Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Od 26 stycznia do 9 lutego 2014 roku w Warszawie odbędzie się 11. edycja Festiwalu Witolda Lutosławskiego "Łańcuch", stanowiąca zarazem oficjalne zakończenie obchodów Roku Lutosławskiego 2013.

W programach koncertów festiwalowych obok dzieł Witolda Lutosławskiego zabrzmią m.in. utwory Jana Sebastiana Bacha, Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Andrzeja Panufnika, a także zwycięzcy Konkursu Kompozytorskiego w 100-lecie urodzin Witolda Lutosławskiego - Toru Takemitsu.

Do występu podczas jedenastej edycji „Łańcucha” zaproszone zostały m.in. polskie zespoły orkiestrowe: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia z Katowic, Polska Orkiestra Radiowa i Orkiestra Kameralna Miasta Tychy „Aukso”, a dyrygować nimi będą Alexander Liebreich, Renato Rivolta i Marek Moś.

Festiwalowi towarzyszą adresowany do najmłodszych słuchaczy Mini Festiwal „Łańcuszek” oraz kursy mistrzowskie w Radziejowicach, a także prezentacja dwóch projektów zrealizowanych w ramach programu Ministra "Lutosławski 2013 - Promesa": Ogniwa - wieczór nowych choreografii do muzyki Witolda Lutosławskiego (organizacja: Opera na Zamku w Szczecinie) i Bajka dla dzieci Pan Lutosławski (organizacja: Fundacja Zygmunta Noskowskiego).

Festiwal organizowany jest przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.

więcej...


Prawykonanie Wariacji symfonicznych Ignacego Zalewskiego – kompozytora-rezydenta Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus – odbędzie się podczas koncertu zespołu w sobotę, 1 lutego 2014 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

W programie znajdzie się również Koncert fortepianowy (1961) Andrzeja Panufnika z Piotrem Słajczykiem w roli solisty oraz II Symfonia B-dur op. 19 Karola Szymanowskiego. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi pod batutą Marzeny Diakun.

Prawykonanie utworu Ignacego Zalewskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent".

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Opera Śląska w Bytomiu zaprasza na spektakl operowy Tosca Giacomo Pucciniego, który wystawiony zostanie w Sali Kongresowej w Warszawie w sobotę, 1 lutego 2014 roku o godz. 19.00. Wystąpią soliści, chór oraz orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Andrzeja Knapa.

Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Serafin, reżyseria i inscenizacja: Tadeusz Bradecki, scenografia i kostiumy: Jagna Janicka.


W sobotę, 1 lutego 2014 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach odbędzie się koncert muzyki polskiej. W programie znajdą się cztery kompozycje: Koncert na orkiestrę smyczkową (1928) Jerzego Fitelberga, Sinfonietta Szymona Laksa, Printemps Piotra Mossa i Sinfonietta Pawła Łukaszewskiego. Wystąpi Tomasz Tomaszewski – skrzypce i Śląska Orkiestra Kameralna (na zdjęciu).


Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury - na czele z prof. Jarosławem Drzewieckim (AM w Bydgoszczy) oraz mgr Januszem Ostrowskim (PSM I i II st. w Sanoku) - zaprasza wszystkich sympatyków muzyki i nie tylko do wzięcia udziału w IX Międzynarodowym Forum Pianistycznym „Bieszczady bez granic”, które odbędzie się w dniach 30 stycznia - 8 lutego 2014 roku w Sanoku. Ten unikatowy projekt edukacyjno-kulturalno-społeczny został doceniony przez Prezydenta RP i jego Małżonkę i uzyskał oficjalny „Honorowy Patronat Małżonki Prezydenta RP Pani Anny Komorowskiej”. Tematem przewodnim IX MFP będzie „Bach klasycznie i na jazzowo”.

Program Forum podzielono na dwa panele:
FORUM PIANISTYCZNE - to unikatowy projekt edukacyjny, który łączy różne kierunki edukacji muzycznej i sprawia, iż jest to innowacyjne przedsięwzięcie, umożliwiające poszerzanie wiedzy o nurty niedostępne bądź traktowane pobieżnie w normalnym toku nauczania muzyki. Wiedza o zdrowiu muzyka, właściwej postawie i sposobach rehabilitacji oraz cała sfera z pogranicza biznesu w kulturze jest częścią składową wykładów.
FESTIWAL FORUM – każda edycja przybliża dorobek innych kompozytorów, min. Chopina, Mozarta, Liszta, Beethovena. W programie tegorocznego Festiwalu znajdziemy najwybitniejsze dzieła całej rodziny Bacha. Dodatkowo program Festiwalu bogaty jest w utwory muzyki współczesnej i ich premiery oraz w nowatorskie kompozycje.
Poprzez liczne koncerty w formie „Delegacji Muzycznej Forum” wydarzenie to dociera do szerokiego grona odbiorców w Polsce (Sanok, Krosno, Jasło, Zagórz, Kielce, Strzyżów, Mielec, Lubaczów, Kraków, Sanniki, Stalowa Wola, Warszawa, Bydgoszcz), Słowacji (Svidnik, Bardejov) i na Ukrainie (Lwów, Czerniowce), promując w ten sposób kulturę Regionu Podkarpackiego w Polsce, na Ukrainie i na Słowacji.
Na osiem dni Sanok stanie się zimową stolicą muzyki klasycznej, do której zjadą wybitni artyści i pedagodzy z całego świata, min.: Gary Guthman (USA), prof. Sergey Osadchuk (Norwegia), Michail Woskresienski (Rosja), prof. Viera Nosina (Rosja), prof. Larisa Mazdykov (Rosja), prof. Aleksandra Zvirblyte (Litwa), prof. Andrzej Tatarski (Polska), prof. Andrzej Jasiński (Polska) i wielu innych.
Międzynarodowe Forum Pianistyczne skupia corocznie ok. 200 uzdolnionych młodych pianistów w jednym miejscu – w Sanoku, dając im możliwość osobistego rozwoju pod okiem wybitnych pedagogów i artystów. Stwarza jednocześnie możliwości prezentacji solowej, kameralnej i z orkiestrą w salach koncertowych Polski i na arenie międzynarodowej. Spotkanie tak dużej liczby pianistów w tym samym czasie, w tym samym miejscu jest wydarzeniem wyjątkowym. Forum gości uczestników nie tylko z całej Polski, ale także z Ukrainy (Odessa, Sewastopol Charków, Kijów, Lwów, Ternopol, Drohobycz, Czerniowce), Słowacji ( Koszyce, Majova) oraz innych krajów europejskich (Litwa, Łotwa, Estonia, Rosja, Białoruś, Bułgaria, Hiszpania).Forum jest niepowtarzalną okazją, aby zobaczyć największych wirtuozów muzyki klasycznej na sanockiej scenie.
Głównym organizatorem Forum jest Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury, przy współpracy z prof. ośw. Andrzejem Smolikiem, dyrektorem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Sanoku, dr Tomaszem Tarnawczykiem, dyrektorem Społecznej Szkoły Muzycznej II st. w Sanoku oraz Piotrem Subikiem, prezesem Stowarzyszenia Edukacja i Rozwój.

Program Forum – na stronie: http://interpiano.pl/miedzynarodowe_forum_pianistyczne-4.htm

Patronat medialny nad Forum objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej


W dniach 31 stycznia - 2 lutego 2014 roku na Zamku Książ w Wałbrzychu odbędzie się pierwsza, noworoczna odsłona Zamkowych Spotkań z Operą.

Tym razem kulminacyjnym momentem będą dwa sobotnie koncerty o godz. 17.00 i 19.00 - Gale Operetkowe - podczas których będzie można usłyszeć arie i duety pochodzące ze słynnych i zapomnianych operetek wszech czasów. Znakomici soliści śpiewacy zabiorą w podróż po ważnych ośrodkach w których lżejsza odmiana opery powstawała i przeżywała swój prawdziwy rozkwit.

Dla spragnionych adrenaliny i mocnych wrażeń organizatorzy przygotowali piątkowe - Nocne Zwiedzanie Zamku Książ. Od godziny 21.00 tajemnicze korytarze i zakamarki czekać będą na swoich odkrywców. W niedzielne południe artyści zapraszają wszystkie dzieci i ich rodziców na Operowe Spotkania na Poduchach, podczas których będzie można dowiedzieć się więcej o historii jednego z najpiękniejszych Zamków w Europie, a także poszerzyć swoje horyzonty o zagadnienia muzyczne. Tego dnia także, odbędzie się spotkanie z artystami sobotnich koncertów.

Program Spotkań – na stronie: http://www.ksiaz.walbrzych.pl/aktualnosci/i-zamkowe-spotkania-z-opera.html


Ethno Jazz Festival zaprasza 2 lutego 2014 roku do Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu na koncert Kuby Stankiewicza (na zdjęciu) dedykowany pamięci zmarłego wielkiego kompozytora Wojciecha Kilara. Wybitny wrocławski pianista jazzowy nagrał w ubiegłym roku płytę pt. Kilar z własnymi interpretacjami słynnych tematów filmowych Wojciecha Kilara, która spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem zarówno krytyków muzycznych jak i samego Mistrza.

„Stankiewicz połączył w jedność coś, co nazywamy "polską pianistyczną szkołą jazzu" (ze wskazaniem na fortepian z Komedą w tle) z romantyzmem Chopina, introwertycznością Evansa i błyskotliwą impresją Kilara. - napisał Piotr Iwicki o płycie Kuby Stankiewicza na łamach „Gazety Polska Codziennie”. - Słuchając tego albumu zauważamy, jak wybornym melodykiem jest twórca najsłynniejszego tematu "studniówkowego" czyli Poloneza z filmowego Pana Tadeusza (tu maestro zdetronizował samego Ogińskiego). Ale mylne byłoby przekonanie, że Stankiewicz, bazując na lotnych tematach z jedenastu filmowych obrazów (m.in. Trędowata, Dracula, Bilans Kwartalny) wchodzi w świat prostych improwizacji "na temat". Nasz wszechstronnie wykształcony za wielką wodą jazzman, dokonuje reharmonizacji, często wręcz wywinięcia "kota ogonem" jak choćby w powiewających klimatami Pata Metheny (vide "Farmers Trust" i "Bat") Przygodach Pana Michała. Ten album jest trochę jak świetna babka drożdżowa, rośnie i nabiera rumieńców w miarę upływu czasu. Posłuchajcie choćby Smugi cienia czy Kilarowskiej perełki Ziemi obiecanej, aby zauważyć, jak twórczo Stankiewicz, absolwent najsłynniejszej uczelni jazzu Berklee College of Music w Bostonie, kreuje nowe byty.”


Akademia Bachowska, której gościem specjalnym będzie Orkiestra i Chór Collegium Vocale Gent pod dyrekcją Philippe’a Herreweghe, odbędzie się we Wrocławiu od 3 do 9 lutego 2014 roku. To organizowane przez Filharmonię Wrocławską oraz Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego przedsięwzięcie poświęcone interpretacji muzyki Johanna Sebastiana Bacha, połączone z serią kursów mistrzowskich przeznaczonych dla studentów.

Philippe Herreweghe to największy autorytet jeśli chodzi o muzykę Bacha. W ciągu czterdziestu lat karierybył uczestnikiem rewolucji w podejściu do muzyki dawnej – od wydobycia jej z wykonawczego niebytu w latach siedemdziesiątych po modę na instrumenty historyczne, która trwa do dziś. Herreweghe – jak sam mówi – od zawsze poszukiwał sposobu, by muzykę barokową wykonywać jak najprościej. Przed ponad czterema dekadami założył w belgijskiej Gandawie zespół Collegium Vocale, który niestrudzenie dąży do jak najbardziej zgodnego z estetyką epoki wykonawstwa muzyki Bacha.

Marzeniem każdego muzyka zakochanego w epoce baroku jest wzięcie udziału w kursie mistrzowskim u solistów i koncertmistrzów Collegium Vocale Gent. W trakcie Akademii Bachowskiej będzie to możliwe, a studenci nie poniosą żadnych kosztów uczestnictwa w zajęciach. Wykładowcami kursów mistrzowskich będą: Benjamin Bayl (chór, orkiestra festiwalowa), Dorothee Mields (śpiew), Peter Kooij (śpiew), Christine Busch (skrzypce), Patrick Beuckels (flet traverso, flet prosty), Ageet weistra (wiolonczela), Maude Gratton (organy). Dodatkowo niezwykłą atrakcją dla studentów oraz melomanów będzie możliwość uczestniczenia w otwartych dla publiczności próbach do Mszy h-moll prowadzonych przez samego maestra Herreweghe.

Koncerty Akademii Bachowskiej to jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych rozpoczętego właśnie roku. Na początek, 5 lutego, mistrzowie z Gandawy wykonają młodzieńczą kantatę Bacha Ich hatte viel Bekümmernis BWV 21, motet Jesu Christ, meins Lebens Licht BWV 118 skomponowany na książęce uroczystości pogrzebowe oraz jedno z największych dzieł Johanna Sebastiana – Magnificat BWV 243. Bohaterami kolejnych koncertów będzie cała rodzina Bachów oraz inni kompozytorzy barokowi z Europy Środkowej. Ponieważ we Wrocławiu również nie brakuje doskonałych artystów zajmujących się wykonawstwem historycznym, 6 lutego zaprezentuje się Wrocławska Orkiestra Barokowa, jedyny w Polsce działający przy filharmonii zespół grający na instrumentach dawnych. Choć orkiestra istnieje zaledwie od kilku lat, zdobywa coraz większą renomę i z powodzeniem współpracuje z najlepszymi solistami muzyki dawnej.

Efekty warsztatów Akademii Bachowskiej usłyszymy 7 lutego na koncercie kursantów pod batutą pochodzącego z Australii maestra Benjamina Bayla, jednego z najzdolniejszych młodych „barokowych” dyrygentów. Podczas finału Akademii, 9 lutego, prowadzone przez mistrza Philippe’a Herreweghe Collegium Vocale Gent wraz z Wrocławską Orkiestrą Barokową wykonają Mszę h-moll BWV 232 nazywaną „Wielką”, uznawaną przez wielu za najdoskonalsze dzieło wszechczasów.

Więcej


Oboista Arkadiusz Krupa i jego goście: pianistka Karina Krupa i gitarzysta Michał Nagy wystąpią w środę, 5 lutego 2014 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Artyści wykonają kompozycje D. Scarlatti’ego – Sonaty na obój i gitarę, T. Lalliet – Karnawał wenecki op. 20 i W. LutosławskiegoEpitafium.


Po odwołanym w ubiegłym sezonie koncertowym, z powodu choroby artystki, recitalu pianistycznym nareszcie doczekamy się występu włoskiej pianistki Leonory Armellini (na zdjęciu), która w 2010 roku podczas Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie uzyskała, jako jedyna włoska pianistka w historii konkursu, pozaregulaminową nagrodę Janiny Nawrockiej za “niezwykłą muzykalność i piękno dźwięku”. W sobotę, 8 lutego 2014 roku o godz. 18.00 w Filharmonii w Krakowie artystka wykona z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Azisa Sadikovica Koncert fortepianowy A-dur KV 488 Wolfganga Amadeusa. W programie zapowiadanego wieczoru ponadto: Uwertura do opery Czarodziejski flet Mozarta i IX Symfonia Es-dur op. 70 Dmitrija Szostakowicza.

O ile dzieła Mozarta przynależą do stałego repertuaru instytucji muzycznych i często słyszane bywają także z estrady Filharmonii Krakowskiej, o tyle IX Symfonia Szostakowicza ostatnio wykonywana była w Krakowie w roku 1995 pod batutą Vladimira Ponkina. Dzieło powstało dla upamiętnienia zwycięstwa II wojny światowej. Początkowo kompozytor myślał o symfonii z chórem i solistami, ale być może z braku odpowiedniego tekstu zrezygnował z napisania monumentalnej „symfonii wojennej” i skomponował IX Symfonię bez heroicznych akcentów i patosu, z wyraźnymi tendencjami neoklasycznymi. IX Symfonię cechuje jasno zarysowana forma, przejrzysta faktura, efektowna instrumentacja i rytmiczny dynamizm. Tradycyjny układ cyklu rozszerzony został do pięciu części. Część ostatnia to jakby obraz świątecznego festynu z defiladą na „cześć zwycięstwa”. Prawykonanie IX Symfonii Es-dur op. 70 odbyło się 3 listopada 1945 roku.

Sobotni koncert poprzedzi prelekcja z serii "Przed koncertem o koncercie" wygłoszona przez dra Piotra Lityńskiego – członka Stowarzyszenia Przyjaciół Filharmonii Krakowskiej, aktywnego animatora kultury polskiej w Szwajcarii. Wykład odbędzie się w Sali Złotej o godz. 17.00. Wstęp na podstawie biletu na koncert lub posiadanego abonamentu.


Sinfonia Varsovia pod batutą Maestro Jerzego Maksymiuka wystąpi w sobotę, 8 lutego 2014 roku o godz. 19.00 w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie. W programie koncertu znajdą się utwory Felixa Mendelssohna, Andrzeja Panufnika i Szymona Laksa.

Dla uczczenia przypadającej w tym roku 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika (na zdjęciu), koncert otworzy Harmony – utwór skomponowany przez Panufnika już pod koniec życia, w 1989 roku. Kolejnym dziełem w interpretacji Sinfonii Varsovii pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka, będzie Sinfonietta na smyczki Szymona Laksa z 1936 roku.

W drugiej części koncertu artyści wykonają III Symfonię a-moll op. 56 „Szkocką” Felixa Mendelssohna. Dzieło zadedykowane Wiktorii - królowej Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii, powstało po podróży kompozytora do Szkocji. Mendelssohn komponował tę symfonię z przerwami od 1830 do 1842 roku. Od czasu jej prawykonania 3 marca 1842 roku w Lipsku, Symfonia Szkocka jest żelazną pozycją w repertuarach koncertowych.


Możliwość wzięcia udziału w warsztatach orkiestrowych i koncertowania z wybitnymi artystami daje uczniom szkół muzycznych projekt Sinfonietta, przygotowany wspólnie przez Filharmonię Łódzką i Centrum Edukacji Artystycznej. Finał tego projektu, zainicjowanego w ubiegłym roku, odbędzie się w niedzielę, 9 lutego 2014 roku. O godz. 16.00 rozpocznie się koncert w Filharmonii w Łodzi, podczas którego młodzi muzycy wystąpią z Krzysztofem i Jakubem Jakowiczami, a wykonają m.in. Concerto Liliowe Sławomira Czarneckiego, tym dwóm skrzypkom dedykowane. Usłyszymy także Koncert na dwoje skrzypiec d-moll Jana Sebastiana Bacha i Mały koncert na fortepian i grupę instrumentów Romualda Twardowskiego (partię solowa zagra Bartosz Maniecki) oraz Suitę staropolską Andrzeja Hundziaka. Wystąpią dwa zespoły: Młodzieżowa i Dziecięca Orkiestra Regionu Łódzkiego, które zagrają pod batutą Adama Klocka i Barbary Sobolczyk.

„Tytuł pochodzi od nazwy słynnej przełęczy tatrzańskiej oddzielającej Tatry Zachodnie od Tatr Wysokich, gdzie zafascynowany i zauroczony pięknem często odpoczywam, przemierzając grań tatrzańską” – mówi kompozytor Sławomir Czarnecki o swoim Concerto Liliowe. Czarnecki podkreśla, że zarówno wykonawcom, jak i słuchaczom chciałby przekazać uczucia fascynacji i zauroczenia, których doświadcza w górach. Utwór odnosi się do Tatr także w bezpośredni sposób: w drugiej części zastosowano cytaty z melodii spiskich z okolic Jurgowa i Czarnej Góry, w części trzeciej zaś – rytmy krzesanego.


Katedra Instrumentów Dętych i Perkusyjnych Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi zaprasza uczniów i nauczycieli średnich szkół muzycznych oraz studentów i absolwentów akademii muzycznych do udziału w Łódzkich Spotkaniach Puzonowych, które trwać będą od 10 do 12 lutego 2014 roku. W ramach projektu odbędą się cztery koncerty oraz wykłady i warsztaty dedykowane puzonistom, w których udział wezmą tak znakomici instrumentaliści, jak: dr hab. Zdzisław Stolarczyk (AM Kraków, Orkiestra NOSPR) i Jamie Williams (Opera Berlin, Rostock Academy). Wstęp wolny na wszystkie wydarzenia Spotkań.

Udział w Łódzkich Spotkaniach Puzonowych jest bezpłatny! Uczestnicy zapewniają sobie nocleg i wyżywienie we własnym zakresie. Nie ma potrzeby wcześniejszego zgłoszenia udziału.

Więcej


W dniach 12-14 lutego 2014 roku, w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu odbędzie się druga edycja Festiwalu Kontrolowanego. Nazwa związana jest z zeszłorocznym festiwalem, który poświęcony był Witoldowi Lutosławskiemu i za sprawą aprobaty MKiDN został włączony w program oficjalnych obchodów Roku Lutosławskiego. Tym razem, z okazji Roku Kolbergowskiego, wszystkie wydarzenia odnosić się będą do ludowej tradycji, ukazując w formie koncertów, wykładów i warsztatów jej współczesne reinterpretacje. Trzy dni i trzy litery „K”: Kwadrofonik – Kapela ze Wsi Warszawa – Kilar. Trzy litery „K”, jak Kolberg.

Bieżąca edycja Festiwalu Kontrolowanego poza prezentacją autentycznej muzyki ludowej, głównie regionu Radomszczyzny (w wykonaniu Śpiewaczek z Gałek Rusinowskich oraz Tria Macieja Żurka), ukaże różnorodność inspiracji, jakie tradycja muzyczna daje współczesnym artystom. Radom gościć będzie zespół Kwadrofonik oraz Kapelę ze Wsi Warszawa – artystów uznanych i utytułowanych, specjalizujących się w reinterpretacji muzyki źródeł. Ponadto Orkiestra Symfoniczna ZSM zaprezentuje dzieła jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów, sięgającego często po inspiracje tradycją – Wojciecha Kilara.

Pierwszy dzień Festiwalu sięgnie do autentycznych źródeł muzyki ludowej, a to za sprawą Tria Macieja Żurka oraz Zespołu Śpiewaczego „Gałcunecki” z podradomskich Gałek Rusinowskich. Tego samego wieczoru tradycyjna muzyka Mazowsza zabrzmi w wielobarwnych interpretacjach kwartetu Kwadrofonik. Drugiego dnia odbędzie się specjalny koncert, podczas którego na jednej scenie razem z Kapelą ze Wsi Warszawa wystąpi Grupa OFF Harnam. Będzie to szczególny i wyjątkowy projekt, łączący żywioł interpretacyjny muzyków Kapeli z dynamiką ruchu zespołu tanecznego. Wśród głównych założeń Festiwalu podstawowe miejsce ma element edukacyjny. Stąd poza warsztatami i wykładami, ostatni wieczór koncertowy zarezerwowany będzie dla młodych artystów i ich interpretacji. W pierwszej części uczniowie Zespołu Szkół Muzycznych wykonają utwory nagrodzone w I Kontrolowanym Konkursie Kompozytorskim na utwór kameralny dla dzieci, który ogłoszony został podczas poprzedniej edycji Festiwalu i miał swoje rozstrzygnięcie w październiku zeszłego roku. Ponadto zaprezentowane zostaną twórcze dokonania młodych muzyków – układy rytmiczne, kompozycje i improwizacje. Druga część koncertu poświęcona będzie twórczości Wojciecha Kilara, jako jednego z nielicznych twórców muzyki koncertowej tak wyraźnie i jednoznacznie nawiązującego do ludowej tradycji. Wystąpi Orkiestra Symfoniczna ZSM pod dyrekcją Przemysława Zycha, a szczególnym wydarzeniem będzie z pewnością wykonanie jednego z arcydzieł polskiej muzyki XX wieku – poematu symfonicznego Krzesany.

Podobnie jak w ubiegłym roku Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolberg 2014 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęły: Program II Polskiego Radia, Meakultura, POLMIC.

Więcej


12 lutego 2014 roku nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukaże się książka Lutosławski. Skrywany wulkan dziennikarza muzycznego, Aleksandra Laskowskiego.

Jest to zbiór rozmów z wybitnymi dyrygentami na temat osoby i twórczości jednego z największych kompozytorów muzyki XX wieku. Dzięki odpowiedziom, których udzielili: Edward Gardner, Simon Rattle, Esa-Pekka Salonen i Antoni Wit, czytelnicy mogą dowiedzieć się, jak twórczość Witolda Lutosławskiego jest odbierana od strony „batuty i pulpitu”. Rozmowy wzbogacone są fotografiami, a całość poprzedza esej autorstwa Julii Hartwig.

Spotkanie promocyjne odbędzie się 12 lutego 2014 roku o godz. 18:00 w warszawskiej siedzibie PWM-u (ul. Fredry 8, Sala Bankowa na parterze). Gośćmi wieczoru będą: autor książki - Aleksander Laskowski oraz Julia Hartwig i Grzegorz Michalski. Wstęp wolny.

Więcej


W dniach 14-21 lutego 2014 roku w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze  odbędzie się XXI Ogólnopolski Festiwal „Gwiazdy Promują”.

Zainaugurują go wiolonczeliści: Zdzisław Łapiński, Joanna Gutowska i Adam Woźniak oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. W programie koncertu znajdą się kompozycje Andrzeja PanufnikaKoncert wiolonczelowy, Piotra Czajkowskiego – Wariacje rococo op. 33 na wiolonczelę i orkiestrę i Roberta Schumanna – Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129. Wydarzeniem festiwalu będzie m.in. prawykonanie Elegy & scherzo in memoriam Gustav Mahler na trąbkę i fortepian Mirosława Gąsieńca (15 lutego). Pozostałe dni wypełnią koncerty kameralne, m.in. z udziałem prof. Andrzeja Jasińskiego (16 lutego) oraz finałowy koncert symfoniczny.

Więcej


Andrzej Panufnik, wybitny polski kompozytor, w 2014 roku święciłby swoje 100. urodziny. Filharmonia Narodowa zaprasza na pierwsze poświęcone mu koncerty rocznicowe - w piątek 14 lutego 2014 roku o godz. 19:30 i sobotę 15 lutego 2014 roku o godz. 18:00. Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą maestro Jacka Kaspszyka zagra m.in. Sinfonię di sfere Sir Andrzeja Panufnika.

Panufnik pozostaje w Polsce wciąż zbyt mało znany. Powodem był m.in. zakaz wykonywania jego utworów wydany przez władze PRL po nielegalnej emigracji kompozytora do Anglii w 1954 roku (obowiązujący aż do 1977 roku). W Anglii natomiast stał się kompozytorem niezwykle cenionym, czego dowodem było przyznanie mu tytułu szlacheckiego przez Elżbietę II w 1991 roku. Andrzej Panufnik zawsze jednak czuł się bardzo związany z Polską i jej historią, co znajdowało wyraz w wielu jego dziełach. Bardzo ważną postacią w życiu Andrzeja Panufnika była jego druga żona – Camilla. To ona zajmowała się sprawami zawodowymi męża, przyczyniając się też do większej popularyzacji jego twórczości. Od tego czasu niemal wszystkie swoje dzieła dedykował ukochanej żonie, w tym także Sinfonię di sfere, którą usłyszymy na jubileuszowych koncertach 14 i 15 lutego. Lady Panufnik zaszczyci koncerty swoją obecnością.

W programie znajdzie się także słynny Koncert skrzypcowy Jeana Sibeliusa, którego partię solową na skrzypcach Stradivariusa (!) wykona młoda, niespełna 20-letnia amerykańska gwiazda wiolinistyki – Esther Yoo, debiutująca na estradzie Filharmonii Narodowej. Wieczór otworzy III Symfonia Philipa Glassa, niezwykle popularnego amerykańskiego kompozytora zaliczanego do nurtu „minimal music”, twórcy również muzyki filmowej (m.in. fenomenalna muzyka do obrazu Godziny).

Kolejne koncerty poświęcone 100. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika odbędą się w Filharmonii Narodowej 23 i 24 maja 2014 roku.


Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich, odbywający się w Lublinie między 14 lutego a 16 marca 2014 roku, to nowa propozycja Filharmonii Lubelskiej, której ideą jest prezentacja muzyki związanej z muzycznym dziedzictwem Braci Wieniawskich. Starszy był genialnym skrzypkiem, młodszy jednym z najznakomitszych wirtuozów – pianistów XIX wieku. W młodości nierozłączni, jako bracia i jako muzycy, razem podróżowali, koncertowali, komponowali.

Twórczość Henryka jest powszechnie znana, o spuściźnie Józefa tego powiedzieć już nie można. Od kilku lat Filharmonia Lubelska stara się ją przybliżyć i popularyzować, stąd w programie festiwalu znajdą się kompozycje orkiestrowe m.in. Suita romantyczna, uwertura dramatyczna Wilhelm Milczek. Najważniejszym wydarzeniem lutego będzie światowe prawykonanie Porta Inferni młodego wrocławskiego kompozytora Pawła Pietruszewskiego oraz wspólna z muzykami Teatru Muzycznego prezentacja, dawno w Lublinie nie słyszanej, III Symfonii „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego (14 lutego), dzieła łączącego kulturę Wschodu i Zachodu, realizującego idee tak bliskie patronom Festiwalu. W koncercie inaugurującym zabrzmią też skrzypce Stefana Tarary laureata III nagrody XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. W marcu na estradzie wystąpią Siergiej Hryhorenko i znany chopinista Janusz Olejniczak – w koncercie z okazji 100. rocznicy urodzin Witolda Małcużyńskiego (9 marca). Specjalnym wydarzeniem będzie koncert wieńczący I Międzynarodowy Festiwal Braci Wieniawskich. Po raz pierwszy, na instrumencie należącym niegdyś do samego Henryka Wieniawskiego, zagra w Lublinie Ilya Grubert. Podczas festiwalowych koncertów filharmoników poprowadzą Wojciech Rodek, Jacek Rogala, Zbigniew Graca.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.filharmonialubelska.pl


Premiera jednego z najpiękniejszych dzieł baletowych - Kopciuszka Sergiusza Prokofiewa, odbędzie się 15 lutego 2014 roku o godz. 18:00 w poznańskim Teatrze Wielkim. Choreografię do spektaklu stworzył Paul Chalmer, a orkiestrę poprowadzi Tadeusz Kozłowski. Wystąpią soliści, zespół baletowy i orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Kopciuszek do muzyki Siergieja Prokofiewa jest jednym z najpiękniejszych dzieł baletowych. Muzyczno-taneczna wizja bajki Charlesa Perraulta nawiązuje fabułą do powszechnie znanej opowieści o tytułowej sierocie, złej Macosze i jej złośliwych córkach, dobrej Wróżce, Księciu i Królu. Balet poruszający takie wartości jak skromność i pycha, szlachetność i prostactwo, nagroda i kara, od ponad sześćdziesięciu lat należy do stałego repertuaru baletowego najważniejszych scen świata. Urzeka w nim nie tylko bajkowa atmosfera i czytelne przesłanie moralne, ale przede wszystkim wspaniała muzyka, współtworząca urokliwy, baśniowy klimat. Zawarta w Kopciuszku melodyjność, bogactwo stylistycznych nawiązań do tańców i rosyjskiej muzyki ludowej zawsze pozostawia na widzach niezatarte wspomnienie.

W poznańskim Teatrze Wielkim Kopciuszek po raz ostatni był wystawiany w 1984 roku. Autorem najnowszej realizacji jest Paul Chalmer – wybitny tancerz i choreograf. Był solistą Stuttgart Ballet, tańczył najważniejsze role w repertuarze klasycznym i współczesnym u czołowych choreografów. Jako choreograf zadebiutował w 1996 roku i zrealizował od tego czasu wiele klasycznych i autorskich spektakli baletowych, m. in. Dziadka do orzechów, Śpiącą królewnę, Jezioro łabędzie, Giselle czy Romeo i Julię. Kopciuszek w Teatrze Wielkim w Poznaniu jest jego pierwszą polską produkcją. Orkiestrę poznańskiej opery poprowadzi Tadeusz Kozłowski – jeden z najznakomitszych dyrygentów operowych w Polsce. Laureat Brązowego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, występował w niemal wszystkich krajach Europy. Dyrygował spektaklem Kopciuszek w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej (premiera 2010).

Następne spektakle: 16, 20, 21 lutego, 23 kwietnia i 1 czerwca 2014.


Tradycyjnie już, 16 lutego 2014 roku o godz. 17:30 Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury zaprasza na koncert Lwy Fortepianu, w którym wystąpią laureaci Złotych Parnasów – najwyższej nagrody przyznawanej młodym muzykom na Międzynarodowym Forum Pianistycznym „Bieszczady bez granic”. Koncert organizowany jest w ramach Wawer Music Festival.

Wśród pianistów ze Szwajcarii, Rumunii, Ukrainy, Rosji, Łotwy nie zabraknie akcentu polskiego. Artystom towarzyszyć będzie Accademia dell’Arco Chamber Orchestra z Bydgoszczy pod dyrekcja prof. Pawła Radzińskiego.

Młodzi artyści zagrają na fortepianie firmy Yamaha koncerty Jana Sebastiana Bacha nr 3 (D-dur), nr 4 (A-dur), nr 5 (f-moll), nr.7 (g-moll) oraz Tańce węgierskie Brahmsa na 4-ręce. Wielką atrakcją wieczoru będzie premierowe dzieło Konstantego Vilenskiego – Wariacje na temat Bacha na orkiestrę klasyczny i trio jazzowe, z wykorzystaniem najbardziej znanych tematów „ojca” muzyki - Jana Sebastiana Bacha.

Gościem honorowym będzie właścicielka wydawnictwa ARKADY, które już od 50 lat towarzyszy pokoleniom Polaków.

Rezerwacja zaproszeń w Recepcji Hotelu BOSS, tel. 22-5166100, e- mail: fundacja@interpiano.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Program 2 Polskiego Radia zaprasza 16 lutego 2014 roku do Studia Koncertowego PR im. Witolda Lutosławskiego na koncert jubileuszowy Kwartetu Śląskiego.

Kwartet Śląski - jeden z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych – obchodzi jubileusz 35-lecia pracy artystycznej. Do udziału w tym szczególnym koncercie muzycy zaprosili znakomitego polskiego pianistę – Wojciecha Świtałę. Artyści wspólnie wykonają Kwintet fortepianowy f-moll Cesara Francka. W programie koncertu znajdą się także Kwartet smyczkowy g-moll op.10 Claude’a Debussy’ego oraz II Kwartet smyczkowy Messages Andrzeja Panufnika.

Kwartet Śląski powstał w roku 1978. Jego członkowie – Szymon Krzeszowiec, Arkadiusz Kubica, Łukasz Syrnicki, Piotr Janosik, a do 1998 roku Marek Moś - wywodzą się z Akademii Muzycznej im.Karola Szymanowskiego w Katowicach. Repertuar zespołu obejmuje ponad 400 pozycji literatury kameralnej, z czego około 300 to utwory powstałe w XX wieku. Artyści dokonali około 70 prawykonań kwartetów smyczkowych, autorstwa polskich i zagranicznych kompozytorów, z których część jest im dedykowana. Kwartet Śląski dał ponad 1000 koncertów w większości krajów europejskich oraz Stanach Zjednoczonych,Kanadzie, Meksyku, Japonii, Hong Kongu i Korei Południowej. W czasie 35-letniej działalności zespół występował na prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą, dokonał licznych nagrań płytowych, z których wiele zostało wyróżnionych nagrodami. Od 1993 roku zespół jest organizatorem Festiwalu Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”, do udziału w którym zaprasza najwybitniejszych solistów i wiodące zespoły. Jedenaście edycji tego festiwalu odbyło się w Pałacu w Rybnej, a od 2004 roku organizowany jest w Polskim Radiu Katowice. W dowód uznania Zespół otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia, m.in.: odznaczenie Ministra Kultury i Sztuki „Zasłużony Działacz Kultury” (1998), Złoty Krzyż Zasługi (1999), wyróżnienie Złota Odznaka Honorowa za zasługi dla Województwa Śląskiego (2004) oraz Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” (2008).


Recital skrzypcowy Janusza Wawrowskiego odbędzie się w środę, 19 lutego 2014 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie m.in.: II Sonata skrzypcowa G-dur M. Ravela, Scherzo-Tarantella g-moll op. 16 H. Wieniawskiego oraz Sonata nr 1 i Trzy miniatury K. Pendereckiego. Przy fortepianie: José Gallardo (Argentyna).


Jak co roku w lutym Poznań stanie się europejską stolicą fletu. W dniach 20-22 lutego 2014 roku odbędzie się V Międzynarodowy Festiwal Fletowy, którego gospodarzem będzie Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Fundacja Akademii Muzycznej. Uczestnicy festiwalu będą mieli okazję pracować z wybitnymi flecistami, a także brać udział w koncertach, sesjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach.

Lista gości tegorocznego festiwalu jest imponująca – ale też ku temu wyjątkowa okazja: będzie to już piąta, jubileuszowa edycja tego fletowego święta. Z tego względu w tym roku uczestnicy festiwalu będą pracować z dwudziestoma dwoma wykładowcami. Festiwalu Fletowego o takim rozmachu jeszcze w Polsce nie było! Jednak nie ilość, ale jakość jest priorytetem organizatorów. Stąd wśród gości znaleźli się wybitni fleciści z siedmiu państw europejskich, ze znakomitym wirtuozem fletu Patrickiem Gallois na czele, a harmonogram festiwalu obejmuje szeroki wachlarz działań artystycznych i dydaktycznych m.in. warsztaty piccolo.

Program V Międzynarodowego Festiwalu Fletowego w Poznaniu wypełnią różnorodne formy przekazu artystyczno-dydaktycznego. „Serdeczne słowa zaproszenia kieruję do wszystkich uczestników z Polski i zagranicy, do każdego flecisty – ucznia szkoły podstawowej i średniej, studenta, absolwenta, pedagoga i miłośnika muzyki fletowej. Jestem głęboko przekonany, że każdy z was znajdzie na tym festiwalu coś dla siebie, a twórcza i przyjacielska atmosfera, która mu towarzyszy stanie się pięknym i niewyczerpanym źródłem inspiracji artystycznej oraz rozwoju muzycznego” – mówi prof. Janusz Stalmierski Prorektor ds. Artystycznych, Naukowych i Kontaktów Międzynarodowych.

V Międzynarodowy Festiwal Fletowy wchodzi w tym roku w część większego projektu zatytułowanego Europejskie Forum Fletowe: kultura na rzecz integracji Polska-Islandia-Norwegia 2013-2014. Projekt ten uzyskał dofinansowanie w programie „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach europejskiego dziedzictwa kulturowego”, którego operatorem jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Beneficjentem projektu jest Fundacja Akademii Muzycznej w Poznaniu. Partnerami Fundacji Akademii Muzycznej w Poznaniu przy realizacji projektu są cztery instytucje z Islandii i Norwegii.

Strona internetowa festiwalu: www.fluteacademy.eu


Scena Intuitywna Domu Wydawniczego For Tune zaprasza na koncert 20 lutego 2014 roku o godzinie 20:00 do Klubu Powiększenie w Warszawie (ul. Nowy Świat 27). Wystąpi The Intuition Orchestra w składzie: Ryszard Wojciul – saksofony, klarnety, EWI Bolek Błaszczyk –instrumenty klawiszowe, wiolonczela, Jacek Alka – perkusja, Marcin Olak – gitary oraz zaproszeni goście: Zdzisław Piernik – tuba, Anna Gadt – śpiew i Monika Szulińska – instrumenty perkusyjne.

Będzie to pierwszy koncert z cyklu „Scena Intuitywna Domu Wydawniczego For Tune”. Koncerty odbywać się będą się raz w miesiącu. Każdy koncert będzie niepowtarzalny, jedyny w swoim rodzaju. Muzyka będzie tworzona na żywo przez wybitnych improwizatorów, którzy bardzo często spotkają się w scenie po raz pierwszy. Mistrzem Ceremonii - animatorem koncertów będzie Ryszard Wojciul – wiceprezes For Tune, a jednocześnie muzyk, muzykolog i dziennikarz, od połowy lat 80. związany z niezależną sceną rockową, a później ze środowiskiem twórców muzyki współczesnej i jazzowej. Do wspólnego grania zapraszać on będzie muzyków z różnych środowisk – jazzmanów, rockmenów, folkowców, wszystkich, którym nie obca jest sztuka kolektywnej improwizacji.

Pierwszy koncert w ramach Sceny Intuitywnej Wydawnictwa For Tune będzie promocją nowej płyty z katalogu For Tune – The Intuition Orchestra – „To the inside”. Historia zespołu The Intuition Orchestra sięga pierwszej połowy lat 80. XX wieku. Wówczas koledzy z podstawowej szkoły muzycznej – Ryszard Wojciul, Bolek Błaszczyk i Jacek Alka rozpoczęli eksperymenty z muzyką improwizowaną. Bardzo szybko ich muzyczne spotkania przerodziły się w sesje grania intuitywnego, których rezultaty utrwalone zostały na wydanym dwa lata temu archiwalnym albumie Legendarne Ząbki, będącym niezwykłym dokumentem undergrandowej twórczości, zupełnie nietypowej dla tamtego czasu w Polsce. Nazwa The Intuition Orchestra pojawiła się jednak dopiero w roku 2008, kiedy po kilkunastu latach przerwy Ryszard, Bolek i Jacek ponownie spotkali się, aby wspólnie improwizować. Od tego czasu zrealizowali kilka sesji nagraniowych. Jedna z nich, z udziałem Grażyny Auguścik i Zdzisława Piernika, ukazała się na płycie Fromm, uznanej przez blog Polish Jazz za jedną z trzech najlepszych polskich płyt roku 2012. W książeczce do najnowszego albumu zespołu To the inside czytamy - „duch naszej muzyki pozostaje niezmienny, choć dotyka różnych obszarów muzycznej estetyki. Nie boimy się konsonansu, choć nasza gra jest często chropowata i dzika. Wspólne komponowanie oparte jest na słuchaniu partnera, na współodczuwaniu, na szukaniu przestrzeni, na wzajemnych inspiracjach. Podróż do wnętrza zaprowadziła nas w nowe rejony, także za sprawą udziału w nagraniu Marcina Olaka – jazzmana z krwi i kości. Materiał uzupełniliśmy o utwór nagrany z udziałem legendy polskiej muzyki intuitywnej – członka Grupy w Składzie – Jacka Malickiego, oraz specjalny bonus – nagranie kończące płytę, zrealizowane w roku 1993.”

Koncert będzie można obejrzeć na żywo w internecie na platformie www.nuplays.pl - po wykupieniu dostępu. Streaming realizowany będzie za pośrednictwem kilku kamer wideo i będzie miksowany w czasie rzeczywistym. Na potrzeby streamingu realizowany będzie także oddzielny mix audio. Szczegóły na stornie – intuition.nuplays.pl


Dwieście lat temu w Przysusze przyszedł na świat Oskar Kolberg. To postać z grona najbardziej zasłużonych dla polskiej kultury, a zarazem jedna z najbardziej zapomnianych. Dzięki temu wybitnemu folkloryście i etnografowi znamy melodie ludowe, tańce, obrzędy, zwyczaje i wierzenia naszych przodków. W związku z przypadającą w tym roku 200. rocznicą urodzin wielkiego badacza, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił rok 2014 Rokiem Kolberga. Jest to czas przypominania jego postaci w różnorodnych formach. W lutym oficjalnie rozpoczynają się obchody Roku Kolberga w Polsce.

21 lutego 2014 roku, w przeddzień urodzin folklorysty, w jego rodzinnym mieście, odbędzie się uroczysty koncert. W Domu Kultury w Przysusze usłyszymy kompozycje Kolberga w wykonaniu Iwony Kowalkowskiej (sopran), Wojciecha Maciejowskiego (tenor) i Andrzeja Tatarskiego (fortepian). Ponadto w programie przewidziany jest występ Zespołu Regionalnego „Mogilanie“ oraz muzyka ludowa z okolic Przysuchy i Krakowskiego.

22 lutego 2014 roku – w dniu urodzin Kolberga, w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, zostanie otwarta wystawa czasowa Powiedzcie podziękowanie Kolbergowi za jego mozolną pracę. Oskar Kolberg: etnograf, muzykograf, chopinolog. Będzie to wystawa, złożona z dwóch modułów: syntetycznej wystawy planszowej wprowadzającej w tematykę kolbergowską oraz z dodatkowej narracji wplecionej w stałą ekspozycję muzeum.
Również 22 lutego zostanie zaprezentowana aplikacja GPS na smartfony. Spacerownik będzie multimedialnym przewodnikiem po miejscach związanych z życiem i działanością etnografa. Bezpłatna aplikacja udostępniona zostanie w języku polskim i angielskim na smartfony w systemie Android, a w ciągu kolejnych miesięcy przygotowana będzie także wersja na platformę IOS (iPhone).

Oficjalne rozpoczęcie Roku Kolberga nastąpi 24 lutego 2014 roku w Warszawie, w Filharmonii Narodowej, z udziałem Bronisława Komorowskiego, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Bogdana Zdrojewskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wystąpią m.in. Wielka Orkiestra Gaców, Trebunie-Tutki, Kapela ze Wsi Warszawa, Zbigniew Namysłowski Quintet, a także Magdalena Lisak z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka. Tego dnia zaplanowane jest także wręczenie odznaczeń państwowych oraz medali „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” dla twórców ludowych i etnografów.

Oskar Kolberg stworzył ogromne archiwum folkloru ziem polskich XIX wieku, pozostawiając 33 tomy wydanej za jego życia dokumentacji zatytułowanej Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. Drugie tyle zostawił w tzw. tekach kolbergowskich. Dzieło jego życia powstało z pasji, zaangażowania i poczucia misji, często wbrew wielu trudnościom. Dzisiaj z jego pracy czerpią obficie nie tylko badacze – etnografowie i muzykolodzy, ale także wielu ludzi, dla których postać Kolberga jest żywą inspiracją.

Rok Kolberga to czas różnorodnych wydarzeń skierowanych do różnych grup odbiorców, także poza kręgi badaczy i artystów związanych z kulturą tradycyjną. W ramach obchodów powstaje szereg projektów adresowanych do młodych ludzi, aktywizujących ich poprzez działania w Internecie i na portalach społecznościowych.

Biuro Obchodów Roku Kolberga jest prowadzone przez Instytut Muzyki i Tańca. Program Obchodów realizowany jest we współpracy z Instytutem im. Oskara Kolberga, Forum Muzyki Tradycyjnej, Polskim Towarzystwem Ludoznawczym, Muzeum Wsi Radomskiej, Polskim Radiem, Stowarzyszeniem Twórców Ludowych, Instytutem Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Związkiem Kompozytorów Polskich, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina oraz Narodowym Instytutem Audiowizualnym.

Więcej informacji o obchodach, kaledarium wydarzeń oraz aktualności - na stronie www.kolberg2014.org.pl


Dnia 21 lutego 2014 roku o godz. 19.00 w Sali kameralnej Filharmonii Częstochowskiej odbędzie się koncert polskiej liryki chóralnej.

W wykonaniu Chóru Filharmonii Częstochowskiej "Collegium Cantorum" pod batutą Janusza Siadlaka usłyszymy pieśni m.in. Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Wiechowicza, Karola Szymanowskiego, Juliusza Łuciuka, Jana Maklakiewicza i Tadeusza Szeligowskiego.

OBEJRZYJ: videoklip - YOUTUBE


Koncert Rosyjski pejzaż muzyczny odbędzie się 21 lutego 2014 roku o godzinie 19:00 w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Orkiestra Symfoniczna PFB pod batutą Ernsta van Tiela oraz solista Maciej Sionkowski wykonają utwory Rimskiego-Korsakowa, Czajkowskiego i Grażyny Bacewicz.

Symfonia Zimowe marzenia Czajkowskiego to pierwsza z symfonii kompozytora. Powstała jako zapis wrażeń kompozytora po spacerze odbywającym się na zamarzniętym jeziorze. Niebywałe piękno oraz tajemniczość tej muzyki podkreślają także tytuły pierwszych dwóch części symfonii: Marzenia podczas zimowej przejażdżki oraz Posępna kraina. W trzeciej części utworu uwidacznia się zamiłowanie Czajkowskiego do rytmów tanecznych, a w szczególności do walca. Jednakże dzieło Czajkowskiego nie jest jedyną atrakcją wieczoru. Koncert na altówkę Grażyny Bacewicz, owiany nutą nostalgii, o interesującym brzmieniu, wykona Maciej Sionkowski, młody i bardzo uzdolniony gdański altowiolista. Usłyszymy również Uwerturę Rosyjska Wielkanoc Rimskiego-Korsakowa, dedykowaną pamięci dwóch wielkich kompozytorów, Modesta Musorgskiego i Aleksandra Borodina.


W piątek, 21 lutego 2014 roku Filharmonia Łódzka zainauguruje cykl pięciu spotkań z muzyką Johannesa Brahmsa.

Ten kompozytor, choć zwany najbardziej klasycznym z romantyków, miał duszę gorącą i zdolną do żywych, iście romantycznych uczuć. Dowodzi tego między innymi jego I Symfonia, przez pokrewieństwo z symfoniami ostatniego z klasyków wiedeńskich zwana „X Symfonią Beethovena”. Utwór ten usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod batutą młodego, niezwykle ekspresyjnego dyrygenta Macieja Koczura.

W programie znajdą się też utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta (III Koncert skrzypcowy G-dur w wykonaniu Benjamina Marquise'a Gilmore'a), Paula Hindemitha (Trauermusik) i Andrzeja Kwiecińskiego (Sinfonia Luci nella notte).


W piątek, 21 lutego 2014 roku o godz. 19.00 Toruńska Orkiestra Symfoniczna świętować będzie jubileusz 35-lecia. Gościem koncertu będzie wirtuoz wiolonczeli Ivan Monighetti (na zdjęciu).

Wieczór wypełnią kompozycje Antonina Dvořáka - Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 i Piotra Czajkowskiego - V Symfonia e-moll op. 64. Nad całością koncertu będzie czuwał Maestro Mirosław Jacek Błaszczyk.

Ivan Monighetti był ostatnim studentem Mścisława Rostropowicza w Konserwatorium Moskiewskim i laureatem Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie w 1974 roku. Od tego roku datuje się jego wielka kariera artystyczna w światowych salach koncertowych. Monighetti obecnie mieszka w Szwajcarii i jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Bazylei oraz wykładowcą gościnnym w Konserwatorium im. Królowej Sofii w Madrycie. Monighetti od lat bardzo związany jest z Polską, gdzie po raz pierwszy wystąpił w 1979 roku na festiwalu muzyki współczesnej „Warszawska Jesień”.

Dzień wcześniej, w czwartek 20 lutego 2014 roku o godz. 19.00 w kafeterii „Struna Światła” w Dworze Artusa odbędzie się kolejne spotkanie Klubu Melomana. Gośćmi będą Ivan Monighetti i Mirosław Jacek Błaszczyk.


Dni muzyki nad Odrą odbędą się między 21 lutego a 21 marca 2014 roku. Na festiwal złoży się 30 koncertów kameralnych i symfonicznych po obu stronach Odry. Z polskiej strony organizowane będą przez Filharmonię Zielonogórską.

Tegoroczny Festiwal odbywa się w 300. rocznicę urodzin Carla Philipa Emanuela Bacha, syna wielkiego Jana Sebastiana, co nie pozostało bez wpływu na repertuar koncertów. W programie znajdą się koncerty tak symfoniczne, jak i kameralne. Festiwal, którego mottem jest dialog kultur rozpoczyna się w Zielonej Górze koncertem w przededniu urodzin Fryderyka Chopina w wykonaniu niemieckiej pianistki i słowackiego dyrygenta. Niezwykle ważnym koncertem będzie koncert 1 marca, gdzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej razem ze znakomitym Białoruskim Chórem Akademickim i pianistą z Moskwy wykona klasyczną muzykę rosyjską Czajkowskiego i Prokofiewa. Jak zawsze podczas Festiwalu odbędzie się międzynarodowy koncert dla młodzieży szkolnej, którego wykonawcami będą młodzi artyści z Polski i Niemiec. Nowym elementem Dni Muzyki będzie Międzynarodowe Forum Młodych Dyrygentów z Polski, Rosji i Niemiec. Pięciu wybitnych adeptów sztuki dyrygowania będzie pracowało pod kierownictwem Czesława Grabowskiego z Orkiestrą Filharmonii, wieńcząc swoją pracę koncertem, jakiego jeszcze nie było – Pięć poematów - pięciu dyrygentów.

Szczegółowy program – na stronie: www.filharmoniazg.pl


22 lutego 2014 roku o godz. 19:00 wTeatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się nadzwyczajny koncert Arcybiskup Józef Życiński in memoriam, zorganizowany z okazji trzeciej rocznicy śmierci metropolity lubelskiego.

W programie: Kol Nidrei na wiolonczelę i orkiestrę, op. 47 Maxa Brucha i Polskie Requiem (wersja lubelska) Krzysztofa Pendereckiego. Wystąpią soliści: Iwona Hossa – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Rafał Bartmiński – tenor, Robert Jezierski – bas, Rafał Kwiatkowski – wiolonczela, Chór Filharmonii Narodowej i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego. Prowadzący: Maja Komorowska, Krzysztof Zanussi.


22 lutego 2014 roku z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus wystąpi znakomity pianista młodego pokolenia Marek Bracha. Koncert poprowadzi Maestro Tadeusz Wojciechowski. W programie znajdą się kompozycjeTadeusza Bairda, Fryderyka Chopina i Ludwiga van Beethovena.

Marek Bracha należy do najbardziej obiecujących, polskich pianistów młodego pokolenia. Niespełna trzydziestoletni muzyk ma na swoim koncie udział w wielu festiwalach muzycznych w kraju i zagranicą. Wśród największych sukcesów pianisty jest recital w National Center for Performing Arts (Opera Narodowa) w Pekinie podczas uroczystej gali kończącej obchody Roku Chopinowskiego w Chinach (2010). Marek Bracha jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie pracował pod kierownictwem Teresy Manasterskiej, Joanny Ławrynowicz i Alicji Palety-Bugaj. Ukończył również Masters of Music w Royal College of Music w Londynie w klasie Kevina Kennera oraz studia podyplomowe na fortepianie u Vanessy Latarche i na instrumentach historycznych u Geoffrey’a Goviera.

W wykonaniu Marka Brachy usłyszymy II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. W programie koncertu znajdzie się również Sinfonietta (1949) Tadeusza Bairda oraz V Symfonia c-moll op. 67 Ludwiga van Beethovena.

Koncert odbędzie się w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, w sobotę 22 lutego 2014 roku o godzinie 19:00.

Bilety dostępne na www.eBilet.pl oraz na godzinę przed koncertem w Kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia (Modzelewskiego 59, Warszawa).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Dnia 22 lutego 2014 roku o godz. 19.00 do Sali Galerii Promocyjnej Staromiejskiego Domu Kultury w Warszawie odbędzie się koncert w ramach cyklu „Arcydzieła Muzyki Kameralnej” z okazji wizyty profesorów Uniwersytetu Mount Royal w Calgary.

Wystąpi Kwartet Wilanów w składzie: Tadeusz Gadzina - I skrzypce, Paweł Łosakiewicz - II skrzypce, Ryszard Duź – altówka i Marian Wasiółka – wiolonczela z udziałem Dyrektora Konserwatorium Muzycznego Mount Royal University w Calgary - Paula Dorniana. W programie: Kwintet klarnetowy KV 581 W.A. Mozarta, Phregiera duet na skrzypce i wiolonczelę P. Łosakiewicza i Kwartet nr 2 (cz. II i III) St. Moniuszki.

WSTĘP WOLNY


Studenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zagrają w hołdzie Fryderykowi Chopinowi w niedzielę, 23 lutego 2014 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej warszawskiej uczelni. W wykonaniu pianistów: Łukasza Chrzęszczyka, Łukasza Krupińskiego, Justyny Lechman i Joanny Kacperek usłyszymy utwory F. Chopina – Balladę As-dur op. 47, 3 Mazurki op. 59, Nokturn Des-dur op. 27 nr 2, 3 Walce op. 64, Barkarolę Fis-dur op. 60, Impromptu As-dur op. 29, Scherzo b-moll op. 31, Sonatę h-moll op. 58. Na koncert obowiązują bezpłatne bilety wstępu.


Wokalne akrobacje, czyli współczesne zaskakujące techniki śpiewu zaprezentuje Chór Filharmonii Wrocławskiej podczas koncertu 23 lutego 2014 roku w Sali koncertowej Filharmonii.

Jak głos ludzki wykorzystywany jest w muzyce różnych kultur, dowiemy się, słuchając utworów z aż ośmiu krajów świata, a tajniki współczesnej kompozycji i głosowej ekwilibrystyki wyjaśni Agnieszka Franków-Żelazny.

Podczas koncertu usłyszymy najnowsze dzieła chóralne, o wyjątkowo ciekawych założeniach i głębokich ideologiach. W wykonaniu Chóru Filharmonii Wrocławskiej pod kierunkiem Agnieszki Franków-Żelazny zabrzmią m.in. kompozycje utalentowanych młodych twórców z Polski - Lullaby Agaty Zubel i Veni Creator Krzysztofa Pendereckiego oraz z Włoch, Serbii, Macedonii, Turcji i Belgii, wyodrębnionych w zeszłym roku w ramach projektu MusMa, czyli Music Masters on Air.


Koncert muzyki elektroakustycznej dedykowany Profesorowi Krzysztofowi Szlifirskiemu odbędzie się w poniedziałek, 24 lutego 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wystąpi grupa SONOFRENIA w składzie: Bartosz Kowalski, Krzysztof Kozłowski, Wojciech Błażejczyk, Leszek Lorent – obiektofony i Marta Grzywacz - głos oraz Marta Olko - elektronika, reżyseria dźwięku, Marcin Wolniewicz - reżyseria dźwięku, Yuri Yeremchuk - saksofon sopranowy, klarnet basowy, Leszek Lorent - perkusja, Krzysztof Knittel - media elektroniczne. W programie: Wojciech BłażejczykObiektofonia 2.0. Muzyka improwizowana na zużyte przedmioty, Krzysztof Knittelszkice #3 i Elżbieta SikoraRouge d’été.

Na koncert obowiązują bezpłatne bilety wstępu.


We wtorek, 25 lutego 2014 roku o godzinie 19.00 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie (ul. Próżna 7/9) odbędzie się koncert promocyjny płyt wydawnictwa DUX.

Tym razem tematem wieczoru będą dwa recitale solowe - altowiolistki Katarzyny Budnik-Gałązki oraz akordeonisty Macieja Frąckiewicza. Usłyszymy zarówno wybrane utwory z obu płyt, jak i inne ulubione pozycje repertuaru artystów. Katarzynie Budnik -Gałązce będzie towarzyszył na fortepianie Piotr Kopczyński. W programie znajdą się kompozycje: Johanna Sebastiana Bacha, Johannesa Brahmsa, Niccolo Paganiniego, Andrzeja TuchowskiegoKrzysztofa Pendereckiego.

Wstęp na koncert jest wolny. Po koncercie możliwość nabycia płyt z autografem artystów.


Na koncert muzyki kameralnej - klasycznej, romantycznej i współczesnej - z fletem w roli głównej zaprasza w środę, 26 lutego 2014 roku Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy.

W roli solisty wystąpi Łukasz Długosz (na zdjęciu), uznawany przez krytyków za jednego z najwybitniejszych flecistów swojej generacji. Absolwent prestiżowych uczelni, m.in. Hochschule für Musik und Theater w Monachium i Yale University w New Haver (USA), zwycięzca wielu prestiżowych konkursów międzynarodowych, m.in. w Paryżu, Monachium, Odense, Viggiano, koncertuje jako solista i kameralista w Europie, Azji i USA. Dokonał wielu nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych oraz CD w kraju i za granicą, które zostały bardzo wysoko ocenione przez krytykę zarówno polską, jak i europejską. W interpretacji artysty usłyszymy Koncert fletowy e-moll Saverio Mercadantego (1795-1870), który jest jednym z najczęściej wykonywanych utworów wczesnoromantycznych na flet z towarzyszeniem orkiestry. Ten trzyczęściowy, klasyczny w formie utwór zachwyca wirtuozerią, liryzmem i melodyjnością.

Wieczór rozpocznie utwór Hommage à Chopin Sir Andrzeja Panufnika (1914-1991), polskiego kompozytora i dyrygenta, który większość życia spędził na emigracji w Wielkiej Brytanii i w PRL długo, aż do 1977, cenzura wykreślała jego twórczość z programów koncertowych, a zakończy bodajże najbardziej znane i lubiane dzieło Amadeusa W. Mozarta (1756-1791), prawdziwy hit sal koncertowych – Serenada na smyczki nr 13 G-dur „Eine kleine Nachtmusik”. Capella Bydgostiensis zagra pod dyrekcją uznanego polskiego mistrza batuty – Jerzego Swobody.


XIII Festiwal Wirtuozerii i Żartu Muzycznego „Fun and Classic” odbędzie się w dniach 27 lutego – 4 marca 2014 roku.

Jak co roku jego gośćmi będą wspaniali artyści: Duel Opus II (Francja) czyli Laurent Cirade – wiolonczela i Paul Staïcu – fortepian, zespół Les Bons Becs (Francja), Voice Band i akordeonowe Motion Trio. Dyrektorem artystycznym jest Waldemar Malicki, a dyrektorem festiwalu - Antoni Malczak.

Więcej


Nadanie tytułu Doktora Honoris Causa Akademii Muzycznej w Krakowie wybitnemu amerykańskiemu muzykologowi, kompozytorowi, dyrygentowi, a przede wszystkim propagatorowi twórczości Johanna Sebastiana Bacha i studiów nad jej historycznymi interpretacjami – Prof. Joshua Rifkinowi odbędzie się w ramach Święta Akademii Muzycznej w Krakowie 27 lutego 2014 roku o godz. 11:00 w Auli Florianka.

Zwieńczeniem uroczystości będzie wykonanie dzień później, 28 lutego o godzinie 19:00 w Auli Florianka Kantaty „Tilge, höchster, meine Sünden” Johanna Sebastiana Bacha, przez Orkiestrę Barokową Akademii Muzycznej w Krakowie oraz solistów-studentów: Joannę Radziszewską – sopran, Magdę Niedbałę – alt oraz Monikę Boroni – skrzypce, pod dyrekcją Joshua Rifkina.

Joshua Rifkin (na zdjęciu) występuje jako dyrygent, klawesynista i pianista z wieloma orkiestrami i zespołami w USA, Europie, Izraelu, Australii i Japonii. Prowadził spektakle operowe w Theater Basel (Szwajcaria) i Bayerische Staatsoper w Monachium. Z założonym w 1978 roku The Bach Ensemble nagrał Mszę h-moll, Magnificat i liczne kantaty Bacha, prowadził coroczną akademię muzyki dawnej w Brixen/Bressanone (Włochy) i wystąpił na koncertach i festiwalach w USA, Europie i Australii. Spektrum tematyczne jego publikacji sięga od Busnoysa do Beatlesów, ze szczególnym uwzględnieniem J. S. Bacha i Josquina des Prez. Prowadzi seminaria i kursy mistrzowskie w wielu wyższych uczelniach amerykańskich i europejskich. Obecnie jest profesorem Boston University. W listopadzie 2006 roku ukazało się jego przełomowe wydanie krytyczne Mszy h-moll Bacha (Breitkopf & Härtel). Jego nagrania uzyskały nominacje do nagrody Grammy i brytyjską nagrodę Gramophone. Za jego wkład w interpretacje Bacha uniwersytet w Dortmund nadał mu w roku 1999 doktorat honoris causa.


Michael Zilm (na zdjęciu), dyrygent współpracujący z najwybitniejszymi orkiestrami europejskimi oraz występujący na najważniejszych festiwalach poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej podczas koncertu Mistrzowie Batuty – w piątek, 28 lutego 2014 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej na Ołowiance.

W programie znajdują się utwory nawiązujące do dawnych, wspaniałych tradycji muzycznych. Usłyszymy 3 preludia z opery Palestrina autorstwa Hansa Pfitznera, Tryptyk śląski Witolda Lutosławskiego oraz Symfonię „Reńską” Roberta Schumanna.

Tryptyk Lutosławskiego to muzyczne opracowanie ludowych pieśni śląskich. Jedną z najpiękniejszych części są liryki śpiewane przez śląską dziewczynę (tutaj warto dodać, że Lutosławski nie posługuje się w utworze śląskim narzeczem). W poszczególnych częściach dotyczą one poszukiwania właściwego kandydata na męża. Przybierają również formę obrazka rodzajowego, czego przykładem jest źródło bijące ze studni. W roli solistki wystąpi Marta Boberska (sopran).


W Hołdzie Chopinowi z okazji Urodzin Mistrza w piątek, 28 lutego 2014 roku w Filharmonii Gorzowskiej zagra wybitny polski pianista – Piotr Paleczny (na zdjęciu). Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej.

W programie koncertu symfonicznego znajdą się trzy znakomite kompozycje. W pierwszej części usłyszymy Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. Następnie zabrzmi Poemat symfoniczny Preludia Ferenca Liszta, węgierskiego kompozytora, który uwielbiał muzykę Chopina i był wspaniałym jej odtwórcą. Koncert zamkną Chopiniana - złożony z mazurków, walców i preludiów cykl utworów największego z polskich romantyków, zorkiestrowany przez Aleksandra Głazunowa.


Na koncert promujący młode talenty zaprasza w piątek, 28 lutego 2014 roku Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy.

Wiele interesujących wrażeń może dostarczyć słuchaczom zestawienie w programie koncertu dwóch dzieł współczesnych twórców muzyki. Barbara Kaszuba, wyróżniona absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu i Staatliche Hochschule fűr Musik und Theater w Dreźnie (kompozycja) oraz Akademii w Bydgoszczy (skrzypce); od 2007 jest asystentką w Katedrze Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu, a w 2013 uzyskała stopnień doktora w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Kompozycja Barbary Kaszuby Głosy gór na orkiestrę smyczkową i głos biały, którą usłyszymy podczas piątkowego koncertu, powstała w 2010 z okazji 100-lecia TOPR-u. Pieśni góralskie w utworze wykona (tzw. białym głosem) Malwina Paszek z Poznania, multinstrumentalistka (lira korbowa, akordeon, karimba, cytra, fortepian), śpiewaczka, zajmująca się muzyką tradycyjną od wielu lat. Muzyk i manager zespołu Vidlunnia.

Jerzy Derfel, pianista i kompozytor popularnych piosenek oraz muzyki dla potrzeb teatru, telewizji i filmu (np. Absolutnie z serialu TV Droga czy kultowy film fabularny Miś) Małą Mszę Radosną „napisał z własnej, nieprzymuszonej woli, czyli z czystej potrzeby serca, dedykując ją duszpasterzowi środowisk twórczych ks. W. Niewęgłowskiemu". Ten przejmujący, pełen emocjonalnych i ładnych melodii utwór wykonają z towarzyszeniem Orkiestry: sopranistka Jolanta Wagner - absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Katarzyny Rymarczyk, współpracująca m. in. ze scenami operowymi Szczecina i Bydgoszczy, bydgoski Chór Akademicki Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, który tradycje chóralistyki na tej uczelni nieprzerwanie kontynuuje od 1996, a od 2007 lat jego dyrygentem jest Agnieszka Sowa.

Obydwie kompozycje rozdzieli Koncert klarnetowy A-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta, w którym partie solowe będzie realizował młody, bardzo zdolny klarnecista - Przemysław Buczek. Ukończył także uczelnię w Bydgoszczy pod kierunkiem Andrzeja Dudzińskiego, już w trakcie studiów brał udział w wielu festiwalach i konkursach. Za osiągnięcia artystyczne otrzymał stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Obecnie pracuje w OS Filharmonii Pomorskiej jako muzyk solista. Orkiestrę poprowadzi - Marzena Diakun, która ukończyła z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno–operową Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz studia podyplomowe na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Na swym artystycznym koncie posiada laury prestiżowych konkursów, jak: II nagrodę – „Srebrną Batutę” IX Międzynarodowego Konkursu im. G. Fitelberga w Katowicach (2012) oraz II nagrody 59. Konkursu Dyrygenckiego w ramach Festiwalu "Praskiej Wiosny" (2007). Jest również finalistką Międzynarodowego Konkursu dla Dyrygentów im. W. Lutosławskiego (2006) oraz półfinalistką Quadaques Competition w Barcelonie i Donatella Flick Competition w Londynie (2008). W 2010 artystka uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej w Krakowie, a od 2011 jest adiunktem w Akademii Muzycznej we Wrocławiu.


Filharmonia Wrocławska zaprasza na koncerty symfoniczne 28 lutego i 1 marca 2014 roku poświęcone pamięci Witolda Małcużyńskiego, znakomitego polskiego pianisty, którego setna rocznica urodzin przypada w tym roku.

Witold Małcużyński został laureatem 3. nagrody w III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w 1937 roku. Koncertował na całym świecie, jego repertuar obejmował wszystkie utwory Chopina, a także dzieła fortepianowe Liszta, Brahmsa, Szymanowskiego, Skriabina, Debussy’ego, Bartóka i Prokofiewa. Nagrywał dla wytwórni Columbia, Angel i EMI. Uczestniczył w pracach jury międzynarodowych konkursów pianistycznych. Przyczynił się do zwrócenia Polsce skarbów wawelskich i bezcennych pamiątek kultury narodowej, które na okres wojny zostały wywiezione za ocean na przechowanie.

Dokładnie czterdzieści pięć lat temu 28 lutego i 1 marca 1969 roku Witold Małcużyński zagrał we wrocławskiej Filharmonii wraz z Orkiestrą Symfoniczną prowadzoną wówczas przez Andrzeja Markowskiego. W rocznicę tych występów koncerty poświęcone pamięci pianisty poprowadzi znakomity dyrygent Marek Pijarowski, a w roli solisty wystąpi Paweł Kowalski. W programie: C.M. Weber – Uwertura do opery Wolny strzelec J 277, M. Ravel – Koncert fortepianowy G-dur, O. Respighi – Fontanny rzymskie, P. Hindemith – Metamorfozy symfoniczne na tematy Carla Marii von Webera.