Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

„Tak więc Bach jest kresem. Nic od niego nie wychodzi; wszystko tylko do niego prowadzi.” – pisał słynny biograf lipskiego kantora, Albert Schweitzer. Muzyka Jana Sebastiana stanowi horyzont, do którego prowadzić będzie cały program tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans”, który odbędzie się we Wrocławiu w dniach 1-9 września 2012 roku. Podczas pierwszych dwóch weekendów września zabrzmią dzieła kilku epok – od XVI do XX wieku. Niemal wszystkie podejmują bodaj najważniejszy i najbardziej inspirujący w historii muzyki temat męki i śmierci Chrystusa. Od intymnej kontemplacji Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu w wersji na kwartet smyczkowy Józefa Haydna do monumentalnego lamentu w Stabat Mater Antonína Dvořáka, od gorzkich Łez świętego Piotra Orlanda di Lasso, po wielki muzyczny fresk – Drogę krzyżową Pawła Łukaszewskiego.

47. Festiwal, którego program stworzył jego dyrektor artystyczny, Paul McCreesh, będzie wyjątkowy już choćby dlatego, że dzień po dniu wykonane zostaną oba dzieła pasyjne Jana Sebastiana Bacha. W Pasji wg św. Jana jeden z najważniejszych przedstawicieli nurtu wykonawstwa historycznego, Andrew Parrott, poprowadzi swój słynny Taverner Consort i Wrocławską Orkiestrę Barokową. Pasję wg św. Mateusza Paul McCreesh, soliści i Gabrieli Players po raz pierwszy przedstawią w Polsce tak, jak nagrali ją na wydanej 10 lat temu, entuzjastycznie przyjętej płycie – w solowej obsadzie wokalnej. Niezwykłym preludium do Bachowskich Pasji będzie seria trzech występów wybitnej brytyjskiej skrzypaczki Rachel Podger, gwiazdy ubiegłorocznego Festiwalu, która tym razem przywiezie do Wrocławia swój zespół Brecon Baroque. W ich wykonaniu usłyszymy koncerty skrzypcowe, klawesynowe i obojowe Bacha.

Temat przewodni Festiwalu pojawi się także w należącym do największych dzieł włoskiego baroku oratorium La Passione di Gesù Cristo Antonia Caldary, które zabrzmi we wzorcowej interpretacji włoskich artystów – Fabia Bonizzoniego i zespołu La Risonanza. Wystąpią ponadto tak znakomici artyści, jak gambista Jonathan Manson, klawesynista Trevor Pinnock, dyrygent Stephen Layton, śpiewacy Andrew Kennedy i Roderick Williams oraz zespoły: Copenhagen Royal Chapel Choir, Doric String Quartet, Gallicantus. Tegoroczna "Wratislavia Cantans" będzie także pierwszą okazją do posłuchania we Wrocławiu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod kierunkiem jej nowego szefa artystycznego – Alexandra Liebreicha.

ZOBACZspot zapowiadający 47. edycję MF "Wratislavia Cantans" - YouTube

Więcej


Koncert z cyklu „Region Chopina” odbędzie się w sobotę, 1 września 2012 roku o godz. 18.00 w sali kina „Nawojka” w Lipnie. Tego wieczoru publiczność będzie miała okazję wysłuchać utalentowanych muzyków: Agaty Schmidt – solistki Opery Paryskiej oraz pianisty Bartłomieja Weznera. Oboje są absolwentami Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz laureatami wszystkich konkursów, na których prezentowali się jako duet. W programie koncertu znajdą się znane pieśni i utwory fortepianowe Fryderyka Chopina oraz Franciszka Liszta i Modesta Musorgskiego.

„Region Chopina” to cykl koncertów realizowanych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego w latach 2011-13. Jego głównym założeniem jest promocja Fryderyka Chopina jako kulturowej „marki” regionu. To na Kujawach i Ziemi Dobrzyńskiej kompozytor spędzał wakacje, tworzył i czerpał inspirację.
Jest to projekt artystyczny i edukacyjny, realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, popularyzujący muzykę Chopina w największych miastach regionu, a także w małych gminach i miasteczkach. W ramach cyklu zaplanowano m.in. 30 koncertów i recitali, które odbywają się w salach koncertowych i w plenerze: na rynkach, stadionach lub w parkach oraz kościołach, domach kultury i innych salach - miejscach dostępnych dla wszystkich mieszkańców województwa. Poprzez dowóz fortepianu „ożywione” zostają miejsca, które z racji swego codziennego przeznaczenia nie są przystosowane do koncertów. Przedsięwzięcie jest znakomitą okazją do promocji twórczości wielkiego kompozytora oraz Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz dowodem na to, że Chopin potrafi znakomicie komponować również więzi społeczności lokalnej.

Bezpłatne zaproszenia można odbierać w sekretariacie Miejskiego Centrum Kulturalnego w Lipnie.


47. Międzynarodowy Festiwal „Wratislavia Cantans”, który zaplanowany jest na dwa pierwsze weekendy września 2012 roku, będzie prawdziwą ucztą muzyczną. Zaprogramowana przez Paula McCreesha edycja poświęcona będzie w dużej mierze muzyce pasyjnej ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Johanna Sebastiana Bacha.

Po raz kolejny do Wrocławia zaproszeni zostaną najznakomitsi polscy i światowi artyści – wśród wykonawców znajdą się m.in. Trevor Pinnock, Jonathan Manson, Andrew Parrott, Rachel Podger, Stephen Layton i Fabio Bonizzoni. Festiwal gościć będzie czołowe światowe zespoły, m.in.: Gabrieli Consort & Players, Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, Taverner Consort, La Risonanza, Gallicantus i wiele innych. W programie, obok dzieł Bacha, utwory m.in. Antonio Caldary, Antonína Dvořáka, Orlando di Lasso, Josepha Haydna i Pawła Łukaszewskiego.


Od 20 maja do 30 września 2012 roku pod pomnikiem Fryderyka Chopina w Łazienkach w niedzielne popołudnia, dwukrotnie o godzinie 12.00 i 16.00 występować będą pianiści światowej sławy, profesorowie renomowanych uczelni muzycznych krajowych i zagranicznych, a także laureaci najważniejszych festiwali i konkursów.

Koncerty Chopinowskie w Łazienkach Królewskich są wizytówką Warszawy nieprzerwanie od ponad 60 lat. Każdy koncert gromadzi ponad trzytysięczną widownię, co daje w sezonie ponad 120 tysięcy słuchaczy. Impreza przyciąga nie tylko warszawiaków, ale i turystów, którzy odwiedzając Polskę, traktują udział w koncertach jako obowiązkowy punkt programu podczas swojego pobytu w Warszawie.

Organizatorami koncertów są Stołeczna Estrada i Towarzystwo im. Fryderyka Chopina.

Na wszystkie koncerty - wstęp wolny.

Harmonogram koncertów – na stronie: www.estrada.com.pl/55


22. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Wygiełzowie-Lipowcu odbędzie się w dniach 19 sierpnia – 23 września 2012 roku. Podczas inauguracji wystąpią wybitni wokaliści, którzy zaprezentują arie, duety i ensamble z opery Straszny dwór Stanisława Moniuszki. Wybór programu nie jest przypadkowy, jako że w 2012 roku przypada 140. rocznica śmierci ojca polskiej opery narodowej. Finał Festiwalu odbędzie się 24 września na scenie Amfiteatru z udziałem zespołu COLIORAGE Marcina Wyrostka.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Wygiełzowie-Lipowcu organizuje Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” wspólnie z Muzeum Nadwiślańskiego Parku Etnograficznego w Wygiełzowie i Zamku Lipowiec. Odbywa się corocznie począwszy od 1990 roku w 6 kolejnych niedziel sierpnia i września na terenie Skansenu w Wygiełzowie-Lipowcu, leżącym w pobliżu ruin dawnego zamku biskupów krakowskich. W ciągu ponad 20 lat istnienia wyrósł na festiwal cieszący się renomą i ciągle rosnącym zainteresowaniem słuchaczy. Urok festiwalowych miejsc koncertowych - XVIII-wiecznego drewnianego kościoła z Ryczowa z zabytkowymi organami, zrekonstruowanego dworu z Drogini, gdzie umieszczono fortepian, nowowybudowanego z rozmachem na terenie Skansenu Amfiteatru sprawiają, że klimat spotkań z muzyką w Wygiełzowie jest niepowtarzalny. Najwybitniejsi polscy artyści, zagraniczni goście, programy koncertów wypełnione arcydziełami, ale i obejmujące różne muzyczne tradycje, wszystko to sprawia, że festiwal stał się enklawą sztuki wysokiej i miejscem niezwykłego spotkania artystów i odbiorców muzyki. Koncerty w ramach Festiwalu odbywają się także poza Wygiełzowem – w Chrzanowie, Libiążu i w Grojcu w gminie Alwernia.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

więcej...


W kolejne niedziele od 1 lipca do 16 września 2012 roku w kościele św. Anny w Warszawie (ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbędzie się XIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „Organy Kościoła Św. Anny”. Festiwal jest kontynuacją Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej "Organy Archikatedry". W Archikatedrze Warszawskiej trwają aktualnie prace remontowe, które uniemożliwiły w tym roku organizację koncertów.

W tegorocznym festiwalu weźmie udział wielu wybitnych wirtuozów, m.in.: Esteban Elizondo – propagator i odkrywca hiszpańskiej muzyki organowej, badacz i poszukiwacz organów zbudowanych na terenie Kraju Basków i Nawarry; Gail Archer – międzynarodowa koncertująca organistka, jako pierwsza w USA wykonała wszystkie utwory organowe Oliviera Messiaena w 2008r, pełni funkcję organistki Centralnej Synagogi w Nowym Jorku; Stanislav Surin – czołowy słowacki organista wirtuoz, zaangażowany w budowę organów w Katedrze i Filharmonii w Bratysławie, wykładowca na Katolickim Uniwersytecie w Rużemberoku; Giampaolo Di Rosa – włoski multiinstrumentalista, kompozytor, improwizator i pedagog, posiada olbrzymi repertuar, bierze udział w holenderskim projekcie badawczym "Orgelpark" dotyczącym m.in różnych aspektów improwizacji organowej; Fabrice Pitrois – laureat pierwszej nagrody konkursu organowego w Lyonie w 1982 roku, wybitny francuski wirtuoz gry organowej.

więcej...


Parafia p.w. Św. Andrzeja Boboli w Sopocie zaprasza na „Wieczory Muzyczne u Św. Andrzeja Boboli”. Koncerty odbywać się będą w lipcu, sierpniu i wrześniu. Festiwal zainauguruje 1 lipca 2012 roku chór „Cantores Minores Gedanenses” pod dyrekcją Ewy Mazur, który zaśpiewa w trakcie mszy św. o godz.19, a następnie wykona koncert muzyki chóralnej.
Koncerty łączą muzykę z poezją. Wśród wykonawców znajdą się muzycy związani z Akademią Muzyczną w Gdańsku, Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku oraz Państwową Operą Bałtycką.

Patronat nad inicjatywą trójmiejskich muzyków objęli: arcybiskup Sławoj Leszek Głódź oraz Jacek Karnowski, Prezydent miasta Sopotu.

więcej...


Fundacja Akademia Muzyki Dawnej zaprasza na III edycję Letniego Festiwalu Wędrownego „Na Gotyckim Szlaku - Muzyka w Zabytkach Pomorza Zachodniego”, który odbędzie się w dniach 18 sierpnia – 22 września 2012 roku.

Ideą festiwalu jest połączenie programowego cyklu koncertowego z prezentacją wielowymiarowej trasy turystycznej. Podczas kolejnych sobót miesięcy letnich odbiorcy mają okazję do uczestnictwa w programie spotkań historycznych, zwiedzania z przewodnikiem trasy turystycznej, poznania atrakcji lokalnych oraz udziału w koncertach odnoszących się do historii i tożsamości wybranych miejsc. Tegoroczny gotycki szlak prowadzi z Kołbacza, poprzez Stargard, Chojną, Trzcińsko-Zdrój, Gryfino do Szczecina.

Wstęp wolny.

Więcej informacji - na stronie www.famd.pl


Dnia 2 września 2012 roku, w ramach festiwalu "Solidarity of Arts"Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej z towarzyszeniem Państwowego Chóru Filharmonii w Mińsku, pod batutą nowego dyrektora artystycznego filharmonii – Ernsta van Tiela, wykona kantatę Genesis.

To wyjątkowy, składający się z siedmiu części utwór na narratora, głosy solowe, chór i orkiestrę, napisany w latach 1943-44 do tekstu biblijnego na zamówienie Nathaniela Shilkreta przez siedmiu wybitnych kompozytorów. Wśród nich znalazły się m.in takie nazwiska, jak Mieczysław Weinberg, Igor Strawiński czy Arnold Schoenberg. Kantata została wykonana po raz pierwszy w 1945 roku. W Polsce nie była grana nigdy. W rolę narratorów wcielą się Marcin Dorociński i Wanda Skorny.

Więcej - na stronie Festiwalu: www.solidarityofarts.pl


W kolejne niedziele od 2 września do 21 października 2012 roku w śródmiejskich kościołach odbędzie się XIII Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia”.

Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. Koncerty poprzedza komentarz z informacją dotyczącą historii i budowy organów.

Więcej


Codziennie od 1 maja do 22 września 2012 roku (oprócz niedziel i świąt) o godzinie 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywać się będzie cykl pt. „Barokowe Organy”.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonuje wybitny polski organista Przemysław Kapituła oraz okazjonalnie Michał Sławecki. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku m.in.: najsłynniejszy utwór na organy – Toccatę i fugę d-moll Jana Sebastiana Bacha oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej, za życia zwanego „polskim Bachem”.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jedną z nielicznych świątyń, tak w znacznym procencie autentyczną, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Wzniesiony w drugiej połowie XV wieku gotycki kościółek powstanie swe zawdzięcza kniaziównie kijowskiej Annie z Holszańskich księżnej Mazowieckiej. W roku 1515 spłonął, a na jego miejscu zbudowano nowy, większy kościół, którego fundatorką była księżna Anna Radziwiłłówna. Pod koniec XVI wieku obok kościoła postawiono murowaną, wolno stojącą dzwonnicę. Kościół był wielokrotnie niszczony i odbudowywany w różnych stylach. Obecna klasycystyczna fasada kryje bogate barokowe wnętrze. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.

Cykl „Barokowe Organy” jest bezpośrednią kontynuacją cyklu codziennych koncertów organowych w Archikatedrze Warszawskiej pt. „Wielkie Organy Archikatedry”, które w 2012 roku nie mogą odbyć się w Archikatedrze św. Jana z powodu remontu świątyni.

Szczegółowy program koncertów – na stronie www.kapitula.org/barokorg.html


XIII Gliwicki Festiwal Bachowski odbędzie się w dniach 10 sierpnia – 4 września 2012 roku.

Do wieloletniej tradycji festiwalowej należy prezentacja bogactwa barokowego instrumentarium. W ten nurt wpisuje się też inauguracyjny koncert zatytułowany „Viola la viola”. Od ponad 400 lat środkowe miejsce w rodzinie instrumentów smyczkowych zajmuje altówka. Bogactwo odmian różniących się formą, wielkością, pokrewną głosowi ludzkiemu paletą barw, od violi d'amore do violi pomposa to powód, aby tym instrumentom poświęcić cały program, pozwalający publiczności odkryć pełnię możliwości oraz ich dźwiękową różnorodność. Szczególną ciekawostką programową koncertu wiedeńskiego zespołu „Pandolfis Consort” będzie też prezentacja rekonstrukcji najwcześniejszej, weimarskiej wersji VI Koncertu brandenburskiego Bacha. Tydzień później, „W służbie Kościołowi” wystąpi młody, działający w Bydgoszczy Zespół Muzyki Dawnej „Laboratoire de la Musique”. W jego wykonaniu usłyszymy efektowne arie i duety z kantat, pasji, oratoriów, a także dzieła instrumentalne od Heinricha Schütza do Jerzego Fryderyka Händla. W sobotę, 25 sierpnia słynne Wariacje Goldbergowskie Bacha zagra klawesynistka Bogumiła Gizbert-Studnicka, znana między innymi ze współpracy i nagrań z Nigelem Kennedym. Podczas dwóch ostatnich koncertów festiwalowych słuchacze będą mieli okazję do odbycia muzycznych podróży z Bachem na zachód i południe ówczesnej Europy. Po pięcioletniej nieobecności 30 sierpnia w Gliwicach wystąpi wielka dama światowego klawesynu – Elżbieta Stefańska. Wspólnie z grupą krakowskich muzyków oraz swoją japońską uczennicą Mariko Kato wykona program, w którym dzieła Jana Sebastiana i jego najstarszego syna Wilhelma Friedemanna skonfrontowane zostaną z muzyką największego francuskiego mistrza opery, baletu i klawesynu - Jeana Philippa Rameau. Wydarzeniem tegorocznego festiwalu będzie także wizyta w Gliwicach światowej sławy barokowego oboisty Franka de Bruine. Artysta regularnie koncertuje i nagrywa płyty dla największych światowych wytwórni, współpracując z tak znakomitymi zespołami, jak Academy of Ancient Music, czy Orkiestrą XVIII Wieku. Szczególne uznanie melomanów i krytyków przyniosły mu nagrania koncertów obojowych Vivaldiego i Albinoniego dokonane właśnie z AAM pod kierownictwem Christopher'a Hogwood'a. Niepowtarzalną okazję wysłuchania tych utworów w wykonaniu na żywo będzie miała gliwicka publiczność podczas finałowego koncertu festiwalu – 4 września.

Więcej...


Alexander Liebreich (na zdjęciu) rozpocznie swoją działalność jako szef artystyczny Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach koncertem 4 września 2012 roku podczas Festiwalu „Wratislavia Cantans”.

Liebreich funkcję dyrektora artystycznego i pierwszego dyrygenta obejmie 31 sierpnia 2012 roku, a jego kontrakt został podpisany na 4 lata. Podczas pierwszego koncertu w nowej roli, dyrygent, wraz ze swoją orkiestrą, zaprezentują Passacaglię Antona Weberna, Preludium chorałowe O Mensch, bewein Maxa Regera, Koncert skrzypcowy Pamięci anioła Albana Berga, Chorał (Es ist genug) Magnusa Lindberga oraz V Symfonię Reformacyjną Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. W roli solistki wystąpi Isabelle Faust. Koncert rozpocznie się o godz. 19.00, we wrocławskiej Katedrze Marii Magdaleny.

Więcej


Dnia 6 września 2012 roku podczas koncertu zamykającego muzyczny cykl "Lado w Mieście 2012" Marcin Masecki wykona Sztukę fugi Bacha. Występ artysty promuje najnowszą jego płytę, wydaną nakładem wydawnictwa LADO ABC we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym.

Aby uzyskać podobny jak na nagraniu efekt brzmieniowy, Masecki wykorzysta nietypowe jak na koncert prezentujący muzykę klasyczną środki. Dźwięk fortepianu, zbierany przez parę mikrofonów, będzie przepuszczany przez stare radio oraz dyktafon z domieszką cyfrowo generowanego szumu, a następnie wysyłany do miksera. Dodatkowo fortepian będzie otoczony materiałem wytłumiającym tak, aby jego naturalny, niezniekształcony dźwięk był jak najmniej słyszalny.

Miejscem tegorocznego "Lado w Mieście" będzie BarKa – zacumowana na Wiśle, w centrum Warszawy, pływająca scena i klubokawiarnia (Wybrzeże Kościuszkowskie 31/33).


Festiwal Goldbergowski odbędzie się po raz siódmy w Gdańsku, w dniach 7-16 września 2012 roku.

Festiwal powstał w 2006 roku, w którym przypadała 250. rocznica śmierci Johanna Gottlieba Goldberga, urodzonego w Gdańsku klawesynisty i kompozytora, żyjącego w latach 1727-1756. Nazwisko Goldberga przeszło do historii muzyki dzięki Wariacjom Goldbergowskim Johanna Sebastiana Bacha (BWV 988), których był pierwszym wykonawcą. Pomysłodawczynią i obecnym dyrektorem Festiwalu jest Alina Ratkowska, adiunkt Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w Bolonii w 2005 roku. Ideą nadrzędną Festiwalu Goldbergowskiego jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki dawnej z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką dawną. Impreza zrodziła się również z chęci przybliżenia szerszej publiczności muzycznego dziedzictwa dawnego Gdańska. Nawiązana współpraca z Biblioteką Gdańską PAN owocuje wykonaniami najcenniejszych zachowanych dzieł z twórczości gdańskich mistrzów epoki baroku. Ponadto Festiwal, przywołując nazwisko swojego patrona, przypomina o jego związku z Gdańskiem. Dzięki medialnemu wsparciu Programu Drugiego Polskiego Radia i transmisjom festiwalowych koncertów ma zasięg ogólnopolski i europejski, dzięki wymianie zarejestrowanych koncertów w ramach Europejskiej Unii Radiowej.

Więcej


Koncert symfoniczny z okazji zakończenia rozbudowy Filharmonii Opolskiej odbędzie się 7 września 2012 roku (piątek) o godz. 19:00 w Sali koncertowej. W wykonaniu znanego pianisty Adama Makowicza oraz Filharmoników Opolskich pod batutą Tadeusza Strugały usłyszymy trzy kompozycje: IX Symfonię e-moll Z Nowego Świata op. 95 Antonína Dvořáka, Adagio na orkiestrę smyczkową Samuela Barbera i Błękitną rapsodią na fortepian i orkiestrę George’a Gershwina.

Wstęp bezpłatny. Informacji dotyczących bezpłatnych wejściówek na koncert udziela kasa biletowa Filharmonii Opolskiej.


W połowie XIX wieku na Wyspach Brytyjskich liczyły się tylko dwie sportowe rozgrywki: krykiet i wyścigi konne. Najsłynniejsze gonitwy to Królewskie Wyścigi w Ascot, zarazem wielkie wydarzenie w brytyjskim kalendarzu towarzyskim. Wyścigi w Ascot to także pamiętna scena w musicalu My Fair Lady.

Wybitna kostiumolog Barbara Ptak, która zaprojektowała stroje dla jego realizacji w Operze Nova przed czterema laty, pozostała wierna obowiązującym kanonom dress-code: jasne fraki i cylindry dla panów, dla pań zaś zakryte ramiona i talie oraz obowiązkowo kapelusze. Właśnie efektowne, ekstrawaganckie nakrycia głowy są nieformalnymi „bohaterami” przedstawienia i wzbudzają nie mniej zachwytów niż świetna muzyka, niezapomniane piosenki, taniec i humor tchnący ze sceny.

My Fair Lady zainauguruje w dniu 7 września 2012 roku 56. sezon artystyczny Opery Nova w Bydgoszczy. Przedstawienie będzie grane także 8, 9 i 11 września o godz.19. Za pulpitem dyrygenckim stanie Jerzy Wołosiuk, zaś w rolach głównych wystąpią: jako Eliza - Aleksandra Meller/ Małgorzata Grela, Prof. Henry Higgins - Andrzej Śledź / Andrzej Kostrzewski, Płk Pickering - Bartłomiej Tomaka / Edward Stasiński i Śmieciarz Alfred Doolittle - Ryszard Smęda.

Spektaklom towarzyszyć będzie wystawa eksponatów wykonanych i użyczonych przez bydgoszczan, m.in. fantazyjnych kapeluszy.


VIII Festiwal Muzyki Teatralnej w XX-lecie Teatru Cinema odbędzie się w dniach 7-15 września 2012 roku w Jeleniej Górze, Sobieszowie, Piechowicach i Michałowicach. Organizatorem Festiwalu jest przez Stowarzyszenie Teatralne Teatr Cinema.
Festiwal Muzyki Teatralnej w Jeleniej Górze jest jedyną w Europie prezentacją tego rodzaju. Muzyka teatralna w Europie, komponowana przez wybitnych twórców, żywot swój ogranicza do czasu wystawiania sztuki. Jest próbą ocalenia muzyki i na powrót oddania jej słuchaczowi.
Festiwal zainauguruje koncert muzyki Pawła Mykietyna w wykonaniu solistki Agaty Zubel i Orkiestry Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Macieja Grzybowskiego, występującego także w roli pianisty.

Więcej


Jeden z najlepszych zespołów wokalnych świata The King's Singers (na zdjęciu) wystąpi z jedynym koncertem w Polsce 8 września 2012 roku o 19.00 w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Fenomenalni śpiewacy zaprezentują się w nowym składzie: David Hurley (kontratenor), Timothy Wayne-Wright (kontratenor), Paul Phoenix (tenor), Christopher Gabbitas (baryton), Jonathan Howard (bas) oraz Christopher Bruerton (baryton), który w lutym tego roku zastąpił Philipa Lawsona.

W pierwszej części koncertu Anglicy zaśpiewają program pod tytułem In memoriam Josquin Desprez, na który złoży się muzyka mistrzów renesansu: Jeana Richaforta, Josquina Desprez, Benedictusa Appenzellera, Jacqueta z Mantui i Nicolasa Gomberta. W drugiej części usłyszymy wybór z lżejszego repertuaru zespołu, w tym między innymi słynny Masterpiece Paula Draytona oraz aranżacje utworów The Beatles.


Jubileuszowa, 10. edycja krakowskiego Festiwalu „Sacrum Profanum” odbędzie się w dniach 9-17 września 2012 roku.

Wśród artystów zaproszonych do udziału w koncertach znalazły się m.in. dwa światowej sławy zespoły - Sigur Rós i Kronos Quartet, które wystąpią w finale 16 i 17 września w hali ocynowni ArcelorMittal Poland w ramach odsłony "freak", poświęconej gwiazdom muzyki rockowej i alternatywnej. - To będzie wielkie wydarzenie: dwa niezwykłe koncerty, dwie wielkie gwiazdy, na jednej scenie. – podkreśla Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny festiwalu. - Po trzech latach przerwy w działalności Sigur Rós wraca z nowym materiałem. Introwertycznym, minimalistycznym, eksperymentalnym - dopełnionym doświadczeniami z solowych projektów członków grupy. Na jedynych koncertach w Polsce i tylko tu - w Krakowie - ze szczególnym gościem, z którym wielokrotnie się spotkali, ale jeszcze nigdy na tej samej scenie.

Sigur Rós - Islandzki zespół założony w 1994 roku, grający szeroko pojętą muzykę rockową, znany jest głównie z wyróżniającego się, falsetowego głosu wokalisty oraz efektów brzmieniowych uzyskiwanych dzięki technice gry smyczkiem na gitarze elektrycznej. Grupa powstała w Reykjavíku, stolicy Islandii, z inicjatywy Jóna Þór Birgissona (gitara i wokal), Georga Hólma (gitara basowa) i Ágústa Ævara Gunnarssona (perkusja). Nazwa Sigur Rós, w polskim tłumaczeniu „róża zwycięstwa” pochodzi od imienia siostry lidera grupy, Sigurrós, która obchodzi urodziny tego samego dnia, w którym powstał zespół. Kronos Quartet z San Francisco w składzie David Harrington, John Sherba (skrzypce), Hank Dutt (altówka) oraz Jeffrey Zeigler (wiolonczela) od niemal 40 lat konsekwentnie realizuje autorskie wizje artystyczne, zakładające odważne poszukiwania twórcze oraz poszerzenie zakresu i kontekstu aktywności kwartetu smyczkowego. Dzięki tym działaniom zdobywca „Nagrody Grammy” stał się jednym z najbardziej utytułowanych i poważanych zespołów naszych czasów. Wykonał setki koncertów na całym świecie, wydał 45 albumów, zamówił przeszło 750 nowych utworów oraz aranżacji na kwartet smyczkowy. W 2011 roku, Kronos Quartet jako jedyny zespół na świecie miał w swoim dorobku dwie z najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie muzyki – „Polar Music Prize” oraz „Avery Fisher Prize”. Istotnym elementem aktywności kwartetu są starannie budowane wieloletnie relacje o często bliskim, prywatnym charakterze z najznamienitszymi kompozytorami naszych czasów, takimi jak, m.in. Terry Riley, Philip Glass, Steve Reich (Stany Zjednoczone); Franghiz Ali-Zadeh (Azerbejdżan); Henryk Mikołaj Górecki (Polska); Osvaldo Golijov (Argentyna).

Jubileuszowa edycja festiwalu "Sacrum Profanum" poświęcona będzie w większości muzyce polskiej. W klasycznej części Modern Classic prezentowane będą najważniejsze dokonania na gruncie muzyki współczesnej. Podczas inauguracji zabrzmi skomponowana specjalnie na zamówienie festiwalu opera Król Lear Pawła Mykietyna. Dzieło to wykonają raperzy oraz znany już z poprzednich odsłon „Sacrum Profanum” znakomity Ensemble Modern. W interpretacji słynnych amerykańskich grup Alarm Will Sound oraz Bang on a Can All-Stars usłyszymy także kompozycje Aleksandra Nowaka i Marcina Stańczyka. Ponadto w przeddzień dwóch koncertów finałowych odbędzie się wieczór "Polskich ikon". Dzieła Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara wykonają artyści brytyjskich wytwórni Ninja Tune i Warp oraz Kronos Quartet.


Filharmonia Opolska zaprasza na dziewiątą edycję Festiwalu „Gaude Mater Polonia – Wincenty z Kielczy in memoriam”, która odbędzie się w dniach 9-30 września 2012 roku.
Festiwal jest formą uczczenia twórczości i osoby dominikanina Wincentego, a poprzez to także Ziemi Opolskiej. Wiąże się to z szczególnym znaczeniem pieśni Gaude Mater Polonia, która stanowi motyw przewodni każdego koncertu organizowanego w ramach festiwalu. Wykonywana jest albo w oryginale średniowiecznym z XIII wieku, albo też w XIX-wiecznym opracowaniu Teofila Klonowskiego. Imię Wincentego, zgodnie z założeniem, jednak patronuje, a nie ogranicza imprezę. Dlatego organizatorzy starają się, aby program Festiwalu był urozmaicony, a wypełniły go koncerty zespołów chóralnych i kameralnych, specjalizujących się w muzyce dawnej (zwłaszcza średniowiecza) oraz znakomitych solistów.

Więcej


W dniu 9 września 2012 roku o godz. 19.30 Gliwicka Orkiestra Kameralna wykona koncert plenerowy w Parku Chopina w Gliwicach pt. Perły Muzyki Klasycznej, kontynuując cykl koncertowy Na pożegnanie lata. Orkiestrę poprowadzi Sławomir Chrzanowski, a solistą będzie młody wychowanek gliwickiej Szkoły Muzycznej I i II st. im. L. Różyckiego oraz absolwent Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie - Kamil Staniczek.

Program promenadowego koncertu nawiązuje do tradycji wielu letnich imprez muzycznych i zawiera program muzyki klasycznej oparty na znanych i lubianych oraz cenionych przez melomanów na całym świecie klasycznych utworów muzycznych. Gliwicka Orkiestra Kameralna zaprezentuje się zarówno jako orkiestra smyczkowa oraz w pełnym składzie wraz z instrumentami dętymi i perkusją prezentując m.in. dzieła: W. A .Mozarta - Serenada Eine kleine Nachtmusik KV 525 , M .KarłowiczaSerenadę op.2, H. WieniawskiegoPolonez A-dur, F. Chopina –Walc Es-dur i Polonez A-dur (wersja na orkiestrę), J. Brahmsa – Taniec węgierski nr 5, A. Dworzaka –Taniec Słowiański g-moll, G. Bizeta – Suitę Carmen i Arlezjanka (fragmenty).

Koncert towarzyszy odbywającemu się w dniach od 10-12 września 2012 roku 8. Zgromadzeniu Generalnemu WTA (World Technopolis Association – Światowe Stowarzyszenie Technopolii) w Gliwicach.


W 2012 roku PROJEKT MOZART obchodzi jubileusz 10-lecia, który uczci wykonaniem jednego z najbardziej znanych dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta - Mszą Koronacyjną. Tegoroczna trasa skupia się na Śląsku i obejmuje miasta: Cieszyn, Bielsko Biała, Katowice, Sosnowiec, Częstochowa, Radom, Warszawa.

PROJEKT MOZART to bezprecedensowe przedsięwzięcie kulturalne zakładające wykonanie wszystkich oratoryjnych dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta w ciągu 18 lat. Muzyka wykonywana przez chór, solistów i orkiestrę spleciona jest z liturgią sprawowaną w języku łacińskim i połączona z prezentacją multimedialną. Dziewięcioletnia działalność stowarzyszenia zaowocowała ponad 80 koncertami w 20 miastach Polski, a także w Łucku i we Lwowie na Ukrainie gromadząc w sumie ok. 50 tysięcy słuchaczy. Tak duże zainteresowanie Projektem Mozart wynika z oryginalnej formuły koncertów stowarzyszenia oraz z ich wysokiej jakości artystycznej.

Projekt Mozart 2012 jest dziesiątą edycją cyklu, podczas której odbędzie się 7 koncertów – pierwszy 9 września w Cieszynie, a ostatni – 16 września w Warszawie. Najwyższy poziom artystyczny zapewniają profesjonalni muzycy zaangażowani w realizację przedsięwzięcia: orkiestrę tworzą absolwenci i studenci najlepszych polskich uczelni muzycznych: Akademii Muzycznej w Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu, Łodzi i Katowicach oraz Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Zespołem dyryguje współzałożyciel i dyrektor artystyczny Stowarzyszenia Mozart 2003 - Szymon Wyrzykowski.

Na wszystkie koncerty WSTĘP WOLNY!

Więcej


Uroczysty koncert symfoniczny z okazji Dnia Konstytucji Republiki Słowackiej oraz 10. rocznicy powstania Konsulatu Generalnego Republiki Słowackiej w Krakowie odbędzie się we wtorek, 11 września 2012 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej. Wystąpi Orkiestra Filharmonii Koszyckiej pod kierownictwem Stanislava Vavřínka. Solistą wieczoru będzie wirtuoz trąbki Juraj Bartoš (na zdjęciu) - jedna z najbardziej wyrazistych osobowości muzyki słowackiej, kompozytor i aranżer, będący jednocześnie liderem popularnej orkiestry Bratislava Hot Serenaders. Artysta współpracował z takimi osobistościami, jak Ray Charles czy Liza Minnelli, należy do czołowych postaci tradycyjnego i współczesnego jazzu, jak również tzw. muzyki poważnej – jest finalistą konkursu Praska Wiosna 1992, laureatem Międzynarodowej Trybuny Młodych Kompozytorów w ramach Bratysławskich Dni Muzycznych (Hudobných Slávností) 1995. Jako solista regularnie współpracuje m.in. z Filharmonią Słowacką, Orkiestrą Symfoniczną Słowackiego Radia, Żylińską Filharmonią oraz Operą Narodową w Koszycach.

W programie koncertu Uroczysta uwertura Es-dur Jána Levoslava Belli, Koncert na trąbkę i orkiestrę Es-dur Johanna Nepomuka Hummela oraz IX Symfonia e-moll Z Nowego Świata Antonína Dvořáka.


Filharmonia Pomorska zaprasza na Jubileuszowy 50. Bydgoski Festiwal Muzyczny, który odbędzie się w dniach 12 września – 5 października 2012 roku.

17 koncertów symfonicznych i kameralnych, które przeniosą słuchaczy w świat dawnych religijnych i świeckich pieśni oraz melodii, usłyszymy jednogłosowy chorał, śpiew wielogłosowy i alikwotowy, barwną i różnorodną twórczość baroku oraz dźwięki, jakie panowały na dworze angielskiego króla za czasów Szekspira, zabrzmią orientalne dźwięki z Iranu, Izraela czy też korsykańskiego śpiewu polifonicznego. Zaproszeni zostali międzynarodowej sławy artyści, orkiestry i zespoły z Polski oraz: Bułgarii, Estonii, Francji, Hiszpanii, Iraku, Iranu, Japonii, Niemiec, Rosji i Wielkiej Brytanii, specjalizujących się w muzyce dawnej. Koncerty Jubileuszowego Festiwalu złożą się na intrygującą i piękną zarazem muzyczną mozaikę Starego Kontynentu.

W dniach 13-14 września 2012 roku Festiwalowi towarzyszyć będzie Konferencja Słowianoznawcza „Kultura, literatura, myśl filozoficzna oraz język Słowian wschodnich i południowych w powiązaniach, wzajemnych oddziaływaniach międzykulturowych”.

Więcej


Warszawska Opera Kameralna zaprasza na otwarcie sezonu artystycznego 2012/2013. Dnia 12 września 2012 roku o godz. 19:00 zaprezentuje Halkę wileńską Stanisława Moniuszki, następnie opera będzie grana jeszcze trzykrotnie: 16, 22 i 23 września. Libretto - Włodzimierz Wolski, inscenizacja i reżyseria - Kazimierz Dejmek, kierownictwo muzyczne - Ruben Silva, scenografia - Jan Polewka. Wystąpią: w roli Halki - Gabriela Kamińska i Anna Wierzbicka, jako Jontek - Tomasz Rak i Witold Żołądkiewicz, Janusz - Dariusz Machej i Robert Szpręgiel, Zofia - Agnieszka Kozłowska i Marta Wyłomańska, Cześnik - Andrzej Klimczak i Dariusz Górski, Marszałek - Artur Janda i Sławomir Jurczak, Góral - Zdzisław Kordyjalik i Andrzej Marusiak oraz Zespół Solistów Warszawskiej Opery Kameralnej i Warszawska Sinfonietta pod batutą Rubena Silvy.

Więcej


Filharmonia Śląska we współpracy z wchodzącą jubileusz 90-lecia istnienia Biblioteką Śląską przywracamy kulturze regionu piękny przykład katowickiej moderny – byłą książnicę z jej eleganckim audytorium, które podejmie rolę sali koncertowej. Ul. Francuska 12 – tu kiedyś wykład wygłosił Stanisław Ignacy Witkiewicz, a towarzyszył temu koncert kameralny. Teraz miejsce stałych prób i koncertów znajdzie tu Śląska Orkiestra Kameralna. Wspólnym pomysłem filharmoników i bibliotekarzy śląskiej książnicy jest integrujący muzykę z literaturą cykl Filharmonia w starej Bibliotece. Gośćmi specjalnymi tych koncertów będą zaproszeni przez prof. dra hab. Jana Malickiego, dyrektora Biblioteki Śląskiej ludzie słowa pisanego. Zaproszenie do pierwszego koncertu przyjął Tadeusz Kijonka. Gospodynią każdego koncertu będzie Violettta Rotter-Kozera z TVP Katowice.

Pierwszy koncert Filharmonii w starej Bibliotece - dedykowany IX Międzynarodowemu Konkursowi Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga - odbędzie się w środę, 12 września 2012 roku o godz. 18.00. W programie: Concerto grosso F-dur op. 6 nr 2 Arcangelo Corelliego i Cztery pory roku op. 8 Antonio Vivaldiego.

Od 10 października Filharmonia Śląska rozpocznie tutaj cykl dla najmłodszych, czyli Dziecięce Spotkania Muzyczne, które poszerzają w innym miejscu Katowic krąg odbiorców Radiowej Filharmonii dla dzieci.


Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyczne Przestrzenie” odbędzie się po raz drugi w dniach od 13 do 15 września 2012 roku. Miłośnicy muzyki kameralnej będą mieli okazję wysłuchać koncertów w kościołach w Koninie, Trzemesznie oraz w Gnieźnie. Organizatorem Festiwalu jest Fundacja im. Zygmunta Noskowskiego.

Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyczne Przestrzenie” łączy piękno muzyki z architekturą o wysokich walorach artystycznych i historycznych. Poprzednia edycja Festiwalu cieszyła się dużym zainteresowaniem publiczności, co zachęciło organizatorów do kontynuowania wydarzenia. W tym roku koncerty odbędą się w Kościele Św. Wojciecha w Koninie, Bazylice Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i Świętego Michała Archanioła w Trzemesznie oraz w Kościele Garnizonowym w Gnieźnie.

Podczas drugiej edycji Festiwalu wystąpi Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Mróz oraz plejada znakomitych polskich muzyków: Magdalena Bojanowicz, Bogumiła Dziel-Wawrowska, Tadeusz Domanowski, Jakub Jakowicz, Bartłomiej Kominek, Janusz Wawrowski i Kornel Wolak. Artyści w czasie Festiwalu zaprezentują: Cztery pory roku Antonio Vivaldiego oraz Astora Piazzolli, sonaty na dwoje skrzypiec Jean-Marie Leclair’a i Prokofiewa, Etiudy – Kaprysy na dwoje skrzypiec Henryka Wieniawskiego, Pastuszka na skale na sopran, klarnet i fortepian Franza Schuberta, Cztery pieśni na głos i skrzypce Gustava Holsta, Eugeniusza Morawskiego Trio A-dur na skrzypce, wiolonczelę i fortepian oraz Paula Schoenfielda Trio na klarnet, skrzypce i fortepian.

Wstęp na organizowane koncerty jest bezpłatny.

Więcej


W czwartek, 13 września 2012 roku o godz. 19:00 na scenie kameralnej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wystąpi pochodząca z partnerskiej dla Gdańska Bremy, grupa Bremen Ensemble. To koncert wyjątkowy, ponieważ publiczność będzie miała okazję wysłuchać kompozycji dawnych, gdańskich kompozytorów.

Zespół Bremen Ensemble jest mile widzianym gościem na festiwalach muzyki dawnej. Jego specjalnością jest przybliżanie autentycznych brzmień bogatej, muzycznej spuścizny renesansu i wczesnego baroku współczesnej publiczności. Ich repertuar rozciąga się od Josquin Deprez po Dietericha Buxtehude. Tym razem, przed gdańską publicznością, odkryje skarby dawnej muzyki, związanej z tym miastem. Podczas kameralnego koncertu usłyszymy m.in. utwory autorstwa siedemnastowiecznego, gdańskiego kompozytora Andreasa Hakenbergera, jak również wychowanka słynnego twórcy szkoły północnoniemieckiej Pietroszoona Sweelincka – Paula Sieferta. W repertuarze znaleźć będzie można także jeden z zachowanych 27 utworów gdańskiego kompozytora i wieloletniego kantora kościoła Mariackiego w Gdańsku Franciscusa de Rivulo pt. Delectare in Domino, Tota pulchra es. Dla miłośników starego Gdańska z pewnością nie lada gratką będzie możliwość wysłuchania utworu Dulcis Amor Jesu, napisanego przez Kaspara Förstera, ochrzczonego Gdańsku kompozytora i śpiewaka, słynącego z niezwykle rozległej skali głosu - od basu po sopran. Nie zabraknie także kompozycji pochodzącego co prawda z Turyngii, ale związanego z Gdańskiem organisty kościoła św. Zbawiciela na Zaroślaku, a później kantora i organisty w gdańskim kościele św. Katarzyny - Crato Büttnera.


Koncert symfoniczny w ramach jubileuszu 60-lecia Filharmonii Opolskiej odbędzie się 14 września 2012 roku (piątek) o godz. 19:00 w Sali koncertowej. W roli solisty wystąpi Artur Kulka – trąbka, a Filharmoników Opolskich poprowadzi Jerzy Salwarowski. W programie: Michaił Glinka – Uwertura do opery Rusłan i Ludmiła, Aleksander Arutunian – Koncert na trąbkę As-dur, Piotr Czajkowski – Uwertura-fantazja Romeo i Julia i Igor Strawiński – Suita orkiestrowa Ognisty ptak.


W piątek, 14 września 2012 roku o godz. 20:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert z okazji jubileuszu 40 lat Ambasady Republiki Federalnej Niemiec. W wykonaniu Veroniki Eberle – skrzypce i orkiestry Junge Deutsche Philharmonie pod batutą Thomasa Søndergårda usłyszymy trzy kompozycje: Uwerturę koncertową E-dur op. 12 Karola Szymanowskiego, Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa i IV Symfonię f-moll op. 36 Piotra Czajkowskiego.

Junge Deutsche Philharmonie to założona w 1974 roku wyjątkowa orkiestra studencka, skupiająca utalentowanych młodych muzyków w wieku od 18 do 28 lat z niemieckojęzycznych akademii muzycznych. W ciągu roku odbywają oni serię wspólnych prób, aby w miesiącach wakacyjnych wyruszać w międzynarodowe trasy koncertowe. Orkiestra regularnie koncertuje w filharmoniach w Berlinie i Kolonii, w Alte Oper we Frankfurcie, w Laeiszhalle w Hamburgu. Zdobyła liczne wyróżnienia, m.in. 1. nagrodę w Konkursie Herberta von Karajana, nagrody Deutscher Schallplattenpreis w kategorii „artysta roku“, Deutscher Kritikerpreis, Grand Prix Année Européenne de la Musique, Förderpreis der Ernst von Siemens Stiftung. Z szeregów orkiestry wywodzą się muzycy renomowanych zespołów instrumentalnych, np. Ensemble Modern, Ensemble Resonanz, Freiburger Barockorchester.

Orkiestra zagra w Warszawie na zaproszenie Ambasady Niemiec, z okazji 40. rocznicy stosunkow dyplomatycznych miedzy Polska a Niemcami.

BEZPLATNE BILETY do odebrania w recepcji GOETHE-INSTITUT, ul. Chmielna 13a, w czwartek 13 września, 8.00-20.00 i w piątek 14 września do 15.00 | Informacja tel. 22 505 90 00.


W 2012 roku Ewa Podleś (na zdjęciu) inaugurowała Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Fr. Viñas w Barcelonie, występowała z London Philharmonic Orchestra i Deutsches Symphonie Orchestra. Na nowojorskim Caramoor Festival i Rossini Opera Festival we włoskim Pesaro kreowała tytułową rolę w dramacie Cyrus w Babilonie Rossiniego. Po występach w Pesaro Christophe Rizoud na Forumopera.com pisał: Ewa Podleś tworzy historię. Polska śpiewaczka jest fenomenem wokalnym i teatralnym. Powszechnie uważana za najbardziej autentyczny kontralt generacji, zaliczona do dziesięciu najlepszych głosów pierwszej dekady XXI wieku, Ewa Podleś jedyny tegoroczny koncert w Polsce da w Katowicach 14 września, inaugurując sezon artystyczny Filharmonii Śląskiej. Artystce towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka.

W programie: Uwertura koncertowa E-dur op. 12 Karola Szymanowskiego, kantata Arianna a Naxos Josepha Haydna, uwertura do opery Cyrulik sewilski i recitativo O, patria i aria Di tanti palpiti z opery Tankred Gioacchino Rossiniego, chór Gloria all’Egitto, ad Iside i Marsz triumfalny z opery Aida oraz chór Cyganów Vedi! Le fosche notturne spoglie – Chi del gitano i aria Azuceny Stride la vampa z II aktu opery Trubadur Giuseppe Verdiego, a także toast Orsiniego Il segreto per esser felici z opery Lukrecja Borgia Gaetano Donizettiego.

Koncert odbędzie się w Sali koncertowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego, o godz. 19.00.


Filharmonia Kaliska rozpocznie 38. sezon artystyczny koncertem „Odkrycia romantyzmu” w ramach Międzynarodowego Festiwalu „Bursztynowy Szlak” - 14 września 2012 roku o godzinie 19.30 Auli WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30. Gośćmi koncertu będą artyści z Włoch: mandolinistka Cecilia Loda oraz dyrygent Giancarlo De Lorenzo. W programie: Johann Nepomuk Hummel - Koncert G-dur na mandolinę i orkiestrę, W.A. Mozart - X Symfonia G-dur KV 74 i W.A. Mozart - Symfonia D-dur "Praska" KV 504.


Zanim oficjalnie rozpocznie się sezon artystyczny 2012-2013, Filharmonia Krakowska zaprasza na koncert muzyki filmowej, którego bohaterem będzie krakowski kompozytor - Abel Korzeniowski.

Nazwisko to znane jest obecnie na całym świecie. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli oraz studiów kompozytorskich pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego, dwukrotnie nominowany juz został do Złotych Globów - za muzykę do filmu Samotny mężczyzna (2010) oraz najnowszego filmu Madonny W.E. (2012). Wcześniej zdobył uznanie jako autor oprawy muzycznej do spektakli teatralnych (Nagroda Ludwika w 2002 roku), filmów Jerzego Stuhra (Duże zwierzę i Pogoda na jutro) oraz ścieżek filmowych do produkcji Gwiazda Kopernika, Terra czy Metropolis.

W piątek, 14 września 2012 roku o godz. 19.30 w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej oraz Chóru Mieszanego Katedry Wawelskiej pod batutą brata kompozytora - Andrzeja Korzeniowskiego, usłyszymy suity z filmów Gwiazda Kopernika, Terra, Samotny mężczyzna, W.E. oraz Metropolis Abla Korzeniowskiego.


W piątek, 14 września 2012 roku w Filharmonii Wrocławskiej odbędzie się koncert tradycyjnej muzyki chińskiej. Zabrzmi ona w wykonaniu wykładowców Wydziału Tradycyjnej Muzyki Chińskiej Syczuańskiego Konserwatorium Muzycznego.

Podczas koncertu usłyszymy niebanalne brzmienie tradycyjnych instrumentów chińskich, takich jak: przypominający cytrę guzheng, flet bambusowy, erhu, czyli dwustrunowy instrument smyczkowy o barwie zbliżonej do ludzkiego głosu, sheng – instrument dęty zbudowany z kilkunastu piszczałek trzcinowych ze stroikami czy też cymbały.

Wykonawcy: Wang Ying – dulcimer, Zhou Tianli – guzheng, Shi Lei – flet bambusowy, Song Huali – erhu, Yan Jingsheng – sheng.


Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki współczesnej, twórca muzyki do ponad 160 znakomitych filmów - Wojciech Kilar - obchodzi jubileusz 80-lecia urodzin. Filharmonia Narodowa uczci tę szczególną rocznicę specjalnym koncertem 15 września 2012 roku o godz. 18:00.

Jubileuszowy koncert wypełni w całości muzyka Mistrza - zabrzmią: Kościelec 1909, Angelus, II Koncert fortepianowy oraz Exodus. Orkiestrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi Jakub Chrenowicz, asystent dyrygenta - dyrektora Filharmonii Narodowej Antoniego Wita w latach 2010-2012, obecnie pierwszy dyrygent Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, a solistkami wieczoru będą znakomite polskie artystki: Małgorzata Knieć-Ajdukiewicz (sopran) i Beata Bilińska (fortepian).


Czwarty Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” odbędzie się w Zakopanem w dniach 15-22 września 2012 roku. Gwiazdą tegorocznej edycji będzie Sharon Kam - izraelska klarnecistka o światowej sławie, która wystąpi w towarzystwie równie uznanego Jerusalem Quartet.

Festiwal „Muzyka na szczytach" jest imprezą cykliczną, odbywającą się w Zakopanem od 2009 roku. Zawarte w nazwie projektu słowa „…na szczytach” są symbolem miejsca, w którym festiwal się odbywa, ale przede wszystkim są odwołaniem do wysokiego poziomu artystycznego wydarzenia.

Inauguracja czwartej edycji „Muzyki na Szczytach” przypadnie Orkiestrze Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa – Sinfonietta Cracovia. W tygodniu festiwalowym usłyszymy między innymi: Hugo Wolf Quartett, Lutosławski Quartet, Royal String Quartet, Zespól Festiwalowy, w którym pojawią się czołowi polscy kameraliści, a także soliści: Urszula BartkiewiczŁukasz Kuropaczewski i wielu innych wspaniałych muzyków. Oprócz cenionych utworów polskich i zagranicznych kompozytorów przedstawione zostaną dwie premiery. Dwa utwory zostały napisane specjalnie na festiwal przez Pawła Mykietyna i Mikołaja Góreckiego.

W chwilach, gdy nie będzie grała muzyka, obejrzeć będzie można wystawy obrazów Jerzego Skolimowskiego oraz Sławomira Grucy. Dla przyjaciół festiwalowych i osób wspierających działania Stowarzyszenia przygotowywany jest także specjalny koncert na Kasprowym Wierchu, gdzie w kameralnym gronie wystąpią Beata Rybotycka i Jacek Wójcicki.

Tegoroczne wydarzenia festiwalowe odbywają się pod hasłem „Małopolska i wszystko gra!”

Patront medialny nad Festiwlem objęło m.in. Polskie Centrum Informcji Muzycznej.

POSŁUCHAJ: zapowiedź Festiwalu - mp3

Więcej


Marszałek Województwa Małopolskiego, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydent Miasta Rzeszowa, Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena, Estrada Rzeszowska oraz Agencji Artystyczna Violin & Piano zapraszają na kolejne koncerty z cyklu „Jeszcze Polska Muzyka…”, które odbędą się w sobotę 15 września 2012 roku o godz. 19.00 na scenie Rynku Miejskiego w Rzeszowie oraz w niedzielę 16 września 2012 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Krakowskiej.

„Jeszcze Polska Muzyka...” to autorski cykl koncertów Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, realizowany w 2012 roku przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Małopolskiego oraz Samorządów lokalnych. Niedzielny koncert to kolejna część cyklu orkiestry, prezentującego najbardziej wartościowe, zapomniane utwory polskiej muzyki symfonicznej XVIII i XIX wieku na tle arcydzieł europejskich. Zrębem projektu, w nawiązaniu do tytułu, jest zachowanie polskiego dziedzictwa kulturowego jako wyznacznika kształtowania tożsamości narodowej.

W programie wrześniowych koncertów znajdą się kompozycje Wojciecha Kilara - Pan Tadeusz Suita muzyki filmowej na orkiestrę symfoniczną, Jerzego Sobeńki - Suita Polskie melodie filmowe, Zygmunta Noskowskiego - Poemat Symfoniczny Step i Modesta Musorgskiego - Obrazki z Wystawy z autorskimi komentarzami Jacka Cygana. Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej poprowadzi Massimiliano Caldi.


W sobotę, 15 września 2012 roku na terenie Zamku Ujazdowskiego w Warszawie odbędzie się plenerowy wieczór muzyczno-filmowy Opera Lata. Wydarzenie jest częścią finału projektu „Zielony Jazdów czyli CSW na trawie”, organizowanego przez Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.
Opera Lata to interdyscyplinarna impreza plenerowa w całości poświęcona muzyce. Jest kontynuacją ubiegłorocznego plenerowego wydarzenia Przebudzenie lata. Tegoroczna impreza dedykowana jest muzyce w każdym jej obliczu i wszystkiemu, co z nią związane – zarówno jej tworzeniu, jak i słuchaniu czy poznawaniu. Hasło „opera” traktowane jest nie w znaczeniu samego teatralnego spektaklu, ale syntezy sztuk, łączącej rozmaite elementy, często zaskakujące, niepokojące, czy nawet sprzeczne. Główną rolę w spektaklu odegrają filmy – zarówno te poświęcone muzyce, wykonawcom i instrumentom, jak i te, w których sama muzyka gra główną rolę. Pokazane zostaną filmy dokumentalne, wideoklipy, animacje, a także muzyczne filmy bez muzyki. Ponadto odbędą się warsztaty: tańca irlandzkiego, grania na tym, co zbędne i zużyte, warsztaty śpiewu oraz specjalny warsztat dla dzieci i rodziców. Warsztaty przeznaczone są dla tych utalentowanych i dla tych, którym przysłowiowy „słoń nadepnął na ucho”. Zajęcia są otwarte i nie wymagają żadnej rejestracji. Organizatorzy zachęcają do przyniesienia własnych instrumentów. W prawdziwej operze nie może zabraknąć chóru ani orkiestry. Na scenie wystąpią: Małe Instrumenty (PL), Alfredo Costa Monteiro (PT) i Anthony Chorale (NL). W finale solowe partie didżejskie wykonają DJ Disco Partizanti (PL) i DJ PM Misha (PT). Dla głodnych i spragnionych: kuchnia węgierska, portugalska czeska i nie tylko.


XV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej odbędzie się w Gdyni w dniach 15 września – 14 października 2012 roku. W sześciu kościołach podczas dziewięciu koncertów zabrzmi muzyka w wykonaniu blisko trzystu muzyków z siedmiu krajów.

Usłyszymy muzykę od renesansowej po romantyczną – dobrze znane dzieła Bacha, Händla, Corellego, Mozarta, czy Dworaka, kompozycje unikatowe oraz polskie prawykonania utworów mistrzów minionych epok. Belgijski chór kameralny Psallentes zaprezentuje program związany z liturgicznym świętem Bożego Ciała (16 września), zaginioną muzykę cerkiewną I Rzeczypospolitej wykona ukraiński chór kameralny A' capella Leopolis i zespół puzonów i trąbek barokowych Starck Compagnay pod dyrekcją Tomasza Ślusarczyka(23 września), a Missa Dicit Dominus Matthaeusa Pipelare'a zaprezentuje belgijski zespół Capilla Flamenca (30 września).

Organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej stawiają sobie za cel prezentację najnowszych dokonań polskich zespołów, chórów i orkiestr, ze szczególnym uwzględnieniem tych, pochodzących z regionu polskiego Wybrzeża. Dlatego podczas tegorocznej, jubileuszowej edycji, zaprezentują się najlepsze pomorskie zespoły- Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestra Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, Zespół Muzyki Dawnej Capella Gedanensis a także soliści - Danuta Dulska-Mossakowska, Maria Perucka i Roman Perucki. Koncerty festiwalowe odbędą się w sześciu gdyńskich kościołach: św. Andrzeja Boboli na gdyńskim Obłużu, Matki Bożej Nieustającej Pomocy i św. Piotra Rybaka, Kościele Garnizonowym MW Matki Boskiej Częstochowskiej, Kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa, Kolegiacie Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski oraz w Kościele św. Antoniego.

Więcej


"5 zmysłów. Pauza" - prospołeczny projekt edukacji kulturalnej, realizowany przez Stowarzyszenie Edukacyjne MCA, Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia "Amadeus" oraz Agencję More Than One Production, odbędzie się w dniach 15 września – 26 listopada 2012 roku.

"5 zmysłów. Pauza" jest wydarzeniem adresowanym do osób niesłyszących. Przez dwa miesiące w Poznaniu odbędzie się kilkadziesiąt wydarzeń kulturalno-edukacyjnych takich, jak warsztaty, seminaria, spotkania. Całość projektu skoncentrowana jest wokół tematu muzyki, a jego podsumowaniem ma być pierwszy na świecie koncert współwykonywany przez osoby niesłyszące, które 14 listopada 2012 roku w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza wystąpią w towarzystwie Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia "Amadeus" pod dyrygenturą Agnieszki Duczmal.

PRZECZYTAJ: opis i harmonogram projektu – plik pdf

Szczegółowe informacje – na stronie: www.5zmyslow.pl


Dnia 16 września 2012 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na „Niedzielę z Szymanowskim i ...”. Koncert odbędzie się w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach (ul. W. Stwosza 16), o godz. 12.00. W programie utwory K. Szymanowskiego, A. Dvořáka i M. de Falli. Wystąpią: Michał Marcol – skrzypce, Marta Brzezińska – sopran, Grzegorz Biegas – fortepian i Leon Markiewicz – słowo. Wstęp wolny.


Polska Orkiestra Radiowa rozpocznie nowy sezon artystyczny koncertem w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego - 16 września 2012 roku o godz 19:00. Uczci zarazem 140. rocznicę śmierci Stanisława Moniuszki. Wspólnie z Orkiestrą pod batutą Łukasza Borowicza wystąpią wybitni polscy soliści operowi: mezzosopranistka Anna Lubańska, sopranistka Ewa Vesin oraz baryton Stanisław Kufluk. Wykonają arie i duety z oper Stanisława Moniuszki.

Koncert rozpocznie się uwerturą do opery Otto Nicolaia Wesołe kumoszki z Windsoru. Opera ta ma bliski związek z Moniuszką – skomponował on do niej muzykę baletową, której będzie można wysłuchać tuż po uwerturze. Zaraz potem zabrzmią Zygmunta Noskowskiego Perły Moniuszkowskie - zbiór pieśni na wielką orkiestrę. Utwór ten pozwoli skonfrontować 15 znanych pieśni Moniuszki z wizją Noskowskiego, powstałą 30 lat po śmierci autora Strasznego dworu. W drugiej części koncertu zostaną wykonane fragmenty instrumentalne z opery Halka, w nowym opracowaniu Tadeusza Płatka, opartym wyłącznie na materiałach źródłowych – rękopisie partytury i pierwszych drukowanych wydaniach.


Dnia 17 września 2012 roku o godz. 20.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się Inauguracyjny Koncert Charytatywny „Klubu Melomana Forbesa” – Recital fortepianowy Ewy Pobłockiej. Artystka otworzy koncert wspólnym występem z pierwszą finalistką programu Fundacji Maestro, skrzypaczką - Sabiną Kołodziej.

„Klub Melomana Forbesa” to cykl charytatywnych, zamkniętych spotkań z udziałem najwybitniejszych postaci świata muzyki klasycznej oraz wyselekcjonowanej grupy środowiska polskiego biznesu. Ideą projektu jest stworzenie zamkniętego lobby biznesowego skupionego wokół celu charytatywnego, a także wykreowanie tradycji kameralnych spotkań charytatywnych. Całkowity dochód przeznaczony jest na zakup mistrzowskich instrumentów.

Fundacja Maestro to organizacja, której głównym celem jest pomoc wybitnym młodym twórcom poprzez finansowanie zakupu mistrzowskich instrumentów, a także zbliżenie świata biznesu ze środowiskiem kultury. Patronami Honorowymi Fundacji są osoby i organizacje zaufania publicznego. Do tej pory do grona Patronów Honorowych przystąpili: Ewa Pobłocka, Andrzej Seweryn, Antoni Wit, Zbigniew Niemczycki, a także Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan oraz Magazyn Forbes. Założycielkami Fundacji są: Joanna Twardowska-Orłoś i Karolina Balińska. Fundatorki pełnią także funkcje prezesa i wiceprezesa. Beneficjenci Fundacji to wybitni studenci akademii muzycznych, laureaci krajowych i międzynarodowych konkursów i programów stypendialnych. W tym roku Fundacja Maestro przekazała Sabinie Kołodziej, studentce Guildhall School of Music and Drama w Londynie skrzypce wykonane w pracowni lutniczej rodziny Hopf, pochodzące z przełomu XVIII i XIX wieku.


Stowarzyszenie De Musica zaprasza w dniach 17-20 września 2012 roku na Festiwal „De Musica 2012”. Kierownictwo naukowe i artystyczne - prof. Michał Bristiger.

W programie – koncerty, spotkania i dyskusje.

Więcej


XXXI Międzynarodowy Festiwal "Chopin w barwach jesieni" odbędzie się w dniach 18 i 20-23 września 2012 roku. Zainauguruje go I Koncert e-moll op. 11 - w czwartek w Ostrowie Wielkopolskim, a zakończy w niedzielę w Antoninie: III Sonata h-moll op. 58 Fryderyka Chopina.
- Takie oto mamy "muzyczne ramy" tegorocznego Festiwalu, ale w nich jakże wiele przeróżnych barw, dla których tonacja "barw jesieni" wydaje się bardzo właściwa. – napisał Jan Popis, dyrektor artystyczny Festiwalu. - Program 31. Festiwalu "Chopin w barwach jesieni" , poza prezentacją wspaniałej muzyki, stwarza niejedną okazję do jej głębszego poznania i jej wartościowania w kontekście twórczości innych kompozytorów. Wreszcie, co jest niezwykle istotne, grać będą utwory Chopina i innych jeszcze autorów, znakomici artyści - wykonawcy. Dopiero w ich interpretacji nabiorą one nowego blasku.

Więcej


Spektakl - koncert sceniczny Monsieur Satie zostanie wykonany w ramach Festiwalu „De Musica” 2012 we wtorek, 18 września 2012 roku o godz. 19.00 w Budynku Laboratorium CSW w Warszawie. Kompozycja muzyki scenicznej - Paweł Mykietyn, reżyseria - Natalia Nikolska, kierownictwo artystyczne (idea i dramaturgia formy scenicznej, wybór materiałów, przekład tekstów) - Michał Bristiger. Wystąpią: Katarzyna Hołysz – sopran, Maciej Grzybowski – pianista, Piotr Maślanka - perkusista, Bogusław Kierc – aktor. Kurator: Justyna Rekść-Raubo | GALERIA MUZYKI.

Monsieur Satie jest programem scenicznym poszukującym nowych medialnych form relacji muzyki ze słowem. Poprzednie prezentacje realizowane pod auspicjami Stowarzyszenia „De Musica” poświęcone były poezji: pierwsza - poezji Anny Achmatowej, druga – Mariny Cwietajewej. Tym razem tematem jest portret kompozytora, Erika Satie, kreślony jego własną muzyką i własnym pisarstwem. Jego sztuka przetrwała próbę czasu, a podjęte przez niego zagadnienia artystyczne należą do trwałych wartości kulturowych przekazanych nam przez poprzednie stulecie. Z tego też względu program Monsieur Satie należy zaliczyć nie tylko do wydarzeń artystycznych, ale także do edukacji muzycznej, w której wykorzystane są poza materiałami artystycznymi również tematyka naukowa, w danym przypadku muzykologiczna. 

W przedstawianej trzyczęściowej formie scenicznej zostają ukazane trzy główne nurty twórczości Satiego: (1) liryczny i mistyczny, (2) modernistyczna gra z muzyką oraz (3) filozoficzny, na przykładzie arcydzieła kompozytora, jakim jest Śmierć Sokratesa do tekstu Platona. Teksty słowne w części drugiej zaczerpnięte są z Pism Satiego, przełożonych na język polski. Dzieło części trzeciej jest w swej wersji kameralnej w Polsce (praktycznie biorąc) nieznane (nie ma go też na płytach), pozostałe utwory muzyczne zaś są znane w stopniu minimalnym – tym samym celem wieczoru staje się równocześnie promocja muzyki Satiego.


Początek sezonu Opery Krakowskiej będzie stał pod znakiem twórczości Laco Adamika - Głównego Reżysera teatru i współpracującej z nim scenografki Barbary Kędzierskiej. Ma to związek z jubileuszem 70-lecia urodzin i 40. rocznicę pracy artystycznej Adamika. W dniach 19 i 21 września 2012 roku widzowie będą mogli obejrzeć spektakle Carmen w reżyserii tegoż twórcy. W partii tytułowej wystąpi znana odtwórczyni tej roli - Małgorzata Walewska. A 22 września odbędzie się koncert inaugurujący nowy sezon. Gośćmi honorowymi tego spektaklu będą Laco Adamik i Barbara Kędzierska. Na scenie zobaczymy najwybitniejszych polskich i krakowskich solistów m.in. Małgorzatę Walewską, Joannę Woś, Adama Kruszewskiego, Zbigniewa Maciasa, a także Magdalenę Barylak, Katarzynę Oleś-Blacha, Przemysława Firka, a także gości specjalnych – solistów ze Słowacji: Martina Babjaka i Josefa Benci oraz aktorów Martę Bizoń i Mariana Opanię. W koncercie wezmą udział Chór, Balet i Orkiestra po dyrekcją Tomasza Tokarczyka.
W następnym tygodniu - 27, 28, 29 i 30 września – Opera Krakowska zaprasza na Barona cygańskiego w reżyserii Laco Adamika, a w październiku (6,7,9) będzie można zobaczyć ostatnią krakowską premierę – Wesele Figara.
W sobotę, 22 września o godz. 16.00 odbędzie się pokaz specjalny teatru telewizji w reżyserii Laco Adamika ze scenografią Barbary Kędzierskiej z roku 1992 pt. Król Edyp, z wybitną rolą Teresy Budzisz-Krzyżanowskiej. Za reżyserię spektaklu twórca otrzymał główną nagrodę na konkursie towarzyszącym Festiwalowi Pri Italia (1994). Słowo wstępne przed pokazem wygłosi Jan Paweł Gawlik - były dyrektor Starego Teatru w Krakowie i dyrektor Teatru Telewizji.
Wydarzeniom będzie towarzyszyła także wystawa pt. Laco Adamik w Operze Krakowskiej, przybliżająca pracę artystyczną jubilatów – m.in. zdjęcia ze spektakli, programy, a także kostiumy i ich projekty. Ekspozycję, którą przygotowała Katarzyna Sanocka, będzie można oglądać podczas antraktów na Antresoli Opery Krakowskiej do 31 października 2012.


Dnia 20 września 2012 roku o godz. 19.00 Polska Filharmonia Bałtycka im. F. Chopina zainauguruje nowy sezon artystyczny. Czwartkowy koncert to zarówno nawiązanie do tradycji muzycznej, jak i literackiej. Na jego program złożą się dzieła ważnych twórców rosyjskich i francuskich z przełomu XIX i XX wieku. Usłyszymy Symfonię klasyczną op. 25 nr 1 Siergieja Prokofieva, Suitę nr 2 Dafnis i Chloe Maurice’a Ravela i suitę symfoniczną Szeherezada op. 35 Nikołaja Rimskiego-Korsakova. Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi Ernst van Tiel.

Propozycje nowego sezonu Polskiej Filharmonii Bałtyckiej to bogata i atrakcyjna oferta artystyczna. Kontynuowane będą cykle z poprzednich lat, tj. Wielcy Dyrygenci (zaprezentowane zostaną sylwetki m.in. Juozasa Domarkasa i Kazimierza Korda), Gdańska Jesień Pianistyczna, Koncerty w ramach Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Gdańskie Lato Muzyczne, Koncerty: Sylwestrowe, Noworoczny, Papieski, czy Bal Gdański. Nie zabraknie także cieszących się popularnością propozycji festiwalowych, tj. Solidarity Of Arts, Festiwal Organowy w Oliwie, Festiwal Muzyki Kameralnej w Stegnie czy koncerty organowe w Jastrzębiej Górze. Pojawią się także propozycje tematyczne, tj. Koncert Mikołajkowy, Koncert Walentynkowy oraz koncerty z muzyką filmową, jak choćby styczniowy pt. City Lights z muzyką z filmu Charlie’go Chaplina. W drugiej połowie sezonu zwiększy się liczba koncertów familijnych i edukacyjnych, przeznaczonych dla najmłodszych i ich rodzin. W sumie w sezonie odbędzie się 11 koncertów prowadzonych przez dyrektora Artystycznego Orkiestry Filharmonii Bałtyckiej - Ernsta Van Tiela oraz 6 koncertów pod batutą Massimmiliano Caldi’ego – I dyrygenta gościnnego gdańskiej Orkiestry.


55. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” odbędzie się w dniach 21-29 września 2012 roku. Program tegorocznej edycji oscyluje wokół hasła „Warszawska Jesień… z głosem” czyli odnosi się do muzyki, która posługuje się tekstem, działaniem scenicznym, znaczeniem.

- Chodzi o tekst w muzyce niejednokrotnie tylko domyślny, działanie sceniczne nierzadko jedynie zasugerowane, znaczenie często nieoczywiste. – wyjaśnia Tadeusz Wielecki, dyrektor Festiwalu. – Tak więc głos, ale w sensie „zabierać głos”, a dopiero potem głos jako śpiew. Stąd w programie różnorodne formy instrumentalne „mówiące” jak Speakings Jonathana Harvey’a na orkiestrę i elektronikę, utwór w którym kompozytor kształtuje brzmienie orkiestrowe kierując się analizą spektralną głosu mówiącego człowieka, lub Ein Brief Mauricio Kagela, z którego to tytułowego listu – miłosnego – słyszymy jedynie początkowy zwrot: „Meine Liebe”, dalej zaś solistka śpiewa pełne ekspresji frazy bez słów, których obecność wyraźnie się jednak wyczuwa. Podobnie w utworze na śpiew alikwotowy i orkiestrę On a Sufficient Condition… amerykańskiego kompozytora i wokalisty Kena Ueno. Muzyka obywa sie bez słów, ale jest podszyta mową dziecka (tegoż Ueno w wieku lat sześciu), którą w początkowym fragmencie słyszymy odtwarzaną z boomboxu. Także Kryštofa Mařatki Zvěrohra, cykl pieśni antropoidalnych (określenie kompozytora), dobrze egzemplifikuje ten sposób podejścia do muzyki. „Utwór przywodzi na myśl prymitywne wokalne wyrażenia pierwszych ludzi, którzy - poza gestem - zaczynają odkrywać inne możliwości komunikowania się: złożoną całość dźwięków wydawanych głosem, którym przypisują konkretne znaczenia” (z komentarza autorskiego).

Użyte wyżej Gombrowiczowskie słowo „podszyta“ odsyła nas do szczególnego wydarzenia, quasi opery, opartej na Gombrowiczowskim tekście Historii. Rzecz autorstwa Oscara Strasnoy’a przeznaczona wyłącznie dla śpiewaków – Neue Vocalsolisten, którą to znakomitą grupę ze Stuttgartu będziemy gościć ponownie.

Tegoroczna idea Festiwalu wiąże się też z różnorodnymi formami, łączącymi muzykę z pozamuzycznymi środkami wypowiedzi. Oprócz Historii nastąpi polskie prawykonanie utworu Georgesa Aperghisa – Luna Park na głos, flet kontrabasowy, perkusję i komputer (kompozycja została zamówiona wspólnie przez paryski IRCAM i „Warszawską Jesień”). European Workshop for Contemporary Music przedstawi koncert muzyczno-teatralny, a w nim trzy prawykonania: dwu polskich kompozycji zamówionych przez „Warszawską Jesień” u Jagody Szmytki i Artura Zagajewskiego oraz nowej wersji Vivarium Manosa Tsangarisa, ucznia Mauricio Kagela, twórcy gatunku teatru instrumentalnego. Duet Petrini – Jünger (flet skrzynkowy Paetzolda i flet kontrabasowy) dokona prawykonań utworów Kenta Olofssona, Pierre’a Jodlowski’ego i Aleksandry Gryki. Będą to utwory przeznaczone na nisko brzmiące flety, dźwięki elektroniczne oraz wideo. Zespół śpiewaków Camerata Silesia przedstawi Phylakterion Pawła Szymańskiego, wykonywaną w języku greckim kompozycję, będącą rodzajem „muzycznego rytuału modlitewnego”, inspirowaną tekstami wczesnego chrześcijaństwa, odkrytymi podczas wykopalisk archeologicznych na terenie południowego Egiptu. W koncercie, który odbędzie się w kościele Ewangelicko-Reformowanym, dzieło to poprzedzą utwory chóralne Krzysztofa Baculewskiego, Ukrainki Anny Korsun i Litwinki Justė Janulytė.

Jednym ze znaczących wydarzeń odnoszących się do idei tegorocznego Festiwalu będzie Inori na tancerzy (lub mimów) i orkiestrę (w wersji na tancerkę i taśmę), słynnej kompozycji Karlheinza Stockhausena, w której różnego rodzaju gesty (modlitewne, rytualne) wielu kultur świata, ściśle zsynchronizowane z dźwiękami, niejako unaoczniają płynącą muzykę. Solistką będzie znakomita realizatorka tego niezwykle wymagającego dzieła, Agnieszka Kuś.

Po raz pierwszy na „Warszawskiej Jesieni” wystąpi duet młodych znakomitych muzyków: Macieja Frąckiewicza (akordeon) i Magdaleny Bojanowicz (wiolonczela). Przedstawią oni kompozycje Adriany Holszky i Matthiasa Pintschera oraz młodego, utalentowanego twórcy Wojciecha Blecharza. Odbędzie się światowe prawykonanie jego nowego utworu na akordeon, wiolonczelę oraz głos solowy, stanowiącego część większego projektu operowego, a zamówionego przez „Warszawską Jesień”. Wykonawczynią partii solowej będzie mezzosopranistka Anna Radziejewska, która w drugiej części koncertu, wraz z orkiestrą Aukso, przedstawi także specjalnie dla niej skomponowane i jej dedykowane Cantiere del Poema włoskiego kompozytora, autora wielu oper Salvatore Sciarrina.

W stulecie skomponowania przez Arnolda Schönberga dramatyczno-koncertowego cyklu Pierrot lunaire - arcydzieła ekspresjonizmu muzycznego, przedstawiony zostanie projekt, na który złoży się jego wykonanie w interpretacji Orkiestry Muzyki Nowej pod kierunkiem Szymona Bywalca oraz artystyczny komentarz do utworu: zamówiona przez „Warszawską Jesień” nowa kompozycja Macieja Jabłońskiego Księżycowy Pierrot na aktora, zespół instrumentalny, dźwięki elektroniczne i wideo. W solowej partii Sprechgesang w utworze Schönberga usłyszymy Agatę Zubel.

Pierrot lunaire stanowi historyczny kontekst dla nurtu utworów nawiązujących do hasła „Warszawska Jesień… z głosem”. W koncercie finałowym z kolei przedstawione zostaną nawiązujące do dzieła Schönberga Herodiade-Fragmente Matthiasa Pintschera.

W ramach koncertów kameralnych wystąpi słynne Experimentalstudio z Freiburga, które przedstawi utwory przeznaczone na instrumenty i dźwięki elektroniczne, m. in. kompozycje Marka André, Briana Ferneyhough’a i Luigiego Nono. Odbędzie się również koncert czołowego polskiego twórcy muzyki elektronicznej Krzysztofa Knittla, który wystąpi w improwizowanym utworze free for(m) macwin_2 na live elecronics. Natomiast koncerty symfoniczne będą udziałem Orkiestry Filharmonii Narodowej, którą podczas inauguracji Festiwalu poprowadzi wybitny francuski dyrygent Pascal Rophé, oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, która w Finale wystąpi pod dyrekcją charyzmatycznego Lucasa Visa. Orkiestra Filharmonii Narodowej zagra także pod kierunkiem niezwykle utalentowanego młodego dyrygenta Rafała Janiaka. W programie tych koncertów – oprócz wspomnianych kompozycji Harvey’a, Kagela, Mařatki, Kena Ueno i Matthiasa Pintschera – znajdą się również, m. in.: Uwertura pittsburska Krzysztofa Pendereckiego (polskie prawykonanie), Roseherte na orkiestrę i dźwięki elektroniczne holenderskiej kompozytorki Rosalie Hirs, Concerto per violbasso e orchestra Witolda Szalonka oraz Kaji Saariaho D’om le vrai sens (z udziałem wybitnego fińskiego klarnecisty Kari’ego Kriikku).

Organizatorzy Festiwalu kontynuować będą zainicjowany w ubiegłym roku cykl „Mała Warszawska Jesień” – festiwal muzyki współczesnej dla dzieci, w ramach którego odbędzie się koncert utworów wykorzystujących nowe techniki instrumentalne. Ponadto w trakcie trwania Festiwalu w Zachęcie czynna będzie interaktywna instalacja Łukasza Szałankiewicza (pod roboczym tytułem: Dźwięki z kosmosu), a w Łazienkach Królewskich na zamówienie Festiwalu zrealizowany zostanie przez Jerzego Kornowicza muzyczny spacer – kompozycja plenerowa. Warsztaty dla dzieci poprowadzą Dagna Sadkowska i Michał Górczyński.

ZOBACZ: program Festiwalu - plik pdf