Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Noworoczny Koncert Symfoniczny odbędzie się 5 stycznia 2013 roku o godz. 20.00 w Hali Stulecia we Wrocławiu. W czasie wieczoru zaproszeni soliści z towarzyszeniem pięćdziesięciu muzyków Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej im. W. Lutosławskiego pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego wykonają arie z najsłynniejszych światowych oper i operetek, takich jak Zemsta nietoperza, Traviata czy Wesoła wdówka. Noworoczny Koncert Symfoniczny zapoczątkuje obchody setnej rocznicy powstania tego wyjątkowego obiektu jakim jest Hala Stulecia.

Podczas koncertu będzie można usłyszeć polską sopranistkę Aleksandrę Kubas-Kruk, absolwentkę wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego. Pomimo młodego wieku może się ona pochwalić licznymi sukcesami na arenie lokalnej i międzynarodowej. Artystce będzie towarzyszyć Kaludi Kaludov, którego głos określany jest jako „południowy” tenor. Do tej pory występował on między innymi na deskach opery w Sofii i mediolańskiej La Scali. W chwili obecnej artysta jest także dyrektorem opery w Plovdiv w Bułgarii.


Dwadzieścia polskich kolęd Witolda Lutosławskiego zabrzmi w sobotę, 5 stycznia 2013 roku o godz. 18:00 w Sali koncertowej Filharmonii w Opolu.

Wraz z Orkiestrą Symfoniczną Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu wystąpi Agnieszka Węgrzynowska – sopran i Jasnogórski Chór Chłopięcy Pueri Claromontani (na zdjęciu) pod batutą Huberta Prochoty i Jarosława Jasiury.


Koncert New Marimba Year w ramach projektu doktoranckiego Anny Marii Sarny w Akademii Muzycznej w Krakowie odbędzie się 5 stycznia 2013 roku o godz. 19.00. Wraz z artystką wystąpi Percussion Friends - grupa zrzeszająca młodych, utalentowanych oraz profesjonalnych muzyków działających na terenie Holandii. Założycielami stowarzyszenia są Ramon Lormans oraz Vincent Houdijk – perkusiści, soliści, wykładowcy renomowanego Conservatorium van Amsterdam. Na swoim koncie posiadają zarówno liczne występy jak i koncerty, ale także warsztaty oraz kursy mistrzowskie przeznaczone dla adeptów sztuki perkusyjnej. Będąc aktywnymi artystami podróżują po krajach Europy, jako artyści renomowanej firmy produkującej instrumenty muzyczne ADAMS.

W programie koncertu znajdą się kompozycje: Keiko Abe Breath of the Tree, Fryderyka Chopina Fantasie Impromptu, Astora Piazzolli Tango Suite, Maurice’a Ravela Alborada del Gracioso, K. Abe Voice of Matsuri Drums, Steve’a Reicha Nagoya Marimbas, D. Scarlattiego Sonata K141 i N.J. Zivkovica Ultimatum II.


Uroczysta gala operowa z udziałem Andrzeja Dobbera, jedynego polskiego barytona śpiewającego główne Verdiowskie partie barytonowe na największych i najbardziej prestiżowych scenach świata, odbędzie się w sobotę, 5 stycznia 2013 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej. Koncert będzie jednocześnie benefisem śpiewaka, który w tym roku obchodzi 30-lecie swojej pracy artystycznej. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Evgeny Volynsky.

Program koncertu wypełnią utwory tzw „wielkiego repertuaru” – fragmenty oper powstałych w XIX wieku. Przy tej szczególnej okazji nie może zabraknąć dzieła Stanisław Moniuszki, opery Straszny dwór – w której Mazur i aria Miecznika są fragmentami nadzwyczaj popularnymi. Także Tańce połowieckie i aria Igora z II aktu opery Alaksandra Borodina Kniaź Igor, należą do lubianych części rozbudowanego utworu. Wieczór uświetnią kompozycje Richarda Wagnera i Giuseppe Verdiego, których dwusetne rocznice urodzin przypadają w Nowym – 2013 Roku. Obok Preludium do 3 aktu opery Lohengrin, która uczyniła Wagnera znanym kompozytorem, zabrzmi też scena z Parsifala, ostaniego dzieła w dorobku twórcy zmieniającego oblicze muzyki w dziewiętnastym stuleciu. Niemałe zasługi ma także w tym względzie Giuseppe Verdi, którego Nabucco (zwłaszcza Chór niewolników) przyczynił się do obudzenia Italii – i jej zjednoczenia. Opery Don Carlos oraz Macbeth wykonywane są na największych światowych scenach przez kolejne pokolenia artystów. Podobnie jak Tosca najbardziej znane dzieło Giacomo Pucciniego. W tym szczególnym „przeglądzie” dziewiętnastowieczną operę francuską reprezentuje uwertura i żywiołowe kuplety Toreadora z Carmen Georgesa Bizeta.


Noworoczny koncert kolęd Kolędować Małemu w wykonaniu dziecięcego i młodzieżowego Chóru „Alla Polacca” przy Teatrze Wielkim odbędzie się w niedzielę, 6 stycznia 2013 roku o godz. 12.00 w warszawskim Teatrze Palladium.

Kierownictwo chóru: Sabina Włodarska, przygotowanie artystyczne: Sabina Włodarska, Anna Bednarska, akompaniament Tomasz Włodarski.

Więcej


Koncert pt. Minimal Music, Międzywydziałowego Studium Muzyki Nowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, odbędzie się w poniedziałek, 7 stycznia 2013 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej uczelni.

Wystąpią: Kyeong-Yeon Seo, Andrzej Dutkiewicz, Szabolcs Esztényi, Iwona Mironiuk – fortepian i Edward Sielicki – wizualizacje. W programie: Canto ostinato na jeden lub więcej instrumentów klawiszowych (1976-1979) Simeon ten Holta. Wstęp za bezpłatnymi biletami.


Pokaz filmu niemego Charliego Chaplina pt. City Lights (Światła wielkiego miasta), z muzyką na żywo w wykonaniu orkiestry symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się w piątek, 11 stycznia 2013 roku o godz. 13.00 w Sali Koncertowej na Ołowiance.

Film, jak na klasykę gatunku przystało jest niemy, ale muzyka będzie grana jak najbardziej na żywo. To trudne przedsięwzięcie dla orkiestry, ze względu na konieczność synchronizacji muzyki z tym, co dzieje się na ekranie. Koncert, poprowadzi więc doświadczony już poprzez udział w podobnych przedsięwzięciach na świecie dyrygent gościnny Filharmonii na Ołowiance – Massimiliano Caldi.

Komedia pt. City lights (Światła wielkiego miasta) trwa niewiele ponad 80 minut, podczas których, co przyznają nawet krytycy, odwrócenie wzroku choćby na chwilę jest praktycznie niemożliwe. Akcja dzieje się przez cały czas, nie ma zbędnych ujęć. Dwie skrajnie różne historie przeplatają się tworząc zwartą logiczną całość, a wszystko opatrzone jest pełną emocji muzyką, autorstwa samego Chaplina, bez której poszczególne sceny nie zapadałyby tak dobrze w pamięć. Komedia Chaplina na przemian bawi i wzrusza; opowiada o miłości między niewidomą kwiaciarką a "eleganckim żebrakiem" – ulubioną postacią Chaplina.

Każdy, kto przyjdzie na piątkowy pokaz do Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku będzie mógł obejrzeć film z takimi efektami, jak publiczność zgromadzona w amerykańskim kinie 30 stycznia 1931 roku, gdy film miał swoją premierę. Publiczność była zachwycona, a Chaplin po raz kolejny udowodnił, że film można wyprodukować, wyreżyserować, napisać scenariusz, skomponować muzykę, wreszcie zagrać główną rolę i to wszystko zrobić genialnie. Film podczas pokazu z muzyką 11 stycznia 2013 roku zostanie wyświetlony w odświeżonej cyfrowo wersji.


Znakomity francuski dyrygent, François-Xavier Roth (na zdjęciu), szef SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg, wystąpi w Filharmonii Narodowej w Warszawie 11 stycznia 2013 roku o godz. 19:30 (powtórzenie 12 stycznia o godz. 18:00). Artysta przedstawi swoją interpretację Łańcucha I Witolda Lutosławskiego i Od kanionu do gwiazd Oliviera Messiaena. Pod jego batutą zagra Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej.

Łańcuch I na czternaście instrumentów Witolda Lutosławskiego wszedł do „kanonu" muzyki XX stulecia. To tu po raz pierwszy pojawiła się charakterystyczna dla stylu kompozytora z lat 80. technika „łańcuchowa", w której elementy formalnej struktury nie były rozdzielone cezurami, lecz zazębiały się. Monumentalne, angażujące ogromny aparat wykonawczy symfoniczne dzieła Messiaena nieczęsto goszczą na koncertowych estradach, zawsze jednak czynią na słuchaczach ogromne wrażenie. Des canyons aux étoiles... (Od kanionu do gwiazd) zamówione na okazję jubileuszu Deklaracji Niepodległości USA swe prawykonanie miało w roku 1974, a dwanaście części utworu poświęconych jest gwiazdom oraz pejzażom, ptakom i drzewom, które zachwyciły kompozytora podczas wizyty w stanie Utah. Eksponowane solowe partie fortepianu, rogu i perkusji zabrzmią w znakomitym wykonaniu Jean-François Heissera, Jacka Muzyka oraz Camille Basle.

Koncerty 11 i 12 stycznia są pierwszymi, organizowanymi w 2013 roku w ramach obchodów Roku Witolda Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej.


Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury zaprasza w piątek, 11 stycznia 2013 roku o godz. 20.00 na Wieczór z wybitną polską dyrygentką Agnieszką Duczmal (na zdjęciu). Gościem Maestry będzie sławna pianistka Ewa Pobłocka. Spotkanie odbędzie się w Muzeum Niepodległości w Warszawie (al. Solidarności 62).

Partnerem medialnym Wieczorów Mistrzów jest Polskie Radio RDC. Spotkanie z Agnieszką Duczmal poprowadzą dziennikarze patronackiej stacji - Anna Matusiak i Marek Wiernik. Wydarzenie będzie transmitowane na żywo na antenie Polskiego Radia RDC.


Koncerty na orkiestrę smyczkową polskich kompozytorów XX i XXI wieku usłyszymy 12 stycznia 2013 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w interpretacji Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Tomasza Tomaszewskiego – skrzypka i dyrygenta, pierwszego koncertmistrza Deutsche Oper w Berlinie.

W programie koncertu znajdzie się pięć kompozycji: Tryptyk na orkiestrę smyczkową Aleksandra Tansmana, Sinfonietta na orkiestrę smyczkową Szymona Laksa, Koncert na skrzypce i smyczki „Printemps” Piotra Mossa, Koncert na orkiestrę smyczkową Jerzego Fitelberga i Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową (2000) Mikołaja Góreckiego.

Tomasz Tomaszewski jest profesorem na Universität der Künste w Berlinie i pierwszym Koncertmistrzem Deutsche Oper w Berlinie. Jako kameralista jest laureatem międzynarodowych konkursów muzycznych w Monachium i Belgradzie. Jest założycielem i szefem orkiestry Kammersolisten der Deutschen Oper Berlin, kieruje także Salonorchester der Deutschen Oper Berlin. Jako członek renomowanego European Fine Arts Trio jest laureatem nagrody Fryderyk. Prowadzi regularnie kursy master class w Niemczech, Belgii, we Włoszech, w Japonii i Korei. Jest dyrektorem artystycznym kursów muzycznych w Głuchołazach, oraz szefem Festiwalu Sląskie Lato Muzyczne, odbywającego się w miastach Opolszczyzny. Zasiada również w jury konkursów skrzypcowych w Niemczech i Polsce. Jest prezydentem Internationale Beethoven Gesellschaft w Berlinie. Z orkiestrą Sinfonia Iuventus wystąpi po raz pierwszy w roli solisty oraz dyrygenta.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Był cudownym dzieckiem, wyrósł na wytrawnego młodego artystę. Jan Lisiecki, 17-letni pianista urodzony w Kanadzie w polskiej rodzinie i posiadający polskie obywatelstwo, swoimi sukcesami mógłby obdzielić niejednego dojrzałego muzyka. Porównuje się go nawet do Fryderyka Chopina!

Lisiecki zagra w sobotę, 12 stycznia 2013 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej podczas koncertu Teraz Polska!. Z orkiestrą symfoniczną Filharmonii pod batutą Daniela Raiskina wykona Koncert fortepianowy d-moll KV 466 Wolfganga Amadeusa Mozarta. W programie znajdą się też utwory Haydna i Czajkowskiego.


W niedzielę, 13 stycznia 2013 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera opery Don Carlo Giuseppe Verdiego, zrealizowana w ramach Roku Verdiowskiego z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora.

Spektakl reżyseruje Willy Decker, scenografię przygotował Wolfgang Gussmann, kostiumy - Wolfgang Gussmann i Suzanna Mendoza, a kierownictwo muzyczne sprawuje Carlo Montanaro.

W roli solistów wystąpią: Filip II - Rafał Siwek, Don Carlo - Giancarlo Monsalve, Rodrigo, Markiz Posa - Davide Damiani, Wielki Inkwizytor - Radosław Żukowski, Mnich - Mieczysław Milun, Elżbieta de Valois - Nataliya Kovalova, Księżna Eboli - Agnieszka Zwierko, Tebaldo - Aleksandra Orłowska-Jabłońska, Herold - Krzysztof Szmyt, Hrabia Lerma - Krzysztof Szmyt i Głos z nieba - Katarzyna Trylnik.


W niedzielę, 13 stycznia 2013 roku odbędzie się 21. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Tym razem orkiestra zbiera fundusze nie tylko dla dzieci, lecz także na rzecz godnej opieki medycznej nad seniorami. Podczas Finału w wielu polskich miastach odbywają się koncerty charytatywne i licytacje.

Opera Krakowska, włączając się do tej szlachetnej akcji, 13 stycznia ok. godz. 19.50 na Rynku Głównym w Krakowie organizuje niezwykłą licytację – możliwości udziału w roli epizodycznej w operetce Baron cygański w dniu 20 stycznia 2013. Organizatorzy akcji mają nadzieję, że czynny udział w tym cieszącym się niesłabnącą popularnością spektaklu Opery Krakowskiej zainteresuje Krakowian (i nie tylko) i skłoni ich do większej hojności na rzecz Orkiestry. Aukcja będzie prowadzona w tym samym momencie przez internetowy serwis Allegro.pl i na żywo z krakowskiej sceny. Planowana cena wywoławcza to 200 zł. Krakowski teatr na licytację przekaże także 2 płyty DVD nagrania koncertu Arie Oper Świata, który odbył się w ramach XVI Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej.


Bliska jest mi kultura francuska. Wcale nie wypieram się wpływów francuskich, którym uległem bardzo wcześnie. Tak, to jest dziedzictwo niewątpliwe. (Witold Lutosławski)

Trzy koncerty, organizowane w ramach Roku Witolda Lutosławskiego 2013 w Filharmonii Narodowej, w programie których – obok kompozycji Mistrza – znajdą się utwory francuskich twórców, odbędą się 15, 18 i 19 stycznia 2013 roku.

Podczas pierwszego z nich Kameraliści Filharmonii Narodowej: Ewa Marczyk – skrzypce, Jan Lewtak – skrzypce, Marek Marczyk – altówka, Robert Putowski – wiolonczela, Krzysztof Malicki – flet, Adrian Janda – klarnet i Barbara Witkowska – harfa wykonają Bukoliki na altówkę i wiolonczelę oraz Trzy fragmenty na flet i harfę Witolda Lutosławskiego, a także kompozycje Jacquesa Iberta - Dwa interludia na skrzypce, flet i harfę, Marcela Tourniera - II Suitę na flet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i harfę, Alberta Roussela - Serenadę na flet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i harfę, Claude’a Debussy’ego - Sonatę na flet, altówkę i harfę i Maurice’a Ravela - Introdukcję i allegro na kwartet smyczkowy, klarnet, harfę i flet.

Program piątkowego i sobotniego koncertu wypełni Mi-parti Lutosławskiego, Koncert fortepianowy D-dur na lewą rękę Ravela i Requiem op. 48 Gabriela Fauré. Mi parti to francuska nazwa średniowiecznych ubiorów podzielonych na połowy o różnych barwach - utwór Lutosławskiego o tym tytule nie jest jednak żadną dawną stylizacją, a jedynie nawiązuje do dwuczęściowej formy, typowej dla wielu dzieł z przełomu lat 60. i 70. XX wieku. Tu też zaczyna pojawiać się nowa idea struktur „łańcuchowych" zajmująca wielkiego twórcę w kolejnych latach. Orkiestrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi José Maria Florêncio pochodzący z Brazylii, od prawie trzech dekad pozostaje związany z Polską, w której mieszka i pracuje, sprawując eksponowane funkcje w czołowych instytucjach muzycznych. W roli solistów wystąpią: Frank Braley – fortepian, Anna Mikołajczyk – sopran i Marcin Bronikowski – baryton.


Koncert Śląskiej Orkiestry Kameralnej w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego odbędzie się w środę, 16 stycznia 2013 roku o godz. 18.00 w Audytorium w starym budynku Biblioteki Śląskiej w Katowicach (ul. Francuska 12). W jego programie znajdą się trzy kompozycje Lutosławskiego – Muzyka żałobna, Grave metamorfozy na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową oraz Preludia i fuga. Zespół wystąpi pod batutą Marka Mosia (na zdjęciu), a w roli solisty usłyszymy wiolonczelistę Adama Krzeszowca.


Chór Filharmonii Wrocławskiej pod przewodnictwem Agnieszki Franków-Żelazny zaprasza w piątek, 18 stycznia 2013 roku o godz. 19.00 na koncert do Filharmonii we Wrocławiu, podczas którego zostaną wykonane polskie, francuskie, brytyjskie i amerykańskie utwory o tematyce bożonarodzeniowej.

W programie m.in. A Ceremony of Carols Benjamina Brittena, Motety na Boże Narodzenie Francisa Poulenca, Three Nativity Carols Stephena Paulusa oraz Hymn on the Morning of Christ’s Nativity Mary Chandler. Podczas wieczoru usłyszymy także Dwa sonety Józefa Świdra do słów Leopolda Staffa, które znalazły się na pierwszej płycie a capella wrocławskiego Chóru Słowa dźwiękiem malowane. Zabrzmi również polska kolęda Lulajże Jezuniu w opracowaniu Boba Chilcotta, zawarta na najnowszej płycie Chóru Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją brytyjskiego kompozytora Seeds of stars.


Cykl „Do Lutosa i z powrotem” w Filharmonii Szczecińskiej zostanie zainaugurowany dwoma koncertami - 18 i 25 stycznia 2013 roku, podczas których usłyszymy obok dzieł Witolda Lutosławskiego (Livre pour orchestre, Koncert na orkiestrę, Uwertura smyczkowa, Mała suita na orkiestrę kameralną) utwory Andrzeja Panufnika i Wojciecha Kilara.

Kolejne koncerty z cyklu (15 i 22 lutego 2013) zaprezentują innych współczesnych kompozytorów, m.in. szczecinianina Jaromira Gajewskiego, a także mistrzów, do których artysta odwoływał się w swojej twórczości.

Więcej


Koncerty symfoniczne w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego w Filharmonii w Krakowie odbędą się w dniach 18 i 19 stycznia 2013 roku. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Tadeusza Strugały zaprezentuje program, na który złożą się dzieła Wielkiego Jubilata i dzieła jemu dedykowane.

Koncerty otworzy „muzyczny hołd” złożony Witoldowi Lutosławskiemu przez Krzysztofa Meyera. Mowa o Muzyce pożegnalnej, którą kompozytor napisał w trzy lata po śmierci Lutosławskiego (1997). Następnie zabrzmi Koncert wiolonczelowy (1970) Witolda Lutosławskiego, jeden z najczęściej wykonywanych jego utworów. Skomponowany dla Mścisława Roztropowicza (i jemu dedykowany) wykonany był po raz pierwszy 14 października 1970, z Rostropowiczem jako solistą; Bournemouth Symphony Orchestra prowadził Edward Downes. W Filharmonii Krakowskiej w charakterze solisty wystąpi wybitny wiolonczelista Andrzej Bauer. W drugiej części wieczorów zaprezentowana będzie IV Symfonii (1992) Lutosławskiego, kolejny utwór, którego prawykonanie odbyło się poza Polską – 5 lutego 1993 z zespołem Los Angeles Philharmonic Orchestra pod batutą kompozytor. IV Symfonia jest jedną z najbardziej intrygujących kompozycji Lutosławskiego – poniekąd stanowi podsumowanie rozważań nad przyszłością muzyki, która po przejściu przez fazę „modernizmu” poszukiwała nowej wykładni estetycznej.

Obchodom 100. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego towarzyszyć będą wystawy tematyczne w foyer Filharmonii. Pierwszą z nich, zatytułowaną Lutosławski i jego idee muzyczne można oglądać do 20 stycznia 2013 w foyer na parterze oraz na pierwszym piętrze. Ekspozycja przygotowana została w 2004 roku przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji 10. rocznicy śmierci Kompozytora, jej współorganizatorem jest Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego. Wystawa prezentuje sylwetkę i dzieło Witolda Lutosławskiego, wykorzystując fotografie z archiwum Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Muzeum Przyrody w Drozdowie, ze zbiorów Fundacji Zeszytów Literackich, Akademii Muzycznej w Rydze oraz zbiorów prywatnych Iriny Nikolskiej, Państwa Witkowskich. Wykorzystano także okładki i wnętrza partytur wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Chester Music. Fotografie-plansze połączone są w grupy tematyczne: Rodzina, Fascynacje muzyczne młodego Lutosławskiego, Wczesne utwory, Folklor polski w muzyce Lutosławskiego, Piosenki dla dzieci, Muzyka rozrywkowa, Inspiracje muzyczne, Lutosławski a awangarda, Arcydzieła, Lutosławski – dyrygent, Wybitni wykonawcy, Lutosławski na płytach CD, Lutosławski a PWM, Lutosławski w oczach jemu współczesnych.


Inauguracja Roku Mistrza Witolda Lutosławskiego na Saskiej Kępie odbędzie się 18 stycznia 2013 roku o godz. 19.00 w Klubie Kultury Saska Kępa w Warszawie (przy ul. Brukselskiej 23). Koncert zatytułowany Spóźniony słowik organizowany jest w ramach cyklu "Śladami Mistrzów ... Wielkie Postacie na Saskiej Kępie". Patronem honorowym projektu jest Burmistrz Dzielnicy Praga Południe Pan Tomasz Kucharski.

W programie m.in. piosenki dziecinne do poezji Juliana Tuwima, utwory instrumentalne Mistrza Witolda Lutosławskiego oraz utwory dziecięce - także z dalekiej Indonezji wykonane na narodowym instrumencie Anglung. Wystąpią: Burmistrz Tomasz Kucharski – recytacja, Zespół Anglung Dharma Wanita Persatuan (Ambasada Republiki Indonezji w Warszawie), Adam Szydłowski – klarnet, Mariusz Rutkowski – fortepian, Schola Dziecięca - Parafia Miłosierdzia Bożego i Grupa Teatralna - biblioteka nr 55 dla dzieci i młodzieży (opieka - Marcin Bieliński). Inicjator i koordynator - Jadwiga Teresa Stępień.


W piątek, 18 stycznia 2013 roku o godz.18.00 w Sali Edukacyjnej w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie odbędzie się promocja książki Niedziela w Zamku.
Publikacja jest podsumowaniem 15 lat warsztatów pod nazwą Niedziela w Zamku Ujazdowskim prowadzonych przez wybitnych artystów dla dzieci i rodzin w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Niedziele w Zamku Ujazdowskim to wyjątkowy projekt o charakterze edukacyjo-artystycznym, dla którego inspiracją były działania prowadzonej przez Wojciecha Krukowskiego Akademii Ruchu na początku lat osiemdziesiątych. Wydawnictwo zawiera teksty autorów projektu oraz wywiady z artystami ilustrowane zdjęciami z przygotowanych przez nich we współpracy z Programem Edukacji CSW warsztatów. W rozmowach artyści odtwarzają przebieg działań, ich atmosferę oraz wspominają najciekawsze wydarzenia podczas ich realizacji.
Artyści, z którymi rozmowy zamieszczone są w książce: Paweł Althamer, Kuba Bąkowski, Mirosław Filonik, Zuzanna Janin, Agnieszka Kalinowska, Koji Kamoji, Kazimierz Klicki, Krzysztof Knittel, Joanna Klimas, Mirosław Kowalczyk, Robert Maciejuk, Teresa Murak, Dorota Podlaska, Anna Rodziewicz, Wilhelm Sasnal, Dariusz Skibiński, Joanna Stańko, Paweł Susid, Leon Tarasewicz.


W piątek, 18 stycznia 2013 roku odbędzie się uroczyste otwarcie odrestaurowanej Sali Balowej w Pałacu Karola Poznańskiego – siedzibie Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Gdańskiej 32. Dzięki trwającym 14 miesięcy pracom konserwatorskim najpiękniejsze i najbardziej okazałe w całym pałacu wnętrze odzyskało świetność i blask. A Łódź i region odzyskały unikatową pod względem wystroju wnętrz zabytkową przestrzeń, która zasługuje na miano neorokokowej perły.

Odrestaurowane wnętrze nosi nazwę Sali Balowej w związku z jego pierwotnym przeznaczeniem. Taką funkcję pełniło w okazałym pałacu – rezydencji wybudowanej ponad sto lat temu dla rodziny Karola Poznańskiego (jednego z synów Izraela K. Poznańskiego). Obecnie będzie ono pełnić funkcje reprezentacyjne, m.in. jako kameralna sala koncertowa.

Otwarcie Sali Balowej uświetni koncert w wykonaniu Morphing Chamber Orchestra z Wiednia oraz solistów – utytułowanych studentów i absolwentów Akademii Muzycznej w Łodzi: Renaty Drozd – sopran, Dominiki Przech – skrzypce i Tomasza Darocha – wiolonczela. W programie koncertu m.in. utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta, Piotra Czajkowskiego, Franza Lehára i Johanna Straussa.


Dnia 31 stycznia 2013 minie 15 lat od śmierci prof. Karola Stryji (na zdjęciu), wieloletniego dyrektora, twórcy marki Filharmonii Śląskiej. Filharmonicy śląscy od czternastu lat przygotowują specjalne koncerty Karol Stryja in memoriam. Tegoroczny – w piątek, 18 stycznia 2013 roku o godz. 19.00 - poprowadzi uczeń i kontynuator dzieła Mistrza – Mirosław Jacek Błaszczyk, który do koncertu symfoników i chóru zaprosił znakomitego Grigorija Żyslina oraz Bożenę Harasimowicz i Adama Kruszewskiego.

Karol Stryja był gorącym orędownikiem muzyki swojego czasu. M. J. Błaszczyk kontynuując tę ideę proponuje w memorialnym koncercie muzykę Patrona Filharmonii Śląskiej - Henryka Mikołaja Góreckiego (II Symfonię „Kopernikowską”) i jego równolatka Krzysztofa Pendereckiego (Koncert na altówkę) oraz o pokolenie młodszego Piotra Mossa (Meditation und Psalm).

Grigorij Żyslin, Rosjanin od 1990 roku mieszkający w Londynie, jest zwycięzcą konkursu im. N. Paganiniego w Genui (1967) i laureatem konkursu im. Królowej Elżbiety Belgijskiej w Brukseli (1976). Koncertuje na całym świecie. Uznawany jest za najwybitniejszego wykonawcę dzieł N. Paganiniego. Cenią go również kompozytorzy współcześni, m.in. A. Sznitke, E. Denisow, S. Gubajdulina. Krzysztof Penderecki zadedykował mu Cadenzę per viola sola i powierzył wykonanie Koncertu na altówkę w wersji z orkiestrą kameralną.


Prawykonanie dzieła wybitnej polskiej artystki Hanny Kulenty (na zdjęciu) - E-motions na akordeon, orkiestrę smyczkową i perkusję odbędzie się w sobotę, 19 stycznia 2013 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej. Kompozycję wykonana Eneasz Kubit oraz Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica.

Na koncercie w Filharmonii Wrocławskiej usłyszymy również Andante na smyczki Aleksandra Skriabina, opracowanie lirycznej III części Kwartetu smyczkowego nr 2 (1881) innego rosyjskiego kompozytora – Aleksandra Borodina oraz Shaker Loops z 1978 roku autorstwa przedstawiciela amerykańskiego minimalizmu, Johna Adamsa.


Cztery koncerty, w tym dwa symfoniczne, dwie otwarte próby oraz pięć spotkań z artystami i dyskusji: to program tygodnia z Witoldem Lutosławskim, na który w dniach 21-26 stycznia 2013 roku zaprasza Filharmonia Łódzka.

Sejm RP ogłosił rok 2013 Rokiem Lutosławskiego ze względu na przypadającą 25 stycznia setną rocznicę jego urodzin. To okazja, by lepiej poznać i zrozumieć muzykę jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów wszystkich epok, klasyka XX wieku, współtwórcy oblicza kultury minionego stulecia. Do Filharmonii Łódzkiej zaproszono grono wybitnych artystów kilku pokoleń. Młodzi instrumentaliści Meccorre String Quartet, cenieni za otwartość wobec sztuki i niestandardowe programy koncertowe, wykonają Kwartet smyczkowy Lutosławskiego oraz utwory Mozarta i Beethovena, które pozwolą ujrzeć jego twórczość w szerszym kontekście tej formy (22 stycznia). Tomasz Daroch, 24-letni utytułowany wiolonczelista, rodem z Łodzi, przedstawi własną interpretację Koncertu wiolonczelowego, utworu silnie kojarzonego z osobą Mścisława Rostropowicza, któremu został on dedykowany (25 stycznia). Krzysztof Jakowicz dokonał polskich prawykonań wszystkich skrzypcowych utworów Lutosławskiego. W Łodzi zaprezentuje Interludium, Partitę i Łańcuch II (26 stycznia).

Przez lata mało mówiło się o popularnym nurcie twórczości Lutosławskiego. Sam kompozytor niechętnie wypowiadał się na ten temat. Tym razem będzie można posłuchać piosenek, które napisał pod pseudonimem „Derwid”, głównie w latach 50. XX wieku. Zaśpiewa je wybitna wokalistka i kompozytorka, laureatka Paszportu „Polityki” Agata Zubel, a nowoczesną oprawę zyskają dzięki elektronicznym dźwiękom, nad którymi czuwać będzie Cezary Duchnowski (24 stycznia).

Lutosławski niechętnie mówił o własnych utworach, przytaczając słowa Debussy’ego: „Muzyka zaczyna się tam, gdzie kończą się słowa”. Organizatorzy „Stycznia z Lutosłąwskim” uważają jednak, że warto rozmawiać o sztuce, zwłaszcza o sztuce współczesnej, która nierzadko wymaga od odbiorcy intelektualnej analizy. Dlatego zapraszają na spotkania z artystami wykonującymi kompozycje Lutosławskiego oraz na otwarte próby, dzięki którym jego muzyce będzie można przyjrzeć się „od środka”.

Więcej


Nie tylko tradycyjna fuga. Jest to odmienne pojmowanie związku z tradycją. Dla mnie analogia z fugą barokową, oczywiście bardzo daleka i swoista, była właśnie tym, co leżało u podstaw powstania tego utworu. (Witold Lutosławski)

Trzy kompozycje, w których znajdziemy odwołania do koncepcji fugi - Preludia i fuga Witolda Lutosławskiego, Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika i Wielka Fuga B-dur op. 133 Ludwiga van Beethovena (w opr. P.F. von Weingartnera) – znajdą się w programie wtorkowego koncertu, 22 stycznia 2013 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wystąpią: Isabelle van Keulen – skrzypce i Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod batutą Jakuba Chrenowicza. Koncert organizowany jest w ramach obchodów Roku Lutosławskiego.

Witold Lutosławski stworzył bodaj najbardziej oryginalne z dwudziestowiecznych odwołań do barokowego modelu, poprzedzając swobodną, lecz kunsztowną fugę aż siedmioma preludiami i opatrując cykl osobliwą uwagą: „można wykonać dowolną ilość Preludiów w dowolnej kolejności, łącznie ze skróconą wersją Fugi lub też bez niej" - tym samym, obiektem wciąż rozwijanej koncepcji aleatorycznej stała się sama forma. – napisał Piotr Maculewicz w omówieniu programu koncertu.


Festiwal Kontrolowany, organizowany w ramach obchodów Roku Witolda Lutosławskiego przez Zespół Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu, odbędzie się w dniach 23-25 stycznia 2013 roku. Pierwsza edycja Festiwalu została zatytułowana Lutosławski Kontrolowany i poświęcona jest przede wszystkim prezentacji twórczości i postaci tego wybitnego klasyka II połowy XX wieku.

Rangę wydarzenia podkreśla obecność wybitnych polskich osobowości muzycznych, które poprowadzą warsztaty oraz wystąpią podczas wieczornych koncertów. Gościem specjalnym Festiwalu będzie Zygmunt Krauze – wybitny pianista i kompozytor, który podczas spotkania podzieli się ze słuchaczami wspomnieniami dotyczącymi Witolda Lutosławskiego oraz poprowadzi wykład dotyczący notacji muzycznej w XX wieku. Wieczorem zaś uświetni Festiwal swoim recitalem.

Festiwal Lutosławski Kontrolowany to trzy dni o szczególnych nazwach, zainspirowanych tytułami utworów Witolda Lutosławskiego, trzy wyjątkowe koncerty, ponad 100 wykonawców, kilkanaście wykonywanych dzieł Witolda Lutosławskiego, prawie 20 godzin spotkania z muzyką. Jest to także doskonała okazja, by stworzyć najmłodszym odbiorcom możliwość doświadczenia muzyki polskiej XX i XXI wieku na gruncie wykonawczym, interpretacyjnym oraz teoretycznym.

W ramach Festiwalu organizowany jest także I Kontrolowany Konkurs Kompozytorski na utwór kameralny dla dzieci.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Koncert Edward Sielicki. Portret kompozytora odbędzie się w środę, 23 stycznia 2013 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie znajdą się cztery kompozycje warszawskiego twórcy: Sonata (Pamięci mojego Ojca) na altówkę i fortepian, Kwintet fletowy, Differentia specifica – una fantasia quasi tango na saksofon sopranowy i orkiestrę smyczkową oraz Dźwiękojad (Soundcruncher) na taśmę z głosem aktorskim (opowiadanie autorstwa Edwarda Sielickiego, czyta Krzysztof Kołbasiuk).

Wystąpią: Katarzyna Budnik-Gałązka altówka, Bartosz Bednarczyk fortepian, Elżbieta Gajewska flet, Alina Mleczko saksofon, KWARTET WILANÓW: Tadeusz Gadzina, Paweł Łosakiewicz skrzypce, Ryszard Duź altówka, Marian Wasiółka wiolonczela, Orkiestra ZPSM im. F. Chopina w Warszawie, Sławek A. Wróblewski dyrygent, Adam Rozlach prowadzenie koncertu.


Koncert uniwersytecki w 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego odbędzie się 23 stycznia 2013 roku o godz. 19.30 w Auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Z recitalem fortepianowym wystąpi Maciej Grzybowski (na zdjęciu) - laureat nagrody głównej i nagrody specjalnej na I Konkursie Młodych Wykonawców Muzyki XX Wieku, organizowanym przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, w 1997 roku uznany za Indywidualność Roku, solista i kameralista. Podczas koncertu artysta wykona Dwanaście melodii ludowych oraz Sonatę Witolda Lutosławskiego, wybrane mazurki Fryderyk Chopin oraz Dwie etiudy Pawła Szymańskiego.

Wykład poświęcony wielkiemu Jubilatowi wygłosi prof. Alicja Jarzębska.


W dniach 24 stycznia – 9 lutego 2013 roku odbędzie się X Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch”.

Festiwal zainauguruje koncert w wigilię 100. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego, w którego programie znajdą się między innymi Muzyka żałobna i Paroles tissées. Koncert będzie także okazją do wręczenia okolicznościowego medalu, wydanego przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego z okazji jubileuszu. W programach koncertów festiwalowych obok dzieł Witolda Lutosławskiego zabrzmią m.in. utwory Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, a także stypendystów Lutosławskiego – Grażyny i Andrzeja Krzanowskich, Aleksandra Lasonia, Tadeusza Wieleckiego, Pawła Mykietyna i Tomasza Opałki. Istotnym wydarzeniem będzie również projekt Cello Concerto – Hésitant – Direct, przygotowywany przez Andrzeja Bauera ze współudziałem Cezarego Duchnowskiego, Emilii Sitarz, Bartłomieja Wąsika, Magdaleny Kordylasińskiej i Miłosza Pękali. Do występu podczas jubileuszowej edycji „Łańcucha” zaproszone zostały najwybitniejsze polskie zespoły orkiestrowe, m.in. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia z Katowic, Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy „Aukso”, Orkiestra Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, a dyrygować nimi będą Łukasz Borowicz, Robert Kabara, Jacek Kaspszyk, Wojciech Michniewski, Marek Moś, Krzysztof Penderecki, Pierre-André Valade. Wśród solistów usłyszymy m.in. Annę Radziejewską, Elżbietę Szmytkę, Marcela Beekmana i Garricka Ohlssona.

Festiwalowi towarzyszą adresowany do najmłodszych słuchaczy cykl koncertów „Łańcuszek” oraz mistrzowskie kursy interpretacji dzieł Witolda Lutosławskiego przeznaczone dla studentów uczelni artystycznych z udziałem znakomitych pedagogów, wśród których znajdą się m.in. Jadwiga Rappé, Maja Nosowska i Andrzej Bauer. Festiwal jest wspólnym przedsięwzięciem Towarzystwa, uczestniczących w nim zespołów, gospodarzy sal oraz Programu II Polskiego Radia.

Koncerty odbędą się na Zamku Królewskim, w Filharmonii Narodowej oraz w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Więcej


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert w dniu 24 stycznia 2013 roku (czwartek) o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Zespół poprowadzi George Tchitchinadze, jeden z najznakomitszych gruzińskich artystów, który zyskał uznanie zarówno publiczności, jak i krytyków dzięki swoim niezwykłym umiejętnościom muzycznym i charyzmatycznej osobowości. W roli solistki wystąpi Magdalena Bojanowicz - zdobywczyni II nagrody i dwóch Nagród Specjalnych na VIII Międzynarodowym Konkursie im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (2011) oraz laureatka - w duecie z akordeonistą Maciejem Frąckiewiczem, jako TWOgether Duo - „Paszportu Polityki” na rok 2013.

W programie koncertu znajdą się dwie kompozycje Witolda Lutosławskiego - Mała Suita (1951) i Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (1970) oraz Piotra Czajkowskiego - Fantazja orkiestrowa Francesca da Rimini op. 32 i Uwertura-fantazja Romeo i Julia.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Na Karnawałowy wieczór symfoniczny, organizowany w ramach obchodów Roku Witolda Lutosławskiego, zaprasza w piątek, 25 stycznia 2013 roku o godz. 19:00 Filharmonia w Opolu.

W programie koncertu znajdą się cztery kompozycje: Gra na klarnet solo Elliotta Cartera, Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego, Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową Aarona Coplanda i IV Symfonia A-dur Włoska op. 90 Felixa Mendelssohna-Bartholdy.

Wystąpią: Paweł Wybraniec - klarnet (na zdjęciu) i Filharmonicy Opolscy pod batutą Jerzego Koska.


Charakteryzujący się niezwykle dokładnym, analitycznym umysłem (przecież nie bez kozery był studentem wydziału matematyki), zagorzały przeciwnik „muzycznej papki” towarzyszącej życiu codziennemu (jak twierdził: „człowiek słuchający przez kilka godzin dziennie tzw. muzyczki tła w ciągu paru lat jest już dostatecznie spreparowany, aby nigdy nie doznawać najmniejszego wzruszenia przy słuchaniu kwartetu Beethovena lub preludium Debussy'ego”), artysta cyzelujący każdy szczegół – to wciąż zbyt mało, żeby opisać osobowość i twórczość Witolda Lutosławskiego. Polak stał się jedną z kluczowych postaci muzyki europejskiej. Jego muzyka jest przykładem idealnego wyważenia proporcji pomiędzy formą i treścią, intelektem i emocjami. Jak pisał o nim Olivier Messiaen: ,,Kiedy zaczynał komponować, był neoklasykiem, ale nie zatrzymał się na tym etapie i stale rozwijał się, idąc coraz dalej i dalej. Jeśli porównamy jego pierwsze i ostatnie kompozycje, okaże się, jak wielki uczynił skok w nieznane”. W pewnym sensie był jednocześnie kontynuatorem tradycji i awangardzistą. Tym „skokiem w nieznane” stały się wypracowany przez niego system harmoniczny polegający na wykorzystywaniu materiału dwunastodźwiękowego i akordów zespolonych oraz technika aleatoryzmu kontrolowanego, oparta na swobodnej realizacji rytmicznej dźwięków. Jego nazwisko jest prawdopodobnie jednym z trzech, obok Chopina i Szymanowskiego, najczęściej wymienianych na świecie polskich nazwisk w całej historii muzyki.

Filharmonia Wrocławska zaprasza na koncert symfoniczny w setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego, który odbędzie się w piątek, 25 stycznia 2013 roku o godz. 19.00. W jego programie znajdą się utwory Maurice’a Ravela (La Valse) i Igora Strawińskiego (Ognisty ptak) – kompozytorów cenionych przez polskiego twórcę. Przede wszystkim jednak zabrzmią późne dzieła samego Lutosławskiego – Fanfare for Louisville na instrumenty dęte i perkusję z 1986 roku oraz napisany dwa lata później, dedykowany Krystianowi Zimermanowi Koncert fortepianowy. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi maestro Jacek Kaspszyk. Partię solową Koncertu wykona zwycięzca VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – Garrick Ohlsson.

Dzień wcześniej, w Wigilię urodzin Witolda Lutosławskiego amerykański pianista wystąpi w Filharmonii Wrocławskiej wraz z zespołem Lutosławski Quartet. Wspólnie wykonają Kwintet fortepianowy Beli Bartóka, a w drugiej części koncertu polscy muzycy zaprezentują Kwartet smyczkowy Lutosławskiego.


Oficjalne otwarcie Roku Lutosławskiego nastąpi dokładnie w 100. rocznicę urodzin Mistrza, podczas uroczystego koncertu w piątek, 25 stycznia 2013 w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Gwiazdą wieczoru będzie światowej sławy niemiecka skrzypaczka Anne-Sophie Mutter, pierwsza wykonawczyni Łańcucha II. Z myślą o niej napisał później Lutosławski Partitę i Interludium - cały tryptyk usłyszymy w Filharmonii Narodowej. Artystce towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą swojego szefa Antoniego Wita, która wykona ponadto słynną III Symfonię Lutosławskiego oraz napisane specjalnie na tę okazję, na zamówienie Filharmonii Narodowej, nowe dzieło Pawła Szymańskiego - Sostenuto na orkiestrę symfoniczną (2012).

"Kilka lat temu Dyrektor Antoni Wit zapytał mnie, czy napisałbym utwór na koncert otwierający Rok Witolda Lutosławskiego - napisał Paweł Szymański w komentarzu do swojej nowej kompozycji - Bez chwili namysłu przyjąłem tę propozycję. Kiedy nadszedł odpowiedni czas, Filharmonia Narodowa zamówiła u mnie utwór (zamówienie częściowo sfinansował Instytut Muzyki i Tańca dzięki funduszom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Tak powstał utwór na orkiestrę pod tytułem SOSTENUTO poświęcony pamięci Witolda Lutosławskiego.
Witold Lutosławski był dla mnie niezwykle ważną postacią (jak - zapewne - dla całego mojego pokolenia). Nic w tym dziwnego - moja młodość to czas Lutosławskiego. Miałem zaszczyt znać Go osobiście. Jako słuchacz zawsze byłem zafascynowany Jego Muzyką. Jako kompozytor odziedziczyłem po Nim wiarę w muzykę; w dzieło muzyczne pojmowane w duchu Ingardena. W muzykę, która nie potrzebuje literackich wyjaśnień, nie musi angażować się społecznie ani tłumaczyć się z bezinteresowności swojego istnienia. W dzieło muzyczne, któremu twórca nadaje ostateczny kształt, które nie potrzebuje być dopełniane obrazkami z telewizyjnego ekranu, czy opracowywane przez gwiazdy muzyki rozrywkowej ani uczestniczyć w demokratycznej (pop)kulturze. Witold Lutosławski należał do ludzi, którzy są niewzruszeni w swoim systemie wartości i jednocześnie bardzo skromni; pewni swojej drogi i jednocześnie powściągliwi. O takich ludziach sądzi się, że są wieczni. Dlatego, kiedy odszedł - jak w Jego ostatnim utworze - tak bardzo SUBITO, trudno było w to uwierzyć, bo był przecież tak bardzo SOSTENUTO..." (Paweł Szymański) 


Koncert w ramach obchodów Roku Lutosławskiego w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku odbędzie się 25 stycznia 2013 roku o godz. 19:00.

W jego programie znajdzie się m.in. Koncert fortepianowy, dla którego inspiracją stała się XIX-wieczna tradycja wirtuozerskiej pianistyki. W tym bowiem utworze Witold Lutosławski przetworzył wzory zaczerpnięte od Chopina, Brahmsa czy Liszta. Ręka Mistrza dodała mu jednak w pełni nowoczesnego szlifu. Przy fortepianie zasiądzie wybitna gdańszczanka Ewa Pobłocka (na zdjęciu). Publiczność będzie mogła także usłyszeć dzieło jednego z największych symfoników epoki późnego romantyzmu Piotra Czajkowskiego - V Symfonię e-moll, op. 64. Zespół gdańskich filharmoników wystąpi pod batutą wieloletniego dyrygenta Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji oraz Filharmonii Narodowej w Warszawie, dyrektora muzycznego Opery Narodowej w Warszawie - Kazimierza Korda.

Tydzień wcześniej, 18 stycznia 2013 roku na gdańskiej scenie wystąpi także jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków - Roman Lasocki, który wraz z Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Romana Kofmana wykona Partitę na skrzypce, fortepian i orkiestrę Lutosławskiego. Partię fortepianu zagra Aleksandra Mozgiel.


W piątek, 25 stycznia 2013 roku o godzinie 19.00 w Pałacu w Radziejowicach odbędzie się Uroczysty Wieczór prof. Teresy Żylis-Gara. W programie uroczystość dekoracji Orderem Legii Honorowej oraz koncert Janusza Olejniczaka i studentów Maestry.


W piątek, 25 stycznia 2013 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę, 26 stycznia 2013 roku o godz. 18.00 na estradzie Filharmonii Krakowskiej wystąpi JoAnn Falletta (na zdjęciu) - jedna z największych obecnie osobowości muzycznych w USA. Artystka ta o żywiołowej i dynamicznej osobowości, przyrównywana przez The Washington Post do Toscaniniego, Waltera, Stokowskiego i Bernsteina i obwołana przez The New York Times „jednym z najwybitniejszych dyrygentów swojego pokolenia”, piastuje obecnie stanowisko Dyrektora Muzycznego Buffalo Philharmonic Orchestra oraz Virginia Symphony Orchestra. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wykona pod jej batutą: Uwerturę Akademicką Johannesa Brahmsa, Henryka WieniawskiegoII Koncert skrzypcowy d-moll, do wykonania którego zaproszony został znakomity amerykański skrzypek, koncertmistrz Buffalo Philharmonic Orchestra - Michael Ludwig, oraz VII Symfonia d-moll Antonína Dvořáka.


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zainauguruje Rok Witolda Lutosławskiego – w setną rocznicę urodzin kompozytora w dniu 25 stycznia 2013 roku. Koncert – z dziełami wybitnego polskiego kompozytora w programie – poprowadzi dyrektor artystyczny orkiestry Alexander Liebreich (na zdjęciu), w partii solowej wystąpi znakomity wiolonczelista Miklós Perényi.

Podczas piątkowego koncertu NOSPR zaprezentuje trzy utwory Witolda Lutosławskiego, pochodzące z różnych okresów jego twórczości. Na początek zabrzmi IV Symfonia – ostatnie wielkie dzieło kompozytora, ukończone w 1992 roku. W przeciwieństwie do poprzedniej Symfonii – przesycone intymnością, kameralnością i kontestacją, będące syntezą postawy estetycznej Lutosławskiego. Ze środkowego okresu twórczości orkiestra wykona Koncert wiolonczelowy (1969-70), skomponowany dla legendarnego Mścisława Rostropowicza, będący przykładem typowego wirtuozowskiego koncertu solowego, jednak z niekonwencjonalnie potraktowaną partią orkiestry – interwencyjną, niemal przeszkadzającą. Czas powstania dzieła, zbieżny z tworzeniem się w Związku Radzieckim antykomunistycznej opozycji, skłaniał recenzentów do politycznej interpretacji dzieła. Sam kompozytor odżegnywał się jednak od takich pozamuzycznych analogii. Wieczór zakończy Koncert na orkiestrę z 1954 roku – jeden z najczęściej wykonywanych utworów Lutosławskiego, w którym widoczne są jeszcze wpływy pierwszego, neoklasycznego stylu kompozytora, z zaznaczeniem kolejnej fazy twórczości i jej awangardowego języka muzycznego.

Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (sala im. Grzegorza Fitelberga, Katowice, plac Sejmu Śląskiego 2). Przed koncertem, o godz. 18.45 w sali 411 CCK, odbędzie się spotkanie z prof. Leonem Markiewiczem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory.


Dnia 25 stycznia 2013 roku koncertem z okazji setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego rozpoczną się obchody Roku kompozytora w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Orkiestrą dyrygować będzie Jacek Rogala. W programie znajdą się dwa dzieła Lutosławskiego: Wariacje symfoniczne oraz Preludia taneczne na klarnet, fortepian, smyczki i perkusję.

Filharmonia Świętokrzyska uczci Rok Lutosławskiego cyklem koncertów symfonicznych (raz w miesiącu), podczas których zaprezentowane zostaną jego utwory pochodzące z różnych okresów twórczości. Owa prezentacja odbywać się będzie w szerokim kontekście stylistycznym na tle innej muzyki polskiej i zagranicznej różnych epok, ze szczególnym uwzględnieniem wieku XX. W trakcie tego swoistego przeglądu w programie znajdzie się aż 6 utworów Lutosławskiego, które zabrzmią w Kielcach po raz pierwszy. Na estradzie pojawiać się będą wybitni soliści i dyrygenci polscy i zagraniczni.

Dopełnieniem koncertów będą: wystawa p.t. Witold Lutosławski i jego idee muzyczne, poświęcona życiu i twórczości kompozytora, przygotowana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A. w Krakowie, a prezentowana w foyer Filharmonii oraz specjalne wydawnictwo z tekstem cenionej dziennikarki i autorki monografii kompozytorów dwudziestowiecznych - Małgorzaty Gąsiorowskiej. W przystępny sposób przedstawi ona melomanom nie tylko postać i najważniejsze wątki biograficzne kompozytora, ale również jego twórczość, ujętą w taki sposób, by stała się jednocześnie kluczem do poznawania prezentowanych utworów. Wydawnictwo będzie dostępne przez cały rok dla każdego słuchacza, który odwiedzi Filharmonię podczas jednego z koncertów będących częścią projektu. Autorką projektu okładki jest Ola Makowska.


W sobotę, 26 stycznia 2013 roku w Operze Bałtyckiej w Gdańsku odbędzie się premiera podwójnego spektaklu operowego: Gracze i Skrzypce Rotszylda. Oba dzieła łączy nazwisko kompozytora – Dymitra Szostakowicza, przy czym pierwsze z nich, pozostawione niedokończone, ukończył polski kompozytor Krzysztof Meyer, a drugie jest autorstwa ucznia rosyjskiego kompozytora, Benjamina Fleischmanna.

Libretto Graczy oparte jest na dramacie Gogola, a Skrzypiec Rotszylda na podstawie opowiadania Czechowa. Skrzypce Rotszylda wyreżyseruje Marek Weiss, dyrektor naczelny i artystyczny Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Za stronę muzyczną odpowiada Michał Klauza, a scenografię Magdalena Maciejewska. Drugą część wieczoru Gracze reżyseruje Andrzej Chyra, który zadebiutuje w tej roli.


Koncert „In memoriam Tomasz Sikorski” w wykonaniu Szábolcsa Esztényi’ego odbędzie się 26 stycznia 2013 roku o godz. 18.00 w warszawskiej Królikarni (ul. Puławska 113a).

Szábolcs Esztényi pierwszy raz usłyszał muzykę Tomasza Sikorskiego w 1967 roku, podczas Warszawskiej Jesieni. Był to utwór Sonant na fortepian, który w sobotę wykona w Królikarni. W programie koncertu znajdą się również ważniejsze kompozycje na fortepian autorstwa Sikorskiego, jak: Autograf (1980), Widok z okna oglądany w roztargnieniu (1971) i Hymnos (1979). Na zakończenie Esztényi zagra własny utwór pt. Muzyka kreowana nr 3. In Memoriam Tomasz Sikorski (1989).

Koncert będzie wydarzeniem promującym dwa wydawnictwa zrealizowane przez wytwórnię Bołt: płytę John Tilbury for Tomasz Sikorski oraz dwupłytowy album Samotność dźwięków, na którym m.in. pamięci polskiego kompozytora poświęca swoje utwory z cyklu Muzyka kreowana jego bliski przyjaciel Szábolcs Esztényi. Pierwsza z wymienionych pozycji płytowych nagrywana była w Królikarni w przestrzeni wystawy SKONTRUM, a wydana w roku 2012. Zbiera świetne recenzje, m.in. na antenie radiowej Dwójki okrzyknięta została przez Ewę Szczecińską płytą roku 2012 w dziedzinie muzyki współczesnej. Drugi album właśnie trafił na półki sklepowe. Obie pozycje łączy projekt okładki z wizerunkami obiektów z kolekcji Muzeum Rzeźby w Królikarni.

Wstęp wolny.


Filharmonicy Śląscy z okazji 100. rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego wystąpią w sobotę, 26 stycznia w sali koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej. Zespół zagra  pod batutą Wojciecha Michniewskiego, a towarzyszyć mu będzie znakomita śląska pianistka Beata Bilińska.

Prezentację muzyki jednego z najgenialniejszych kompozytorów XX wieku rozpocznie dzieło należące do najważniejszych w powojennej historii polskiej muzyki i będącego swoistym epitafium wielkiego kompozytora węgierskiego, Béli Bartóka. Poświęcona jego pamięci Muzyka żałobna w 1958 roku wyznaczyła nowy etap w ewolucji warsztatu Witolda Lutosławskiego i była zaczynem jego późniejszych osiągnięć. O 30 lat późniejszy jest Koncert fortepianowy, ugruntowujący dojrzałą fazę rozwoju języka muzycznego kompozytora, który dotarł do takich rozwiązań, jak aleatoryzm kontrolowany, forma dwudzielna czy technika łańcuchowa. Odnajdziemy je w III Symfonii, skomponowanej na zamówienie sir Georga Soltiego i Chicago Symphony Orchestra. Cierpliwie czekali na to dzieło przez dziewięć lat, wykonali je po raz pierwszy 29 września 1983 roku. Czekać było warto. Symfonia pozwala zrozumieć, jak kompozytor opierał się presji rzeczywistości, pozostawiając zarazem dzieła zaliczane w XX stuleciu do największych.


Filharmonia w Szczecinie uczci Rok Witolda Lutosławskiego m.in. projektem „Genius Lutos”, którego celem jest aktywizacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Projekt GENIUS LUTOS ma na celu aktywizację osób z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie uczestnictwa w kulturze muzycznej oraz przełamywanie stereotypów związanych z postrzeganiem osób z niepełnosprawnością intelektualną. Projekt kierowany jest do osób z upośledzeniem umysłowym ze szczególnym udziałem Orkiestry Perkusyjnej Gamelan ze Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Szczecinie jako trzonu warsztatów, oraz muzyków szczecińskiej Filharmonii. Warsztaty odbędą się w dniach 28-31 stycznia 2013 roku, a ich finałem będą dwa koncerty 3 marca oraz 5 maja 2013 roku. Prowadzenie: Agnieszka Seroczyńska, Krzysztof Seroczyński i Paweł Kornicz.


Koncert w pięćdziesiątą rocznicę śmierci Francisa Poulenca odbędzie się w środę, 30 stycznia 2013 roku o godz. 19.00 w Galerii na Czystej we Wrocławiu. W jego programie znajdą się cztery kompozycje francuskiego twórcy: Trio na obój, fagot i fortepian FP 43, Sonata na flet i fortepian FP 164, Sonata na klarnet i fagot FP 32 i Sekstet na kwintet dęty i fortepian FP 100. Wystąpią: Jan Krzeszowiec – flet, Wojciech Merena – obój, Maciej Dobosz – klarnet, Alicja Kieruzalska – fagot, Mateusz Feliński – waltornia, Maria Miszczak – fortepian i Katarzyna Karpińska – prowadzenie koncertu.

Francis Poulenc, jeden z największych francuskich kompozytorów XX wieku, paryżanin w każdym calu, najmłodszy z legendarnej „Grupy Sześciu” niezwykle upodobał sobie instrumenty dęte. Nie starczyło mu życia na napisanie utworu solowego na każdy z nich, ale stworzył on wiele wspaniałych dzieł w pełni prezentujących ich kunszt.

Alicja Kieruzalska, Jan Krzeszowiec, Wojciech Merena, Maciej Dobosz i Mateusz Feliński – soliści Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej – współpracują ze sobą w różnych zespołach kameralnych i orkiestrowych. Łączy ich wspólna pasja do muzyki kameralnej i zamiłowanie do odkrywania niecodziennych współbrzmień. Wraz z pianistką Marią Miszczak zaprezentują najpiękniejsze dzieła Francisa Poulenca. Duety, Trio oraz Sekstet łączą eleganckie, zwodniczo proste melodie z jazzującymi motywami francuskimi, a humor i witalność zestawione są z przejmującą melancholią.

na zdjęciu: Francis Poulenc z Wandą Landowską


Wszystko, co artysta wypowiada poprzez swoją sztukę, powinno być wierne jego najgłębszym przekonaniom, a w każdym poszczególnym wypadku wierne jego wewnętrznej wizji danego dzieła. (Witold Lutosławski)

Wieczór zatytułowany Wielkie koncerty skrzypcowe odbędzie się w ramach Roku Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej w środę, 30 stycznia 2013 roku o godz. 19.00. W programie koncertu znajdą się trzy kompozycje: Livre pour orchestre Witolda Lutosławskiego, Concerto-Cantata na flet i orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego i IV Koncert skrzypcowy Alfreda Schnittke. Wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej pod batutą Michała Dworzyńskiego wystąpią wybitni soliści: Gidon Kremer (skrzypce) i Łukasz Długosz (flet).

Livre pour orchestre Witolda Lutosławskiego należy do tych utworów, w których na plan pierwszy wysuwa się problem formy utworu symfonicznego. Takiej koncepcji jak tutaj, dzieje muzyki jeszcze nie znały - frapującej sztuki żywego kształtowania i modelowania orkiestrowej materii tak, jakby stwarzana ona była w całkowitej teraźniejszości" - tak Bohdan Pociej komentował oryginalną koncepcję niezwykłej orkiestrowej Księgi w czterech rozdziałach.