Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Pokaz  filmu Kilka pytań o słyszenie świata o młodych kompozytorach muzyki współczesnej i filmowej, z cyklu "Muzyka vs Film" odbędzie się 18 października 2014 roku o godz. 16 na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Dokument zrealizowany został przez grupę filmową MUDO Music Documentaries. Wyświetlany był dotychczas m.in. na Parnu Film Festival w Estonii oraz na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

O godz. 17.30 organizatorzy zapraszają także na występ Marty Grzywacz z #ENSEMBLE, która wykona improwizację muzyczną do wizualizacji Wyspa Ingi Dembowskiej, zapowiedź najnowszych produkcji MUDO Music Documentaries oraz na panel poświęcony "Interpretacji muzyki przez obraz w filmie dokumentalnym" z udziałem bohatera filmu Kilka pytań o słyszenie świata, Kamila Staszowskiego, autorów wcześniej pokazywanych prezentacji oraz gościa specjalnego - Teresy Czepiec (m.in. Superjednostka nagrodzona Nagrodą Specjalną oraz Nagrodą Publiczności na Festiwalu Filmowym Opolskie Lamy).


Osiem koncertów w osiem dni. W dniach 18-25 października 2014 roku Orkiestra Sinfonia Varsovia po raz czternasty zaprasza na festiwal dedykowany mieszkańcom stolicy. Na większość koncertów wstęp jest wolny.

Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” został zainicjowany w 2001 roku przez wieloletniego dyrektora orkiestry – Franciszka Wybrańczyka. Ta cykliczna impreza, dostępna dla bardzo szerokiej publiczności, wpisała się już na stałe w pejzaż kulturalny Warszawy i zyskała sobie sympatię jej mieszkańców. Zgodnie z ideą festiwalu, od soboty przez osiem kolejnych dni, w kilku miejscach Warszawy będą prezentowane różne formy muzyki klasycznej w wykonaniu artystów Sinfonii Varsovii. Zaplanowano dwa koncerty symfoniczne i sześć kameralnych, w tym koncert artystów tureckich, realizowany w ramach programu kulturalnego obchodów 600-lecia polsko-tureckich stosunków dyplomatycznych.

Na koncerty kameralne organizatorzy zapraszają do siedziby orkiestry przy ul. Grochowskiej 272, zawsze o godz. 18:00. Wystąpią muzycy Sinfonii Varsovii i przyjaciele orkiestry w kameralnych składach. Program koncertów jest bardzo zróżnicowany - od kompozycji C.Ph.E. Bacha, Haydna, przez Chopina, Brahmsa, Szostakowicza po Panufnika. Koncerty te odbędą się w dniach 18, 20-23 i 25 października.

W niedzielę, 19 października o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia wystąpi w pełnym składzie. Będzie to koncert wyjątkowy, nawiązujący do jubileuszu 30-lecia orkiestry. Sinfonia Varsovia zagra pod batutą Maestro Jerzego Masymiuka. W programie m.in. Divertimento D-dur KV 136 Wolfganga Amadeusza Mozarta, Sinfonia Concertante na flet, harfę i małą orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika z solistami: Andrzejem Krzyżanowskim (flet) i Zuzanną Elster (harfa) oraz Symfonia Organowa Camille’a Saint- Saënsa. Na deser, urodzinowy prezent od Jerzego Maksymiuka prawykonanie specjalnie skomponowanego dla Sinfonii Varsovii utworu: Intrada - fanfary i hymn.

Drugi koncert symfoniczny, już na warszawskiej Pradze, odbędzie się w piątek, 24 października o godz. 19:30 w Kościele Konkatedralnym na Kamionku. W pierwszej części koncertu, koncertmistrzowie Sinfonii Varsovii: Jakub Haufa (skrzypce) i Marcel Markowski (wiolonczela) zagrają Koncert podwójny a-moll na skrzypce i wiolonczelę Johannesa Brahmsa. Po przerwie zabrzmi IV Symfonia d-moll Roberta Schumanna. Orkiestrę poprowadzi niemiecki dyrygent Volker Schmidt-Gertenbach.

Na wszystkie koncerty kameralne oraz koncert symfoniczny na Kamionku – wstęp wolny.

Więcej


Koncert inauguracyjny VI edycji Wawer Music Festival odbędzie się w dniu 19 października 2014 roku. Wystąpi laureatka „Nagrody Wawerskiej Publiczności 2014” - Hanna Banaszak. W autorskim wieczorze artystce towarzyszyć będzie Zespół Muzyczny z Poznania pod kierunkiem Krzysztofa Przybyłowicza.

VI edycja Wawer Music Festival - Edycja Gwiazd - to jedyny, całoroczny projekt promujący muzykę klasyczną wywodzący się z prawobrzeżnej Warszawy. Już blisko 16 tys. słuchaczy z Ursynowa, Żoliborza, Bemowa, Mokotowa, Warszawy Zachodniej. Centralnej i Wschodniej uczestniczyło w proponowanej przez WMF edukacji muzycznej korzystając z koncertów pod hasłem „Różne Spojrzenia na Muzykę” w możliwie najlepszym wykonaniu. Na każdą edycję Festiwalu składa się dziewięć wydarzeń artystycznych, które tworzą polscy i zagraniczni artyści, będący u szczytu sławy, jak i na jej początku. Szczególnie ważna jest promocja wybitnie utalentowanych młodych muzyków. Dla nich akceptacja warszawskiej publiczności staje się ważnym impulsem do dalszej kariery.

W ciągu ok. 120 -180 minut oryginalnego wieczoru muzycznego publiczność obok muzyki, która stanowi główny nurt spotkań, ma możliwość obejrzenia materiałów filmowych, różnego rodzaju wystaw i wernisaży. Artyści prezentują krótką lekcję historii muzyki, odwołując się do kompozycji z poprzednich epok, jak i utworów współczesnych. W standardowych i zupełnie awangardowych aranżacjach, łącząc gatunki muzyki klasycznej, operowej, musicalowej czy jazzowej trafiają do szerokiej publiczności, która dopiero poznaje piękno szlachetnego brzmienia. Z dużym powodzeniem publiczność jest angażowana do czynnego udziału w koncercie.

Patronat honorowy nad Festiwalem sprawuje Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy - Hanna Gronkiewicz – Waltz oraz Marszałek Województwa Podkarpackiego – Adam Struzik. Nad wszystkimi działaniami Fundacji, w tym także nad Wawer Music Festival czuwa Rada Patronacka z przewodniczącą Agnieszką Holland (reżyser) oraz Rada Artystyczna z przewodniczącym prof. Andrzejem Jasińskim (pianista).

Więcej


4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik trwać będą w Akademii Muzycznej w Krakowie od 19 do 26 października 2014 roku.

Andrzej Panufnik jest postacią emblematyczną dla kultury polskiej. Symbolem twórcy, który musi być wolny, by jego sztuka mogła być prawdziwa. Program cyklu koncertów, poświęconych kompozytorowi w roku jubileuszu jego 100. rocznicy urodzin, opracowany został tak, aby przypomnieć i dostrzec twórczość nie tylko Panufnika, ale także kompozytorów emigracyjnych pochodzących z różnych stron świata, kultur i narodowości.

Dni Muzyki to wydarzenie muzyczne i naukowe, które dedykowane jest zawsze określonemu twórcy – rodzimemu lub obcemu, prezentowanemu na tle epoki. Poprzednie trzy edycje poświęcone były Aleksandrowi Tansmanowi (2007), Bohuslavowi Martinů (2009) i Karolowi Szymanowskiemu (2012).

W programie czwartych Dni Muzyki, w najbardziej rozbudowanej odsłonie, znajdą się trzy koncerty orkiestrowe i koncert chóralny, a także międzynarodowa sesja naukowa pt. Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni XX wieku (23-24 października).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Koncert oratoryjny „100 lat Filharmonii Łódzkiej” odbędzie się w niedzielę, 19 października 2014 roku o godz. 19.30 w Bazylice katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Mikołaja w Łowiczu.

Utwory wybrane do programu koncertu zachęcają do religijnej zadumy i refleksji. Już same tytuły, w większości łacińskie, zaczerpnięte są z liturgii. Choć wszyscy kompozytorzy to artyści współcześni, czerpią inspirację z tradycji i nawiązują do bogactwa muzyki religijnej różnych wieków. Usłyszymy między innymi Totus Tuus – jeden z najbardziej znanych chóralnych utworów religijnych Henryka Mikołaja Góreckiego, nawiązujący do słów często wypowiadanych przez Jana Pawła II (Totus Tuus – łac. cały Twój – zawołanie kierowane do Maryi). W programie znajdą się także kompozycje Paula Mealora, Erica Whitacre’a, Mariusza Lewy, Arvo Pärta, Pēterisa Vasksa i Johna Tavenera. Wystąpią: Ivan Monighetti – wiolonczela oraz Orkiestra i Chór Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Daniela Raiskina.


W niedzielę, 19 października 2014 roku o godz. 18.00 w Filharmonii w Krakowie odbędzie się koncert prezentujący rodzimą twórczość chóralną.

Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Teresy Majki-Pacanek wykona Feliksa Nowowiejskiego Hymny oraz Missa pro pace (przy organach – Arkadiusz Bialic) – dzieło, w którym uwidoczniona została doskonała znajomość tradycyjnego stylu muzyki kościelnej i techniki chóralnej. W drugiej części wieczoru zabrzmi Missa brevis Krzysztofa Pendereckiego. W pozornie prostej partyturze utworu ukazał kompozytor całe swe mistrzostwo: czystość rysunku melodycznego, zróżnicowań faktury, bezbłędne operowanie tekstem i przede wszystkim wyjątkową umiejętność budzenia emocji słuchaczy. Prawykonanie Missa brevis odbyło się zaledwie rok temu, 3 stycznia 2013 roku w Lipsku, w kościele św. Tomasza, upamiętnionym działalnością Jana Sebastiana Bacha.


Przed niedzielnym porankiem, 19 października 2014 roku o godz. 10.30 – przygotowanym z okazji 100. rocznicy urodzin oraz 25. rocznicy śmierci Witolda Rowickiego, kierownika OSPR / WOSPR w latach 1946-1950 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza do sali kameralnej na spotkanie poświęcone artyście, podczas którego wyemitowany zostanie film pt. Cień pod kamieniem w reżyserii Tomasza Dobrowolskiego.

Spotkanie poprowadzi Marcin Majchrowski, redaktor Programu 2 Polskiego Radia.

Organizatorzy zapraszają także do obejrzenia wystawy przedstawiającej sylwetkę Witolda Rowickiego oraz jego wpływ na powojenne losy muzyki w Polsce i Europie. Wystawa eksponowana będzie w foyer NOSPR.


Niecodzienny koncert odbędzie się w niedzielę, 19 października 2014 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Będzie to „muzyczny upominek” dla świętującego w tym roku 70. urodziny prof. Stanisława Firleja, jednego z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów, artysty i pedagoga, który wykształcił 76 wiolonczelistów, wykładając w akademiach muzycznych w Łodzi i we Wrocławiu.

Zagrał setki koncertów na całym świecie, nagrał wiele płyt. Jego biografia to barwna historia wyjątkowego artysty, który spotkał na swojej artystycznej drodze legendarnych muzyków: Dymitra Szostakowicza, Mścisława Rostropowicza czy Mischę Maisky’ego.

Koncert otworzy sam jubilat, który wystąpi wspólnie ze swoją małżonką, wybitną pianistką i pedagogiem prof. Anną Wesołowską-Firlej. Wspólnie zagrają opracowanie Etiudy op. 25 nr 7 Fryderyka Chopina. Później wystąpią absolwenci i przyjaciele prof. Firleja. W programie będzie muzyka Siergieja Rachmaninowa, Ernsta Blocha, Alfreda Piattiego, Marina Maraisa, Prospera van Echaute, Artura Zagajewskiego i Heitora Villa-Lobosa. Będą to utwory na wiolonczelę i fortepian, dwie viole da gamba, na trzy, cztery i pięć wiolonczel oraz na sopran i osiem wiolonczel. Wśród wykonawców są m.in. wiolonczeliści: Michael Flaksman, Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Agata Jarecka, Julia Karpeta, Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec, Marcel Markowski, Dominik Połoński, Tomasz Starek oraz Andrzej, Elżbieta i Anna Wróblowie. Na zakończenie koncertu ośmioro wiolonczelistów, wśród nich również prof. Firlej, wykonają Bachianas Brasileiras nr 5 Heitora Villa-Lobosa na sopran i orkiestrę wiolonczelową.

Bezpłatne wejściówki do odebrania w kasie Akademii Muzycznej (ul. Żubardzka 2a).

Więcej


Koncert zatytułowany Polsko-ukraińskie muzyczne dialogi odbędzie się 20 października 2014 roku w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wystąpią: Józef Örmény – fortepian i Orkiestra Kameralna Filharmonii w Chmielnickim (Ukraina) pod dyrekcją Romana Rewakowicza (Ukraina). W programie: G. BacewiczKoncert na orkiestrę smyczkową, W. Sylwestrow – Serenada na orkiestrę smyczkową, H. M. GóreckiKoncert op. 30 na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową, I. Szczerbakow – I Koncert fortepianowy, M. Skoryk – Dyptyk na orkiestrę smyczkową i W. KilarOrawa na orkiestrę smyczkową.

Bezpłatne karty wstępu.


Koncert papieski Jan Paweł II – Świętymi bądźcie odbędzie się w poniedziałek, 20 października 2014 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

W programie kompozycje Orlando di Lasso, Tomása Luisa de Victoria, Eleanor Daley, Orlanda Gibbonsa, Luca Jakobsa, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Wacława z Szamotuł i Giovanniego Pierluigi da Palestriny oraz Marka Raczyńskiego (Gaudeamus omnes in Domino), Jarosława Jasiury (Regina Coeli) i ks. Józefa Surzyńskiego (Jezu zmiłuj się, Ego sum panis vivus, Wszystkie trony niebieskie, Missa dominicalis, Gloria). Wystąpią: Zespół Solistów Lumen Vocale, Sołacki Chór Kameralny pod dyrekcją Marianny Majchrzak oraz Jakub Pankowiak – organy i Zespół Kameralny Amici Canti pod kierownictwem Leszka Górki. Słowo o muzyce wygłosi ks. Mariusz Białkowski.


20 października 2014 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej po raz pierwszy w historii zagra w Polsce legendarna Chicago Symphony Orchestra. Koncert poprowadzi dyrektor muzyczny Orkiestry – światowej sławy dyrygent – Riccardo Muti (na zdjęciu).

W Warszawie zespół zainauguruje swoje 58. zagraniczne tournée koncertowe, 32. w Europie, piąte z Riccardo Mutim. Z Warszawy CSO uda się do Luxemburga, następnie do Genewy, Paryża, na koniec zaś do Wiednia, gdzie wykona aż pięć koncertów (ostatni z nich 2 listopada).

Amerykański zespół włączył do repertuaru warszawskiego koncertu dzieło Andrzeja Panufnika Concerto in modo antico – Orkiestra w ten sposób oddaje hołd wybitnemu polskiemu kompozytorowi w przypadającą w tym roku 100. rocznicę jego urodzin. Partię solową utworu przedstawi Christopher Martin – trębacz-solista chicagowskiej orkiestry. Ponadto w programie Suita z baletu Ognisty ptak Igora Strawińskiego oraz III Symfonia Es-dur op. 97 Roberta Schumanna.

Chicago Symphony Orchestra powstała w 1891 roku. Zespół daje ponad 150 koncertów rocznie – zarówno w swojej siedzibie, jak i w wielu miastach Stanów Zjednoczonych (m.in. regularne występy w nowojorskiej Carnegie Hall) oraz na innych kontynentach. Ważnym elementem działalności zespołu są nagrania płytowe. Orkiestra otrzymała m.in. 62 nagrody Grammy, a już pierwsze nagranie, którym dyrygował Riccardo Muti - Requiem Verdiego (2010) – zdobyło dwie statuetki Grammy. Prowadzony przez CSO Negaunee Music Institute przygotowuje liczne programy edukacyjne i społeczne, w których uczestniczy ponad 200 tysięcy osób z różnych grup wiekowych, środowisk, o różnorodnym wykształceniu. Programy Instytutu, doroczny bezpłatny koncert CSO (dyryguje Riccardo Muti) oraz liczne inne działania są elementami projektu Citizen Musicianship (Muzyka dla Społeczeństwa), którego celem jest umacnianie więzi międzyludzkich i integracji społeczności lokalnej poprzez muzykę.

W Warszawie w ramach tego projektu muzycy Orkiestry zagrają charytatywnie w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych w podwarszawskich Laskach oraz w szkole przy Szpitalu Dziecięcym na ul. Niekłańskiej. Ponadto na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędą się lekcje mistrzowskie dla studentów uczelni.

Sponsorami koncertu Chicago Symphony Orchestra są PKN Orlen – Sponsor Roku Filharmonii Narodowej oraz Bank of America – Sponsor Orkiestry, partnerem koncertu jest Ambasada Stanów Zjednoczonych, a przyjazd Orkiestry współfinansują Polskie Linie Lotnicze LOT oraz The Boeing Company.

Więcej


Koncert z cyklu „Arcydzieła kameralistyki” odbędzie się we wtorek, 21 października 2014 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Usłyszymy trzy kompozycje: Limeryki Pawła Szymańskiego w interpretacji Gorria Duo w składzie: Aleksandra Machaj – skrzypce i Paweł Sławiński – akordeon (studenci z klasy kameralistyki as. Karola Marianowskiego), Trio c-moll op. 101 Johannesa Brahmsa w wykonaniu Sajsiecki Trio w składzie: Łukasz Magdziak – fortepian, Magdalena Lubocka – skrzypce i Weronika Strugała – wiolonczela (studenci z klasy kameralistyki ad. dr Małgorzaty Sajny-Mataczyńskiej i ad. dra Tomasza Lisieckiego) oraz Kwartet op. 18 nr 4 c-moll Ludwiga van Beethovena, który zagra Imperto String Quartet w składzie: Celina Kotz – skrzypce, Amelia Maszońska – skrzypce, Mateusz Gidaszewski – altówka i Anna Papierz – wiolonczela (studenci z klasy kameralistyki as. Aleksandry Bryły i as. Michała Bryły).


Laureatów Festiwalu Screen & Sound Fest. - Let's See The Music 2014 wyróżnionych nagrodami finansowymi (pula 40 tys. zł) poznamy podczas finałowej Gali w kinie Kijów.Centrum w Krakowie, która odbędzie się 25 października 2014 roku. Podczas Gali – poza zwycięskimi filmami - widzowie będą mogli także zobaczyć widowisko Music in Motion, opisane jako multisensual performance –połączenie muzyki, filmu, tańca i efektów wizualnych. Widowisko przygotowują: Art Color Ballet, Wataha Drums oraz Visualsupport do muzyki Janusza Bieleckiego.

Trwa także konkurs dla publiczności, która spośród wszystkich nominowanych wizualizacji może wybrać swego faworyta. Głosować może każdy posiadacz konta w serwisie Facebook, oddać można tylko jeden głos na jedną pracę konkursową wybraną z nominowanych w trzech kategoriach. Głosowanie trwa do 24 października, a jego wyniki są prezentowane na bieżąco na stronie internetowej www.screenandsound.pl – tu też można obejrzeć wszystkie filmy. Ostateczny wynik - werdykt publiczności zostanie przedstawiony w trakcie Gali Finałowej Festiwalu.

Podczas tegorocznej, drugiej edycji Festiwal przygotował dla krakowian także wydarzenia towarzyszące. Trzy pierwsze dni (21-23 października) to wydarzenia, które odbędą się w bardzo popularnym miejscu - w Forum Przestrzenie. We wtorek, 21 października odbędzie się wykład Mikołaja Valencii pt. Efekty specjalne w postprodukcji filmowej. Będzie to spotkanie z twórcą efektów specjalnych do takich filmów jak: Wampirzyce reż. Amy Heckerling, The Giant Mechanical Man reż. Lee Kirk, Arbitraż reż. Nicholas Jarecki, Essential Killing reż. Jerzy Skolimowski oraz wielu innych, które pozwoli zobaczyć świat efektów specjalnych od "kuchni". Kolejnego dnia, w środę 22 października odbędzie się pokaz charakteryzacji filmowej i efektów specjalnych wprost z filmów grozy. Na własne oczy będzie można odkryć mroczną stronę filmu i poddać się przerażającej metamorfozie. Współorganizatorem wydarzenia jest FAM Policealna Szkoła Charakteryzacji i Makijażu Kraków.

Od 23 do 25 października, także w Forum Przestrzenie Festiwal otwiera się na artystów fotografików – poprzez kolejną odsłonę Galerii Bezdomnej, którą uroczyście otworzy pierwszego dnia o godz. 19.00 Tomasz Sikora – fotograf, autor licznych plakatów filmowych i teatralnych. Galeria Bezdomna to spontanicznie tworzone wystawy fotograficzne w miejscach udostępnianych na ten cel na dzień, dwa lub tydzień.

W przeddzień Gali kończącej Festiwal wszyscy chętni, zainteresowani nowoczesnymi technologiami tworzenia filmu, animacji i grafiki mogą spotkać się z jej najnowszymi osiągnięciami zarówno w sferze wideo, jak i audio. W foyer krakowskiego kina Kijów.Centrum przez całe piątkowe popołudnie (24 października w godz. 16.00 - 20.00) będzie można poznać najnowszy sprzęt i spotkać się ze specjalistami w dziedzinie produkcji i odtwarzania wideo.


Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu zaprasza na koncerty XXI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej.

Festiwal rozpocznie Koncert Młodych Talentów, który odbędzie się w środę, 22 października 2014 roku w Auli Leopoldina. W niedzielę, 26 października 2014 roku artyści zapraszają na Koncert Galowy w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Festiwalowej im. Johanna Straussa i solistów pod dyrekcją maestro Jana Ślęka, dyrektora artystycznego festiwalu.
 

Więcej


W czwartek, 23 października 2014 roku w gmachu Filharmonii w Szczecinie rozpocznie się jubileusz 60-lecia Chóru Akademickiego im. prof. Jana Szyrockiego ZUT. W trakcie długiej historii chóru w jego szeregach znalazło się przeszło 3,5 tysiąca osób. Zespół występował w ponad 80 krajach na 4 kontynentach.

W przestrzeni wystawowej Filharmonii otwarta zostanie okolicznościowa wystawa, dzięki której będzie można zapoznać się z historią chóru i wieloma aspektami jego pracy. Pokazane zostaną stare zdjęcia, afisze, pamiątki, a nawet stroje, w których chórzyści występowali przed laty. Wernisaż odbędzie się w czwartek, 23 października o godz. 17. Zwiedzanie wystawy będzie możliwe podczas wydarzeń odbywających się w Filharmonii. Podczas koncertu w piątek, 24 października o godz. 19.00 zabrzmi jedno z najsłynniejszych dzieł – Requiem Giuseppe Verdiego.

Historia Chóru sięga 1952 roku, kiedy to dwudziestojednoletni ówcześny student Politechniki Szczecińskiej postanowił założyć chór. Jan Szyrocki – bo o nim mowa – późniejszy profesor, dyrygent i inicjator niezliczonych wydarzeń i festiwali muzycznych prowadził swój zespół przez ponad pięćdziesiąt lat, co stanowi swoisty ewenement. CHAPS – najpierw jako Chór Akademicki Politechniki Szczecińskiej, a dziś Chór Akademicki im. Profesora Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (CHAPS ZUT) pięciokrotnie zapraszany był do USA. Oklaskiwano go w Kanadzie, Brazylii, Argentynie, Urugwaju, Chile, Indiach, Tajlandii, Izraelu, na Wyspach Kanaryjskich, na Filipinach i na Kubie oraz w wielu krajach europejskich. W szerokim repertuarze zespołu znajduje się muzyka różnych epok i stylów, zarówno utwory a cappella, jak i formy wokalno-instrumentalne. CHAPS zapraszany jest często do prawykonań utworów współczesnych kompozytorów polskich, takich jak: K. Penderecki, R. Twardowski, J. W. Hawel, A. Koszewski, M. Jasiński. W 2014 roku chór został wyróżniony prestiżowym tytułem Ambasadora Szczecina.


„I Am The Sound”, czyli Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych „Soundedit” odbędzie po raz szósty w Łodzi w dniach 24-25 października 2014 roku. Zagrają: Laibach, Karl Bartos, Lech Janerka, Patrick Wolf oraz John Cale. Nagrody Festiwalu – Człowiek ze Złotym Uchem - ponownie w trafią w ręce wybitnych producentów i artystów.

„Soundedit” to festiwal, który wyróżnia się na tle innych imprez. Stawia na jakość i unikatowość, docenia artyzm i warsztat. Jak co roku organizatorzy chcą uhonorować tych, którzy sprawiają, że produkcja muzyczna jako dziedzina sztuki wciąż się rozwija. Producent muzyczny to czasem zawód niedoceniany, lecz w misję „Soundedit” wpisana jest zmiana tego stanu rzeczy.

Na szóstą edycję Festiwalu zaproszone zostały prawdziwe legendy. W piątek zagra Laibach, który tym razem w swych industrialnych inspiracjach sięgnął po historię Polski. Po Słoweńcach wystąpi - Karl Bartos, prawdziwy muzyczny „Robot”. Fani Kraftwerk z pewnością znają na pamięć płyty, jakie Karl nagrał z tą legendarną, niemiecką grupą. W sobotę, uroczystą Galę wręczenia statuetek „Człowieka ze Złotym Uchem” poprzedzą występy wysublimowanego Patricka Wolfa oraz mistrza słowa i dźwięku, jedynego i niepowtarzalnego – Lecha Janerki. Bezpośrednio po Gali wystąpi znakomity muzyk i producent John Cale – artysta, który wie, że słuchacze najbardziej oczekują… czegoś nieoczekiwanego.

Zespół U2 znają pewnie wszyscy fani rocka, lecz nawet U2 musi mieć wsparcie kogoś, kto pomoże w realizacji płyt i koncertów. Dlatego na tegoroczny Soundedit organizatorzy zaprosili Howie'go B. Pracował z Bjork, U2 czy Tricky’m, wyprodukował wiele niepowtarzalnych singli i remiksów. Legendarny producent poprowadzi after party, które odbędzie się po wszystkich sobotnich koncertach.

Galę wręczenia nagrody Festiwalu – „Człowieka ze Złotym Uchem” – poprowadzi niezawodny Piotr Metz. Tym razem na scenę, po odbiór statuetek zaprosi: Howie’go B., Lecha Janerkę, Karla Bartosa i Johna Cale’a.

Więcej informacji – na stronie: www.soundedit.pl/2014


Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na koncert z okazji 60-lecia pracy artystycznej wieloletniego wykładowcy, pedagoga i dyrektora konkursów skrzypcowych dla dzieci i młodzieży – prof. Jerzego Hazuki.

W 2014 roku Profesor Jerzy Hazuka obchodzi diamentowy jubileusz – sześćdziesięciolecie pracy artystycznej. Z tej okazji w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, 24 października  o godzinie 19.00, odbędzie się uroczysty koncert zatytułowany Cztery Pory Roku – Diamentowy Jubileusz.

W programie koncertu usłyszymy wiele kompozycji, dających pole do zaprezentowania przez artystów wirtuozerskich możliwości, m.in. Fantazję brillante op. 20 Henryka Wieniawskiego, opartą na tematach zaczerpniętych z opery Gounoda Faust, a także rapsodię koncertową na skrzypce i fortepian Cyganka Maurice Ravela. W koncercie wezmą udział podopieczni profesora Hazuki, którzy przy wsparciu Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wykonają także Cztery Pory Roku A. Vivaldiego. Przy fortepianie zasiądzie utytułowana, rosyjska pianistka, mieszkająca na stałe w Polsce, nagrodzona m.in. Brązowym Medalem Za Wybitne Osiągnięcia Artystyczne "Gloria Artis” – Elena Aleksiejuk.


Jarosław Chełmecki, Juraj Filas, Dominique Probst, Nina Šenk i Benjamin Schweitzer są twórcami Symfonii Mont Blanc, której pierwsze w Polsce wykonanie pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka dadzą w Katowicach filharmonicy śląscy, w piątek 24 października 2014 roku.

Inspirowana najwyższym szczytem Europy, symfonia powstała w ramach unijnego projektu ONE® – an Orchestra Network for Europe. Koordynatorem projektu jest zespół francuski z miasta Amiens – Orchestre de Picardie. Filharmonia Śląska dołączyła do niego w 2009 roku w roli współorganizatora. Wśród partnerów są niemiecki zespół Jenaer Philharmonie z Jeny, Štatny Komorný Orchester z Žiliny na Słowacji, Simfonični Orkester RTV Slovinija z Lublany. ONE® jest jedynym, przyjętym do realizacji projektem unijnym z dziedziny muzyki poważnej. W 2011 roku rozszerzono współpracę o działania twórcze, kompozytorskie. Zorganizowano w Chamonix-Mont-Blanc we Francji spotkanie kompozytorów, reprezentujących pięć spośród orkiestr zrzeszonych w projekcie. Byli wśród nich: wywodzący się ze śląskiego środowiska, Jarosław Chełmecki, przedstawiciel Filharmonii Śląskiej, Juraj Filas ze Słowacji, reprezentujący zespół z Žiliny, Dominique Probst jako kompozytor z ramienia orkiestry z Amiens, Nina Šenk – Słowenka, reprezentantka RTV Slo Symhony Orchestra oraz przedstawiciel Niemiec, Benjamin Schweitzer (Jenaer Philharmonie). Każdy z kompozytorów podjął się skomponowania jednej części symfonii, objętej wspólną ideą i wspólnym tytułem Mont-Blanc. Każda z tych części w założeniu miała być ok. 7-minutowym poematem symfonicznym.

W drugiej części koncertu rozbrzmi muzyka inspirowana polskimi górami i przede wszystkim ich kulturą. Filharmoniczni symfonicy wraz z chórem i Łukaszem Załęskim w partii tenorowej przypomną Harnasie Karola Szymanowskiego.


Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski oraz FUNDACJA f.o.r.t.e. zapraszają 28 października 2014 roku na „Probówkę” czyli pierwsze przedsięwzięcie edukacyjne z dziedziny muzyki współczesnej przydatne dla każdego.

Nowy otwarty program edukacyjno-muzyczny zorganizowany we współpracy z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie jest adresowany do szerokiego spektrum publiczności, ze szczególnym uwzględnieniem ludzi młodych, w wieku szkolnym i studentów. Prowadzący zajęcia będą wnikliwie przyglądać się zagadnieniom muzyki współczesnej, ale większość wykładów będzie dedykowana osobom niezwiązanym zawodowo z muzyką. Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny.

W programie pierwszego dnia „Probówki” (28 października, w godz. 10.00 – 13.00 i 17.00 – 18.30) organizatorzy zapraszają na wykład kontrabasisty i muzykologa Macieja Kazińskiego o improwizacji w muzyce średniowiecza, spotkanie z perkusistą jazzowym Jackiem Kochanem oraz warsztat improwizacji pod kierunkiem kompozytora i teoretyka Rafała Augustyna. O godz. 19.00 odbędzie się koncert Rafała Augustyna i Macieja Kazińskiego (z udziałem uczestników warsztatów). W programie: Rafał Augustyn - SPHAE.RA. Utwór cykliczny nr 3 v. 2.

UWAGA: NABÓR OTWARTY! ilość miejsc ograniczona. Zgłoszenia mailowe (forte@csw.art.pl) do 24 października 2014 roku.

Więcej


24 października 2014 roku na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie będzie miała miejsce polska premiera opery Kupiec wenecki Andrzeja Czajkowskiego.

Partytura Kupca weneckiego nakreślona została przez Andrzeja Czajkowskiego przy świadomości istnienia wielu języków muzycznych. Najważniejszy chyba okazał się styl Albana Berga, ale można wyczuć też pokrewieństwo ze światem dźwiękowym oper Ariberta Reimanna. Kupiec wenecki zachwyca mistrzostwem muzycznej dramaturgii i charakterystyki postaci. Pisany absolutnie serio, potrafi zaskoczyć muzycznym dowcipem – choćby w słynnej szekspirowskiej scenie wyboru narzeczonej, w której pojawia się ironiczny cytat motywu fatum z IV Symfonii Piotra Czajkowskiego. Spóźniona o ponad 30 lat prapremiera Kupca w kapitalnej reżyserii Keitha Warnera (Bregenzfestspiele) w lipcu 2014 roku została wyróżniona prestiżową International Opera Award.

Spektakl realizowany jest w ramach cyklu „Terytoria” - spotkań z muzyką współczesną. Reżyseria - Keith Warner, scenografia i kostiumy - Ashley Martin-Davis, choreografia - Michael Barry, reżyseria świateł - Davy Cunningham. Solistów, Chór i Orkiestrę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz Chór Dziecięcy "Artos" im. Władysława Skoraczewskiego poprowadzi Lionel Friend. Spektakl powstał w koprodukcji z austriackim Festiwalem w Bregencji, gdzie dzieło miało swoją prapremierę 18 lipca 2013 roku, oraz z Instytutem Adama Mickiewicza.


Oratorium o miłosierdziu „Święta przy Tobie chwila” autorstwa Henryka Jachimowskiego i Pawła Łukowca zabrzmi 25 października 2014 roku o godz. 19.00 w Sanktuarium Matki Boskiej Ostrobramskiej w Skarżysku-Kamiennej.

Utwór powstał specjalnie na uroczystość jubileuszu Sanktuarium i wyniesienia do godności Bazyliki Mniejszej kościoła, w którym znajduje się kopia obrazu Matki Boskiej Ostrobramskiej. Jest to poemat liryczny złożony z 12 utworów poetyckich w klamrze hymnicznej prologu i epilogu wysławiającego Matkę Bożą. Praca nad utworem trwała kilka lat. Melodia maryjna, muzyka ściśle towarzyszy tekstowi.

Do udziału w oratorium zaangażowany został duży aparat wykonawczy złożony z czworga solistów: Olga Szomańska – wokalistka i aktorka estradowa, Marcin Jajkiewicz – wokalista jazzowy, musicalowy i rozrywkowy, obecnie członek zespołu Tango Corazon Quintet Marcina Wyrostka, Marzena Trzebińska – wokalistka pochodząca z Chmielnika, występuje z zespołem Chmielnikers, Andrzej Gumiela – saksofonista, aranżer, pedagog związany z Uniwersytetem Jana Kochanowskiego. Solistom towarzyszyć będą chóry Fermata i Instytutu Edukacji Muzycznej UJK, które przygotowała Ewa Robak, a także Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją swego szefa – Jacka Rogali.


 Z okazji 90. rocznicy urodzin wybitnego dyrygenta i kompozytora Andrzeja Markowskiego i 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich w dniach 25-27 października 2014 roku w Warszawie odbędzie się Tryptyk "Musica Vincit Omnia" - Generacje XVIII „polsko-amerykańskie”.

Cykl „Musica Vincit Omnia” Fundacji im. Andrzeja Markowskiego został zainicjowany w roku 1999 w Waszyngtonie. Przed niemal dziesięciu laty pojawił się we Wrocławiu. W 2014 roku zawita do Warszawy. Oba miasta wydają się równie dobrze predestynowane do roli gospodarza, gdyż zarówno Warszawa, jak też Wrocław są kluczowe dla biografii patrona festiwalu i samej fundacji – Andrzeja Markowskiego, wybitnego dyrygenta, kompozytora, organizatora życia muzycznego. „Musica Vincit Omnia” – obecnie w formie tryptyku - to zawsze niezwykle osobisty, autorski, dopracowany w detalach festiwal, kreowany przez Małgorzatę Markowską, córkę artysty. To idea, by poprzez występ wybitnych artystów uczcić pamięć patrona fundacji, a jednocześnie w proponowanym programie nawiązać do profilu działalności Andrzeja Markowskiego.

Tegoroczny Tryptyk ma wymiar szczególny, do grona jego współorganizatorów dołączyli ważni partnerzy – Smithsonian Institution, Związek Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Program II Polskiego Radia. Tryptyk wpisuje się w rozpoczynające się obchody 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich, a także w rocznicę 90. urodzin Andrzeja Markowskiego, która przypadła 22 sierpnia. Festiwal został włączony do mającego już duże tradycje cyklu koncertów „Generacje”, organizowanego przez ZKP w celu prezentacji różnych pokoleń kompozytorów polskich i niekiedy zagranicznych XX i XXI wieku. Tym razem program wypełnią utwory kompozytorów polskich oraz amerykańskich.

A zatem: „Generacje XVIII – polsko-amerykańskie”. Na program podwójnego jubileuszu złożą się dwa uroczyste koncerty z udziałem Stevena Honigberga (wiolonczela) i Orkiestry Kameralnej AUKSO z jej Dyrektorem Artystycznym i dyrygentem Markiem Mosiem (25 października) oraz Jadwigi Kotnowskiej (flet) i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Kennetha Slowika (27 października). Ideą zasadniczą tegorocznego projeku było ukazanie wzajemnego muzycznego wpływu Europy i Stanów Zjednoczonych, stąd swoiste festiwalowe „tematy” i „reminiscencje” na wielu obszarach: przypomnienie Toccaty Bolesława Szabelskiego, wykonywanej niegdyś przez Leopolda Stokowskiego, sięgnięcie do muzyki Aarona Coplanda, Amerykanina o europejskich korzeniach, obecność utworu Tomasza Sikorskiego („najbardziej amerykańskiego z polskich kompozytorów”). Stąd również wśród zaproszonych artystów znakomity amerykański wiolonczelista Steven Honigberg (po raz pierwszy w Polsce) w Koncercie wiolonczelowym Andrzeja Panufnika, a z drugiej strony (oceanu) wybitna polska flecistka Jadwiga Kotnowska w Koncercie na flet i orkiestrę Amerykanina Lowella Liebermanna. Wieczór kompozytorów polskich (25 października) zamknie Leonard Bernstein, wieczór amerykański (27 października) otworzy Grażyna Bacewicz. W środku Tryptyku – Kenneth Slowik, dyrektor muzyczny Smithsonian Institution i jego wykład w Bibliotece Uniwersyteckiej, poświęcony Marcie Graham, słynnej amerykańskiej tancerce i jej udziałowi w powstaniu baletu Appalachian Spring Coplanda (26 października). Niezwykle cenna jest w tym kontekście obecność waszyngtońskiego Smithsonian Institution, największego na świecie kompleksu muzeów i ośrodków edukacyjno-badawczych (obecnie jego kolekcje obejmują ponad 137 milionów eksponatów). Wśród zbiorów znajduje się The Hall of Musical Instruments, chlubiący się m. in. instrumentami Stradivariusa. Dyrektor muzyczny Instytutu Kenneth Slowik wystąpi na festiwalu w podwójnej roli, jako dyrygent i wykładowca.

Patronat medialny nad Tryptykiem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Premiera spektaklu baletowego Dzieje grzechu na podstawie powieści Stefana Żeromskiego o tym samym tytule do muzyki Mieczysława Karłowicza odbędzie się 25 października 2014 roku o godz. 19 w Operze na Zamku w Szczecinie.

Spektakl powstał według pomysłu i w choreografii Karola Urbańskiego, pod kierownictwem muzycznym Jerzego Wołosiuka.

Dzieje grzechu to historia o ekstremalnych ludzkich emocjach. Historia kobiety, która nie waha się zejść na samo dno, by ocalić to co najważniejsze – czystość uczucia. W roli Ewy Pobratyńskiej wystąpi solistka baletu Opery na Zamku Kseniia Naumets-Snarska. Klimat spektaklu realizowanego w technice tańca neoklasycznego, do muzyki Mieczysława Karłowicza, podkreślą kostiumy Tijany Jovanovic (m.in. kostiumy do Hamleta w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej) i scenografia Wacława Ostrowskiego (Teatr Wielki – Opera Narodowa). Projekcje multimedialne przygotował Krystian Drywa (projekcje m.in. w przedstawieniach Teatru Roma, współpraca z teatrami Buffo i Rampa).

Spektakl zostanie powtórzony 26 października 2014 roku.


Podobno melomani dzielą się na tych, którzy lubią Wagnera i nie przepadają za Brucknerem oraz na tych, którzy uwielbiają Brucknera i nie znoszą Wagnera. Wszyscy jednak jednogłośnie stwierdzą, że muzyka obu kompozytorów nie pozostawia nikogo obojętnym. Wiele poruszających fragmentów można znaleźć w symfoniach Antona Brucknera.

Doskonałą okazją do wysłuchania jednej z nich będzie Koncert Finałowy XXVI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki religijnej w Rumi, im. Ks. Stanisława Ormińskiego, który odbędzie się w sobotę, 25 października 2014 roku w Sanktuarium NMP Wspomożenia Wiernych Salezjanów św. Jana Bosko, o godz. 16:00.

Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej poprowadzi Dyrektor Artystyczny PFB – Ernst van Tiel. Publiczność usłyszy m.in. IV Symfonię Romantycznę Es-dur, będącą uosobieniem ówczesnej niemieckiej, romantycznej wrażliwości oraz monumentalne Te Deum z udziałem Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego. Wystąpią także: sopranistka: Barbara Kubiak, alt-Ewa Marciniec, tenor - Adam Zdunikowski oraz bas - Szymon Kobyliński.


Triumfatorka „Wieniawskiego” w 2006 roku – Agata Szymczewska oraz najlepsza m.in. na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim dla Młodzieży w Szafarni (1998), a potem absolwentka renomowanych uczelni w Bazylei i Zurychu w mistrzowskich klasach Krystiana Zimermana i Konstantina Szczerbakowa – Justyna Danczowska będą w sobotę, 25 października 2014 roku o godz. 16 gośćmi kolejnego popołudnia „Filharmonii konesera” w Filharmonii Śląskiej, który u stołu dopełni katowicka restauracja "Kuchnia otwarta".
Na ucztę muzyczną mistrzynie skrzypiec i fortepianu przygotowały: przepełnioną wiedeńskim ciepłem Sonatę skrzypcową Grand Duo A-dur op. posth. 162, D 574 Franza Schuberta, statyczny Nokturn i orgiastyczną Tarantelę z opusu 28. Karola Szymanowskiego oraz kwintesencję polskości i wirtuozerii stylu brillante w Polonezie op. 4 Henryka Wieniawskiego.


O tym co robi krawiec muzyczny, o współpracy z Agnieszką Osiecką, o jazzie, o tym jak powstawała muzyka do Chłopów, a także o tym kiedy i dlaczego herbatka Yunnan została ocenzurowana opowie kompozytor Adam Sławiński, który będzie gościem trzeciego spotkania cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie”. Kolejna rozmowa czwartej serii cyklu, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się w sobotę, 25 października 2014 roku o godz. 15:00 w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Warszawie (Aula nr 106).

Adam Sławiński (ur. 1935) to jeden z najbardziej uznanych polskich kompozytorów muzyki poważnej, filmowej i rozrywkowej. Stworzył wiele utworów symfonicznych i eksperymentalnych, ale także ok. 70 piosenek napisanych do telewizyjnych Listów śpiewających Agnieszki Osieckiej, muzyki dla Teatru Telewizji i do takich seriali, jak Chłopi, Komediantka i . Ważną częścią jego działalności był też jazz i publicystyka muzyczna. W latach 1974-75 był zastępcą dyrektora muzycznego Polskiego Radia, a w latach 1990-91 dyrektorem radiowej Dwójki.

Artysta prowadził w latach PRL-u co najmniej potrójne życie: kompozytora muzyki poważnej, filmowej i niepoważnej, a także „klezmera”, jazzmana i publicysty. Przez wiele lat współpracował m.in. z Agnieszką Osiecką i Jeremim Przyborą.

Podczas spotkania opowie o swoich licznych zajęciach, przybliży też smakowite historie zza kulis ówczesnych mediów, m.in. jak zaczepiony na ulicy otrzymał pracę w telewizji i dlaczego w jego symfonii ocenzurowano herbatkę Yunnan...

Spotkanie jak zawsze poprowadzi Małgorzata Kołcz - absolwentka klasy kontrabasu gdańskiej AM oraz filologii klasycznej poznańskiego UAM. Jest kameralistką i muzykiem orkiestrowym. Zajmuje się również wykonywaniem muzyki eksperymentalnej. Aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców, projektując i organizując wydarzenia promujące kulturą wyższą. Jest współtwórcą m.in.: projektu scenicznego „Audio Stage”, warszawskich „Letnich Festiwali Nowego Miasta”, festiwalu „Muzyka Słów Zbigniewa Herberta”. Współpracowała m.in. z festiwalami „Warszawska Jesień” i „Audio Art”.

Wstęp jest wolny.

Kolejne spotkanie odbędzie się 8 listopada 2014 roku o godz. 15:00. Gościem będzie kompozytor Romuald Twardowski.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program cyklu spotkań


W ramach obchodów 100-lecia urodzin Andrzeja PanufnikaAkademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pragnie uhonorować pamięć jednego z najwybitniejszych polskich dyrygentów i kompozytorów. Z tej okazji 25 października 2014 roku, w Sali Koncertowej AMKL odbędzie się koncert Akademickiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Wojciecha Rodka. W programie: Kołysanka i Koncert fortepianowy Andrzeja Panufnika - z Markiem Szlezerem w roli solisty – oraz Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.

26 października 2014 roku Orkiestra wystąpi podczas koncertu finałowego festiwalu 4. Dni Muzyki: Andrzej Panufnik, w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie.

- Program pierwszego koncertu Akademickiej Orkiestry Symfonicznej w nowym roku akademickim jest niezwykle wymagający, ale jednocześnie efektowny. – podkreśla Wojciech Rodek. - Dobór utworów warunkuje niewątpliwie 100. rocznica urodzin Panufnika, która jest znakomitą okazją dla wykonania jego często zapomnianych dzieł. Zabrzmią te, które są reprezentatywne i najczęściej wykonywane: Kołysanka i Koncert fortepianowy. Historia powstania Kołysanki jest ciekawa, bo znana z relacji kompozytora, który wymyślił ją podczas nocnego spaceru mostem Waterloo w Londynie. Słyszymy w tym utworze piosenkę ludową Przyjechał do niej, a w przedmowie do pierwszego wydania kontrowersyjna muzykolog PRL-u Zofia Lissa napisała, że dziecko może spać spokojnie, bo czuwa nad nim Józef Stalin... Popisem młodych muzyków będzie Koncert na orkiestrę Lutosławskiego, pełen pasji, kontrastów, polskiej ludowości. Studenci Akademii Muzycznej we Wrocławiu to już wytrawni instrumentaliści. Praca z nimi to satysfakcja. Jest to dla mnie zdumiewające z jaką łatwością odtwarzają jeden z najtrudniejszych utworów światowej literatury symfonicznej. Cieszę się, że możemy zagrać ten program dwukrotnie. Stawia to przed nami konieczność odnalezienia się w różnych salach przy wymagającej publiczności.


V Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74) odbywać się będzie od marca do listopada zawsze w czwartą niedzielę miesiąca oraz w trzecią niedzielę grudnia 2014 roku o godzinie 19.00. Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godz. 19.00. Wstęp wolny.

Terminy recitali:

  • 23.03.2014 Thomas Lennartz (Drezno)
  • 27.04.2014 Jarosław Tarnawski (Poznań)
  • 25.05.2014 Tomas Trotter (Birmingham)
  • 22.06.2014 Heiko Holtmeier (Berlin)
  • 27.07.2014 Stefan Schmidt (Würzburg)
  • 24.08.2014 Tobias Aehlig (Paderborn)
  • 28.09.2014 Pierre Pincemaille (Paryż/Saint-Denis)
  • 26.10.2014 Stefan Palm (Neuss)
  • 23.11.2014 Jarosław Wróblewski (Warszawa)
  • 21.12.2014 Michał Markuszewski (Warszawa)

Szczegóły – na: www.festiwal.reformowani.pl


Program 2 Polskiego Radia oraz Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 26 października 2014 roku o godz. 19.00 na koncert symfoniczny pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka. W programie koncertu: Dedykacja Jerzego Maksymiuka, Koncert fortepianowy nr 18 B-dur KV 456 Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz VIII Symfonia F-dur op.93 Ludwiga van Beethovena. Solistką koncertu będzie Julia Kociuban.

Jerzy Maksymiuk rozpocznie koncert swoim utworem z 2014 roku, zatytułowanym Dedykacja, którym próbuje odpowiedzieć na pytanie: Dla kogo ta Dedykacja? Dla czasów pełnych niepokoju, także moralnego? Dla kogoś, kto ceni spokój, porządek? Może dla mnie samego? Pozostałe utwory, które Jerzy Maksymiuk wybrał do koncertu, to dzieła klasyczne, powszechnie znane, ale pod ręką Mistrza nabierające niezwykłego blasku i lekkości. Pokazał to już wiele lat temu, z utworzoną w 1972 roku Polską Orkiestrę Kameralną, którą wkrótce wielu krytyków uznało za jedną z najlepszych orkiestr na świecie. POK koncertowała pod jego batutą na całym świecie w tak prestiżowych salach jak Carnegie Hall, London Proms, Wiener Ferein i oczywiście w Polsce. Jerzy Maksymiuk nagrał ok.100 płyt, w tym dla EMI (13 płyt), Hyperionu, Naxosa. Wiele albumów uhonorowanych zostało prestiżowymi nagrodami, m.in.: Wiener FloetenUhr za interpretacje Mozarta z POK (1982), GramophoneAward za "Best Concerto of the Year" (1992) z nagraniem "The Confession of IsobelGowdie" Jamesa Macmillana, w 1995 roku Hyperionu za koncerty fortepianowe Medtnera (solista NikolaiDemidenko). Jerzy Maksymiuk został za swoją działalność artystyczną odznaczony m.in.: Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym medalem „Gloria Artis, a 6 października 2014 r. uhonorowano go także Złotym Berłem Fundacji Kultury Polskiej.

Maestro Maksymiuk zaprosił do wykonania Koncertu fortepianowego Mozarta Julię Kociuban – młodą pianistkę,urodzoną w 1992 roku w Krakowie. Do 2012 roku była studentką prof. Piotra Palecznego w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie studiuje na Universität Mozarteum w Salzburgu w klasie wybitnego pianisty i pedagoga prof. Pavla Gililova. Jest laureatką nagród Grand Prix, pierwszych miejsc oraz nagród specjalnych w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach pianistycznych. Koncertowała w Polsce, Niemczech, Rosji, we Włoszech,Francji, w Kuwejcie, Chinach, Kanadzie,USA, Austrii, Szwajcarii, Estonii, na Białorusi, Ukrainie i Litwie. Wielokrotnie występowała jako solistka z towarzyszeniem orkiestr kameralnych i symfonicznych w Polsce i poza jej granicami pod batutą wielu znanych dyrygentów.

Bilety do kupienia na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie studia


Pierwszy koncert z cyklu „Rudolphina” w wykonaniu zespołu muzyki dawnej Ars Cantus z Wrocławia pod kierownictwem Tomasza Dobrzańskiego odbędzie się 26 października 2014 roku o godz. 18.15 w Auli O. Jacka Woronieckiego w Klasztorze Dominikanów na Służewie w Warszawie (ul. Dominikańska 2).

„Rudolphina 1” jest pierwszym z cyklu sześciu koncertów prezentujących dzieła zgromadzone w bibliotece księcia legnicko-brzeskiego Jerzego Rudolfa, będącej jednym z najobszerniejszych zbiorów muzycznych XVII-wiecznej Europy. Usłyszymy madrygały, motety i intrady znanego niemieckiego kompozytora Hansa Leo Hasslera w wykonaniu zespołu Ars Cantus z Wrocławia należącego do czołówki europejskich zespołów muzyki dawnej. Zespół działa od roku 2010 pod kierunkiem Tomasza Dobrzańskiego w ramach instytucji Wrocławscy Kameraliści. Koncert zostanie powtórzony we Wrocławiu oraz w Legnicy (22 i 23 listopada 2014).

Kolejne koncerty z tego cyklu w wykonaniu zespołu Cantores Minores Wratislavienses odbędą się w listopadzie i grudniu 2014 roku i prezentować będą wielochórowe motety XVII-wiecznych mistrzów polifonii.

Wydarzenie jest częścią 4-letniego interdyscyplinarnego projektu kompleksowego opracowania, skompletowania i przywrócenia do życia koncertowego zachowanych przez 400 lat, nierzadko nieznanych utworów. Obejmuje on digitalizację całości zbiorów muzycznych zachowanych w tzw. „Bibliotheca Rudolphina”, utrwalenie wybranych utworów na płytach CD (6 tytułów) oraz ich popularyzację poprzez koncerty i publikacje. Projekt jest jednym z priorytetowych projektów muzycznych miasta Wrocławia - Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku, promujących Śląsk jako ważny ośrodek kulturalny Europy, został dofinansowany w trybie wieloletnim przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Wydarzenia Kulturalne 2014 r. – priorytet Muzyka oraz w ramach wieloletniego programu rządowego Kultura + w priorytecie Digitalizacja.

Szczegółowe informacje - na stronie: www.rudolphina.pl


Organowy recital Władysława Szymańskiego odbędzie się w niedzielę, 26 października 2014 roku o godz. 17.00 w Sali koncertoeja im. Karola Stryji w Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Koncert jest kolejnym z cyklu „Filharmonicznych wieczorów organowych”.

W programie: Ernst Köhler – Thema mit Variationen, August G. Ritter – II Sonata e-moll op. 19, Bolesław SzabelskiLargo, Felix Mendelssohn Bartholdy – I Sonata f-moll op.65 nr 1, Władysław ŻeleńskiPreludium pastorale i Alexandre Guilmant – V Sonata organowa c-moll op. 80.

Więcej


Spotkanie z Lady Camillą Panufnik oraz z Beatą Bolesławską-Lewandowską, autorką książki Panufnik. Architekt emocji odbędzie się 26 października 2014 roku o godz. 16:00 w Księgarni Muzycznej „Kurant” w Krakowie (Rynek Główny 36). Wstęp wolny.

Książka, wydana w setną rocznicę urodzin Andrzeja Panufnika, jest zbiorem wywiadów, które Beata Bolesławska-Lewandowska przeprowadziła z osobami z otoczenia kompozytora. Wśród nich znaleźli się jego najbliżsi (żona, dzieci), a także przyjaciele oraz wybitni dyrygenci i artyści, z którymi współpracował. Całość poprzedzona została wstępem przygotowanym przez Adama Zagajewskiego. To już druga publikacja PWM z serii „Rozmowy o kompozytorach”.

Dr Beata Bolesławska-Lewandowska jest absolwentką studiów magisterskich Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów doktorskich Wydziału Muzycznego Uniwersytetu w Cardiff. Jest autorką szeregu prac na tematy związane z polską muzyką współczesną, publikowanych w kraju i za granicą. W 2001 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne opublikowało monografię Panufnik jej autorstwa, poświęconą życiu i twórczości Andrzeja Panufnika, a w 2013 książkę Górecki. Portret w pamięci z rozmowami o Henryku Mikołaju Góreckim. W 2007 roku została uhonorowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką „Zasłużony dla kultury polskiej”.

Współwydawca książki: Narodowy Instytut Audiowizualny. Patroni medialni: Program Drugi Polskiego Radia, „Tygodnik Powszechny”, „Gazeta Wyborcza”.


Koncert Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, organizowany w ramach konferencji „Polska muzyka chóralna XXI wieku”, odbędzie się 27 października 2014 roku o godz. 19.00.

W jego programie znajdą się utwory Miłosza Bembinowa - Beatus vir, Beatus servus, Mariana Borkowskiego - Kołysanka, Ave. Alleluja. Amen III, Alicji Gronau - The Struggle Between Winter and Summer, Anny Ignatowicz-Glińskiej - To nie jest coś, co można opowiedzieć, Bartosza Kowalskiego - Where are you, Aleksandra Kościowa - MygarannePawła Łukaszewskiego - Nunc dimittis, O vos omnes, Aldony Nawrockiej - Ritualudium MozambiqueDariusza Przybylskiego - Ave maris stella i Edwarda Sielickiego - …et nos cedamus amori (prawykonanie).

Wykonawcy: Sekstet Wokalny PROMODERN: Łucja Szablewska – sopran, Ewa Puchalska – mezzosopran, Elżbieta Wróblewska-Rydzewska – mezzosopran, Andrzej Marusiak – tenor, Artur Janda – bas-baryton, Piotr Pieron – bas, kierownictwo artystyczne. Opieka artystyczna: dr Miłosz Bembinow.

Bezpłatne karty wstępu.


Wernisaż wystawy linorytów Joanny Tumiłowicz pt. Król Ubu czyli Poczet Kompozytorów Polskich odbędzie się w poniedziałek, 27 października 2014 roku o godzinie 17.30 w Galerii STYK, na drugim piętrze Pałacu Czapskich w Warszawie (Rektorat Akademii Sztuk Pięknych, Krakowskie Przedmieście 5).

Na kartach tej historii będzie można zobaczyć wizerunki takich osób, jak: Krzysztof Penderecki, Witold Lutosławski, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Elżbieta Penderecka, Elżbieta Sikora, Hanna Kulenty, Joanna Bruzdowicz, Bogusław Schaeffer, Grażyna Bacewicz, Kazimierz Serocki, Tadeusz Baird, Eugeniusz Knapik, Stefan Kisielewski, Mieczysław Weinberg, Roman Palester, Aleksander Tansman, Roman Maciejewski, Krzysztof Meyer, Krzysztof Knittel, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Aleksander Lasoń, Rafał Augustyn Stanisław Krupowicz, Jerzy Kornowicz, Marek Stachowski, Edward Pałłasz, Marian Sawa, Bernadetta Matuszczak, Zygmunt Krauze, Witold Rudziński, Krystyna Moszumańska-Nazar, Włodzimierz Kotoński, Witold Szalonek, Augustyn Bloch, Romuald Twardowski, Marta Ptaszyńska, Andrzej Panufnik, Paweł Szymański, Paweł Mykietyn, Aleksandra Gryka, Agata Zubel.

Wystawę można oglądać do 30 października 2014 roku.


"Polska Muzyka Odnaleziona" to cykl koncertów, dzięki któremu Narodowe Centrum Kultury pragnie przywrócić do repertuaru i do świadomości słuchaczy oraz muzykologów, dawno zapomnianych twórców i ich dzieła. Pierwszy koncert z tego cyklu odbędzie się 27 października 2014 roku o godzinie 19.00 w warszawskich Łazienkach Królewskich.

W programie m.in. utwory Marcina Józefa Żebrowskiego (um. 1792), Kazimierza Boczkowskiego (XVII/XVIII w.), Józefa Zeidlera (c.1744-1806), Romana Zajączkowskiego (XVII/XVIII w.), Krystiana Józefa Rutha (I poł. XVIII), Pawła Sieprawskiego (XVII/XVIII) i Eliasza Karmelity (1691-1752) oraz fragmenty z „Kancjonału Dygulskiej”. Wystąpią: Dagmara Barna – sopran, Julita Mirosławska – sopran, Magdalena Szcześniewska – alt, Sylwester Smulczyński – tenor, Dawid Biwo – bas, Grzegorz Lalek – skrzypce, Margreet van der Heyden – skrzypce, Anna Stankiewicz – altówka, Justyna Krusz – viola da gamba, Tomasz Frycz – wiolonczela, Maria Erdman – klawesyn, pozytyw, Marek Niewiedział – obój, Agnieszka Mazur – obój, Szymon Józefowski – fagot, Mike Diprose – trąbka, Julian Zimmermann – trąbka i Jarosław Kopeć – kotły. Kierownictwo muzyczne - Mike Diprose.


27 października 2014 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie rozpocznie się sesja naukowa w całości poświęcona dorobkowi najważniejszych kompozytorów czeskich.

Dziedzictwo, jakie pozostawili po sobie Dvorak, Vorisek, Smetana, Janacek, Martinů czy Nowak, pozwala na ujęcie ich w poczet tych, których wkład w rozwój muzyki i pianistyki europejskiej należy uznać za bezcenny i niepowtarzalny. Sesji towarzyszyć będą koncerty, na które wstęp jest wolny.

Więcej


We wtorek, 28 października 2014 roku o godz. 19:30 w Sali Koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach odbędzie się Gala Piotra Beczały. Będzie to z pewnością jedno z najważniejszych wydarzeń na mapie polskiej kultury w sezonie artystycznym 2014/2015.

Historia poniekąd zatacza koło – wybitny liryczny tenor studia w zakresie śpiewu rozpoczął właśnie w Katowicach, w klasie prof. Jana Ballarina. Występując na scenach najważniejszych teatrów operowych świata (w tym w ubiegłym sezonie koncertowym aż w dwóch premierowych wykonaniach na deskach nowojorskiej MET), od swojego wyjazdu w 1992 roku wystąpił w kraju zaledwie kilkakrotnie. Gala śpiewaka w Sali NOSPR będzie jego pierwszym występem na Śląsku.

Z dyrygentem Łukaszem Borowiczem, który poprowadzi orkiestrę podczas wtorkowego koncertu, Beczała współpracował już wielokrotnie, m.in. w czerwcu tego roku wystąpili razem podczas koncertów w Grazu i Wiedniu. Efektem współpracy artystów są trzy albumy płytowe. Szczególną uwagę zwraca ostatni, wydany w 2013 roku przez Deutsche Grammophon Twoim jest serce me. Na materiał płyty składają się melodie rodem z operetek Lehára czy Straussa, które swego czasu były sztandarowym repertuarem Richarda Taubera – żyjącego na początku XX wieku śpiewaka, którego działalności album jest poświęcony. Płyta powstała przy udziale zaproszonych gości, w tym rosyjskiej sopranistki Anny Netrebko oraz Richarda Taubera, który za pomocą najnowszej technologii tworzy duet z Beczałą.

W programie październikowego koncertu w Katowicach znajdą się arie oraz fragmenty instrumentalne z oper Verdiego, Rossiniego, Meyerbeera, Mascagniego, Pucciniego, Moniuszki, Czajkowskiego, Żeleńskiego i Świdra.


Prawykonanie utworu Rafała Zapały Susie’s mystic moments odbędzie się w ramach XXXIII Międzynarodowego Festiwalu „Jeunesses Musicales”, promującego młodych, utalentowanych wykonawców, 30 października 2014 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach.

Wydarzenie jest częścią programu „Kompozytor – rezydent”, którym w Filharmonii w Kielcach w sezonie 2014/2015 jest Rafał Zapała (na zdjęciu). Współorganizatorem koncertu jest Świętokrzyskie Stowarzyszenie „Muzyka”.

W programie znajdą się także kompozycje Ludwiga van Beethovena - uwertura Fidelio, Wolfganga Amadeusza Mozarta - XXI Koncert fortepianowy C-dur w interpretacji ukraińskiej pianistki Dinary Klinton oraz Józefa Haydna - Symfonia nr 96 D-dur.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Antoine Glatard, który zwrócił uwagę jury Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów „Jeunesses Musicales” w Bukareszcie (2013). Szacowne gremium przyznało artyście II miejsce oraz nagrodę specjalną, w wyniku czego młody adept sztuki otrzymał propozycję poprowadzenia kilku europejskich orkiestr, w tym kieleckiej. O tym i innych ciekawostkach ze świata muzyki opowie Beata Młynarczyk, pedagog, prelegent, autorka ważnych projektów edukacyjnych, członek Zarządu Towarzystwa Muzycznego w Częstochowie.


XVI Śląskie Dni Muzyki Współczesnej odbędą się w Katowicach między 30 października a 14 listopada 2014 roku.

W tym roku mija 30 lat od pierwszej edycji festiwalu-biennale, organizowanego przez katowicki oddział Związku Kompozytorów Polskich. Naczelną ideą Śląskich Dni Muzyki Współczesnej jest prezentowanie najciekawszych przykładów twórczości muzycznej XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem kompozytorów związanych ze Śląskiem. Od początków swojego istnienia Festiwal ma przywilej współpracowania z najwybitniejszymi śląskimi zespołami, takimi jak Filharmonia Śląska, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Orkiestra Muzyki Nowej, Kwartet Śląski czy Zespół Śpiewaków Miasta Katowice CAMERATA SILESIA.

Na program Festiwalu złożą się cztery koncerty, podczas który odbędą się prawykonania pięciu nowych kompozycji: Andrzeja Dziadka - Koncert wiolonczelowy, Oscara Pradosa Sillero - Chant des nuagesdusoirStanisława Bromboszcza - Intensamente. Muzyka na 2 flety i fortepian, Łukasza Pieprzyka - FreeFlight i Jarosława Mamczarskiego - Poemat Liczb na baryton, kontrabas, fortepian i elektronikę. Usłyszymy także utwory m.in. Tadeusza Szeligowskiego, Piotra Perkowskiego, Wojciecha Kilara, Aleksandra Tansmana, Eugeniusza Knapika, Tomasza Sikorskiego, Aleksandra Lasonia i Tadeusza Wieleckiego.

Tegoroczna, XVI edycja Festiwalu organizowana jest we współpracy z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Agencją Artystyczną APPASSIONATO, przy wsparciu ze strony: Urzędu Miasta Katowice, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Muzyki i Tańca oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Więcej


Tradycyjnie przed Świętem Wszystkich Świętych, 31 października 2014 roku o godz. 19.30 na estradzie Filharmonii w Krakowie zabrzmi Mozartowskie Requiem. Tym razem jednak w kontekście dzieła, którego pierwsze pełne wykonanie wersji symfonicznej odbędzie się za sprawą krakowskich filharmoników i wobec zgromadzonej w piątkowy wieczór publiczności. Mowa o Requiem Pawła Łukaszewskiego (na zdjęciu), znakomitego polskiego kompozytora młodego pokolenia, którego obecność podkreśli jeszcze rangę tego wydarzenia.

Paweł Łukaszewski opatrzył partyturę swojego Requiem kilkoma różnymi dedykacjami: dla członków rodziny, przyjaciół i ludzi szczególnie dla niego ważnych, m.in. kompozytorów Wojciecha Kilara i Johna Tavernera. „W obrzędach pogrzebowych poleca się Bogu zmarłych, umacnia nadzieję żyjących, wyznaje wiarę, że wszyscy ochrzczeni zmartwychwstaną z Chrystusem, modli się, aby zmarli przeszli przez śmierć do życia” – mówi kompozytor – „przesłaniem więc liturgii żałobnej jest nadzieja życia wiecznego, wyznanie wiary w zmartwychwstanie i ponowne spotkanie w Królestwie Bożym”. Wśród dziesięciu części utworu nie znajdziemy zatem przerażającego Dies irae, usłyszymy za to pokrzepiający Psalm 23 i przepełnione nadzieją Alleluja. „Z niebieskiego Jeruzalem wyjdą aniołowie na spotkanie i zawiodą duszę do Raju, gdzie podejmą ją męczennicy przy wtórze chórów anielskich” – mówi kompozytor – „moje Requiem jest próbą przybliżenia największej tajemnicy naszej wiary”.

W koncercie obok Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Michała Dworzyńskiego, udział wezmą soliści: Marta Boberska (sopran), Ewa Marciniec (alt), Aleksander Kunach (tenor) oraz Jarosław Bręk (bas).

Bezpośrednio przed koncertem (o godz. 18.30) odbędzie się wykład inaugurujący cykl „Katedra muzyki” zatytułowany Requiem – między mrokiem śmierci a światłem nadziei. Od gregoriańskiej mszy za zmarłych do „Polskiego Requiem” Pendereckiego. Wykład wygłosi prof. Regina Chłopicka.

Po koncercie organizatorzy zapraszają na wernisaż wystawy grafik Lesława Chorążego zatytułowanej Piórkiem o muzyce, piórkiem o świecie.


Koncert zaduszkowy w wykonaniu Cameraty Silesia odbędzie się w piątek, 31 października 2014 roku o godz. 19.30 w Sali kameralnej NOSPR w Katowicach.

Program koncertu otworzą trzy dzieła estońskiego kompozytora Arvo Pärta: The Deer’s Cry (2008) do tekstu staroirlandzkiego hymnu przypisywanego św. Patrykowi, Da Pacem Domine (2004) - modlitwa o pokój na świecie, skomponowana na zamówienie Jordiego Savalla jako wyraz pamięci dla ofiar ataku terrorystycznego w Madrycie, oraz Morning Star (2007). Następnie usłyszymy kompozycje Pawła Szymańskiego: Lux aeterna (1984), motet In paradisum (1995) napisany na chór męski, będący wizją raju wyrażonego słowami tekstu kończącego mszę za zmarłych oraz Miserere (1993) - dzieło przypominające, że nam, żyjącym na tej ziemi, będącym „pyłem i prochem” pozostaje jedynie pokorna prośba skierowana do Boga słowami psalmisty: „Zmiłuj się nade mną, Boże, w łaskawości swojej”.

Zespół Cameraty Silesia i instrumentalistów Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia poprowadzi Anna Szostak.