Polmic - FB

koncerty

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII


Tomasz Konieczny
– bas-baryton, solista Opery Wiedeńskiej. Urodził się w 1972 roku w Łodzi, studiował aktorstwo w PWSFTviT w Łodzi, śpiew solowy w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Wyższej Szkole Muzycznej im. Carla Marii von Webera w klasie śpiewu solowego Prof. Christiana Elßnera w Dreźnie. Debiutował jako aktor w filmie Andrzeja Wajdy Pierścionek z orłem w koronie. Następnie występował w licznych produkcjach filmowych, telewizyjnych i teatralnych, między innymi jako Tristan w telewizyjnej adaptacji Tristana i Izoldy w reżyserii Krystyny Jandy. Pracował także jako reżyser teatralny m.in. w Teatrze Adekwatnym w Warszawie.
Jako śpiewak zdobył II nagrodę podczas XXXIII Konkursu Wokalnego im. Antonina Dvořaka w Karlovych Varach, zaś w październiku 2004 roku wyróżniony został Nagrodą im. Arnolda Petersena za Wyjątkowe Osiągnięcia Artystyczne w Teatrze Narodowym w Mannheim. Zadebiutował w partii Figara w Weselu Figara W.A. Mozarta w Teatrze Wielkim w Poznaniu w grudniu 1997 roku. W Niemczech po raz pierwszy wystąpił w styczniu 1999 roku w Operze w Lipsku w Sprzedanej narzeczonej Bedřicha Smetany, by następnie podjąć z lipską sceną operową stałą współpracę w sezonie 1999-2000. Występował w teatrach operowych w Europie i Stanach Zjednoczonych. Z początkiem sezonu 2002/2003 został zaangażowany jako solista w Teatrze Narodowym w Mannheim, w lutym 2005 roku zadebiutował w Operze w Stuttgarcie, we wrześniu tego samego roku w Operze Niemieckiej nad Renem Düsseldorf/Duisburg, z którą to operą podjął w latach 2006-2014 stałą współpracę, zaś w marcu 2006 roku w Operze Praskiej. W październiku 2007 roku zadebiutował w Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Antoniego Wita. Od 2009 roku nieprzerwanie występuje jako solista w Wiedeńskiej Staatsoper, wykonując m.in. partie w operach Wagnera i R. Straussa.
W roku 2013 ukazało się, nakładem wytwórni Pentatone Classics, doskonałe nagranie płytowe Pierścienia Nibelunga R. Wagnera z udziałem artysty, pod dyrekcją Marka Janowskiego. Repertuar artysty, prócz dzieł operowych, obejmuje wiele dzieł oratoryjnych, w tym m.in. Pasję wg Św. Mateusza J.S. Bacha, IX Symfonię L. van Beethovena, Requiem G. Verdiego oraz dzieła Krzysztofa Pendereckiego.

Powrót