Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Dnia 24 marca 2013 roku o godzinie 18.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się jubileusz 10-lecia zamkowych cykli koncertowych. W wykonaniu Tria VanBeethoven usłyszymy cztery kompozycje: Trio Es-dur op. 1 nr 1 Ludwiga van Beethovena, Klaviertrio (1988) Balduina Sulzera, Grave na wiolonczele i fortepian Witolda Lutosławskiego i Trio C-dur op. 87 Johannesa Brahmsa.
TrioVanBeethoven zostało założone w 2011 roku przez pianistę ClemensaZeilingera, skrzypaczkę VerenęStourzh i wiolonczelistę Ericha Oskara Huettera. Członkowie zespołu są doświadczonymi kameralistami, mającymi na swoim koncie wiele sukcesów. Trio zadebiutowało w listopadzie 2011 podczas Dni Muzyki Dawnej w Herne. W Niemczech koncert został zarejestrowany przez WDR. W 2012 roku odbyły się koncerty w Austrii, Niemczech, Włoszech i Grecji. Dla trojga muzyków zespołu przywiązanie do Beethovena jest naturalne: ClemensZeilinger wykonywał cyklicznie wszystkie sonaty Beethovena, Verena Stourzh wykonała i nagrała wszystkie jego tria fortepianowe z zespołem Haydn Trio Eisenstadt, a Erich Oskar Huetter przygotował sonaty wiolonczelowe mistrza.


W niedzielę, 24 marca 2013 roku zainaugurowany zostanie IV Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku w kościele ewangelicko-reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74). Z recitalem wystąpi Henryk Gwardak z Wysp Alandzkich.

Kolejne koncerty cyklu odbywać się będą w każdą czwartą niedzielę miesiąca, do 24 listopada 2013 roku. Początek koncertów - o godz. 19.00. Wstęp wolny.

Dyrektor artystyczny festiwalu - Michał Markuszewski.

Więcej


W niedzielę, 24 marca 2013 roku o godzinie 18:00 w Auli „Florianka” Akademii Muzycznej w Krakowie odbędzie się koncert, w programie którego znajdą się trzy sonaty wiolonczelowe: Tadeusza Majerskiego, Siergieja Prokofiewa i Siergieja Rachmaninowa. Utwory zabrzmią w wykonaniu Jana Kalinowskiego – wiolonczela i Marka Szlezera - fortepian.


Pasja wg św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha zabrzmi w niedzielę, 24 marca 2013 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej w interpretacji muzyków Capelli Cracoviensis pod batutą Andrew Parrotta - jednego z najwybitniejszych dyrygentów muzyki dawnej.


Jubileuszowa, 10. edycja Festiwalu „Misteria Paschalia” odbędzie się w Krakowie w dniach od 25 marca do Niedzieli Wielkanocnej, 31 marca 2013 roku.

Tegoroczna odsłona Festiwalu to spotkanie z dobrymi, goszczącymi na nim rokrocznie przyjaciółmi, ale też prezentacja formacji, których występy w Krakowie wzbudziły największy aplauz publiczności. Złoży się na nią siedem koncertów, które dla wielu będą listą przebojów. Od Il Trionfo del Tempo... Handla w ujęciu Giovanniego Antoniniego, poprzez Orfeusza Monteverdiego w interpretacji Claudia Caviny oraz Wielką Mszę c-moll Mozarta pod batutą Marka Minkowskiego, aż po recital Viviki Genaux i Fabia Biondiego. Do Krakowa powróci Christophe Rousset, który wraz z Les Talens Lyriques przedstawi niezwykły program Mater Dolorosa wypełniony m.in. muzyką Leo, Traetty i Ferrandiniego. Powrócą też znakomite głosy: wspomniana już Vivica Genaux, ale też Sara Mingardo, Julia Lezhneva, Ann Hallenberg, Roberta Invernizzi. Zobaczymy także Copernicus i Continunt Insulae - dwa premierowe projekty przygotowane ze znawstwem przez Jordiego Savalla oraz Agnieszkę Budzińską-Bennett i Michała Gondko.

Więcej


W poniedziałek, 25 marca 2013 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się Koncert pasyjny.

W programie utwory Feliksa Nowowiejskiego (Poemat na organy solo In Paradisum op. 61, cz. I), Ks. Hieronima Feichta (Trio na temat pieśni Któryś za nas cierpiał rany), Mieczysława Surzyńskiego (Preludium Krzyżu Święty z cyklu Rok w Pieśni kościelnej cz. III, op. 42, Preludium Vexilla Regis z cyklu Rok w Pieśni kościelnej cz. III, op. 42, Preludium Jezu Chryste, Panie miły z cyklu Rok w Pieśni kościelnej cz. III, op. 42, Choral Varie op. 50), Mariana Sawy (Invocazione, Gorzkie żale), Oli Gjeilo (Kyrie), Wacława z Szamotuł (Pieśń a prośba człowieka krześcijańskiego), Francisa Poulenca (Timor et tremor), Quirino Gaspariniego (Adoramus te Christe), Imant Raminish (Ave verum corpus) i Łukasza Urbaniaka (Crux fidelis). Opieka merytoryczna: Zakład Muzyki Kościelnej.


Wielkanocny Festiwal im. Ludwiga van Beethovena odbędzie się w tym roku już po raz siedemnasty. Rokrocznie gości on wybitnych artystów światowej sławy, którzy prezentują arcydzieła światowej literatury muzycznej. Dyrektor generalny Festiwalu, Elżbieta Penderecka zaprogramowała tegoroczną edycję wokół haseł: kameralistyka – rocznice – wschodzące talenty estrad koncertowych.

Jeden z koncertów festiwalu zostanie powtórzony we Wrocławiu, w Filharmonii26 marca 2013 roku. Podczas wieczoru zabrzmi II Koncert skrzypcowy „Metamorfozy” Krzysztofa Pendereckiego, w którym solistą będzie Jarosław Nadrzycki występujący w ostatnich dwóch sezonach z najwybitniejszymi światowymi dyrygentami i orkiestrami. Usłyszymy także utwory Johannesa Brahmsa i oczywiście Ludwiga van Beethovena, a wykona je znakomita MDR Sinfonieorchester z Lipska (na zdjęciu) pod dyrekcją jej szefa artystycznego – Kristjana Järviego.


Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka wystąpi 26 marca 2013 roku o godz. 19:30 w Sanktuarium Matki Bożej Zwycięskiej na Kamionku (ul. Grochowska 365, Warszawa). W programie koncertu znajdą się Chaconne Krzysztofa Pendereckiego i Stabat Mater Giovanniego Pattisty Pergolesiego. Solistami będą Marta Boberska (sopran) i Marcin Gadaliński (kontratenor). Wstęp na koncert jest wolny.

Penderecki skomponował Chaconne w 2005 roku po śmierci Jana Pawła II i poświęcił ją Jego pamięci, zamykając ostatecznie całość pisanego w latach 1980–84 Polskiego Requiem. Chaconne jest jedyną czysto instrumentalną częścią Requiem. We wtorek usłyszymy pierwotną wersję - na orkiestrę kameralną, choć utwór istnieje również w transkrypcji na skrzypce i wiolonczelę oraz skrzypce i altówkę. W drugiej części koncertu Sinfonia Varsovia wykona Stabat Mater na sopran, alt, orkiestrę smyczkową i klawesyn - jeden z najbardziej znanych utworów religijnych Pergolesiego. Dzieło powstało w 1736 roku podczas pobytu kompozytora w zakonie franciszkanów w Pozzuoli, w wyjątkowych okolicznościach - Pergolesi walczył wówczas ze śmiertelną chorobą. Tekst Stabat Mater dolorosa jest jedną z sekwencji wprowadzoną przez Kościół Katolicki, która ukazuje scenę opłakiwania ukrzyżowanego Zbawiciela przez Bożą Matkę, dlatego też Stabat Mater Pergolesiego jest dziełem bardzo często wykonywanym w okresie Wielkiego Tygodnia.

Patronat honorowy: J.E .Ks. Arcybiskup Henryk Hoser Biskup Warszawsko-Praski oraz Pan Tomasz Kucharski Burmistrz Dzielnicy Praga Płd. m.st. Warszawy.


Jak pisze Szymon Paczkowski, znawca twórczości Johanna Sebastiana Bacha: „Niemal do połowy XX wieku panowało przekonanie, że Bach przedstawił swoją Pasję wg św. Mateusza BWV 244 po raz pierwszy w lipskim kościele św. Tomasza 15 kwietnia 1729 roku. Informację tę podał Carl Friedrich Zelter (założyciel słynnej Sing-Akademie w Berlinie) w książeczce programowej wprowadzającej do historycznego wykonania utworu pod dyrekcją Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego w marcu 1829 roku. Wtedy to – dokładnie po stu latach – dzieło zostało przywrócone na trwałe do życia koncertowego. Zelter przytoczył datę premiery Pasji Bacha na podstawie druku jej libretta, które rozprowadzano wśród lipskiej publiczności w Wielki Piątek 1729 roku. Ale w przypisie do swojego komentarza zastanawiał się: Czy rzeczywiście było to pierwsze spośród wszystkich wykonań?.”

Rzeczywiście, późniejsze odkrycia muzykologiczne potwierdzają, że do pierwszego wykonania Pasji wg św. Mateusza doszło już w Wielki Piątek 11 kwietnia 1727 roku. Filharmonia Wrocławska zaprasza do wysłuchania utworu w środę Wielkiego Tygodnia – 27 marca 2013 roku o godz. 18.00, a zabrzmi ona w wyjątkowym wykonaniu solistów z Cantus Cölln, Chóru Filharmonii Wrocławskiej i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Konrada Junghänela.


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 27 marca 2013 roku na koncert organizowany w ramach obchodów Roku Witolda Lutosławskiego. W wykonaniu Ewy Antosik – skrzypce i Anny Szulia – fortepian usłyszymy trzy kompozycje Jubilata: Recitativo e arioso, Subito i Partitę na skrzypce i fortepian, a także Karola Szymanowskiego Sonatę d-moll na skrzypce i fortepian.

Koncert odbędzie się w Sali im. L. Różyckiego, początek o godz. 19.00.


Messa da Requiem na chór, kwartet solistów i orkiestrę symfoniczną Giuseppe Verdiego zostanie zaprezentowana w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku w  Wielką Środę, 27 marca 2013 roku. Wyrazisty, dynamiczny, oscylujący między lamentem, skargą, zachwytem a wzruszeniem utwór wykonają Chór i Orkiestra OiFP-ECS pod kierownictwem Maestro Mieczysława Dondajewskiego. W tym na wskroś romantycznym Requiem podziwiać będziemy: Magdalenę Nowacką (sopran), Annę Lubańską (mezzosopran), Rafała Bartmińskiego (tenor) oraz Wojciecha Gierlacha (bas).

Soliści zmierzą się z dramatem eschatologicznym wydobywając z niego bogactwo symboliki językiem operowego śpiewu. Potęgować będą go, przygotowane specjalnie na tę okazję widowiskowe projekcje multimedialne. Koncert będzie szczególnie ważny, gdyż zainauguruje Rok Verdiego w Operze i Filharmonii Podlaskiej.


Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna (pod honorowym patronatem Burmistrza Miasta Zakopane) zaprasza na doroczny, dziesiąty już Koncert Pasyjny, tradycyjnie w Wielki Czwartek, 28 marca 2013 roku o godz. 19.30 w kościele Św. Krzyża w Zakopanem.

W programie koncertu Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu będzie można usłyszeć Adgietto G. Mahlera, Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu J. Haydna w orkiestrowej wersji oraz góralską muzykę pasyjną. Wykonawcy: Tatrzanska Orkiestra Klimatyczna pod dyrekcją Agnieszki Kreiner, Świętojańska Kapela Klimatyczna pod kierunkiem Zofii Ziach, Jan Karpiel-Bułecka - śpiew i instrumenty, ks. prałat Stanisław Szyszka - Słowo Ewangelii.


W ostatni piątek marca szczecińska Filharmonia zaprasza do wsłuchania się w muzykę tradycyjnie wpisaną w refleksyjny charakter Wielkiego Tygodnia. Utwory Corelliego, Szarzyńskiego oraz Scarlattiego wykona L’Ensemble Hyacinthus, zespół specjalizujący się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej.

Muzyczne medytacje rozpoczną się 29 marca 2013 roku o godz. 19.00.