Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Dobrą tradycją filharmoników śląskich jest udostępnianie ich estrady młodym. A dobrą tradycją prof. Romana Lasockiego (na zdjęciu), zaprzyjaźnionego z katowicką Filharmonią od czasów Karola Stryji, jest ich rekomendowanie. Wspólne występy to nic innego, jak osobista gwarancja pedagoga dla talentu i kunsztu swego wychowanka.

Obecny prymariusz renomowanego Kwartetu Śląskiego i profesor klasy skrzypiec katowickiej Akademii Muzycznej pojawi się na estradzie także 1 marca 2013 roku, podczas koncertu Z klasy mistrzowskiej Romana Lasockiego. Profesor Lasocki swój czas pedagoga dzieli pomiędzy uczelnie w Katowicach i Warszawie. Ze stolicy na mały festiwal skrzypcowy przyjadą jego doktorantka i asystentka Kamila Wąsik i tegoroczna dyplomantka Małgorzata Wasiucionek. W programie znajdą się skrzypcowe przeboje Felixa Mendelssohna i Pabla Sarasate’go. Napisane dla Romana Lasockiego Preludi e Cadenza Edwarda Bogusławskiego Profesor zagra na skrzypcach „Lasocki” – dziele lutnika Stanisława Króla, zbudowanym w czerwcu 2012 roku. Natomiast Szymon Krzeszowiec zwróci naszą uwagę na mało znanego rosyjskiego Francuza (a może francuskiego Rosjanina?) Juliusa Conusa.


Z okazji rocznicy urodzin Fryderyka Chopina w dniu 1 marca 2013 roku Narodowy Instytut Fryderyka Chopina we współpracy z Filharmonią Narodową i Programem 2 Polskiego Radia zaprasza na cykl jubileuszowych wydarzeń.

O godz. 12.00 w Domu Urodzenia Chopina w Żelazowej Woli z recitalem chopinowskim wystąpi wybitny pianista Janusz Olejniczak. Koncert będzie transmitowany w Programie 2 Polskiego Radia.

Wieczorem, o godz. 19:30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędzie się tradycyjnie już Koncert urodzinowy Fryderyka Chopina. W związku z Rokiem Lutosławskiego w jego programie znajdą się utwory Witolda Lutosławskiego: Koncert fortepianowy i Wariacje na temat Paganiniego na fortepian i orkiestrę, które wraz z zespołem warszawskich filharmoników wykona Peter Jablonski, oraz Gry weneckie. W drugiej części wieczoru zabrzmi Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina z Daniilem Trifonovem w roli solisty. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej poprowadzi Jakub Chrenowicz.


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi z Lutosławski Piano Duo. Wspólny koncert obu zespołów odbędzie się 2 marca 2013 roku w Studiu im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Lutosławski Piano Duo - zespół specjalizujący się w grze na dwa fortepiany i na cztery ręce - tworzą Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik. Muzycy są absolwentami Akademii im. F. Chopina (dyplom z kameralistyki w klasie prof. Krystyny Borucińskiej i prof. Jerzego Marchwińskiego), a także podyplomowych studiów mistrzowskich dla duetów fortepianowych, ukończonych z najwyższą lokatą w Hochschule fur Musik und Theater w Rostocku. Muzycy zdobyli kilkanaście nagród na międzynarodowych konkursach w Grecji, Polsce, Włoszech, Czechach i na Litwie. Są wielokrotnymi stypendystami Ministra Kultury oraz Fundacji Kultury, laureatami nagród fonograficznych „Fryderyk” i „Folkowy Fonogram Roku” oraz kulturalnych nagród marszałkowskich.

Lutosławski Piano Duo wraz z orkiestrą przedstawi Koncert na dwa fortepiany i orkiestrę d-moll Francisa Poulenca. Ponadto muzycy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus wykonają utwory: Le Roi malgrélui: Fête Polonaise Emmanuela Chabriera oraz Symfonię d-moll Césara Francka.

Bilety na koncert w cenie: 30,- i 20,- PLN dostępne są na stronie www.ebilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59, Warszawa).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Projekt zatytułowany Koncerty Chopina odbędzie się w Auli Nova w Poznaniu w niedzielę, 3 marca 2013 roku o godz. 18.00.

Ponad 90-letnia historia działalności poznańskiej Akademii Muzycznej niejednokrotnie udowodniła, że Uczelnia jest ważnym punktem na muzycznej mapie Poznania oraz miejscem wyjątkowych prezentacji efektów artystycznej współpracy pedagogów i studentów. Po raz pierwszy jednak będziemy świadkami wykonania podczas jednego wieczoru obydwu koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina, które zaprezentują poznańskiej publiczności dwaj młodzi utalentowani pianiści: Piotr Szychowski i Przemysław Witek. Wyjątkowość tego projektu podkreśla także fakt, iż zamiast orkiestry symfonicznej pianistom towarzyszyć będzie kwartet smyczkowy Anova w składzie: Wojciech Sablik – skrzypce, Dawid Fabisiak – skrzypce, Jędrzej Kaczmarek – altówka i Katarzyna Aleszczyk – wiolonczela, jak również to, że koncert ten będzie pierwszym w historii poznańskiej Akademii gestem włączenia się w kampanię społeczną mającą na celu upowszechnienie wiedzy o mukowiscydozie – chorobie, która – według jednej z hipotez – była przyczyną śmierci genialnego kompozytora.

Koncerty Chopina będą finałowym wydarzeniem trwającego w dniach 25 lutego – 3 marca 2013 roku XII Ogólnopolskiego Tygodnia Mukowiscydozy, organizowanego przez Fundację Pomocy Rodzinom i Chorym na Mukowiscydozę MATIO. Wieczór uświetni wystąpienie prof. Wojciecha Cichego z Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, zatytułowane Chopin a mukowiscydoza.


Stary Testament stanowi niezwykle fascynujące źródło intrygujących historii oraz nietuzinkowych i niejednoznacznych bohaterów od zawsze inspirujących artystów. Autorstwo większości ze stu pięćdziesięciu psalmów wchodzących w skład Starego Testamentu przypisuje się królowi Dawidowi – biblijnemu władcy Izraela, głęboko wierzącemu poecie i pieśniarzowi oraz mądremu, ale srogiemu wodzowi. Często teksty te stanowiły podstawę utworów religijnych o podniosłym charakterze, adresowanych do Boga, będących dziełem kompozytorów różnych epok.

Podczas koncertu w Filharmonii Wrocławskiej, 3 marca 2013 roku o godz. 18.00 zabrzmią psalmy polskich twórców: Marka Jasińskiego - Cantus festivus, Cantus finalis, Psalm 100, Cantus laudabilis, Romualda Twardowskiego - Chwalitie imia gospodnie, Chwali dusze moja Gospoda, Tadeusza Szeligowskiego - Psalm radosny, Marcina Łukaszewskiego - De profundis clamavi i Józefa Świdra - Laudate Dominum, Deus in adjutorium, Laudate pueri, Cantus gloriosus. Choć kompozycje te są współczesną interpretacją starożytnych tekstów określonych językiem muzycznym XX i XXI wieku, nie brak im powagi i skupienia oraz odniesień do tradycji. Jak pisał Romuald Twardowski: „W odróżnieniu od zwariowanych apologetów nowości za wszelką cenę, doceniałem rolę i znaczenie tradycji, znajdując w niej inspirację do mojej muzyki”. Chór Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Agnieszka Franków-Żelazny.


W niedzielę, 3 marca 2013 roku o godz. 12.00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na kolejny w tym sezonie poranek symfoniczny. Program koncertu wypełnią dzieła Witolda Lutosławskiego oraz Josepha Haydna.

Koncert NOSPR wpisuje się w obchody Roku Witolda Lutosławskiego – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, dyrygenta interpretującego niemal wyłącznie własne kompozycje, przez całe życie związanego z Polskim Radiem. Podczas niedzielnego poranku NOSPR wykona dwa utwory Lutosławskiego: Małą suitę oraz Wariacje na temat Paganiniego na fortepian i orkiestrę z Mateuszem Borowiakiem w partii solowej oraz Symfonię nr 92 Oksfordzką Josepha Haydna. Za pulpitem dyrygenckim wystąpi Michał Klauza (na zdjęciu), a całość skomentuje Marcin Majchrowski – redaktor muzyczny Polskiego Radia.

Poranek rozpocznie się o godz. 12.00, w siedzibie NOSPR w Katowicach (sala im. Grzegorza Fitelberga, plac Sejmu Śląskiego 2).


Recitale mistrzowskie pieśni Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Anny Radziejewskiej – mezzosopran (na zdjęciu) i Mariusza Rutkowskiego – fortepian odbędą się 3 marca 2013 roku o godz. 17.00 w Muzeum Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku (Podkowa Leśna, ul. Gołębia 1) i 13 marca 2013 roku o godz. 19.00 w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej (Al. Solidarności 76 b).

W programie: Pięć pieśni na głos żeński i fortepian do słów K. Iłłakowiczówny, Nie dla ciebie (sł. K. Iłłakowiczówna), Lawina (sł. A. Puszkin, przekład J. Tuwim), 6 piosenek dziecinnych do słów J. Tuwima, Piosenki dziecinne do słów J. Porazińskiej, piosenki ze zbioru Srebrna szybka i inne piosenki dla dzieci, Spóźniony słowik (sł. J. Tuwim) i O Panu Tralalińskim (sł. J. Tuwim).


Uroczystość nadania godności Doktora Honoris Causa prof. Paula Badury-Skody, jednego z najwybitniejszych pianistów naszych czasów, odbędzie się w Akademii Muzycznej w Krakowie dnia 4 marca 2013 roku w Auli Florianka. Laudację na cześć artysty wygłosi prof. Andrzej Pikul.

Paul Badura-Skoda jest jednym z najważniejszych pianistów naszych czasów. To legendarny artysta, którego grę można było podziwiać we wszystkich największych salach koncertowych świata, a przez lata był pianistą mogącym poszczycić się największą liczbą nagrań dostępnych na rynku. Jego muzyczną osobowość charakteryzuje całkowite zanurzenie się w muzyce, pełne pasji poszukiwanie ideału oraz poczucie artystycznej odpowiedzialności. Słuchacz bardzo szybko zdaje sobie sprawę z tego, iż pianista ten kocha muzykę każdą częścią swego jestestwa.

Paul Badura-Skoda wystąpi także w Krakowie z recitalem fortepianowym - 2 marca 2013 roku o godzinie 19:00.

Więcej


Koncerty Różne oblicza wirtuozerii odbędzie się w środę, 6 marca 2013 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W programie znajdą się trzy kompozycje: Światło księżyca na wibrafon i orkiestrę kameralną Claude’a Debussy’ego, Koncert na harfę i perkusję i orkiestrę smyczkową Stanisława Moryto i Oberek na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego. Wystąpią: Anna Sikorzak-Olek – harfa, Stanisław Skoczyński - perkusja, wibrafon oraz Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis pod dyrekcją José Marii Florêncio.


Dnia 7 marca 2013 roku o godz. 18.00 w Warszawskiej Operze Kameralnej odbędzie się drugie spotkanie z cyklu Wieczory Czwartkowe. Loża miłośników opery. Motywem przewodnim wieczoru będzie Halka Stanisława Moniuszki.

Z wykładem Halka, młodsza siostra Ariadny i Safony wystąpi dr Grzegorz Zieziula, muzykolog z Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Gośćmi spotkania będą także: Anna Wierzbicka, znakomita sopranistka wykonująca partie Halki na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Ruben Silva, zastępca dyrektora ds. artystycznych WOK i dyrygent spektakli Halka. Członkowie Loży będą mieli okazję do dyskusji nie tylko na temat dzieła Moniuszki, ale także samej idei Loży Miłośników Opery.

„Zakończenie opery Moniuszki przynosi nam dobrze znaną, wstrząsającą scenę: odtrącona przez Janusza Halka daje ujście swej bezgranicznej rozpaczy w dość długim monologu. – napisał Grzegorz Zieziula. - Zaraz potem wbiega w desperacji na wysoką skałę, skacze i topi się w nurtach rzeki. Przeważająca część polskiej publiczności operowej jest przekonana, że taki bieg zdarzeń to oryginalny pomysł autora libretta, Włodzimierza Wolskiego. Tymczasem motyw porzucenia bohaterki przez niewiernego kochanka i jej samobójczego skoku w otchłań odnaleźć można w wielu fabułach operowych, poczynając od schyłku XVIII stulecia. Notabene popularność tego wątku w operze została zapośredniczona także przez literaturę i sztuki plastyczne. Brytyjski muzykolog David Charlton powiązał ten stereotyp fabularny z koncepcją tzw. >modelu melodramy<, za którego pierwowzór uznał niepozorny melodramat Georga Bendy Ariadna na Naxos (Gotha 1775, Paryż 1781). Spróbujmy zatem spojrzeć na Halkę w kontekście pokrewnych jej, a chronologicznie znacznie wcześniejszych zjawisk występujących w europejskim teatrze muzycznym, literaturze i malarstwie.”


Dnia 8 marca 2013 roku o godz. 17.30 w foyer Opery Bałtyckiej w Gdańsku odbędzie się spotkanie promocyjne z twórcami i wydawcami płyty DVD Madame Curie.

W spotkaniu udział wezmą: Elżbieta Sikora (kompozytorka), Marek Weiss (reżyser), Wojciech Michniewski (dyrygent), Hanna Szymczak (scenograf), Anna Mikołajczyk (wykonawczyni partii tytułowej), Paweł Skałuba (wykonawca partii Pierre Curie), Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz (zastępca dyrektora NInA), Małgorzata Polańska (DUX). Wydawnictwo powstało nakładem: Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) i Firmy Fonograficznej DUX.

Prapremiera opery Madame Curie miała miejsce 15 listopada 2011 roku w Paryżu w sali UNESCO. Polska premiera odbyła się 25 listopada 2011 roku w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Madame Curie została napisana specjalnie na zamówienie Opery Bałtyckiej w ramach cyklu Opera Gedanensis. Nagranie opery na DVD było możliwe dzięki zaangażowaniu wielu instytucji, m.in.: Instytutu Polskiego w Paryżu, Polskiego Przedstawicielstwa przy UNESCO, Instytutu Adama Mickiewicza, Programu 2 Polskiego Radia, Radia Gdańsk , Polskiego Wydawnictwa Muzycznego S.A.


II Koncert skrzypcowy op. 61 i Harnasie na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę op. 55 Karola Szymanowskiego będzie można usłyszeć w piątek, 8 marca 2013 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Wrocławskiej. W roli solistów wystąpią: Radosław Pujanek – skrzypce i Rafał Bartmiński – tenor, a Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Jacek Kaspszyk.

Szymanowski podjął się napisania drugiego koncertu skrzypcowego na wyraźną prośbę i przy współudziale skrzypka Pawła Kochańskiego. W lipcu 1932 roku podczas pobytu w Zakopanem kompozytor, korzystając ze wskazówek wiolinistyczno-technicznych swego przyjaciela, w niespełna cztery tygodnie naszkicował cały utwór. Autorem kadencji zaś był Kochański. On też wykonał dzieło po raz pierwszy, a był to występ heroiczny, gdyż artysta w trakcie gry musiał walczyć z wielkim bólem spowodowanym rakiem wątroby. I jak się okazało, był to ostatni koncert skrzypka. Kilka miesięcy później zmarł. W Koncercie, w którym podczas wieczoru partię solową wykona Radosław Pujanek, koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej, odnaleźć można ślady wielkiej inspiracji Szymanowskiego folklorem podhalańskim, z którym kompozytor zapoznawał się od najmłodszych lat. Jednakże najbardziej wyraźne jest zainteresowanie Szymanowskiego muzyką góralską w balecie Harnasie, opowiadającym historię dziewczyny porwanej przez górskich zbójników, która wkrótce zakochała się w ich przywódcy. Pierwszym impulsem do napisania baletu przez Szymanowskiego był jego kontakt z muzyką Strawińskiego w 1912 roku, a także późniejsze zetknięcie ze słynnymi Baletami Rosyjskimi Diagilewa. Pomysł skrystalizował się ostatecznie w 1923 roku, kiedy to odbywało się wesele zaprzyjaźnionej z Szymanowskim góralki – Heleny Gąsienicy z Jerzym Rytardem, a Szymanowski był drużbą i wypełniał wszystkie obowiązki związane z tą funkcją. Praca nad Harnasiami trwała osiem lat, w całości balet został ukończony w 1931 roku. Wówczas padły znamienne słowa kompozytora zawarte w liście do Grzegorza Fitelberga: „W tej chwili napisałem Fine na ostatniej stronie Harnasiów i cieszę się, że mi ten tyloletni kłopot z głowy spadł”.


W piątek, 8 marca 2013 roku o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi w swojej siedzibie pod batutą znakomitego japońskiego dyrygenta, zwycięzcy Międzynarodowego Konkursu im. Kiryła Kondraszyna w Amsterdamie, Junichiego Hirokamiego. Solistą koncertu będzie czeski waltornista, Radek Baborak. W programie wieczoru znajdą się Three Film Scores Toru Takemitsu, Koncert na róg i orkiestrę Reinholda Gliera oraz Szecherezada Mikołaja Rimskiego-Korsakowa.

Three Film Scores to suita powstała z zestawienia trzech różnych kompozycji do filmów japońskich reżyserów. Zabiegi kompozytorskie wykorzystane w utworze, pełnym wyrafinowanych brzmień łączących elementy muzyki orientalnej z twórczością europejską a nawet jazzem, są charakterystyczne dla unikalnego stylu zmarłego w 1996 roku Takemistsu – jednego z najbardziej znaczących współczesnych kompozytorów japońskich. Reinhold Glier – kompozytor polsko-niemieckiego pochodzenia, zamieszkały w Rosji, urodził się w 1875 roku w Kijowie. W swojej twórczości stronił od awangardy, nawiązując do tradycji muzyki rosyjskiej – Borodina, Rimskiego-Korsakowa i Czajkowskiego. Jako wykładowca Konserwatorium Moskiewskiego wykształcił takich kompozytorów, jak Aram Chaczaturian czy Sergiusz Prokofiew. Powstały w 1951 roku, pięć lat przed śmiercią kompozytora, liryczny Koncert na róg i orkiestrę cieszy się dużą popularnością wśród słuchaczy, jednak ze względu na spiętrzenie trudności technicznych i wirtuozowski charakter partii solowej utwór rzadko gości na estradach koncertowych. Wieczór zakończy poemat symfoniczny Szeherezada - bodaj najpopularniejsze dzieło Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Utwór zainspirowany Baśniami tysiąca i jednej nocy, dzięki wyjątkowej inwencji melodycznej oraz znakomitym efektom kolorystycznym, ciesząc się ogromną popularnością, stanowi zarazem jedno z największych osiągnięć twórczych kompozytora. Solo skrzypcowe wykona koncertmistrz NOSPR – Piotr Tarcholik.

Przed koncertem, o godz. 18.45 w sali 411 CCK, odbędzie się spotkanie z Alicją Kotyl, która omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (sala im. Grzegorza Fitelberga, Katowice, plac Sejmu Śląskiego 2).


Dnia 8 marca 2013 roku o godz. 19.15 w Kościele Ewangelicko Augsburskim Świętej Trójcy w Warszawie (Plac Małachowskiego 1) odbędzie się prawykonanie najnowszej kompozycji religijnej Dariusza Przybylskiego Passio et Mors Domini Nostri Iesu Christi Secundum Ioannem (2013) na 12 głosów a cappella. Utwór zamówiony został przez zespół PHŘNIX16 Vokalensemble z Berlina, a sfinansowany przez Ernst von Siemens Musikstiftung. W programie koncertu usłyszymy również trzy z 7 Tekstów Pasyjnych (2006) Wolfganga Rihma.

Następne wykonania Pasji Dariusza Przybylskiego odbędą się: 9 marca 2013 podczas koncertu inauguracyjnego XIII Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, w Klasztorze Karmelitów Bosych oraz 17 i 24 marca 2013 roku w Berlinie (pierwsze w St. Ansgar Kirche, drugie – w Katholische Akademie).

Więcej


„Koncert skrzypcowy również jest utworem przepięknym, szczególnie w części II, gdzie zbliża się do stylu skrzypcowej kantyleny Bacha. A towarzyszenie orkiestry – jakże subtelne i świeże!” – pisał w 1904 roku jeden z recenzentów warszawskiego „Przeglądu Tygodniowego” po wieczorze symfonicznym, podczas którego wykonany został Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza.

Na estradzie Filharmonii Łódzkiej w piątek, 8 marca 2013 roku, o godz. 19.00, dzieło to usłyszymy w wykonaniu 22-letniej Aleksandry Kuls, półfinalistki XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego (2011) oraz laureatki Międzynarodowego Konkursu na Skrzypce Solo im. T. Wrońskiego (2009). Artystce będzie towarzyszyła Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod batutą Kaia Bumanna, która w drugiej części wieczoru wykona VIII Symfonię C-dur Wielką Franciszka Schuberta.


Twórczość Strawińskiego jest jak góra wznosząca się na samym środku drogi, którą wszyscy przejść musimy: góry tej nie sposób obejść. (Witold Lutosławski)

Dwa koncerty, organizowane w ramach Roku Witolda Lutosławskiego 2013 w Filharmonii Narodowej, w programie których – obok kompozycji Mistrza – znajdą się utwory Igora Strawińskiego, odbędą się 8 i 9 marca 2013 roku.

Urocza, żartobliwa Novelette Lutosławskiego (1979) złożona z trzech aforystycznych „Zdarzeń” obramowanych „Zapowiedzią” i „Konkluzją” ukazuje nieco odmienne oblicze poważnego zazwyczaj twórcy - choć muzycznym językiem nie nawiązuje do wczesnego, neoklasycznego nurtu jego twórczości, przywołuje coś z jej lekkiego, niefrasobliwego ducha.

Dwa prezentowane dzieła Strawińskiego należą do nieco rzadziej przypominanych na koncertowych estradach. Muzyka jednoaktowego, alegorycznego baletu Le baiser de la fée według baśni Andersena powstała w roku 1928 na zamówienie Idy Rubinstein. W tym samym roku miał utwór swą paryską premierę w choreografii Bronisławy Niżyńskiej. Z tego samego, neoklasycznego okresu pochodzi Koncert skrzypcowy skomponowany w 1931 roku dla młodego wirtuoza (urodzonego w Suwałkach) Samuela Duszkina. Podczas marcowych koncertów utwór wykona Alina Pogostkina. Za dyrygenckim pulpitem stanie Alexander Lazarev należący do najbardziej znanych i cenionych dyrygentów rosyjskich - wieloletni dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Moskwie, a także pierwszy dyrygent gościnny BBC Symphony Orchestra i Royal Scottish National Orchestra (później także jej dyrektor).


Wybitny rosyjski skrzypek Eugene Ugorski, uznawany za „odkrycie światowych scen ostatnich lat”, przyjedzie po raz pierwszy do Polski. Z jedynym koncertem wystąpi 8 marca 2013 roku o godz. 19:00 w Szczecinie, na zaproszenie Doroty Serwy - dyrektor szczecińskiej Filharmonii oraz Michała Dworzyńskiego, I dyrygenta Orkiestry Symfonicznej, który spotkał się na jednej scenie z tym młodym wybitnym skrzypkiem w zeszłym sezonie artystycznym w Royal Liverpool Philharmonic Orchestra.

Talent Ugorskiego odkrył przed światem Valery Gergiev, prezentując zdolności wówczas zaledwie 15-letniego skrzypka podczas Moskiewskiego Festiwalu Wielkanocnego. Od tego czasu Ugorski koncertował z najlepszymi orkiestrami świata: Rotterdam Philharmonic, Los Angeles Philharmonic, London Philharmonic, BBC Symphony, Tokyo Metropolitan.

Na koncercie symfonicznym w Filharmonii w Szczecinie Eugene Ugorski zagra dwa koncerty skrzypcowe Emila Młynarskiego, istotnej postaci życia muzycznego w Polsce. Emil Młynarski (1870-1935) był wybitnym skrzypkiem, profesorem skrzypiec w odeskim Konserwatorium Muzycznym. To z jego inicjatywy powstała Filharmonia Warszawska (obecnie Filharmonia Narodowa). W programie koncertu znajdą się również Adagietto G. Mahlera, doskonale znane ze ścieżki dźwiękowej do filmu Śmierć w Wenecji oraz Bolero M. Ravela.

Przed koncertem, w Dniu Kobiet, o godz. 18:30 odbędzie się otwarcie wystawy Dziewczyny z tamtych lat, a o 18:45 - mini-koncert, swoisty support klasyczny, ujęty w nowy cykl w szczecińskiej Filharmonii „Preludium talentów”, promujący młodych uczniów szczecińskich szkół i uczelni muzycznych.


W roku 2013 przypada 200. rocznica urodzin Giuseppe Verdiego i Richarda Wagnera - kompozytorów, których twórczość na stałe wpisana jest w repertuar teatrów operowych na całym świecie. Z tej okazji w dniach 9 -20 marca 2013 roku Opera Wrocławska wystawi wszystkie dzieła obu mistrzów, które obecne są w repertuarze teatru.

Dni Wagnera i Verdiego rozpocznie Parsifal Richarda Wagnera (9 marca), a następnie obejrzymy dzieła Giuseppe Verdiego: Nabucco (13 marca), Rigoletto (15 marca), Joanna d'Arc (16 marca), Falstaff (17 marca) i Otello (20 marca). Wrocławska Opera zaprasza również 27 kwietnia na uroczystą premierę Traviaty z okazji jubileuszu kompozytora.


Wywodząca się z wielce muzykalnej rodziny znanych pianistów Haliny Czerny i Ludwika Stefańskich, jedna z najlepszych klawesynistek doby obecnej - Elżbieta Stefańska (na zdjęciu) koncertować będzie ze Śląską Orkiestrą Kameralną: 9 marca 2013 roku w Katowicach i 11 marca 2013 roku w Sosnowcu.

Laureatka pierwszych nagród w Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi (1964), najlepsza i zdobywczymi nagrody specjalnej im. Henri Gheza w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Genewie (1965) stała się potem gwiazdą wielu renomowanych festiwali: Händlowskiego w Halle, Bachowskiego w Lipsku oraz m.in. w Hanowerze, Brnie, Bratysławie, Shiraz (Iran), Orvieto (Włochy), Interlaken (Szwajcaria), Gaming (Austria) i Paryżu. Koncertuje w Europie, Azji i USA i nagrywa szeroki repertuar, od Jana Sebastiana Bacha po Krzysztofa Pendereckiego.

W Katowicach i Sosnowcu artystkę usłyszymy w Koncercie klawesynowym d-moll BWV 1052 J.S. Bacha. Śląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi w tych koncertach Jan Wincenty Hawel. Rozpoczną od wielkiego przeboju, czyli Eine kleine Nachtmusik Wolfganga Amadeusza Mozarta, a zamkną koncert młodzieńczą Serenadą Josefa Suka – najbardziej utalentowanego studenta Antonína Dvořaka i suitą swego rodzaju kontynuatora muzycznych dróg Astora Piazzolli – argentyńskiego pianisty i kompozytora Saúla Cosentina.


Koncert muzyki kompozytorów warszawskich: Stanisława Moryto, Kamila Staszowskiego i Piotra Tabakiernika odbędzie się w niedzielę, 10 marca 2013 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Leszek Lorent perkusja, Varsoviae Regii Cantores (Joanna Maluga kier. art.) i Chór Żeński Wydziału V pod dyrekcją Arkadiusza Górki.


Koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Mróz w dniu 10 marca 2013 roku w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu będzie specjalną dedykacją dla kobiet, z okazji ich święta. W programie wieczoru znajdą się trzy wyjątkowe utwory.

Kompozycja …znad Zatoki San Francisco Barbary Kaszuby powstała w wyniku zauroczenia niezwykła prozą Czesława Miłosza oraz w połączeniu ze wspomnieniami z pobytu kompozytorki w Woodside w Kalifornii. Les Illuminations Benjamina Brittena to z kolei cykl 10 miniatur na głos i orkiestrę smyczkową, napisany do francuskich tekstów Artura Rimbaud. W niedzielny wieczór tę przepiękną kompozycję wykona wraz z Orkiestrą znakomita śpiewaczka, solistka Opery w Hanoverze, zwyciężczyni konkursu im. Paula Salomona Lindberga (2005), laureatka II. nagrody w w prestiżowym konkursie Bundeswettbewerb Gesang (2008) – Anna Vegry. Na zakończenie koncertu usłyszymy Symfonię nr 10 op. 98 Mieczysława Weinberga - arcydzieło gatunku muzyki symfonicznej na orkiestrę smyczkową.

Wstęp wolny. Wykonanie i prawykonanie utworów Barbary Kaszuby odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent”.


V Spotkania z muzyką perkusyjną odbędą się w niedzielę, 10 marca 2013 roku o godz. 18.00 w Sali Filharmonii Krakowskiej.

Ideą Spotkań jest jej popularyzacja, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz wykorzystanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów. W pierwszej edycji Spotkań tematem przewodnim były kotły, druga kładła nacisk na werble, w trzeciej najczęściej eksponowanymi instrumentami były marimba i wibrafon, z kolei czwarta poświęcona została twórczości kompozytorów muzycznego minimalizmu.

V Spotkania z muzyką perkusyjną noszą podtytuł Choir & Percussion. Inspiracją do ułożenia programu koncertu stały się zarówno Psalmy Dawida z 1958 roku Krzysztofa Pendereckiego, jak również polska muzyka perkusyjna lat 60. i 70. XX wieku. Podczas tegorocznej edycji zostaną zaprezentowane utwory wybitnych kompozytorów polskich – oprócz wspomnianych Psalmów Pendereckiego, także Continuum Kazimierza Serockiego, Warianty Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Bukoliki (w oprac. na organy) Witolda Lutosławskiego oraz kompozytorów zagranicznych takich, jak: Arne Nordheim (Norwegia), Arvo Pärt (Estonia), Gija Kanczeli (Gruzja). Na uwagę zasługuje fakt oryginalnego połączenia chóru z perkusją oraz wybór utworów, w których zespoły te prezentują ciekawe walory brzmieniowe. Podczas V edycji Spotkań będziemy mieli okazję zobaczyć i usłyszeć młodych, utalentowanych wykonawców z Haba Percussion Group, a także Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.
Inicjatorem Spotkań z muzyką perkusyjną jest krakowski perkusista – Ryszard Haba, artysta na co dzień związany z Filharmonią Krakowską, od wielu lat prowadzący także działalność solistyczną.

Więcej


W filmie Nummer veertien, home / Numer czternasty, dom (2012) Guido van der Werve, artysta holenderski, performer i klasycznie szkolony pianista, zainspirował się podróżą, którą odbyła w 1849 roku siostra Fryderyka Chopina, Ludwika, spełniając ostatnią wolę kompozytora – aby jego serce po śmierci zostało przywiezione do ojczystej Polski. Van der Werve podjął tę samą podróż, lecz w przeciwnym kierunku - z warszawskiego Kościoła Św. Krzyża do grobu Chopina na cmentarzu Père Lachaise w Paryżu, przemierzając 1700 km w ciągu 20 dni w formie wyczynowego triatlonu, na który złożyły się trzy dyscypliny: pływanie, kolarstwo oraz bieganie.

Film można oglądać od 11 do 24 marca 2013 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie oraz - do 28 kwietnia 2013 roku - w Stedelijk Museum w Amsterdamie.

W poniedziałek, 11 marca 2013 roku o godz. 18.00 w Sali Widowiskowej Laboratorium CSW odbędzie się spotkanie z Guido van der Werve. Rozmowę z Artystą poprowadzi Ewa Gorządek, kurator wystawy. O godz. 18.30 organizatorzy zapraszają na pokaz filmu Nummer veertien, home / Numer czternasty, dom, który będzie miał miejsce równolegle w Sali Widowiskowej Laboratorium CSW oraz w przestrzeni VIDEO ROOM w CSW Zamek Ujazdowski.

Więcej


Pod hasłem Drogi do Bacha odbywać się w dniach 12-17 marca 2013 roku w Krakowie 18. Dni Bachowskie, organizowane przez krakowską Akademię Muzyczną.

Program, zaprojektowany został z myślą zarówno o wielbicielach muzyki Jana Sebastiana Bacha, jak i o tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją muzyczną przygodę z twórczością tego wybitnego kompozytora. Szeroka panorama utworów ukazująca nie tylko muzyczny świat z czasów kształtowania się stylu młodego Bacha, ale także dziedzictwo muzyczne jakie pozostawił jego pokoleniu wiek XVII oczaruje każdego melomana.

Podczas koncertów organizowanych w ramach Dni Bachowskich usłyszymy utwory mistrza w wykonaniu studentów i pedagogów Akademii Muzycznej w Krakowie oraz zaproszonych gości, wśród nich Francesco Corti, jednego z najbardziej obiecujących młodych klawesynistów świata, laureata pierwszej nagrodyXV Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Lipsku.

Program 18. Dni Bachowskich jest swoistą mapą zapraszającą Państwa do wspólnego przejścia drogami wiodącymi w stronę Jana Sebastiana Bacha.

Więcej


Koncert - Portret kompozytora Andrzeja Dutkiewicza odbędzie się w środę, 13 marca 2013 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie m.in.: Danse triste na saksofon i fortepian, Hymnus na chór mieszany i Musica Sanctissima na orkiestrę smyczkową.

Wystąpią: Rafał Kobyliński baryton, Elżbieta Gajewska flet, Paweł Gusnar saksofon, Wojciech Proniewicz skrzypce, Tomasz Strahl, Andrzej Wróbel wiolonczela, Elżbieta Karaś-Krasztel, Joanna Ławrynowicz, Romana Orłowska, Andrzej Dutkiewicz, Janusz Grobelny fortepian, Barbara Okoń-Makowska taśma, Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego pod dyrekcją Michała Sławeckiego i Unplugged Orchestra pod kierownictwem Michała Śmigielskiego.


Dzwonił do mnie ówczesny dyrektor wydawnictwa Chester i mówi: „Słuchaj, jest dla ciebie zamówienie na koncert wiolonczelowy od Royal Philharmonic Society. To jest taka bardzo szacowna organizacja, do której należą tylko zawodowi muzycy. Powstała jeszcze w siedemdziesiątych latach XIX wieku...". Koncert powstał na zamówienie Royal Philharmonic Society, od którego w 1986 roku dostałem medal. Zaś prapremiera Koncertu odbyła się w Londynie. (Witold Lutosławski)

Organizowany w ramach obchodów Roku Witolda Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej koncert 13 marca 2013 roku należeć będzie do największych wydarzeń sezonu – słynna londyńska Philharmonia Orchestra pod batutą wybitnego dyrygenta Esa-Pekki Salonena (na zdjęciu) wykona monograficzny program starannie dobranych arcydzieł Witolda Lutosławskiego. Usłyszymy Muzykę żałobną, Koncert wiolonczelowy i IV Symfonię, a pomiędzy nimi także Ravelowską suitę Moja matka gęś.

Poświęconą pamięci Béli Bartóka Muzyką żałobną Lutosławski otworzył nowy rozdział swej twórczości - a zarazem całej ówczesnej muzyki polskiej. - podkreśla Piotr Maculewicz w omówieniu programu koncertu. - Wkrótce po prawykonaniu (w 1958 roku) oraz entuzjastycznym przyjęciu dzieła na „Warszawskiej Jesieni” Bohdan Pociej napisał o niej: „Utwór ten jest odkryciem, olśnieniem, wstrząsem. Już dzisiaj można go umieścić w rzędzie nielicznych szczytów całej muzyki współczesnej...” IV Symfonia (1992) okazać się miała ostatnią, a wielu melomanów na zawsze zachowa w pamięci wzruszający koncert w Filharmonii Narodowej 25 września 1993 roku, gdy utwór wykonała Orkiestra Filharmonii pod batutą samego kompozytora - był to jego ostatni występ w ojczyźnie. Kompozycja łączy brzmieniową urodę z dyscypliną ulubionej przez kompozytora formy dwuczęściowej, którą w tym przypadku komentował słowami: „Część pierwsza powinna słuchacza wciągnąć, zainteresować, zaintrygować. Ale nie może ona dać mu pełnej satysfakcji. Musi ona wywołać w nim głód, a w końcu nawet zniecierpliwienie. I to jest odpowiedni moment, żeby zaprezentować część główną.” Genialny Koncert wiolonczelowy (1970) należy do licznych, wielkich dzieł XX stulecia dedykowanych legendarnemu Mścisławowi Rostropowiczowi - z pewnością jest też jednym z najlepszych w tej grupie. W warszawskiej Filharmonii wykona go norweski wiolonczelista Truls Mørk, ceniony przez słuchaczy i krytyków za swą odkrywczą i niezwykle precyzyjną interpretację.


Dzieła Williama Szekspira odegrały znaczącą rolę w rozwoju teatru baletowego, wielokrotnie inspirowały choreografów różnych epok. Dlatego Polski Balet Narodowy rozpoczyna specjalny projekt repertuarowy poprzedzający światowe obchody 400-lecia śmierci genialnego poety i dramatopisarza, które przypadają na rok 2016. Cykl premier inspirowanych twórczością Szekspira otworzy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie 15 marca 2013 roku realizacja baletowa jego komedii Sen nocy letniej. Sięgali do tej sztuki różni choreografowie, ale żadna z wersji baletowych nie dorównuje stworzonej przez Johna Neumeiera, legendarnego amerykańskiego choreografa, twórcy i wieloletniego dyrektora Baletu Hamburskiego. Dopiero jego balet w pełni oddaje magię i ducha sztuki Szekspira. Scenografem przedstawienia jest wybitny niemiecki artysta Jürgen Rose, a kierownictwo muzyczne warszawskiej premiery sprawuje Łukasz Borowicz.

Ta urocza komedia o zamieszaniu miłosnym w realnym życiu i fantastycznym świecie elfów jest jedną z najpiękniejszych inscenizacji wielkiego choreografa. John Neumeier zrealizował ją w 1977 roku dla Baletu Hamburskiego, a z czasem wprowadził swoje przedstawienie także do repertuaru Opery Paryskiej i Wiedeńskiej, Teatru Bolszoj w Moskwie oraz królewskich zespołów baletowych w Kopenhadze i Sztokholmie. Trzy światy, w jakich poruszają się bohaterowie komedii Szekspira, znalazły tu swoje odzwierciedlenie zarówno w choreografii, jak i w muzyce. Dwór królewski tańczy w balecie przy romantycznej muzyce Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, elfom towarzyszy współczesny pejzaż dźwiękowy György'a Ligetiego, zaś rzemieślnicy poruszają się przy dźwiękach tradycyjnej katarynki. A wszystko zostało przedstawione przez choreografa z niezwykłą empatią, humorem i poezją. To jedna z najpiękniejszych komedii lirycznych w światowym repertuarze baletowym.


Koncerty Piotra Anderszewskiego to wielkie wydarzenia muzyczne, które w najbardziej prestiżowych salach koncertowych na świecie spotykają się z ogromnym zainteresowaniem melomanów i krytyków muzycznych. Ten jeden z najwybitniejszych współczesnych pianistów po dłuższej przerwie powraca do aktywności koncertowej jedynym w Polsce recitalem organizowanym w Kaliszu, który odbędzie się w sobotę, 16 marca 2013 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej (Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30) w ramachMiędzynarodowego Festiwalu "Bursztynowy Szlak".

W programie: III Suita angielska g-moll BWV 808 i V Suita francuska G-dur BWV 816 Johanna Sebastiana Bacha, Po zarostlém chodníčku (Na zarośniętej ścieżce) cz. II Leosa Janacka i Fantasie C-dur op. 17 Roberta Schumanna.

Piotr Anderszewski jest uważany za jednego z najwybitniejszych muzyków swojej generacji. Ceniony za oryginalność i głębię swoich interpretacji był wyróżniany wieloma nagrodami w swojej karierze, wsród których należy wymienić szczególnie prestiżową nagrode Gilmora, przyznawaną raz na pięć lat wyjatkowo utalentowanym pianistom. Anderszewski był również bohaterem dwóch nagradzanych dokumentalnych filmów dokonanych przez Bruno Monsaingeona dla telewizji ARTE. Pierwszy z tych filmów, Piotr Anderszewski gra Wariacje Diabellego (2001), zgłębia wyjątkowe relacje Anderszewskiego z op.120 Beethovena. Drugi, Piotr Anderszewski - niespokojny podróżnik (2008) jest niezwykłym portretem atrtysty, zawierającym wypowiedzi Anderszewskiego dotyczące muzyki, sztuki wykonawczej, a także jego polsko-węgierskich korzeni. Anderszewski gra Schumanna, trzeci film Monsaigeona został wyprodukowany dla Telewizji Polskiej i po raz pierwszy był emitowany w 2010 roku.


W sobotę, 16 marca 2013 roku w Chorzowskim Centrum Kultury Śląska Orkiestra Kameralna, Chór FŚl i soliści pod batutą Jana Wincentego Hawela wykonają Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta.

To jego ostatnie, nieukończone dzieło, którego komponowanie przerwała śmierć kompozytora 5 grudnia 1791 roku. Requiem powstawało na anonimowe zamówienie cynicznego księcia, który miał zamiar przedstawić utwór jako własny. W.A. Mozart liczył na pokaźną zapłatę, ale i chciał nieco odświeżyć warsztat w dziedzinie muzyki sakralnej, bowiem liczył na posadę kapelmistrza wiedeńskiej katedry św. Stefana. Rozpoczętego w październiku dzieła nie skończył, chory miał świadomość, że pisze Requiem dla samego siebie. Ostatnie nuty napisał w ósmym takcie wokalnych partii Lacrimosa. Dokończył dzieło uczeń Mistrza, Franz Xawer Süssmayr. Dla wielu wielkość Wolfganga Amadeusa Mozarta mogłaby się opierać wyłącznie na tym jednym utworze. Bez wątpienia odnajdujemy w nim nowe kierunki stylistyczne gatunku, genialne połączenie barokowej surowości z wysublimowaną harmonią i linią melodyczną. To z tego bierze się fakt, iż mimo żałobnego charakteru, Requiem uważane jest za jeden z największych Mozartowych przebojów.


W dniach 17-29 marca 2013 roku odbędzie się w Warszawie 17. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Dyrektor generalny Festiwalu, Elżbieta Penderecka, zaprogramowała tegoroczną edycję wokół haseł: kameralistyka – rocznice – wschodzące talenty estrad koncertowych.

Do udziału w Festiwalu zaproszone zostały światowej sławy zespoły kameralne, rzadko goszczące w Polsce: Belcea Quartet, Artis Quartet i Tokyo String Quartet, które obok dzieł patrona zaprezentują utwory Haydna, Schuberta, Verdiego, Bartòka. Kolejną odsłonę cyklu wszystkich sonat na fortepian i skrzypce Beethovena przedstawi znany duet wiedeński: Julian Rachlin – Itamar Golan. Sonaty fortepianowe Haydna, Beethovena i Schuberta wypełnią recital stałego gościa i przyjaciela Festiwalu, Rudolfa Buchbindera, a utwory Schuberta i Liszta znajdą się w recitalu intrygującego pianisty macedońskiego, Simona Trpčeskiego, który po raz pierwszy zagości na Wielkanocnym Festiwalu. W podwójnej roli pianisty i dyrygenta wystąpi Barry Douglas, który od fortepianu poprowadzi zespół Cameraty Ireland wykonując dzieła Beethovena, Johna Fielda i Mozarta.

Obchodzona w 2013 roku 200. rocznica urodzin Wagnera i Verdiego stała się inspiracją do przypomnienia dwóch dzieł owych antagonistów sceny muzycznej XIX wieku, skomponowanych w tym samym czasie. Maestro Leopold Hager poprowadzi II akt najsławniejszego dramatu muzycznego mistrza z Bayreuth, Tristana i Izoldy (1859), z plejadą czołowych europejskich solistów specjalizujących się w partiach wagnerowskich: Stefanem Vinke (Tristan), Evelyn Herlitzius (Izolda), Franzem Hawlatą (Król Marek), Michelle Breedt (Brangena) i Narodową Orkiestra Polskiego Radia z Katowic. Realizowany od pięciu edycji festiwalu cykl „Nieznane opery” tym razem wypełni pierwotna, mało znana wersja Simona Boccanegry Verdiego (1857). Podobnie jak w poprzednich latach koncertowe wykonanie opery poprowadzi Łukasz Borowicz dyrygując Polską Orkiestrą Radiową i Chórem Filharmonii Narodowej. W partiach solowych wystąpią młodzi amerykańscy wokaliści, m.in. Stephen Powell (Boccanegra), Amanda Hall (Maria), oraz studenci lub absolwenci Yale School of Music w Nowym Yorku, przygotowani przez profesor Doris Yarick-Cross. Ponadto w koncercie finałowym pod batutą Maestro Krzysztofa Pendereckiego zabrzmi monumentalne Requiem Verdiego. Solistami koncertu będą wschodzące gwiazdy europejskiej wokalistyki: Maria Luigia Borsi, Tea Demurishvili, Francesco Demuro i Nikolay Didenko, którym towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Narodowej.

W programie Festiwalu nie zabraknie również polskich akcentów jubileuszowych. Koncert wiolonczelowy Witolda Lutosławskiego wykona Nicolas Altstaedt, laureat Credit Suisse Young Artists Award (2010) i uczestnik szeroko zakrojonego programu New Generation Artists rozgłośni BBC. Solistą II Koncertu skrzypcowego „Metamorfozy” Krzysztofa Pendereckiego będzie Jarosław Nadrzycki, występujący w ostatnich dwóch sezonach z najwybitniejszymi światowymi dyrygentami i orkiestrami. Znany dyrygent John Axelrod wraz z Orkiestrą Symfoniczną i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej poprowadzi II Symfonię „Kopernikowską” Henryka Mikołaja Góreckiego (partie solowe zaśpiewają sopranistka Aleksandra Kubas-Kruk i baryton Robert Gierlach).

Paletę mistrzów batuty Wielkanocnego Festiwalu uzupełniają nazwiska: Huberta Soudanta (z Sinfonią Varsovią oraz z Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku zaprezentuje repertuar za który jest szczególnie ceniony – dzieła Antona Brucknera); Vladimira Fedoseyeva (wystąpi z prowadzoną przez siebie od 1974 roku Wielką Orkiestrą Symfoniczną im. Czajkowskiego z Moskwy) i Kristjana Järviego (poprowadzi MDR Sinfonieorchester z Lipska, której szefem został w bieżącym sezonie). Z najmłodszymi stażem, lecz mającymi już wyrobioną markę polskimi zespołami zaprezentuje się nowa generacja dyrygentów. Pochodzący z Ukrainy Kirill Karabits, od 4 lat piastujący funkcję głównego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej w Bournemouth (Anglia) i zapraszany do współpracy przez najlepsze orkiestry starego kontynentu, zainauguruje Festiwal IX Symfonią Beethovena przy udziale Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i solistów: Sabiny Von Walther, Joanny Dobrakowskiej, Erica Barry’ego i Klemensa Sandera. Ubiegłoroczny zwycięzca Malko Competition w Kopenhadze, Wenezuelczyk Rafael Payare, który podobnie jak Gustavo Dudamel jest wychowankiem José Antonio Abreu i jego „El Sistema”, poprowadzi orkiestrę Sinfonia Iuventus. Solistą koncertu będzie laureat międzynarodowych konkursów skrzypcowych Erzhan Kulibaev.

Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy Festiwalu uzupełniony jest przez liczne wydarzenia towarzyszące, takie jak: Wystawa Manuskryptów w Bibliotece Jagiellońskiej (14-29 marca), Międzynarodowe Sympozjum Naukowe (obie imprezy podejmują przewodnie hasło XVII Festiwalu – „Beethoven: wzniosłość i entuzjazm”), a także Mistrzowski Kurs Wokalny prowadzony przez Doris Yarick-Cross, dziekana Wydziału Wokalnego i Operowego Yale School of Music. Autorem festiwalowego plakatu jest Tymek Borowski.

Więcej


Koncert muzyki pasyjnej chóru kameralnego Cantores Minores Wratislavienses odbędzie się w niedzielę, 17 marca 2013 roku o godz. 19.00 w kościele św. Antoniego we Wrocławiu (przy ulicy św. Antoniego 30). Na jego program złożą się utwory religijne renesansu, baroku i XX wieku. Zabrzmią polifoniczne motety twórców włoskich (A. Lotti, Q. Gasparini), hiszpańskich (T. L. de Victoria), niemieckich, nie zabraknie też kompozytorów polskich. Usłyszymy kompozycję Zdrowaś bądź Maryja Henryka Mikołaja Góreckiego, Dona nobis pacem Wojciecha Kilara i Cantus tristis Józefa Świdra. Na organach zagra Marta Niedźwiecka, będzie też prezentacja multimedialna. Całość w tonie minorowym i w tempach umiarkowanych – dla tych, którzy by żyć potrzebują nie tylko silnych wrażeń, ale także refleksji.


Zapewne każdy, kto choć raz miał okazję stanąć przed większą publicznością – czy to jako aktor szkolnego teatru, czy jako uczeń szkoły muzycznej podczas koncertu wyjazdowego – przyzna, że występ w profesjonalnych warunkach smakuje zupełnie inaczej, niż popis w szkolnych murach. W niedzielę, 17 marca 2013 roku sala koncertowa Filharmonii Łódzkiej zostanie udostępniona właśnie młodym artystom – uczniom łódzkiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej i Szkoły Muzycznej I st. z Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki. Zabrzmią utwory kompozytorów różnych narodowości i epok, między innymi J. S. Bacha, D. Szostakowicza, J. Haydna, W. A. Mozarta, P. Czajkowskiego, A. Tansmana. Dzieci najmłodsze, z klas I–III, przedstawią interpretację ruchową do utworów Błazny cyrkowe D. Kabalewskiego, Lata mucha koło ucha W. Rudzińskiego, W grocie króla gór E. Griega i Chatka na kurzej stopce M. Musorgskiego.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Fundacja Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina zapraszają na promocję książki Wstęp do wydania Narodowego. Cz. 2 Zagadnienia Wykonawcze.

W spotkaniu promocyjnym wezmą udział autorzy książki: Prof. Jan Ekier i Paweł Kamiński oraz Marek Bracha, który wykona krótki recital fortepianowy. Rozmowę z autorami poprowadzi Redaktor Naczelny PWM Daniel Cichy.

Spotkanie odbędzie się 19 marca 2013 roku o godz. 17:00 w Sali Kameralnej PWM w Warszawie (ul. Fredry 8). Wstęp wolny


We wtorek, 19 marca 2013 roku o godz. 18.00 odbędzie się w Akademii Muzycznej w Łodzi uroczysty koncert poświęcony pamięci prof. Zenona Płoszaja połączony z promocją albumu Zenon Płoszaj. Nauczyciel pokoleń.

W styczniu 2013 roku minęła 10. rocznica śmierci prof. Zenona Płoszaja. Z tej okazji Katedra Instrumentów Smyczkowych zaplanowała uroczysty koncert połączony z promocją albumu pt. Zenon Płoszaj. Nauczyciel pokoleń pod redakcją prof. AM dr Tomasza Króla, jednego z wychowanków Profesora. Książka zawiera płytę CD z archiwalnymi nagraniami w wykonaniu Profesora.
We wstępie do książki czytamy: „Zenon Płoszaj, profesor zwyczajny i doktor honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi, jej wieloletni Rektor, był człowiekiem niezwykle zasłużonym dla kultury, twórcą łódzkiej szkoły skrzypcowej, której ranga znana jest nie tylko w Polsce, ale również w Europie i świecie. To postać sztandarowa, człowiek szczególny, który dzięki swojemu talentowi pedagogicznemu, gruntownemu wykształceniu i ogromnej pracowitości osiągnął najwyższe rezultaty w wychowaniu całej plejady skrzypków”. Wśród wychowanków prof. Płoszaja znajduje się wielu laureatów międzynarodowych konkursów, w tym Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, m.in. Barbara Górzyńska i Piotr Pławner".

Program uroczystości 19 marca obejmuje – poza przedstawieniem albumu – prezentację archiwalnej rozmowy z prof. Z. Płoszajem i jego nagrań oraz koncert. Usłyszmy: Sonatę na skrzypce solo Grażyny Bacewicz w wykonaniu Tomasza Króla oraz Trio elegijne d-moll „Pamięci wielkiego artysty” op. 9 Sergiusza Rachmaninowa w interpretacji Mai Tomaszewskiej-Klimek (skrzypce), Małgorzaty Smyczyńskiej (wiolonczela) i Wojciecha Wołoszyna (fortepian).

Wstęp wolny.


Kontynuując obchody Roku Jubileuszowego Witolda Lutosławskiego, Filharmonia Krakowska zaprasza na recital fortepianowy Ewy Pobłockiej, artystki należącej do grona najwybitniejszych pianistów swego pokolenia, laureatki konkursów w Vercelli, Bordeaux i Warszawie, koncertującej we wszystkich niemal krajach Europy, a także w obu Amerykach, Singapurze, Korei, Japonii i Australii, cenionego pedagoga. Ewa Pobłocka wystąpi na krakowskiej estradzie w środę, 20 marca 2013 roku o godz. 19.30, prezentując nadzwyczaj interesujący i różnorodny repertuar, od Bacha (Ricercar a-moll i III Partita a-moll), poprzez Chopina (Ballada f-moll op. 52), Lutosławskiego (Sonata fortepianowa), po Szymańskiego (Partita).

„Interesuje mnie substancja muzyki, nie zaś jej bezpośrednie działanie na słuchaczy. Substancja bowiem zapewnia kompozycji zdolność do życia” – to wypowiedź Witolda Lutosławskiego z roku 1976, którą potraktować można jako motto recitalu Ewy Pobłockiej. Ramy dla utworów polskich kompozytorów, składających się na program recitalu – Chopina, Lutosławskiego i Szymańskiego – tworzą dzieła nieśmiertelnego Jana Sebastiana Bacha. Chopin mawiał do uczniów: „grajcie Bacha, zawsze Bacha”. Lutosławski ścisłe myślenie systemowe przejął z tradycji – także właśnie z Bacha. Dla Szymańskiego zaś barok jest punktem odniesienia - „odwołuję się często - ale nie tylko - do polifonii barokowej, którą potem transformuję”.

Koncertowi towarzyszyć będzie wystawa planszowa z projekcją wideo, dotycząca postaci i twórczości Witolda Lutosławskiego – przebiegu drogi twórczej, procesu komponowania, inspiracji, ważniejszych faktów z życia kompozytora, kręgu osób najbliższych, zainteresowań pozamuzycznych, osobowości. Ekspozycję przygotowało Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Ekspozycję będzie można oglądać w Filharmonii Krakowskiej do 26 maja (wstęp wolny).


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na koncert, który odbędzie się 20 marca 2013 roku (środa) o godzinie 19:00 w Kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła. W tej pięknej świątyni, będącej pierwszą budowlą reprezentującą architekturę barokową w Krakowie, zabrzmi jeden z najlepiej znanych utworów Wolfganga Amadeusza Mozarta Requiem d-moll. Dzieło kompozytora owiane jest już niemal legendą, bowiem msza żałobna była ostatnią, niedokończoną kompozycją mistrza.

Wykonawcy: Sonia Warzyńska – sopran, Aleksandra Łukowska – alt, Szymon Fecica – tenor, Marcin Korbut – bas, soliści - studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie, Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie, Maciej Tworek – dyrygent.


W okresie przedwielkanocnym, od 20 do 23 marca 2013 roku, już trzeci rok z rzędu odbywać się będzie w Tarnowie Festiwal Paschalny „Musica Poetica”, którego współorganizatorem jest Capella Cracoviensis.

Cechą tarnowskiego festiwalu jest udział najznakomitszych muzyków polskich i zagranicznych. W tym roku cykl koncertowy otworzy dyrygent legendarny, jeden z ojców nurtu wykonawstwa muzyki dawnej w zgodzie z realiami historycznymi, sir Andrew Parrott. Światowy specjalista od dawnej muzyki niemieckiej i brytyjskiej, przedstawi wraz ze swoim zespołem wokalnym Taverner Consort wybór Motetów Bacha - fascynujących utworów chóralnych, w których komplikacja, właściwie niewidoczna dla słuchacza, prowadzi emocje z nastroju pogrzebowego (motety były utworami funeralnymi), do sublimacji nadziei i oczekiwania. To jedne z najbardziej tajemniczych dzieł Lipskiego Kantora. Nie zabraknie także wybitnych śpiewaków: w Tarnowie zabłyśnie tym razem gwiazda Olgi Pasiecznik, sopranistki, która - będąc najważniejszą śpiewaczką prezentującą polski (choć nie tylko) repertuar na największych estradach świata - nie wymaga przedstawiania, oraz Karola Kozłowskiego, młodego tenora, który dał się już poznać jako znakomity wykonawca tak wymagających partii, jak Ewangelista w Pasjach Bacha (pod dyrekcją dyrygentów Konrada Junghaenela czy Jana Tomasza Adamusa). Tym razem Kozłowski śpiewać będzie repertuar z kręgu okołobachowskiego: kantaty Carla Philippa Telemanna (swego czasu kompozytora znacznie bardziej podziwianego od Bacha) oraz wcześniejszego, XVII-wiecznego mistrza, Johanna Hermanna Schauna. Szczególnie należy zwrócić uwagę na swoiste "rezydowanie" na Festiwalu niedawno uformowanej orkiestry - powstałej w Katowicach z inicjatywy znakomitych muzyków młodszego pokolenia Orkiestry Historycznej - kryjącej się pod nazwą {oh!}. Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Jan Tomasz Adamus.

Więcej


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza na dwa koncerty organizowane w ramach IV Dni Muzyki Pasyjnej.

W czwartek, 21 marca 2013 roku w Zdrojowym Teatrze Animacji w Cieplicach usłyszymy fragmenty z Oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla. Dzień później, w siedzibie jeleniogórskiej Filharmonii Kazimierz Kord poprowadzi wykonanie słynnego Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Więcej


W czwartek, 21 marca 2013 roku Akademia Muzyczna w Łodzi organizuje pierwsze w swojej historii „Święto Uczelni”.

Świętem społeczności akademickiej Akademii Muzycznej w Łodzi ustanowiono dzień 24 marca w rocznicę rozpoczęcia pierwszych zajęć w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Łodzi w 1945 roku, kilka tygodni po wyzwoleniu miasta. Jeżeli jednak przypada to w dniu wolnym od pracy, zostaje ustalona inna data – bliska właściwej. W tym roku „Święto Uczelni” przypada na czwartek 21 marca (dwa następne dni to Dni Otwarte Uczelni).

Główną częścią Święta Uczelni jest uroczyste posiedzenie Senatu z promocją doktorów sztuki i wręczeniem dyplomów doktora habilitowanego sztuki. W uroczystości weźmie udział 14 doktorów wraz z promotorami i 4 doktorów habilitowanych. Po oficjalnej części odbędzie się koncert w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Akademii Muzycznej pod kierunkiem prof. AM Łukasza Błaszczyka. W programie znajdzie się słynny Koncert na orkiestrę smyczkową patronki Uczelni Grażyny Bacewicz oraz pierwszy z cyklu koncertów Cztery pory roku Antonia Vivaldiego – Wiosna, ten najwłaściwszy na dzień 21 marca, czyli pierwszy dzień wiosny.

Dopełnieniem Święta będą dwa wydarzenia związane z realizowanymi przez Akademię projektami europejskimi. Pierwsze z nich to – bezpośrednio po występie orkiestry kameralnej – uroczyste zawieszenie wiechy na budynku Regionalnego Ośrodka Kultury, Edukacji i Dokumentacji Muzycznej. Wykonawcą budowy jest firma Mostostal Warszawa SA. Kolejną atrakcją dnia będzie pierwszy otwarty dla publiczności koncert w odrestaurowanej Sali Balowej, która z początkiem bieżącego roku została oddana do użytku po ponad 2-letnim remoncie. W neorokokowej bogato zdobionej sali zabrzmi XVIII-wieczna muzyka instrumentalna i wokalno-instrumentalna w wykonaniu pedagogów i studentów Akademii Muzycznej w Łodzi specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej. W programie sonaty i kantaty rodem z Francji, Włoch i Niemiec. Początek koncertu o godz. 18.15.

W ramach Święta Uczelni pedagodzy i studenci Akademii wystąpią również z koncertami kameralnymi w Palmiarni Ogrodu Botanicznego w Łodzi (godz. 10.30) i w Parku Kulturowym „Miasto Tkaczy” w Zgierzu (godz. 17.00). Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

Więcej


Jak co roku, w okresie poprzedzającym Święta Wielkanocne warto znaleźć czas na chwilę zadumy, wyciszenie się i odpoczynek od codziennego zabiegania. Doskonałą okazją ku temu będą trzy koncerty szóstej edycji „Łódzkiej Wielkanocy Muzycznej”, które odbędą się 22, 24 i 25 marca 2013 roku w Filharmonii w Łodzi.

Podczas pierwszego koncertu do powstałej w średniowieczu formy pasji, opisującej mękę i śmierć Chrystusa na krzyżu, odniesie się Krzysztof Penderecki. Jego monumentalna Pasja wg św. Łukasza uważana jest dziś za jedno z najważniejszych, nie tylko polskich, dzieł religijnych XX wieku. Powstała na zamówienie niemieckiego radia WDR z okazji siedemsetlecia katedry w Münster i tam też, 30 marca 1966 roku, odbyło się jej prawykonanie. Pendereckiemu udało się połączyć nowoczesność techniki kompozytorskiej i języka muzycznego (m.in. elementy dodekafonii) z przystępnością emocjonalną utworu. „Zamierzeniem moim – mówił kompozytor – było odejście od relacji statycznej, od opowiadania wydarzeń ewangelicznych. Pasja w zamyśle jest dynamicznym, a niekiedy nawet drapieżnym przeżyciem”. Passio et Mors Domini Nostri Jesu Christi secundum Lucam Krzysztofa Pendereckiego wykonają w piątek, 22 marca 2013 roku o godz. 19.00 soliści: Iwona Hossa – sopran, Adam Kruszewski – baryton, Piotr Nowacki – bas, Krzysztof Gosztyła – recytacje, Vladimir Kiradjiev – dyrygent oraz Orkiestra Symfoniczna, Chór Filharmonii Łódzkiej (Dawid Ber – przygotowanie chóru) i Chór Dziecięcy ZSM im. S. Moniuszki w Łodzi (Kamil Chałupnik – przygotowanie chóru).

Dwa dni później, w niedzielę 24 marca 2013 roku odbędzie się koncert Barokowe aluzje z gościnnym udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Poznańskiej. Christopher Hogwood, ceniony dyrygent specjalizujący się w muzyce dawnej, przygotował program, przerzucający pomosty między muzyką baroku i XX wieku: instrumentalne utwory J. S. Bacha usłyszymy w opracowaniu Krzysztofa Pendereckiego i Antona Weberna, zabrzmi też balet Pulcinella Igora Strawińskiego, w którym kompozytor wykorzystał fragmenty utworów mistrza baroku Giovanniego Battisty Pergolesiego. Do Pulcinelli zatańczą tancerze „Polskiego Teatru Tańca”, realizując choreografię Ewy Wycichowskiej. W roli solistów usłyszymy Marzenę Michałowską – sopran, Sylwestra Smulczyńskiego – tenor, Adama Palkę – bas.

W programie ostatniego koncertu – 25 marca 2013 roku o gdzo. 19.00, współorganizowanego z Akademią Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi - znajdą się utwory Giuseppe Verdiego. Nie należy jednak spodziewać się muzyki operowej. Wszak twórca Rigoletta i Aidy pozostawił niemało dzieł religijnych, wśród nich słynne Requiem. Na marcowy koncert złożą się Ave Maria, Pater noster oraz Quattro pezzi sacri – cztery chóralne utwory religijne, napisane co prawda oddzielnie, ale razem wydane i tradycyjnie razem wykonywane: Ave Maria, Stabat Mater, Laudi alla Vergine Maria i Te Deum. Wystąpią: Agnieszka Wasilewska – sopran, Jerzy Rachubiński – dyrygent, Chór i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.


Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku zaprasza 22 marca 2013 roku do przywitania kalendarzowej wiosny podczas koncertu w ramach 17. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Choć główna część festiwalu odbywa się w Warszawie, to od kilku lat także gdańszczanie, w ramach koncertów organizowanych w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, mają szansę uczestniczyć w imprezie, która na stałe wpisała się w mapę ważnych europejskich wydarzeń muzycznych. Podczas siedemnastej, gdańskiej odsłony festiwalu, w Filharmonii na Ołowiance wystąpią wyjątkowi goście: orkiestra Camerata Ireland (na zdjęciu) z dyrygentem Barrym Douglasem na czele, który wystąpi w podwójnej roli, zasiadając także przy fortepianie. Jedna z najbardziej znanych orkiestr kameralnych Zielonej Wyspy, jednak niezbyt rzadko goszcząca w Polsce, wykona dzieła patrona festiwalu – I Koncert fortepianowy C-dur op. 15 i II Koncert fortepianowy B-dur op. 19. Ale nie tylko: w repertuarze koncertu pojawi się także Symfonia C-dur Mozarta oraz utwory zaaranżowane na orkiestrę przez samego Douglasa.

Koncert odbywa się pod honorowym patronatem Ambasadora Irlandii w Polsce, Eugene Hutchinsona, we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena.


Święta Zmartwychwstania Pańskiego Filharmonia Krakowska poprzedza uroczystym koncertem oratoryjnym pod batutą amerykańskiego dyrygenta Yaniva Segala. W piątek, 22 marca 2013 roku o godz. 19.30 w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej usłyszymy Stabat Mater op. 58 Antonína Dvořáka. W charakterze solistów wystąpią: Agnieszka Tomaszewska (sopran), Monika Ledzion (alt), Przemysław Borys (tenor) i Jarosław Bręk (bas).

Wśród licznych opracowań muzycznych Stabat Mater, utwór Antonína Dvořáka (1841-1904) wyróżnia głęboka emocjonalność. Dzieło powstawało w związku z rodzinną tragedią – śmiercią trojga potomstwa kompozytora. Od chwili prawykonania (23 grudnia 1880) zaliczane jest do najwybitniejszych kompozycji oratoryjnych drugiej połowy XIX wieku, a jego popularność wzrosła znacząco w minionym dwudziestoleciu.


Nadchodzącą Wielkanoc Filharmonicy Śląscy anonsują muzyką pasyjną i 22 marca 2013 roku w Katowicach oraz 27 marca 2013 roku w Cieszynie (w Kościele Jezusowym) wykonają Stabat Mater Gioacchina Antonia Rossiniego. Koncert cieszyński jest zarazem dorocznym spotkaniem poświęconym pamięci prof. Karola Stryji, wieloletniego dyrektora Filharmonii Śląskiej, którego 15. rocznica śmierci minęła w styczniu tego roku.

Do poprowadzenia obu koncertów zaproszono cenionego dyrygenta i pedagoga dyrygentury chóralnej, rektora warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, prof. Ryszarda Zimaka. Grono utalentowanych młodych solistów – Joanna Iwaszkiewicz, Dariusz Pietrzykowski i Paweł Konik – dopełnia znakomicie specjalizująca się w wykonawstwie muzyki religijnej Elżbieta Grodzka-Łopuszańska.

Kiedy madrycki prałat przez bogatego paryskiego bankiera zwrócił się w 1831 roku do Gioacchina Rossiniego z propozycją skomponowania Stabat Mater, kompozytor nie odniósł się do tego zamówienia entuzjastycznie. Nie miał ochoty stawać w szranki z cenionym powszechnie arcydziełem Giovanniego Pergolesiego – prekursora ekspresyjnej chromatyki oraz harmonii łączącej słodycz z goryczą. Bankier miał wszakże siłę perswazji. G. Rossini przyjął zamówienie pod warunkiem, iż utwór będzie przeznaczony wyłącznie do wykonań prywatnych. Kiedy zmogła go choroba – by wywiązać się z przyjętego zamówienia – poprosił swego dawnego ucznia o dokomponowanie czterech ostatnich części. My jednak słuchać będziemy dzieła skomponowanego w całości przez Gioacchina Rossiniego. Kompozytor dokomponował brakujące w jego rękopisie ogniwa, gdy spadkobiercy madryckiego duchownego odsprzedali partyturę pewnemu wydawcy, a ten zamierzał wydać ją drukiem. Paryskie prawykonanie Stabat Mater Gioacchina Rossiniego w styczniu 1842 roku stało się sukcesem.


Od piątku 22 marca 2013 roku w NINATECE (www.ninateka.pl) zostaną zaprezentowane i przypomniane utwory Pawła Mykietyna, rozmowy z kompozytorem, a także reportaże – w tym relacja z prób do prapremierowego wykonania Wax Music. W ramach Weekendu z muzyką Pawła Mykietyna w NINATECE będzie można posłuchać i obejrzeć wyjątkowe wykonania utworów kompozytora.

W tym mini-przeglądzie dostrzec można różnorodność, zmienne fascynacje, ciągłe eksperymenty, poszukiwania, które podejmuje Mykietyn w każdym kolejnym dziele. Materiały, jakie zostaną udostępnione, to m.in. wczesny utwór ...choć doleciał Dedal.... z 1990 roku, napisany dla zespołu, w którym kompozytor sam występował jako klarnecista, 3 for 13 dedykowane Andrzejowi Chłopeckiemu, a także pochodzące z płyty speechless song Sonety Szekspira, Ładnienie do tekstu Marcina Świetlickiego i Sonata, zadedykowana wiolonczeliście Andrzejowi Bauerowi. Z kolei tradycyjne instrumenty naśladujące brzmienia perkusji, beaty i synkopy, Jadwigę Rappé rapującą miejską poezję aktora młodego pokolenia Mateusza Kościukiewicza – to wszystko będzie można usłyszeć w III Symfonii, która powstała na zamówienie NInA z okazji Inauguracji Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Udostępniona zostanie również Pasja według świętego Marka. Dzieło to, choć opowiada historię ostatnich godzin życia Chrystusa opisaną przez ewangelistę Marka, choć przywołuje prorocze zdania z księgi Izajasza, właściwie nie jest dziełem religijnym. "łkanie i wycie z bólu, z rozkoszy, wyraziste, zawstydzające, jest najbardziej wstrząsającym doświadczeniem utworu – zarazem kluczem do jego zrozumienia. To wtedy ostatecznie przekonujemy się, że cierpiący Chrystus i Jego męka są tylko pretekstem do opowieści o losie człowieka, nie Boga-Zbawcy, lecz człowieka na ziemi." - napisała o nim Ewa Szczecińska (Obywatel Chrystus, dwutygodnik.com).

W NINATECE znajdziemy również krótkie rozmowy o twórczości Pawła Mykietyna, komentarze kompozytora oraz reportaż Cezarego Ciszewskiego (Miasta w Komie) z prób do prapremiery najnowszego dzieła Mykietyna – Wax Music.


Ognisty Ptak Igora Strawińskiego zabrzmi w sali koncertowej Filharmonii im. M Karłowicza w Szczecinie podczas koncertu Sztuka podróżowania - Rosja, w piątek 22 marca 2013 roku o godzinie 19.00. Orkiestrę Symfoniczną szczecińskiej Filharmonii poprowadzi Michał Dworzyński (na zdjęciu).

Przed koncertem - „Preludium Talentów”, w trakcie którego zaprezentuje się Gwidon Ciężarek, abiturient ZSM w Szczecinie, laureat ogólnopolskich konkursów skrzypcowych. W programie Źrodło Aretuzy Karola Szymanowskiego i Kaprys polski Grażyny Bacewicz. Początek o godz. 18.40.


Dnia 22 marca 2013 roku Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku upamiętni 100. rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego, wpisując się tym samym w uroczyste obchody Roku Lutosławskiego.

Z tej okazji w repertuarze koncertu znajdą się m.in. wyraźnie nawiązująca do folkloru Mała suita oraz uznawana za arcydzieło IV Symfonia powstała na zamówienie Los Angeles Philharmonic Orchestra i stanowiąca syntezę stylu symfonicznego Lutosławskiego. Należące dziś już do klasyki utwory jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku zaprezentuje Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki pod kierunkiem wybitnego polskiego dyrygenta Tadeusza Strugały.

Drugą część koncertu wypełnią Circus Polka Igora Strawińskiego oraz Boléro Maurice’a Ravela.

Koncert odbędzie się o godz. 19 w Sali koncertowej OiFP-ECS przy ul. Podleśnej 2.


Dnia 23 marca 2013 roku w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie odbędzie się światowa prapremiera projektu Chopin bez fortepianu. Koncert-spektakl jest wspólnym dziełem reżysera Michała Zadary, dyrygenta Jacka Kaspszyka i aktorki Barbary Wysockiej.

Chopin bez fortepianu to kolejna rewizja polskiego narodowego dziedzictwa autorstwa Michała Zadary. Reżyser znany z odkrywczych interpretacji klasycznych dramatów oraz projektów badających historię polską tym razem opuszcza bezpieczne granice teatru, by poddać interpretacji muzyczną esencję polskości: koncerty Chopina. W tej ryzykownej transkrypcji towarzyszy mu wybitny dyrygent - od sezonu 2013/14 dyrektor Filharmonii Narodowej - Jacek Kaspszyk oraz aktorka wielokrotnie nagradzana za role w teatrze dramatycznym i reżyserka własnych inscenizacji w teatrze i operze, Barbara Wysocka. Artystka wykona oba koncerty fortepianowe razem z orkiestrą Sinfonietta Cracovia - ale nie będzie grała na fortepianie, tylko opowie widzom krok po kroku, co robi fortepian. Wykorzystując wywiady z wybitnymi pianistami, prace muzykologiczne, biograficzne, listy samego Chopina oraz dzieła filozoficzne i teoretyczne, Zadara i Wysocka stworzyli scenariusz, który jest werbalnym odpowiednikiem partii fortepianowej, przewodnikiem po koncertach, ich opisem i komentarzem. Struktura tekstu tego spektaklu odpowiada kompozycji koncertów. Aktorka w każdym słowie i geście precyzyjnie przestrzega muzyki zapisanej przez Chopina.

Więcej informacji – na stronie: www.zadara.pl/chopin


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na drugi koncert z cyklu W Roku Wiary Między Muzyką i Słowem, który będzie miał miejsce w 23 marca 2013 roku (sobota) o godzinie 20:00 w Kaplicy Męki Pańskiej Bazyliki OO. Franciszkanów przy ulicy Franciszkańskiej 2. W programie - Pasja wg św. Mateusza na głosy solowe i chór mieszany ks. Wojciecha Lewkowicza.

Wystąpią: Piotr Kusiewicz – tenor, Zdzislaw Adamkiewicz – tenor, Jacek Ozimkowski – baryton, Marcin Wolak – bas, Zespól Wokalny Singet (Janusz Wierzgasz- przygotowanie), Studenci Organowego Kola Naukowego Zecer oraz Koła Naukowego Emisji Głosu Akademii Muzycznej w Krakowie (Anna Piwowar- przygotowanie), Chór Kameralny Instytutu Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie (Małgorzata Chyła- przygotowanie), Włodzimierz Siedlik – dyrygent.

Wstęp wolny.


Dnia 23 marca 2013 roku o godz. 19.00 w przestrzeni Muzeum Lotnictwa w Krakowie odbędzie się druga odsłona koncertu Wielkie Chóry Wielkich Oper z udziałem zespołu Opery Krakowskiej.

Pierwszy koncert Chóru odbył się w kwietniu 2011 roku. Tym razem będą mu towarzyszyły dwie solistki krakowskiego teatru – Magdalena Barylak i Katarzyna Oleś-Blacha oraz Orkiestra Opery Krakowskiej, którą poprowadzi Tadeusz Kozłowski. Chór Opery Krakowskiej pod kierownictwem muzycznym Zygmunta Magiery wykona wielkie przeboje muzyki chóralnej i fragmenty z najpopularniejszych oper – m.in.: Nabucco, Aidy i Trubadura G. Verdiego, Lohengrin R. Wagnera i Króla Rogera K. Szymanowskiego.


Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza w sobotę, 23 marca 2013 roku na Koncert Papieski, organizowany w związku ze zbliżającą się rocznicą śmierci bł. Jana Pawła II. Koncert, z udziałem Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego oraz wybitnych solistów: Emilii Ivanovej – sopran, Anny Fijałkowskiej – alt, Aleksandra Kunacha – tenor i Roberta Jezierskiego – bas, odbędzie się w Archikatedrze Oliwskiej o godz. 19:00. Artyści wystąpią pod batutą I Dyrygenta Gościnnego Polskiej Filharmonii Bałtyckiej – Massimiliano Caldiego.

W programie: Antonio Vivaldi Sinfonia b-moll „Al Santo Sepolcro” RV 169, Joseph Haydn Symfonia żałobna (Trauer Symphony) nr 44, Wolfgang Amadeus Mozart Vesperae Solennes de Confessore KV 339.

Dzięki dotacji Urzędu Miasta Gdańska, wstęp na Koncert Papieski jest wolny.