Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

45. Poznańska Wiosna Muzyczna oraz Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu zapraszają na wydarzenia organizowane w serii „Muzyka z prądem” w dniach 18-21 marca 2016 roku. Wykładom, prezentacjom oraz warsztatom towarzyszyć będzie koncert zatytułowany Od Kolberga po live coding, który odbędzie się 20 marca 2016 roku o godz. 17.00 w Sali Błękitnej poznańskiej Akademii Muzycznej. Wstęp wolny.

Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie utworu Jarosława Kordaczuka Monoctone Vol. 2 oraz kompozycji PoznańCode Scotta Wilsona. W programie znajdą się ponadto utwory takich kompozytorów jak: Monika Dalach, Radosław Mateja, Anna Maria Huszcza, Wang Bingtang, Mu Yunze, Sun Yuming oraz Shan Ting. Koncert poprowadzi Lidia Zielińska.

W piątek 18 marca o godz. 12.00 odbędzie się wykład-prezentacja Ever-Changing Fragments Changa Seoka Choi (Korea/Wielka Brytania), natomiast 21 marca o godz. 10.00 wykład i warsztaty Super Collider oraz Live coding poprowadzi dr Scott Wilson (University of Birmingham, dyrektor BEAST), a o godz. 14.00 wykład-prezentację Monoctone – hiperekspresyjny sterownik systemów modularnych wygłosi Jarosław Kordaczuk (Studio Ruchome Dźwięki).


W piątek 18 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu odbędzie się Koncert Orkiestry Kameralnej Symfoników Zamojskich pod kierownictwem Piotra Redeła zatytułowany Sentymentalny Powrót.

W programie znajdą się utwory Marcina Gumieli, Ryszarda Bednarczuka, Mieczysław Karłowicza oraz Wolfganga Amadeusa Mozarta. Jako solista wystąpi R. Benarczuk, sięgając po takie instrumenty jak wiolonczela, flet prosty sopranowy, lira korbowa oraz okaryna. Współpracę muzyczną przy koncercie podjął Tadeusz Wicherek.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”. Kompozytorem – rezydentem Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu w sezonie 2015/2016 jest Marcin Gumiela.


Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych w Warszawie (CENSA) zapraszają do udziału w trzeciej edycji Festiwalu Wyobraźni Muzycznej mYear, który odbędzie się w dniach 18-20 marca 2016 roku. W ramach Fwydarzenia zaplanowano wykłady, szkolenia oraz Konkurs Umiejętności Słuchowych.

Festiwal Wyobraźni Muzycznej mYear to bezprecedensowe w tradycji polskiego szkolnictwa muzycznego wydarzenie, które organizatorzy kierują do wszystkich zainteresowanych kształceniem umiejętności praktycznego wykorzystywania słuchu muzycznego, wiedzy i muzycznej wyobraźni – w sposób nieszablonowy, pobudzający kreatywność oraz inspirujący do twórczych przemyśleń.

W poprzednich edycjach mYear – w roku 2012 i 2014 – Festiwal odwiedziło łącznie blisko 400 uczniów, studentów i nauczycieli z całej Polski, którzy poznali nowoczesne typy zadań słuchowych oraz wzięli udział w zajęciach szkoleniowych i grach edukacyjnych.

Do tegorocznej edycji zgłosiła się rekordowa liczba uczestników: ponad 70 osób zapisanych do Konkursu Umiejętności Słuchowych – reprezentantów uczelni muzycznych z całego kraju; ponad 100 słuchaczy szkoleń – nauczycieli uczelni muzycznych z całego kraju.

Szczegółowe informacje – na stronie www.myear.pl  


Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprasza na koncert Psalm snu naszego, który odbędzie się w sobotę 19 marca 2016 roku o godz. 19.30 w Kościele św. Mikołaja w Gdańsku (ul. Świętojańska 72). Zabrzmią kompozycje chóralne Edwarda Pałłasza, w tym światowe prawykonanie utwór Et….

W wigilię ostatniej niedzieli wielkiego postu, Niedzieli Palmowej, organizatorzy zapraszają na koncert z kilku powodów wyjątkowy. Wśród siedmiu prezentowanych utworów znajdzie się światowe prawykonanie Et... dedykowanego wykonawcom, którego tekst pochodzi z dwudziestego rozdziału Apokalipsy św. Jana.

Prorocze i apokaliptyczne wizje tekstu ewangelisty domagają się użycia krańcowych środków muzycznych. I tak też uczyniłem. W całej partyturze występuje podział na 12 głosów, a w chwilach kulminacji tych głosów jest aż 24 – pisze Edward Pałłasz, który będzie gościem honorowym gdańskiego koncertu.

W programie znajdą się ponadto takie kompozycje jak: Pastor et Magister, De Beata Virgine Maria Claromontana, Trzy pieśni żałobne (Jeszcześ, mamuliczko, Psalm snu naszego, Epitafium), Naucz mnie, Panie.

Wydarzenie wpisuje się w praktykę organizowania przez Polski Chór Kameralny monograficznych koncertów twórców polskich, jak Krzysztof Penderecki czy Romuald Twardowski, a także zagranicznych, m.in. Heinrich Poos.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Święto Wiosny – drugi koncert z cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie”, odbędzie się 19 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Trafostacji Sztuki w Szczecinie (ul. Św. Ducha 4). Wraz z Baltic Neopolis Orchestra wystąpi skrzypaczka Maria Machowska.

Baltic Neopolis Orchestra świętuje wiosnę koncertem, który po raz pierwszy w historii cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie” poprowadzi kobieta. Maria Machowska to znakomita skrzypaczka, która mimo młodego wieku koncertowała z najtrudniejszym repertuarem we wszystkich krajach Europy i na świecie, a aktualnie jest koncertmistrzem Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Na repertuar jej występu z BNO złoży się nieco melancholijna suita włoskiego kompozytora Ottorino Respighiego Ancient Airs and Dances, jeden z zaledwie kilku utworów skrzypcowych Franza Schuberta Rondo na skrzypce i orkiestrę smyczkową A-dur oraz bodaj najbardziej osobista wypowiedź muzyczna Krzysztofa Pendereckiego Kwartet smyczkowy nr 3 Kartki z niezapisanego dziennika”. Koncert zwieńczy inspirowana góralskim folklorem i zachwycająca wiosenną żywiołowością Orawa Wojciecha Kilara.


Polskie Stowarzyszenie Edukacji i Animacji Muzycznej, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Związek Producentów Audio Video zapraszają na uroczyste wręczenie nagród w konkursie Nauczyciel Muzyki 2015, które odbędzie się 19 marca 2016 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie.

Konkurs o tytuł najlepszego nauczyciela muzyki, przewodnika i opiekuna muzycznego zorganizowany został w Polsce po raz pierwszy. W najbliższą sobotę poznamy 10 kandydatów nominowanych do tytułu Nauczyciel Muzyki 2015, zwycięzcę oraz laureatów nagród specjalnych w pierwszej edycji konkursu. W finale gościć będzie także nauczycielka muzyki z gminy Stara Kamienica – Pani Grażyna Maczek, która zwyciężyła w pierwszym internetowym plebiscycie o tytuł najlepszego nauczyciela muzyki w Polsce. W przeprowadzonym w styczniu i lutym tego roku internetowym głosowaniu wzięły udział 3174 osoby.

Konkurs ma charakter akcji społecznej, której celem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na świetną pracę polskich nauczycieli muzyki, a także skonsolidowanie środowiska muzycznego i lokalnych koalicji wokół zadań związanych z nauką muzyki i aktywnością muzyczną osób w każdym wieku. Chcemy poznać i nagrodzić nauczycieli-muzyków, obdarzonych talentem pedagogicznym i poczuciem misji, charyzmatyczneosobowości, ludzi, którzy potrafią zaszczepić miłość do muzyki, ciekawie i efektywnie jej uczyć.

W konkursie mogą brać udział nauczyciele z oświaty, szkół muzycznych, a także muzycy uczący w edukacji nieformalnej, niezależnie od rodzaju muzyki dominującego w ich pracy. Zachęcamy społeczności lokalne do zgłaszania swoich ulubionych mistrzów i przewodników muzycznych. Polskie Stowarzyszenie Edukacji i Animacji Muzycznej ma nadzieję, iż konkurs stanie się doroczną tradycją dobrze rozwijającej się branży edukacji muzycznej w Polsce.

Transmisja z wręczenia nagród rozpocznie się 19 marca 2016 roku o godz. 17.00 na kanale YouTube Fundacji Muzyka jest dla wszystkich.


W sobotę 19 marca 2016 roku o godz. 18.00 Akademia Muzyczna w Krakowie serdecznie zaprasza do Auli Florianka na koncert o intrygującym tytule W blasku puzonu. Bohaterem wieczoru będzie oktet puzonowy złożony z pedagogów i studentów klasy puzonu krakowskiej uczelni muzycznej oraz soliści-puzoniści.

W sumie na scenie może spotkać się aż 12 puzonów. Z pewnością ich siła i moc zrobi wrażenie na słuchaczach. Nie można jednak zapominać, iż puzon to także instrument melodyczny, na którym wirtuozi tego instrumentu, jakimi są wykonawcy koncertu, potrafią grać subtelnie, kreując piękne melodie.

Wystąpią: Zdzisław Stolarczyk, Karol Gajda, Jan Szymański, Marlena Skoczylas, Jakub Curzydło, Ewangelis Hamryszczak, Jadwiga Kotarba, Katarzyna Witek, Mateusz Czaja, Kamil Żobel. Przy fortepianie puzonistom akompaniować będzie Monika Gardoń-Preinl oraz Wioletta Fluda. W programie znajdą się kompozycje Eugène’a Bozzy, Kazimierza Serockiego, Daniela Schyndera, Henriego Dutilleux, Erica Ewazena, Chrisa Daya, Zygmunta Stojowskiego oraz Tomasza Stolarczyka.

Organizatorem koncertu jest Katedra Instrumentów Dętych Blaszanych krakowskiej Akademii Muzycznej. Wstęp wolny.


20 marca 2016 roku o godz. 19.00 w kościele pw. Pięciu Braci Męczenników w Gorzowie Wielkopolskim odbędzie się koncert oratoryjny Muzyka i Sacrum, podczas którego prawykonany zostanie utwór Stabat Mater na chór mieszany, sopran, orkiestrę smyczkową i perkusję Grzegorza Duchnowskiego.

Wystąpi Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej, Poznański Chór Kameralny przygotowany przez Bartosza Michałowskiego oraz sopranistka Dorota Szczepańska. W programie koncertu znajdą się ponadto pieśni chóralne a cappella oraz utwór Fratres Arvo Pärta.

Stabat Mater to jedna z sekwencji wprowadzonych przez kościół katolicki do liturgii, wykonywana w czasie Wielkiego Postu. Nawiązuje do ukrzyżowania Jezusa Chrystusa na Wzgórzu Kalwarii, opowiadając o boleści i cierpieniu Matki Boskiej po ukrzyżowaniu jej ukochanego syna. Wpisuje się w bardzo bogatą tradycję średniowiecznych utworów literackich i muzycznych, które w Kościele pełniły funkcję modlitewną. Ten pasyjny, głęboko religijny temat, podejmowany w muzyce kolejnych epok przez wielu znanych kompozytorów, m.in. Gioachino Rossiniego, Josepha Haydna, Giuseppe Verdiego, Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Arvo Pärta, nadal stanowi wielkie źródło inspiracji, oscylując nastrojem między religijną ekstazą, pasyjnym cierpieniem, żarliwą modlitwą, a cichym lamentem.

Własną wersję Stabat Mater skomponował Grzegorz Duchnowski, wykorzystując oryginalny tekst sakralny oraz fragmenty polskiej poezji maryjnej, od średniowiecznej Bogurodzicy do Cypriana Kamila Norwida czy Stanisława Wyspiańskiego. W czteroczęściowej kantacie kompozytor dąży do archaizacji brzmienia, które mieszać się będzie ze współczesnymi, świeżymi kombinacjami dźwięków, a także szmerami i wysublimowanymi efektami dźwiękowymi instrumentów perkusyjnych. Dzięki celowej redukcji środków wyrazu i muzycznej surowości, podkreślona zostanie istota emocji oraz warstwy tekstowej dzieła.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” - priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

 


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie już po raz siódmy zaprasza na cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Śródmiejskie Koncerty Organowe, wzorem lat ubiegłych, będą odbywać się od lutego do listopada, zawsze w czwartą niedzielę miesiąca (wyjątkowo w 3-cią niedzielę marca i grudnia 2016 roku) o godzinie 19.00.

Terminy koncertów: 28 lutego – Gerben Mourik (Oudewater), 20 marca – Kalevi Kiviniemi (Lahti), 24 kwietnia – František Vaníček (Hradec Králové), 22 maja – Jürgen Benkö (Bietigheim), 26 czerwca – Alexander Koschel (Lenzerheide), 24 lipca – Marek Fronc (Legnica), 28 sierpnia – Burkhard Ascherl (Bad Kissingen), 25 września – Alexey Schmitov (Moskwa), 23 października – Thorsten Pech (Wuppertal), 27 listopada – Michał Markuszewski (Warszawa), 18 grudnia – Peter Planyavsky (Wiedeń).

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Więcej informacji – na stronie: www.festiwal.reformowani.pl  


Program 2 Polskiego Radia oraz Warszawska Opera Kameralna zapraszają 20 marca 2016 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na kolejny koncert z cyklu „radi/O/pera”. Tym razem publiczność będzie miała okazję wysłuchać koncertowej wersji trzyaktowej opery Georga Friedricha Haendla Ariodante.

Dzieło zostanie po raz pierwszy zaprezentowane w Polsce w wersji scenicznej tydzień wcześniej, 13 marca 2016 roku w Warszawskiej Operze Kameralnej. Opera powstała według libretta Antonia Salviego, stowrzonego na podstawie pieśni 4-6 poematu Orland szalony Ludovica Ariosta. Premiera odbyła się w Covent Garden w Londynie w styczniu 1735 roku.

Wśród wykonawców wersji koncertowej znajdą się: Andrzej Klimczak (bas) - Król Szkocji, Olga Pasiecznik (sopran) – Ginevra, Kacper Szelążek (kontratenor)/Anna Radziejewska (mezzosopran) – Ariodante, Jan Petryka (tenor) –Lurcanio, Jan Jakub Monowid(kontratenor) – Polinesso, Dagmara Barna (sopran) – Dalinda, Andrzej Marusiak (tenor) – Odoardo oraz Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej i Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod dyrekcją Władysława Kłosiewicza.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.


Czarna maska Krzysztofa Pendereckiego według libretta Harry’ego Kupfera będzie miała podwójną premierę w Gdańsku i Warszawie. Opera Bałtycka wystawi ją po raz pierwszy 20 marca 2016 roku w reżyserii i inscenizacji Marka Weissa. Premiera w Warszawie odbędzie się 31 marca 2016 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

„Czarna maska to jedno z największych współczesnych arcydzieł muzyki operowej. Apokaliptyczna wizja zagrożeń wiszących nad kulturą europejską w sposób wstrząsający koresponduje z ostatnimi wydarzeniami. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że mija właśnie trzydzieści lat od światowej prapremiery dzieła w Salzburgu, to uderza profetyczna siła zawarta w tej wywiedzionej z opowiadania Gerharta Hauptmanna historii skromnej uroczystości w domu prowincjonalnego burmistrza, która przekształciła się w zwiastun zagłady naszej mieszczańskiej cywilizacji – zagłady która nie wynika z igraszek ślepego losu, lecz z naszej konkretnej winy.” – pisze Marek Weiss, dyrektor Opery Bałtyckiej w Gdańsku, reżyser spektaklu. 

Kierownictwo muzyczne nad projektem objął Szymon Morus, scenografię zaprojektowała Hanna Szymczak, a choreografią zajęła się Izadora Weiss. W głównych partiach publiczność usłyszy Sylwestra Kosteckiego, Katarzynę Hołysz, Roberta Gierlacha, Piotra Nowackiego i Ryszarda Minkiewicza z towarzyszeniem Chóru i Orkiestry Opery Bałtyckiej. Jednoaktowa opera wykonywana jest w niemieckiej wersji językowej z tłumaczeniem wyświetlanym nad sceną.

Kolejne spektakle odbędą się 22 i 23 marca w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Przed spektaklem w Teatrze Wielkim w Warszawie, 31 marca 2016 roku o godz. 17.30, w Salach Redutowych odbędzie się spotkanie z kompozytorem Krzysztofem Pendereckim.

Szczegółowe informacje – na stronach:
www.operabaltycka.pl/pl/spectacle/czarna-maska.html
www.teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2015-2016/czarna-maska


#Pasja 2016 na Ursynowie ma jeden zasadniczy cel: przywrócić przeżywanie muzyki w czasie i miejscu przeznaczonym do jej wykonywania. Tym szczególnym czasem jest Wielki Post – Niedziela Palmowa, 20 marca 2016 roku o godz. 20.30, a miejscem – Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego przy al. KEN 101.

Prawie 300 lat temu Jan Sebastian Bach napisał Pasję Janową – dzieło, na którym opiera się #Pasja2016 na Ursynowie – nie po to, by eksponować wielkość swoją, bądź samego utworu. Zasadniczy cel był inny – do jego odnalezienia zapraszają publiczność Ursynowa, a także całej Warszawy główni organizatorzy wspierani i współfinansowani przez włodarzy Dzielnicy Ursynów – artyści z Fundacji o.to.ja. Organizacja powstała po to, aby na nowo poszukać indywidualnej relacji widza z artystą na gruncie muzyki klasycznej, aby odszukać pierwotną potrzebę wykonywania i odbierania tej, traktowanej często „muzealnie” czy „ekspozycyjnie”, dziedziny sztuki.

Dzięki modyfikacjom wykonawczym forma dzieła będzie bardziej zwarta i przystępniejsza w odbiorze, szczególnie dla widza nienawykłego do odbioru muzyki klasycznej. Wprowadzenie języka polskiego w czytaniach oraz fragmentach chorałowych umożliwi głębszą identyfikację widza z dziełem, pełne zrozumienie dramaturgii oraz zanurzenie się w pasyjnej atmosferze muzyki, czasu i miejsca wykonania.

Śpiewacy z Fundacji o.to.ja zaprosili do współpracy młodych artystów specjalizujących się w muzyce barokowej, grających na instrumentach z epoki, którym obca jest rutyna, za to entuzjazm i poświęcenie muzyce to „chleb powszedni”. Solistów i aktorów na co dzień spotkać można min. w Filharmonii Narodowej, Operze Wrocławskiej, Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze Współczesnym i innych teatrach dramatycznych oraz na srebrnym ekranie. Całość poprowadzi od skrzypiec koncertmistrz i szef zespołu Passion Ensemble – Alicja Sierpińska.

Do udziału w #Pasji 2016 na Ursynowie zaproszony został także krótko, ale niezwykle aktywnie działający i prężnie się rozwijający Chór Iuvenis pod dyrekcją Jakuba Kaczmarka. Jako soliści wystąpią: Aleksandra Klimczak (sopran), Małgorzata Bartkowska (alt), Rafał Grozdew (tenor), Tomasz Raff (bas). Dzięki współudziałowi znajomych i przyjaciół „z sąsiedztwa” wydarzenie nabierze lokalnego charakteru, z którym będzie mógł się zidentyfikować każdy mieszkaniec dzielnicy. #Pasja2016 nie tylko odbędzie się na Ursynowie – to będzie Ursynowska #Pasja2016.

ZOBACZ: Wydarzenie FB


W niedzielę 20 marca 2016 roku o godz. 13.30 w warszawskiej katedrze św. Michała Archanioła i św. Floriana odbędzie się pierwszy tegoroczny koncert piątej serii cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”.

W programie: Aria w dawnym stylu i Canzona Romualda Twardowskiego, Symfonia f-moll „La Passione” Hob.I:49 Josepha Haydna oraz Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego. Utwory te zabrzmią w interpretacjach orkiestry Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego. Partie solowe w dziele G. B. Pergolesiego wykona Justyna Stępień – sopran i Aneta Łukaszewicz – mezzosopran. Po koncercie organizatorzy zapraszają na spotkanie koktajlowe z artystami. Wstęp wolny.

Projekt realizowany dzięki dotacji m.st. Warszawy w latach 2014-2016 to nowatorskie przedsięwzięcie muzyczne, w którym publiczność, a nie organizator, wybiera program koncertów. Dzięki temu słuchacze sami decydują o kształcie repertuaru poszczególnych wydarzeń, które regularnie odbywają się na warszawskiej Pradze. Szczegółowych informacji udziela koordynator artystyczny projektu, Małgorzata Kołcz (tel. 790 395 228).

Organizator: Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna, Prezes Fundacji Richard Berkeley
Współfinansowanie: m.st. Warszawa
Współpraca: Warsaw Camerata, Agencja Muzyczna Art Deco Group, Dom Kultury Praga, Grupa Strategia, Kancelaria Adwokacka Marek Rychłowski

Patroni medialni: POLMIC.PL - Polskie Centrum Informacji Muzycznej, magazyn Presto. Muzyka Film Sztuka, In Your Pocket, Wawcity.pl, cameralmusic.pl


Tuż przed Świętami Wielkanocnymi Warszawska Opera Kameralna zaprasza na prawdziwą ucztę muzyki sakralnej. 22 marca w kościele św. Anny na Krakowskim Przedmieściu zabrzmi Stabat Mater Gioacchina Rossiniego. Na Zamku Królewskim dwa dni później publiczność usłyszy La Passione di Gesù Cristo Giovanniego Paisiella.

Stabat Mater to jedna z najsłynniejszych sekwencji liturgicznych wykonywanych w czasie Wielkiego Postu. Ukazuje cierpienia Maryi po stracie Syna. Do motywu bolejącej Matki nawiązywali najlepsi twórcy. Wśród nich wielki dziewiętnastowieczny kompozytor – Gioacchino Rossini. Stabat Mater to jedno z dwóch wybitnych – obok Małej Mszy Uroczystej – dzieł religijnych Rossiniego, utrzymujących się nieprzerwanie w repertuarze koncertowym europejskich filharmonii.

La Passione di Gesù Cristo Giovanniego Paisiella – słynne osiemnastowieczne oratorium o Męce Pańskiej – skomponował twórca znany głównie jako autor włoskich oper buffa, takich jak znakomity Cyrulik sewilski. Dorobek jednego z najważniejszych kompozytorów końca XVIII wieku, nadwornego kompozytora Napoleona, bogaty jest także w niezwykłe utwory religijne. La Passione di Gesù Cristo to najważniejszy z nich, popularny w całej Europie do dzisiaj.

Oba koncerty wykonają znakomici muzycy. Stabat Mater usłyszymy w interpretacji solistów, Zespołu Wokalnego oraz orkiestry Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej pod batutą Rubena Silvy, zaś La Passione di Gesù Cristo w wykonaniu solistów, Zespołu Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antique Collegium Varsoviense, których poprowadzi Ryszard Zimak (na zdjeciu).


23 marca 2016 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach odbędzie się koncert zatytułowany Muzyka na Wielkanoc, połączony z obchodami 40-lecia pracy artystycznej Janusza Króla.

Jubileusz jest okazją do przywołania kilku faktów z bogatej biografii profesora. Artysta po studiach w Akademii Muzycznej w Łodzi podjął pracę w dawnym WSP w Kielcach – obecnie Uniwersytecie Jan Kochanowskiego. Jego losy zawodowe są ściśle związane z kielecką uczelnią, jej historią i kolejnymi zmianami w statusie. Janusz Król od początku prowadzi Chór Uniwersytecki, a efekty jego pracy były wielokrotnie nagradzane i wyróżniane, m.in. nagrodą miasta Kielce. Profesor posiada bogaty dorobek artystyczny, uczestniczył w licznych projektach, a przy wielu współpracował z Filharmonią Świętokrzyską. 

W programie jubileuszowego koncertu z u progu Świąt Wielkiej Nocy zabrzmi: Canzona di barocco na orkiestrę smyczkową Henryka Czyża oraz siedmioczęściowe Requiem c-moll Luigiego Cherubiniego. Chór Gaudeamus z Drohobycza na Ukrainie, Chór Instytutu Edukacji Muzycznej UJK oraz Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi sam Jubilat.


#Pasja 2016 na Ochocie to wydarzenie innowacyjne i bezprecedensowe na warszawskiej scenie muzycznej, chociaż oparte na dziele napisanym prawie 300 lat temu – Pasji wg św. Jana J. S. Bacha. Wykonanie będzie miało miejsce w Wielką Środę, 23 marca 2016 roku o godz. 19.30 w kościele pod wezwaniem św. Jakuba przy pl. Narutowicza (ul. Grójecka 38).

Paradoksalnie mówiąc, nie ma tu nic innowacyjnego – jest powrót do pewnych tradycji, o których ani wykonawcy, ani tym bardziej widzowie, nie pamiętają. Autorska wersja wykonawcza Pasji Janowej zakłada wskrzeszenie tych emocji, tej atmosfery, która wówczas wypełniała kościoł – naturalne miejsca, w których muzyka sakralna brzmi i inkarnuje się najefektywniej, zarówno w przeszłości, jak i teraz.

Do czego wracają organizatorzy? Do tradycji wykonawczej, w której publiczność-wspólnota bierze aktywny udział w wykonywaniu dzieła, śpiewając partie dla niej przeznaczone. Jest to także powrót do przeżywania muzyki w czasie i miejscu przeznaczonym do jej wykonywania: w kościele, w okresie Wielkiego Postu. Dzięki modyfikacjom wykonawczym (czytania zamiast śpiewanych recytatywów) forma dzieła będzie bardziej zwarta i przystępniejsza w odbiorze, szczególnie dla widza nienawykłego do odbioru muzyki klasycznej. Wprowadzenie języka polskiego w czytaniach oraz fragmentach chorałowych umożliwi głębszą identyfikację widza z dziełem, pełne zrozumienie dramaturgii oraz zanurzenie się w pasyjnej atmosferze muzyki, czasu i miejsca wykonania.

Pomysłodawcami tego niecodziennego wydarzenia są artyści zrzeszeni pod egidą Fundacji o.to.ja, organizacji powstałej po to, aby na nowo poszukać indywidualnej relacji widza z artystą na gruncie muzyki klasycznej – aby odszukać pierwotną potrzebę wykonywania i odbierania tej, traktowanej często "muzealnie" czy "ekspozycyjnie", dziedziny sztuki. Dzielnica Ochota znakomicie rozumie powyższą potrzebę i prowadzi aktywną działalność na rzecz obecności muzyki klasycznej w życiu lokalnej społeczności. Splendoru i prestiżu dodaje fakt, że wydarzenie włączone zostało w obchody 100-lecia przyłączenia Ochoty do Warszawy.

Członkowie zespołu Passion Ensemble to przede wszystkim młodzi artyści, w dużej mierze specjalizujący się w muzyce barokowej, grający na instrumentach z epoki. Obca jest im rutyna, a entuzjazm i poświęcenie muzyce są codziennością. Solistów i aktorów na co dzień spotkać można min. w Filharmonii Narodowej, Operze Wrocławskiej, Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze Współczesnym i innych teatrach dramatycznych oraz na srebrnym ekranie. Całość od skrzypiec poprowadzi koncertmistrz i szef zespołu – Alicja Sierpińska. Partie chóralne zaśpiewa wyśmienity Chór Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego pod dyrekcją Andrzeja Borzyma.

Więcej informacji – na stronie: www.otoja.org/pasja2016ochota


23 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się kolejny koncert pod hasłem Mistrzowie Instrumentalistyki w cyklu ,,Środa na Okólniku”.

Podczas wydarzenia zatytułowanego W kontekście Andrzeja Czajkowskiego wystąpią: Agata Zubel (głos), Krzysztof Chorzelski (altówka) oraz Maciej Grzybowski (fortepian). W programie: Paweł Szymański Sonata na altówkę i fortepian (2015), Andrzej Czajkowski Sonata na altówkę i fortepian (1954–1955), Paweł Mykietyn Sonety Szekspira na głos i fortepian (2000), Andrzej Czajkowski Siedem sonetów Szekspira na głos i fortepian (1967).


Kolejny z cyklu koncertów „Music +” odbędzie się 30 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. W. Reymonta 18).

Tym razem wystąpią studenci III roku Akademii Muzycznej w Krakowie: wokalistka Alicja Ciesielczuk oraz pianista Joachim Kołpanowicz. Na program koncertu złożą się między innymi utwory Piotra Czajkowskiego, Claude'a Debussy'ego, Leonarda Bernsteina, Edvarda Griega, Karola Szymanowskiego oraz Samuela Barbera.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej. 

 

Więcej


Trzeci koncert z cyklu „Pianiści u Paderewskiego” odbędzie się w środę 23 marca 2016 roku o godz. 19.00. W Auli Nova Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu wystąpi Jacek Kortus.

Zdobywca wyróżnienia na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina wykona dla poznańskich melomanów następujący program: Fryderyk ChopinSonata b-moll op. 35, Scherzo h-moll op. 20, Polonez As-dur op. 53; Siergiej Rachmaninow – Preludia op. 32 nr 5 i 12, Igor Strawiński – Trzy fragmenty z baletu Pietruszka.

Jacek Kortus jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Szafarni (III miejsce w 1999 roku) i Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Chopin dla najmłodszych w Antoninie (I miejsca w 2000 i 2005 roku). Jest również laureatem nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Pianistów Artur Rubinstein in memoriam w Bydgoszczy (2004). W 2006 roku otrzymał Medal Młodej Sztuki i Medal Młodego Pozytywisty im. Hipolita Cegielskiego. Zdobył też nominację do nagrody Paszporty Polityki. W 2008 roku ukazała się jego pierwsza solowa płyta z utworami F. Chopina i F. Liszta, która w 2009 roku została nominowana do nagrody Fryderyki.

„Pianiści u Paderewskiego” to nowy cykl koncertowy poznańskiej Akademii Muzycznej, promujący działalność artystyczną młodych pianistów – pedagogów Katedry Fortepianu. Cykl zainaugurował recital Przemysława Witka w styczniu 2016 roku, w lutym wystąpiła Małgorzata Sajna-Mataczyńska, a w kolejnych miesiącach na estradzie Auli Nova zaprezentują się: Joanna Marcinkowska (2 kwietnia), Piotr Żukowski (29 kwietnia) oraz Piotr Szychowski (11 maja). Wstęp na koncerty jest bezpłatny.

Więcej


24 marca 2016 roku o godz. 19:00 w Sali Czerwonej Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu wystąpi duet ElettroVoce.

Zespół powstał w wyniku współpracy dwojga kompozytorów: Agaty Zubel i Cezarego Duchnowskiego. Temperament artystyczny Zubel połączony ze znakomitym warsztatem wokalnym przynosi zadziwiające efekty. Duchnowski zaś ma ambicję tworzenia nowych jakości muzycznych przy użyciu nowoczesnych środków wyrazu. Poszukiwania te prowadzone są tu na poziomie podstawowych komponentów utworu. Wiąże się to z koniecznością głębszej ingerencji w materię dźwiękową. Stąd użycie komputera – instrumentu, którego otwarty potencjał w dużym stopniu pomaga w odnalezieniu nowego oblicza elementarnych właściwości muzyki nie obarczonej ciężarem żadnych pozamuzycznych treści.

W programie: ElettroVoce – Dzisiejsze improwizacje, Znikąd historie, Szymanki kurpianowskie; A. Zubel – Opowiadania na głos i fortepian preparowany, Parlando na głos i komputer; C. Duchnowski – Trawy rozczochrane na głos i komputer, Monada 3 na głos, fortepian i komputer.

Koncert odbędzie się w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.


W marcu i kwietniu 2016 roku Narodowy Instytut Audiowizualny pokaże dwie realizacje Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego, z 2012 roku w inscenizacji Grzegorza Jarzyny oraz tegoroczną, wykonaną podczas 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, a także rejestrację prawykonania Sanctus Adalbertus op. 71 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Ten wyjątkowy muzyczny cykl, który odbędzie się w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach obchodów 1050-lecia chrztu Polski, rozpocznie pokaz rejestracji jednego z najbardziej znanych utworów Krzysztofa Pendereckiego. W Wielki Czwartek, 24 marca 2016 roku o godz. 18.00, zaprezentowana zostanie Pasja wg św. Łukasza w inscenizacji Grzegorza Jarzyny, zrealizowana w 2012 roku w wyjątkowych przestrzeniach podkrakowskich Alvernia Studios. To nie tylko dokumentacja szczególnego wydarzenia artystycznego z udziałem orkiestry pod dyrekcją samego kompozytora, solistów i chórów, ale także autonomiczne dzieło audiowizualne, które pozwala w pełni dostrzec zamysł reżyserski oraz wykorzystanie przestrzeni, w której odbył się koncert.

Ultranowoczesna kopuła Alvernia Studios skupiła artystów, ale także sprzęt i ekipy realizujące nagranie, wokół umiejscowionej środkowo sceny. Tak zorganizowana przestrzeń pomogła zniwelować dystans pomiędzy widownią a twórcami spektaklu, jak również wywołać wrażenie, że wszyscy widzowie są jednocześnie uczestnikami „pasji”. Rejestracja umożliwia oglądanie spektaklu z kilku różnych perspektyw, co ze względu na aranżację studia nie było możliwe podczas trwania widowiska. Uczucie bycia w centrum tej historii potęguje doświadczenie muzyki zarejestrowanej z dużą dbałością o jakość dźwięku oraz w inscenizacji podkreślającej współczesny wymiar dzieła.

W nagrnaiu wystąpili: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, soliści: Iwona Hossa – sopran, Thomas E. Bauer – baryton, Piotr Nowacki – bas oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” wraz z Chłopięcym chórem Pueri Cantores Sancti Nicolai. Producenci: Narodowy Instytut Audiowizualny, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów.

Kolejne projekcje zaplanowano 26 i 27 kwietnia 2016 roku. Wszystkie pokazy odbędą się w wielofunkcyjnej sali kinowej Ziemia obiecana – jedynej niekomercyjnej tego typu przestrzeni w Polsce, która umożliwia projekcje w formacie 4K i z wykorzystaniem systemu dźwiękowego Dolby Atmos, w najwyższej możliwej obecnie jakoś obrazu i dźwięku.

Więcej informacji – na stronie: www.nina.gov.pl

Więcej


Koncert pasyjny Stała Matka bolejąca, koło Krzyża łzy lejąca... odbędzie się w Wielki Czwartek, 24 marca 2016 roku o godz. 19.30 w Kościele Św. Krzyża w Zakopanem (ul. Chałubińskiego 30). Zabrzmi Stabat Mater Karola Szymanowskiego oraz utwory sakralne przeznaczone na chór a cappella.

W marcu 2016 roku przypada 90 rocznica powstania dzieła, które w Zakopanem nie było wykonywane od ponad 30 lat. Stabat Mater op. 53 Karola Szymanowskiego przeznaczone na chór, orkiestrę i trójkę solistów zostało skomponowane w 1926 roku do tekstu sekwencji Stabat Mater dolorosa w polskim tłumaczeniu Józefa Jankowskiego. Tworząc to arcydzieło polskiej muzyki sakralnej Szymanowski inspirował się polskimi pieśniami religijnymi, muzyką ludową (w tym podhalańską) oraz muzyką średniowiecza, łącząc je ze współczesnymi technikami kompozytorskimi.

Data i miejsce koncertu nawiązuje do tradycji koncertów pasyjnych Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej, odbywających się w kościele Św. Krzyża od 2004 roku. Do wspólnego muzykowania zaproszone zostały dwa znakomite chóry z Bielska-Białej, laureaci międzynarodowych nagród muzycznych – Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej pod kierunkiem Jana Borowskiego oraz Bielski Chór Kameralny pod kierunkiem Beaty Borowskiej.

Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna pod dyrekcją Agnieszki Kreiner występuje w rozszerzonym składzie, towarzysząc trójce utalentowanych solistów śpiewaków, mających już liczne osiągnięcia artystyczne; Katarzynie Wiwer – sopran, Joannie Bogdańskiej – mezzosopran, Rafałowi Żurowi – baryton. Dwoje z nich pochodzi z Podhala. Teksty sekwencji Stabat Mater odczyta ksiądz prałat Stanisław Szyszka, długoletni proboszcz Tatrzańskiej Parafii Św. Krzyża.

Organizatorami koncertu są: Urząd Miasta Zakopane oraz Tatrzańska Parafia Św. Krzyża. Wstęp wolny.


Jak co roku Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprasza na koncerty w Wielkim Tygodniu, które odbędą się 24 i 25 marca 2016 roku. Tradycyjnie już zespół wystąpi w Wielki Czwartek w Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Żabiance oraz w Wielki Piątek w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Wstęp na wydarzenia jest wolny.

Koncert, który rokrocznie organizowany jest po wielkoczwartkowej liturgii ma swoją niemal 20-letnią historię. To dzień, w którym Kościół wspomina ostatnią wieczerzę i ustanowienie sakramentów eucharystii i kapłaństwa. Stanowi on również wprowadzenie do obchodów triduum paschalnego – najważniejszych świąt chrześcijańskich. W programie wydarzenia, które rozpocznie się o godz. 20.30, znajdą się utwory takich kompozytorów jak: Antonio Lotti, Andrzej Hakenberger, Andrzej Koszewski, Francis Poulenc, Olivier Messiaen, Agata Krawczyk czy Paweł Łukaszewski. W Wielki Piątek o godz. 21.00 odbędzie się natomiast koncert utworów pasyjnych połączony z rozważaniami Księdza Arcybiskupa Tadeusza Gocłowskiego.

Więcej


30 marca 2016 roku, podczas kolejnego koncertu z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”, Lutosławski Piano Duo wykona utwory na dwa fortepiany autorstwa jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku – Romana Maciejewskiego. Koncert odbędzie się o godz. 19.00 w Muzeum Powstania Warszawskiego. Wstęp wolny.

Na dorobek kompozytorski Romana Maciejewskiego składają się m.in. utwory orkiestrowe, kameralne, chóralne (msze z towarzyszeniem organów) i kompozycje fortepianowe (mazurki, kompozycje na dwa fortepiany). Kompozytor współpracował również ze słynną grupą baletową Kurta Joossa w Anglii oraz tworzył muzykę do spektakli teatralnych Ingmara Bergmana wystawianych w Szwecji.

Osobowość twórcy kształtowała się m.in. pod wpływem Stanisława Wiechowicza i Kazimierza Sikorskiego. Na początku swojej drogi artystycznej Maciejewski nawiązywał także do późnego stylu Karola Szymanowskiego. Jednak tragedia II wojny światowej, a także kryzys zdrowotny spowodowały gruntowną zmianę osobowości i stylu życia kompozytora oraz przewartościowanie poglądów na sztukę, co znalazło odzwierciedlenie w jego muzyce. Odtąd całe swe życie poświęcił idei stworzenia opus magnum – wielkiej mszy żałobnej dedykowanej ofiarom wojen i zbrodni, ofiarom ludzkiej ignorancji, bezprawia i łamania Boskiego porządku natury. Tak właśnie powstało jego dzieło życia – monumentalna Missa pro defunctis (Requiem) na chór mieszany, cztery głosy solowe i wielką orkiestrę symfoniczną (1959). Requiem prawykonano w 1960 roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Partytura do tego utworu ważyła aż 25 kg!

Podczas koncertu w Sali pod Liberatorem zabrzmią utwory Maciejewskiego na dwa fortepiany: Tarantela, Kołysanka, Mazurek, Oberek i Negro spirituals. Wykonają je Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik, którzy pod nazwą Lutosławski Piano Duo tworzą jeden z czołowych duetów młodej generacji na świecie, specjalizujący się właśnie w wąskiej dziedzinie gry na dwa fortepiany i na cztery ręce. Pianiści są absolwentami Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz podyplomowych studiów mistrzowskich w Hochschule für Musik und Theater w Rostocku. Uczestniczyli w prestiżowych kursach i seminariach dla duetów fortepianowych. Są laureatami wielu nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach duetów fortepianowych.


Raj utracony – dramat muzyczny w dwóch aktach z prologiem autorstwa Krzysztofa Pendereckiego zostanie wystawiony na deskach Opery Wrocławskiej 31 marca 2016 roku. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Andrzej Straszyński. Spektakl wykonywany jest w języku niemieckim z polskimi napisami.

Dzieło skomponowane w 1978 roku oparte jest na poemacie Johna Miltona, który stanowi podstawę libretta Christophera Frya. Przestrzeń dramatu to piekło, rajski ogród i ziemia, dokąd zostają wygnani Adam i Ewa, bohaterowie utworu. Penderecki określił go jako „sacra rappresentazione”, a więc nie jest to opera, lecz raczej sceniczne oratorium, nawiązujące do popularnego w XVII wieku gatunku muzycznego.

Utwór miał swoją prapremierę na scenie Lyric Opera w Chicago w listopadzie 1978 roku, wywołując liczne dyskusje. Uznany został jednak za jedno z najwybitniejszych osiągnięć operowej twórczości drugiej połowy XX wieku.

 


Światowa premiera Kwintetu fortepianowego Stanisława Bromboszcza odbędzie się 31 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Białymstoku (ul. Podleśna 2). Wstep wolny.

W programie koncertu znajdzie się również kompozycja Prisma Bartosza Kowalskiego, zwycięzcy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego „Arboretum” w 2012 roku, oraz Kwintet fortepianowy Pawła Łukaszewskiego, doceniony przez słuchaczy i krytyków Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz Międzynarodowego Festiwalu „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem.

Wystąpi pianista Wojciech Świętoński wraz z Kwartetem smyczkowym „Nostadema” w składzie: Kamil Staniczek, Marta Oyrzanowska, Aleksandra Demowska-Madejska i Joanna Citkowicz-Włodarczyk.