Polmic - FB

koncerty

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

XX Spotkania Muzyki „Chanterelle Festival” 2012
Ostrów Wielkopolski – Lewków - Gołuchów
19/20, 25/26 maja
9/10 czerwca
1 października, 17 listopada

1. sobota, 19 maja 2012; Ostrów Wlkp, godz. 20.00 - KONKATEDRA
Śpiewy Polskich Świątyń - PROLOG

Schola Gregoriana Pragensis
David Eben – kierownictwo artystyczne
Michal Mačuha, Ondřej Maňour, Michal Medek, Martin Prokeš, Stanislav Předota,
Marek Šulc, Matouš Vlčinsk

ROSA MYSTICA
Kult maryjny w Czechach w średniowieczu


2. Niedziela, 20 maja, godz. 17.00 / Pałac Lipskich w Lewkowie
WIOSENNE PRELUDIUM – „Opowieści instrumentów” - Koncert dla Dzieci, Rodziców i Dziadków
"Wzrastanie przez słuchanie"
- Projekt z cyklu koncertów dla dzieci autorstwa Aleksandry Batog i Magdaleny Lisak
koncert połączony z baśniami, opowieściami, warsztatami i wierszami dla dzieci.

Lorien TRIO - polskie trio harfowe: Alicja Lizer-Molitorys – flet, Aleksandra Batog – altówka, Agnieszka Kaczmarek-Bialic – harfa

Dlaczego dzieci?
„Gdy dziecko w ważnym dla swego rozwoju wieku 6 – 16 lat nie przeciśnie się przez prąd wielkiej, prawdziwie artystycznej muzyki, w późniejszych latach już nigdy nie będzie jej potrzebowało” (Zoltan Kodaly)


3. Piątek, 25 maja, godz. 19.00; Ostrów Wielkopolski - SYNAGOGA
Muzyka Wokalna Reformacji - INAUGURACJA

KAMERALNY ZESPÓŁ WOKALNY IL CANTO
Wanda LADDY - sopran
Marta LAWRENCE - alt
Sławomir ŁOBACZEWSKI - tenor
Michał STRASZEWSKI – bas, kierownictwo artyst.

W programie utwory: Wacława z Szamotuł, Cypriana Bazylika, Mikołaja Gomółki,
Claude’a Goudimela, Heinricha Schuetz, Jana Sebastiana Bacha

Po koncercie:
Panel historyczny: „Środowisko intelektualne Polaków, Żydów oraz Niemców i ewangelików Ostrowa i okolic w XIX i pierwszej połowie XX wieku”

Prowadzenie:
Prof. Roman Dziergwa, Jarosław Biernaczyk, Tomasz Ławniczak,

Uwagi do programu:
Cyprian Bazylik to poeta, tłumacz i kompozytor urodzony w Sieradzu, związany z polskim Kościołem Ewangelicko - Reformowanym. Wacław z Szamotuł pod koniec życia też do nich dołączył, czego wyrazem są tzw. Pieśni reformacyjne. Heinrich Schütz uważany jest za najwybitniejszego niemieckiego kompozytora tworzącego przed Bachem. Dla luteran zasłużył się najbardziej, pisząc muzykę do wszystkich psalmów w języku niemieckim. Chorały Bacha, to arcydzieła harmonizacji - często zmieniał nieciekawe melodie dla lepszego efektu artystycznego.


4. Sobota, 26 maja, godz. 19.00/ Ostrów Wielkopolski - SYNAGOGA
"Lunas olvidadas" - Pieśni sefardyjskie w stylu orientalnym

Anna RIVEIRO z zespołem
Anna Jagielska-Riveiro - śpiew, gitara, kierownictwo artystyczne
Marta Maślanka - santur, riqq, darabuka
Patrycja Napierała - instrumenty perkusyjne
Michał Pindakiewicz - gitara
Sebastian Wielądek - flety nej, kawal, duduk

wprowadzenie Radosława Stryjewskiego, semiotologa, iberysty pt. "Żydzi sefardyjscy i ich diaspora między faktami a mitem"

„Muzyką sefardyjską zajmuję się z wielką pasją od wielu lat i mój stosunek do tej kultury jest bardzo osobisty. Pieśni, których korzenie sięgają średniowiecza zachowały coś zarówno z żydowskiej nostalgii, jak też z hiszpańskiego żywiołu i orientalnej zmysłowości. Świat niestety zapomniany...”
Anna Jagielska-Riveiro /uczennica Evelyn Tubb i Vivien Ellis (Anglia) oraz Montserrat Figueras (Hiszpania)/

Muzyka sefardyjska to muzyka Żydów zamieszkujących w średniowieczu Półwysep Iberyjski. Wywodzi się z Hiszpanii, czyli Sefarad, jak nazywano ją po hebrajsku. Kres panowania muzułmańskiego na Półwyspie Iberyjskim i wypędzenie Żydów (w XV w.) sprawiły, że emigrująca z Hiszpanii ludność niosła za sobą w świat tradycję muzyczną sięgającą dawnych wieków. Kultura Sefardyjczyków przetrwała do dziś i jest tradycją wciąż żywą, zwłaszcza w rejonie basenu Morza Śródziemnego.
Pieśni, które znalazły się w programie LUNAS OLVIDADAS - ZAPOMNIANE KSIĘŻYCE wykonane w języku ladino, nawiązują do tradycji wykonawczych średniowiecznej Hiszpanii, jak również do stylu wykonań pieśni sefardyjskich w arabskiej części basenu Morza Śródziemnego. Instrumentarium oraz opracowania utworów podkreślają orientalne wpływy w muzyce sefardyjskiej.


5. Sobota, 26 maja, godz. 22.00 / Ostrów Wielkopolski - SYNAGOGA
Klasyka czy Tradycja

ČAČI VORBA
Maria Natanson - śpiew solo, skrzypce, kemence, bracsa
Paweł Sójka - akordeon
Piotr Majczyna - gitara, mandola, bouzouki, cobza, śpiew
Robert Brzozowski - kontrabas
Lubomyr Iszczuk - darabuka, dombek, daf, tapan, bouzouki, drumla

muzyczna mozaika kultur i stylów, wyraz idei „muzyki bez granic”, wielobarwny „misz masz” tradycji muzycznych Europy z wpływami jazzu (akustycznie i na tradycyjnych instrumentach), modalnej muzyki Orientu, francuskiego musette, kontemplacyjnych brzmień Kaukazu.

ČAČI VORBA ... "Jeden z najbardziej dynamicznych i najznakomitszych zespołów folkowych z Europy Wschodniej, jaki od dawna słyszałem"
Simon Broughton, Songlines

ČAČI VORBA - "szczera mowa", tak bałkańscy Cyganie mówią o muzyce.
Čači Vorba to istniejąca od 2006 roku polsko-ukraińska grupa specjalizująca się w żywiołowej mieszance muzyki cygańskiej, karpackiej oraz bałkańskiej, okrzyknięta przez zachodnioeuroejskich krytyków mianem „jednego z najbardziej dynamicznych zespołów folkowych Europy Wschodniej” (Songlines Magazine) ostatniego czasu.

MARIA NATANSON, jest «znakiem firmowym Čači Vorba. Utalentowana wokalistka i wirtuoz skrzypiec, przez niektórych określana mianem «najbardziej rozpoznawalnego głosu polskiej sceny folkowej ostatnich kilku lat», jest współzałożycielką i solistką grupy Čači Vorba. Obok znajomości bogatego repertuaru pieśni tradycyjnych, Maria jest również autorką tekstów pieśni w języku romskim, zarejestrowanych ostatnio przez zespół na albumie "Tajno Biav – Secret Marriage".


Kameralistyka w Zamku Książąt Czartoryskich w Gołuchowie
9/10 czerwca 2012

6. Sobota, 9 czerwca, godz. 18.00
Un viaje musical – muzyka XVII-wiecznych ulic hiszpańskich i dworów włoskich

Julieta Gonzalez de Springer – sopran /Meksykanka/
Anna Wiktoria Swoboda - lutnia, teorba, gitara barokowa

Głównym obszarem zainteresowań Duetu jest XVII-wieczna muzyka hiszpańska, meksykańska i włoska na głos z towarzyszeniem najpopularniejszych wówczas, a dziś zapomnianych instrumentów, takich jak gitara barokowa, teorba i lutnia. Są to zarówno szlachetne pieśni dworskie, pełne temperamentu południowe piosenki rozbrzmiewające na placach miejskich i w prywatnych komnatach, jak i medytacyjne kantaty religijne pisane ku czci Matki Boskiej oraz lokalnych świętych. Od czasu odkrycia Ameryki pomiędzy starym kontynentem a Nowym Światem trwała twórcza wymiana kulturalna. W ten sposób powstała odkrywana dziś na nowo muzyka, w której przepych i dostojeństwo europejskiego baroku splata się z środkowoamerykańską pasją i ekspresją. Naszym zamiarem jest przybliżenie słuchaczom wielobarwnego świata wokalnej i instrumentalnej muzyki barokowej w jej oryginalnym kształcie i brzmieniu.


7. Sobota, 9 czerwca, godz. 21.00
Klasyka i tradycja

VOŁOSI
Zbigniew Michałek - skrzypce
Jan Kaczmarzyk - altówka, gajdy
Robert Waszut - kontrabas
Krzysztof Lasoń – skrzypce
Stanisław Lasoń – wiolonczela

Zespół VOŁOSI jest objawieniem sceny world music ostatnich dwóch lat. Pojawił się na Festiwalu Nowa Tradycja 2010 i zdobył tam wszystkie nagrody regulaminowe i pozaregulaminowe. W roku 2011 potwierdził swój sukces, otrzymując Grand Prix dla najlepszego utworu world music w Europie na konkursie organizowanym przez Europejską Unię Nadawców EBU.


8. Niedziela, 10 czerwca, godz. 18.00 - PREMIERY
Kwartety Władysława Żeleńskiego

Four Strings Quartet
Lucyna Fiedukiewicz – I skrzypce
Grzegorz Witek - II skrzypce
Beata Raszewska - altówka
Łukasz Tudzierz -wiolonczela

„... Z wielką przyjemnością słucha się drugiej płyty śląskiego zespołu Four Strings Quartet. Tym razem artyści ... sięgnęli po kwartety smyczkowe Władysława Żeleńskiego. Oba utwory mają światową premierę fonograficzną. Jest to najlepsza i najpiękniejsza kameralna płyta wydana w Polsce w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Idealne połączenie znakomitej interpretacji i wyjątkowo pięknej muzyki! Prawdziwa rewelacja i gratka dla melomanów i kolekcjonerów płyt!...” (recenzja płyty zespołu z kwartetami Żelenskiego z miesięcznika ,,Muzyka 21'')


Światowy Dzień Muzyki w Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego
XXX Salon Muzyczny Jadwigi Jankielewicz Z historią w tle

9. poniedziałek, 1 października, 2012, godz. 20.00; Ostrów Wielkopolski

DUO CREMONA /Szwajcaria/
Lech Antonio Uszyński – altówka
Andriy Dragan - fortepian

Lech Antonio Uszyński gra na altówce Stradivari "Gibson" (1734). Jest tylko 9 takich altówek na całym świecie. Antonio Stradivari miał 8o lat, gdy doszedł do największej biegłości w lutnictwie.

Po koncercie:
„Muzyka to nie tylko dźwięki, to również przestrzeń, w której – poprzez dźwięki – człowiek człowiekowi ma coś ważnego do powiedzenia”
(Genichi Kawakami)
Panel historyczno – muzyczny, poświęcony
sławnym postaciom tworzącym kulturę muzyczną,
sławnym muzykom polskim pochodzenia żydowskiego

FINAŁ
Zamek Książąt Czartoryskich w Gołuchowie
XXXI Salon Muzyczny Jadwigi Jankielewicz

10. Sobota 17 listopada, godz. 18.00 2012 roku;
Ballada o świecie, którego już nie ma

Quartet Klezmer Trio
Magda Brudzińska – śpiew, altówka
Oskar Gut – akordeon
Jarek Wilkosz – kontrabas

„...Klezmerem trzeba się urodzić. Trzeba mieć tę iskrę. Jeśli bardzo pokocha się muzykę i ona wejdzie w serce, wtedy można nazwać się klezmerem. Magda Brudzińska jest niezwykle utalentowaną wokalistką, ma piękny głos i tę iskrę ma...”
(Leopold Kozłowski – „Ostatni Klezmer Galicji”)

Quartet Klezmer TRIO to rewelacyjny zespół wokalno-instrumentalny wykonujący tradycyjną żydowską i bałkańską muzykę klezmerską we własnych aranżacjach.
Zespół został założony w 2004 roku przez troje młodych i utalentowanych absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej.

Powrót