Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Cztery pory roku Antonia Vivaldiego w nowej interpretacji Nigela Kennedy’ego zabrzmią w piątek 1 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W prezentowanej po raz pierwszy w Polsce koncertowej wersji projektu ekscentrycznemu wirtuozowi skrzypiec towarzyszyć będzie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej oraz zespół jazzowy.

Zrealizowane w 1989 roku nagranie Czterech pór roku Antonio Vivaldiego okazało się przełomowym w karierze Nigela Kennedy'ego. Brytyjski skrzypek udowodnił bowiem, że albumy z klasyką mogą podbić świat. I to w dosłownym tego słowa znaczeniu. Rekordowa, dwumilionowa sprzedaż albumu zapisana została złotymi literami w historii muzyki współczesnej. Nagranie Kennedy'ego przez dwa lata okupowało czołowe miejsca światowych list przebojów, podbiło także brytyjską listę albumów pop (!), zajmując na niej zaszczytne trzecie miejsce.

Czy dzisiejsze, nagrane przeszło 25 lat później Cztery pory roku Vivaldiego w interpretacji brytyjskiego skrzypka mają szansę osiągnąć podobny sukces? Kennedy powraca po latach do popularnych kompozycji, ale – jak na kontrowersyjnego artystę przystało – robi to w sposób dość niezwykły. Do współpracy przy nagraniu zaprosił m. in. wokalistów Zee Gachette oraz Xantoné Blacq (znanego m.in. ze współpracy z Amy Winehouse), a także Damona Reece kojarzonego do niedawna z Massive Attack i Goldfrapp, który materiał na tę nową płytę Kennedy'ego zmiksował, dodając jeszcze od siebie dźwięki elektronicznej perkusji. Na nagraniu The New Four Seasons usłyszymy również towarzyszący artyście od lat zespół jazzowy oraz młodą Orchestra of Life, z którą również regularnie współpracuje.


Filharmonia Krakowska zaprasza na Koncert Sylwestrowy 31 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 oraz Koncerty Noworoczne, które odbędą się 1 i 2 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej. Wśród wykonawców znajdą się Orkiestra oraz Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą włoskiego dyrygenta Gian Luigi Zampieriego oraz soliści: Bernarda Grembowiec – sopran, Katarzyna Guran – sopran, Paweł Fundament – tenor, Bartłomiej Chorąży – tenor. Koncerty poprowadzi Jerzy Kisielewski.

Organizatorzy pragną w gronie melomanów zamknąć stary i powitać Nowy Rok. Podczas gali sylwestrowo-noworocznej zabrzmią utwory specjalnie dobrane na tę nadzwyczajną okazję. W szampański nastrój wprowadzą publiczność uwertury i chóry z najpiękniejszych oper świata. Będą to między innymi fragmenty z Wilhelma Tella Gioacchino Rossiniego, Uprowadzenia z Seraju Wolfganga Amadeusa Mozarta, Il Trovatore, Don Carlo i Traviaty Giuseppe Verdiego oraz Carmen Georgesa Bizeta. Krakowska publiczność usłyszy także Libertango i Violentango Astora Piazzolli w orkiestrowych aranżacjach dyrygenta, ale nade wszystko – cały wachlarz walców i polek rodziny Straussów – Josefa, Eduarda i Johanna młodszego.

Więcej


Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Koncert Sylwestrowy 31 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 oraz Koncerty Noworoczne, które odbędą się 2, 3 oraz 5 stycznia 2016 roku.

Program koncertów będzie się składał z bardzo efektownych, często niespodziewanych kompozycji. Organizatorzy pragną pokazać, że muzyka taneczna to nie tylko straussowskie walce, a wesołe utwory nie muszą być wyłącznie fragmentami operetek. Pogodnym nastrojem oraz muzycznym dowcipem wprowadzi publiczność w nadchodzący karnawał zespół Teatru Wielkiego pod batutą Grzegorza Wierusa, a przewodnikiem po muzyce będzie Krzysztof Szaniecki. Soliści – zarówno śpiewacy, jak i instrumentaliści, balet, chór oraz orkiestra, zaprezentują się w bardzo urozmaiconym repertuarze, obejmującym dzieła takich kompozytorów, jak Gioacchino Rossiniego, Jacques Offenbach, Sergiusz Prokofiew, Mieczysław Weinberg, Wojciech Kilar czy John Williams.

Więcej


Koncert noworoczny Barocco Divina z cyklu „Barok w Teatrze Królewskim” odbędzie się w niedzielę 3 stycznia 2016 roku w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich. Solistami wieczoru będą: Olga Pasiecznik – sopran, Anna Radziejewska – mezzosopran i Artur Janda – bas. W programie znajdą się arie z oper Antonia Vivaldiego i Georga Friedricha Haendla w wykonaniu Zespołu Instrumentów Dawnych MACV pod dyrekcją Lilianny Stawarz. Wystąpią także tancerze: Justyna Piwnicka i Mariusz Karpiński, a całość wyreżyseruje Jerzy Lach.

Warszawska Opera Kameralna rozpoczęła nowy cykl pod nazwą „Barok w Teatrze Królewskim”. Będą to wydarzenia (koncerty, przedstawienia operowe i balety), których ideą jest zaprezentowanie muzyki barokowej w niezwykłym miejscu – Łazienkach Królewskich w Warszawie. – Chcemy, aby Warszawa stała się centrum sztuki barokowej. Łazienki są przepięknym miejscem, idealnym do zrealizowani tej idei. I na to zasługują – mówi pomysłodawca i realizator przedsięwzięcia, klawesynistka Lilianna Stawarz, Kierownik Artystyczny Opera/Barok Warszawskiej Opery Kameralnej.
Dla wzbogacenia, zróżnicowania i uatrakcyjnienia oferty programowej, wprowadzony zostanie element ruchu, a więc – także taniec w wykonaniu specjalizującego się w odtwarzaniu tańców historycznych Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” kierowanego przez Romanę Agnel .

We wszystkich wydarzeniach weźmie udział Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Wykonawstwem muzyki dawnej zajmuje się niewielka liczba zespołów na świecie. MACV jest pierwszym w Polsce takim zespołem (założonym przez S. Sutkowskiego w 1957 roku). Stanowią go obecnie młodzi muzycy mający za sobą specjalistyczne studia na czołowych europejskich uczelniach w dziedzinie wykonawstwa muzyki dawnych epok, posługujący się kopiami historycznych instrumentów. Bardzo bogate i stale powiększane instrumentarium pozwala na zgodne z wymogami stylu i dawnej praktyki wykonawczej wykonywanie repertuaru od ok. 1600 roku po dzieła dojrzałego baroku i okresu klasycznego.

Więcej


W niedzielę 3 stycznia 2016 roku o godz. 12.00 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się Gala Noworoczna. Orkiestrę Symfoniczną NFM poprowadzi dyrygent pochodzenia libańskiego Bassem Akiki (na zdjęciu). Jako soliści wystąpią belgijska sopranistka Ilse Eeerent oraz brytyjski tenor Ed Lyon. Koncert poprowadzi Jacek Poniedziałek oraz Katarzyna Herman.

Wraz z coraz częstszym wprowadzaniem elementów rozrywkowych do opery wykształciła się nowa forma widowiska muzycznego – operetka. Stała się ona doskonałym sposobem na powiązanie typowych dla opery arii czy duetów z melodyjną muzyką i akcją o komicznym, nierzadko wręcz groteskowym, charakterze. Wszystko to w połączeniu z lekkimi i pełnymi wdzięku melodiami stało się powodem kolejnego kroku w rozwoju różnych rodzajów komedii muzycznych. Już w latach dwudziestych ubiegłego stulecia na sceny wkroczyli artyści musicalowi, a niektóre śpiewane przez nich piosenki funkcjonowały jako hity przez kilkadziesiąt lat. Podobnie stało się z kultową muzyką filmową – lubianą nie tylko przez rzesze słuchaczy, ale również przez jej wykonawców.

O sile tych utworów decyduje nie tylko ich lekkość i dowcipność. Zostały stworzone, by bawić, ale przede wszystkim by przedstawić to, czego nie wyrażą jedynie słowa. I właśnie z tego powodu fragmenty młodszych i weselszych „krewnych” opery oraz muzyka z filmowych hitów uświetnią tym razem Galę Noworoczną w Narodowym Forum Muzyki. Podczas wieczoru zabrzmią kompozycje takich twórców, jak Richard Strauss, Franz Lehár, George Gershwin, Max Steiner, Erich Wolfgang Korngold oraz Wojciech Kilar.

Koncert odbędzie się w ramach I festiwalu Noworocznego Zainspirowany Wiedeń – Wiedeń inspiracją.

Więcej


Niezwyczajny Koncert Noworoczny Trzej Mistrzowie na Trzech Króli. Spotkanie przyjaciół odbędzie się 6 stycznia 2016 roku o godz. 17.15 w Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego na warszawskim Żoliborzu.

Na scenie spotkają się skrzypek Krzysztof Jakowicz, klawesynista Władysław Kłosiewicz oraz pianista Janusz Olejniczak. Gościem specjalnym koncertu będzie ich wspólny przyjaciel, Daniel Olbrychski. W świątecznej atmosferze zabrzmią najpiękniejsze utwory z repertuaru artystów, pierwsze wspólne wykonania oraz muzyczne niespodzianki.

Organizatorzy: Fundacja Wspierania Kultury "Przyjaciele Muzyki", Narol Enterprise oraz Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego.

Więcej informacji – na stronie: www.nowyfort.pl  


W dniach 8 oraz 9 stycznia 2016 roku w Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty symfoniczne, podczas których zabrzmią dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego, Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Antona Brucknera.

Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi rosyjski dyrygent Daniel Raiskin, który w latach 2008-2015 piastował stanowisko dyrektora Orkiestry Filharmonii Łódzkiej. Jako solista wystąpi austriacki pianista (i dyrygent) Stefan Vladar, najmłodszy w historii zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Beethovenowskiego w Wiedniu w 1985 roku. Artysta grał pod batutą takich mistrzów jak Claudio Abbado, Christopher Hogwood, Sir Neville Marriner, Yehudi Menuhin, czy Seiji Ozawa i występował w najsłynniejszych salach koncertowych na świecie. Obecnie związany jest zawodowo z rodzinnym miastem, Wiedniem (m.in. szefuje Wiener KammerOrchester i wykłada w wiedeńskim konserwatorium), ale ze względu na intensywne życie koncertującego pianisty i dyrygenta wiele podróżuje.

W programie wieczorów znajdą się Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz IV Symfonia Es-dur Antona Brucknera w wersji z 1888 roku, zwana „Romantyczną". Głównym punktem programu będzie jednak Koncert fortepianowy d-moll KV 466 – najbardziej dramatyczny z koncertów fortepianowych Wolfganga Amadeusa Mozarta i wysoko ceniony przez Beethovena, który napisał do niego kadencje.

Więcej


W piątek 8 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina odbędzie się koncert karnawałowy Ale polskie kino.

Będzie to propozycja dla miłośników „lżejszej” muzyki i przebojów filmowych. Kompozycje wykona zespół Alla Vienna w składzie: Marta Niedźwiecka – skrzypce, Adam Manijak – fortepian, Małgorzata Smyczyńska-Szulc – wiolonczela, Tomasz Wrocławski – perkusja, Jan Dobrowolski – flet, Mariusz Barszcz – klarnet, Jan Niedźwiecki – kontrabas/gitara basowa/ aranżacje. Jako soliści gościnnie wystąpią sopranistka Aleksandra Wiwała oraz aktor Tomasz Borkowski.

W programie znajdą się kompozycje filmowe Jerzego Matuszkiewicza (Podróż za jeden uśmiech, Stawka większa niż życie, Alternatywy 4, Czterdziestolatek, Janosik), Wojciecha Kilara (Ziemia obiecana, Pianista, Pan Tadeusz), Waldemara Kazaneckiego (Dom, Czarne chmury, Noce i dnie), Zdzisława Szostaka (Królowa Bona), Krzesimira Dębskiego (Ogniem i mieczem, W pustyni i w puszczy), Adama Walacińskiego (Czterej pancerni i pies), Andrzeja Żarneckiego (Jak rozpętałem II wojnę światową), Piotra Marczewskiego (Kariera Nikodema Dyzmy, Daleko od szosy), Włodzimierza Korcza (07 zgłoś się), Henryka Kuźniaka (Na kłopoty Bednarski, Mówili o nim, że lewituje, Vabank), Zygmunta Wiehlera (Ada, to nie wypada).


W dniach 8-10 stycznia 2016 roku na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi będzie można zobaczyć Straszny dwór Stanisława Moniuszki w reżyserii Krystyny Jandy, pod kierownictwem muzycznym Piotra Wajraka.

Arcydzieło Moniuszki, tuż po prapremierze w 1865 roku, zostało zdjęte z afisza przez carską cenzurę. Powstały po upadku powstania styczniowego „ku pokrzepieniu serc”, Straszny dwór stał się swego rodzaju manifestem patriotycznym. Perypetie braci, Zbigniewa i Stefana, którzy postanawiają pozostać kawalerami, by zawsze być w gotowości do służenia ojczyźnie, stały się pretekstem do zaprezentowania na teatralnych deskach syntezy polskości – staropolskich obyczajów, kultury, tradycji, obrzędów. Niezależnie od swojej patriotycznej wymowy, dzieło Moniuszki skrzy się finezyjnym dowcipem i zaskakującym zwrotami akcji, dzięki czemu współcześnie nadal pozostaje pełną uroku historią i atrakcyjną pozycją repertuarową.

Reżyserii najnowszej na deskach łódzkiej opery inscenizacji Strasznego dworu podjęła się Krystyna Janda, która stworzyła widowisko będące głębokim ukłonem w stronę tradycji, a jednocześnie zaskakujące aktorską energią i urzekające pełną świeżych pomysłów, malarską scenografią. 60 lat temu Straszny dwór dał początek Operze Łódzkiej – pierwszej w historii miasta stałej scenie operowej. Dzieło Moniuszki w najnowszej realizacji przyniosło Teatrowi Wielkiemu nagrodę ENERGIA KULTURY 2014 za najlepsze wydarzenie kulturalne w Łodzi w 2014 oraz Złotą Maskę za najlepszy spektakl sezonu 2014/15.


19 i 26 grudnia 2015 roku oraz 9 stycznia 2016 roku Opera Śląska w Bytomiu zaprasza do Sali Koncertowej im. Adama Didura na wspólne kolędowanie.
Podczas koncertów będzie można usłyszeć szereg znanych i popularnych kolęd, które mają wielkie umocowanie w tradycji bożonarodzeniowej i pięknie brzmią w każdym chóralnym opracowaniu. Na program złożą się utwory z różnych epok i stylów – począwszy od renesansu po współczesność. Po raz pierwszy zaśpiewane zostaną angielskie kolędy Benjamina Brittena (w opracowaniu na chór żeński i harfę), a także wykonane zostaną utwory kompozytorów śląskich oraz kolędy różnych narodów. Pojawi się również tradycyjna kapela ludowa, symbolizująca kolędowanie domowe, oraz okazja do wspólnego śpiewania.

W programie między innymi: Gdy śliczna Panna, Gdy się Chrystus rodzi, Do szopy, hej, Pasterze, Oj, Maluśki, Maluśki, Bóg się rodzi, Bracia patrzcie jeno, Hej w Dzień Narodzenia, Adeste Fideles, i wiele innych.

Koncerty odbędą się pod dyrekcją Krystyny Krzyżanowskiej-Łobody, z oprawą reżyserską Bernadety Maćkowiak. Wydarzenia powstało w oparciu o Koncert Kolęd i Pastorałek w reżyserii Anny Tarnowskiej. 
 


W sobotę 9 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Opery Śląskiej w Bytomiu odbędzie się koncert upamiętniający 70. rocznicę śmierci Adama Didura.

Wybitny śpiewak i pedagog urodzony w 1873 pod Sanokiem ponad dwadzieścia lat związany był z Metropolitan Opera House w Nowym Jorku, gdzie wziął udział w niespełna 1000 przedstawień, kreując 56 różnych partii. Po zakończeniu kariery śpiewaczej wrócił do kraju i oddał się pracy pedagogicznej i reżyserskiej, obejmując posadę kierownika artystycznego Opery Lwowskiej. Powołał do życia pierwszą scenę operową na Ślasku – Państwową Operę Śląską w Bytomiu, dając 14 czerwca 1945 roku pierwsze po wojnie przedstawienie Halki Stanisława Moniuszki w wolnej Polsce.

W programie koncertu poświęconego śląskiemu basowi znajdą się najpiękniejsze pieśni oraz arie operowe, operetkowe i musicalowe. Wystąpią wybitni śpiewacy: Cezary Biesiadecki, Stanisław Duda, Bogdan Kurowski, Wojciech Paczyński, Aleksander Teliga, Romuald Tesarowicz i Zbigniew Wunsch, którym przy fortepianie towarzyszyć będzie Larysa Czaban i Halina Mansarlińska. Koncert w reżyserii Tadeusza Serafina we współpracy z Tadeuszem Piszczkiem poprowadzi Regina Gowarzewska.


Opera Orphée Dariusza Przybylskiego, jedna z najważniejszych premier 2015 roku, ponownie zagości na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej. Najbliższe spektakle odbędą się 9 i 10 stycznia 2016 roku o godz.19.00.

Dariusz Przybylski, zaliczany do najzdolniejszych polskich kompozytorów młodego pokolenia, wraz z Margo Zālīte, utalentowaną reżyserką z Łotwy, odczytali mit Orfeusza na nowo i skoncentrowali się przede wszystkim na jego mrocznej stronie. W nowej interpretacji Orfeusz to nie tylko symbol artysty i kochanka. To przede wszystkim człowiek, który chciał polegać tylko na sobie i stracił wszystko. Konflikt wewnętrzny bohatera symbolizują trzy głosy solistów, których publiczność usłyszy w roli tytułowej: Roberta Gierlacha (Dorosły Orfeusz, bas-baryton), Jana Jakuba Monowida (Młody Orfeusz, kontratenor) oraz Andrzeja Klimczaka (Stary Orfeusz, bas).


Sinfonia Varsovia wystąpi w sobotę 9 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 na Noworocznym Koncercie Charytatywnym w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Orkiestrę poprowadzą Maestro Penderecki i Maestro Maksymiuk. Solistami wieczoru będą Iwona Hossa i Marcel Markowski.

I Koncert wiolonczelowego Es-dur op. 107 Dymitra Szostakowicza w interpretacji Marcela Markowskiego z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii pod batutą Krzysztofa Pendereckiego oraz Symfonia Klasyczna D-dur op.25 Siergieja Prokofiewa zabrzmią w pierwszej części koncertu. Po przerwie w karnawałowy nastrój wprowadzą słuchaczy najpiękniejsze utwory Piotra Czajkowskiego, Charlesa Gounoda i słynnych Straussów (ojca i syna). W tej części wystąpi również sopranistka Iwona Hossa, a orkiestrę prowadzić będzie Jerzy Maksymiuk.

Całkowity dochód z koncertu zostanie przekazany na rzecz dzieci autystycznych objętych opieką Stowarzyszenia ICH LEPSZE JUTRO w Tarnowie.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org/pl/2016-01-09-koncert-w-europejskim-centrum-muzyki-krzysztofa-pende.html


W niedzielę 10 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbędzie się koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus „Z mojego życia”. Jest to tytuł I Kwartetu smyczkowego Bedricha Smetany, w którym kompozytor snuje z przymrużeniem oka opowieść o przemijaniu. Utwór ten dedykuje poznańskim melomanom Agnieszka Duczmal z okazji swoich 70-tych urodzin.

Gościem specjalnym tego pełnego wrażeń wieczoru będzie geniusz fortepianu – Ivo Pogorelich. Wielu melomanów pamięta zapewne atmosferę towarzyszącą występom serbskiego pianisty na X Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w 1980 roku: szalejącą z zachwytu i egzaltacji publiczność, luźny ubiór pianisty i swobodne, lecz jakże nowatorskie podejście do kompozycji Chopina. Nie zakwalifikowanie Pogorelicha do finału wywołało skandal, a Martha Argerich zrezygnowała z dalszego udziału w jury. Artysta w późniejszych latach okrzepł, podpisał intratny kontrakt z Deutsche Grammophon, nagrał wiele frapujących płyt, a w swobodzie interpretacji pozostał wierny swym pryncypiom. Podczas tego wieczoru pianista wykona II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina.

Koncert rozpocznie utwór Bogusława Schaeffera Kesukaan I – mówiący o różnorodnym pojmowaniu radości i przyjemności. Bogusław Schaeffer to jedna z najbardziej oryginalnych postaci polskiego życia muzycznego. Jego twórczość wyróżnia się nowatorstwem warsztatu i śmiałością w eksperymentowaniu z nowymi formami, gatunkami i rodzajami muzyki. Po przerwie zabrzmi wspomniana już kompozycja Bedricha Smetany – I Kwartet smyczkowy e-moll „Z mojego życia” w aranżacji Agnieszki Duczmal.


W trzecią rocznicę śmierci Jaremy Klicha, 10 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w Vertigo Jazz Club & Restaurant we Wrocławiu (ul. Oławska 13), odbędzie się koncert Wrocławskiego Towarzystwa Gitarowego zatytułowany Wspomnienie o Jaremie. Wstęp wolny.

Wystąpią jego wieloletni przyjaciele, znakomici muzycy, z którymi Jarema występował, tworzył, których podziwiał, a także ci, dla których stanowił źródło muzycznych (i nie tylko) inspiracji. Wśród nich warto wymienić takie nazwiska, jak: Krzysztof Pełech, Piotr „Restek” Restecki, Leszek Cichoński, duet Leon & Kala, zespół Jacaras, Verical Trio, Leszek Zaleski, Dawid Troczewski, duet Domas Voyo oraz Krzysztof Nieborak. W programie koncertu znajdą się kompozycje jazzowe, bluesowe, gitarowa klasyka, poezja śpiewana oraz muzyka dawna.

Jarema Klich był cenionym gitarzystą klasycznym, członkiem założycielem Wrocławskiego Towarzystwa Gitarowego. Jego działalność skupiała się głównie na pracy pedagogicznej. Do końca życia związany był z Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie pracował jako adiunkt. Uczył również w Zespole Szkół Muzycznych w Legnicy. Był laureatem międzynarodowych konkursów gitarowych i gościem prestiżowych europejskich festiwali we Francji, Czechach, Holandii i Danii. Współpracował z czołowymi postaciami polskiej muzyki, m.in. Ewą Małas-Godlewską, Stefanią Toczyską, Krzesimirem Dębskim, Waldemarem Malickim czy Krzysztofem Pełechem, z którym nagrał dwie płyty. Był autorem cyklu opowiadań Portret Briana Brei wydanego przez Wydawnictwo Marina.

Więcej


Uniwersytet Warszawski oraz Fundacja Universitatis Varsoviensis serdecznie zapraszają na cykl koncertów chopinowskich „Chopin był z UW” zorganizowanych z okazji jubileuszu 200-lecia istnienia Uczelni. Pierwszy z nich odbędzie się 10 stycznia 2016 roku o godz. 17.00 w Auditorium Maximum przy ul. Krakowskie Przedmieście 26/28.

Wystąpi amerykański pianista, Eugen Indjic, laureat IV nagrody na Konkursie Chopinowskim w 1970 roku, III nagrody na Konkursie Pianistycznym w Leeds (1972) oraz II nagrody na Konkursie Pianistycznym im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (1974). Artysta był jurorem międzynarodowych konkursów pianistycznych w Warszawie (Konkurs Chopinowski 2000), Lizbonie, Tel Awiwie i Monte Carlo. Prowadzi letnie kursy mistrzowskie w Paryżu, Japonii i Stanach Zjednoczonych, koncertował w niemal wszystkich krajach europejskich, Ameryce Północnej i Południowej, Afryce oraz krajach Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Ma na swoim koncie wiele znakomitych nagrań, w tym również muzyki Fryderyka Chopina. Podczas recitalu w Auditorium Maximum pianista wykona mazurki Fryderyka Chopina: Mazurek f-moll op. 7 nr 3, Mazurek Des-dur op. 30 nr 3, Mazurek cis-moll op. 50 nr 3; jak również Fantasiestucke op. 12 Roberta Schumanna i Sonatę fortepianową nr 23 f-moll op. 57 „Appassionata” Ludwiga van Beethovena.

Ideą cyklu jest przypomnienie, że Uniwersytet Warszawski to miejsce szczególne w biografii Fryderyka Chopina. Kompozytor nie tylko przez dziesięć lat mieszkał wraz z rodzicami i rodzeństwem na terenie kampusu uniwersyteckiego w tzw. gmachu porektorskim (obecnie siedziba Instytutu Historii Sztuki oraz Instytutu Orientalistyki), lecz także ukończył Szkołę Główną Muzyki, będącą częścią uniwersyteckiego Wydziału Nauk i Sztuk Pięknych. Organizatorzy cyklu postanowili upamiętnić związek najwybitniejszego polskiego kompozytora z warszawską uczelnią poprzez zaprezentowanie w sali uniwersyteckiego Auditorium Maximum najpiękniejszych utworów Mistrza w najlepszych światowych interpretacjach. W ramach kolejnych koncertów muzykę Fryderyka Chopina zaprezentują: Markus Groh (Niemcy) – 14 lutego 2016; Ingolf Wunder (Austria) – 15 maja 2016; Daniil Trifonov (Rosja) – 18 września 2016; Benjamin Grosvenor (Wielka Brytania) – 6 listopada 2016.

Więcej


W styczniu 2016 roku w Warszawie odbędzie się druga edycja festiwalu muzycznego „Głosy o zmroku” organizowanego przez Agencję Artystyczną Verità Nostra. Wydarzeniu przyświeca idea łączenia różnorodnych gatunków muzycznych i popularyzowania na szeroką skalę twórczości artystów o niespotykanym talencie i osobowości scenicznej.

„Głosy o zmroku” II to pięć kolejnych niedziel i aż 9 koncertów. Każdego wieczoru (kolejno 10, 17, 24 i 31 stycznia 2016) na Mysiej 3 odbywać się będą dwa wyjątkowe występy artystów klasycznych (Maksym Rzemiński, Barbara Piotrowska), jazzowych (Bogdan Hołownia, Wojciech Pulcyn, Piotr Wrombel, Mariusz „Fazi" Mielczarek, Maciej „Kocin" Kociński) i popowych (Jarek Wist, Kuba Molęda) z nowymi projektami, autorskimi aranżacjami lub repertuarem nieznanym dotąd polskiej publiczności. Festiwal łączy to, co niecodzienne, integrując różnorodną sztukę i zmniejszając dystans między artystami a publicznością.

Tegoroczną edycję „Głosów o zmroku” zwieńczy koncert specjalny zatytułowany Inception, który odbędzie się 7 lutego 2016 o godz. 18.00 w Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II. Wystąpi pianista Maksym Rzemiński z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego w składzie: Lucjan Szaliński-Bałwas, Anna Ceglińska, Michał Zaborski oraz Barbara Piotrowska.

Więcej informacji – na stronie: www.veritanostra.pl/festiwal

Więcej


W niedzielę 10 stycznia 2016 roku o godz. 16.00 w Kościele pw. Matki Bożej Fatimskiej na Żabiance w Gdańsku odbędzie się Koncert kolęd i pastorałek. Wystąpi Polski Chór Kameralny oraz Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Olivenses pod batutą Jana Łukaszewskiego.

W repertuarze znajdą się tradycyjne kolędy polskie, znane kolędy angielskie – Carrols Four w opracowaniu Carola Strommena – oraz wyjątkowy kreolski utwór Navidad Nuestra Ariela Ramireza, opowiadający w sześciu częściach historię związaną z narodzeniem Jezusa. Prócz umiejętności wokalnych członkowie Polskiego Chóru Kameralnego zaprezentują się również w roli instrumentalistów, wykonując partie gitar, klawesynu, akordeonu oraz licznych perkusjonaliów. Wstęp wolny.

Więcej


W niedzielę 10 stycznia 2016 roku o godz. 12.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina odbędzie się szkolny koncert kolęd, który poprowadzi Elżbieta Stępnik.

Wystąpią: Orkiestra Kameralna „Łódzkie Smyczki” pod dyrekcją Ryszarda Jana Osmolińskiego, Chór dziecięcy OSM I st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi pod kierownictwem Anny Kamerys, Trio harfowe (Zofia Płaziuk – flet, Aniela Milala – gitara, Zofia Janiak – harfa), Chór żeński OSM II st. st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi w składzie kameralnym i zespół muzyki dawnej „Filatura di Musica” (Magdalena Pilch – flet traverso, Marek Nahajowski – flet podłużny, Julia Kosendiak – viola da gamba, Patrycja Domagalska-Kałuża – klawesyn), Kwintet wokalny (Ida Bonińska, Edyta Krajewska, Zuzanna Baran, Jędrzej Bogusławski, Piotr Szczęsnowicz), zespół jazzowy pod kierownictwem Witolda Janiaka (Natalia Mierzwa, Zuzanna Baran – śpiew, Bartek Grzelak – klarnet, Przemek Orawski – saksofon, Bogdan Ganziuk – saksofon, Michał Marchlewski – gitara, Martyna Łusiak – fortepian, Maciek Kłys – gitara basowa, Janek Szkudlarek – perkusja).

W programie m.in.: Pieśń o Narodzeniu Pańskim (Bóg się rodzi) na kotły ad libitum i orkiestrę smyczkową – oprac. Jakub Kowalewski; Francis Lai, piosenka z filmu Mężczyzna i kobieta – oprac. Sławomir Zamuszko; O gwiazdo betlejemska – oprac. ks. Zdzisław Bernat; Kołysanka Maryi Panny, Cicha noc – oprac. Krzysztof Grzeszczak; Dormi, dormi – kołysanka włoska, oprac. Alfred Bączkowicz; Pastorałka ludowa – oprac. Magdalena Gotlib-Pęchra; Nie było miejsca przy stole – oprac. Mirosław Drożdżowski, Witold Janiak; Cicha noc, Gdy się Chrystus rodzi – oprac. Witold Janiak


Capella Cracoviensis zaprasza na pierwszy koncert z cyklu CC EXTREME – spektakularnych – tak artystycznie, jak objętościowo – koncertów-maratonów. 10 stycznia 2016 roku w Cricotece (ul. Nadwiślańska 2-4) orkiestra CC wykona komplet Symfonii Paryskich Josepha Haydna.

Wydarzenie rozpocznie się o 15:00 i składać się będzie z czterech bez mała półtoragodzinnych bloków wypełnionych kompozycjami wiedeńskich klasyków: Haydna, Mozarta i Beethovena. Ponadto w programie znajdzie się się Koncert fortepianowy Franciszka Lessela. Prócz instrumentalistów Capelli Cracoviensis prowadzonych przez Jana Tomasza Adamusa na scenie staną wybitni soliści: sopranistka Marzena Lubaszka, Katarzyna Drogosz na fortepianie historycznym, fagocista Javier Zafra oraz Marian Magiera, który wykona haydnowski Koncert na trąbkę klapową. To jednocześnie pierwszy z cyklu Portretów, serii koncertowej prezentującej muzyków Capelli Cracoviensis jako wybitnych solistów i kameralistów.

Więcej informacji – na stronie: www.capellacracoviensis.pl  

Więcej


W poniedziałek 11 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert zwycięzców III Ogólnopolskiego Turnieju Wiolonczeli i Kontrabasu.

Jako pierwsza wystąpi wiolonczelistka Agata Bąk z towarzyszeniem pianistki Agnieszki Przemyk-Bryły, prezentuając Sonatę e-moll op. 38 Johannesa Brahmsa oraz Filo d’Arianna Eugeniusza Knapika. W drugiej części zabrzmi Kol Nidrei op. 47 Maxa Brucha, Sonata „Arpeggione” D. 821 Franza Schuberta, Wokaliza op. 34 nr 14 Siergieja Rachmaninowa oraz Fantazja na tematy z opery Lunatyczka Giovanniego Bottesiniego w wykonaniu kontrabasistki Klaudii Bacy z akompaniamentem fortepianowym Anny Krzeszowiec.

Bezpłatne bilety wstępu dostępne od 5 stycznia 215 roku w kasie biletowej UMFC, od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00.


Pierwszy koncert promujący nową płytę sopranistki Joanny Freszel odbędzie się 11 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w warszawskim barze Studio w Pałacu Kultury i Nauki.

Artystka młodego pokolenia wraz z towarzyszącymi jej utalentowanymi muzykami zaprezentuje część kompozycji pochodzących z jej debiutanckiej płyty real life song. Składają się na nią utwory takich twórców jak: Miłosz Bembinow, Andrzej Borzym jr, Katarzyna Szwed, Rafał Janiak, Aleksander Kościów, Sławomir Zamuszko,Agata Zubel czy Jagoda Szmytka. Kameralny koncert będzie stanowić wspaniałą okazję do wysłuchania ich na żywo.

Więcej informacji na stronie: www.reallifesong.wix.com/reallifesong  
Zobacz: profil FB

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Pierwszy koncert z cyklu „Opera da camera” odbędzie się 12 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Operze na Zamku w Szczecinie. Wystąpi bas Piotr Lempa z towarzyszeniem pianisty Marka Ruszczyńskiego. W ramach recitalu Miłość i śmierć – pieśni włoskie i rosyjskie XVIII i XIX wieku zaprezentowana zostanie liryka wokalna Alessandra Scarlattiego i Vincenca Belliniego, a także utwory Piotra Czajkowskiego oraz cykl Pieśni i tańce śmierci Modesta Musorgskiego.

23 listopada 2015 roku w ramach Nowego Otwarcia Opery na Zamku w Szczecinie po raz pierwszy w Polsce wystąpiła wybitna francuska śpiewaczka Patricia Petibon. Koncert jednej z najlepszych sopranistek świata zainicjował cykl recitali i stał się zapowiedzią kameralnych koncertów pod nazwą „Opera da camera”, które będą odbywały się cyklicznie, raz w miesiącu, począwszy od stycznia 2016 roku.

W ramach „Opera da camera” w Sali kameralnej im. J. Nieżychowskiego wystąpią najzdolniejsi młodzi polscy soliści, którzy już zdobyli uznanie na światowych scenach i są u progu wielkich międzynarodowych karier. Wigmore Hall, Barbican Hall, Berlin Philharmonie, Musikverein w Wiedniu, Carnegie Hall, Covent Garden, paryskie Opéra Garnier i Opéra Bastille - to tylko kilka miejsc, w których występowali zaproszeni artyści.

Każdy z nich, przy akompaniamencie fortepianu, zaproponuje autorski wieczór złożony z utworów pochodzących z różnych epok muzycznych i obszarów geograficznych. W programach znajdą się kompozycje od baroku do XX wieku, wykonywane w języku polskim, czeskim, rumuńskim, rosyjskim, francuskim, niemieckim i włoskim, bardzo zróżnicowane pod względem charakteru oraz przystępne dla szerokiej publiczności.

Więcej


We wtorek 12 stycznia 2016 roku o godz. 18.30 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert Kolęda płynie… zorganizowany z inicjatywy studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Ernesta Główczyńskiego oraz Piotra Sitkowskiego.

Prapremiera koncertu miała miejsce 31 stycznia 2015 w kościele Opactwa Cysterskiego w Wąchocku i została znakomicie przyjęta przez licznie zgromadzoną publiczność. W Filharmonii Świętokrzyskiej publiczność będzie miała okazję wysłuchać tych samych kolęd i pastorałek w opracowaniu Piotra Sitkowskiego, studenta Edukacji Artystycznej w zakresie sztuki muzycznej UJK w Kielcach, pianisty, organisty, kompozytora i aranżera. Muzyk pragnął odnaleźć to, co najpiękniejsze w kolędach i nadać im zupełnie nowy, niepowtarzalny charakter, zachowując przy tym poszanowanie dla tradycji. Jak sam przyznał: „Zmieniłem tylko ramy w wiekowym obrazie na bardziej jaskrawe… Lecz fakt pozostał faktem – to cały czas ten sam obraz”.

Znane świąteczne pieśni publiczność usłyszy w interpretacji chóru oraz solistów (Małgorzata Nakonieczna, Emilia Michalska, Krzysztof Orkisz, Paweł Woliński, Marek Filipiak) z towarzyszeniem zespołu smyczkowego i instrumentalnego. Młodzi wykonawcy – niesłychanie przedsiębiorczy i kreatywni – zdążyli już zabłysnąć w licznych konkursach, uzyskując międzynarodowe nagrody i wyróżnienia.

Więcej


13 stycznia 2016 roku o godzinie 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. Reymonta 18) w cyklu koncertów „Music +” wystąpi gitarzysta klasyczny Adam Zalas z towarzyszeniem pianisty Joachima Kołpanowicza. W programie znajdą się między innymi kompozycje Gaspara Sanza, Fernanda Sora, Izaaka Albeniza, Leo Brouwera i Carla Domeniconiego. Wstęp wolny.

Adam Zalas jest laureatem wielu konkursów gitarowych, m.in. w Strzelcach Krajeńskich, Zamościu czy Krakowie. Wiedzę i umiejętności doskonalił u uznanych mistrzów gitary klasycznej, takich jak David Russell, Roberto Aussel, Abel Carlevaro czy Rafael Romero. Zajmuje się działalnością koncertową, występując w nieomal wszystkich krajach Europy, a także na Bliskim Wschodzie. W latach 1996-2010 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego im. Czesława Droździewicza w Krynicy-Zdrój

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W środę 13 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu recital Przemysława Witka zainauguruje cykl koncertów „Pianiści u Paderewskiego”.

Laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych wykona takie kompozycje, jak: Partita c-moll BWV 826 Jana Sebastiana Bacha, Sonata fortepianowa C-dur op. 2 nr 3 Ludwiga van Beethovena, Ballada g-moll op. 23 Fryderyka Chopina oraz Etudes-Tableaux op. 39 Siergieja Rachmaninowa.

„Pianiści u Paderewskiego” to nowy cykl koncertowy poznańskiej Akademii Muzycznej, w ramach którego, raz w miesiącu, prezentować się będą w Auli Nova młodzi pedagodzy klasy fortepianu. W okresie od stycznia do maja 2016 roku publiczność będzie miała okazję usłyszeć: Przemysława Witka (13 stycznia), Małgorzatę Sajnę-Mataczyńską (26 lutego), Jacka Kortusa (23 marca), Joannę Marcinkowską (2 kwietnia), Piotra Żukowskiego (29 kwietnia) oraz Piotra Szychowskiego (11 maja).

Więcej


W środę 13 stycznia 2016 roku o godz. 14.00 w Sali Koncertowej Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia przy ul. Solnej odbędzie się doroczny koncert studentów i pedagogów Akademii Muzycznej w Poznaniu zatytułowany Zimowe pejzaże.

Wystąpią: Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją prof. Marka Gandeckiego, dr hab. Katarzyna Stroińska-Sierant (fortepian) oraz studenci Katedry Jazzu – The Friendstones Quartet w składzie: Krzysztof Kuśmierek (saksofony), Filip Chojnacki (fortepian), Szymon Wieczorkiewicz (kontrabas),Dawid Wirmański (perkusja).

Więcej


Krzysztof Książek Sonatą h-moll Fryderyka Chopina otworzy nowy cykl koncertów w Mazowieckim Instytucie Kultury. Pierwszy koncert „Arcydzieł na fortepian” odbędzie się 14 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 przy Elektoralnej 12. W ramach cyklu zaprezentowana zostanie subiektywna lista 10 arcydzieł muzycznych w wykonaniu wybitnych młodych pianistów.

Arcydzieło – w pierwotnym rozumieniu dzieło przedstawiane mistrzowi przez czeladnika. Miało świadczyć o osiągnięciu dojrzałości zawodowej. Swoisty egzamin dojrzałości artystycznej. Jak rozumieć arcydzieło dziś, gdy z definicją samego działa sztuki, która zadowoliłaby wszystkich zainteresowanych, jest coraz trudniej? Na to pytanie organizatorzy spróbują odpowiedzieć w nowym cyklu koncertów „Arcydzieła na fortepian”, prezentującym listę 10 arcydzieł muzyki fortepianowej (od końca XVIII do połowy XX wieku), kluczowych zarówno w historii muzyki, jak i w twórczości danych kompozytorów.

Koncerty będą odbywać się raz w miesiącu, zawsze w czwartki. Towarzyszyć im będą krótkie prelekcje specjalistów z rozmaitych dziedzin, których zadaniem będzie nakreślenie tła kulturowego prezentowanych arcydzieł muzycznych. – Każdy utwór muzyczny będzie zestawiony z odpowiednim tematem wykładu w bardziej lub mniej oczywisty sposób (jak na przykład nawiązanie do Arietty – drugiej części Sonaty c-moll op. 111 Ludwiga van Beethovena – w Doktorze Faustusie Manna), stanowiąc punkt wyjścia do dyskusji kończącej spotkanie – mówi Lech Dzierżanowski, autor koncepcji artystycznej cyklu.

Podczas koncertu inauguracyjnego wystąpi Krzysztof Książek – półfinalista i laureat dwóch nagród pozaregulaminowych na ubiegłorocznym XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, uczeń profesora Stefana Wojtasa, laureat najwyższych nagród na wielu konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, nominowany do tegorocznych Paszportów „Polityki” w kategorii Muzyka poważna. W 2014 roku pianista otrzymał Stypendium Krystiana Zimermana. W Mazowieckim Instytucie Kultury zaprezentuje Sonatę h-moll op. 58 Fryderyka Chopina. Prelekcję Co to jest arcydzieło wygłosi dr hab. Elżbieta Konończuk z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku.

Więcej informacji – na stronie: www.mik.waw.pl  


W dniach 14-15 stycznia 2016 roku w sali koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku wystąpią znakomici soliści: Sergiej Nakariakow – okrzyknięty Paganinim Trąbki, Otto Sautera – pierwszy trębacz Bremen State Philharmonic Orchestra oraz Luca Benucci – pierwszy waltornista Maggio Musicale Fiorentino, Opery we Florencji.

Podczas pierwszego z koncertów, 14 stycznia 2016 roku o godz. 19.00, będzie można wysłuchać recitali w wykonaniu wspomnianych wirtuozów oraz specjalnie zaaranżowanych dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz jego ojca, Leopolda. Dzień później Sergiej Nakariakow oraz Luca Benucci staną przed pomorską publicznością z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, by zaprezentować program, którego osią będzie legendarna niechęć pomiędzy W. A. Mozartem i A. Salierim. Jak ujął to zgrabnie jeden z recenzentów – Piotr Mirski: Salieri – niegdyś człowiek niezwykle ambitny i obdarzony pewnym talentem (…) całe życie spędził w cieniu autora muzyki do opery Don Giovanni. Podziwiał go i zazdrościł mu; podążał za nim i starał się sabotować jego karierę. Tego zawistnego apostoła genialnego artysty wciąż dręczyło jedno pytanie: czemu to właśnie Mozart dostał w prezencie od losu zdolność komponowania muzyki pięknej i nieśmiertelnej? – być może odpowiedź na to pytanie publiczność pozna podczas koncertu 15 stycznia 2016 roku Maestro… nie tylko skrzypiec. Mozart vs Salieri.

Artyści poprowadzą także kursy mistrzowskie na gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki.


W drugiej połowie sezonu artystycznego 2015/16 Warszawska Opera Kameralna zaprasza ponownie na „radi/O/perę” – cykl koncertów organizowanych wspólnie przez Warszawską Operę Kameralną i Program 2 Polskiego Radia w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego.

Ideą cyklu, rozpoczętego w ubiegłym roku, jest prezentowanie dzieł operowych (w wersjach koncertowych) oraz utworów wokalno-instrumentalnych epoki baroku i klasycyzmu. Wykonawcami odbywających się co miesiąc koncertów są soliści Warszawskiej Opery Kameralnej oraz zaproszeni goście, którym towarzyszy Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense grający na historycznych instrumentach i specjalizujący się w wykonywaniu muzyki zgodnie z wymogami stylu i dawnej praktyki wykonawczej. Koncerty prowadzą dyrygenci i instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej.

W styczniu artyści Warszawskiej Opery Kameralnej przedstawią Weihnachts-Oratorium – monumentalne dzieło Jana Sebastiana Bacha. Oratorium na Boże Narodzenie to cykl sześciu kantat opowiadających o narodzinach Zbawiciela. Utwór wykorzystuje teksty Ewangelii św. Mateusza i św. Łukasza; autorem tekstów poetyckich prawdopodobnie jest ulubiony poeta Bacha, Picander. 15 stycznia 2015 roku zaprezentowane zostaną trzy pierwsze części Weihnachts-Oratorium. 16 stycznia 2015 roku zostaną wykonane trzy kolejne części.

Bilety dostępne na stronach www.bilety.operakameralna.pl, www.sklep.polskieradio.pl, w kasie Teatru Warszawskiej Opery Kameralnej (al. Solidarności 76b) oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia (ul. Z. Modzelewskiego 59).
 

Więcej


15 stycznia 2016 roku o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert symfoniczny, podczas którego zabrzmią kompozycje Elżbiety Sikory, Karola Szymanowskiego oraz Dmitrija Szostakowicza.

I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego powstawał w kresowym Zarudziu, w czasie I wojny światowej. Kompozycje z tego czasu są wyrazem swoistego eskapizmu od ponurej rzeczywistości ku wspomnieniom śródziemnomorskich podróży i rejonom najbardziej wysublimowanej muzycznej zmysłowości. Genialny koncert stanowi twórcze apogeum tego okresu budząc podziw oryginalnością formy i faktury, subtelnością brzmienia i niezwykłą, oniryczną aurą. Wszystkie te zalety odkryje wykonanie znakomitej skrzypaczki Anny Marii Staśkiewicz, która z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Poznaniu w klasie skrzypiec prof. Marcina Baranowskiego, a swe umiejętności doskonaliła m.in. pod kierunkiem prof. Wandy Wiłkomirskiej oraz Tatiany Grindenko. Z powodzeniem zmierzyła się z tym trudnym dziełem już jako osiemnastolatka, zdobywając pierwszą nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie im. K. Szymanowskiego w Łodzi oraz Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie koncertu Szymanowskiego (2001).

IX Symfonia Szostakowicza, niejako dopełnia Siódmą i Ósmą (należące do dzieł komponowanych w czasie wojny i dające artystyczny wyraz emocjom tego tragicznego czasu). Dziewiąta, ukończona w 1945 roku, miała być wyrazem radości ze zwycięstwa: kompozytor zapowiadał użycie w niej solistów i chóru – ostatecznie jednak z tego zrezygnował, tworząc dzieło raczej lekkie w wyrazie i pogodne. Spodobało się to publiczności, znacznie mniej zaś – sowieckim krytykom, którzy doprowadzili wręcz do cenzorskiego zapisu na tę symfonię. Nawet na Zachodzie dziwiono się, iż spodziewana „Symfonia zwycięstwa” jest zbyt mało patetyczna. Dziś, gdy ideologiczne spory przebrzmiały, symfonia zachwyca swą muzyczną urodą, ukazując rzadziej objawiane, radosne oblicze swego autora.

Gościnny występ w Filharmonii Narodowej znakomitej orkiestry Sinfonia Varsovia poprowadzi pochodzący z Palermo Gaetano d’Espinosa, który swą karierę rozpoczął jako skrzypek (wieloletni koncertmistrz Staatskapelle Dresden), by później poświęcić się – z wielkimi sukcesami – niemal całkowicie dyrygenturze. Program dopełni cykl Pięciu miniatur mieszkającej od ponad trzech dekad w Paryżu, lecz zarazem często obecnej w ojczyźnie i bardzo wysoko tu cenionej Elżbiety Sikory – utwór nowy, skomponowany na zamówienie Polskiego Radia i zaprezentowany po raz pierwszy w 2014 roku.
 


W piątek 15 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach odbędzie się koncert zatytułowany Z batutą i humorem po świecie, prezentujący przeboje muzyki klasycznej.

Maciej Niesiołowski (na zdjęciu), uznawany za jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich dyrygentów, jednocześnie znany jest jako popularyzator muzyki klasycznej. Artysta przez wiele lat prowadził cykl telewizyjnych koncertów wypełnionych zabawnymi anegdotami, przybliżając widzom najwspanialsze dzieła muzyki światowej. Z batutą i humorem po świecie to niezwykła muzyczna podroż, w którą publiczność zabiorą artyści: sopranistka Milena Lange, baryton Adam Szerszeń oraz Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Macieja Niesiołowskiego.

W programie, oprócz utworów powszechnie znanych i chętnie słuchanych, znajdą się przepiękne dzieła rzadko w Polsce wykonywane, chociaż na świecie bardzo popularne. Zabrzmią między innymi kompozycje Miachiła Glinki, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Gioacchino Rossiniego, Johanna Straussa, Georgesa Bizeta, Edvarda Griega, Stanisława Moniuszki, Luigiego Arditiego, Alberta W. Katèlbeya, Rodolfo Falvo czy Ennio Morricone.


W piątek 15 stycznia 2016 roku na deskach Teatru Rozmaitości w Warszawie odbędzie się premiera spektaklu Holzwege (z niem. błądzenie) w reżyserii Katarzyny Kalwat, według tekstu Marty Sokołowskiej. Tytuł nawiązuje do kompozycji Tomasza Sikorskiego, jednego z najciekawszych kompozytorów II połowy XX wieku.

Spektakl jest próbą zrozumienia twórczości Sikorskiego i jego życia, zakończonego przedwczesną tajemniczą śmiercią. Holzwege to połączenie spektaklu teatralnego i koncertu. Obok aktorów TR Warszawa: Jana Dravnela, Sandry Korzeniak i Tomasza Tyndyka w przedstawieniu weźmie udział wybitny kompozytor i pianista Zygmunt Krauze, przyjaciel Sikorskiego. Aktorzy i muzyk przywołają postać awangardowego kompozytora za pomocą jego utworów, materiałów dokumentalnych i literackiej fikcji. W przedstawieniu wykorzystane zostaną następujące kompozycje Sikorskiego: Widok z okna oglądany w roztargnieniu, Sonant, Hymnos oraz Echa II.

Twórczość Tomasza Sikorskiego (1939-1988) zaliczana jest do nurtu sonoryzmu i minimalizmu. Warszawiak, cudowne dziecko, syn kompozytora Kazimierza Sikorskiego, stypendysta rządu francuskiego i amerykańskiego, zmarł w 1988 roku w niewyjaśnionych okolicznościach. Jego muzyka, przekraczająca gatunkowe klasyfikacje, nie została doceniona za życia kompozytora. Dopiero w ostatnich latach zaczęto odkrywać jej nowatorstwo, radykalizm i prekursorską siłę.

Kolejne spektakle odbędą się 16 i 17 stycznia 2016 roku.


W piątek 15 stycznia 2016 roku o godz. 16.00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach Chór i Wielka Orkiestra Symfoniczna wykonają oratorium Peregrinus autorstwa Dariusza Swoszowskiego do słów Ryszarda Ostrowskiego.

Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotowała Aleksandra Bośković-Różak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń. Prawykonanie utworu odbyło się w listopadzie ubiegłego roku.

Oratorium jako utwór pokrewny operze jest połączeniem wielu mniejszych form muzycznych o zróżnicowanym schemacie konstrukcyjnym i dramaturgii. W swej strukturze jest syntezą wielu warstw i przestrzeni brzmieniowych: zróżnicowanej kolorystyki instrumentalnej, odcieni kantyleny głosów solowych, recytacji narratora, jak i patetycznych partii chóralnych. Już sama forma oratorium determinuje swój kontekst dramaturgiczny, której archetypem przestrzeni muzycznej jest wspólna modlitwa. Zarówno tekst, jak i muzyka Oratorium Peregrinus, podporządkowane aksjomatom formy sakralnej, nawiązują do aktualnych, jak i ponad czasowych problemów społecznych, regionalnej tradycji, kultu Maryjnego oraz eschatologicznych aspektów życia – mówi kompozytor dzieła, Dariusz Swoszowski.

Organizatorzy: Szkoła Muzyczna I Stopnia w Domosławicach, Gmina Czchów i Gmina Zakliczyn.

Zobaczprofil FB

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


W piątek 15 stycznia 2016 roku o godz. 19.30 i w sobotę 16 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty symfoniczne prezentujące dzieła kompozytorskiej trójcy wielkich melodystów: Chaczaturiana, Szymanowskiego i Czajkowskiego.

Koncerty otworzy muzyka do Maskarady Arama Chaczaturiana, napisana do przedstawienia baletowego w Teatrze im. Wachtangowa. Premiera przedstawienia odbyła się 21 czerwca 1941 roku, dzień przed hitlerowską inwazją na Związek Radziecki. W roku 1944 Chaczaturian ułożył pięcioczęściową symfoniczną suitę z muzyki baletowej, o następującej narracji: WalcNokturn Mazurek RomansGalop. Tę właśnie wersję publiczność usłyszy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Mikhaila Agresta.

W pierwszej części obu wieczorów zabrzmi ponadto II Koncert skrzypcowy op. 61, skomponowany przez Karola Szymanowskiego na prośbę swego drogiego przyjaciela – wspaniałego skrzypka Pawła Kochańskiego. Kochański wykonał II Koncert tylko raz: 6 października 1933 roku w Filharmonii Warszawskiej, pod dyrekcją Grzegorza Fitelberga. W styczniu 1934 roku artysta zmarł na raka w Nowym Jorku.

W Filharmonii Krakowskiej dzieło to wykona Piotr Pławner – zaliczany do najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych skrzypków swojej generacji, laureat X Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1991), Międzynarodowego Konkursu w Bayreuth (1991), im. H. Szerynga w Monte Carlo (1994), czy ARD w Monachium (1995) – z najwyższą nagrodą przyznaną w 55-letniej historii tego konkursu zaledwie po raz trzeci. Lord Yehudi Menuhin nazwał Piotra Pławnera skrzypkiem o fenomenalnych zdolnościach oraz jednym z najbardziej obiecujących talentów nadchodzącej ery. II Koncert skrzypcowy Szymanowskiego w jego interpretacji bezsprzecznie potwierdzi opinię wielkiego Menuhina.

Na koniec programu pojawi się suita z baletu Jezioro łabędzie op. 20a Piotra Czajkowskiego – dzieło ponadczasowe i nieśmiertelne, znane koneserom, ale i osobom nie mającym na co dzień styczności z muzyką klasyczną.


W dniu 75. rocznicy premiery Kwartetu na koniec Czasu Oliviera Messiaena, która miała miejsce 15 stycznia 1941 roku w obozie jenieckim Stalag VIII A w Görlitz, uruchomiony został portal Messiaen.pl pod redakcją Jerzego Stankiewicza.

Portal będzie stanowił płaszczyznę umożliwiającą bliższe poznanie życia i twórczości Oliviera Messiaena, a zwłaszcza recepcji jego twórczości w Polsce i w krajach Europy Centralnej i Wschodniej. Zakładki takie jak „Wykonania” (festiwale Messiaena w Polsce oraz wykonania koncertowe), „Nagrania” (rejestracje muzyki Messiaenana na płytach polskich, ciągle w ograniczonym zasięgu dostępne na Zachodzie, a także na płytach zagranicznych, m.in. nagrodzone nagrania dyrektora Antoniego Wita), „Bibliografia polska” (m.in. przypominająca piśmiennictwo Tadeusza Kaczyńskiego), służyć będą poszerzaniu wiedzy na temat polskiego wkładu naukowego w propagowanie dorobku twórczego jednego z najważniejszych klasyków współczesności.

Olivier Messiaen przebywał w niewoli w Görlitz siedem miesięcy, w otoczeniu jeńców polskich oraz francuskich. W tym okresie pracował nad Kwartetem na koniec Czasu, uznanym dzisiaj za arcydzieło kameralistyki XX wieku. Po zmianie granic w 1945 roku, z przedmieścia Görlitz na wschodnim brzegu Nysy Łużyckiej, utworzono miasto Zgorzelec. W ten sposób nazistowski obóz jeniecki, znany jako Stalag VIII A Görlitz, znalazł się na terytorium i pod administracją polską. W 2014 roku na terenie byłego obozu władze miasta Zgorzelec wybudowały Europejskie Centrum Edukacyjno-Kulturalne poświęcone pamięci Oliviera Messiaena. Jego działalność wspiera niemieckie stowarzyszenie Meetingpoint Music Messiaen Zgorzelec/Görlitz.


W sobotę 16 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki w Toruniu odbędzie się koncert zespołu Affabre Concinui, któremu towarzyszyć będzie Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod batutą Jana Walczyńskiego.

Affabre (Concinui) – The Chamber Singers – to zespół wokalny założony w 1983 roku w Poznaniu. Jego członkowie są wychowankami dwóch znanych poznańskich chórów chłopięco-męskich Stefana Stuligrosza i Jerzego Kurczewskiego. Zespół koncertuje w największych ośrodkach kulturalnych w kraju, a także poza jego granicami (Algieria, Anglia, Austria, Belgia, Białoruś, Chiny, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Japonia, Kanada, Korea Płd., Liban, Niemcy, Rosja, Stany Zjednoczone, Szkocja, Szwajcaria, Tajwan, Turcja, Ukraina, Watykan, Włochy). W sierpniu 2008 roku Affabre Concinui wystąpił na Festiwalu w Edynburgu (Szkocja), gdzie jako jeden z nielicznych wykonawców zdobył najwyższą notę przyznawaną przez recenzentów festiwalowych.

Artyści reprezentowali kraj na Wystawach Światowych EXPO w Sewilli (1992), Hanowerze (2000) i w Aichi (2005), podczas Festiwalu Kultury Polskiej na Tajwanie, Tygodniach Kultury Polskiej w Pekinie i Algierze, na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos oraz na koncertach podczas Igrzysk Olimpijskich w Atlancie. Affabre zarejestrował wiele programów radiowych i telewizyjnych dla stacji polskich i zagranicznych. Dużą część repertuaru zespołu stanowią przeboje rozrywkowe XX wieku. Świetnie zaaranżowane, wiernie oddają klimat oryginalnych wykonań z lat 50., 60., 70. i entuzjastycznie przyjmowane są przez publiczność podczas koncertów. Nazwa affabre concinui wywodzi się z łaciny i oznacza „idealnie współbrzmiąc”, co jest artystycznym credo zespołu.


Łączący malarstwo, literaturę, muzykę i teatr projekt „Muzeum Marzeń” to nowe spojrzenie na dzieła dawnych mistrzów. Osiem spektakli w reżyserii Jacqueline Kornmüller inspirowanych obrazami takimi jak Wieczór Wassilego Kandinskiego czy Spotkanie Władysława Podkowińskiego będzie można oglądać od 16 stycznia 2016 roku we wrocławskim Muzeum Narodowym.

Zaproszeni do udziału w projekcie pisarze i kompozytorzy stworzyli utwory literackie i muzyczne inspirowane wybranymi dziełami sztuki ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Na ich podstawie reżyserka Jacqueline Kornmüller wraz z zaproszonymi aktorami i tancerzami przygotowała 8 kameralnych przedstawień, które zaprezentowane zostaną przy poszczególnych pracach. Widzowie wędrujący po muzeum z planem i krzesełkiem w ręku, obejrzą różne sceny, będące połączeniem malarstwa, literatury, muzyki i teatru. Aktorzy odgrywać je będą jednocześnie, każdą kilka razy pod rząd, aby widz miał możliwość obejrzenia wszystkich inscenizacji podczas jednego wieczoru. W projekcie udział biorą m.in. pisarze Jacek Dehnel i Joanna Bator oraz aktorzy Joanna Szczepkowska i Bartosz Porczyk.

W okresie, w którym spektakle nie będą się odbywały, goście będą mogli skorzystać z audioprzewodników i samodzielnie odsłuchać nagrane w całości teksty w interpretacji aktorów oraz muzykę przy dziełach sztuki w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. W wybranych miejscach we Wrocławiu zostaną również rozmieszczone kubiki – dzwoniąc na numer podany na nich będzie można posłuchać 2-minutowych fragmentów przedstawień.

To nie pierwszy tego typu projekt Jacqueline Kornmüller i producenta Petera Wolfa w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. W 2013 roku zaprezentowali tu cykl spektakli pod tytułem „Ganymed goes Europe” w międzynarodowej obsadzie. Został on przez krytyków teatralnych doceniony za nowoczesną formułę łączącą kilka dziedzin sztuki. Wśród prezentowanych wtedy tekstów znalazł się utwór napisany przez laureatkę literackiej Nagrody Nobla Elfriede Jelinek.

Projekt powstał w ramach programu sztuk wizualnych Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, którego kuratorem jest Michał Bieniek.


W niedzielę 17 stycznia 2016 roku o godz. 16.00 w Archikatedrze Oliwskiej w Gdańsku odbędzie się kolejna odsłona koncertu kolędowego. Obok siebie wystąpią dwa chóry prowadzone przez Jana Łukaszewskiego: Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Olivenses oraz Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis. Wstęp wolny.

Koncert będzie miał trójdzielną formułę. W pierwszej części publiczność usłyszy sześć utworów w wykonaniu Pueri Cantores Olivenses. Będą to opracowania mniej znanych kolęd angielskich i polskich. Druga część przyniesie nie tylko zmianę zespołu, ale również muzycznego charakteru. Polski Chór Kameralny, którego wokaliści wykonają również partie instrumentalne, zaprezentuje żywiołowe kreolskie Navidad Nuestra argentyńskiego kompozytora Ariela Ramireza, opowiadające w sześciu częściach historię związaną z narodzeniem Jezusa. Na koniec oba występujące zespoły zaśpiewają razem dwa utwory niezwykle mocno zakorzenione w tradycji polskiego kolędowania: Dzisiaj w Betlejem z muzyką Feliksa Nowowiejskiego oraz Gdy się Chrystus rodzi w opracowaniu Jana Maklakiewicza, do których wspólnego wykonania zaproszona zostanie zgromadzona publiczność.


W dniach 17-22 stycznia 2016 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędzie się VII Studencki Festiwal Pianistyczny. Tegoroczna edycja będzie poświęcona twórczości Roberta Schumanna, jednego z najwybitniejszych kompozytorów niemieckich. W ramach festiwalu, każdego dnia o godz. 19.00, odbywać się będą koncerty z udziałem studentów wspomnianej uczelni.

Od lat staramy się poprzez programy festiwalowe upamiętniać twórczość wybitnych kompozytorów związanych w większym lub mniejszym stopniu z fortepianem. Tworząc coroczne festiwale podpisujemy się pod tak obecnie popularną ideą „peer learning” – uczenie się od samych siebie, od otoczenia – tak często wykorzystywaną w uczelniach zachodnich (choć trzeba nadmienić, że zawsze taki typ uczenia się w naszych uczelniach istniał). W naszym przypadku (chodzi o kontekst Akademii Muzycznej) studenci zapoznają się w ciągu 3 lub 5 lat studiów w sposób szczególny z twórczością kompozytorów eksponowanych na kolejnych edycjach festiwalu. Słuchając samych siebie, swoich kolegów i koleżanki, porównują, zapoznając się w ten sposób z całym spektrum spuścizny kompozytorskiej danego twórcy – mówi prof. Grzegorz Kurzyński, kierownik artystyczny festiwalu.

Wstęp na koncerty po okazaniu bezpłatnej karty wstępu. Po odbiór kart wstępu na każdy z koncertów organizatorzy zapraszają do recepcji budynku E AMKL.

Zobacz – zaproszenie na festiwal: www.youtube.com/watch?v=NFoAFltj1bo&feature=youtu.be


Cykl konwersatoriów Zakładu Instrumentów Historycznych Akademii Muzycznej im. Igncego Jana Paderewskiego w Poznaniu zatytułowany Małym drukiem zapoczątkuje spotkanie poświęcone książce Nikolausa Harnoncourta Muzyka mową dźwięków. Dialog muzyczny.  W poniedziałek 18 stycznia 2016 roku o godz.17.00 konwersatorium poprowadzi Marek Niewiedział.

Nowy cykl ma na celu wzrost zainteresowania studentów tzw. materiałami źródłowymi. Lektura zarówno traktatów czy esejów, jak i współczesnych opracowań, rozpraw, podręczników, wydaje się być dziś niezbędnym elementem kształcenia artysty muzyka w każdym wieku i na każdym poziomie zaawansowania. Cykl nie jest skierowany wyłącznie do osób zgłębiających zagadnienia muzyki dawnej. Wpływ, jaki wywarł ten nurt muzyczny na wykonawstwo i percepcję muzyki wszelkich epok, pozwala sądzić, iż pogłębiona dyskusja nad wybranymi lekturami przyda się wszystkim, od miłośników muzyki odległych wieków począwszy, na radykalnych zwolennikach muzyki nowej skończywszy.

Więcej


W dniach 18-22 stycznia 2016 roku w sali kameralnej Filharmonii Gorzowskiej odbędą się warsztaty dla gimnazjalistów „Zaplątani w dźwięki”, które zwieńczy koncert 24 stycznia 2016 roku. Uczestnicy warsztatów – manipulatorzy – będą „rządzić” dźwiękami za pomocą gestów dłoni. Spotkania poprowadzi kompozytor i dyrygent Jarek Kordaczuk.

„Zaplątani w dźwięki” to druga edycja projektu edukacyjno-artystycznego organizowanego przez CEA-Filharmonię Gorzowską, kierowanego do uczniów szkół gimnazjalnych. Głównym celem działania jest przygotowanie – w ramach warsztatów – koncertu i wykonanie go na żywo przez artystów: muzyków orkiestry oraz grupę gimnazjalistów. Ideą „Zaplątanych w dźwięki” jest rozwijanie kreatywności, zdobywanie wiedzy i nowych umiejętności oraz integrowanie jego uczestników.

Podczas warsztatów uczestnicy nauczą się obsługi sensorów ruchu i przełożenia gestów na dźwięki. Każdy dźwięk wykonany przez kwintet muzyków Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej zostanie wprowadzony do komputera po to, by utworzyć dodatkowe, przetworzone ścieżki dźwiękowe rozchodzące się z głośników. Słuchacz zatem usłyszy, oprócz naturalnych, akustycznych dźwięków instrumentów, ich elektroniczne przetworzenia. Poruszone zostaną również kwestie wykonawcze, rola dyrygenta podczas prób i koncertu oraz rola orkiestry i wykonawców. Przed uczestnikami projektu pojawiać się będą kolejne zadania związane z współtworzeniem utworu. Dzięki wielu doświadczeniom i eksperymentom gimnazjaliści stopniowo skomponują utwór, który sami wykonają podczas finałowego koncertu.


19 stycznia 2016 o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina odbędzie się koncert kameralny Dróżki Pana Moniuszki... czyli był sobie Dziad i Baba – autorski projekt śpiewaczki Bernadetty Grabias w reżyserii aktora Mariusza Siudzińskiego.

Muzyka doskonale współgrająca z aktorstwem i śpiewem, żart goniący żart. Teksty to głównie fragmenty z komedii Aleksandra Fredry oraz wierszy Adama Mickiewicza, Adama Asnyka i Bolesława Leśmiana, powiązane z ponad 20 pieśniami (m.in. Pieśń wieczorna, Prząśniczka, Dziad i baba, Groźna dziewczyna, Polna różyczka, Złota rybka). Tworzą one zabawną, dwuczęściową opowieść o czasie narzeczeńskim i małżeńskim, w dowcipny sposób malując zmienne nastroje relacji damsko-męskich. Lekkie elementy dekoracji i jasna kolorystyka kostiumów korespondują z tekstami o dużej dawce humoru.

Na scenie wystąpi Bernadetta Grabias (mezzosopran, odtwórczyni ról pierwszoplanowych) – solistka Teatru Wielkiego w Łodzi i pedagog, laureatka wielu konkursów wokalnych, współpracuje z teatrami i filharmoniami, m.in. z Operą Narodową. Śpiewać będzie także Mariusz Siudziński, absolwent PWSTiF w Łodzi, aktor filmowy, teatralny i dubbingowy. Na fortepianie zagra Michał Grabias, zwycięzca konkursów kameralnych, wykonujący zarówno muzykę klasyczną, jak i współczesną, rozrywkową oraz jazzową.

Więcej


Franciszek Liszt, Ignacy Jan Paderewski, Władysław Szpilman, Clara Wieck, David Helfgott – wybitni wirtuozi fortepianu na kinowym ekranie? Filmowe wizerunki muzyków staną się tematem wykładu dr hab. Iwony Sowińskiej zatytułowanego Wirtuozi w kinie. Spotkanie odbędzie się we wtorek 19 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie. Wstęp wolny.

Życie i sztuka wybitnych pianistów od zawsze inspirują artystów innych dziedzin, również filmowców. Franciszek Liszt i jego biografia stały się tematem filmu Lisztomania w reżyserii Kurta Russela z 1975 roku, który nadał kompozytorowi cechy współczesnej gwiazdy rocka. Gra Ignacego Paderewskiego w Sonacie księżycowej z 1937 roku (reż. Lothar Mendes) stała się tłem dla rozwijającego się wątku miłosnego. W Symfonii wiosennej (reż. Peter Schamonii, 1983), opartej na wątkach z życia Roberta Schumanna, ukazana została relacja z jego żoną, pianistką Clarą Wieck. Reżyser Scott Hicks w filmie Blask z 1996 roku ukazał talent pianisty Davida Helfgotta, który walczy ze schizofrenią. Z kolei gra Władysława Szpilmana w Pianiście (reż. Roman Polański, 2002) uratowała mu życie podczas II wojny światowej, w okupowanej przez Niemców Warszawie.

Wykład poprowadzi dr hab. Iwona Sowińska – historyk filmu, pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka książek poświęconych muzyce w filmie, w których łączy kompetencje filmoznawcze i muzykologiczne (m.in. Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów, Polska muzyka filmowa 1945-1968, Chopin idzie do kina).


Podczas pięciu spotkań w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) pokazane zostaną rejestracje oper wystawianych w Polsce w ostatnich latach. Każdemu z nich towarzyszyć będzie rozmowa z artystą odpowiadającym za jeden z elementów prezentowanego dzieła. 20 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 cykl zainauguruje Madame Curie Elżbiety Sikory i dyskusja z udziałem kompozytorki.

Od połowy stycznia do połowy marca w co drugą środę na warszawskim Służewie nadarza się wyjątkowa okazja, by przypomnieć sobie rodzime produkcje operowe ostatnich lat i spotkać się z twórcami, także tymi, którzy pracują za kulisami. W jednej z najnowocześniejszych sal audiowizualnych w Polsce pokazane zostaną rejestracje pięciu spektakli operowych, zarejestrowanych przy udziale Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Każdemu z pokazów towarzyszyć będzie rozmowa z artystą odpowiadającym za: libretto, muzykę, scenografię, reżyserię ibądź wykonawstwo. Wstęp wolny.

Pośród prezentowanych realizacji znajdą się kompozycje z niemal wszystkich epok: od baroku, przez klasycyzm i początek XX wieku, po wiek XXI, co potwierdzi ciągłość gatunku, mimo powierzchownych różnic. Kluczem wyboru oper jest mit – czy to w wydaniu greckim (Orfeusz i Eurydyka Glucka), zaczerpnięty z historii starożytnej lub z literatury (Agrippina i Orlando Händla ), wykreowany od podstaw (Król Roger Szymanowskiego) czy podważany (Madame Curie Sikory).

Jak odnajdują się współcześni twórcy wobec mitu i wobec kanonu, tak reżyserskiego, jak muzycznego? Jak dziś rejestrować operę, zamykając to wszechstronne i bogate doświadczenie na srebrnym ekranie? Na te pytania postarają się wspólnie z publicznością odpowiedzieć zaproszeni artyści, m.in. Elżbieta Sikora – kompozytorka, Natalia Kozłowska – reżyserka czy Boris Kudlička – scenograf.

Więcej informacji – na stronie: www.nina.gov.pl/projekty/z-kamera-wsrod-oper

Więcej


Program 1 Polskiego Radia zaprasza w czwartek 21 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 na koncert duetu gitarowego Marek Napiórkowski – Artur Lesicki, zatytułowany Celuloid.

Znakomici polscy gitarzyści jazzowi wykonają utwory zarejestrowane na płycie Celuloid, która powstała w hołdzie dla mistrzów muzyki filmowej. Marek Napiórkowski i Artur Lesicki – przyjaciele od dzieciństwa – po raz pierwszy w karierze nagrali płytę w duecie i zaprezentowali ponadczasowe kompozycje muzyki filmowej: Krzysztofa Komedy, Wojciecha Kilara, Andrzeja Kurylewicza, Andrzeja Korzyńskiego i Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza. Zabrzmią utwory z takich filmów jak Lalka, Pożegnanie z Marią, Wojna domowa, Prawo i pięść, Człowiek z żelaza.

Bilety na koncert do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Więcej


W czwartek 21 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Czerwonej Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się koncert Lutosławski Quertet, podczas którego po raz pierwszy wykonany zostanie Kwartet smyczkowy Andrzeja Kwiecińskiego.

Lutosławski Quartet wytrwale kontynuuje promowanie polskiej muzyki kameralnej XX i XXI wieku. Podczas styczniowego koncertu zespół powróci do korzeni, wykonując Kwartet smyczkowy swojego patrona z 1964 roku. Jest to dzieło na wskroś eksperymentalne – choć nie posiada klasycznej partytury, nie panuje tu nieskrępowana niczym przypadkowość, a tzw. aleatoryzm kontrolowany. Jak mówił sam Lutosławski: Jeśli wykonawcy ściśle przestrzegają instrukcji napisanych w głosach, nic nie może się zdarzyć, czego kompozytor nie przewidział.

W środkowej części wieczoru zabrzmi muzyka rosyjska w postaci Kwartetu smyczkowego F-dur nr 3 op. 73 Dymitra Szostakowicza. Ukończony w 1946 roku utwór pełen jest posępnych, czy wręcz groźnych akcentów muzycznych, nawiązujących do II wojny światowej. Na zakończenie publiczność usłyszy nową kompozycję młodego, aczkowiek już utytułowanego twórcy – Andrzeja Kwiecińskiego. Warszawski kompozytor strukturą swojego Kwartetu smyczkowego nawiązuje do zręcznościowych gier komputerowych w stylu Super Mario Bros.

Więcej informacji – na stronie: www.nmf.wroclaw.pl


22 stycznia 2016 roku w Sali Koncertowej na Ołowiance Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku odbędzie się koncert zatytułowany Mozart i Muzyka z humorem. Będzie to propozycja dla miłośników klasyki i humoru w najlepszym wydaniu. Przed pomorską publicznością zaprezentuje się orkiestra Wirtuozi Lwowa pod kierownictwem Serhiyego Burko, która towarzyszyć będzie sopranistce Mariannie Łabie.

Oprócz klasycznych kompozycji Leopolda, Wolfganga Amadeusza oraz Franza Xawera Mozarta (tzw. Lwowskiego Mozarta), na zakończenie koncertu zabrzmiu Eine kleine Lachmusic Wolfganga Schrödera. Prawie wcale nieznany kompozytor napisał utwór, w którym sparodiował słynną serenadę Eine Kleine Nachtmusik W. A. Mozarta oraz wykorzystał znane tematy klasycznych dzieł innych kompozytorów, m.in. V Symfonii L. van Beethovena, Koncertu fortepianowego Es-dur F. Liszta czy Marsza Radeckiego R. Straussa. Odnajdywanie ich w tym utworze będzie dla publiczności zarówno wyzwaniem, jak i doskonałą rozrywką.


22 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Głównej KGHM Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się koncert zatytułowany Symfoniczna potęga romantyków.

W programie wieczoru znajdzie się VIII Symfonia G-dur op. 88 Antonín Dvořáka oraz II Koncert fortepianowy B-dur op. 83 Johannesa Brahmsa. W roli solisty wystąpi rosyjski pianista Alexei Volodin. Wydarzenie rozpocznie Polonez koncertowy A-dur op. 10 Stanisława Moniuszki – utwór łączący potęgę muzyki symfonicznej z typowym dla polskich romantyków zamiłowaniem do muzyki narodowej.


Antoni Wit, jeden z najbardziej cenionych polskich dyrygentów, po prawie 14 latach ponownie poprowadzi Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia. Koncert pod batutą wieloletniego szefa NOSPR (1983-2000) odbędzie się 22 stycznia 2016 roku o godz. 19.30 w sali koncertowej przy placu Wojciech Kilara 1 w Katowicach.

W programie wieczoru znajdą się takie kompozycje jak: uwertura do opery Tannhäuser Richarda Wagnera, Poemat symfonicznyStanisław i Anna Oświecimowie” op. 12 Mieczysława Karłowicza oraz Suita symfoniczna Szeherezada”op. 35 Mikołaja Rimskiego-Korsakowa z solo skrzypcowym Piotra Tarcholika, koncertmistrza NOSPR. Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z dr Karolem Bulą, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory.

Koncert transmitowany będzie na antenie Programu 2 Polskiego Radia.