POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

wydarzenia

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

31 stycznia 2017 roku w ramach nowej odsłony renomowanego festiwalu Opera Rara w Krakowie odbędzie się wykonanie wileńskiej dwuaktowej wersji opery Halka Stanisława Moniuszki.

Capella Cracoviensis pracuje nad kolejnymi operowymi projektami. Tym razem zespół zaprezentuje trzy tytuły operowe, z czego dwa w wersji scenicznej: wileńską wersję dwuaktowej Halki Stanisława Moniuszki oraz A Madrigal Opera Philippa Glassa. Trzecim tytułem operowym, wykonanym przez Capellę Cracoviensis w wersji koncertowej, będzie krakowska premiera Germanico in Germanica Nicola Porpory. W rolach głównych wystąpią znakomity kontratenor Max Emanuel Cencic oraz wybitna rosyjska sopranistka i ulubienica krakowskiej publiczności Julia Lezhneva.

Halkę wyreżyseruje współpracujący z CC Cezary Tomaszewski. Spektakle będą miały miejsce również 1 i 2 lutego o godz. 19.00 w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie (ul. M. Konopnickiej 17).

Rozdarcie zwielokrotnione echem galicyjskiej rabacji, nieszczęśliwa miłość, urwisko nad potokiem, szaleństwo. Dwuaktowa, wileńska wersja Halki Stanisława Moniuszki zwięźle i wartko opowiada o tragedii, kontrastując nieszczęście góralskiej dziewczyny z weselną fetą obłudnego Janusza, obiektu jej westchnień. Dwa odmienne światy, zdegenerowana arystokracja, pałający żądzą zemsty lud, a między nimi zawieszona zrozpaczona Halka, narzędzie ostrej krytyki społecznej w rękach Moniuszki i librecisty Włodzimierza Wolskiego. Opera miała premierę 1 stycznia 1848 roku, została wówczas zaprezentowana w wersji koncertowej. W Krakowie melomani zobaczą wersję sceniczną, angażującą wytrawnych muzyków – sopranistki Natalię Kawałek i Małgorzatę Rodek, tenora Jakuba Pawlika i barytona Sebastiana Szumskiego. Solistom towarzyszyć będzie grająca na historycznych instrumentach Capella Cracoviensis, prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa.

Szczegółowy program oraz bilety dostępne są na stronie: www.operarara.pl 


31 stycznia 2017 roku o godz. 19:00 w Sali kameralnej Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce recital Radosława Sobczaka, upamiętniający 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego.

Pianista wykona dwa opusy wybitnego kompozytora: 9 Preludiów op. 1 oraz II Sonatę fortepianową A-dur op.21.

„Przed przyjazdem Artura ukończyłem właśnie drugą Sonatę fortepianową – początkowo nie przywiązywałem do niej zbytniej wagi – po dokładnym jednak przestudiowaniu i zagraniu jej przez Artura wystąpiły na jaw wszystkie „ukryte zalety” i w rezultacie Ficio i Artur przejęli się nią niesłychanie, prawie wyżej ją stawiając od „Symfonii”. Tak w liście do Z. Jachimeckiego Szymanowski wspominał prezentację swej nowej sonaty Fitelbergowi i Rubinsteinowi, który dokonał jej koncertowego prawykonania w Berlinie, w 1911. Dzieło, wraz ze wspomnianą II Symfonią, z którą łączą ją pewne analogie formalne, wyznacza ważną cezurę stylistyczną na drodze twórczej kompozytora, który w tym czasie zamykał już jej fazę postromantyczną. Rozpoczęły ją pierwsze znane nam utwory, Preludia pisane przez osiemnastolatka w kresowej Tymoszówce. Choć niewolne od wpływów Chopina i Skriabina, zawierają też czytelną zapowiedź późniejszych poszukiwań i dają świadectwo wielkiej oryginalności talentu młodego autora. Także te dzieła wzbudziły zachwyt jego przyjaciela Artura Rubinsteina, a Szymanowski zdecydował się wydać je drukiem jako opus 1 – otwierają więc one katalog jego spuścizny.

Podczas koncertu w interpretacji Sobczaka zabrzmią również Largo z V Sonaty organowej C-dur BWV 529 Johanna Sebastiana Bacha w transkrypcji Samuila Feinberga, Fantazja Wanderer C-dur op. 15 (D.760) Franza Schuberta oraz Tańce argentyńskie op. 2 Alberto Ginastera.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl


W każdą sobotę karnawału, od 7 stycznia do 25 lutego 2017 roku Polska Filharmonia Bałtycka organizuje Bale Gdańskie. Podczas jednego z tych magicznych wieczorów 28 stycznia o godz. 19.00 wystąpi członek Związku Kompozytorów Polskich Krzesimir Dębski i przyjaciele.

Krzesimir Dębski zaprasza na szykowny wieczór w starym stylu. Wraz z nim na scenie PFB pojawi się Zagan Acoustic w składzie: Andrzej Wojciechowski (klarnet), Paweł Zagańczyk (akordeon), Joachim Łuczak (skrzypce, aranżacje), Jarosław Stokowski (kontrabas). Koncert poprowadzi Krzysztof Dąbrowski. Dzięki ich koncertowi wieczór zamieni się w elegancką randkę w najlepszym, „filmowym” stylu.

Podczas koncertu zabrzmią utwory samego Krzesimira Dębskiego (Country in E, Bojan Duke of Dingac), Wiaczesława Siemionowa (Suita Bułgarska), a także młodych polskich kompozytorów: Pawła Zagańczyka (Zima), Macieja Zimki (Highland Roll), Piotra Słopeckiego (Taniec życia) oraz Anny Marii Huszczy (nagaZ).

Po zakończeniu koncertu Salon Gdański zamieni się w salę balową. Do tańca w rytmie jazzu i swingu zgromadzonych na Ołowiance gości zaproszą Sergiej Kriuczkow i Riverboat Ramblers. Nie zabraknie też przygotowanego specjalnie na tę okazję menu kolacyjnego.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.gda.pl


W dniach 28 stycznia – 12 lutego 2017 roku w Warszawie, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia, odbędzie się Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XIV.

Ideą festiwali „Łańcuch” było i jest ukazanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym, a istotnym dla niej kontekście. Tegoroczna odsłona wydarzenia w całości odbędzie się w studiu imienia tego wybitnego kompozytora. W programie znajdą się nie tylko jego dzieła, lecz także utwory Maurice’a Ravela, Karola Szymanowskiego, Igora Strawińskiego, Antona Weberna i Alexandra Zemlinsky’ego. Utwory zabrzmią w znakomitym wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Aleksandra Liebreicha, Orkiestry Kameralnej m. Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia, Orkiestry kameralnej Chain Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Bauera, orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Renato Rivolty. Swoje interpretacje przedstawią Kwartet Śląski i Ravel Piano Duo. W roli solistów wystąpią Iwona Sobotka, Olga Pasiecznik, Joanna Freszel (sopran), Katarzyna Krzyżanowska (mezzosopran), Andrzej Lampert (tenor), Tanja Becker-Bender (skrzypce), Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak (wiolonczela), Maksymilian Lipień (obój), Giedrė Šiaulytė (harfa).

Wybrane wydarzenia pojawią się też na antenie Dwójki: transmisja koncertu inaugurującego festiwal (28 stycznia) oraz koncertu finałowego (12 lutego). W dniu rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego (7 lutego) w audycji „Filharmonia Dwójki” odbędzie się retransmisja koncertu z 29 stycznia.

Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia S.A. i współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Program dostępny jest na stronie Towarzystwa Im. Witolda Lutosławskiego.


28 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Sali kameralnej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie miało miejsce kolejne wydarzenie z cyklu „Soundlab” - LAB 4: El-cello – Bauer / Duchnowski.

Andrzej Bauer – wiolonczelista i kompozytor mający na swym koncie występy z recitalami na scenach Europy, Stanów Zjednoczonych oraz Japonii. Ceniony muzyk sesyjny. W 2002 roku podczas „Warszawskiej Jesieni” wystąpił z recitalem prawykonań powstałych z jego inspiracji utworów na wiolonczelę solo i media elektroniczne, dając początek wciąż kontynuowanemu projektowi „Cellotronicum”.

W Szczecinie wystąpi razem z kompozytorem i twórcą muzyki elektronicznej Cezarym Duchnowskim. Był on jednym z inicjatorów założenia Studia Kompozycji Komputerowej we wrocławskiej Akademii Muzycznej. Od kilku lat twórczość elektroakustyczna zajmuje czołowe miejsce w jego działalności, dzięki niej realizuje się zarówno kameralnie, jak i symfonicznie. O sobie mówi, że jest wielkim orędownikiem muzyki improwizowanej. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi, ale też klasycznymi, których wspólnym pierwiastkiem jest pasja do kreowania muzyki na żywo.

Niezwykły duet złożony z indywidualności i wirtuozów zabrzmi w kolejnej odsłonie projektu „Soundlab – filharmoniczne laboratorium muzyki elektronicznej – druga edycja", dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl


W 2017 roku świętujemy stulecie awangardy w Polsce. Z tej okazji Narodowy Instytut Audiowizualny organizuje comiesięczny cykl koncertów „Awangarda na Ucho”, ukazujący jej wielką różnorodność. Cykl rozpocznie się 27 stycznia 2017 roku od koncertowej premiery płyty Pupation of Dissonance perkusisty Huberta Zemlera.

Cykl obejmuje koncerty minimalistów, konceptualistów i twórców elektroakustyki; nie zabraknie preparacji, drone’ów i partytur graficznych. Przyjrzymy się stykowi awangardy z jazzem i muzyką elektroniczną. Wybierzemy się także do Azji, pamiętając, jak ważne źródło inspiracji stanowiła dla XX-wiecznych kompozytorów kultura orientalna (od Karola Szymanowskiego po Steve’a Reicha i Terry’ego Rileya).

27 stycznia wystąpi jeden z najbardziej wszechstronnych i kreatywnych polskich perkusistów Hubert Zemler. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zdobywał doświadczenie w orkiestrach, ale przede wszystkim jako członek licznych zespołów sceny alternatywnej i improwizowanej. Jest znany z udziału w bluesowym zespole Shy Albatross, minimalistycznym LAM czy eklektycznym Slalomie.

Zemler jest także autorem entuzjastycznie przyjętych płyt solowych: Moped, Gostak & Doshes oraz Pupation of Dissonance. Na tej ostatniej – której oficjalna premiera odbędzie się w NInA – artysta składa hołd historii muzyki perkusyjnej. Od roli dodatków barwowych w muzyce symfonicznej, poprzez odkrywanie piękna dźwięków „niemuzycznych” aż po mariaż urządzeń akustycznych z elektronicznymi. Podczas koncertu usłyszymy również zaskakującą autorską aranżację jednego z utworów Steve’a Reicha.

Wstęp na koncert jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji. Sala ma ograniczoną liczbę miejsc (120), warto więc przyjść trochę wcześniej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


27 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Lubelskiej będzie miał miejsce Koncert symfoniczny w ramach programu „Filharmonia ostrożnie wciąga!!!”, organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

Wieczór rozpocznie się od najsłynniejszego poloneza Michała Kleofasa Ogińskiego Pożegnanie Ojczyzny w nowym opracowaniu Zygmunta Rycherta.

Następnie w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Rycherta zabrzmią dzieła trzech reprezentantów muzyki francuskiej. Najmłodszy z nich Emmanuel Sejourne jest twórcą doskonale znanym wielbicielom perkusyjnych brzmień. Jako czynny muzyk, Sejourne w pełni wykorzystuje wirtuozowski potencjał melodycznych instrumentów perkusyjnych, łącząc w swej twórczości klasykę, rock i jazz. W takim też stylu utrzymany jest prezentowany przez solistkę Ilonę Drozd Koncert na marimbę i smyczki, który jest jednym z nielicznych utworów przedstawiającym marimbę w romantycznym świetle, z jej ekspresyjnymi możliwościami i zdolnością brzemienia jak fortepian.

Kolejna pozycja programu, choć francuska, korzeniami głęboko tkwią w stylistyce Półwyspu Iberyjskiego. Najbardziej znany utwór Emmanuela Chabriera España to orkiestrowa rapsodia, dedykowana dyrygentowi Charlesowi Lamoureux, w pełni realizuje tytułową zapowiedź i korzystając z autentycznych, hiszpańskich motywów w znakomity sposób oddaje klimat i gorący temperament mieszkańców południa Europy.

W twórczości Ravela formę walca spotykamy kilkakrotnie, jej ukoronowaniem są jednak dwa arcydzieła: Walce szlachetne i sentymentalne oraz poemat choreograficzny La Valse. Skomponowany na zamówienie Siergieja Diagilewa stanowić miał muzyczne tło do baletu na temat Wiednia.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonialubelska.pl


27 i 28 stycznia 2017 roku w Filharmonii Narodowej będą miały miejsce koncerty Orkiestry i Chóru FN pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, podczas których zabrzmią III Symfonia Witolda Lutosławskiego oraz Cudowny mandaryn op. 19 Béli Bartóka – pantomima w 1 akcie na chór i orkiestrę.

„Mogę przyznać, że czułbym się zaszczycony, gdyby udało mi się wyrazić coś, co może być związane z przeżyciami nie tylko moimi osobistymi, ale również innych ludzi" – tak, z właściwą sobie powściągliwością w ponurym roku 1983 Witold Lutosławski skomentował (subtelnie się od nich odżegnując) interpretacje jego Trzeciej, które próbowały wiązać to dzieło z opresją stanu wojennego. Z perspektywy niemal ćwierćwiecza od premiery arcydzieła łączącego perfekcję muzycznej konstrukcji z niezwykłą intensywnością i komunikatywnością ekspresji jawi się ono jako utwór w pełni autonomiczny, potwierdzający każdym wykonaniem swą szczególnie wysoką pozycję w całej symfonice dwudziestego stulecia.

Szokujący, zdjęty z afisza zaraz po premierze z powodu brutalności libretta, balet-pantomima Cudowny mandaryn Beli Bartóka jest arcydziełem muzycznego ekspresjonizmu. Tytułowa postać, mimo egzotycznego miana i kostiumu niewiele ma wspólnego z orientem, jest raczej symbolem nadludzkiej niemal potęgi, która ku swej zgubie ulega namiętności – wdziękom Dziewczyny, kurtyzany, będącej narzędziem bandytów mordujących i rabujących jej gości. Muzyka, opracowana później przez kompozytora w formie suity i tak najczęściej wykonywana, doskonale oddaje przerażającą grozę opowieści, z wykorzystaniem bogatej palety śmiałych środków wyrazu i pełnego spektrum barw orkiestrowych.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl


27 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza miłośników pianistyki na Mistrzowski Recital Fortepianowy, podczas którego Rafał Aleksander Łuszczewski wykona cztery Mazurki Karola Szymanowskiego, dedykowane Arturowi Rubinsteinowi.

Liczba cztery zdominuje piątkowy recital, a to z tego powodu, że w interpretacji artysty wysłuchamy: czterech Mazurków op. 50 Karola Szymanowskiego, cztery Impromptus D. 899 (op. 90) Franza Schuberta oraz cztery Ballady Fryderyka Chopina. Ten ciekawy program zaprezentuje pianista, który mając 16 lat zadebiutował na światowych estradach z Tokyo Symphony Orchestra. Od 2001 roku wpisany jest jako Artysta Steinway’a na listę pianistów „The Steinway & Sons Artists’ Roster” w Nowym Jorku.

Kariera artystyczna Rafała Aleksandra Łuszczewskiego rozwija się od ponad 20 lat, podczas których artysta zyskał uznanie słuchaczy i krytyków muzycznych w Ameryce Północnej i Południowej, Azji, Australii, Afryce, na Bliskim Wschodzie i niemal we wszystkich krajach Europy. Jego kunszt artystyczny potwierdziły nagrody na międzynarodowych konkursach pianistycznych, m.in. w Niemczech (Clara Schumann), Hiszpanii (Maria Canals), Chile (Luis Sigall) oraz Rumunii (Dinu Lipatti). Nagrywa dla radiofonii i telewizji; ma w dorobku 9 płyt CD wydanych przez producentów fonograficznych z Japonii, Polski, Niemiec i Szwajcarii. Wraz z orkiestrą Filharmonia Narodów z Hamburga pod dyrekcją Justusa Frantza, nagrał Koncert fortepianowy e-moll op.11 Fryderyka Chopina z okazji 150. rocznicy śmierci kompozytora pod nazwą „L’Hommage a Frederic Chopin”. Ostatnia płyta R.A. Łuszczewskiego, wydana w 2015 przez wytwórnię DUX, zawiera m.in. wszystkie Scherza Fryderyka Chopina. Jest inspiratorem i artystycznym architektem powstałego 2011 roku w Limie (Peru) pierwszego na kontynencie południowoamerykańskim Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina dla tego regionu świata, gdzie pełni funkcję prezesa i członka jury. W 2014 powstał z jego inicjatywy Narodowy Konkurs im. Fryderyka Chopina w Ekwadorze, którego jest dyrektorem artystycznym i członkiem jury.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.olsztyn.pl


26 stycznia 2017 roku Elbląska Orkiestra Kameralna zaprasza do Sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 19:00 na Koncert Karnawałowy „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów".

Przed nami niezwykłe wydarzenie artystyczne – projekcja z muzyką na żywo filmu „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów”. Film przedstawia historię nieszczęśliwej miłości ubogiej pracownicy do utalentowanego kompozytora, wciągniętej w sieć intryg. Dzieło kina niemego z 1918 roku z gwiazdą światowego kina Polą Negri w roli głównej zostało (po odnalezieniu w 2006 roku) zrekonstruowane cyfrowo przez Filmotekę Narodową, a nową muzykę do filmu skomponował Jerzy Maksymiuk.

Maksymiuk miał być pianistą, został dyrygentem. Od 13 roku życia również komponuje. Sławę zdobył jako szef Polskiej Orkiestry Kameralnej, z którą w latach 70. podbijał świat. Jerzego Maksymiuka nie sposób nie kochać. Jest mistrzem batuty, barwnym ptakiem, osobowością przebojową i bezkompromisową, a jego interpretacje niemal zawsze wprawiają w zdumienie.

Podczas zbliżającego się Koncertu Karnawałowego melomani obejrzą niemy film, muzykę „na żywo" zagra EOK pod batutą Jerzego Maksymiuka. W roli solistów wystąpią Jan Krzeszowiec (flet), Jarosław Podsiadlik (klarnet) i Anna Rutkowska-Schock (fortepian).

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.eok.elblag.eu


W dniach 26 – 29 stycznia 2017 roku w Operze na Zamku odbędą się spektakle baletowe dla dzieci Alicja w Krainie Czarów z muzyką Przemysława Zycha w choreografii Jacka Tyskiego.

Historię Alicji, która przez magiczne lustro trafia do krainy czarów i magii, zna każde dziecko. Inspirująca opowieść o walce dobra ze złem i prawdziwej przyjaźni porusza także dorosłego widza, działa na jego wyobraźnię i sprawia, że przenosimy się w zaczarowane czasy dzieciństwa. Najlepszym sposobem na wykreowanie go na scenie jest taniec, muzyka o bogatej kompozycji z użyciem nowoczesnych technik i instrumentów, stylizowana na tę, którą znamy z filmów, oraz bajkowe, efektowne stroje i scenografia. O zbudowanie krainy ze świata dziecięcej wyobraźni zadbali najzdolniejsi polscy artyści młodego pokolenia. To jedyny w ostatnich latach balet pisany na zamówienie z udziałem pełnej orkiestry symfonicznej. Historia oparta na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra oraz inspirowana filmem Tima Burtona Alice in Wonderland.

Utwór powstał w 2015 roku na zamówienie Opery na Zamku w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Jacek Tyski otrzymał za balet Nagrodę Najlepszego Choreografa roku 2015.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.opera.szczecin.pl


25 stycznia 2017 roku o godz. 19.30 w krakowskim Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” (ul. Reymonta 18) będzie miał miejsce Koncert Chóru kameralnego Lege Artis z cyklu MUSIC +.

Chór kameralny Lege Artis powstał w Krakowie w 2005 roku. Jest zespołem wszechstronnym, wykonującym z powodzeniem zarówno muzykę sakralną, jak i chóralne aranżacje utworów rozrywkowych, sięgającym po utwory dawne oraz najnowsze dzieła kompozytorów współczesnych. Są one doceniane przez ich twórców, a także publiczność licznie gromadzącą się na koncertach zespołu. O jakości chóru świadczą zdobyte przez lata nagrody i wyróżnienia na licznych konkursach, w których zespół brał udział.

Założycielką Chóru jest Agnieszka Trela-Jochymek. Dyrygentka ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie dyrygentury chóralnej prof. Stanisława Krawczyńskiego oraz Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Z Chórem Lege Artis zdobyła wiele nagród i wyróżnień. W 2011 roku podczas VII Rybnickiej Jesieni Chóralnej otrzymała nagrodę dla najlepszego dyrygenta festiwalu, a w 2013 – nagrodę dla wyróżniającego się dyrygenta na festiwalu Vox Domini w Prusicach.

Najnowszym przedsięwzięciem Lege Artis jest „Projekt Turnau”. Do tej pory chór wykonywał głównie muzykę sakralną dawną i współczesną, ale chcąc się rozwijać, postanowił zająć się czymś zupełnie nowym. Wybór padł na poezję śpiewaną a cappella. Chórzyści wspólnie zdecydowali, że najbliższa ich gustom jest twórczość Grzegorza Turnaua. Ponadto jest to artysta nierozerwalnie związany z Krakowem, więc krakusom szczególnie bliski. Do tej pory nikt nie tworzył specjalnie dla Lege Artis, więc z okazji jubileuszu 10 lat istnienia chór zwrócił się z prośbą do wybitnego aranżera Andrzeja Borzyma o opracowanie 12 ulubionych utworów z repertuaru Grzegorza Turnaua. Dzięki wsparciu JM Rektora AGH prof. Tadeusza Słomki podczas koncertu publiczność będzie miała okazję wysłuchać efektu tej pracy.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


25 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego odbędzie się drugi w tym sezonie artystycznym Koncert Uniwersytecki. Przed publicznością wystąpi rzadko spotykany duet saksofonowo-fortepianowy, czyli wirtuoz saksofonu Ryszard Żołędziewski i szwedzki pianista Carl Petersson.

Muzyczne spotkania w neogotyckiej siedzibie władz uczelnianych organizowane są nieprzerwanie od 30 lat. Wspólna inicjatywa ówczesnego rektora UJ, profesora Józefa Andrzeja Gierowskiego i Dyrektora Filharmonii Krakowskiej, Wiesława Kolankowskiego, od początku spotkała się z dużym entuzjazmem jej organizatorów oraz publiczności. Była to bowiem szansa na połączenie tego, co każdy z przystępujących szacownych podmiotów (a przy okazji także sąsiadów) wnosił najlepszego: wysokiej sztuki muzycznej ze strony Filharmonii i potencjału intelektualnego ze strony uczelni. Jak podsumowuje profesor Władysław Stróżewski – „dostojeństwo Uniwersytetu, architektura Collegium Novum, portrety królów i uczonych mężów w auli, wywołują atmosferę, w której muzyka czuje się doskonale, a słuchacze przeżywają nastrój święta. Łatwiej wtedy o doświadczenie autentycznego piękna.”

Najbliższy Koncert Uniwersytecki wypełni muzyka Wolfganga Amadeusa Mozarta, Claude’a Debussy’ego, Dariusa Milhaud, Marcela Perrina, Charlesa Valentina Alkana oraz Leopolda Godowskiego, w opracowaniu na saksofon i fortepian autorstwa prezentujących ją artystów. Wykład prezentowany przez dra hab. Krzysztofa Mcha, kierownik Zakładu Filozofii Religii Instytutu Religioznawstwa UJ, pt. „Medytacja nad racjonalnością” odsłoni ujawniającą się w początkach chrześcijaństwa ideę „zakorzenienia” ludzkiej racjonalności w tym, co boskie w człowieku, a na następnie ukaże drogę, na której związek boskości i racjonalności ulega zapomnieniu.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.krakow.pl


W dniach 24-26 stycznia 2017 roku odbywać się będzie IV Festiwal Kontrolowany, organizowany przez Zespół Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu, Fundację „Harmonie i Hałasy” oraz Towarzystwo Muzyczne w Radomiu.

Ideą Festiwalu Kontrolowanego jest rozpowszechnianie muzyki współczesnej wśród najmłodszych jej odbiorców, na gruncie wykonawczym, interpretacyjnym i teoretycznym oraz poprzez bezpośredni kontakt z wybitnymi osobistościami muzycznymi. Dotychczasowe edycje były poświęcone Roku Lutosławskiego, Roku Kolberga, muzyce kompozytorów Austriackich XX i XXI wieku. Podczas czwartej edycji będzie miało miejsce prawykonanie utworu interaktywnego – instalacji Wiatrofale Marka Chołoniewskiego, skomponowanego specjalnie na ten Festiwal, z myślą o młodych wykonawcach z Orkiestry Symfonicznej ZSM im. O. Kolberga w Radomiu. Tym samym dominantą tegorocznych koncertów stają się zjawiska związane z muzyką elektroniczną i multimediami. Utwór na orkiestrę kameralną i instrumenty audiowizualne został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” - priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Po raz pierwszy również Festiwal Kontrolowany wyrusza poza Radom – utwór Marka Chołoniewskiego zostanie wykonany również w ZPSM im. L. Różyckiego w Kielcach oraz ZSM I i II st. im. M. Karłowicza w Krakowie.

Kompozycja na kameralną orkiestrę dziecięco-młodzieżową oraz wykonawców amatorów, grających na interaktywnych instrumentach audiowizualnych z udziałem odbiorców, jest formą zbliżenia wykonawców i publiczności bez względu na stopień zaawansowania artystycznego i technologicznego. Kompozycja w swojej otwartej formie posiada funkcje integracyjne i edukacyjne, pozwala na włączenie publiczności w proces współtworzenia dzieła. W utworze stosowane są elementy interakcji i improwizacji na przygotowanym wcześniej materiale. Rola kompozytora, wykonawcy, a także dyrygenta jest poszerzona o funkcję koordynatora ruchu w przestrzeni wszystkich osób zaangażowanych do wykonania dzieła. Koordynatorem akcji muzycznej będzie dyrygent (Przemysław Zych) i kompozytor Marek Chołoniewski.

Wstęp na każdy z tych koncertów jest bezpłatny.

ZOBACZ: program Festiwalu PDF.


22 stycznia 2017 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert pt. „Konieczny? ...Koniecznie!”, podczas którego zabrzmią piosenki i muzyka filmowa autorstwa Zygmunta Koniecznego.

Podczas koncertu, inspirowanego znanymi piosenkami i muzyką filmową Zygmunta Koniecznego, wspólnie z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia wystąpią znakomici artyści polscy: Agata Zubel, Andrzej Bauer, Cezary Duchnowski i Bartek Wąsik. Wybrane przez artystów utwory są bardzo cenione za ich wyrafinowanie, wieloplanowość, artystyczną bezkompromisowość - po prostu muzyczną wybitność.

Przez połączenie pięknej poezji z ponadczasową muzyką, piosenki Zygmunta Koniecznego nadzwyczajnie nadają się do twórczej reinterpretacji. Najnowsza technologia kreacji dźwięku oraz komputerowe przetwarzanie i wzbogacanie brzmienia klasycznych instrumentów w połączeniu z unikalnym głosem i interpretacją Agaty Zubel tworzą niezwykły „dźwiękowy pejzaż”. Udział w projekcie Bartka Wąsika, będącego entuzjastą twórczości Zygmunta Koniecznego, wnosi dodatkowo poetycki klimat i blask pianistycznej wirtuozerii. Agata Zubel, Andrzej Bauer i Cezary Duchnowski, po sukcesie nominowanego do nagrody „Fryderyk” projektu elDerwid, dają tu gwarancję nowoczesnego i kreatywnego podejścia, oryginalności brzmienia i pasji muzykowania.

Program koncertu dostępny jest na stronie: www.nospr.org.pl


21 stycznia 2017 roku w łódzkim Teatrze Wielkim będzie miała miejsce premiera sławnej opery Halka Stanisława Moniuszki w reżyserii Jarosława Kiliana.

Początek 2017 roku będzie dla Teatru Wielkiego w Łodzi czasem wyjątkowym. 19 stycznia 1967 roku otwarto budynek przy placu Dąbrowskiego, inaugurując tym samym działalność Teatru Wielkiego w Łodzi pod tą właśnie nazwą. 50 lat Teatru Wielkiego to dla Łodzi i jej mieszkańców cała artystyczna epoka. Z okazji złotego jubileuszu Teatr Wielki zaprezentuje operę Halka Stanisława Moniuszki w nowej inscenizacji. Orkiestrę poprowadzi maestro Wojciech Rodek.

Podczas gdy Fryderyk Chopin zdobył we Francji wielkie uznanie jako ambasador kulturalny uciskanego narodu, jego młodszy kolega, Stanisław Moniuszko, działał na polu kultury we własnej ojczyźnie. I podobnie jak Chopin Moniuszko w swojej twórczości łączył zachodnioeuropejski romantyzm z duchem polskiej kultury. Halka jest bez wątpienia przykładem na udane połączenie cech włoskiej, francuskiej i niemieckiej opery z elementami typowymi dla polskiego folkloru i tradycji. Opera ta ponadto, dzięki patriotycznej i krytykującej stosunki społeczne wymowie, stała się wyrazem tożsamości narodowej. Żeby zrozumieć tę operową przypowieść o porzuconej dziewczynie, trzeba ją osadzić w kontekście rozdźwięku społecznego, który w czasach Moniuszki doprowadził do krwawej rzezi galicyjskiej. Halka jest istotą zawieszoną między dwoma światami: występnej szlachty i mściwych górali. Nie ma tu jednoznacznie złych i dobrych postaci. To nie jest łzawy melodramat. To okrutna parabola ludzkiej samotności.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.operalodz.com


21 stycznia 2017 roku w siedzibie NOSPR odbędzie się koncert Kwartetu Śląskiego, poświęcony 80. rocznicy urodzin Zbigniewa Bargielskiego. Zespół wykona jego IV Kwartet smyczkowy oraz Po drugiej stronie lustra na kwartet z klarnetem.

„Sześć kwartetów smyczkowych Zbigniewa Bargielskiego (ur. 1937) stanowi istotny rozdział jego twórczości, w której gatunki kameralne mają pozycję wyróżnioną. Napisany dla Alban Berg Quartet IV Kwartet „Płonący czas” (1994) oraz Po drugiej stronie lustra (1988, rew. 2003) „na kwartet smyczkowy z klarnetem” to przykłady „formy klockowej”, stanowiącej sygnaturę Bargielskiego. Jej zasadą jest zakaz wprowadzania nowych idei muzycznych bez uprzedniego powtórzenia poprzednich, przy czym powroty materiału nie są dosłowne, lecz wariacyjne. W ten sposób kompozycja zachowuje idealną równowagę między stabilnością a płynnością. Kwartet cechuje szczególna elegancja, związana ze świadomym wyborem, w dojrzałej twórczości Bargielskiego, ideałów sztuki śródziemnomorskiej, czyli piękna klasycznego. To samo w zasadzie można powiedzieć o kwintecie klarnetowym, który Andrzej Chłopecki nazwał „mini koncertem na klarnet i mini orkiestrę smyczkową”. Wybitny krytyk odgadywał w nim echa jazzującego Koncertu hebanowego Igora Strawińskiego”. (Marcin Trzęsiok)

Podczas koncertu zabrzmi również Oktet Es-dur op. 20 (1825) Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego (1809-1847). Kwartetowi Śląskiemu towarzyszyć będzie Meccore String Quartet. Partię klarnetu wykona juror krajowych i zagranicznych konkursów, profesor katowickiej Akademii Muzycznej Roman Widaszek.

Szczegółowe informacje o koncercie – na stronie: www.nospr.org.pl


21 stycznia 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu Romeo i Julia Charlesa Gounoda.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę Romeo i Julia Gounoda w reżyserii Bartletta Shera pod dyrekcją Gianandrei Nosedy, której premiera odbyła się w Sylwestra w The Metropolitan Opera.

Romeo i Julia Gounoda to nie tylko piękna, romantyczna, ale i tragiczna miłość. To również dynamiczne pojedynki, jak zaznacza Bartlett Sher. Historia Romea i Julii inspirowała i do dziś inspiruje całe rzesze artystów, od malarzy, poetów, kompozytorów, po twórców oper i baletów. Dzieła operowe na jej podstawie stworzyli m. in. Nicola Vaccai, Daniel Steibelt, Niccolò Zingarelli, Vincenzo Bellini i właśnie Charles Gounod. Jego na wskroś francuska, czyli bardzo romantyczna i żarliwa wizja losów nieszczęśliwych kochanków, okraszona melodyjną, bogato instrumentalizowaną muzyką, spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. W pierwszym roku po premierze Romeo i Julia przekroczył liczbę 100 spektakli. Złośliwcy wprawdzie mawiali, że ta opera to tylko 4 duety miłosne z dodatkami, ale czyż nie to właśnie jest istotą opowieści o zakochanych z Werony? W nowej inscenizacji Met, w reżyserii Shera (reżyserował w Met m. in. Cyrulika sewilskiego i Otella) Julią będzie niemiecka sopranista Diana Damrau, partię Romea zaśpiewa tenor z Włoch Vittorio Grigolo. Przedstawienie trwa około 3h i 20 min.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Więcej


20 stycznia 2017 roku o godz. 18.30 w łódzkim Teatrze Wielkim będzie miał miejsce koncert jubileuszowy pt. „Szumią jodły od pół wieku”.

Tytuł koncertu nawiązuje do przedsięwzięć, poświęconych pięćdziesięcioleciu Teatru Wielkiego w Łodzi, czyli dwóch premier Moniuszkowskiej Halki. Koncert to nie lada gratka dla wszystkich melomanów. Podczas jednego wieczoru będzie można ujrzeć na scenie wszystkich solistów Teatru, a także chór i balet. Towarzyszyć im będzie orkiestra pod batutą Wojciecha Rodka. Specjalnymi gośćmi będą artyści seniorzy, którzy wystąpili w 1967 roku w czterech, inaugurujących działalność Teatru Wielkiego, premierach czyli w Halce i Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Kniaziu Igorze Aleksandra Borodina i Carmen Georgesa Bizeta. Artyści podzielą się z nami swoimi wspomnieniami sprzed 50 lat.

Podczas koncertu zabrzmią m. in. fragmenty opery Halka Stanisława Moniuszki oraz Krzesanego Wojciecha Kilara w wykonaniu solistów Stanisława Kuflyka, Anny Wiśniewskiej-Schoppa, Andrzeja Kostrzewskiego i Orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi.


20 stycznia 2017 roku w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina o godz. 18.00 będzie miał miejsce Koncert Symfoniczny z okazji Dni Babci i Dziadka.

Z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej PFB pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego wystąpią soliści Ewa Prus i Łukasz Talik. Aktorka i wokalistka Ewa Prus jest studentką dyplomowego roku Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Aktorskim, stypendystką The Lee Strasberg Theatre and Film Institute w Nowym Jorku (2016), a także laureatką stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2016). Współpracuje z wieloma teatrami (m.in. Teatr Muzyczny Roma w Warszawie, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Teatr Muzyczny w Łodzi). Łukasz Talik jest absolwentem Państwowego Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Występuje w musicalach na warszawskich scenach Teatru Rampa, Studio Buffo, Teatru Muzycznego Roma, w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Współpracuje z polskimi orkiestrami i filharmoniami, biorąc udział w koncertach, głównie o tematyce musicalowej.

W wykonaniu artystów zabrzmią między innymi Walc Barbary Wojciecha Kilara z muzyki do filmu Noce i dnie oraz Dumka na dwa serca Krzesimira Dębskiego z muzyki do filmu Ogniem i mieczem. Koncert poprowadzi Krzysztof Dąbrowski.

Nieodpłatne wejściówki będą wydawane w dniach 18-20 stycznia 2017 roku w godzinach czynnej kasy biletowej (10:30-18:00). Jednej osobie przysługują maksymalnie dwie wejściówki.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.gda.pl