polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta zabrzmi 1 listopada 2015 roku o godz. 20.00 w krakowskim kościele św. Katarzyny (ul. Augustiańska 7). Jeden z najsłynniejszych utworów żałobnych w historii muzyki wykona Capella Cracoviensis prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa.

Mozart pisał Requiem d-moll na łożu śmierci, w 1791 roku. Nie zdołał dokończyć swojego dzieła – wykończenia poszczególnych partii wokalnych i instrumentalnych dokonali Joseph Eybler oraz Franz Xaver Süssmayr. Pierwsze wykonanie kompozycji miało miejsce 14 grudnia 1793 roku w posiadłości hrabiego Franza von Walsegga pod Wiedniem.

Program koncertu: Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen op. 74 nr 1 – J. Brahms; Requiem d-mol KV 626 – W.A. Mozart. Wykonawcy: Capella Cracoviensis na historycznych instrumentach, Jan Tomasz Adamus – dyrygent; Michalina Bienkiewicz, Antonina Ruda, Magdalena Łukawska – sopran; Helena Poczykowska, Łukasz Dulewicz, Dorota Dwojak-Tlałka – alt; Piotr Szewczyk, Szczepan Kosior, Karol Kusz – tenor; Jacek Ozimkowski, Sebastian Szumski, Marek Opaska – bas.
 


Na zakończenie festiwalu „Praska Jesień w Świątyniach”, w niedzielę 1 listopada 2015 roku o godz. 18.45 w Bazylice Katedralnej św. Michała Archanioła i św. Floriana w Warszawie (ul. Floriańska 3) odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”. Wstęp wolny.

Tym razem publiczność biorąca udział w muzycznym referendum wybrała arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta – Requiem d-moll KV 626. Ta piękna i poruszająca muzyka zabrzmi w wykonaniu znakomitych solistów. Wystąpi: Justyna Stępień – sopran, Anna Radziejewska – mezzosopran, Aleksander Kunach – tenor i Artur Janda. Partie chóralne wykona Chór Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, którym kieruje Grzegorz Pecka. Artystom tradycyjnie towarzyszyć będzie orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego.

Projekt realizowany dzięki dotacji m.st. Warszawy w latach 2014-2016 to nowatorskie przedsięwzięcie muzyczne, w którym publiczność, a nie organizator, wybiera program koncertów. Dzięki temu słuchacze sami decydują o kształcie repertuaru poszczególnych wydarzeń, które regularnie odbywają się na warszawskiej Pradze.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Capella Cracoviensis zaprasza na matinée – cykl koncertów edukacyjnych dla juniorów i seniorów. Jesienne matinée to dziewięć koncertów rozpiętych między 7 października a 9 grudnia 2015 roku, koncertów, które wprowadzają w świat muzyki klasycznej, od renesansu po romantyzm.

W teatrze będącym częścią miasta-ogrodu, wspaniałego kompleksu szpitalnego w Kobierzynie – wpisanego do rejestru zabytków miejsca o atmosferze kurortu, powstałego z początkiem XX wieku. Zawsze w środy, o godz. 11:00. Dzięki programowi Kultura Dostępna realizowanemu przez Narodowe Centrum Kultury wstęp na wszystkie matinées jest bezpłatny.

Cykl matinée jest okazją do spotkań z artystami, uczestnictwa w kulturze, poszerzenia wiedzy o europejskim dziedzictwie i, nade wszystko, kontaktu z muzyką na najwyższym poziomie.

ZOBACZ: program koncertów


Światowe prawykonanie ostatniej, nieznanej kompozycji zmarłego przed pięcioma laty Henryka Mikołaja Góreckiego - oratorium Sanctus Adalbertus – odbędzie się 4 listopada 2015 roku o godz. 20:00 w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie (ul. Marii Konopnickiej 17). Wydarzenie stanowić będzie kulminację obchodów jubileuszu 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

O wykonaniu monumentalnego dzieła, poświęconego postaci pierwszego patrona Polski, św. Wojciecha, mówiono od lat. Henryk Mikołaj Górecki napisał je już w 1997 roku dla upamiętnienia 1000. rocznicy męczeńskiej śmierci praskiego biskupa. Oratorium miało być wykonane podczas pielgrzymki papieża Jana Pawła II do Polski i jemu dedykowane. Do publicznej prezentacji dzieła nigdy jednak nie doszło. Coraz rzadziej komponujący, borykający się z kłopotami zdrowotnymi kompozytor zmarł w listopadzie 2010 roku, pozostawiając bez odpowiedzi pytanie o premierę Sanctus Adalbertus.

Ukończone oratorium odnalazł już po jego śmierci syn kompozytora – Mikołaj Górecki. Za zgodą rodziny światową premierę ostatniego dzieła jednego z najwybitniejszych polskich twórców XX wieku zaplanowano pięć lat po śmierci kompozytora, w ramach obchodów jubileuszu 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, z którym Górecki związany był przez całe swoje artystyczne życie. Najstarsze i największe wydawnictwo muzyczne w Polsce powstało w 1945 roku, gromadząc w przeciągu ostatnich kilkudziesięciu lat olbrzymi dorobek: poczynając od partytur kompozytorów dawnych i współczesnych, po ważne pozycje leksykograficzne, książkowe na temat historii i teorii muzyki, audiobooki i publikacje pedagogiczne.

Oprócz Sanctus Adalbertus op. 71 na sopran, baryton, chór mieszany i wielką orkiestrę H.M. Góreckiego podczas koncertu usłyszymy również skomponowaną specjalnie na tę okazję uroczystą Fanfarę Pawła Mykietyna oraz Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza. Wśród wykonawców znajdą się: Wioletta Chodowicz – sopran, Artur Ruciński – baryton, Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Krakowskiej i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.

Koncert zostanie powtórzony 11 listopada 2015 roku w siedzibie NOSPR w Katowicach.

Więcej informacji – na stronie: www.pwm.com.pl


4 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie koncert zatytułowany Sonet jesienny. Wystąpi kontratenor Jan Jakub Monowid, któremu towarzyszyć będzie pianistka Beata Szebesczyk.

W programie: 3 Sonetti di Petrarca S. 270b Franciszka Liszta, Sonety Szekspira Pawła Mykietyna oraz 7 Sonnets of Michelangelo op. 22 Benjamina Brittena.

Bilety w cenie 15 zł w sprzedaży od 29 października 2015 roku w kasie biletowej UMFC (od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00) bądź przez stronę www.umfc.bilety24.pl


Koncert w ramach Dni Jana Pawła II „Świętość” odbędzie się 4 listopada 2015 roku o godz. 20.15 w Bazylice Franciszkanów przy pl. Wszystkich Świętych w Krakowie. Wystąpi Orkiestra i Chór Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Zespół Wokalny Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej pod batutą Pawła Przytockiego.

W programie koncertu znajdą się utwory sakralne Henryka Mikołaja Góreckiego: Kyrie op. 83 oraz Totus Tuus op. 60 (kompozycja oparta na wezwaniu, które towarzyszyło pontyfikatowi Jana Pawła II), a także Krzysztofa Pendereckiego: Agnus Dei w wersji na orkiestrę smyczkową i Chaconne na orkiestrę smyczkową (skomponowana na wieść o śmierci polskiego papieża). Wieczór zwieńczy wykonanie utworu Metamorphosen TrV 290 Richarda Straussa.

Wstęp wolny.


Pomorskie Towarzystwo Muzyczne zaprasza na XIV Koncert Towarzyski Marek Wakarecy in memoriam, który odbędzie się 4 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w Sali Wielkiej Dworu Artusa w Toruniu. Wystąpią skrzypkowie Jakub Jakowicz oraz Krzysztof Jakowicz z towarzyszeniem Orkiestry Smyczkowej dla Marka, złożonej z muzyków – przyjaciół zmarłego tragicznie przed czterema laty dyrektora Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Marek Wakarecy był znanym toruńskim muzykiem, działaczem społecznym i samorządowym. Pełnił funkcję dyrektora naczelnego orkiestry, która w 2006 roku została przemianowana na Toruńską Orkiestrę Symfoniczną. W 1997 roku powołał do życia Międzynarodowy Letni Festiwal „Toruń – Muzyka i Architektura”, a w 2005 roku Międzynarodowy Festiwal Haendlowski. Przez długi czas był wiceprezesem Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego. Koncert poświęcony pamięci muzyka planowany jest w pobliżu rocznicy jego tragicznej śmierci w wypadku samochodowym, 7 listopada 2011 roku.

Program koncertu wypełnią utwory, które Marek Wakarecy doskonale znał i sam był ich wykonawcą. Będą to m.in. dzieła Antonia Vivaldiego (Sonata G-dur RV71, Sonata F-dur RV70, Koncert a –moll op. 3 nr 8 na dwoje skrzypiec), Tomaso Albibioniego (Adagio g-moll), Jana Sebastiana Bacha (Aria ze Suity orkiestrowej D-dur nr 3 BWV 1068) oraz Henryka Mikołaja Góreckiego (Trzy utwory w dawnym stylu). Koncert poprowadzi Magdalena Cynk i Justyna Sawicka.

Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie Dworu Artusa od 29 października. Liczba miejsc ograniczona.


Światowe premiery utworów Henryka Mikołaja Góreckiego i Pawła Mykietyna, konferencja naukowa, premiery monografii, albumów i wystaw oraz spotkania z niezwykłymi ludźmi, którzy tworzyli polską i światową historię muzyki – to wydarzenia zaplanowane w ramach obchodów Jubileuszu 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Rok 2015 jest dla PWM rokiem szczególnym i to nie tylko z powodu Jubileuszu. Wszystko wskazuje na to, że będzie dla nas przełomowy, otwierający nową kartę w historii wydawnictwa. – powiedział Adam Radzikowski, Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. – W tym roku uchwalona została specjalna ustawa, która pozwala naszą spółkę przemienić w państwową instytucję kultury. PWM wróci pod skrzydła resortu kultury. Dlatego postanowiliśmy tak zorganizować ten Jubileusz, aby podkreślić że jesteśmy, będziemy i mamy ambitne plany na kolejne lata. A przede wszystkim, że otwiera się wreszcie duża szansa, aby te plany zrealizować.

Cykl wydarzeń uświetniających 70-lecie PWM rozpocznie się na początku listopada 2015 roku. Kulminacyjnym punktem jubileuszu będzie światowa premiera oratorium Sanctus Adalbertus op. 71 na sopran, baryton, chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną Henryka Mikołaja Góreckiego. Koncert odbędzie się 4 listopada 2015 roku o godz. 20.00 w Centrum Kongresowym ICE Kraków (ul. Marii Konopnickiej 17). W programie uroczystego wieczoru zabrzmi również skomponowana specjalnie na tę okazję Fanfara Pawła Mykietyna oraz Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza. Wystąpią wybitni polscy artyści: Wioletta Chodowicz – sopran, Artur Ruciński – baryton, Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Jacka Kaspszyka.

W ramach Jubileuszu, 3 listopada 2015 roku będzie miała miejsce konferencja naukowa Idea – Zapis – Brzmienie. Obchody uświetni także premiera filmu dokumentalnego Violetty Rotter-Kozery oraz wydanie monografii 70-lat Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Małgorzaty Gąsiorowskiej i albumu 70 na 70, dokumentującego prace znakomitych grafików i plastyków, które przez 70 lat stanowiły oprawę wydawnictw nutowych i książkowych PWM (wyboru dokonała specjalizująca się w dziedzinie sztuk wizualnych dziennikarka Radia Kraków Justyna Nowicka). W Centrum Kongresowym ICE Kraków będzie można rónież podziwiać wystawę Portrety polskiej muzyki cenionego grafika i rysownika Daniela de Latour.

Obchody jubileuszu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego odbywają się pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Jubileuszowy koncert transmitowany będzie na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Wydarzenie zarejestruje również Narodowy Instytut Audiowizualny.

Więcej informacji – na stronie: www.pwm.com.pl


Z okazji przypadającego w tym roku 50-lecia premiery Rękopisu znalezionego w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa Centrum Technologii Audiowizualnych, sukcesor Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu, w której realizowano część zdjęć do filmu, zaprasza 4 listopada 2015 roku o godz. 19.00 na koncert jubileuszowy. Podczas wydarzenia w Studiu Filmowym im. Zbyszka Cybulskiego zabrzmi m.in. muzyka z dzieła Hasa, skomponowana przez Krzysztofa Pendereckiego. Spotkanie poprowadzi Wanda Ziembicka-Has, wdowa po reżyserze.

Premiera wyjątkowego dzieła Wojciecha Jerzego Hasa, opartego na powieści Jana Potockiego, odbyła się w 1965 roku. W filmie niezapomniane role stworzyli m.in. Zbyszek Cybulski, Gustaw Holoubek, Leon Niemczyk, Iga Cembrzyńska, Beata Tyszkiewicz, Barbara Krafftówna i Bogumił Kobiela. Oprócz znakomitego aktorstwa, Rękopis znaleziony w Saragossie wyróżniają także doskonałe zdjęcia, realizowane m.in. we wrocławskich plenerach i atelier Wytwórni Filmów Fabularnych, a także oryginalne kostiumy, które będzie można wraz z lektyką z filmu obejrzeć w CeTA, oraz scenografia, której projekty, autorstwa Tadeusza Kosarewicza, zostaną podczas wydarzenia po raz pierwszy publicznie zaprezentowane. Integralny, niezwykle istotny, element dzieła Hasa stanowi muzyka, autorstwa Krzysztofa Pendereckiego, stanowiącą w tamtych czasach awangardowe połączenie utworów orkiestrowych i muzyki elektronicznej.

Głównym punktem programu koncertu jubileuszowego będzie wykonanie suity ze skomponowanej przez Maestro Pendereckiego oryginalnej ścieżki dźwiękowej do filmu. Program dopełnią dwie kompozycje związane z dziełami Jana Potockiego i Wojciecha Jerzego Hasa: koncertowa wersja fragmentów opartego na powieści baletu Rafała Augustyna, który z powodzeniem wystawiany był w Operze Wrocławskiej, a także napisany specjalnie na tę okazję utwór utalentowanego twórcy najmłodszego pokolenia Adama Porębskiego– mówi dr Robert Banasiak, dyrektor Centrum Technologii Audiowizualnych.

Utwory podczas koncertu wykona Sound Factory Orchestra, założona i kierowana przez dyrygenta i kompozytora Roberta Kurdybachę. Rekonstrukcji orkiestrowych fragmentów muzyki Krzysztofa Pendereckiego do filmu dokonał Tomasz Chmiel z Akademii Muzycznej w Krakowie. Do projektu zaproszeni zostali także artyści multimedialni odpowiedzialni za wizualizacje – Bartłomiej Szlachcic z CeTA oraz Maciej Walczak i Paweł Lisek, a także Dariusz Jackowski – specjalista CeTA w zakresie zastosowania systemów generatywnych i programowania audio.

Jubileuszowy koncert będzie również okazją do zaprezentowania muralu inspirowanego filmem Rękopis znaleziony w Saragossie, zaprojektowanego przez Annę Kiszkę, studentkę Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu i wybranego w internetowym głosowaniu.

Współorganizatorem wydarzenia jest Związek Kompozytorów Polskich. Wsparcia udzielają także Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, miasto Wrocław, Instytut Muzyki i Tańca oraz ZAiKS. Patronem merytorycznym jest Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, natomiast radio RMF Classic współpracuje redakcyjnie.

Wstęp wolny. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc organizatorzy proszą o wcześniejszą rezerwację mailową (pr@filmstudioceta.pl) i odbiór wejściówek.


Opera tworzona jednocześnie przez siedmiu kompozytorów, tenorzy wybierani na castingach w Berlinie i Lady Gaga jako jedna z inspiracji – Scena Młodych, nowatorski cykl realizowany przez Warszawską Operę Kameralną, po raz kolejny przekracza granice i łamie konwenanse. 3. edycja projektu, w ramach której zaprezentowane zostaną cztery różne spektakle, potrwa od 30 października do 29 listopada 2015 roku.

Przedsięwzięcie zainauguruje premierowe widowisko Rytuały – MimOpera, na które składa się współczesna opera kameralna Sacred Emily autorstwa Eunho Changa oraz sześć etiud pantomimicznych ilustrowanych muzyką młodych kompozytorów: Adrianny Furmanik-Celejewskiej, Anny Marii Huszczy, Artura Słotwińskiego, Dariusza Przybylskiego, Mateusza Tomasza Wiśniewskiego oraz Marcina Piotra Łopackiego. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem z udziałem Olgi Siemieńczyk i Dawida Dubeca objął Jarosław Praszczałek. Widowisko nie tylko odważnie łączy pantomimę ze współczesną operą, ale oddaje też głos twórcom z generacji Y, którzy opowiadają o bliskich im tematach: walce z rutyną codzienności, poszukiwaniu tożsamości płciowej, potrzebie głębszego sensu w warunkach miejskiego życia.

4 listopada odbędzie się premiera kolejnego spektaklu z cyklu, Dialog Lustra, opowiadającego o relacjach dwóch kobiet na trzech etapach ich życia i eksplorujący temat uzależnienia od drugiej osoby. Inspiracją przy tworzeniu sztuki były m.in. opowiadania Gabriela Garcii Marqueza, Francisa Scotta Fitzgeralda oraz Julio Cortazara. Inscenizacji towarzyszyć będzie muzyka napisana przez Hannę Raniszewską i wykonywana przez Kornelię Grądzką (skrzypce), Dobrawę Czocher (wiolonczela) oraz Stanisława Czyżewskiego i Hannę Raniszewską (fortepian).

Jako trzeci w ramach tej odsłony Sceny Młodych, 20 listopada zostanie zaprezentowany spektakl 7 grzechów głównych, łączący operę i taniec współczesny. To satyryczna opera niemiecka z muzyką Kurta Weilla i librettem Bertolta Brechta. Historia dzieli się na dziewięć części, z których każda kolejna (poza prologiem i epilogiem) jest rozdziałem przypisanym jednemu z grzechów głównych. Realizowany z udziałem zagranicznych artystów i solistów wyłonionych w drodze przesłuchań (m.in. Monika Łopuszyńska, Olga Rusin, Ulrike Hager, Jasin Rammal-Rykała, Hubert Zapiór) spektakl porusza szczególnie dziś aktualny temat kryzysu tożsamości wzmożonego przez narastającą globalną emigrację. W sferze wizualnej spektakl wykorzystuje twórczość Lady Gagi, Madonny, Alexandra McQuenn’a, Jurgena Tellera, Stevena Klein’a, Daido Moriyama i Nan Goldin. Spektakl wyreżyserowała mieszkająca w Londynie Mika Rosenfeld, a kierownictwo muzyczne objął Grzegorz Wierus.

Tegoroczną odsłonę przedsięwzięcia 29 listopada zamknie Wesele Figara w wykonaniu studentów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Reżyserem spektaklu jest Jitka Stokalska, która dla Warszawskiej Opery Kameralnej reżyserowała już m.in. Cyrulika sewilskiego, Kopciuszka oraz L'elisir d'amore. Dyrygować będzie Janusz Przybylski.

Więcej informacji - na stronie: www.operakameralna.pl/index.php?scena-modych-2015


Recital fortepianowy Michała Szymanowskiego, uczestnika II etapu XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, odbędzie się 4 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy.

Koncert poprowadzi Barbara Gogol-Drożniakiewicz. W programie znajdą się utwory Fryderyka Chopina: Nokturny op. 27, Barkarola Fis-dur op. 60, Mazurki op. 59, Sonata h-moll op. 58. Recital poprzedzi spotkanie z wykonawcą w sali kameralnej o godz. 18.00.

Michał Szymanowski (ur. 1988) ukończył studia w klasie fortepianu Katarzyny Popowej-Zydroń oraz dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie Zygmunta Rycherta na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obecnie jest słuchaczem studiów doktoranckich na tej uczelni w klasie Katarzyny Popowej-Zydroń oraz Ewy Pobłockiej. Kontynuuje również studia pianistyczne w Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie w klasie Eldara Nebolsina.

Jest laureatem konkursów międzynarodowych i krajowych, zajął m.in. III miejsce oraz otrzymał nagrodę dla najlepszego Polaka w VIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Ignacego Jana Paderewskiego (Bydgoszcz 2010); I miejsce w Konkursie Pianistycznym o Stypendium Yamaha Music Foundation of Europe (Katowice 2011); II miejsce i nagrodę za najlepsze wykonanie Poloneza w The 3rd Asia-Pacific International Fryderyk Chopin Piano Competition (Daegu, Korea Płd., 2015). Koncertuje w Polsce i za granicą (w USA, Japonii, krajach Ameryki Południowej oraz Europy), współpracując z uznanymi orkiestrami i dyrygentami.


Koncert z cyklu „Kompozytorzy poznańscy i ich Goście” odbędzie się 4 listopada 2015 roku o godz. 18.00 w Auli Novej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Będzie to wydarzenie towarzyszące IX Międzynarodowemu Forum Kompozytorów w Poznaniu.

W programie: Krzysztof MeyerQuattro colori op. 24 na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1969-70), Brian Ferneyhough – Cassandra’s Dream Song na flet solo (1970), Kerékfy Márton – Alleluja na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2006), Milen Panayotov – En busca de duende na kwartet smyczkowy (2014/2015), Witold Lutosławski Epitafium na obój i fortepian (1979), Georg Katzer – Strahlung/Brechung na kwintet smyczkowy (1991).

Wystąpi Sepia Ensemble – zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej, który powstał w 2012 roku z inicjatywy Artura Kroschela i Rafała Zapały. W jego skład wchodzą absolwenci oraz studenci Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, których łączy szczególne zainteresowanie i pasja wykonywania muzyki najnowszej.


11. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych "Mózg Festival" odbędzie się na przełomie października i listopada 2015 roku w dwóch miastach, Warszawie oraz Bydgoszczy. Wydarzenie potrwa 13 dni i zgromadzi ponad 50 artystów z 9 różnych krajów. Na scenie pojawią się tacy wykonawcy, jak Roscoe Mitchell, William Parker, Jan Jelinek, Jacek Sienkiewicz, 67.5 Minuty Project, Zion Train Sound System czy the Necks.

"Mózg Festival" to spotkanie artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance oraz audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. Do udziału w festiwalu zapraszane są wybitne indywidualności świata sztuki oraz młodzi twórcy z całego świata, gdyż jednym z założeń festiwalu jest jego wielokulturowość oraz prezentacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu wieloaspektowości kultur. Festiwal przybliża najnowsze techniki wykonawcze oraz połączenia interdyscyplinarne w nawiązaniu i poszanowaniu dla tradycji.

Wydarzenia inaugurujące tegoroczną edycję festiwalu odbędą się 23 października 2015 roku w Teatrze Powszechnym w Warszawie oraz dzień później w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Już samo preludium, obejmujące instalacje, projekcje, działania performerów i wreszcie koncerty, wypełnione będzie występami postaci legendarnych dla światowej sztuki. Festiwal rozpoczną pokazy performance połączone z instalacją Ja nie płaczę – ja się śmieję grupy Fluxus, którą tworzą: Ann Noël, Eric Andersen oraz Ben Patterson. Polską scenę muzyczną reprezentować będzie trio The Love And Beauty Seekers: Jędrzej Łagodziński na saksofonie tenorowym, Franciszek Pospieszalski na kontrabasie oraz Szymon Gąsiorek na perkusji. Kulminacyjnym punktem wieczoru będzie koncert amerykańskiego jazzmana Roscoe Mitchella z towarzyszeniem Jerzego Mazzolla, Sławka Janickiego oraz Qby Janickiego.

Druga, warszawska odsłona festiwalu potrwa od 28 do 31 października 2015 roku. Podczas czterech wieczorów w sali Teatru Powszechnego siedmiu artystów, w tym muzyk i performer Artur Maćkowiak, wokalistka Hania Piosik czy niezależny twórca Jacek Sienkiewicz, zaprezentuje swoją twórczość w serii występów solowych. Równolegle, 30 października w klubie Mózg w Bydgoszczy, odbędzie się koncert solowy tokijskiego muzyka Morihide Sawada.

W dniach 5-7 listopada 2015 roku, ponownie w Teatrze Polskim oraz klubie Mózg w Bydgoszczy będą miały miejsce kolejne działania koncertowe i audio-wizualne. Festiwal zakończy się w dniach 12-14 listopada w Warszawie, zarówno w przestrzeniach teatralnych, jak i klubowych. Usłyszymy między innymi koncert kwintetu Alameda, recital w wykonaniu znakomitego pianisty i improwizatora Szabolcsa Esztényi’ego oraz występ duetu Owls Are Not, tworzonego przez perkusistę Marcina Sulińskiego i multiinstrumentalistę Piotra Cichockiego.

Bilety na poszczególne dni można kupić przez Internet, za pośrednictwem GoingApp na wydarzenia odbywające się w Warszawie oraz na stronie Teatru Polskiego na wydarzenia, które będą miały miejsce w Bydgoszczy.

Więcej informacji – na stronie: www.festiwal.mozg.pl  

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Nadbałtyckie Centrum Kultury we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Muzyki Elektroakustycznej (PSeME) oraz Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku zaprasza 5 listopada 2015 roku o godz. 19.00 do Ratusza Staromiejskiego na inauguracyjny koncert nowego cyklu pod hasłem „Nowa muzyka w starym Ratuszu”.

Organizatorzy pragną przybliżyć trójmiejskim melomanom dokonania współczesnej polskiej muzyki elektroakustycznej, z całą jej różnorodnością, gatunkowym bogactwem i mnogością środków wyrazu. Inauguracyjny koncert wypełnią utwory bardzo różne, zarówno stricte elektroakustyczne (zatem realizowane na żywo za pomocą aparatury), jak i kompozycje na instrumenty z towarzyszeniem elektroniki. Koncertowi towarzyszyć będzie wystawa partytur i grafik bezpośrednio związanych z muzyką elektroakustyczną.

Każdy utwór zostanie zaprezentowany i wykonany przez samego kompozytora, często z towarzyszeniem znakomitych instrumentalistów, specjalizujących się w repertuarze współczesnym. Dla słuchaczy będzie to nie tylko okazja do wysłuchania muzyki, ale także osobistego spotkania z artystami, porozmawiania z nimi i zajrzenia za kulisy realizacji tego gatunku.

Podczas koncertu inauguracyjnego wystąpią tacy kompozytorzy jak: Lidia Zielińska (Poznań), Marek Chołoniewski (Kraków), Edward Sielicki (Warszawa), Krzysztof Olczak (Gdańsk) czy Dariusz Mazurowski (Gdańsk). Towarzyszyć im będą wykonawcy: Małgorzata Rocławska (sopran), Alina Mleczko (saksofon sopranowy), Anna Zielińska (skrzypce) oraz Paweł Zagańczyk (akordeon). Utworom towarzyszyć będą wizualizacje realizowane przez Cezarego Joczyna.

Więcej


Chopin i Polska to tytuł kolejnego koncertu z cyklu „Dziesięć spojrzeń na Chopina”, który odbędzie się 5 listopada 2015 roku o godz. 19:00 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie (ul. Elektoralna 12). W programie znajdzie się Polonez c-moll op. 40 nr 2 i Polonez – fantazja As-dur op. 61 oraz pięć mazurków: a-moll WN 14, F-dur WN 25, a-moll WN 60, g-moll WN 64 i f-moll WN 65. Przy fortepianie zasiądzie laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, Agnieszka Przemyk-Bryła. Koncert poprzedzi wykład muzykolog Agaty Mierzejewskiej.

Narodowość Fryderyka Chopina nie budzi wątpliwości wśród Polaków. Kompozytor urodził się w Polsce, gdzie spędził pierwszych 20 lat swojego życia. Tutaj odebrał edukację, zarówno ogólną jak i muzyczną. A jednak faktem jest, że ojciec Chopina i jego przodkowie byli Francuzami. Ponadto prawie połowę swojego życia kompozytor spędził we Francji. Mimo tego, iż pielęgnował przyjaźnie z Polakami, nigdy nie czuł się dobrze w środowisku polskich emigrantów. Tym, co od samego początku przemawiało za jego polskością była jednak muzyka. Narodowe źródła w twórczości Chopina są oczywiste.

„Dziesięć spojrzeń na Chopina” to comiesięczny cykl recitali chopinowskich połączony z prelekcjami specjalistów z rozmaitych dziedzin dotyczących kwestii miejsca Chopina w szeroko pojętej kulturze. Każdy wieczór poświęcony jest innemu zagadnieniu. Projekt prezentuje postać, życie i dzieło największego polskiego kompozytora z punktu widzenia ukazuje Chopina jako doskonałego pedagoga, improwizatora i wirtuoza, autora listów, w końcu patriotę. Projekt potrwa do końca 2015 roku.


6 listopada 2016 roku o godz. 18.30 na scenie Opery Wrocławskiej wystawiony zostanie Straszny Dwór Stanisława Moniuszki w reżyserii Laco Adamika, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Szredera.

Straszny dwór powstał w 1861 roku do libretta Jana Chęcińskiego. Od strony muzycznej jest z pewnością najdoskonalszym spośród operowych dzieł Moniuszki, a tym samym wysuwa się na czoło całej polskiej twórczości operowej XIX wieku. Główne jego walory to pomysłowość harmoniczna, świetna konstrukcja scen zespołowych oraz subtelna i zarazem barwna instrumentacja. Czteroaktowa opera odznacza się inwencją melodyczną o wyjątkowej szlachetności, logiką wypracowanego przez Moniuszkę indywidualnego stylu dramaturgii operowej i wreszcie urzekającą atmosferą polskości, osiąganą między innymi przez taneczne rytmy i intonacje zbliżone do rodzimego folkloru.


II Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego, celebrujący 155. rocznicę urodzin swojego patrona, odbędzie w dniach 6-12 listopada 2015 roku w Warszawie. W ciągu tygodnia w Teatrze Polskim, Zamku Królewskim, Filharmonii Narodowej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Lutosławskiego, Łazienkach Królewskich i Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będą miały miejsce koncerty symfoniczne, kameralne i jazzowe, panele dyskusyjne, pokazy filmów i wystawy. W ramach wydarzenia wystąpią artyści z Australii, Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych, Majorki i Polski.

Uroczyste otwarcie festiwalu, organizowanego przez Fundację „Ave Arte”, odbędzie się w Teatrze Polskim z udziałem Prezydent m. st. Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz. Koncert rozpocznie Rota Feliksa Nowowiejskiego w wykonaniu Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego, który zaprezentuje również dwa utwory patrona festiwalu: Hej, Orle biały i Nad wodą bystrą i czystą. Fragmenty z opery Manru Paderewskiego wykona sopranistka Katarzyna Laskowska oraz tenor Rafał Bartmiński. Wystąpi także pianista Wojciech Kocyan, profesor fortepianu w Loyola-Marymount University w Los Angeles. W jego wykonaniu publiczność usłyszy Humoreski koncertowe op. 14 i Nokturn B-dur op. 16 nr 4 Paderewskiego oraz kompozycje Fryderyka Chopina.

Więcej informacji – na stronie: www.avearte.pl/planowane-wydarzenia.html

ZOBACZ: program festiwalu - plik PDF


6 listopada 2015 roku o godz. 19.00 po raz pierwszy w Sali Koncertowej na Ołowiance wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Koncert odbędzie się w ramach cyklu „Gościnnie na jubileusz", uświetniającego 70. jubileuszowy sezon artystyczny Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.

Orkiestra Symfoniczna Filharmoniii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, której początki działalności sięgają 1946 roku, zagra pod batutą jej dyrektora artystycznego Piotra Sułkowskiego. Goście zaprezentują program autorstwa polskich kompozytorów, m.in. uwerturę do opery Legenda Bałtyku: W zaklętym mieście Wineta Feliksa Nowowiejskiego. Inspiracją do powstania opery była legenda zatopionego u zachodnich wybrzeży Bałtyku największego miasta Północy – Winety. Czarowi legendy Nowowiejski uległ, gdy zetknął się z nią podczas pobytu w Świnoujściu przed I wojną światową. I to właśnie na jej kanwie w 1924 roku stworzył jedno ze swoich najpopularniejszych dzieł.

Tego samego wieczoru zabrzmi także kompozycja poświęcona Bitwie pod Grunwaldem – poemat symfoniczny Grunwald Jana Maklakiewicza. Utwór ten znalazł się na płycie Grunwald in honorem victorum militum polonorum 1410-2010 wydanej z okazji 600. rocznicy bitwy. Tym razem pomorska publiczność będzie miała wyjątkową okazję do wysłuchania go na żywo. Program uzupełni VI Symfonia D-dur Antonín Dvořáka. To nieprzypadkowe zestawienie, ponieważ właśnie u tego kompozytora Feliks Nowowiejski pobierał swego czasu lekcje.

Podczas kolejnego koncertu z cyklu „Gościnnie na jubileusz", 10 listopada 2015 roku na Ołowiance zabrzmią dzieła Czajkowskiego, Saint-Saënsa oraz Ravela. Wszystkie w znakomitym wykonaniu solisty Filharmonii Moskiewskiej i wielokrotnego laurata międzynarodowych nagród, Pala Milyokova, któremu towarzyszyść będzie Lerman Chamber Orchestra pod dyrekcją samego Igora Lermana – założyciela, dyrektora artystycznego i dyrygenta orkiestry. Milyukov to m.in. tegoroczny laureat III nagrody na XV Międzynarodowym Konkursie im. Czajkowskiego. Z kolei Lerman Chamber Orchestra uznawana jest za jedną z najlepszych orkiestr kameralnych w Rosji.

Więcej informacji – na stronie: www.filharmonia.gda.pl


Kolejny festiwal Poznań Baroque odbędzie się w dniach od 7 do 15 listopada 2015 roku. Podczas dziewięciu listopadowych wieczorów publiczność będzie miała okazję wysłuchać 20 koncertów w wykonaniu artystów z całego świata.

Po raz pierwszy w Poznaniu wystąpi jeden z najpopularniejszych i najoryginalniejszych francuskich zespołów muzyki dawnej, Les Musiciens de Saint Julien. Na estradzie pojawi się ponownie nadzywczajna European Union Baroque Orchestra, na czele której stanie duński klawesynista Lars Ulrik Mortensen. Niewątpliwą przyjemnością będzie wysłuchanie interpretacji suit wiolonczelowych J.S. Bacha w wykonaniu wiolonczelistki Les Arts Florissants i założycielki Ground Floor – Eleny Andreyev.

- Poznań Baroque jest próbą ukazania różnorodności muzyki barokowej i sposobów, w jaki ją odczytujemy, pielęgnujemy, a być może również kaleczymy. Próbą ograniczoną możliwościami organizacyjnymi i budżetowymi, ale starającą się oddać wewnętrzną energię, rozwibrowanie i oczywiście skupienie muzyki, która chociaż stała się częścią naszej teraźniejszości, to jednak nie straciła swojej tożsamości, odrębności i egzotyki - podkreśla dyrektor artystyczny festiwalu, Cezary Zych.

Piątej edycji festiwalu towarzyszyć będą wydarzenia edukacyjne i filmowe. W dniach 7-8 października 2015 roku wystartuje pilotażowy projekt edukacyjny Cool School Poznań Baroque, przeznaczony dla dzieci z poznańskich szkół podstawowych. Warsztatowe spotkania będą miały ma celu zainspirowanie dziecięcej wrażliwość i wyobraźni dźwiękami natury, za pomocą których barokowi kompozytorzy potrafili malować przepiękne obrazy – od maleńkich portretów ptaków, drzew czy strumieni, po majestatyczne pejzaże pór roku.

Tuż przed rozpoczęciem festiwalu , w dniach 4-6 listopada 2015 roku w poznańskim Kinie Muza wyświetlane będą filmy należące do nurtu neobaroku francuskiego, który zapoczątkowany został w latach 80. XX wieku debiutami takich reżyserów jak Jean-Jacques Beineix, Luca Besson i Leos Carax. Dzieła wspomnianych twórców będzie można obejrzeć w ramach cyklu Poznań Baroque w Muzie.

Więcej informacji – na stronie: http://www.poznanbaroque.com  


7 listopada 2015 roku o godz. 17:00 w sali koncertowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu (ul. Piłsudskiego 25) odbędzie się koncert prawykonań utworów zamówionych u polskich kompozytorów zatytułowany I Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców. Wystąpią nauczyciele, absolwenci i uczniowie wspomnianej placówki. Wstęp wolny.

I Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców to cykl utworów przeznaczonych do wykonania na jednym koncercie w całości. Jednocześnie każdy utwór cyklu stanowi odrębną całość i może być wykonany samodzielnie. Cykl adresowany jest do młodych wykonawców (uczniów średnich szkół muzycznych, ewentualnie studentów) i w założeniu ma łączyć możliwości wykonawcze tej grupy odbiorców z elementami koncertowymi i wirtuozowskimi. Przygotowanie koncertu poprzedziły warsztaty dla młodych muzyków dedykowane wykonawstwu muzyki współczesnej.

Zaproszenie do realizacji cyklu otrzymało wielu kompozytorów reprezentujących różne style, estetyki i generacje, co miało na celu stworzenie dzieła wielowymiarowego i przybliżenie różnych stylów najnowszej muzyki współczesnej młodym wykonawcom. W cyklu pojawiają się części solowe, partie elektroniczne, utwór na dwa dowolne instrumenty melodyczne z elektroniką oraz części orkiestrowe z solistą, elektroniką i elementami improwizacji oraz chór. Wśród twórców kompozycji należy wymienić takie nazwiska jak: Krzesimir Dębski, Jacek Grudzień, Krystian Kiełb, Jerzy Kornowicz, Sławomir Kupczak, Dariusz Przybylski, Agata Pyzel-Tondera, Adam Porębski, Jacek Rogala, Jarosław Siwiński, Maciej Staszewski, Tadeusz Wielecki, Lidia Zielińska, Maciej Żółtowski.

Pomysłodawcą i koordynatorką projektu jest Anna Dorota Władyczka, Sekretarz Zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Organizatorom zależy na poszerzeniu repertuaru i trwałym wprowadzaniu zamówionych kompozycji do średnich szkół muzycznych na terenie Polski. Nacisk kładziony jest na powstanie utworów wartościowych, koncertowych o walorach wirtuozowskich, poszerzających horyzonty uczniów i studentów.

Współorganizatorami koncertu są Ogólnokształcąca Szkoła Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu oraz Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Transmisja koncertu na żywo: www.youtube.com/watch?v=-P2GTsBcvUw lub www.youtu.be/-P2GTsBcvUw

Patronat nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej