Polmic - FB

calendar of events

2010 2011 2012 2013 2014
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Inauguracja 61. sezonu artystycznego Filharmonii Opolskiej odbędzie się w piątek, 21 września 2012 roku o godz. 19:00. W wykonaniu znanej skrzypaczki Kai Danczowskiej i Filharmoników Opolskich pod batutą Bartosza Żurakowskiego usłyszymy Koncert skrzypcowy D-dur op. 3 nr 9 Antonio Vivaldiego i Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego. Program wieczoru dopełni Poemat symfoniczny Festklänge nr 7 Ferenca Liszta i Symfonia Odrodzenie e-moll op. 7 Mieczysława Karłowicza.

Koncert symfoniczny organizowany jest w ramach jubileuszu 60-lecia Filharmonii Opolskiej i połączony z wręczeniem odznaczeń dla zasłużonych pracowników Filharmonii.


Spotkanie poświęcone Kazimierzowi Serockiemu pt. Kto naprawdę stworzył „Warszawską Jesień”? odbędzie się w piątek, 21 września 2012 roku o godz. 16.00 w Sali Kameralnej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie (ul. Fredry 8).

W programie: prezentacja portalu www.serocki.polmic.pl, dyskusja i promocja płyty Polskich Nagrań, połączona z wykonaniem Suity preludiów na fortepian (1952) Kazimierza Serockiego w interpretacji Bartłomieja Kominka. W spotkaniu wezmą udział: prof. dr hab. Katarzyna Dadak-Kozicka, dr hab. Iwona Lindstedt, dr Beata Bolesławska-Lewandowska i dr Mieczysław Kominek.

Za twórców „Warszawskiej Jesieni” uważa się Tadeusza Bairda i Kazimierza Serockiego, którzy zgłosili swój pomysł na Walnym Zjeździe Związku Kompozytorów Polskich. Ale w realizacji tej idei musiało brać udział większe grono. 

„Warszawska Jesień” była głównie zasługą Związku Kompozytorów Polskich. Na wszystkie kolegia Ministerstwa Kultury, na zebrania w KC zawsze chodziliśmy we troje: Kazimierz Sikorski – prezes ZKP, Grażyna Bacewiczówna – członek prezydium i ja. To właśnie z Sikorskim i Bacewiczówną zastanawialiśmy się, w jaki sposób zacząć załatwiać naszą sprawę, jakimi argumentami operować. Wymyśliliśmy przede wszystkim, że międzynarodowy festiwal muzyki współczesnej byłby świetną okazją do skonfrontowania dorobku Wschodu i Zachodu. Oczywiście kryła się w tym sugestia, że z owej konfrontacji wyjdziemy zwycięsko. Wreszcie na początku 1956 roku decyzja zapadła. Kazimierz Sikorski powiedział mi kiedyś, że stało się to dopiero po jego osobistej rozmowie z Bierutem, gdzieś na jakimś przyjęciu. [z rozmowy Marty Ługowskiej z Jerzym Jasieńskim, w 1956 roku kierownikiem Departamentu Imprez Artystycznych i Obchodów Ministerstwa Kultury]
 

Wydarzenie towarzyszy Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Organizatorzy: Związek Kompozytorów Polskich / Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Polskie Nagrania i Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
 


W 25. rocznicę śmierci Zygmunta Mycielskiego Wydawnictwo Iskry zaprasza na promocję jego książki Niby-dziennik ostatni 1981–1987. Spotkanie odbędzie się w piątek, 21 września 2012 roku o godzinie 17 w Klubie Księgarza w Warszawie (przy Rynku Starego Miasta 22/24).
Moderator spotkania - Marek Zagańczyk.


21 i 22 września 2012 roku Filharmonia Krakowska inauguruje 68. sezon artystyczny koncertami, które z wielu względów wpisują się w rejestr wielkich wydarzeń tego roku. Przede wszystkim z powodu obecności na estradzie jednej z najbardziej obecnie rozchwytywanych pianistek - Yulianny Avdeevej, zwyciężczyni ostatniego Konkursu Chopinowskiego, artystki tyleż wybitnej, co wzbudzającej kontrowersje. Drugą wyróżniającą okolicznością jest natomiast jubileusz 80. urodzin Wojciecha Kilara, który podczas piątkowego wieczoru zaszczyci Krakowską Filharmonię swoją obecnością.

Program koncertów wypełniają trzy dzieła symbolizujące trzy z wielu dróg rozwoju muzyki ubiegłego stulecia: Uwertura koncertowa E-dur Karola Szymanowskiego z 1905 - utwór specyficznie nawiązujący do powagnerowskiego nurtu stylistycznego, wyróżniający się błyskotliwą instrumentacją i rozbudowaną warstwą harmoniczną; III Koncert fortepianowy Sergiusza Prokofiewa z 1921, który z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Pawła Przytockiego wykona Yulianna Avdeeva i Exodus Wojciecha Kilara. Utwór dostojnego Jubilata stał się w 1981 roku "sensacją" festiwalu "Warszawska Jesień" - jako dzieło przyjęte z nadzwyczajnym entuzjazmem przez publiczność. Utwór wykona Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej (przygotowany przez Teresę Majkę-Pacanek).


HMG Festival 2 - II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się w dniach 21-23 września 2012 roku w Krakowie.

Podczas festiwalowych koncertów prezentowana będzie światowa muzyka współczesna ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego oraz innych polskich kompozytorów. Usłyszymy utwory między innymi: A. Desenclos, D. Milhaud, M. Durufle, B. Brittena, Nicka Vasallo, Mortena Lauridsena oraz Adriana Robaka, Marka Jasińskiego, Tadeusza Paciorkiewicza i Andrzeja Koszewskiego.

Festiwal ma formułę otwartą o charakterze cyklicznym, odnawianym co roku. Jest on adresowany do szerokiej publiczności w województwie małopolskim.

Koncerty odbywać się będą m.in. w zabytkowych wnętrzach, historycznie związanych z miastem Kraków, do których należą m.in.: Bazylika OO. Franciszkanów, Kościół św. Anny oraz Bunkier Sztuki w Krakowie.

Na wszystkie koncerty WSTĘP WOLNY.

Read more


Gdyby pokusić się o stworzenie listy najbardziej popularnych utworów wszechczasów z muzyki klasycznej, na pewno znalazłyby się na niej dzieła Modesta Musorgskiego, Wojciecha Kilara i Henryka Mikołaja Góreckiego. Trzy utwory w dawnym stylu, Orawa, Noc na Łysej Górze i Obrazki z wystawy to „must have” biblioteki płytowej każdego szanującego się melomana. Kompozycje te zabrzmią w piątek, 21 września 2012 roku o godz. 19:00 w Filharmonii we Wrocławiu w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej pod batutą dyrygenta i wiolonczelisty Adama Klocka.

Trzy utwory w dawnym stylu powstały w 1963 roku w odpowiedzi na zarzut ówczesnego dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Tadeusza Ochlewskiego, który twierdził, że w utworach Góreckiego brakuje melodii. Kompozytor, wcześniej znany jako zdeklarowany zwolennik awangardy, przekornie stworzył zatem dzieło silnie nawiązujące do stylu muzyki renesansu. Później pisano o utworze: „Umyślnie proste, ale zarazem smakowite dozowanie czysto sonorystycznych walorów brzmienia smyczkowego”. Orawa do dziś zachwyca swoją żywiołowością i energią. Kompozycja ta, przeznaczona na kameralną orkiestrę smyczkową, wieńczy cykl dzieł powstałych z inspiracji Kilara folklorem góralskim. Już od pierwszego wykonania w Zakopanem w 1986 roku cieszy się ona niesłabnącym powodzeniem wśród publiczności.
Prawie sto lat wcześniej powstał cykl miniatur fortepianowych Musorgskiego. Kompozytor, niezwykle wstrząśnięty przedwczesną śmiercią swojego przyjaciela – malarza Wiktora Hartmanna, zorganizował wystawę jego obrazów w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Ta ekspozycja stała się inspiracją do skomponowania Obrazków z wystawy. Utwór został wydany drukiem dopiero sześć lat po śmierci Musorgskiego, a niezwykłą popularność zyskał dzięki instrumentacji Maurycego Ravela. Noc na Łysej Górze – fantazja orkiestrowa opracowana przez Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, powstała na podstawie kilku wersji utworu Musorgskiego, który w liście do przyjaciela przedstawił program literacki dzieła. Treść programu nawiązywała do pogańskich wierzeń o diabłach i sabacie czarownic odbywającym się w noc św. Jana na Łysej Górze.


W dniach od 21 do 26 września 2012 roku Filharmonia Bałtycka oraz kościoły Gdańska i Pruszcza Gdańskiego rozbrzmiewać będą majestatycznymi dźwiękami organów. Po raz ósmy do Trójmiasta zjeżdżają najbardziej obiecujący młodzi organiści z całego świata, którzy rywalizować będą podczas Międzynarodowego Konkursu Organowego im. J.P. Sweelincka. Ich grze przysłuchiwać się będą mistrzowie, by 26 września wyłonić z tego grona najlepszą trójkę. Organizatorami konkursu jest Stowarzyszenie „Musica Sacra” i Polska Filharmonia Bałtycka.

Intencją pomysłodawców konkursu jest umożliwienie młodym organistom zaprezentowania się szerszej publiczności, porównania swych umiejętności w bezpośredniej, pozytywnej konfrontacji z rówieśnikami. Na zwycięzców konkursu czekają nagrody finansowe (trzy główne oraz nagroda specjalna) oraz nagrody w formie koncertów podczas różnorakich międzynarodowych festiwali i cykli muzycznych. 12 młodych i zdolnych uczestników z Polski, Rosji, Grecji i Francji (w tym trzech uczestników z Gdańska) stanie do zmagań, które, po trzech etapach rywalizacji i po zaprezentowaniu swoich umiejętności w różnorodnym repertuarze, mają wyłonić zwycięzcę i laureatów pozostałych nagród. Poziom uczestników gwarantować ma wstępna selekcja, dokonana na podstawie nadesłanych nagrań. Ponadto w ramach propagowania gdańskich twórców i ich twórczości organizatorzy przewidzieli w programie konkursu wykonanie Canzony Andrea Gabrieli ze zbioru utworów Tabulatury Oliwskiej z 1619 roku.

Przesłuchania konkursowe odbywać się będą od 21 do 26 września w Bazylice św. Brygidy w Gdańsku, Kościele podwyższenia Krzyża Świętego w Pruszczu Gdańskim, Bazylice św. Mikołaja w Gdańsku, Katedrze Oliwskiej oraz w sali koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Wstęp na przesłuchania jest wolny.
W jury zasiądzie wybitne grono światowej sławy wirtuozów i pedagogów – Leopoldas Digrys (Litwa), Daniel Zaretsky (Rosja), Ludger Lohman (Niemcy) i Liuwe Tamminga(Włochy) oraz - ze strony polskiej - Andrzej Chorosiński, Józef Serafin i Roman Perucki, będący zarazem dyrektorem konkursu.
26 września, podczas koncertu finałowego, poznamy laureatów przyznanych nagród, a ich występom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. W programie znajdzie się poemat symfoniczny Cesara Francka Sen Psyche oraz I Symfonia d-moll, op. 42 Alexandra Guilmant. Dodatkowo, jury przyzna nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Fantasia sopra Ut re mi fa sol la J.P. Sweelincka.


W sobotę, 22 września 2012 roku o godz. 19.00 podczas koncertu inauguracyjnego sezon artystyczny 2012/13 w Filharmonii Łódzkiej zabrzmi Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 Maxa Brucha. Gwiazdą wieczoru będzie znakomity belgijski skrzypek młodego pokolenia Yossif Ivanov, a Orkiestrę Symfoniczną FŁ poprowadzi Daniel Raiskin.

Program koncertu dopełni Taniec ognia z baletu Czarodziejska miłość Manuela de Falli oraz VII Symfonia d-moll op. 70 Antonína Dvořáka.


Organizatorzy festiwalu „Muzyka w Raju” zapraszają na Przedsionek Raju 2 - cykl kameralnych recitali w wykonaniu duńskiego akordeonisty - Andreasa Borregaarda (na zdjęciu). Artysta wystąpi 22 września w Zielonej Górze, 23 września w Klępsku k. Sulechowa, 24 września w Żaganiu, 25 września w Żarach, 27 września w Wysokiej k. Międzyrzecza, 28 września w Międzyrzeczu, 29 września w Pszczewie oraz 30 września 2012 roku w Rokitnie. Zagra Wariacje Goldbergowskie BWV 988 Johanna Sebastiana Bacha. Wstęp na koncerty jest bezpłatny.

Akordeonista Andreas Borregaard, jeśli nie gra na weselach i nie poświęca się w stu procentach graniu tanga, ma stosunkowo dużo czasu na myślenie i ćwiczenie. Jeśli na dodatek zajmuje się głównie muzyką współczesną, to chociaż z głodu nie umiera (muzyka współczesna ma się dobrze!), to w pewnym momencie zauważa, że z tego myślenia i ćwiczenia, ćwiczenia i myślenia, ćwiczenia bez myślenia i myślenia bez ćwiczenia nic dobrego nie wyniknie. Nic też dziwnego, że od kilku lat Andreas coraz częściej zapuszcza się w terytoria dotąd całkowicie mu obce. Paradoks jego przedsionkowych koncertów polega na tym, że usłyszymy go w repertuarze, w którym w Danii prawie nikt go nie słyszał.


8. Warszawski Festiwal Skrzyżowanie Kultur zaprasza do Azji.

We wrześniu po raz ósmy w centrum Warszawy zabrzmi muzyka świata. W tym roku festiwal odbywa się pod hasłem Inspiracje: Orient. W stolicy wystąpią artyści z jedenastu państw i zaprezentują fascynujące kultury – od Azji Środkowej po Daleki Wschód. Specjalny program filmowy przygotowany po raz pierwszy we współpracy z Planete Doc Film Festival dopełni spotkanie z różnymi obliczami Azji. Festiwal potrwa od 23 do 29 września 2012 roku.

Przez siedem dni, w namiocie festiwalowym, który stanie w samym centrum Warszawy – pod PKiN, występować będą jedni z najsłynniejszych i najbardziej utytułowanych muzyków Wschodu. Przyjedzie kilkudziesięciu artystów z jedenastu państw.

- W tym roku, uwzględniając życzenia festiwalowej publiczności, zaprosiliśmy twórców, którzy zaprezentują muzyczne tradycje Azji Środkowej, Południo-Wschodniej, a także Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Gośćmi Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur będą m.in. muzycy z Armenii, Azerbejdżanu, Gruzji, Indii, Japonii, Korei, Rosji i Syrii - mówi Andrzej Matusiak, Dyrektor Stołecznej Estrady, organizator wydarzenia.

Ósma edycja największego w Polsce festiwalu z muzyką świata będzie też pierwszą w Warszawie tak dużą imprezą muzyczną przybliżającą tradycje Azji. Ten rozległy i zróżnicowany kontynent jest jednym z najbogatszych kulturowo obszarów świata, od wieków hipnotyzuje i zachwyca Europejczyków.

Program koncertów stworzony pod hasłem Inspiracje: ORIENT jest prezentacją dawnych stylów śpiewu, technik instrumentalnych oraz klasycznych szkół, splatających muzykę z duchowością. Zaproszeni artyści są strażnikami tradycji, jednak ich występy, to więcej niż spotkanie ze wspaniałą przeszłością. Gwiazdy tegorocznej edycji wpisują tradycje swych kręgów kulturowych na mapę współczesnej sceny world music – odważnie je zmieniają, dają początek unikatowym stylom improwizacji, nieznanym połączeniom gatunków czy nowatorskim sposobom wykonywania utworów liczących setki lat. Czekają nas wirtuozerskie popisy, nasycone emocjami wokalizy i mistyczne obrzędy.
Inauguracją 8. edycji festiwalu będzie wieczór „Legendy Wschodu: mugham i duduk”. Spotkanie z Orientem zacznie się od występów dwóch uwielbianych muzyków z Azji Środkowej. Alim Qasimov, uważany za najwybitniejszego śpiewaka Azerbejdżanu, przypomina światu o tradycji stylu mugham. Wyrafinowaną i rygorystycznie skonstruowana muzykę wzbogacił o niezwykłe improwizacje, a zapraszając do występów swą córkę Farganę obalił regułę zakazującą kobietom wykonywania mugham. Jivan Gasparyan jest skarbem narodowym Armenii, wirtuozem duduku i mistrzem nastrojowych kompozycji. On także przekazuje swój kunszt młodym – w Warszawie wystąpi z wnukiem Jivanem Juniorem. Wieczór „Zbudzone głosy Azji” będzie połączeniem tradycji i awangardy. Żeńska grupa Ayarkhaan - wirtuozki khomusu z mroźnej i wietrznej Jakucji – elektryzują publiczność nawet, gdy stoją bez ruchu. Ich egzotyczny śpiew i etniczno-futurystyczne stroje tworzą widowisko, jakiego mogliby zazdrościć artyści alternatywni. Gruzińska grupa Rustavi ratuje od zapomnienia dawne style wokalne i taneczne – ich występy są dowodem na witalność i aktualność długich tradycji. Wieczór „Energia Orientu” będzie należał do Al Kindi Ensemble, grupy instrumentalistów i śpiewaków, którzy przyjadą do Polski z doświadczającej teraz przemocy i cierpienia Syrii. Wspólnie z derwiszami zaprezentują program, który odzwierciedli kameralne występy, jakie od wieków odbywają się na dziedzińcach starych domów w Aleppo. Na „Opowieści tygrysa” złożą się dwa koncerty artystów Dalekiego Wschodu. Ahn Sook-sun, wybitna śpiewaczka pansori, zaprezentuje ekspresyjny, klasyczny styl wokalny. Artystka jest primadonną gatunku porównywanego z europejską operą. Z Japonii przyjadą bębniarze Ondekozy, najsłynniejszej na świecie grupy prezentującej taiko – grupowy spektakl rytmu. „Świątynie dźwięku”, to tytuł mistycznego wieczoru – atmosferę duchowego oddania stworzą Titi Robin, muzyk podróżujący po świecie i łączący inspiracje zebrane w Maroku, Turcji, Indiach i Francji, oraz indyjski śpiewak Raza Khan – suficka poezja w jego wykonaniu zbliża do religijnej ekstazy. „Suma tradycji” będzie spotkaniem siedmiu muzyków z różnych części świata. Wystąpią mistrzowie odbywających się podczas festiwalu warsztatów instrumentalnych i wokalnych. Tylko raz na scenie połączą swe talenty i osobowości. Zamykający 8. edycję wieczór „Kierunek: Afryka” stanie się okazją do podróży na Południe – łagodne, radosne rytmy Czarnego Lądu zaprezentuje Malijczyk Boubacar Traoré, a Dobet Gnahoré - młoda, zmysłowa gwiazda z Wybrzeża Kości Słoniowej – oczaruje publiczność współczesnym wydaniem dynamicznego folku.

Read more


Dnia 23 września 2012 roku o godz. 19.30 w Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się koncert z cyklu „Muzyka Kresów Wschodnich”, towarzyszący Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. W jego programie znajdą się prawykonania trzech utworów, skomponowanych specjalnie na zamówienie Zamku Królewskiego w Warszawie: Podolanka na kwartet smyczkowy Eunho Changa, Dwie pieśni na kwartet smyczkowy Dariusza Przybylskiego i Loca Deserta (Dzikie Pola) na kwartet smyczkowy i gitarę Tomasza Opałki. Prawykonaniem światowym będzie również III Kwartet smyczkowy Pejzaże jesienne Macieja Małeckiego. Ponadto usłyszymy dwie kompozycje Marka Pasiecznego: Hommage à Aleksander Tansman i Six Folk Melodies na gitarę klasyczną i skrzypce. Wystąpią: Michał Ciesielski – gitara i OPiUM String Kwartet w składzie: Agnieszka Marucha – I skrzypce, Anna Szalińska – II skrzypce, Magdalena Małecka – altówka i Olga Łosakiewicz - Marcyniak – wiolonczela.


Z okazji obchodów 40. rocznicy Igrzysk w Monachium, gdzie podczas ceremonii otwarcia rozbrzmiewała Ekecheiria Krzysztofa Pendereckiego, dnia 23 września 2012 roku odbędzie się spotkanie z kompozytorem oraz polskimi olimpijczykami – uczestnikami Igrzysk w 1972 roku. Gośćmi będą: Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Rudnik, Mieczysław Kominek, Irena Szewińska, Lesław Ćmikiewicz oraz medaliści olimpijscy.

Podczas spotkania przybliżona zostanie historia Igrzysk Olimpijskich w Monachium oraz ceremoniału olimpijskiego. Krzysztof Penderecki opowie o okolicznościach powstawania Ekecheirii, a samo dzieło zostanie odtworzone oryginalnej w wersji z Monachium. Odbędzie się również promocja najnowszej płyty Turski – Spisak – Penderecki. Polska Muzyka Olimpijska, wydanej specjalnie na tegoroczne Igrzyska w Londynie przez Polskie Nagrania we współpracy z Polskim Komitetem Olimpijskim.

Podczas spotkania zostaną także wręczone 3 złote medale za zasługi dla polskiego ruchu olimpijskiego. Na zakończenie organizatorzy zapraszają na lampkę wina i zwiedzanie Muzeum Sportu.

Spotkanie, towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień”, odbędzie się w niedzielę, 23 września 2012 roku o godz.16.00 w Centrum Olimpijskim PKOl w Warszawie (ul. Wybrzeże Gdyńskie 4).


Dnia 23 września 2012 roku o godz. 18:00 w Refektarzu Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu wystąpi klarnecista Jan Jakub Bokun i Trio Solistów Leopoldinum. Wynikiem współpracy artystów będzie koncert, podczas którego usłyszymy bazujące na skalach i melodiach ludowych Quartettino XX-wiecznego węgierskiego kompozytora Rezsö Kókaia oraz Kwartet na klarnet i trio smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego.

Oprócz tego na koncercie zabrzmią: Disco-toccata współczesnego francuskiego kompozytora Guillaume’a Connessona przeznaczona na klarnet i wiolonczelę oraz Trio D-dur op. 9 nr 2 Ludwiga van Beethovena.


I Międzynarodowy Festiwal „Andrzej Nikodemowicz – Czas i Dźwięk” odbędzie się w Lublinie w dniach 23-30 września 2012 roku.

Profesor Andrzej Nikodemowicz (ur. 1925) należy do najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki sakralnej. W roku 1980 przyjechał do Lublina ze Lwowa, gdzie był prześladowany przez władze komunistyczne za poglądy religijne. W radio lwowskim skasowano wszystkie nagrania jego kompozycji. W Lublinie, obok intensywnej działalności twórczej, wykładał na UMCS, KUL i w Seminarium Duchownym, stale pełni też funkcję prezesa Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich i Stowarzyszenia "Muzyka Kresów". Podczas festiwalu wykonane zostaną - niejednokrotnie po raz pierwszy - utwory solowe, kameralne wokalne, wokalno-instrumentalne i orkiestrowe Profesora w kontekście arcydzieł literatury muzycznej. Wykonawcami będą wybitni soliści i kameraliści z Polski, Austrii, Niemiec i Ukrainy.

Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Lublinie, kierownictwo artystyczne i organizacyjne sprawuje Teresa Księska-Falger. Słowo o muzyce wygłoszą: Teresa Księska-Falger, red. Adam Rozlach i ks. prof. Alfred Wierzbicki.

(md)

Read more


Początek września zobowiązuje: w mundurkach czy bez, zabieramy się do nauki. Po powakacyjnym ochłonięciu, 25 września 2012 roku startuje pierwszy, regularny jak przerwa między lekcjami, projekt edukacyjny Capelli Cracoviensis - KONCERTY DLA JUNIORÓW I SENIORÓW.

Co tydzień, we wtorki o godz. 11.00 (z kilkoma precyzyjnie określonymi wyjątkami) przez cały rok zespół zaprasza wszystkich chętnych na oglądanie od kuchni koncertowej fabryki. Nie chodzi tylko o próby i przygotowania zespołów, ale i o wymyślenie koncepcji, znalezienie jej miejsca w przestrzeni (czyli dobranie do muzyki sali lub sali do muzyki), wyjaśnienie problemów obsadowych, estetycznych, treści utworów, ich konotacji kulturowych. Każdy element ma swą rolę podczas koncertu, swą “partię” do “zagrania”.

Nie ma nic bardziej łączącego pokolenia, niż kultura. Vivaldi i Bach są przecież właściwie tak samo odlegli w czasie dla 70-latków, jak 17- i 7-latków. A przede wszystkim: jednym i drugim oferują to samo – uniwersalność i sprawdzoną ponadczasowość swej sztuki. Sztuki najwyższej jakości, w najwyższej jakości wykonaniu artystów Capelli Cracoviensis. Gdyż KONCERTY DLA JUNIORÓW I SENIORÓW nie oznaczają żadnej taryfy ulgowej – przeciwnie, prowadzić je będą kolejni goszczący w CC wybitni muzycy i bliskie nam osobowości, koncerty staną się więc okazją zarówno do spotkania z muzyką i jej kontekstem kulturowym, jak i do spotkania z mistrzami.

Szczegółowy program koncertów – na stronie: www.capellacracoviensis.pl


Kolejna edycja Wieczorów Małopolskich odbędzie się w dniach od 25 września do 3 października 2012 roku w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu.

W programie koncert symfoniczny, koncert jazzowy, spektakle teatralne z udziałem wybitnych aktorów oraz spektakl operowy.

Read more


Od 25 do 30 września 2012 roku wystąpi w Polsce wybitny rosyjski pianista, zwycięzca 13. Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie i laureat Grand Prix tegorocznego, 20. Konkursu „Piano Masters” w Monaco - Miroslav Kultyshev (na zdjęciu). To drugie polskie tournée artysty, organizowane przez Impresariat Muzyczny „IncydentArt”.

Tym razem Miroslav Kultyshev da tylko cztery recitale: 25 września w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, 27 września w Gdańskim Ratuszu, 29 września Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina i 30 września w Filharmonii Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego. W programie: 11 Bagateli op. 119 Ludwiga van Beethovena, Fantazja C-dur op. 17 Roberta Schumanna i 4 Ballady (g-moll op.23, F-dur op.38, As-dur op.47 i f-moll op.52) Fryderyka Chopina.

- Ogromnie się cieszę, że mogę znowu grać przed polską publicznością. Ojczyzna Chopina, który tak bardzo wypełnia moje muzyczne życie, jest mi bliska jak żaden inny kraj. Tu czuję, że moja muzyka jest potrzebna, że mój sposób wyrażania muzycznych myśli jest rozumiany i doceniany. Zawsze chciałbym grać przed takimi melomanami. – powiedział Miroslav Kultyshev portalowi muzycznemu Kamerton.
 


21. Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny „Drum Fest” odbędzie się w dniach 26 września – 21 października 2012 roku.

Gwiazdami tegorocznej edycji będą: Dennis Chambers (perkusja), Scott Henderson (gitara) i Jeff Berlin (bas) czyli HBC Trio, które wystąpi 13 października 2012 roku w Filharmonii Opolskiej, Pat Mastelotto (perkusja i elektronika), Tony Levin (Chapman Stick), Markus Reuters (Warr Guitar) i Terry Bozzio (perkusja) czyli amerykańskie trio muzyków rockowych Stick Men, którego będziemy mogli posłuchać 21 października 2012 roku również w Filharmonii w Opolu, oraz Mike Portnoy (perkusja), Billy Sheehan (bas), Tony MacAlpine (gitara elektryczna, keyboard) i Derek Sherinian (keyboard), którzy zagrają na dwóch koncertach: 17 października 2012 roku w Filharmonii Opolskiej oraz dzień później. Na „Drum Fest 2012” zaprezentuje się także Virgil Donati – wirtuoz instrumentów perkusyjnych, Allan Holdsworth – brytyjski gitarzysta i kompozytor oraz basista Anthony Crawford. Ta trójka znakomitych muzyków wystąpi na dwóch koncertach w Polsce: 5 października 2012 roku w Chorzowskim Centrum Kultury, a dwa dni później – w Filharmonii w Opolu.
Podczas 21. edycji Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego zagrają również: Brian Tichy, Doug Aldrich, Michael Devin, Carmine Appice, Vinny Appice, John McCoy, Fabbio Cerrone, Jack Meille - DRUM WARS, Jojo Mayer, Benny Greb, Mark Ford, She-e Wu, Anders Åstrand oraz kwartet Fourth Floor.
Festiwalowym koncertom towarzyszyć będą konkursy: IX Ogólnopolski Konkurs Gry na Zestawie Perkusyjnym, skierowany do młodych perkusistów do 25. roku życia (termin rejestracji – 17 września 2012) oraz konkurs wibrafonowy i marimbowy dla uczniów i studentów uczelni muzycznych z całej Polski.

Szczegółowe informacje o Festiwalu i konkursach – na stronie: www.drumfest.pl
ZOBACZ: program Festiwalu - plik pdf


Uroczystość wręczenia Nagród Związku Kompozytorów Polskich połączona z koncertem muzyki Romana Bergera odbędzie się w środę, 26 września 2012 roku o godz. 13.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Organizatorami wydarzenia są: Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Hudobné Centrum Slovakia i Program 2 Polskiego Radia.

Laureatami Nagród Związku Kompozytorów Polskich zostali: Sławomira Żerańska-Kominek – za wybitną twórczość naukową poszerzającą zakres badawczy muzykologii, Roman Berger – za wybitną twórczość kompozytorską i inspirujące prace z dziedziny filozofii i teorii muzyki oraz Cezary Duchnowski – za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki elektronicznej i działalność dydaktyczną. Ponadto przyznane zostały Nagrody Honorowe ZKP, które w tym roku otrzymali: Ewa Michnik – za liczne, w tym premierowe, wykonania współczesnych oper polskich, Festiwale Opery Współczesnej organizowane przez Operę Wrocławską oraz wkład w odnowę muzycznych form scenicznych, Olga Pasiecznik – za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskich kompozytorów XX i XXI wieku oraz Jan Topolski i zespół redakcyjny magazynu o muzyce współczesnej „Glissando” – a niezłomność w prowadzeniu czasopisma, poszerzanie kręgu odbiorców nowej muzyki, promocję twórczości kompozytorskiej i pobudzanie ruchu intelektualnego w środowisku artystycznym.

Podczas uroczystości wręczone zostaną również nagrody dla laureatów 53. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda. Nagrodę Główną im. Tadeusza Bairda za utwór Paroles gelées odbierze Piotr Tabakiernik, a trzy wyróżnienia - Anny Maria Puszcza (za utwór SaHarBAD), Kamil Kruk (za utwór Strzępy sny) i Dominik Lewicki (za utwór Enigma A.D. 2011).

Część artystyczną spotkania wypełni muzyka Romana Bergera, w wykonaniu słowackiego zespołu Quasars Ensemble pod kierunkiem Ivana Buffy i solistów: słowackiego śpiewaka Sergeja Kopčáka oraz polskiej śpiewaczki Urszuli Kryger. W programie koncertu znajdą się dwa utwory Romana Bergera: Tenebrae na bas i zespół kameralny do tekstu Paula Celana (2011) oraz Korczak In memoriam per mezzosoprano, flauto/piccolo, organo, timpani e quartetto d'archi (2000).

Roman Berger - członek honorowy Związku Kompozytorów Polskich - jest wybitnym kompozytorem polskim mieszkającym na Słowacji. Zajmuje się również filozofią i etyką twórczości, a także estetyką muzyki, prezentując postawę twórcy o wysokiej świadomości odpowiedzialności moralnej wobec odbiorców swojej sztuki. Jego muzyka oraz pisarstwo promują w Europie i na świecie najlepsze tradycje polskiej kultury.

Wstęp na uroczystość wręczenia nagród i koncert jest wolny. Wydarzenie odbywa się pod patronatem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.


Koncert z cyklu „Przed Wielkim Konkursem” zatytułowany „Muzyczne portrety – Grzegorz Fitelberg” odbędzie się w czwartek, 27 września 2012 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym PR w Katowicach (ul. Ligonia 29).

W wykonaniu artystów: Iwony Sochy – sopran, Joanny Steczek – fortepian, Andrzeja Gębskiego – skrzypce i Antoniego Brożka – fortepian usłyszymy trzy kompozycje Grzegorza Fitelberga (na zdjęciu): Pieśni z cyklu op. 21, Romanse bez słów op. 11 nr1 D-dur, nr 2 A-dur oraz Sonatę nr 2 na skrzypce i fortepian F-dur op. 12. Słowo o muzyce wygłosi Bożena Gieburowska.

Wstęp wolny.


III Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny „Sfogato” odbędzie się w Krakowie w dniach 27 września – 21 października 2012 roku.

Celem Festiwalu, organizowanego przez Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato, które powstało w 2010 roku z inicjatywy pianistki Marty Polańskiej – Dyrektora Artystycznego, jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. Pierwszą jego edycję zdominowała tematyka Chopinowska, z okazji obchodów Roku Chopinowskiego 2010. Drugi Festiwal poświęcony był m. in. Franciszkowi Lisztowi, przyjacielowi i pierwszemu biografowi Fryderyka Chopina. Program III Sfogato przebiegać będzie w rytmie rocznic wybitnych kompozytorów i wirtuozów.

Festiwal zainauguruje wieczór wiedeński Chopin. Soirée – A Vienne (Dworek Białoprądnicki, 27 września 2012, godz. 19), podczas którego nie zabraknie muzyki Fryderyka Chopina (od fragmentu chopinowskiej Barkaroli Fis-dur Op. 60 Festiwal wziął swoją nazwę). W programie koncertu inauguracyjnego oprócz dzieł Fryderyka Chopina znajdą się utwory Franciszka Liszta i Fritza Kreislera. Ten ostatni uważany był, podobnie jak Chopin, za „cudowne dziecko”. Przyszedł na świat w Wiedniu, w rodzinie żydowskiej 2 lutego 1875 roku, a zmarł pięćdziesiąt lat temu, 29 stycznia 1962 roku. Z tej okazji Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne „Sfogato” pragnie przypomnieć twórczość Fritza Kreislera, który znany jest nie tylko jako wirtuoz skrzypiec, ale także kompozytor, głównie wirtuozowskich utworów salonowych na skrzypce z fortepianem, często naśladujących style dawnych epok.

Fortepianowe kompozycje Fryderyka Chopina, Nikolaja Medtnera, a także twórców, których rocznice urodzin obchodzone są w tym roku: Claude’a Debussy’ego (w 150. rocznicę urodzin) i Aleksandra Skriabina (w 140. rocznicę urodzin) znajdą się w programie recitalu rosyjskiej pianistki Iriny Krasawiny (Klub Dziennikarzy „Pod Gruszką”, 13 października 2012, godz. 18).

Rytm rocznic zdominuje także koncert finałowy zatytułowany Soirée Polonaise (Dwór Czeczów, 21 października 2012, godz. 19). Podczas wieczoru zabrzmią kompozycje znanych polskich twórców: Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego oraz braci Wieniawskich: skrzypka Henryka i pianisty Józefa Wieniawskiego – ucznia wspomnianego Franciszka Liszta - którego 100. rocznica śmierci mija 11 listopada 2012 roku.

W ramach festiwalu odbędzie się też konferencja Muzyka – Sztuka – Media, pod naukowym przewodnictwem prof. dr hab. Heleny Wrony-Polańskiej, z udziałem profesorów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II połączona z Koncertem prawykonań utworów elektronicznych napisanych specjalnie na Festiwal w 100. rocznicę urodzin Johna Cage’a – kompozytora pierwszego utworu elektronicznego (Śródmiejski Ośrodek Kultury, 18 października 2012, godz. 18), Międzynarodowy Konkurs Dzwonków i Sygnałów oraz wystawy fotografii.

W festiwalu udział wezmą artyści z Polski, Rosji, Japonii, Australii i Indonezji m. in. O. Tomasz Jarosz – baryton, Marta Polańska – fortepian, Marek Polański – skrzypce, Sylwia Olszyńska – sopran, Sergei Sultanov – fortepian, Irina Krasawina – fortepian, Jaga Wrońska – recytacje, Piotr Król – fotografie, Kazuko Narumi – malarstwo oraz kompozytorzy: Silvia Simons i Gardika Gigih Pradipta.

Wstęp na wszystkie festiwalowe wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Po ponad sześciu latach od rozpoczęcia budowy Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku, w ostatni weekend września (28-30 września 2012 roku) odbędzie się uroczysta inauguracja sezonu artystycznego 2012/2013, po raz pierwszy w nowej siedzibie.

Otwarcie tej najważniejszej i największej w województwie podlaskim instytucji kultury uświetni premiera opery Straszny Dwór Stanisława Moniuszki (28 i 30 września) oraz polska premiera spektaklu muzycznego Korczak Chrisa Williamsa (29 września), którego światowa prapremiera odbyła się w ubiegłym roku na londyńskim West Endzie i spotkała się z bardzo przychylnym przyjęciem zarówno publiczności, jak i krytyki. Musical jest też pierwszą od lat polską inscenizacją, którą swoim patronatem objęło UNESCO. Twórcą plakatu do białostockiego spektaklu jest Ryszard Horowitz, jeden z najwybitniejszych na świecie artystów, który jako dziecko przeżył gehennę Holokaustu i był więźniem obozu w Auschwitz.

Planowana inauguracja ma mieć niezwykle uroczysty charakter, ale i Opera i Filharmonia Podlaska jest wyjątkowym centrum życia kulturalnego na wschód od Berlina. W topografii kulturalnej naszego kraju nie ma obecnie przedsięwzięcia tworzonego z równym rozmachem i odwagą. Już wkrótce to ultranowoczesne centrum artystyczne rozwijać będzie różnorodną działalność teatralną i muzyczną, dysponując własnym studio nagrań oraz warunkami do realizacji radiowo-telewizyjnych. Jednocześnie tworzyć będzie ono także atrakcyjną przestrzeń konferencyjną i wystawienniczą. Obiekt ma szansę stać się prawdziwym centrum życia kulturalnego tej części Polski.

Patronat medialny nad wydarzeniami inaugurującymi działalność nowej siedziby Opery i Filharmonii Podlaskiej objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


W dniach 28-30 września 2012 roku już po raz trzeci w Warszawie odbędzie się międzynarodowy festiwal „Szalone Dni Muzyki”. W ciągu 3 dni 950 artystów z całego świata zaprezentuje geniusz muzyczny największych rosyjskich kompozytorów: Rimskiego-Korsakowa, Czajkowskiego, Rachmaninowa, Prokofiewa, Strawińskiego i Szostakowicza.

W ramach tegorocznej edycji zaplanowanych jest 60 koncertów w 4 salach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz w namiocie koncertowym ustawionym na Placu Teatralnym. Specjalnie z okazji festiwalu sale Teatru Wielkiego - Opery Narodowej przyjmą nazwiska wielkich rosyjskich pisarzy: Sala Moniuszki zamieni się w Salę Puszkina, Zascenium – Dostojewskiego, Kameralna – Czechowa, a Sale Redutowe – Tołstoja. Namiot koncertowy, do którego wstęp będzie bezpłatny, obejmie patronatem Gogol.

Podczas festiwalu, poza występami uznanych polskich i zaproszonych z całego świata artystów, publiczność będzie mogła zobaczyć występy i usłyszeć młodych wykonawców – najlepsze zespoły z 10 szkół muzycznych z całej Polski. Festiwalowi towarzyszą także muzyczne programy edukacyjne dla dzieci, młodzieży i nauczycieli – „Akcja Labirynt” oraz koncerty dla najmłodszych, a także kobiet w ciąży i niemowląt – "Smykofonia".

ZOBACZ: program Festiwalu - plik pdf (10 MB)

Read more


W dniach 28 września – 5 października 2012 roku Opera Wrocławska zaprasza na Festiwal Opery Współczesnej.

Trzecią edycję odbywającego się w cyklu dwuletnim Festiwalu zainauguruje Pułapka Zygmunta Krauzego w reżyserii Eweliny Pietrowiak. Libretto, na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza, opracował kompozytor we współpracy z Grzegorzem Jarzyną. Kolejne pozycje Festiwalu to: La liberta chiama la liberta Eugeniusza Knapika (30 września) i Ogród Marty Cezarego Duchnowskiego (3 października).

Wydarzeniem Festiwalu będzie koncertowe wykonanie Aniołów w Ameryce Petera Eötvösa (29 września), należącego do największych indywidualności współczesnej muzyki. Muzyka skomponowana została na podstawie nagrodzonego Pulitzerem kultowego dramatu Tony'ego Kushera.

W programie Festiwalu nie zabraknie prezentacji w wykonaniu zespołów zagranicznych. Zobaczymy balet Tajemnica Sinobrodego z Hessisches Staatstheater Wiesbaden do muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego i Philippa Glassa (2 października) oraz Zítra se bude Aleša Březiny i Jiří Nekvasila, przygotowany przez Národní Divadlo z Pragi (5 października).


Tydzień po koncertach inaugurujących 68. sezon artystyczny, z udziałem zwyciężczyni ostatniego konkursu chopinowskiego – Yulianny Avdeevej, na estradzie Filharmonii Krakowskiej wystąpi artysta, którego nazwisko m.in. dzięki znakomitym występom podczas XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu stało się jednym z najczęściej wymienianych spośród gwiazd światowej wiolinistyki. Mowa o Erzhanie Kulibaevie (na zdjęciu) – skrzypku pochodzenia kazachskiego, zwycięzcy w czterech międzynarodowych konkursach: Demidovski International Violin Competition (Rosja, 2003, pierwsza nagroda i dwie nagrody specjalne), International Violin Competition w Lizbonie (2006, pierwsza nagroda i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu L. Graça), International Violin Competition w Nowosybirsku (2007r, pierwsza nagroda i nagroda specjalna Paloma O’Shea), Paul Hindemith International Violin Competition w Berlinie (2010, złoty medal i nagroda za najlepszą interpretację utworu R. Schumanna). W tym roku skrzypek wygrał II Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy w Buenos Aires, otrzymując również nagrodę specjalną Tango Prize.
Erzhan Kulibaev z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Jerzego Salwarowskiego wykona Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego. W programie koncertów 28 września 2012 (godz. 19.30) i 29 września 2012 (godz. 18.00) znajdą się ponadto: Adagio III Piotra Mossa, będące swoistym epitafium napisanym po śmierci Antoine Tisné, francuskiego kompozytora zaprzyjaźnionego z Mossem, II suita z baletu Trójgraniasty kapelusz Manuela de Falli oraz Bolero Maurice’a Ravela, którego 75. rocznica urodzin przypada w grudniu 2012 roku.


W piątek, 28 września 2012 roku Filharmonicy Śląscy wystąpią pod batutą laureata drugiego katowickiego konkursu dyrygentów z 1983 roku, znakomitego Niemca Andreasa Weissa (na zdjęciu). W koncercie tym wystąpi jeszcze jeden kolekcjoner konkursowych laurów, m.in. triumfator poznańskiego „Wieniawskiego” i konkursów skrzypcowych w Bayreuth, Monte Carlo i Monachium – Piotr Pławner.

Goście wraz z symfonikami katowickimi przygotowują interesujący program. Usłyszymy Uwerturę tragiczną d-moll op. 81 Johannesa Brahmsa, I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego i VII Symfonię d-moll op.70 Antonína Dvořáka.

Koncert, dedykowany IX Międzynarodowemu Konkursowi Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, odbędzie się w Sali koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach.


To ma być przypowieść o potędze życia, sile wiary i wielkości człowieka. Musical Korczak, po ubiegłorocznym sukcesie na londyńskim West Endzie, zostanie zaprezentowany w premierowym przedstawieniu 29 września 2012 roku publiczności Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki, w drugim dniu inauguracji nowego gmachu tej instytucji przy ul. Odeskiej w Białymstoku.

Reżyserem polskiej wersji spektaklu jest dyrektor Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki Roberto Skolmowski, autor kilkudziesięciu oryginalnych realizacji widowisk operowych, musicali, operetek i inscenizowanych koncertów. W projekcie towarzyszą mu znani polscy artyści – śpiewacy, aktorzy i muzycy. W rolę Janusza Korczaka wcielają się aktorzy i piosenkarze Teatru Muzycznego ROMA w Warszawie – Damian Aleksander oraz Tomasz Steciuk. Kierownictwo muzyczne objął Tadeusz Płatek, autorem scenografii jest Paweł Dobrzycki – jeden z najbardziej uznanych scenografów. Do udziału w spektaklu zaproszone zostały także dzieci i młodzież wyłonione podczas castingu oraz Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej. W czasie prób i sesji warsztatowych mają one szansę rozwijać swoje artystyczne talenty, zdobywając jednocześnie wiedzę na temat warszawskiego getta, historii Zagłady, wieloaspektowej kultury żydowskiej i jej związków z kulturą polską.

Na potrzebę prezentacji musicalu poza siedzibą Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki reżyser przygotował jego skróconą wersję koncertową. Jej prezentacja odbędzie się 1 września 2012 roku w Miejscu Pamięci Sachsenhausen.

Spektakl muzyczny został włączony w oficjalną część ogólnopolskich wydarzeń kulturalnych, społecznych i edukacyjnych realizowanych w 2012 roku, ogłoszonym oficjalnie decyzją Sejmu RP Rokiem Janusza Korczaka.

Read more


VII Festiwal Muzyki Oratoryjnej „Musica Sacromontana” odbędzie się w Gostyniu w dniach 29 września – 7 października 2012 roku.

Festiwal zainauguruje opera Faust, skomponowana przez Księcia Antoniego Radziwiłła do dramatu Johanna Wolfganga von Goethe. Światowa prapremiera kompozycji odbyła się 1835 roku w Berlinie, kilka lat po śmierci Radziwiłła i Goethego. Warto zaznaczyć, że Faust Radziwiłła był pierwszą w historii muzyczną adaptacją słynnego dramatu. Podczas festiwalu dzieło wykonają soliści, Poznański Chór Kameralny i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego.

W programie pozostałych trzech koncertów znajdą się kompozycje Józefa Zaidlera, Piotra Niestrawskiego i Wolfganga Amadeusza Mozarta (30 września 2012), Krzysztofa Pendereckiego i Antona Dvoraka (6 października 2012) oraz Alfonsa Szczerbińskiego (7 października 2012).

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.jozefzeidler.eu


Drugą edycję cyklu koncertów muzyki dawnej „Koło Muzyki Dawnej Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków Prezentuje” zainauguruje w sobotę, 29 września 2012 roku o godzinie 14:00 w Kościele Ofiarowania Pańskiego (przy ul. Stryjeńskich 21) w Warszawie zespół muzyki dawnej Risonanza. Artyści wykonają instrumentalne i wokalno-instrumentalne arcydzieła późnego baroku, w tym Completorium Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego.

Kolejne trzy koncerty cyklu odbędą się 14 października, 18 listopada i 15 grudnia 2012 roku. Wstęp na koncerty wolny.

Read more


Baltic Neopolis Orchestra rozpocznie kolejny sezon artystyczny koncertem w dniu 29 września 2012 roku o godz. 19 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Usłyszymy prekursorskie wykonania utworów autorstwa wybitnych kompozytorów młodego pokolenia – Mikołaja Góreckiego i Pawła Łukaszewskiego. Koncertmistrzem będzie Tomasz Tomaszewski, który również jako solista zagra wraz z Orkiestrą jeden z najpiękniejszych utworów Góreckiego – Concerto Notturno.

Muzyka niewątpliwie płynie w żyłach urodzonego w 1971 roku Mikołaja Góreckiego. Można by przypuszczać, że syn Henryka Mikołaja Góreckiego niesie na swych barkach wielki ciężar. Ale tak nie jest. Podążając kompozytorskimi śladami ojca, Mikołaj jest najwyraźniej kimś zupełnie innym. Pisze muzykę na swój własny sposób, obejmując różnorodne współczesne wpływy, a przy tym pozostając w głębokim szacunku dla przeszłości. Ten wyjątkowy twórca żyje z dala od muzycznych trendów współczesnej Polski, ale zarazem jest świadomy swoich korzeni i dziedzictwa, którego jest kontynuatorem.

Kompozycje trzy lata starszego Pawła Łukaszewskiego wyróżniają się spośród utworów kompozytorów młodego pokolenia nie tylko stylistyczną oryginalnością, lecz także doskonałym wyczuciem chóralnej materii i doskonałym opanowaniem faktury.

Twórczość obydwu kompozytorów ceniona jest na całym świecie. Ich utwory są wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach, zdobyły wiele nagród i wyróżnień. Sam Łukaszewski jest pięciokrotnym laureatem „Fryderyka”, a uhonorowany został m. in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1998), Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” (2011), Nagrodą Prymasa Polski (2011). Górecki już jako 17-latek (w 1988) uzyskał I nagrodę na I Konkursie dla Młodych Kompozytorów w Bielsku-Białej. Obecnie jego utwory są grywane na światowych estradach koncertowych – De Ijsbreker Centre w Amsterdamie, Lincoln Center w Nowym Jorku, Montrealu, Quebec City, Victorii, Edmonton, Waszyngtonie.

W programie sobotniego koncertu znalazły się dwa utwory Góreckiego: Divertimento na orkiestrę smyczkową oraz Concerto Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową, a także cztery, niewykonywane wcześniej w Szczecinie kompozycje Łukaszewskiego: Sinfoniette, Adagietto, Divertimento i Eine Kleine Tagmusik. Concerto Notturno Góreckiego od momentu powstania cieszy się dużą popularnością i znalazło się w repertuarze wielu skrzypków, m. in. Kai Danczowskiej, Patrycji Piekutowskiej, Krzysztofa Bąkowskiego, Pawła Kuklińskiego. W Szczecinie partie solo zagra bliski przyjaciel orkiestry Baltic Neopolis – Tomasz Tomaszewski, pierwszy koncertmistrz Deutsche Oper w Berlinie.


XIII Festiwal „Muzyczne Konfrontacje” odbędzie się w dniach 30 września – 21 października 2012 roku. Tegoroczna edycja zapoczątkowuje cykl trzech imprez festiwalowych (od XIII do XV), zaplanowanych na lata 2012-2014 pod wspólnym hasłem tematycznym „Stawisko w muzyce polskiej”.

Zbliżające się rocznice: 85-lecia istnienia Domu na Stawisku oraz 30-lecia funkcjonowania Muzeum skłaniają do podsumowań, a zwłaszcza do podkreślenia szczególnej roli, jaką ów Dom odegrał i odgrywa nadal w polskiej tradycji i kulturze. Szczególne znaczenie muzyki na Stawisku wiąże się z wyjątkową rangą i pozycją, jaką ta sztuka zajmowała w życiu i twórczości obojga Iwaszkiewiczów: „Muzyka jest dla mnie najwyższą ze sztuk […] to prawdziwy język bogów” – pisał Jarosław Iwaszkiewicz. Poznawanie dzieł literatury muzycznej było dla Anny Iwaszkiewicz pokonywaniem kolejnych stopni wtajemniczenia na drodze ku Absolutowi. Nie powstałoby wiele dzieł muzycznych, związanych bezpośrednio czy pośrednio z Iwaszkiewiczami, z ich Domem, gdyby nie inspirujące oddziaływanie atmosfery tego miejsca, wreszcie – gdyby nie szczególna wrażliwość, różnorodność muzycznych zainteresowań i fascynacji Jarosława i Anny Iwaszkiewiczów. Kult dzieł Bacha, Chopina i Szymanowskiego, stała obecność na Stawisku wybitnych muzyków, kompozytorów za życia Gospodarzy (na czele z Szymanowskim, Panufnikiem, Lutosławskim, Rubinsteinem) i w czasach funkcjonowania Muzeum (na czele z Góreckim, Kilarem czy Anderszewskim), intensywne życie koncertowe tego miejsca przez 85 lat ugruntowało pozycję Stawiska jako autentycznego ogniska żywej kultury muzycznej.

Alicja Matracka-Kościelny

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


W niedzielę, 30 września 2012 roku rozpocznie się organizowany po raz drugi przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej cykl spotkań edukacyjnych „Muzyka współczesna nie gryzie”. Ponownie polscy kompozytorzy podzielą się swoimi fascynacjami, swoim widzeniem świata i miejsca, jakie w tym świecie zajmuje ich muzyka. Pierwszym gościem cyklu będzie Rafał Augustyn – kompozytor, a także wykładowca literatury i krytyk muzyczny. O czym będzie mówił? Na przykład o treści i formie w nowej muzyce, o sposobach obecności w niej języka i tekstu. Kompozytor postawi pytanie fundamentalne dla każdego współczesnego artysty: jak korzystać z wolności twórczej, skoro (teoretycznie) można wszystko? Pojawi się też wątek krytyki muzycznej.

W roku 2012 od września do grudnia odbędzie się 6 spotkań, w których wezmą udział: Rafał Augustyn, Sławomir Czarnecki, Hanna Kulenty, Alicja Gronau, Bartosz Kowalski i Grażyna Pstrokońska-Nawratil. Goście cyklu należą do różnych generacji twórców. Każdy z nich ma swój oryginalny i bardzo indywidualny styl i prezentuje inne oblicze muzyki współczesnej. Będzie więc okazja do rozmowy z miłośnikami historii, literatury, tańca, podróży, technologii, z hobbystami i pedagogami. Muzyka, tak jak wszelka sztuka, nie powstaje na bezludnej wyspie, a przyjrzenie się światu oczami kompozytora może być równie inspirujące jak kontakt z samym dziełem muzycznym. Pomoże szukać odpowiedzi na pytania: „skąd”, „po co” i „dlaczego”, skąd muzyka się bierze, po co jest pisana, dlaczego brzmi właśnie tak a nie inaczej. Czy współczesna muzyka to nadal muzyka klasyczna? Czy zawsze poważna? Awangardowa, niezrozumiała, trudna? Doskonała? Jak będzie słuchana za lat 10, 20 czy 50?

Wszystkie spotkania cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”, dalekie od formy akademickich wykładów, bogato ilustrowane muzyką, fotografiami i wideo, będą odbywać się w niedzielne popołudnia od 30 września do 2 grudnia 2012 roku o godz. 17:00 w Lokalu Użytkowym (ul. Brzozowa 27/29) - tuż przy Rynku Starego Miasta w Warszawie. Moderatorem spotkań będzie Małgorzata Kołcz – kontrabasistka i organizator wydarzeń kulturalnych.
Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Read more


W niedzielę, 30 września 2012 roku o godz. 18.00, przed publicznością Filharmonii w Krakowie zaprezentuje się 18-letni chiński pianista Xi Qu. Artysta mimo młodego wieku jest laureatem I nagrody na IX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Krajniewa na Ukrainie oraz II nagrody na XI Konkursie Pianistycznym Młodych Talentów w Ettlingen, gdzie jako 14-latek był najmłodszym uczestnikiem. W 2009 roku rozpoczął studia w nowojorskiej Juilliard School of Music pod kierunkiem dziekana fortepianu Prof. Yohaved Kaplinsky oraz w Curtis Institute of Music. Regularnie konceruje od 2008 roku – występował na Ukrainie, w Niemczech, Francji, Maroko i USA. W kwietniu 2010 roku wystąpił na zaproszenie telewizji hiszpańskiej w programie “Młodzi soliści”, a latem tego samego roku zaprezentował się na festiwalu „Pianofest” w Long Island. W 2011 roku zdobył pierwszą nagrodę na XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Casablance, będąc jednocześnie najmłodszym zwycięzcą w historii tego konkursu.

Program recitalu Qi Xu w Filharmonii Krakowskiej prezentuje utwory fortepianowe czterech mistrzów tego instrumentu: Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina, Franza Liszta i Igora Strawińskiego. Wszystkich tych kompozytorów - jak zaznacza w omówieniu programu dr Małgorzata Janicka-Słysz - łączy imperatyw wytyczania w kulturze muzycznej nowych dróg.


W niedzielę, 30 września 2012 roku odbędzie się kolejny koncert anonsujący listopadowy IX Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, tym razem na festiwalu Jesień Organowa w Powiecie Bieruńsko-Lędzińskim. W kościele św. Barbary w Bieruniu pod dyrekcja szefa, Mirosława Jacka Błaszczyka, wystąpią filharmoniczni smyczkowcy ze znakomitym skrzypkiem Piotrem Pławnerem (na zdjęciu).

W programie koncertu arcyprzeboje: Cztery pory roku Antonia Vivaldiego i III Koncert brandenburski G-dur BWV 1048 Johanna Sebastiana Bacha.