Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu zaprasza na jesienną edycję Wieczorów Małopolskich, na którą złożą się trzy pozycje: koncert jazzowy Bałdych & Orzechowski Mirrors. Tribute To Zbigniew Seifert (1 października 2014), spektakl teatralny Baba Chanel Nikołaja Kolady w reżyserii Izabelli Cywińskiej w wykonaniu zespołu Teatru Polonia w Warszawie (6 października 2014) oraz propozycja dla nieco młodszej publiki - opera dla dzieci Myszki i wojna Davida Chesky'ego (10 października 2014).

Koncert jazzowy Bałdych & Orzechowski Mirrors. Tribute To Zbigniew Seifert, który zabrzmi w Międzynarodowym Dniu Muzyki, to projekt znakomitych artystów młodej generacji, poświęcony wybitnej postaci polskiej wiolinistyki - Zbigniewowi Seifertowi, dzięki któremu polski jazz zaczął być rozpoznawalny i doceniany na świecie.

Spektakl dla dzieci Myszki i wojna to pełen humoru projekt muzyczny Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, nawiązujący do najlepszych operowych i musicalowych wzorców. Przygody dzielnego Alberta dają dzieciom odpowiedź na pytanie, dlaczego wszystkie myszki kochają zjadać ser żółty, jednocześnie ukazując im absurd prowadzenia wojny, ucząc tolerancji i akceptacji różnych kultur. Spektakl dedykowany dzieciom od lat 7.

Spektakle i koncert odbędą się w sali im. Lucjana Lipińskiego MCK SOKÓŁ.


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina rozpocznie sezon koncertowy w dniu 1 października 2014 roku występem Kwartetu Camerata, obchodzącego 30-lecie swojej działalności artystycznej. Rok akademicki zostanie uroczyście zainaugurowany 3 października.

W środowy wieczór Kwartet Camerata w składzie: Włodzimierz Promiński – I skrzypce, Andrzej Kordykiewicz – II skrzypce, Piotr Reichert – altówka, Roman Hoffmann – wiolonczela oraz Marta Kordykiewicz – wiolonczela (gościnnie) wykona III Kwartet smyczkowy g-moll op. 74 (Reiterquartett) Hob. III:74 J. Haydna, VIII Kwartet smyczkowy c-moll op. 110 D. Szostakowicza i Kwintet smyczkowy C-dur op. 163 D. 956 F. Schuberta.


XXII Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran”, poświęcony pamięci kompozytora i akordeonisty Andrzeja Krzanowskiego, odbędzie się w Czechowicach-Dziedzicach w dniach 29 września – 4 października 2014 roku.

Głównym wydarzeniem tegorocznej edycji będzie VIII Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego, współfinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W Jury Konkursu zasiądą cenieni pedagodzy i artyści: Marek Andrysek, Klaudiusz Baran, Bogdan Dowlasz, Claudio Jacomucci, Grażyna Krzanowska (członek honorowy), Joachim Pichura i Janusz Pater (sekretarz).

Na koncertach festiwalowych znaczną część programu wypełni muzyka XX i XXI wieku. 30 września w Sali Toskańskiej Dworku Eureka w wykonaniu akordeonistów (Duo Accosphere, Maciej Frąckiewicz, Paweł Janas, Dominik Maciążek, Przemysław Wojciechowski, Maciej Zimka) zabrzmią utwory Cesara Camarero, Alberto Ginastery, Macieja Jabłońskiego, Andrzeja Karałowa, Andrzeja Krzanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Arne Nordheima, Piotr Peszata i Igora Strawińskiego. 1 października w CH Stara Kablownia odbędzie się koncert muzyki elektroakustycznej Marcina Bortnowskiego, Stanisława Krupowicza, Andrzeja Krzanowskiego, Marcina Rupocińskiego i Artura Zagajewskiego. 3 października w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej Orkiestra Symfoniczna Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Katowicach pod dyrekcją Szymona Bywalca wykona dzieła Wojciecha Kilara. Koncert ten skierowany będzie do młodej publiczności.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia 1 października 2014 roku zainauguruje swój historyczny sezon. Po latach koncertowania w wynajmowanej sali rozpocznie nową erę we własnej siedzibie – wspaniałym gmachu zaprojektowanym przez architektów Konior Studio. Za wykonanie inwestycji odpowiadała firma Warbud, a projekt akustyczny sali koncertowej jest dziełem renomowanej japońskiej firmy Nagata Acoustic.

Z tej okazji dyrekcja NOSPR przy wsparciu władz Miasta Katowice zaplanowała wielki Festiwal Otwarcia m.in. z udziałem takich gwiazd, jak Krystian Zimerman (1 października), Piotr Anderszewski (18 października), Urszula Dudziak (22 października), Piotr Beczała (28 października). NOSPR gościć będzie także wspaniałe zespoły: Wiener Philharmoniker (3 października), London Symphony Orchestra (18 października), Chór Radia Bawarskiego (1 października) i NDR Bigband z Hamburga (22 października).

Festiwalowe koncerty rozpocznie NOSPR pod dyrekcją Alexandra Liebreicha, Chór Radia Bawarskiego przygotowany przez Petera Dijkstrę oraz soliści: Ewa Tracz, Wiesław Ochman, Melanie Diener, Anna Lubańska, Christian Elsner, Dimitry Ivashchenko. Gwiazdą koncertu będzie Krystian Zimerman, który wykona I Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa. Ponadto program koncertu wypełnią utwory wybitnych polskich kompozytorów swoim życiem i twórczością związanych z NOSPR: Tryptyk Śląski Witolda Lutosławskiego, Przebudzenie Jakuba Krzysztofa Pendereckiego, Siwa mgła Wojciecha Kilara. Całość zakończy IX Symfonia Ludwiga van Beethovena z symboliczną Odą do radości w finale.

Tuż przed uroczystym koncertem w amfiteatrze w ogrodzie NOSPR ok. 16.30 na dużym ekranie LED wyświetlony zostanie film pt. Najlepsza dla najlepszej. Autorka filmu, Aleksandra Fudala przez trzy lata towarzyszyła orkiestrze i dokumentowała każdy etap budowy jej nowej siedziby.

Następnego dnia, 2 października, odbędzie się pierwszy koncert w sali kameralnej. Kwartet Śląski rozpocznie cykl swoich koncertów w NOSPR „Między Wschodem a Zachodem”. Usłyszymy premierowe wykonanie XIV Kwartetu smyczkowego Krzysztofa Meyera, a także VIII Kwartet smyczkowy Dymitra Szostakowicza, Doom. A Sigh Istvána Márty na taśmę i kwartet smyczkowy oraz WTC 9/11 na taśmę i kwartet smyczkowy Steve’a Reicha.

3 października w nowej siedzibie NOSPR zagrają Filharmonicy Wiedeńscy, od lat będących w czołówce najwybitniejszych symfoników świata. Zespół pod batutą Petera Schneidera wykona Adagietto z Raju utraconego Krzysztofa Pendereckiego, Pieśni biblijne op. 99 Antonína Dvořáka i Symfonię Asrael op. 27 Josefa Suka. W roli solistki wystąpi Dagmar Pecková (mezzosopran).

Wiedeńscy kameraliści – na co dzień aktywnie koncertujący soliści, odnoszący pedagogiczne sukcesy wykładowcy, ale nade wszystko członkowie słynnej Filharmonii Wiedeńskiej – w ramach Festiwalu Otwarcia 4 października zainaugurują także nowy cykl koncertów pt. „Recitale mistrzowskie”. W programie sobotniego koncertu znajdą się kompozycje Franza Antona Hoffmeistera – II Kwartet D-dur Solowy na kontrabas, skrzypce, altówkę i wiolonczelę, Stefana Bolesława PoradowskiegoII Trio op. 30 na skrzypce, altówkę i kontrabas i Franza Schuberta – Oktet F-dur op. posth. 166 na klarnet, fagot, róg, kwartet smyczkowy i kontrabas D. 803.

Koncerty Festiwalu Otwarcia potrwają do końca października 2014 roku.

Szczegółowy program Festiwalu Otwarcia - na stronie: www.nospr.org.pl/pl/kalendarz?date=10.2014


22. Śląski Festiwal im. Ludwiga van Beethovena odbędzie się w dniach 2-28 października 2014 roku. Podczas tegorocznej edycji koncerty odbywać się będą między innymi w trzech kościołach na terenie Prudnika i Głogówka oraz w salach kameralnych Willi Fraenklów, Muzeum Regionalnego w Głogówku i głogóweckiego ratusza.

Podczas tegorocznego Festiwalu odbędzie się jedenaście koncertów w wykonaniu muzyków światowej klasy. Przez kilkanaście dni na terenie Opolszczyzny zagoszczą artyści z Rosji, Czech i Węgier; łącznie wystąpi prawie czterdzieści osób. Dla wszystkich gości festiwalu zagra laureatka I Nagrody Międzynarodowego Konkursu T. Nikołajewa dla młodych pianistów – Elizaveta Ivanowa. Poza tym usłyszymy także: Michała Kryworuczko – półfinalistę prestiżowego Brant International Piano Comptetition, Łukasza Mikołajczyka – stypendystę Prezesa Rady Ministrów i Fundacji Piotra Klera oraz wielu innych wykonawców muzyki klasycznej, których talent zachwyca publiczność na całym świecie.

Udział we wszystkich koncertach jest bezpłatny.

Szczegółowy program: plik PDF 


III edycja NeoArte - Spektrum Muzyki Nowej odbędzie się w Gdańsku, w dniach 3-5 października 2014 roku. To festiwal prezentujący najciekawsze trendy w muzyce współczesnej, platforma łącząca artystów z różnych kultur i dziedzin sztuki, wydarzenie intrygujące i nietuzinkowedające szansę na kontakt z muzyką pobudzającą nowe obszary naszych zmysłów i wzbogacającąspojrzenie na świat.

NeoArte Spektrum Muzyki Nowej to 3 dni koncertów i warsztatów, podczas których odbędzie się 5 prawykonań utworów najwybitniejszych kompozytorów młodego pokolenia z Polski, Ukrainy i USA, premiera pierwszego polsko-ukraińskiego zespołu muzyki współczesnej NeoTemporis Group, premierowe wykonanie projektu inspirowanego minimal music - Kuba Kapsa Ensemble, pierwsza prezentacja audio-wizualnego przedsięwzięcia Piotra Gotkowskiego i Rafała Pelca - 77525, Contemporary Classic Jam Session, warsztaty dla kompozytorów oraz zajęcia dla dzieci. Patronem tej edycji festiwalu jest wybitny polski kompozytor, specjalista od muzyki elektronicznej Cezary Duchnowski, który wraz ze światowej klasy wokalistką i kompozytorką Agatą Zubel wystąpi podczas finałowego koncertu z projektem ElettroVoce.

Organizatorem festiwalu jest trójmiejski NeoQuartet oraz Stowarzyszenie NeoArte.

Wstęp na wszystkie wydarzenia wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika odbędzie się 3 października 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej im. Stefana Strahla w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Wydarzenie organizowane jest w ramach Festiwalu Muzyki XX wieku.

W programie koncertu znajdą się trzy kompozycje Jubilata: Uwertura tragiczna, Koncert fortepianowy i Sinfonia Sacra. Wystąpi znany pianista Maciej Grzybowski oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Tomasza Bugaja.

Festiwal Muzyki XX wieku to nowy cykl koncertów jeleniogórskiej Filharmonii. W ramach projektu prezentowany będzie muzyczny dorobek polskiej kultury narodowej i przypominana twórczość uznanych kompozytorów XX wieku. Jak podkreślają organizatorzy Festiwalu, ich działania mają na celu uświadomienie społeczności faktu, jak piękna i dojrzała, pomimo swej trudności, jest muzyka polskich współczesnych kompozytorów. Pierwsze koncerty cyklu odbyły się w dniach 15 i 20 czerwca 2014 roku, a kolejny 19 września. Ostatni zaplanowano na 7 listopada 2014 roku.


Festiwal ISCM World Music Days 2014 odbędzie się we Wrocławiu w dniach 3-12 października 2014 roku.

World Music Days ma na celu prezentację muzyki współczesnej, muzyki XXI wieku. Powołany do życia przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej (International Society for Contemporary Music), po raz pierwszy zorganizowany został w Salzburgu w 1923 roku. Od tego czasu gościł już w ponad pięćdziesięciu miastach na całym świecie. W 2014 roku z inicjatywy Miasta Wrocław przybywa do Wrocławia. Powstaje przy pomocy Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, ESK 2016, Opery Wrocławskiej, NFM-u, Akademii Muzycznej oraz Programu 2 Polskiego Radia.

Wszyscy artyści wrocławskiej edycji ISCM World Music Days to wybitni twórcy muzyki awangardowej. Na festiwalu wystąpią m.in.: Klangforum Wien, Court-circuit, Agata Zubel, Lutosławski Quartet, Orkiestra Muzyki Nowej, Camerata Silesia, Marek Pasieczny i Andrzej Bauer. Wykonają utwory najważniejszych twórców muzyki współczesnej z całego świata. We Wrocławiu pokażą się: ex-basista Led Zeppelin John Paul Jones, który towarzyszył będzie grupie Supersilent, Ryoji Ikeda – najważniejszy współczesny kompozytor muzyki elektronicznej – a także znakomity projekt Zeitkratzer i legenda muzyki noise Keiji Haino. Swoją obecność potwierdziło już 120 kompozytorów z całego świata. Wśród nich są m.in. Krzysztof Penderecki oraz Peter Eotvos. Dzieła obu słynnych kompozytorów zostaną zaprezentowane podczas Festiwalu Opery Współczesnej.

Na przedostatni dzień imprezy zaplanowano wielką premierę II Symfonii na 100 motocykli, gitarę elektryczną, perkusję i elektronikę. Kompozytorem utworu jest Sławomir Kupczak. W roli muzyków wystąpią wrocławscy motocykliści koordynowani przez klub motocyklowy APANONAR, w roli instrumentów – ich maszyny, od zabytkowych modeli przez nowoczesne ścigacze aż po kultowe Harleye. Sporą atrakcją jest uczestnictwo w projekcie Andrzeja Nowaka, gitarzysty i podpory legendarnego już zespołu TSA. Za perkusją usiądzie znakomity Dominik Stankiewicz. Symfonia na 100 motocykli to szczególny punkt programu ISCM WMD 2014. Z tego powodu odbędzie się w wyjątkowym miejscu. Specjalnie na potrzeby koncertu otwarty zostanie parking przy Narodowym Forum Muzyki.

W programie Dni znajdą się ponadto instalacje multimedialne, przegląd filmowy, wykłady, spotkania, warsztaty z artystami oraz konferencje dwóch elitarnych światowych organizacji: ISCM (International Society for Contemporary Music) oraz IAMIC (International Association of Music Information Centres).

Równolegle prowadzony jest program edukacyjny dla dzieci i młodzieży, który przewiduje pokazy zespołów szkolnych oraz konkurs na recenzje wydarzeń koncertowych. Tym samym stolica Dolnego Śląska włączona zostanie w obchody Międzynarodowego Dnia Muzyki i rozpocznie projekt kontynuowany w latach następnych. Ze względu na międzynarodowy charakter imprezy w ISCM World Music Days 2014 udział wezmą artyści, dziennikarze, dyplomaci i politycy z ponad siedemdziesięciu krajów.

Więcej


Monograficzny koncert pamięci Wojciecha Kilara w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy zamknie w piątek, 3 października 2014 roku 52. Bydgoski Festiwal Muzyczny.

Na program wieczoru złożą się wyłącznie utwory wybitnego, zmarłego w ubiegłym roku kompozytora: Bogurodzica, Angelus, Exodus i Siwa mgła. W koncercie finałowym weźmie udział imponujący skład wykonawców, czyli obok Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego, stale współpracujące z bydgoską sceną chóry akademickie z Bydgoszczy i Torunia oraz zasłużeni, wybitni śpiewacy: Iwona Socha – sopran i Jerzy Mechliński – baryton.

52. Bydgoski Festiwal Muzyczny „Musica Antiqua Europae Orientalis” pod hasłem Eurośródziemnomorski dialog muzyczny rozpoczął się 12 września 2014 roku. Wydarzenia festiwalowe odbywały się w Bydgoszczy, Toruniu i Frankfurcie nad Odrą. Oprócz licznych koncertów, na program Festiwalu zwłożyły się dwie konferencje: Konferencja Słowianoznawcza pt. Sacrum świata wschodniego i zachodniego w kulturze Słowiańszczyzny oraz Konferencja Muzykologiczna pt. Barok w krajach Europy Środkowej i Wschodniej – nowe źródła i interpretacje w muzyce świeckiej i religijnej.


Koncert inaugurujący sezon artystyczny 2014/2015 Filharmonii we Wrocławiu odbędzie się 4 października 2014 roku o godz. 18:00.

Orkiestra Symfoniczna NFM pod batutą Benjamina Shwartza jak co roku rozpocznie sezon od muzyki swojego patrona, Witolda Lutosławskiego. Livre pour orchestre skomponowane zostało w 1968 roku na zamówienie niemieckiego miasta Hagen i zadedykowane dyrygentowi Berholdowi Lehmannowi. Usłyszymy również utwór Epikurov vrt (Ogród Epikura) Iva Josipovićaobecnego prezydenta Chorwacji. Ten kompozytor jest jednocześnie doktorem prawa oraz politykiem.

Koncert inaugurujący sezon artystyczny zakończy wirtuozerski I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego w mistrzowskim wykonaniu znakomitego skrzypka Jakuba Jakowicza. W tym roku koncert inaugurujący sezon artystyczny Orkiestry Symfonicznej NFM będzie elementem programu Światowych Dni Muzyki we Wrocławiu, największego przeglądu muzyki nowej.


Olo Walicki i Andrzej Seweryn na spektaklu to be authentic, or not to be podczas 18. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku zaprezentują po raz pierwszy Kontrabas Wodny - instrument zaprojektowany przez Olgierda Walickiego. Premiera odbędzie się 4 października 2014 roku o godz. 21:00 na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże w Sopocie i 5 października 2014 roku o godz. 20:00 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim. Koncepcja, scenariusz i muzyka: Olo Walicki, współpraca: Natalia Cyrzan i Leszek Bzdyl, realizacja video: Łukasz Boros, grafika: Maciek Chodziński.

Główną oś przestrzeni sceny, a także rodzaj środowiska wizualno-dźwiękowego spektaklu stworzy instalacja – Kontrabas Wodny. Podstawą brzmienia zaprojektowanej przez Ola Walickiego rzeźby-instrumentu jest stalowa, płaska misa, zastępująca drewniane pudło rezonansowe. Wydobywane ze strun instrumentu wibracje tworzą fale na powierzchni lustra wody. Dźwięk nabiera niespotykanej barwy, modulowany ruchem wody rozlanej w misie. Nakładające się na siebie fale dźwiękowe i wodne odzwierciedlają matematyczne i fizyczne zależności istniejące w muzyce.

Warstwa estetyczna instrumentu została ograniczona do minimum: schematu jego budowy oraz funkcji. Decyzją Ola Walickiego jest pozbawienie Kontrabasu Wodnego rzeźbiarskich, dekoracyjnych nakładek.

Zainicjowane przez kontrabasistę i kompozytora Olgierda Walickiego spotkanie z aktorem i reżyserem Andrzejem Sewerynem podejmuje temat odrzucenia / zakwestionowania pewnej konwencji, jest próbą odteatralizowania samych siebie w kontekście relacji zawodowej i prywatnej. To spotkanie jest także zestawieniem odrębnych ludzkich postaw, charakterów i konstrukcji emocjonalnych. Dwa media – słowo i muzyka – staną się, na przykładzie bohaterów dzieł Williama Szekspira, obszarem wyeksponowania ludzkiej autentyczności lub jej braku. Spotkanie muzyka i aktora, dwóch mężczyzn, młodszego, czterdziestoletniego, i starszego, po sześćdziesiątce. Obaj doświadczeni zawodowo i życiowo. Kolejne realizacje, zadania, nieustający pęd. Codzienność tak intensywna, że często nie pozwala na wiele więcej niż tylko konieczne do życia wzięcie oddechu. Jednak zawsze pozostają wierni swoim ideom, nie tracąc kontaktu z rzeczywistością. Świadomi nakładek i nawyków, których trudno się pozbyć w ich zawodzie, starają się być naturalni i autentyczni. Czy wiek i doświadczenie w tym pomagają? Czy muzyk i aktor na scenie są autentyczni? I czy powinni tacy być? Czy tworząc, przyjmują postawę apollińską – świadomą, respektującą reguły sztuki, harmonijną? Czy może oddają się żywiołowi dionizyjskiemu – w mistycznym szale, w bezświadomości przekraczając na scenie wszelkie granice? W jakim stopniu racjonalizują więc charakter roli, a w jakim – kreując ją – eksperymentują na sobie i widzu, oddając władzę emocjom?


Program 2 Polskiego Radia oraz Warszawska Opera Kameralna zapraszają na pierwszy koncert ze wspólnego planowanego cyklu. 4 października 2014 roku o godz. 19.30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego usłyszymy operę Imeneo Jerzego Fryderyka Haendla.

Wśród solistów: Wojciech Gierlach (bas), Olga Pasiecznik (sopran), Marta Boberska (sopran) i Karol Bartosiński (kontratenor). W koncertowym wykonaniu dzieła udział wezmą Zespół Wokalny oraz Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Całość poprowadzi Władysław Kłosiewicz, który jest również autorem opracowania partytury.

Georg Friedrich Haendel wystawił Imeneo w 1740 roku w Londynie jako przedostatnią operę w swojej karierze. Po latach prób dostosowania własnych utworów do zmieniających się potrzeb i upodobań angielskiej publiczności, powrócił w Imeneo do tradycyjnego włoskiego stylu, w którym był niedoścignionym mistrzem. Libretto opisuje historię miłosną, która nie może mieć szczęśliwego zakończenia, w której każdy z bohaterów jest postacią tragiczną. Haendel rysuje ich wyraziście: tytułowy Imeneo jest waleczny, zdecydowany i działa z pasją, jego przeciwieństwem jest Tirinto, niezdecydowany, wątpiący i wzdychający marzyciel. Główna rola kobieca w niczym im nie ustępuje – Rosmene jest bohaterką tragiczną, która musi wybierać pomiędzy miłością do Tirinta a wdzięcznością dla Imenea. Wszyscy przeżywają dramat i nikt nie jest szczęśliwy. Opera Haendla została na nowo odkryta w XX wieku i zaczęła pojawiać się na wielu scenach całego świata. Wśród nich była również Warszawska Opera Kameralna, która wystawiła polską premierę w 1998 roku.


Koncerty symfoniczne z okazji jubileuszu 60-lecia pracy artystycznej Tadeusza Strugały odbędą się w Filharmonii w Krakowie w dwie kolejne soboty – 4 i 11 października 2014 roku.

Tadeusz Strugała – jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów – dwukrotnie obejmował stanowisko dyrektora krakowskiej instytucji: po raz pierwszy w charakterze Dyrektora Artystycznego – w latach 1981-1986, po raz drugi jako Dyrektor Naczelny i Artystyczny w roku 2008.

Wieczory, podczas których Maestro Strugała poprowadzi Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej, to monograficzne koncerty brahmsowskie, wypełnione muzyką wszystkich czterech symfonii tego wielkiego kompozytora. Podczas wieczoru 4 października wykonane zostaną symfonie I i III, w sobotę 11 października – II i IV.

Oba koncerty poprzedzi prelekcja z serii "Przed koncertem o koncercie". Wykład odbędzie się w Sali Złotej o godz. 17.00 - wstęp na podstawie biletu na koncert lub posiadanego abonamentu. Prelekcję wygłosi dr Piotr Lityński.


Mario Hossen i Les Orpheistes Festival Orchestra z Wiednia odbędą w październiku 2014 roku tournée po Polsce. Podczas siedmiu koncertów - w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Rzeszowie, Łodzi, Warszawie i Gdańsku - artyści zagrają słynne Cztery Pory Roku Antonio Vivaldiego, jedne z najwspanialszych utworów muzyki klasycznej.

Mario Hossen zadebiutował jako solista już w wieku 8 lat. Studiował w Sofii, Wiedniu oraz w Paryżu. Jego mentorami, którzy ukształtowali go jako artystę, byli znakomici muzycy, tacy jak Michael Frischenschlager, Darina Dankova, Gerard Poulet. Jako solista i kameralista wystąpił w najbardziej prestiżowych salach świata, takich jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Konzerthaus w Wiedniu, Tonhalle w Zurychu, Victoria Hall w Ginebrze czy Salle Gaveau w Paryżu, jak również w salach Włoch, Hiszpanii, Turcji, Albanii, Meksyku, Węgier, Rosji, Chin i Japonii. Koncertował między innymi z tak znanymi orkiestrami, jak Royal Philharmonic, English Chamber Orchestra, Wiener Kammerorchester, Orchestra da Camera del Teatro alla Scala di Milano. Artysta jest również dyrektorem artystycznym Les Orpheistes Festival Orchestra Vienna, dyrektorem International Music Academy Orpheus i profesorem w New Bulgarian University w Sofii. Koncertuje na skrzypcach Giovanniego Battista Guadagniniego, powstałych w 1749 roku i będących własnością The Oesterreichische Nationalbank. Warto również dodać, że tacy współcześni kompozytorzy jak Rainer Bischof, Walter Baer, Georghi Arnaoudor, F.P. Descamps, Alessandro Solbiati, Tomas Marco, zadedykowali mu swoje utwory.

Harmonogram koncertów w Polsce:
5.10.2014: Kraków – Auditorium Maximum
6.10.2014: Wrocław – Filharmonia
7.10.2014: Katowice – Filharmonia
8.10.2014: Rzeszów – Filharmonia
9.10.2014: Łódź – Filharmonia
12.10.2014: Warszawa – Filharmonia

13.10.2014: Gdańsk – Filharmonia

Bilety są dostępne na eBilet.pl oraz w kasach Filharmonii.


Koncerty XV Warszawskiego Festiwalu Organowego „Organy Śródmieścia” odbywać się będą w kolejne niedziele od 7 września do 26 października 2014 roku w śródmiejskich kościołach Warszawy.

Festiwal powstał w 2000 roku z inicjatywy warszawskiego organisty Przemysława Kapituły i odbywa się corocznie w kolejne niedziele września i października w różnych kościołach znajdujących się na terenie warszawskiej Dzielnicy Śródmieście, wyposażonych w koncertowe organy. Wśród nich są także instrumenty zaliczane do „ekstraklasy koncertowej” w Archikatedrze św. Jana lub instrument zabytkowy w Katedrze Polowej czy instrument stojący nie na chórze organowym, ale w nawie głównej kościoła św. Marcina. Wiele zabytkowych śródmiejskich instrumentów jest doskonale wyremontowanych, budowane są też nowe organy. Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia” ma za zadanie ożywiać i prezentować różne organy Śródmieścia oraz ukazywać w sposób w pełni profesjonalny, całe śródmiejskie „bogactwo organowe” jako ważny element Kultury Śródmieścia i Warszawy.

W kolejne niedziele września i października ma miejsce szereg recitali organowych w wykonaniu bardzo dobrych organistów – wirtuozów. Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. Koncerty poprzedza komentarz z informacją dotyczącą historii i budowy organów. Festiwal jest współfinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy - Dzielnicy Śródmieście.

więcej...


XV Festiwal „Muzyczne Konfrontacje”, który odbędzie się w dniach 28 września – 26 października 2014 roku, stanowi kulminacyjne przedsięwzięcie w ramach obchodów XXX-lecia istnienia Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku. Główną ideą tegorocznego Festiwalu jest podkreślenie znaczenia Domu Iwaszkiewiczów w polskiej kulturze, ukazanie go jako miejsca wyjątkowego, naznaczonego obecnością wielu znakomitych postaci życia artystycznego.

Podczas Festiwalu zaprezentowana zostanie muzyka kompozytorów od baroku po XX wiek, szczególnie cenionych przez Gospodarzy Domu, a także wykonywanych podczas koncertów organizowanych w czasie trzydziestoletniego okresu funkcjonowania Muzeum. Zgodnie z tradycją – w programie znajdują się również kompozycje jazzowe, tym razem do poezji wybitnych gości Stawiska - Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Czesława Miłosza, a także spektakl muzyczno-poetycki Struny na ziemi Włodka Pawlika, który powstał w 2010 roku z inicjatywy i na prośbę Muzeum.

Koncerty wzbogacone zostaną prezentacjami wybranych tekstów literackich Jarosława Iwaszkiewicza oraz innych pisarzy związanych z Domem na Stawisku.

Na pytanie „Czym jest dla mnie Stawisko dzisiaj?” odpowiedzą wybitni przedstawiciele współczesnej nauki, literatury i muzyki.

Festiwalowi towarzyszą dwie wystawy: unikatowych fotografii za zbiorów Stawiska oraz prac inspirowanych utworami Jarosława Iwaszkiewicza, prezentowanych przez artystów plastyków trzech różnych pokoleń.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu


W niedzielę, 5 października 2014 roku o godzinie 18:00 w krakowskiej Auli „Florianka” zabrzmią dzieła na skrzypce i fortepian Mieczysława Weinberga. Wykonawcami koncertu będą doktoranci Akademii Muzycznej w Krakowie: skrzypaczka Maria Sławek i pianista Piotr Różański.

Zaskakujące, iż bogata i fascynująca twórczość Mieczysława Weinberga dopiero od niedawna odkrywana jest przez artystów i melomanów. O ile grywa się ją coraz częściej za granicą – za przykład można podać choćby niedawne wykonanie Sonaty nr 5 przez Gidona Kremera i Marthę Argerich na festiwalu w Lucernie – to w Polsce muzyka ta pozostaje wciąż nieznana. Utwory Mieczysława Weinberga to bogactwo i piękno tematów, inspiracje płynące z muzyki polskiej, żydowskiej i rosyjskiej, jak również kunsztowna polifonia. Sonaty na skrzypce i fortepian są dziełami bardzo wymagającymi, napisanymi trochę „na opak” pod względem instrumentalnym.

Podczas koncertu artyści wykonają Sonatę na skrzypce i fortepian nr 4 op. 39, Sonatinę na skrzypce i fortepian op. 46 oraz Sonatę na skrzypce i fortepian nr 5 op. 53.


Pierwsze spotkanie czwartej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami” odbędzie się w niedzielę, 5 października 2014 roku o godz. 9.40 w Wyższej Szkole Nauk Społecznych PEDAGOGIUM w Warszawie (w Auli 106). Gościem pierwszej rozmowy o muzyce współczesnej będzie Jarosław Siwiński - kompozytor i organizator życia muzycznego.

Odbywające się w ramach cyklu spotkania z polskimi kompozytorami mają na celu propagowanie muzyki współczesnej i jej twórców poprzez ukazywanie ich w szerszych kontekstach kulturowych i społecznych, przy zastosowaniu nowoczesnych technik prezentacji. Spotkania te przygotowują również słuchaczy do świadomego odbioru muzyki powstającej obecnie, a w Roku Oskara Kolberga pokazują związki muzyki współczesnej z twórczością ludową i tradycyjną. W tegorocznej serii spotkań o muzyce współczesnej opowiadać będą: Jarosław Siwiński (5 października), Agnieszka Stulgińska (11 października), Adam Sławiński (25 października), Romuald Twardowski (8 listopada) i Maciej Żółtowski (16 listopada).

Gość pierwszej rozmowy - Jarosław Siwiński - jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Często podejmuje działania przekraczające tradycyjne granice muzyki, współpracując m.in. z poznańskim Centrum Sztuki Dziecka, a także z takimi artystami jak: Jan Lenica, Daniel Szczechura, Frederick Rzewski, Michelangelo Pistoletto, Viktor Lois, Yin Peet czy Grupa Azorro. Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, m.st. Warszawy, a także Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Tematy rozmowy z Jarosławem Siwińskim: Cisza i nie-cisza. Co jest muzyką?, Wycinanka. Montowanie sztucznych światów. Pieśni polskie. Czy muzyka ludowa jest do słuchania? Kompozytor zada publiczności proste, wydawałoby się, pytanie: kiedy mamy do czynienia z muzyką, a kiedy jedynie z hałasem czy odgłosami natury? Zaprezentuje m.in. utwory wycinane z innych utworów, Lokomotywę Juliana Tuwima w szalonym wykonaniu 4-latki i zanimowaną grafikę z lat 20-tych. Wyjawi też, czy muzyka tradycyjna wprowadzała w trans i czego może się obawiać operowa zjawa.

Spotkanie poprowadzi Małgorzata Kołcz - absolwentka klasy kontrabasu gdańskiej AM oraz filologii klasycznej poznańskiego UAM. Jest kameralistką i muzykiem orkiestrowym. Zajmuje się również wykonywaniem muzyki eksperymentalnej. Aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców, projektując i organizując wydarzenia promujące kulturą wyższą. Jest współtwórcą m.in.: projektu scenicznego „Audio Stage”, warszawskich „Letnich Festiwali Nowego Miasta”, festiwalu „Muzyka Słów Zbigniewa Herberta”. Współpracowała m.in. z festiwalami „Warszawska Jesień” i „Audio Art”.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Filharmonia Narodowa w Warszawie zaprasza na nowy cykl koncertów, zatytułowany Po prostu... Filharmonia!. Zainauguruje go 6 października2014 roku o godz. 18.00 występ BMF Piano Trio w składzie: Bartłomiej Wezner – fortepian, Michał Szałach – skrzypce i Filip Syska – wiolonczela. W programie: Trio fortepianowe G-dur Hob. XV:25 Ungarese Josepha Haydna, Trio fortepianowe op. 1 Andrzeja Panufnika i Trio fortepianowe g-moll op. 15 Bedřicha Smetany.

Kameralne muzykowanie jest ważną tradycją instrumentalistów Filharmonii Narodowej. W ponad stuletnią historię działalności warszawskich symfoników wpisały się liczne zespoły kameralne stworzone przez wybitnych muzyków Orkiestry. Kameralistyka jest przecież gatunkiem muzyki, w którym solistów łączy idea zespołowego grania, wciąż żywa i z entuzjazmem kontynuowana przez współczesnych filharmoników. Anonsowany cykl koncertów przedstawi zespoły kameralne, których członkami lub liderami są instrumentaliści Orkiestry Filharmonii Narodowej.

Inaugurujące cykl koncertów BMF Piano Trio zostało założone w grudniu 2008 roku i szybko zajęło ważne miejsce na polskiej scenie muzyki kameralnej jako jeden z najbardziej kreatywnych zespołów swojej generacji. O takiej pozycji Tria zdecydowało wygranie dwóch międzynarodowych konkursów kameralnych – „International Chamber Music” w Salonikach (2010) i „St. Martin’s Chamber Music Competition” w Londynie (2011). Wszechstronne umiejętności tej młodej grupy potwierdziły koncerty w Wielkiej Brytanii, Austrii, Grecji i Czechach, dobrze ocenione przez krytyków i publiczność. Repertuar zespołu jest obszerny, od utworów Haydna aż po kompozycje współczesne. I w takim przekrojowym programie zaprezentuje się na estradzie Filharmonii.


W październiku do Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie powróci projekt IQ CHOPIN – cykl spotkań z kinem, sztuką, historią i muzyką, które łączy jedna postać i fenomen: osoba i twórczość Fryderyka Chopina.

Duża dawka muzyki przeplatana słowem i obrazem, frapujące dyskusje i ciekawostki, wyjątkowe prelekcje, nurtujące tematy – to wszystko będzie można usłyszeć podczas spotkań w każdy wtorek o godzinie 18:00.

Pierwsze spotkanie, pt. Fortepian (r)ewolucyjny w wykonaniu duetu Marek Bracha – Michał Bruliński odbędzie się 7 października 2014 roku.

Więcej


Krystian Zimerman, światowej sławy pianista, wystąpi 7 października 2014 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie wykona I Koncert fortepianowy d-moll op. 15 Johannesa Brahmsa. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka, która zagra ponadto IV Symfonię f-moll Piotra Czajkowskiego.

Ostatni występ Krystiana Zimermana (na zdjęciu) w Filharmonii Narodowej odbył się podczas ubiegłorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień". Także wtedy pianista zagrał z Orkiestrą Filharmonii Narodowej i Jackiem Kaspszykiem. Koncert wypełniony był w całości muzyką Witolda Lutosławskiego (w roku 100. rocznicy jego urodzin) i nawiązywał do premierowego wykonania (sprzed 25 lat) Koncertu fortepianowego, który Lutosławski dedykował właśnie Krystianowi Zimermanowi.


Koncert z okazji 100. rocznica urodzin Andrzeja Panufnika odbędzie się 8 października 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W wykonaniu znanego skrzypka Jakuba Jakowicza i Orkiestry Smyczkowej THE CREW usłyszymy cztery kompozycje Jubilata: Arbor cosmica na 12 instrumentów smyczkowych, Suitę staropolską na orkiestrę smyczkową, Song to the Virgin Mary w wersji na sekstet smyczkowy i Koncert skrzypcowy. Prelekcję wygłosi Lech Dzierżanowski.

Wykonanie utworów Andrzeja Panufnika odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe interpretacje”.


W dniach 9-11 października 2014 roku w Bielsku-Białej odbędzie się XIX Festiwal Kompozytorów Polskich im. prof. Henryka Mikołaja Góreckiego. Bohaterami tegorocznej edycji będą Oskar Kolberg w 200. rocznicę urodzin, Andrzej Panufnik w 100-lecie urodzin oraz Henryk Mikołaj Górecki i jego syn Mikołaj Górecki.

Festiwal zainauguruje koncert monograficzny z okazji 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika. W wykonaniu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal oraz solistów skrzypka Roberta Kabary i fagocisty Arkadiusza Adamczyka usłyszymy Tryptyk jagielloński, Koncert fagotowy, Koncert skrzypcowy i Suitę staropolską. W programie Festiwalu tradycyjnie zaplanowano również koncert edukacyjny dla szkół oraz wręczenie nagród laureatom konkursu wiedzy o kompozytorach – bohaterach tegorocznej edycji, a także spotkanie w Salonie Muzycznym, które poprowadzi Wiesław Ochman (wszystkie trzy wydarzenia 10 października). Podczas koncertu finałowego odbędzie się prawykonanie kompozycji Mikołaja Góreckiego Gloria na chór mieszany i orkiestrę smyczkową. Wykona ją Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. Usłyszymy także utwory Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara.

Więcej


Dnia 9 października 2014 roku o godz. 18.00 w Wieży Zegarowej CK Zamku w Poznaniu odbędzie się oficjalne otwarcie instalacji dźwiękowej Rafała Zapały pt.: Sensorium. Można ją zwiedzać do połowy grudnia 2014 roku, zapisując się przez stronę www.sensorium.poznan.pl

W Sensorium kontrolujesz muzykę za pomocą swojego umysłu. Instalacja ma charakter interdyscyplinarny. Duch holistycznego, integralnego widzenia ludzkich emocji, intelektu i fizjologii przenika też pracę. Łączy w równoważnych proporcjach aspekt artystyczny, naukowo-techniczny oraz psychologiczny. Seans w surowej i fascynującej przestrzeni wieży zegarowej CK Zamek w Poznaniu odbywa się jednoosobowo pod opieką milczącego asystenta. Autor wypełnił wieżę głośnikami i skomponowanymi dźwiękami. Kompozycja ma otwartą formę, rozwija się w różnych kierunkach w korelacji ze stanem umysłu uczestnika seansu.

Sensorium powstaje w ramach programu „Rezydenci w rezydencji” Centrum Kultury Zamek. Proces badawczy, będzie trwał do końca 2014 roku. Technologiczne „serce” instalacji powstało w instytucie CCRMA na Uniwersytecie Stanforda.


Koncerty 23. Międzynarodowego Festiwalu „Drum Fest” odbędą się na przełomie września, października i listopada w Opolu, Wrocławiu, Gliwicach, Chorzowie i Katowicach.

Gośćmi tegorocznej edycji będą tak znani muzycy, jak pierwsza dama światowej marimby, japońska kompozytorka i instrumentalistka Keiko Abe, legendarny perkusista kultowego zespołu Cream, Ginger Baker, formacja gigantów stylu jazz fusion Super Trio HBC - na gitarze usłyszymy Scotta Hendersona, Jeff Berlin zagra na gitarze basowej oraz Dennis Chambers na perkusji. Odbędą się również koncerty Pain Of Salvation - szwedzkiej grupy muzycznej zaliczanej do czołówki europejskiego progresywnego rocka/metalu oraz jedyny w Polsce koncert amerykańskiego zespołu Spock's Beard, grającego fuzję wielu stylów muzycznych, przekraczających bariery rocka, wplątując muzykę poważną, fusion, jazz, popową balladę i muzykę latynoską. Ponadto wystąpi gwinejski zespól bębniarzy i tancerzy Art Gibami oraz Gene Hoglan - perkusista znany ze współpracy z zespołami Fear Factory, Dark Angel i Forbidden. Wielką atrakcją tegorocznego festiwalu będzie też koncert światowej sławy polskiego pianisty jazzowego - Adama Makowicza z orkiestrą Państwowej Szkoły Muzycznej w Opolu. Przed opolską publicznością wystąpi również niezwykły, unikalny projekt „Nowe Sytuacje” - czyli zespół Republika w niepełnym składzie oraz wokaliści Piotr Rogucki z Comy i Tymon Tymański.

Po raz pierwszy podczas tegorocznego festiwalu odbędzie się Międzynarodowy Konkurs Marimbowy, w jury którego zasiądą m.in. Keiko Abe, Mark Ford, Paul Rennick oraz Federic Macarez. Kolejnym konkursem, który od kilku już lat organizowany jest podczas „Drum Festu”, a który w tym roku otrzyma nową szatę, to Young Drum Hero - konkurs przeznaczony dla wszystkich młodych, jeszcze nieznanych perkusistów z całego kraju. Konkurs Young Drum Hero jest w całości sponsorowany przez firmę Meinl, wyłącznego dystrybutora firm Tama i Meinl w Polsce, a suma nagród jakimi dysponować będą organizatorzy to ponad 20 tys. złotych.

Pierwszy raz podczas tegorocznego „Drum Festu” odbędzie się również wręczanie nagród Polskiego Przemysłu Perkusyjnego – Eugeniusze. Nazwa ta wzięła swój rodowód od imienia genialnego amerykańskiego perkusisty Gene Krupy. Ten emigrant z Polski położył fundamenty pod współczesny styl gry na zestawie perkusyjnym i w USA jest traktowany jak ojciec chrzestny współczesnej perkusji. Organizatorzy festiwalu łącznie z największym branżowym tygodnikiem w Polsce – „Perkusistą” i portalem internetowym Beat It mają zamiar wprowadzić przyznawanie tej corocznej nagrody jako stałego punktu festiwalu i mają nadzieję, że ta gala wspomoże rozwój zarówno festiwalu, jak i rodzimego przemysłu perkusyjnego.

Tegoroczny „Drum Fest” gościć będzie też znakomitego amerykańskiego wykładowcę Paula Rennicka, który na festiwal przywiezie ze sobą 25-osobową grupę amerykańskiego drum line Santa Clara Vanguard Drum & Bugle Corps - grającą muzykę i jednocześnie maszerującą.

Tradycyjnie podczas trwania festiwalu organizatorzy zapraszają oprócz koncertów do uczestnictwa w warsztatach prowadzonych przez zaproszone na festiwal gwiazdy, wystawy sprzętu perkusyjnego oraz wieczorne jam sessions.

Koncerty tegorocznej edycji festiwalu odbywać się będą w Filharmonii Opolskiej, Państwowej Szkole Muzycznej oraz salach Dom Expo i CWK w Opolu, w sali Zaklęte Rewiry we Wrocławiu, w Centrum Kultury Studenckiej "Mrowisko" w Gliwicach oraz w Chorzowskim Centrum Kultury.

więcej...


Na październik przypada kulminacja obchodów Jubileuszu 60-lecia Opery Krakowskiej. Rozpoczną się one Koncertem Jubileuszowym 10 października 2014 roku, a ważnym punktem uroczystości będzie spektakl galowy Rigoletta Giuseppe Verdiego z udziałem Andrzeja Dobbera (na zdjęciu) w partii tytułowej – barytona o międzynarodowej sławie, o którego zabiegają najznamienitsze teatry operowe na całym świecie (12, 14 października).

W programie obchodów znalazły się również „Viva Opera!” – wieczór wspomnień o Operze Krakowskiej z udziałem byłych i obecnych pracowników Opery (11 października) oraz Forum Opery Polskiej (13 października). Zaproszeni do udziału w Forum goście podczas dwóch paneli moderowanych przez D. Cichego będą dyskutować zarówno na temat kondycji opery widzianej od strony widza (krytycy muzyczni, dziennikarze m.in. A. Kosowski L. Mikos, J. Marczyński, D. Szwarcman), jak i od strony sceny (dyrektorzy oper, soliści, reżyserowie i realizatorzy spektakli m.in. L. Adamik, M. Walewska, W. Dąbrowski, T. Tokarczyk, B. Kudlička). Konferencja ta będzie pierwszym tego typu wydarzeniem w Polsce.

Jubileusz 60-lecia stał się również pretekstem do stworzenia z Muzeum Narodowym w Krakowie wystawy Przestrzeń Opery - scenografowie polscy XX i XXI wieku, na której oglądać będzie można bogatą i różnorodną twórczość polskich artystów, malarzy i scenografów. Prezentowane prace wykorzystywane były w najważniejszych spektaklach operowych w całym kraju od czasów powojennych aż do współczesności. Ekspozycja dostępna będzie od 14 października do 31 grudnia (Muzeum Narodowe, Gmach Główny al. 3 Maja 1).

Na uroczyste obchody Jubileuszu zaproszony został również gość specjalny – Nicholas Payton – słynny trębacz i multiinstrumentalista, laureat Nagrody Grammy, który wystąpi w Operze Krakowskiej 19 października.


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza na koncerty X Festiwalu Muzyki Teatralnej.

10 października 2014 roku z towarzyszeniem zespołu kameralnego wystąpi znany panista Maciej Grzybowski. W wykonaniu artystów usłyszymy kompozycje Jacka Grudnia: Muzyka, Interludium, Drzewa, Nonstrom, Piosenka, Wiatr od morza, Pavana, Koncert na saksofon i kwartet smyczkowy, Postludium, Ad Naan, Gagliarda.

Tydzień później, 17 października 2014 roku podczas wieczoru zatytułowanego Noc zabrzmią utowy Lecha Jankowskiego.

Festiwal Muzyki Teatralnej w Jeleniej Górze jest jedyną w Europie prezentacją tego rodzaju. Muzyka teatralna w Europie, komponowana przez wybitnych twórców, żywot swój ogranicza do czasu wystawiania sztuki. Festiwal jest próbą ocalenia muzyki i na powrót oddania jej słuchaczowi.


10 października 2014 roku Filharmonia Kaliska zaprasza na uroczysty koncert z okazji 40-lecia istnienia instytucji.

W programie jubileuszowego koncertu znajdzie się Uwertura do opery „Duch wojewody” Ludwika Grossmana – opery, która ostatnio zabrzmiała jeszcze przed I wojną światową. Wykonanie całej opery jest planowane w Filharmonii Kaliskiej na 2015 rok. Usłyszymy także Koncert fortepianowy Andrzeja Panufnika w interpretacji autorki pierwszego w historii fonografii światowej nagrania fortepianowych dzieł wszystkich Andrzeja Panufnika – Clare Hammond. Artystka jest doskonałą pianistką, cenioną za siłę, rozmach, a jednocześnie precyzję i muzykalność interpretacji.

Ponadto w programie koncertu znajdzie się Suita staropolska Panufnika oraz VII Symfonia A-dur op. 92 Beethovena.

Clare Hammond wystąpi w Kaliszu jeszcze raz, z recitalem fortepianowym - we wtorek, 14 października 2014 roku. Zagra utwory Bacha, Skriabina, Mendelssohna, Chopina, Szymanowskiego i Panufnika.


Mimo młodego wieku został już okrzyknięty „muzykiem roku” na łamach „Neue Music Zeitung”. W piątek, 10 października 2014 roku o godz. 17 na scenie Filharmonii w Szczecinie wystąpi wybitny skrzypek – Stefan Tarara.

Wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie wykona jedno z największych arcydzieł literatury skrzypcowej – Koncert skrzypcowy Johannesa Brahmsa. Muzyków szczecińskiej orkiestry poprowadzi pochodzący z Kanady dyrygent Charles Munroe. W jego interpretacji zabrzmi także romantyczna IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata” Antonina Dvořáka. Program uzupełni kompozycja pt. Ciemnowłosa dziewczyna w czarnym, sportowym samochodzie Aleksandra Nowaka. Utwór powstał na zamówienie 52. „Warszawskiej Jesieni”. Inspiracją dla kompozycji było zwykłe codzienne wydarzenie, opisane przez kompozytora: „Pewnego dnia zatrzymałem się na czerwonym świetle obok ciemnowłosej dziewczyny w czarnym, sportowym samochodzie. Patrząc przed siebie kiwała lekko głową w rytm muzyki z radia. Chyba też nuciła coś, ale niewiele dało się usłyszeć przez szum miasta. Po chwili, nie spojrzawszy w moją stronę, odjechała.” Aleksander Nowak to kompozytor związany z Katowicami, uhonorowany licznymi nagrodami i stypendiami w Polsce i za granicą, m.in. Nagrodą TVP Kultura Gwarancje Kultury 2010 oraz University of Louisville Dean's Citation.

Stefan Tarara (na zdjęciu) urodził się w Heidelbergu, w rodzinie związanej z muzyką. Debiutował na scenie w wieku 4 lat. Jest laureatem m.in. ostatniej edycji prestiżowego Konkursu Wieniawskiego. Artysta w sierpniu i wrześniu 2014 roku zdobył pierwsze nagrody na konkursach: George Enescu w Bukareszcie i Swedish International Duo Competition. Solista gra na skrzypcach pochodzących z paryskiej pracowni Jeana - Baptista Vuillaume’a z 1860 roku.


W sobotę, 11 października 2014 roku o godz. 19.00 w Katedrze Warszawsko-Praskiej wystąpi wybitny brytyjski wirtuoz organów Maestro Kevin Bowyer.

Zwycięzca pięciu najbardziej prestiżowych konkursów organowych, takich jak: St. Albans International Organ Festival (1983), Odense International Organ Competition (1990), Paisley International Organ Festival (1990), Dublin International Organ and Choral Festival (1990) i Calgary International Orga n Festival (1990) gościć będzie w Polsce po raz pierwszy. Artysta uznawany jest na świecie za jednego z najlepszych interpretatorów ekstremalnie trudnej technicznie muzyki współczesnej. W 1987 roku jako pierwszy wykonał trwającą dwie godziny Symfonię na organy Kaikhosru Sorabji’a – solowe dzieło opublikowane w 1925 roku, uważane dotąd za niewykonalne. W czerwcu 2010 roku miała miejsce premiera II Symfonii na organy Sorabji’a (1929/32) w Glasgow i Amsterdamie – najdłuższego (blisko ośmiogodzinnego) zapisanego dzieła organowego. Fascynacja organisty twórczością tego kompozytora zaowocowała wydaniem przez niego po sześcioletniej pracy redaktorskiej wszystkich dzieł Sorabji’a.

Podczas koncertu w Katedrze Warszawsko-Praskiej wykona utwory Johanna Sebastiana Bacha, Felixa Mendelssohna-Bartholdy, Ernesta Halsey’a (1876-1939), Monsa Leidvina Takle (ur. 1942), Charlesa Marie Widora i Juliusa Reubke’a.

Maestro Bowyer wystąpi także w niedzielę, 12 października 2014 roku o godz. 19.00 w Kościele św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku, a w dniach 13, 14 i 15 października 2014 roku poprowadzi kurs mistrzowski. W programie kursu: muzyka organowa Petra Ebena i współczesna muzyka organowa. 17 października 2014 roku wystąpi również z koncertem na zakończenie Międzynarodowego Seminarium Naukowego „Główne tendencje w rozwoju muzyki organowej XX i XXI wieku”, który odbędzie się w Operze i Filharmonii Podlaskiej.


Unsound Festival 2014 odbędzie się w Krakowie w dniach 11-19 października w Krakowie. Motywem przewodnim tegorocznej edycji Festiwalu jest The Dream (Sen).

Po raz kolejny Unsound podjął współpracę z kontrowersyjnym reżyserem, byłym enfant terrible teatru, Janem Klatą. Tym razem to reinterpretacja Ubu Króla Alfreda Jarry’ego, która zostanie wystawiona na deskach Teatru Starego. Zaprezentowana po raz pierwszy w Paryżu w 1896 roku sztuka, prekursorska wobec dadaizmu, to parodia Makbeta i Hamleta, osadzona w odrealnionej Polsce. Muzykę do przedstawienia stworzył, zgodnie ze wskazówkami Klaty, Leyland Kirby. W czasie festiwalu odbędzie się wieczorna premiera i dwa przedstawienia popołudniowe.

Mark Fell upamiętnił setną rocznicę urodzin Williama Burroughsa poprzez Get Out Of The Defensive Position, instalację zainspirowaną Maszyną Snów. Urządzenie zaprojektowane przez Burroughsa i Briona Gysina w celu wprowadzania w odmienny stan świadomości bez halucynogenów i medytacji. Fell stworzył większą wersję Maszyny, która składa się z karuzeli, światła stroboskopowego i dźwięku wielokanałowego autorstwa Andre Vidy z przestrzennym miksem Tony’ego Myatta. Instalacja będzie zlokalizowana w Cricotece, ośrodku poświęconym twórczości Tadeusza Kantora. Dodatkowo, w innych miejscach w Krakowie pojawią się „tradycyjne” Maszyny Snów.

Postać Williama Burroughsa powróci w programie dziennym Unsoundu za sprawą spotkania z autorem najnowszej biografii pisarza, Barrym Milesem, a także z panelem dotyczącym pierwszego polskiego tłumaczenia Wybuchowego biletu. W programie znalazło się także wiele innych spotkań: z Davidem Keenanem, który opowie o brytyjskim industrialnym undergroundzie, Agatą Pyzik, której książka Poor But Sexy podejmuje temat kultury w przestrzeni pomiędzy Europą Wschodnią i Zachodnią w epoce Żelaznej Kurtyny i po jej zakończeniu; z Jayne Gackenbach, która opowie o grach wideo i świadomych snach (w ramach projektu Instynkt Gry, organizowanego przez Goethe-Institut), a także wiele innych.

Unsound znany jest z adaptacji nowych przestrzeni – jak w przypadku nieczynnego hotelu Forum w 2012, który obecnie jest centrum krakowskiego życia kulturalnego. Tym razem „obudzi” kolejny zabytek epoki PRL, Hotel Cracovia. Odbędą się w nim imprezy rozpoczynające i kończące festiwal (wstęp bezpłatny). Podczas otwarcia, 12 października, wystąpią Xeno & Oaklander i Ninos Du Brasil, a także związani z Unsoundem Philip Sherburne, Eltron John i Warna. Na finałową imprezę, 19 października zaplanowano występy Total Freedom oraz Olivia, Transilvanian Galaxi, Bjørn Torske, Willie Burns i EiT (CALL SUPER b2b OBJEKT).

Bezpłatne będą również koncerty Wanda Group i wydającego w PAN Valerio Tricoliego w Klubie Feniks, a także prezentacje polskiej muzyki eksperymentalnej w Klubie Re: wystapią Jacek Mazurkiewicz, Rafał Gorzycki z Sebastianem Gruchotem, duet Jachna/Buhl oraz Nagrobki, grupa „nekropolowa”. Program w Hotelu Forum również wzbogacił się o dwójkę polskich artystów. Zagrają Rrrkrta i Souvenir De Tanger.

Audiowizualny duet Jigoku już po raz piąty odpowiada za program filmowy – tym razem zainspirowani hasłem The Dream stworzyli „wstrząsającą przeprawę przez podświadomość, gdzie nieustannie zderzają się ze sobą obrazy piękne, szalone, urojone i szokujące”. Filmy znalazły się również w programie dziennym – polskie Opętanie, czeskie Stokrotki i A Spell To Ward Off The Darkness z Robertem AA Lowe (Lichens) w roli głównej.

Szczegółowy program - na stronie: www.unsound.pl


Oto człowiek, czyli dokument współczesności, konwersja i poszukiwanie idealnego dźwięku oraz hiperrealizm z DNA i fazą REM to główne tematy drugiego spotkania kompozytorką Agnieszką Stuglińską. Wydarzenie, będące częścią czwartej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami”, odbędzie się w sobotę, 11 października 2014 roku o godz. 15:00 w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w w Warszawie (w Auli nr 106). Organizatorem spotkania jest Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Dla Agnieszki Stulgińskiej najciekawszą cechą muzyki współczesnej jest możliwość porzucenia dotychczasowych konwencji i reguł komponowania. Wyzwolenie od nich pozwala na maksymalne zbliżenie się do prawdziwego życia, także w jego podstawowym, biologicznym znaczeniu. Własną twórczość kompozytorka traktuje niemal jak pracę dokumentalisty, a w swoistym hiperrealizmie posuwa się daleko, przekładając np. częstotliwości fal mózgowych na rytm i wysokość dźwięku.

Kompozytorka jest absolwentką klasy prof. Krzysztofa Olczaka w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Studiowała też w Hogeschool voor Wetenschap & Kunst Lemmensinstituut w Leuven, oraz jako stypendystka Rządu Belgijskiego u prof. Luca van Hove w Królewskim Konserwatorium w Antwerpii. Ukończyła także Podyplomowe Studia Muzyki Filmowej Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej na Akademii Muzycznej w Łodzi. Jest laureatką konkursu kompozytorskiego „CCO Composers Showcase” w Ithaca (NY, USA), „Musiconversations” w Teksasie, 46. Konkursu im. Tadeusza Bairda, konkursu na utwór multimedialny dla festiwalu music@venture (Belgia). Uczestniczka 4-letniego programu promocji młodych kompozytorów Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Artystka chętnie podejmuje współpracę z reżyserami, fotografami, designerami, wizualistami i choreografami tworząc różnego rodzaju projekty multimedialne. Jej utwory znalazły się na wielu koncertach w repertuarze: Kwartludium, Lutosławski Piano Duo, Neoquartet, Prometheus ensamble, I Solisti del Vento, Elise Artoisenet & Marie Noelle Betce Piano Duo, Śląska Orkiestra Kameralna, Warsaw Contemporary Ensemble, Lux:NM, Kwadrofonik, Cayuga Chamber Orchestra, Orkiestra Kameralna PROGRESS. Regularnie prowadzi warsztaty dla młodzieży, dzieci i dorosłych (m.in. warsztaty: Tworzenia ilustracji muzycznych do baśni i legend skandynawskich, kaszubskich i kurpiowskich; Poszukiwania Rytmu, Melodii i Harmonii w naturze miasta, przyrody, człowieka; Słuchania).

Spotkanie poprowadzi Małgorzata Kołcz - absolwentka klasy kontrabasu gdańskiej AM oraz filologii klasycznej poznańskiego UAM. Jest kameralistką i muzykiem orkiestrowym. Zajmuje się również wykonywaniem muzyki eksperymentalnej. Aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców, projektując i organizując wydarzenia promujące kulturą wyższą. Jest współtwórcą m.in.: projektu scenicznego „Audio Stage”, warszawskich „Letnich Festiwali Nowego Miasta”, festiwalu „Muzyka Słów Zbigniewa Herberta”. Współpracowała m.in. z festiwalami „Warszawska Jesień” i „Audio Art”.

Wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

więcej...


15. Międzynarodowy Festiwal "Śląska Jesień Gitarowa" i Konkurs Gitarowy im. Jana Edmunda Jurkowskiego odbędzie się w Tychach w dniach 11-18 października 2014 roku.

Program „Śląskiej Jesieni Gitarowej” obejmuje koncerty gitarowe z orkiestrą, recitale gitarowe, trzyetapowy konkurs dla młodych gitarzystów, lekcje mistrzowskie, wykłady i wystawy. Podczas koncertu inaugurującego festiwal odbędzie się m.in. prawykonanie Arioso e furioso, koncertu na gitarę, orkiestrę smyczkową i perkusję Mikołaja Góreckiego. Utwór został napisany w 2014 roku na zamówienie prof. Aliny Gruszki, dyrektora artystycznego "Śląskiej Jesieni Gitarowej" i Konkursu. Wykonawcami będą: Łukasz Kuropaczewski i Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia.

Więcej


Prawykonanie Kwintetu fortepianowego Bartosza Kowalskiego-Banasewicza odbędzie się 12 października 2014 roku o godz. 16.00 w Sali Balowej Pałacu Radziwiłłów w Nieborowie.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje Mikołaja Bugajaka - Strange sounds and inconceivable deeds, w opracowaniu na kwintet fortepianowy (2010/14) i Pawła Łukaszewskiego - Kwintet fortepianowy (2013). Wystąpią: Wojciech Świętoński – fortepian oraz Kwartet Smyczkowy Nostadema w składzie: Kamil Staniczek - skrzypce, Marta Piórkowska - skrzypce, Aleksandra Demowska-Madejska – altówka i Joanna Citkowicz-Włodarczyk - wiolonczela.

Wstęp wolny.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" - priorytet "Zamówienia Kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert jest organizowany przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków.


Koncert Wiolonczele serca Europy w wykonaniu Visegrad Cello Quartet - zespołu wiolonczelistów z Czech, Polski, Słowacji i Węgier – odbędzie się w niedzielę, 12 października 2014 roku o godz. 17.00 w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Muzyczny projekt Visegrad Cello Quartet odzwierciedla idee leżące u podstaw wspólnoty państw wyszehradzkich, oparte o wspólną tożsamość społeczeństw i wspierane poprzez intensywne kontakty oraz współpracę kulturalną i artystyczną. To kolejny projekt muzyczny realizowany w Szczecinie i współfinansowany przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki. Kwartet został założony przez Eugena Procháca ze Słowacji jako reprezentatywny zespół w ramach prezydencji Słowacji w Grupie Wyszehradzkiej (od lipca 2014 do czerwca 2015). Kwartet składa się z wiolonczelistów z Czech, Polski, Słowacji i Węgier, których cechuje duże doświadczenie w różnych stylach muzycznych. Polskę reprezentuje wiolonczelista Baltic Neopolis Orchestra - Tomasz Szczęsny, Czechy - Petr Nouzovský, Słowację - Eugen Prochác, a Węgry - Zoltán Rácz. Celem zespołu jest przede wszystkim prezentacja dorobku muzycznego każdego z czterech krajów Grupy Wyszehradzkiej.

Podczas koncertu w Szczecinie wykonane zostaną dzieła takich klasycznych mistrzów muzyki instrumentalnej, jak Fryderyk Chopin, David Popper czy Béla Bartók, ale również współczesnych twórców, których kompozycje zostały napisane specjalnie dla zaproszonych wiolonczelistów: Cello Quartet No. 1 „Višegradský” Romana Haasa i Symphony for Four Mirka Krajčego.

Podczas koncertu wystąpi również Baltic Neopolis Quartet, który wykona utwór Three pieces na kwartet smyczkowy Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, będącej w sezonie 2014/2015 kompozytorem-rezydentem Baltic Neopolis Orchestra w ramach programu Kompozytor-rezydent współfinansowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


W dniach 12-26 października 2014 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncerty XXIV Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych. Wystąpią w nich młodzi artyści, którzy w ostatnim czasie zdobyli nagrody na znaczących konkursach muzycznych.

W 2014 roku dzięki programowi Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Wydarzenia Artystyczne” w dwóch koncertach przedstawieni zostaną laureaci prestiżowego konkursu ARD w Monachium. Do udziału w festiwalu zaproszeni zostali również młodzi artyści nagrodzeni w najważniejszych konkursach organizowanych w Polsce, jak Estrada Młodych w Słupsku, Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu, Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Konkurs Arii i Pieśni im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach, Konkurs Gitarowy im. Edmunda Jurkowskiego w ramach "Śląskiej Jesieni Gitarowej", Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej czy Akademicki Konkurs Klawesynowy w Poznaniu.

Z młodymi laureatami zagrają: Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Roberta Kabary, wrocławska Intercamerata pod batutą Jana Jakuba Bokuna i najmłodsi uczestnicy festiwalu - Orkiestra Kameralna Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, którą poprowadzi jej absolwent Jan Stańczyk.

Tradycyjnie wielu uczestników festiwalu będzie miało możliwość zaprezentowania się w recitalach i koncertach kameralnych nie tylko w Katowicach, ale wielu miastach regionu śląskiego, a także w Willi „Atma” w Zakopanem, na Zamku Książąt Pomorskich w Słupsku, Bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu, Domu Zdrojowym w Krynicy. Dzięki współpracy z miastami partnerskimi Katowic koncerty festiwalowe odbędą się również w Ostrawie, Koszycach, Saint-Etienne i po raz pierwszy w Lyonie.

XXIV Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych obejmie łącznie 37 koncertów. W Katowicach zaplanowane zostały w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, Studiu Koncertowym Radia Katowice, Muzeum Archidiecezjalnym, Bibliotece Śląskiej, miejskich domach kultury i kościołach. W czasie festiwalu „Silesia” zainauguruje również swoją działalność koncertową w nowej Sali Kameralnej NOSPR, gdzie odtąd co miesiąc odbywać się będą koncerty w ramach cyklu „Środa Młodych”.

W tegorocznym kalendarzu festiwalowym szczególne miejsce zajmują dwa koncerty zorganizowane w Studiu Koncertowym Radia Katowice w ramach ministerialnego programu "Zamówienia Kompozytorskie". W pierwszym, po raz pierwszy wykonany zostanie kwartet fletowy Angst und Vertrauen Piotra Mossa, polskiego kompozytora zamieszkałego w Paryżu, który gościć będzie w Katowicach. Na drugi, w ramach cyklu „Mamo, Tato chodźmy na koncert!”, organizatorzy zapraszają dzieci wraz z opiekunami. Będzie to premiera muzycznej bajki pt. Historia pewnej melodii, której autorem jest Kamil Pawłowski.

Jak co roku „Silesia” zachęca także melomanów do wzięcia udziału w plebiscycie na ulubieńca publiczności. Słuchacze, którzy wezmą udział w tym konkursie zostaną nagrodzeni promocyjnymi płytami CD z nagraniami młodych artystów.

Na wszystkie koncerty w Katowicach wstęp jest bezpłatny. Aby móc uczestniczyć w koncertach w Sali Kameralnej NOSPR należy zakupić bilet za symboliczną złotówkę.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Koncert pt. Nulla dies sine linea odbędzie się 12 października 2014 roku o godz. 18.00 w Kościele Środowisk Twórczych w Warszawie (przy Pl. Teatralnym 20). Wystąpi Żeński Zespół Ekumenicznego Chóru Kameralnego pod dyrekcja Pawła Hruszwickiego. W programie: chorał gregoriański, anonimy staropolskie oraz kompozycje Palestriny, Praetoriusa, Le Jeune, Couperina, Mozarta, Capleta, Mendelssohna, Bardosa, Ledlunda, Koszewskiego i Miśkiewicza.

Tydzień później, 19 października 2014 roku Ekumeniczny Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Warszawie wystąpi wspólnie z Chórem Kameralnym Mińskiego Towarzystwa Muzycznego, kierowanym przez Tomasza Zalewskiego. W programie psalmy Bazylika, Gomółki, Wacława z Szamotuł, Moniuszki, Jareckiego, Koszewskiego, Bębenka, Miśkiewicza i Reszki. Koncert odbędzie się w Kościele Matki Bożej Królowej Polski (przy ul. Gdańskiej 6a), początek o godz. 19.00.

Wstęp wolny.


Chór Polskiego Radia wystąpi wraz z Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia 12 października 2014 roku w kościele pw. bł. Karoliny Kózkówny w Tychach.

W programie koncertu znajdzie się m.in. poruszające Kyrie Henryka Mikołaja Góreckiego, którego prawykonania oba zespoły dokonały wiosną tego roku. Pod batutą swej kierowniczki artystycznej, Izabeli Polakowskiej-Rybskiej Chór Polskiego Radia przypomni również utwory a cappella, które znalazły się na albumie Próg nadziei - w hołdzie Janowi Pawłowi II, wydanym z okazji kanonizacji Papieża Polaka. Usłyszymy: Totus Tuus Henryka Mikołaja Góreckiego, Zawierzenie Henryka Jana Botora, O łaskawa Panno Maryjo Sławomira Czarneckiego, Suitę Maryjną Juliusza Łuciuka, utwory Niepokalana Królowa i Słowiański Papież Wojciecha Kałamarza oraz Veni Creator Wojciecha Kilara.

Tydzień później, 18 października 2014 roku Chór Polskiego Radia wystąpi w kościele ss. Norbertanek w Krakowie z koncertem zatytułowanym In libro psalmorum. W wykonaniu zespołu zabrzmią psalmy tak znakomitych twórców, jak Felix Mendelssohn-Bartholdy, Josef Rheinberger, Józef Świder i Tadeusz Szeligowski. Odbędą się także prawykonania kompozycji Pawła Łukaszewskiego - Two funeral psalms i Henryka Jana Botora - Judica me deus.


Trio Masecki / Sadkowska / Pałosz zawiązało się podczas współpracy przy projekcie Michała Górczyńskiego Tsugreytndik zikh tsu tantsn. Chodziło o to by „pograć sobie kameralistykę klasyczną” oraz „fajnie by było te wszystkie takie co graliśmy kiedyś w szkole a teraz już nie gramy bo gramy same te współczesne”. Niepisanym założeniem jest też prezentacja muzyki klasycznej w nieoczywistych dla niej miejscach, z dala od festiwali, filharmonii i wszelkich konserwatoriów.

W niedzielę, 12 października 2014 roku o godz. 20.00 na koncercie w Dziku czyli Domu Zabawy i Kultury w Warszawie (ul. Belwederska 44a) Marcin Masecki, Dagna Sadkowska i Mikołaj Pałosz zaprezentują trio Franza Schuberta Es-dur nr 2 D. 929, z którego słynna druga część figuruje w ścieżkach dźwiękowych wielu filmów (m. in. Barry Lyndon Stanleya Kubricka).


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach w ramach obchodów 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika organizuje trzy koncerty poświęcone kompozytorowi. Podczas Dni Andrzeja Panufnika w nowej siedzibie katowickiej orkiestry gościć będzie m.in. London Symphony Orchestra pod batutą Sir Antonia Pappano oraz znany pianista Piotr Anderszewski.

Zespół brytyjskich symfoników 18 października 2014 roku wykona X Symfonię Andrzeja Panufnika. Polski kompozytor związał się na stałe z Anglią już w 1954 roku. Siedem lat później przyjął brytyjskie obywatelstwo, a w 1991 królowa Elżbieta II uhonorowała go tytułem szlacheckim w uznaniu jego muzycznych dokonań. Dopiero rok przed śmiercią, na zaproszenie Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Panufnik znów pojawił się w kraju – na koncercie pod jego batutą wykonano właśnie X Symfonię. London Symphony Orchestra ma w tym roku szczególne powody do świętowania – obchodzi bowiem stulecie swojego istnienia. Powstały w 1904 roku zespół poprowadzi Sir Antonio Pappano (na zdjęciu) – brytyjski dyrygent włoskiego pochodzenia. W historii dyrygentury zapisał się imponującym debiutem w Staatsoper Wien, kiedy w 1993 roku w ostatniej chwili zastąpił Christopha von Dohnànyi przed premierą wagnerowskiego Zygfryda. Piotr Anderszewski wykona partię solową w Koncercie fortepianowym a-moll Roberta Schumanna. Usłyszymy również poemat symfoniczny Życie bohatera op. 40 Richarda Straussa. Ten sam program koncertu muzycy wykonają dzień później, 19 października 2014 roku o godz. 19.30 w londyńskiej Barbican Hall.

Ponadto w ramach Dni Andrzeja Panufnika odbędą się koncerty z cyklu „Środa młodych” (15 października) i „NOSPR kameralnie” (16 października). Podczas pierwszego z nich zabrzmią utwory Jubilata – Suita polska na sopran i fortepian, Dreamscape i Love Song oraz Witolda LutosławskiegoPięć pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny i wybrane pieśni z cyklu Chantefleurs et Chantefables, a także Grażyny BacewiczSmuga cienia, Dzwon i dzwonki, Boli mnie głowa, Nad wodą wielką i czystą, Sroczka. Wystąpią: Klaudia Ziajkowicz – sopran, Wanda Franek – alt, Piotr Fidelus – fortepian i Aleksander Dębicz – fortepian. Program kolejnego koncertu, w wykonaniu Sekstetu smyczkowego NOSPR, Kwartetu smyczkowego Four Strings, Tria fortepianowego AdAstra i Kwintetu instrumentów dętych drewnianych, wypełnią kompozycje Andrzeja Panufnika - Trio fortepianowe, Quintetto accademico na flet, obój, 2 klarnety i fagot i Song to the Virgin Mary (w aranżacji na sekstet smyczkowy) – oraz jego profesorów z Warszawskiego Konserwatorium. Usłyszymy Intermezzo – środkową część Sekstetu smyczkowego d-moll op. 6 Kazimierza Sikorskiego, który w Konserwatorium przez wiele lat prowadził zajęcia z harmonii i kontrapunktu, oraz Kwartet smyczkowy Eugeniusza Morawskiego.

Szczególnym wydarzeniem Dni Andrzeja Panufnika będzie spotkanie z żoną kompozytora, Lady Camillą Panufnik. Podczas spotkania, prowadzonego przez Katarzynę Szymańską-Stułkę, wyświetlony zostanie film dokumentalny pt. Tata zza żelaznej kurtyny, a Kwartet Śląski wykona Drugą ojczyznę – utwór córki kompozytora, Roxanny Panufnik. Spotkanie rozpocznie się 17 października2014 roku o godz. 19.30, w sali kameralnej NOSPR.


Teatr Polskiego Radia zaprasza w Dniu Papieskim 16 października 2014 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na widowisko muzyczne zrealizowane na podstawie wierszy Jana Pawła II, zatytułowane Dalekie wybrzeża ciszy.

Na widowisko w reżyserii Janusza Gasta i Janusza Kukuły, według scenariusza Janusza Kukuły i Marcina Witana składa się 17 najpiękniejszych wierszy Karola Wojtyły. Muzykę do nich stworzyli uznani polscy kompozytorzy: Krzesimir Dębski, Michał Lorenc, Piotr Moss, Maciej Małecki, Edward Pałłasz, Bartosz Chajdecki, Kuba Stankiewicz oraz Marcin Partyka. Wiersze będą recytować dwaj wybitni aktorzy – Piotr Fronczewski i Krzysztof Gosztyła, a na scenie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zaśpiewają m.in.: Ewa Konstancja Bułhak, Janusz Radek, Natalia Sikora i Hania Stach oraz – jako gość specjalny – Irena Santor. Koncert zostanie nagrany i wydany na płycie.


Od nieznanych utworów Weinberga, Kurpińskiego i Nowowiejskiego, po najsłynniejsze dzieła Beethovena, Schuberta i Czajkowskiego. I to pod batutą wybitnego dyrygenta Jacka Kaspszyka. 16 października 2014 roku Orkiestra Akademii Beethovenowskiej rozpocznie jesienną odsłonę cyklu „Jeszcze polska muzyka...”.

To już 5. edycja autorskiego projektu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej „Jeszcze polska muzyka...”, który w ubiegłym roku podziwiało ponad 10 tysięcy melomanów z całej Polski. Cyklu, w ramach którego prezentowane są najbardziej wartościowe, choć niejednokrotnie zapomniane utwory polskiej muzyki symfonicznej (od XVIII do XX wieku), w zderzeniu z arcydziełami muzyki europejskiej. Ideą tego przedsięwzięcia jest bowiem zachowanie polskiego dziedzictwa kulturowego jako wyznacznika kształtowania tożsamości narodowej. Właśnie dlatego koncerty, do udziału w których zaproszeni zostali znakomici soliści i dyrygenci, odbywają się na terenie całej Polski. Również w tych miejscowościach, w których dostęp do najwyższego poziomu prezentacji muzyki klasycznej jest utrudniony.

- Cykl „Jeszcze polska muzyka...” spotkał się z olbrzymim zainteresowaniem i uznaniem publiczności. Zaczynaliśmy od pojedynczych koncertów na terenie województwa małopolskiego. Dziś, dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Województwa Małopolskiego, a także coraz liczniej zainteresowanych tą inicjatywą samorządów koncertujemy już m.in. w województwach mazowieckim, podkarpackim, śląskim i świętokrzyskim, a nawet zachodniopomorskim. To dowód, że melomani potrzebują nowych propozycji, że chcą słuchać młodych orkiestr, a przede wszystkim, że pragną razem z nami odkrywać zapomniane skarby muzyki polskiej – podkreśla Marcin Klejdysz, dyrektor generalny i założyciel Orkiestry.

19 października Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zagra w Krakowie pod batutą swego pierwszego dyrygenta – Jacka Kaspszyka. W programie Koncert wiolonczelowy c-moll op. 43 Mieczysława Weinberga oraz Symfonia No. 9 (Sinfonia di Speranza) Andrzeja Panufnika. Solistą wieczoru będzie znakomity wiolonczelista młodego pokolenia Jan Kalinowski. Koncert zorganizowany został we współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie, w ramach Roku Panufnika. Trzy dni wcześniej, 16 października polska muzyka zagości w Nowym Targu. Grająca tym razem pod batutą Piotra Sułkowskiego orkiestra zaprezentuje m.in. dzieła Karola Kurpińskiego i Henryka Pachulskiego. W listopadzie koncertować będzie w Gierczycach, Nowym Sączu i Olsztynie, a 4 grudnia, koncertem w Oświęcimiu zakończy tegoroczną edycję cyklu „Jeszcze polska muzyka...”.

Więcej


17 października 2014 roku, dokładnie w dniu 165. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina, w Sali koncertowej Filharmonii Śląskiej odbędzie się koncert z udziałem jednego z najwybitniejszych pianistów jazzowych - Adama Makowicza.

Część muzyczną wieczoru otworzy recital pianisty, który następnie ze Śląską Orkiestrą Kameralną pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka przedstawi jazzowe opracowania utworów Fryderyka Chopina. Wielbiciele talentu Adama Makowicza doskonale wiedzą, że w tej propozycji zrodzi się frapujący splot muzyki chopinowo-makowiczowej. Adam Makowicz jak nikt inny nadaje się do takiego muzycznego fantazjowania. Klasyka – utwory George’a Gershwina, Irvinga Berlina, Jerome’a Kerna i Cole’a Portera – jest stale obecna w repertuarze pianisty, a utwory Fryderyka Chopina już dawno włączył do cyklu autorskich adaptacji. Jego muzykę grał wspólnie z m.in. z takimi tuzami klawiatury, jak Krzysztof Jabłoński, Janusz Olejniczak, Stanisław Drzewiecki, czy Krzysztof Trzaskowski. W USA wydał płytę z muzyką Fryderyka Chopina w interpretacji jazzowej. Jego specjalnością stały się koncerty oraz płyty monograficzne poświęcone wielkim twórcom z pogranicza muzyki jazzowej i rozrywkowej. Nagrał kilkadziesiąt płyt. Sam ma na swym koncie przeszło 100 kompozycji na kwartet smyczkowy i trio jazzowe, wiele utworów na fortepian, jest autorem muzyki do kilku filmów animowanych.

Po koncercie odbędzie się spotkanie artysty z publicznością.


9. Festiwal Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum” odbędzie się w Warszawie w dniach 17-19 października 2014 roku. Tegoroczna edycja będzie orbitowała wokół trzech gwiazd: wielkiej osobowości polskiej muzyki współczesnej, doskonałego dramaturga, krytyka i pedagoga, a zarazem orędownika artystycznej wolności – Bogusława Schaeffera, znakomitego portugalskiego skrzypka Carlosa Zingaro oraz katalońskiego pianisty Agustiego Fernándeza.

Agusti Fernández – rezydent Ad Libitum 2014 – leader jednej z najwyżej cenionych formacji muzyki improwizowanej Free Art Ensemble, którego zainteresowania artystyczne obejmują muzykę współczesną, tradycyjną, jazz i swobodną improwizację, podczas dwóch wieczorów w Sali im. Wojciecha Krukowskiego w Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej – Zamku Ujazdowskim wystąpi z amerykańską wiolonczelistką Frances-Marie Uitti, słynącą z bliskiej współpracy z najwybitniejszymi postaciami awangardy XX wieku i ze spektakularnych technik wykonawczych (gra dwoma smyczkami jednocześnie), a także w Trio Aurora, które tworzy ze zjawiskowym kontrabasistą Barrym Guy’em i perkusistą Ramónem Lópezem.

Z polskimi improwizatorami młodej generacji Fernández stworzy polsko-hiszpański zespół festiwalowy Ad Libitum, z którym wystąpi na koncercie finałowym w Studiu Koncertowym Polskiego Radia. Tam też po raz pierwszy w Polsce przedstawi swą solową kompozycję El Laberint De La Memoria. Tego samego wieczoru spotkają się po latach Krzysztof Knittel i wybitny portugalski skrzypek Carlos Zingaro, którzy do wspólnej improwizacji zaprosili jednego z najbardziej obiecujących młodych polskich improwizatorów – Piotra Orzechowskiego.

Festiwal otworzy realizacja jednej z graficznych partytur Bogusława SchaefferaMedia – w hołdzie dla tego wybitnego twórcy polskiej sceny muzyki współczesnej, w roku jego Jubileuszu.

Więcej


IV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się w Krakowie w dniach 17-26 października 2014 roku.

Festiwal poświęcony jest Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu, którego twórczość stanowi inspirację dla wielu kompozytorów młodego pokolenia. Podczas tegorocznej edycji słuchacze będą mieli możliwość zapoznać się ze współczesną literaturą muzyczną, prezentowaną przez znamienitych wykonawców takich, jak: Agata Zubel, Maciej Grzybowski, Magdalena Bojanowicz, Maciej Frąckiewicz, Lutosławski Quartet, Kwartludium oraz Trio Amadrums & Airis Quartet.

Szczególnym wydarzeniem Festiwalu będzie światowe prawykonanie utworu That is the Question na sopran z towarzyszeniem fortepianu Piotra Ślęczka podczas koncertu inauguracyjnego. Kompozycję wykonają Agata Zubel i Maciej Grzybowski. Utwór That is the Question (Oto jest pytanie) został napisany do tekstu zaczerpniętego z Hamleta Williama Szekspira. Sam tytuł odnosi się do frazy rozpoczynającej słynny monolog, wypowiadany w pierwszej scenie III aktu przez tytułowego bohatera. To be, or not to be, that is the question (Być albo nie być, oto jest pytanie) – owo solilokwium jest prawdopodobnie najsławniejszą przemową, znaną w literaturze angielskiej. Podczas koncertu usłyszymy także muzykę autorstwa Tadeusza Bairda, Pawła Mykietyna i Andrzeja Czajkowskiego. Utwory wykonane będą w Sali Siemieradzkiego Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Krakowskich Sukiennicach.

Oprócz koncertów w ramach Festiwalu odbędzie się także konferencja naukowa, współorganizowana przez Katedrę Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie pod tytułem Polska Muzyka Współczesna - Twórcy, Dzieła, Tendencje.

Na wszystkie koncerty obowiązuje wstęp wolny.

Więcej


Filharmonia w Szczecinie zaprasza na kolejny koncert z cyklu „Passionato”. W piątek, 17 października 2014 roku o godz. 19 Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie poprowadzi Antoni Wit – dyrygent o imponującym dorobku. Obchodzący w tym roku 50 – lecie pracy artystycznej Maestro ostatni raz gościł w Szczecinie 41 lat temu…

W repertuarze koncertów i nagrań artysty poczesne miejsce zajmuje muzyka polska, zarówno epok wcześniejszych, jak i współczesna. Antoni Wit poprowadził wiele światowych prawykonań utworów m.in. Krzysztofa Pendereckiego (Lacrimosa, Agnus Dei), Wojciecha Kilara (dedykowana mu September Symphony i Sinfonia de motu) oraz niezliczoną ilości pierwszych wykonań w Polsce. W Szczecinie pod batutą Maestro Wita usłyszymy m.in. Symfonię e-moll „Odrodzenie”, autorstwa najbardziej znanego kompozytora pośród taterników i taternika pośród kompozytorów, a zarazem patrona szczecińskiej Filharmonii - Mieczysława Karłowicza. Jest to jedno z pierwszych dzieł orkiestrowych i zarazem jedyna symfonia Karłowicza. Załączony do dzieła program literacki opisuje zmęczoną duszę i potrzebę zwrotu ku nowemu życiu.

W pierwszej części koncertu usłyszymy także muzykę zmarłego niespełna rok temu Wojciecha Kilara – także twórcy mocno związanego z górami. Utworem Kościelec 1909 Kilar upamiętnił tragiczną śmierć Karłowicza podczas górskiej wędrówki. Ze sceny zabrzmi również jego II koncert fortepianowy, w którym pianiście towarzyszyć będą jedynie instrumenty smyczkowe z perkusją. Partię solową fortepianu w tym koncercie wykona Marcin Koziak - krakowianin, urodzony w rodzinie o muzycznych tradycjach. W wieku 10 lat wygrał swój pierwszy ogólnopolski konkurs. Działalność i osiągnięcia Marcina Koziaka przyczyniły się do przyznania mu wielu stypendiów oraz nagród, takich jak stypendium Ministra Kultury „Młoda Polska 2008” czy Stypendium Fundacji Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich.


18 października 2014 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi pod batutą gruzińskiego dyrygenta George’a Tchitchinadze.

George Tchitchinadze rozpoczął swoją karierą jako dyrygent operowy w 1998 roku na Międzynarodowym Festiwalu Operowym w Tbilisi, zainicjowanym przez słynnego gruzińskiego śpiewaka Paatę Burszuładze. W 2000 roku dyrygował Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Państwowego w Tokio. W 2001 roku pełnił funkcję dyrektora muzycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w mieście Saga w Japonii, podczas którego dyrygował słynną Orkiestrą Państwowego Muzeum Ermitażu z Sankt Petersburga. Był to początek udanej współpracy, w ramach której w 2004 roku dyrygent i orkiestra wykonali wspólnie 45 koncertów w całej Japonii. Z tą doskonałą orkiestrą George Tchitchinadze dał około dwustu koncertów w wielu krajach świata. Orkiestra Sinfonia Iuventus nie po raz pierwszy będzie miała okazję pracować z tym znakomitym dyrygentem, który zdobył uznanie zarówno publiczności, jak i krytyków dzięki swoim niezwykłym umiejętnościom muzycznym i charyzmatycznej osobowości.

W programie sobotniego koncertu usłyszeć będzie można dwa utwory: Suitę „Mieszczanin szlachcicem” op. 60 Richarda Straussa oraz III Symfonię F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa.

Bilety w cenie 30 zł dostępne są na www.eBilet.pl oraz sklep@polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego (ul. Modzelewskiego 59) na godzinę przed koncertem.

Patronat nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Wieczorem, 16 października 1978 roku z Watykanu do świata dostała się sensacyjna wiadomość. 111 kardynałów na konklawe wybrało arcybiskupa Karola Wojtyłę, który przyjął imię Jan Paweł II. Jak co roku, dla uczczenia rocznicy wyboru Polaka na głowę Stolicy Piotrowej, w sobotę, 18 października 2014 roku o godz. 19:15 w Archikatedrze Oliwskiej odbędzie się Koncert Papieski. Wstęp wolny.

Melomani usłyszą dzieła Zbigniewa Kruczka i Antona Brucknera w wykonaniu Natalii Walewskiej, Janusza Szadowiaka i Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Maestro Massiminiano Caldiego.

Koncert Papieskie organizowane są w Gdańsku już od kilku lat: wiosną dla uczczenia rocznicy śmierci Jana Pawła II oraz jesienią w jubileusz wyboru Karola Wojtyły na papieża.

Październikowy wieczór rozpocznie Koncert podwójny na trąbkę, skrzypce i orkiestrę Zbigniewa Kruczka, kompozytora, organisty i pedagoga, urodzonego w 1952 roku. Drugim utworem będzie VII Symfonia Antona Brucknera, wielkiego kompozytora symfonicznego późnego romantyzmu, również znakomitego organistt i autora dzieł religijnych. Jego VII Symfonia okazała się największym sukcesem kompozytora. Już w roku powstania (1886) została wykonana kilka razy w Wiedniu oraz za granicą, przynosząc zasłużoną sławę jej autorowi.


Kaja Danczowska na scenie występuje od dziesiątego roku życia. Jest jedną z najwybitniejszych polskich skrzypaczek, cenionym pedagogiem, była członkiem jury wielu konkursów skrzypcowych. Artystka będzie we Wrocławiu świętować 65. urodziny i 55-lecie działalności artystycznej. Koncert jubileuszowy odbędzie się 18 października 2014 roku o godz. 18:00 w Sali koncertowej Filharmonii.

Urodzona w Krakowie w 1949 roku Kaja Danczowska naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku siedmiu lat i już trzy lata później wygrała Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy we Wrocławiu i uzyskała stypendium Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków. Jako zaledwie osiemnastolatka zdobyła trzecią nagrodę na prestiżowym Konkursie Wieniawskiego. Współpracuje z Krystianem Zimermanemem, nagrywa płyty dla znanych wytwórni, a jej album z koncertami Szymanowskiego został wyróżniony słynną nagrodą Diapason d’Or.

Mistrzyni skrzypiec zagra we Wrocławiu w kwartecie z altowiolistką Anetą Dumanowską i wiolonczelistą Bartoszem Koziakiem, a partie fortepianu wykona córka jubilatki, Justyna. Usłyszymy kwartety fortepianowe, w tym bardzo popularny Kwartet g-moll Brahmsa zakończony słynnym „Cygańskim Rondem”.


Filharmonia w Krakowie zaprasza w sobotę, 18 października 2014 roku o godz. 19.00 na koncert wieńczący wydanie źródłowo-krytyczne Dzieł Karola Szymanowskiego, czyli blisko pół wieku pracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, jakie zaowocowało 26 tomami wersji polskiej i 17 wersji niemiecko-angielskiej pełnej spuścizny twórczej tego wielkiego kompozytora.

Filharmonia Krakowska, nosząca od 1962 roku imię Karola Szymanowskiego, w ramach uroczystości wydawniczych zaprasza na monograficzny koncert poprowadzony przez Dyrektora Artystycznego – Michała Dworzyńskiego. Pod jego batutą Orkiestra Filharmonii wykona Uwerturę koncertową E-dur, duet miłosny z opery Hagith (w charakterze solistów – Wioletta Chodowicz i Rafał Majzner), Pieśni miłosne Hafiza na głos i orkiestrę w wykonaniu Urszuli Kryger oraz IV Symfonię koncertującą (przy fortepianie Ewa Kupiec).

Powstałe wiosną 1938 roku (w rok po śmierci Karola Szymanowskiego) Towarzystwo jego imienia za naczelną powinność uznało zabezpieczenie spuścizny po kompozytorze, jej naukowe opracowanie i opublikowanie. Ideę tę podjęło po II wojnie światowej, powstałe w 1945 roku, Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Jako strategiczny cel wyznaczyło sobie publikację dzieł czterech „klasyków muzyki polskiej”: F. Chopina, S. Moniuszki, M. Karłowicza i K. Szymanowskiego. Ogromna praca obejmowała zgromadzenia materiałów źródłowych, a więc rękopisów i pierwszych wydań, ustalenie założeń i metod pracy źródłowo-krytycznej, zebranie ekipy specjalistów-edytorów, których w praktyce polskiego edytorstwa muzycznego nie było. Przypadek Szymanowskiego okazał się szczególnie trudny, edycja była niewykonalna bez dostępu do rękopisów dzieł i praw autorskich, te zaś należały do Universal Edition w Wiedniu, pierwszego wydawcy polskiego twórcy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne musiało podpisać międzynarodową umowę koedycyjną z austriackim wydawcą. W 1965 roku ukazał się drukiem zwiastun Dzieł Karola Szymanowskiego (pod redakcją Teresy Chylińskiej), czyli partytura Stabat Mater. W 2014 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zakończyło edycję monumentalnej serii - partyturą opery Hagith.