Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2012 2013 2014 2015 2016
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Druga edycja Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego odbędzie się w dniach 25 do 29 września 2014 roku. W tych dniach do Krakowa i Miasteczka Galicyjskiego zawitają akordeoniści z całej Polski, a także z Ukrainy, Słowacji i Norwegii.

Imprezie towarzyszyć będzie wiele kursów mistrzowskich, wernisaży oraz warsztatów dla dzieci i młodzieży. W ramach Festiwalu trwa także konkurs na spot reklamowy promujący muzykę akordeonową oraz konkurs na krotkometrażowy film artystyczny.

Krakowski Festiwal Akordeonowy jest wydarzeniem wyjątkowym, świętem muzyki, muzyki akordeonowej w szczególności. Akordeon to instrument niezwykły, wielowymiarowy, obecny we wszystkich nurtach i stylach, w muzyce klasycznej i współczesnej, którego intensywne brzmienie wybija się zarówna w utworach jazzowych, funkowych czy etno.

Festiwal jest miejscem spotkań artystów z całego świata, przestrzenią wymiany doświadczeń i nut kilku pokoleń muzyków. Wydarzenie to, w krótkim czasie silnie zaznaczyło swoja obecność na kulturalnej mapie Krakowa i szeroko odbiło się echem w całej Polsce.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja ART. FORUM oraz Narodowe Centrum Kultury.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Więcej


Gershwin, Bernstein, Copland, Barber, Rachmaninow, Dvořák, Joplin, Williams – to tylko niektórzy z kompozytorów, których muzykę usłyszymy podczas tegorocznej polskiej edycji La Folle Journée. Szalone Dni Muzyki odbędą się w Warszawie już po raz piąty. W ciągu trzech dni, od 26 do 28 września 2014 roku w salach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej zabrzmi 55 koncertów, z udziałem 1000 wykonawców.

La Folle Journée to międzynarodowy festiwal popularyzujący muzykę klasyczną wśród szerokiej publiczności. Jego ideą jest zachęcanie do odbioru muzyki poważnej. Bogaty repertuar, atrakcyjna forma i znakomici artyści sprawiają, że La Folle Journée co roku gromadzi ogromną liczbę słuchaczy we Francji, Hiszpanii, Japonii, a od 2010 roku, także w Polsce.

Podczas 5. edycji Szalonych Dni Muzyki polskiej publiczności zaprezentowana zostanie muzyka amerykańska w różnych odsłonach. Usłyszymy melodie znane i lubiane, przeboje filmowe i fragmenty musicali, a wszystko to w wykonaniu znakomitych artystów. W programie utwory legendarnych kompozytorów amerykańskich: Gershwina, Bernsteina czy Coplanda, jak i twórców emigracyjnych, którzy znaczną część życia spędzili w USA, m.in. Rachmaninowa, Korngolda, Dvořáka. Na Festiwalu usłyszymy soundtracki do światowych produkcji filmowych takich, jak: Gwiezdne Wojny, Różowa Pantera, Lista Schindlera, Pearl Harbor czy Indiana Jones. Dla miłośników bajek przygotowano koncert z projekcją filmów animowanych Walta Disneya. Podczas Szalonych Dni Muzyki nie zabraknie również amerykańskiej muzyki popularnej. Będzie też okazja posłuchać standardów jazzowych czy ragtime'ów Joplina oraz wziąć udział w jam session. Kilka razy zabrzmi Błękitna Rapsodia Gershwina i kultowy musical Bernsteina West Side Story, a stylistyczny przekrój muzyki amerykańskiej pokaże koncert jazzu tradycyjnego pt. Od Ragtime'u do Swingu.

Na czas tego niezwykłego maratonu muzycznego sale Teatru Wielkiego nazwano tematycznie. I tak Sala Moniuszki, największa spośród pomieszczeń Teatru, nazywać się będzie Manhattan. Sale Redutowe zmieniły nazwę na Hollywood, natomiast Sala Młynarskiego na... Dziki Zachód. Z okazji Festiwalu do użytku włączono też tak zwane Zascenie, piękną przestrzeń znajdującą się za sceną główną Opery Narodowej. Jej nowa nazwa to Harlem. Namiot przy Placu Teatralnym, w którym odbywać się będą między innymi koncerty młodych wykonawców, zatytułowano Matrix.

Podczas Festiwalu zagrają artyści zarówno z Polski, jak i różnych zakątków świata. Pierwszego dnia będzie okazja posłuchać znakomitego zespołu jazzowego z USA Gordon Goodwin Trio. Szalone Dni Muzyki stwarzają też możliwość prezentacji młodych talentów. Wystąpią najlepsi uczniowie dziesięciu szkół muzycznych, m.in. z Bydgoszczy, Gdańska, Częstochowy, Lublina i Warszawy.

W programie Festiwalu znajdują się również koncerty przeznaczone dla najmłodszych. Specjalnie dla dzieci do drugiego roku życia oraz dla maluchów w wieku od dwóch do pięciu lat przygotowane zostały koncerty z cyklu Smykofonia: Dixieland i Smykofonia w Ameryce.

Tegoroczne Szalone Dni Muzyki oferują również wydarzenia o charakterze edukacyjnym: znane już z ubiegłego roku, Spotkanie z instrumentami, a także nowość – Meeting „Amerykańska edukacja muzyczna…” z udziałem osób znających oświatę amerykańską z własnego doświadczenia. Festiwal poprzedziła Akcja Labirynt – cykl trzymiesięcznych warsztatów upowszechniających muzykę klasyczną wśród uczniów początkowych klas szkół podstawowych i nauczycieli.

Bogata oferta programowa sprawia, że koncerty festiwalowe od lat gromadzą olbrzymią i ciągle rosnącą rzeszę odbiorców. W ubiegłym roku w polskiej edycji La Folle Journée uczestniczyło 37 000 słuchaczy. Bilety na Festiwal dostępne są w cenie od 7 do 12 zł, a część koncertów i projektów jest bezpłatna. Jak zapewniają organizatorzy: „Szalone Dni Muzyki to wyjątkowe spotkania z muzyką, na które zaproszony jest każdy, bez wyjątku”.

Szalone Dni Muzyki to polska edycja międzynarodowego festiwalu La Folle Journée, którego pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym jest René Martin – twórca festiwali i organizator licznych koncertów muzyki klasycznej na całym świecie, założyciel Centre de Réalisations et d'Études Artistiques à Nantes (C.R.E.A.). Festiwal po raz pierwszy odbył się we francuskim Nantes w 1995 roku. Wkrótce potem jego coroczne edycje przeniosły się do Portugalii, Hiszpanii, Japonii, Brazylii i Polski. Poprzednie warszawskie edycje Szalonych Dni Muzyki poświęcone były muzyce Chopina (2010), Brahmsa, Mahlera, Liszta, Straussa i Szymanowskiego (2011), muzyce rosyjskiej (2012) oraz muzyce francuskiej i hiszpańskiej (2013). Dotychczas w tych koncertach wykonywanych przez tysiące artystów z kilkunastu krajów świata, uczestniczyło ponad 130 000 słuchaczy, a w towarzyszących im akcjom edukacyjnym wzięło udział łącznie ok. 13 000 dzieci z warszawskich szkół podstawowych.

Bilety w cenie 7 - 12 zł dostępne są w kasach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, w sprzedaży internetowej www.teatrwielki.pl i www.ebilet.pl oraz w punktach e-Bilet i Empiku.

Więcej informacji oraz szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.szalonednimuzyki.pl


Koncert Pamięci prof. Bernarda Poloka odbędzie się w Filharmonii Śląskiej w Katowicach w piątek, 26 września 2014 roku o godz. 19.00.

14 października minie szósta rocznica śmierci wielkiej postaci katowickiego życia muzycznego i pedagogiki artystycznej. Prof. Bernard Polok (1936-2008), wychowanek legendarnego Józefa Drohomireckiego, związany był z Filharmonią Śląską przez ponad pół wieku. Miał zaledwie 21 lat, gdy w 1957 roku został wiolonczelistą Filharmonii Śląskiej. Zaledwie sześć lat później został koncertmistrzem orkiestry symfonicznej. Funkcję te pełnił aż do chwili przejścia na emeryturę, która jednakże nie oznaczała kresu jego wspólnej drogi z filharmonikami; w 2007 roku był sekretarzem jury VIII Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga.

Podczas tegorocznego koncertu, poświęconego pamięci prof. Bernarda Poloka, symfoników i chórzystów z dyrygenckiego podium poprowadzi Jan Wincenty Hawel. Obu łączyła blisko półwieczna praca pedagogiczna w katowickiej Akademii Muzycznej. Do programu tego koncertu artyści wybrali utwory, które byłyby przyjemnością także dla Profesora: Koncert podwójny a-moll na skrzypce i wiolonczelę op. 102 Johannesa Brahmsa w mistrzowskiej obsadzie solistycznej wiolonczelisty Tomasza Strahla i skrzypka Jana Staniendy. I jeszcze Wolfgang Amadeus Mozart z dostojnymi Te Deum i Laudate Dominum oraz przedostatnią z okresu salzburskiego, Mszą Koronacyjną.


Uroczysty koncert pt. Ukraina – Polska – zwiastun III Festiwalu „NeoArte” (październik 2014, Gdańsk) odbędzie się w piątek, 26 września 2014 roku o godz. 17.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie.

Wystąpią zespoły: NeoQuartet (Polska) i Ensemble Nostri Temporis (Ukraina) oraz Jarosław Stokowski – kontrabas i Grzegorz Wierus – dyrygent. Słowo wstępne wygłoszą Roman Rewakowicz i Bohdan Sehin, a słowo o muzyce Monika Pasiecznik. W programie koncertu znajdą się cztery prawykonania utworów: Bio-chorales na kwintet dęty (2014) Karola Nepelskiego, I have lost my Euridice (2014) na kwartet smyczkowy, kontrabas, kwartet dęty drewniany, waltornię i fortepian Oleksii Shmuraka, Talos (2014) na kwartet smyczkowy Bohdana Sehina oraz Koncert na jedenastu (2014) na kwartet smyczkowy, kontrabas, kwartet dęty drewniany, waltornię i fortepian Sławomira Kupczaka.

Koncert towarzyszy 57. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz cyklowi wykładów Polska – Ukraina – Europa. Dziedzictwo i Przyszłość pod patronatem JE Markijana Malskiego, Ambasadora Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej i JE Henryka Litwina, Ambasadora Rzeczypospolitej Polskiej na Ukrainie.


Konkursy i festiwale wykonawcze to dla muzyków możliwość zdobycia uznania i sławy. Nie inaczej jest z Rosjanką Aleną Baevą (na zdjęciu), która zwróciła na siebie uwagę zwycięstwem w XII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w 2001 roku w Poznaniu. Została też laureatką konkursu im. Paganiniego w Moskwie (2004) i Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Sendai (2007).

W piątek, 26 września 2014 roku w Filharmonii Łódzkiej artystka wykona I Koncert skrzypcowy g-moll Maxa Brucha, a będzie jej towarzyszyć Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod batutą Daniela Raiskina. Ponadto w programie znajdzie się XXII Symfonia Józefa Haydna i słynny Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.


Passionato znaczy namiętnie, z pasją. Passionato to także nazwa cyklu, w którym szczecińska Filharmonia będzie gościć gwiazdy dyrygentury. W piątek, 26 września 2014 roku w złotej sali symfonicznej Filharmonii w Szczecinie zaprezentuje się maestro Jerzy Maksymiuk (na zdjęciu). Orkiestra Symfoniczna wykona utwór mistrza, napisany specjalnie z okazji otwarcia nowej siedziby.

Jerzy Maksymiuk - dyrygent, pianista i kompozytor, muzyk kompletny, osobowość artystyczna, po raz pierwszy na scenie w nowej siedzibie Filharmonii przy ulicy Małopolskiej 48. W pierwszej części wieczoru wystąpi w podwójnej roli dyrygenta i kompozytora, ponieważ muzycy szczecińskiej Filharmonii wykonają jego Fanfarę, napisaną specjalnie dla Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie. Po tym dostojnym wstępie Maksymiuk – dyrygent poprowadzi wykonanie dwóch arcydzieł muzyki klasycznej.

Lutosławski Piano Duo, czyli Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik to dwoje młodych, utalentowanych pianistów, absolwentów Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Grają razem od 1999 roku i od początku zdobywali uznanie na konkursach krajowych i zagranicznych. Posiadają wszechstronny repertuar – od muzyki barokowej po współczesną. W Filharmonii w Szczecinie wystąpią jako soliści w Koncercie fortepianowym d-moll Francisa Poulenca.

Po przerwie IX Symfonia C-dur „Wielka” Franza Schuberta, największe orkiestrowe osiągnięcie tego mistrza romantycznej pieśni.


Do studia zasiedli w grudniu ubiegłego roku, a efektem końcowym pochwalą się podczas premiery 27 września 2014 roku. Baltic Neopolis Orchestra wraz z saksofonistką Aliną Mleczko wydali kolejną płytę, która ukazała się nakładem firmy DUX. Sonatina für Alina to oryginalny projekt zawierający wyłącznie polskie utwory w całości przeznaczone na saksofon i instrumenty smyczkowe.

Literatura współczesna dedykowana saksofonom we wszelkich odmianach tego instrumentu, to wielki zbiór tyle samo atrakcyjny, co nieczęsto goszczący na koncertowych afiszach. Nowy album zawiera muzykę niezwykle atrakcyjną, poruszającą, wciągającą każdą frazą; adresowaną nie tylko do melomanów, ale także dla odbiorców chcących na chwilę zapomnieć o sztandarowości wszechobecnych nagrań. Znalazły się na nim nagrania kompozycji Pawła Mykietyna - Sonatina für Alina i Anioły w Ameryce, Edwarda Sielickiego - Diferentia specifica (una fantasia quasi tango), Jerzego Derfla - Sonata na saksofon altowy i smyczki oraz Jacka Grudnia - Concerto per Sassofono Soprano e Archi. Usłyszymy je również podczas premierowego koncertu - 27 września 2014 roku o godz. 19 w TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie (ul. Św. Ducha 4).

Alina Mleczko debiutowała w roku 1995 jako solistka w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Rok później amerykański magazyn „Saxophone Journal” poświęcił jej artykuł monograficzny w specjalnym wydaniu dedykowanym najwybitniejszym saksofonistkom świata. Na pierwszy solowy album Aliny, zatytułowany Wiatr od Morza, złożyły się dedykowane jej kompozycje autorstwa Jacka Grudnia, Pawła Mykietyna, Macieja Zielińskiego, Waldemara Miksy oraz Michała Kulentego. W roku 2003 nakładem Wydawnictwa DUX ukazała się płyta zatytułowana Siesta, za którą w tym samym roku artystka otrzymała nominację do nagrody Fryderyk w kategorii muzyka kameralna. Siesta została również nagrodzona przez francuski magazyn muzyczny „Classica” i znalazła się na pierwszym miejscu listy bestsellerów tego pisma. Nominację do nagrody Fryderyk otrzymał także kolejny jej krążek, zatytułowany Fiesta. W 2010 roku ukazało się wydawnictwo Saxophone, zawierające sonaty saksofonowe Paula Crestona, Paula Hindemitha, Phila Woodsa i Takshi Yoshimatsu. Album otrzymał znakomite recenzje, między innymi w renomowanych pismach „Gramophone” w Wielkiej Brytanii i „Classica” we Francji.


Teatr Wielki w Łodzi zaprasza 27 września 2014 roku o godz. 19.00 na widowisko plenerowe na placu Dąbrowskiego - Wielką Galę Sezonu 2014/2015.

To pierwsze tego rodzaju wydarzenie w historii Teatru Wielkiego w Łodzi. W plenerowej scenerii placu Dąbrowskiego - na estradzie i z pomocą specjalnych wielkoformatowych ekranów - zaprezentowane zostaną fragmenty dzieł będących w repertuarze Teatru, znaczących realizacji z przeszłości oraz tych planowanych na sezon 2014/2015. Będą więc m.in.: Eugeniusz Oniegin, Traviata, Trubadur, Opowieści Hoffmanna, Adriana Lecouvreur, Dialogi karmelitanek, Straszny dwór, Baron cygański, Kniaź Igor. A wykonawcy... to znakomici soliści Teatru Wielkiego w Łodzi, zaproszeni goście oraz chór, balet i orkiestra pod dyrekcją mistrza batuty - Tadeusza Kozłowskiego.


Dwoje profesorów Hochschule für Musik we Freiburgu: skrzypaczka Magdalena Rezler-Niesiołowska i pianista Aziz Kortel, koncertujący od lat w duecie, postanowiło zespół powiększyć i założyć trio fortepianowe. I tak w 2009 roku dołączył do nich młody wiolonczelista Antoine Billet, kończący właśnie studia na tej samej uczelni, i do wielkiego doświadczenia obojga muzyków dodał swój młodzieńczy temperament. Trio Manaz, zwracając uwagę na wszechstronność, stale poszerza swój repertuar. Zespół charakteryzuje się różnorodnością stylów, barw i głębią wyrazu, za co nagradzane jest gorącym aplauzem publiczności w Szwajcarii, Niemczech i w Polsce.

W sobotę, 27 września 2014 roku Trio Manaz zainauguruje w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach nowy koncertowy cykl „Filharmonia konesera”. To nowe i wyjątkowe w swym charakterze przedsięwzięcie artystyczne, nawiązujące do wielowiekowej tradycji spotkania z muzyką kameralną w wydaniu zarówno artystycznym, jak i towarzyskim, a także… kulinarnym. W tym wymiarze pierwszym partnerem Filharmonii będzie katowicka Restauracja Czerwona. A znakomici artyści w pierwszym muzycznym salonie zaproponują muzykę Ludwiga van Beethovena i Roberta Schumanna.


Koncert Jubileuszowy z okazji 45-lecia Chóru Filharmonii Łódzkiej odbędzie się w sobotę, 27 września 2014 roku o godz. 19.00.

W jego programie znajdą się utwory od mistrza baroku Jana Sebastiana Bacha po twórców XX-wiecznych: Karola Szymanowskiego (Pieśni kurpiowskie), Stanisława Wiechowicza (Na glinianym wazoniku, Pragną ocki), Marka Jasińskiego (Cantus Finalis) i Romana Maciejewskiego (Pieśni kurpiowskie). Chórzystom będzie towarzyszyć orkiestra „Alla Vienna”.


70. sezon artystyczny Filharmonia Krakowska otworzy koncertem w sobotę, 27 września 2014 roku o godz. 18.00. Na estradzie filharmonicznej staną orkiestra i chór krakowskiej instytucji prowadzone przez ich szefa artystycznego – Michała Dworzyńskiego. W programie koncertu dwa wielkie dzieła – I Koncert fortepianowy b-moll op. 23 Piotra Czajkowskiego oraz balet-pantomima Harnasie op. 55 Karola Szymanowskiego.

Wydawać by się mogło, że dzieła te reprezentują różne epoki i nurty, jednak zarówno Czajkowski, jak i Szymanowski zapisali się w historii muzyki jako prawdziwi lirycy, koloryści i wrażliwi esteci, przekazujący w swojej twórczości najlepsze wartości muzyki narodowej, którą reprezentowali. I Koncert fortepianowy Czajkowskiego zadedykowany został niemieckiemu dyrygentowi i pianiście Hansowi von Bülow. W Filharmonii Krakowskiej partię solowa wykona Lilya Zilberstein – laureatka Konkursu Busoniego w Bolzano, stale współpracująca z orkiestrą Filharmonii Berlińskiej, Chicago Symphony Orchestra, Tchaikovsky Symphony Orchestra w Moskwie, London Symphony, Royal Philharmonic Orchestra czy Staatskapelle Dresden. Artystka przez lata swojej kariery współpracowała m.in. z Claudio Abbado, Johnem Axelrodem, Christophem Eschenbachem, Dmitrijem Kitajenko i Jamesem Levinem. W sierpniu 1998 roku uhonorowana została nagrodą „Accademia Musicale Chigiana” w Sienie, którą wyróżnieni byli wcześniej także Gidon Kremer, Anne-Sophie Mutter i Krystian Zimerman.
W drugiej części wieczoru – Harnasie Karola Szymanowskiego, czyli „zakopiańska historia” o miłości między zbójnikiem a wiejską dziewczyną, która zostaje przez niego porwana z wesela. Szymanowski określił swój balet jako "folklorystyczny", czerpiąc ze skarbca muzyki góralskiej i dodając dziełu narodowego polskiego ducha. W partii tenora solo – Tadeusz Szlenkier.

Koncert poprzedzi prelekcja z serii Przed koncertem o koncercie. Wykład odbędzie się w Sali Złotej o godz. 17.00 - wstęp na podstawie biletu na koncert lub posiadanego abonamentu. Prelekcję wygłosi dr Piotr Lityński, słuchacz Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego (Wydział Biologii) oraz doktor biologii na Uniwersytecie w Bazylei, aktywny animator kultury polskiej w Szwajcarii.


Christoph Willibald Gluck (1714-1787) był obok Mozarta najwybitniejszym twórcą operowym XVIII w. Z okazji przypadającej w bieżącym roku 300. rocznicy urodzin kompozytora - wielkiego ojca reformy opery klasycznej – w ramach Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego na estradach w Bydgoszczy i Toruniu zaprezentowana zostanie wersja koncertowa opery Orfeusz i Eurydyka.

Spektakle odbędą się w sobotę, 27 września 2014 roku o godz. 19 w Ratuszu Staromiejskim w Toruniu oraz w niedzielę, 28 września 2014 roku o godz. 19 w Filharmonii Pomorskiej. Wystąpi Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis i Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis pod dyrekcją Paula Esswooda oraz soliści: Artur Stefanowicz - kontratenor / Orfeusz, Barbara Zamek-Gliszczyńska - sopran / Eurydyka, Michał Sławecki - kontratenor / Amor.


V Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74) odbywać się będzie od marca do listopada zawsze w czwartą niedzielę miesiąca oraz w trzecią niedzielę grudnia 2014 roku o godzinie 19.00. Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godz. 19.00. Wstęp wolny.

Terminy recitali:

  • 23.03.2014 Thomas Lennartz (Drezno)
  • 27.04.2014 Jarosław Tarnawski (Poznań)
  • 25.05.2014 Tomas Trotter (Birmingham)
  • 22.06.2014 Heiko Holtmeier (Berlin)
  • 27.07.2014 Stefan Schmidt (Würzburg)
  • 24.08.2014 Tobias Aehlig (Paderborn)
  • 28.09.2014 Pierre Pincemaille (Paryż/Saint-Denis)
  • 26.10.2014 Stefan Palm (Neuss)
  • 23.11.2014 Jarosław Wróblewski (Warszawa)
  • 21.12.2014 Michał Markuszewski (Warszawa)

Szczegóły – na: www.festiwal.reformowani.pl


XV Festiwal „Muzyczne Konfrontacje”, który odbędzie się w dniach 28 września – 26 października 2014 roku, stanowi kulminacyjne przedsięwzięcie w ramach obchodów XXX-lecia istnienia Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku. Główną ideą tegorocznego Festiwalu jest podkreślenie znaczenia Domu Iwaszkiewiczów w polskiej kulturze, ukazanie go jako miejsca wyjątkowego, naznaczonego obecnością wielu znakomitych postaci życia artystycznego.

Podczas Festiwalu zaprezentowana zostanie muzyka kompozytorów od baroku po XX wiek, szczególnie cenionych przez Gospodarzy Domu, a także wykonywanych podczas koncertów organizowanych w czasie trzydziestoletniego okresu funkcjonowania Muzeum. Zgodnie z tradycją – w programie znajdują się również kompozycje jazzowe, tym razem do poezji wybitnych gości Stawiska - Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Czesława Miłosza, a także spektakl muzyczno-poetycki Struny na ziemi Włodka Pawlika, który powstał w 2010 roku z inicjatywy i na prośbę Muzeum.

Koncerty wzbogacone zostaną prezentacjami wybranych tekstów literackich Jarosława Iwaszkiewicza oraz innych pisarzy związanych z Domem na Stawisku.

Na pytanie „Czym jest dla mnie Stawisko dzisiaj?” odpowiedzą wybitni przedstawiciele współczesnej nauki, literatury i muzyki.

Festiwalowi towarzyszą dwie wystawy: unikatowych fotografii za zbiorów Stawiska oraz prac inspirowanych utworami Jarosława Iwaszkiewicza, prezentowanych przez artystów plastyków trzech różnych pokoleń.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Filharmonia Śląska zaprasza w niedzielę, 28 września 2014 roku na pierwszy ze stałych recitali organowych. Wystąpi Roman Perucki - wielki wirtuoz, organista katedry oliwskiej i zarazem dyrektor Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, któremu towarzyszyć będzie znakomity flecista, przez śląską publiczność bardzo ceniony i lubiany - Łukasz Długosz.

Od wiosny tego roku katowicka Filharmonia posiada organy, w sali koncertowej pierwsze na Śląsku. Stąd regularna propozycja ukazania walorów nowego instrumentu, zbudowanego przez renomowaną firmę Karl Schuke Berliner Orgelbau Werkstatt według projektu prof. Juliana Gembalskiego. Pojawił się więc w filharmonicznej ofercie nowy, niedzielny abonament: „Regnum organum”. Pieczę nad doborem oferty artystycznej tego cyklu powierzono wytrawnemu znawcy tematu, wychowankowi Juliana Gembalskiego, prof. Władysławowi Szymańskiemu. Zaprosił on uznanych wirtuozów polskich i zagranicznych oraz śląskich organistów, wartych poznania. Jako pierwszy pojawi się Roman Perucki, który na pierwszy recital na katowickich filharmonicznych organach wybrał szeroki wachlarz utworów od Jana Sebastiana Bacha po… Wojciecha Kilara.


100 lat temu, 24 września 1914, urodził się Andrzej Panufnik – wielki kompozytor, emigrant, autor muzyki głęboko związanej z ojczystym krajem. Rocznicę tę obchodzi cały świat muzyczny, a szczególnie Polska, gdzie kompozytor spędził 40 lat życia. Wpisując się w rocznicowe uroczystości Polska Orkiestra Radiowa kierowana przez Łukasza Borowicza zaprasza 28 września 2014 roku na monograficzny koncert symfoniczny, którego program wypełnią cztery utwory, napisane w różnych okresach życia i twórczości Andrzeja Panufnika.

Usłyszymy Nokturn, Koncert wiolonczelowy, Hommage a Chopin i Sinfonia rustica. W partiach solowych wystąpią Raphael Wallfisch – wiolonczela i Anna Włodarska-Szetela – flet. Koncert odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Polska Orkiestra Radiowa oraz Konzerthausorchester Berlin dokonała pierwszego w historii kompletu nagrań dzieł symfonicznych Andrzeja Panufnika (koprodukcja Polskiego Radia i firmy cpo). Koncert z okazji rocznicy urodzin kompozytora ma w związku z tym specjalny charakter – jest hołdem orkiestry dla twórczości, z którą zespół od lat związany jest w szczególny sposób.

Więcej


Trwają przygotowania do XVIII Międzynarodowego Festiwalu i XVI Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari 2015, który jest wyrazem pamięci o jednej z najsławniejszych polskich artystek i zarazem znakomitej pedagog śpiewu, związanej od dzieciństwa ze Starym Sączem i Nowym Sączem (Ada Sari to pseudonim Jadwigi Szayer, 1886-1968).

Tę cykliczną imprezę zainicjowała w 1985 roku, przy wsparciu Antoniego Malczaka, dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Kultury (od 1999 - Małopolskiego Ośrodka Kultury SOKÓŁ), profesor Helena Łazarska. Ta wielka osobowość świata wokalnego dyrektorem artystycznym i przewodniczącą jury festiwalu była przez 28 lat. W tym czasie Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu zyskał prestiż na arenie europejskiej, w jury zasiadały znamienite postaci świata muzyki, a jego laureatami byli m.in.: Piotr Beczała, Andrzej Dobber, Adrian Eröd, Zofia Kilanowicz, Milijana Nikolić, Anna Simińska, Monika Walerowicz, Anna Lubańska czy Arnold Rutkowski.

Od następnej edycji (9-16 maja 2015) dyrektorem artystycznego będzie Małgorzata Walewska, artystka znana z występów na scenach muzycznych całego świata, która będzie też kierować pracą jurorów konkursu. Uroczyste przekazanie obu tych funkcji, połączone z benefisem prof. Heleny Łazarskiej, odbędzie się 29 września 2014 roku w Nowym Sączu (godz. 19.00, MCK SOKÓŁ).

W programie koncertu znajdą się arie z oper włoskich w wykonaniu wybitnych laureatów konkursu oraz gości specjalnych. Wystąpią: Ewa Biegas, Joanna Dobrakowska, Iwona Handzlik, Małgorzata Olejniczak-Worobiej, Małgorzata Walewska, Andrzej Lampert, Wołodymyr Pańkiw, Arnold Rutkowski i Klemens Sander. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Gospodarzami wieczoru będą Małgorzata Walewska i Bogusław Nowak.

Gala jest współfinansowana z budżetu województwa małopolskiego. Wstęp - na podstawie bezpłatnych wejściówek, które będą wydawane od 15 września w kasie Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu, organizatora Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari.

Więcej o konkursie i jego regulaminie - na stronie: www.adasari.pl


XXII Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran”, poświęcony pamięci kompozytora i akordeonisty Andrzeja Krzanowskiego, odbędzie się w Czechowicach-Dziedzicach w dniach 29 września – 4 października 2014 roku.

Głównym wydarzeniem tegorocznej edycji będzie VIII Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego, współfinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W Jury Konkursu zasiądą cenieni pedagodzy i artyści: Marek Andrysek, Klaudiusz Baran, Bogdan Dowlasz, Claudio Jacomucci, Grażyna Krzanowska (członek honorowy), Joachim Pichura i Janusz Pater (sekretarz).

Na koncertach festiwalowych znaczną część programu wypełni muzyka XX i XXI wieku. 30 września w Sali Toskańskiej Dworku Eureka w wykonaniu akordeonistów (Duo Accosphere, Maciej Frąckiewicz, Paweł Janas, Dominik Maciążek, Przemysław Wojciechowski, Maciej Zimka) zabrzmią utwory Cesara Camarero, Alberto Ginastery, Macieja Jabłońskiego, Andrzeja Karałowa, Andrzeja Krzanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Arne Nordheima, Piotr Peszata i Igora Strawińskiego. 1 października w CH Stara Kablownia odbędzie się koncert muzyki elektroakustycznej Marcina Bortnowskiego, Stanisława Krupowicza, Andrzeja Krzanowskiego, Marcina Rupocińskiego i Artura Zagajewskiego. 3 października w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej Orkiestra Symfoniczna Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Katowicach pod dyrekcją Szymona Bywalca wykona dzieła Wojciecha Kilara. Koncert ten skierowany będzie do młodej publiczności.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Koncert inaugurujący sezon artystyczny instytucji kultury województwa łódzkiego odbędzie się w poniedziałek, 29 września 2014 roku o godz. 16.00 w Filharmonii w Łodzi.

Uroczystość tę podkreśli występ Dziecięcej Orkiestry Regionu Łódzkiego pod batutą Barbary Sobolczyk. Bartosz Maniecki, uczeń Państwowej Szkoły Muzycznej w Zduńskiej Woli, laureat stypendium Marszałka Województwa Łódzkiego, wykona partię solową Małego koncertu na fortepian i grupę instrumentów Romualda Twardowskiego. Ponadto usłyszymy Suitę staropolską Wojciecha Długoraja w opracowaniu Andrzeja Hundziaka.

Bezpłatne zaproszenia na koncert do odebrania w kasie Filharmonii Łódzkiej.


Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie zaprasza w poniedziałek, 29 września 2014 roku o godz. 18.00 na otwarcie międzynarodowej wystawy GŁOS / VOICE.

To interdyscyplinarny projekt artystyczny poświęcony fenomenowi ludzkiego głosu, będącego podstawowym narzędziem komunikacji i ekspresji, artykulacji treści oraz wyrażania emocji. Ideą projektu jest wsłuchanie się w głosy, które na różne sposoby zabierają artyści, ale również stworzenie warunków sprzyjających odnalezieniu przez odbiorcę własnego głosu, odkryciu jego cielesnej natury, politycznej siły, formy, możliwości i znaczenia. Celem wystawy i towarzyszących jej wydarzeń jest zaproponowanie zbioru doświadczeń sprzyjających refleksji nad rozległością określonej przez głos przestrzeni, rozciągającej się od artykulacji dyskursu do nieartykułowanego krzyku.

Wystawa zbudowana jest z filmów wideo oraz instalacji dźwiękowych stworzonych przez artystów wizualnych oraz twórców działających na pograniczu kina, sztuki i muzyki. W przedstawionych pracach głos jest głównym tematem, podstawowym medium przekazu lub istotnym środkiem ekspresji. Wystawa pomyślana jest jako dźwiękowo-wizualne doświadczenie, narracja rozgrywająca się w przestrzeni, przez którą prowadzą widza różne głosy. Jeden z prezentowanych projektów - Białoszewski do słuchu, poświęcony jest twórczości Mirona Białoszewskiego. Goście wystawy będą mogli usłyszeć niepowtarzalne, autorskie wykonania wierszy poety, a także współtworzyć wystawę poprzez nagranie własnych wykonań wierszy.

W ramach projektu GŁOS w Zamku Ujazdowskim powstanie także chór złożony z pracowników CSW - przedstawicieli różnych zawodów i specjalizacji, od techników i stolarzy, przez pracowników administracji, po historyków sztuki i edukatorów. Celem chóru będzie wyartykułowanie „głosu instytucji” pojętej jako wspólnota tworzących ją ludzi, zarówno tych, którzy funkcjonują w przestrzeni publicznej (na przykład kuratorzy), jak i tych, którzy na co dzień działają w cieniu, pozostając niewidzialni i niesłyszalni dla widzów uczestniczących w programach centrum sztuki. Częścią projektu GŁOS jest również program filmowy - cykl projekcji połączonych z wykładami, panelami, rozmowami z filmoznawcami, filozofami oraz psychoanalitykami.

W programie wydarzeń towarzyszących zaplanowano spotkania w formule artist’s talk z wybranymi uczestnikami projektu (m.in. Wojciech Bąkowski, Karolina Freino, Mikhail Karikis i Erik Bünger) oraz wykłady na temat fizjologii, kulturowych uwarunkowań ludzkiego głosu oraz sztuki retorycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.csw.art.pl