polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

1 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert noworoczny „Wiedeńskie nastroje. Od operetki do musicalu”.

Wspaniałe melodie znanych i lubianych kompozytorów wprowadzą słuchaczy w miły, świąteczny nastrój. Podczas koncertu zabrzmią utwory operetkowe roztańczonego Wiednia drugiej połowy XIX wieku i melodie Broadwayu, słynne arie autorstwa G. Pucciniego, P. Mascagniego, G. Verdiego, utwory J. Straussa (ojca i syna), a także Mazur z opery Straszny Dwór S. Moniuszko.

Jako solistka wystąpi sopranistka Karina Skrzeszewska, urodzona we Wrocławiu, w rodzinie polsko-greckiej. Po ukończeniu (z wynikiem celującym) Wydziału Wokalno-Aktorskiego wrocławskiej Akademii Muzycznej swoje umiejętności wokalne doskonaliła pod kierunkiem takich mistrzów, jak Krystyna Szostek-Radkowa, Ryszard Karczykowski czy Paulos Raptis. Rozwijała swoją karierę zarówno w Polsce, jak i za granicą (Belgia, Holandia i Hiszpania, a także liczne występy m.in. na Ukrainie, w Grecji, Bułgarii, Portugalii i w USA). Jest znana jako znakomita odtwórczyni heroicznych ról włoskiego bel canta.

Podczas tego wyjątkowego koncertu Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Maestro José Maria Florêncio.

Program Koncertu dostępny jest na stronie: http://filharmonia.lodz.pl


5 stycznia 2017 roku w łódzkim Teatrze Wielkim odbędzie się pierwsze publiczne wykonanie fragmentów konkursowych kompozycji opery Człowiek z Manufaktury ze specjalnym udziałem Małgorzaty Walewskiej.

Bohaterem nowej opery do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk jest łódzki fabrykant Izrael Kalmanowicz Poznański – jeden z najbogatszych ludzi w Europie, budujący fabryki, pałace, kamienice, szkoły, szpitale, kościoły i mieszkania dla robotników. Prapremiera dzieła odbędzie się w Teatrze Wielkim w Łodzi w listopadzie 2018 roku.

Do udziału w konkursie zarejestrowało się 40 kompozytorów z Polski, Hiszpanii, Iranu, USA i Włoch. Do 20 grudnia 2016 roku Jury wyłoni trzech finalistów, którzy zostaną zaproszeni przez Dyrektora Teatru Wielkiego w Łodzi Pawła Gabarę do współpracy przy publicznym wykonaniu fragmentów opery 5 stycznia 2017 roku na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi z udziałem solistów, chóru mieszanego i orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcją Wojciecha Rodka. Gościnnie wystąpi znakomita artystka Małgorzata Walewska – jedna z wiodących na świecie mezzosopranistek operowych, którą tygodnik „Time" zaliczył do grona dziesięciorga najsławniejszych Polaków XXI wieku.

Publiczność będzie uczestniczyć w niezwykłym wydarzeniu – w koncercie, połączonym z próbą otwartą i spotkaniem artystycznym z kompozytorami, biorącymi udział w finale konkursu. Widzowie będą mogli wybrać najlepszą ich zdaniem kompozycję. Wykonanie koncertowe zostanie sfilmowane, a następnie będzie prezentowane w Internecie oraz w Manufakturze. Na podstawie głosowania Jury i Słuchaczy/Widzów (także wysyłania głosów za pośrednictwem Internetu, zakończonego o północy z 29 na 30 stycznia 2017 roku), zostanie wybranych dwóch kompozytorów, którzy przejdą do III etapu (jeden wybrany przez Jury, drugi przez Słuchaczy/Widzów). Oficjalne ogłoszenie wyników nastąpi w poniedziałek 30 stycznia 2017 roku o godzinie 12.00.

Więcej informacji – na stronie: www.operalodz.com


5 stycznia 2017 roku w siedzibie NOSPR w Katowicach odbędzie się Jubileuszowa XXV Gala Laurów Umiejętności i Kompetencji. W tym roku do grona laureatów dołączy Piotr Beczała.

Galę uświetni wyjątkowy koncert dedykowany laureatom. Gwiazdą wieczoru będzie światowej sławy śpiewak operowy Piotr Beczała, który wystąpi z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą wybitnego dyrygenta Marca Piolleta.

Piotr Beczała jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych tenorów lirycznych naszych czasów i stałym gościem wiodących scen operowych. Polski artysta jest ceniony nie tylko za piękno głosu, ale także za żarliwe zaangażowanie w każdą odgrywaną postać. Bogaty repertuar koncertowy wykonywał z najwybitniejszymi orkiestrami i dyrygentami na świecie. Pochodzący z Francji światowej sławy dyrygent Marc Piolett ukształtowany został przez takich mistrzów, jak John Eliot Gardiner, Michael Gielen oraz Kurt Masur. Kierował scenami operowymi w Wiedniu i Wiesbaden oraz zachwycał publiczność m.in. w Kopenhadze, Paryżu, Barcelonie, Monachium.

Podczas koncertu zostaną wykonane utwory Verdiego, Pucciniego, Wagnera, Dvořáka, a także Recytatyw Stefana i Aria z kurantem z opery Straszny dwór Stanisława Moniuszki.


7 stycznia 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera jednej z najpopularniejszych oper świata z najsłynniejszym żyjącym śpiewakiem w roli tytułowej, czyli spektaklu Nabucco z Placidem Domingiem w roli tytułowej i Jamesem Levine za pulpitem dyrygenckim.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Wagnera w reżyserii M. Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę, która swemu kompozytorowi Giuseppe Verdiemu przyniosła olbrzymi rozgłos i powodzenie. Spektakl od dawna był wyczekiwany przez widzów cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD”. To na ich prośby dyrekcja nowojorskiej sceny włączyła Nabucca do programu transmisji. W czasach walk o niepodległość i zjednoczenie Italii śpiew Żydów z tej opery, tęskniących do ojczyzny, swej ziemi obiecanej, stał się wyrazem wyzwoleńczych dążeń Włochów. Chór Va, pensiero przez lata był ich nieoficjalnym hymnem.

Biblijną opowieść o babilońskim królu Nabuchodonozorze, w której pycha zostaje ukarana, a wiara zwycięża wszelkie przeciwności, w wersji operowej usłyszymy pod batutą jednego z najlepszych dyrygentów świata – Jamesa Levine’a. W postać Nabucca wcieli się legendarny tenor Plácido Domingo, od pewnego czasu występujący w partiach barytonowych. Zobaczymy ponadto Liudmylę Monastyrską jako Abigail, Jamie Barton jako jej siostrę Fenenę i Russella Thomasa w partii izraelskiego księcia Izmaela. Zachariaszem będzie Dmitry Belosselskiy. Inscenizacja Elijaha Moshinsky’ego z 2001 roku należy do ulubionych przez nowojorską publiczność tradycyjnych wystawień XIX-wiecznych hitów operowych.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Więcej


8 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Lusławicach będzie miał miejsce koncert inauguracyjny sezonu 2017 Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Na scenie Centrum wystąpi orkiestra Sinfonia Varsovia, która tradycyjnie już rozpocznie kolejny koncertowy rok w Lusławicach. W programie wieczoru znajdzie się II Symfonia Krzysztofa Pendereckiego, nazywaną też „Wigilijną” lub „Bożonarodzeniową” oraz VII Symfonia Antonína Dvořáka, przez wielu uważana za najcenniejsze dzieło w dorobku czeskiego symfonika.

Gościem honorowym koncertu inauguracyjnego będzie patron Centrum – Krzysztof Penderecki, prezes honorowy Związku Kompozytorów Polskich, który zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi wykonanie jednego z utworów. Dyrygentem w pozostałej części koncertu będzie dr hab. Maciej Tworek, adiunkt krakowskiej Akademii Muzycznej. W 2002 roku rozpoczął trwającą do dzisiaj dyrygencką współpracę z Krzysztofem Pendereckim. Jej owocem było m. in. przygotowanie zespołów Opery Narodowej do europejskiego prawykonania pod dyrekcją kompozytora jego VIII Symfonii.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://penderecki-center.pl


9 stycznia 2017 roku w Narodowym Forum Muzyki odbędą się obchody jubileuszu jednej z najstarszych instytucji muzycznych Wrocławia, Szkoły Muzycznej I stopnia im. Grażyny Bacewicz.

Szkoła obchodziła w roku 2016 70-lecie swojej działalności. Ta instytucja kultury na trwałe wpisuje się w życie artystyczne Wrocławia. W swoim dorobku szkoła może poszczycić się wieloma wspaniałymi absolwentami, którzy dziś należą do elity artystów pojawiających się na estradach w Polsce, w Europie i na świecie. Wśród blisko 3000 uczniów, którzy otrzymali świadectwa ukończenia szkoły są m. in. Marek Pijarowski, Agata Zubel, Michał Moc, Robert Bachara, Marcin Ostrowski, Julita Smoleń. W ciągu 70 lat kolejne pokolenia pedagogów i uczniów budowały tradycję i dorobek szkoły; dziś uczęszcza do niej 450 uczniów, są wśród nich laureaci konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich, stypendyści Prezydenta Miasta oraz Krajowego Funduszu Na Rzecz Dzieci.

Ostatnie lata są szczególnie owocne – chór „Con Brio”, prowadzony przez dr Małgorzatę Podzielny, był zapraszany do udziału w Leo Festiwalu oraz Festiwalu Wratislavia Cantans organizowanych przez Narodowe Forum Muzyki. Udział w projektach świadczy o doskonałym poziomie wykonawczym zespołu.

W wykonaniu Chóru pod kierunkiem Amelii Kramarczyk podczas koncertu jubileuszowego zabrzmi muzyka kompozytorów polskich na chór i orkiestrę: J. Zabłocki V Suita Dolnośląska, G. Bacewicz Z tych pagórków, W. Lutosławski Idzie Grześ. Podczas koncertu wystąpią również szkolne zespoły instrumentalne: fletowy, gitarowy, perkusyjny, zespół instrumentów dętych, trio fortepianowe, Zespół wokalny „Rondo” pod kierunkiem Michała Kanafy, Szkolna orkiestra smyczkowa pod kierunkiem Anny Grabowskiej-Borys.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl


10 stycznia 2017 roku w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza będzie miał miejsce koncert symfoniczny, poświęcony twórczości patrona instytucji.

„Wykończyłem kompozycję, którą nazwę prawdopodobnie Rapsodią litewską. Starałem się zakląć w nią cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w mym dzieciństwie brzmiały”, – pisał Mieczysław Karłowicz o swym poemacie symfonicznym. Utwór ten obok Koncertu skrzypcowego A-dur op. 8 oraz Smutnej opowieści op. 13 znalazł się w najnowszym wydawnictwie płytowym Filharmonii szczecińskiej, które ukazało się w grudniu 2016 roku (DUX). Wyjątkowy album z utworami wybitnego polskiego twórcy jest symbolicznym oddaniem hołdu patronowi w 140. rocznicę jego urodzin. Do tego muzycznego projektu zaproszono dwa znakomite nazwiska: Łukasza Borowicza, dyrygenta, który poprowadził Orkiestrę Symfoniczną, i Bartłomieja Nizioła, wirtuoza skrzypiec, szczecinianina, któremu ona towarzyszyła.

Podczas koncertu, promującego wydawnictwo płytowe, w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie pod batutą Kaspara Zehndera zabrzmią dwa utwory: Rapsodia litewska oraz Koncert skrzypcowy. W roli solisty wystąpi szczecinianin Bartłomiej Nizioł, który jest jednym z bohaterów płyty. Specjalne wykonanie kompozycji Mieczysława Karłowicza zamyka cykl wydarzeń artystycznych, edukacyjnych i promocyjnych związanych z przypadającym jubileuszem patrona szczecińskiej Filharmonii.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl


10 stycznia 2017 roku o g. 17.00 w Coffeeturze będzie miało miejsce spotkanie autorskie kompozytora Tomasza Jakuba Opałki, podczas którego zostaną przedstawione utwory z pierwszej monograficznej płyty Tomasz Jakub Opałka| Emerge.

Tomasz Jakub Opałka (ur. 1983 r.) jest jednym z niewielu młodych twórców, mających tak bogate doświadczenie symfoniczne. Jego muzykę wyróżnia emocjonalność i energia, wrażliwość na brzmienie, wysmakowana orkiestracja oraz innowacyjne poszukiwania w zakresie harmoniki. W swoich kompozycjach łączy różnorodne wpływy i inspiracje, w tym nie raz tak zaskakujące i odległe od siebie, jak sonoryzm i ambient, awangarda XX i XXI w. i muzyka filmowa.

Emerge to pierwsza monograficzna płyta Tomasza Jakuba Opałki, która zawiera cztery kompozycje przeznaczone na duże składy instrumentalne: Collisions of the Matter, Emerge, D.N.A. oraz Quadra. Każdy z nich ma swoją niepowtarzalną historię i każdy stanowił dla kompozytora swoisty przełom w myśleniu zarówno o harmonice, strukturze, jak i oprowadzeniu muzycznej narracji. Opałkę na tle wielu twórców współczesnej muzyki poważnej wyróżnia energetyka jego kompozycji, które toczą się wartko, utrzymując uwagę słuchacza od pierwszego do ostatniego dźwięku. Płytę dofinansowała Fundacja PKO.

Podczas spotkania, które poprowadzi Kinga A. Wojciechowska, redaktor naczelna magazynu „Presto. Muzyka Film Sztuka”, Opałka opowie o swojej twórczości, zostaną pokazane fragmenty filmów z udziałem kompozytora, Janusz Wawrowski wykona jego utwór Fil d'araignée na skrzypce solo, odbędą się również konkursy z udziałem gości.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


11 stycznia 2017 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) o godz. 19.00 odbędzie się koncert muzyki filmowej.

Wystąpi Big Band UMFC pod kierunkiem Piotra Kostrzewy – kotlisty i perkusisty orkiestry Sinfonia Varsovia, założyciela Szymanowski Young Power, prezesa Fundacji Sinfonia Varsovia. W programie koncertu znajdą się tematy muzyczne ze słynnych filmów w aranżacjach bigbandowych. Zabrzmią również kompozycje polskich twórców, między innymi muzyka do filmów Stawka większa niż życie, Czterdziestolatek autorstwa saksofonisty i kompozytora Jerzego Matuszkiewicza oraz fragmenty ścieżki dźwiękowej stworzonej przez muzykologa i kompozytora Henryka Kuźniaka na potrzeby produkcji Vabank. W roli solistów wystąpią Barbara Kurdej-Szatan oraz Rafał Szatan.

Bilety w cenie 15 zł, które można kupić również przez Internet, znajdą się w sprzedaży od 5 stycznia 2017 roku.

Patronat medialny nad Koncertem objęło również Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


11 stycznia 2017 roku w ramach comiesięcznego cyklu koncertów w Sali Kameralnej Teatru Wielkiego w Łodzi wystąpi solistka Teatru Bernadetta Grabias – mezzosopran.

Nie ma w historii muzyki bodaj jednego kompozytora, który nie zająłby się miłością, czy to na serio czy z przymrużeniem oka. A już twórcy operowi i liryki wokalnej najpełniej zdają się muzycznie wyrażać nastroje serca. Każdy z nich przy tym tworzył popisowe frazy, tak by wykonujący je śpiewacy nie tylko wzruszali do łez słuchaczy, ale by przy tej okazji mieli także możliwość wirtuozowskich popisów wokalnych. Nie wszystkim jednak się to udaje, dane jest to tylko najlepszym.

Bernadetta Grabias ma po temu wszelkie warunki – wszechstronna i czująca muzykę, obdarzona pięknym głosem i wielką wrażliwością znakomicie porusza się w świecie muzyki – od barokowego Glucka po rozrywkowego Lehára, od Donizettiego po Gershwina, od Saint-Saënsa po Bernsteina, a na współczesnych kompozytorach kończąc. A wszystko w mistrzowskim wykonaniu. Podczas koncertu zabrzmią również utwory polskich kompozytorów: aria Broni z II aktu opery Hrabina Stanisława Moniuszki Szemrze strumyk pod jaworem oraz Tango Lucy Piotra Marczewskiego.

Partię fortepianu wykona Mariusz Drzewicki.

Szczegółowy program – na stronie: www.operalodz.com


13 i 14 stycznia 2017 roku w Filharmonii Narodowej będą miały miejsce koncerty symfoniczne pod batutą Jerzego Salwarowskiego, podczas których Orkiestra Filharmonii Narodowej wykona dzieła Mieczysława Karłowicza i Wojciecha Kilara.

Obraz Stanisława Bergmanna ewokujący legendę o tragicznej miłości wazowskiego dworzanina Stanisława Oświęcima do przyrodniej siostry Anny stał się inspiracją dla powstania jednego z najdoskonalszych dzieł polskiego neoromantyzmu – późnego poematu symfonicznego Mieczysława Karłowicza. Orkiestrowy fresk o swobodnej formie i wybujałej ekspresji stroni od prostej ilustracyjności, kreśląc dźwiękami symbol tragicznych uczuć i niespełnionych nadziei. Przedwczesna śmierć kompozytora w tatrzańskiej lawinie przerwała jego karierę w najwspanialszym rozkwicie, którego wyrazem pozostaje poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12.

Kościelec 1909 Wojciecha Kilara skomponowany został na jubileusz 75-lecia Filharmonii w Warszawie i dedykowany jej dyrektorowi artystycznemu, W. Rowickiemu. W tym samym roku świętowano 100. rocznicą urodzin Karłowicza i do niej właśnie odwołuje się ten utwór, o czym tak pisał autor: „Jest opowieścią o tym, co zdarzyło się ósmego lutego 1909 roku pod Małym Kościelcem. Jest jakby zatrzymaniem i rozbudowaniem w czasie tych kilku tragicznych sekund. Jest opowieścią o górach i człowieku, o ich porywającym, dramatycznym związku, jest apoteozą i epitafium, "pieśnią o miłości i śmierci". Jest wreszcie moim bardzo osobistym wyznaniem wiary, hołdem dla kogoś, kogo znać nie mogłem, a czyja postać i dzieło są mi coraz bliższe.”

Podczas koncertów zabrzmi również Koncert fortepianowy C-dur na 4 ręce i orkiestrę op. 153 Carla Czernego w wykonaniu Duo Tal & Groethuysen Yaara Tal.

Więcej informacji – na stronie: http://filharmonia.pl


si14 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie będzie miał miejsce Koncert Symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, podczas którego zabrzmi utwór Jerzego Maksymiuka Vers per archi.

W wywiadzie z Jerzym Maksymiukiem (portal „Meakultura”, Magdalena Nowicka) padło pytanie: „Oprócz dyrygowania zajmuje się Pan także komponowaniem. Jako kompozytor, a jednocześnie dyrygent orkiestry, może Pan prowadzić wykonania własnych utworów. Czy jest to łatwe zadanie? – Nie, bo ma się większą tremę niż przy dyrygowaniu cudzych utworów. Tak, bo kto lepiej może znać zamysł utworu niż kompozytor”, odpowiedział jeden z najznakomitszych dyrygentów swojego pokolenia. Publiczność koncertu 14 stycznia będzie miała – nieczęstą przecież – okazję podziwiania interpretacji możliwie najbardziej adekwatnej, gdyż sam charyzmatyczny Mistrz poprowadzi wykonanie swego utworu Vers per archi (2014). A przecież to nie jedyny powód by wysłuchać tego atrakcyjnego koncertu.

Zostanie wykonany także Koncert wiolonczelowy a-moll Roberta Schumanna – późne, profetyczne dzieło z roku 1850 nie zostało wykonane za życia swego twórcy, a po premierze (1860) budziło kontrowersje ekstrawagancką formą i niezwykłą ekspresją. Ten Konzertstück zabrzmi w interpretacji Bartosza Koziaka należącego do wiodących wiolonczelistów polskich, laureata licznych nagród (jest m.in. zwycięzcą 3. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, laureatem oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie Praskiej Wiosny oraz zwycięzcą 11. Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie). Ponadto Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą Jerzego Maksymiuka wykona I Symfonię Dymitra Szostakowicza, która w pełni ukazuje oryginalność jego talentu i zawiera czytelne zapowiedzi charakterystycznego stylu (np. łączenia dramatyzmu i podniosłego patosu z elementami ironii i groteski) kompozytora należącego do największych symfoników XX wieku.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na: www.sinfoniaiuventus.pl 


W dniach 14-18 stycznia 2017 roku odbędzie się szereg przedsięwzięć, poświęconych kompozytorowi Marianowi Sawie (1937-2005), który w tym roku ukończyłby 80 lat.

„Dni muzyki Mariana Sawy" rozpoczną się 14 stycznia o godz. 18.00 w Katedrze Polowej Wojska Polskiego, gdzie odbędzie się Msza św. w intencji spokoju duszy Kompozytora, a po mszy – koncert muzyki chóralnej Sawy w wykonaniu Chóru Szkoły Muzycznej II stopnia im. F. Chopina i orkiestry szkolnej, którymi dyryguje Robert Lawrance, oraz Chóru Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. K. Szymanowskiego pod dyrekcją Anny Perzanowskiej-Tarasiuk.

15 stycznia o godz. 17.00 w UMFC będzie miał miejsce Koncert kameralny utworów Sawy w wykonaniu prof. Marii Gabryś – fortepian, dr Jolanty Sosnowskiej – skrzypce, prof. Marcina Łukaszewskiego – fortepian, dr Doroty Całek – sopran, Urszuli Świerczyńskiej – fortepian, duetu fortepianowego wykładowców akademickich i Kwartetu Smyczkowego studentów z klasy skrzypiec prof. Andrzeja Gębskiego.

W dniach 16–17 stycznia odbędzie się V Ogólnopolski Konkurs Organowy im. Mariana Sawy dla uczniów szkół muzycznych I i II stopnia w sali organowej im. M. Sawy w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego.

Utwory organowe Sawy zabrzmią 18 stycznia o godz. 19.00 w Katedrze Polowej Wojska Polskiego w wykonaniu studentów UMFC z klasy dr hab. Jarosława Wróblewskiego.

Więcej informacji – na stronie: www.mariansawa.org


14 stycznia 2017 roku o godz. 17:00 w Limanowskim Domu Kultury będzie miał miejsce koncert inauguracyjny Limanowskiej Orkiestry Kameralnej, powołanej w maju 2016 roku przez Limanowski Dom Kultury we współpracy z kompozytorem Sebastianem Szymańskim.

Orkiestra pod batutą Pawła Riessa wykona najpiękniejsze polskie kolędy w tradycyjnych, ale i własnych aranżacjach, a także zaprezentuje bardziej klasyczny repertuar w postaci dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta i Dymitra Szostakowicza. Nie zabraknie również autorskich kompozycji Sebastiana Szymańskiego: Galilea, Najbliżsi, Maleńka Kruszyno Chleba.

Podczas koncertu inauguracyjnego Limanowskiej Orkiestrze Kameralnej gościnnie towarzyszyć będzie Chór Chłopięcy Bazyliki Matki Boskiej Bolesnej w Limanowej pod kierownictwem Haliny Dyczek. Chór powstał w 1991 roku, zrzesza uczniów limanowskich szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych. Chór aktywnie uczestniczy w życiu parafii oraz miasta Limanowa i jest laureatem wielu konkursów chóralnych na szczeblu ogólnopolskim i międzynarodowym.

Koncert pt. „Hej Kolęda!” poprowadzi Marian Wójtowicz. Wstęp wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Program 2 Polskiego Radia oraz Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 15 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 do Studia Lutosławskiego na koncert symfoniczny. Wystąpi Cezariusz Gadzina (saksofon) oraz Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy.

Program koncertu obejmuje dzieła wybitnych polskich kompozytorów: Mała uwertura Romana Palestra oraz Suita polska op.37 Aleksandra Zarzyckiego. Ponadto odbędzie się prawykonanie utworu Macieja Małeckiego Poemat Jesienny na saksofon i orkiestrę symfoniczną.

Oto informacje, które Małecki jeszcze przed wykonaniem premierowym zdradza o najnowszej kompozycji: „Poemat Jesienny pisałem częściowo w lecie, a głównie jesienią 2016-go roku. Dzieło powstało z inspiracji saksofonisty Cezariusza Gadziny i jemu jest dedykowane. Z tym muzykiem łączy mnie wieloletnia współpraca – jest on pierwszym wykonawcą szeregu moich utworów saksofonowych. Jednoczęściowa kompozycja składa się z siedmiu zazębiających się fragmentów. Są to: Allegro, Adagio mesto, Aria, Fugato, Allegro con espressione, Adagio tranquillo i Aria-Finale. Utwór pierwotnie planowany był jako koncert na saksofon i orkiestrę, jednak ze względu na formę, charakter muzyki i czas, kiedy rzecz powstawała, tytuł Poemat Jesienny wydał mi się bardziej właściwy”.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl 


15 stycznia 2017 roku, w niedzielę, w stołecznym kościele p. w. Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych przy ul. Conrada 7 o godz. 16.00 odbędzie się trzeci już noworoczny koncert kolędowy zatytułowany „Kolędy i Pastorałki", zorganizowany przez Warszawski Oddział Polskiego Związku Chórów i Orkiestr.

W koncercie wystąpią zespoły: Chór Męski Gregorianum pod dyrekcją Bereniki Jozajtis, Ekumeniczny Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego pod dyrekcją Pawła Hruszwickiego, Chór Dziecięcy Canzonetta oraz Chór Camerata Varsovia pod dyrekcją Elżbiety Siczek.

Podczas koncertu zabrzmią wielogłosowe kolędy i pastorałki wykonywane a cappella takich kompozytorów, jak między innymi Rafalski, Nikodemowicz, Moniuszko, Nowowiejski, Mazur, Szaliński, Kubiak, Victoria, Davis, Maragno, Wood, Pierpont.

Koncert poprowadzi Piotr Hruszwicki. Wstęp na wydarzenie jest wolny.


u16 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert Studium Muzyki Nowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina poświęcony pamięci Włodzimierza Kotońskiego.

Włodzimierz Kotoński (1925–2014)– kompozytor i pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, twórca Etiudy konkretnej na jedno uderzenie w talerz, jeden z pionierów muzyki elektronicznej. Pracował w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, studiach w Kolonii, Sztokholmie, Freiburgu, Paryżu i Bourges. Jako profesor gościnny wykładał kompozycję i muzykę elektroniczną w Królewskiej Akademii Muzyki w Stockholmie, w State University of New York w Buffalo, w University of Southern California w Los Angeles, w Rubin Academy of Music w Jerozolimie i w Seulu. W latach 1974-76 był naczelnym redaktorem muzycznym Polskiego Radia oraz naczelnym dyrektorem muzycznym Polskiego Radia i Telewizji. W latach 1983-1989 pełnił funkcję prezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (polskiej sekcji ISCM/SIMC).

Podczas koncertu jego pamięci usłyszymy jeden z ostatnich utworów Kompozytora, Arietta e fiori na puzon i dźwięki elektroniczne (2014), a także Partitę na klawesyn solo, Bucolica na flet solo, Tierra caliente na taśmę, Trzy etiudy rytmiczne na fortepian, Tlaloc na klawesyn i perkusję. Wykonawcami wieczoru będą: Maciej Grzybowski (fortepian), Ewa Liebchen (flet), Olga Paciej (klawesyn), Leszek Lorent (perkusja) oraz Barbara Okoń-Makowska (projekcja dźwięku).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


17 stycznia 2017 roku w Operze Krakowskiej odbędzie się spektakl dla dzieci Muzyka i magia do libretta Wojciecha Graniczewskiego z muzyką Andrzeja Zaryckiego.

Fantastyczna podróż w magiczną krainę muzyki i baśni oczaruje dzieci niezwykłością zdarzeń. Bo jak mówi jedna z piosenek spektaklu – „Jest wiele teatrów na świecie bardziej i mniej poważnych, lecz najwspanialszym dla dzieci jest teatr wyobraźni"!

Muzyka i Magia to spektakl rodzinny, z którego każde pokolenie wyniesie coś dla siebie. Dzieci młodsze odnajdą tu motywy z trzech znanych baśni: Kopciuszka, Czerwonego Kapturka i Królewny Śnieżki, podane w zabawnej rozrywkowej formie. Dzieci starsze będą śledzić sensacyjne motywy tajemniczej wyprawy Profesora Badacza do nieznanej krainy, podane w stylu „fantasy” i podziwiać magiczne sztuki Czarodzieja Muzomagiusa. Młodzież dostrzeże różnorodność warstwy muzycznej i elementy humoru zawarte w zabawnej, komiksowej akcji. Natomiast widzowie dorośli towarzyszący młodym widzom, odnajdą w przedstawieniu aluzje do Burzy Williama Szekspira oraz liczne preteksty do rozmowy z młodzieżą na temat potęgi muzyki, która uruchamia nieskończone przestrzenie wyobraźni, a także na temat powracającego zawsze w baśniach motywu walki sprzecznych żywiołów: muzyki i hałasu, piękna i brzydoty, dobra i zła.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" - priorytet "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji - na stronie: www.opera.krakow.pl


18 stycznia 2017 roku o godz. 17.00 w gdańskiej Akademii Muzycznej będzie miał miejsce Koncert monograficzny, poświęcony twórczości Krzysztofa Pendereckiego.

Program koncertu obejmuje utwory kameralne kompozytora: Trzy miniatury na skrzypce i fortepian (1959), Capriccio per Siegfried Palm na wiolonczelę solo (1970), Cadenza per viola sola (1984) w opracowaniu na skrzypce solo C. Edingera (1987), Prelude na klarnet solo (1987), Duo concertante na skrzypce i kontrabas (2010) oraz II Sonata na skrzypce i fortepian (2000).

Utwory zabrzmią w mistrzowskim wykonaniu wykładowców Akademii oraz muzyków Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku: pianistów Pawła Rydla i Bogny Czerwińskiej-Szymuli, klarnecisty Andrzeja Wojciechowskiego, wiolonczelisty Tadeusza Samerka, kontrabasisty Sebastiana Wypycha, skrzypków Andrzeja Kacprzaka, Piotra Kwaśnego, Karoliny Piątkowskiej-Nowickiej, a także Anny Wandtke.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.


Od 18 do 22 stycznia 2017 roku potrwa VII edycja Festiwalu „Dni Muzyki Nowej” w Gdańsku.

Dni Muzyki Nowej od siedmiu lat stawiają sobie za cel prezentowanie muzyki nieszablonowej. Festiwal chce pokazywać szerokie spektrum sceny eksperymentalnej, muzyki współczesnej i awangardowej. Muzykę nową definiuje jako taką, która szuka nowych rozwiązań na polu formalnym i treściowym, przez specyfikę kompozycji, wykorzystanych instrumentów, ale też pomysłów jak łączyć ze sobą różne, często nie przystające do siebie stylistyki.

Siódma edycja festiwalu Dni Muzyki Nowej buduje program w oparciu o prezentację zjawisk na scenie muzycznej, znajdujących się na dwóch osiach. Pierwsza z nich wyznacza tor programu pomiędzy kolektywną współpracą a indywidualnym komponowaniem. Druga natomiast kreśli szlak pomiędzy erudycją artystów awangardowych i ich złożoną twórczością oraz zabawą z tworzenia muzyki, spojrzeniu na nią z dystansem. To próba obalenia twierdzenia, że muzyka współczesna jest czymś trudnym i poważnym, pozbawionym humoru. Festiwal pragnie ukazać złożoność współczesnej sceny muzycznej, koncentrując się na poszukiwaniach działań awangardowych, które jednocześnie mogą być przystępne i interesujące dla słuchacza nieobeznanego z muzyką współczesną, eksperymentalną i klasyczną. Zaproszeni artyści wyróżniają się skrupulatnie budowanym językiem muzycznym, oryginalną formą tworzonych utworów, ale też pomysłowością w czerpaniu z tradycji oraz przekuwaniu jej w nowoczesny przekaz. Podczas Festiwalu swoje projekty zaprezentują m. in. Artur Zagajewski i Olga Wojciechowska.

Szczegółowe informacje i program dostępne są na stronie: http://klubzak.com.pl