Polmic - FB

concerts

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Kolekcja założona przez Anne-Marie Boutroux de Ferrà (1895–1986) w klasztorze Kartuzów (cela 2) w Valldemossie, pozostawała do dzisiaj mało znana, bowiem dotychczas nie zostało wydane drukiem pełne opracowanie na jej temat. Kolekcję tworzą przede wszystkim cenne chopiniana zakupione w 1969 roku od Arthura Hedleya (1905–1969), wybitnego angielskiego kolekcjonera i znawcy twórczości Chopina, a także zbiory nabywane na aukcjach i w antykwariatach (w transakcjach pośredniczyli m.in.: Eugène Rossignol, Georges Andrieux, Auguste Blaizot, Georges Blache) oraz darowizny (w tym pamiątki przekazane przez Aurore Lauth-Sand, wnuczkę George Sand). Obecnie właścicielami kolekcji są Rosa i Jaume Capllonch Ferrà.

Opracowanie, liczące łącznie 576 stron, składa się z czterech rozdziałów, w których omówiono kolejno: (I) autografy muzyczne, (II) autografy listów, (III) portrety i pamiątki oraz (IV) wydania dzieł Chopina i księgozbiór. Książkę otwierają: rekomendacja Maestro Krystiana Zimermana i słowo wstępne Profesor Małgorzaty Omilanowskiej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Właściwe omówienie kolekcji poprzedza wprowadzenie, w którym naświetlono historię pobytu Fryderyka Chopina i George Sand na Majorce zimą 1838/1839 r., zarys dziejów Valldemossy i klasztoru Kartuzów oraz historię kolekcji rodziny Boutroux-Ferrà. Dopełnieniem opracowania jest transkrypcja pełnego inwentarza kolekcji, obejmującego zarówno kolekcję chopinowską, jak i spuściznę po George Sand, liczącego bez mała 900 pozycji. W końcowej części książki zamieszczono obszerne streszczenia wraz z wykazem najważniejszych obiektów w siedmiu językach obcych (angielskim, hiszpańskim, francuskim, niemieckim, rosyjskim, japońskim i chińskim). Książkę zaopatrzono w pełny wykaz bibliografii oraz indeks osób.

Do publikacji dołączono ponadto płytę DVD, która stanowi uzupełnienie i rozszerzenie tomu. Znajdują się na niej m.in. reprodukcje unikatowych autografów muzycznych, autografów listów, a także wydań dzieł Chopina, głównie pierwodruków. Chopiniana przedstawiono na licznych fotografiach, wykonanych w 2014 roku specjalnie na potrzeby tej publikacji. Ich autorem jest Jaume Gual Carbonell.

Książka Dziedzictwo Fryderyka Chopina… została przygotowana na podstawie niepublikowanej dotychczas pracy doktorskiej Bożeny Schmid-Adamczyk pt. Le fonds Chopin de la Chartreuse de Valldemossa et son importance pour la connaissance du musicien (Instytut Muzykologii Uniwersytetu w Strasburgu 1979), napisanej pod kierunkiem profesora Marca Honeggera. W toku redakcji dokonano aktualizacji i uzupełnień z uwzględnieniem literatury przedmiotu, by przekazać aktualny stan badań.


Back