w Zamku Książąt Czartoryskich w Gołuchowie. Wystąpi Quartet Klezmer Trio w składzie: Magda Brudzińska – śpiew, altówka, Oskar Gut – akordeon i Jarek Wilkosz – kontrabas.

Quartet Klezmer Trio to zespół wokalno-instrumentalny wykonujący tradycyjną żydowską i bałkańską muzykę klezmerską we własnych aranżacjach. Został założony w 2004 roku przez troje młodych i utalentowanych absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej.


W sobotę, 17 listopada 2012 roku o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi w swojej siedzibie na kolejnym koncercie abonamentowym. Koncert poprowadzi nowy dyrektor artystyczny orkiestry – Alexander Liebreich, w partii solowej wystąpi znakomita altowiolistka Tabea Zimmermann.

Orkiestra pod dyrekcją nowego szefa po raz pierwszy w Polsce wykona Medytację Toshia Hosokawy, uznawanego dziś za najwybitniejszego współczesnego kompozytora japońskiego. Urodzony w 1955 roku w Hiroszimie Hosokawa poświęcił swój utwór pamięci ofiar tsunami. Medytacja powstała na przełomie lat 2011/2012, a jej premierowe wykonanie – pod dyrekcją Alexanda Liebreicha – miało miejsce podczas Tongyeong International Music Festival, w marcu 2012 roku. Podczas koncertu zabrzmi również Koncert na altówkę i orkiestrę Der Schwanendreher Paula Hindemitha, w którym partię solową wykona znakomita altowiolistka – Tabea Zimmermann. Wieczór zakończy II Symfonia Johannesa Brahmsa.

Następnego dnia, 18 listopada w godz. 14.00-17.00 w Akademii Muzycznej w Krakowie odbędzie się spotkanie z Tabeą Zimmermann, która poprowadzi kurs mistrzowski.


Stowarzyszenie Przyjaciół "Gaude Mater" zaprasza na XIV Święto Muzyki, które odbędzie się w Częstochowie w dniach 17-25 listopada 2012 roku.

Read more


Prawykonanie utworu Filipa Andrzeja Matuszewskiego Porta Fidei do wybranych tekstów Bł. Jana Pawła II, skomponowanego na ogłoszony przez Papieża Benedykta XVI „Rok Wiary”, odbędzie się 18 listopada 2012 roku o godz. 18.00 w Archikatedrze Łódzkiej. Kompozycja została objęta honorowym patronatem Rady Kultury Watykanu i wpisana do kalendarza wydarzeń kulturalnych „Roku Wiary”.

Utwór zabrzmi w wykonaniu solistów: Urszuli Kryger – mezzosopran, Jerzego Zelnika – recytacja, Jacka Delonga – saksofon i Jakuba Garbacza – organy oraz Chóru Mieszanego Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi (przygotowanie chóru – Anna Kamerys) i Orkiestry „Łódzkie Smyczki” pod dyrekcją Ryszarda Jana Osmolińskiego.

Koncert zostanie powtórzony 25 listopada 2012 roku o godz. 18.00 w Kościele Parafialnym P.W. Matki Boskiej Jasnogórskiej Łódź Widzew – Wschód.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Czy konkursy kompozytorskie dają szczęście? Jak wiele trzeba włożyć serca, a jak wiele rozumu, aby powstał dobry utwór muzyczny? Na te i na wiele innych pytań odpowie kompozytor i muzyk Bartosz Kowalski, kolejny gość cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”.

W niedzielę, 18 listopada 2012 roku Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na piątą rozmowę o muzyce współczesnej, odbywającą się w ramach cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”.

Gościem najbliższego, przedostatniego w tym roku, spotkania będzie Bartosz Kowalski - kompozytor, aranżer, instrumentalista. Jest laureatem dwudziestu krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich, autorem blisko 100 wykonywanych w kraju i zagranicą kompozycji symfonicznych, chóralnych, kameralnych i wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Studiował kompozycję u Sławomira Czarneckiego i Mariana Borkowskiego. W swoim dorobku ma też szereg aranżacji i instrumentacji utworów klasycznych i rozrywkowych. Bierze udział w licznych koncertach, performance’ach i instalacjach, m.in. z grupą „Sonofrenia”.

Spotkanie, moderowane przez Małgorzatę Kołcz - kontrabasistkę i organizatora wydarzeń kulturalnych, odbędzie się w niedzielę 18 listopada o godz. 17:00 w Lokalu Użytkowym (ul. Brzozowa 27/29) przy Rynku Starego Miasta w Warszawie. Wstęp wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

więcej...


Koncert z cyklu „Niedziela z Szymanowskim i ...” odbędzie się 18 listopada 2012 roku o godz. 12.00 w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach. W programie: II Sonata fortepianowa A-dur op. 21 Karola Szymanowskiego oraz VIII Etiuda Transcendentalna c-moll Wilde Jagd i Walc Mefisto Fernca Liszta. Wystąpią: Gajusz Kęska – fortepian i Bożena Gieburowska – słowo.


Koncert „Mistrzowie muzyki polskiej. Fryderyk Chopin i Stanisław Moniuszko” odbędzie się w niedzielę, 18 listopada 2012 roku o godz. 17.00 w Muzeum Wnętrz Dworskich w Ożarowie. Wystąpią: Natalia Skrycka – mezzosopran, Bartosz Araszkiewicz – bas, Arnold Gniwek – fortepian i Ewa Kafel – słowo. W programie: S. Moniuszko – arie z opery Straszny dwór oraz pieśni, F. Chopin – Nokturn cis- moll op 27, Walce z op 64, Ballada F-dur, Polonez As- dur op. 53.


Koncert Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się w poniedziałek, 19 listopada 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej warszawskiej uczelni. W programie: Aldona NawrockaDiptichos na trąbkę i organy, Paweł StrzeleckiSonata na obój i fortepian, Edward SielickiSuita tańców nie-polskich na dwa fortepiany, Aleksander KościówSonata na wiolonczelę i fortepian oraz Alicja GronauKilka spojrzeń na Paulę dla kwartetu smyczkowego. Wystąpią: Tomasz Woźniak – trąbka, Dariusz Przybylski – organy, Maria Pawlik – obój, Aruto Matsumoto – fortepian, DUO DA GAMA: Danuta Wasko, Taras Wasko – fortepian, 2IN1 DUO: Michał Zieliński – wiolonczela, Yuka Toyama – fortepian i Kwartet smyczkowy TESSERIS. Koordynacja koncertu ad. dr Bartosz Kowalski-Banasewicz.


Koncert kameralny, organizowany w ramach Festiwalu Schulzowskiego "Schulz w Warszawie, Drohobycz w Warszawie" w 120. rocznicę urodzin i 70. rocznicę śmierci Brunona Schulza, odbędzie się w poniedziałek, 19 listopada 2012 roku o godz. 19.00 w Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich, Krakowskie Przedmieście 32. W programie znajdzie się muzyka, stanowiąca kontekst dla twórczości Brunona Schulza. Utwory Grzegorza Fitelberga, Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina, Szymona Laksa i Ludomira Różyckiego wykona Varsovia Piano Trio z udziałem Anny Karasińskiej – sopran.

Przy wyborze kompozycji nacisk położony został na takie aspekty, jak: profesjonalizm, demonstrowany formami muzyki kameralnej – koncertowymi pieśniami i kompozycją na trio fortepianowe; demonstracyjnie określona przynależność do narodowej tradycji w utworach poprzedników pokolenia Schulza – Chopina i Paderewskiego; otwarcie na nową estetykę muzyki światowej i narodowej – młodopolskie Trio Różyckiego. Komentarzem z dzisiejszej perspektywy do tak zarysowanej sytuacji artystycznej jest kompozycja Szymona Laksa – artysty z pokolenia Schulza i zarazem jednego z nielicznych szczęśliwców ocalonych z zagłady.


Koncert z cyklu Paweł Szymański zaprasza” odbędzie się we wtorek, 20 listopada 2012 roku o godz. 19.00 w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie.

W wykonaniu pianistów: Macieja Grzybowskiego, Joanny Wicherek i Macieja Piszka oraz klarnecisty Juliana Paprockiego usłyszymy pięć kompozycji, wybranych przez kompozytora, pełniącego w sezonie 2012/13 funkcję rezydenta w warszawskiej Filharmonii. Będą to: Sonata na fortepian Zbigniewa Rudzińskiego, Monument - Selbstporträt - Bewegung na 2 fortepiany György Ligeti’ego, Klavierstück IX Karlheinza Stockhausena, Tha' Munnot Waste No Time na 3 fortepiany i klarnet Eugeniusza Knapika i utwór samego Pawła Szymańskiego (na zdjęciu) - Epitafium na 2 fortepiany.


Koncert W duecie po polsku odbędzie się w środę, 21 listopada 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W wykonaniu Kamili Wąsik-Janiak - skrzypce i Karoliny Nadolskiej - fortepian usłyszymy cztery kompozycje: Polonez koncertowy D-dur op. 4 i Fantazję na tematy z opery „Faust” Gounoda op. 20 Henryka Wieniawskiego, Sonatę d-moll op. 9 Karola Szymanowskiego oraz Sonatę a-moll op. 13 Ignacego Jana Paderewskiego.


Koncert Festiwalowo-Konkursowy pod honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Pana Bogdana Zdrojewskiego, który odbędzie się w Auli Nova w Poznaniu w środę, 21 listopada 2012 roku o godz. 17.00.

Koncert Festiwalowo-Konkursowy to druga część projektu zatytułowanego Festiwal Sztuki Młodych 2012, którego tegoroczna edycja organizowana jest przez poznańską Akademię Muzyczną. W maju 2012, w pierwszej części wyżej wspomnianego projektu, mieliśmy okazję być świadkami wyłonienia podczas Koncertu Roku przez jury w osobach Magnificencji Rektorów uczelni muzycznych, największej osobowości artystycznej spośród dyplomantów zgłoszonych przez w/w uczelnie. Drugim etapem Festiwalu Sztuki Młodych 2012 jest przygotowanie Koncertu Festiwalowo-Konkursowego. Ideą koncertu jest prezentacja kameralnych zespołów studenckich z następujących uczelni: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Akademia Muzyczna w Krakowie, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Akademia Sztuki w Szczecinie. Młodych wykonawców oceniać będzie jury – tak, jak miało to miejsce w maju, w jego skład wejdą Magnificencje Rektorzy uczelni muzycznych, którzy pracować będą pod przewodnictwem prof. Wiktora Jędrzejca – Dyrektora Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.