POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

wydarzenia

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

30 września 2016 roku odbędzie się inauguracja kolejnego sezonu artystycznego Filharmonii Narodowej, podczas której zostanie wykonana VIII Symfonia wybitnego Mieczysława Weinberga Kwiaty polskie.

Inauguracja sezonu artystycznego 2016/2017 w Filharmonii to spotkanie z muzyką Gustava Mahlera i Mieczysława Weinberga. Maestro Jacek Kaspszyk poprowadzi Orkiestrę i Chór Filharmonii Narodowej w wykonaniu dwóch dzieł: pieśni ze zbioru Lieder und Gesänge aus der Jugendzeit oraz VIII Symfonii Kwiaty polskie.

Orkiestrowe pieśni Gustava Mahlera stanowią obecnie podstawę repertuaru wokalno-instrumentalnego, jednakże zbiór zaprezentowany podczas koncertów w Filharmonii Narodowej należy do mniej popularnych utworów austriackiego kompozytora. Przeznaczone w oryginale na głos i na fortepian, dzieło zabrzmi w barwnej orkiestracji brytyjskich braci-kompozytorów – Collina i Davida Matthews.

Równie intrygującym utworem jest nostalgiczna w wyrazie symfonia Weinberga, kompozytora, którego twórczość dopiero teraz zyskuje pełne uznanie krytyki i publiczności. Dziesięcioczęściowa VIII Symfonia, wykorzystująca teksty Juliana Tuwima, należy do najbardziej wartościowych dzieł Weinberga. To melancholijne w wyrazie dzieło stanowi jedyne w swoim rodzaju świadectwo talentu swojego autora.

Wprowadzeniem do koncertu będzie wykład muzykologa i publicysty Bartosza Kamińskiego, zatytułowany Prześniona młodość - związki muzyki i poezji w dziełach Mahlera i Weinberga.

Więcej informacji – na stronie: http://filharmonia.pl


Filharmonia Krakowska zaprasza na koncert symfoniczny z okazji Jubileuszu 70-lecia Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Krakowie, który odbędzie się 30 września 2016 roku o godz. 19.30.

W koncercie jubileuszowym wezmą udział wychowankowie szkoły, którzy zasilają znacząco zespoły artystyczne Filharmonii Krakowskiej. Na estradzie wystąpi Orkiestra Filharmonii pod batutą Macieja Tarnowskiego oraz grono znakomitych solistów wirtuozów, których nazwiska pojawiają się na afiszach koncertowych całego świata. Wśród nich: Daniel Stabrawa – pierwszy koncertmistrz i solista Filharmoników Berlińskich, znakomita pianistka i pedagog - Mariola Cieniawa, Karol Olechowski – koncertmistrz Orkiestry Opery Narodowej w Lyonie oraz Ewa Miecznikowska – solistka Orkiestry Opery Narodowej w Lyonie. W programie koncertu – II Koncert skrzypcowy K. Szymanowskiego, Koncert potrójny C-dur L. van Beethovena i Melodie polskie M. Weinberga.

Wyjątkowym wydarzeniem będzie prawykonanie światowe nowego dzieła Krzysztofa Meyera, również absolwenta szkoły, zatytułowane Metamorfozy. Sam kompozytor pisze o nowym utworze swojego autorstwa: „nie chciałem jedynie skomponować utworu okolicznościowego w rodzaju „fanfary” z okazji jubileuszu „mojej” szkoły. Moim zamierzeniem było napisanie kompozycji, która byłaby dla mnie zarówno nowym doświadczeniem, jak i rozwijała pewne idee z poprzednich utworów, dotyczące przede wszystkim formy, brzmienia, harmonii i rytmiki”.


30 września 2016 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Kaliskiej odbędzie się koncert pt. „Skrzypce Wieniawskiego”, towarzyszący 15. Międzynarodowemu Konkursowi Skrzypcowemu im. H. Wieniawskiego.

Nazwa koncertu podkreśla jego wyjątkowość: solista Ilya Grubert, laureat wielu konkursów skrzypcowych, wykona utwory polskiego geniusza na skrzypcach Pietra Guarneriego. W ostatnich latach swojego życia właścicielem skrzypiec Guarnieriego był Henryk Wieniawski.

W programie koncertu znajdzie się uosabiająca liryzm w twórczości Wieniawskiego Legenda op. 17 oraz Koncert skrzypcowy a-moll op. 53 Antonína Dvořáka. W drugiej części koncertu zostanie wykonana VII Symfonia d-moll op. 70 Dvořáka. Soliście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka.


30 września o godz. 19 nastąpi Wielki Finał 54. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego, podczas którego z okazji jubileuszu Chrztu Polski odbędzie się bydgoska premiera monumentalnego, ostatniego dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego oratorium Sanctus Adalbertus.

Adrian Thomas, wybitny znawca twórczości kompozytora, uważa, że w tym niezwykłym oratorium pojawiają się nawiązania zarówno do późnoromantycznego stylu Edwarda Elgara, jak i do zabytku polskiej muzyki dawnej – Bogurodzicy. Ponadto w programie koncertu znajdzie się Symfonia Psalmów Strawińskiego. Jest ona porównywana do najpiękniejszych utworów religijnych Bacha i Mozarta, prezentuje rodzaj symfonii chóralnej, opartej na łacińskich tekstach wybranych psalmów.

W obu dziełach wystąpi wraz z symfonikami Chór Filharmonii Łódzkiej, zespół z długą i chlubną tradycją, podziwiany za profesjonalizm i bogaty, bardzo różnorodny repertuar. W Góreckim ponadto partie solowe zaśpiewa Wioletta Chodowicz, która brała udział w prapremierze oratorium, i baryton Bartłomiej Misiuda, zaś całość pod mistrzowska batutą José Marii Florência.


30 września 2016 roku o godz. 20.00 w Muzeum Zachodniokaszubskim w Bytowie odbędzie się performatywny koncert pianistki Barbary Drążkowskiej pt. „Niewidzialna pianistka, czyli koncert w ciemnościach".

Jest to kolejny projekt Barbary Drążkowskiej z pogranicza muzyki i performansu – modyfikacja znajomej sytuacji koncertowej, polegająca na tym, że publiczność znajduje się w zupełnych ciemnościach, zaś artystka gra z noktowizorem.

Doświadczenie wyłączenia jednego ze zmysłów i wyostrzenia pozostałych jest inspirującą koncepcją dla muzyka. Poprzez rezygnację z impulsu wzrokowego relacja między wykonawcą a publicznością wkracza na inny poziom – jedynym elementem komunikacji pozostaje dźwięk. Koncert „W Ciemnościach” daje możliwość intensywniejszego przeżywania muzyki bez konieczności zamykania oczu. Pianistka wykona specjalnie dobrany repertuar, który zostanie ujawniony po koncercie. Naszym czytelnikom odsłonimy rąbek tajemnicy: wśród wykonanych utworów znajdą się kompozycje Pawła Mykietyna i Szymona Brzóski.

Koncert odbędzie się w ramach Festiwalu BytOFFsky. Strój wieczorowy nie jest wymagany, makijaż i teatralna lornetka nie będą potrzebne.


29 września 2016 roku września o godz. 19:00 w Sali pod Liberatorem Muzeum Powstania Warszawskiego odbędzie się przedostatni w tym roku koncert z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”. Tego wieczoru w Muzeum Powstania Warszawskiego zabrzmi muzyka Pawła Mykietyna.

„Muzyka pod Liberatorem” to cykl koncertów muzyki poważnej prezentujących twórczość kompozytorów związanych z Warszawą. Organizatorami cyklu są Muzeum Powstania Warszawskiego, Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne, zaś partnerem jest TVP Kultura.

Bohater kolejnej części cyklu Paweł Mykietyn jest jednym z najwybitniejszych twórców muzyki współczesnej. W programie koncertu znalazły się dwa wczesne utwory orkiestrowe kompozytora: napisana na zamówienie „Warszawskiej Jesieni” kompozycja Eine kleine Herbstmusik na orkiestrę kameralną (1995) oraz utwór 3 for 13 na 13 instrumentów (1994), za który otrzymał pierwszą nagrodę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Zaprezentuje je Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy. Ponadto publiczność wysłucha utworu Kartka z albumu (2002) na wiolonczelę i taśmę w wykonaniu Andrzeja Bauera.

O kulisach swojej pracy opowie sam kompozytor, a spotkanie poprowadzi Barbara Schabowska – dziennikarka Programu 2 Polskiego Radia.

Wstęp wolny.


SfogatoFestiwal Sfogato jest jedynym w Krakowie cyklicznym wydarzeniem festiwalowym, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację. Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa się w Krakowie w dniach 29 września – 7 grudnia 2016.

Nazwa Festiwalu – „Sfogato” – pochodzi od włoskiego słowa użytego po raz pierwszy przez Fryderyka Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60. Jarosław Iwaszkiewicz zinterpretował fragment sfogato, dookreślony przez Chopina przymiotnikiem dolce, jako moment przynoszący katharsis, ekstazę i oczyszczenie. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne o identycznej nazwie, które powstało w 2010 roku z inicjatywy pianistki Marty Polańskiej – Kierownika Artystycznego festiwalu. Patronat honorowy nad Festiwalem objął Prezydent Miasta Krakowa Prof. Jacek Majchrowski oraz Metropolita Krakowski JE Ks. Kardynał Stanisław Dziwisz.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. Tradycją festiwalową jest, że Koncert Inauguracyjny odbywa się zawsze w ostatni czwartek września. Jest to nawiązanie do Wieczorów Czwartkowych organizowanych w Warszawie przez ojca Fryderyka Chopina, Mikołaja. Zainauguruje więc Festiwal Chopin Soirée (29 września 2016, godz. 18) w Auli Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Wystąpią: O. Tomasz Jarosz – baryton, Marta Polańska – fortepian, Marek Polański – skrzypce, Sergei Sultanov – fortepian, Jaga Wrońska - śpiew, Marek Jaworski – fortepian. Koncert poprzedzi Warsztat muzyczny – współorganizowany przez martatelier.pl - prowadzony przez wybitnych pedagogów z Rosji oraz Polski z udziałem uczniów szkół muzycznych (godz. 16). W programie festiwalu znajdą się także m. in.: Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sfogato na dzwonek i sygnał oraz Konferencja pod hasłem Psychologia: Muzyka – Sztuka – Media z udziałem wybitnych naukowców, której przewodniczyć będzie Prof. Helena Wrona-Polańska.

Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronach: www.sfogatofestival.com , www.sfogato.org , www.martatelier.pl

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Od 28 września do 3 października 2016 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się IV Międzynarodowy Bałtycki Konkurs Pianistyczny. Inicjatywa zorganizowania na terenie Gdańska imprezy o tak dużym zasięgu jest wyrazem dążenia środowiska pianistycznego do stworzenia na Pomorzu jednego z wiodących ośrodków polskiej kultury muzycznej.

Dla melomanów i sympatyków fortepianu będzie to rzadka okazja zetknięcia się ze sztuką wykonawczą 30 artystów reprezentujących 15 krajów (Armenia, Austria, Belgia, Chorwacja, Francja, Japonia, Kazachstan, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Niemcy, Polska, Rosja, Ukraina, Wielka Brytania) oraz różne tradycje i szkoły pianistyczne. Na konkursowej estradzie pojawią się też studenci gdańskiej Akademii Muzycznej, którzy z pewnością liczyć będą na przychylność publiczności.

Konkursowe konfrontacje będzie można śledzić podczas trzech etapów przesłuchań w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej. Międzynarodowe jury wyłoni trójkę finalistów, którzy wystąpią 2 października z Polską Filharmonią Kameralną Sopot pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego. Nagrody dla zwycięzców zechcieli ufundować: Marszałek Województwa Pomorskiego – Mieczysław Struk, Prezydent Miasta Gdańska– Paweł Adamowicz oraz Rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Muzycznej w Gdańsku – Maciej Sobczak. Objęli oni również konkurs honorowym patronatem.

Organizatorzy zapraszają melomanów na konkursowe wydarzenia, a wśród nich: Koncert Inauguracyjny (28 września), podczas którego wystąpi Kanji Kozuta z Japonii – triumfator poprzedniej edycji imprezy, oraz przesłuchania trzech etapów konkursowej rywalizacji, a także Koncert Laureatów, planowany w dniu 3 października o godz. 19.00. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centum Informacji Muzycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.ibpc.amuz.gda.pl oraz profilu FB

Więcej


24. Śląski Festiwal im. Ludwiga van Beethovena potrwa od 28 września do 4 października 2016 roku.

Dokładnie 210 lat temu na zamku w Głogówku gościł Ludwig van Beethoven. Bezpośrednim następstwem pobytu kompozytora w mieście, stała się dedykacja IV Symfonii c-moll Op. 60 hrabiemu Fr. Oppersdorffowi. Całokształt pielęgnowania pamięci o tamtym wydarzeniu zamyka się dziś w organizacji Śląskiego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena – muzycznego święta, które za sprawą najwybitniejszych muzyków spowije miasto aurze dźwięków muzyki klasycznej.

Program Festiwalu obejmuje siedem koncertów, które dzień po dniu obywać się będę w sali ratusza miejskiego. Koncepcja tegorocznego programu koncertów jest próbą zobrazowania muzycznego środowiska wiedeńskiego początku XIX wieku, a także odnalezieniem inspiracji tym okresem dla kompozytorów XX-wiecznych.

Podczas koncertu inauguracyjnego odegrane zostaną dwa Tria Fortepianowe Beethovena w aranżacji Herbert Piano Trio. Dzień później, przy fortepianie zasiądzie Julian Trevelyan – brytyjski pianista, tegoroczny zdobywca Grand Prix międzynarodowego Konkursu Pianistyki Współczesnej w Paryżu. Kolejnego dnia wystąpią Matusz Rożek i Michał Kowalczyk w duecie na fortepian i skrzypce z aranżacją Sonaty F-dur op. 24 oraz Romansami Johana Svendsena i Sonatą e-moll op. 82 Edwarda Elgara. Podczas trzeciego dnia koncertów na scenie zagości Emil Reinert – francuski pianista w recitalu fortepianowym z utworami między innymi Fryderyka Chopina, Franciszka Brzezińskiego i Ignacego Jana Paderewskiego. Leszka Brodowskiego i Krzysztofa Staniendę usłyszymy w piątym dniu Festiwalu. Podczas przedostatniego koncertu przed publicznością wystąpią laureaci Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach – Łukasz Chrzęszczyk na fortepianie i Marta Kowalczyk na skrzypcach. Koncert finałowy opatrzony został występem wokalnym – Dagmary Kołodziej (sopran), Macieja Gorczyńskiego (bas-baryton) i Macieja Świerczka (fortepian).

Szczegółowe informacje – na stronie: http://muzeum.glogowek.pl/slaski-festiwal-beethovena/


Debata27 września 2016 roku o godz. 18:00 w Nowym Teatrze odbędzie się debata poświęcona realizacjom operowym znakomitego reżysera Krzysztofa Warlikowskiego.

Debata z udziałem, między innymi, muzykolożki Katarzyny Naliwajek, publicysty muzycznego Tomasza Cyza i dramaturga Piotra Gruszczyńskiego jest próbą refleksji nad realizacjami operowymi Krzysztofa Warlikowskiego. W Nowym Teatrze pokazane zostały zapisy filmowe kilku najważniejszych produkcji, poprzedzone muzykologicznymi wstępami. Pora przymierzyć się do całościowego spojrzenia na spektakle operowe Warlikowskiego, uporządkowanie jego dokonań oraz analizę fenomenu reteatralizacji opery, której konsekwentnie podejmuje się reżyser. Stąd zaproszenie na debatę osób, które o pracy reżysera mogą opowiedzieć z bardzo różnych perspektyw. Debata będzie prowadzona w języku polskim.

Więcej informacji – na stronie: www.nowyteatr.org/pl


XXIII Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran” odbędzie się w Czechowicach-Dziedzicach w dniach 26 września – 1 października 2016 roku.

Przedsięwzięcie odbywa się w Czechowicach-Dziedzicach od 1991 roku i związane jest z osobą kompozytora i wykonawcy Andrzeja Krzanowskiego. Głównym wydarzeniem tegorocznego Festiwalu będzie IX Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego. W Jury Konkursu zasiądą cenieni pedagodzy i artyści: Marek Andrysek, Klaudiusz Baran, Bogdan Dowlasz, Claudio Jacomucci, Grażyna Krzanowska (członek honorowy) i Janusz Pater (sekretarz).

Na koncertach festiwalowych znaczną część programu wypełni muzyka XX i XXI wieku, m.in.: 28 września w Pałacu Kotulińskich w wykonaniu akordeonistów (Mateusz Dudek, Bartosz Kołsut, Rałaf Łuc, Konrad Merta, Mateusz Stankiewicz, Przemysław Wojciechowski) zabrzmią utwory autorstwa Wiesława Cienciały, Piotra Zielińskiego, Juoni Kaipainena, Staffana Mossenmarka, Cezarego Duchnowskiego i Przemysława Schellera. 29 września w CH Stara Kablownia odbędzie się koncert ARACNE/OUTBACK, podczas którego zostanie zaprezentowany m.in. performance ARACNE Claudio Jacomucciego i Kathleen Delaney oraz kompozycja Jagny Krzanowskiej (córki kompozytora). 1 października w CH Stara Kablownia Kwartet Śląski wykona dzieła Stanisława Krupowicza, Marcina Rupocińskiego oraz Andrzeja Krzanowskiego.

Szczegółowe informacje o Festiwalu – na stronie: www.alkagran.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Trio Sopot świętuje jubileusz 10-lecia działalności prawykonaniem kompozycji Krzysztofa Olczaka.

Koncert jubileuszowy Tria Sopot (Małgorzata Skorupa - skrzypce, Anna Sawicka – wiolonczela, Elżbieta Rosińska – akordeon) odbędzie się 26 września 2016 roku o godz.18.00 w Dworku Sierakowskich w Sopocie.

Utwór MEA napisany na zamówienie Tria jest w zamyśle kompozytora ściśle związany z wykonawczyniami. Wykorzystana w tej kompozycji skala utworzona jest z imion i nazwisk artystek: Małgorzata Skorupa – dźwięki g i es, Elżbieta Rosińska - dźwięki e,a i d (re), Anna Sawicka – dźwięki a, es i c. Pewne współczynniki formy są powiązane z tymi dźwiękami, a nawet cechami charakterologicznymi wykonawczyń.

Ponadto w programie koncertu znajdą się utwory Matyasa Seibera, Łukasza Wosia, Jerzego Mądrawskiego i Astora Piazzolli.

Wstęp wolny.


W tym roku Opera na Zamku w Szczecinie obchodzi jubileusz 60-lecia istnienia sceny muzycznej. Inauguracja jubileuszowego sezonu 2016/2017 odbędzie się 25 września.

W programie koncertu inaugurującego sezon artystyczny 2016/2017 znajdą się fragmenty z opery Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego. Opera uczci w ten sposób 70. rocznicę śmierci tego wybitnego kompozytora, dyrygenta i organisty, któremu zadedykowany został rok 2016 w muzyce polskiej. Partie solowe wykonają wybitni polscy artyści Ewa Biegas – sopran i Tadeusz Szlenkier – tenor. Zabrzmi również VII Symfonia E-dur Antona Brucknera, należąca do najpopularniejszych dzieł kompozytora, także za jego życia. Połączone orkiestry Opery na Zamku w Szczecinie i Theater Vorpommern poprowadzą Jerzy Wołosiuk i Golo Berg. Koncertowi towarzyszyć będzie gala wręczenia nagród Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury – Pro Arte.

Z okazji jubileuszu Opera na Zamku przygotowała szereg wydarzeń, które mają uświetnić ten wyjątkowy sezon. Na scenie Opery na Zamku odbędzie się kilka interesujących premier: Carmen Georges’a Bizeta w reżyserii Eweliny Pietrowiak, cenionej młodej reżyserki wielokrotnie nagradzanej za jej operowe produkcje (07.10.2016) oraz musicalu Crazy for you do muzyki Geogre’a Gershwina w reżyserii Jerzego Połońskiego (03.03.2017). Również po raz pierwszy zostaną zaprezentowane balety: Dziadek do orzechów w choreografii kierownika baletu Opery na Zamku Karola Urbańskiego (grudzień 2016) oraz Dzieci z dworca ZOO w choreografii i inscenizacji Roberta Glumbka (27.05.2017). Ponadto w repertuarze znajda się niedawne premiery, które zebrały znakomite recenzje w Polsce i Europie, m.in. opera kameralna Benjamina Brittena The Turn of the Screw; Polowanie na czarownice – balet z narracją aktorską w choreografii Cathy Marston z Royal Opera House w Londynie; superprodukcja operowa Michała Znanieckiego Traviata czy wystawiany z okazji otwarcia przebudowanej siedziby Opery Bal maskowy Verdiego w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego.

W bieżącym sezonie wystąpią największe światowe gwiazdy operowe, w tym Artur Ruciński – solista La Scali, Covent Garden i Metropolitan Opera (13.05.2017). Przygotowywane są również wydarzenia specjalne, jak wystawy, koncerty, spektakl plenerowy w wielu lokacjach miasta z udziałem lokalnej społeczności, specjalne akcje dla mieszkańców Pomorza Zachodniego spoza Szczecina i inne.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://opera.szczecin.pl


Koncert Głos ma Mozart! 24 września 2016 roku zainauguruje kolejny sezon artystyczny Filharmonii Kameralnej Sopot. Będzie to okazja, aby rozkoszować się nie tylko mistrzowską twórczością W. A. Mozarta, lecz również idealnie zgranym Chórem Narodowego Forum Muzyki i pełną wirtuozerii grą Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot.

Zainteresowanie muzyką chóralną od lat nie maleje, a na polskiej scenie w tej kwestii prym wiedzie Chór Narodowego Forum Muzyki pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny. Założony w 2006 roku zespół zdobył uznanie szerokiej publiczności zgłębiając zarówno bogaty repertuar a cappella, jak i wykonując duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Wielokrotnie pojawiał się na antenie Polskiego Radia oraz w rozgłośniach zagranicznych, a w latach 2009 i 2011 jako pierwszy polski chór zaprezentował się na przygotowywanym z wielkim rozmachem festiwalu BBC Proms. W ciągu minionej dekady zespół koncertował ponad 260 razy.

W ramach koncertu Głos ma Mozart!, który odbędzie się 24 września w sopockim kościele Gwiazda Morza o godz. 20:00, słuchacze będą mieli wspaniałą okazję usłyszeć idealnie brzmiący Chór NFM wraz z Polską Filharmonią Kameralną Sopot pod batutą maestro Andrzeja Kosendiaka. Tego wieczoru w uduchowiony nastrój publiczność wprowadzi Wielka Msza c-moll KV 427 W. A. Mozarta – jedno z najbardziej monumentalnych dzieł tego typu, napisane przez kompozytora na przełomie lat 1782/1783 w Wiedniu. Premiera Missa Solemnis odbyła się 26 października 1783 roku w klasztorze św. Piotra w Salzburgu. W roli jednej z solistek wystąpiła wówczas małżonka kompozytora – Constanze Mozart. Podczas koncertu w Sopocie partie solowe wykonają Paulina Boreczko-Wilczyńska (sopran), Patrycja Kujawa (sopran), Agnieszka Ryman (sopran), Natalia Halicka (sopran), Łukasz Wilda (tenor), Jerzy Butryn (bas).

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Podczas inauguracji 10. Sezonu Artystycznego Elbląskiej Orkiestry Kameralnej muzycy pod batutą Marka Mosia zagrają w towarzystwie Włodka Pawlika. Elbląscy melomani będą mieli niepowtarzalną okazję usłyszeć laureata jedynej w historii polskiego jazzu nagrody Grammy. Koncert odbędzie się 23 września 2016 roku o godz. 19.00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu.

W repertuarze wieczoru znajdą się między innymi utwory pochodzące z najnowszej symfoniczno-jazzowej płyty Włodka Pawlika 4 Works 4 Orchestra, której ogólnopolska premiera odbyła się 24 czerwca 2016 roku. Orkiestra wspólnie z Włodek Pawlik Trio, czyli Włodkiem Pawlikiem przy fortepianie oraz kontrabasistą Pawłem Pańtą i perkusistą Cezarym Konradem wykona między innymi: II Koncert fortepianowy oraz Puls 11/8 na fortepian, flet, orkiestrę smyczkową i sekcję rytmiczną. Kameraliści wykonają również niezwykle wymagający Koncert D-dur Igora Strawińskiego oraz Preludium i Fugę na orkiestrę smyczkową, dedykowaną EOK przez Leszka Możdżera.

Bilety do nabycia w Biurze Koncertowym EOK (Ratusz Staromiejski, Stary Rynek 25). Rezerwacja telefoniczna: (55) 237 47 49 lub elektroniczna: www.eok.elblag.eu


Szalone Dni Muzyki to cieszący się wielką popularnością międzynarodowy festiwal muzyki klasycznej, znany na świecie pod nazwą La Folle Journée. W dniach 23-25 września 2016 roku w Warszawie odbędzie się jego 7. edycja, której tematem przewodnim będzie „Natura” .

W programie festiwalowych koncertów znajdą się utwory inspirowane naturą, które powstawały na przestrzeni wieków, od renesansu, po czasy współczesne. Koncerty tradycyjnie już odbędą się w czterech salach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz w namiocie ustawionym na Placu Teatralnym. Wśród artystów występujących na festiwalu znajdą się znakomici soliści: skrzypkowie Olivier Charlier i Mariusz Patyra, pianiści Frank Braley i Francesco Tristano, grająca na chińskim instrumencie ludowym er-hu Jiang-Jian Hua, zespoły: Motion Trio, Meccore String Quartet, orkiestry: Filharmonii Narodowej, Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Sinfonia Varsovia i Polska Orkiestra Kameralna. Za pulpitem dyrygenckim staną m.in. Krzysztof Penderecki, Jacek Kaspszyk, Grzegorz Nowak i Robert Trevino.

Przez trzy festiwalowe dni organizatorzy zaproszą na blisko 60 koncertów, które będą na tyle zróżnicowane, aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Zabrzmią kompozycje zarówno stricte klasyczne, jak i nieco odbiegające od tego nurtu, np. klasyka połączona z muzyką elektroniczną, jazzem, animacjami, a także muzyka dalekowschodnia. Podczas planowania festiwalu nie zapomniano również o najmłodszych, dla których została przygotowana bardzo bogata oferta dla różnych grup wiekowych, w tym niemowląt oraz całych rodzin.

Bilety będą dostępne w sprzedaży od 1 września 2016 roku w kasach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, w sprzedaży internetowej www.teatrwielki.pl i www.eventim.pl oraz w punktach Eventim i Empiku. Na koncerty w namiocie wstęp będzie wolny. Organizatorami festiwalu są Orkiestra Sinfonia Varsovia, Fundacja Ogrody Muzyczne, CREA oraz Teatr Wielki – Opera Narodowa.

Szczegółowy program koncertów – na stronie: www.szalonednimuzyki.pl

Więcej


W dniach 23-24 września 2016 roku w Bibliotece Uniwersyteckiej przy ul. Dobrej 56/66 odbędzie się konferencja „Siedem Nurtów Muzyki Polskiej”, zorganizowana w ramach wydarzeń zamykających obchody Jubileuszu 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich.

Program konferencji obejmuje sesje poświęcone nurtom, w jakie została ujęta historia muzyki polskiej lat 1945-2015. Prowadzący panele muzykolodzy skonfrontują z kompozytorami nowe spojrzenie na polską twórczość kompozytorską ostatnich 70 lat, której wytrwale towarzyszył Związek Kompozytorów Polskich. Do uczestnictwa w dyskusjach zostali zaproszeni m.in. Tadeusz Wielecki, Stanisław Krupowicz, Sławomir Wojciechowski, Krzysztof Meyer, Prasqual, Krzysztof Baculewski, Dariusz Przybylski, Zygmunt Krauze i Jerzy Kornowicz. Konferencja jest wydarzeniem towarzyszącym 59. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Organizatorzy zapewniają tłumaczenie sesji na język angielski. Wstęp wolny!

Organizatorzy:

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC

Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie

Wydarzenia jubileuszowe 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich są współorganizowane z Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dofinansowano ze środków Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Więcej


23 września 2016 o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej wystąpi znany polski zespół akordeonowy z programem „Motion Trio Symfonicznie”.

Akordeonowemu Motion Trio towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego. Zespół, którego członkami są Janusz Wojtarowicz, Paweł Baranek i Marcin Głażyn, prezentuje muzykę na styku wielu gatunków, wyraźnie podążając własną, niezwykle oryginalną, artystyczną drogą. Wirtuozeria, polot, twórcza odwaga i bezkompromisowość sprawiły, że Motion Trio zyskało uznanie wielu osobistości życia muzycznego z Krzysztofem Pendereckim na czele. Dodatkowym walorem tego szczególnego koncertu będą kompozycje w aranżacjach przygotowanych m.in. przez Krzesimira Dębskiego i Leszka Możdżera. W programie koncertu znajdą się następujące kompozycje: Krzesimir Dębski - Here comes, Paweł Baranek - Pierwszy Dzień Wiosny (ork. K. Dębski), Motion Trio - Sunrise Dance; Libertin; DJ Chicken (ork. K. Dębski) Janusz Wojtarowicz - The Heart; Little Story; Karuzela; Balkan Dance; Proms (ork. K. Dębski), Wojciech Kilar – Orawa (aranż. J. Wojtarowicz), Janusz Wojtarowicz – Silence (ork. M. Chyrzyński), Motion Trio - You Dance (ork. J. P. Audin) oraz Fryderyk Chopin – Preludium e- moll (ork. L. Możdżer). Podczas koncertu zostanie wykonany również napisany specjalnie dla Motion Trio utwór w ramach programu rządowego „Zamówienia kompozytorskie”: Toccata Barbaro Wiaczesława Siemionowa w orkiestracji L. Lavrowa.


Premiera najnowszej płyty Agaty Szymczewskiej Modern Soul odbędzie się w Narodowym Instytucie Audiowizualnym 23 września 2016 roku o godz. 17.30.

Czterej młodzi kompozytorzy – Aleksander Nowak, Marcin Markowicz, Ignacy Zalewski i Mikołaj Majkusiak – napisali na zamówienie skrzypaczki Agaty Szymczewskiej kameralne utwory, w których skrzypce wchodzą w dialog z fortepianem, akordeonem i gitarą. Sesje nagraniowe do płyty Modern Soul odbyły się w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego i zostały udokumentowane w reportażu zrealizowanym przez NInA, który jest partnerem wydawnictwa.

Z okazji premiery albumu Agaty Szymczewskiej Modern Soul w NInA odbędzie się spotkanie z muzykami i projekcja dokumentu z sesji nagraniowych do płyty. Na zakończenie skrzypaczka wraz z akordeonistą Maciejem Frąckiewiczem zagrają sonatę autorstwa Majkusiaka.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji.

Więcej informacji – na stronie: http://nina.gov.pl


23 i 24 września 2016 roku Filharmonia Krakowska będzie obchodziła jubileusz 70. urodzin Maestro Gabriela Chmury – I Dyrygenta Gościnnego instytucji.

Wychowanek Pierre’a Dervaux, Hansa Swarowskiego i Franco Ferrary, zdobywca I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Herberta von Karajana w Berlinie, a także Złotego Medalu na Konkursie Cantellego w mediolańskiej La Scali, jest obecnie jednym z największych polskich dyrygentów, aktywnie prowadzącym działalność artystyczną na całym świecie.

Podczas koncertów jubileuszowych – w piątek 23 września o godz. 19.30 i w sobotę 24 września o godz. 18.00 – Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Gabriela Chmury wykona dwa dzieła - pochodzącą z 1934 roku symfonię Mateusz Malarz (Mathis der Mahler) Paula Hindemitha oraz II Symfonię D-dur Johannesa Brahmsa.

Bezpośrednio przed piątkowym koncertem, o godz. 18.30 w Sali Złotej, odbędzie się promocja tomiku poezji Leszka Izmaiłowa pt. Ślady na piasku. Skrzypek Leszek Izmaiłow (ur. 1925) był wieloletnim koncertmistrzem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. W czasie II Wojny Światowej grał w Orkiestrze Generalnej Guberni. W 1969 roku założył Kwartet Smyczkowy Filharmonii Krakowskiej. Jego książka wydana została staraniem Stowarzyszenia Przyjaciół Filharmonii Krakowskiej. Grafiki piórkiem bogato ilustrujące tomik przekazał ich autor - Lesław Chorąży.