Polmic - FB

concerts

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Światowa premiera utworu Felicidad (Happyness) Arturo Villeli odbędzie się 16 marca 2012 roku o godz. 19.30 w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego "Bursztynowy Szlak". Podczas koncertu zatytułowanego Romantic MEXICO usłyszymy również Wariacje Rococo op. 33 Piotra Czajkowskiego i – wykonaną po raz pierwszy w Europie i pierwszy raz od czasu premiery w 1924 roku - Symphony op. 18 (1923) José Rolóna. W roli solisty wystąpi włoski wiolonczelista Roberto Trainini (na zdjęciu), a Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej poprowadzi niemiecki dyrygent - Michael Meissner.

Arturo Villela Vega urodził się w Mexico City w 1973 roku. Studiował w rodzinnym Meksyku, a także w Bułgarii, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Komponuje utwory na orkiestrę, przy czym bliska jest mu forma koncertu. Pisze również muzykę kameralną; w swoim dorobku ma 4 kwartety smyczkowe. Jego kompozycje były wykonywane w Meksyku, Polsce, Niemczech, Rosji, Portugalii, Anglii, Szkocji, Francji, Kanadzie, Salwadorze, Belgii, Ekwadorze, Szwajcarii i USA.
Felicidad na orkiestrę symfoniczną został napisany w latach 2002-2012. Pierwsza wersja utworu była wykonana przez Mexico City Philharmonic Orchestra podczas sesji dla młodych kompozytorów. W Kaliszu będzie miała miejsce właściwa premiera utworu.

José Rolón jest jednym z ojców muzyki meksykańskiej, kilka lat strarszy od Ponce’a i Huizara, i jedną generację starszy niż Revueltas i Chávez. Rolón dwukrotnie studiował w Paryżu – po raz pierwszy do roku 1911 w klasie fortepianu Moritza Moszkowskiego i w klasie kompozycji André Gedalge’a, nauczyciela Ravela, Honeggera, Milhaud’a, Schmitta i Enesco. Podczas swojego powtórnego pobytu w Paryżu od 1927 do 1930 roku korzystał ze wskazówek Nadii Boulanger i Paula Dukasa, jednak pomimo francuskich wpływów nie przestał być Meksykaninem. Jako meksykański obywatel podjął się prowadzenia edukacji muzycznej, a jako kompozytor ubogacał swą twórczość ludowymi tematami i rytmami.
Symfonia op. 18 z 1923 roku miała swoją prapremierę rok później w Guadalajara. Orkiestra Symfoniczna (założona przez Rolóna) wykonała utwór pod batutą kompozytora. Było to jedyne wykonanie tego dzieła aż do kaliskiego koncertu. Formalna budowa dzieła - romantyczna, czteroczęściowa symfonia – skrywa wiele niespodzianek. Pierwsza i czwarta część maja charakter klasyczny, ukazujący tradycyjne, klasyczno – romantyczne wpływy na twórczość kompozytora. Część III Scherzo – Vivace alla burlesca bazuje natomiast na typowych rytmach meksykańskich w ostinato, będących pierwszą oznaką nowoczesności w symfonicznych kompozycjach meksykańskich.


Back