polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Agencja Muzyczna Polskiego Radia zaprasza 2 listopada 2016 roku o godz. 19.00 do Studia Lutosławskiego na spektakl Osmędeusze Mirona Białoszewskiego w wykonaniu Teatru Pijana Sypialnia. Będzie to kolejny koncert z cyklu Niezależna Scena Młodych Polskiego Radia.

Teatr Pijana Sypialnia - to największy niezależny teatr w kraju, założony wiosną 2012 roku w Warszawie przez aktorów, tancerzy, muzyków i wokalistów. Obecnie zespół tworzy ponad 100 artystów pracujących w sekcji aktorskiej, Filharmonii Pijanej Sypialni, Zespole Wokalnym oraz w zespole tanecznym „Woda na młyn”. Uznanie widzów i rozgłos Pijana Sypialnia zdobyła swoim autorskim cyklem „Teatr na leżakach”, w ramach którego spektakle pokazywane są w modnych, letnich miejscówkach. Krytycy i znawcy sztuki scenicznej cenią Pijaną Sypialnię za kulturę muzyczną oraz oryginalny repertuar inspirowany zapomnianymi konwencjami teatralnymi i folklorem. Teatr jest zdobywcą głównych nagród na licznych festiwalach teatralnych.

W spektaklu Osmędeusze udział wezmą Katarzyna Lasota, Karolina Lichocińska, Sławomir Narloch, Jakub Pawlak i Sebastian Słomiński. Kierownictwo muzyczne objął Daniel Zieliński, a całość wyreżyserował Stanisław Dembski.

Osmędeuszy nazywa się "współczesnymi Dziadami". Akcja dramatu przenosi nas pod bramę Cmentarza Powązkowskiego. W miarę, jak opowieść nabiera tempa, nic nie jest już pewne. Fakty mieszają się z legendami i plotkami. Przedwojenna Warszawa opisana przez Mirona Białoszewskiego w Osmędeuszach tańczy i śpiewa. Świat złodziejaszków, handlarzy, artystów cyrkowych i żebraków jest niezwykle zaskakujący i zabawny. Aktorzy wcielają się w osiemnaście postaci, a wszystkiemu towarzyszą podwórzowe ballady, znane niegdyś na warszawskich podwórkach.

Bilety do kupienia na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz w kasie godzinę przed koncertem.


W dniach 3-4 listopada 2016 roku w Sali Prezydenckiej poznańskiej Akademii Muzycznej odbędzie się X Międzynarodowe Forum Kompozytorów. Temat tegorocznej edycji brzmi następująco: „Kompozytor dzisiaj. Redefinicja?”

Podczas wydarzenia odbędą się panele dyskusyjne z udziałem zaproszonych znanych kompozytorów polskich, wykładających na różnych Akademiach Muzycznych w kraju, takich jak prof. dr hab. Zbigniew Kozub, prof. dr hab. Wojciech Widłak, dr Dariusz Przybylski, dr hab. Maciej Jabłoński. Wystąpi również dr Eunho Chang z Korei Południowej.

3 listopada o godz. 19.00 będzie miał miejsce koncert towarzyszący Forum. W Auli Nova (Plac Stefana Stuligrosza 1) wystąpi Sepia Ensemble. To zespół specjalizujący się w muzyce współczesnej. Grupa powstała w 2012 roku z inicjatywy Artura Kroschela i Rafała Zapały, którzy sprawują kierownictwo artystyczne. Zespół liczy łącznie 11 muzyków, ale wykonuje utwory na rozmaite obsady – od solowych do dużych składów ensemblowych. Od momentu powstania Zespół zagrał koncerty w Polsce oraz w Niemczech, Irlandii, Estonii, Luksemburgu i Chinach. W czerwcu 2016 roku Sepia Ensemble wystąpił w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w ramach obchodów 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich. Aktualnie Zespół przygotowuje się do nagrania pierwszej płyty oraz do koncertów podczas International Contemporary Music Festival w Teheranie. Zespół wykona najnowsze dzieła polskich kompozytorów, odbęda się także prawykonania Refleksji na wiolonczelę solo (2016) Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej oraz Arpeggio na skrzypce 4G i klarnet (2016) Katarzyny Taborowskiej.

Koordynatorami tegorocznego przedsięwzięcia są Zbigniew Kozub i Artur Kroschel.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://amuz.edu.pl


W ramach jubileuszowej, 20. edycji, największej w Polsce wystawy sprzętu audio-video – Audio Video Show – w dniach 4-6 listopada 2016 roku goście kolejny raz będą mogli odwiedzić strefę słuchawek. Największą atrakcją tej części wystawy będzie najdroższy zestaw słuchawkowy świata – warty ćwierć miliona złotych System HE1.

Druga co do wielkości tego typu impreza w Europie odbędzie się w Warszawie na stadionie PGE Narodowym oraz w hotelach Golden Tulip i Radisson Blu Sobieski. Podczas wystawy na PGE Narodowym zaprezentowane zostaną słuchawki ponad 50 różnych producentów. Na wystawie można zobaczyć wszystkie elementy wchodzące w skład domowych systemów audiowizualnych, m.in. odtwarzacze CD i Blu-ray, wzmacniacze, odtwarzacze sieciowe, kolumny głośnikowe, słuchawki, projektory i telewizory. Audio Video Show to jedyne miejsce, gdzie można osobiście posłuchać i obiektywnie porównać wiele urządzeń z praktycznie wszystkich pułapów cenowych. Równolegle z prezentacją sprzętu odbywają się liczne seminaria poświęcone tematyce audio-video oraz koncerty.

W tym roku goście będą mogli sami przekonać się, jak brzmi najdroższy zestaw słuchawkowy na świecie, czyli system Orpheus, którego wartość wynosi 250 tys. zł. Nowy system HE 1 to następca legendarnego zestawu Orpheus, który został wyprodukowany w 1991 roku limitowanej edycji 300 egzemplarzy i był prezentowany w ubiegłym roku podczas Audio Video Show. System HE1 miał swoją zamkniętą premierę na polskim rynku w marcu tego roku, jednak dopiero podczas Audio Video Show 2016 każdy będzie mógł się przekonać, jak brzmi aktualnie najdroższy zestaw słuchawkowy świata. To najlepsze słuchawki, jakie dzisiejsza technologia pozwala wytworzyć. Żaden z systemów reprodukcji dźwięku na świecie nie jest w stanie zmylić naszych zmysłów w sposób, w jaki robi to ten produkt. Tworzy on absolutnie doskonałą iluzję, że jesteśmy całkowicie zanurzeni w dźwięku.

Więcej informacji – na stronie: www.avshow.pl

 


4 listopada 2016 roku w nastrojowych, zabytkowych wnętrzach krakowskich Sukiennic Sinfonietta Cracovia wystąpi pod batutą Massimiliano Caldiego ‒ znakomitego włoskiego dyrygenta od lat związanego z polską sceną muzyczną i zaangażowanego w promowanie dorobku polskich kompozytorów.

Obdarzony niezwykle charyzmatyczną osobowością Caldi ‒ laureat I nagrody Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga (1990) ‒ w trakcie koncertu w Sukiennicach poprowadzi Orkiestrę Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, wykonując wyjątkowo interesujący i zróżnicowany repertuar.

W programie wieczoru znajdzie się m.in. Trio concerto na klarnet, róg i fortepian (2015) Mikołaja Góreckiego ‒ ten wyjątkowy utwór, napisany na niezmiernie rzadko wykorzystywaną przez kompozytorów obsadę, Sinfonietta zaprezentuje w serii prawykonań wraz z muzykami zespołu Silesian Trio: Joanną Domańską (fortepian), Romanem Widaszkiem (klarnet) oraz Tadeuszem Tomaszewskim (waltornia). W programie znajdą się również pozycje, które zainteresują amatorów najnowszej polskiej muzyki współczesnej: ekspresjonistyczne, pełne napięć i paradoksów Krzyki Pawła Mykietyna oraz melancholijne, inspirowane kulturą japońską Ukiyo-e Marcela Chyrzyńskiego.

Wieczór zwieńczy ukłon w kierunku wielkiego Piotra Czajkowskiego ‒ prowadzona przez Caldiego Sinfonietta, łącząc włoską finezję ze słowiańskim liryzmem, zaprezentuje słuchaczom słynną Serenadę C-dur: utwór, którego kunsztowne wykonanie stanowi dla każdej orkiestry kameralnej najwyższą próbę. Nie bez powodu ten sam, wyjątkowo wymagający program orkiestra zaprezentuje dokładnie tydzień później w słynnej sali Konserwatorium Moskiewskiego podczas 6. Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfonietta.pl 


W dniach 5 – 11 listopada 2016 roku odbędzie się III Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego, zorganizowany przez Fundację „Ave Arte”.

7 dni festiwalowych, 18 wydarzeń organizowanych w 6 prestiżowych lokalizacjach oraz na otwartej przestrzeni Warszawy, ponad 2 000 uczestników z USA, Australii, Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych, Majorki. Interdyscyplinarne wydarzenie łączące muzykę, film, wystawy,happening, debaty. Wszystko to w ramach III Międzynarodowego Festiwalu Ignacego Jana Paderewskiego.

Festiwal, to nie tylko prestiżowy cykl koncertów, wydarzeń towarzyszących, ale całoroczne działania w postaci ogólnopolskiej kampanii wzmacniającej spuściznę Ignacego Jana Paderewskiego. Organizator Festiwalu, Fundacja “Ave Arte”, której członkiem jest m. in. Krzesimir Dębski, powstała w 2005 roku, stawiając sobie za cel wspieranie rozwoju kultury i sztuki oraz ochronę dziedzictwa narodowego. Od lat Fundacja z sukcesem realizuje te cele poprzez organizacje wydarzeń, konkursów, produkcję filmów dokumentalnych, które łączą w sobie pamięć ważnych dla Polski wydarzeń z promocją młodych talentów. Szczególne miejsce w pracy i dokonaniach Fundacji zajmuje osoba Ignacego Jana Paderewskiego, wybitnego polskiego kompozytora, pianisty, dyplomaty i męża stanu.


Agencja Muzyczna Polskiego Radia zaprasza do Studia Lutosławskiego na kolejny koncert z cyklu „W dobrym towarzystwie”. 5 listopada 2016 roku o godz. 19.00 w projekcie „Alina Trance Fusion” wystąpi znakomita saksofonistka Alina Mleczko oraz wirtuoz gry na korze Gambijczyk Buba Badije Kuyateh.

Koncerty Aliny Mleczko z udziałem Buby Badije Kuyateh to niespotykane połączenie dwóch skrajnie od siebie różnych muzycznych światów, a także pozornie niewspółgrających ze sobą barw instrumentów. Fuzja tradycji afrykańskiej i polskiej to także fuzja doświadczeń artystycznych, wykonawców i gatunków muzycznych, z których się wywodzą. To jedyny w swoim rodzaju dialog międzykulturowy. Doświadczenia w muzyce europejskiej, klasycznej i współczesnej Aliny Mleczko w połączeniu z jakże odmienną energią muzyczną i „transowością” afrykańską Buby Badije Kuyateh, tworzą niespotykaną, nową wartość. Pieśni pochodzące z Gambii i wybrane polskie tradycyjne tematy są jedynie pretekstem do tworzenia ich własnej muzyki i improwizacji.

Towarzyszyć im będą na scenie: Wojciech Gumiński (kontrabas), Kuba Pogorzelski (bębny afrykańskie) i Albert Karch (perkusja). Gościem specjalnym koncertu będzie Agnieszka Wilczyńska – wokalistka jazzowa, nagrodzona Fryderykiem 2016 w kategorii Debiut Roku-muzyka jazzowa za płytę Tutaj mieszkam.

Bilety do kupienia na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz w kasie przed koncertem.


v5 listopada 2016 roku o godz. 19:30 w kościele franciszkanów na Wzgórzu Przemysła w Poznaniu odbędzie się ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i koncert prawykonań Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966.

Opus 966 to ogólnopolski konkurs dla młodych kompozytorów, organizowany przez Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis w Poznaniu z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski. Przed młodymi twórcami stawiane jest wyjątkowe zadanie – skomponowanie utworu nawiązującego do Chrztu Polski i tradycji muzyki chrześcijańskiej, składającego się z... 966 znaków muzycznych. Ich prace ocenia Jury pod przewodnictwem wybitnego polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego. Podczas ogłoszenia wyników nagrodzone utwory są wykonywane przez Poznański Chór Kameralny. Efektem edycji 2013, 2014, 2015 i 2016 jest prawie 100 nowych utworów chóralnych, z których wiele zostało włączonych do repertuarów chórów w Polsce i za granicą.

5 listopada ujawnione zostaną nazwiska sześciorga laureatów IV Konkursu ukrywających się do tej pory pod wybranymi przez siebie godłami. Po raz pierwszy zabrzmią też nagrodzone utwory. Wyniki konkursu ogłosi przewodniczący jury Opus 966 Paweł Łukaszewski. Wykonawcą koncertu będzie jeden z najlepszych polskich zespołów wokalnych - Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Opus 966 – na stronie: www.opus966.pl


NII edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej Nowe Fale, odbywająca się w Gdańsku w dniach 6-17 listopada 2016 roku, ma na celu ukazanie bieżących prac polskich kompozytorów, reprezentujących różne pokolenia i środowiska.

Program festiwalu obejmuje premierowe wykonania utworów rodzimych twórców, jak również dzieł znanych już publiczności innych ośrodków, lecz jeszcze nie granych w Gdańsku. Z muzyki zagranicznej zostaną zaprezentowane dzieła twórców z Niemiec, Skandynawii i Ukrainy. Z wyjątkiem koncertu ukraińskiego, który stanowi przekrój dorobku tamtejszej muzyki XX i XXI wieku, uwzględniający w dużej mierze dzieła twórców narodowej szkoły ukraińskiej (Barwinski, Latoszynski, Łysenko i in.), propozycje te pochodzą głównie z XXI wieku, lecz reprezentują panoramę zjawisk, którym przypisuje się pierwszorzędne znaczenie w twórczości muzycznej ostatnich kilku dekad. Są to przede wszystkim rozmaite postacie dialogu z tradycją: odkrywanie na nowo dawnych (albo dopiero co przebrzmiałych) gatunków i stylistyk, a także rozszerzanie granic twórczości poprzez sięganie po inspiracje jazzowe, etniczne czy płynące z pop-kultury.

Na określenie tych zjawisk – typowych zresztą nie tylko dla nowej muzyki, ale także literatury i sztuk plastycznych – stosuje się pojemny termin „intertekstualizm”. Jak go rozumieć? I czy słuszne jest utożsamianie technik intertekstualnych stosowanych w literaturze i muzyce? Tej problematyce będzie poświęcona towarzysząca festiwalowi konferencja naukowa przygotowana przez Instytut Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, na którą zostali zaproszeni czołowi polscy muzykolodzy i kulturoznawcy.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF


ImuzW dniach 7-9 listopada 2016 roku w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego odbędzie się międzynarodowa konferencja pt. „Young Musicology Today: tendencies, challenges and perspectives".

Celem konferencji jest integracja międzynarodowego środowiska młodych muzykologów (doktorantów, młodych pracowników naukowych, studentów kończących studia II stopnia), jak i umożliwienie wymiany doświadczeń oraz poznania tematów badawczych podejmowanych przez młodych muzykologów z całego świata (m.in. z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Finlandii, Włoch, Słowacji, Czech, Holandii, Słowenii, Niemiec, Austrii). Ważną jej częścią będzie dyskusja na tematy zawodowe, a także te, które dotyczą miejsca muzykologii w przyszłej strukturze nauk humanistycznych oraz wyzwań społecznych, jakie aktualnie stoją przed młodymi adeptami tej dyscypliny. W tym celu w programie konferencji zaplanowaliśmy panel dyskusyjny "Muzykolog na rynku pracy".

Podczas konferencji wystąpi dziewięcioro prelegentów, reprezentujących Instytuty Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Jagiellońskiego, krakowską Akademię Muzyczną i Katedrę Muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Partnerami konferencji są: Muzeum Narodowe w Krakowie, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Instytut Muzyki i Tańca, Ośrodek Dokumentacji Muzyki Polskiej XIX i XX wieku im. I. J. Paderewskiego, Agencja Artystyczna GAP.

Konferencja została objęta Honorowym Patronatem Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. dr hab. med. Wojciecha Nowaka.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF


TAO10 listopada 2016 roku świat usłyszy kolejną symfonię Aleksandra Lasonia. TAO. V Symfonia „koncertująca” zostanie wykonana przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, którą poprowadzi Christopher Lyndon-Gee. Prawykonanie odbędzie się w Katowicach, w siedzibie NOSPR.

Aleksander Lasoń tak charakteryzuje swoją V Symfonię:

„W utworze TAO. V Symfonia „koncertująca” na orkiestrę skupia się wiele wątków dotyczących zagadnień nowej formy, specjalnych zabiegów fakturalnych i nawiązań do mojej przeszłości kompozytorskiej. […] Cechami kompozycji, oprócz potęgi brzmienia orkiestry symfonicznej, są stałe w moim warsztacie kompozytorskim szeroko- i wąskozakresowe glissanda, nieregularne elementy zakłócające jednoznaczność linii melodycznej, wypracowanie swoistego idiomu brzmieniowego, harmonia sfer, silna ekspresja, motoryka elementów rytmicznych zakłócona elementami polirytmiki, rozmigotana struktura silnie wzbogacona muzycznymi ornamentami, rozległe płaszczyzny brzmieniowe spokojnego przekazu, eufoniczność, a przy tym, jak sadzę, zachowana będzie spójność i jednolitość całego utworu o zamierzonym ciężarze gatunkowym, wzbogacając tym samym po raz kolejny aspekt złożoności technologicznej utworu, jego walory edukacyjne, wyrazistość i innowacyjność koncepcji całego dzieła muzycznego.

W swoim filozoficznym zamyśle kompozytorskim utwór odrzuca teoretyczne rozważania o istocie, nie godzi się na łamanie piękna i niezłamywalnej natury człowieczej.

Wielowymiarowość utworu, jego związek ze świeckim, jak i duchowym aspektem czyni kompozycję gotową do wykonania także w świątyniach, nadając jej tym samym pozaziemski charakter".

Więcej


opW dniach 11-14 listopada 2016 roku we Lwowie odbędzie się V Międzynarodowy Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”. To największe i najważniejsze polsko-ukraińskie wydarzenie muzyczne.

Rok ten jest wyjątkowy nie tylko ze względu na okrągłą edycję Festiwalu, ale także z powodu innych ważnych rocznic: 75-tą rocznicę śmierci Ignacego Jana Paderewskiego oraz setną rocznicę niezmiernie ważnego koncertu Patrona Festiwalu. 22 lutego 1916 Paderewski zagrał w Waszyngtonie na przyjęciu w Białym Domu w obecności prezydenta USA Woodrowa Thomasa Wilsona, co miało swoje dalsze konsekwencje w zmianie stanowiska Prezydenta USA w kwestii Niepodległości Polski.

Głównym przesłaniem piątej, jubileuszowej edycji festiwalu jest promowanie kultury polskiej i przekazanie naszym wschodnim sąsiadom polskiego repertuaru muzycznego na najwyższym, światowym poziomie.

Festiwal zgromadzi największych polskich twórców o światowej renomie: zarówno wyjątkowych przyjaciół przedsięwzięcia, jak i wybitnych Artystów, którzy nie występowali dotąd we Lwowie. W programie festiwalu wydarzenie specjalne – premiera koncertowej wersji Manru Paderewskiego w aranżacji maestro Jerzego Maksymiuka. Do tego utwory Chopina i Paderewskiego na jazzowo w wykonaniu Leszka Możdżera. W kolejnych dniach zostaną wykonane utwory Karola Szymanowskiego i Borysa Lyatoszynskiego, odbędzie się także koncert Krzesimira Dębskiego, Anety Łukaszewicz i Orkiestry INSO-Lwów pod batutą Wolodymira Sywokchipa.

Organizując V edycję Festiwalu organizatorzy pragną po raz kolejny promować kulturę polską oraz dobre relacje pomiędzy obydwoma krajami. Idea stworzenia wydarzenia artystycznego, związanego z postacią Paderewskiego – wielkiego pianisty, kompozytora, męża stanu i filantropa – służy jako pretekst do owocnego wzbogacenia kulturowego i wzmocnienia współpracy pomiędzy Polską a Ukrainą.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.


12 listopada 2016 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Domu Technika w Warszawie będzie miało miejsce prawykonanie utworu Artura Słotwińskiego Miserere na sopran i orkiestrę smyczkową.

Artur Słotwiński to polski kompozytor i pianista, autor ponad 60 kompozycji, laureat 14 konkursów kompozytorskich. Jest absolwentem UMFC w klasach kompozycji prof. zw. dr hab. Pawła Łukaszewskiego i prof. zw. dr. hab. Stanisława Moryto. Jego kompozycje wykonywane są w wielu miastach Polski, a ostatnio też w Stanach Zjednoczonych, gdzie miało miejsce prawykonanie Kwintetu fortepianowego w CCM Cincinnati. Jest wielokrotnym stypendystą MKiDN, MNiSW, Banku Societe Generale. Współpracuje z Teatrem Akademickim, a od 2016 roku pełni funkcję Sekretarza Koła Młodych ZKP. Utwory Artura Słotwińskiego można usłyszeć na płytach wytwórni Ablaze Records, a nuty drukiem wydało wydawnictwo Schott Verlag.

Koncert, którego głównym punktem będzie prawykonanie kompozycji Miserere Artura Słotwińskiego, odbędzie się w Sali Koncertowej Domu Technika w Warszawie (ul. T. Czackiego 3/5). Zabrzmi również Elegia na smyczki tegoż autora. W utworach tych usłyszymy sopranistkę Aleksandrę Świderek-Żakiewicz, a towarzyszyć jej będzie Orkiestra Warsaw Modern Players pod batutą kompozytora, z którą Słotwiński nagrał w styczniu tego roku swoją kompozycję The Urban Games dla wytwórni Ablaze Records. Krążek ukaże się w 2017 roku w serii Stage & Screen Series.

Wstęp na wydarzenie jest wolny. Na domowej stronie kompozytora można wpłacać dobrowolne datki na poczet koncertu (www.arturslotwinski.com ).


Zapomniany, a przecież wybitny polski kompozytor Henryk Pachulski oraz jeden z najsłynniejszych twórców rosyjskiej muzyki symfonicznej Piotr Czajkowski – to właśnie ich dzieła zabrzmią 13 listopada w sali koncertowej NOSPR w ramach cyklu Jeszcze polska muzyka.

Cykl „Jeszcze polska muzyka...” to zainaugurowane przed siedmioma laty autorskie przedsięwzięcie Orkiestry Akademii Beethovenowskiej – jednego z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych. Od listopada 2013 na zaproszenie artystów OAB funkcję Pierwszego Dyrygenta objął maestro Jacek Kaspszyk.

Obecnie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej realizuje 7. już edycję autorskiego cyklu „Jeszcze polska muzyka...”. Prezentacja najbardziej wartościowych, choć niejednokrotnie zapomnianych utworów polskiej muzyki symfonicznej, w zderzeniu z arcydziełami muzyki europejskiej – to główne idee programu, którego celem jest zachowanie polskiego dziedzictwa kulturowego jako wyznacznika kształtowania tożsamości narodowej. Właśnie dlatego koncerty, do udziału w których zaproszeni zostali znakomici soliści i dyrygenci odbywają się na terenie całej Polski. Również w tych miejscowościach, w których dostęp do najwyższego poziomu prezentacji muzyki klasycznej jest utrudniony i niedostateczny.

W ramach cyklu 13 listopada Orkiestra wystąpi w nowej sali koncertowej NOSPR w Katowicach (plac Wojciecha Kilara 1). W programie koncertu zabrzmią: Suita pamięci Piotra Czajkowskiego op. 13 Henryka Pachulskiego oraz V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego. Zespół Orkiestry Akademii Beethovenowskiej poprowadzi znakomity francuski dyrygent Jean-Luc Tingaud.


13 listopada 2016 roku o godz. 17:00 w Promie Kultury Saska Kępa (Warszawa, ul. Brukselska 23) odbędzie się koncert #WITKACY z cyklu „Partytury Fotograficzne” w wykonaniu zespołu Hashtag Ensemble.

Koncert jest dźwiękowym odczytaniem autoportretów wykonanych przez Stanisława Ignacego Witkiewicza, użyczonych zespołowi Hashtag Ensemble przez Muzeum Tatrzańskie. Studyjne fotografie cechuje niezwykły ładunek emocji, pełna świadomość autokreacji oraz śmiały gest mimiczny.

W erze płaskich, absurdalnych „selfie” zalewających portale społecznościowe, auto-wrażliwość Witkacego nabiera nowego kontekstu. Postawa twórcza geniusza za obiektywem aparatu będzie konceptem towarzyszącym dźwiękowej interpretacji fotografii. Muzyka często stanowiła inspirację dla tworzenia dzieł plastycznych. Tym razem sytuacja jest odwrotna. Cykl fotografii stanowi podstawę do stworzenia utworu muzycznego. Fotografie te potraktowane zostaną przez muzyków jak współczesna partytura muzyczna.

Hashtag Esnemble w projektach improwizowanych (Visegrad Songs, Bartok Revised, Akustyka Wisły) występuje od 2014 roku, ma w dorobku płytę wydaną przez Requiem Records Opus Series i występy w POLIN, poznańskiej Meskalinie, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, budapeszteńskiej Solti Hall, białoruskiej Filharmonii Narodowej i in.

Więcej informacji – na stronie: http://promkultury.pl  oraz profilu FB


StrobelAgencja Muzyczna Polskiego Radia i House of Music zapraszają 16 listopada 2016 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na koncert promocyjny płyty Ślad, który odbywa się w ramach jubileuszu 50-lecia pracy artystycznej Janusza Strobla.

Janusz Strobel to jeden z najwybitniejszych wirtuozów gitary klasycznej, kompozytor, aranżer. Skomponował wiele przebojów, które weszły na stałe do kanonu polskiej piosenki - jego utwory wykonywały największe gwiazdy polskiej piosenki, m.in. Ewa Bem, Hanna Banaszak, Ryszard Rynkowski, Irena Santor, Edyta Geppert. Stworzył kilka formacji jazzowych, współpracując w nich z czołowymi polskimi muzykami jazzowymi.

Na program koncertu składają się nowe kompozycje Janusza Strobla z płyty Ślad. Artysta, jak zawsze, idzie własnym śladem, szuka nieoczywistych rozwiązań, nieustająco pozostaje wierny własnej stylistyce. Wbrew modom tworzy wartości, które we współczesnej muzyce zdają się zanikać – tu w sposób wyjątkowy połączył gitarę klasyczną z orkiestrą w autorskich, niezwykle melodyjnych i oryginalnych kompozycjach. Utwory na gitarę i orkiestrę zaaranżowali Janusz Strobel, Andrzej Jagodziński, Henryk Miśkiewicz, Krzesimir Dębski, Włodzimierz Nahorny. W koncercie wezmą udział: Janusz Strobel – gitara klasyczna, Paweł Pańta – kontrabas, Luis Ribeiro – instrumenty perkusyjne oraz orkiestra Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza. Koncert poprowadzi Artur Andrus.


Od 17 do 19 listopada 2016 roku w Szczecinie odbywać się będzie szczególna konferencja pt. „Kultura muzyczna w Szczecinie 1884-2014”, zorganizowana przez Zakład Teorii i Kompozycji i Wydział Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie, Filharmonię szczecińską oraz Książnicę Pomorską.

W formie wykładów wypowiadać się będą renomowani naukowcy z Uniwersytetu w Greifswaldzie, Uniwersytetu w Szczecinie, Akademii Sztuki w Szczecinie i innych instytucji. Nie zabraknie także żywej kultury Szczecina pod postacią koncertów. Na czwartek 17 listopada na godz. 17:30 zaplanowany jest w Ogrodzie Zimowym Pałacu pod Globusem Koncert Inauguracyjny „Kompozytorzy szczecińscy”, w którym z utworami Marka Jasińskiego, Janusza Stalmierskiego, Zbigniewa Kozuba i Jaromira Gajewskiego wystąpią: Wieniawski Kwartet z Poznania oraz muzycy szczecińscy – wykładowcy z Akademii Sztuki: Urszula Szyryńska, Julita Przybylska, Bogusław Jakubowski i Jorge Luis Valcarcel Gregorio.

19 listopada o godz. 18:00 w Sali Kameralnej Filharmonii Szczecińskiej usłyszymy muzykę operową i operetkową. Artystami wieczoru będą: Sylwia Burnicka–Kalischewska i Friederike Meinel w I części koncertu, z najpopularniejszymi utworami Ryszarda Wagnera oraz Joanna Tylkowska-Drożdż, Ewa Filipowicz-Kosińska, Paweł Wolski i Mirosław Kosiński w repertuarze operetkowo-musicalowym w II części. Przy fortepianie zasiądą Mirosława Białas i Krzysztof Figiel.

18 listopada w godzinach 10:30-13:00 i 14:30-17:00 w sali 06 Pałacu pod Globusem gość z Berlina, Friederike Meinel, wykładowca Akademii Muzycznej w Kassel, poprowadzi warsztaty wokalne „Interpretacja pieśni romantycznych”.

Na koncert 17.11, wykłady oraz warsztaty wstęp wolny, na koncert w filharmonii 19.11 bezpłatne wejściówki do pobrania od 14 listopada w siedzibie Akademii Sztuki przy ul. Grodzkiej 50, pok. 104.


17 listopada 2016 roku w Filharmonii Narodowej o godz. 19:00 odbędzie się nadzwyczajny koncert chóralny.

Chór Filharmonii Narodowej dzięki trwającej 38 lat pracy Henryka Wojnarowskiego stał się jednym z najlepszych zespołów chóralnych na świecie, znanym z licznych koncertów i nagrań. Profesor Wojnarowski wielokrotnie przygotowywał swój zespół do prawykonań muzyki najnowszej. Nagrania z udziałem Chóru sześciokrotnie nominowane były do nagrody Grammy, nieodmiennie były również chwalone przez krytykę za wysoki poziom.

Program nadzwyczajnego koncertu chóralnego obejmować będzie zróżnicowane stylistycznie dzieła od renesansu do współczesności. Zabrzmi m.in. sześciogłowowe Magnificat Claudio Monteverdiego i polichóralne Ave Maria Pawła Łukaszewskiego, jednego z najbardziej znanych i cenionych obecnie twórców muzyki sakralnej. Punktem kulminacyjnym będzie jednak wykonanie Messa di Gloria Giacomo Pucciniego. O ile kompozycja ta pozostaje w cieniu oper tego kompozytora, o tyle sama w sobie również warta jest uwagi. Wielbiciele twórczości Pucciniego bez wątpienia rozpoznają w tym dziele znane im dotychczas tematy, kompozytor bowiem chętnie wykorzystywał fragmenty wcześniejszych kompozycji kiedy pisał swoje opery.


W dniach 18 – 23 listopada 2016 roku odbędzie się dziesiąta już trasa koncertowa Młodej Polskiej Filharmonii – młodzieżowej orkiestry działającej pod opieką Fundacji Zwierciadło. Gościem specjalnym trasy będzie Yigal Meltzer - pierwszy trębacz Izraelskiej Orkiestry Filharmonicznej. Muzycy zagrają w Puławach, Łodzi, Wrocławiu, Warszawie i Katowicach pod batutą Adama Klocka – laureata nagrody Grammy 2014.

Młoda Polska Filharmonia to jedyna w Polsce młodzieżowa orkiestra dotowana z prywatnych funduszy, złożona z 43 najbardziej uzdolnionych uczniów szkół muzycznych oraz studentów uczelni muzycznych, wybranych podczas ogólnopolskich przesłuchań. Młodzi muzycy otrzymują od Fundacji Zwierciadło roczne stypendia pieniężne. Fundatorami projektu są Sławomir Smołokowski i Grzegorz Jankilewicz. W ramach ostatnich 9 tras koncertowych muzycy zagrali 39 koncertów, które łącznie obejrzało blisko 45 tysięcy osób, m. in. w Szanghaju, w ramach prestiżowego MISA Festival 2015, gdzie przyjechali na zaproszenie Long Yu - światowej sławy dyrygenta i dyrektora Music In Summer Air.

W programie jesiennej trasy koncertowej Młodej Polskiej Filharmonii publiczność usłyszy Koncert na trąbkę Es-dur Johanna Nepomuka Hummela, Symfonię koncertującą Es-dur, KV 297b Wolfganga Amadeusza Mozarta na flet, klarnet, róg i fagot oraz Symfonię nr 3 Es-dur op. 55 “Eroica" Ludwiga van Beethovena.

W roli solisty wystąpi Yigal Meltzer: to charyzmatyczny muzyk koncertujący na całym świecie, mianowany w 2001 pierwszym trębaczem Izraelskiej Orkiestry Filharmonicznej. Występował pod batutą wybitnych dyrygentów: Kenta Nagano, George’a Pehlivanyana, Kazushiego Ono i Mendy Rodan oraz grał z takimi orkiestrami, jak Israel Chamber Orchestra, Camerata Orchestra Jerusalem, The Tel- Aviv Soloists, The Be'er Sheva Chamber Orchestra i Musica Nova Ensemble.

Więcej informacji – na stronie: www.mpf.zwierciadlo.pl 

Więcej


Misterium18 listopada o godz. 19.30 w gdańskiej Bazylice Mariackiej odbędzie się prawykonanie nowego dzieła Krzesimira Dębskiego pt. Misterium.

Podczas uroczystego koncertu w Bazylice Mariackiej w Gdańsku z okazji 1050. Rocznicy Chrztu Polski zostanie zaprezentowany utwór Krzesimira Dębskiego na chór, zespół instrumentów średniowiecznych oraz elektronikę. Tegoroczne obchody jednego z najważniejszych faktów państwowości polskiej mają charakter kościelno-państwowy, odwołują się do historycznych danych o początkach Państwa Polskiego. Fakt przyjęcia Chrztu uobecnia się również w muzyce. Idiom chorału gregoriańskiego zaszczepiony wraz z przyjęciem chrześcijaństwa przetrwał przez wieki i jest obecny w twórczości kompozytorów takich jak K. Penderecki i H. M. Górecki. Elementy muzyki wczesnochrześcijańskiej przetrwały do dziś i stanowią inspirację dla twórców współczesnych. Ten przemożny wpływ, trwanie i przenikanie tradycji wczesnochrześcijańskiej Krzesimir Dębski postarał się zawrzeć w utworze skomponowanym specjalnie na tę okazję.

Polski Chór Kameralny zaśpiewa pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Obok Krzesimira Dębskiego (skrzypce, II dyrygent) wystąpią wybitni instrumentaliści: Krzysztof Ścierański (gitara basowa), Bogusław Grabowski (organy), Norik Minasyan (duduk), Barbara Merdinger (mandolina) oraz Michał Górczyński (klarnet).

Wydarzenie, które wpisuje się w obchody rocznicy Chrztu Polski otrzymało wsparcie Narodowego Centrum Kultury. Koncert został objęty patronatem honorowym przez Arcybiskupa Sławoja Leszka Głódzia.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


GGGJedenasty festiwal – jedenaście miast, siedemnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Mozarta. Już 18 listopada 2016 roku rusza najważniejszy festiwal muzyczny na Śląsku – Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego.

Tegoroczny Festiwal zostanie oficjalnie zainaugurowany 19 listopada w Chorzowie i potrwa do 4 grudnia. W ciągu dwóch tygodni podczas 17 koncertów w 11 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) zaprezentuje muzykę polską na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci.

Festiwalowi towarzyszyć będzie cykl koncertów charytatywnych „Śladami Gorczyckiego” odbywających się w Szpitalu Chirurgii Urazowej w Piekarach Śląskich.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.