POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

wydarzenia

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Filharmonia Krakowska zaprasza na uroczyste koncerty symfoniczne zorganizowane w 100. rocznicę urodzin profesora Adama Bielańskiego - znakomitego chemika, członka PAN i PAU, od 1955 profesora nadzwyczajnego, a od 1962 – profesora zwyczajnego, autora podręczników akademickich z zakresu chemii nieorganicznej i fizycznej. Od chwili powstania Filharmonii Krakowskiej profesor Adam Bielański jest stałym i wiernym słuchaczem odbywających się tutaj koncertów. Dedykowane wielkiemu Jubilatowi koncerty symfoniczne, jakie odbędą się w piątek, 30 listopada 2012 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 1 grudnia o godz. 18.00 poprowadzi wybitny kanadyjski dyrygent Charles Olivieri-Munroe, uczeń takich mistrzów batuty jak Jiri Belohlavek, Ilja Musin czy Yuri Temirkanov, laureat pierwszej nagrody prestiżowego konkursu dyrygenckiego podczas Festiwalu Muzycznego Praska Wiosna (2000), obecnie główny dyrygent Orkiestry Filharmonii w Południowej Westfalii oraz Orkiestry Filharmonii Północnoczeskiej w Teplicach, która pod jego kierownictwem zyskała miano jednej z najlepszych orkiestr w Czechach. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod jego batutą usłyszymy Koncert skrzypcowy d-moll Jeana Sibeliusa, którego partię solowa zagra Esther Yoo - 18-letnia skrzypaczka urodzona w Stanach Zjednoczonych, zaliczana już dziś do najwybitniejszych instrumentalistek swojego pokolenia.

Esther Yoo zdobyła I nagrodę na 10. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego (2006, sekcja dziecięca), European Union Award for Music Art for Youth (2006), II Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Andresa Postacchini, I Nagrodę na New York Music Competition (2000), I Nagrodę na New Jersey Music Competition (1999) oraz III Nagrodę na 10-tym Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowymi im. J. Sibeliusa w Helsinkach w 2010 roku. W maju 2012 roku zdobyła czwartą nagrodę na 75-tym Queen Elisabeth Music Competition. Artystka otrzymała także Special Achievement Award dla wybitnie uzdolnionych młodych artystów.

W drugiej części wieczorów zabrzmią utwory Richarda Straussa: Suita z opery „Kawaler srebrnej róży” Taniec siedmiu zasłon z opery Salome.


W styczniu 2013 roku przypada 50. rocznica śmierci Francisa Poulenca i to właśnie wybitnemu francuskiemu kompozytorowi poświęcony będzie piątkowy wieczór, 30 listopada 2012 roku w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Na początku usłyszymy Cztery pory roku Astora Piazzolli w aranżacji na kwintet dęty Eduardo Adriana Rodrigueza, a następnie program koncertu wypełnią już dzieła Francisa Poulenca: Sonata na flet i fortepian, Sonata na klarnet i fortepian, Trio na obój fagot i fortepian oraz Sekstet na instrumenty dęte i fortepian.

Wykonawcami koncertu będą członkowie Kwintetu Dętego Filharmonii Dolnośląskiej: Marta Fender (flet), Aneta Kolendo (obój), Bartosz Kolendo (klarnet), Tomasz Suchowierzch (fagot), Tomasz Kuboń (waltornia) oraz Maria Miszczak (fortepian). Koncert poprowadzi Andrzej Zwarycz.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na koncert muzyki Tadeusza Bairda, który odbędzie się w czwartek, 29 listopada 2012 roku o godz. 19:00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego (ul. Zwierzyniecka 1).

W programie znajdą się cztery kompozycje Tadeusza Bairda: Kwartet smyczkowy w interpretacji Sine Nomine Ensemble w składzie: Paulina Woś – skrzypce, Jakub Bańdur – skrzypce, Sylwia Wojtowicz – altówka i Jakub Gucik – wiolonczela, Play na kwartet smyczkowy, który wykona Ilum Quartet: Agnieszka Bugla – skrzypce, Maciej Klich – skrzypce, Karolina Drwięga – altówka i Marta Nagawiecka - wiolonczela (gościnnie) oraz Concerto Lugubre na altówkę i orkiestrę symfoniczną z Pawłem Odorowiczem w roli solisty i orkiestrowe Cztery eseje. Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie poprowadzi Paweł Przytocki.

Wykonanie utworów Tadeusza Bairda odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca "Nowe Interpretacje".


Koncert Perły współczesnej kameralistyki odbędzie się w środę, 28 listopada 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.

Capella Bydgostiensis pod batutą José M. Florência wykona utwory polskich kompozytorów przełomu wieków XX i XXI, w tym Concerto piccolo per archi Krzesimira Dębskiego, Koncert staropolski Romualda Twardowskiego i Kwartet d-moll Zygmunta Noskowskiego w opracowaniu J. M. Florêncio.

Kameraliści będą gościć skrzypaczkę Annę Marię Staśkiewicz, zdobywczynię m.in. III nagrody w XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (2006 - uhonorowana także nagrodą za najlepsze wykonanie koncertu Mozarta oraz nagrodą słuchaczy Programu 2 Polskiego Radia dla najlepszego uczestnika oraz nagrodą specjalną Filharmonii Pomorskiej). W jej interpretacji usłyszymy Concerto-Notturno Mikołaja Góreckiego. Utwór, niezwykle liryczny, pełen głębokich emocji i wpadających w ucho melodii, od chwili prawykonania (2002) cieszy się prawdziwym powodzeniem u słuchaczy.


Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową Marcina Błażewicza, poemat Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12 Mieczysława Karłowicza i VII Koncert skrzypcowy Grażyny Bacewicz wykonane zostaną w środę, 28 listopada 2012 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Roman Lasocki – skrzypce, Klaudiusz Baran - akordeon i Orkiestra Symfoniczna UMFC pod dyrekcją Tomasza Bugaja.


Sinfonia Varsovia zaprasza na cykl koncertów „Muzyka Polska XX wieku”, które odbędą się 28 listopada i 4 grudnia 2012 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Główną ideą cyklu jest promocja polskiej muzyki orkiestrowej XX wieku. W programach koncertów znajdą się utwory: Michała Spisaka, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Kazimierza Serockiego, Tomasza Sikorskiego, Tadeusza Bairda, Andrzeja Panufnika i Aleksandra Tansmana. Do współpracy zostali zaproszeni wybitni polscy soliści: Maciej Grzybowski, Ewa Pobłocka (fortepian), Elżbieta Chojnacka (klawesyn) i Maria Machowska (skrzypce). Orkiestrą zadyrygują Jerzy Maksymiuk i Renato Rivolta.

Organizatorem koncertów jest Orkiestra Sinfonia Varsovia.

Więcej


Dnia 27 listopada 2012 roku ukaże się debiutancka solowa płyta Piotra Orzechowskiego, znanego jako Pianohooligan. Album Experiment: Penderecki wyda Decca Classics / Universal Music Polska, a partnerem projektu jest Narodowy Instytut Audiowizualny.

Piotr Orzechowski to polski pianista jazzowy i kompozytor, jeden z najbardziej utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia. Urodził się w 1990 roku w Krakowie w rodzinie o muzycznych tradycjach. Obecnie studiuje na III roku w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest laureatem wielu nagród, z których najważniejsza to I Nagroda na Montreux Jazz Solo Piano Competition (2011), jednym z najbardziej prestiżowych konkursów jazzowych na świecie, odbywającym się w ramach Montreux Jazz Festival.

Debiutancki solowy album Pianohooligana Experiment: Penderecki to hołd dla twórczości Krzysztofa Pendereckiego. Płyta zawiera aranżacje i utwory inspirowane twórczością Mistrza. Materiał został zarejestrowany w Szwajcarii – była to jedna z nagród, jaką Piotr Orzechowski otrzymał triumfując w konkursie Montreux Jazz Solo Piano. Zapis samotnej podróży do wielobarwnego, estetycznie zróżnicowanego, ale i skomplikowanego świata muzyki polskiego kompozytora, obejmuje siedem pozycji. Warto zaznaczyć, że ich ostateczny kształt zyskał uznanie samego Krzysztofa Pendereckiego. Na płycie znalazły się następujące utwory: Capriccio per oboe, Polymorphia, Stabat Mater, Lacrimosa, Larghetto, Sinfonietta per archi, Sonorist Variations.


W trudnym gatunku kwartetu smyczkowego wiele do powiedzenia mieli kompozytorzy polscy. We wtorek, 27 listopada 2012 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie można się przekonać, jak muzykę kameralną traktowali: Stanisław Moniuszko, Grażyna Bacewicz i Juliusz Zarębski. Utwory tych kompozytorów przybliży kwartet smyczkowy „Apertus”, założony w 2006 roku przez artystki Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Łodzi.

Szczególnie warto zwrócić uwagę na Kwintet fortepianowy g-moll Juliusza Zarębskiego (partię fortepianu wykona Cezary Sanecki). Niedoceniany, przedwcześnie zmarły kompozytor (1854-1885) krótko przed śmiercią napisał kwintet, uważany dziś za najwybitniejszy polski kameralny utwór romantyczny. Został on opublikowany dopiero w 1931 roku, a nagrany 34 lata później. Dziś możemy podziwiać wielką inwencję melodyczną, przemyślaną dramaturgię dzieła i twórcze wykorzystanie motywów ludowych.


Uniwersytet Warszawski i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zapraszają na kolejny koncert programu kultura.uw w ramach tegorocznego cyklu koncertowego „gra Europa!”. Polską muzykę kameralną XIX i XX wieku na instrumenty dęte zaprezentują Roman Widaszek – klarnet, Tadeusz Tomaszewski – róg i Joanna Domańska – fortepian. Usłyszymy Duo na klarnet i fortepian op.47 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego i Grand Trio Es-dur op.4 Franciszka Lessla, a także Sonatę na róg i fortepian Wojciecha Kilara. Nagrane przez artystów dzieła znalazły się na płycie, która w ostatnim rozdaniu Fryderyków uzyskała dwie nominacje w kategoriach „muzyka kameralna” i „fonograficzny debiut roku”. 130-lecie urodzin i 75-lecie śmierci Karola Szymanowskiego przypomniane zostaną poprzez wykonanie Fantazji C-dur op.14 tego kompozytora.

Wprowadzenie do koncertu będzie udziałem dr Karola Rafała Buli z Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, które jest inicjatorem koncertu.

Koncert, organizowany przez Biuro Promocji UW, Instytut Muzykologii UW i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego odbędzie się 26 listopada 2012 roku (poniedziałek) o godz. 18:30 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów UW, Krakowskie Przedmieście 32.

Bezpłatne wejściówki dostępne będą na godzinę przed koncertem; liczba miejsc ograniczona.


„Musica Gratulatoria” - koncert promocyjny płyty Musica Gratulatoria na wrocławskie ceremonie ślubne w XVI i XVII wieku, nagranej w ubiegłym roku przez zespół Ars Cantus, odbędzie się 25 listopada 2012 roku o godz. 18.00 we wrocławskim ratuszu.
Utwory, które znalazły się na krążku, pisane były z niezwykłym kunsztem przez wrocławskich kompozytorów i wydawane w oficynach wrocławskich drukarzy w postaci pięknych druków ulotnych. Teksty wielogłosowych utworów XVI-wiecznych, przeznaczonych na uroczystość kościelną i domową, oparte są w większości na Pieśni nad pieśniami. Znajdujemy też wśród nich wyrafinowane przykłady świeckiej poezji opartej na starożytnych wzorach łacińskich. Utwory z okresu wczesnego baroku z tekstami w języku niemieckim – nierzadko żartobliwe piosenki, ale także filozoficzne oracje – przeznaczone były do wykonania z towarzyszeniem instrumentów podczas wesela. Wysokiej próby muzyka i poezja tych dzieł stanowią świadectwo poziomu kultury ówczesnego mieszczaństwa wrocławskiego. Podczas koncertu zabrzmią także tańce z wydanego we Wrocławiu zbioru braci Hessenów, stanowiącego jedną z największych kolekcji muzyki tanecznej renesansowej Europy.
Wystąpi zespół Ars Cantus pod kierownictwem artystycznym Tomasza Dobrzańskiego w składzie: Monika Wieczorkowska – sopran, Radosław Pachołek – alt, Maciej Gocman – tenor, Piotr Karpeta – bas, Tomasz Dobrzański, Marek Nahajowski, Arkadiusz Wróblewski – flet prosty, szałamaja, Anna Śliwa, Joanna Zborowska – skrzypce, Julia Kosendiak – viola da gamba, Ewa Prawucka – pozytyw i Tomasz Głuchowski – klawesyn oraz tancerze: Agnieszka Kadłubowska i Wojciech Badziak.
Wstęp wolny.


Koncert monograficzny Bartosza Kowalskiego (na zdjęciu) z cyklu „Muzyka Kompozytorów Warszawskich” odbędzie się w niedzielę, 25 listopada 2012 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie znajdzie się osiem utworów: Sanctus, Lacrimosa, Kum i kuma, Domine Deus, Where Are You, Gdzie ten kot?, Mała Polska Muzyka, Rex Mundi.

Wystąpi Zespół Wokalny PROMODERN w składzie: Łucja Szablewska-Borzykowska – sopran, Ewa Puchalska – mezzosopran, Elżbieta Wróblewska-Rydzewska – mezzosopran, Andrzej Marusiak – tenor, Artur Janda - bas-baryton, Piotr Pieron - bas, kierownik artystyczny, Chór Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego pod dyrekcją Daniela Synowca i Unplugged Orchestra pod batutą Michała Śmigielskiego.


W sobotę, 24 listopada 2012 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy zabrzmi Canticum Canticorum na sopran, narratora, chór i orkiestrę kameralną Szymona Godziemby-Trytka, studenta Akademii Muzycznej w Bydgoszczy z klasy kompozycji Prof. Mariana Borkowskiego.

Bydgoski twórca młodego pokolenia ukazuje własną dźwiękową wizję opisu miłości Oblubieńca i Oblubienicy z Pieśni nad pieśniami – jednego z najpiękniejszych lirycznych poematów miłosnych.

- Pod względem związków słowno-muzycznych można powiedzieć, że kompozytor zastosował rodzaj dialogu zindywidualizowanego, gdzie muzyka pełni funkcję dopowiadającą. Świadoma oszczędność środków muzycznych oraz pozorna prostota uwypukla to, co autor traktuje w utworze jako wartość nadrzędną - kruchą i delikatną tkankę podejmowanego tematu miłości – relacjonuje Łukasz Godyla, kompozytor i pedagog Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

Wykonawcami utworu Canticum Canticorum będą: sopranistka Aleksandra Turalska, narrator Beata Godyla, Chór Akademicki im. Prof. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (dawniej Politechniki Szczecińskiej) oraz Orkiestra Kameralna Studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Całość poprowadzi dyrygent Szymon Wyrzykowski.

Patronat honorowy nad koncertem objął JM Rektor Akademii Muzycznej prof. Jerzy Kaszuba.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na wieczór prawykonań utworów audioscenicznych „Audio Stage 2012”.

Utwór audiosceniczny jest to forma muzyczna, w której muzycy nie występują. Wykonawcą, a bywa że także instrumentem, jest artysta sceniczny. Dźwięki, jakie powstają poprzez jego działania: ruch, taniec, mowę, akcję sceniczną, są wyjściowym materiałem, z którego kompozytor tworzy utwór. Jest to rodzaj formy o bardzo wysokim stopniu integracji różnych rodzajów sztuk performatywnych.

Wydarzenie odbędzie się w sobotę, 24 listopada 2012 roku w Sali Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (przy ul. Jazdów 2).

O godz. 19:30 podczas wieczoru prawykonań „Audio Stage 2012” zostaną zaprezentowane cztery kompozycje audiosceniczne autorstwa Alicji Gronau, Ryszarda Osady, Krzysztofa Pawlika i Pawła Sołtysiaka. Wykonawcami oraz współautorami są: Aleksandra Dziurosz, Małgorzata Dancewicz, Piotr Filonowicz i Jakub Snochowski.

Forma audiosceniczna zostanie skonfrontowana z inną formą wykraczającą poza tradycyjne ramy muzyczne - teatrem instrumentalnym, gdzie to muzycy rozszerzają swoje działania o gest, mowę, ruch. Dlatego utwory zostaną poprzedzone preludiami muzycznymi z elementami teatru instrumentalnego – rodzajami małych uwertur. Autorami i wykonawcami preludiów jest Jarosław Siwiński i Małgorzata Kołcz.

Wieczór prawykonań poprzedzi odbywające się o godz. 17:30 spotkanie twórców i wykonawców z publicznością, które poprowadzi Paweł Kos-Nowicki.

Całość będzie transmitowana w Internecie, gdzie będzie potem dostępny zarówno zapis prawykonań, jak i partytury niektórych utworów.

Wstęp wolny (ograniczona ilość miejsc).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Dnia 24 listopada 2012 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się Koncert Jubileuszowy Piotra Beczały z okazji 20 lecia pracy artystycznej.

W wykonaniu słynnego tenora, występującego gościnnie Rafała Siwka (bas) oraz Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod dyrekcją Patricka Fournilliera usłyszymy najsłynniejsze fragmenty partii operowych z repertuaru Beczały.


W dniach 24 listopada – 2 grudnia 2012 roku już po raz 44. odbędzie się Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Przesłuchania konkursowe będą miały miejsce w dniach 24 listopada - 1 grudnia, a koncert laureatów 2 grudnia o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie.

Wstęp wolny.


Koncert Heinrich Döbel – Mistrz z Gdańska z cyklu koncertów „Warszawska Opera Kameralna dla Warszawy i Mazowsza” odbędzie się w sobotę, 24 listopada 2012 roku o godz 17:00 w Muzeum Pałac w Wilanowie. W programie m.in. sonaty gdańskiego kompozytora. Wystąpią soliści i kameraliści Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

Więcej


Chór z humorem to tytuł koncertu chóru kameralnego Cantores Minores Wratislavienses w dniu 23 listopada 2012 roku, w którego programie znajdą się głównie utwory kompozytorów niemieckich, m. in. J. Haydna, R. Schumanna, F. Schuberta, F. Mendelssohna, pisane do tekstów wybitnych poetów niemieckich jak W. Müller, J. v. Eichendorff, A. v. Arnim. To kompozycje o charakterze pogodnym, wręcz żartobliwym, ukazujące słynnych twórców wielkich form symfonicznych nieco z innej strony, jakby „z przymrużeniem oka”. Zabrzmią także utwory kompozytorów polskich, m. in. Henryka Mikołaja Góreckiego i Rafała Augustyna, utrzymane w podobnym charakterze.

Koncert odbędzie się we wrocławskim ratuszu o godz. 19:00. Wstęp wolny.


Koncert Urodziny Mistrza, inaugurujący Rok Krzysztofa Pendereckiego w Filharmonii Poznańskiej odbędzie się w piątek, 23 listopada 2012 roku o godz. 19.30 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wystąpią: Fumiaki Miura – skrzypce i Julian Rachlin – altówka oraz Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod batutą kompozytora.

Tego wieczoru usłyszeć będzie można polskie prawykonanie najnowszego dzieła Mistrza – Koncertu podwójnego na skrzypce i altówkę oraz szczególnie lubianą przez kompozytora VII Symfonię A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena. Specjalnie dla Jubilata wystąpi również Piotr Orzechowski - Pianohooligan, który wykona utwór Krzysztofa Pendereckiego Polymorphia ze swojej debiutanckiej płyty Experiment: Penderecki.

Ten wyjątkowy wieczór zwieńczy przekazanie przez Dyrektora Narodowego Instytutu Audiowizualnego Michała Merczyńskiego dyplomu „Koryfeusza Muzyki Polskiej”, nagrody za prapremierowe spotkania muzyczne Krzysztofa Pendereckiego z Jonny’m Greenwoodem oraz Aphex Twinem, które odbyły się podczas Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu we wrześniu ubiegłego roku.

Koncert urodzinowy Krzysztofa Pendereckiego będzie transmitowany przez Program II Polskiego Radia.


Wieczór filmowy poświęcony Grzegorzowi Fitelbergowi pt. Twarzą do orkiestry, realizowany w ramach projektu „Śladami Mistrzów... Wielkie Postacie na Saskiej Kępie”, odbędzie się 23 listopada 2012 roku o godz. 19.30 w Klubie Kultury Saska Kępa w Warszawie (ul. Brukselska 23).

Film w reżyserii Stanisława Pieniaka opowiada o życiu i twórczości Fitelberga – kompozytora i dyrygenta, związanego przed wojną z Filharmonią Warszawską i Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, a od 1947 roku z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Artystę wspominają wybitni muzycy, kompozytory, krytycy, radiowcy, współpracownicy i przyjaciele. Dziś mało kto pamięta również fakt, że Grzegorz Fitelberg przez wiele lat mieszkał na warszawskiej Saskiej Kępie, w pięknej willi na Elsterskiej 3.

Gośćmi specjalnymi piątkowego wieczoru będą: Stanisław Pieniak (reżyser filmu), Alina Bairdowa, Marian Gołębiowski (Filharmonia Narodowa), Tadeusz Burchacki (Towarzystwo Przyjaciół Saskiej Kępy) i Władysław Słowiński (kompozytor). Inicjatorka i koordynatorka projektu – Jadwiga Teresa Stępień.


Kantata sceniczna Carmian Burana Carla Orfa wzostanie wystawiona 22 listopada 2012 roku o godz. 20.00 w Hali Stulecia we Wrocławiu. Spektakl wykonają artyści Opery Śląskiej w Bytomiu.

W przedstawieniu weźmie udział niemal 200-osobowy zespół artystyczny: gościnni wykonawcy – soliści, ogromny chór , liczna orkiestra, duży zespół baletowy, chór chłopięcy oraz tancerze Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego z Wrocławia, do tego statyści – grupa alpinistów, judocy GKS „Czarni” Bytom, tancerze break dance. Inscenizacja i reżyseria - Robert Skolmowski, kierownictwo muzyczne - Tadeusz Serafin, scenografia - Radek Dębniak, kostiumy - Małgorzata Słoniowska, choreografia - Maciej Prusak, kierownictwo chóru - Anna Tarnowska.

Główną ideą przyświecającą Orffowi w jego twórczości był „teatr totalny”, czyli bardzo oryginalna synteza muzyki, śpiewu, poezji, tańca oraz gry scenicznej. Carmina burana to nazwa trzynastowiecznego zbioru świeckich pieśni i poezji – głównie o tematyce miłosnej, na podstawie których w XX wieku Carl Orff skomponował kantatę sceniczną – utwór na orkiestrę, chór i głosy solowe, w którym dominują rytm i prosto zharmonizowane partie chóralne. Najsłynniejszym fragmentem kantaty jest – niezwykle znana nie tylko melomanom – rozpoczynająca i kończąca utwór pieśń chóru O Fortuna. W towarzyszeniu instrumentalnym przewodnią rolę pełnią instrumenty perkusyjne, gdyż te właśnie uważał kompozytor za pokrewne duszy i obszarowi jego działania jako służące do przekazywania energii. Również tekst kantaty jest traktowany „perkusyjnie” – zasadą są wielokrotne powtórzenia słów i eksponowanie sylab.