POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

wydarzenia

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

30 września 2015 roku z filharmonikami śląskimi w Katowicach wystąpi Kevin Kenner, amerykański zwycięzca XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina z 1990 roku, podczas którego zdobył nagrody: drugą (pierwszej nie przyznano) i Towarzystwa im. Fryderyka Chopina za najlepsze wykonanie poloneza. W tym samym roku na Międzynarodowym Konkursie Muzyczny im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie został laureatem nagrody trzeciej i za najlepsze wykonanie muzyki rosyjskiej oraz otrzymał International Terence Judd Award. Po konkursowych sukcesach rozpoczął międzynarodową karierę. Występował jako solista ze światowej klasy orkiestrami, w tym na licznych festiwalach, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju. W Filharmonii Śląskiej Kevin Kenner zagra I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 F. Chopina, a w recitalu solowym wykona Six moments musicaux op. 94 (D. 780) i Wanderer Fantasie C-dur op. 15 (D. 760) Franza Schuberta.

Orkiestrę poprowadzi Rafał Janiak, który ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod kierunkiem A. Wita (2011), a także studia kompozytorskie (również z wyróżnieniem) w klasie S. Moryty (2010) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest laureatem m.in. I nagrody I Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II w Warszawie (2007), III nagrody IV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Musica Sacra w Częstochowie (2008), a także wyróżnienia w 51. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2010). Koncertuje z orkiestrami m.in. Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Filharmonii Gorzowskiej, Śląskiej i Podkarpackiej. Od 2011 roku jest głównym dyrygentem Bemowskiej Orkiestry Symfonicznej Camerata Viva, z którą wykonuje dzieła od XVII do XXI wieku.


Koncert inaugurujący Sezon Jubileuszowy NOSPR odbędzie się 30 września 2015 roku o godz. 20.30, ze światowej sławy wiolonczelistą Trulsem Mørkiem w roli solisty.

W programie wieczoru znajdą się utwory: Poemat symfoniczny W głębi morza Grzegorza Fitelberga, I Koncert wiolonczelowy Dymitra Szostakowicza i Symfonia fantastyczna Hectora Berlioza. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi Alexander Liebreich.


29 września 2015 roku o godz. 19:00 w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu wystawione zostanie widowisko Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w ramach obchodów 250-lecia Polskiego Teatru Publicznego - Cud albo Krakowiaki i Górale Wojciecha Bogusławskiego z muzyką Jana Stefaniego.

Dzieło uznawane jest za pierwszą polską operę narodową. Powstała i wystawiona została niedługo przed trzecim rozbiorem, w dowcipnej, lekkiej formie muzycznej i błyskotliwym tekście zawierała bardzo wyraźne przesłania narodowościowe i niepodległościowe, szczególnie ważne dla publiczności polskiej w owym czasie. Dziś, gdy aspekt ten ma już znaczenie wyłącznie historyczne, Krakowiaki i Górale pozostają wciąż atrakcyjnym utworem o wysokich walorach scenicznych, uniwersalnym przesłaniu wpisanym w mądrość ludową i wdzięcznym materiałem warsztatowym dla młodych wykonawców.

Treścią wodewilu jest odwieczny problem rywalizacji o rękę ukochanej dziewczyny, toczony w śpiewogrze pomiędzy Krakowiakami z Mogiły (dziś Nowa Huta) i Góralami. Spór toczy się o córkę młynarza - Basię, związaną uczuciowo ze Stachem. W Stachu kocha się potajemnie także macocha Basi - Dorota, która powodowana zazdrością obiecuje rękę swojej pasierbicy i jednocześnie rywalki Góralowi Bryndasowi. Odrzucony przez Basię Bryndas wraz z Góralami mści się na Mogilanach, porywając bydło ze wsi. Dochodzi do bójki pomiędzy Krakowiakami i Góralami. Rozjemcą zostaje ubogi student Bardos, który inscenizuje „cud mniemany”, godząc tym samym obie zwaśnione strony. Dorota, główna sprawczyni całego zamieszania, przyzwala na ślub Basi ze Stachem, a pogodzeni Krakowiacy i Górale wspólnie uczestniczą w tańcach i zabawach.

Pokazany po raz pierwszy w dziejach polskiego teatru konflikt pomiędzy dwiema grupami regionalnymi, z muzycznego punktu widzenia stał się pretekstem do zaprezentowania piękna i bogactwa polskiej muzyki ludowej. Oryginalną partyturę, pełną śpiewów, tańców, kupletów oparł Stefani po części na autentycznym folklorze góralskim i podkrakowskim, z którymi zapoznał się w licznych wiejskich karczmach odwiedzanych podczas podróży do Warszawy.

Dla uczczenia 250. rocznicy powstania pierwszego teatru publicznego w Polsce Teatr Wielki - Opera Narodowa przygotowała na rok 2015 nową produkcję tej opery. Gros wykonawców stanowią młodzi, wybitnie utalentowani śpiewacy – adepci i absolwenci Programu Kształcenia Młodych Talentów, czyli Akademii Operowej warszawskiego Teatru Wielkiego. Szczególnym walorem artystycznym projektu jest dbałość o warstwę dźwiękową możliwie najbliższą swemu pierwotnemu kształtowi. Dlatego też specjalnie na potrzeby produkcji powołana została orkiestra, złożona z młodych muzyków grających na instrumentach historycznych lub ich kopiach. Podstawą muzycznej realizacji dzieła jest autorskie opracowanie partytury, przygotowane przez Władysława Kłosiewicza na podstawie materiałów źródłowych, w tym rękopisów Jana Stefaniego.


27 września 2015 roku o godz. 18.00 w Promie Kultury Saska Kępa przy ul. Brukselskiej 23 w Warszawie odbędzie się dwudzieste ósme spotkanie z cyklu „Śladami Mistrzów ... Wielkie Postacie na Saskiej Kępie”, zatytułowane Profesor Wanda Wiłkomirska – skrzypaczka, pedagog, przyjaciel. Honorowy Patronat nad cyklem objął Burmistrz Dzielnicy Praga Południe Tomasz Kucharski.

Wieczór dedykowany będzie Profesor Wandzie Wiłkomirskiej, uważanej za jedną z najwybitniejszych skrzypaczek XX wieku rozsławiającej imię Polski na świecie. Koncertującej z najwspanialszymi orkiestrami pod batutami takich osobistości, jak m.in. Pierre Boulez, Otto Klemperer, Leonard Bernstein, Carlo Marii Giullinie, John Barbirolli, Kurt Masur, Wolfganag Sawallisch, Zubin Mehta, Witold Rowicki, Erich Leinsdorf. Mistrzyni pochodzącej z zacnej rodziny muzycznej, grającej nie tylko z zespołem „Trio Wiłkomirskich”, a także z Marthą Argerich, Danielem Barenboimem, Gidonem Kremerem, Mischą Maiskim. Wieczór dedykowany cenionej na świecie Profesor wykładającej na uczelniach w Niemczech i Australii, prowadzącej kursy mistrzowskie w wielu krajach. Autorytetowi zasiadającemu w jury najbardziej liczących się międzynarodowych konkursów skrzypcowych: Jacques’a Thibaud w Paryżu, Karla Flescha w Londynie, Piotra Czajkowskiego w Moskwie, ARD w Monachium, Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, Hanowerze oraz Tokio.

Podczas rozmowy Profesor Wandy Wiłkomirskiej z gośćmi: rodziną, osobistościami ze świata muzyki, przyjaciółmi, publicznością poruszone zostaną m.in. wątki Ród Wiłkomirskich i muzyka, która w rodzinie była od zawsze - życiowe wybory, inspiracje, Czas wielkich scen świata, dyrygenci, orkiestry, ludzie. Misja muzyka w latach powojennych do momentu zmian ustrojowych w Europie a dzisiejsze czasy. Mistrz ... Uczeń... Autorytet... Respekt…, Powołanie pedagogiczne – przekazywanie wiedzy o sztuce wiolinistycznej na świecie. Siła przyjaźni w życiu Mistrzyni. Spotkanie przeplatane będzie fragmentami filmów, ilustrowane zdjęciami.

Autorką, inicjatorką i organizatorką projektu „Polska Szkoła Mistrzów” - pierwszy element „Śladami Mistrzów... Wielkie Postacie na Saskiej Kępie” jest Jadwiga Teresa Stępień.

Patronat medialny nad spotkaniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


W niedzielę, 27 września 2015 roku o godz. 18:45 w warszawskiej katedrze św. Michała Archanioła i św. Floriana odbędzie się kolejny koncert czwartej serii „Warsaw Camerata à la carte!”. Znów publiczność w drodze głosowania ułożyła program wieczoru. Faworytami głosujących okazali się J. Haydn, L. v. Beethoven, F. Mendelssohn-Bartoldy i ich muzyka.

Obok kompozycji orkiestrowych zabrzmi Koncert skrzypcowy G-dur J. Haydna, w którym solistką będzie Katarzyna Duda. Wystąpi jak zawsze orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego.

Tradycyjnie podczas koncertu publiczność zagłosuje na muzyczne niespodzianki, które znajdą się w menu à la carte. Po muzyce organizatorzy zapraszają na spotkanie koktajlowe z wykonawcami i rozmowami o muzyce w niezwykłej atmosferze.

Koncert otworzy festiwal „Praska Jesień w Świątyniach”.

Wstęp wolny.

Organizator: Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna, Prezes Fundacji Richard Berkeley
Patroni medialni: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Magazyn muzyczny Presto, In Your Pocket, Wawcity.pl, Cameralmusic.pl
Projekt realizowany dzięki dotacji m.st. Warszawy w latach 2014-2016


My, Małopolanie - koncert laureatów XXXVIII Małopolskiego Festiwalu Orkiestr Dętych „Echo Trombity” odbędzie się 26 września 2015 roku w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu.

Na koncercie wystąpią: Parafialno - Gminna Orkiestra Dęta z Sobolowa - laureat nagrody Grand Prix, zdobywca pucharu Biskupa Andrzeja Jeża, Ordynariusza Diecezji Tarnowskiej oraz Jazz Team z Nowego Sącza - laureat II miejsca w grupie Big bandów i Orkiestr Rozrywkowych.

Bezpłatne wejściówki są dostępne w kasie MCK SOKÓŁ.


Polski Chór Kameralny zaprasza do kościoła św. Katarzyny w Gdańsku 26 września 2015 roku o godzinie 19:30 na koncert monograficzny jednego z najważniejszych polskich kompozytorów współczesnych – Profesora Romualda Twardowskiego z okazji jubileuszu 85. urodzin kompozytora.

Chcąc uhonorować wybitnego artystę, zespół przygotował program prezentujący jego utwory na chór a cappella, z tekstami związanymi z tradycją chrześcijańskiego Kościoła wschodniego i zachodniego. Polskim Chórem Kameralnym tego wieczoru dyrygować będzie Włodzimierz Siedlik, ceniony chórmistrz, znakomity wykonawca muzyki współczesnej, wieloletni kierownik artystyczny Chóru Polskiego Radia w Krakowie. Kompozytor zgodził się przybyć na koncert. Będzie to wyjątkowa okazja osobistego spotkania z artystą.

W programie kompozycje Romualda Twardowskiego: Alleluja (1990), Vokalise (2007), Regina caeli (1996), Lux aeterna (2007), O crux ave (2008), Hosanna II (1997), Magnificat (2013), Pater noster (2005), Otcze nasz (2005), Chwali dusze moja (2000), Swiatyj Boże (2000), O Tiebie radujetsia – Mały koncert na chór mieszany (2011), Wo carstwii Twojem (2000), Nynie otpuszczajeszi (2011), Wospojtie Gospodiewi pieśń nowu (2011-2012).

Więcej


26 września 2015 roku w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się uroczysta premiera książki Si, Amore, która jest wywiadem-rzeką z Aleksandrą Kurzak, jedną z najwybitniejszym i najsłynniejszym obecnie polskich śpiewaczek operowych, rozpoznawaną na całym świecie. Wydawcą książki jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Utalentowana muzycznie dziewczyna z Wrocławia, która zrobiła oszałamiającą międzynarodową karierę, w rozmowie z Aleksandrem Laskowskim opowiada o swoim życiu prywatnym oraz o tajnikach uprawianego przez nią zawodu. Jej czas wypełniają liczne podróże po najbardziej prestiżowych scenach teatralnych świata – od Nowego Jorku, przez Paryż, Mediolan, Wiedeń, Londyn, po Warszawę. Prowadzi życie jak z bajki - piękne stroje, sukienki, buty, peruki, makijaże, eleganckie przyjęcia, a wkoło wybitni i sławni artyści. W książce opowiada o swoim związku z francusko-włoskim tenorem Roberto Alagną, z którym rozmowy telefoniczne rozpoczyna tytułowym Si, Amore?. Wraz z półtoraroczną córeczką Malèną są oni teraz najważniejszymi osobami w jej życiu.

Od września do grudnia 2015 roku Aleksandra Kurzak kilkakrotnie wystąpi w Polsce, m.in. w Krakowie, w Warszawie oraz w swoim rodzinnym mieście – Wrocławiu.


Największe przeboje z polskich seriali w aranżacjach Warszawskiej Orkiestry Rozrywkowej, koncert międzypokoleniowego big-bandu 3275 kg Orchestra, gra miejska na „muzycznych” ulicach Mokotowa, wspomnienie spotkania Zbigniewa Wodeckiego z Mitch&Mitch i set didżejski z kawałkami z lat 70. i 80. Narodowy Instytut Audiowizualny w dniach 26-27 września 2015 roku zaprasza na warszawski Służew na festiwal kultury audiowizualnej NInA Wersja Beta.

Szereg muzycznych atrakcji dla wielbicieli polskich brzmień i niecodziennych dźwiękowych poszukiwań odbędzie się w zmodernizowanej siedzibie NInA przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 orazna otwierającym się dopiero dla publiczności dziedzińcu.W ostatni weekend września będzie można posłuchać utworów Matuszkiewicza, Kurylewicza, Marczewskiego czy Kazaneckiego. Największe hity z polskich seriali zabrzmią w sobotę w nowatorskich aranżacjach oraz wykonaniu Warszawskiej Orkiestry Rozrywkowej im. I. Krenza.

Niedziela upłynie pod znakiem spotkania jazzowych fraz, klezmerskiej energii i muzycznej klasyki, z których 30-osobowy big-band pod wodzą Macieja Trifonidisa Bielawskiego stworzy nowe kompozycje. Podczas koncertu 3275 kg Orchestra nie zabraknie eksperymentów, improwizacji i dobrej zabawy ponad podziałami stylistycznymi i wiekowymi. Na dziedzińcu zabrzmią zapomniane przeboje krajów bloku wschodniego z lat 70. i 80. W nowej, zremiksowanej odsłonie zaprezentowane zostaną także rodzime piosenki, m.in. Krystyny Prońko czy Bemibek. Zagrają Zambon i Ptaki, reprezentujący berlińską wytwórnię The VeryPolishCut-Outs. Muzyczną sekcję festiwalu zamknie pokaz na dużym ekranie rejestracji wyjątkowego koncertu Zbigniewa Wodeckiego i Mitch&Mitch ze studia koncertowego Polskiego Radia.

Podczas wydarzenia będzie można także wziąć udział w muzycznej grze miejskiej „Miasto Stereo” ulicami Służewa i Ursynowa. Nie ma tu żadnej filharmonii, sali koncertowej, a nawet klubu muzycznego. To jednak właśnie w tej okolicy znajduje się najwięcej ulic muzycznych na kilometr kwadratowy. Uczestnicy gry, przygotowanej przez Pracownie Dwie Ole, będą musieli odnaleźć ukryte radionadajniki i wykonać zakodowane w nich zadania, a dzięki temu - zdobędą nagrody.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Więcej o festiwalu na stroniewww.nina.gov.pl


Energia Wschodu to tytuł pierwszego koncertu Baltic Neopolis Orchestra w nowym sezonie artystycznym. Orkiestra zagra w sobotę, 26 września 2015 roku z ukraińskim altowiolistą Maximem Rysanowem w kościele p.w. św. Jana Ewangelisty w Szczecinie (przy ul. św. Ducha 9). W programie koncertu znajdzie się m.in. prawykonanie Vae soli Szymona Brzóski.

W nowy sezon artystyczny Baltic Neopolis Orchestra wejdzie z niesamowitą energią. Podczas inaugurującego koncertu usłyszymy utwory młodej bułgarskiej kompozytorki Dobrinki Tabakovej zestawione z kompozycją najwybitniejszego symfonika XX wieku Dymitra Szostakowicza i nowym utworem poznańskiego kompozytora Szymona Brzóski. W roli solisty i dyrygenta wystąpi wybitny altowiolista Maxim Rysanov, jeden z najbardziej dynamicznych i charyzmatycznych muzyków swojego pokolenia, który dzięki swoim wykonaniom zarazi publiczność niesamowicie żywą energią Wschodu.

Maxim Rysanov to skrzypek i altowiolista o ukraińsko-brytyjskich korzeniach. Zasłynął przede wszystkim z występów w ramach najbardziej prestiżowych międzynarodowych festiwali muzycznych, takich jak BBC Last Night of the Proms, Festiwal Edynburski czy Festiwal w Salzburgu. Ostatnie angaże Maxima Rysanowa obejmują występy m.in. z Basel Symphony Orchestra, Lithuanian Chamber Orchestra, Valladolid Symphony Orchestra, Frankfurt Radio Symphony Orchestra, Danish National Symphony Orchestra, Shanghai Symphony. Jako dyrygent prowadził zespoły na festiwalach w Dubrowniku, Utrecht i Boswil. W 2008 roku został wyróżniony Classic FM Gramophone Award w kategorii Młody Artysta Roku, w latach 2007/2009 był zdobywcą nagrody BBC Radio 3 New Generation Award. Jest laureatem konkursów w Genewie (2005), Lionela Tertisa (2003) oraz Valentino Bucchi (1995).

Podczas koncertu w Szczecinie będzie można usłyszeć Rysanowa z towarzyszeniem Baltic Neopolis Orchestry m.in. w prawykonaniu utworu Szymona Brzóski Vae soli.


23. edycja Śląskiego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena odbędzie się w dniach 26 września - 3 października w Głogówku i 13-26 października 2015 roku w Prudniku.

Głogóweckie tradycje festiwalowe odwołują się do pobytu słynnego niemieckiego kompozytora Ludwika van Beethovena w rezydencji Franza Wenzla von Oppersdorff w 1806 roku w Głogówku. Efektem gościny była dedykowana hrabiemu w 1808 roku IV Symfonia B-dur Op. 60. Pamiątką tegoż wydarzenia są coroczne koncerty festiwalowe, w których uczestniczą wybitni artyści z kraju i zagranicy.

Na program głogóweckiej odsłony festiwalu złożą się m.in. wieczór pieśni Fryderyka Chopina, koncerty zespołu kameralnego MAESTrio, Tomasza Tomaszewskiego i Jacka Tosika oraz recitale fortepianowe Dominique Merlet (Francja), Severine Kim (Korea Południowa), Michała Kryworuczko. 3 października zabrzmi słynna IX Symfonia patrona festiwalu oraz Souvenir de Simplon J.Sedlatzeka. Wyst ąpią soliści: Joanna Zawartko – sopran, Joanna Bortel – mezzosopran, Damian Chróściński – tenor, Włodzimierz Skalski – baryton, Elżbieta Woleńska – flet, Chór Resonans con Tutti i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zabrzańskiej pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego.

Wstęp na wszystkie festiwalowe koncerty jest bezpłatny.

Więcej informacji - na stronie: silesianbeethovenfestival.com


Nadchodzący sezon artystyczny 2015/2016 będzie dla Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina sezonem jubileuszowym: instytucja obchodzić będzie 70-lecie istnienia. Świętowanie tak zacnego jubileuszu Filharmonia rozpoczęła od uruchomienia tramwaju oklejonego jubileuszowym logo, który będzie jeździł po ulicach Gdańska do końca czerwca 2016 roku.

Pierwsze kroki przyczyniające się do powstania Filharmonii miały miejsce tuż po zakończeniu działań wojennych w roku 1945. W czerwcu Roman Kuklewicz rozpoczął formowanie i pierwsze próby Miejskiej Orkiestry Symfonicznej w Sopocie. Pierwszy koncert inaugurujący działalność Filharmonii Bałtyckiej miał miejsce 29 września w Sali Domu Katolickiego w Sopocie. 35-osobową orkiestrą dyrygował Zbigniew Turski, a w programie znalazły się utwory Chopina i Moniuszki. Rok 1953 był kolejnym krokiem w historii Filharmonii, kiedy nastąpiło połączenie ze Studiem Operowym pod kierownictwem Zygmunta Latoszewskiego i przyjęcie nazwy Państwowej Opery i Filharmonii Bałtyckiej. Orkiestra miała wówczas dwojakie przeznaczenie: symfoniczne i operowe. Na początku lat 70. decyzja o stworzeniu drugiej orkiestry i oddzieleniu kompetencji symfonicznych od operowych dojrzała ostatecznie do realizacji. Organizacji „młodej filharmonii” podjął się Zygmunt Rychert, asystent Witolda Rowickiego, a później wieloletni szef artystyczny Filharmonii Bałtyckiej. Koncert inauguracyjny Gdańskiej Orkiestry Symfonicznej (styczeń 1975) rozpoczął rok intensywnej pracy, której zwieńczeniem było powierzenie orkiestrze wyłącznej działalności symfonicznej. Ostateczne rozdzielenie filharmonii od opery, współegzystujących nieprzerwanie przez cztery dziesięciolecia instytucji i przeniesienie do nowej siedziby, nastąpiło w roku 1993, kiedy funkcję dyrektora objął prof. Roman Perucki.

W nawiązaniu do historycznych wydarzeń i pierwszego koncertu orkiestry w 1945 roku w programie koncertu nadzwyczajnego, inaugurującego 70. sezon artystyczny, a zaplanowanego na 25 września 2015 roku na godz. 19:00, znalazł się Mazur z opery Straszny Dwór Stanisława Moniuszki, Koncert fortepianowy Fryderyka Chopina oraz Symfonia nr 9 e-moll (Z Nowego Świata) op. 95 Antonína Dvořáka. Orkiestrę Symfoniczną PFB poprowadzi jej Dyrektor Artystyczny Ernst van Tiel.

Patronat honorowy nad koncertem jubileuszowym objęła Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Małgorzata Omilanowska.

Koncert inauguracyjny uzupełni wystawa dotycząca imponującej historii Filharmonii, która powstanie przy współpracy z Archiwum Państwowym w Gdańsku.

Na wrześniowe obchody rocznicy oraz wydarzenia jubileuszowego sezonu zapraszać będzie gdańszczan i odwiedzających miasto turystów tramwaj, oklejony specjalnie zaprojektowanym z okazji jubileuszu logo „70-tki”. Tramwaj będzie jeździł po ulicach Gdańska do końca sezonu artystycznego.


Idea przybliżenia szerokiej publiczności pozornie trudnej w odbiorze muzyki klasycznej przyświecała René Martin, gdy ponad 20 lat temu organizował po raz pierwszy La Folle Journée. Dziś ten międzynarodowy festiwal zaraża pasją do muzyki i przyciąga do sal koncertowych rzesze słuchaczy we Francji, Japonii, Hiszpanii oraz w Polsce. W dniach 25-27 września 2015 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie już po raz szósty zagości polska edycja La Folle Journée – Szalone Dni Muzyki.

Po edycjach poświęconych twórczości Chopina oraz Tytanów kompozycji, a także muzyce różnych zakątków świata: Francji i Hiszpanii, Rosji, Ameryki, szósta odsłona festiwalu zapowiada się równie pasjonująco. Tegorocznym tematem Szalonych Dni są Pasje serca i duszy, a bogaty program, obejmujący blisko 60 wydarzeń udowodni, w jak odmienny sposób muzyka różnych epok i regionów może wyrażać emocje – zarówno ludzkie namiętności, jak i wzniosłe uczucia religijne.

Podczas festiwalu, na który zapraszają Orkiestra Sinfonia Varsovia i Fundacja Ogrody Muzyczne, będzie można wsłuchać się m.in. w romantyczne frazy Koncertu fortepianowego Beethovena, który zabrzmi pod palcami laureata II nagrody ostatniego Konkursu Chopinowskiego, Lucasa Geniušasa. Taneczny klimat wprowadzą gorące rytmy tanga w aranżacji sekstetu Richarda Galliano, znakomitego francuskiego wirtuoza akordeonu i kompozytora. Po muzykę Astora Piazzolli sięgnie również gitarzysta Krzysztof Meisinger, który kompozycje argentyńskiego twórcy zagra z towarzyszeniem Orkiestry Sinfonia Varsovia. Nie zabraknie też barokowej teorii afektów, czyli swoistego kodu przekazywania uczuć w muzyce, a to za sprawą Arte dei Suonatori, zespołu specjalizującego się w muzyce dawnej. W jego wykonaniu zabrzmią fragmenty z oper Henry’ego Purcella. Recital arii operowych zaprezentuje także norweska sopranistka, MaritaSølberg. Organizatorzy włączyli do programu również dwie monumentalne kompozycje, należące już do klasyki muzyki XX wieku – „kultową” Symfonię pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego oraz świętującego we wrześniu 80. urodziny, ArvoPärta, Pasję wg Św. Jana. Tę ostatnią kompozycję usłyszymy w wykonaniu estońskiego zespołu Vox Clamantis pod dyrekcją Jaana - EikaTulve.

Szalone Dni Muzyki jak zawsze stawiają również na projekty edukacyjne. W programie znalazły się koncerty skierowane do najmłodszych melomanów, w wieku od zera do pięciu lat, w ramach Smykofonii. Młoda publiczność będzie miała okazję posłuchać świetnego pianisty Marcina Maseckiego i wirtuoza tuby Zdzisława Piernika, a także zatańczyć w rytmie flamenco. Tradycyjnie, we foyer teatru, odbędzie się Spotkanie z instrumentami. Nowością będą natomiast rozmowy artystów z publicznością, w ramach spotkań Mój Mistrz. Festiwal jest też doskonałą okazją do zaprezentowania swoich umiejętności i zdobycia doświadczenia estradowego przez młodych wykonawców – uczniów szkół muzycznych z całej Polski. Za arenę ich zmagań posłuży Sala Kalejdoskop – olbrzymi namiot rozstawiony przed operą.

Także inne sale Teatru Wielkiego na trzy festiwalowe dni zyskają nowe, niezwykle barwne nazwy. Największa z nich, Sala Moniuszki, zamieni się w Salę Karmazynową, Sale Redutowe natomiast w Salę Bursztynową. Tajemnicze Zascenie, również zaaranżowane na audytorium, przyjmie nazwę Sali Lawendowej, a niewielka Sala Młynarskiego stanie się Salą Turkusową.

Nie tylko atrakcyjny program, ale też niskie ceny biletów (8-15 zł) są powodem ogromnego zainteresowania festiwalem wśród publiczności. W zeszłym roku Szalone Dni Muzyki przyciągnęły ok. 37 000 widzów. Festiwal otwarty jest bowiem dla wszystkich słuchaczy, wystarczy dać się porwać wspólnej muzycznej pasji.

Bilety w cenie 8 - 15 zł dostępne od 1 września w kasach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, w sprzedaży internetowej www.teatrwielki.pl i www.ebilet.pl oraz w punktach e-Bilet i Empiku.

Szczegółowy program festiwalu - na stronie: www.szalonednimuzyki.pl
 


W piątek, 25 września 2015 roku symfonicy Filharmonii Śląskiej pod batutą Wojciecha Michniewskiego, z Łukaszem Długoszem w roli solisty wykonają dwa przeboje klasyki i po raz pierwszy nową kompozycję Piotra MossaTenebroso – koncert na flet i orkiestrę (prawykonanie w ramach priorytetu „Zamówienia kompozytorskie”).

Wieczór otworzy Popołudnie fauna Claude’a Debussy’ego – dzieło, które przyniosło kompozytorowi pierwszy wielki sukces i stało się zwiastunem nowego prądu w muzyce – impresjonizmu, zakończy zaś Symfonia fantastyczna Hectora Berlioza, która była z kolei zapowiedzią nowej epoki w muzyce – romantyzmu. Pomiędzy nimi zabrzmi nowy utwór Piotra Mossa – Tenebroso, koncert na flet i orkiestrę, zamówiony przez Filharmonię Śląską, a dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca programu Kolekcje (priorytet: Zamówienia kompozytorskie). To zamówienie to kontynuacja dotychczasowych owocnych związków FŚl z Piotrem Mossem, urodzonym (1949) w Bydgoszczy, dziś dzielącym czas pomiędzy Polskę i Francję, wychowankiem Piotra Perkowskiego i warszawskiej PWSM oraz legendarnej Nadii Boulanger w Paryżu, gdzie zdobył nagrodę Stowarzyszenia Przyjaciół Lili Boulanger za całokształt twórczości. Dzieła laureata wielu krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich, charakteryzujące się wyrazistym i różnorodnym językiem dźwiękowym, spotykają się z dużym uznaniem publiczności. Skład instrumentalny zamówionego utworu gwarantuje oryginalne zestawienie instrumentacyjne oraz kolorystyczne, bowiem uwzględnia obecność fortepianu, harfy, a nawet saksofonu. Planowany utwór ma mieć również dodatkowo walory edukacyjne, ukazując m.in. wielopłaszczyznowość muzyki najnowszej.


Premiera spektaklu teatralno-muzycznego pt. Szukając Leara: Verdi odbędzie się w Operze na Zamku w Szczecinie 25 września 2015 roku o godz. 19.00. Przedstawienie realizowane jest w ramach projektu „Głos wykluczonych” według autorskiej koncepcji Michała Znanieckiego - edycja Szczecin 2015.

Ideą projektu jest łączenie grup wykluczonych społecznie z artystami profesjonalnymi i tworzenie wspólnych spektakli. Szczecińska premiera będzie kolejną z cyklu po edycji wrocławskiej. Na scenie oprócz profesjonalnych artystów gościnnych takich, jak Jerzy Artysz, Ewa Biegas, Wojciech Malajkat i Michał Dudziński wystąpią seniorzy ze szczecińskich domów opieki społecznej, a także artyści Opery na Zamku.

Historię Króla Leara znają nie tylko bywalcy scen teatralnych, ale przede wszystkim pensjonariusze domów pomocy społecznej, którzy zostali wykluczeni ze swoich rodzin, borykają się z gorzką nierzadko starością i poczuciem opuszczenia. W spektaklu nie grają ról, są po prostu sobą, a wspólnie tworzą chór komentujący wydarzenia, czasem opowiadając historie ze swojego życia. Tematy starości i przemijania stały się więc osią przewodnią spektaklu, pokazując jednocześnie niezwykle ciekawą historię opery Król Lear, którą Verdi chciał skomponować przez całe życie, jednak nigdy tego nie dokonał.

Spektakl zostanie powtórzony 26 i 27 września 2015 roku.


Wykonanie Orchesterstück nr 2 Dariusza Przybylskiego otworzy sezon artystyczny 2015/2016 w Filharmonii Gorzowskiej. Koncert 25 września 2015 roku zainauguruje również cykl prezentacji utworów kompozytora, realizowany w ramach programu Kompozytor-Rezydent, z inicjatywy Instytutu Muzyki i Tańca.

Orchesterstück nr 2 to jedna z ważniejszych kompozycji symfonicznych Przybylskiego (na zdjęciu) – niezwykle ekspresyjna i efektowna, m.in. przez homogeniczne brzmienia instrumentów oraz klarowną, pełną prostoty rytmikę.

Do kolejnych pozycji koncertu znakomicie pasuje hasło „muzyka i geografia”. Pierwszą z nich będzie kompozycja inspirowana twórczością Fryderyka Chopina. Chopin na pięciu kontynentach to muzyczna podróż ku dźwiękom, skalom i rytmom całego świata − przez Bałkany, Grecję, Persję, Indie, Chiny, Afrykę i dalej. Artyści opowiadają o pięknie innych, często dalekich od naszych, tradycjach muzycznych i ich cechach uniwersalnych pozwalających na łączenie się z muzyką Fryderyka Chopina. Twórczynią koncepcji artystycznej oraz etnicznych opracowań muzyki Chopina jest polska artystka, multiinstrumentalistka, kompozytorka i badaczka tradycyjnej muzyki świata – Maria Pomianowska, która będzie gościem specjalnym koncertu.

Program wieczoru dopełni Symfonia „Z Nowego Świata” Antonina Dvořáka, inspirowana muzyką i kulturą amerykańską. Utwór zajął II miejsce w plebiscycie zorganizowanym w ramach ogólnopolskiego programu „filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!”, realizowanego przez IMIT w sezonie 2014/15. Spośród dziesięciu propozycji, gorzowscy maturzyści wytypowali trzy, które znajdą się w programach koncertowych Filharmonii Gorzowskiej w bieżącym sezonie artystycznym.


Filharmonia Krakowska zaprasza w dniach 25 i 26 września 2015 roku na koncerty inaugurujące nowy sezon artystyczny. W programie Potępienie Fausta op. 24 Hectora Berlioza.

Sezon 2015/2016 poprowadzi nowy dyrektor artystyczny, Charles Olivieri-Munroe. Pod jego batutą usłyszymy dzieła Richarda Straussa, Antonina Dvořáka, Krzysztofa Pendereckiego i Arvo Pärta. Od tego sezonu Filharmonia powróci do stanowiska I Dyrygenta Gościnnego. Będzie nim maestro Gabriel Chmura, który w piątek i sobotę rozpocznie rok artystyczny Potępieniem Fausta, monumentalnym dziełem z udziałem orkiestry, solistów i obu chórów. Dyrygent Honorowy, którym pozostaje maestro Antoni Wit, przedstawi utwory W.A. Mozarta, H. M. Góreckiego i rzadko wykonywanego w Polsce argentyńskiego kompozytora Alberta Ginastery. Jego setną rocznicę urodzin muzyczny świat będzie obchodził w przyszłym roku. Poza tym na estradzie pojawi się wielu mistrzów batuty, wśród nich: Jerzy Maksymiuk, którego 80-lecie urodzin będziemy świętować wiosną, Jean-Luc Tingaud, Ola Rudner, Massimiliano Caldi, Martyn Brabbins, Modestas Pitrėnas i Łukasz Borowicz. Wystąpią z nimi tak znakomici soliści, jak nieznana w Krakowie skrzypaczka, laureatka wielu konkursów – Simone Lamsma z Holandii, czy wiolonczelista Danjulo Ishizaka. Przede wszystkim jednak będzie to sezon wspaniałych pianistów. Na krakowskiej scenie zagrają tacy wirtuozi, jak: Konstantin Scherbakov, Lucas Geniušas, Boris Giltburg, który wykona dwa koncerty L. van Beethovena oraz Ewa Pobłocka i Beata Bilińska.


VI Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny „Sfogato” odbędzie się w Krakowie w dniach od 24 września do 2 grudnia 2015 roku. Tegoroczna edycja organizowana jest w roku jubileuszu 5-lecia krakowskiego Towarzystwa Muzyczno-Artystycznego „Sfogato”.

Festiwal zainauguruje koncert Chopin Soirée: Hommage à Chopin (24 września 2015, godz. 18, Klub Dziennikarzy „Pod Gruszką”, ul. Szczepańska 1), który będzie hołdem złożonym Fryderykowi Chopinowi w 205. rocznicę urodzin kompozytora, w przededniu XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego jego imienia. W programie wieczoru znajdą się m. in. dzieła Jubilata oraz utwory inspirowane jego twórczością. Wystąpią artyści z Polski, Rosji oraz Japonii. W ramach VI Festiwalu „Sfogato” odbywać się będzie także Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sfogato” na Dzwonek i Sygnał, projekcja multimedialna Światło-cień oraz warsztat fortepianowy organizowany wspólnie z portalem pianistycznym MartAtelier.co, a także Konferencja Naukowa Muzyka – Sztuka – Media, której przewodniczyć będzie prof. Helena Wrona-Polańska z Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.

Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny „Sfogato” jest jedynym w Krakowie cyklicznym wydarzeniem, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację. Zawiera się ona w nazwie wydarzenia sfogato - włoskim słowie użytym po raz pierwszy przez Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60. Jarosław Iwaszkiewicz zinterpretował fragment sfogato, dookreślony przez kompozytora przymiotnikiem dolce, jako moment przynoszący katharsis, ekstazę i oczyszczenie. Nawiązał tym samym do funkcji, jaką sztuka, a także muzyka, pełniła w czasach starożytnych. Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. I Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato zdominowała tematyka Chopinowska, z okazji obchodów Roku Chopinowskiego 2010. Druga edycja poświęcona była m. in. Franciszkowi Lisztowi, przyjacielowi i pierwszemu biografowi Chopina. Program trzeciego Festiwalu przebiegał w rytmie rocznic wybitnych kompozytorów i wirtuozów: Fritza Kreislera (w 50. rocznicę śmierci), Milija Bałakiriewa (w 175. rocznicę urodzin), Claude’a Debussy’ego (w 150. rocznicę urodzin), Aleksandra Skriabina (w 140. rocznicę urodzin), Johna Cage’a (w 100. rocznicę urodzin), Józefa Wieniawskiego (w 100. rocznicę śmierci), Stanisława Moniuszki (w 140. rocznicę śmierci) oraz Karola Szymanowskiego (w 130. rocznicę urodzin i 75. rocznicę śmierci). IV Festiwal inspirowany był twórczością Giuseppe Verdiego i Richarda Wagnera w kontekście muzyki Fryderyka Chopina, a podczas V edycji Festiwalu zabrzmiały pieśni Fryderyka Chopina i Roberta Schumanna oraz ich transkrypcje autorstwa Franciszka Liszta.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W jaki sposób można włączyć audiosferę do badania - i rozumienia - przestrzeni miejskiej? Jak zwiedzać miasta z interaktywną mapą dźwiękową? O sztuce spacerowania i dźwiękowych niePrzewodnikach miejskich opowiedzą, 24 września 2015 roku o godz. 18.00 w sieni Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku, twórcy Instytutu Pejzażu Dźwiękowego – Marcin Dymiter i Marcin Barski oraz Geert Vermeire - belgijski artysta, performer, poeta i niezależny kurator, współtwórca aplikacji noTours i wielu psychogeograficznych spacerów dźwiękowych w różnych miastach Europy. Wstęp wolny.

niePrzewodniki miejskie to interaktywne mapy dźwiękowe. Chodząc po trasie zwiedzania odbiorca słucha opowieści stworzonej przez nagrane dźwięki. W trakcie spaceru można podążać szlakiem dźwiękowej narracji lub w dowolnym momencie zmienić kierunek marszu, a tym samym wsłuchać się w zupełnie inną „opowieść”.

- Wiele obszarów wiedzy, w tym historia, geografia i antropologia, szczegółowo zajmujących się badaniem związków między miejscem, pamięcią i tożsamością, często pomija dźwięk jako nośnik znaczeń. O tym, w jaki sposób można włączyć audiosferę do badania - i rozumienia - przestrzeni miejskiej, o sztuce spacerowania, promenadologii (skoncentrowanym i świadomym postrzeganiu naszego otoczenia) i schizofonii (oddzielaniu słyszanego dźwięku od jego źródła) opowie gość specjalny, Geert Vermeire. Wykład Geerta odbędzie się w języku angielskim – mówi Marcin Dymiter.

Nagrania w niePrzewodnikach mogą prowadzić narracje historyczne, społecznie istotne, ale też bardziej prywatne lub abstrakcyjne. niePrzewodniki to narzędzie do poznawania miasta w nowy, zaskakujący i bardzo angażujący sposób. Dotychczas powstały niePrzewodniki miejskie w Elblągu, Krakowie i Dąbrowie Górniczej. Kolejne niePrzewodniki są w trakcie realizacji.

Geert Vermiere przyjeżdża do Gdańska z inicjatywy Instytutu Pejzażu Dźwiękowego, który jest oddolnym działaniem ludzi zainteresowanych field recordingiem, sound artem i szeroko pojętą tematyką przestrzeni dźwięku. Od pewnego czasu ten temat pojawia się w dyskusjach, artykułach, na festiwalach, w edukacji czy galeriach sztuki.

- Instytut Pejzażu Dźwiękowego zajmuje się dźwiękiem, sferą słuchania i ekologią akustyczną. Interesuje nas humanistyczna refleksja nad zagadnieniem przestrzeni dźwiękowej. IPD jet efektem wielu lat pracy i propagowania field recordingu poprzez warsztaty, spacery dźwiękowe, wykłady, publikacje. Oswajamy się z myślą, że dźwięk może stać się medium dla artystycznej wypowiedzi – wcale nie muzycznej. Ten proces trwa, jednak ciągle brak miejsca, w którym można czytać, myśleć, pogłębiać wiedzę z tego zakresu – opowiada o działalności IPD Marcin Dymiter.
 


Więcej


24 września 2015 roku rozpocznie się IX Międzynarodowy Konkurs im. J. P . Sweelincka. Niezwykle huczny koncert finałowy z udziałem laureatów konkursu i Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina pod batutą dyrygenta na co dzień współpracującego z BBC Singers Davida Hilla, podczas którego odbędzie się prawykonanie światowe kompozycji Mons Leidvina Takle, zaplanowano na 29 września 2015 roku.

Głównymi ideami konkursu są: ukazanie kunsztu młodych, uzdolnionych organistów z polskich i zagranicznych uczelni i akademii muzycznych oraz propagowanie twórczości patrona – Jana Pieterszoona Sweelincka (1562-1621). W konkursie weźmie udział 21 osób, m.in. z Rosji, Litwy, Białorusi, Korei Południowej i z Polski. W tym czterech uczestników z Gdańska. Trzyetapowe zmagania konkursowe oceniać będzie międzynarodowe jury, w którego skład wejdą światowej klasy organiści – wirtuozi oraz wybitni pedagodzy z europejskich ośrodków muzycznych: prof. Rubin Abdullin, prof. Andrzej Chorosiński, prof. Ludger Lohmann, prof. Martin Sander, prof. Józef Serafin, prof. Roman Perucki. Sekretarzem jury będzie dr Hanna Dys. Laureatom konkursu przyznane zostaną trzy nagrody główne, w tym I nagroda ufundowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 20.000 PLN, nagroda specjalna oraz nagrody w formie koncertów podczas międzynarodowych festiwali i cykli muzycznych, w tym organizowanych i współorganizowanych przez Polską Filharmonię Bałtycką im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.

W programie koncertu finałowego pt. Wieczór z mistrzem BBC, w Sali Koncertowej na Ołowiance usłyszymy utwór Ralpha Vaughana Williamsa zainspirowany angielską melodią folkową pt. Greensleaves. oraz prezentowany po raz pierwszy Koncert na organy i orkiestrę symfoniczną [dedykowany Robertowi Brodackiemu], autorstwa norweskiego kompozytora Mons Leidvina Takle. To dość rzadka propozycja repertuarowa w ofercie filharmonii, ponieważ kompozytor, który będzie obecny również na wrześniowym koncercie, znany jest głównie z bluesowych i jazzowych inspiracji. Nie zabraknie ich także w premierowym utworze.