Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Koncert na zakończenie obchodów Roku Witolda Lutosławskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się w środę, 18 grudnia 2013 roku o godz. 19.00.

Wystąpi znany pianista i kompozytor Włodek Pawlik, który wykona improwizacje jazzowe na tematy utworów Lutosławskiego.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na promocję suplementu Encyklopedii Muzycznej PWM - Lutosławski. Od Ogniwa do Łańcucha.

W programie: dyskusja z udziałem prof. dr hab. Alicji Jarzębskiej, prof. dra hab. Michała Bristigera, prof. dra hab. Zbigniewa Skowrona i Marcina Krajewskiego, występ zespołu kameralnego ZSPM z ul. Miodowej w Warszawie, który wykona Tune for Martin Nordwall i Fanfare for CUBE Witolda Lutosławskiego, recital zespołu proMODERN z 10 polskimi pieśniami ludowymi na tematy żołnierskie Lutosławskiego oraz prezentacja suplementu i opublikowanych w Roku Jubileuszowym, niewydanych wcześniej utworów kompozytora.

Spotkanie odbędzie się 18 grudnia 2013 roku o godz. 17:00 w Sali Bankowej – nowej przestrzeni koncertowo-konferencyjnej w warszawskim oddziale PWM (ul. Fredry 8). Wstęp wolny.


Koncert Piosenek Derwida Młode talenty Lutosławskiemu odbędzie się 20 grudnia 3013 roku o godz. 20.00 w warszawskim Kinie Iluzjon (ul. Narbutta 50a).

Piosenki Derwida, a właściwie Witolda Lutosławskiego, to polskie standardy jazzowe, które mistrz pisał w latach 50. i 60. pod pseudonimem. Kiedyś śpiewane przez takich artystów, jak: Rena Rolska, Mieczysław Fogg czy Sława Przybylska, zabrzmią w wykonaniu młodych polskich wokalistów i pianistów - studentów i absolwentów uczelni muzycznych z całej Polski.

Koncertowi towarzyszyć będą projekcje archiwalnych materiałów związanych z kompozytorem i Warszawą tamtych lat oraz wizualizacje tworzone na żywo przez artystów Braci Ebert.

Wydarzenie to, odbywające się w przededniu Świąt Bożego Narodzenia, z pewnością będzie okazją do spędzenia czasu w nieco sentymentalnej atmosferze powojennej Warszawy, polskiego jazzu i starego kina.

Wystąpią: Margarita Slepakova – śpiew, Bożena Bujnicka – śpiew, Wanda Franek – śpiew, Radosław Rzepecki – śpiew, Julia Szproch – śpiew, Klaudia Ziajkowicz – śpiew, Aleksander Dębicz – fortepian i Michał Załęski – fortepian. Wizualizacje - Fluidacje Braci Ebert. Gość specjalny - Jadwiga Rappé.

Organizatorzy: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego i Filmoteka Narodowa.


Filharmonia Krakowska zaprasza na niepowtarzalny koncert z udziałem gwiazdy światowej pianistyki – Piotra Anderszewskiego.

Ten wybitny artysta, uznany obecnie za jednego z najbardziej ekscytujących instrumentalistów, ceniony za intensywność i oryginalność swoich interpretacji, laureat Gilmore Artist Award, Nagrody im. Szymanowskiego za własną interpretację utworów tego kompozytora, zdobywca Classic FM Gramophone Award’ 2006, Paszportu Polityki i Fryderyka’ 96, wystąpi w Sali Filharmonii podczas jedynego krakowskiego koncertu - w piątek, 20 grudnia 2013 roku o godz. 19.30. W programie Suita francuska G-dur nr 5 BWV 816 oraz Suita angielska g-moll nr 3 BWV 808 Johanna Sebastiana Bacha i Roberta Schumanna Fantazja C-dur op. 17.


Podczas Bożonarodzeniowego Koncertu Symfonicznego w Filharmonii Łódzkiej zabrzmią utwory kompozytorów z różnych epok, którzy inspirowali się bogatą tradycją Bożego Narodzenia. Są wśród nich Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeusz Mozart, Feliks Mendelssohn-Bartholdy oraz Witold Lutosławski. Wystąpi Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Łódzkiej pod batutą Daniela Raiskina oraz sopranistka Aga Mikołaj. Koncert odbędzie się w piątek, 20 grudnia 2013 roku o godz. 19.00.


Koncert specjalny w ramach jubileuszu 35-lecia Spirituals Singers Band odbędzie się w sobotę, 21 grudnia 2013 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej.

Zespół Spirituals Singers Band znany jest z ciekawych i nietuzinkowych aranżacji oraz wciąż świeżego, oryginalnego brzmienia. A brzmieniem tej grupy możemy cieszyć się już trzydzieści pięć lat, bo właśnie w tym roku obchodzimy jubileusz jej założenia. Choć przez ten czas zmieniał się skład zespołu, to jednak zawsze przewodniczył mu Włodzimierz Szomański, którego pomysły nadal stwarzają okazje do prezentowania coraz to nowych możliwości wokalistów. Grupa w doskonały sposób wykonuje pieśni negro spirituals, gospel, standardy muzyki jazzowej oraz rozrywkowej, zawsze wywołując entuzjazm publiczności. Zaledwie kilka dni przed Świętami Bożego Narodzenia Spirituals Singers Band wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Małgorzaty Sapiechy-Muzioł wykonają Pastorałkę autorstwa Szomańsiego. To idealny moment by choć na chwilę zatrzymać się w codziennym biegu i celebrować wraz z muzykami ten wyjątkowy, świąteczny czas.


Premiera baletu Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego odbędzie się 21 grudnia 2013 roku na scenie Opery Krakowskiej.

Jeden z najpopularniejszych w świecie baletów klasycznych – opowieść o dziewczynce, która za sprawą gwiazdkowej zabawki, dziadka do orzechów, wędruje przez baśniową krainę cudowności, gdzie wszystko jest możliwe, jak we śnie... Baśń o Dziadku do Orzechów i Królu Myszy napisał w 1816 roku niemiecki poeta, pisarz, muzyk i malarz w jednej osobie E.T.A. Hoffmann. Jej francuska adaptacja pióra Aleksandra Dumasa-ojca zainspirowała twórców w Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Baletowy kształt baśni powstał w wyobraźni ojca rosyjskiej szkoły tańca Mariusa Petipy, skomponowanie muzyki powierzono Piotrowi Czajkowskiemu, po sukcesie jego Śpiącej królewny, także w układzie sławnego choreografa. Premiera Dziadka odbyła się w 1892 roku.

Piękna, efektowna muzyka Czajkowskiego stała się natchnieniem dla kolejnych pokoleń artystów baletu. Twórcą krakowskiego przedstawienia jest Emil Wesołowski, wybitny polski choreograf, od 30 lat związany z Teatrem Wielkim Operą Narodową jako tancerz, dyrektor baletu i autor przedstawień. Przez baśniowe światy poprowadzi widza malarska, wykorzystująca współczesne techniki komponowania obrazów scenografia Marka Grabowskiego, a pracownie krawieckie szyją około dwieście bajecznych kostiumów, zaprojektowanych przez Marię Balcerek z charakterystyczną dla jej poetyki fantazją. Tańczy Balet Opery Krakowskiej. Przedstawienie adresowane jest zarówno do dzieci, jak i osób dorosłych.

Kolejne spektakle odbędą się 22, 28 i 29 grudnia 2013 roku oraz 9, 10 i 12 stycznia 2014.


W sobotę, 21 grudnia 2013 roku o godz. 19.00 w Klubie Kultury Saska Kępa w Warszawie (filia CPK, przy ul. Brukselskiej 23) odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu: "Śladami Mistrzów ... Wielkie Postacie Na Saskiej Kępie", zatytułowane Kolędy i pastorałki – tradycja oczami mistrzów.

W programie znajdą się m.in. kolędy Witolda Lutosławskiego: Anioł pasterzom mówił, Dziecina mała, Oj maluśki, W żłobie leży, Lulaj że Jezuniu, Bóg się rodzi, My też pastuszkowie, Hej weselmy się, Z narodzenia Pana, Północ już była, Hola, hola pasterze z pola, Przybieżeli do Betlejem i Jezu śliczny kwiecie. Wystąpią: Karina Dyśko – śpiew, Hubert Gruchała – śpiew, Adam Szydłowski – klarnet, Michał Białek – trąbka, Sława Stronczyńska – fortepian, Mariusz Rutkowski – fortepian. Gospodyni wieczoru: Jadwiga Teresa Stępień - inicjator, organizator i koordynator.

WSTĘP WOLNY

Patronat medialny nad spotkaniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Premiera spektaklu Coppélia Léo Delibesa odbędzie się 29 grudnia 2013 roku o godz. 19.00 w Operze Wrocławskiej.

W Coppélii odnajdzie uważny operowy widz tę samą historię o szalonym wynalazcy, który chce ożywić lalkę, jaką znamy z Opowieści Hoffmanna Offenbacha. Fabuła baletu rozgrywa się w małym galicyjskim miasteczku, a oprócz duetu naukowiec-lalka mamy parę młodych zakochanych Swanildę i Franza. To właśnie partia Swanildy stanowi najmocniejszy atut tanecznej części spektaklu, wespół z pełną humoru fabułą i scenami zbiorowymi. Są polskie akcenty: tancerze wykonują m.in. mazura, brzmi melodia pożyczona od Moniuszki.

Dzisiejsze wersje Coppélii (premiera w roku 1870 w choreografii Saint-Léona) najwięcej zawdzięczają rosyjskiej realizacji niezrównanego Mariusa Petipy, ale autor wrocławskiego przedstawienia, włoski reżyser i choreograf Giorgio Madia proponuje autorskie spojrzenie na jeden z najczęściej grywanych baletów wszech czasów. Drogowskazem jest dla niego znakomita muzyka francuskiego mistrza Léo Delibesa, zafascynowanego folklorem słowiańskim. Do tych elementów nawiązuje scenografia, którą zobaczymy. Coppélia to druga, po świetnie przyjętej Córce źle strzeżonej, wrocławska inscenizacja Giorgia Madii, niegdyś doskonałego solisty w ensemblach amerykańskich i baletach Bejarta. Co ciekawe, rolą Franza Włoch zaczynał swą karierę za oceanem. W partiach głównych widzowie ujrzą dobrze znanych z Córki... Paulinę Woś i Łukasza Ożgę, bo - jak twierdzi Madia - zwycięskiego teamu się nie wymienia.

Kolejne spektakle odbędą się: 30 grudnia o godz. 19.00, 31 grudnia o godz. 18.00 – spektakl sylwestrowy i 1 stycznia 2014 roku o godz. 18.00 - spektakl noworoczny.