Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W sobotę 23 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w Sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej odbędzie się Koncert kolęd. Wystąpi Chór Filharmoniii Krakowskiej pod batutą Teresy Majki-Pacanek, któremu towarzyszyć będzie organista Henryk Jan Botor.

Za pierwsze polskie kolędy przyjmuje się hymny śpiewane w czasie Bożego Narodzenia. Opierały się one na melodiach chorałowych i opatrywane były tekstami tłumaczonymi z łaciny. Takie właśnie pochodzenie ma pieśń bożonarodzeniowa Zdrów bądź Królu Anielski, zapisana w 1424 roku w zbiorze kazań łacińskich Jana Szczekny, będąca pierwszą zachowaną polską kolędą. Wzrost popularności tego gatunku nastąpił na przełomie XVII i XVIII wieku. Z tego okresu pochodzi, przypisywana Piotrowi Skardze, kolęda W żłobie leży, napisana do melodii poloneza koronacyjnego króla Władysława IV. Autorem tekstu innej popularnej kolędy – Bóg się rodzi, do melodii w rytmie poloneza, był Franciszek Karpiński. Kolędy tworzyli także Mikołaj Sęp Szarzyński czy Andrzej Morsztyn.

Tegoroczny koncert kolędowy w Filharmonii Krakowskiej będzie stanowił przegląd najpiękniejszych kolęd polskich w opracowaniu Henryka Jana Botora, Stanisława Niewiadomskiego, Stanisława Wiechowicza, Stefana Stuligrosza i Jana Maklakiewicza. Będzie to także okazja do usłyszenia kolęd współczesnych autorstwa Pawła Łukaszewskiego. Wieczór zakończy wspólne kolędowanie z publicznością.

Więcej


23 stycznia oraz 9 lutego 2016 roku Opera Krakowska zaprasza na koncerty karnawałowe, których tradycją jest udział gości specjalnych.

23 stycznia 2016 roku odbędzie się koncert zatytułowany Słowa, słówka, nuty, nutki, którego bohaterem będzie znany językoznawca prof. Jerzy Bralczyk. Jego obecność stanie się pretekstem do rozmowy w karnawałowym tonie na temat języka w muzyce i sztuce. Śpiewać będą: Wioletta Chodowicz (na zdjęciu), Monika Korybalska, Tomasz Kuk, Andrzej Lampert oraz Adam Zdunikowski.

Po raz pierwszy przed artystami i Baletem Opery Krakowskiej stanie Sławomir Chrzanowski – dyrektor Filharmonii Zabrzańskiej, znany małopolskiej publiczności z udziału w Festiwalu im. Jana Kiepury. W programie karnawałowego wieczoru znajdą się m.in. arie z repertuaru Jana Kiepury, szlagiery Franka Sinatry oraz lubiana przez publiczność wiązanka pieśni latynoskich. Można będzie także usłyszeć utwory Johanna Straussa, Emmericha Kálmána, Giacomo Pucciniego i Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Tradycyjny Koncert Ostatkowy (9 lutego 2016 roku), który jak co roku odbywa się pod hasłem „Nowy Rok w Wiedniu – Ostatki w Krakowie”, poświęcony będzie muzyce Johanna Straussa, Johannesa Brahmsa, Antonina Dvořáka, Jacquesa Offenbacha i Emmericha Kálmána. Wśród wykonawców będzie można usłyszeć: Katarzynę Oleś-Blacha, solistkę Opery Krakowskiej, oraz gościnnie Dominika Sutowicza, solistę Teatru Wielkiego w Łodzi. Gościem specjalnym będzie Wiesław Ochman, wybitny śpiewak operowy największych scen i estrad świata. Chór i Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadzi Tomasz Tokarczyk.


24 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego wystąpi w Sali Wielkiej na Zamku Królewskim w Warszawie, inaugurując cykl koncertów „1050 lat w muzyce”.

W nawiązaniu do rocznicy chrztu Polski organizatorzy pragną zaprezentować publiczności utwory powstałe w ciągu tysiąca pięćdziesięciu lat naszej państwowości. W programie znajdą się więc pierwsze polskie monodie, napisane przez Mikołaja Gomółkę renesansowe opracowania psalmów w tłumaczeniu Jana Kochanowskiego, barokowe motety Andrzeja Hakenbergera, ale także dzieła współczesnych polskich kompozytorów, jak Paweł Łukaszewski czy Krzysztof Penderecki.

Więcej


Program 2 Polskiego Radia zaprasza w niedzielę 24 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 na koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy.

W programie wieczoru: Alfred Schnittke – Scherzo na orkiestrę symfoniczną, Claude Debussy – Rapsodia na saksofon altowy, Darius Milhaud – Scaramouche, Stefan Kisielewski II Symfonia. Jako solista wystąpi saksofonista Paweł Gusnar.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.


Jubileuszowy Koncert Kolęd z okazji 90-lecia Polskiego Związku Chórów i Orkiestr odbędzie się 24 stycznia 2016 roku o godz. 16.00 w Kościele Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych w Warszawie (ul. Conrada 7). Wstęp wolny.

Wystąpią zespoły zrzeszone w PZChiO: Chór Towarzystwa Śpiewaczego „HARFA” (dyr. Paweł Choina), Chór Kameralny Mińskiego Towarzystwa Muzycznego (dyr. Tomasz Zalewski), Chór Wychowanków hm. Władysława Skoraczewskiego (dyr. Krystyna Stańczak-Pałyga), Ekumeniczny Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego (dyr. Paweł Hruszwicki), Orkiestra MODERATO z Warki (dyr. Artur Gębski). W programie znajdą się tradycyjne kolędy polskie, a także czeskie, ukraińskie oraz angielskie. Koncert poprowadzi Andrzej Krusiewicz.

Więcej


W poniedziałek 25 stycznia 2016 roku o godz. 20:30 w Sali Koncertowej NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert Zbigniew Preisner i Przyjaciele / Stare i nowe kolędy.

27 listopada 2015 roku do sklepów trafił album z kolędami Zbigniewa Preisnera. Po 16 latach od ich pierwszego wydania, kompozytor wraca do przepięknych utworów, wzbogacając nadchodzące wydawnictwo o siedem nowych kolęd. Podczas styczniowego koncertu Preisner i towarzyszący mu na płycie artyści zaprezentują jedne z najpiękniejszych i najbardziej wzruszających polskich piosenek około świątecznych.

–16 lat temu wydałem „Moje kolędy na koniec wieku”, w tym roku do starych kolęd dołączyły nowe: „W poszukiwaniu dróg”. Napisałem i nagrałem siedem nowych kolęd do pięknych i mądrych tekstów Ewy Lipskiej i Jana Nowickiego. I te nowe i te stare kolędy wraz z moimi Przyjaciółmi zaprezentujemy Państwu podczas specjalnego koncertu. Wraz ze mną, na scenie wystąpią Beata Rybotycka, Edyta Krzemień, Maciej Balcar, Jan Karpiel Bułecka z zespołem, Dominik Wania, Jacek Królik, Sławomir Berny, Łukasz Adamczyk, Michał Półtorak, Monika Chrzanowska, Janusz Chrzanowski, Magdalena Pluta. Posłuchajcie na żywo naszych wigilijnych refleksji... – zachęca sam kompozytor.

Bilety na koncert dostępne online na www.bilety24.pl, www.ticketpro.pl oraz w kasie NOSPR.

Więcej


Koncert kolęd w wykonaniu Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra” pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego odbędzie się w środę 27 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Muzeum Powstania Warszawskiego. Wstęp wolny.

Koncert będzie pierwszym spotkaniem z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”, w którym organizatorzy prezentować będą twórczość kompozytorów związanych z Warszawą. Paweł Łukaszewski, kompozytor i laureat szeregu nagród kompozytorskich oraz fonograficznych, nazywany jest też mistrzem muzyki sakralnej. Jego utwory, zarejestrowane na kilkudziesięciu płytach, są wykonywane na wielu festiwalach. Od 1999 jest dyrektorem i dyrygentem Chóru Kameralnego „Musica Sacra” . Pracuje w Katedrze Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie wieczoru znajdą się kolędy oraz utwory religijne P. Łukaszewskiego w aranżacji na chór żeński, m.in. Ave Maria, gratia plena (2011), Missa brevis (2015). In Paradisum oraz Pie Jesu z Requiem (2014) oraz Laudate Dominum (2009). Nie zabraknie także wspólnego kolędowania z publicznością.

Organizatorami cyklu są Muzeum Powstania Warszawskiego, Program Drugi Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.


W piątek 29 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej odbędzie się koncert Misjonarz Szczęścia, dedykowany pamięci księdza prałata Witolda Andrzejewskiego. Wystąpi Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej oraz soliści: skrzypek Maksym Dondalski oraz oboiści Izabela Berdy i Eike Schäfer.

Ksiądz Prałat Witold Andrzejewski – charyzmatyczny kapłan, legendarny duszpasterz „Solidarności”, rekolekcjonista, wielbiciel teatru, wyjątkowy człowiek i wielki autorytet. W pierwszą rocznicę Jego śmierci Filharmonia Gorzowska zaprasza na koncert, który będzie wspomnieniem niezwykłego, przepełnionego wiarą życia. W programie muzyka, która pozwoli zatrzymać się na chwilę i zapytać o rzeczy najważniejsze. Publiczność usłyszy między innymi liryczne, spokojne i poruszające swą prostotą Adagio na smyczki Samuela Barbera, Pavane op. 50 Gabriela Fauré, refleksyjne intermezzo z opery Thais Julesa Masseneta oraz przesyconą smutkiem Chacconę z Requiem Krzysztofa Pendereckiego.


W piątek 29 stycznia 2016 roku o godzinie 17.00 w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Szczecinie przy ulicy Wały Chrobrego 3 odbędzie się pierwszy w tym roku koncert Fundacji Akademia Muzyki Dawnej zatytułowany 400 lat muzyki skrzypcowej.

Wykonawcą recitalu będzie wybitny polski skrzypek młodego pokolenia Stefan Plewniak, grający na skrzypcach barokowych i współczesnych – Artysta Rezydent Fundacji Akademia Muzyki Dawnej w sezonie 2015/16. W programie koncertu, prezentującego historię i rozwój muzyki skrzypcowej, znajdą się dzieła takich kompozytorów jak: Arcangelo Corelli, Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach, Henryk Wieniawski, Nicolo Paganini, Fritz Kreisler, Grażyna Bacewicz oraz Krzysztof Baculewski.

Koncert współorganizowany i współfinansowany jest w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca – „ Artysta – Rezydent”.

Więcej informacji – na stronie: www.famd.pl

Więcej


29 stycznia 2016 roku o godzinie 19.30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert w wykonaniu NFM Filharmonia Wrocławska, którego głównym punktem będzie wykonanie II Symfonii Pawła Mykietyna.

W reperturze wieczoru znajdzie się także Koncert skrzypcowy a-moll BWV 1041 Johanna Sebastiana Bacha, w którego partii solowej zaprezentuje się norweski skrzypek Henning Kraggerud. Całość uzupełni sześciogłosowy Ricercare z Musikalisches Opfer BWV 1079 (oprac. Anton Webern) lipskiego kantora oraz poemat symfoniczny Le chant du rossignolI Igora Strawińskiego. Koncertem dyrygować będzie Benjamin Schwartz.

Muzyka nowa jest przedmiotem jego szczególnego zainteresowania, toteż niezwykle interesująco zapowiada się wykonanie pod jego batutą fascynującej II Symfonii Pawła Mykietyna (prawykonanie podczas „Warszawskiej Jesieni” w 2007 roku), o której tak pisał Andrzej Chłopecki: „Ten utwór dowodzi, że w muzyce polskiej po III (1983) i IV (1992) Symfonii Witolda Lutosławskiego komponowanie symfonii, gatunku, w którym stwarzać można całe muzyczne światy, jest nadal możliwe. Bez postmodernistycznych grymasów, bez niewiary w wielkie narracje, choć ze śladem postmodernistycznego myślenia i z przyzwoleniem na istnienie narracji szczegółowych. Ta symfonia w sferze estetyki jest wielka w swym geście symbiozy tego, co modernistyczne i tego, co postmodernistyczne.”

O godz. 18.30 w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej odbędzie się wykład wprowadzający do koncertu z cyklu „Z muzyką o muzyce”, który poprowadzi Iwona Lindstedt.


Wychowanek Herberta von Karajana – Michael Zilm oraz laureatka międzynarodowych konkursów pianistycznych Elena Karpukhova (na zdjęciu) zagrają z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej 29 stycznia 2016 roku o godz. 19.00. Koncert zaplanowano w ramach cieszącego uznaniem melomanów cyklu „Wielcy Dyrygenci”.

Michael Zilm szlify zdobywał u słynnego Herberta von Karajana – zaliczanego do jednego z największych dyrygentów XX wieku. Dziś sam, jako laureat prestiżowych konkursów dyrygenckich – I Nagrody na Konkursie w Besançon w 1983 roku oraz złotego medalu i trzech nagród specjalnych na Konkursie im. G. Fitelberga w Katowicach w 1987 roku – zaliczany jest do grona najlepszych. Do Gdańska zawita po raz kolejny, by zadyrygować nieco okrojonym ze względu na trasę gdańskich filharmoników, składem Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, która towarzyszyć będzie rosyjskiej pianistce, laureatce wielu międzynarodowych konkursów, a na co dzień profesor Konserwatorium Moskiewskiego – Eleonorze Karpukhovej.

Podczas koncertu obok doskonale znanej klasyki autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta będzie można wysłuchać także dzieł Igora Strawińskiego. W murach Sali Koncertowej na Ołowiance zabrzmią: XXI Koncert fortepianowy C-dur KV 467 oraz XXXV Symfonia D-dur „Haffnerowska” W. A. Mozarta, a także I i II Suita na orkiestrę kameralną oraz Koncert Es-dur „Dumbarton Oaks”  I. Strawińskiego.


Koncert Shlomo Mintz gra Paganiniego – Karol Stryja in Memoriam odbędzie się w piątek 29 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej im. Karola Stryji w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

Światowej sławy skrzypek podczas koncertu zaprezentuje dzieło innego geniusza tego instrumentu, Niccola Paganiniego. W wykonaniu Shlomo Mintza (na zdjęciu) zabrzmi I Koncert skrzypcowy D-dur op. 6. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej poprowadzi Tomasz Bugaj. W programie wieczoru znajdą się ponadto dwa utwory Ludwiga van Beethovena – Uwertura „Egmont” op. 84 oraz Fantazja na fortepian, chór i orkiestrę op. 80, do wykonania której zaproszono Piotra Banasika i przygotowany przez Jarosława Wolanina Chór Filharmonii Śląskiej

Shlomo Mintz urodził się w Moskwie 1957 roku. Dwa lata później jego rodzina wyemigrowała do Izraela, gdzie studiował pod kierunkiem Ilony Feler. W wieku 11 lat zadebiutował z izraelskimi filharmonikami. Wkrótce potem Zubin Mehta poprosił go, by w zastępstwie chorego Itzhaka Perlmana, z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, zagrał I Koncert skrzypcowy Paganiniego. W wieku 16 lat artysta zadebiutował w Carnegie Hall z Pittsburg Symphony Orchestra pod dyrekcją Isaaca Sterna. Od tej pory występuje na estradach całego świata z najznakomitszymi orkiestrami i słynnymi muzykami, taki jak: Sergiu Celibidache, Pablo Casals, Eugene Ormandy, Claudio Abbado, Lorin Maazel, Mścisław Rostropowicz czy Carlo Maria Giulini.

Przewodniczył jury międzynarodowych konkursów skrzypcowych w Poznaniu, w Sion, w Munetsugu i był dyrektorem artystycznym wielu międzynarodowych festiwali muzycznych. Obecnie prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie. Shlomo Mintz jest współzałożycielem Fundacji Violin of Hope, której jednym z celów jest szerzenie pokoju na świecie przez muzykę. Artysta jest zdobywcą wielu prestiżowych nagród, m.in. Premio Internazionale Accademia Musicale Chigiana, Diapason D’Or, Grand Prix du Disque, Gramophone Award i Edison Award. W 2006 roku otrzymał tytuł doktora honoris causa izraelskiego Uniwersytetu Ben-Gurio w Beersheba.


30 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w gdańskim Dworze Artusa Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego wykona dziesięć utworów Krzysztofa Pendereckiego. Koncert autorski, którego gościem specjalnym będzie sam kompozytor, zainauguruje polskie prawykonanie Psalmu 3. Wieczór zakończy światowa premiera pastorałki My też pastuszkowie.

Psalm 3 to kompozycja napisana w 2015 roku dla ormiańskiego chóru Hover Chamber Choir of Armenia. Jego pierwsze wykonanie miało miejsce w nowojorskiej Carnegie Hall w 100. rocznicę pogromu Ormian. Temat ten jest dla kompozytora szczególnie ważny, gdyż sam wychował się w rodzinie o ormiańskich korzeniach – Ormianką była Eugenia Szylkiewicz, babka ze strony ojca.

W programie wieczoru znajdą się ponadto takie kompozycje jak: Iże Cheruwimy (1986, zwana też Cherubikonem czy Pieśnią Cherubinów) do tekstu staro-cerkiewno-słowiańskiego – utwór będący prezentem dla wiolonczelisty Mścisława Rostropowicza z okazji 60. urodzin; Alleluja – Ašče i wogrob (1971) z Utreniji (Jutrzni) II: Zmartwychwstanie; Missa Brevis (2012) jedyny utwór w dorobku kompozytora, który ma formę mszy; Grób Potockiej (2010) z cyklu Powiało na mnie morze snów… Pieśni zadumy i nostalgii do tekstu wiersza Adama Mickiewicza z tomu Sonety krymskie; Recordare oraz Quid sum miser – dwie części oratorium Dies Illa opartego na tekście średniowiecznej sekwencji łacińskiej; O Gloriosa Virginum (O najchwalebniejsza z dziewic) napisane dla wenezuleskiego dyrygenta José Antonio Abreu z okazji 70. urodzin; pastorałka Kaczka pstra (2009) prawykonana przez Polski Chór Kameralny oraz premierowy utwór Krzysztofa Pendereckiego – My też pastuszkowie (2015).

Polski Chór Kameralny to jedyny na świecie zespół posiadający w swoim repertuarze wszystkie utwory na chór a cappella Krzysztofa Pendereckiego. Wieloletnia współpraca kompozytora z chórzystami zaoowocowała między innymi wydaniem dwóch płyt: Krzysztof Penderecki: Complete Choral Works vol.1 i vol. 2, które zostały wyróżnione prestiżową nagrodą Orphees D'Or (Złoty Orfeusz), przyznaną przez francuską Academie du Disque Lyrique za najlepsze nagranie muzyki chóralnej.


30 stycznia 2016 roku o godz. 19.00 w Nowym Domu Sztuki Pałacu w Radziejowicach odbędzie się uroczysty wieczór artystyczny dedykowany profesor Teresie Żylis-Gara w rocznicę urodzin.

Wybitna śpiewaczka gościła we wszystkich najsławniejszych salach koncertowyh świata, jak Covent Garden i La Scala. Przez szesnaście sezonów występowała w Metropolitan Opera. Jej partnerami na scenie byli m.in. Placido Domingo, Luciano Pavarotti i Monserath Caballe. Dziś zajmuje się kształceniem młodego pokolenia śpiewaków na całym świecie. Do Radziejowic wraca od wielu lat, cyklicznie organizaując Mistrzowskie Kursy Techniki I Interpretacji Wokalnej.

Hołd wspaniałej sopranistce, wraz z Domem Pracy Twórczej, oddadzą inni niezrównani artyści. Prof. Marian Konieczny odsłoni popiersie Maestry, które wykonał specjalnie na tę okazję. Równoczesnie odbędzie się otwarcie wystawy fotografi ze spotkania tych dwóch osobowości podczas procesu twórczego w obiektywie Marka Miczulskiego. Gościem specjalnym wieczoru będzie pianista Janusz Olejniczak. Dla Maestry wystąpią także uczestnicy prowadzonego przez nią Kursu Mistrzowskiego Techniki i Interpretacji Wokalnej. Gospodarzem wydarzenia będzie Jerzy Kisielewski.

Więcej informacji – na stronie: www.palacradziejowice.pl/zaspiewac-rzezbe-zobaczyc-muzyke


30 stycznia 2016 roku o godz. 18:00 w Centrum Kultury Filmowej „Stylowy” w Zamościu odbędzie się koncert inaugurujący XXI Dni Filmu Religijnego „Sacrofilm”. Będzie to okazja do usyszenia premierowego wykonania Koncertu na akordeon i orkiestrę symfoniczną Marcina Gumieli.

W ramach otwarcia festiwalu odbędzie się projekcja filmu dokumentalnego Ostatnia Droga (2014) w reżyserii Roberta Wichrowskiego, z muzyką na żywo Marcina Gumieli. Podczas wieczoru prawykonany zostanie także Koncert na akordeon i orkiestrę symfoniczną wspomnianego kompozytora, któremu towarzyszyć będzie prezentacją fotocastów na ekranie kinowym. Wystąpi Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu pod dyrekcją Tadeusza Wicherka, któremu asystować będzie Maciej Wierzchoń. Partię solową koncertu wykona akordeonista Stanisław Miłek.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent” oraz „Kompozytor – rezydent”. Darmowe wejściówki do pobrania w kasie Centrum Kultury Filmowej „Stylowy”.


Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIII” odbędzie się w dniach 31 stycznia – 13 lutego 2016 roku w Warszawie, w salach koncertowych Filharmonii Narodowej oraz Polskiego Radia. Temat festiwalu – muzyczne przyjaźnie Witolda Lutosławskiego – zostanie zaprezentowany w pięciu symfonicznych i kameralnych programach z udziałem wybitnych muzyków z Polski i zagranicy.

W niedzielę 31 stycznia 2016 francuski wirtuoz Gautier Capuçon i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia prowadzona przez Alexandra Liebreicha otworzą festiwal, wykonując m.in. Koncert wiolonczelowy Lutosławskiego oraz kompozycję Henriego Dutilleux Toutunmondelointain... Tydzień później, 6 lutego, grupa warszawskich kameralistów przedstawi legendarny, choć rzadko wykonywany Kwintet Konstantego Regameya, a także nie wykonane nigdy dotąd Interludia na obój i fagot, nad którymi Lutosławski pracował w latach wojny.

Muzycy Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy „Aukso” pod dyrekcją Marka Mosia 7 lutego zaprezentują kompozycje patrona festiwalu, a także Muzykę na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę Béli Bartóka. Jako solista wieczoru wystąpi w Koncercie na wiolonczelę i orkiestrę Andrzeja Panufnika Maciej Kułakowski – zdobywca I nagrody (ex aequo) na ostatnim Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego.

11 lutego członkowie Chain Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Bauera wykonają sekstety smyczkowe Panufnika oraz Brahmsa, a także miniatury patrona festiwalu oparte na tematach ludowych. Koncert finałowy z udziałem Orkiestry „Sinfonia Varsovia” pod batutą Jerzego Maksymiuka oraz skrzypka Jakuba Jakowicza wypełnią III Symfonia i Łańcuch II Witolda Lutosławskiego oraz III Symfonia Jana Krenza. Symfonia maestro Krenza, podobnie jak jego Capriccio per 24 strumenti na koncercie inauguracyjnym, otworzy rok jubileuszu 90-lecia urodzin wielkiego polskiego dyrygenta.

Bilety na koncert inauguracyjny w Filharmonii Narodowej można nabyć w kasach Filharmonii, na stronie www.filharmonia.pl, lub zarezerwować pod adresem bilety@filharmonia.pl. Bilety na koncerty w Studiu im. Witolda Lutosławskiego są dostępne na stronie www.sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia przy ul. Modzelewskiego 59.

Więcej


Koncert Jubileuszowy z okazji 10-lecia działalności Akademickiej Orkiestry Politechniki Łódzkiej odbędzie się 31 stycznia 2016 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Łódzkiej.

W programie znajdą się takie kompozycje jak: Koncert skrzypcowy f-moll „Zima” z cyklu „4 Pory Roku” Antonia Vivaldiego,Trzy pieśni rosyjskie Siergieja Rachmaninowa, Nad pięknym modrym Dunajem Johanna Straussa (syna), Oblivion Astora Piazzolli, Por Una Cabeza Claudio Gardela oraz Romeo i Julia Henriego Manciniego. Wystąpi Akademica Orkiestry Politechniki Łódzkiej pod batutą Ryszarda Jana Osmolińskiego (na zdjęciu), skrzypaczka Olga Alicja Osmolińska oraz gościnnie Akademicki Chór Politechniki Łódzkiej.

Akademicka Orkiestra Politechniki Łódzkiej powstała w 2005 roku pod dyrekcją prof. Ryszarda Jana Osmolińskiego – skrzypka, dyrygenta i pedagoga, laureata międzynarodowych konkursów muzycznych we Włoszech, zasłużonego dla kultury i oświaty polskiej. Członkami zespołu są studenci i pracownicy Politechniki Łódzkiej, a także studenci Uniwersytetu i Akademii Muzycznej w Łodzi. Założeniem programowym orkiestry jest umożliwienie wspólnego muzykowania studentom grającym na różnych instrumentach, podnoszenia poziomu umiejętności muzycznych oraz czerpania przyjemności i satysfakcji ze wspólnych koncertów.