Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza do Muzeum Chopina na Finał III Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Fryderyku Chopinie. W 2013 roku konkurs został podzielony na dwie kategorie wiekowe.

W czwartek, 25 kwietnia 2013 roku odbędzie się rywalizacja w kategorii do 12 roku życia. Uczestników oceniać będzie jury w składzie: prof. Zofia Chechlińska, dr Artur Szklener, Ewa Sławińska-Dahlig i Marcin Wąsowski. Dzień później, 26 kwietnia 2013 roku rywalizować będą uczestnicy w kategorii wiekowej od 13 do 17 roku życia, a jury obradować będzie w składzie: prof. Zofia Chechlińska, prof. Irena Poniatowska, prof. Mieczysław Tomaszewski, dr Artur Szklener i Ewa Sławińska-Dahlig. Finały obu kategorii z udziałem publiczności (II etap) odbędą się każdego dnia w godz. 14.30-16.00 (Sala Koncertowa Muzeum F. Chopina). Bezpośrednio po ogłoszeniu wyników w każdej z kategorii konkursu i wręczeniu nagród z krótkimi recitalami fortepianowymi wystąpi Stanisław Drzewiecki.

Finałowe etapy konkursu w czwartek i piątek będą transmitowane online na stronie www.chopin.nifc.pl/edukacja


W ostatni weekend kwietnia Katowice zamienią się w polską stolicę muzyki nowej. W dniach 26-28 kwietnia 2013 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – Festiwal Prawykonań "Polska Muzyka Najnowsza".

Podczas tegorocznej, piątej edycji festiwalu, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji– od młodych debiutantów, aż po nestorów polskiej sceny kompozytorskiej. Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Warszawska Grupa Cellonet, Orkiestra Muzyki Nowej oraz soliści, m.in. Marcin Bronikowski, Magdalena Bojanowicz,Paweł Gusnar, Urszula Kryger, Piotr Pławner, Piotr Sałajczyk, Tomasz Strahl, Gracjan Szymczak, Janusz Wawrowski, Agata Zubel. Koncerty odbywać się będą w sali im. Grzegorz Fitelberga w Centrum Kultury Katowice oraz w sali koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej.

Festiwal Prawykonań "Polska Muzyka Najnowsza" - biennale polskiej muzyki współczesnej odbywa się w Katowicach od 2005 roku. Pomysłodawczynią imprezy jest dyrektor naczelna NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa, która, zapowiadając przed 8 laty pierwszą edycję wydarzenia, pisała: „Festiwal Prawykonań ma na celu ukazanie melomanom – i tym którzy będą obecni na katowickich koncertach i tym którzy wiernie słuchają II Programu Polskiego – jak najszerszej prezentacji najświeższych dzieł naszych twórców”. O wyjątkowości wydarzenia decyduje przede wszystkim jego koncepcja programowa – podczas festiwalowych koncertów prezentowane mogą być wyłącznie dzieła, które nie zostały wcześniej wykonane, bądź nie miały jeszcze swojej polskiej premiery.

W tym roku usłyszymy wyłącznie dzieła skomponowane po 2005 roku. Podczas siedmiu koncertów zabrzmią dzieła czołowych polskich kompozytorów, m.in. Mikołaja Góreckiego, Aleksandry Gryki, Pawła Hendricha, Dobromiły Jaskot, Krzysztofa Knittla, Włodzimierza Kotońskiego, Justyny Kowalskiej-Lasoń, Zygmunta Krazuego, Stanisława Krupowicza, Hanny Kulenty, Andrzeja Kwiecińskiego, Macieja Małeckiego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Tomasza Opałki, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Dariusza Przybylskiego, Marty Ptaszyńskiej, Marcina Rupocińskiego, Wojciecha Widłaka, Sławomira Wojciechowskiego, Agaty Zubel. 11 dzieł zostało objętych programem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”. Nagrania i partytury utworów objętych programem zostaną udostępnione w internecie dla kolejnych wykonawców. Można więc przypuszczać, że katowickie prawykonania będą pierwszymi z wielu prezentacji zamówionych kompozycji na arenie krajowej i międzynarodowej.

Promocja nowej twórczości kompozytorów polskich jest jednym z filarów działalności Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia od początku jej istnienia. Inaugurując pierwszą edycję festiwalu w 2005 roku Joanna Wnuk-Nazarowa nawiązywała do dokonań założyciela i wieloletniego dyrektora artystycznego orkiestry – Grzegorza Fitelberga, który w swojej pracy z zespołem nie tylko propagował, ale również stymulował nową twórczość polskich kompozytorów. Tą właśnie ścieżką, wyznaczoną przez Fitelberga – duchowego patrona przedsięwzięcia – będą mieli okazję podążać organizatorzy, wykonawcy oraz publiczność 5. Festiwalu Prawykonań "Polska Muzyka Najnowsza".

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Spotkanie z Izabelą Kłosińską w ramach cyklu „Wieczory mistrzów” odbędzie się w 26 kwietnia 2013 roku o godz. 20.00 w Sali Muzeum Niepodległości w Warszawie (al. Solidarności 62).

Izabela Kłosińska (na zdjęciu) - solistka Teatru Wielkiego Opery Narodowej i wykładowczyni na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Według krytyków jej głos to jeden z najpiękniejszych sopranów na świecie. Ma w swoim dorobku artystycznym ponad 40 ról operowych i bogaty repertuar oratoryjno-kantatowy, obejmujący dzieła od baroku po muzykę współczesną. Występowała na najsłynniejszych scenach operowych całego świata.

Wieczór poprowadzą dziennikarze Polskiego Radia RDC – Anna Matusiak i Marek Wiernik.


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 26 kwietnia 2013 roku na kolejny koncert organizowany w ramach obchodów Roku Witolda Lutosławskiego. W programie Livre pour orchestre Jubilata oraz V Koncert skrzypcowy a-moll Niccolo Paganiniego z Alexandrem Dubachem (Szwajcaria) w roli solisty i IX Symfonia D-dur nr 101 Zegarowa Josepha Haydna. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej poprowadzi Tomasz Bugaj.


W sobotę, 27 kwietnia 2013 roku o godz. 17.00 Opera Śląska w Bytomiu zaprasza na spektakl familijny – balet Ludomira Różyckiego Pan Twardowski do libretta Stefanii Różyckiej na podstawie powieści Józefa Ignacego Kraszewskiego Mistrz Twardowski.
Wszystko zaczyna się w pracowni starego Twardowskiego. Na poddaszu stary, zbiedniały szlachcic – mistrz Twardowski usiłuje przy pomocy zaklęć i kabalistycznych znaków uzyskać złoto z piasku. Daremne próby obserwuje swarliwa Pani Twardowska, której niezadowolenie rośnie w miarę jak pod dach ich domu zagląda bieda. Właśnie przyszli wierzyciele z żądaniem spłaty długu. Krewka Twardowska przegania natrętów. Z pasją i przekleństwem rzuca o podłogę księgę zawierającą zaklęcia, także teprzywołujące Diabła. I oto zjawia się Diabeł. Sypie garściami złota,ożywia przedmioty, aż wreszcie przekonuje Twardowskiego, że warto zawrzeć z nim bliższą znajomość. Na odgłos zbliżającej się małżonki drżący przed jej gniewem Twardowski pozwala się zabrać Diabłu. Razem uciekają przez kominek.
Barwne widowisko baletowe z muzyką Ludomira Różyckiego miało swoją premierę w Bytomiu w 1995 roku w inscenizacji i z choreografią Henryka Konwińskiego i ze scenografią Liliany Jankowskiej, a dzięki wznowieniu scenicznemu powróciło na bytomską scenę w marcu 2011 roku.


W sobotę, 27 kwietnia 2013 roku o godz. 18.00 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Mário Košika wykona w swojej siedzibie suitę symfoniczną pt. Szeherezada Nikołaja Rimskiego-Korsakowa – utwór najczęściej bodaj wykonywany z całego bogatego dorobku tego kompozytora. Podczas wieczoru zabrzmi ponadto Koncert wiolonczelowy h-moll Antonína Dvořáka w interpretacji Rafała Kwiatkowskiego oraz 10 minutes about Katyń Yevgeny’a Irsai’a - dzieło skomponowane pod wpływem katastrofy samolotowej, jaka wydarzyła się 10 kwietnia 2010 roku pod Smoleńskiem. Warto zaznaczyć, iż podczas wykonania utworu w Filharmonii Krakowskiej obecny będzie sam kompozytor.


Dnia 27 kwietnia 2013 roku w ramach Międzynarodowego Dnia Tańca w Operze Krakowskiej odbędzie się premiera spektaklu baletowo-operowego pt. Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka.
Giorgio Madia (inscenizacja, reżyseria i choreografia), z pochodzenia Włoch, pracujący dziś jako choreograf na znaczących scenach Europy, przygotowuje przedstawienie (wersja francuska) po raz pierwszy, specjalnie dla krakowskiego teatru. Będzie to spektakl operowy i baletowy zarazem. Każda z postaci opery ma swój odpowiednik w postaci na planie baletowym. Partię Orfeusza śpiewają: Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska i Agnieszka Rehlis – tańczą: Aurimas Sibirskas i Dzmitry Prokharau; partię Eurydyki wykonują Katarzyna Oleś-Blacha i Iwona Socha – tańczą: Agnieszka Chlebowska, Martyna Dobosz i Gabriela Kubacka. W roli Amora wystąpią: Karolina Wieczorek i Agata Widera-Burda a ich odpowiednikami w balecie są Martyna Dobosz i Mizuki Kurosawa.
Autorem scenografii i kostiumów krakowskiego Orfeusza jest Bruno Schwengl, Austriak mieszkający w Salzburgu, którego projekty realizowane były na scenach operowych w Covent Garden, Berlinie, Wiedniu, Monachium, Lozannie, Los Angeles, San Francisco, Nowym Jorku, Seattle i wielu innych znaczących miejscach. Od strony muzycznej spektakl przygotowuje Marek Toporowski, wirtuoz – klawesynista, a jako dyrygent specjalizujący się w wykonawstwie barokowej muzyki oratoryjnej.
Libretto opery oparte jest na micie greckim. Eurydyka, żona Orfeusza, trackiego śpiewaka, została ukąszona przez żmiję i umarła. Orfeusz, aby ją odzyskać, schodzi do podziemia. Już prawie mu się udaje wyprowadzić Eurydykę do świata żywych, ale łamie boski zakaz, spogląda na nią i traci ukochaną na zawsze...


W sobotę, 27 kwietnia 2013 roku najbardziej pikantna opera Giuseppe Verdiego Traviata zagości na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi. W Roku Verdiowskim dokładnie w 200 - lecie urodzin kompozytora i 160 lat od premiery w weneckim Teatro La Fenice losy nawróconej miłością paryskiej kurtyzany będziemy mogli śledzić w spektaklu zrealizowanym przez: Eraldo Salmieriego, Janinę Niesobską, Waldemara Zawodzińskiego, Xymenę Zaniewską, Katarzynę Zbłowską i Waldemara Sutryka.
Obecna premiera jest trzecią realizacją (poprzednie:1972 i 1987) tej opery w łódzkim Teatrze Wielkim, tym ciekawszą, że realizatorzy postanowili zachować większość kostiumów projektowanych w 1987 roku przez ikonę scenografii telewizyjnej - Xymenę Zaniewską; wtedy, w 1987 roku już po podniesieniu kurtyny na widowni rozległy się ogromne brawa - tak, właśnie dla kostiumów!
Na scenie w partii tytułowej królować będą: Karina Skrzeszewska, Joanna Woś i Dorota Wójcik.
Premierowe spektakle odbędą się 27 i 28 kwietnia 2013 roku, a 12 maja - premiera z Expressem.


XX Bydgoski Festiwal Operowy odbędzie się w dniach 27 kwietnia -12 maja 2013 roku. Jubileuszową edycję zainauguruje premiera opery Halka Stanisława Moniuszki, przygotowana przez gospodarzy Festiwalu – Operę Nova w Bydgoszczy.

Łotewska Opera Narodowa z Rygi przedstawi Don Giovanniego Wolfganga Amadeusza Mozarta (1 maja 2013). Śpiewakom, chórowi, dyrygentowi i ekipie technicznej z Łotwy towarzyszyć będzie orkiestra Opery Nova. Opera Krakowska zaprezentuje Ariadnę na Naxos (Ariadne auf Naxos) Richarda Straussa (3 maja 2013). Jest to spektakl, którego premiera odbyła się w ubiegłym roku i została okrzyknięta dużym sukcesem artystycznym - efektowne przedstawienie, kipiące od pomysłów i niespodzianek. Dzieło barokowego twórcy Antonio Literesa Los Elementos zobaczymy 5 maja 2013 roku w wykonaniu katalońskiego „Le Tendre Amour” z Barcelony, zespołu specjalizującego się w wykonywaniu muzyki baroku i w hiszpańskiej zarzueli, a więc gatunku typowym dla Półwyspu Pirenejskiego. Wbrew podtytułowi Los Elementos w interpretacji tej międzynarodowej kompanii nie jest typową operą doby baroku. To rodzaj serenaty , która opisuje rywalizację spotykających się żywiołów - elementów: Powietrza (El Ayre), Ziemi (La Tierra), Wody (El Agua) i Ognia (El Fuego). Część akcji będzie rozgrywała się nawet na widowni, która na tę okoliczność zostanie specjalnie udekorowana. Zespół ten pierwszy raz wystąpi w Polsce. Dnia 7 maja 203 roku zobaczymy musical Lalka do libretta na podstawie powieści Bolesława Prusa - uhonorowane nagrodami przedstawienie Teatru Muzycznego w Gdyni, wyreżyserowane przez Wojciecha Kościelniaka. Dwa dni później, 9 maja 2013 roku Narodowy Akademicki Teatr Wielki Opery i Baletu Republiki Białorusi pokaże niezwykle rzadko w Polsce wystawianą operę Modesta Musorgskiego Chowańszczyzna. To jedna z największych oper tego kompozytora; wymaga jednak ogromnego aparatu wykonawczego. Spektakl ten zawiera znakomite sceny chóralne i wspaniałą inscenizację dzieła.

Na zakończenie przeglądu spektakli festiwalowych na dużej scenie wystąpi zespół Danza Contemporanea z Hawany (11 i 12 maja 2013). Zobaczymy w jego wykonaniu bardzo żywiołowe Mambo3XXi, La Ecuacion i neoklasyczną Folię.


Kartki z nie napisanego dziennika to tytuł III Kwartetu smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego, ale jednocześnie pierwiastek scalający tematycznie wszystkie cztery kompozycje, które zostaną wykonane przez Baltic Neopolis Quartet podczas kolejnej odsłony „Muzeum Muzyki” w Galerii Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Koncert odbędzie się 28 kwietnia 2013 roku (niedziela) o godz. 18 w Galerii Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Szczecinie (ul. Staromłyńska 27). Godzinę wcześniej będzie można rozpocząć zwiedzanie muzeum w cenie biletu na koncert.

III Kwartet smyczkowy Pendereckiego – jednej z najznakomitszych postaci muzyki XX wieku – to utwór w części autobiograficzny, zawierający wątki nawiązujące do dzieciństwa kompozytora. Sam kompozytor mówił: „komponując kwartet, przypomniałem sobie melodię, którą często słyszałem od ojca. Użyłem tego tematu, który rozrósł się w kolejnych wariacjach i niemal zawładnął moim utworem”. Cały utwór jest podróżą sentymentalną kompozytora. Baltic Neopolis Quartet wykonał utwór Pendereckiego na specjalnym jubileuszowym koncercie podczas tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje Krzysztofa Meyera, Philipa Glassa i Arvo Pärta.

Więcej


Koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pt. Laureaci Eurowizji odbędzie się w niedzielę, 28 kwietnia 2013 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Do udziału w kwietniowym koncercie Maestro Agnieszka Duczmal zaprosiła czterech laureatów międzynarodowego konkursu muzycznego – Eurovision Young Musicians 2012: Alexandrę Denisenyę – cymbały (Białoruś), Jagodę Krzemińską – flet (Polska), Eivinda Holtsmark Ringstada – altówka (Norwegia) i Emmanuela Tjeknavoriana – skrzypce (Austria).

Koncert będzie atrakcyjnym wydarzeniem dla melomanów nie tylko ze względu na ciekawy program, prezentujący dzieła muzyczne z różnych epok, ale przede wszystkim z uwagi na udział młodych, wybitnie uzdolnionych artystów, którzy tego wieczoru zaprezentują się poznańskiej publiczności.


Gorące pragnienie zbliżania się z innymi ludźmi poprzez sztukę tkwi we mnie stale. (…) Nie chcę podbijać serc, lecz pragnę znajdywać tych, którzy czują tak samo, jak ja. Jak można osiągnąć ten cel? Myślę, że jedynie poprzez maksymalną uczciwość, szczerość wyrazu… W ten sposób twórczość artystyczna może stać się środkiem na jeden z najbardziej dotkliwych stanów – poczucie samotności – mówił o swojej muzyce jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów, Witold Lutosławski.

Okazją do zapoznania się z jego utworami będzie koncert w niedzielę, 28 kwietnia 2013 roku o godz. 12.00 w Filharmonii Łódzkiej. Tego dnia na estradzie wystąpią wyróżnieni dyplomanci, Orkiestra Kameralna „Łódzkie Smyczki”, Chór Dziecięcy oraz Orkiestra Symfoniczna OSM im. H. Wieniawskiego w Łodzi. W repertuarze znajdą się Piosenki dziecinne, Preludia taneczne na klarnet, harfę, fortepian, smyczki i perkusję, Muzyka żałobna Lutosławskiego, a także Koncert D-dur na flet i orkiestrę C. Reinecke.


Szczecińska Filharmonia zaprasza w niedzielne popołudnie, 28 kwietnia 2013 roku, na muzyczną podróż w poszukiwaniu cudownego ptaka Ugui. Baśń muzyczna do muzyki Piotra Mossa zabrzmi o godz. 17.00. W rolę narratora wcieli się sam Artur Barciś.

„Rodzinna Filharmonia” to niedzielne spotkania ponad barierą pokoleń, to czas kiedy rodziny melomanów mogą wspólnie cieszyć się z przeżywania muzycznych wzruszeń. Baśń muzyczna Ptak Ugui została tak skomponowana, by przybliżyć skład i brzmienie orkiestry symfonicznej oraz rolę, jaką w niej pełnią poszczególne grupy instrumentów. Pretekstem wspólnej zabawy jest historia dyrygenta, który porzuca swoją orkiestrę i udaje się na poszukiwanie cudownego ptaka Ugui. Baśniową muzykę stworzył Piotr Moss, współczesny kompozytor, uczeń Krzysztofa Pendereckiego. Koncert wykona Orkiestra Symfoniczna szczecińskiej Filharmonii, pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego.


Brzmienie Sacrum czyli współczesną chóralną muzykę religijną uszłyszymy w niedzielę, 28 kwietnia 2013 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Chór Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego (Michał Sławecki dyrygent), Chór Mieszany Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca, Anastazja Golachowska, Joanna Korczago, Paulina Synoradzka, Anna Szaja, Anna Wirkowska dyrygenci, Michał Markuszewski improwizacje organowe. W programie m.in.: M. Bembinow, A. Dutkiewicz, P. Łukaszewski, M. Sławecki, J. Świder, R. Twardowski.


Wydawnictwo DUX we współpracy z Centrum Artystycznym Fabryka Trzciny zaprasza na koncert-spektakl Josela Rakowera rozmowa z Bogiem w 70-tą rocznicę likwidacji Warszawskiego Getta. Wydarzenie odbędzie się 29 kwietnia 2013 roku o godz. 20:00 w Skwerze - Filii Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny w Warszawie (ul. Krakowskie Przedmieście 60a). Wystąpią: aktor Sławomir Holland oraz klarnecista Michał Górczyński.

Zvi Kolitz napisał Josela Rakowera rozmowę z Bogiem pod wpływem uczucia, które jidyszkajt łączy ze zjawiskiem dybuka. Jest to uczucie tak przemożnej empatii żywego dla zmarłego, że aż przypomina opętanie. Żywy przemawia wtedy głosem zmarłego i czuje jego ból. To uczucie potrafi być tak silne, że dominuje wszystkie inne, a nawet zmienia na jakiś czas, albo na zawsze, tożsamość człowieka. Zvi Kolitz, gdy dowiedział się o skali i stopniu okrucieństwa Holokaustu, doznał właśnie tego rodzaju opętania bólem i posłużył nim, nieomal jak medium, do przekazania uczuć ofiar Zagłady. Tekst Zvi Kolitza jest niezwykły również z tego względu, że powstał tuż po wojnie, gdy pamięć o zagładzie była wypierana z pamięci nie tylko przez jej sprawców i świadków, ale też tych, którzy ocaleli poza Europą. Ci, którzy przeżyli, zmagali się zwykle samotnie ze swym doświadczeniem, którego nie da się opowiedzieć. Tymczasem to, co Josel Rakower ma do przekazania, jest czymś więcej niż opisem nieludzkiej męki – to świadectwo tryumfu życia opartego na wartościach. Wartościach większych niż największe zło, jakie jeden człowiek może wyrządzić drugiemu. (Jagoda Hernik Spalińska)


Koncert pt. Wielcy Nieśmiertelni odbędzie się w poniedziałek, 29 kwietnia 2013 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Utwory R. Schumanna, A. Tansmana, P. Hindemitha, H. Dutilleux, P. Dukasa, F. Poulenca i W. Lutosławskiego wykonają: Joanna Krajewska flet, Antonina Golachowska obój, Krzysztof Kot rożek angielski, Anna Łukawska, Mateusz Rajkowski klarnet, Joanna Gancarz, Bernard Łasecki, Konrad Mrozek fagot, Konrad Markowski, Ewa Paciorek, Igor Szeligowski róg, Małgorzata Dzikowska trąbka, Roman Siwek puzon, Tomasz Chrostowski, Irina Krasavina, Romana Orłowska, Ewa Skardowska, Martyna Smolińska, Hanna Sosińska-Kraski fortepian.


Dnia 29 kwietnia 2013 roku o godzinie 13:00 w Studiu Radia Kraków (przy Alei Juliusza Słowackiego 22) odbędzie się uroczystość wręczenia nagrody im. Karola Szymanowskiego Elżbiecie Szmytce (na zdjęciu), „fenomenalnej sopranistce zdolnej interpretować szeroki repertuar od mozartowskich oper aż po wiek XXI”. Nagrodę za szczególne osiągnięcia muzyczne związane z twórczością kompozytora wręczy prezes Fundacji im. Karola Szymanowskiego - Witold Juchniewicz.

Spotkanie będzie także okazją do opowiedzenia o trzeciej już płycie związanej z Festiwalem Muzyki Polskiej, przywołującej program koncertu zamykającego zeszłoroczną edycję Festiwalu. Na albumie Elżbiecie Szmytce w jej ulubionym repertuarze z pieśniami Szymanowskiego i Karłowicza towarzyszy pianista Levente Kende. Sesja nagraniowa odbędzie się między 28 a 30 kwietnia 2013 roku, jej efekt poznamy w lipcu podczas najbliższej edycji Festiwalu (12-21 lipca 2013).

Elżbieta Szmytka (sopran) ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiowała śpiew pod kierunkiem Heleny Łazarskiej. Obecnie mieszka w Belgii. Od debiutu na scenie Królewskiej Opery w Brukseli (1984) występuje na największych scenach muzycznych Europy, m.in. wiedeńskiej Staatsoper, Grand Theatre w Genewie, Nederlandse Opera w Amsterdamie, Deutsche Oper w Berlinie, Operze w Los Angeles, festiwalach w Salzburgu, Aix-en-Provence czy Glyndebourne. W repertuarze Elżbiety Szmytki znajduje się wiele partii z oper Mozarta (Wesele Figara, Czarodziejski flet, Cosi fan tutte, Rzekoma ogrodniczka, Uprowadzenie z seraju, Idomeneo, Łaskawość Tytusa, Lucio Silla). Artystka czuje się dobrze również w repertuarze Verdiego, Webera, Ryszarda Straussa, Händla czy Szymanowskiego. Dokonała wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Artystka występowała pod kierunkiem tak znanych dyrygentów, jak Sir Georg Solti, Nikolaus Harnoncourt, John Eliot Gardiner, Simon Rattle, Claudio Abbado, Neville Marriner czy Andrew Davis.